joi, 19 iulie 2001
678/19.07.2001 Hotărîre cu privire la fondarea Administraţiei de Stat a Drumurilor
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
      cu privire la fondarea Administraţiei de Stat a Drumurilor

                        Nr.678  din  19.07.2001

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.81-83/705 din 20.07.2001

                                * * *
    Abrogat: 24.01.2002
    Hotărîrea Guvernului nr.38 din 17.01.2002

    În conformitate  cu  Legea drumurilor nr.509-XIII din 22  iunie 1995
(Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.62-63, art.690) şi în
scopul   promovării  reformelor  în  domeniul  gospodăriei   drumurilor,
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se fondează  Administraţia  de  Stat  a  Drumurilor  -  organ  al
autorităţii administrative cu statut de persoană juridică.
    2. Se aprobă  Regulamentul  Administraţiei de Stat a Drumurilor  (se
anexează).
    3. Ministerul  Transporturilor  şi Comunicaţiilor va  transmite,  în
modul  stabilit,  Administraţiei  de  Stat  a  Drumurilor  funcţiile  de
administrare,  gestionare şi posesie a patrimoniului (drumurile  publice
şi  cotele  de  acţiuni  ale  statului  în  întreprinderile  din  ramura
gospodăriei drumurilor).
    4. Ministerul   Transporturilor  şi  Comunicaţiilor,  în  comun   cu
Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor şi Ministerul Justiţiei, vor
prezenta  Guvernului proiectele modificărilor ce urmează a fi operate în
actele legislative ce ţin de domeniul gospodăriei drumurilor.
    5. Ministerul    Finanţelor,   de   comun   acord   cu    Ministerul
Transporturilor  şi  Comunicaţiilor,  în termen de o  lună  va  prezenta
Guvernului  proiectul  modificărilor operate în Legea bugetului pe  anul
2001,   stipulînd   reducerea   respectivă  a   bugetului   Ministerului
Transporturilor şi Comunicaţiilor.

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                           Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Viceprim-ministru, ministrul economiei          Andrei Cucu
    Ministrul transporturilor şi comunicaţiilor     Victor Ţopa
    Ministrul finanţelor                            Mihail Manoli
    Ministrul justiţiei                             Ion Morei

    Chişinău, 19 iulie 2001.
    Nr. 678.

                                                    Aprobat
                                        prin Hotărîrea Guvernului
                                        Republicii Moldova nr. 678
                                        din 19 iulie 2001

                             REGULAMENTUL
                  Administraţiei de Stat a Drumurilor

                        I. Dispoziţii generale

    1. Administraţia   de   Stat   a   Drumurilor   (în   continuare   -
Administraţie)  este  organul  autorităţii  administrative  în  domeniul
gospodăriei   drumurilor,  subordonat  Ministerului  Transporturilor  şi
Comunicaţiilor (în continuare - Minister).
    2. Sediul Administraţiei  - str. Bucuriei 12 a, MD 2004,  municipiul
Chişinău, Republica Moldova.
    3. În activitatea  sa  Administraţia  se călăuzeşte  de  Constituţia
Republicii  Moldova, legile Republicii Moldova, decretele  Preşedintelui
Republicii  Moldova,  hotărîrile şi dispoziţiile  Guvernului  Republicii
Moldova,  convenţiile şi acordurile la care Republica Moldova este parte
şi de prezentul Regulament.
    4. În domeniul   său   de  activitate  Administraţia  poate   fonda,
reorganiza, lichida şi avea în subordine întreprinderi şi organizaţii cu
statut de persoane juridice.
    5. Administraţia dirijează şi coordonează dezvoltarea domeniilor din
subordine  şi îndrumă activităţile specifice ce ţin de competenţa sa  şi
care  sînt  desfăşurate  de agenţii economici şi instituţiile  din  alte
ramuri.
    6. Structura   aparatului   central  al  Administraţiei,   efectivul
scriptic  al  aparatului  şi bugetul de venituri  şi  cheltuieli  pentru
întreţinerea acestuia se aprobă de către directorul general.

