L E G E
cu privire la spaţiile de testare inovativă în materie
de reglementare în domeniul energiei
nr. 225 din 31.07.2024
Monitorul Oficial nr.380-382/585 din 05.09.2024
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul de reglementare
Articolul 2. Scopul şi domeniul de aplicare
Articolul 3. Criterii de eligibilitate
Articolul 4. Principiile de bază
Articolul 5. Noţiuni principale
Capitolul II
COMPETENŢE ADMINISTRATIVE
Articolul 6. Atribuţiile Guvernului
Articolul 7. Atribuţiile organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii
Articolul 8. Atribuţiile Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică
Articolul 9. Atribuţiile Comisiei
Capitolul III
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII
Articolul 10. Condiţii de participare
Articolul 11. Interdicţii de participare
Articolul 12. Activităţi în spaţiul de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei
Articolul 13. Comisia pentru spaţii de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei
Articolul 14. Mecanismul de cooperare
Capitolul IV
ÎNFIINŢAREA ŞI FUNCŢIONAREA SPAŢIILOR DE TESTARE
INOVATIVĂ ÎN MATERIE DE REGLEMENTARE
ÎN DOMENIUL ENERGIEI
Articolul 15. Procedura de selecţie pentru participarea în spaţiul de testare inovativă
Articolul 16. Solicitarea de aprobare a unui proiect de testare inovativă de către întreprinderea sau persoana fizică interesată
Articolul 17. Examinarea proiectelor de testare inovativă
Articolul 18. Recomandările emise de către Comisie cu privire la participarea în spaţiul de testare inovativă
Articolul 19. Hotărârile Guvernului cu privire la aprobarea şi/sau prelungirea duratei proiectelor de testare inovativă
Articolul 20. Hotărârile Guvernului de retragere a aprobării şi de constatare a încetării dreptului de a pune în aplicare un proiect de testare inovativă în spaţiul de testare inovativă
Articolul 21. Durata proiectului de testare inovativă
Capitolul V
REGIMUL DE FUNCŢIONARE A PROIECTELOR
DE TESTARE INOVATIVĂ APROBATE
Articolul 22. Data de începere a participării proiectului de testare inovativă în spaţiul de testare inovativă
Articolul 23. Regimul de funcţionare a proiectelor de testare inovativă
Articolul 24. Modificarea legislaţiei aplicabile
Articolul 25. Dreptul participantului de a solicita încetarea proiectului de testare inovativă
Articolul 26. Dreptul statului de a achiziţiona drepturile asupra obiectelor de proprietate intelectuală rezultate din proiectele de testare inovativă
Capitolul VI
ACTIVITĂŢI DE CONSILIERE ŞI SUPORT
Articolul 27. Consiliere şi suport
Articolul 28. Solicitarea de consiliere şi suport
Capitolul VII
MONITORIZAREA, EVALUAREA ŞI VERIFICAREA ACTIVITĂŢILOR
Articolul 29. Activităţile de monitorizare
Articolul 30. Competenţe de verificare
Articolul 31. Atribuţii de verificare
Articolul 32. Evaluarea rezultatelor finale
Articolul 33. Raportul anual privind inovarea în materie de reglementare în domeniul energetic
Capitolul VIII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 34. Dispoziţii finale
Articolul 35. Dispoziţii tranzitorii
Anexă Modificarea unor acte normative
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul de reglementare
Prezenta lege stabileşte cadrul juridic pentru punerea în aplicare a unui mecanism de reglementare a inovaţiilor în domeniul energetic în vederea efectuării testelor temporare prin crearea unor spaţii de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei, cu scopul creării şi dezvoltării produselor, a tehnologiilor, a serviciilor, a modelelor de afaceri şi a noilor abordări inovatoare în domeniul producerii,transportului, distribuţiei, stocării energiei din surse regenerabile, furnizării şi consumului de energie.
Articolul 2. Scopul şi domeniul de aplicare
(1) Obiectul prezentei legi îl constituie crearea unui regim juridic favorabil pentru promovarea, sprijinirea şi, după caz, acordarea derogărilor de la cadrul de reglementare în vederea desfăşurării activităţilor inovatoare în domeniul energiei, precum şi definirea rolului Guvernului, al organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii şi al Comisiei pentru spaţii de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei în atingerea acestui deziderat.
(2) Prevederile prezentei legi se aplică spaţiilor de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei care sunt de interes public şi contribuie la asigurarea protecţiei şi a siguranţei consumatorilor şi care pot crea produse, tehnologii, servicii, modele de afaceri şi noi abordări inovatoare în domeniul producerii, transportului, distribuţiei, stocării energiei din surse regenerabile, furnizării şi consumului de energie.
Articolul 3. Criterii de eligibilitate
Aprobarea proiectului de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei se efectuează în conformitate cu prezenta lege, la întrunirea următoarelor criterii de eligibilitate:
a) dimensiunea inovatoare a proiectului propus, acesta având posibilitatea de a aduce o contribuţie importantă la dezvoltarea sectoarelor energeticii, respectiv a producerii, a transportului, a distribuţiei, a stocării energiei din surse regenerabile, a furnizării şi a consumului de energie, dar fără a se limita la utilizarea surselor de energie regenerabilă, la stocarea acesteia sau la soluţii alternative avansate pentru furnizarea, distribuţia sau consumul de energie electrică, energie termică şi gaze naturale;
b) justificarea solicitării de aprobare a derogărilor de la prevederile legislative sau de reglementare care împiedică sau îngreunează în mod substanţial punerea în aplicare a proiectului de testare inovativă;
c) capacitatea de a contribui la îmbunătăţirea normelor de reglementare şi la procesul de învăţare în materie de reglementare;
d) asigurarea protecţiei consumatorilor la etapa de punere în aplicare;
e) derogările de la cadrul de reglementare solicitate pentru punerea în aplicare a proiectului de testare inovativă nu contravin obligaţiilor internaţionale asumate de Republica Moldova.
