HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la fondarea Administraţiei de Stat a Poştei şi Comunicaţiilor Nr.831 din 13.08.2001 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.100-101/882 din 18.08.2001 * * *
Abrogat: 24.01.2002 Hotărîrea Guvernului nr.38 din 17.01.2002 În scopul promovării reformei structurale şi instituţionale în domeniul poştei şi telecomunicaţiilor, creării unei infrastructuri moderne capabilă să susţină creşterea economică şi să satisfacă cererea pieţei cu servicii de calitate înaltă în condiţii de resurse limitate, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se fondează Administraţia de Stat a Poştei şi Comunicaţiilor, organ al autorităţii administrative, cu statut de persoană juridică. 2. Se aprobă Regulamentul Administraţiei de Stat a Poştei şi Comunicaţiilor (se anexează). 3. Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor va transmite, în modul stabilit, Administraţiei de Stat a Poştei şi Comunicaţiilor funcţiile de administrare a domeniilor poştei şi telecomunicaţiilor şi de gestionare a patrimoniului aferent. 4. Ministerul Finanţelor, de comun acord cu Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, în termen de o lună, va prezenta Guvernului proiectul modificărilor Legii bugetului pe anul 2001 vizînd reducerea respectivă a bugetului Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor. PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Vasile TARLEV Contrasemnată: Viceprim-ministru, ministrul economiei Andrei Cucu Ministrul transporturilor şi comunicaţiilor Victor Ţopa Ministrul finanţelor Mihail Manoli Ministrul justiţiei Ion Morei Chişinău, 13 august 2001. Nr. 831. Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 831 din 13 august 2001 REGULAMENTUL Administraţiei de Stat a Poştei şi Comunicaţiilor I. Dispoziţii generale 1. Administraţia de Stat a Poştei şi Comunicaţiilor (în continuare - Administraţia) este organul autorităţii administrative în domeniile poştei şi telecomunicaţiilor, subordonat Ministerului Transportului şi Comunicaţiilor (în continuare - Ministerul). 2. Sediul Administraţiei - bd. Ştefan cel Mare şi Sfînt, nr.134, MD-2012, mun. Chişinău, Republica Moldova. 3. În activitatea sa Administraţia se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului Republicii Moldova, hotărîrile, ordonanţele şi dispoziţiile Guvernului Republicii Moldova, acordurile şi convenţiile internaţionale la care Republica Moldova este parte, ordinele Ministerului şi prezentul Regulament. 4. Administraţia poate fonda, reorganiza şi lichida, în domeniile sale de activitate, întreprinderi şi organizaţii cu statut de persoană juridică, în conformitate cu legislaţia în vigoare. 5. Administraţia dirijează şi coordonează dezvoltarea domeniilor de competenţă şi îndrumă activităţile specifice, aflate sub autoritatea sa, care sînt desfăşurate de agenţii economici şi instituţiile din alte ramuri. 6. În scopul promovării poziţiei Republicii Moldova în organismele internaţionale de specialitate (Uniunea Internaţională a Telecomunicaţiilor, Uniunea Poştală Universală, Conferinţa Europeană a Administraţiilor Poştale şi de Telecomunicaţii, Comunitatea Regională a Comunicaţiilor etc.), la care Republica Moldova este parte, şi în scopul achitării cotizaţiilor către aceste organisme, Administraţia va crea şi administra Fondul cotizaţiilor, care urmează a fi generat, conform cotelor operatorilor din domeniile poştei şi telecomunicaţiilor, în confirmare cu Regulamentul Fondului, aprobat de Administraţie. Administraţia, împuternicită de către Minister, ţine şi dezvoltă relaţii de colaborare şi cooperare cu instituţiile similare din alte state, cu organismele internaţionale de specialitate, reprezintă Republica Moldova în aceste organisme. 