vineri, 19 aprilie 2024
271/17.04.2024 Hotărâre cu privire la modificarea unor acte normative (privind instituirea Serviciului social „Asistenţă personală” cu specializare înaltă în cadrul Agenţiei p...

H O T Ă R Â R E

cu privire la modificarea unor acte normative (privind instituirea Serviciului social

„Asistenţă personală” cu specializare înaltă în cadrul Agenţiei pentru

Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă)

 

nr. 271  din  17.04.2024

 

Monitorul Oficial nr.181-183/356 din 19.04.2024

 

* * *

În temeiul art.12 alin.(4) şi art.121 din Legea asistenţei sociale nr.547/2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.42-44, art.249), cu modificările ulterioare, al art.7 alin.(2) lit.a) din Legea nr.123/2010 cu privire la serviciile sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.155-158, art.541), cu modificările ulterioare, al art.7 lit.b) şi e) din Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), cu modificările ulterioare, şi al art.14 alin.(7) din Legea nr.98/2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art.537), cu modificările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Hotărârea Guvernului nr.955/2023 cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă şi reorganizarea unor instituţii publice aflate în gestiunea acesteia (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2023, nr.472-473, art.1156) se modifică după cum urmează:

1) la punctul 3 din hotărâre, textul „10 unităţi” se substituie cu textul „2202 unităţi”;

2) în Regulament:

a) punctul 8 se completează cu subpunctul 4) cu următorul cuprins:

„4) organizează Serviciul social „Asistenţă personală” cu specializare înaltă şi prestează serviciul social de asistenţă personală, în cazul în care un asemenea serviciu nu poate fi organizat şi gestionat de către autorităţile administraţiei publice locale, în raza administrativ-teritorială stabilită de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale”;

b) punctul 9 se completează cu subpunctul 4) cu următorul cuprins:

„4) în scopul organizării Serviciului social „Asistenţă personală” cu specializare înaltă şi prestării serviciului social de asistenţă personală:

a) examinează cererea solicitantului privind admiterea în Serviciul social „Asistenţă personală” cu specializare înaltă, în scopul prestării acestuia conform prevederilor actelor normative;

b) stabileşte, după caz, termenul de admitere a beneficiarului în Serviciu, în funcţie de necesităţile de îngrijire şi de suport special ale acestuia;

c) evaluează beneficiarii, cu implicarea echipei multidisciplinare de specialişti din teritoriul respectiv/de la locul de trai al beneficiarului şi aprobă planul individualizat de asistenţă a beneficiarului;

d) organizează cursul de instruire iniţială a candidaţilor pentru funcţia de asistent personal şi instruiri specializate pentru asistenţii personali angajaţi, cu eliberarea certificatelor corespunzătoare;

e) prestează serviciul în conformitate cu standardele minime de calitate şi potrivit prevederilor legislaţiei;

f) asigură angajarea personalului în Serviciu conform actelor normative, în cazul în care asemenea servicii nu pot fi organizate şi gestionate de către autorităţile administraţiei publice locale în raza administrativ-teritorială stabilită de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale;

g) respectă drepturile beneficiarilor în procesul de prestare a serviciului;

h) respectă procedura de înregistrare şi de soluţionare a plângerilor privind Serviciul, în conformitate cu prevederile legale;

i) decide asupra suspendării sau încetării prestării serviciului pentru beneficiar, în cazurile prevăzute de actele normative”;

3) anexele nr.2 şi nr.3 la hotărâre vor avea următorul cuprins:

 

 

„Anexa nr.2

la Hotărârea Guvernului

nr.955 din 6 decembrie 2023

 

STRUCTURA

Agenţiei pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă

 

Director

Director adjunct

Direcţia generală asistenţă personală

Direcţia financiară

Direcţia resurse umane şi suport juridic

Secţia gestionarea activităţilor de asistenţă socială

 

 

„Anexa nr.3

la Hotărârea Guvernului

nr.955 din 6 decembrie 2023

 

ORGANIGRAMA

Agenţiei pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă

 

 

2. Hotărârea Guvernului nr.314/2012 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea şi funcţionarea Serviciului social „Asistenţă personală” şi a Standardelor minime de calitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.104-108, art.366), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1) în tot textul hotărârii şi al anexelor, textul „Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale”, la forma gramaticală corespunzătoare;

2) la punctul 4 din hotărâre, după cuvintele „structurii teritoriale de asistenţă socială” se introduce textul „, iar Agenţia pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă va prezenta Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale,”;

3) în Regulament:

a) punctul 2 va avea următorul cuprins:

2. Serviciul social „Asistenţă personală” (în continuare – Serviciu) este un serviciu social:

specializat – instituit de către agenţiile teritoriale de asistenţă socială, de către structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia, precum şi de către asociaţiile obşteşti, fundaţiile, instituţiile private fără scop lucrativ, înregistrate în conformitate cu legislaţia, având domeniul de activitate în sfera socială;

cu specializare înaltă – instituit de către Agenţia pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă.”;

b) se completează cu punctul 21 cu următorul cuprins:

