H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului, structurii şi efectivului-limită
ale Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor
nr. 581 din 15.06.2005
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.83-85/626 din 17.06.2005
* * *
Abrogat: 28.10.2008
Hotărîrea Guvernului nr.1188 din 21.10.2008
În temeiul Legii nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Regulamentul Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor, conform anexei nr.1;
structura Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor, conform anexei nr.2;
lista întreprinderilor subordonate Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor, conform anexei nr.3.
2. Se stabileşte efectivul-limită al aparatului central al Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor în număr de 35 unităţi, cu un fond anual de retribuire a muncii conform legislaţiei în vigoare.
3. Se acordă Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor dreptul de a modifica statele de funcţii ale aparatului, în limitele structurii şi efectivului aprobate de Guvern, precum şi ale fondului de remunerare a muncii.
4. Se permite Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor de a avea doi viceminiştri şi un consiliu colegial, constituit din 7 persoane, a cărui componenţă este aprobată de Guvern.
5. Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor, în termen de o lună, va prezenta Guvernului spre examinare propuneri privind optimizarea structurii organelor, instituţiilor şi întreprinderilor subordonate şi aducerea actelor de constituire a acestora în concordanţă cu legislaţia în vigoare.
6. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform listei specificate în anexa nr.4.
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnează: | |
Ministrul economiei şi comerţului | Valeriu Lazăr |
Ministrul finanţelor | Zinaida Grecianîi |
Ministrul transporturilor şi gospodăriei drumurilor | Miron Gagauz |
Chişinău, 15 iunie 2005. | |
Nr.581 |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.581 din 15 iunie 2005
REGULAMENTUL
Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor
I. Dispoziţii generale
1. Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor (în continuare - Minister) este organul central de specialitate al administraţiei publice, care se subordonează Guvernului şi are sediul în municipiul Chişinău.
Ministerul se conduce în activitatea sa de legile şi hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, precum şi de prezentul Regulament.
2. Ministerul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat şi denumirea sa în limba de stat, precum şi de cont trezorerial.
3. În scopul îndeplinirii atribuţiilor ce-i revin, Ministerul colaborează cu alte ministere, autorităţi administrative centrale, autorităţi ale administraţiei publice locale, organisme internaţionale.
4. Ministerul îşi exercită atribuţiile în următoarele domenii:
transporturi: feroviar; auto; naval;
gospodăria rutieră.
5. Structura aparatului central al Ministerului, efectivul şi devizul de cheltuieli pentru întreţinerea acestuia sînt aprobate prin hotărîre de Guvern.
II. Atribuţiile Ministerului
6. Ministerul, în calitatea sa de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, exercită următoarele atribuţii principale:
elaborează, promovează şi realizează politica Guvernului în domeniul transporturilor şi gospodăriei rutiere;
asigură elaborarea strategiei de dezvoltare a ramurilor încredinţate şi exercită controlul realizării acesteia, determină scopurile strategice prioritare şi sarcinile tactice în activitatea sa, elaborează şi promovează acţiuni în vederea realizării acestora;
fundamentează necesarul de fonduri de la bugetul de stat, controlează gestionarea mijloacelor financiare alocate din bugetul de stat, resurselor din fondurile speciale şi din creditele externe în domeniile de competenţă;
elaborează şi aplică strategiile de privatizare în domeniile încredinţate şi gestionează patrimoniul public;
