vineri, 6 septembrie 2024
682/11.07.2018 Hotărîre cu privire la aprobarea Conceptului Sistemului informaţional automatizat „Managementul deşeurilor”

H O T Ă R Î R E

cu privire la aprobarea Conceptului Sistemului informaţional

automatizat „Managementul deşeurilor”

 

nr. 682  din  11.07.2018

 

Monitorul Oficial nr.267-275/741 din 20.07.2018

 

* * *

Notă: Pe tot parcursul textului hotărârii textul „Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Mediului”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.586 din 21.08.2024, în vigoare 06.09.2024

 

În temeiul art.33 din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.459-471, art.916), cu modificările şi completările ulterioare, şi art.22 din Legea nr.467-XV din 21 noiembrie 2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.6-12, art.44), cu modificările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Conceptul Sistemului informaţional automatizat „Managementul deşeurilor” (se anexează).

2. Realizarea prevederilor prezentei hotărîri se va efectua din contul şi în limitele mijloacelor financiare prevăzute anual în bugetul de stat, precum şi din contul altor mijloace conform legii.

3. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Mediului.

PRIM-MINISTRUPavel FILIP

 

Contrasemnează: 
Ministrul agriculturii, dezvoltării
regionale şi mediuluiLiviu Volconovici
Ministrul economiei şi infrastructuriiChiril Gaburici
Nr.682. Chişinău, 11 iulie 2018.

 

 

Aprobat

prin Hotărîrea Guvernului

nr.682 din 11 iulie 2018

 

CONCEPTUL

Sistemului informaţional automatizat „Managementul deşeurilor”

 

I. GENERALITĂŢI

1. Sistemul informaţional automatizat „Managementul deşeurilor” (în continuare – SIA „MD”) reprezintă un sistem informaţional constituit dintr-un ansamblu de resurse şi tehnologii informaţionale, mijloace tehnice de program şi metodologii, aflate în interconexiune, şi destinat acumulării informaţiei privind produsele plasate pe piaţă şi deşeurile generate, conform Legii nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile (art.12 alin.(5) lit.d), art.33 alin.(1)), în baza rapoartelor prezentate de către agenţii economici participanţi la procesul de gestionare a deşeurilor. Totodată, sistemul informaţional menţionat efectuează validarea automatizată a conţinutului cererilor expediate de către solicitanţii de autorizaţie şi înregistrează automat toate acţiunile efectuate de către utilizatori. Deoarece evidenţei de stat sînt supuse toate deşeurile, atît cele generate, cît şi cele recepţionate, cu specificarea măsurilor de tratare pentru activităţi de reutilizare, eliminare, depozitare etc., SIA „MD” dispune de toate instrumentele care să asigure această evidenţă.

2. Obiectivul general al SIA „MD” constă în formarea unei resurse informaţionale privind informaţiile despre deşeurile din Republica Moldova în vederea implementării Clasificatorului European privind Lista deşeurilor, inclusiv a celor periculoase.

3. Prin implementarea SIA „MD” se vor atinge următoarele scopuri:

1) formarea bazei de date unificate standardizate la nivel naţional referitor la datele şi informaţiile privind deşeurile;

2) evaluarea şi comunicarea riscurilor;

3) realizarea procedurilor de autorizare, notificare şi raportare a deşeurilor reglementate în conformitate cu prevederile directivelor şi regulamentelor UE, Convenţiei de la Basel privind controlul transportului peste frontiere al deşeurilor periculoase şi al eliminării acestora, transpuse în legislaţia naţională, inclusiv prin Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile;

4) eficientizarea activităţii autorităţilor antrenate în procesul de gestionare a deşeurilor;

5) schimbul informaţional interministerial şi interinstituţional;

6) dezvoltarea şi menţinerea Nomenclatorului producătorilor de produse cu responsabilitate extinsă a producătorilor, inclusiv Nomenclatorul producătorilor de echipamente electrice şi electronice (EEE);

7) accesul publicului la informaţia privind gestionarea deşeurilor;

8) generarea rapoartelor privind starea gestionării deşeurilor;

9) schimbul de informaţii privind gestionarea deşeurilor cu sistemul informaţional al Agenţiei Europene de Mediu şi cu autorităţile de mediu din alte ţări.

