luni, 13 august 2001
831/13.08.2001 Hotărîre cu privire la fondarea Administraţiei de Stat a Poştei şi Comunicaţiilor
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
        cu privire la fondarea Administraţiei de Stat a Poştei
                           şi Comunicaţiilor

                        Nr.831  din  13.08.2001

      Monitorul Oficial al R.Moldova nr.100-101/882 din 18.08.2001

                                * * *
    Abrogat: 24.01.2002
    Hotărîrea Guvernului nr.38 din 17.01.2002

    În scopul promovării   reformei  structurale  şi  instituţionale  în
domeniul  poştei  şi  telecomunicaţiilor,  creării  unei  infrastructuri
moderne  capabilă să susţină creşterea economică şi să satisfacă cererea
pieţei  cu servicii de calitate înaltă în condiţii de resurse  limitate,
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se fondează  Administraţia  de Stat a Poştei  şi  Comunicaţiilor,
organ al autorităţii administrative, cu statut de persoană juridică.
    2. Se aprobă   Regulamentul  Administraţiei  de  Stat  a  Poştei  şi
Comunicaţiilor (se anexează).
    3. Ministerul  Transporturilor  şi Comunicaţiilor va  transmite,  în
modul  stabilit,  Administraţiei  de  Stat a  Poştei  şi  Comunicaţiilor
funcţiile  de administrare a domeniilor poştei şi telecomunicaţiilor  şi
de gestionare a patrimoniului aferent.
    4. Ministerul    Finanţelor,   de   comun   acord   cu    Ministerul
Transporturilor  şi  Comunicaţiilor,  în termen de o lună,  va  prezenta
Guvernului  proiectul modificărilor Legii bugetului pe anul 2001  vizînd
reducerea   respectivă  a  bugetului  Ministerului  Transporturilor   şi
Comunicaţiilor.

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                               Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Viceprim-ministru, ministrul economiei              Andrei Cucu 
    Ministrul transporturilor şi comunicaţiilor         Victor Ţopa
    Ministrul finanţelor                                Mihail Manoli
    Ministrul justiţiei                                 Ion Morei

    Chişinău, 13 august 2001.
    Nr. 831.

                                                        Aprobat
                                            prin Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova nr. 831
                                            din 13 august 2001

                             REGULAMENTUL
           Administraţiei de Stat a Poştei şi Comunicaţiilor

                        I. Dispoziţii generale

    1. Administraţia de Stat a Poştei şi Comunicaţiilor (în continuare -
Administraţia)  este  organul  autorităţii administrative  în  domeniile
poştei  şi telecomunicaţiilor, subordonat Ministerului Transportului  şi
Comunicaţiilor (în continuare - Ministerul).
    2. Sediul Administraţiei  -  bd. Ştefan cel Mare şi  Sfînt,  nr.134,
MD-2012, mun. Chişinău, Republica Moldova.
    3. În activitatea  sa  Administraţia  se călăuzeşte  de  Constituţia
Republicii  Moldova, legile Republicii Moldova, decretele  Preşedintelui
Republicii   Moldova,   hotărîrile  Parlamentului  Republicii   Moldova,
hotărîrile,  ordonanţele şi dispoziţiile Guvernului Republicii  Moldova,
acordurile  şi convenţiile internaţionale la care Republica Moldova este
parte, ordinele Ministerului şi prezentul Regulament.
    4. Administraţia  poate  fonda, reorganiza şi lichida, în  domeniile
sale  de activitate, întreprinderi şi organizaţii cu statut de  persoană
juridică, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    5. Administraţia  dirijează şi coordonează dezvoltarea domeniilor de
competenţă şi îndrumă activităţile specifice, aflate sub autoritatea sa,
care  sînt  desfăşurate  de agenţii economici şi instituţiile  din  alte
ramuri.
    6. În scopul  promovării poziţiei Republicii Moldova în  organismele
internaţionale     de    specialitate    (Uniunea    Internaţională    a
Telecomunicaţiilor,  Uniunea Poştală Universală, Conferinţa Europeană  a
Administraţiilor  Poştale şi de Telecomunicaţii, Comunitatea Regională a
Comunicaţiilor etc.), la care Republica Moldova este parte, şi în scopul
achitării  cotizaţiilor către aceste organisme, Administraţia va crea şi
administra  Fondul  cotizaţiilor,  care urmează a  fi  generat,  conform
cotelor  operatorilor  din  domeniile poştei şi  telecomunicaţiilor,  în
confirmare   cu   Regulamentul  Fondului,  aprobat   de   Administraţie.
Administraţia, împuternicită de către Minister, ţine şi dezvoltă relaţii
de  colaborare şi cooperare cu instituţiile similare din alte state,  cu
organismele internaţionale de specialitate, reprezintă Republica Moldova
în aceste organisme.
    7. Structura   aparatului  central  al  Administraţiei,  statele  de
personal  şi  bugetul  de  venituri şi  cheltuieli  pentru  întreţinerea
acestuia se aprobă de directorul general.