7. Structura aparatului central al Administraţiei, statele de personal şi bugetul de venituri şi cheltuieli pentru întreţinerea acestuia se aprobă de directorul general. II. Obiectul activităţii şi atribuţiile Administraţiei 8. Administraţia are ca obiect al activităţii supravegherea respectării cadrului legislativ şi normativ pentru satisfacerea cererii pieţei şi crearea unei oferte largi a gamei de servicii poştale şi de telecomunicaţii de calitate înaltă, în condiţiile unui mediu competitiv de piaţă liberă. Administraţia coordonează şi îndrumă tehnic şi metodologic operatorii în domeniile poştei şi telecomunicaţiilor, în conformitate cu cerinţele economiei naţionale şi interesele statului. 9. Administraţia are următoarele atribuţii: 1) elaborează studii şi prognoze pentru dezvoltarea domeniilor poştei şi telecomunicaţiilor, le prezintă spre aprobare organelor competente şi urmăreşte realizarea acestora pentru satisfacerea cerinţelor economiei naţionale şi ale populaţiei; 2) elaborează strategia de dezvoltare a poştei şi telecomunicaţiilor; 3) elaborează strategiile aplicării noilor tehnologii şi servicii în domeniile poştei şi telecomunicaţiilor şi modalităţile de implementare a acestora; 4) elaborează programe anuale ale emisiunilor de mărci poştale, stabilind structura şi tematica lor, emite mărci şi efecte poştale; 5) exercită, în modul stabilit, funcţiile de beneficiar al comenzii de stat pentru elaborarea şi realizarea programelor ramurale, naţionale şi interstatale din domeniile de activitate; 6) reprezintă Ministerul şi promovează interesele Republicii Moldova în organismele regionale şi internaţionale de profil şi colaborează cu ele; 7) supraveghează aplicarea şi respectarea convenţiilor şi acordurilor internaţionale în domeniile la care Republica Moldova este parte; 8) negociază şi semnează, conform legislaţiei în vigoare, acorduri interguvernamentale şi interministeriale în domeniile de activitate; 9) elaborează şi aprobă reglementări, norme şi reguli tehnologice de operare a reţelelor şi serviciilor din domeniul poştei şi supraveghează respectarea acestora; 10) reglementează tarifele poştale, conform legislaţiei în vigoare; 11) efectuează controlul corespunderii regulilor şi normelor de construire a reţelelor şi instalaţiilor de poştă şi telecomunicaţii cerinţelor tehnice-normative de operare şi tehnicii securităţii; 12) elaborează strategia numerotării, aprobă Planul naţional de numerotare; 13) elaborează şi promovează strategia standardizării în domeniile poştei şi telecomunicaţiilor; 14) colaborează cu Institutul European de Standardizare în Telecomunicaţii (ETSI) în vederea promovării standardizării în Republica Moldova şi reprezintă republica în calitate de membru la ETSI; 15) elaborează strategia gestionării şi utilizării spectrului de frecvenţe radio destinat scopurilor civile; 16) elaborează mecanismul de plată pentru utilizarea frecvenţelor destinate scopurilor civile; 17) elaborează şi înaintează Ministerului spre aprobare propuneri de modificare şi completare a Tabelului naţional al atribuirii benzilor de frecvenţe radio; 18) organizează şi efectuează, contra plată, expertiza tehnică a proiectelor din domeniile de activitate; 19) efectuează, contra plată, certificarea serviciilor, echipamentelor şi cablurilor de telecomunicaţii şi supraveghează respectarea cerinţelor certificării; 20) efectuează, contra plată, certificarea serviciilor şi echipamentelor poştale şi supraveghează respectarea cerinţelor certificării; 21) elaborează şi aprobă mecanismul de plată pentru autorizaţii şi certificate; 22) exercită controlul asupra calităţii serviciilor poştale prestate de către operatorul naţional şi operatorii de poştă titulari ai licenţelor, autorizaţiilor şi certificatelor; 23) asigură aplicarea măsurilor privind activitatea de protecţie a muncii la întreprinderile din domeniile de activitate, în scopul prevenirii accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale şi supraveghează modul de realizare a acestora; 24) colaborează, în condiţiile legii, la elaborarea şi îndeplinirea programelor de privatizare a proprietăţii de stat din întreprinderile ramurale; 25) asigură, potrivit legislaţiei, administrarea proprietăţii de stat la întreprinderile ramurale; 