4. În sensul prezentului Concept, se utilizează următoarele noţiuni:

1) date – unităţi informaţionale elementare despre persoane, subiecte, fapte, evenimente, fenomene, procese, obiecte, situaţii etc. prezentate într-o formă care permite notificarea, comentarea şi procesarea lor;

2) date cu caracter personal – orice informaţie cu referire la o persoană fizică identificată sau identificabilă (subiect al datelor cu caracter personal). În acest sens o persoană identificabilă este o persoană care poate fi identificată, direct sau indirect, în special prin referire la un număr de identificare sau la unul sau mai multe elemente specifice, proprii identităţii sale fizice, fiziologice, psihice, economice, culturale sau sociale;

3) document electronic – informaţie în formă electronică, creată, structurată, prelucrată, păstrată, transmisă cu ajutorul computerului, altor dispozitive electronice sau mijloacelor software şi hardware, pe care se aplică semnătura electronică avansată calificată;

4) flux de lucru – proces administrativ al unei organizaţii în decursul căruia sarcini, proceduri şi informaţii sînt prelucrate sau executate într-o anumită succesiune dictată de reguli prestabilite (norme procedurale), în scopul realizării unui produs sau furnizării unui serviciu;

5) gestiune a documentelor – set de proceduri utilizate pentru captarea, gestionarea, stocarea, menţinerea, livrarea şi distrugerea documentelor în cadrul unei organizaţii. În acest context, noţiunea de „documente” poate fi atribuită unui număr vast de active informaţionale, inclusiv imagini, documente textuale, grafică şi desene, precum şi unor obiecte informaţionale moderne cum ar fi paginile web, mesajele e-mail, mesajele instant sau fişierele video;

6) integritate a datelor – stare în care datele îşi păstrează conţinutul şi sînt interpretate univoc în cazuri de acţiuni aleatorii. Integritatea se consideră păstrată dacă datele nu au fost alterate sau deteriorate (şterse);

7) jurnalizare – funcţie de înregistrare a informaţiei despre evenimente. În cadrul sistemelor informaţionale înregistrările despre evenimente includ detalii despre data şi ora, utilizatorul, acţiunea întreprinsă;

8) metadate – modalitate de atribuire de valoare semantică datelor stocate în baza de date (date despre date);

9) obiect informaţional – reprezentare virtuală a entităţilor materiale şi nemateriale existente;

10) raportare – act de informare emis de către producător/importator şi expediat pentru informare Ministerului Mediului, referitor la gestionarea deşeurilor, conform art.33 alin.(1) din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile;

11) sistem informaţional – ansamblu de procedee şi mijloace de colectare, prelucrare şi transmitere a informaţiei necesare procesului de conducere (cuprinde tehnologiile manuale şi automatizate de prelucrare a datelor);

12) solicitant de autorizaţie – persoană fizică sau juridică care perfectează cererea de eliberare a autorizaţiei de mediu pentru gestionarea deşeurilor, conform art.25 alin.(1) din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile;

13) veridicitate a datelor – nivel de corespundere a datelor, păstrate în memoria calculatorului sau în documente, cu starea reală a obiectelor din domeniul respectiv al sistemului, reflectate de aceste date.

5. Elaborarea şi implementarea SIA „MD” are la bază cele mai bune practici şi principii de elaborare şi implementare a sistemelor informaţionale:

1) principiul consecutivităţii, care presupune elaborarea şi realizarea pe etape a proiectului;

2) principiul legitimităţii, care presupune crearea şi exploatarea sistemului în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova în vigoare;

3) principiul respectării drepturilor omului, care presupune efectuarea exploatării sistemului în strictă conformitate cu documentele normative naţionale, în limitele tratatelor şi acordurilor internaţionale cu privire la drepturile omului la care Republica Moldova este parte;

4) principiul eficienţei funcţionării, care presupune optimizarea raportului „calitate/cost”;

5) principiul primei persoane/centrului unic, care presupune existenţa unui conducător real de rang superior, ce deţine abilităţi suficiente pentru luarea deciziilor şi coordonarea lucrărilor de creare şi exploatare a sistemului;

6) principiul securităţii, care semnifică păstrarea garantată a datelor de deteriorare fizică şi logică, precum şi de acces neautorizat, care se bazează pe standardele internaţionale ISO 27001 şi ISO 15408;

7) principiul temeiniciei datelor, care presupune confirmarea legitimităţii fiecărui fapt şi a fiecărui bloc de date, introduse în sistem pe calea referinţelor la documentele corespunzătoare (pe suport de hîrtie sau electronic);

8) principiul dezvoltării progresive, care semnifică crearea sistemului şi modificarea continuă a componentelor sale separate în baza tehnologiilor informaţionale performante;

9) principiul accesului bazat pe drepturi egale, care presupune acordarea accesului reglementat bazat pe drepturi egale tuturor categoriilor de utilizatori, indiferent de locul aflării lor;

10) principiul integrităţii şi veridicităţii datelor;

11) principiul modularităţii şi extensibilităţii, care semnifică posibilitatea extinderii sistemului fără modificarea componentelor create anterior.