Articolul 4. Principiile de bază
La executarea prezentei legi se respectă următoarele principii:
a) tratamentul nediscriminatoriu şi egal al solicitanţilor;
b) abordarea bazată pe cooperare;
c) promovarea iniţiativei private şi încurajarea inovării;
d) transparenţa şi liberul acces la informaţii.
Articolul 5. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni semnifică:
spaţiu de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei (în continuare – spaţiu de testare inovativă) – cadru de testare care permite întreprinderilor şi persoanelor fizice să testeze inovaţiile într-un mediu controlat, în baza unui plan elaborat şi monitorizat de către Comisia pentru spaţii de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei. Acesta presupune o derogare temporară de la cadrul de reglementare aplicabil, având ca scop îndeplinirea obiectivelor generale de reglementare, în special siguranţa şi protecţia consumatorilor;
regim de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei – regim juridic stabilit în conformitate cu hotărârea Guvernului prin care se aprobă proiectele individuale de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei;
proiect de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei (în continuare – proiect de testare inovativă) – proiect-pilot în domeniul energiei, aprobat prin hotărârea de aprobare, care include toate informaţiile tehnice necesare pentru desfăşurarea activităţilor necesare în vederea creării produselor, a tehnologiilor, a serviciilor, a modelelor de afaceri şi a noilor abordări inovatoare în domeniul producţiei, stocării, furnizării, distribuţiei sau consumului de energie, în conformitate cu prevederile prezentei legi;
hotărâre de aprobare – hotărâre a Guvernului prin care, în conformitate cu prevederile prezentei legi, se aprobă un proiect de testare inovativă, în baza căreia participantul deţine drepturile şi obligaţiile de a desfăşura activităţi pentru a crea produse, tehnologii, servicii, modele de afaceri şi noi abordări inovatoare în domeniul energiei şi care beneficiază de derogări de la prevederile legale în domeniul energiei, al exploatării şi al racordării instalaţiilor de producere a energiei sau de la orice alte prevederi legale specificate la dispoziţiile tranzitorii care împiedică sau îngreunează în mod substanţial punerea în aplicare a proiectului de testare inovativă. Derogările de la prevederile legale se aplică în conformitate cu legislaţia;
Comisia pentru spaţii de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei (în continuare – Comisie) – organism colegial interinstituţional permanent, fără personalitate juridică, care gestionează şi supraveghează implementarea proiectelor de testare inovativă;
secretariatul Comisiei pentru spaţii de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei (în continuare – secretariatul Comisiei) – unitate specializată, înfiinţată în cadrul organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii, care asigură secretariatul şi funcţionarea Comisiei în conformitate cu prevederile prezentei legi;
solicitant – persoană fizică sau juridică din Republica Moldova sau persoană juridică străină care solicită aprobarea unui regim individual de testare inovativă;
participant – persoană fizică sau juridică din Republica Moldova sau persoană juridică străină care, după obţinerea unei hotărâri de aprobare, participă la testele efectuate în cadrul unui proiect de testare inovativă.
Capitolul II
COMPETENŢE ADMINISTRATIVE
Articolul 6. Atribuţiile Guvernului
Guvernul are următoarele atribuţii în domeniul energeticii:
a) stabileşte direcţiile prioritare şi obiectivele politicii de stat în domeniul promovării inovaţiilor în domeniul energeticii;
b) creează premisele şi condiţiile necesare pentru promovarea activităţilor inovatoare în domeniul energeticii;
c) aprobă actele normative necesare pentru implementarea prezentei legi, inclusiv Regulamentul de punere în aplicare a proiectelor de testare inovativă şi Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Comisiei pentru spaţii de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei;
d) aprobă proiectele de testare inovativă;
e) coordonează activitatea tuturor autorităţilor administraţiei publice care au atribuţii în implementarea spaţiilor de testare inovativă.
Articolul 7. Atribuţiile organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii
Organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul energeticii (în continuare – organ central de specialitate) are următoarele atribuţii:
a) elaborează şi promovează politicile şi cadrul normativ pentru implementarea spaţiilor de testare inovativă;
b) elaborează şi propune Guvernului spre aprobare hotărârile privind aprobarea, prelungirea, constatarea dreptului de a pune în aplicare proiectul de testare inovativă în spaţiile de testare inovativă;
c) monitorizează punerea în aplicare a actelor normative aprobate pentru implementarea prevederilor prezentei legi;
d) colaborează cu autorităţile administraţiei publice şi cu instituţiile publice prin schimbul reciproc de date şi informaţii atât la etapa de înfiinţare, cât şi la cea de funcţionare a spaţiilor de testare inovativă;
e) asigură elaborarea şi actualizarea propunerilor de reglementări privind punerea în aplicare a proiectelor de spaţii de testare inovativă;
f) asigură funcţionarea secretariatului Comisiei;
g) asigură accesul autorităţilor administraţiei publice, al persoanelor fizice şi juridice la aplicarea spaţiilor de testare inovativă.
