vineri, 26 mai 2023
126/26.05.2023 Lege pentru modificarea unor acte normative (dezvoltarea afacerilor la distanţă în Republica Moldova)

L E G E

pentru modificarea unor acte normative

(dezvoltarea afacerilor la distanţă

în Republica Moldova)

 

nr. 126  din  26.05.2023

 

Monitorul Oficial nr.210-212/371 din 23.06.2023

 

* * *

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

 

Art.I. – Articolul 9 din Legea nr.1585/1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.38–39, art.280), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) Străinii angajaţi în condiţiile art.4317 din Legea nr.200/2010 privind regimul străinilor în Republica Moldova, pe perioada corespunderii acestor condiţii, nu au obligaţia asigurării obligatorii de asistenţă medicală.”

 

Art.II. – La articolul 19 din Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.1–4, art.2), cu modificările ulterioare, alineatul (6) se completează cu următorul enunţ: „Străinii angajaţi în condiţiile art.4317 din Legea nr.200/2010 privind regimul străinilor în Republica Moldova, pe perioada corespunderii acestor condiţii, nu au obligaţia asigurării obligatorii în sistemul public de asigurări sociale.”

 

Art.III. Legea nr.81/2004 cu privire la investiţiile în activitatea de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.64–66, art.344), cu modificările ulterioare, se completează cu articolul 231 cu următorul cuprins:

Articolul 231. Interacţiunea între investitorul străin şi prestatorii de servicii publice

(1) Guvernul asigură disponibilitatea în limba engleză a Registrului de stat al serviciilor publice, precum şi a informaţiilor, a formularelor, a instrucţiunilor, a cererilor şi a altor documente necesare prestării serviciilor publice pentru activităţile investiţionale şi antreprenoriale.

(2) Informaţiile, formularele, instrucţiunile, cererile şi alte documente plasate în Registrul de stat al serviciilor publice în limba engleză au aceeaşi forţă juridică ca şi informaţiile, formularele, instrucţiunile şi alte documente publicate în limba română. În cazul în care apar discrepanţe între textul în limba română şi textul în limba engleză al informaţiilor, formularelor, instrucţiunilor, cererilor şi altor documente, va prevala textul în limbă română.

(3) Se interzice prestatorilor de servicii publice să refuze acceptarea cererilor, a solicitărilor şi a documentelor depuse de către investitorii străini în limba engleză dacă depunerea lor a avut loc cu respectarea cerinţelor legale în privinţa formei şi a conţinutului acestora, inclusiv din perspectiva utilizării semnăturilor electronice în condiţiile legii.”

 

Art.IV. Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr.186/2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.143–144, art.587), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 1:

noţiunea „loc de muncă” va avea următorul cuprins:

loc de muncă – loc destinat pentru organizarea şi desfăşurarea diferitor genuri de activitate, precum şi pentru plasarea posturilor de lucru în clădirile, edificiile, spaţiile închise sau deschise, terenurile, bazinele acvatice ale unităţii şi în orice alt loc din interiorul sau exteriorul unităţii la care lucrătorul are acces în timpul şi pentru executarea sarcinilor sale de lucru, inclusiv locurile pentru prestarea muncii de la distanţă;”

noţiunea „securitate şi sănătate în muncă” va avea următorul cuprins:

securitate şi sănătate în muncă – ansamblu de activităţi, măsuri, procedee, mijloace, echipamente, instalaţii, aparate de măsură şi control pentru asigurarea celor mai bune condiţii de lucru, pentru apărarea vieţii, sănătăţii şi integrităţii fizice şi psihice a lucrătorilor;”.

2. La articolul 2, alineatul (1) se completează cu următorul enunţ: „Asigurarea securităţii şi sănătăţii în muncă ale lucrătorilor reprezintă o atribuţie managerială.”

3. La articolul 3, alineatul (2) se completează cu litera b1) cu următorul cuprins:

„b1) lucrătorilor care prestează munca la distanţă, în limitele şi condiţiile convenite de comun acord cu angajatorul şi stipulate în contractul individual de muncă;”.

