H O T Ă R Â R E
pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea anvelopelor uzate
nr. 610 din 01.09.2022
Monitorul Oficial nr.291-296/733 din 23.09.2022
* * *
UE
În temeiul art.60 alin.(2) şi art.12 alin.(15) din Legea privind deşeurile nr.209/2016 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.459-471, art.916), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
Prezenta hotărâre transpune parţial Directiva nr.2000/53/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 18 septembrie 2000 privind vehiculele scoase din uz, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JO) nr.269 din 21 octombrie 2000, aşa cum a fost modificată ultima dată prin Directiva (UE) 2018/849 a Parlamentului European şi a Consiliului din 30 mai 2018 de modificare a Directivei 2000/53/CE privind vehiculele scoase din uz, a Directivei 2006/66/CE privind bateriile şi acumulatorii şi deşeurile de baterii şi acumulatori şi a Directivei 2012/19/UE privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice (text cu relevanţă pentru SEE).
1. Se aprobă Regulamentul privind gestionarea anvelopelor uzate (se anexează).
2. Monitorizarea şi implementarea prezentei hotărâri se pune în sarcina Agenţiei de Mediu.
3. Controlul asupra executării prezentei hotărâri se pune în sarcina Ministerului Mediului prin intermediul Inspectoratului pentru Protecţia Mediului.
4. Prezenta hotărâre intră în vigoare la expirarea a 6 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PRIM-MINISTRU | Natalia GAVRILIŢA
|
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul | |
afacerilor externe şi integrării europene | Nicolae Popescu |
Ministrul mediului | Iuliana Cantaragiu
|
Nr.610. Chişinău, 1 septembrie 2022. |
Aprobat
prin Hotărârea Guvernului
nr.610 din 1 septembrie 2022
REGULAMENT
privind gestionarea anvelopelor uzate
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Scopul Regulamentului privind gestionarea anvelopelor uzate (în continuare – Regulament) constă în instituirea unui cadru juridic de reglementare a gestionării anvelopelor uzate în vederea prevenirii sau reducerii impactului asupra mediului şi a sănătăţii umane, contribuind astfel la o dezvoltare durabilă a societăţii, şi punerii în aplicare a prevederilor art.60 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.
2. Prezentul Regulament se aplică categoriilor de deşeuri generate de la tipurile de anvelope enumerate în anexa nr.1, în scopul prevenirii sau reducerii efectelor negative ale generării şi gestionării anvelopelor uzate, precum şi al eficientizării utilizării acestora.
3. Prezentul Regulament stabileşte cerinţele privind colectarea, reutilizarea, refolosirea ca atare, reşaparea, precum şi valorificarea energetică şi/sau reciclarea anvelopelor uzate.
4. Producătorii, distribuitorii, consumatorii şi agenţii economici implicaţi în gestionarea anvelopelor uzate vor întreprinde măsurile prevăzute în prezentul Regulament pentru optimizarea colectării separate a anvelopelor uzate, minimizarea eliminării, inclusiv realizarea nivelului ridicat de reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, valorificare energetică şi/sau reciclare a acestora, contribuind astfel la implementarea principiului responsabilităţii extinse a producătorului prin punerea în aplicare a prevederilor art.12 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.
5. În sensul prezentului Regulament, suplimentar la noţiunile din Legea nr.209/2016 privind deşeurile, se utilizează următoarele noţiuni:
1) anvelopă nouă – orice anvelopă admisă de legislaţia pentru introducerea pe piaţa Republicii Moldova, cu condiţia omologării în conformitate cu prevederile standardelor şi reglementărilor tehnice specifice;
2) anvelopă uzată – orice anvelopă de tipul celor prevăzute în anexa nr.1, pe care deţinătorul, în urma utilizării, are intenţia sau obligaţia de a o scoate din uz raportând autorităţii competente codul tipului de deşeu definit în Lista deşeurilor, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.99/2018.
3) anvelopă uzată destinată reutilizării – orice anvelopă uzată care are valoare de întrebuinţare şi este destinată utilizării ca atare în activitatea de transport rutier sau este destinată reşapării cu respectarea cerinţelor tehnice şi ecologice prevăzute la pct.122 subpct.5) din Regulamentul circulaţiei rutiere, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.357/2009;
4) anvelopă reşapată – orice anvelopă obţinută în urma unui proces tehnologic de reşapare a anvelopelor uzate, aflată înainte de prima montare după reşapare, în termen de garanţie, neexploatată;
5) consumator final – orice persoană fizică sau juridică care dobândeşte anvelope noi în scopul utilizării lor, şi nu al distribuirii;
6) distribuitor – un comerciant sau orice altă persoană fizică sau juridică din lanţul de aprovizionare, alta decât producătorul sau importatorul, care pune la dispoziţie pe piaţă anvelope noi;
7) obiective de reutilizare, refolosire ca atare, reşapare – cantitatea totală de anvelope uzate reutilizate, refolosite ca atare, reşapate, raportată la cantitatea totală de deşeuri de anvelope uzate colectate;
8) obiective de valorificare şi/sau reciclare – cantitatea totală de anvelope uzate valorificate şi/sau reciclate, raportată la cantitatea totală de deşeuri de anvelope uzate colectate;
9) producător – persoană fizică sau juridică, care introduce pe piaţă, fabrică, vinde/revinde indiferent de tehnica de vânzare utilizată pentru anvelope noi şi care este supusă regimului de responsabilitate extinsă a producătorului, conform prevederilor art.12 alin.(1) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile;
10) plan de operare – documentaţie elaborată de către producătorii de anvelope noi care prezintă ansamblul activităţilor desfăşurate pe perioada de valabilitate a planului şi modalitatea prin care vor îndeplini obligaţiile ce le revin privind gestionarea anvelopelor uzate şi care se prezintă Agenţiei de Mediu în scopul evaluării şi al aprobării acestuia;
11) ţinte de colectare – procentaj obţinut prin împărţirea cantităţii de anvelope uzate colectate separat, în tone, pe parcursul anului calendaristic la masa medie a cantităţii totale de anvelope noi introduse pe piaţă în ultimii 3 ani;
12) sistem colectiv – organizaţie nonprofit înregistrată în Registrul de stat al organizaţiilor necomerciale, creată de cel puţin 3 producători de anvelope noi în scopul preluării şi îndeplinirii de către aceştia a obligaţiilor cu privire la gestionarea anvelopelor uzate reglementate în prezentul Regulament;
13) sistem individual – sistem prin care producătorii de anvelope noi asigură gestionarea anvelopelor uzate generate conform cerinţelor din prezentul Regulament prin crearea propriilor puncte de colectare;
14) reşapare – proces tehnologic de recondiţionare prin care se reface potenţialul de utilizare a anvelopei, constând în aplicarea unei benzi de rulare noi pe o anvelopă uzată reşapabilă, care îndeplineşte toate condiţiile tehnice pentru realizarea acestui proces;
15) refolosire ca atare – operaţie de utilizare fără reprocesare a anvelopelor uzate, în scopul realizării de diguri, ţarcuri, apărătoare pentru debarcadere, garduri de siguranţă pentru şosele, autostrăzi etc.;
16) valorificare energetică – operaţie de utilizare a anvelopelor uzate drept combustibil alternativ sau suplimentar, prin incinerare şi/sau coincinerare în cuptoarele de ciment ori în alte instalaţii, care să asigure recuperarea valorii energetice a acestora, în condiţiile prevăzute de standardele şi reglementările tehnice specifice.