Articolul 8. Atribuţiile Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică
Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a) acordă asistenţă organului central de specialitate la monitorizarea implementării proiectelor de testare inovativă, în limita competenţelor funcţionale;
b) îndeplineşte rolul de membru al Comisiei şi evaluează proiectele de testare inovativă;
c) asigură respectarea dispoziţiilor prezentei legi şi ale actelor normative aprobate în temeiul acesteia, în limita competenţelor funcţionale, conform prevederilor Legii nr.174/2017 cu privire la energetică;
d) informează Comisia despre constatarea cazurilor de încălcare a legislaţiei în domeniul de reglementare.
Articolul 9. Atribuţiile Comisiei
(1) Comisia are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a) formulează propuneri privind modificarea actelor normative în domeniul energiei;
b) cooperează cu toate autorităţile administraţiei publice centrale şi locale pentru aplicarea prezentei legi;
c) asigură cooperarea internaţională în ceea ce priveşte regimul de testare inovativă;
d) organizează proceduri de selecţie pentru participarea în spaţiile de testare inovativă;
e) analizează cererile de participare în spaţiile de testare inovativă şi emite recomandări cu privire la fiecare procedură de selecţie şi cerere de participare;
f) asigură comunicarea cu solicitanţii şi cu participanţii prin intermediul secretariatului Comisiei;
g) organizează consultări publice cu privire la examinarea cererilor solicitanţilor, la procedurile de selecţie şi cu privire la fiecare aspect pe care îl consideră relevant în sensul prezentei legi;
h) emite rapoarte privind rezultatele şi informaţiile obţinute în urma dezvoltării proiectelor de testare inovativă şi, la cererea Guvernului, cu privire la orice alte aspecte relevante legate de aplicarea prezentei legi;
i) examinează cele mai recente date ştiinţifice şi elaborează un raport anual privind inovaţia, care se publică în al doilea trimestru al fiecărui an;
j) monitorizează, evaluează şi verifică punerea în aplicare a proiectelor de spaţii de testare inovativă;
k) asigură sprijinul pentru proiectele de spaţii de testare inovativă, inclusiv prin oferirea de consultanţă participanţilor la aceste spaţii de testare inovativă;
l) sesizează Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică despre cazurile de încălcare a legislaţiei în domeniul punerii în aplicare a proiectelor de testare inovativă.
(2) Organizarea activităţii şi atribuţiile Comisiei sunt stabilite în Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Comisiei pentru spaţii de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei.
Capitolul III
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII
Articolul 10. Condiţii de participare
(1) Persoanele fizice sau juridice înregistrate în Republica Moldova ori persoanele juridice străine depun o cerere individuală sau în cadrul unei forme de asociere pentru aprobarea proiectului de testare inovativă.
(2) Persoanele juridice străine pot depune cererea pentru aprobarea proiectului de testare inovativă în cazul în care au înregistrat în Republica Moldova, în condiţiile legii, o sucursală, pentru întreaga perioadă de valabilitate a proiectului de testare inovativă, pentru desfăşurarea activităţilor lor în scopul creării produselor, a tehnologiilor, a serviciilor şi a modelelor de afaceri inovatoare.
(3) În cazul participării într-o asociere, prevederile alin.(2) se aplică entităţilor juridice străine care fac parte din asocierea respectivă.
Articolul 11. Interdicţii de participare
(1) Nu pot fi depuse cereri pentru aprobarea proiectului de testare inovativă în cazul în care:
a) solicitantul se află în procedură de insolvabilitate;
b) solicitantul se află într-o situaţie de conflict de interese în cadrul sau în legătură cu procedura în cauză;
c) solicitantul are antecedente penale nestinse pentru comiterea infracţiunilor contra securităţii publice şi a ordinii publice, pentru corupere activă, corupere pasivă, spălarea banilor, munca forţată, infracţiuni împotriva umanităţii sau trafic de fiinţe umane.
(2) Prevederile alin.(1) se aplică şi în cazul în care unul sau mai mulţi membri ai unei forme de asociere se află în una dintre situaţiile reglementate de prezentul articol.
Articolul 12. Activităţi în spaţiul de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei
(1) Hotărârea de aprobare poate conţine derogări de la prevederile specifice din domeniul energetic care împiedică sau îngreunează în mod substanţial punerea în aplicare a proiectului de testare inovativă.
(2) Prevederile alin.(1) se aplică unui proiect de testare inovativă pe toată durata acestuia, indiferent de modificările legislative care intervin pe durata de implementare a proiectului respectiv.
Articolul 13. Comisia pentru spaţii de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei
(1) Comisia este un organ colegial fără statut de persoană juridică, care se instituie de către Guvern şi care este constituită din următorii membri:
a) un reprezentant al organului central de specialitate al autorităţilor administraţiei publice în domeniul energeticii;
b) un reprezentant al organului central de specialitate al autorităţilor administraţiei publice pentru resurse naturale şi mediu;
c) un reprezentant al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică;
d) un reprezentant al Serviciului de Informaţii şi Securitate;
e) un reprezentant al Universităţii Tehnice a Moldovei;
f) un reprezentant al Centrului Naţional pentru Energie Durabilă;
g) un reprezentant al Institutului de Energetică;
h) trei experţi independenţi recunoscuţi la nivel internaţional.