26) promovează politica statului în domeniul formării cadrelor, orientată spre completarea propriului aparat şi a structurilor sale ramurale cu specialişti de înaltă calificare, creează sistemul ramural de instruire continuă a cadrelor, organizează pregătirea specialiştilor de calificare înaltă atît în ţară, cît şi în străinătate; 27) elaborează programe investiţionale, poartă negocieri în vederea atragerii investiţiilor străine în sferele sale de activitate; 28) stabileşte indicatorii statistici, colectează şi analizează, conform legislaţiei în vigoare, date statistice, alte date prezentate de operatori, care desfăşoară activităţi în domeniile poştei şi telecomunicaţiilor; 29) elaborează pronosticul dezvoltării economice şi sociale a domeniilor de activitate; 30) elaborează documentele aferente definirii modului şi condiţiilor de utilizare a reţelelor de comunicaţii pentru necesităţile apărării şi securităţii naţionale, în caz de forţă majoră şi de stare excepţională, şi supraveghează respectarea lor; 31) gestionează fondul de stat al mărcilor comerciale în domeniu; 32) gestionează fondul regulamentelor tehnice elaborate şi aprobate de Administraţie; 33) desfăşoară şi alte activităţi. III. Principiile de bază ale activităţii, drepturile şi responsabilităţile Administraţiei 10. Administraţia îşi exercită funcţiile pe principiile de gestiune economică şi autonomie financiară fără profit, în condiţiile de activitate a întreprinderii de stat. Administraţia dispune de balanţă autonomă şi conturi bancare, inclusiv valutare, în instituţiile bancare înregistrate în Republica Moldova şi în străinătate, beneficiază de sine stătător de mijloacele depuse pe aceste conturi, poate să încheie contracte, să-şi asume obligaţii, să fie reclamant şi reclamat în instanţele de judecată, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba de stat. Administraţia beneficiază de credite, inclusiv ale băncilor străine, în valută naţională şi străină. 11. Administraţia elaborează de sine stătător programul său de activitate, în funcţie de atribuţiile stabilite. 12. Sursa de finanţare a Administraţiei se formează din plăţile pentru activităţile desfăşurate în conformitate cu prezentul Regulament, în baza tarifelor aprobate de către Administraţie coordonate cu Ministerul şi din încasările percepute de la agenţii economici din domeniile poştei şi telecomunicaţiilor. Plăţile şi încasările se stabilesc pentru expertiza cererilor, autorizaţiilor şi certificatelor, organizarea şi efectuarea expertizelor tehnice ale proiectelor, pentru certificarea serviciilor, echipamentelor şi cablurilor de telecomunicaţii, echipamentelor poştale şi supravegherea respectării cerinţelor certificării în domeniu, menţinerea lor în vigoare, conform tratatelor internaţionale şi legislaţiei Republicii Moldova privind poşta şi telecomunicaţiile, precum şi din alte încasări legale. Mijloacele financiare ale Administraţiei neutilizate în anul curent se raportează la anul următor. 13. Administraţia aprobă şi aplică preţuri şi tarife stabilite în baza devizului de cheltuieli aferente activităţii proprii. 14. Administraţia ţine evidenţa contabilă, operativă şi statistică, prezintă, în modul stabilit, organelor de stat rapoarte contabile şi statistice centralizate şi poartă răspundere pentru veridicitatea lor. 15. Controlul asupra activităţii economico-financiare a Administraţiei este exercitat conform legislaţiei în vigoare. 16. Administraţia împuternicită de către Minister, reprezintă interesele acestuia în relaţiile cu Guvernul şi alte ministere şi departamente în chestiuni ce ţin de domeniile poştei şi telecomunicaţiilor, precum şi în relaţiile cu organismele internaţionale de specialitate, la care Republica Moldova este parte. 