luni, 13 august 2001
830/13.08.2001 Hotărîre cu privire la fondarea Administraţiei de Stat a Transportului Auto şi Naval
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
    cu privire la fondarea Administraţiei de Stat a Transportului
                            Auto şi Naval

                        Nr.830  din  13.08.2001

      Monitorul Oficial al R.Moldova nr.100-101/881 din 18.08.2001

                                * * *
    Abrogat: 24.01.2002
    Hotărîrea Guvernului nr.38 din 17.01.2002

    În temeiul Legii cu privire la transporturi nr. 1194-XIII din 21 mai
1997  (Monitorul  Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.  67-68,  art.
553)  Codului  transporturilor  auto  nr.  116-XIV  din  29  iulie  1998
(Monitorul  Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr. 90-91, art. 581) şi
în scopul promovării reformelor în domeniul transportului auto şi naval,
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se fondează  Administraţia de Stat a Transportului Auto şi Naval,
organ  al  autorităţii administrative, cu statut de  persoană  juridică,
care activează conform regulamentului său.
    2. Se aprobă  Regulamentul  Administraţiei de Stat  a  Transportului
Auto şi Naval (se anexează).
    3. Ministerul  Transporturilor  şi Comunicaţiilor va  transmite,  în
modul  stabilit,  Administraţiei de Stat a Transportului Auto  şi  Naval
funcţiile   de  administrare,  gestionare  şi  posesie  a  patrimoniului
respectiv.
    4. Ministerul   Transporturilor  şi  Comunicaţiilor,  în  comun   cu
Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor şi Ministerul Justiţiei, vor
prezenta  Guvernului,  în termen de 2 luni, proiectele modificărilor  în
actele legislative ce ţin de domeniul transportului auto şi naval.
    5. Ministerul    Finanţelor,   de   comun   acord   cu    Ministerul
Transporturilor  şi Comunicaţiilor, va prezenta Guvernului, în termen de
o  lună,  proiectul  modificărilor  ce urmează a  fi  operate  în  Legea
bugetului  de stat pe anul 2001 vizînd reducerea respectivă a  bugetului
Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor.

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                               Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Ministrul transporturilor şi comunicaţiilor         Victor Ţopa
    Ministrul finanţelor                                Mihail Manoli
    Ministrul justiţiei                                 Ion Morei

    Chişinău, 13 august 2001.
    Nr. 830.

                                                    Aprobat
                                        prin Hotărîrea Guvernului
                                        Republicii Moldova nr. 830
                                        din 13 august 2001

                             REGULAMENTUL
         Administraţiei de Stat a Transportului Auto şi Naval

                        I. Dispoziţii generale

    1. Administraţia   de  Stat  a  Transportului  Auto  şi  Naval   (în
continuare  - Administraţia) este organul autorităţii administrative  în
domeniul   transportului   auto   şi  naval,   subordonat   Ministerului
Transporturilor şi Comunicaţiilor.
    2. Administraţia   îşi   exercită  funcţiile  de  bază  ce  ţin   de
autogestiune  şi  autofinanţare, dispune de ştampilă cu Stema de Stat  a
Republicii Moldova şi denumirea sa în limba de stat.
    3. Denumirea completă:
    "Administraţia  de  Stat a Transportului Auto şi Naval a  Republicii
Moldova".
    4. Sediul Administraţiei  -  bd.  Ştefan cel Mare nr.134,  MD  2004,
municipiul Chişinău, Republica Moldova.
    5. Administraţia este persoană juridică, dispune de balanţă autonomă
şi  conturi bancare, poate încheia contracte, îşi poate asuma obligaţii,
poate fi reclamant şi reclamat în instanţele de judecată.
    6. În activitatea  sa  Administraţia  se călăuzeşte  de  Constituţia
Republicii    Moldova   şi   legile   Republicii   Moldova,   hotărîrile
Parlamentului  şi  Guvernului  Republicii  Moldova,  de  convenţiile  şi
acordurile  internaţionale  în domeniul transportului auto şi naval,  la
care  Republica Moldova este parte, precum şi de prevederile prezentului
Regulament.
    7. În domeniul   său   de  activitate  Administraţia  poate   fonda,
reorganiza, lichida şi avea în subordine întreprinderi şi organizaţii cu
statut de persoană juridică.
    8. Administraţia  dirijează şi coordonează dezvoltarea domeniilor de
competenţă  şi îndrumă activităţile specifice, ce ţin de competenţa  sa,
desfăşurate de agenţii economici şi de instituţiile din alte ramuri.
    9. În scopul  promovării poziţiei Republicii Moldova în  organismele
internaţionale de specialitate, la care Republica Moldova este parte, şi
achitării  cotizaţiilor  acestor  organisme, Administraţia  va  crea  şi
administra  Fondul cotizaţiilor, constituit din cotele  întreprinderilor
ce activează în domeniul transportului auto şi naval, în conformitate cu
regulamentul aprobat de Administraţie.
    10. Structura  aparatului  central  al  Administraţiei,  statele  de
personal  ale  aparatului,  devizul  de venituri  şi  cheltuieli  pentru
întreţinerea acestuia se aprobă de către directorul general.
    11. Regulamentul  Administraţiei  Transportului  Auto şi  Naval  (în
continuare  -  Regulament) stabileşte  statutul  organizaţional-juridic,
obiectivele, atribuţiile şi drepturile Administraţiei.