(2) Procedura de numire a membrilor titulari ai Comisiei, precum şi a membrilor supleanţi este stabilită în Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Comisiei pentru spaţii de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei.
(3) Membrii titulari şi membrii supleanţi sunt numiţi pentru un mandat de doi ani, cu posibilitatea de reînnoire pentru un al doilea mandat.
(4) Calitatea de membru al Comisiei încetează în caz de:
a) expirare a mandatului;
b) demisie;
c) demitere;
d) încetare sau suspendare a activităţii;
e) imposibilitate a exercitării funcţiei de membru, inclusiv din motive de sănătate, pentru o durată mai mare de 60 de zile consecutive, începând cu prima zi de absenţă în cadrul unei şedinţe;
f) deces.
(5) Înlocuirea membrilor are loc printr-o nouă dispoziţie a Guvernului, pe baza unei noi nominalizări efectuate în conformitate cu prevederile alin.(2) şi alin.(3).
(6) În componenţa Comisiei pot fi incluşi şi reprezentanţi ai altor autorităţi ale administraţiei publice centrale decât cele reprezentate în Comisie, specializaţi în domeniul relevant, în funcţie de agenda şedinţei, şi care exprimă opinii consultative.
(7) În cadrul Comisiei funcţionează un grup de lucru format din experţi din instituţiile menţionate la alin.(1) lit.a)–e), coordonat de secretariatul Comisiei, care se reuneşte ori de câte ori este necesar. Activitatea grupului de lucru constă în elaborarea analizelor, a studiilor de specialitate, a recomandărilor sau a avizelor pentru membrii Comisiei, care sunt luate în considerare la examinarea cererilor pentru regimul de testare inovativă.
(8) Şedinţele Comisiei sunt convocate de preşedinte, prin intermediul secretariatului. Recomandările emise de către Comisie privind solicitările referitoare la implementarea proiectelor de testare inovativă se adoptă cu votul majorităţii membrilor cu drept de vot prezenţi. În caz de paritate a voturilor, proiectul se consideră respins.
Articolul 14. Mecanismul de cooperare
(1) În scopul îndeplinirii atribuţiilor prevăzute de prezenta lege, Comisia cooperează cu alte autorităţi ale administraţiei publice şi instituţii publice, cu mass-media, cu întreprinderi, parteneri sociali, mediul academic, mediul de afaceri, cu publicul larg, precum şi face schimb de informaţii necesare.
(2) Comisia asigură consultarea cu privire la inovaţia în materie de reglementare în domeniul energetic, în cadrul căreia autorităţile administraţiei publice locale, organizaţiile societăţii civile, mediul de afaceri, investitorii şi alte părţi interesate, precum şi publicul larg participă activ şi discută noi abordări inovatoare referitoare la producerea, transportul, distribuţia, stocarea energiei din surse regenerabile şi furnizarea sau consumul de energie, respectiv la progresele realizate.
Capitolul IV
ÎNFIINŢAREA ŞI FUNCŢIONAREA SPAŢIILOR DE TESTARE
INOVATIVĂ ÎN MATERIE DE REGLEMENTARE
ÎN DOMENIUL ENERGIEI
Articolul 15. Procedura de selecţie pentru participarea în spaţiul de testare inovativă
(1) Procedura de selecţie pentru participarea în spaţiul de testare inovativă se lansează printr-o decizie a Guvernului.
(2) Procedura şi condiţiile de aprobare a selecţiei proiectelor de testare inovativă sunt stabilite în Regulamentul de punere în aplicare a proiectelor de testare inovativă.
Articolul 16. Solicitarea de aprobare a unui proiect de testare inovativă de către întreprinderea sau persoana fizică interesată
(1) O întreprindere sau o persoană fizică interesată de aprobarea unui proiect de testare inovativă poate depune o solicitare de aprobare a acestuia.
(2) Procedura şi condiţiile de aprobare a proiectelor de testare inovativă sunt stabilite în Regulamentul de punere în aplicare a proiectelor de testare inovativă.
Articolul 17. Examinarea proiectelor de testare inovativă
(1) Comisia şi secretariatul acesteia examinează proiectele de testare inovativă potrivit procedurii stabilite în Regulamentul de punere în aplicare a proiectelor de testare inovativă.
(2) În scopul examinării proiectelor, secretariatul Comisiei solicită avizul motivat al autorităţilor publice responsabile de emiterea avizelor, a aprobărilor sau a autorizaţiilor în domeniul reglementat de la care solicitantul solicită derogări.
(3) Avizul motivat indică impactul şi riscurile potenţiale ale iniţiativei care face obiectul procedurii respective şi formulează recomandări şi soluţii pentru a minimiza orice impact negativ.
(4) În scopul examinării proiectelor de testare inovativă, secretariatul Comisiei solicită opinia autorităţii publice locale pe al cărei teritoriu va fi implementat proiectul cu privire la iniţiativa publicată. Ori de câte ori este necesar, autoritatea executivă a administraţiei publice locale emite un aviz cu privire la compatibilitatea iniţiativei cu documentaţia de amenajare a teritoriului şi cu documentaţia de urbanism.
(5) În cadrul examinării propunerii de iniţiere a procesului de aprobare, secretariatul Comisiei consultă orice părţi terţe relevante.