       II. Domeniul de activitate şi atribuţiile Administraţiei

    7. Administraţia   are   ca  obiect  de  activitate   administrarea,
întreţinerea,   repararea,  modernizarea,  dezvoltarea  şi   exploatarea
drumurilor  publice în scopul desfăşurării traficului rutier în condiţii
de siguranţă a circulaţiei, de fluenţă şi continuitate.
    Ea coordonează  din punct de vedere tehnic şi metodologic  unităţile
de  administrare  şi  întreţinere a drumurilor comunale  şi  dezvoltarea
unitară a întregii reţele de drumuri publice din Moldova, în concordanţă
cu cerinţele economiei naţionale şi ale nevoilor de apărare.
    Pentru utilizarea naţională a capacităţilor din dotare Administraţia
poate acorda asistenţa tehnică şi servicii în domeniul său de activitate.
    8. Administraţia are următoarele atribuţii:
    elaborează studii  şi prognoze pentru dezvoltarea şi  sistematizarea
reţelei   de  drumuri  publice,  le  prezintă  spre  aprobare  organelor
competente şi urmăreşte realizarea acestora pentru a satisface cerinţele
economiei naţionale şi ale celor de apărare;
    analizează şi  face  propuneri, în condiţiile legii, cu  privire  la
construirea  de  drumuri  noi, desfiinţarea celor existente,  precum  şi
clasarea şi declasarea acestora;
    colaborează cu  organele  administraţiei publice locale,  în  scopul
dezvoltării  unitare  a  întregii reţele de drumuri,  potrivit  nevoilor
economiei naţionale;
    elaborează strategia  de  modernizare  şi dezvoltare  a  reţelei  de
drumuri   naţionale,  iar  în  colaborare  cu  consiliile judeţene  -  a
drumurilor locale, precum şi strategia privind tehnologiile specifice în
sectorul rutier;
    fundamentează  resursele de finanţare a tuturor lucrărilor prevăzute
de domeniul său de activitate;
    elaborează prognoze  anuale  şi de lungă durată  privind  asigurarea
necesarului  de  principalele  materiale specifice,  stabilind  ponderea
acestuia din resurse interne şi din import şi coordonează activitatea de
producere a unor astfel de materiale în unităţile din subordine;
    urmăreşte avizarea  şi aprobarea documentaţiei tehnice, contractarea
şi finanţarea lucrări1or de investiţii şi reparaţii de drumuri şi poduri
şi  altor lucrări de reparaţii, precum şi executarea şi recepţionarea pe
teren a lucrărilor respective;
    elaborează, aprobă  şi  emite  norme  tehnice  privind  construcţia,
modernizarea,  întreţinerea,  exploatarea şi  administrarea  drumurilor,
executării  pentru  organele administraţiei publice locale  sau  agenţii
economici  care au în administrare sau în folosinţă drumuri publice  sau
de exploatare, care vor fi publicate de către Administraţie;
    elaborează norme   de  consum  al  combustibilului,  lubrifianţilor,
energiei  electrice şi termice pentru tehnologiile specifice  sectorului
de drumuri;
    emite, contra  plată, autorizaţii speciale pentru transporturile  ce
se  derulează  pe drumurile naţionale avînd greutăţi şi/sau gabarite  ce
depăşesc prevederile legii;
    emite, contra    plată,    autorizaţii   pentru   instalaţiile    şi
construcţiile care se execută în zona drumurilor naţionale şi locale;
    efectuează, contra  plată, licenţierea şi certificarea activităţilor
de  proiectare,  construcţie, reparaţie şi întreţinere a  drumurilor  şi
podurilor;
    avizează proiectarea,  producerea sau contractarea, în ţară sau  din
import,  de  utilaje, agregate şi instalaţii, precum şi de  vehicule  cu
gabarite  şi  tonaje  ce  depăşesc  limitele  stabilite  prin  lege,  în
concordanţă cu posibilităţile de transport pe drumurile publice;
    elaborează şi  emite,  contra  plată,  avize  pentru  omologarea  şi
producerea  de  materiale şi utilaje specifice sectorului de drumuri  şi
poduri;
    organizează licitaţii  pentru contractarea lucrărilor de investiţii,
reparaţii  şi  întreţinere, credite financiare rambursabile în  domeniul
său de activitate;
    coordonează şi  îndrumă, din punct de vedere metodologic, reţeaua de
laboratoare  din unităţile proprii pentru efectuarea controlului  tehnic
de  calitate  al produselor şi lucrărilor de întreţinere şi  reparare  a
drumurilor, podurilor şi al tuturor activităţilor pe care le desfăşoară;
    elaborează proiectele,  programele  anuale şi de perspectivă  pentru
cercetarea ştiinţifică în sectorul de drumuri publice;
    urmăreşte activitatea   de   invenţii,  inovaţii  şi  se  ocupă   de
generalizarea celor mai importante realizări;
    asigură organizarea  intervenţiilor  necesare în  scopul  eliminării
operative  a  avariilor, restricţiilor sau altor situaţii  provocate  de
calamităţi pe drumurile naţionale şi locale;
    elaborează şi  ia măsuri, de comun acord cu organele de specialitate
ale  Ministerului  de Interne, pentru ridicarea gradului de siguranţă  a
circulaţiei  pe drumurile publice, inclusiv prin organizarea, îndrumarea
şi  controlul aplicării semnalizării rutiere în conformitate cu  normele
în vigoare şi cerinţele convenţiilor internaţionale;
    organizează şi  asigură controlul vehiculelor rutiere de marfă  atît
în  punctele  de  trecere  a frontierei, cît  şi  pe  traseele  curente,
inclusiv cîntărirea acestora, şi încasarea taxelor şi tarifelor legale;
    asigură aplicarea  măsurilor  privind  activitatea  de  protecţie  a
muncii în subdiviziunile interioare în scopul prevenirii accidentelor de
muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale şi controlează modul de realizare
a acestora;
    organizează într-o  concepţie  unitară  reţeaua de  contoare  pentru
înregistrarea  traficului  rutier,  inclusiv  de  origine-destinaţie  şi
asigură prelucrarea datelor;
    asigură îndrumarea    şi   controlul   subdiviziunilor   interioare,
controlul  financiar de gestiune, analizele economice şi tehnice  asupra
organizării  şi  desfăşurării  proceselor  de  producţie  şi  ia  măsuri
corespunzătoare;
    elaborează şi  fundamentează  proiectul  bugetului  Fondului  rutier
pentru a fi prezentat spre aprobare organelor abilitate;
    asigură controlul    respectării    prevederilor    Legii    privind
constituirea  şi  utilizarea Fondului rutier,  justificarea  utilizării,
conform destinaţiei aprobate, a mijloacelor financiare din Fondul rutier;
    asigură elaborarea  sau adoptarea, în activitatea strategică, a unor
modele  de analiză şi raţionalizare a strategiei rutiere avînd la bază o
evaluare dinamică a stării tehnice a reţelei drumurilor publice;
    desfăşoară şi alte activităţi.

