L E G E
privind evaluarea externă a judecătorilor şi procurorilor
şi modificarea unor acte normative
nr. 252 din 17.08.2023
Monitorul Oficial nr.325-327/581 din 22.08.2023
* * *
CUPRINS
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul legii
Articolul 2. Scopul şi principiile evaluării
Articolul 3. Subiecţii evaluării
Capitolul II
COMISIILE DE EVALUARE
Articolul 4. Competenţa, mandatul şi finanţarea activităţii comisiilor de evaluare
Articolul 5. Independenţa comisiilor de evaluare
Articolul 6. Componenţa comisiilor de evaluare
Articolul 7. Calitatea de membru al comisiei de evaluare
Articolul 8. Preşedinţii comisiilor de evaluare
Articolul 9. Secretariatul comisiei de evaluare
Articolul 10. Obligaţiile membrilor comisiilor de evaluare
Capitolul III
PROCEDURA DE EVALUARE
Articolul 11. Criteriile de evaluare
Articolul 1. Iniţierea procedurii de evaluare
Articolul 13. Şedinţele comisiilor de evaluare
Articolul 14. Acumularea informaţiei
Articolul 15. Completul de evaluare
Articolul 16. Audierea
Articolul 17. Raportul cu privire la evaluare
Articolul 18. Examinarea rezultatelor evaluării de către Consiliul Superior al Magistraturii sau de către Consiliul Superior al Procurorilor
Articolul 19. Contestarea hotărârii Consiliului Superior al Magistraturii sau a Consiliului Superior al Procurorilor
Articolul 20. Reluarea procedurii de evaluare
Capitolul IV
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 21. Modificarea unor acte normative
În vederea asigurării integrităţii judecătorilor şi procurorilor şi a sporirii încrederii societăţii în justiţie,
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul legii
Prezenta lege reglementează raporturile juridice aferente procedurii de evaluare externă a integrităţii etice şi financiare (în continuare – evaluare) a judecătorilor, procurorilor şi altor subiecţi menţionaţi în prezenta lege.
Articolul 2. Scopul şi principiile evaluării
(1) Evaluarea reprezintă un exerciţiu excepţional, unic şi limitat în timp, efectuat pentru verificarea integrităţii subiecţilor prevăzuţi la art.3 alin.(1).
(2) Evaluarea este efectuată în baza prevederilor prezentei legi, cu respectarea următoarelor principii:
a) independenţa comisiilor de evaluare;
b) echitatea procedurii de evaluare;
c) publicitatea actelor emise în procesul de evaluare;
d) caracterul excepţional al evaluării.
Articolul 3. Subiecţii evaluării
(1) În temeiul prezentei legi sunt evaluaţi:
a) judecătorii care, din 1 ianuarie 2017 şi până la data intrării în vigoare a prezentei legi, au exercitat funcţia de preşedinte şi/sau vicepreşedinte a judecătoriilor, inclusiv cei care au asigurat interimatul acestor funcţii pentru un termen mai mare de un an;
b) judecătorii curţilor de apel aflaţi în funcţie la data intrării în vigoare a prezentei legi;
c) procurorii care, din 1 ianuarie 2017 şi până la data intrării în vigoare a prezentei legi, au exercitat funcţia de Procuror General, de adjunct al Procurorului General, de procurori şefi ai secţiilor Procuraturii Generale, inclusiv cei care au ocupat aceste funcţii sau care au asigurat interimatul acestora pentru un termen mai mare de un an;
d) procurorii care, din 1 ianuarie 2017 şi până la data intrării în vigoare a prezentei legi, au exercitat funcţia de procuror-şef al unei procuraturi şi de adjunct al procurorului-şef al unei procuraturi, inclusiv cei care au ocupat aceste funcţii sau care au asigurat interimatul acestora pentru un termen mai mare de un an;
e) procurorii procuraturilor specializate, inclusiv cei delegaţi în cadrul acestora din 1 ianuarie 2017 şi până la intrarea în vigoare a prezentei legi, pentru un termen mai mare de un an;
f) judecătorii şi procurorii, prevăzuţi la lit.a)–e), care sunt suspendaţi din funcţie;
g) candidaţii care, până la 31 decembrie 2025, câştigă concursurile pentru ocuparea funcţiilor indicate la lit.b) şi e);
h) cel mult doi candidaţi la funcţiile indicate la lit.a), c) şi d) care au acumulat cel mai mare punctaj în concursurile desfăşurate până la 31 decembrie 2025.
(2) Nu sunt supuşi evaluării conform prezentei legi:
a) persoanele care au promovat evaluarea integrităţii conform Legii nr.26/2022 privind unele măsuri aferente selectării candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor;
b) persoanele care au promovat evaluarea externă conform Legii nr.65/2023 privind evaluarea externă a judecătorilor şi candidaţilor la funcţia de judecător al Curţii Supreme de Justiţie;
c) judecătorii şi procurorii, care fac parte din una dintre categoriile menţionate la alin.(1) şi care, în termen de 20 de zile de la notificarea privind iniţierea evaluării, depun cerere de demisie, cu excepţia celor care şi-au retras cererea de demisie în interiorul termenului respectiv;
d) judecătorii şi procurorii, care nu fac parte din categoriile menţionate la alin.(1).
(3) Candidaţii pentru funcţia de Procuror General, candidaţii pentru funcţia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii şi de membru al Consiliului Superior al Procurorilor, candidaţii pentru funcţia de membru al colegiilor disciplinare ale judecătorilor şi procurorilor, de membru al colegiilor pentru selecţia şi evaluarea judecătorilor şi procurorilor, precum şi procurorii din Procuratura Anticorupţie sunt evaluaţi în mod prioritar.
(4) Cererea de demisie depusă în condiţiile alin.(2) lit.c) poate fi retrasă doar în interiorul termenului de 20 de zile. Depunerea cererii de demisie după expirarea acestui termen, indiferent de motivul invocat, se echivalează cu nepromovarea evaluării.
(5) La data recepţionării cererii de demisie, Consiliul Superior al Magistraturii, Consiliul Superior al Procurorilor sau, după caz, Procurorul General informează despre aceasta comisia de evaluare corespunzătoare. Cererea de demisie se examinează şi se soluţionează în cel mult 10 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin.(4), cu informarea comisiei de evaluare despre hotărârea adoptată.
[Art.3 modificat prin Legea nr.353 din 24.11.2023, în vigoare 07.12.2023]
Capitolul II
COMISIILE DE EVALUARE
Articolul 4. Competenţa, mandatul şi finanţarea activităţii comisiilor de evaluare
(1) Judecătorii menţionaţi la art.3 alin.(1) sunt evaluaţi de Comisia de evaluare a judecătorilor.