                    II. Atribuţiile Administraţiei

    12. Principalele atribuţii ale Administraţiei sînt:
    a) elaborarea  principiilor de dezvoltare şi organizare în  domeniul
transportului auto şi naval;
    b) controlul  respectării normelor obligatorii de securitate rutieră
şi navală;
    c) elaborarea  reglementărilor  tehnice şi standardelor în  domeniul
transportului auto şi naval şi punerea lor în aplicare;
    d) aprobarea    reglementărilor   tehnice   elaborate   în    cadrul
Administraţiei:
    e) gestionarea fondului de invenţii tehnice elaborate şi aprobate;
    f) activitatea  de coordonare a standardelor şi a autorizaţiilor  în
domeniul transportului auto şi naval, inclusiv:
    coordonarea şi punerea lor în aplicare;
    prelungirea termenului  de  valabilitate şi modificarea  condiţiilor
stipulate  în  reglementări tehnice şi autorizaţii, în cazurile în  care
această  modificare  asigură protecţia utilizatorilor şi  contribuie  la
promovarea concurenţei;
    controlul îndeplinirii condiţiilor prevăzute de reglementări tehnice
şi autorizaţii;
    suspendarea sau    retragerea    autorizaţiilor,   ca    urmare    a
neîndeplinirii condiţiilor acestora;
    monitorizarea  şi  asigurarea îndeplinirii condiţiilor stipulate  în
reglementările tehnice şi autorizaţiile coordonate;
    publicarea informaţiilor   privind  coordonarea  autorizaţiilor   şi
reglementărilor tehnice emise;
    g) activitatea de eliberare a însemnelor de clasificare a unităţilor
de transport auto;
    h) participarea    la   certificarea   activităţilor   în   domeniul
transportului auto şi naval;
    i) dirijarea   şi   coordonarea  activităţii  întreprinderilor   din
subordine;
    î) autorizarea,   dirijarea   şi  coordonarea  activităţii   gărilor
(staţiilor auto), în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
    j) autorizarea,  dirijarea şi coordonarea activităţii  transportului
naval, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
    k) autorizarea,  dirijarea  şi coordonarea activităţii  în  domeniul
testării tehnice, reparaţiei şi deservirii tehnice;
    l) exercitarea    controlului    de    stat    asupra    respectării
reglementărilor  naţionale  şi internaţionale în domeniul  transportului
auto şi naval;
    m) soluţionarea  litigiilor  apărute  în procesul de  activitate  în
domeniul transportului auto şi naval;
    n) monitorizarea  şi  controlul  calităţii serviciilor  prestate  de
transportul  auto şi naval şi al corespunderii lor condiţiilor stipulate
în   licenţe,   certificate,   reglementări  tehnice   şi   autorizaţii,
prevederilor   legale,  actelor  normative  şi  reglementărilor  tehnice
naţionale şi internaţionale în domeniul transportului auto şi naval;
    o) obţinerea  şi  realizarea autorizaţiilor multiple "CEMT",  de  la
organismele internaţionale, a autorizaţiilor de trecere ale altor state,
conform acordurilor interguvernamentale;
    p) elaborarea  programului  privind  transportul  rutier  public  de
călători pe rute regulate şi autorizarea acestor activităţi;
    r) aplicarea  sancţiunilor  în  chestiunile ce ţin  de  competenţele
sale, în modul stabilit de lege;
    s) înregistrarea  întreprinderilor  de  transport  în  Registrul  de
transport rutier şi naval;
    ş) autorizarea,  dirijarea  şi coordonarea activităţii centrelor  de
pregătire şi reciclare a specialiştilor ADR, TIR;
    t) coordonarea    programului   de   pregătire   şi    perfecţionare
profesională  a persoanelor desemnate să conducă activităţi de transport
rutier;
    ţ) reprezentarea  Republicii  Moldova  în relaţiile cu  organele  şi
organismele  din domeniul transportului auto şi naval şi conlucrarea  cu
organismele similare din alte state, în modul stabilit;
    u) desfăşurarea  sondajelor,  licitaţiilor  de atribuire  a  rutelor
regulate de călători spre deservire sau a altor activităţi;
    v) elaborarea şi aprobarea regulamentelor sale interne;
    w) instruirea    şi    perfecţionarea   continuă   a    personalului
Administraţiei;
    x) prezentarea rapoartelor anuale privind activitatea sa;
    y) îndeplinirea altor sarcini conform legislaţiei.
    13. Întru îndeplinirea  obiectivelor sale, Administraţia conlucrează
cu alte organe.