        III. Principiile de bază ale activităţii Administraţiei

    9. Administraţia  îşi exercită funcţiile pe principiile de  gestiune
economică   şi  autonomie  financiară  fără  profit,  în  condiţiile  de
activitate   a  întreprinderii  de  stat.  Administraţia  este  persoană
juridică,  dispune  de  balanţă autonomă şi  conturi  bancare,  inclusiv
valutare,  poate încheia contracte, îşi poate asuma obligaţii, poate  fi
reclamant  şi reclamat în instanţele de judecată, dispune de ştampilă cu
Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba de stat.
    10. Administraţia  elaborează  de  sine stătător  programul  său  de
activitate   şi  determină  direcţiile  de  dezvoltare  în  funcţie   de
veniturile proprii şi sarcinile stabilite.
    11. Veniturile  proprii  ale Administraţiei se formează din  sursele
menţionate  la  art.20 al prezentului Regulament. Mijloacele  financiare
neutilizate în anul curent se reportează la anul următor.
    12. Administraţia  aprobă  şi  aplică preţuri  şi  tarife  stabilite
conform devizului de cheltuieli aferente activităţii sale.
    13. Administraţia  ţine evidenţa contabilă, operativă şi statistică,
prezintă,  în  modul stabilit, organelor de stat rapoarte  contabile  şi
statistice centralizatoare şi poartă răspundere pentru veridicitatea lor.
    14. Controlul activităţii economico-financiare a Administraţiei este
exercitat conform legislaţiei în vigoare.
    15. Administraţia are dreptul:
    să adopte, să  aprobe,  să  modifice  sau să  anuleze,  în  limitele
competenţei  sale, regulamente, instrucţiuni, prescripţii tehnice pentru
toţi  participanţii la activităţile din domeniul gospodăriei drumurilor,
indiferent de subordinea şi tipul de proprietate;
    să iniţieze,  conform legislaţiei în vigoare, contestarea,  sistarea
acţiunii  unor  acte normative şi fără caracter normativ,  a  deciziilor
organelor  administraţiei  publice în domeniul  gospodăriei  drumurilor,
care contravin legislaţiei în vigoare;
    să prezinte,   în   modul  stabilit,  propuneri   privind   aderarea
Republicii  Moldova la tratatele internaţionale, proiectele de  acorduri
bilaterale sau multilaterale în domeniul gospodăriei drumurilor;
    să suspende,   în   modul   stabilit,   ordinele   şi   dispoziţiile
conducătorilor întreprinderilor şi organizaţiilor de stat din subordine,
dacă acestea contravin legislaţiei Republicii Moldova;
    să instituie  în  cadrul  său  consilii  tehnico-ştiinţifice  şi  de
experţi în domeniul gospodăriei drumurilor;
    să organizeze  şi să asigure controlul activităţii  întreprinderilor
de stat din domeniu;
    în comun cu autorităţile   respective  de  stat,  să  creeze  şi  să
gestioneze fonduri speciale conform legislaţiei în vigoare;
    să solicite întreprinderilor,  organizaţiilor  şi  instituţiilor  cu
orice  formă  de organizare şi proprietate prezentarea informaţiilor  şi
materialelor   necesare  pentru  realizarea  sarcinilor  sale,   conform
legislaţiei în vigoare;
    să introducă  norme  şi reguli unice pentru  asigurarea  securităţii
muncii  în  gospodăria  drumurilor şi să aprobe măsuri  de  prevenire  a
avariilor şi de lichidare a consecinţelor acestora;
    să iniţieze măsuri  privind atragerea investiţiilor şi  contractarea
creditelor  străine  pentru  realizarea programelor  şi  proiectelor  de
dezvoltare a reţelei drumurilor publice;
    să antreneze,  în  modul  stabilit,  experţi,  consultanţi  şi  alţi
specialişti  din ţară şi străinătate în vederea realizării sarcinilor şi
funcţiilor ce decurg din legislaţie şi din prezentul Regulament;
    să stabilească   structura  internă  organizaţională,  sistemul   de
retribuire   a   muncii  şi  statutul  juridic  al  subdiviziunilor   şi
întreprinderilor subordonate;
    Administraţia  poate  avea  şi  alte  drepturi  în  conformitate  cu
prevederile legislaţiei în vigoare.

