COMISIA PENTRU SITUAŢII EXCEPŢIONALE A REPUBLICII MOLDOVA
D I S P O Z I Ţ I E
nr. 2 din 25.02.2022
www.gov.md
* * *
În conformitate cu art.22 din Legea nr.212/2004 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război, art.2 din Hotărârea Parlamentului nr.41/2022 privind declararea stării de urgenţă, pct.6, 7, 8 şi 9 din Regulamentul Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1340/2001, Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova
DISPUNE:
1. Prevederile Regulamentului de formare a preţurilor de comercializare a produselor social importante, adoptat prin Hotărîrea Guvernului nr.774/2016 cu privire la preţurile de comercializare a produselor social importante, se vor aplica începând cu 1 martie 2022, suplimentar produselor social importante prevăzute în anexa nr.1 la Regulament, pentru următoarele produse:
a. Carne de porc pe os (ne dezosată) (poziţia tarifară 0203);
b. Carne de pasăre (poziţia tarifară 0207);
c. Peşti congelaţi (poziţia tarifară 0303);
d. Zahăr din sfeclă (poziţia tarifară 1701);
e. Paste (nefierte, neumplute şi nici altfel preparate) (poziţia tarifară 1902);
f. Ouă proaspete (de găini din specia Gallus domesticus) (poziţia tarifară 0407);
g. Cartofi în stare proaspătă (poziţia tarifară 0701);
h. Ceapă în stare proaspătă (poziţia tarifară 0703);
i. Varză albă în stare proaspătă (poziţia tarifară 0704);
j. Morcovi şi sfeclă roşie în stare proaspătă (poziţia tarifară 0706).
2. În relaţia dintre furnizor şi comerciant, suplimentar la prevederile art.211 din Legea nr.231/2010 cu privire la comerţul interior, privind produsele social importante prevăzute la anexa nr.1 la Regulamentul de formare a preţurilor de comercializare a produselor social importante, adoptat prin Hotărîrea Guvernului nr.774/2016 cu privire la preţurile de comercializare a produselor social importante şi la pct.1 din prezenta decizie, comerciantului i se interzice impunerea/solicitarea furnizorului oricăror plăţi sau reduceri comerciale de la preţul de vânzare (discount, rabat, bonus, retrobonus), atît la etapa negocierii, valabilităţii sau încetării contractului, precum şi cele argumentate prin reuşita vînzărilor (volumul, cantitatea, lipsa retururilor sau lichidării), pentru:
a. listarea (plasarea pe raft sau pe o porţiune a acestuia, includerea în oferta cumpărătorului atît în magazinele fizice cît şi vînzărilor on-line);
b. vânzări cu titlu promoţional sau lichidare de stoc;
c. pentru publicitatea făcută de către cumpărător;
d. pentru serviciile de marketing prestate;
e. pentru personalul care se ocupă de amenajarea spaţiilor de vânzare utilizate;
f. pentru returnarea sau lichidarea (distrugerea) produselor, în conformitate cu prevederile alineatelor 9)-11) ale art.211 din Legea nr.231/2010.
Comerciant în sensul prezentului pct. este considerată orice persoană fizică (cu excepţia consumatorului final), juridică sau grup, uniuni/asociaţii a acestora, care cumpără produse agricole şi alimentare.
[Pct.3-4 abrogate prin Dispoziţia CSE nr.30 din 13.07.2022, în vigoare 18.07.2022]
5. Prin derogare de la prevederile Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice şi pe perioada stării de urgenţă, Serviciul Tehnologii Informaţionale şi Securitate Cibernetică va încheia un contract cu Î.S. Servicii Pază a Ministerului Afacerilor Interne pentru a asigura paza şi securitatea fizică a sediilor entităţilor publice şi a obiectelor de infrastructură critică TIC gestionate de către acestea. Prin derogare de la prevederile art.III, alin.(3) din Legea nr.212/2021 pentru modificarea unor acte normative, contractele în derulare ce au drept obiect paza sediilor şi a obiectelor de infrastructură critică din domeniul TIC, semnate cu operatorii economici de drept privat în acest sens, pot fi suspendate la solicitarea entităţilor publice beneficiare.