II. ŢINTE DE COLECTARE, REUTILIZARE, REFOLOSIRE CA ATARE,
REŞAPARE, VALORIFICARE ENERGETICĂ ŞI/SAU RECICLARE
6. Producătorii de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective, începând cu data de 1 ianuarie 2024, sunt obligaţi să realizeze colectarea anvelopelor uzate etapizat, în procentele stabilite conform anexei nr.2, în baza cantităţilor introduse pe piaţă în ultimii 3 ani.
7. Obiectivele privind reutilizarea, refolosirea ca atare, reşaparea, valorificarea energetică şi/sau reciclarea care trebuie atinse la nivel naţional etapizat, ţinând cont de cantitatea anvelopelor colectate, sunt următoarele:
1) reutilizarea, refolosirea ca atare, reşaparea, cu realizarea următoarelor valori:
a) minimum 25% din cantitatea totală de deşeuri de anvelope uzate colectate până în 2026;
b) minimum 35% din cantitatea totală de deşeuri de anvelope uzate colectate până în 2028;
c) minimum 55% din cantitatea totală de deşeuri de anvelope uzate colectate până în 2030;
2) valorificarea energetică şi/sau reciclarea, cu realizarea următoarelor valori:
a) minimum 75% din cantitatea totală de deşeuri de anvelope uzate colectate până în 2026;
b) minimum 65% din cantitatea totală de deşeuri de anvelope uzate colectate până în 2028;
c) minimum 45% din cantitatea totală de deşeuri de anvelope uzate colectate până în 2030.
8. Agenţia de Mediu stabileşte dacă a fost atinsă ţinta minimă de colectare a anvelopelor uzate, precum şi obiectivele de reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, valorificare energetică şi/sau reciclare a anvelopelor uzate prin realizarea următoarelor acţiuni:
1) asigurarea stabilirii ţintelor de colectare pentru prima dată în privinţa celui de-al 3-lea an întreg după intrarea în vigoare a prezentului Regulament;
2) monitorizarea anuală a ţintelor de colectare în conformitate cu schema prevăzută în anexa nr.2;
3) evaluarea anuală a obiectivelor de reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, valorificare energetică şi/sau reciclare a anvelopelor uzate.
III. COLECTAREA
9. Anvelopele uzate sunt supuse colectării prin intermediul sistemelor individuale sau colective doar de producători supuşi regimului de responsabilitate extinsă a producătorului, în conformitate cu art.12. alin.(2) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.
10. Producătorii de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective autorizate pentru activităţi de colectare a anvelopelor uzate, în temeiul art.60 alin.(4) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile, vor asigura respectarea următoarelor condiţii:
1) să preia de la consumătorul final, să sorteze şi să depoziteze pe suprafeţe betonate anvelopele uzate, colectate separat în două categorii: anvelope uzate destinate reutilizării şi nereutilizabile, precum şi transportarea acestora la punctele de colectare, în conformitate cu prevederile Legii nr.209/2016 privind deşeurile;
2) să asigure capacităţi de colectare pentru producătorii de la care au preluat responsabilitatea, prin intermediul unei reţele de colectare a anvelopelor uzate, formată din centre de deservire tehnică a automobilelor, centre comerciale auto, parcări şi alte obiecte autorizate conform Legii nr.209/2016 privind deşeurile;
3) să colecteze separat anvelopele uzate în vederea îndeplinirii ţintelor de colectare prevăzute la pct.6, inclusiv stocarea corespunzătoare a acestora până la predare;
4) să predea anvelopele uzate destinate reutilizării agenţilor economici care distribuie astfel de anvelope sau operatorilor autorizaţi care desfăşoară activitatea de refolosire ca atare şi reşapare;
5) să predea anvelopele nereutilizabile operatorilor autorizaţi care desfăşoară activitatea de reciclare sau valorificare energetică.
6) să asigure evidenţa anvelopelor uzate intrate şi ieşite din punctele de colectare prevăzute la subpct.1).
11. Distribuitorii de anvelope noi sunt obligaţi:
1) să preia anvelopele uzate de la consumatorul final şi să le depoziteze pe suprafeţe betonate;
2) să predea anvelopele uzate preluate agenţilor economici către care aceştia au transferat obligaţiile, în conformitate cu pct.16 (individual sau colectiv);
3) să afişeze la loc vizibil anunţul cu următorul conţinut: „Predaţi anvelope uzate în vederea valorificării acestora”;
4) să distribuie doar anvelope noi şi/sau uzate provenite de la producătorii înregistraţi în Lista producătorilor de produse supuse reglementărilor de responsabilitate extinsă a producătorilor (în continuare – Lista producătorilor);
5) să asigure evidenţa anvelopelor uzate colectate;
6) să nu admită descărcări necontrolate de anvelope uzate în mediu.
12. Agenţii economici care distribuie, cumpără sau primesc prin donaţie ori recepţionează prin alte mijloace, în vederea vânzării sau pentru uz propriu anvelope noi, precum şi entităţile publice şi private care cumpără, primesc prin donaţie ori recepţionează prin alte mijloace pentru uz propriu anvelope noi, solicită agenţilor economici existenţi pe piaţă numărul de înregistrare din Lista producătorilor.
13. Persoanele fizice şi persoanele juridice care deţin anvelope uzate sunt obligate:
1) să nu le înhumeze, abandoneze pe sol sau în apele de suprafaţă;
2) să le predea doar operatorilor autorizaţi de Agenţia de Mediu pentru colectarea şi reciclarea sau valorificarea energetică a anvelopelor uzate sau la unul din punctele de colectare create de sistemele individuale şi/sau cele colective autorizate conform legislaţiei.
14. Punctele de colectare ale producătorilor de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
1) anvelopele uzate trebuie să fie depozitate fără a afecta sănătatea populaţiei, mediul sau împrejurimile imediate;
2) anvelopele uzate trebuie să fie depozitate pe suprafeţe impermeabile pentru zonele adecvate;
3) punctul de colectare trebuie să fie îngrădit, pentru a preveni accesul persoanelor neautorizate şi trebuie să aibă o capacitate adecvată de prevenire şi stingere a incendiilor;
4) anvelopele uzate, în timpul colectării, sunt manipulate de către personalul instruit într-o manieră organizată şi regulată;
5) anvelopele uzate sunt colectate în conformitate cu prevederile Legii nr.209/2016 privind deşeurile şi ale prezentului Regulament;
6) colectarea continuă este garantată prin transmiterea către operatorii autorizaţi pentru reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, valorificare energetică şi/sau reciclare a anvelopelor uzate colectate separat în spaţii special amenajate, cu respectarea prevederilor pct.15.