        II. Obiectul activităţii şi atribuţiile Administraţiei

    8. Administraţia   are   ca  obiect  al  activităţii   supravegherea
respectării  cadrului legislativ şi normativ pentru satisfacerea cererii
pieţei  şi  crearea unei oferte largi a gamei de servicii poştale şi  de
telecomunicaţii  de calitate înaltă, în condiţiile unui mediu competitiv
de piaţă liberă.
    Administraţia   coordonează   şi  îndrumă  tehnic   şi   metodologic
operatorii în domeniile poştei şi telecomunicaţiilor, în conformitate cu
cerinţele economiei naţionale şi interesele statului.
    9. Administraţia are următoarele atribuţii:
    1) elaborează  studii  şi  prognoze  pentru  dezvoltarea  domeniilor
poştei  şi  telecomunicaţiilor,  le  prezintă  spre  aprobare  organelor
competente   şi   urmăreşte  realizarea  acestora  pentru   satisfacerea
cerinţelor economiei naţionale şi ale populaţiei;
    2) elaborează strategia de dezvoltare a poştei şi telecomunicaţiilor;
    3) elaborează strategiile aplicării noilor tehnologii şi servicii în
domeniile poştei şi telecomunicaţiilor şi modalităţile de implementare a
acestora;
    4) elaborează  programe  anuale  ale emisiunilor de  mărci  poştale,
stabilind structura şi tematica lor, emite mărci şi efecte poştale;
    5) exercită,  în modul stabilit, funcţiile de beneficiar al comenzii
de  stat pentru elaborarea şi realizarea programelor ramurale, naţionale
şi interstatale din domeniile de activitate;
    6) reprezintă Ministerul şi promovează interesele Republicii Moldova
în  organismele regionale şi internaţionale de profil şi colaborează  cu
ele;
    7) supraveghează    aplicarea   şi   respectarea   convenţiilor   şi
acordurilor  internaţionale în domeniile la care Republica Moldova  este
parte;
    8) negociază  şi semnează, conform legislaţiei în vigoare,  acorduri
interguvernamentale şi interministeriale în domeniile de activitate;
    9) elaborează şi aprobă reglementări, norme şi reguli tehnologice de
operare  a reţelelor şi serviciilor din domeniul poştei şi supraveghează
respectarea acestora;
    10) reglementează tarifele poştale, conform legislaţiei în vigoare;
    11) efectuează  controlul  corespunderii  regulilor şi  normelor  de
construire  a  reţelelor  şi instalaţiilor de poştă  şi  telecomunicaţii
cerinţelor tehnice-normative de operare şi tehnicii securităţii;
    12) elaborează  strategia  numerotării,  aprobă Planul  naţional  de
numerotare;
    13) elaborează  şi promovează strategia standardizării în  domeniile
poştei şi telecomunicaţiilor;
    14) colaborează   cu   Institutul  European  de   Standardizare   în
Telecomunicaţii (ETSI) în vederea promovării standardizării în Republica
Moldova şi reprezintă republica în calitate de membru la ETSI;
    15) elaborează  strategia  gestionării şi utilizării  spectrului  de