(2) Procurorii menţionaţi la art.3 alin.(1) sunt evaluaţi de Comisia de evaluare a procurorilor.
(3) Comisia de evaluare a judecătorilor şi Comisia de evaluare a procurorilor (în continuare – comisii de evaluare) sunt formate din câte 6 membri. Fiecare comisie de evaluare este asistată de câte un secretariat.
(4) Comisiile de evaluare nu sunt autorităţi publice în sensul prevederilor Codului administrativ. Activitatea acestora nu este publică, cu excepţiile stabilite de prezenta lege şi de regulamentele de organizare şi funcţionare ale acestora.
(5) Comisiile de evaluare deţin următoarele competenţe:
a) colectează, acumulează şi verifică, prin mijloace neinterzise de lege, toate informaţiile relevante pentru evaluare;
b) accesează gratuit orice sistem informaţional care conţine informaţii relevante pentru realizarea mandatului acestora, inclusiv prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect);
c) solicită informaţii de la subiectul evaluării;
d) solicită şi obţin gratuit informaţii de la alte persoane fizice şi juridice de drept public sau privat, inclusiv de la instituţiile financiare;
e) audiază subiectul evaluării şi alte persoane care deţin informaţii relevante pentru evaluare;
f) efectuează evaluarea şi aprobă rapoarte privind rezultatele evaluării;
g) alte competenţe prevăzute de prezenta lege.
(6) Comisiile de evaluare evaluează toţi subiecţii menţionaţi la art.3 până la 31 decembrie 2025. Comisiile de evaluare activează până la finalizarea examinării de către Curtea Supremă de Justiţie a ultimei contestaţii depuse conform art.19.
(7) Finanţarea activităţii comisiilor de evaluare şi a secretariatelor acestora se efectuează din contul şi în limitele mijloacelor financiare aprobate în legea bugetară anuală şi din alte surse neinterzise de lege.
(8) Membrii naţionali ai comisiilor de evaluare beneficiază lunar de o indemnizaţie echivalentă cu mărimea dublă a salariului de bază al judecătorului Curţii Supreme de Justiţie.
Articolul 5. Independenţa comisiilor de evaluare
(1) Comisiile de evaluare sunt independente funcţional şi decizional faţă de orice persoane fizice sau juridice, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, inclusiv faţă de fracţiunile parlamentare şi partenerii de dezvoltare, care au participat la desemnarea membrilor acestora.
(2) În activitatea lor, comisiile de evaluare se conduc de Constituţie, de prezenta lege şi de alte acte normative care reglementează domeniile conexe activităţii acestora. Procedura de evaluare este stabilită de prezenta lege şi de regulamentele de organizare şi funcţionare ale comisiilor de evaluare.
(3) Comisiile de evaluare prezintă Parlamentului anual, până la data de 31 martie, un raport despre activitatea lor în anul precedent, care se publică pe pagina web oficială a comisiilor de evaluare.
(4) Fiecare comisie de evaluare elaborează şi aprobă regulamentul propriu de organizare şi funcţionare, care se publică pe pagina web oficială a comisiilor de evaluare.
(5) Partenerii de dezvoltare nu pot da indicaţii comisiilor de evaluare sau secretariatelor acestora cu privire la aspectele care ţin de realizarea mandatelor comisiilor de evaluare.
(6) Membrii comisiilor de evaluare şi angajaţii secretariatelor beneficiază de imunitate funcţională şi nu pot fi traşi la răspundere pentru opinia exprimată în exercitarea mandatului şi a atribuţiilor. Urmărirea penală în privinţa acestora este pornită de Procurorul General, cu acordul comisiei de evaluare respective. În caz de infracţiune flagrantă, acordul comisiei de evaluare nu este necesar.
[Art.5 modificat prin Legea nr.353 din 24.11.2023, în vigoare 07.12.2023]
Articolul 6. Componenţa comisiilor de evaluare
(1) Fiecare comisie de evaluare este formată din 6 membri, numiţi cu votul a 3/5 din deputaţii aleşi, după cum urmează:
a) 3 membri, cetăţeni ai Republicii Moldova – la propunerea fracţiunilor parlamentare, cu respectarea reprezentării proporţionale a majorităţii şi a opoziţiei;
b) 3 membri – la propunerea partenerilor de dezvoltare.
(2) În scopul numirii membrilor menţionaţi la alin.(1) lit.a), fracţiunile parlamentare prezintă Comisiei juridice, numiri şi imunităţi a Parlamentului informaţia despre candidaţii propuşi de acestea. Comisia juridică, numiri şi imunităţi examinează candidaturile propuse şi aprobă, cu votul majorităţii membrilor comisiei, rapoarte cu referire la fiecare candidat. Proiectele hotărârilor de Parlament se elaborează de Comisia juridică, numiri şi imunităţi pentru fiecare candidat şi se prezintă în plenul Parlamentului pentru a fi dezbătute şi adoptate cu majoritatea prevăzută la alin.(1).
(3) Dacă una dintre fracţiunile parlamentare nu asigură desemnarea candidaturii în termenul prevăzut, Comisia juridică, numiri şi imunităţi înaintează proiectele hotărârilor de Parlament şi rapoartele pentru candidaţii propuşi conform alin.(2) spre dezbatere în plenul Parlamentului. Candidatul poate fi respins de către Parlament doar dacă nu întruneşte cerinţele prevăzute la art.7 alin.(1). Decizia de respingere poate fi contestată potrivit Codului administrativ.
(4) Dacă una dintre fracţiunile parlamentare nu a desemnat nicio candidatură sau dacă candidatura propusă nu a fost aprobată cu numărul necesar de voturi, comisia de evaluare se constituie şi activează cu numărul de membri ce a fost confirmat prin hotărârea Parlamentului conform alin.(7).
(5) În scopul desemnării membrilor prevăzuţi la alin.(1) lit.b), partenerii de dezvoltare prezintă Parlamentului, printr-o scrisoare comună, o listă din cel mult 6 persoane eligibile pentru fiecare comisie de evaluare. În cadrul Comisiei juridice, numiri şi imunităţi se examinează candidaturile propuse şi se aleg 3 persoane care au obţinut cel mai mare număr de voturi în cadrul şedinţei comisiei respective. Acestea sunt prezentate plenului Parlamentului în vederea numirii în calitate de membri ai comisiilor de evaluare. Comisia juridică, numiri şi imunităţi elaborează proiectul hotărârii Parlamentului, însoţit de un raport, care se dezbate în plenul Parlamentului şi se adoptă cu votul majorităţii prevăzute la alin.(1).
