joi, 7 martie 2024
547/25.12.2003 Legea asistenţei sociale

 

L E G E A

asistenţei sociale

 

nr. 547-XV  din  25.12.2003

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.42-44/249 din 12.03.2004

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Noţiuni de bază

Articolul 2. Scopurile legii

Articolul 3. Principiile asistenţei sociale

Articolul 4. Obiectivele asistenţei sociale

Articolul 5. Aplicarea legii

Articolul 6. Politica de asistenţă socială

 

Capitolul II

BENEFICIARII DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ

Articolul 7. Beneficiarii de asistenţă socială

Articolul 8. Stabilirea dreptului la asistenţă socială

 

Capitolul III

FORMELE DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ

Articolul 9. Formele de asistenţă socială

Articolul 10. Serviciile sociale

Articolul 11. Prestaţii sociale

 

Capitolul IV

ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA SISTEMULUI

DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ

Articolul 12. Rolul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale în domeniul asistenţei sociale

Articolul 121. Rolul Agenţiei pentru gestionarea serviciilor sociale cu specializare înaltă

Articolul 13. Rolul agenţiilor teritoriale de asistenţă socială şi al structurilor responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia

Articolul 14. Rolul autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întîi în organizarea asistenţei sociale

Articolul 141. Facilitarea accesului la asistenţă socială prin transmiterea în comodat a bunurilor

Capitolul V

PERSONALUL DIN SISTEMUL DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ

Articolul 15. Personalul din sistemul de asistenţă socială

Articolul 16. Dezvoltarea profesională a personalului din domeniul asistenţei sociale

Articolul 161. Inserţia profesională

Articolul 162. Formarea profesională continuă

Articolul 163. Atestarea personalului din domeniul asistenţei sociale

Articolul 17. Abrogat

Articolul 18. Abrogat

Articolul 19. Abrogat

Articolul 20. Abrogat

Articolul 21. Abrogat

 

Capitolul VI

FINANŢAREA ASISTENŢEI SOCIALE

Articolul 22. Sursele de finanţare

Articolul 23. Modul de finanţare

Articolul 24. Abrogat

Articolul 25. Abrogat

 

Capitolul VII

CONTROLUL DE STAT ÎN DOMENIUL

ASISTENŢEI SOCIALE

Articolul 26. Răspunderea pentru încălcarea prezentei legi

Articolul 261. Controlul de stat şi acreditarea în domeniul asistenţei sociale

Capitolul VIII

DISPOZIŢII FINALE

Articolul 27. Obligaţiile Guvernului

 

 

 

Notă: În cuprinsul legii, sintagma „Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale” se substituie cu sintagma „Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale”, conform Legii nr.156 din 09.06.2022, în vigoare 01.07.2022

 

Notă: În textul legii, sintagma „Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei” se substituie cu sintagma „Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale”, conform Legii nr.79 din 24.05.2018, în vigoare 15.06.2018

 

Notă: În cuprinsul legii, sintagmele „Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului” şi „Ministerul Educaţiei şi Tineretului” se substituie, respectiv, prin sintagmele „Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei” şi „Ministerul Educaţiei” conform Legii nr.109 din 04.06.2010, în vigoare 30.07.2010

 

Notă: În cuprinsul Legii sintagma “Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale” se substituie prin sintagma “Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului” conform Legii nr.107-XVI din 16.05.2008, în vigoare 20.06.2008

 

Notă: În cuprinsul legii, cuvintele “Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale” şi “Ministerul Sănătăţii” se substituie prin cuvintele “Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale”, iar cuvintele “Ministerul Educaţiei” - prin cuvintele “Ministerul Educaţiei şi Tineretului” conform Legii nr.322-XVI din 03.11.2006, în vigoare 08.12.2006

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Noţiuni de bază

În prezenta lege, noţiunile de bază utilizate au următoarele semnificaţii:

asistenţă socială – componentă a sistemului naţional de protecţie socială, în cadrul căruia statul şi societatea civilă se angajează să prevină, să limiteze sau să înlăture efectele temporare sau permanente ale unor evenimente considerate drept riscuri sociale, care pot genera marginalizarea ori excluderea socială a persoanelor şi a familiilor aflate în dificultate;

risc social – pericol pentru persoană sau familie de a fi afectată de consecinţele economice negative ale pierderii potenţialului fizic, statutului ocupaţional sau social (boală, accident, dizabilitate, îmbătrînire, deces, maternitate, şomaj, inadaptare socială etc.);