4. La articolul 10, alineatul (1) va avea următorul cuprins:

„(1) În cadrul realizării responsabilităţilor, angajatorul este obligat:

a) să asigure aplicarea dispoziţiilor actelor normative de securitate şi sănătate în muncă, relevante domeniului de activitate, particularităţilor procesului de muncă şi elementelor sistemului de muncă: om, echipamente de muncă, sarcină de muncă, mediu de muncă;

b) să adopte şi să aplice acte de securitate şi sănătate în muncă interne în cazul lipsei unor acte normative naţionale sau ramurale relevante domeniului de activitate;

c) să întreprindă măsurile necesare pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii în muncă a lucrătorilor, inclusiv pentru prevenirea riscurilor profesionale, pentru asigurarea informării şi a instruirii, precum şi pentru asigurarea mijloacelor necesare.”

5. Articolul 13:

la litera j), după cuvintele „asigurarea unităţii” se introduce textul „, inclusiv a lucrătorilor care prestează munca la distanţă,”;

la litera k), după cuvintele „fiecărei persoane” se introduce textul „, inclusiv a celor care urmează să presteze munca la distanţă”;

la litera l), după cuvintele „numai persoane” se introduce textul „, inclusiv cele care urmează să presteze munca la distanţă,”;

la litera u), după cuvintele „asigure lucrătorii” se introduce textul „, inclusiv pe cei care prestează munca la distanţă,”;

la literele v) şi x), după cuvintele „gratuit lucrătorilor” se introduce textul „, inclusiv celor care prestează munca la distanţă,”;

articolul se completează cu litera y) cu următorul cuprins:

„y) să delimiteze şi să stabilească în contractul individual de muncă, de comun acord cu lucrătorul care prestează munca la distanţă, atribuţiile în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă care îi revin angajatorului şi cele care îi revin lucrătorului.”

6. La articolul 14 alineatul (1), litera a) se completează cu textul „, inclusiv în cazul lucrătorilor care prestează munca la distanţă”.

7. Articolul 15:

la alineatul (1), după cuvintele „consultă lucrătorii” se introduce textul „, inclusiv pe cei care prestează munca la distanţă,”;

la alineatul (3), după cuvântul „Lucrătorii” se introduce textul „, inclusiv cei care prestează munca la distanţă,”;

la alineatul (4), după cuvântul „lucrătorii” se introduce textul „, inclusiv cei care prestează munca la distanţă,”;

la alineatele (5) şi (7), după cuvântul „Lucrătorii” se introduce textul „, inclusiv cei care prestează munca la distanţă,”.

8. Articolul 17:

la alineatul (1), în partea introductivă, după cuvintele „fiecare lucrător” se introduce textul „, inclusiv cel care prestează munca la distanţă,”;

la alineatul (2), partea introductivă va avea următorul cuprins:

„Instruirea în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă a lucrătorilor, inclusiv a celor care prestează munca la distanţă, trebuie să fie:”.

9. Articolul 19:

la alineatul (1), după cuvintele „Fiecare lucrător” se introduce textul „, inclusiv cel care prestează munca la distanţă,”;

alineatul (2) se completează cu litera h) cu următorul cuprins:

„h) în cazul lucrătorilor care prestează munca la distanţă, să organizeze şi să întreţină locurile de muncă, precum şi să asigure securitatea şi sănătatea în muncă, respectând cerinţele stabilite de comun acord cu angajatorul în contractul individual de muncă în conformitate cu prevederile art.13.”

10. La articolul 20, în partea introductivă, după cuvintele „Fiecare lucrător” se introduce textul „, inclusiv cel care prestează munca la distanţă,” .

11. La articolul 21, alineatul (4) va avea următorul cuprins:

„(4) Costurile ce ţin de organizarea şi efectuarea examenului medical pe teritoriul Republicii Moldova se suportă în condiţiile Legii nr.10/2009 privind supravegherea de stat a sănătăţii publice, iar costurile pentru efectuarea examenului medical peste hotare se suportă de către angajator.”

12. Articolul 22 se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:

„(3) Angajatorii, în comun cu lucrătorii din grupurile sensibile la riscuri specifice care prestează munca la distanţă, delimitează şi stabilesc în contractul individual de muncă atribuţiile în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă care, conform art.13, îi revin angajatorului şi cele care îi revin lucrătorului din grupurile sensibile la riscuri specifice care prestează munca la distanţă.”