(6) În sensul prezentei legi, prin parteneri de dezvoltare se înţeleg donatorii internaţionali (organizaţiile internaţionale, misiunile diplomatice şi reprezentanţele acestora din Republica Moldova) activi în domeniul reformei justiţiei şi combaterii corupţiei în ultimii 2 ani. Lista partenerilor de dezvoltare se aprobă prin dispoziţia Guvernului.
(7) Componenţa nominală a fiecărei comisii de evaluare se confirmă prin hotărârea Parlamentului.
Articolul 7. Calitatea de membru al comisiei de evaluare
(1) Membrul comisiei de evaluare trebuie să corespundă următoarelor cerinţe:
a) are studii superioare;
b) are o reputaţie ireproşabilă;
c) are cel puţin 10 ani de experienţă în unul sau mai multe dintre următoarele domenii: drept, economie, fiscalitate, finanţe;
d) nu deţine şi nu a deţinut funcţia de deputat în Parlamentul Republicii Moldova sau de membru al Guvernului Republicii Moldova;
e) nu a făcut parte dintr-un partid politic din Republica Moldova în ultimii 3 ani;
f) nu a deţinut funcţia de judecător sau procuror în Republica Moldova în ultimii 3 ani;
g) cunoaşte limba engleză la un nivel suficient pentru realizarea sarcinilor comisiei de evaluare.
(2) Calitatea de membru al comisiei de evaluare este incompatibilă cu orice funcţie publică din Republica Moldova. Circumstanţele de incompatibilitate a membrilor comisiilor de evaluare sunt declarate imediat şi trebuie soluţionate în termen de 10 zile de la declarare.
(3) Calitatea de membru al comisiei de evaluare încetează în următoarele cazuri:
1) demisie;
2) revocare a membrului pentru:
a) survenirea circumstanţelor de incompatibilitate sau necorespundere cu cerinţele stabilite la alin.(1);
b) încălcarea intenţionată gravă a prezentei legi sau a regulamentului de organizare şi funcţionare al comisiei de evaluare din care face parte;
c) săvârşirea unei infracţiuni cu intenţie;
d) neparticiparea la cel puţin 3 şedinţe consecutive ale comisiei de evaluare fără motive întemeiate;
e) imposibilitatea exercitării funcţiei de membru al comisiei de evaluare, inclusiv din motive de sănătate, pentru o durată mai mare de 30 de zile;
3) deces;
4) încetarea activităţii comisiei de evaluare.
(4) Membrul comisiei de evaluare este revocat prin decizia motivată a acesteia, adoptată cu votul secret a 2/3 din membrii comisiei de evaluare, care se transmite, pentru informare, Parlamentului. Membrul vizat nu participă la vot.
(5) În cazul încetării calităţii de membru al comisiei de evaluare în temeiurile stabilite la alin.(3) pct.1)–3), preşedintele comisiei de evaluare sau, după caz, şeful secretariatului comisiei de evaluare respective sesizează imediat Parlamentul în vederea selectării şi numirii unui nou membru, conform procedurii stabilite pentru membrul comisiei al cărui mandat a încetat.
(6) Membrii comisiilor de evaluare indicaţi la art.6 alin.(1) lit.a) completează, la numirea în funcţie, anual şi la încetarea calităţii de membru al comisiei de evaluare, declaraţia de avere şi interese personale în sensul Legii nr.133/2016 privind declararea averii şi intereselor personale. Declaraţiile de avere şi interese personale ale membrilor indicaţi la art.6 alin.(1) lit.a) şi curriculum vitae ale tuturor membrilor se publică pe pagina web oficială a comisiei de evaluare din care fac parte.
Articolul 8. Preşedinţii comisiilor de evaluare
(1) Fiecare comisie de evaluare este condusă de un preşedinte, ales din rândul membrilor acesteia cu votul secret al majorităţii membrilor comisiei respective. În cazul absenţei preşedintelui comisiei de evaluare, atribuţiile acestuia sunt exercitate de un membru desemnat de preşedintele comisiei de evaluare.
(2) Preşedintele comisiei de evaluare are următoarele atribuţii:
a) coordonează activitatea comisiei respective şi a secretariatului acesteia;
b) convoacă şedinţele comisiei de evaluare;
c) conduce şedinţele comisiei de evaluare;
d) reprezintă comisia de evaluare în relaţiile cu alte persoane fizice şi juridice de drept public sau privat şi încheie acte în numele comisiei pe care o reprezintă;
e) alte atribuţii prevăzute de prezenta lege şi de regulamentul de organizare şi funcţionare al comisiei de evaluare respective.
(3) Calitatea de preşedinte al comisiei de evaluare încetează în cazul:
a) încetării, în condiţiile art.7 alin.(3), a calităţii de membru al comisiei de evaluare;
b) renunţării la calitatea de preşedinte sau revocării din această funcţie, aprobate cu votul a 2/3 din membrii comisiei de evaluare.
Articolul 9. Secretariatul comisiei de evaluare
(1) Fiecare comisie de evaluare dispune de un secretariat propriu, care este structură fără personalitate juridică. Secretariatul comisiei de evaluare (în continuare – secretariat) este independent de orice autoritate publică şi funcţionează exclusiv în vederea asistării comisiei de evaluare în realizarea competenţelor acesteia. Modul de organizare şi funcţionare, precum şi statele de personal ale secretariatului sunt stabilite în regulamentul de organizare şi funcţionare al comisiei de evaluare corespunzătoare.
(2) Contractarea angajaţilor celor două secretariate se efectuează de către partenerii de dezvoltare.
(3) Activitatea fiecărui secretariat este coordonată de şeful secretariatului respectiv.
(4) La solicitarea preşedintelui comisiei de evaluare sau a şefului secretariatului, autorităţile şi instituţiile publice sunt obligate să delege sau să detaşeze temporar angajaţi pentru a asista comisia de evaluare respectivă în realizarea competenţelor acesteia, inclusiv prin derogare de la prevederile legilor care reglementează funcţionarea autorităţilor şi instituţiilor publice respective şi ale legilor care reglementează statutul anumitor categorii de funcţionari publici.
(5) Secretariatul se subordonează exclusiv comisiei de evaluare pentru asigurarea activităţii căreia a fost instituit.
Articolul 10. Obligaţiile membrilor comisiilor de evaluare
(1) Membrii comisiilor de evaluare au următoarele obligaţii:
a) să participe, prin prezenţa fizică sau prin intermediul sistemului de videoconferinţă, la şedinţele comisiei de evaluare;
b) să folosească doar în scopul evaluării şi să asigure confidenţialitatea datelor cu caracter personal care le-au devenit cunoscute în exercitarea mandatului de membru al comisiei de evaluare;
c) să nu desfăşoare activităţi, care ar putea genera un conflict de interese, şi acţiuni incompatibile cu calitatea de membru al comisiei de evaluare, iar, în caz contrar, să le declare în modul stabilit în regulamentul de organizare şi funcţionare al comisiei de evaluare;
d) să nu săvârşească fapte care ar putea discredita comisia de evaluare sau ar putea provoca îndoieli privind obiectivitatea acesteia;
e) să îşi exercite în mod profesionist, cu diligenţă şi promptitudine atribuţiile.