15. Amplasarea punctelor de colectare se aprobă de Agenţia de Mediu şi este parte integrantă a planului de operare, elaborat în conformitate cu prevederile art.25 alin.(6) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile, după modelul din anexa nr.3.
IV. SISTEME DE COLECTARE, REUTILIZARE ŞI
VALORIFICARE ENERGETICĂ, RECICLARE
16. Colectarea anvelopelor uzate se realizează în două moduri:
1) individual; sau
2) prin transferarea responsabilităţilor, pe bază de contract, către un sistem colectiv autorizat de către Agenţia de Mediu.
17. Producătorii de anvelope noi care îşi îndeplinesc responsabilităţile individual conform pct.16 sunt obligaţi să preia anvelopele uzate de la consumătorul final prin intermediul propriilor puncte de colectare a acestora.
18. Sistemele colective autorizate în conformitate cu prevederile art.25 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile, care acţionează în numele producătorilor, în scopul onorării responsabilităţilor acestora privind colectarea separată a anvelopelor uzate pentru asigurarea ţintelor de colectare, prevăzute la pct.6, precum şi al obiectivelor de reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, valorificare energetică şi/sau reciclare cu respectarea prevederilor pct.7, asigură îndeplinirea condiţiilor contractuale privind gestionarea anvelopelor uzate, prin:
1) încheierea contractelor de aderare la sistemul colectiv cu oricare dintre producătorii care solicită acest lucru şi care acceptă condiţiile contractuale;
2) acceptarea în rândul membrilor sistemului colectiv a producătorilor care solicită acest lucru şi care corespund criteriilor prevăzute în statutul sistemului colectiv. Sistemul colectiv nu poate refuza cererea de aderare, cu excepţia cazului în care prezintă o justificare întemeiată şi primeşte aprobarea Agenţiei de Mediu;
3) preluarea anvelopelor uzate, precum şi facilitarea transferului către operatorii autorizaţi care asigură refolosirea ca atare, reşaparea, valorificarea energetică şi/sau reciclarea acestora;
4) reinvestirea eventualului profit în aceleaşi tipuri de activităţi întreprinse în vederea îndeplinirii responsabilităţilor ce le revin producătorilor în numele cărora au preluat responsabilitatea;
5) asigurarea acoperirii întregii zone unde sunt distribuite anvelope noi, pentru producătorii de la care au preluat responsabilitatea;
6) stabilirea tarifelor pe care le percep de la producătorii în numele cărora au preluat responsabilitatea la un nivel corespunzător, în vederea atingerii ţintelor de colectare, în conformitate cu prevederile pct.6, precum şi a gestionării întregii cantităţi de anvelope uzate solicitate de către unităţile administrativ-teritoriale şi de producătorii prevăzuţi la pct.12;
7) afişarea costurilor nete de gestionare a anvelopelor uzate pe pagina web oficială a entităţii în termen de 15 zile lucrătoare de la emiterea autorizaţiei;
8) afişarea listei cu agenţii economici afiliaţi sistemului colectiv pe pagina web oficială a entităţii în termen de 15 zile lucrătoare de la emiterea autorizaţiei şi actualizarea ei când este cazul;
9) încheierea contractelor direct cu operatorii autorizaţi de Agenţia de Mediu, pentru activitatea de refolosire ca atare, reşapare, valorificare energetică şi/sau reciclare a anvelopelor uzate.
19. Pentru îndeplinirea condiţiilor prevăzute la pct.18, sistemele colective pot avea şi calitatea de comerciant de deşeuri, în condiţiile Legii nr.209/2016 privind deşeurile, prin investirea profitului în propriul sistem.
20. Suplimentar la obligaţiile prevăzute în pct.18, producătorii de anvelope noi sau sistemele colective care îşi onorează obligaţiile în numele lor sunt obligaţi:
1) să ţină o evidenţă ce cuprinde informaţii privind tipul, numărul şi cantitatea anvelopelor noi introduse pe piaţă, precum şi tipul, numărul şi cantitatea anvelopelor uzate colectate şi predate pentru reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, valorificare energetică şi/sau reciclare, inclusiv numărul şi distribuţia punctelor de colectare organizate;
2) să creeze sisteme de colectare separate pentru anvelopele uzate în vederea îndeplinirii ţintelor de colectare, prevăzute la pct.6, inclusiv depozitarea corespunzătoare până la predare;
3) să asigure refolosirea ca atare, reşaparea, valorificarea energetică şi/sau reciclarea anvelopelor uzate prin mijloace proprii, dacă acest lucru este posibil şi dacă sunt autorizaţi sau să predea anvelopele uzate operatorilor autorizaţi pentru desfăşurarea unor asemenea activităţi;
4) să elaboreze planul de operare prevăzut la pct.30;
5) să transmită Agenţiei de Mediu informaţii privind numărul şi cantitatea anvelopelor noi introduse pe piaţă şi/sau colectate separat, precum şi a celor predate pentru reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, valorificare energetică şi/sau reciclare, conform Instrucţiunii cu privire la ţinerea evidenţei şi transmiterea datelor şi informaţiilor despre deşeuri şi gestionarea acestora, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.501/2018.
6) să prezinte la Agenţia de Mediu, în formă liberă, raportul narativ cu datele privind tipul, numărul şi cantitatea anvelopelor uzate colectate şi predate pentru reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, valorificare energetică şi/sau reciclare după caz, în conformitate cu prevederile pct.6 şi 7;
7) să pună la dispoziţia publicului, pe pagina web oficială a entităţii şi la punctele de vânzare a anvelopelor noi şi/sau anvelopelor uzate destinate reutilizării, lista cu punctele de colectare, lista operatorilor autorizaţi să desfăşoare activităţi de reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, valorificare energetică şi/sau reciclare cu care au semnat contract, listele ce includ datele de contact ale acestora;
8) să păstreze evidenţa datelor menţionate la subpct.1), 5) şi 6) pentru o perioadă de 5 ani.
21. La solicitarea sistemului colectiv, administraţia publică locală, în limitele resurselor financiare, pune la dispoziţie spaţiu pentru crearea punctelor de colectare a anvelopelor uzate prin intermediul contractării în conformitate cu legislaţia civilă;
22. Reutilizarea, refolosirea ca atare, reşaparea, valorificarea energetică şi/sau reciclarea se va realiza doar de deţinătorii autorizaţiei de mediu pentru gestionarea deşeurilor, cu indicarea explicită a operaţiilor de valorificare pe care le poate aplica asupra acestora, conform anexei nr.2 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.
23. Anvelopele uzate vor fi tratate, acordându-se prioritate reutilizării, refolosirii ca atare, reşapării, în cazul în care acestea se potrivesc operaţiei respective sau, alternativ, altor operaţii de reciclare care au un rezultat global echivalent sau mai bun, în conformitate cu prevederile art.3 şi 4 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.