 

Art.V. Legea nr.200/2010 privind regimul străinilor în Republica Moldova (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.179–181, art.610), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 3:

noţiunea „persoane cu funcţii de conducere din cadrul unei persoane juridice cu activităţi în domeniul tehnologiei informaţiei” va avea următorul cuprins:

persoane cu funcţii de conducere din cadrul unei persoane juridice cu activităţi în domeniul tehnologiei informaţiei – străinii care se ocupă de gestionarea permanentă sau provizorie a unei persoane juridice rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei, având calitatea de administrator, membru al comitetului de conducere, director general sau de director şi fiind înregistrat în registrul de publicitate, precum şi fondatorii/asociaţii, membrii consiliului societăţii care sunt angajaţi în cadrul persoanei juridice rezident al parcului pentru tehnologia informaţiei şi deţin funcţii de conducere din cadrul acesteia;”

noţiunea de „specialişti în domeniul tehnologiei informaţiei” va avea următorul cuprins:

specialişti în domeniul tehnologiei informaţiei – străinii care deţin competenţe speciale, esenţiale pentru elaborarea şi producerea de tehnologii, tehnici, procese, proceduri sau management în domeniul tehnologiei informaţiei şi desfăşoară activităţi prevăzute la art.8 din Legea nr.77/2016 cu privire la parcurile pentru tehnologia informaţiei;”.

2. La articolul 19 alineatul (2) litera h), cuvântul „manager” se substituie cu cuvântul „conducere”.

3. Articolul 32 se completează cu alineatul (23) cu următorul cuprins:

„(23) Cererea de acordare a dreptului de şedere provizorie, împreună cu documentele prevăzute de prezenta lege, se depune la ghişeul unic al autorităţii competente pentru străini după cum urmează:

a) pe suport de hârtie, personal de către străinul solicitant sau de către reprezentantul acestuia care acţionează în baza împuternicirilor de reprezentare acordate de către solicitant cu aplicarea semnăturii electronice prin utilizarea Sistemului informaţional automatizat „Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice (MPower)”; sau

b) în format electronic, fiind transmisă autorităţii competente pentru străini în formă de document electronic, semnată cu semnătura electronică calificată, eliberată în condiţiile legii.”

4. La articolul 431 alineatul (7), litera a) se completează cu textul „, cu excepţia cazurilor când sunt angajate persoane cu funcţii de conducere din cadrul unui beneficiar solicitant cu activităţi în domeniul tehnologiei informaţiei, specialişti din domeniul tehnologiei informaţiei, străini care desfăşoară activităţi didactice sau activităţi în domeniile culturii, sănătăţii şi sportului”.

5. Capitolul IV1 se completează cu articolul 4317 cu următorul cuprins:

Articolul 4317. Particularităţile activităţii de muncă a unor categorii de străini

(1) Străinul care a fost luat la evidenţă iniţială cu atribuirea numărului de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP), cu sau fără eliberarea actelor de identitate, fără prezenţa acestuia pe teritoriul Republicii Moldova, este în drept să presteze muncă fără obţinerea unei vize, a dreptului de aflare sau a dreptului de şedere provizorie, fără obţinerea prealabilă a dreptului de şedere provizorie în scop de muncă şi a unui permis de şedere provizorie cu condiţia îndeplinirii cumulative a următoarelor condiţii:

a) lucrătorul imigrant deţine număr de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP) şi identitate electronică în condiţiile legii;

b) lucrătorul imigrant nu se află şi nu se va afla pe durata prestării muncii pe teritoriul Republicii Moldova pentru o perioadă care depăşeşte dreptul de şedere în condiţiile prezentei legi;

c) lucrătorul imigrant nu are calitatea de rezident al Republicii Moldova în condiţiile Codului fiscal al Republicii Moldova;

d) munca se prestează în baza contractului individual de muncă încheiat în formă de document electronic, semnat cu semnătura electronică calificată, eliberată în condiţiile legii.

(2) Dacă, la iniţierea raporturilor de muncă sau pe durata acestora, nu îndeplineşte cel puţin una dintre condiţiile indicate la alin.(1), solicitantul nu este în drept să beneficieze de regimul prevăzut la alin.(1). În acest caz, străinul este în drept să desfăşoare munca în condiţiile generale prevăzute de prezentul capitol.”

 

Art.VI.Legea nr.242/2010 cu privire la taxele consulare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.231–234, art.732), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 4 se completează cu litera p) cu următorul cuprins:

„p) atribuirea numărului de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP) străinilor aflaţi în afara Republicii Moldova prin utilizarea mijloacelor electronice şi a sistemelor informaţionale integrate.”