(2) Obligaţiile prevăzute la alin.(1) lit.b)–e) se aplică în mod corespunzător şi angajaţilor secretariatelor.
Capitolul III
PROCEDURA DE EVALUARE
Articolul 11. Criteriile de evaluare
(1) În sensul prezentei legi, evaluarea constă în verificarea integrităţii etice şi celei financiare a subiecţilor indicaţi la art.3 alin.(1).
(2) Se consideră că subiectul nu corespunde cerinţelor de integritate etică dacă comisia de evaluare a stabilit că:
a) în ultimii 5 ani, a încălcat grav regulile de etică şi conduită profesională a judecătorilor sau, după caz, a procurorilor, precum şi dacă a avut un comportament arbitrar sau a emis acte arbitrare, în ultimii 10 ani, contrare normelor imperative ale legii, iar Curtea Europeană a Drepturilor Omului stabilise, anterior adoptării actului, că o decizie similară a fost contrară Convenţiei Europene pentru Drepturile Omului;
b) în ultimii 10 ani, a admis în activitatea sa incompatibilităţi şi conflicte de interese care afectează funcţia deţinută.
(3) Se consideră că subiectul evaluării nu corespunde criteriului de integritate financiară dacă comisia de evaluare are dubii serioase determinate de faptul că:
a) diferenţa dintre avere, cheltuieli şi venituri, pentru ultimii 12 ani, depăşeşte 20 de salarii medii pe economie, în cuantumul stabilit de către Guvern pentru anul 2023;
b) în ultimii 10 ani, a admis iregularităţi fiscale în urma cărora suma impozitului neplătit a depăşit, în total, 5 salarii medii pe economie, în cuantumul stabilit de către Guvern pentru anul 2023.
(4) În procesul de evaluare a integrităţii financiare, comisia de evaluare poate verifica:
a) respectarea de către subiectul evaluării a regimului fiscal în partea ce ţine de achitarea impozitelor la folosirea mijloacelor şi veniturilor rezultate din proprietatea deţinută, de veniturile impozabile şi de achitarea drepturilor de import şi celor de export;
b) respectarea de către subiectul evaluării a regimului juridic al declarării averii şi intereselor personale;
c) modul de dobândire a bunurilor aflate în proprietatea sau posesia subiectului evaluării ori a persoanelor indicate la alin.(5), precum şi cheltuielile legate de întreţinerea bunurilor respective;
d) sursele de venit ale subiectului evaluării şi, după caz, ale persoanelor indicate la alin.(5);
e) dacă există sau nu contracte de împrumut, credit, leasing, asigurare sau alte contracte care pot asigura beneficii de ordin financiar, în care subiectul evaluării, persoana indicată la alin.(5) sau persoana juridică, în care aceştia au calitatea de beneficiari efectivi, este parte contractantă;
f) dacă există sau nu donaţii în care subiectul evaluării sau persoana specificată la alin.(5) are statut de donatar sau de donator;
g) alte aspecte relevante pentru verificarea criteriilor menţionate la alin.(2) şi (3).
(5) La aprecierea corespunderii cu criteriile prevăzute la alin.(3) din prezentul articol, comisia de evaluare ia în considerare inclusiv averea, cheltuielile, veniturile persoanelor apropiate, astfel cum acestea sunt definite în Legea nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale, precum şi ale persoanelor indicate la art.33 alin.(4) şi (5) din Legea nr.132/2016 cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate.
(6) La aprecierea corespunderii cu criteriile prevăzute la alin.(2) şi (3) se ţine cont de prevederile legale existente la momentul săvârşirii faptelor respective. Actele sau constatările altor entităţi cu competenţe în domeniile respective nu au valoare prestabilită pentru comisia de evaluare. Constatările din hotărârile judecătoreşti irevocabile se iau în considerare în mod obligatoriu de către comisia de evaluare, cu excepţia hotărârilor pe care comisia de evaluare le consideră arbitrare sau vădit nerezonabile. Comisia de evaluare se poate pronunţa doar asupra încălcărilor regulilor de etică şi conduită profesională, fără a se pronunţa asupra legalităţii hotărârilor respective.
[Art.6 modificat prin Legea nr.353 din 24.11.2023, în vigoare 07.12.2023]
Articolul 12. Iniţierea procedurii de evaluare
(1) În decurs de 5 zile de la solicitarea comisiei de evaluare, Consiliul Superior al Magistraturii sau, după caz, Consiliul Superior al Procurorilor transmite comisiei de evaluare corespunzătoare lista subiecţilor care urmează a fi evaluaţi şi datele de contact ale acestora (adresa de domiciliu, numărul de telefon, adresa de poştă electronică).
(2) Comisia de evaluare iniţiază evaluarea după recepţionarea listei menţionate la alin.(1).
(3) Comisia de evaluare notifică subiectul evaluării privind iniţierea evaluării acestuia şi îi solicită să depună:
a) declaraţia de avere şi interese personale cu datele actualizate pentru ultimii 5 ani, care să includă şi cheltuielile din perioada respectivă;
b) chestionarul de etică;
c) declaraţia privind lista persoanelor apropiate, astfel cum acestea sunt definite în Legea nr.133/2016 privind declararea averii şi a intereselor personale, care activează sau au activat în ultimii 5 ani în sistemul judecătoresc, al procuraturii şi în serviciul public.
(4) Declaraţiile şi chestionarul menţionate la alin.(3) se prezintă în termenul stabilit de comisia de evaluare, care nu poate fi mai mic de 10 zile de la data solicitării, fiind semnate cu semnătură electronică. Lipsa unei justificări rezonabile pentru refuzul de a prezenta sau neprezentarea în termen a declaraţiilor ori a chestionarului respective reprezintă temei pentru constatarea de către comisia de evaluare a nepromovării evaluării.
(5) Prin depunerea declaraţiilor şi a chestionarului prevăzute la alin.(3), subiectul evaluării declară pe propria răspundere veridicitatea şi plenitudinea datelor prezentate şi consimte prelucrarea datelor cu caracter personal. Modelul declaraţiilor şi al chestionarului respective se aprobă de comisiile de evaluare.
Articolul 13. Şedinţele comisiilor de evaluare
(1) Comisiile de evaluare îşi desfăşoară activitatea în şedinţe închise, cu excepţiile stabilite de prezenta lege.