frecvenţe radio destinat scopurilor civile;
    16) elaborează  mecanismul  de plată pentru utilizarea  frecvenţelor
destinate scopurilor civile;
    17) elaborează şi înaintează Ministerului spre aprobare propuneri de
modificare  şi completare a Tabelului naţional al atribuirii benzilor de
frecvenţe radio;
    18) organizează  şi  efectuează, contra plată, expertiza  tehnică  a
proiectelor din domeniile de activitate;
    19) efectuează,     contra    plată,    certificarea    serviciilor,
echipamentelor   şi  cablurilor  de  telecomunicaţii  şi   supraveghează
respectarea cerinţelor certificării;
    20) efectuează,    contra   plată,   certificarea   serviciilor   şi
echipamentelor   poştale   şi   supraveghează   respectarea   cerinţelor
certificării;
    21) elaborează  şi aprobă mecanismul de plată pentru autorizaţii  şi
certificate;
    22) exercită controlul asupra calităţii serviciilor poştale prestate
de  către  operatorul  naţional  şi  operatorii  de  poştă  titulari  ai
licenţelor, autorizaţiilor şi certificatelor;
    23) asigură aplicarea  măsurilor privind activitatea de protecţie  a
muncii  la  întreprinderile  din  domeniile  de  activitate,  în  scopul
prevenirii  accidentelor  de muncă şi a îmbolnăvirilor  profesionale  şi
supraveghează modul de realizare a acestora;
    24) colaborează,  în condiţiile legii, la elaborarea şi îndeplinirea
programelor  de  privatizare a proprietăţii de stat din  întreprinderile
ramurale;
    25) asigură,  potrivit  legislaţiei, administrarea  proprietăţii  de
stat la întreprinderile ramurale;
    26) promovează  politica  statului  în domeniul  formării  cadrelor,
orientată  spre  completarea  propriului aparat şi a  structurilor  sale
ramurale  cu specialişti de înaltă calificare, creează sistemul  ramural
de  instruire continuă a cadrelor, organizează pregătirea specialiştilor
de calificare înaltă atît în ţară, cît şi în străinătate;
    27) elaborează  programe investiţionale, poartă negocieri în vederea
atragerii investiţiilor străine în sferele sale de activitate;
    28) stabileşte  indicatorii  statistici, colectează  şi  analizează,
conform legislaţiei în vigoare, date statistice, alte date prezentate de
operatori,   care   desfăşoară   activităţi  în  domeniile   poştei   şi
telecomunicaţiilor;
    29) elaborează   pronosticul  dezvoltării  economice  şi  sociale  a
domeniilor de activitate;
    30) elaborează documentele aferente definirii modului şi condiţiilor
de  utilizare a reţelelor de comunicaţii pentru necesităţile apărării şi
securităţii  naţionale, în caz de forţă majoră şi de stare excepţională,
şi supraveghează respectarea lor;
    31) gestionează fondul de stat al mărcilor comerciale în domeniu;
    32) gestionează  fondul regulamentelor tehnice elaborate şi aprobate
de Administraţie;
    33) desfăşoară şi alte activităţi.