Articolul 18. Recomandările emise de către Comisie cu privire la participarea în spaţiul de testare inovativă
Comisia emite:
a) o recomandare motivată de autorizare a proiectului, în cazul în care solicitarea îndeplineşte criteriile prevăzute la art.3, 10 şi 11;
b) o recomandare motivată de respingere a cererii, în cazul în care solicitarea nu îndeplineşte criteriile prevăzute la art.3, 10 şi 11;
c) o hotărâre de retrimitere a solicitării la secretariatul Comisiei pentru o analiză suplimentară, indicând aspectele şi avizele care trebuie analizate suplimentar;
d) o recomandare motivată de prelungire a duratei unui proiect-pilot, în cazul în care se consideră justificată prelungirea perioadei de testare pentru a atinge scopul şi obiectivele proiectului de testare inovativă;
e) o recomandare motivată de retragere a aprobării unui proiect de testare inovativă, în cazul în care sunt incidente prevederile art.24 alin.(5) şi (6). Recomandarea va cuprinde inclusiv considerente cu privire la obligaţia de a restabili situaţia existentă anterior punerii în aplicare a proiectului de testare inovativă, precum şi va stabili persoana responsabilă de restabilirea acestei situaţii. În cazul în care restabilirea situaţiei existente anterior nu este posibilă, recomandarea Comisiei va propune oricare altă măsură adecvată pentru a realiza o astfel de restabilire, în măsura posibilului;
f) o recomandare motivată de constatare a încetării dreptului de a pune în aplicare proiectul de testare inovativă în spaţiul de testare inovativă, în cazul în care sunt incidente prevederile art.25 sau 26.
Articolul 19. Hotărârile Guvernului cu privire la aprobarea şi/sau prelungirea duratei proiectelor de testare inovativă
La propunerea organului central de specialitate, după examinarea recomandării emise de către Comisie, Guvernul va adopta:
a) o hotărâre de punere în aplicare a proiectului de testare inovativă, în cazul în care solicitarea îndeplineşte criteriile prevăzute la art.3, 10, 11 şi 15, cu menţionarea considerentelor care au condus la această hotărâre;
b) o hotărâre de prelungire a duratei unui proiect de testare inovativă, în cazul în care se consideră justificată prelungirea perioadei de testare pentru atingerea scopului şi a obiectivelor proiectului respectiv, cu menţionarea considerentelor care au condus la această hotărâre.
Articolul 20. Hotărârile Guvernului de retragere a aprobării şi de constatare a încetării dreptului de a pune în aplicare un proiect de testare inovativă în spaţiul de testare inovativă
După examinarea recomandării emise de către Comisie şi la propunerea organului central de specialitate, Guvernul va adopta:
a) o hotărâre de retragere a aprobării unui proiect de testare inovativă, în cazul în care sunt incidente prevederile art.24 alin.(5) şi (6), cu menţionarea considerentelor care au condus la această hotărâre. Hotărârea de retragere impune obligaţia de restabilire a situaţiei existente anterior punerii în aplicare a proiectului de testare inovativă, precum şi stabileşte persoana responsabilă de restabilirea situaţiei existente anterior punerii în aplicare a proiectului de testare inovativă. În cazul în care restabilirea situaţiei existente anterior nu este posibilă, Guvernul impune orice altă măsură necesară pentru realizarea unei astfel de restabiliri, în măsura posibilului;
b) o hotărâre de constatare a încetării dreptului de a pune în aplicare un proiect de testare inovativă în spaţiul de testare inovativă, în cazul în care sunt incidente prevederile art.25 sau 26, cu menţionarea considerentelor care au condus la această hotărâre. Hotărârea de constatare a încetării impune obligaţia de a restabili situaţia existentă anterior punerii în aplicare a proiectului de testare inovativă, precum şi stabileşte persoana responsabilă de restabilirea situaţiei existente anterior punerii în aplicare a proiectului de testare inovativă. În cazul în care restabilirea situaţiei existente anterior nu este posibilă, Guvernul impune orice altă măsură necesară pentru realizarea unei astfel de restabiliri, în măsura posibilului.
Articolul 21. Durata proiectului de testare inovativă
(1) Proiectul de testare inovativă aprobat de către Guvern pentru a testa produse, tehnologii, servicii, modele de afaceri şi noi abordări inovative şi avansate în domeniul producerii, transportului, distribuţiei, stocării, furnizării sau consumului de energie este valabil pentru o perioadă de maximum 7 ani.
(2) În cazul în care, pe parcursul punerii în aplicare a proiectului de testare inovativă, se constată justificarea prelungirii perioadei de testare, durata punerii în aplicare a proiectului poate fi prelungită cu o perioadă de maximum 5 ani. Participantul solicită prelungirea duratei proiectului de testare inovativă cu cel puţin 3 luni înainte de expirarea acestuia şi furnizează Comisiei toate informaţiile pe care le consideră necesare pentru a motiva prelungirea.
Capitolul V
REGIMUL DE FUNCŢIONARE A PROIECTELOR
DE TESTARE INOVATIVĂ APROBATE
Articolul 22. Data de începere a participării proiectului de testare inovativă în spaţiul de testare inovativă
Participanţii ai căror proiecte de testare inovativă au fost aprobate printr-o hotărâre în conformitate cu prevederile art.19 lit.a) comunică secretariatului Comisiei data de începere a participării proiectelor respective în spaţiul de testare inovativă.
