COMISIA PENTRU SITUAŢII EXCEPŢIONALE A REPUBLICII MOLDOVA
D I S P O Z I Ţ I E
nr. 55 din 22.12.2022
www.gov.md
* * *
În conformitate cu art.22 din Legea nr.212/2004 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.132-137, art.696), cu modificările ulterioare, art.2 din Hotărârea Parlamentului nr.41/2022 privind declararea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.522, art.631), cu modificările ulterioare, Hotărârea Parlamentului nr.105/2022 privind prelungirea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.119, art.2161), Hotărârea Parlamentului nr.163/2022 privind prelungirea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.186, art.3521), Hotărârea Parlamentului nr.245/2022 privind prelungirea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.245, art.472), Hotărârea Parlamentului nr.278/2022 privind prelungirea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.307, art.604), Hotărârea Parlamentului nr.330/2022 privind prelungirea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.392, art.732) şi pct.6-9 din Regulamentul Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1340/2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.150-151, art.1387), cu modificările ulterioare, Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova
DISPUNE:
1. În scopul asigurării necesarului de energie electrică pentru piaţa internă pe perioada ianuarie-martie 2023:
1.1. Se impune SA „Energocom” obligaţia de serviciu public de procurare a energiei electrice solicitate de către operatorii de sistem şi furnizorii serviciului universal şi de ultimă opţiune.
1.2. Prin derogare de la Legea nr.74/2020 privind achiziţiile în sectoarele energeticii, apei, transporturilor şi serviciilor poştale, SA „Energocom” va încheia contracte de achiziţie a energiei electrice în baza negocierilor directe şi/sau prin bursă.
1.3. Pentru asigurarea cantităţilor de energie electrică necesare consumatorilor finali şi operatorilor de sistem pentru acoperirea consumului tehnologic şi a pierderilor în reţelele electrice, furnizorii serviciului universal, de ultimă opţiune şi operatorii de sistem vor procura energie electrică în baza contractelor bilaterale încheiate cu SA „Energocom”.
1.4. În cazul în care condiţiile de procurare a energiei electrice se modifică, furnizorii serviciului universal, de ultimă opţiune şi operatorii de sistem vor încheia, în decurs de 2 zile lucrătoare de la semnarea contractelor de achiziţie, acorduri adiţionale la contractele cu SA „Energocom”.
2. La subpct.1.1.4 din Dispoziţia nr.54 din 16 decembrie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale, textul „până la data de 10 ianuarie 2023” se substituie cu textul „până la data de 20 ianuarie 2023”.
3. Având în vedere declaraţia SA „Moldovagaz” din 7 decembrie 2022 adresată Comisiei pentru Situaţii Excepţionale, potrivit căreia, în decembrie 2022, SAP „Gazprom” a limitat, contrar clauzelor contractuale, livrarea gazelor naturale cu 56,5% în raport cu volumele contractuale şi constatând nevoia unor măsuri excepţionale pentru sporirea securităţii energetice şi asigurării continue cu energie electrică a tuturor consumatorilor Republicii Moldova, în contextul în care Preşedintele Consiliului de Observatori al SA „Moldovagaz” a refuzat convocarea şedinţei extraordinare a Consiliului de Observatori, deşi au fost adresate cereri atât de către reprezentantul desemnat de acţionarul minoritar la Consiliul de Observatori, cât şi de către Preşedintele Consiliului de Administraţie al SA „Moldovagaz”, cu includerea în ordinea de zi a subiectului privind modul de repartizare a volumelor de gaze naturale între consumatorii de pe malul drept şi malul stâng al Nistrului, SA „Moldovagaz” va furniza 166,5 mil.m3 de gaze naturale, în decembrie 2022, consumatorilor de pe malul stâng al Nistrului şi către „Moldavskaia GRES” în scopul producerii energiei electrice.
4. Prin derogare de la Legea nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni, contractelor individuale nr.4 din 28.09.2022, nr.7 din 15.11.2022 şi nr.8 din 23.11.2022 de vânzare-cumpărare a gazelor naturale, încheiate între SA „Energocom” şi SA „Moldovagaz”, nu li se aplică prevederile privind tranzacţiile cu conflicte de interese.
5. În vederea asigurării continuităţii producerii de energie electrică şi energie termică, precum şi a menţinerii procesului de achiziţionare a păcurii:
5.1. Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va efectua plata în avans către SA „Termoelectrica” a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie termică acordate consumatorilor vulnerabili în baza Legii nr.241/2022 privind Fondul de reducere a vulnerabilităţii energetice conform prognozei efectuate de către SA „Termoelectrica” pentru lunile decembrie 2022 – februarie 2023, în sumă de 200,0 mil.lei.