anchetă socială – act care constată situaţia materială şi socială actuală a persoanei sau a familiei, ce solicită asistenţă socială, şi care conţine date referitoare la persoană sau la membrii familiei (vîrstă, ocupaţie, venituri), la locuinţă şi la bunurile pe care le posedă, la problemele cu care se confruntă aceştia;

persoană şi familie defavorizată – persoană şi familie socialmente vulnerabile, aflate în situaţii care împiedică activitatea normală a acestora din punct de vedere economic, educativ, social etc.;

beneficiar de asistenţă socială – persoană sau familie defavorizată căreia, în temeiul cererii, anchetei sociale şi al actelor constatatoare, i se acordă prestaţii şi/sau servicii sociale;

situaţie de dificultate – stare a persoanei care, din cauza pierderii independenţei fizice, psihice sau intelectuale, are nevoie de asistenţă socială pentru îndeplinirea funcţiilor curente de importanţă vitală;

reintegrare socială – reabilitare a funcţiilor de bază (economică, educativă, socială etc.) ale unei persoane sau familii, care permite acestora să participe la viaţa socială;

familie cu mulţi copii – familie cu 3 şi mai mulţi copii;

Agenţia pentru gestionarea serviciilor sociale cu specializare înaltă – autoritate administrativă din subordinea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, care gestionează serviciile sociale cu specializare înaltă în care Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale are calitatea de fondator;

agenţie teritorială de asistenţă socială – autoritate administrativă din subordinea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, care implementează direct şi prin intermediul structurilor teritoriale de asistenţă socială politica de stat în domeniul asistenţei sociale şi acordă suport metodologic autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întâi şi prestatorilor de servicii sociale publici şi privaţi;

structură teritorială de asistenţă socială – subdiviziune a agenţiei teritoriale de asistenţă socială, fără personalitate juridică, responsabilă de implementarea serviciilor sociale.

[Art.1 modificat prin Legea nr.256 din 17.08.2023, în vigoare 01.10.2023]

[Art.1 modificat prin Legea nr.201 din 28.07.2016, în vigoare 09.09.2016]

[Art.1 modificat prin Legea nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

 

Articolul 2. Scopurile legii

Prezenta lege are drept scop determinarea principiilor şi obiectivelor asistenţei sociale, stabilirea dreptului la asistenţă socială, prestaţiilor şi serviciilor de asistenţă socială, beneficiarilor acestora, precum şi a cerinţelor faţă de personalul din sistemul de asistenţă socială.

[Art.2 modificat prin Legea nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

 

Articolul 3. Principiile asistenţei sociale

Asistenţa socială se întemeiază pe următoarele principii:

a) recunoaşterea independenţei şi autonomiei personalităţii, respectarea demnităţii umane;

b) universalitatea dreptului la asistenţă socială, garantarea accesibilităţii acesteia;

c) solidaritatea socială;

d) flexibilitatea măsurilor de asistenţă socială, aducerea lor în concordanţă cu necesităţile reale ale persoanei sau ale familiei aflate în dificultate;

e) parteneriatul social ca mijloc de realizare şi evaluare a măsurilor de asistenţă socială;

f) responsabilitatea personală a beneficiarului de asistenţă socială.

 

Articolul 4. Obiectivele asistenţei sociale

(1) Obiectivele asistenţei sociale constau în prevenirea şi depăşirea situaţiei de dificultate a persoanelor sau a familiilor şi în asigurarea integrării lor sociale, cu respectarea principiului autonomiei.

(2) Reintegrarea socială a persoanei sau a familiei cu statut social lezat este orientată spre restabilirea şi îmbunătăţirea relaţiilor acestora în societate.

[Art.4 modificat prin Legea nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

 

Articolul 5. Aplicarea legii

Prezenta lege se aplică:

a) cetăţenilor Republicii Moldova, precum şi străinilor specificaţi la art.2 alin.(1) din Legea nr.274 din 27 decembrie 2011 privind integrarea străinilor în Republica Moldova;

b) persoanelor fizice şi juridice (indiferent de forma juridică de organizare şi de tipul de proprietate) autohtone şi străine cu domiciliul/sediul în Republica Moldova.

[Art.5 modificat prin Legea nr.164 din 21.07.2014, în vigoare 08.08.2014]

[Art.5 în redacţia Legii nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

 

Articolul 6. Politica de asistenţă socială

(1) Politica de asistenţă socială se realizează consecvent şi cu prioritate în favoarea persoanelor şi familiilor social-dependente sau susceptibile de a deveni în dificultate şi are drept obiective:

a) prevenirea sau ameliorarea situaţiei de dificultate şi atenuarea consecinţelor acesteia;

b) menţinerea unui nivel decent de viaţă al persoanei sau familiei;

c) acordarea unui sprijin suplimentar, temporar sau permanent, prin prestaţii şi servicii sociale.