asigură organizarea şi dezvoltarea cercetărilor ştiinţifice în domeniile de referinţă prin corelare cu programele naţionale şi internaţionale de cercetare în aceste domenii;
organizează activitatea de constituire a fondului propriu de date statistice privitoare la domeniile controlate;
promovează sistemul instituţional pentru dezvoltarea pieţei libere şi asigură condiţiile unui mediu concurenţial în cadrul fiecărui domeniu încredinţat;
elaborează principii, metode şi forme de realizare structurale, economice, financiare şi investiţionale în domeniile dirijate;
iniţiază şi negociază, în numele Guvernului, încheierea de convenţii, acorduri şi alte tratate internaţionale sau propune acestuia întocmirea formelor de aderare la cele existente şi ia măsuri de aplicare a acestora;
reprezintă interesele statului în cadrul organismelor internaţionale pe baza convenţiilor, acordurilor şi înţelegerilor stabilite şi dezvoltă relaţii de colaborare cu organe şi organizaţii similare din alte state şi organisme internaţionale interesate;
susţine promovarea intereselor agenţilor economici autohtoni de profil pe pieţele internaţionale;
asigură tuturor utilizatorilor acces egal şi nediscriminatoriu la infrastructurile din domeniile de activitate, deschise accesului public;
stimulează libera iniţiativă şi asigură autonomia agenţilor economici;
stabileşte, în comun cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale care au atribuţii în domeniu, măsuri pentru protejarea zonelor cu valoare istorică, arhitecturală sau peisagistică, precum şi pentru integrarea acestora în acţiunile de modernizare a localităţilor şi a zonelor aferente;
susţine şi consultă autorităţile administraţiei publice locale în problemele ce vizează realizarea programelor de investiţii în infrastructura urbană şi aplicarea reglementărilor specifice în domeniile încredinţate;
asigură fundamentarea şi coordonarea programelor referitoare la dezvoltarea domeniilor de competenţă;
coordonează avizele de specialitate privind obiectivele de investiţii finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, de la bugetele locale, din fonduri speciale şi din credite garantate de stat, precum şi privind lucrările de interes naţional finanţate din alte surse;
elaborează proiectele actelor normative pentru armonizarea bazei normative şi legislative în domeniile dirijate cu standardele europene şi internaţionale;
întreprinde măsuri pentru crearea, dezvoltarea şi asigurarea funcţionării reţelei naţionale a coridoarelor internaţionale de transport;
întreprinde măsuri pentru îndeplinirea obligaţiilor în domeniile dirijate în cadrul Planului de Acţiuni Moldova - Uniunea Europeană;
elaborează şi implementează proiecte de dezvoltare a infrastructurii în domeniile de competenţă în cadrul colaborării transfrontaliere;
asigură coordonarea activităţii de elaborare a politicilor sectoriale;
monitorizează şi evaluează implementarea şi impactul politicilor sectoriale;
gestionează baza de date pentru monitorizarea şi evaluarea politicilor;
racordează politicile existente la priorităţile şi necesităţile de integrare europeană;
analizează politicile elaborate în scopul asigurării corespunderii acestora cu strategiile şi programele naţionale.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.1275 din 06.11.2006, în vigoare 10.11.2006]
7. Potrivit competenţelor acordate prin lege, Ministerul exercită următoarele funcţii specifice:
autorizează intrarea în şi ieşirea din ţară a mijloacelor de transport, precum şi traficul de tranzit prin teritoriul ţării;
aprobă norme şi normative tehnice pentru reparaţia, exploatarea şi întreţinerea drumurilor, căilor ferate şi a mijloacelor de transport, asigură respectarea acestor norme şi normative;
promovează politica tehnică în vederea creării parcului naţional al mijloacelor de transport, inclusiv întreţinerea, reparaţia şi modernizarea acestuia;
determină direcţiile prioritare în domeniul politicii tarifare.