6. Entităţile publice care gestionează obiecte de infrastructură critică din domeniul TIC, vor iniţia lucrări de asigurare a continuităţii funcţionării acestora, prioritar prin efectuarea copiilor de rezervă a datelor, utilizând infrastructura, instrumentele tehnice precum şi suportul tehnic şi metodologic oferit de Serviciul Tehnologia Informaţiei şi Securitate Cibernetică.
7. Pentru asigurarea păstrării copiilor de rezervă a datelor şi asigurarea redundanţei necesare bunei funcţionări a sistemelor informatice, Serviciul Tehnologia Informaţiei şi Securitate Cibernetică şi Agenţia de Guvernare Electronică vor utiliza atât infrastructura tehnologică naţională cât şi cea din spaţiul Uniunii Europene.
8. Prin derogare de la prevederile Legii nr.131/2015 privind achiziţiile publice şi întru respectarea prevederilor Legii nr.212/2021 privind modificarea unor acte normative şi art.5 pct.2) lit.f) şi g) al Legii nr.104/2020 cu privire la rezervele de stat şi de mobilizare, pe perioada stării de urgenţă, se permite Agenţiei Rezerve Materiale încheierea contractului pentru prestarea serviciilor de pază a obiectivelor, unde se păstrează bunurile din rezervele de stat şi de mobilizare, cu Întreprinderea de Stat „Servicii Pază” a MAI.
9. Se investeşte Şeful Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră cu atribuţii de a lua decizia privind autorizarea trecerii frontierei de stat de către străinii care vin direct din Ucraina, în circumstanţe în care aceştia nu întrunesc condiţiile de intrare din Republica Moldova, conform procedurilor interne ale IGPF şi în coordonare cu SIS.
10. Autorităţile publice locale vor participa la procesul de gestionare a fluxului de străini care vin din Ucraina, inclusiv cu suport logistic şi administrativ.
[Pct.11-13 abrogate prin Dispoziţia CSE nr.32 din 08.08.2022, în vigoare 01.09.2022]
14. Începînd cu data de 1 martie 2022, pentru perioada stării de urgenţă, se interzice exportul din Republica Moldova a:
[Lit.a) pct.14 abrogată prin Dispoziţia CSE nr.28 din 24.06.2022, în vigoare 24.06.2022]
b. zahărului (poziţia tarifară 1701).
15. Pe perioada situaţiei de urgenţă, se interzice exportul din Republica Moldova a următoarelor tipuri de mărfuri:
a. sisteme pentru transfuzie şi perfuzie (subpoziţia tarifară 901890500);
b. seringi (subpoziţia tarifară 901831);
c. soluţii perfuzabile (poziţia tarifară 3004);
d. produse medicamentoase: antibiotice, antiinflamatoare, anticoagulante, analgezice în formele farmaceutice cu administrare parenterală (injectabilă şi sau perfuzabilă).
________________
1 poziţiile şi subpoziţiile tarifare conform Nomenclaturii combinate a mărfurilor, aprobate prin Legea nr.172/2014.
[Pct.15 modificat prin Dispoziţia CSE nr.7 din 04.03.2022, în vigoare 04.03.2022]
16. Ministerul Economiei, în comun cu Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, vor intensifica acţiunile de monitorizare a fluctuaţiei preţurilor şi a stocurilor de cereale pe piaţa internă şi externă şi vor raporta săptămânal Comisiei Situaţiei Excepţionale.
17. Ministerul Economiei va notifica Organizaţia Mondială a Comerţului cu privire la măsura adoptată la punctul 14 din prezenta Dispoziţie.
18. Prin derogare de la prevederile Legii nr.107/2016 cu privire la energia electrică:
1. Se suspendă procedurile de licitaţie pentru achiziţia energiei electrice iniţiate de către furnizorii serviciului universal şi/sau furnizorii de ultimă opţiune, operatorii sistemelor de distribuţie şi operatorul sistemului de transport pentru perioada de livrare începând cu data de 1 aprilie 2022.