(2) Şedinţele comisiei de evaluare se desfăşoară cu participarea a cel puţin 4 membri.
(3) Şedinţele sunt convocate de preşedintele comisiei de evaluare sau la solicitarea a cel puţin 3 membri ai acesteia.
(4) Dacă un membru al comisiei de evaluare se află în imposibilitate de a participa la şedinţă, acesta anunţă preşedintele comisiei de evaluare respective.
(5) Membrul raportor prezintă proiectul raportului cu privire la evaluare celorlalţi membri ai comisiei de evaluare.
Articolul 14. Acumularea informaţiei
(1) Comisiile de evaluare şi secretariatele acestora au acces în regim de timp real la sistemele informaţionale care conţin informaţia necesară pentru realizarea mandatului, în condiţiile legislaţiei privind schimbul de date şi interoperabilitatea. Comisiile de evaluare pot primi de la orice persoană doar informaţiile relevante despre subiectul evaluat şi pot acumula de sine stătător informaţiile respective.
(2) Informaţia solicitată de comisia de evaluare se prezintă acesteia gratuit, inclusiv în formă electronică, în termen de cel mult 10 zile de la data solicitării.
(3) Persoanele fizice şi juridice de drept public sau privat, inclusiv instituţiile financiare, nu pot refuza prezentarea informaţiei invocând protecţia datelor cu caracter personal, a secretului bancar sau a altor date cu acces limitat, cu excepţia informaţiei:
a) care cade sub incidenţa prevederilor Legii nr.245/2008 cu privire la secretul de stat şi care nu a fost desecretizată;
b) care constituie secret medical;
c) care constituie secret profesional al avocatului.
(4) Neprezentarea în termenul stabilit a informaţiilor solicitate se sancţionează potrivit legii.
(5) Prin derogare de la prevederile Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal, prelucrarea datelor cu caracter personal este admisă pe perioada desfăşurării activităţii de către comisiile de evaluare şi secretariatele acestora. Dreptul de acces al subiectului evaluării la datele respective este asigurat de secretariat. Subiectul evaluării are obligaţia să păstreze confidenţialitatea datelor cu caracter personal din materialele evaluării prezentate de comisia de evaluare.
(6) În scopul elucidării neclarităţilor identificate, comisia de evaluare poate solicita, la orice etapă a procedurii de evaluare, date şi informaţii suplimentare de la subiectul evaluării sau de la alte persoane, cu indicarea termenului de prezentare, care nu poate fi mai mic de 5 zile lucrătoare. La cererea motivată a subiectului evaluării, comisia de evaluare poate prelungi, o singură dată, termenul acordat pentru prezentarea informaţiei solicitate. În cazul imposibilităţii prezentării informaţiei din cauza inaccesibilităţii acesteia, subiectul evaluării informează comisia de evaluare despre acest fapt. Comisia de evaluare apreciază, în fiecare caz, temeinicia motivului invocat.
(7) Subiectul evaluării poate prezenta orice dovezi pe care le consideră relevante pentru clarificarea dubiilor comisiei de evaluare.
(8) Comunicarea cu subiectul evaluat are loc în formă electronică, prin utilizarea de către acesta a sistemului de poştă electronică al instanţelor de judecată sau, după caz, al Procuraturii. În cazul lipsei adresei de poştă electronică în sistemul respectiv, se utilizează adresa de poştă electronică personală a subiectului evaluat.
(9) Neprezentarea de către subiectul evaluării în termenul stabilit, fără motive justificative, a informaţiei suplimentare solicitate de comisia de evaluare poate constitui temei pentru refuzul de a include în dosarul de evaluare informaţia prezentată cu întârziere. În acest caz, comisia de evaluare evaluează subiectul respectiv în baza informaţiei acumulate.
(10) În procesul de evaluare nu poate fi folosită informaţia care nu are legătură cauzală cu dosarul de evaluare examinat, informaţia care constituie secret de stat şi care nu a fost desecretizată, precum şi informaţia anonimă, neconfirmată de alte surse oficiale.
(11) Informaţia acumulată de comisia de evaluare despre subiectul evaluării se păstrează la materialele dosarului, se arhivează, se radiază şi se distruge în modul stabilit de regulamentul de organizare şi funcţionare al comisiei de evaluare. Radierea şi distrugerea informaţiei respective se efectuează după transmiterea acesteia către Consiliul Superior al Magistraturii sau, după caz, către Consiliul Superior al Procurorilor.
(12) În procesul de evaluare, comisia de evaluare poate utiliza informaţia privind subiecţii evaluării acumulată în baza Legii nr.26/2022 privind unele măsuri aferente selectării candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor, în baza Legii nr.65/2023 privind evaluarea externă a judecătorilor şi a candidaţilor la funcţia de judecător al Curţii Supreme de Justiţie şi a prezentei legi.
[Art.14 modificat prin Legea nr.239 din 13.09.2024, în vigoare 26.09.2024]
Articolul 15. Completul de evaluare
(1) Pentru evaluarea subiecţilor prevăzuţi la art.3 alin.(1), în cadrul fiecărei comisii de evaluare activează complete de evaluare, formate din câte trei membri ai comisiei de evaluare, reprezentând ambele categorii de membri menţionate la art.6 alin.(1).
(2) Dosarele de evaluare sunt repartizate completelor de evaluare spre examinare în mod aleatoriu.
(3) Dosarul de evaluare este întocmit de către un membru raportor, care este asistat de secretariatul comisiei respective. Modul de desemnare a membrului raportor este stabilit în regulamentul de organizare şi funcţionare al comisiei de evaluare.
(4) Membrul raportor prezintă în timp util proiectul de raport celorlalţi membri ai completului de evaluare.
Articolul 16. Audierea
(1) După analiza informaţiei acumulate, completul de evaluare îi comunică subiectului evaluării, în formă scrisă, toate dubiile pe care le are în privinţa acestuia şi care urmează a fi discutate în cadrul audierii, oferindu-i acces la materialele din dosarul de evaluare în legătură cu dubiile respective.
(2) Peste cel puţin 7 zile de la comunicarea dubiilor, completul de evaluare audiază subiectul evaluării. În cazul refuzului subiectului evaluării de a participa la audiere, completul de evaluare nu organizează audierea acestuia şi îl evaluează în baza informaţiei acumulate.
(3) Audierea are loc în şedinţă publică. În caz de necesitate, audierea poate continua într-o şedinţă suplimentară. La solicitarea motivată a subiectului evaluării, dacă acest lucru este necesar pentru asigurarea ordinii publice, protecţia vieţii private sau moralităţii, audierea sau o parte a acesteia poate avea loc în şedinţă închisă. Comisia poate refuza solicitarea de a desfăşura audierea sau o parte a acesteia în şedinţă închisă doar dacă există motive temeinice pentru aceasta.