Articolul 23. Regimul de funcţionare a proiectelor de testare inovativă
(1) Implementarea proiectelor de testare inovativă se efectuează în conformitate cu prevederile prezentei legi, ale hotărârii de aprobare şi ale altor acte normative, cu aplicarea derogărilor prevăzute în hotărârea de aprobare.
(2) Participanţii asigură respectarea normelor de siguranţă tehnică, funcţionarea, fiabilitatea şi eficienţa producerii, a transportului, a distribuţiei şi a furnizării de energie şi de resurse energetice, în conformitate cu actele normative care reglementează activităţile energetice, cu excepţia derogărilor prevăzute în hotărârea de aprobare.
(3) Participantul asigură respectarea condiţiilor pentru testele efectuate în cadrul proiectului de testare inovativă. În cazul unor modificări substanţiale ale proiectului de testare inovativă sau ale contextului care a condus la aprobarea acestuia, participantul informează Comisia în termen de 5 zile.
(4) În cazul în care, pe parcursul funcţionării sale, proiectul nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile de eligibilitate prevăzute la art.3 alin.(1), sunt încălcate condiţiile prevăzute în hotărârea de aprobare sau prevederile actelor normative care reglementează sectorul energetic aplicabile activităţilor desfăşurate sau în cazul în care există o ameninţare cu privire la interesul public ori la siguranţa consumatorilor, organul central de specialitate obligă participantul să remedieze, în termen de 15 zile de la data notificării, încălcările sau deficienţele identificate.
(5) În cazul în care participantul nu remediază neregulile sau deficienţele identificate în termenul prevăzut la alin.(4), organul central de specialitate, după consultarea recomandării Comisiei, propune Guvernului retragerea, în termen de 30 de zile de la data expirării termenului prevăzut la alin.(4), a dreptului participantului de a pune în aplicare proiectul de testare inovativă în spaţiul de testare inovativă.
(6) În cazul în care participantul furnizează informaţii false, inexacte sau incomplete în vederea aprobării şi monitorizării implementării proiectului, organul central de specialitate, cu consultarea recomandării Comisiei, propune Guvernului retragerea, în termen de 30 de zile de la data expirării termenului prevăzut la alin.(4), a dreptului participantului de a pune în aplicare proiectul de testare inovativă în spaţiul de testare inovativă.
Articolul 24. Modificarea legislaţiei aplicabile
În cazul în care, anterior încetării proiectului de testare inovativă, reglementările aplicabile sunt modificate astfel încât derogările prevăzute în hotărârea de aprobare nu mai sunt necesare pentru realizarea proiectului respectiv, Comisia, din oficiu sau urmare a notificării participantului ori a oricărui terţ interesat, emite o recomandare motivată în termen de 30 de zile de la data la care a luat cunoştinţă de această situaţie.
Articolul 25. Dreptul participantului de a solicita încetarea proiectului de testare inovativă
Participantul solicită încetarea proiectului de testare inovativă înainte de termenul stabilit în hotărârea de aprobare din motive tehnice sau din orice alt considerent, bazat pe motive obiective şi justificate în mod corespunzător, care împiedică continuarea acestuia. Încetarea proiectului produce efecte după adoptarea hotărârii Guvernului privind încetarea dreptului de a pune în aplicare proiectul de testare inovativă în spaţiul de testare inovativă.
Articolul 26. Dreptul statului de a achiziţiona drepturile asupra obiectelor de proprietate intelectuală rezultate din proiectele de testare inovativă
(1) După încetarea proiectului de testare inovativă, la cererea scrisă a participantului interesat, Guvernul poate decide să achiziţioneze drepturile asupra obiectelor de proprietate intelectuală, inclusiv secretele comerciale, rezultate din proiectele de testare inovativă.
(2) După încheierea proiectului de testare inovativă, la cererea scrisă a participantului interesat, Guvernul decide să finanţeze înscrierea/acordarea protecţiei obiectelor de proprietate intelectuală rezultate din proiectele de testare inovativă.
(3) Guvernul adoptă hotărârile prevăzute la alin.(1) şi (2) după consultarea Comisiei.
Capitolul VI
ACTIVITĂŢI DE CONSILIERE ŞI SUPORT
Articolul 27. Consiliere şi suport
(1) Comisia acordă consiliere şi suport, în mod transparent şi nediscriminatoriu, tuturor întreprinderilor şi persoanelor fizice în ceea ce priveşte punerea în aplicare a prezentei legi, aplicabilitatea oricăror alte prevederi legale relevante şi funcţionarea în cadrul spaţiului de testare inovativă, în măsura în care acest lucru este compatibil cu priorităţile sale de aplicare a prezentei legi.
(2) Participarea întreprinderilor şi a persoanelor fizice la un proiect de testare inovativă este considerată suficientă pentru a demonstra interesul legitim de a obţine consiliere şi suport în legătură cu activităţile desfăşurate în contextul proiectului.
Articolul 28. Solicitarea de consiliere şi suport
(1) Orice întreprindere sau persoană fizică care are un interes legitim şi îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin.(2) poate solicita consiliere şi suport cu privire la punerea în aplicare a prezentei legi, la aplicabilitatea oricărei alte prevederi legale relevante şi la funcţionarea în spaţiul de testare inovativă.
