HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la fondarea Administraţiei de Stat a Drumurilor Nr.678 din 19.07.2001 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.81-83/705 din 20.07.2001 * * *
Abrogat: 24.01.2002 Hotărîrea Guvernului nr.38 din 17.01.2002 În conformitate cu Legea drumurilor nr.509-XIII din 22 iunie 1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.62-63, art.690) şi în scopul promovării reformelor în domeniul gospodăriei drumurilor, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se fondează Administraţia de Stat a Drumurilor - organ al autorităţii administrative cu statut de persoană juridică. 2. Se aprobă Regulamentul Administraţiei de Stat a Drumurilor (se anexează). 3. Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor va transmite, în modul stabilit, Administraţiei de Stat a Drumurilor funcţiile de administrare, gestionare şi posesie a patrimoniului (drumurile publice şi cotele de acţiuni ale statului în întreprinderile din ramura gospodăriei drumurilor). 4. Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, în comun cu Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor şi Ministerul Justiţiei, vor prezenta Guvernului proiectele modificărilor ce urmează a fi operate în actele legislative ce ţin de domeniul gospodăriei drumurilor. 5. Ministerul Finanţelor, de comun acord cu Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, în termen de o lună va prezenta Guvernului proiectul modificărilor operate în Legea bugetului pe anul 2001, stipulînd reducerea respectivă a bugetului Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor. PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Vasile TARLEV Contrasemnată: Viceprim-ministru, ministrul economiei Andrei Cucu Ministrul transporturilor şi comunicaţiilor Victor Ţopa Ministrul finanţelor Mihail Manoli Ministrul justiţiei Ion Morei Chişinău, 19 iulie 2001. Nr. 678. Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 678 din 19 iulie 2001 REGULAMENTUL Administraţiei de Stat a Drumurilor I. Dispoziţii generale 1. Administraţia de Stat a Drumurilor (în continuare - Administraţie) este organul autorităţii administrative în domeniul gospodăriei drumurilor, subordonat Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor (în continuare - Minister). 2. Sediul Administraţiei - str. Bucuriei 12 a, MD 2004, municipiul Chişinău, Republica Moldova. 3. În activitatea sa Administraţia se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului Republicii Moldova, convenţiile şi acordurile la care Republica Moldova este parte şi de prezentul Regulament. 4. În domeniul său de activitate Administraţia poate fonda, reorganiza, lichida şi avea în subordine întreprinderi şi organizaţii cu statut de persoane juridice. 5. Administraţia dirijează şi coordonează dezvoltarea domeniilor din subordine şi îndrumă activităţile specifice ce ţin de competenţa sa şi care sînt desfăşurate de agenţii economici şi instituţiile din alte ramuri. 6. Structura aparatului central al Administraţiei, efectivul scriptic al aparatului şi bugetul de venituri şi cheltuieli pentru întreţinerea acestuia se aprobă de către directorul general. II. Domeniul de activitate şi atribuţiile Administraţiei 7. Administraţia are ca obiect de activitate administrarea, întreţinerea, repararea, modernizarea, dezvoltarea şi exploatarea drumurilor publice în scopul desfăşurării traficului rutier în condiţii de siguranţă a circulaţiei, de fluenţă şi continuitate. Ea coordonează din punct de vedere tehnic şi metodologic unităţile de administrare şi întreţinere a drumurilor comunale şi dezvoltarea unitară a întregii reţele de drumuri publice din Moldova, în concordanţă cu cerinţele economiei naţionale şi ale nevoilor de apărare. Pentru utilizarea naţională a capacităţilor din dotare Administraţia poate acorda asistenţa tehnică şi servicii în domeniul său de activitate. 8. Administraţia are următoarele atribuţii: elaborează studii şi prognoze pentru dezvoltarea şi sistematizarea reţelei de drumuri publice, le prezintă spre aprobare organelor competente şi urmăreşte realizarea acestora pentru a satisface cerinţele economiei naţionale şi ale celor de apărare; analizează şi face propuneri, în condiţiile legii, cu privire la construirea de drumuri noi, desfiinţarea celor existente, precum şi clasarea şi declasarea acestora; colaborează cu organele administraţiei publice locale, în scopul dezvoltării unitare a întregii reţele de drumuri, potrivit nevoilor economiei naţionale; elaborează strategia de modernizare şi dezvoltare a reţelei de drumuri naţionale, iar în colaborare cu consiliile judeţene - a drumurilor locale, precum şi strategia privind tehnologiile specifice în sectorul rutier; fundamentează resursele de finanţare a tuturor lucrărilor prevăzute de domeniul său de activitate; elaborează prognoze anuale şi de lungă durată privind asigurarea necesarului de principalele materiale specifice, stabilind ponderea acestuia din resurse interne şi din import şi coordonează activitatea de producere a unor astfel de materiale în unităţile din subordine; urmăreşte