HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la fondarea Administraţiei de Stat a Transportului Auto şi Naval Nr.830 din 13.08.2001 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.100-101/881 din 18.08.2001 * * *
Abrogat: 24.01.2002 Hotărîrea Guvernului nr.38 din 17.01.2002 În temeiul Legii cu privire la transporturi nr. 1194-XIII din 21 mai 1997 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr. 67-68, art. 553) Codului transporturilor auto nr. 116-XIV din 29 iulie 1998 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr. 90-91, art. 581) şi în scopul promovării reformelor în domeniul transportului auto şi naval, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se fondează Administraţia de Stat a Transportului Auto şi Naval, organ al autorităţii administrative, cu statut de persoană juridică, care activează conform regulamentului său. 2. Se aprobă Regulamentul Administraţiei de Stat a Transportului Auto şi Naval (se anexează). 3. Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor va transmite, în modul stabilit, Administraţiei de Stat a Transportului Auto şi Naval funcţiile de administrare, gestionare şi posesie a patrimoniului respectiv. 4. Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, în comun cu Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor şi Ministerul Justiţiei, vor prezenta Guvernului, în termen de 2 luni, proiectele modificărilor în actele legislative ce ţin de domeniul transportului auto şi naval. 5. Ministerul Finanţelor, de comun acord cu Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, va prezenta Guvernului, în termen de o lună, proiectul modificărilor ce urmează a fi operate în Legea bugetului de stat pe anul 2001 vizînd reducerea respectivă a bugetului Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor. PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Vasile TARLEV Contrasemnată: Ministrul transporturilor şi comunicaţiilor Victor Ţopa Ministrul finanţelor Mihail Manoli Ministrul justiţiei Ion Morei Chişinău, 13 august 2001. Nr. 830. Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 830 din 13 august 2001 REGULAMENTUL Administraţiei de Stat a Transportului Auto şi Naval I. Dispoziţii generale 1. Administraţia de Stat a Transportului Auto şi Naval (în continuare - Administraţia) este organul autorităţii administrative în domeniul transportului auto şi naval, subordonat Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor. 2. Administraţia îşi exercită funcţiile de bază ce ţin de autogestiune şi autofinanţare, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba de stat. 3. Denumirea completă: "Administraţia de Stat a Transportului Auto şi Naval a Republicii Moldova". 4. Sediul Administraţiei - bd. Ştefan cel Mare nr.134, MD 2004, municipiul Chişinău, Republica Moldova. 5. Administraţia este persoană juridică, dispune de balanţă autonomă şi conturi bancare, poate încheia contracte, îşi poate asuma obligaţii, poate fi reclamant şi reclamat în instanţele de judecată. 6. În activitatea sa Administraţia se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova şi legile Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului şi Guvernului Republicii Moldova, de convenţiile şi acordurile internaţionale în domeniul transportului auto şi naval, la care Republica Moldova este parte, precum şi de prevederile prezentului Regulament. 7. În domeniul său de activitate Administraţia poate fonda, reorganiza, lichida şi avea în subordine întreprinderi şi organizaţii cu statut de persoană juridică. 8. Administraţia dirijează şi coordonează dezvoltarea domeniilor de competenţă şi îndrumă activităţile specifice, ce ţin de competenţa sa, desfăşurate de agenţii economici şi de instituţiile din alte ramuri. 9. În scopul promovării poziţiei Republicii Moldova în organismele internaţionale de specialitate, la care Republica Moldova este parte, şi achitării cotizaţiilor acestor organisme, Administraţia va crea şi administra Fondul cotizaţiilor, constituit din cotele întreprinderilor ce activează în domeniul transportului auto şi naval, în conformitate cu regulamentul aprobat de Administraţie. 