               III. Principiile de bază ale activităţii,
            drepturile şi responsabilităţile Administraţiei

    10. Administraţia  îşi exercită funcţiile pe principiile de gestiune
economică   şi  autonomie  financiară  fără  profit,  în  condiţiile  de
activitate a întreprinderii de stat.
    Administraţia  dispune  de  balanţă  autonomă  şi  conturi  bancare,
inclusiv  valutare,  în instituţiile bancare înregistrate  în  Republica
Moldova  şi  în străinătate, beneficiază de sine stătător de  mijloacele
depuse  pe  aceste  conturi,  poate să încheie  contracte,  să-şi  asume
obligaţii,  să  fie  reclamant şi reclamat în  instanţele  de  judecată,
dispune  de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi  denumirea
sa  în limba de stat. Administraţia beneficiază de credite, inclusiv ale
băncilor străine, în valută naţională şi străină.
    11. Administraţia  elaborează  de  sine stătător  programul  său  de
activitate, în funcţie de atribuţiile stabilite.
    12. Sursa de  finanţare  a  Administraţiei se formează  din  plăţile
pentru activităţile desfăşurate în conformitate cu prezentul Regulament,
în   baza  tarifelor  aprobate  de  către  Administraţie  coordonate  cu
Ministerul  şi  din  încasările percepute de la  agenţii  economici  din
domeniile   poştei  şi  telecomunicaţiilor.  Plăţile  şi  încasările  se
stabilesc  pentru expertiza cererilor, autorizaţiilor şi certificatelor,
organizarea  şi efectuarea expertizelor tehnice ale proiectelor,  pentru
certificarea    serviciilor,    echipamentelor    şi    cablurilor    de
telecomunicaţii,  echipamentelor  poştale şi  supravegherea  respectării
cerinţelor  certificării în domeniu, menţinerea lor în vigoare,  conform
tratatelor  internaţionale  şi  legislaţiei Republicii  Moldova  privind
poşta şi telecomunicaţiile, precum şi din alte încasări legale.
    Mijloacele financiare  ale Administraţiei neutilizate în anul curent
se raportează la anul următor.
    13. Administraţia  aprobă  şi aplică preţuri şi tarife stabilite  în
baza devizului de cheltuieli aferente activităţii proprii.
    14. Administraţia  ţine evidenţa contabilă, operativă şi statistică,
prezintă,  în  modul stabilit, organelor de stat rapoarte  contabile  şi
statistice centralizate şi poartă răspundere pentru veridicitatea lor.
    15. Controlul     asupra    activităţii    economico-financiare    a
Administraţiei este exercitat conform legislaţiei în vigoare.
    16. Administraţia   împuternicită  de  către  Minister,   reprezintă
interesele  acestuia  în  relaţiile  cu Guvernul şi  alte  ministere  şi
departamente    în   chestiuni   ce   ţin   de   domeniile   poştei   şi
telecomunicaţiilor, precum şi în relaţiile cu organismele internaţionale
de specialitate, la care Republica Moldova este parte.
    17. Administraţia are dreptul:
    1) să instituie,  în cadrul său, consilii tehnico-ştiinţifice şi  de
experţi,   comisii   de  eliberare  a  licenţelor,   certificatelor   şi
autorizaţiilor în domeniul poştei;
    2) să elibereze,  să  suspende  sau să anuleze, în  modul  stabilit,
autorizaţii şi certificate în domeniul poştei;
    3) în mod exclusiv,  să emită, să pună şi să retragă din  circulaţie
mărcile poştale;
    4) să adopte,  să  aprobe, să modifice sau să anuleze,  în  limitele
competenţelor   sale,  regulamente,  instrucţiuni,  prescripţii  tehnice
pentru  toţi  operatorii din domeniile poştei şi telecomunicaţiilor,  cu
orice formă de organizare şi proprietate;
    5) să iniţieze,   conform   legislaţiei  în  vigoare,   contestarea,
sistarea  acţiunii  unor  acte normative şi fără caracter  normativ  din
domeniu,  a  deciziilor organelor administraţiei publice care  contravin
legislaţiei Republicii Moldova;
    6) să prezinte,   în  modul  stabilit,  propuneri  privind  aderarea
Republicii  Moldova la tratate internaţionale, proiecte ale  acordurilor
bilaterale sau multilaterale în domeniile poştei şi telecomunicaţiilor;
    7) să înainteze  propuneri  privind  dezvoltarea  sau  reorganizarea
ramurii şi perfecţionarea cadrului legislativ aferent;