17. Administraţia are dreptul: 1) să instituie, în cadrul său, consilii tehnico-ştiinţifice şi de experţi, comisii de eliberare a licenţelor, certificatelor şi autorizaţiilor în domeniul poştei; 2) să elibereze, să suspende sau să anuleze, în modul stabilit, autorizaţii şi certificate în domeniul poştei; 3) în mod exclusiv, să emită, să pună şi să retragă din circulaţie mărcile poştale; 4) să adopte, să aprobe, să modifice sau să anuleze, în limitele competenţelor sale, regulamente, instrucţiuni, prescripţii tehnice pentru toţi operatorii din domeniile poştei şi telecomunicaţiilor, cu orice formă de organizare şi proprietate; 5) să iniţieze, conform legislaţiei în vigoare, contestarea, sistarea acţiunii unor acte normative şi fără caracter normativ din domeniu, a deciziilor organelor administraţiei publice care contravin legislaţiei Republicii Moldova; 6) să prezinte, în modul stabilit, propuneri privind aderarea Republicii Moldova la tratate internaţionale, proiecte ale acordurilor bilaterale sau multilaterale în domeniile poştei şi telecomunicaţiilor; 7) să înainteze propuneri privind dezvoltarea sau reorganizarea ramurii şi perfecţionarea cadrului legislativ aferent; 8) să organizeze şi să asigure controlul activităţii întreprinderilor de stat din domeniu; 9) să suspende, în modul stabilit, ordinele şi dispoziţiile conducătorilor întreprinderilor şi organizaţiilor de stat din subordinea sa, dacă acestea contravin legislaţiei Republicii Moldova; 10) în comun cu autorităţile respective de stat, să creeze şi să gestioneze fonduri speciale, conform legislaţiei în vigoare; 11) să şcolarizeze specialişti pentru controlul respectării legislaţiei şi normativelor ce ţin de domeniile poştei şi telecomunicaţiilor; 12) să solicite întreprinderilor şi organizaţiilor, indiferent de forma organizatorico-juridică, prezentarea informaţiilor şi materialelor necesare pentru realizarea sarcinilor sale în vederea respectării condiţiilor de licenţiere şi cerinţelor tehnologice, conform legislaţiei în vigoare; 13) să promoveze o politică tehnică consecventă în domeniile de activitate, urmărind modernizarea lor şi atragerea investiţiilor în infrastructura ramurilor administrate; 14) de comun acord cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi alte organe competente, să introducă norme şi reguli unice pentru asigurarea securităţii muncii în poştă şi telecomunicaţii şi să aprobe măsuri de prevenire a avariilor şi de lichidare a consecinţelor lor; 15) să participe la elaborarea bugetului de stat în domeniile de activitate; 16) să efectueze, conform legislaţiei în vigoare, expertiza documentelor pentru transmiterea în arendă a patrimoniului întreprinderilor de stat; 17) să antreneze, în modul stabilit, experţi, consultanţi şi alţi specialişti din ţară şi din străinătate, în vederea realizării sarcinilor şi funcţiilor ce decurg din legislaţia în vigoare şi prezentul Regulament; 18) să încheie contracte privind activitatea de bază, prestări servicii, cercetări ştiinţifice şi alte contracte; 19) să se achite pentru mărfurile puse la dispoziţie, pentru lucrările şi serviciile prestate Administraţiei; 20) să stabilească structura internă organizaţională, sistemul de retribuire a muncii şi statutul juridic al întreprinderilor subordonate; 21) să îmbunătăţească condiţiile de muncă ale salariaţilor Administraţiei; 22) să efectueze pregătirea personalului tehnic şi de inspecţie al Administraţiei din contul operatorilor din domeniile poştei şi telecomunicaţiilor în interesele cărora are loc însuşirea noilor tehnologii; 23) specialiştii Administraţiei au dreptul, în cadrul executării atribuţiilor de serviciu, să se afle pe teritoriul şi la obiectele care aparţin operatorilor din domeniile poştei şi telecomunicaţiilor, în baza legitimaţiei de serviciu; 24) să aplice, în modul stabilit, sancţiuni administrative conform Codului cu privire la contravenţiile administrative; 25) să-şi exercite, în modul stabilit, dreptul de a obţine calitatea de membru al organizaţiilor necomerciale, inclusiv al celor internaţionale. 