(4) Înregistrările video a audierilor publice se plasează pe pagina web oficială a comisiei de evaluare în cel mult 3 zile de la data audierii.
(5) Subiectul evaluării are următoarele drepturi:
a) să ofere explicaţii, în cadrul audierii, cu privire la dubiile comunicate conform alin.(1);
b) să fie asistat de un avocat sau de un avocat stagiar pe parcursul procedurii de evaluare;
c) să ia cunoştinţă de materialele dosarului de evaluare până la audiere;
d) să prezinte, în formă scrisă, date şi informaţii suplimentare pe care le consideră relevante;
e) să solicite audierea sa în şedinţă închisă;
f) să nu se autoincrimineze în comiterea unei infracţiuni sau contravenţii;
g) să solicite recuzarea membrului comisiei de evaluare.
(6) Subiectul evaluării este obligat să respecte ordinea în şedinţă şi să răspundă la întrebările completului de evaluare.
(7) Fiecare membru al completului de evaluare poate adresa întrebări subiectului evaluat.
(8) Recuzarea concomitentă a tuturor membrilor completului de evaluare este interzisă.
Articolul 17. Raportul cu privire la evaluare
(1) În urma evaluării, completul de evaluare întocmeşte un raport motivat cu privire la evaluare, care să conţină faptele relevante, motivele şi concluzia privind promovarea sau nepromovarea evaluării. Respingerea unor dovezi prezentate de subiectul evaluării trebuie motivată în raport.
(2) Raportul cu privire la evaluare se aprobă cu votul unanim al membrilor completului de evaluare şi se semnează de preşedintele comisiei de evaluare.
(3) În cazul în care membrii completului de evaluare nu votează unanim, raportul cu privire la evaluare se examinează de comisia de evaluare. Raportul respectiv se aprobă cu votul majorităţii membrilor comisiei de evaluare, dintre care doi fac parte din categoria menţionată la art.6 alin.(1) lit.b), şi se semnează de preşedintele acesteia. Membrii Comisiei de evaluare nu se pot abţine de la vot.
(4) Se consideră că subiectul evaluării nu a promovat evaluarea dacă s-a constatat existenţa unui sau mai multor temeiuri de necorespundere cu criteriile prevăzute la art.11.
(5) Raportul cu privire la evaluare se expediază subiectului evaluării în cel mult 3 zile de la aprobarea acestuia, la adresa de poştă electronică a subiectului evaluat, şi Consiliului Superior al Magistraturii sau, după caz, Consiliului Superior al Procurorilor. În aceeaşi zi, comisia de evaluare publică pe pagina sa web oficială informaţia privind rezultatul evaluării. Raportul cu privire la evaluare se publică, luându-se măsurile necesare pentru protecţia vieţii private a subiectului evaluării şi a altor persoane, pe pagina web oficială a comisiei de evaluare corespunzătoare în cel mult 3 zile de la adoptarea hotărârii indicate la art.18 alin.(3).
(6) În cel mult 3 zile de la aprobare, raportul cu privire la evaluare se transmite Consiliului Superior al Magistraturii sau, după caz, Consiliului Superior al Procurorilor şi pe suport de hârtie, împreună cu o copie în formă electronică a dosarului de evaluare, care să conţină toate materialele aferente evaluării, acumulate în procesul de evaluare.
(7) În cazul în care comisia de evaluare sau, după caz, completul de evaluare constată că informaţiile prezentate de subiectul evaluării sau de alte persoane fizice sau juridice nu corespund realităţii sau constată încălcări ale legii, aceasta sesizează organele de stat competente în vederea documentării faptelor respective şi, după caz, tragerii la răspundere conform legii.
Articolul 18. Examinarea rezultatelor evaluării de către Consiliul Superior al Magistraturii sau de către Consiliul Superior al Procurorilor
(1) Consiliul Superior al Magistraturii sau, după caz, Consiliul Superior al Procurorilor examinează rezultatele evaluării în şedinţă, în baza dosarului de evaluare recepţionat de la comisia de evaluare. Subiectul evaluării poate prezenta informaţii suplimentare pe care le consideră relevante doar dacă probează că a fost în imposibilitate de a le prezenta anterior. Reprezentantul comisiei de evaluare şi subiectul evaluării, în persoană, sunt în drept să îşi prezinte poziţia.
(2) În procesul examinării rezultatelor evaluării, Consiliul Superior al Magistraturii sau, după caz, Consiliul Superior al Procurorilor ţine cont de dovezile care confirmă săvârşirea de către subiectul evaluării a faptelor prevăzute la art.11 alin.(2) şi (3).
(3) Prin hotărâre motivată, adoptată în cel mult 30 de zile de la recepţionarea documentelor menţionate la art.17 alin.(6), consiliul respectiv:
a) acceptă raportul cu privire la evaluare şi constată promovarea sau nepromovarea evaluării;
b) respinge raportul cu privire la evaluare şi dispune, o singură dată, reluarea procedurii de evaluare, dacă constată circumstanţe de fapt sau erori procedurale care puteau duce la promovarea sau, după caz, nepromovarea evaluării;
c) după recepţionarea raportului cu privire la evaluare, întocmit ca urmare a reluării evaluării prevăzute la lit.b), acceptă raportul conform lit.a) sau îl respinge şi constată promovarea sau nepromovarea evaluării.
(4) Hotărârea motivată a consiliului respectiv se publică pe pagina web oficială a acestuia şi se expediază la adresa de poştă electronică subiectului evaluării şi comisiei de evaluare în ziua adoptării.
(5) Hotărârea consiliului respectiv cu privire la nepromovarea evaluării are ca efect eliberarea din funcţie a judecătorului sau, după caz, a procurorului.
(6) Judecătorul sau, după caz, procurorul eliberat din funcţie conform prevederilor alin.(5) din prezentul articol:
a) nu are dreptul de a exercita funcţia de judecător, de procuror, precum şi alte funcţii de demnitate publică timp de 5-7 ani din data rămânerii definitive a hotărârii consiliului respectiv, a ordinului Procurorului General sau, după caz, a decretului Preşedintelui Republicii Moldova;
b) este lipsit de dreptul la indemnizaţia unică de concediere prevăzută la art.26 alin.(3) din Legea nr.544/1995 cu privire la statutul judecătorului sau, după caz, la art.62 alin.(2) din Legea nr.3/2016 cu privire la Procuratură;
c) este lipsit de dreptul la pensie specială prevăzută la art.32 din Legea nr.544/1995 cu privire la statutul judecătorului, cu menţinerea pensiei generale pentru limită de vârstă conform condiţiilor generale stabilite de Legea nr.156/1998 privind sistemul public de pensii.