5.2. Prin derogare de la prevederile Regulamentului cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire şi plată a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.704/2022, privind alocarea mijloacelor financiare din Fondul de reducere a vulnerabilităţii energetice, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale va aloca, din Fondul de reducere a vulnerabilităţii energetice, suma de 200,0 mil.lei pentru efectuarea plăţilor în avans ale compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie consumatorilor vulnerabili.
5.3. Ministerul Finanţelor va efectua finanţarea cheltuielilor stipulate în subpct.5.2 din prezenta Dispoziţie conform documentelor de plată prezentate de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
5.4. SA „Termoelectrica” va raporta lunar compensaţiile efective acordate consumatorilor vulnerabili, conform Regulamentului cu privire la atribuirea categoriilor de vulnerabilitate energetică şi modul de stabilire şi plată a compensaţiilor pentru achitarea facturilor la energie, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.704/2022.
5.5. În cazul în care suma avansului depăşeşte suma compensaţiilor acordate şi raportate pentru sezonul de încălzire 2022/2023, soldul va fi restituit de S.A. „Termoelectrica” către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
6. Prin derogare de la prevederile art.847, 942 şi 947 din Codul civil, pct.10.2 şi 10.3 din Contractul nr.2022225 din 19.10.2022 şi pct.10.2 şi 10.3 din Contractul nr.2022228 din 26.10.2022 încheiate între ÎM „Rompetrol Moldova” SA şi „Termoelectrica” SA, reieşind din impedimentele privind realizarea în termene prompte a procesului de logistică, se scuteşte ÎM „Rompetrol Moldova” SA de plata sancţiunilor prevăzute de capitolul 10 al Contractelor indicate în caz de livrare cu întârziere a păcurii focar M-100 până la finele lunii ianuarie 2023.
7. În vederea sporirii securităţii energetice în perioada rece a anului prin suplinirea masei lemnoase disponibile:
7.1. Agenţia „Moldsilva” din subordinea Ministerului Mediului se împuterniceşte cu dreptul de a negocia condiţiile şi de a încheia direct contractul de vînzare-cumpărare cu Regia Naţională a Pădurilor „Romsilva” (RNP „Romsilva”) privind procurarea lemnului pentru încălzire în volumul şi limita stocurilor puse la dispoziţie de către RNP „Romsilva”;
7.2. Agenţia „Moldsilva” va cesiona către întreprinderile de stat pentru silvicultură Chişinău şi Bălţi din subordine obligaţiile de recepţie şi plată a lemnului pentru încălzire (lemn de foc) achiziţionat de la RNP „Romsilva”, conform necesităţilor teritoriale privind masa lemnoasă şi va asigura comercializarea lemnului pentru încălzire în limita preţului de achiziţie şi adaosul provenit din cheltuielile operaţionale suportate pentru importul lemnului din România.
7.3. Agenţia „Moldsilva” va transfera mijloacele financiare necesare din resursele alocate din Fondul de rezervă al Guvernului conform pct.2.2 din Dispoziţia nr.33 din 11 august 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale către Întreprinderile de Stat pentru Silvicultură Bălţi şi Chişinău, pentru achitarea lemnului pentru încălzire din România.
7.4. Resursele financiare obţinute de la comercializarea lemnului pentru încălzire (lemn de foc) de provenienţă română, se vor rambursa de către Întreprinderile de stat pentru Silvicultură la contul Agenţiei „Moldsilva”.
7.5. Se permite Întreprinderilor de Stat pentru Silvicultură vânzarea lemnului pentru încălzire (de foc), în limita stocurilor disponibile, din speciile moi de arbori către organizaţiile neguvemamentale locale şi străine procurate în susţinerea păturilor social-vulnerabile, refugiaţilor sau familiilor care adăpostesc refugiaţii, sau centrelor de plasament a persoanelor social-vulnerabile şi/sau refugiaţilor.
7.6. Monitorizarea procesului de achiziţionare/vânzare a masei lemnoase şi utilizarea/restituirea alocaţiilor bugetare revine Ministerului Mediului şi Agenţiei „Moldsilva”.