V. MODUL DE FUNCŢIONARE A SISTEMELOR
INDIVIDUALE ŞI COLECTIVE
24. Sistemele colective prevăzute la pct.16 efectuează, în baza autorizaţiei de mediu, operaţii privind gestionarea deşeurilor în scopul desfăşurării activităţilor ce ţin de implementarea responsabilităţii extinse a producătorului, în conformitate cu art.25 alin.(4)-(6) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.
25. Derogările de la obligaţia de autorizare se acordă numai pentru cazurile reglementate în art.27 şi art.28 alin.(3) lit.b) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.
26. Producătorii de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective notifică Agenţiei de Mediu, printr-o scrisoare de intenţie, desfăşurarea activităţii în anul următor. Scrisoarea de intenţie se transmite până la data de 20 noiembrie a fiecărui an, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr.4.
27. Producătorii de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective îşi desfăşoară activitatea în baza unui plan de operare, elaborat în conformitate cu cerinţele prevăzute în anexa nr.3, aprobat de Agenţia de Mediu. Planul de operare se depune la Agenţia de mediu odată cu depunerea cererii de înregistrare în Lista producătorilor, obligaţie prevăzută în art.25 alin.(6) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.
28. Agenţia de Mediu ia o decizie cu privire la aprobarea planului de operare în termen de 10 zile lucrătoare, termenul poate fi extins în cazul solicitării unor clarificări şi informaţii necesare pentru a permite o evaluare substanţială a planului de operare.
29. Sistemele colective transmit producătorilor individuali pentru care au preluat responsabilitatea, până la data de 1 aprilie a anului de gestiune, rezultatul implementării planului de operare pentru anul anterior, indicând cantităţile de anvelope uzate colectate, reşapate, reutilizate şi refolosite ca atare, valorificate energetic şi/sau reciclate.
30. Producătorii de anvelope noi care îşi onorează obligaţiile individual raportează anual Agenţiei de Mediu îndeplinirea planului de operare, elaborat în conformitate cu anexa nr.3, privind cantitatea de deşeuri colectate, reşapate, reutilizate şi refolosite ca atare, reciclate sau valorificate energetic, după care primesc o aprobare anuală.
31. Agenţia de Mediu aprobă anual planul de operare în cazul în care sistemul colectiv:
1) afişează valoarea tarifelor de preluare a responsabilităţii de gestionare a anvelopelor uzate pentru care a solicitat şi a primit autorizaţie pe pagina web oficială a entităţii în termen de 15 zile lucrătoare de la emiterea autorizaţiei;
2) afişează lista cu producătorii afiliaţi sistemului colectiv pe pagina web oficială a entităţii;
3) implementează planul de operare elaborat în conformitate cu cerinţele din anexa nr.3 şi realizează ţintele anuale de colectare, reşapare, reutilizare şi refolosire ca atare, valorificare energetică şi/sau reciclare;
4) respectă obligaţiile specificate la pct.18.
32. Agenţia de Mediu comunică, în termen de 10 zile lucrătoare de la data prezentării raportului, obiecţiile sau lipsa acestora şi, în termen de 30 de zile lucrătoare de la data comunicării obiecţiilor, producătorii de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective, remediază neregulile constatate, informând ulterior Agenţia de Mediu.
33. În cazul în care Agenţia de Mediu, în urma analizei planului de operare a producătorilor de anvelope noi care îşi onorează obligaţiile individual sau prin intermediul sistemelor colective, constată neconformarea ţintelor de colectare prevăzute la pct.6 şi a obiectivelor de reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, valorificare energetică şi/sau reciclare prevăzute la pct.7, aceasta sesizează, în termen de 5 zile lucrătoare, Inspectoratul pentru Protecţia Mediului, care aplică măsuri de sancţionare în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
34. Inspectoratul pentru Protecţia Mediului aplică sancţiuni după expirarea termenului de 30 de zile lucrătoare acordat pentru remediere, dacă producătorii de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective nu au înlăturat abaterile constatate.
35. Refuzul aprobării anuale a planului de operare de către Agenţia de Mediu nu împiedică desfăşurarea activităţii în anul următor pentru producătorii de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective.
36. După remedierea situaţiei constatate la pct.32, producătorii de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective primesc aprobarea anuală de la Agenţia de Mediu.
37. În cazul în care se refuză aprobarea anuală în doi ani succesivi producătorilor de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective, Agenţia de Mediu iniţiază procedura de retragere a autorizaţiei de mediu pentru gestionarea deşeurilor în conformitate cu art.11 alin.(1) lit.c) din Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.
38. Producătorii de anvelope noi care îşi onorează obligaţiile individual şi nu au primit aprobarea anuală într-un an sunt obligaţi, începând cu anul imediat următor, să transfere responsabilitatea îndeplinirii obligaţiilor către un sistem colectiv autorizat, în termen de 30 de zile lucrătoare de la comunicarea măsurii de refuz a aprobării anuale, prin notificarea Agenţiei de Mediu în acest sens.
39. În cazul în care producătorii de anvelope noi care îşi onorează obligaţiile individual îşi pierd calitatea de producători, aceştia solicită radierea din evidenţe, informând despre aceasta Agenţia de Mediu.
40. În cazul radierii din Lista producătorilor, se suspendă dreptul de a introduce pe piaţă anvelope noi până la obţinerea unui nou număr de înregistrare.
VI. TEHNOLOGII NOI DE RECICLARE ŞI ÎMBUNĂTĂŢIRE
A PERFORMANŢEI DE MEDIU
41. Agenţii economici care efectuează activităţi de reşapare, valorificare energetică şi/sau reciclare favorizează dezvoltarea de noi tehnologii din punctul de vedere al protecţiei mediului.
42. Agenţii economici care efectuează activităţi de tratare, autorizaţi în conformitate cu art.25 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile, sunt obligaţi să introducă în instalaţiile de tratare a anvelopelor uzate sisteme de management de mediu certificate cu îndeplinirea standardului „SM SR EN ISO 14001:2016”.
VII. RAPORTAREA ŞI VERIFICAREA
43. Agenţia de Mediu ţine evidenţa producătorilor de anvelope noi, întocmeşte şi menţine Lista producătorilor, prin intermediul Sistemului informaţional automatizat „Managementul deşeurilor” (în continuare – SIA „MD”) conform Conceptului Sistemului informaţional automatizat „Managementul deşeurilor”, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.682/2018, în care sunt centralizate anual informaţii, inclusiv estimări cu privire la:
1) tipul, numărul şi cantitatea anvelopelor noi introduse pe piaţă;
2) tipul, numărul şi cantitatea anvelopelor uzate, care au fost colectate prin toate mijloacele, reşapate, reutilizate şi refolosite ca atare, reciclate şi/sau valorificate energetic.