III. Drepturile şi obligaţiile Ministerului
8. Ministerul are următoarele drepturi şi obligaţii:
să adopte, să aprobe, să modifice sau să anuleze, în limitele competenţelor sale, ordine şi dispoziţii, instrucţiuni, regulamente, autorizaţii, prescripţii tehnice pentru toţi participanţii la activităţile din domeniile încredinţate, indiferent de apartenenţa departamentală şi tipul de proprietate;
să înainteze Guvernului propuneri privind dezvoltarea sau reorganizarea ramurii şi perfecţionarea cadrului legislativ aferent;
să fondeze, să reorganizeze sau să lichideze, în modul stabilit, întreprinderi de stat în transport şi gospodăria rutieră;
să suspende, în modul stabilit, ordinele şi dispoziţiile conducătorilor întreprinderilor şi organizaţiilor de stat din subordinea sa, dacă acestea contravin legislaţiei interne;
să elibereze, să suspende sau să anuleze, în modul stabilit, autorizaţii pentru activităţi în domeniul transporturilor şi gospodăriei rutiere;
să instituie consilii tehnico-ştiinţifice şi de experţi, comisii de autorizare;
să organizeze şi să asigure controlul activităţii întreprinderilor subordonate;
să creeze şi să gestioneze, în comun cu autorităţile respective de stat, fonduri speciale, conform legislaţiei în vigoare;
să asigure executarea lucrărilor şi achitarea costului lor din contul mijloacelor Fondului rutier;
să supravegheze calcularea şi virarea corectă şi în termen a taxelor în Fondul rutier;
să antreneze, în comun cu alte ministere, organizaţii şi întreprinderi, specialişti pentru controlul respectării legislaţiei ce reglementează funcţionarea tuturor categoriilor de transport;
să solicite întreprinderilor şi organizaţiilor, indiferent de forma de organizare şi tipul de proprietate, prezentarea informaţiilor şi materialelor necesare pentru realizarea sarcinilor sale, conform legislaţiei în vigoare;
să promoveze o politică tehnică consecventă în domeniile de activitate, avînd drept scop modernizarea lor şi atragerea investiţiilor în infrastructura ramurilor subordonate;
să stabilească modul de asigurare a integrităţii mărfurilor transportate şi a obiectelor din complexul de transport şi rutier;
să introducă norme şi reguli unice pentru asigurarea securităţii transportului şi să aprobe măsuri de prevenire şi lichidare a consecinţelor avariilor în transport şi gospodăria rutieră;
să asigure supravegherea respectării normelor existente de protecţie a muncii şi a mediului, precum şi a cerinţelor de asigurare a securităţii circulaţiei, în conformitate cu legislaţia naţională;
să asigure examinarea la timp a demersurilor, petiţiilor şi propunerilor cetăţenilor şi să ia măsuri pentru lichidarea deficienţelor în sfera transporturilor şi gospodăriei rutiere;
să aprobe uniforma personalului şi semnele distinctive ale muncitorilor şi funcţionarilor din întreprinderile subordonate;
să fundamenteze necesarul de mijloace financiare (inclusiv valutare), de resurse materiale şi de muncă pentru realizarea programelor interstatale şi republicane, precum şi pentru îndeplinirea sarcinilor strategice vizînd buna funcţionare a transportului feroviar şi a gospodăriei rutiere;
să prezinte propuneri privind perfecţionarea sistemului financiar al gospodăriei rutiere, să înainteze Ministerului Finanţelor un plan de acţiuni privind atragerea investiţiilor şi contractarea creditelor străine pentru realizarea programelor şi proiectelor de dezvoltare a reţelei drumurilor publice;
să participe la elaborarea bugetului de stat în domeniile administrate, să exercite, cu acordul Ministerului Finanţelor, controlul asupra utilizării conform destinaţiei a mijloacelor prevăzute de bugetul de stat;
să autorizeze, potrivit legii, transmiterea în arendă a patrimoniului întreprinderilor de stat;
să-şi exercite, în modul stabilit, dreptul de a obţine calitatea de membru al organizaţiilor necomerciale, inclusiv al celor internaţionale;
să monitorizeze şi să controleze activitatea staţiilor de testare, certificare, reutilare a automobilelor.
IV. Principiile de organizare a activităţii
9. Ministerul este condus de ministrul transporturilor şi gospodăriei drumurilor, numit în şi eliberat din funcţie în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova.