              IV. Organizarea activităţii Administraţiei

    16. Administraţia  este  condusă de directorul general în baza  unui
contract semnat cu Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor pentru o
perioadă de 4 ani.
    17. Directorul  general organizează şi conduce întreaga activitate a
Administraţiei,  conform legislaţiei, funcţiilor stabilite de  prezentul
Regulament şi prevederilor contractului de muncă.
    18. Directorul general al Administraţiei:
    poartă răspundere   personală   pentru   îndeplinirea   conformă   a
sarcinilor atribuite Administraţiei;
    reprezintă Administraţia  în relaţiile cu organele şi  organizaţiile
naţionale  şi  organizaţiile internaţionale de specialitate.  Directorul
general poate acorda împuterniciri de reprezentare şi altor persoane din
cadrul Administraţiei;
    asigură executarea   legilor,  decretelor  Preşedintelui  Republicii
Moldova,   hotărîrilor   Parlamentului,  hotărîrilor,  ordonanţelor   şi
dispoziţiilor   Guvernului,   precum  şi  realizarea   atribuţiilor   şi
drepturilor  Administraţiei care reies din Legea drumurilor şi prezentul
Regulament;
    aprobă anual bugetul de venituri şi cheltuieli al Administraţiei;
    poartă răspundere pentru funcţionarea eficientă a administraţiei;
    aprobă structura, schema de încadrare a personalului Administraţiei,
stabileşte atribuţiile, competenţele şi responsabilitatea persoanelor cu
funcţii de răspundere din cadrul Administraţiei;
    efectuează remanieri  prin reînnoirea contractelor de muncă sau prin
atestarea personalului din aparatul Administraţiei;
    exercită alte împuterniciri în conformitate cu legislaţia în vigoare.

                            V. Patrimoniul

    19. Patrimoniul  transmis  în  gestiunea  Administraţiei  constituie
proprietate de stat, se compune din fonduri fixe şi mijloace circulante,
din  alte  valori,  ale căror cost este indicat în  balanţa  autonomă  a
Administraţiei. De asemenea, are în administrare drumuri publice conform
Listei nominative aprobate de Guvernul Republicii Moldova.
    20. Patrimoniul Administraţiei se formează din următoarele surse:
    încasări de la activitatea regulamentară;
    investiţii capitale şi dotaţii de la buget;
    alocaţii din Fondul rutier destinat gestionării proprietăţii publice;
    alte surse licite.
    21. Riscul distrugerii  sau deteriorării neprevăzute a  proprietăţii
transmise   în   gestiunea  economică  îl  suportă   Administraţia,   în
conformitate cu legislaţia.

                         VI. Dispoziţii finale

    22. Administraţia este înfiinţată pe un termen nelimitat.
    23. Administraţia   poate   fi   reorganizată   sau   lichidată   în
conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.