Articolul 19. Contestarea hotărârii Consiliului Superior al Magistraturii sau a Consiliului Superior al Procurorilor
(1) Prin derogare de la prevederile Codului administrativ, hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii sau, după caz, a Consiliului Superior al Procurorilor poate fi contestată de către subiectul evaluării sau de către comisia de evaluare în termen de 15 zile de la recepţionarea prin poştă electronică a actului respectiv.
(2) Contestaţia se depune la Curtea Supremă de Justiţie şi se examinează în termen de cel mult 30 de zile de un complet de judecată format din 3 judecători care au promovat evaluarea. Nu se admite recuzarea întregului complet de judecată, precum şi depunerea cererii de recuzare cu rea-credinţă în mod repetat, abuziv, cu scopul de a tergiversa procesul de examinare a contestaţiei.
(3) Depunerea contestaţiei suspendă executarea hotărârii Consiliului Superior al Magistraturii sau, după caz, a Consiliului Superior al Procurorilor. În perioada examinării contestaţiei, judecătorul vizat nu poate emite acte judecătoreşti de dispoziţie, iar procurorul vizat nu poate emite acte procesuale pentru realizarea atribuţiilor prevăzute la art.52 alin.(1) pct.22), 23), 25) şi la art.531 alin.(2) lit.c)–d) şi h) din Codul de procedură penală nr.122/2003.
(4) Contestaţia se examinează în şedinţă publică, la care sunt invitaţi, pentru prezentarea poziţiei, subiectul evaluării, reprezentantul consiliului respectiv şi reprezentantul comisiei de evaluare.
(5) Curtea Supremă de Justiţie:
1) respinge contestaţia;
2) admite contestaţia şi:
a) dispune, o singură dată, reluarea procedurii de evaluare de către comisia de evaluare;
b) dispune, o singură dată, reluarea procedurii de evaluare de către consiliul respectiv;
c) constată promovarea sau nepromovarea evaluării în cazul anulării hotărârii consiliului respectiv emise după reluarea procedurii de evaluare.
(6) Curtea Supremă de Justiţie admite contestaţia doar dacă constată că, în cadrul procedurii de evaluare, au fost admise erori procedurale grave care afectează caracterul echitabil al procedurii de evaluare sau că există circumstanţe de fapt care puteau duce la promovarea sau nepromovarea evaluării.
(7) Decizia Curţii Supreme de Justiţie este irevocabilă din momentul emiterii. Decizia se consideră emisă din momentul plasării acesteia pe pagina web oficială a Curţii Supreme de Justiţie şi se notifică participanţilor în termen de 5 zile de la data emiterii.
[Art.19 completat prin Legea nr.239 din 13.09.2024, în vigoare 26.09.2024]
[Art.19 modificat prin Legea nr.353 din 24.11.2023, în vigoare 07.12.2023]
Articolul 20. Reluarea procedurii de evaluare
(1) Reluarea procedurii de evaluare este efectuată de comisia de evaluare sau, după caz, de consiliul respectiv.
(2) La reluarea procedurii de evaluare, comisia de evaluare examinează aspectele menţionate de consiliul respectiv sau, după caz, de Curtea Supremă de Justiţie, precum şi informaţiile suplimentare care, din motive obiective, nu au putut fi prezentate anterior, iar dacă subiectul evaluării este de acord, organizează audieri repetate. Acordul subiectului evaluării sau, după caz, lipsa acordului se comunică comisiei de evaluare în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitarea comisiei de evaluare.
(3) Raportul cu privire la reevaluarea subiectului evaluării este aprobat de comisia de evaluare conform regulilor stabilite la art.17.
(4) La reluarea procedurii de evaluare, Consiliul Superior al Magistraturii sau, după caz, Consiliul Superior al Procurorilor se limitează la examinarea aspectelor menţionate de Curtea Supremă de Justiţie.
[Art.20 modificat prin Legea nr.239 din 13.09.2024, în vigoare 26.09.2024]
Capitolul IV
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 21. Modificarea unor acte normative
I. Articolul 10 din Legea nr.26/2022 privind unele măsuri aferente selectării candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.72, art.103), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatele (12) şi (13) cu următorul cuprins:
„(12) Informaţia privind subiecţii menţionaţi la art.2 alin.(1) lit.a)–d) din prezenta lege evaluaţi potrivit prevederilor acesteia se transmite Comisiei de evaluare create în baza Legii nr.65/2023 privind evaluarea externă a judecătorilor şi a candidaţilor la funcţia de judecător al Curţii Supreme de Justiţie.
(13) Informaţia privind subiecţii menţionaţi la art.2 alin.(1) lit.e)–h) din prezenta lege evaluaţi potrivit prevederilor acesteia se transmite Comisiei de evaluare a procurorilor create în baza Legii nr.252/2023 privind evaluarea externă a judecătorilor şi procurorilor şi modificarea unor acte normative.”
II. Legea nr.65/2023 privind evaluarea externă a judecătorilor şi a candidaţilor la funcţia de judecător al Curţii Supreme de Justiţie (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2023, nr.117–118, art.192), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 11 alineatul (2), litera a) va avea următorul cuprins:
„a) în ultimii 5 ani, acesta a încălcat grav regulile de etică şi conduită profesională a judecătorilor, a procurorilor sau, după caz, a altor profesii, precum şi dacă a avut un comportament arbitrar sau a emis acte arbitrare, în ultimii 10 ani, contrare normelor imperative ale legii, iar Curtea Europeană a Drepturilor Omului stabilise, anterior adoptării actului, că o decizie similară a fost contrară Convenţiei Europene pentru Drepturile Omului;”.
2. Articolul 18:
la alineatul (1), după cuvintele „poate fi contestată de către judecătorul vizat” se introduc cuvintele „sau de către Comisia de evaluare”;
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Contestaţia se depune la Curtea Supremă de Justiţie şi se examinează în termen de 30 de zile de un complet format din primii 3 judecători care au promovat evaluarea şi nu au activat în cadrul Curţii Supreme de Justiţie până la data de 31 decembrie 2022. Curtea Supremă de Justiţie admite contestaţia doar dacă constată că, în cadrul procedurii de evaluare, au fost admise erori procedurale grave care afectează caracterul echitabil al procedurii de evaluare sau că există circumstanţe de fapt care puteau duce la promovarea sau nepromovarea evaluării şi, în aceste cazuri, dispune, o singură dată, reluarea procedurii de evaluare de către Comisia de evaluare sau de către Consiliul Superior al Magistraturii.”
la alineatul (3), după cuvintele „judecătorul vizat” se introduce textul „, reprezentantul Comisiei de evaluare”.
(1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(2) Parlamentul, în termen de 40 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va confirma componenţa nominală a Comisiei de evaluare a procurorilor.