 

II. SPAŢIUL NORMATIV-JURIDIC AL FUNCŢIONĂRII SIA „MD”

6. Crearea şi funcţionarea SIA „MD” este reglementată, în particular, de următoarele legi, hotărîri de Guvern şi ordine ministeriale:

1) Constituţia Republicii Moldova din 29 iulie 1994 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.78, art.140);

2) Legea nr.1515-XII din 16 iunie 1993 privind protecţia mediului înconjurător (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1993, nr.10, art.283);

3) Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.459-471, art.916);

4) Legea nr.40-XV din 19 februarie 2004 pentru ratificarea Convenţiei de la Stockholm privind poluanţii organici persistenţi (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.39-41, art.228);

5) Hotărîrea Parlamentului nr.1599-XIII din 10 martie 1998 privind aderarea Republicii Moldova la Convenţia de la Basel privind controlul transportului peste frontiere al deşeurilor periculoase şi al eliminării acestora (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.28-29, art.214);

6) Legea nr.205-XVI din 9 octombrie 2008 pentru acceptarea unui Amendament la Convenţia de la Basel privind controlul transportului peste frontiere al deşeurilor periculoase şi al eliminării acestora, inclusiv a anexei VII (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.193-194, art.704);

7) Legea nr.467-XV din 21 noiembrie 2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.6-12, art.44);

8) Legea nr.71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.70-73, art.314);

9) Legea nr.982-XIV din 11 mai 2000 privind accesul la informaţie (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.88-90, art.664);

10) Legea nr.1069-XIV din 22 iunie 2000 cu privire la informatică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.73-74, art.547);

11) Legea nr.91 din 29 mai 2014 privind semnătura electronică şi documentul electronic (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.174-177, art.397);

12) Legea nr.133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.170-175, art.492);

13) Legea nr.160 din 22 iulie 2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.170-175, art.494);

14) Legea nr.161 din 22 iulie 2011 privind implementarea ghişeului unic în desfăşurarea activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.170-175, art.496);

15) Hotărîrea Guvernului nr.637 din 27 mai 2003 „Privind controlul transportării transfrontaliere a deşeurilor şi eliminării acestora” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.99-103, art.676);

16) Hotărîrea Guvernului nr.1472 din 30 decembrie 2016 „Cu privire la aprobarea Planului naţional de acţiuni pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană în perioada 2017-2019” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.103-108, art.271);

17) Hotărîrea Guvernului nr.710 din 20 septembrie 2011 „Cu privire la aprobarea Programului strategic de modernizare tehnologică a guvernării” (e-Transformare) (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.156-159, art.780);

18) Hotărîrea Guvernului nr.128 din 20 februarie 2014 „Privind platforma tehnologică guvernamentală comună (MCloud)” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.47-48, art.145);

19) Hotărîrea Guvernului nr.717 din 29 august 2014 „Privind platforma guvernamentală de registre şi acte permisive (PGRAP)” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.261-267, art.765);

20) Hotărîrea Guvernului nr.656 din 5 septembrie 2012 „Cu privire la aprobarea Programului privind Cadrul de Interoperabilitate” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.186-189, art.708);

21) Hotărîrea Guvernului nr.1140 din 20 decembrie 2017 „Pentru aprobarea Regulamentului privind activitatea prestatorilor de servicii de certificare în domeniul aplicării semnăturii electronice” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.451-463 art.1268);

22) Hotărîrea Guvernului nr.405 din 2 iunie 2014 „Privind serviciul electronic guvernamental integrat de semnătură electronică (MSign)” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.147-151, art.445);

23) Hotărîrea Guvernului nr.1141 din 20 decembrie 2017 „Pentru aprobarea Regulamentului privind modalitatea de aplicare a semnăturii electronice pe documentele electronice de către funcţionarii persoanelor juridice de drept public în cadrul circulaţiei electronice ale acestora” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.451-463, art.1269);