7.7. Prin derogare de la pct.3, 6 şi pct.19 subpct.1), 2), 3) din Regulamentul privind modul de trecere a frontierei de stat a mărfurilor supuse controlului de către Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.938/2018, Serviciul Vamal va autoriza introducerea şi importul lemnului pentru încălzire, conform contractului încheiat de Agenţia „Moldsilva” şi RNP „Romsilva”, inclusiv prin punctele de trecere a frontierei de stat unde nu simt prezenţi colaboratorii Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor. Importul se va permite în baza unui singur certificat fitosanitar eliberat de către Autoritatea Naţională Fitosanitară din România pentru un lot omogen (garnitură de tren şi/sau caravană de automobile cu indicarea în certificatul fîtosanitar numerele de identificare al fiecărui vagon/autotren din garnitură/caravană).
7.8. Prin derogare de la prevederile secţiunii VII din anexa nr.2 la Hotărârea Guvernului nr.90/2019 cu privire la aprobarea Metodologiei de calculare a tarifelor la serviciile prestate de Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor, precum şi a Nomenclatorului serviciilor prestate de Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor şi a tarifelor la acestea, lemnul pentru încălzire, importat în conformitate cu contractul încheiat de Agenţia „Moldsilva” şi RNP „Romsilva”, va fi scutit de plata pentru serviciile fitosanitare.
7.9. Prin derogare de la Codul fiscal nr.1163/1997, Codul vamal al Republicii Moldova nr.l 149/2000, Legea nr.1380/1997 cu privire la tariful vamal şi Legea nr.172/2014 privind aprobarea Nomenclaturii combinate a mărfurilor, se scuteşte de plata drepturilor de import şi fără aplicarea măsurilor de politică economică plasarea în regim vamal de import a lemnului pentru încălzire (de la poziţia tarifară 4401), achiziţionat, importat şi distribuit de Agenţia „Moldsilva” prin intermediul întreprinderilor silvice de stat din subordine, conform contractului încheiat între RNP „Romsilva” şi Agenţia „Moldsilva”.
8. În vederea facilitării revenirii în Ucraina a cetăţenilor refugiaţi, Dispoziţia nr.1 din 24 februarie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova se completează cu pct.13 cu următorul cuprins:
„13. Cetăţenilor ucraineni li se va autoriza, până la data de 1 februarie 2023, trecerea frontierei de stat pe sensul de intrare în Republica Moldova cu actele de identitate menţionate la pct.1 din prezenta Dispoziţie, prin punctele de trecere la frontiera moldo-română şi punctul de trecere Chişinău, aerian, precum şi li se va autoriza ieşirea din Republica Moldova spre Ucraina în temeiul documentelor în baza cărora au intrat.”
9. Pct.7 din Dispoziţia nr.54 din 16 decembrie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale va avea următorul cuprins:
„7. Prin derogare de la dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr.814/2022 cu privire la aprobarea volumului compensat şi a preţurilor/tarifelor pentru consumatorii casnici în funcţie de categoria de vulnerabilitate energetică pentru perioada noiembrie 2022 – martie 2023, în contextul implementării noii metodologii de repartizare echitabilă între locatarii blocurilor a costurilor pentru energia termică, începând cu facturile pentru luna decembrie 2022, pentru consumatorii debranşaţi de la sistemul centralizat alimentare cu energie termică furnizorii aplică compensaţii echivalente gradului de vulnerabilitate foarte ridicată. Furnizorii, gestionarii fondului locativ şi/sau intermediarii la decontări vor indica în facturi textul: „Compensaţie pentru loc de consum debranşat” şi nu vor indica categoria de vulnerabilitate energetică a consumatorului. Pentru aceşti consumatori, furnizorii vor indica în Raportul privind mijloacele financiare necesare pentru finanţarea compensaţiilor privind pentru energia termică, în coloana 5, „Categoria de vulnerabilitate energetică conform SIVE”, textul „consumator debranşat”.”
10. În vederea asigurării bunei funcţionări a centrelor de plasament temporar pentru refugiaţi pe perioada rece a anului:
10.1. Se interzice, pe perioada rece a anului, debranşarea Centrelor de plasament temporar pentru refugiaţi de la serviciile comunale.
10.2. Facturile pentru serviciile comunale şi alte cheltuieli generate nemijlocit de activitatea Centrelor, de plasament temporar pentru refugiaţi efectuate în perioada rece a anului şi autorizate de Agenţia Naţională Asistenţă Socială pot fi achitate de către entităţi terţe, inclusiv organizaţii necomerciale şi internaţionale, inclusiv de către UNHCR prin ACTED în limita asistenţei de 1300000 USD pentru lunile noiembrie şi decembrie 2022, precum şi de către OIM în limita asistenţei de 450000 USD pentru lunile ianuarie-martie.