(2) La primirea unei solicitări de consiliere şi suport, Comisia emite o adresă de consiliere şi suport sub rezerva îndeplinirii cumulative a următoarelor condiţii:
a) solicitarea unei adrese de consiliere şi suport pune în discuţie o problemă nouă sau nerezolvată de aplicare a prevederilor legale, pentru care nu există suficientă claritate în cadrul juridic existent şi nici suficiente orientări generale, disponibile în mod public în practica decizională sau în adresele sale anterioare;
b) există un interes public în furnizarea de îndrumări, deoarece evaluarea, în primă fază, a solicitării de consiliere şi suport indică faptul că o clarificare a aplicabilităţii prezentei legi, a oricărei alte prevederi legale relevante şi/sau a funcţionării în cadrul unui spaţiu de testare inovativă va contribui la o certitudine juridică adecvată şi va încuraja activităţile inovatoare în cadrul spaţiului de testare inovativă;
c) îndrumările solicitate sunt compatibile cu priorităţile sale în materie de punere în aplicare a prezentei legi.
(3) Îndrumările informale, precum şi consilierea şi sprijinul, furnizate în temeiul alin.(2), reflectă observaţiile Comisiei cu privire la faptele care i-au fost prezentate şi nu creează drepturi sau obligaţii pentru întreprinderea sau pentru persoana fizică care a solicitat consiliere şi/sau suport ori pentru orice altă terţă parte.
Capitolul VII
MONITORIZAREA, EVALUAREA ŞI VERIFICAREA ACTIVITĂŢILOR
Articolul 29. Activităţile de monitorizare
(1) Comisia asigură monitorizarea activităţilor desfăşurate de către participant în cadrul spaţiului de testare inovativă. În acest scop, participantul furnizează, în termenele stabilite de către Comisie, rapoarte intermediare privind testarea inovaţiei aprobate în conformitate cu calendarul stabilit în hotărârea de aprobare, precum şi orice alte informaţii la solicitarea Comisiei.
(2) Rapoartele intermediare descriu modalitatea de atingere a obiectivelor proiectului de testare inovativă, în conformitate cu termenele stabilite prin hotărârea de aprobare.
(3) Comisia solicită participantului clarificări în cazul în care rapoartele intermediare sunt incomplete sau conţin prevederi contradictorii, iar participantul are obligaţia de a furniza informaţiile solicitate.
(4) În cazul în care constată că activităţile desfăşurate de un participant nu sunt în conformitate cu obiectivele stabilite, Comisia informează participantul şi solicită luarea măsurilor necesare pentru îndeplinirea obiectivelor stabilite în hotărârea de aprobare, până la furnizarea următorului raport intermediar.
Articolul 30. Competenţe de verificare
(1) Comisia verifică conformitatea activităţilor desfăşurate în spaţiul de testare inovativă cu cerinţele prevăzute de prezenta lege şi de actele normative de implementare a acesteia, precum şi cu obligaţiile stabilite în hotărârea de aprobare.
(2) În cazul în care participantul nu poate crea sau nu are capacitatea să creeze produsele, tehnologiile, serviciile, modelele de afaceri inovatoare pentru care a fost acordată hotărârea de aprobare din cauza imposibilităţii de a atinge progresul tehnologic necesar, acest lucru nu va fi considerat o neîndeplinire a obligaţiilor sale.
(3) În scopul îndeplinirii obiectivelor prezentei legi, participantul are obligaţia de a acorda reprezentanţilor Comisiei acces la orice informaţie şi la orice punct de lucru unde se desfăşoară activităţile de punere în aplicare a proiectului de testare inovativă pentru a permite efectuarea unei monitorizări şi a unei verificări complete şi adecvate a activităţilor desfăşurate de către participant, precum şi constatarea respectării de către acesta a prevederilor prezentei legi, ale actelor normative aprobate în temeiul acesteia şi ale hotărârii de aprobare.
(4) Procedura de monitorizare şi de verificare a întreprinderilor care operează în spaţiul de testare inovativă se stabileşte de Guvern.
Articolul 31. Atribuţii de verificare
(1) În scopul exercitării atribuţiilor de monitorizare şi verificare, secretariatul Comisiei solicită toate informaţiile şi clarificările necesare.
(2) În scopul exercitării atribuţiilor de monitorizare şi de verificare, secretariatul Comisiei efectuează inspecţii şi, în funcţie de complexitate, stabileşte durata acestor inspecţii, care nu poate depăşi 30 de zile.
(3) Procedura de efectuare a inspecţiilor, precum şi atribuţiile personalului Comisiei în acest sens sunt reglementate prin Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Comisiei pentru spaţii de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei.
Articolul 32. Evaluarea rezultatelor finale
(1) În termen de 30 de zile de la încheierea sau încetarea proiectului de testare inovativă, participantul prezintă secretariatului Comisiei raportul final de evaluare a rezultatelor proiectului. Informaţiile minime care trebuie să fie prezentate în raport sunt stabilite atât în Regulamentul de punere în aplicare a proiectelor de testare inovativă, cât şi în hotărârea de aprobare.
(2) Secretariatul Comisiei solicită participantului să modifice raportul final în cazul în care acest document nu oferă o analiză cuprinzătoare a activităţilor desfăşurate pe durata proiectului, a concluziilor lui şi a măsurilor propuse pentru implementarea ulterioară a rezultatelor în cadrul de reglementare.
(3) Participantul are obligaţia de a modifica raportul final în termenul stabilit de Comisie.
(4) Comisia consultă Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, Consiliul Concurenţei şi organul central de specialitate cu privire la toate aspectele relevante rezultate din proiectele de testare inovativă, inclusiv, dar fără a se limita la acestea, la evaluările specifice proiectelor, modificările de reglementare recomandate şi propunerile de îmbunătăţire a operaţiunilor în spaţiile de testare inovativă.