2. Anexa nr.1 se completează cu poziţia 9 cu următorul cuprins:

 

9

Atribuirea numărului de identificare de stat al persoanei fizice (IDNP) străinilor aflaţi în afara Republicii Moldova prin utilizarea mijloacelor electronice şi a sistemelor informaţionale integrate

100

 

Art.VII. – În anexa nr.1 la Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.170–175, art.494), cu modificările ulterioare, la compartimentul II poziţia 72, sintagma „Certificat de acreditare a prestatorului de servicii de certificare” se substituie cu sintagma „Certificat de acreditare a prestatorului de servicii de încredere calificat”.

 

Art.VIII. – Articolul 36 din Legea nr.69/2016 cu privire la organizarea activităţii notarilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.277–287, art.588), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

alineatul (4) se completează cu următorul enunţ: „Arhiva activităţii notariale în format digital se ţine în condiţiile prevăzute de legislaţie.”

la alineatul (7), după textul „predare a actelor notariale,” se introduce textul „inclusiv a celor electronice,”.

 

Art.IX. Legea nr.246/2018 privind procedura notarială (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2019, nr.30–37, art.89), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. Articolul 5:

la alineatul (2), cuvântul „părţilor” se substituie cu cuvintele „persoanelor interesate”;

alineatul (8) va avea următorul cuprins:

„(8) Actul notarial purtând ştampila şi semnătura notarului sau semnătura electronică calificată a notarului este de autoritate publică, se prezumă legal, veridic şi are forţă probantă şi, după caz, forţă executorie prevăzute de lege. Semnătura electronică calificată a notarului aplicată pe actul notarial electronic substituie ştampila şi semnătura olografă a acestuia.”

2. Capitolul I se completează cu articolul 51 cu următorul cuprins:

Articolul 51. Actul notarial electronic şi actul notarial întocmit prin comunicare la distanţă

(1) Actul notarial electronic se întocmeşte cu respectarea condiţiilor de procedură stabilite de prezenta lege, de Legea nr.124/2022 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere şi de Regulamentul cu privire la cerinţele şi modalităţile de întocmire a actelor notariale la distanţă/electronic, aprobat prin ordinul ministrului justiţiei după consultarea Camerei Notariale. Actul notarial electronic se semnează de către părţi sau reprezentanţii lor şi, după caz, de cei chemaţi a încuviinţa actele pe care părţile le întocmesc prin utilizarea semnăturii electronice calificate, conform regulilor stabilite la art.15 din prezenta lege.

(2) Întocmirea actului notarial prin comunicare la distanţă se realizează dacă notarul şi toţi participanţii sunt de acord cu această modalitate de întocmire a actului notarial, asigură prezenţa simultană şi pot comunica faţă în faţă prin intermediul mijloacelor de comunicare electronică. Comunicarea la distanţă nu se poate desfăşura dacă cel puţin unul dintre participanţi nu este de acord cu o astfel de comunicare sau nu deţine mijloacele tehnice necesare.

(3) Condiţiile prevăzute la alin.(2) nu se consideră realizate dacă cel puţin unul dintre participanţi nu a asigurat contactul vizual şi auditiv neîntrerupt pe parcursul desfăşurării acţiunii.

(4) Stabilirea identităţii, a capacităţii de exerciţiu şi a discernământului, citirea, semnarea actului notarial şi exprimarea consimţământului pot fi realizate fără prezenţa fizică a unor sau a tuturor persoanelor vizate, cu utilizarea mijloacelor de comunicare electronică, nu doar în procesul de întocmire a actului notarial electronic, dar şi în procedurile de întocmire a actelor notariale semnate olograf. Acţiunile respective pot fi realizate la distanţă, cu respectarea prevederilor prezentei legi, dacă o astfel de comunicare cu părţile nu periclitează imparţialitatea şi confidenţialitatea procedurii notariale.

(5) Nu pot fi întocmite în formă de document electronic şi prin comunicare la distanţă următoarele acte şi acţiuni notariale:

a) certificarea aflării persoanei în viaţă sau a aflării persoanei într-un anumit loc;

b) numirea, în cazurile prevăzute de lege, a custodelui sau a administratorului masei succesorale;

c) asigurarea probelor;

d) autentificarea testamentelor;

e) primirea la păstrare a testamentului olograf şi a altor documente pe suport de hârtie;

f) actele de protest al cambiilor;

g) actele de protest al cecurilor în caz de neplată;

h) alte acte şi acţiuni notariale prevăzute de lege.