(2) Politica de asistenţă socială are drept scop orientarea măsurilor politice şi socioeconomice spre asigurarea de posibilităţi egale atît pentru membrii societăţii, cît şi pentru sistemele instituţional-administrative organizate la nivel local şi central.

(3) Măsurile de asistenţă socială se realizează prin programe şi acţiuni personalizate, preventive sau curente, organizate şi garantate de autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi de alte organe sau organizaţii ale societăţii civile.

(4) Programele de asistenţă socială se elaborează de către autorităţile administraţiei publice centrale şi locale şi se coordonează cu Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale. La elaborarea acestor programe sînt antrenate, în calitate de parteneri sociali, organizaţiile neguvernamentale, persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate, instituţiile de cult recunoscute în Republica Moldova şi reprezentanţii societăţii civile.

(5) Coordonarea activităţii de asistenţă socială, realizate în cadrul sistemului naţional de protecţie socială, revine autorităţii administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniu.

[Art.6 modificat prin Legea nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

 

Capitolul II

BENEFICIARII DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ

Articolul 7. Beneficiarii de asistenţă socială

De asistenţă socială beneficiază persoanele şi familiile care, din cauza unor factori de natură economică, fizică, psihologică sau socială, nu au posibilitate prin propriile capacităţi şi competenţe să prevină şi să depăşească situaţiile de dificultate, şi anume:

a) copiii şi tinerii ale căror sănătate, dezvoltare şi integritate fizică, psihică sau morală sînt prejudiciate în mediul în care locuiesc;

b) familiile care nu îşi îndeplinesc în mod corespunzător obligaţiile privind îngrijirea, întreţinerea şi educarea copiilor;

c) familiile fără venituri sau cu venituri mici;

c1) familiile afectate de violenţa în familie;

d) persoanele fără familie, care nu pot gospodări singure, care necesită îngrijire şi supraveghere sau sînt incapabile să facă faţă nevoilor sociomedicale;

 

[Lit.e) art.7 abrogată prin Legea nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

 

f) familiile cu trei şi mai mulţi copii;

g) familiile monoparentale cu copii;

h) persoanele vîrstnice;

i) persoanele cu dizabilităţi;

j) alte persoane şi familii aflate în dificultate.

[Art.7 modificat prin Legea nr.256 din 17.08.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Art.7 modificat prin Legea nr.201 din 28.07.2016, în vigoare 09.09.2016]

[Art.7 completat prin Legea nr.167 din 09.07.2010, în vigoare 03.09.2010]

[Art.7 modificat prin Legea nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

 

Articolul 8. Stabilirea dreptului la asistenţă socială

(1) Asistenţa socială se acordă la cerere, în baza referirii sau din oficiu, în condiţiile legii.

 

[Alin.2 art.8 abrogat prin Legea nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

 

(3) Dreptul la asistenţă socială se stabileşte în temeiul evaluării necesităţilor persoanei, confirmate prin ancheta socială şi prin alte acte constatatoare. Persoana sau familia are dreptul să fie informată asupra condiţiilor de acordare a asistenţei sociale, asupra rezultatelor privind evaluările necesităţilor individuale, asupra datei de constituire a dreptului la asistenţă socială şi asupra modalităţii de primire a ei.

(4) Asistenţa socială se acordă în baza consimţământului liber exprimat al persoanei care necesită sprijin sau al reprezentantului legal al acesteia.

(5) Beneficiarul de asistenţă socială este obligat să comunice în scris autorităţii, care i-a stabilit acest drept, despre orice eveniment de natură să conducă la modificarea, suspendarea sau încetarea dreptului.

(6) Dreptul la asistenţă socială nu exonerează persoana de responsabilitate pentru sine şi pentru propria familie.

(7) În cazul în care se încalcă drepturile şi libertăţile beneficiarului de asistenţă socială, acesta sau reprezentantul său legal are dreptul să sesizeze instanţa de judecată.

[Art.8 modificat prin Legea nr.256 din 17.08.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Art.8 modificat prin Legea nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

[Art.8 modificat prin Legea nr.109 din 04.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

 

Capitolul III

FORMELE DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ

[Denumirea cap.III în redacţia Legii nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

 

Articolul 9. Formele de asistenţă socială

Asistenţa socială se acordă sub formă de servicii sociale şi de prestaţii sociale.