(5) Comisia consultă şi alte părţi interesate, relevante pe parcursul procesului de evaluare a rezultatelor finale ale unui proiect de testare inovativă, după caz. În acest scop, Comisia consultă autorităţile administraţiei publice centrale sau locale, consumatorii finali şi întreprinderile.
(6) În termen de 60 de zile de la data comunicării informaţiilor prevăzute la art.32 alin.(1), (3)–(5), secretariatul Comisiei prezintă, într-un document, concluziile privind desfăşurarea proiectului de testare inovativă şi rezultatele acestuia. Concluziile sunt luate în considerare în scopul aplicării prevederilor art.33.
(7) În cazul în care constată că rezultatele proiectului de testare inovativă trebuie transpuse în cadrul de reglementare, Comisia va propune Guvernului acţiunile necesare pentru modificarea legislaţiei.
(8) Modelul raportului final menţionat în alin.(1) este prevăzut în Regulamentul de punere în aplicare a proiectelor de testare inovativă.
Articolul 33. Raportul anual privind inovarea în materie de reglementare în domeniul energetic
(1) Comisia elaborează un raport anual privind inovarea în materie de reglementare în domeniul energetic pe baza rapoartelor finale prezentate în conformitate cu art.32. Raportul anual privind inovarea în materie de reglementare în domeniul energetic se va publica până la sfârşitul trimestrului al II-lea al fiecărui an.
(2) Cerinţele privind conţinutul raportului anual menţionat la alin.(1) sunt prevăzute în Regulamentul de punere în aplicare a proiectelor de testare inovativă.
Capitolul VIII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 34. Dispoziţii finale
La data intrării în vigoare a prezentei legi se modifică unele acte normative conform anexei.
Articolul 35. Dispoziţii tranzitorii
Guvernul, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi:
a) va elabora şi va adopta actele normative necesare pentru implementarea prezentei legi, inclusiv Regulamentul de punere în aplicare a proiectelor de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei şi Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Comisiei pentru spaţii de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei;
b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU
|
Nr.225. Chişinău, 31 iulie 2024. |
Modificarea unor acte normative
I. – Articolul 2 din Legea nr.92/2014 cu privire la energia termică şi promovarea cogenerării (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.178–184, art.415), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) În scopul implementării spaţiilor de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei, titularul unei hotărâri de aprobare beneficiază de derogări de la aplicarea prevederilor prezentei legi, cu respectarea procedurilor prevăzute de legislaţia cu privire la spaţiile de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei, precum şi cu asigurarea protecţiei şi a siguranţei populaţiei.”
II. – Articolul 4 din Legea nr.10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.69–77, art.117), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) În scopul implementării spaţiilor de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei, titularul unei hotărâri de aprobare beneficiază de derogări de la aplicarea prevederilor prezentei legi, cu respectarea procedurilor prevăzute de legislaţia cu privire la spaţiile de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei, precum şi cu asigurarea protecţiei şi a siguranţei populaţiei.”
III. – Articolul 1 din Legea nr.107/2016 cu privire la energia electrică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.193–203, art.413), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) În scopul implementării spaţiilor de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei, titularul unei hotărâri de aprobare beneficiază de derogări de la aplicarea prevederilor prezentei legi, cu respectarea procedurilor prevăzute de legislaţia cu privire la spaţiile de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei, precum şi cu asigurarea protecţiei şi a siguranţei populaţiei.”
IV. – Articolul 1 din Legea nr.108/2016 cu privire la gazele naturale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.193–203, art.415), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) În scopul implementării spaţiilor de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei, titularul unei hotărâri de aprobare beneficiază de derogări de la aplicarea prevederilor prezentei legi, cu respectarea procedurilor prevăzute de legislaţia cu privire la spaţiile de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei, precum şi cu asigurarea protecţiei şi a siguranţei populaţiei.”
V. – Articolul 2 din Legea nr.174/2017 cu privire la energetică (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2023, nr.480–482, art.849), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) În scopul implementării spaţiilor de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei, titularul unei hotărâri de aprobare beneficiază de derogări de la aplicarea prevederilor prezentei legi, cu respectarea procedurilor prevăzute de legislaţia cu privire la spaţiile de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei, precum şi cu asigurarea protecţiei şi a siguranţei populaţiei.”
VI. – Articolul 2 din Legea nr.139/2018 cu privire la eficienţa energetică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.309–320, art.476), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) În scopul implementării spaţiilor de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei, titularul unei hotărâri de aprobare beneficiază de derogări de la aplicarea prevederilor prezentei legi, cu respectarea procedurilor prevăzute de legislaţia cu privire la spaţiile de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei, precum şi cu asigurarea protecţiei şi a siguranţei populaţiei.”
VII. – Articolul 1 din Legea nr.74/2020 privind achiziţiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2020, nr.153–158, art.278), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (8) cu următorul cuprins:
„(8) În scopul implementării spaţiilor de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei, titularul unei hotărâri de aprobare beneficiază de derogări de la aplicarea prevederilor prezentei legi, cu respectarea procedurilor prevăzute de legislaţia cu privire la spaţiile de testare inovativă în materie de reglementare în domeniul energiei, precum şi cu asigurarea protecţiei şi a siguranţei populaţiei.”