2. Ministerul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale va elabora şi prezenta spre aprobare Guvernului proiectul unei Legi Speciale care să prevadă neaplicarea prevederilor privind procedurile de licitaţie pentru achiziţia energiei electrice conform Legii nr.107/2016 şi a Hotărârii ANRE nr.52/2022 până pe data de 31 martie 2023.
3. Titularului de licenţă pentru producerea energiei electrice „Молдавская ГРЭС” SA, care are încheiate contracte de vânzare-cumpărare a energiei electrice cu furnizorii serviciului universal şi/sau furnizorii de ultimă opţiune, operatorii sistemelor de distribuţie şi operatorul sistemului de transport i se impune, pentru perioada 1-30 aprilie 2022, obligaţia de serviciu public de asigurare a cantităţilor integrale de energie electrică necesare (cu excepţia cantităţilor procurate de la Furnizorul Central de energie electrică şi producătorii de energie electrică din surse regenerabile) furnizorilor serviciului universal şi/sau de ultimă opţiune, operatorilor sistemelor de distribuţie şi operatorului sistemului de transport.
4. Până la data de 10 martie 2022, producătorul „Молдавская ГРЭС” SA va încheia cu furnizorii serviciului universal şi/sau de ultimă opţiune, operatorii sistemelor de distribuţie şi operatorul sistemului de transport al energiei electrice acordurile adiţionale la contractele de vânzare-cumpărare a energiei electrice aflate în derulare, privind modificarea termenului de valabilitate a acestora, precum şi menţinerea condiţiilor financiare şi contractuale existente până la 30 aprilie 2022.
5. Prin derogare de la procedurile stabilite în Legea 100/2017 cu privire la actele normative şi în Legea nr.239/2008 privind transparenţa în procesul decizional, până la data de 18 martie 2022, Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică va modifica data intrării în vigoare a Regulilor pieţei energiei electrice, aprobate prin Hotărârea ANRE nr.283/2020, astfel încât să nu se aplice până la data de 30 aprilie. În perioada de până la intrarea în vigoare a Regulilor pieţei energiei electrice, prevederile acestora se vor aplica în regim de testare, fără a implica responsabilităţi financiare între participanţii la piaţa de energie electrică.
6. Până la data de 7 martie 2022, „Молдавская ГРЭС” SA şi operatorul de sistem Moldelectrica încheie un contract de prestare a serviciilor de compensare transfrontalieră a abaterilor neintenţionate, care prevede implementarea programului de compensare în natură a abaterilor negative şi/sau pozitive neintenţionate între operatorul de sistem ÎS „Moldelectrica” şi sistemul electroenergetic al Ucrainei, conform căruia „Молдавская ГРЭС” SA, la solicitarea Moldelectrica, asigură această compensare de energie electrică cu sistemul electroenergetic al Ucrainei. Contractul respectiv va fi avizat de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică.
7. SA „Moldovagaz” va asigura livrarea volumelor necesare de gaze naturale pentru „Молдавская ГРЭС” SA, în scopul producerii energiei electrice care să asigure cantităţile integrale de energie electrică necesare pentru consumatorii de pe malul drept al râului Nistru.
[Subpct.8 pct.18 abrogat prin Dispoziţia CSE nr.14 din 14.04.2022, în vigoare 14.04.2022]
9. Pentru luna martie 2022 furnizorii serviciului universal şi/sau de ultimă opţiune vor achiziţiona energie electrică de la Furnizorul central de energie electrică SA „Energocom” la preţul de 1,23 lei/kWh (fără TVA). Diferenţa de 2,01 lei/kWh (fără TVA) dintre acest preţ de achiziţie de 1,23 lei/kWh (fără TVA) şi 3,24 lei/kWh (fără TVA) preţul reglementat aprobat de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică va fi subvenţionat Furnizorului central de energie electrică SA „Energocom” de către Guvern.