    8) să organizeze     şi    să    asigure    controlul    activităţii
întreprinderilor de stat din domeniu;
    9) să suspende,   în   modul  stabilit,  ordinele  şi   dispoziţiile
conducătorilor întreprinderilor şi organizaţiilor de stat din subordinea
sa, dacă acestea contravin legislaţiei Republicii Moldova;
    10) în comun  cu  autorităţile respective de stat, să creeze  şi  să
gestioneze fonduri speciale, conform legislaţiei în vigoare;
    11) să şcolarizeze    specialişti   pentru   controlul   respectării
legislaţiei   şi   normativelor   ce   ţin  de   domeniile   poştei   şi
telecomunicaţiilor;
    12) să solicite  întreprinderilor  şi organizaţiilor, indiferent  de
forma organizatorico-juridică, prezentarea informaţiilor şi materialelor
necesare  pentru  realizarea  sarcinilor  sale  în  vederea  respectării
condiţiilor de licenţiere şi cerinţelor tehnologice, conform legislaţiei
în vigoare;
    13) să promoveze  o  politică  tehnică consecventă în  domeniile  de
activitate,  urmărind  modernizarea  lor şi atragerea  investiţiilor  în
infrastructura ramurilor administrate;
    14) de comun  acord  cu Ministerul Muncii şi Protecţiei  Sociale  şi
alte  organe  competente,  să  introducă norme şi  reguli  unice  pentru
asigurarea  securităţii muncii în poştă şi telecomunicaţii şi să  aprobe
măsuri de prevenire a avariilor şi de lichidare a consecinţelor lor;
    15) să participe  la  elaborarea bugetului de stat în  domeniile  de
activitate;
    16) să efectueze,   conform   legislaţiei  în   vigoare,   expertiza
documentelor    pentru   transmiterea   în   arendă   a    patrimoniului
întreprinderilor de stat;
    17) să antreneze,  în  modul stabilit, experţi, consultanţi şi  alţi
specialişti   din  ţară  şi  din  străinătate,  în  vederea   realizării
sarcinilor  şi  funcţiilor  ce  decurg  din  legislaţia  în  vigoare  şi
prezentul Regulament;
    18) să încheie  contracte  privind  activitatea  de  bază,  prestări
servicii, cercetări ştiinţifice şi alte contracte;
    19) să se achite   pentru  mărfurile  puse  la  dispoziţie,   pentru
lucrările şi serviciile prestate Administraţiei;
    20) să stabilească  structura  internă organizaţională, sistemul  de
retribuire a muncii şi statutul juridic al întreprinderilor subordonate;
    21) să îmbunătăţească   condiţiile   de   muncă   ale   salariaţilor
Administraţiei;
    22) să efectueze  pregătirea personalului tehnic şi de inspecţie  al
Administraţiei   din   contul  operatorilor  din  domeniile  poştei   şi
telecomunicaţiilor   în  interesele  cărora  are  loc  însuşirea  noilor
tehnologii;
    23) specialiştii  Administraţiei  au dreptul, în  cadrul  executării
atribuţiilor  de serviciu, să se afle pe teritoriul şi la obiectele care
aparţin operatorilor din domeniile poştei şi telecomunicaţiilor, în baza
legitimaţiei de serviciu;
    24) să aplice,  în modul stabilit, sancţiuni administrative  conform
Codului cu privire la contravenţiile administrative;
    25) să-şi exercite, în modul stabilit, dreptul de a obţine calitatea
de   membru   al   organizaţiilor  necomerciale,   inclusiv   al   celor
internaţionale.
    18. Administraţia are următoarele obligaţiuni:
    1) să asigure  integritatea,  folosirea  judicioasă  şi  reproducţia
bunurilor de stat, transmise în gestiune operativă;
    2) să achite  la timp impozitele şi alte plăţi, în modul şi mărimile
stabilite de legislaţie;
    3) să asigure   supravegherea  respectării  normelor  existente   de
protecţie  a  muncii  şi a mediului, în conformitate  cu  legislaţia  în
vigoare;
    4) să asigure  examinarea  la  timp a  demersurilor,  petiţiilor  şi
propunerilor   cetăţenilor   şi   să   ia   măsuri   pentru   lichidarea
deficienţelor, în limitele competenţei sale.
    19. Administraţia   nu   poartă  răspundere   pentru   obligaţiunile
întreprinderilor  subordonate,  precum  ultimele  nu  poartă  răspundere
pentru obligaţiunile Administraţiei.
    20. Administraţia  poate avea şi alte drepturi şi obligaţiuni ce  nu
contravin legislaţiei în vigoare.