24) Hotărîrea Guvernului nr.562 din 22 mai 2006 „Cu privire la crearea sistemelor şi resurselor informaţionale automatizate de stat” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.79-82, art.591);

25) Hotărîrea Guvernului nr.248 din 10 aprilie 2013 „Cu privire la aprobarea Strategiei de gestionare a deşeurilor în Republica Moldova pentru anii 2013-2027” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr.82, art.306);

26) Hotărîrea Guvernului nr.1123 din 14 decembrie 2010 „Privind aprobarea Cerinţelor faţă de asigurarea securităţii datelor cu caracter personal la prelucrarea acestora în cadrul sistemelor informaţionale de date cu caracter personal” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.254-256, art.1282);

27) Instrucţiunea privind completarea formularului pentru expediţie a deşeurilor, aprobată prin Ordinul ministrului ecologiei, construcţiilor şi dezvoltării teritoriului nr.233 din 10 noiembrie 2003 cu privire la realizarea prevederilor Hotărîrii Guvernului nr.637 din 27 mai 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.229, art.314);

28) Instrucţiunea privind completarea notificării, aprobată prin Ordinul ministrului ecologiei, construcţiilor şi dezvoltării teritoriului nr.233 din 10 noiembrie 2003 cu privire la realizarea prevederilor Hotărîrii Guvernului nr.637 din 27 mai 2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.229, art.314);

29) Ordinul ministrului dezvoltării informaţionale nr.78 din 1 iunie 2006 cu privire la aprobarea reglementării tehnice „Procesele ciclului de viaţă al software-ului” RT 38370656 - 002:2006;

30) Ordinul viceministrului dezvoltării informaţionale nr.94 din 17 septembrie 2009 cu privire la aprobarea unor reglementări tehnice (modul de evidenţă a serviciilor publice electronice, prestarea serviciilor publice electronice, asigurarea securităţii informaţionale la prestarea serviciilor publice electronice, determinarea costului de elaborare şi implementare a sistemelor informaţionale automatizate) (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.58-60, art.232).

7. În conformitate cu art.11 din Legea nr.467-XV din 21 noiembrie 2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat, SIA „MD” se încadrează în categoria resurselor informaţionale de stat şi în acest caz, conform art.21 din aceeaşi lege, trebuie să se ţină cont de politica informaţională de stat. În conformitate cu Concepţia sistemului informaţional automatizat „Registrul resurselor şi sistemelor informaţionale de stat”, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.1032 din 6 septembrie 2006, este necesară certificarea SIA „MD” şi înregistrarea în Registrul resurselor şi sistemelor informaţionale de stat, iar proprietarului i se eliberează identificatorul SI. La implementarea SIA „MD” se utilizează următoarele standarde şi metodologii:

1) Standardul Republicii Moldova SMV ISO /CEI 15288:2015 „Ingineria sistemelor şi software-ului. Procesele ciclului de viaţă al sistemului”;

2) Standardul Republicii Moldova SM ISO/CEI 12207:2014 „Ingineria sistemelor şi software-ului. Procesele ciclului de viaţă al software-ului”;

3) Standardul Republicii Moldova SM ISO/CEI 27002: 2014 „Tehnologia informaţiei. Tehnici de securitate. Cod de bună practică pentru managementul securităţii informaţiei”.

 

III. SPAŢIUL FUNCŢIONAL AL SIA „MD”

 

Secţiunea 1

Funcţiile de bază ale SIA „MD”

8. Una dintre funcţiile de bază ale sistemului este formarea băncii de date a sistemului, care presupune funcţiile de luare în evidenţă, de actualizare şi radiere a obiectelor informaţionale (modificarea statutului obiectului). Evidenţa datelor obiectului informaţional include introducerea în baza de date a tuturor caracteristicilor proprii obiectului indicat (numerice, textuale, spaţiale, grafice, video, audio etc.), a căror evidenţă este considerată oportună de posesorul sistemului, în scopul asigurării funcţionalităţii sistemului informaţional.