10. Structura aparatului central al Administraţiei, statele de personal ale aparatului, devizul de venituri şi cheltuieli pentru întreţinerea acestuia se aprobă de către directorul general. 11. Regulamentul Administraţiei Transportului Auto şi Naval (în continuare - Regulament) stabileşte statutul organizaţional-juridic, obiectivele, atribuţiile şi drepturile Administraţiei. II. Atribuţiile Administraţiei 12. Principalele atribuţii ale Administraţiei sînt: a) elaborarea principiilor de dezvoltare şi organizare în domeniul transportului auto şi naval; b) controlul respectării normelor obligatorii de securitate rutieră şi navală; c) elaborarea reglementărilor tehnice şi standardelor în domeniul transportului auto şi naval şi punerea lor în aplicare; d) aprobarea reglementărilor tehnice elaborate în cadrul Administraţiei: e) gestionarea fondului de invenţii tehnice elaborate şi aprobate; f) activitatea de coordonare a standardelor şi a autorizaţiilor în domeniul transportului auto şi naval, inclusiv: coordonarea şi punerea lor în aplicare; prelungirea termenului de valabilitate şi modificarea condiţiilor stipulate în reglementări tehnice şi autorizaţii, în cazurile în care această modificare asigură protecţia utilizatorilor şi contribuie la promovarea concurenţei; controlul îndeplinirii condiţiilor prevăzute de reglementări tehnice şi autorizaţii; suspendarea sau retragerea autorizaţiilor, ca urmare a neîndeplinirii condiţiilor acestora; monitorizarea şi asigurarea îndeplinirii condiţiilor stipulate în reglementările tehnice şi autorizaţiile coordonate; publicarea informaţiilor privind coordonarea autorizaţiilor şi reglementărilor tehnice emise; g) activitatea de eliberare a însemnelor de clasificare a unităţilor de transport auto; h) participarea la certificarea activităţilor în domeniul transportului auto şi naval; i) dirijarea şi coordonarea activităţii întreprinderilor din subordine; î) autorizarea, dirijarea şi coordonarea activităţii gărilor (staţiilor auto), în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare; j) autorizarea, dirijarea şi coordonarea activităţii transportului naval, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare; k) autorizarea, dirijarea şi coordonarea activităţii în domeniul testării tehnice, reparaţiei şi deservirii tehnice; l) exercitarea controlului de stat asupra respectării reglementărilor naţionale şi internaţionale în domeniul transportului auto şi naval; m) soluţionarea litigiilor apărute în procesul de activitate în domeniul transportului auto şi naval; n) monitorizarea şi controlul calităţii serviciilor prestate de transportul auto şi naval şi al corespunderii lor condiţiilor stipulate în licenţe, certificate, reglementări tehnice şi autorizaţii, prevederilor legale, actelor normative şi reglementărilor tehnice naţionale şi internaţionale în domeniul transportului auto şi naval; o) obţinerea şi realizarea autorizaţiilor multiple "CEMT", de la organismele internaţionale, a autorizaţiilor de trecere ale altor state, conform acordurilor interguvernamentale; p) elaborarea programului privind transportul rutier public de călători pe rute regulate şi autorizarea acestor activităţi; r) aplicarea sancţiunilor în chestiunile ce ţin de competenţele sale, în modul stabilit de lege; s) înregistrarea întreprinderilor de transport în Registrul de transport rutier şi naval; ş) autorizarea, dirijarea şi coordonarea activităţii centrelor de pregătire şi reciclare a specialiştilor ADR, TIR; t) coordonarea programului de pregătire şi perfecţionare profesională a persoanelor desemnate să conducă activităţi de transport rutier; ţ) reprezentarea Republicii Moldova în relaţiile cu organele şi organismele din domeniul transportului auto şi naval şi conlucrarea cu organismele similare din alte state, în modul stabilit; u) desfăşurarea sondajelor, licitaţiilor de atribuire a rutelor regulate de călători spre deservire sau a altor activităţi; v) elaborarea şi aprobarea regulamentelor sale interne; w) instruirea şi perfecţionarea continuă a personalului Administraţiei; x) prezentarea rapoartelor anuale privind activitatea sa; y) îndeplinirea altor sarcini conform legislaţiei. 