10.3. ACTED, OIM şi alte entităţi donatoare implicate vor asigura facilitarea şi realizarea procesului de încheiere a contractelor cu furnizorii de servicii comunale şi fondatorii Centrelor de plasament temporar pentru refugiaţi şi/sau cu administratorii/gestionarii imobilelor în care Centrele de plasament temporar pentru refugiaţi îşi desfăşoară activitatea.
10.4. ACTED, OIM şi alte entităţi donatoare vor efectua plata facturilor pentru serviciile energetice în baza contractelor specificate la prezentul punct. În scopul excluderii dublării plăţilor pentru serviciile energetice, fondatorii/administratorii/gestionarii Centrelor de plasament temporar pentru refugiaţi vor informa Agenţia Naţională Asistenţă Socială despre plata facturilor realizată, prin rectificarea/modifîcarea rapoartelor lunare specifice procesului de finanţare.
10.5. Agenţia Naţională Asistenţă Socială, în baza informaţiilor primite de la ACTED, OIM şi alte entităţi donatoare, va prezenta lunar Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale informaţia generalizată privind cheltuielile achitate Centrelor de plasament temporar pentru refugiaţi din contul asistenţei acordate conform prezentei dispoziţii.
11. Se abrogă unele prevederi ale dispoziţiilor Comisiei pentru Situaţii Excepţionale conform Anexei nr.1.
12. Ministerul Finanţelor, în temeiul pct.6 al Dispoziţiei Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova nr.1 din 24 februarie 2022, la solicitarea structurilor teritoriale de asistenţă socială, antrenate direct în procesul de gestionare a fluxului migraţional şi de refugiaţi, va aloca, din fondul de intervenţie al Guvernului, mijloace financiare în sumă de 209,8 mii lei, în scopul acordării sporului de compensare pentru munca prestată în condiţii de risc sporit pentru sănătate, conform Anexei nr.2.
13. Se alocă din fondul de intervenţie al Guvernului, mijloace financiare în sumă de 3440,5 mii lei pentru întreţinerea centrelor de plasament temporar pentru persoane refugiate, instituite de autorităţile publice locale de nivelul al doilea, conform Anexei nr.3.
14. Se alocă, din fondul de intervenţie al Guvernului, mijloace financiare în sumă de 436,1 mii lei pentru întreţinerea centrelor de plasament temporar pentru persoane refugiate, instituite de autorităţile publice locale de nivelul întâi, conform Anexei nr.4.
15. Se alocă, din fondul de intervenţie al Guvernului, mijloace financiare în sumă de 21,3 mii lei către Ministerul Educaţiei şi Cercetării în scopul acoperirii costurilor de funcţionare a centrelor de plasament temporar pentru persoane refugiate, create de instituţiile bugetare din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, conform Anexei nr.5.
16. La pct.9 subpct.9.3. din Dispoziţia CSE nr.53 din 5 decembrie 2022 cifrele „2139,5” se substituie cu cifrele „1752,5”. Anexa nr.3 a Dispoziţiei CSE nr.53 din 5 decembrie 2022 se modifică după cum urmează:
„Anexa nr.3
Alocări financiare pentru centrele de plasament temporar pentru refugiaţi instituite de instituţiile publice din subordinea autorităţilor publice centrale, întreprinderile de stat, societăţile cu capital majoritar de stat, organizaţiile necomerciale
| ||
Nr. d/o | Entitatea ce gestionează centrul de plasament temporar pentru persoane refugiate | Suma, mii lei, pentru lunile iunie – octombrie 2022 |
1 | ÎS Sanatoriul preventiv de bază Constructorul (octombrie 2022) | 349,8 |
2 | Asociaţia Obştească Pro Valoare (octombrie 2022) | 47,0 |
3 | ÎS CIE Moldexpo SA (iunie – octombrie 2022) | 290,2 |
4 | Asociaţia Obştească DEMOS (septembrie 2022) | 40,2 |
5 | IP Universitatea Tehnică a Moldovei (octombrie 2022) | 144,3 |
6 | IP Universitatea de Stat din Republica Moldova (octombrie 2022) | 163,5 |
7 | IP Academia de Studii Economice din Moldova (octombrie 2022) | 108,6 |
8 | ÎS Hotelul „Zarea” (septembrie – octombrie 2022) | 96,8 |
9 | AO SAREPTA (octombrie 2022) | 47,1 |
10 | IP Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chişinău (octombrie 2022) | 102,4 |
11 | AO EL-ŞADAI (iulie – septembrie 2022) | 88,5 |
12 | Colegiul Tehnologic din Chişinău (octombrie 2022) | 59,9 |
13 | IP Şcoala profesională or.Criuleni (octombrie 2022) | 182,5 |
14 | AO Sos Autism (octombrie 2022) | 31,7 |
Total | 1752,5” |
17. Dispoziţiile Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova sunt obligatorii şi executorii pentru conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, ai agenţilor economici, ai instituţiilor publice, precum şi pentru cetăţeni şi alte persoane aflate pe teritoriul Republicii Moldova.