(6) Modul de iniţiere, desfăşurare şi de încheiere a şedinţelor de comunicare la distanţă, precum şi semnarea actelor notariale electronice se stabilesc prin Regulamentul cu privire la cerinţele şi modalităţile de întocmire a actelor notariale la distanţă/electronic.”

3. Articolul 6 se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:

„(4) Actul notarial electronic se consideră întocmit la sediul biroului notarului care l-a întocmit.”

4. La articolul 8:

alineatul (1) se completează cu litera c1) cu următorul cuprins:

„c1) nu sunt întrunite condiţiile prevăzute la art.51;”

la alineatul (2), litera c) se completează cu cuvintele „ori nu corespund formei prevăzute de lege”;

articolul se completează cu alineatele (21) şi (4) cu următorul cuprins:

„(21) Suplimentar prevederilor alin.(2), notarul poate refuza întocmirea unui act notarial prin comunicare la distanţă în cazul:

a) existenţei dubiilor cu privire la certitudinea identificării solicitantului sau a altor participanţi;

b) unei situaţii când, potrivit convingerii notarului, stabilirea voinţei participanţilor sau explicarea conţinutului şi a efectelor juridice ale actului solicitat impune necesitatea prezenţei fizice a participanţilor;

c) identificării unui risc ţinând cont de natura, scopul actului sau valoarea acestuia.”

„(4) Decizia notarului de a nu întocmi actul notarial prin comunicare la distanţă nu poate fi contestată.”

5. Articolul 12 se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:

„(5) În cazul întocmirii actelor notariale electronice prin comunicare la distanţă, stabilirea şi verificarea identităţii participanţilor de către notar se efectuează utilizând metode de identificare alternative recunoscute la nivel naţional, care oferă un nivel de asigurare echivalent, din perspectiva fiabilităţii, cu prezenţa fizică. Procesul de stabilire şi verificare a identităţii participanţilor se desfăşoară în conformitate cu prevederile prezentei legi şi implică utilizarea informaţiei din Registrul de stat al populaţiei şi, după caz, a actului de identitate al participanţilor. Metodele de identificare la distanţă a participanţilor sunt stabilite prin ordinul ministrului justiţiei, în limita normelor aprobate de Guvern, după consultarea Camerei Notariale.”

6. Articolul 15 se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) În cazul întocmirii actului notarial electronic, aplicarea semnăturii electronice de către participanţi poate avea loc în faţa notarului sau la distanţă.”

7. La articolul 17 alineatul (3), litera a) se completează cu textul „şi de Regulamentul cu privire la cerinţele şi modalităţile de întocmire a actelor notariale la distanţă/electronic”.

8. La articolul 19, alineatul (6) se completează cu următorul enunţ: „În cazul actului notarial electronic compus din mai multe fişiere/file, notarul se va asigura că toate fişierele/filele sunt cuprinse într-un document electronic integral, pe care se aplică semnătura electronică.”

9. Articolul 24:

alineatul (1):

litera a) se completează cu textul „ şi, în cazul actelor notariale electronice, adresa electronică a notarului”;

la litera e), după cuvintele „faptului prezentării lor în persoană” se introduc cuvintele „sau prezentării prin mijloace de comunicare electronică”;

litera i) se completează cu textul „, cu sau fără prezenţa fizică”;

litera m) se completează cu textul „, după caz”;

la alineatul (2):

litera a) se completează cu textul „şi, în cazul actelor notariale electronice, adresa electronică a acestuia”;

litera h) se completează cu textul „, după caz”.

10. Articolul 28 se completează cu alineatul (7) cu următorul cuprins:

„(7) Actele notariale electronice nu pot fi rectificate, iar remedierea erorilor se efectuează doar printr-o încheiere de rectificare. Încheierea de rectificare este parte integrantă a actului.”

11. La articolul 32 alineatul (11), după cuvintele „al dreptului de proprietate asupra bunului” se introduce textul „, dacă documentul este prezentat pe suport de hârtie,”.

12. Articolul 43 se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:

„(11) Se învestesc cu formulă executorie în formă electronică doar actele care au fost semnate şi autentificate în formă electronică.”