13. Întru îndeplinirea obiectivelor sale, Administraţia conlucrează cu alte organe. III. Drepturile Administraţiei 14. Administraţia are următoarele drepturi: a) să elaboreze şi să aprobe reglementări tehnice, în conformitate cu legislaţia şi strategia de dezvoltare în domeniul transportului auto şi naval; b) să exercite controlul asupra activităţii întreprinderilor din domeniul transportului auto şi naval, asupra modului de satisfacere a cerinţelor utilizatorilor şi respectării reglementărilor în domeniu; c) să acorde, să suspende şi să retragă, parţial sau total, certificatele şi autorizaţiile, în conformitate cu legislaţia în vigoare, să modifice condiţiile stipulate în standarde şi autorizaţii, precum şi să exercite controlul asupra respectării lor; d) să elaboreze regulamente şi să înainteze propuneri privind mărimea tarifelor pentru serviciile prestate în domeniul transportului auto şi naval; e) să ceară titularilor de certificate şi autorizaţii executarea hotărîrilor şi deciziilor Administraţiei; f) să aplice sancţiuni, în modul stabilit de legislaţia în vigoare; g) să supună examinării în justiţie litigiile apărute; h) să efectueze controlul calităţii serviciilor în domeniul transportului auto şi naval, să verifice corespunderea lor condiţiilor stipulate în licenţe, certificate şi autorizaţii, ce ţine de competenţa Administraţiei; i) să organizeze şi să asigure controlul activităţii întreprinderilor de stat din domeniu; î) să aprobe structura internă organizatorică, sistemul de retribuire a muncii şi statutul juridic al subdiviziunilor şi întreprinderilor din subordine; j) să participe la lucrările organismelor internaţionale din domeniul său de activitate; k) să activeze pe principii de gestiune economică şi autonomie financiară; l) să exercite şi alte drepturi, conform prevederilor legislaţiei în vigoare. IV. Protecţia utilizatorului 15. În scopul protecţiei utilizatorului, Administraţia: a) elaborează regulamente privind apărarea intereselor utilizatorilor; b) examinează sesizările utilizatorilor; c) colaborează cu organizaţiile care reprezintă interesele utilizatorilor; d) asigură utilizatorii şi organizaţiile care apără interesele utilizatorilor, cu informaţia necesară referitoare la activitatea titularilor de licenţe, certificate şi autorizaţii, cu excepţia cazurilor cînd aceste date sînt confidenţiale. 16. Utilizatorii sînt în drept să solicite concursul Administraţiei în vederea soluţionării oricăror probleme ce ţin de competenţele acesteia. Administraţia examinează sesizările menţionate şi le soluţionează în limitele competenţelor sale. V. Organizarea activităţii Administraţiei 17. Administraţia este condusă de directorul general al Administraţiei, în baza unui contract semnat cu Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor pentru o perioadă de 4 ani. 18. Directorul general al Administraţiei trebuie să fie cetăţean al Republicii Moldova, să aibă studii superioare, calificare profesională superioară şi experienţă relevantă de muncă în domeniul transportului auto şi naval. 19. Directorul general al Administraţiei poate fi eliberat din funcţie în cazul: a) demisionării din proprie iniţiativă; b) pierderii cetăţeniei Republicii Moldova; c) imposibilităţii exercitării funcţiei din motive de sănătate; d) alegerii în altă funcţie; e) îndeplinirii necorespunzătoare şi în mod sistematic a obligaţiunilor de serviciu şi a condiţiilor contractuale cu Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor; f) încălcării legislaţiei; g) condamnării la privaţiune de libertate prin hotărîrea definitivă a instanţei judecătoreşti. 