10. Furnizorul central de energie electrică SA „Energocom” calculează valoarea mijloacelor financiare necesare pentru plata diferenţei, pentru luna martie 2022, dintre preţul de 1,23 lei/kWh (fără TVA) şi 3,24 lei/kWh (fără TVA) preţul reglementat aprobat de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică şi prezintă informaţia respectivă Ministerului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale. Ministerul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale transmite în adresa Ministerului Finanţelor documentele de plată pentru finanţare.
11. Furnizorul central de energie electrică SA „Energocom” poartă răspundere pentru veridicitatea şi corectitudinea evidenţei consumului de energie electrică şi efectuarea calculelor pentru achitarea subvenţiilor. În cazul în care, suma mijloacelor transferate către Furnizorul central de energie electrică SA „Energocom” va depăşi suma calculată în baza consumului real al cantităţii de energie electrică, soldul va fi restituit de S.A. „ENERGOCOM” în bugetul de stat.
[Pct.18 modificat prin Dispoziţia CSE nr.10 din 15.03.2022, în vigoare 15.03.2022]
[Pct.18 modificat prin Dispoziţia CSE nr.8 din 07.03.2022, în vigoare 07.03.2022]
19. Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va elabora un set de măsuri de compensare a costurilor pentru energie electrică, ţintită pentru păturile socialmente vulnerabile ale populaţiei.
20. Prin derogare de la prevederile art.9 din Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală nr.1585/1998, cetăţenii străini refugiaţi din Ucraina, care nu sunt titulari ai dreptului de şedere în Republica Moldova, beneficiază de asistenţă medicală acordată de prestatorii de servicii medicale încadraţi în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală (AOAM), în cazul în care întrunesc criteriile definiţiei de caz pentru COVID-19, precum şi în cazurile de urgenţe medico-chirurgicale. Cheltuielile suportate de prestatorii de servicii medicale încadraţi în sistemul AOAM vor fi achitate din mijloacele financiare acumulate în fondurile AOAM, cu compensarea acestora din sursele bugetului de stat sau/şi alte surse legal constituite. Prestatorii de servicii medicale vor prezenta Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină rapoarte şi facturi separate pentru serviciile medicale respective, conform mecanismului stabilit.
[Pct.20 în redacţia Dispoziţiei CSE nr.9 din 10.03.2022, în vigoare 10.03.2022]
[Pct.21 abrogat prin Dispoziţia CSE nr.30 din 13.07.2022, în vigoare 01.08.2022]
[Pct.21 modificat prin Dispoziţia CSE nr.18 din 28.04.2022, în vigoare 28.04.2022]
[Pct.22-23 abrogate prin Dispoziţia CSE nr.30 din 13.07.2022, în vigoare 01.08.2022]
24. Prin derogare de la art.4 alin.(1) şi art.29 alin.(1) din Legea vânătorii şi fondului cinegetic nr.298/2018:
24.1. Se permite vânătoarea exclusiv pe terenurile deschise, în afara fondului forestier, la speciile de interes cinegetic, în limitele cotelor de recoltare aprobate pentru sezonul de vânătoare 2022-2023 şi conform perioadelor de vânătoare stabilite în anexa la Legea vânătorii şi fondului cinegetic nr.298/2018.
24.2. Se interzice tragerea şi aflarea cu arma încărcată după cum urmează:
24.2.1. la o distanţă mai mică de 10 km de la frontiera de stat cu Ucraina;
24.2.2. la o distanţă mai mică de 2 km de la periferiile municipiilor Chişinău şi Bălţi şi zona de securitate cu regiunea transnistreană;
24.2.3. la o distanţă mai mică de 1 km de la periferia oricăror altor localităţi;
24.2.4. la o distanţă mai mică de 5 km de la unităţile militare, centrele de instruire ale Armatei Naţionale şi obiectivele strategice (Aeroportul Internaţional Chişinău, Aeroportul Internaţional Mărculeşti, Aeroportul Internaţional Bălţi şi Aeroportul Internaţional Cahul).