avizarea şi aprobarea documentaţiei tehnice, contractarea şi finanţarea lucrări1or de investiţii şi reparaţii de drumuri şi poduri şi altor lucrări de reparaţii, precum şi executarea şi recepţionarea pe teren a lucrărilor respective; elaborează, aprobă şi emite norme tehnice privind construcţia, modernizarea, întreţinerea, exploatarea şi administrarea drumurilor, executării pentru organele administraţiei publice locale sau agenţii economici care au în administrare sau în folosinţă drumuri publice sau de exploatare, care vor fi publicate de către Administraţie; elaborează norme de consum al combustibilului, lubrifianţilor, energiei electrice şi termice pentru tehnologiile specifice sectorului de drumuri; emite, contra plată, autorizaţii speciale pentru transporturile ce se derulează pe drumurile naţionale avînd greutăţi şi/sau gabarite ce depăşesc prevederile legii; emite, contra plată, autorizaţii pentru instalaţiile şi construcţiile care se execută în zona drumurilor naţionale şi locale; efectuează, contra plată, licenţierea şi certificarea activităţilor de proiectare, construcţie, reparaţie şi întreţinere a drumurilor şi podurilor; avizează proiectarea, producerea sau contractarea, în ţară sau din import, de utilaje, agregate şi instalaţii, precum şi de vehicule cu gabarite şi tonaje ce depăşesc limitele stabilite prin lege, în concordanţă cu posibilităţile de transport pe drumurile publice; elaborează şi emite, contra plată, avize pentru omologarea şi producerea de materiale şi utilaje specifice sectorului de drumuri şi poduri; organizează licitaţii pentru contractarea lucrărilor de investiţii, reparaţii şi întreţinere, credite financiare rambursabile în domeniul său de activitate; coordonează şi îndrumă, din punct de vedere metodologic, reţeaua de laboratoare din unităţile proprii pentru efectuarea controlului tehnic de calitate al produselor şi lucrărilor de întreţinere şi reparare a drumurilor, podurilor şi al tuturor activităţilor pe care le desfăşoară; elaborează proiectele, programele anuale şi de perspectivă pentru cercetarea ştiinţifică în sectorul de drumuri publice; urmăreşte activitatea de invenţii, inovaţii şi se ocupă de generalizarea celor mai importante realizări; asigură organizarea intervenţiilor necesare în scopul eliminării operative a avariilor, restricţiilor sau altor situaţii provocate de calamităţi pe drumurile naţionale şi locale; elaborează şi ia măsuri, de comun acord cu organele de specialitate ale Ministerului de Interne, pentru ridicarea gradului de siguranţă a circulaţiei pe drumurile publice, inclusiv prin organizarea, îndrumarea şi controlul aplicării semnalizării rutiere în conformitate cu normele în vigoare şi cerinţele convenţiilor internaţionale; organizează şi asigură controlul vehiculelor rutiere de marfă atît în punctele de trecere a frontierei, cît şi pe traseele curente, inclusiv cîntărirea acestora, şi încasarea taxelor şi tarifelor legale; asigură aplicarea măsurilor privind activitatea de protecţie a muncii în subdiviziunile interioare în scopul prevenirii accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale şi controlează modul de realizare a acestora; organizează într-o concepţie unitară reţeaua de contoare pentru înregistrarea traficului rutier, inclusiv de origine-destinaţie şi asigură prelucrarea datelor; asigură îndrumarea şi controlul subdiviziunilor interioare, controlul financiar de gestiune, analizele economice şi tehnice asupra organizării şi desfăşurării proceselor de producţie şi ia măsuri corespunzătoare; elaborează şi fundamentează proiectul bugetului Fondului rutier pentru a fi prezentat spre aprobare organelor abilitate; asigură controlul respectării prevederilor Legii privind constituirea şi utilizarea Fondului rutier, justificarea utilizării, conform destinaţiei aprobate, a mijloacelor financiare din Fondul rutier; asigură elaborarea sau adoptarea, în activitatea strategică, a unor modele de analiză şi raţionalizare a strategiei rutiere avînd la bază o evaluare dinamică a stării tehnice a reţelei drumurilor publice; desfăşoară şi alte activităţi. III. Principiile de bază ale activităţii Administraţiei 9. Administraţia îşi exercită funcţiile pe principiile de gestiune economică şi autonomie financiară fără profit, în condiţiile de activitate a întreprinderii de stat. Administraţia este persoană juridică, dispune de balanţă autonomă şi conturi bancare, inclusiv valutare, poate încheia contracte, îşi poate asuma obligaţii, poate fi reclamant şi reclamat în instanţele de judecată, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba de stat. 10. Administraţia elaborează de sine stătător programul său de activitate şi determină direcţiile de dezvoltare în funcţie de veniturile proprii şi sarcinile stabilite. 11. Veniturile proprii ale Administraţiei se formează din sursele menţionate la art.20 al prezentului Regulament. Mijloacele financiare neutilizate în anul curent se reportează la anul următor. 