(3) Atribuţiile Comisiei de evaluare a judecătorilor sunt exercitate de Comisia de evaluare creată prin Legea nr.65/2023 privind evaluarea externă a judecătorilor şi candidaţilor la funcţia de judecător al Curţii Supreme de Justiţie. Prevederile prezentei legi referitoare la competenţele, modul de organizare şi funcţionare a Comisiei de evaluare a judecătorilor se aplică în mod corespunzător.
(4) Guvernul va întreprinde măsurile necesare pentru asigurarea implementării prezentei legi, inclusiv va contacta, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei legi, partenerii de dezvoltare şi Parlamentul în vederea desemnării de către aceştia a membrilor Comisiei de evaluare a procurorilor.
(5) Ministerul Justiţiei:
a) în cel mult 5 zile lucrătoare de la confirmarea componenţei nominale a Comisiei de evaluare a procurorilor, va asigura organizarea primei şedinţe a acesteia;
b) va asigura plata indemnizaţiilor lunare pentru membrii comisiilor de evaluare, prevăzuţi la art.6 alin.(1) lit.a), din contul mijloacelor financiare aprobate în buget pentru evaluarea externă/extraordinară a judecătorilor şi procurorilor.
(6) Comisia de evaluare a procurorilor:
a) în cel mult 10 zile lucrătoare de la confirmarea componenţei nominale, îşi va alege preşedintele;
b) în cel mult 20 de zile lucrătoare de la confirmarea componenţei nominale, va elabora şi va aproba regulamentul propriu de organizare şi funcţionare, inclusiv modul de organizare şi funcţionare a secretariatului.
(7) În perioada aplicării prezentei legi, suplimentar condiţiilor pentru accederea în funcţiile enumerate la art.3, judecătorii şi procurorii pot ocupa funcţiile respective cu condiţia promovării evaluării externe.
(8) Judecătorii şi procurorii, aflaţi în funcţie la data intrării în vigoare a prezentei legi şi care au promovat evaluarea, îşi continuă activitatea în calitate de judecător sau, după caz, de procuror.
(81) În cazul în care buna funcţionare a unei curţi de apel este grav afectată din cauza numărului de posturi vacante, Consiliul Superior al Magistraturii poate transfera, cu titlu temporar, prin derogare de la prevederile Legii nr.544/1995 cu privire la statutul judecătorului, din instanţele de nivel inferior judecători care corespund criteriilor legale de ocupare a funcţiei de judecător al curţii de apel. Transferul temporar va fi încetat prin hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii, după ocuparea unui număr suficient de funcţii de judecător în cadrul curţii de apel respective. Pe perioada transferului, judecătorii transferaţi primesc salariul judecătorului curţii de apel, raportat la vechimea în muncă corespunzătoare.
(9) În cazul în care buna funcţionare a unei sau mai multor curţi de apel este grav afectată din cauza numărului de posturi vacante, Consiliul Superior al Magistraturii poate transfera, cu titlu temporar, prin derogare de la prevederile Legii nr.544/1995 cu privire la statutul judecătorului, din instanţele de nivel inferior judecători care corespund criteriilor legale de ocupare a funcţiei de judecător al curţii de apel. Transferul temporar va fi încetat la ocuparea a cel puţin 1/2 dintre posturile de judecător al curţii de apel vizate, iar judecătorii temporar transferaţi revin în funcţiile deţinute înaintea transferului. Pe perioada transferului, judecătorii transferaţi primesc salariul judecătorului curţii de apel, raportat la vechimea în muncă respectivă.
(10) Prin derogare de la prevederile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, precum şi de la prevederile legilor ce reglementează statutul special al anumitor categorii de funcţionari publici, se permite detaşarea funcţionarilor publici din cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice către secretariatele comisiilor de evaluare.
(101) Prin derogare de la prevederile art.51 lit.j), art.62 alin.(3) din Legea nr.1104/2002 cu privire la Centrul Naţional Anticorupţie şi ale art.32 din Legea nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal, Centrul Naţional Anticorupţie va efectua şi va prezenta, la solicitarea comisiilor de evaluare, analiza operaţională cu privire la candidaţii pentru funcţia de angajat al secretariatului comisiei de evaluare.
(11) Comisia independentă de evaluare creată prin Legea nr.26/2022 privind unele măsuri aferente selectării candidaţilor la funcţia de membru în organele de autoadministrare ale judecătorilor şi procurorilor (în continuare – Legea nr.26/2022) va finaliza evaluarea cererilor depuse până la 1 septembrie 2023 a subiecţilor menţionaţi la art.2 alin.(1) lit.a) şi e) din legea indicată. Comisia respectivă îşi va continua activitatea până la finalizarea examinării contestaţiilor depuse împotriva deciziilor acesteia.
(12) Atribuţiile comisiei indicate la alin.(11), care derivă din Legea nr.26/2022, vor fi exercitate după cum urmează:
a) subiecţii menţionaţi la art.2 alin.(1) lit.a) din Legea nr.26/2022, pentru cererile depuse după 1 septembrie 2023, şi subiecţii menţionaţi la art.2 alin.(1) lit.b)–d) din Legea nr.26/2022, indiferent de data depunerii cererii, vor fi evaluaţi de către Comisia de evaluare a judecătorilor;
b) subiecţii menţionaţi la art.2 alin.(1) lit.e) din Legea nr.26/2022, pentru cererile depuse după 1 septembrie 2023, şi subiecţii menţionaţi la art.2 alin.(1) lit.f)–h) din Legea nr.26/2022, indiferent de data depunerii cererii, vor fi evaluaţi de către Comisia de evaluare a procurorilor.
(13) Comisiile de evaluare vor evalua subiecţii menţionaţi la alin.(12) conform procedurii şi criteriilor reglementate prin Legea nr.26/2022, dacă funcţiile pentru care candidează vor deveni vacante până la 31 august 2025.
(14) Prezenta lege îşi încetează acţiunea la survenirea ultimului dintre următoarele evenimente:
a) finalizarea examinării de către Curtea Supremă de Justiţie a ultimei contestaţii depuse împotriva hotărârii Consiliului Superior al Magistraturii sau a Consiliului Superior al Procurorilor prevăzute la art.20;
b) expirarea termenului de contestare a ultimei hotărâri a consiliului respectiv;
c) expirarea termenului de contestare a deciziei emise cu privire la subiecţii menţionaţi la alin.(12).
[Art.22 modificat prin Legea nr.239 din 13.09.2024, în vigoare 26.09.2024]
[Art.22 completat prin Legea nr.353 din 24.11.2023, în vigoare 07.12.2023]
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.252. Chişinău, 17 august 2023. |