44. Producătorii de anvelope noi existenţi pe piaţă se înscriu în Lista producătorilor, în conformitate cu prevederile art.12 alin.(6) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentului Regulament, respectând cerinţele prevăzute în anexa nr.5 şi primind un număr de înregistrare care este comunicat de aceştia, în maximum 30 de zile lucrătoare de la atribuire, tuturor reţelelor comerciale de distribuire a anvelopelor.
45. Obligaţia de înregistrare în Lista producătorilor se referă atât la agenţii economici nou-intraţi pe piaţă, cât şi la producătorii existenţi până la data intrării în vigoare a prezentului Regulament.
46. La depunerea cererii de înregistrare în Lista producătorilor, producătorii depun la Agenţia de Mediu, în format electronic, prin intermediul SIA „MD”, cererea completată conform modelului prezentat în anexa nr.6, inclusiv următoarele documente:
1) în cazul sistemului individual:
a) dovada existenţei unui sistem individual;
b) planul de operare, conform pct.27;
c) informaţiile generale, completate conform modelului prezentat în anexa nr.7;
2) în cazul sistemului colectiv:
a) dovada înfiinţării unui sistem colectiv;
b) setul de documente pentru obţinerea autorizaţiei, conform art.25 alin.(4) şi (6) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile;
3) în cazul producătorilor membri ai sistemului colectiv:
a) dovada calităţii de membru al unui sistem colectiv, conform art.12 alin.(5) lit.e) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile;
b) informaţiile generale, completate conform modelului prezentat în anexa nr.7.
47. Agenţia de Mediu, în termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de înregistrare, eliberează numărul de înregistrare pentru producători. Înregistrarea este valabilă pentru o perioadă de 5 ani.
48. Cererea de actualizare a înregistrării se înaintează cu două luni înainte de expirarea perioadei de valabilitate, folosind modelul de cerere prezentat în anexa nr.6.
49. Producătorii care renunţă la punerea pe piaţă a anvelopelor noi, în termen de 30 de zile lucrătoare de la data încetării activităţii, notifică, în scris, Agenţiei de Mediu încetarea activităţii, conform modelului prevăzut în anexa nr.4, în scopul de a fi radiaţi din Lista producătorilor.
50. Producătorii de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective prezintă Agenţiei de Mediu, până la data de 30 aprilie a anului imediat următor, în format electronic, următoarele date:
1) tipul, cantitatea şi numărul anvelopelor noi introduse pe piaţă;
2) tipul, cantitatea şi numărul anvelopelor uzate generate;
3) tipul, cantitatea şi numărul anvelopelor uzate colectate separat şi reutilizate, refolosite ca atare, reşapate, valorificate energetic şi/sau reciclate;
4) raportul narativ în formă liberă, privind sinteza (descrierea) activităţilor derulate pentru realizarea responsabilităţii extinse a producătorului, conform planului de operare şi în corespundere cu modalitatea de verificare a raportului narativ privind îndeplinirea ţintelor prezentate la anexa nr.8.
51. La solicitarea Agenţiei de Mediu, agenţii economici au obligaţia să justifice, prin documente confirmative, corectitudinea datelor raportate.
52. Producătorii care au transferat responsabilitatea privind realizarea ţintelor anuale de colectare şi a obiectivelor de reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, valorificare energetic şi/sau reciclare transmit Agenţiei de Mediu, până la data de 20 noiembrie a fiecărui an, datele de identificare a sistemului colectiv autorizat cu care au încheiat contractul de transfer al responsabilităţii.
53. Producătorii menţionaţi la pct.52 sunt informaţi trimestrial de către sistemul colectiv autorizat cu care au încheiat contractul de transfer de responsabilitate cu privire la îndeplinirea obligaţiilor de raportare a ţintelor şi a obiectivelor.
54. Agenţia de Mediu verifică rapoartele prezentate de către producătorii de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective, conform prevederilor pct.20 subpct.6), având la bază cerinţele enumerate în anexele nr.8 şi nr.9 şi comunică, în termen de 10 zile lucrătoare, producătorului individual sau sistemului colectiv obiecţiile sau lipsa acestora.
55. Producătorii de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective au la dispoziţie 30 de zile lucrătoare de la data comunicării obiecţiilor pentru remedierea neregulilor constatate şi pentru remiterea raportului definitivat.
56. Producătorii de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective autorizate ţin evidenţa şi raportează conform modului de evidenţă şi de raportare a informaţiilor stabilit în art.12, 32, 33 şi 60 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.
57. Prima raportare se efectuează în anul imediat următor înregistrării.
58. Producătorii de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective, la solicitarea Inspectoratului pentru Protecţia Mediului, au obligaţia să prezinte documente confirmative, în corespundere cu Lista de verificare în domeniul gestionării deşeurilor şi substanţelor chimice, aprobată prin Ordin al ministrului agriculturii, dezvoltării regionale şi mediului nr.5/2019.
59. Agenţii economici autorizaţi pentru desfăşurarea activităţii de reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, valorificare energetică şi/sau reciclare a anvelopelor uzate sunt obligaţi:
1) să ţină şi să transmită Agenţiei de Mediu o evidenţă care să cuprindă informaţii privind tipul şi cantitatea de anvelope uzate primită pentru reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, valorificare energetică şi/sau reciclare în conformitate cu Instrucţiunea cu privire la ţinerea evidenţei şi transmiterea datelor şi informaţiilor despre deşeuri şi gestionarea acestora, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.501/2018, prin intermediul SIA „MD”;
2) să elaboreze politica de prevenire a accidentelor majore şi să asigure implementarea acesteia în mod corespunzător, ca măsură de prevenire a accidentelor majore şi de limitare a consecinţelor acestora asupra sănătăţii umane şi asupra mediului în corespundere cu prevederile Legii nr.108/2020 privind controlul pericolelor de accidente majore care implică substanţe periculoase.
VIII. FINANŢAREA
60. Producătorii de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective finanţează toate costurile nete ce decurg din colectarea şi reutilizarea, refolosirea ca atare, reşaparea, valorificarea energetică şi/sau reciclarea anvelopelor uzate, colectate în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.
61. Producătorii de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective asigură finanţarea costurilor nete necesare campaniilor de informare publică privind colectarea, reutilizarea, refolosirea ca atare, reşaparea, valorificarea energetică şi/sau reciclarea anvelopelor uzate.
62. Costurile colectării şi reutilizării, refolosirii ca atare, reşapării, valorificării energetice şi/sau reciclării nu sunt prezentate separat consumatorilor finali în momentul vânzării anvelopelor noi.
63. Prevederile pct.60 se aplică tuturor anvelopelor uzate.
64. Producătorii de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective, care acţionează în numele acestora, pot încheia acorduri care să prevadă alte metode de finanţare decât cele prevăzute la pct.60.