[Art.9 în redacţia Legii nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

[Art.9 modificat prin Legea nr.268-XVI din 28.07.2006, în vigoare 08.09.2006]

 

Articolul 10. Serviciile sociale

(1) Serviciile sociale reprezintă ansamblul de măsuri şi activităţi realizate pentru satisfacerea necesităţilor sociale ale persoanei sau familiei, în scop de depăşire a unor situaţii de dificultate, precum şi de prevenire a marginalizării şi excluziunii sociale.

(2) Serviciile sociale includ serviciile sociale primare, specializate şi cu specializare înaltă. Serviciile sociale se prestează cu prioritate în mediul familial, comunitate şi, ca ultimă soluţie, în instituţiile rezidenţiale.

(3) Calitatea serviciilor sociale se asigură prin respectarea standardelor de calitate aprobate de Guvern.

(4) Serviciile sociale se acordă gratuit, cu plată parţială sau integrală.

[Art.10 modificat prin Legea nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

 

Articolul 11. Prestaţii sociale

Prestaţiile sociale se acordă sub formă de compensaţii, alocaţii, indemnizaţii, de ajutor social, material şi de altă natură.

[Art.11 în redacţia Legii nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

 

Capitolul IV

ORGANIZAREA ŞI FUNCŢIONAREA SISTEMULUI

DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ

Articolul 12. Rolul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale în domeniul asistenţei sociale

(1) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale este autoritatea din cadrul administraţiei publice centrale care coordonează activitatea de acordare a asistenţei sociale şi evaluează funcţionarea sistemului de asistenţă socială.

(2) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale exercită următoarele atribuţii principale:

a) elaborează şi promovează politica de asistenţă socială la nivel naţional;

b) elaborează şi promovează actele normative pentru implementarea politicilor în sistemul de asistenţă socială;

c) evaluează impactul politicilor în domeniul asistenţei sociale în scop de reformare şi eficientizare a acordării prestaţiilor sociale, de sporire a calităţii serviciilor sociale şi de facilitare a accesului la ele;

d) reglementează şi organizează sistemul de acreditare şi controlul de stat în domeniul asistenţei sociale;

e) organizează, coordonează şi evaluează activitatea agenţiilor teritoriale de asistenţă socială;

f) cooperează, direct sau prin intermediul agenţiilor teritoriale de asistenţă socială, cu autorităţile administraţiei publice locale de nivelurile întâi şi al doilea, cu prestatorii de servicii sociale şi cu reprezentanţii societăţii civile în scopul dezvoltării serviciilor sociale şi al asigurării calităţii acestora;

g) identifică necesităţile de formare profesională a personalului angajat în sistemul de asistenţă socială şi asigură îmbunătăţirea capacităţilor profesionale ale acestuia;

h) dezvoltă relaţii de colaborare cu instituţii şi organizaţii internaţionale similare, încheie acorduri de colaborare cu acestea;

i) creează şi dezvoltă sistemul informaţional în domeniu;

j) centralizează mijloacele băneşti din alocaţiile totale prevăzute în bugetul de stat pe anul respectiv pentru asistenţa socială, inclusiv prin delegare instituţiilor din subordine, în vederea realizării programelor cu destinaţie specială din domeniu.

(3) La elaborarea politicii de asistenţă socială, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale se consultă cu reprezentanţii societăţii civile, cu patronatele şi sindicatele.

(4) Autorităţile publice centrale organizează şi gestionează instituţiile prestatoare de servicii sociale doar în cazul în care asemenea instituţii nu pot fi organizate şi gestionate de către autorităţile administraţiei publice locale.

[Art.12 modificat prin Legea nr.256 din 17.08.2023, în vigoare 01.10.2023]

[Art.12 modificat prin Legea nr.219 din 16.12.2021, în vigoare 01.01.2022]

[Art.12 completat prin Legea nr.48 din 26.03.2011, în vigoare 04.04.2011]

[Art.12 modificat prin Legea nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

[Art.12 modificat prin Legea nr.322-XVI din 03.11.2006, în vigoare 08.12.2006]

 

Articolul 121. Rolul Agenţiei pentru gestionarea serviciilor sociale cu specializare înaltă

(1) Agenţia pentru gestionarea serviciilor sociale cu specializare înaltă gestionează activitatea instituţiilor de asistenţă socială cu specializare înaltă în care Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale are calitatea de fondator.