10. Ministrul are adjuncţi, numiţi în şi eliberaţi din funcţie de Guvern, la propunerea ministrului.
11. Ministrul transporturilor şi gospodăriei drumurilor:
poartă răspundere personală pentru îndeplinirea conformă a sarcinilor atribuite Ministerului;
asigură executarea legislaţiei naţionale, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, legilor şi hotărîrilor Parlamentului, ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului;
stabileşte competenţele şi responsabilităţile viceminiştrilor, şefilor de direcţii, secţii şi servicii ale Ministerului în ceea ce priveşte dirijarea domeniilor de activitate ale Ministerului, inclusiv conducătorilor instituţiilor, întreprinderilor şi organizaţiilor din subordine;
negociază şi încheie, în condiţiile legii, acorduri interguvernamentale şi interministeriale în domeniul transporturilor şi gospodăriei rutiere, supraveghează realizarea lor, reprezintă Republica Moldova în organismele internaţionale, potrivit competenţelor sale şi legislaţiei în vigoare;
aprobă schema de încadrare şi salarizarea funcţionarilor aparatului central al Ministerului, în limitele fondului de retribuire a muncii şi efectivului, aprobate de Guvern;
în caz de necesitate, operează modificări în structura internă a subdiviziunilor aparatului central, în limitele fondului de retribuire a muncii şi efectivului;
aprobă regulamentele direcţiilor, secţiilor şi serviciilor aparatului central şi statutele întreprinderilor şi organizaţiilor subordonate nemijlocit Ministerului;
angajează şi eliberează din funcţie personalul din aparatul Ministerului şi conducătorii întreprinderilor şi organizaţiilor de stat subordonate, stabileşte condiţiile de retribuire a muncii şi condiţiile de premiere şi aplică sancţiuni disciplinare;
efectuează remanieri prin reînnoirea contractelor de muncă sau prin atestarea funcţionarilor de stat din aparatul Ministerului;
aprobă componenţa şi regulamentul consiliului tehnico-ştiinţific;
emite ordine şi dispoziţii, în limitele competenţelor sale;
anulează, în modul stabilit, ordinele şi dispoziţiile care contravin legislaţiei în vigoare, emise în cadrul întreprinderilor din subordine.
12. În cadrul Ministerului se constituie şi activează consiliul colegial, care, în activitatea sa, se călăuzeşte de regulamentul aprobat de ministrul transporturilor şi gospodăriei drumurilor. Efectivul şi componenţa nominală ale consiliului colegial se aprobă prin hotărîre de Guvern. Hotărîrile consiliului colegial se aplică prin ordinul ministrului.
În cazul apariţiei unor divergenţe între ministru şi membrii consiliului colegial, ministrul dispune transpunerea în viaţă a deciziei sale, fiind obligat să raporteze printr-un memoriu Guvernului despre disensiunile apărute. La rîndul lor, membrii consiliului colegial sînt în drept să informeze Guvernul privitor la opiniile proprii.
13. Aparatul Ministerului asigură realizarea deciziilor luate de conducerea Ministerului şi de consiliul colegial.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.581 din 15 iunie 2005
Structura
aparatului central al Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor
Conducerea
Direcţia transport auto
Direcţia gospodăria rutieră
Direcţia analiză, monitorizare şi evaluarea politicilor
Secţia relaţii externe şi integrare europeană
Serviciul transport feroviar
Serviciul juridic
Sectorul transport naval
Serviciul contabilitate Serviciul resurse umane Serviciul secretariat
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.1275 din 06.11.2006, în vigoare 10.11.2006]
Anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului nr.581 din 15 iunie 2005
LISTA întreprinderilor subordonate Ministerului Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor
| ||
Nr. d/o | Denumirea organizaţiei | Adresa |
1. | Î.S. "Centrul de Reglementări şi Testări" | MD-2051, mun.Chişinău str.Titulescu, nr.1 |
2. | Î.S. "Agenţia Moldovei Trafic Auto Internaţional" | MD-2051, mun.Chişinău str.Burebista, nr.108 |
[Poziţia 3 abrogată prin Hot.Guv. nr.971 din 11.08.2008, în vigoare 15.08.2008]
| ||
4. | Î.S. "Serviciul Naţional pentru Securitatea Navigaţiei" | MD-2004, mun.Chişinău str.Bucuriei, nr.12a |
Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului
nr.581 din 15 iunie 2005
LISTA
hotărîrilor Guvernului care se abrogă
1. Hotărîrea Guvernului nr.38 din 17 ianuarie 2002 "Cu privire la aprobarea Regulamentului, structurii şi efectivului-limită ale Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.13-15, art.107).
2. Hotărîrea Guvernului nr.564 din 7 mai 2002 "Cu privire la modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.38 din 17 ianuarie 2002" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.63-64, art.651).
3. Punctul 8 din Hotărîrea Guvernului nr.966 din 6 august 2003 "Cu privire la aprobarea Modificărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.182-185, art.1020).
4. Hotărîrea Guvernului nr.1458 din 8 decembrie 2003 "Cu privire la modificarea şi abrogarea unor hotărîri ale Guvernului" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.248-253, art.1526).
5. Punctul 11 din Hotărîrea Guvernului nr.951 din 20 august 2004 "Cu privire la aprobarea modificărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.156-162, art.1125).