IX. INFORMAREA
65. Producătorii de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective furnizează consumatorilor finali, în special prin campanii de informare, informaţii complete privind:
1) efectele potenţiale ale substanţelor existente în anvelopele noi şi/sau anvelopele uzate asupra mediului şi a sănătăţii umane;
2) interesul de a nu se elimina anvelopele uzate ca deşeuri municipale şi posibilitatea de participare la colectarea lor separată, astfel încât să se faciliteze reutilizarea, refolosirea ca atare, reşaparea, valorificarea energetică şi/sau reciclarea acestora;
3) sistemele de colectare, reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, valorificare energetică şi/sau reciclare disponibile pentru aceştia;
4) rolul pe care trebuie să-l aibă în reutilizarea, refolosirea ca atare, reşaparea, valorificarea energetică şi/sau reciclarea anvelopelor uzate;
5) modul de predare a anvelopelor uzate la punctele de vânzare a acestora.
66. Producătorii de anvelope noi care îşi onorează responsabilitatea extinsă în mod individual sau prin intermediul sistemelor colective, în coordonare cu Agenţia de Mediu, precum şi cu autorităţile administraţiei publice locale, promovează şi cofinanţează campanii de informare, educare a consumatorilor, pentru a-i încuraja să faciliteze procesul de colectare, reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, valorificare energetică şi/sau reciclare a anvelopelor uzate.
X. TRANSPORTAREA
67. Transportarea anvelopelor uzate la întreprinderile de valorificare şi/sau reciclare se efectuează în conformitate cu art.44, 45 şi 64 din Legea nr.209/2016 privind deşeurile.
68. În timpul transportării pe teritoriul naţional, se asigură trasabilitatea anvelopelor uzate transportate, prin completarea formularelor corespunzătoare, în conformitate cu Regulamentul privind transferurile de deşeuri, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.411/2022.
XI. RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCAREA LEGISLAŢIEI
69. Nerespectarea prevederilor prezentului Regulament se sancţionează conform prevederilor Codului contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008.
70. Inspectoratul pentru Protecţia Mediului va exercita funcţia de supraveghere şi control privind respectarea prevederilor prezentului Regulament în baza Legii nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, Legii nr.1515/1993 privind protecţia mediului înconjurător şi a Legii nr.209/2016 privind deşeurile.
Anexa nr.1 la Regulamentul privind gestionarea anvelopelor uzate
LISTA anvelopelor reglementate şi codurile tarifare conform Nomenclaturii combinate a mărfurilor
| |
Codul poziţiei tarifare* | Denumirea |
4011 | Anvelope pneumatice noi, din cauciuc: |
4011 10 000 | Anvelope pentru autoturisme (inclusiv cele de tip „break” şi cele de curse) |
4011 20 | Anvelope de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane |
4011 20 100 | Anvelope cu un indice de sarcină de maximum 121 |
4011 20 900 | Anvelope cu un indice de sarcină de peste 121 |
4011 30 000 | Anvelope de tipul celor utilizate pentru aeronave |
4011 40 000 | Anvelope de tipul celor utilizate pentru motociclete |
4011 50 000 | Anvelope de tipul celor utilizate pentru biciclete |
4011 70 000 | Anvelope de tipul celor utilizate pentru vehicule şi maşini agricole şi forestiere |
4011 80 000 | Anvelope de tipul celor utilizate pentru vehicule şi maşini de construcţie, miniere sau de manipulare industrială |
4012 | Anvelope pneumatice reşapate sau uzate, din cauciuc; bandaje, benzi de rulare amovibile pentru anvelope şi „flapsuri”, din cauciuc: |
Anvelope pneumatice reşapate: | |
4012 11 000 | Anvelope de tipul celor utilizate pentru autoturisme (inclusiv maşinile de tip „break” şi maşinile de curse) |
4012 13 000 | Anvelope de tipul celor utilizate pentru aeronave |
4012 20 000 | Anvelope pneumatice uzate |
4012 90 200 | Bandaje pline sau cave |
4012 90 300 | Benzi de rulare amovibile pentru pneuri |
4013 | Camere de aer, din cauciuc: |
4013 10 000 | Camere de aer, din cauciuc de tipul celor utilizate pentru autoturisme (inclusiv vehicule de tip „break” şi vehicule de curse), pentru autobuze sau pentru camioane |
4013 20 000 | Camere de aer, din cauciuc de tipul celor utilizate pentru biciclete |
* La raportarea către autoritatea competentă, pentru anvelopele scoase din uz se va indica codul 16 0103, conform clasificării definite în Lista deşeurilor, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.99/2018. |
Anexa nr.2 la Regulamentul privind gestionarea anvelopelor uzate
Calculul ţintelor de colectare
| |||
Anul plasării pe piaţă | Cantitatea plasată pe piaţă (tone) | Colectate separat (tone) | Ţintele de colectare (%) |
X2 | CP1 | CS1 |
- |
X+1 | CP2 | CS2 |
- |
X+2 | CP3 | CS3 | Ţintelor de colectare (TC1) = 32CS3/(CP1 + CP2 + CP3) (Obiectiv stabilit la 20%) |
X+3 | CP4 | CS4 | Ţintelor de colectare (TC1) = 32CS4/(CP2 + CP3 + CP4) (Obiectiv stabilit la 30%) |
X+4 | CP5 | CS5 | Ţintelor de colectare (TC2) = 32CS5/(CP2 + CP4 + CP5) (Obiectiv stabilit la 30%) |
X+5 | CP6 | CS6 | Ţintelor de colectare (TC2) = 32CS6/(CP4 + CP5 + CP6) (Obiectiv stabilit la 40%) |
X+6 | CP7 | CS7 | Ţintelor de colectare (TC3) = 32CS7/(CP5 + CP6 + CP7) (Obiectiv stabilit la 50%) |
X+7 | CP8 | CS8 | Ţintelor de colectare (TC3) = 32CS7/(CP5 + CP6 + CP7) (Obiectiv stabilit la 60%) |
X+8 | CP9 | CS9 | Ţintelor de colectare (TC3) = 32CS7/(CP5 + CP6 + CP7) (Obiectiv stabilit la 80%1) |
1 80% reprezintă întreaga cantitate de anvelope introduse pe piaţă, devenite anvelope uzate, ţinându-se cont de pierderile în greutate a anvelopelor, prin uzură, de până la 20%. 2 Anul X este anul 2022. |
Anexa nr.3 la Regulamentul privind gestionarea anvelopelor uzate
Structura planului de operare a sistemului individual şi colectiv Structura planului de operare este stabilită în conformitate cu prevederile art.25 alin.(6) din Legea nr.209/2016 privind deşeurile
|
Datele de identificare |
1. Datele de identificare;
2. Adresa juridică şi indicarea adreselor tuturor filialelor din ţară, după caz; 3. Datele de contact; 4. Cuprinsul planului de operare; 5. Numele şi funcţia semnatarului planului de operare; Pentru producătorii de anvelope noi, care îşi onorează responsabilitatea în mod colectiv, planul de operare reprezintă un plan comun întocmit de sistemul colectiv. 6. Suplimentar la cerinţele menţionate la pct.1-5, un plan colectiv conţine cel puţin o descriere a: - producătorilor care prezintă planul colectiv; - angajamentelor specifice şi a obiectivelor fiecărui producător |