12. Administraţia aprobă şi aplică preţuri şi tarife stabilite conform devizului de cheltuieli aferente activităţii sale. 13. Administraţia ţine evidenţa contabilă, operativă şi statistică, prezintă, în modul stabilit, organelor de stat rapoarte contabile şi statistice centralizatoare şi poartă răspundere pentru veridicitatea lor. 14. Controlul activităţii economico-financiare a Administraţiei este exercitat conform legislaţiei în vigoare. 15. Administraţia are dreptul: să adopte, să aprobe, să modifice sau să anuleze, în limitele competenţei sale, regulamente, instrucţiuni, prescripţii tehnice pentru toţi participanţii la activităţile din domeniul gospodăriei drumurilor, indiferent de subordinea şi tipul de proprietate; să iniţieze, conform legislaţiei în vigoare, contestarea, sistarea acţiunii unor acte normative şi fără caracter normativ, a deciziilor organelor administraţiei publice în domeniul gospodăriei drumurilor, care contravin legislaţiei în vigoare; să prezinte, în modul stabilit, propuneri privind aderarea Republicii Moldova la tratatele internaţionale, proiectele de acorduri bilaterale sau multilaterale în domeniul gospodăriei drumurilor; să suspende, în modul stabilit, ordinele şi dispoziţiile conducătorilor întreprinderilor şi organizaţiilor de stat din subordine, dacă acestea contravin legislaţiei Republicii Moldova; să instituie în cadrul său consilii tehnico-ştiinţifice şi de experţi în domeniul gospodăriei drumurilor; să organizeze şi să asigure controlul activităţii întreprinderilor de stat din domeniu; în comun cu autorităţile respective de stat, să creeze şi să gestioneze fonduri speciale conform legislaţiei în vigoare; să solicite întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor cu orice formă de organizare şi proprietate prezentarea informaţiilor şi materialelor necesare pentru realizarea sarcinilor sale, conform legislaţiei în vigoare; să introducă norme şi reguli unice pentru asigurarea securităţii muncii în gospodăria drumurilor şi să aprobe măsuri de prevenire a avariilor şi de lichidare a consecinţelor acestora; să iniţieze măsuri privind atragerea investiţiilor şi contractarea creditelor străine pentru realizarea programelor şi proiectelor de dezvoltare a reţelei drumurilor publice; să antreneze, în modul stabilit, experţi, consultanţi şi alţi specialişti din ţară şi străinătate în vederea realizării sarcinilor şi funcţiilor ce decurg din legislaţie şi din prezentul Regulament; să stabilească structura internă organizaţională, sistemul de retribuire a muncii şi statutul juridic al subdiviziunilor şi întreprinderilor subordonate; Administraţia poate avea şi alte drepturi în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare. IV. Organizarea activităţii Administraţiei 16. Administraţia este condusă de directorul general în baza unui contract semnat cu Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor pentru o perioadă de 4 ani. 17. Directorul general organizează şi conduce întreaga activitate a Administraţiei, conform legislaţiei, funcţiilor stabilite de prezentul Regulament şi prevederilor contractului de muncă. 18. Directorul general al Administraţiei: poartă răspundere personală pentru îndeplinirea conformă a sarcinilor atribuite Administraţiei; reprezintă Administraţia în relaţiile cu organele şi organizaţiile naţionale şi organizaţiile internaţionale de specialitate. Directorul general poate acorda împuterniciri de reprezentare şi altor persoane din cadrul Administraţiei; asigură executarea legilor, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor Parlamentului, hotărîrilor, ordonanţelor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi realizarea atribuţiilor şi drepturilor Administraţiei care reies din Legea drumurilor şi prezentul Regulament; aprobă anual bugetul de venituri şi cheltuieli al Administraţiei; poartă răspundere pentru funcţionarea eficientă a administraţiei; aprobă structura, schema de încadrare a personalului Administraţiei, stabileşte atribuţiile, competenţele şi responsabilitatea persoanelor cu funcţii de răspundere din cadrul Administraţiei; efectuează remanieri prin reînnoirea contractelor de muncă sau prin atestarea personalului din aparatul Administraţiei; exercită alte împuterniciri în conformitate cu legislaţia în vigoare. V. Patrimoniul 19. Patrimoniul transmis în gestiunea Administraţiei constituie proprietate de stat, se compune din fonduri fixe şi mijloace circulante, din alte valori, ale căror cost este indicat în balanţa autonomă a Administraţiei. De asemenea, are în administrare drumuri publice conform Listei nominative aprobate de Guvernul Republicii Moldova. 20. Patrimoniul Administraţiei se formează din următoarele surse: încasări de la activitatea regulamentară; investiţii capitale şi dotaţii de la buget; alocaţii din Fondul rutier destinat gestionării proprietăţii publice; alte surse licite. 21. Riscul distrugerii sau deteriorării neprevăzute a proprietăţii transmise în gestiunea economică îl suportă Administraţia, în conformitate cu legislaţia. VI. Dispoziţii finale 22. Administraţia este înfiinţată pe un termen nelimitat. 23. Administraţia poate fi reorganizată sau lichidată în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