                    III. Drepturile Administraţiei

    14. Administraţia are următoarele drepturi:
    a) să elaboreze  şi să aprobe reglementări tehnice, în  conformitate
cu  legislaţia şi strategia de dezvoltare în domeniul transportului auto
şi naval;
    b) să exercite  controlul  asupra activităţii  întreprinderilor  din
domeniul  transportului  auto şi naval, asupra modului de satisfacere  a
cerinţelor utilizatorilor şi respectării reglementărilor în domeniu;
    c) să acorde,   să  suspende  şi  să  retragă,  parţial  sau  total,
certificatele   şi  autorizaţiile,  în  conformitate  cu  legislaţia  în
vigoare,  să modifice condiţiile stipulate în standarde şi  autorizaţii,
precum şi să exercite controlul asupra respectării lor;
    d) să elaboreze   regulamente  şi  să  înainteze  propuneri  privind
mărimea  tarifelor pentru serviciile prestate în domeniul  transportului
auto şi naval;
    e) să ceară titularilor  de  certificate şi  autorizaţii  executarea
hotărîrilor şi deciziilor Administraţiei;
    f) să aplice sancţiuni, în modul stabilit de legislaţia în vigoare;
    g) să supună examinării în justiţie litigiile apărute;
    h) să efectueze   controlul   calităţii  serviciilor   în   domeniul
transportului  auto şi naval, să verifice corespunderea lor  condiţiilor
stipulate  în licenţe, certificate şi autorizaţii, ce ţine de competenţa
Administraţiei;
    i) să organizeze     şi    să    asigure    controlul    activităţii
întreprinderilor de stat din domeniu;
    î) să aprobe   structura   internă   organizatorică,   sistemul   de
retribuire   a   muncii  şi  statutul  juridic  al  subdiviziunilor   şi
întreprinderilor din subordine;
    j) să participe   la   lucrările  organismelor  internaţionale   din
domeniul său de activitate;
    k) să activeze  pe  principii  de gestiune  economică  şi  autonomie
financiară;
    l) să exercite şi alte drepturi, conform prevederilor legislaţiei în
vigoare.

                     IV. Protecţia utilizatorului

    15. În scopul protecţiei utilizatorului, Administraţia:
    a) elaborează     regulamente    privind    apărarea     intereselor
utilizatorilor;
    b) examinează sesizările utilizatorilor;
    c) colaborează   cu   organizaţiile   care   reprezintă   interesele
utilizatorilor;
    d) asigură utilizatorii   şi  organizaţiile  care  apără  interesele
utilizatorilor,   cu  informaţia  necesară  referitoare  la  activitatea
titularilor   de  licenţe,  certificate  şi  autorizaţii,  cu   excepţia
cazurilor cînd aceste date sînt confidenţiale.
    16. Utilizatorii  sînt în drept să solicite concursul Administraţiei
în  vederea  soluţionării  oricăror  probleme  ce  ţin  de  competenţele
acesteia.   Administraţia   examinează  sesizările  menţionate   şi   le
soluţionează în limitele competenţelor sale.