20. Directorul general al Administraţiei angajează personalul acesteia. 21. Directorul general al Administraţiei exercită următoarele funcţii: a) organizează activitatea în conformitate cu prezentul Regulament şi poartă răspundere personală pentru funcţionarea eficientă a Administraţiei; b) aprobă structura, schema de încadrare a personalului Administraţiei, stabileşte atribuţiile, competenţele şi responsabilitatea persoanelor cu funcţii de răspundere din cadrul Administraţiei; c) efectuează remanieri prin reînnoirea contractelor de muncă sau prin atestarea personalului aparatului Administraţiei; d) semnează în numele Administraţiei certificatele, autorizaţiile, ordinele, hotărîrile şi contractele aprobate de Administraţie; e) reprezintă Administraţia în relaţiile cu organele de stat şi organizaţiile publice. Directorul general poate acorda împuterniciri de reprezentare şi altor persoane din cadrul Administraţiei; f) exercită alte împuterniciri în conformitate cu legislaţia în vigoare. VI. Bugetul Administraţiei 22. Bugetul Administraţiei pentru anul următor se formează pînă la 15 noiembrie a anului în curs, în baza: a) plăţilor de reglementare percepute anual de Administraţie de la titularii de licenţe, certificate, standarde şi autorizaţii; b) taxelor pentru acordarea autorizaţiilor şi caietelor de sarcini ale licenţelor; c) plăţilor de la serviciile contra plată pentru certificarea activităţilor în domeniul transportului auto şi naval; d) altor surse prevăzute de legislaţia în vigoare. 23. Devizul de venituri şi cheltuieli al Administraţiei se aprobă de directorul general al Administraţiei. 24. Administraţia determină, în modul stabilit, mărimea plăţilor de reglementare pentru anul următor la un nivel care să fie suficient pentru acoperirea cheltuielilor sale. 25. Mijloacele neutilizate în operaţiile financiare curente se reportează în bugetul anului următor, după achitarea impozitelor conform legislaţiei. Dacă pe parcursul operaţiilor financiare curente apare un deficit de fonduri, Administraţia este în drept să-l compenseze de la bugetul anului următor, corectînd corespunzător plăţile de reglementare. Pentru suportarea cheltuielilor curente, ce nu pot fi acoperite din plăţile de reglementare colectate, Administraţia este în drept să contracteze împrumuturi bancare la dobînzi rezonabile, pe care le va rambursa din mijloacele obţinute de la colectarea ulterioară a plăţilor de reglementare. VII. Remunerarea muncii 26. Formele şi sistemul de remunerare a angajaţilor Administraţiei se stabilesc de directorul general al acesteia. VIII. Evidenţa şi dările de seamă 27. Administraţia ţine evidenţa contabilă şi întocmeşte dări de seamă statistice potrivit prevederilor legislaţiei naţionale. 28. Controlul asupra activităţii financiare a Administraţiei îl exercită directorul general. IX. Patrimoniul Administraţiei 29. Patrimoniul transmis în gestiunea Administraţiei constituie proprietate de stat, se compune din fonduri fixe şi mijloace circulante, din alte valori, ale căror cost este indicat la bilanţa autonomă a Administraţiei. 30. Patrimoniul Administraţiei se formează din următoarele surse: a) depuneri materiale ale fondatorului; b) încasări de la activitatea reglementară; c) încasări de la eliberarea certificatelor, standardelor şi autorizaţiilor; d) prestaţii de servicii specifice; e) investiţii capitale şi dotaţii de la buget; f) credite bancare şi alte credite; g) alte surse licite. 31. Administraţia îşi exercită dreptul de folosinţă şi dispunere de bunurile sale conform legislaţiei şi prezentului Regulament. X. Suspendarea activităţii Administraţiei 32. Administraţia este înfiinţată pe un termen de executare a funcţiilor stipulate în Regulament. 33. Administraţia îşi suspendă activitatea în cazul reorganizării sau lichidării, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