Obiectul planului de operare |
1. Indicarea categoriei/categoriilor de deşeuri care fac obiectul planului de operare şi originea acestuia (conform codurilor din anexa nr.1);
2. Descrierea clară şi indicarea tipului de anvelope noi pe care compania le introduce pe piaţă ca producător/importator (conform anexei nr.1); 3. Cantităţile anuale de anvelope noi introduse pe piaţă pe tipuri şi care fac obiectul planului de operare |
Acţiunile întreprinse pentru atingerea ţintelor de colectare |
Descrierea măsurilor întreprinse pentru îndeplinirea prevederilor prezentului Regulament:
1) reţeaua punctelor de colectare, cu indicarea adreselor exacte unde pot fi livrate anvelopele uzate; 2) colectarea selectivă a anvelopelor uzate; 3) reutilizarea, refolosirea ca atare, reşaparea, valorificarea energetică şi/sau reciclarea optimă a anvelopelor uzate, în conformitate cu cerinţele de mediu; 4) acoperirea costurilor de operare a punctelor de colectare; 5) măsuri întreprinse pentru sensibilizarea şi informarea utilizatorilor finali; 6) dovada contractelor cu operatorii autorizaţi de Agenţia de Mediu pentru colectarea şi reutilizarea, refolosirea ca atare, reşaparea, valorificarea energetică şi/sau reciclarea optimă a anvelopelor uzate |
Planul financiar |
Un plan financiar pe durata planului de operare, care să justifice:
1) în cazul sistemelor colective – gestionarea corectă a resurselor financiare acumulate din plata tarifelor de preluare a responsabilităţii de către producătorii de anvelope noi pentru acoperirea costurilor aferente; 2) în cazul sistemelor colective – gestionarea corectă a resurselor financiare este justificată printr-o structură estimată a costurilor necesare pentru atingerea ţintelor de colectare şi/sau a obiectivelor de reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, valorificare energetică şi/sau reciclare. Ataşat la planul financiar se va prezenta o copie a dovezii de disponibilitate a resursei financiare pe contul bancar al producătorului |
Angajamente |
1. Angajamentul specific semnat şi datat de producător sau, după caz, de către o persoană fizică autorizată să reprezinte societatea, precum că deşeurile care fac obiectul planului de operare şi care sunt colectate de acesta pentru atingerea ţintelor de colectare sunt:
1) reutilizate, refolosite ca atare, reeşapate în conformitate cu cerinţele prevăzute în prezentul Regulament; 2) sunt valorificate energetic şi/sau reciclate de acesta în conformitate cu cerinţele prevăzute în prezentul Regulament; 2. De asemenea, angajamentul precizează modul în care sunt acoperite costurile de colectare şi reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, valorificare energetică şi/sau reciclare a anvelopelor uzate |
Aprobarea planului de operare |
Planul de operare se aprobă în conformitate cu următoarea procedură:
1) cererea de aprobare a planului de operare (în continuare – cerere) se depune la Agenţia de Mediu, prin scrisoare recomandată, de preferinţă în numele solicitantului, semnată şi datată de solicitant sau, după caz, de către o persoană fizică autorizată să reprezinte societatea şi include următoarele anexe: a) copia acordului de asociere împreună cu oricare amendamente la acest acord în ultimii cinci ani, după caz; b) proiectul planului de operare pentru care este solicitată autorizarea; c) Agenţia de Mediu verifică cererea: d) în cazul în care cererea este incompletă, în termen de 10 zile de la depunerea acesteia Agenţia de Mediu informează solicitantul prin scrisoare recomandată, cu privire la informaţiile şi la detaliile care lipsesc; e) în cazul în care cererea este completă, în termen de 10 zile de la depunerea ei Agenţia de Mediu informează solicitantul despre aceasta prin scrisoare recomandată; 2) planul de operare se aprobă pentru o perioadă de maximum cinci ani; 3) în cazul în care planul se aprobă pentru o perioadă mai scurtă, Agenţia de Mediu trebuie să argumenteze decizia luată; 4) cererea poate fi depusă repetat, în conformitate cu procedura prevăzută la lit.a)-d) pentru o perioadă de maximum cinci ani; 5) Agenţia de Mediu: a) la solicitarea producătorului/reprezentantului producătorului restituie cererea de aprobare a planului de operare, fără examinare; b) restituie, fără examinare, cererea de aprobare a planului de operare în cazul în care a constatat încălcarea de către producător a cerinţelor prezentului Regulament; 6) deţinătorul planului de operare este obligat să informeze imediat Agenţia de Mediu, prin scrisoare recomandată, privind modificarea următoarelor informaţii din dosarul său: a) datele de identificare ale companiei; b) adresa sau datele de contact; c) obiectul planului de operare aprobat; d) angajamentele din planul de operare aprobat; 7) persoana fizică sau juridică trebuie să respecte cu stricteţe angajamentele incluse în planul de operare aprobat; 8) planul de operare este prezentat, anual, înainte de data de 1 octombrie a anului care precede anul la care se referă planul de operare. Planul de operare anual conţine un rezumat al acţiunilor planificate şi un grafic clar al acestora, rezultatele scontate şi divizarea sarcinilor; 9) până la data de 1 aprilie a fiecărui an, trebuie depus un raport privind implementarea planului de operare în cursul anului precedent |
Anexa nr.4 la Regulamentul privind gestionarea anvelopelor uzate
Modele de notificări
Antet solicitant Nr. _______/____________
NOTIFICARE privind intenţia de a desfăşura activitate în anul următor
Prin prezenta, <Denumire Completa a organizaţiei>, <Forma Juridică>, cu număr de înregistrare <IDNO> din <Registrul>, cu sediul <Adresa Juridică>, notifică <intenţia de a desfăşura activitatea ce ţine de implementarea responsabilităţii extinse a producătorului în raport cu anvelope noi în anul următor <în mod individual/prin aderarea la sistem colectiv<denumirea sistemului colectiv>. În conformitate cu prevederile legale, ne asumăm răspunderea că documentele prezentate în copie sunt conforme cu originalul.
Data________
Persoana autorizată ____________________ (semnătura)
Antet solicitant Nr. _____/____________
NOTIFICARE privind intenţia de a înceta activitatea în anul următor
Prin prezenta, <Denumire Completa a organizaţiei>, <Forma Juridică>, cu număr de înregistrare <IDNO> din <Registrul>, cu sediul <Adresa Juridică>, notifică <intenţia de a sista activitatea şi solicită radierea din Lista producătorilor supuşi reglementării extinse a producătorilor>. În conformitate cu prevederile legale, ne asumăm răspunderea că documentele prezentate în copie sunt conforme cu originalul.