24.3. Se interzice, pe perioada stării de urgenţă, introducerea de către cetăţenii străini pe teritoriul ţării a armelor şi muniţiilor pentru participarea la vânătoare.
24.4. Se obligă managerii subdiviziunilor teritoriale ale Societăţii vânătorilor şi pescarilor din Republica Moldova să înştiinţeze organul de Poliţie raional/municipal, Ministerul Apărării, Inspectoratul pentru Protecţia Mediului, administraţia publică locală de nivelul întâi despre ziua, locul şi numărul de colective de vânători, participanţi la vânătoare.
[Pct.24 în redacţia Dispoziţiei CSE nr.37 din 15.09.2022, în vigoare 15.09.2022]
25. Orice tip de vânătoare sau tentativă de a vâna în perioada stării de urgenţă care contravine prevederilor pct.24 se consideră braconaj şi se sancţionează conform actelor normative.
[Pct.25 în redacţia Dispoziţiei CSE nr.37 din 15.09.2022, în vigoare 15.09.2022]
26. Inspectoratul pentru Protecţia Mediului va controla respectarea prevederilor punctelor 24-25.
27. Se admite intrarea în Republica Moldova a animalelor de companie care însoţesc persoanele sosite din Ucraina, fără obligativitatea prezentării certificatelor sanitare veterinare sau a paşapoartelor pentru animalele de companie prevăzute de Hotărârea Guvernului nr.839/2009 pentru aprobarea unor Norme sanitar-veterinare privind mişcarea necomercială a animalelor de companie.
28. Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor va delega, la necesitate, medici veterinari din subordine, în Centrelor provizorii de gestionare a fluxurilor de străini pe teritoriul Republicii Moldova, în s.Palanca, r.Ştefan Vodă, şi s.Calaraşovca, r.Ocniţa, pentru monitorizarea stării de sănătate a animalelor de companie şi acordarea asistenţei medicale veterinare primare necesare asigurând medicamentele de uz veterinar şi produsele de uz veterinar necesare în acest sens.
29. Prin derogare de la prevederile Hotărîrii Guvernului nr.938/2018, anexa nr.5 „Cerinţe privind introducerea în Republica Moldova a mărfurilor de origine animală sau nonanimală de către persoanele fizice”, se permite introducerea prin intermediul bagajelor însoţite de către persoanele sosite din Ucraina a produselor alimentare utilizate doar pentru consum personal.
30. Ministerul Sănătăţii va asigura dotarea cu medicamente şi produse paramedicale, consumabile necesare pentru activitatea punctelor medicale din cadrul centrelor provizorii de gestionare a situaţiei de criză în cazul unui aflux sporit de străini. Insuficienţa mijloacelor financiare în acest scop va fi acoperită la solicitarea Ministerului Sănătăţii din bugetul de stat.
[Pct.31-34 abrogate prin Dispoziţia CSE nr.30 din 13.07.2022, în vigoare 18.07.2022]
35. Prin derogare de la prevederile art.70 al Legii nr.135/2007 privind societăţile cu răspundere limitată, se suspendă dl. Boris Salov din funcţia de administrator al SRL Avia Invest şi se numeşte în calitate de administrator pentru perioada stării de urgenţă dl. Sergiu Chetraru (IDNP ___)
36. Ministerul Afacerilor Interne va accesa instrumentele disponibile (Mecanismul de Protecţie Civilă al UE, Centrul Euro-Atlantic de Coordonare a Intervenţiilor la Dezastre al NATO, altele) pentru solicitarea asistenţei internaţionale, conform necesităţilor.
37. Dispoziţiile Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova sunt obligatorii şi executorii pentru conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, ai agenţilor economici, ai instituţiilor publice, precum şi pentru cetăţeni şi alte persoane aflate pe teritoriul Republicii Moldova.
38. Prezenta Dispoziţie intră în vigoare din momentul emiterii şi se publică pe pagina web oficială a Guvernului.
PRIM-MINISTRU, | |
PREŞEDINTE AL COMISIEI | Natalia GAVRILIŢA |