(2) Agenţia pentru gestionarea serviciilor sociale cu specializare înaltă exercită următoarele atribuţii:

a) implementează politicile de dezinstituţionalizare şi reorganizare a instituţiilor de asistenţă socială cu specializare înaltă în care Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale exercită calitatea de fondator;

b) procură, conform procedurilor de achiziţii publice, servicii sociale cu specializare înaltă de la prestatorii de servicii sociale publici sau privaţi acreditaţi;

c) implementează programe de asistenţă socială specializată.

[Art.121 introdus prin Legea nr.256 din 17.08.2023, în vigoare 01.10.2023]

 

Articolul 13. Rolul agenţiilor teritoriale de asistenţă socială şi al structurilor responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia

(1) Agenţiile teritoriale de asistenţă socială şi structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia, în comun cu autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi şi în colaborare cu reprezentanţii societăţii civile, realizează politica de asistenţă socială şi asigură aplicarea legislaţiei la nivel teritorial.

(2) Agenţiile teritoriale de asistenţă socială şi structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia exercită următoarele atribuţii:

a) identifică problemele sociale în raza administrativ-teritorială şi elaborează strategii de dezvoltare şi prestare a asistenţei sociale în conformitate cu politica socială a Guvernului, promovată de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale;

b) organizează şi acordă asistenţă socială în funcţie de necesităţile identificate;

b1) organizează activităţi de prevenire a situaţiilor de risc pentru copii şi susţin dezvoltarea capacităţilor familiei în îngrijirea şi educaţia copilului;

b2) asigură protecţia copiilor în situaţie de risc şi a copiilor separaţi de părinţi;

c) generalizează şi sistematizează informaţia privind asistenţa socială acordată şi analizează eficienţa acesteia;

d) susţin autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi şi pe reprezentanţii societăţii civile în activitatea de elaborare şi implementare a programelor locale de dezvoltare a asistenţei sociale, precum şi în cea de monitorizare a realizării acestora;

e) asigură gestionarea mijloacelor financiare şi a resurselor umane pentru dezvoltarea şi prestarea asistenţei sociale în teritoriul administrat;

f) susţin activitatea instituţiilor de asistenţă socială din primăriile aflate în raza unităţii administrativ-teritoriale de nivelul al doilea şi înaintează propuneri în vederea optimizării activităţii acestora;

g) completează sistemul informaţional în domeniul asistenţei sociale;

h) informează populaţia despre situaţia în domeniul asistenţei sociale, despre modul de acordare a prestaţiilor şi a serviciilor sociale;

i) asigură prestarea asistenţei sociale persoanelor aflate în situaţii de dificultate;

i1) oferă, la solicitarea Inspectoratului Social de Stat, informaţiile necesare pentru efectuarea controlului de stat privind acordarea asistenţei sociale în teritoriul administrat;

j) asigură supervizarea personalului din sistemul de asistenţă socială.

(3) Agenţia teritorială de asistenţă socială, de comun acord cu autoritatea administraţiei publice locale de nivelul întîi, angajează personalul din sistemul de asistenţă socială, conform art.15 alin.(1), pentru promovarea intereselor şi soluţionarea problemelor populaţiei aflate în dificultate din unitatea administrativ-teritorială respectivă.

(4) În municipiul Chişinău şi unitatea teritorială autonomă Găgăuzia, acţiunile prevăzute la alin.(3) sunt realizate de structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi, respectiv, din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia.

(5) Prin derogare de la prevederile art.14 alin.(6) şi ale art.31 alin.(4) din Legea nr.98/2012 privind administraţia publică centrală de specialitate, agenţiile teritoriale de asistenţă socială dispun de personalitate juridică, sunt amplasate pe teritoriul unităţilor administrativ-teritoriale şi sunt grupate zonal, în modul stabilit de către Guvern.

[Art.13 modificat prin Legea nr.256 din 17.08.2023, în vigoare 01.10.2023]

[Art.13 completat prin Legea nr.219 din 16.12.2021, în vigoare 01.01.2022]

[Art.13 completat prin Legea nr.83 din 25.05.2017, în vigoare 07.07.2017]

[Art.13 în redacţia Legii nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

[Art.13 modificat prin Legea nr.322-XVI din 03.11.2006, în vigoare 08.12.2006]

 

Articolul 14. Rolul autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întîi în organizarea asistenţei sociale