Data________
Persoana autorizată ____________________ (semnătura) |
Anexa nr.5 la Regulamentul privind gestionarea anvelopelor uzate
Cerinţe procedurale pentru înregistrare
1. Cerinţe pentru înregistrare Înregistrarea agenţilor economici care importă şi/sau distribuie anvelope noi destinate reutilizării se face în Lista producătorilor, parte integrantă a Sistemului informaţional automatizat „Managementul deşeurilor”, deţinută de către Agenţia de Mediu, în format electronic, precum şi pe suport de hârtie. Agenţii economici care importă şi/sau distribuie anvelope noi, care introduc pentru prima dată cu titlu profesional se înregistrează doar o singură dată pe piaţa Republicii Moldova şi li se furnizează un număr de înregistrare. 2. Informaţii furnizate de către producători Agenţii economici care importă şi/sau distribuie anvelope noi furnizează Agenţiei de Mediu următoarele informaţii: 1) denumirea şi denumirea comercială a acestuia (după caz) sub care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul naţional; 2) adresa/adresele agentului economic: codul poştal şi localitatea, denumirea străzii şi numărul, ţara, numărul de telefon, numele unei persoane de contact, numărul de fax şi adresa de e-mail ale agentului economic, dacă este cazul; 3) precizări cu privire la tipurile de anvelope noi introduse pe piaţă; 4) informaţii cu privire la modul în care agentul economic îşi îndeplineşte obligaţiile printr-un sistem individual sau colectiv; 5) data cererii de înregistrare; 6) codul naţional de identificare fiscală al agentului economic (opţional); 7) declaraţia prin care se precizează că informaţiile furnizate sunt adevărate; 8) datele de identificare ale organizaţiei colective. 3. În cazul modificării datelor furnizate de agentul economic în conformitate cu subpct.1)-8), acesta, în termen de maximum o lună de la data modificării, informează Agenţia de Mediu. 4. Radierea În cazul în care agentul economic îşi pierde calitatea de producător, solicită radierea din evidenţe, informând Agenţia de Mediu. |
Anexa nr.6 la Regulamentul privind gestionarea anvelopelor uzate
CERERE de acordare a numărului de înregistrare privind introducerea pe piaţă a anvelopelor noi
Solicităm înregistrarea persoanei juridice în Lista producătorilor de produse supuse reglementărilor de responsabilitate extinsă a producătorilor şi acordarea numărului de înregistrare pentru introducerea pe piaţă a anvelopelor noi, pentru care fapt comunicăm următoarele date: 1. Denumirea completă: <DenumireCompletă a organizaţiei> prescurtată: „<DenumirePrescurtatăa organizaţiei>” 2. Forma juridică de organizare a persoanei juridice: <FormaJuridică> 3. IDNO: <Nr. de Identificare> din <Registrul> 4. Sediul persoanei juridice: <AdresaJuridică>Număr de contact 5. Administratorul: <AdministratorNume>, numit pe termen nelimitat/peperioada 6. Genurile principale de activitate: <GenuriList> 7. Fondator(i): <FondatorCotaList> 8. Modul în care se asumă responsabilităţile: <sistem individual sau colectiv> 9. În cazul sistemului colectiv: <numele şi datele de contact ale sistemului> Pentru susţinerea cererii prezentăm următoarele acte specifice:
În conformitate cu prevederile legale, ne asumăm răspunderea că documentele prezentate în copie sunt conforme cu originalul.
Data___________
Persoana autorizată ____________________ (semnătura)
Declaraţie: Subsemnatul, ________________, sunt informat şi sunt de acord că datele cu caracter personal furnizate vor fi prelucrate de către registratorul/subregistratorul _______________ în scopul asigurării trasabilităţii anvelopelor noi şi/sau anvelopelor uzate destinate reutilizării, refolosirii ca atare, reeşapării, valorificării energetice şi/sau reciclării, cu respectarea regimului de securitate şi confidenţialitate, în conformitate cu prevederile Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal. Sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte publice, declar pe propria răspundere că datele indicate în cerere sunt veridice şi complete, iar informaţia furnizată nu va fi folosită în scopuri incompatibile sau remisă fără temei terţilor neautorizaţi. Conştientizez că anumite categorii de date cu caracter personal furnizate, şi anume numele/prenumele, datele de contact şi adresa, vor fi făcute publice prin intermediul paginii web oficiale a Agenţiei de Mediu, având în vedere scopul de a asigura trasabilitatea anvelopelor noi şi/sau anvelopelor uzate destinate reutilizării, refolosirii ca atare, reeşapării, valorificării energetice şi/sau reciclării. |
Anexa nr.7 la Regulamentul privind gestionarea anvelopelor uzate
Informaţii generale estimate pe anul pentru care se face înregistrarea
Societatea________________
| ||
Categoriile de anvelope noi introduse pe piaţă/colectate în anul ___________ | Cantitatea | |
tone | unităţi | |
Total |
Anexa nr.8 la Regulamentul privind gestionarea anvelopelor uzate
Modalitatea de verificare a raportului narativ privind îndeplinirea ţintelor/obiectivelor în conformitate cu punctele 6 şi 7
Aspectele de verificare a raportului narativ privind îndeplinirea ţintelor/obiectivelor, sunt: 1. îndeplinirea responsabilităţilor descrise în capitolele II-VII; 2. acurateţea raportărilor privind stadiul îndeplinirii ţintelor/obiectivelor, conform prevederilor prezentului Regulament; 3. verificarea conformităţii raportărilor în relaţia cu generatorii, colectorii şi valorificatorii de anvelope uzate; 4. verificarea trasabilităţii deşeurilor colectate de la punctul de colectare/colector până la instalaţia de reciclare/valorificare; 5. rezultatele controalelor efectuate de către autorităţile de mediu, după caz; 6. respectarea elementelor din autorizaţia de mediu privind gestionarea deşeurilor, după caz; 7. îndeplinirea obiectivelor anuale de colectare/finanţare, reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, valorificare energetică şi/sau reciclare, conform prevederilor prezentului Regulament; 8. asigurarea transparenţei faţă de toţi producătorii pentru care au preluat responsabilitatea; 9. specificarea dacă s-a reinvestit profitul în aceleaşi tipuri de activităţi întreprinse în vederea îndeplinirii obligaţiilor pentru care au preluat responsabilitatea de către sistemele colective; 10. evidenţierea riscurilor la care sunt expuşi şi modul lor de remediere; 11. elementele interne şi externe care împiedică producătorul individual/sistemul colectiv să îşi îndeplinească ţintele/obiectivele. |
Anexa nr.9 la Regulamentul privind gestionarea anvelopelor uzate
Procedura de raportare a datelor privind introducerea pe piaţă a anvelopelor noi
| |||||||
Codul deşeului | Cantitatea introdusă pe piaţă (tone) | Cantitatea de anvelope uzate generată (tone) | Cantitatea de anvelope uzate colectată separat (tone) | Cantitatea de anvelope uzate reutilizată, refolosită ca atare (tone) | Cantitatea de anvelope uzate reeşapată (tone) | Cantitatea de anvelope uzate valorificată energetic (tone) | Cantitatea de anvelope uzate reciclată (tone) |
16 01 03 | |||||||
Cantităţile de anvelope uzate generate pot fi calculate pe baza statisticilor naţionale. |