18. Administraţia are următoarele obligaţiuni: 1) să asigure integritatea, folosirea judicioasă şi reproducţia bunurilor de stat, transmise în gestiune operativă; 2) să achite la timp impozitele şi alte plăţi, în modul şi mărimile stabilite de legislaţie; 3) să asigure supravegherea respectării normelor existente de protecţie a muncii şi a mediului, în conformitate cu legislaţia în vigoare; 4) să asigure examinarea la timp a demersurilor, petiţiilor şi propunerilor cetăţenilor şi să ia măsuri pentru lichidarea deficienţelor, în limitele competenţei sale. 19. Administraţia nu poartă răspundere pentru obligaţiunile întreprinderilor subordonate, precum ultimele nu poartă răspundere pentru obligaţiunile Administraţiei. 20. Administraţia poate avea şi alte drepturi şi obligaţiuni ce nu contravin legislaţiei în vigoare. IV. Organizarea activităţii Administraţiei 21. Administraţia este condusă de directorul general în baza unui contract, încheiat cu Ministerul pentru o perioadă de patru ani. 22. Directorul general al Administraţiei: 1) organizează şi conduce întreaga activitate a Administraţiei, conform legislaţiei în vigoare, funcţiilor stabilite de prezentul Regulament şi prevederilor contractului de muncă; 2) poartă răspundere personală pentru îndeplinirea conformă a atribuţiilor şi funcţionarea eficientă a Administraţiei; 3) asigură executarea şi respectarea Constituţiei Republicii Moldova, legilor Republicii Moldova, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor Parlamentului Republicii Moldova, hotărîrilor, ordonanţelor şi dispoziţiilor Guvernului Republicii Moldova, acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care Republica Moldova este parte şi prezentului Regulament; 4) reprezintă Administraţia în relaţiile cu organele şi organizaţiile naţionale şi organismele internaţionale de specialitate (Uniunea Internaţională a Telecomunicaţiilor, Uniunea Poştală Universală, Conferinţa Europeană a Administraţiilor Poştale şi de Telecomunicaţii, Comunitatea Regională a Comunicaţiilor ş.a.). Directorul general poate acorda împuterniciri de reprezentare şi altor persoane din cadrul Administraţiei; 5) aprobă bugetul anual de venituri şi cheltuieli al Administraţiei; 6) aprobă actele normative elaborate în cadrul Administraţiei; 7) aprobă structura, schema de încadrare a personalului Administraţiei, stabileşte atribuţiile, competenţele şi responsabilitatea persoanelor cu funcţii de răspundere din cadrul acesteia; 8) angajează şi eliberează din funcţie personalul Administraţiei, conform legislaţiei în vigoare, efectuează remanieri prin reînnoirea contractelor de muncă sau prin atestarea personalului din aparatul Administraţiei; 9) încheie şi reziliază contracte de muncă cu conducătorii întreprinderilor şi organizaţiilor de stat din domeniile de activitate; 10) semnează contracte cu persoane juridice şi fizice; 11) exercită alte împuterniciri, în conformitate cu legislaţia în vigoare. 23. Aparatul Administraţiei asigură realizarea deciziilor adoptate de conducerea acesteia. V. Patrimoniul Administraţiei 24. Patrimoniul transmis în gestiune Administraţiei constituie proprietate de stat, se compune din fonduri fixe şi mijloace circulante, din alte valori, ale căror cost este indicat în balanţa autonomă a acesteia. 25. Patrimoniul Administraţiei se formează din următoarele surse: depuneri materiale; încasări din activitatea regulamentară; investiţii capitale şi dotaţii de la buget; credite bancare şi alte credite; donaţii şi alte surse licite. 26. Administraţia îşi exercită dreptul de folosinţă şi dispunere de bunurile sale, conform legislaţiei în vigoare şi prezentului Regulament. 27. Riscul distrugerii sau deteriorării neprevăzute a proprietăţii transmise în gestiune economică îl poartă Administraţia şi directorul general, în conformitate cu legislaţia în vigoare. 28. Radierea mijloacelor de pe conturile Administraţiei poate fi efectuată exclusiv prin dispoziţiile directorului general sau prin hotărîrile organului ierarhic superior. VI. Reorganizarea şi lichidarea Administraţiei 29. Administraţia este înfiinţată pe un termen nelimitat. 30. Administraţia poate fi reorganizată sau lichidată în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