21. Agenţia pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă instituie Serviciul social „Asistenţă personală” cu specializare înaltă, în cazul în care asemenea Serviciu nu poate fi organizat şi gestionat de către autorităţile administraţiei publice locale, în raza administrativ-teritorială stabilită de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.”;

c) punctul 3 va avea următorul cuprins:

3. Serviciul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile legislaţiei, cu prezentul Regulament, cu Standardele minime de calitate pentru Serviciul respectiv, cu ordinele Agenţiei pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă, ale Agenţiilor Teritoriale de Asistenţă Socială, ale structurilor responsabile de asistenţa socială şi de protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia.”;

d) la punctul 4, noţiunea de „prestator de serviciu” va avea următorul cuprins:

„prestator de serviciu – Agenţia pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă, Agenţia Teritorială de Asistenţă Socială, structurile responsabile de asistenţa socială şi de protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia, precum şi asociaţiile obşteşti, fundaţiile, instituţiile private fără scop lucrativ, înregistrate în conformitate cu legislaţia, având domeniul de activitate în sfera socială”;

e) punctul 10 se completează cu următorul text:

„Prestatorul de serviciu este în drept să extindă numărul de unităţi de asistenţi personali referite pentru o unitate de şef al Serviciului.”;

f) la punctele 20 şi 21, textul „Unitatea de asistenţă socială sau, după caz,” se exclude;

g) la punctul 22, cuvintele „Unitatea de asistenţă socială” se substituie cu cuvintele „Prestatorul de serviciu”, iar textul „Structurii teritoriale de asistenţă socială sau prestatorului de servicii sociale, după caz,” se substituie cu textul „subdiviziunilor sale structurale.”;

h) se completează cu punctul 391 cu următorul cuprins:

391. După încheierea contractului individual de muncă, Agenţia pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă organizează instruiri specializate pentru asistenţii personali angajaţi, cu eliberarea certificatelor corespunzătoare.”;

i) punctul 41 va avea următorul cuprins:

41. În perioada concediului asistentului personal sau în cazurile în care acesta nu îşi poate îndeplini temporar atribuţiile, prestatorul de serviciu este obligat să-i asigure beneficiarului un înlocuitor al asistentului personal sau să-l refere, în colaborare cu structurile teritoriale de asistenţă socială, către un alt tip de serviciu corespunzător.”;

j) punctul 42 se completează cu subpunctul 6) cu următorul cuprins:

„6) însoţire şi îngrijire – în afara localităţii, după caz, în afara ţării, în scopul reabilitării/recuperării, al efectuării unor investigaţii/analize medicale, a tratamentului, în baza îndreptărilor instituţiilor responsabile privind necesitatea şi perioada, cu informarea obligatorie a prestatorului de serviciu”;

k) punctul 52 va avea următorul cuprins:

52. Prestatorii de serviciu privaţi prezintă agenţiilor teritoriale de asistenţă socială, structurilor responsabile de asistenţa socială şi de protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia rapoarte privind activitatea prestată în cadrul Serviciului, în termenele şi în conformitate cu cerinţele stabilite.”;

l) la punctul 57, subpunctele 1) şi 3) vor avea următorul cuprins:

„1) bugetul de stat, bugetul municipiului Chişinău şi bugetul unităţii teritoriale autonome Găgăuzia”;

„3) alte surse/mijloace neinterzise de lege, conform legislaţiei în vigoare”;

4) anexa nr.2 se completează cu punctul 68 cu următorul cuprins:

68. Agenţia pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă organizează instruiri specializate pentru asistenţii personali angajaţi, cu eliberarea certificatelor corespunzătoare.”

3. Agenţia pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă admite în Serviciul social „Asistenţă personală” cu specializare înaltă asistenţii personali care au fost disponibilizaţi din cauza imposibilităţii organizării şi gestionării de către prestatorul de serviciu şi nu sunt angajaţi de către un alt prestator de serviciu, prin declaraţie pe propria răspundere, confirmată ulterior de către fostul prestator de serviciu, în termen de 1 lună de la angajare, la demersul Agenţiei.

4. Agenţia pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă efectuează evaluarea beneficiarilor în termen de 6 luni de la data admiterii, cu implicarea echipei multidisciplinare de specialişti din teritoriul respectiv/de la locul de trai al beneficiarului.

5. Disponibilizarea personalului Agenţiei pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă, în cazul imposibilităţii transferului acestuia, se va efectua în conformitate cu prevederile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public sau ale Codului muncii al Republicii Moldova nr.154/2003, după caz. Cheltuielile de disponibilizare a personalului vor fi asigurate din contul şi în limitele mijloacelor financiare aprobate în bugetul Agenţiei pentru Gestionarea Serviciilor Sociale cu Specializare Înaltă.

6. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

PRIM-MINISTRUDorin RECEAN

 

Contrasemnează:
Ministrul muncii şi protecţiei socialeAlexei Buzu
Ministrul finanţelorPetru Rotaru

 

Nr.271. Chişinău, 17 aprilie 2024.