18. Prezenta dispoziţie intră în vigoare din momentul emiterii şi se publică pe pagina web oficială a Guvernului.
PRIM-MINISTRU | |
PREŞEDINTE AL COMISIEI | Natalia GAVRILIŢA |
Anexa nr.1
Prevederile din dispoziţiile CSE care se abrogă
| ||
Dispoziţia | Prevederile | Data abrogării |
nr.1 din 24.02.2022 | Pct.17,21,22 şi 23 | Din 1 ianuarie 2023 |
nr.3 din 27.02.2022 | Pct.25 | Din 10 ianuarie 2023 |
nr.5 din 02.03.2022 | Pct. 2 | Din momentul adoptării prezentei dispoziţii |
nr.6 din 03.03.2022 | Pct.19 | Din 1 ianuarie 2023 |
nr.9 din 10.03.2022 | Pct.13 | Din momentul adoptării prezentei dispoziţii |
Anexa nr.2
Spor de compensare pentru luna noiembrie 2022, autorităţilor publice de nivelul al doilea
| |||
Nr. d/o | Autoritatea administraţiei publice locale | Numărul de persoane implicate | Total cheltuieli pentru sporul de compensare, mii lei |
1 | Consiliul raional Anenii Noi | 4 | 14,6 |
2 | Consiliul raional Cahul | 4 | 20,8 |
3 | Consiliul raional Floreşti | 3 | 15,2 |
4 | Consiliul raional Ştefan Vodă | 28 | 52,9 |
5 | Consiliul raional Ungheni | 46 | 87,4 |
6 | Consiliul raional Făleşti | 16 | 18,9 |
Total | 209,8 |
Anexa nr.3
Alocări financiare pentru centrele de plasament temporar pentru persoane refugiate, instituite de autorităţile publice locale de nivelul al doilea
| ||
Nr. | Autoritatea administraţiei publice locale | Total mijloace financiare pentru întreţinerea centrelor de plasament temporar pentru persoane refugiate, mii lei, pentru luna noiembrie 2022 |
1 | Consiliul raional Anenii Noi | 117,1 |
2 | Consiliul municipal Bălţi | 1000,0 |
3 | Consiliul raional Străseni | 265,8 |
4 | Consiliul raional Donduşeni | 119,3 |
5 | Consiliul raional Teleneşti | 75,0 |
6 | Consiliul raional Drochia | 103,7 |
7 | Consiliul raional Glodeni | 400,6 |
8 | Consiliul raional Hînceşti | 219,2 |
9 | Consiliul raional Orhei | 111,9 |
10 | Consiliul raional Ştefan Vodă | 142,5 |
11 | Consiliul raional Taraclia | 59,9 |
12 | Consiliul raional Ungheni | 137,4 |
13 | Consiliul raional Edineţ | 12,8 |
14 | Consiliul raional Cahul (august – noiembrie) | 675,3 |
Total | 3440,5 |
Anexa nr.4
Alocări financiare pentru centrele de plasament temporar pentru persoane refugiate, instituite de autorităţile publice de nivelul întâi
| ||
Nr. | Autoritatea administraţiei publice locale | Total mijloace financiare pentru întreţinerea centrelor de plasament temporar pentru persoane refugiate, mii lei, pentru luna noiembrie 2022 |
1 | Primăria satului Ivancea, raionul Orhei | 62,6 |
2 | Primăria satului Costeşti, raionul laloveni | 225,0 |
3 | Primăria satului Copceac, UTA Găgăuzia | 58,4 |
4 | Primăria municipiului Cahul | 51,4 |
5 | Primăria comunei Grebleşti, raionul Străşeni | 38,7 |
Total | 436,1 |
Anexa nr.5
Alocări financiare pentru centrele de plasament temporar pentru persoane refugiate, create de instituţiile bugetare din subordinea Ministerului Educaţiei si Cercetării
| ||
Nr. d/o | Entitatea ce gestionează Centrul de plasament pentru persoane refugiate (CPTPR), din subordinea Ministerului Educaţie si Cercetări | Suma, mii lei, pentru luna noiembrie 2022 |
1 | Centrul Sportiv de pregătire a Ioturilor Naţionale a Ministerului Educaţiei si Cercetării | 21,3 |