(1) Autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi exercită următoarele atribuţii:

a) iniţiază studierea situaţiei în sfera socială pe teritoriul subordonat;

b) analizează problemele sociale;

b1) oferă, la solicitarea Inspectoratului Social de Stat, informaţiile necesare pentru efectuarea controlului de stat privind acordarea asistenţei sociale în teritoriul administrat;

c) adoptă şi dezvoltă strategii locale de susţinere a persoanelor şi familiilor defavorizate;

d) adoptă programe de asistenţă socială şi exercită controlul asupra realizării acestora;

e) asigură resursele umane, materiale şi financiare pentru implementarea programelor de asistenţă socială şi pentru soluţionarea problemelor sociale stringente;

f) contribuie la asigurarea condiţiilor adecvate de activitate pentru personalul din sistemul de asistenţă socială, care activează în teritoriul administrat;

g) monitorizează şi coordonează activitatea personalului din sistemul de asistenţă socială în comun cu agenţia teritorială de asistenţă socială şi subdiviziunile acesteia sau, după caz, structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi, respectiv, din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia.

(2) Autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi, conform necesităţilor identificate, în mod independent, pot crea servicii sociale şi institui unităţi de personal.

[Art.14 modificat prin Legea nr.256 din 17.08.2023, în vigoare 01.10.2023]

[Art.14 completat prin Legea nr.219 din 16.12.2021, în vigoare 01.01.2022]

[Art.14 în redacţia Legii nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

[Art.14 modificat prin Legea nr.322-XVI din 03.11.2006, în vigoare 01.01.2007]

 

Articolul 141. Facilitarea accesului la asistenţă socială prin transmiterea în comodat a bunurilor

Prin derogare de la prevederile Legii nr.121/2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice, în vederea facilitării accesului populaţiei la măsuri de asistenţă socială, autorităţile administraţiei publice locale de orice nivel pot transmite în comodat, la cerere, fără licitaţie publică, agenţiilor teritoriale de asistenţă socială, precum şi prestatorilor de servicii sociale din gestiunea acestora, încăperi şi alte bunuri necesare pentru desfăşurarea activităţii, cu condiţia utilizării bunurilor transmise în folosinţă gratuită conform destinaţiei prevăzute în contract.

[Art.141 introdus prin Legea nr.43 din 29.02.2024, în vigoare 07.03.2024]

 

Capitolul V

PERSONALUL DIN SISTEMUL DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ

Articolul 15. Personalul din sistemul de asistenţă socială

(1) Personalul din sistemul de asistenţă socială include:

a) personal cu studii superioare şi competenţe manageriale şi administrative în domeniul asistenţei sociale, cu sau fără statut de funcţionar public;

b) personal cu studii superioare şi competenţe în implementarea politicilor de asistenţă socială la nivel de unitate administrativ-teritorială (asistent social comunitar, asistent social supervizor, specialist în protecţia drepturilor copilului, specialist în prestaţii sociale, specialist în asistenţă socială şi altele);

c) personal cu studii medii şi competenţe de asistenţă şi îngrijire (asistent parental profesionist, părinte-educator, asistent personal, asistent familial, lucrător social şi altele);

d) personal cu studii superioare sau profesional tehnice şi competenţe în domeniile conexe domeniului de asistenţă socială (psiholog, psiholog-terapeut, psihopedagog, pedagog social, logoped, educator, jurist, medic, asistent medical, kinetoterapeut, maseur, felcer-protezist, mediator comunitar, instructor ergoterapie, specialist asistenţă telefonică şi altele);

e) personal auxiliar cu studii medii (bucătar, ajutor de bucătar, tehnician, conducător auto, operator sisteme de încălzire, paznic şi altele).

(2) Efectivul minim necesar de personal al instituţiilor de asistenţă socială se determină cu respectarea standardelor minime de calitate a serviciilor sociale respective, elaborate de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi aprobate de către Guvern.

(3) Instituţiile de asistenţă socială, indiferent de forma juridică de organizare şi de tipul de proprietate, respectă normele minime de personal conform standardelor de calitate ale serviciilor sociale şi conform altor acte normative.

(4) Personalul din sistemul de asistenţă socială este obligat să respecte legislaţia şi normele eticii profesionale stabilite.

(5) Supervizarea profesională contribuie la dezvoltarea şi consolidarea competenţelor personalului angajat, la îmbunătăţirea calităţii serviciilor sociale, precum şi la consolidarea echipei de personal la nivel local.