              V. Organizarea activităţii Administraţiei

    17. Administraţia    este   condusă   de   directorul   general   al
Administraţiei,   în   baza   unui   contract   semnat   cu   Ministerul
Transporturilor şi Comunicaţiilor pentru o perioadă de 4 ani.
    18. Directorul  general al Administraţiei trebuie să fie cetăţean al
Republicii  Moldova, să aibă studii superioare, calificare  profesională
superioară  şi  experienţă relevantă de muncă în domeniul  transportului
auto şi naval.
    19. Directorul  general  al  Administraţiei poate  fi  eliberat  din
funcţie în cazul:
    a) demisionării din proprie iniţiativă;
    b) pierderii cetăţeniei Republicii Moldova;
    c) imposibilităţii exercitării funcţiei din motive de sănătate;
    d) alegerii în altă funcţie;
    e) îndeplinirii   necorespunzătoare   şi   în   mod   sistematic   a
obligaţiunilor  de serviciu şi a condiţiilor contractuale cu  Ministerul
Transporturilor şi Comunicaţiilor;
    f) încălcării legislaţiei;
    g) condamnării  la privaţiune de libertate prin hotărîrea definitivă
a instanţei judecătoreşti.
    20. Directorul   general  al  Administraţiei  angajează   personalul
acesteia.
    21. Directorul   general  al  Administraţiei  exercită   următoarele
funcţii:
    a) organizează  activitatea în conformitate cu prezentul  Regulament
şi   poartă   răspundere  personală  pentru  funcţionarea  eficientă   a
Administraţiei;
    b) aprobă structura,    schema    de   încadrare   a    personalului
Administraţiei,      stabileşte     atribuţiile,     competenţele     şi
responsabilitatea  persoanelor  cu  funcţii  de  răspundere  din  cadrul
Administraţiei;
    c) efectuează  remanieri  prin reînnoirea contractelor de muncă  sau
prin atestarea personalului aparatului Administraţiei;
    d) semnează în  numele Administraţiei certificatele,  autorizaţiile,
ordinele, hotărîrile şi contractele aprobate de Administraţie;
    e) reprezintă  Administraţia  în  relaţiile cu organele de  stat  şi
organizaţiile  publice. Directorul general poate acorda împuterniciri de
reprezentare şi altor persoane din cadrul Administraţiei;
    f) exercită alte  împuterniciri  în  conformitate cu  legislaţia  în
vigoare.

                      VI. Bugetul Administraţiei

    22. Bugetul Administraţiei  pentru anul următor se formează pînă  la
15 noiembrie a anului în curs, în baza:
    a) plăţilor de  reglementare percepute anual de Administraţie de  la
titularii de licenţe, certificate, standarde şi autorizaţii;
    b) taxelor pentru  acordarea autorizaţiilor şi caietelor de  sarcini
ale licenţelor;
    c) plăţilor de   la  serviciile  contra  plată  pentru  certificarea
activităţilor în domeniul transportului auto şi naval;
    d) altor surse prevăzute de legislaţia în vigoare.
    23. Devizul de venituri şi cheltuieli al Administraţiei se aprobă de
directorul general al Administraţiei.
    24. Administraţia  determină, în modul stabilit, mărimea plăţilor de
reglementare  pentru  anul  următor la un nivel care  să  fie  suficient
pentru acoperirea cheltuielilor sale.
    25. Mijloacele  neutilizate  în  operaţiile  financiare  curente  se
reportează în bugetul anului următor, după achitarea impozitelor conform
legislaţiei.  Dacă pe parcursul operaţiilor financiare curente apare  un
deficit  de  fonduri, Administraţia este în drept să-l compenseze de  la
bugetul anului următor, corectînd corespunzător plăţile de reglementare.
Pentru  suportarea  cheltuielilor  curente, ce nu pot fi  acoperite  din
plăţile  de  reglementare  colectate,  Administraţia este  în  drept  să
contracteze  împrumuturi  bancare la dobînzi rezonabile, pe care  le  va
rambursa  din mijloacele obţinute de la colectarea ulterioară a plăţilor
de reglementare.

                       VII. Remunerarea muncii

    26. Formele şi  sistemul de remunerare a angajaţilor  Administraţiei
se stabilesc de directorul general al acesteia.

                  VIII. Evidenţa şi dările de seamă

    27. Administraţia  ţine  evidenţa  contabilă şi întocmeşte  dări  de
seamă statistice potrivit prevederilor legislaţiei naţionale.
    28. Controlul  asupra  activităţii  financiare a  Administraţiei  îl
exercită directorul general.

                    IX. Patrimoniul Administraţiei

    29. Patrimoniul  transmis  în  gestiunea  Administraţiei  constituie
proprietate de stat, se compune din fonduri fixe şi mijloace circulante,
din  alte  valori,  ale căror cost este indicat la  bilanţa  autonomă  a
Administraţiei.
    30. Patrimoniul Administraţiei se formează din următoarele surse:
    a) depuneri materiale ale fondatorului;
    b) încasări de la activitatea reglementară;
    c) încasări de   la   eliberarea  certificatelor,  standardelor   şi
autorizaţiilor;
    d) prestaţii de servicii specifice;
    e) investiţii capitale şi dotaţii de la buget;
    f) credite bancare şi alte credite;
    g) alte surse licite.
    31. Administraţia  îşi exercită dreptul de folosinţă şi dispunere de
bunurile sale conform legislaţiei şi prezentului Regulament.

              X. Suspendarea activităţii Administraţiei

    32. Administraţia  este  înfiinţată  pe  un termen  de  executare  a
funcţiilor stipulate în Regulament.
    33. Administraţia  îşi  suspendă activitatea în cazul  reorganizării
sau lichidării, în conformitate cu legislaţia în vigoare.