13. La articolul 46:

alineatul (1) se completează cu următorul enunţ: „Copia legalizată poate fi eliberată în formă de document electronic sau pe suport de hârtie, indiferent dacă documentul original a fost întocmit pe suport de hârtie ori în formă de document electronic.”

la alineatul (4), după cuvintele „trebuie să fie aplicată” se introduce textul „semnătura electronică calificată a autorităţii sau, dacă copia este prezentată pe suport de hârtie,”.

14. Articolul 48:

la alineatul (2), primul enunţ se completează cu textul „sau, dacă înscrisurile traduse sunt în formă de document electronic, cu semnătura electronică calificată a traducătorului”;

articolul se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:

„(31) În cazul legalizării electronice a semnăturii traducătorului, copia legalizată în formă de document electronic şi traducerea se cuprind într-un document electronic integral, pe care se aplică semnătura electronică calificată a notarului.”

15. La articolul 50 alineatul (1), cuvintele „a actului juridic sau certificatului notarial” se substituie cu cuvintele „a dreptului născut în temeiul actului juridic sau al certificatului notarial”.

16. Articolul 56:

la alineatul (1), cuvântul „tipărite” şi cuvintele „tipărită pe suport de hârtie” se exclud;

la alineatul (3), după cuvintele „se anexează varianta tipărită” se introduce textul „sau, în cazul certificatului notarial electronic, varianta pregătită pentru tipar”;

la alineatul (4), cuvântul „tipărite” se exclude.

17. Articolul 57:

la alineatul (2), cuvintele „pe suport de hârtie al” se exclud;

alineatul (3) va avea următorul cuprins:

„(3) Dacă certificarea se efectuează în legătură cu întocmirea unui act notarial, informaţia în formă electronică privind timpul preluării datelor din registrele de publicitate se anexează la certificatul întocmit sau la dosarul actului notarial întocmit, după caz, şi pe suport de hârtie.”

18. La articolul 90, alineatul (1) se completează cu următorul enunţ: „Cetăţenii străini, apatrizii şi beneficiarii de protecţie internaţională pot beneficia de acte notariale electronice dacă se pot identifica şi semna electronic utilizând servicii de încredere calificate în conformitate cu prevederile Legii nr.124/2022 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere.”

 

Art.X. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la expirarea a 3 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia art.VIII şi art.IX, care vor intra în vigoare odată cu crearea condiţiilor tehnice prevăzute la alin.(4)–(6) din prezentul articol, dar nu mai târziu de 3 ani de la data publicării.

(2) Guvernul, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi:

a) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;

b) va asigura disponibilitatea în limba engleză a Registrului de stat al serviciilor publice, precum şi a informaţiilor, formularelor, instrucţiunilor, cererilor şi a altor documente necesare prestării serviciilor publice pentru activităţi investiţionale şi antreprenoriale atât în cadrul autorităţilor publice, cât şi în cadrul persoanei juridice de drept privat;

c) va asigura instruirea relevantă a personalului din cadrul prestatorilor de servicii publice.

(3) Ministerul Justiţiei va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege şi va aproba actele normative necesare pentru punerea în aplicare şi implementarea acesteia.

(4) Sistemul informaţional de stat prin care se vor înregistra actele notariale electronice în registrul de stat al actelor notariale electronice va fi dezvoltat de Ministerul Justiţiei, în calitate de posesor, cu suportul I. P. „Agenţia de Guvernare Electronică”. Ministerul Justiţiei, după consultarea Camerei Notariale, va aproba conceptul şi regulamentul de funcţionare ale sistemului informaţional.

(5) Registrele actelor notariale pe suport de hârtie vor fi substituite cu registrele electronice după crearea şi punerea în aplicare a acestora. Data punerii în aplicare se va stabili printr-un act al Ministerului Justiţiei, după consultarea Camerei Notariale.

(6) Categoriile de acte notariale electronice, inclusiv actele notariale întocmite prin comunicare la distanţă, se vor realiza şi implementa gradual, în măsura în care notarul poate face uz de soluţii şi/sau sisteme informaţionale necesare, conforme cerinţelor stabilite de Guvern. I. P. „Agenţia Servicii Publice”, în comun cu Camera Notarială, în termen de doi ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va crea conexiunea notarilor la Registrul bunurilor imobile pentru efectuarea de către notari a înregistrărilor prevăzute de legislaţie.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIIgor GROSU

 

Nr.126. Chişinău, 26 mai 2023.