[Art.15 modificat prin Legea nr.256 din 17.08.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Art.15 completat prin Legea nr.201 din 28.07.2016, în vigoare 09.09.2016]

[Art.15 în redacţia Legii nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

[Art.15 modificat prin Legea nr.109 din 04.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

[Art.15 modificat prin Legea nr.322-XVI din 03.11.2006, în vigoare 08.12.2006]

 

Articolul 16. Dezvoltarea profesională a personalului din domeniul asistenţei sociale

(1) Personalul din domeniul asistenţei sociale are dreptul şi obligaţia de a-şi perfecţiona, în mod continuu, competenţele profesionale.

(2) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale asigură organizarea sistemului de dezvoltare profesională a personalului din domeniul asistenţei sociale, care include:

a) inserţia profesională;

b) formarea profesională continuă;

c) atestarea personalului din domeniul asistenţei sociale.

(3) Modul de organizare şi funcţionare a sistemului de dezvoltare profesională a personalului din domeniul asistenţei sociale se aprobă de către Guvern.

[Art.16 în redacţia Legii nr.256 din 17.08.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Art.16 modificat prin Legea nr.156 din 09.06.2022, în vigoare 01.07.2022]

[Art.16 modificat prin Legea nr.79 din 24.05.2018, în vigoare 15.06.2018]

[Art.16 în redacţia Legii nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

 

Articolul 161. Inserţia profesională

(1) Inserţia profesională se realizează, prin măsuri şi activităţi realizate la locul de muncă, pentru încadrarea în muncă, pentru integrarea şi dezvoltarea profesională a personalului din domeniul asistenţei sociale.

(2) Modul de organizare, funcţionare şi desfăşurare a procesului de inserţie profesională a personalului din domeniul asistenţei sociale se stabileşte de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.

[Art.161 introdus prin Legea nr.256 din 17.08.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 162. Formarea profesională continuă

(1) Formarea profesională continuă are drept scop aprofundarea şi actualizarea cunoştinţelor, dezvoltarea competenţelor profesionale şi modelarea atitudinilor profesionale.

(2) Formarea profesională continuă se desfăşoară prin programe, activităţi şi alte forme de formare profesională continuă.

(3) Agenţiile teritoriale de asistenţă socială, structurile responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia, precum şi prestatorii de servicii sociale, indiferent de forma juridică de organizare şi de tipul de proprietate, asigură formarea profesională continuă a personalului.

[Art.162 introdus prin Legea nr.256 din 17.08.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 163. Atestarea personalului din domeniul asistenţei sociale

(1) Atestarea personalului din domeniul asistenţei sociale are drept scop evaluarea competenţelor profesionale şi conferirea gradelor de calificare profesională.

(2) Evaluarea şi conferirea gradelor de calificare profesională se realizează în vederea stimulării dezvoltării profesionale continue a personalului din domeniul asistenţei sociale.

(3) În domeniul asistenţei sociale se conferă următoarele grade de calificare profesională:

a) gradul V de calificare profesională;

b) gradul IV de calificare profesională;

c) gradul III de calificare profesională;

d) gradul II de calificare profesională;

e) gradul I de calificare profesională.

(4) Gradul de calificare profesională se atribuie în funcţie de următoarele criterii: nivelul studiilor în domeniul de specialitate, vechimea în muncă, formarea profesională continuă şi calificativul de evaluare a competenţelor profesionale.

(5) Fiecărui grad de calificare profesională îi corespunde un spor lunar la salariu, calculat din data conferirii gradului respectiv.

[Art.163 introdus prin Legea nr.256 din 17.08.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Articolul 17. Asistentul social

[Art.17 abrogat prin Legea nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

 

Articolul 18. Lucrătorul social

[Art.18 abrogat prin Legea nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

 

Articolul 19. Obligaţiile personalului

[Art.19 abrogat prin Legea nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

[Art.19 modificat prin Legea nr.322-XVI din 03.11.2006, în vigoare 08.12.2006]

 

Articolul 20. Evaluarea activităţii

[Art.20 abrogat prin Legea nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

 

Articolul 21. Comisia disciplinară

[Art.21 abrogat prin Legea nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

 

Capitolul VI

FINANŢAREA ASISTENŢEI SOCIALE

Articolul 22. Sursele de finanţare

(1) Acţiunile de asistenţă socială se finanţează de la bugetul de stat, de la bugetele locale, din Fondul de susţinere a populaţiei, din donaţii, sponsorizări, precum şi din contribuţiile beneficiarilor de asistenţă socială.

(2) Instituţiile de asistenţă socială pot organiza gospodării auxiliare în vederea obţinerii unor venituri pe care le pot gestiona în calitate de venituri colectate.

(3) Pentru finanţarea serviciilor sociale sînt utilizate şi mijloacele încasate drept contribuţii ale persoanelor beneficiare care dispun de venituri proprii.