              IV. Organizarea activităţii Administraţiei

    21. Administraţia  este  condusă de directorul general în baza  unui
contract, încheiat cu Ministerul pentru o perioadă de patru ani.
    22. Directorul general al Administraţiei:
    1) organizează  şi  conduce  întreaga activitate  a  Administraţiei,
conform  legislaţiei  în  vigoare,  funcţiilor  stabilite  de  prezentul
Regulament şi prevederilor contractului de muncă;
    2) poartă răspundere   personală  pentru  îndeplinirea  conformă   a
atribuţiilor şi funcţionarea eficientă a Administraţiei;
    3) asigură executarea   şi   respectarea   Constituţiei   Republicii
Moldova, legilor Republicii Moldova, decretelor Preşedintelui Republicii
Moldova,  hotărîrilor  Parlamentului  Republicii  Moldova,  hotărîrilor,
ordonanţelor şi dispoziţiilor Guvernului Republicii Moldova, acordurilor
şi  convenţiilor internaţionale la care Republica Moldova este parte  şi
prezentului Regulament;
    4) reprezintă    Administraţia   în   relaţiile   cu   organele   şi
organizaţiile  naţionale  şi organismele internaţionale de  specialitate
(Uniunea    Internaţională   a   Telecomunicaţiilor,   Uniunea   Poştală
Universală,  Conferinţa  Europeană  a  Administraţiilor  Poştale  şi  de
Telecomunicaţii,   Comunitatea   Regională   a   Comunicaţiilor   ş.a.).
Directorul  general poate acorda împuterniciri de reprezentare şi  altor
persoane din cadrul Administraţiei;
    5) aprobă bugetul anual de venituri şi cheltuieli al Administraţiei;
    6) aprobă actele normative elaborate în cadrul Administraţiei;
    7) aprobă structura,    schema    de   încadrare   a    personalului
Administraţiei,      stabileşte     atribuţiile,     competenţele     şi
responsabilitatea  persoanelor  cu  funcţii  de  răspundere  din  cadrul
acesteia;
    8) angajează  şi  eliberează din funcţie personalul  Administraţiei,
conform  legislaţiei  în vigoare, efectuează remanieri  prin  reînnoirea
contractelor  de  muncă  sau prin atestarea  personalului  din  aparatul
Administraţiei;
    9) încheie şi   reziliază   contracte  de  muncă   cu   conducătorii
întreprinderilor şi organizaţiilor de stat din domeniile de activitate;
    10) semnează contracte cu persoane juridice şi fizice;
    11) exercită  alte  împuterniciri, în conformitate cu legislaţia  în
vigoare.
    23. Aparatul  Administraţiei asigură realizarea deciziilor  adoptate
de conducerea acesteia.

                     V. Patrimoniul Administraţiei

    24. Patrimoniul   transmis  în  gestiune  Administraţiei  constituie
proprietate de stat, se compune din fonduri fixe şi mijloace circulante,
din  alte  valori,  ale căror cost este indicat în  balanţa  autonomă  a
acesteia.
    25. Patrimoniul Administraţiei se formează din următoarele surse:
    depuneri materiale;
    încasări din activitatea regulamentară;
    investiţii capitale şi dotaţii de la buget;
    credite bancare şi alte credite;
    donaţii şi alte surse licite.
    26. Administraţia  îşi exercită dreptul de folosinţă şi dispunere de
bunurile sale, conform legislaţiei în vigoare şi prezentului Regulament.
    27. Riscul distrugerii  sau deteriorării neprevăzute a  proprietăţii
transmise  în  gestiune economică îl poartă Administraţia şi  directorul
general, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    28. Radierea  mijloacelor  de pe conturile Administraţiei  poate  fi
efectuată  exclusiv  prin  dispoziţiile directorului  general  sau  prin
hotărîrile organului ierarhic superior.

            VI. Reorganizarea şi lichidarea Administraţiei

    29. Administraţia este înfiinţată pe un termen nelimitat.
    30. Administraţia   poate   fi   reorganizată   sau   lichidată   în
conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.