(4) Contribuţiile beneficiarilor de asistenţă socială se stabilesc, în funcţie de veniturile proprii ale beneficiarilor, după cum urmează:

a) de către autorităţile administraţiei publice locale – pentru serviciile sociale finanţate din bugetele locale;

b) de către persoanele juridice (cu avizul autorităţilor administraţiei publice locale) – pentru serviciile sociale organizate şi finanţate de acestea;

c) de Guvern – pentru serviciile sociale finanţate de la bugetul de stat;

d) prin acordul părţilor – în cazul programelor de asistenţă socială finanţate în parteneriat.

[Art.22 modificat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]

[Art.22 modificat prin Legea nr.59 din 29.03.2018, în vigoare 20.04.2018]

[Art.22 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 23.09.2005]

 

Articolul 23. Modul de finanţare

(1) Modul de finanţare a asistenţei sociale se stabileşte prin legile care reglementează acordarea prestaţiilor sociale şi a serviciilor sociale.

(2) Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, în limita bugetului anual aprobat, asigură finanţarea şi baza materială necesare pentru organizarea şi funcţionarea agenţiilor teritoriale de asistenţă socială şi pentru acordarea serviciilor sociale proprii.

(21) Autorităţile administraţiei publice ale municipiului Chişinău şi ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, în limita bugetelor aprobate şi conform prevederilor legislaţiei, asigură finanţarea şi baza materială necesare pentru organizarea şi funcţionarea structurilor responsabile de asistenţa socială şi protecţia drepturilor copilului din municipiul Chişinău şi, respectiv, din unitatea teritorială autonomă Găgăuzia, pentru acordarea serviciilor sociale proprii, precum şi sprijină acţiunile de asistenţă socială întreprinse de persoanele fizice şi juridice, de instituţiile de cult recunoscute în Republica Moldova şi de organizaţiile societăţii civile pe teritoriul unităţilor administrativ-teritoriale respective.

(22) Autorităţile administraţiei publice ale municipiului Chişinău şi ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, precum şi autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întâi asigură gestionarea mijloacelor financiare obţinute prin transferuri cu destinaţie specială de la bugetul de stat, prevăzute în legea bugetului de stat pe anul respectiv, pentru realizarea competenţelor delegate în domeniul asistenţei sociale.

[Art.23 modificat prin Legea nr.256 din 17.08.2023, în vigoare 01.10.2023]

[Art.23 modificat prin Legea nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

[Art.23 modificat prin Legea nr.154-XVI din 21.07.2005, în vigoare 23.09.2005]

 

Articolul 24. Gestionarea prestaţiilor şi serviciilor

[Art.24 abrogat prin Legea nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

 

Articolul 25. Plata prestaţiilor

[Art.25 abrogat prin Legea nr.122 din 18.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

 

Capitolul VII

CONTROLUL DE STAT ÎN DOMENIUL

ASISTENŢEI SOCIALE

[Capitolul VII în redacţia Legii nr.219 din 16.12.2021, în vigoare 01.01.2022]

 

Articolul 26. Răspunderea pentru încălcarea prezentei legi

Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage răspundere disciplinară, civilă, contravenţională sau penală în conformitate cu legislaţia.

 

Articolul 261. Controlul de stat şi acreditarea în domeniul asistenţei sociale

(1) Controlul de stat şi acreditarea în domeniul asistenţei sociale se efectuează de către Inspectoratul Social de Stat, autoritate administrativă din subordinea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.

(2) Misiunea, funcţiile de bază, atribuţiile principale, drepturile generale şi alte prevederi normative privind organizarea activităţii Inspectoratului Social de Stat se stabilesc în regulamentul privind organizarea şi funcţionarea acestuia, aprobat de Guvern.

(3) În activitatea de control de stat în domeniul asistenţei sociale, Inspectoratul Social de Stat constată şi examinează contravenţii în conformitate cu prevederile Codului contravenţional.

[Art.261 completat prin Legea nr.372 din 29.12.2022, în vigoare 01.01.2023]

[Art.261 introdus prin Legea nr.219 din 16.12.2021, în vigoare 01.01.2022]

 

Capitolul VIII

DISPOZIŢII FINALE

Articolul 27.

Guvernul, în termen de 5 luni:

va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în vigoare în corespundere cu prezenta lege;

va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;

va asigura anularea de către ministere şi departamente a actelor normative ce contravin prezentei legi.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Eugenia OSTAPCIUC

 

Chişinău, 25 decembrie 2003.
Nr.547-XV.