9. Realizarea funcţiilor menţionate la pct.8 depinde de îndeplinirea unor anumite scenarii de bază:

1) înregistrarea iniţială a obiectelor informaţionale, realizată după ce registratorul ia decizia privind includerea obiectului în sistem. Concomitent, fiecărui obiect de evidenţă i se atribuie un identificator unic, care rămîne neschimbat pentru întreaga perioadă de existenţă a obiectului în sistem şi în banca de date a sistemului;

2) actualizarea datelor din sistem, ce presupune înnoirea sistematică a băncii de date a sistemului odată cu modificarea sau completarea atributelor obiectelor de evidenţă;

3) scoaterea din evidenţă a obiectului informaţional, ce rezidă în modificarea statutului obiectului în temeiul deciziei registratorului odată cu producerea unor anumite evenimente, prin operarea unei note speciale;

4) eliminarea fizică a informaţiei din baza de date, ce se face numai odată cu expirarea termenului păstrării ei în arhiva electronică, care este de cel puţin 5 ani, conform art.25 din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile.

10. Informaţia este stocată în sistem în ordine cronologică.

11. SIA „MD” îndeplineşte funcţia de evidenţă:

1) a cererilor de desfăşurare a activităţii de gestionare a deşeurilor şi a documentelor anexate la acestea;

2) a producătorilor de deşeuri, asociaţiilor producătorilor care, la nivel profesional, proiectează, produc, prelucrează, tratează, vînd şi/sau importă produse supuse regimului de responsabilitate extinsă a producătorului, menţionate în art.12 din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile;

3) a autorizaţiilor de mediu pentru gestionarea deşeurilor, conform art.25 din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile;

4) a notificărilor pentru transferul deşeurilor, eliberate în corespundere cu art.64 din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile;

5) a cantităţilor de deşeuri formate în procesul producerii, colectării, transportării şi tratării, inclusiv deşeurile recuperate sau eliminate, precum şi la import, export, tranzit (tipul, volumul, proprietăţile şi originea deşeurilor, destinaţia acestora, periodicitatea colectării, transportării şi procedeele de tratare a deşeurilor);

6) a demersurilor proprietarilor de deşeuri privind încetarea statutului de deşeuri, în urma efectuării operaţiunilor de valorificare;

7) a datelor despre cantităţile produselor amplasate pe piaţă, prezentate de producătorii de mărfuri, inclusiv de distribuitori, în privinţa cărora este valabilă răspunderea extinsă a producătorului;

8) a datelor despre cantităţile deşeurilor primite şi tratate sub aspectul categoriilor de mărfuri, oferite de operatorii sistemelor individuale şi colective de colectare a deşeurilor, precum şi de staţiile de tratare a deşeurilor, în privinţa cărora este aplicată răspunderea extinsă a producătorului;

9) a instituţiilor şi întreprinderilor scutite de îndeplinirea cerinţelor de autorizare a activităţilor de valorificare şi eliminare a deşeurilor;

10) a datelor despre cantităţile, tipurile şi metodele de tratare sau eliminare a deşeurilor, despre operaţiunile realizate cu acestea, transmise de către instituţiile sau întreprinderile scutite de necesitatea obţinerii autorizaţiilor pentru activitatea de recuperare şi eliminare a deşeurilor;

11) a depozitelor de deşeuri;

12) a datelor despre instalaţiile de tratare, prelucrare, recuperare şi eliminare a deşeurilor şi locul amplasării acestora;

13) a datelor obţinute de la operatorii depozitelor de deşeuri despre tipurile şi cantităţile de deşeuri eliminate, despre rezultatele monitorizării privind starea mediului la depozit;

14) a informaţiei obţinute de la operatorii depozitelor despre mărimea mijloacelor pecuniare, colectate de fondul creat pentru asigurarea financiară a eliminării încălcărilor admise în procesul construcţiei sau apărute în timpul exploatării, ori despre mărimea compensaţiei în cazul accidentelor produse pe depozit;

15) a datelor obţinute de la operatorii staţiilor de prelucrare despre corespunderea normativelor de acumulare şi prelucrare a deşeurilor de baterii, acumulatorilor, echipamentelor electrice şi electronice, anvelopelor uzate, vehiculelor scoase din uz şi ambalajului;

16) a terenurilor afectate de poluanţi organici persistenţi.

 

Secţiunea a 2-a

Contururile funcţionale de bază

12. SIA „MD” îşi exercită funcţiile specifice prin următoarele contururi funcţionale:

1) conturul „Administrare şi control”, care presupune următoarele funcţii:

a) înregistrarea-administrarea utilizatorilor sistemului;

b) crearea rolului de utilizator şi determinarea drepturilor de acces la funcţionalităţile sistemului;

c) administrarea informaţiei normative;

d) configurarea parametrilor sistemului;

e) administrarea şi menţinerea bazei de date privind deşeurile, a SIA „MD”, inclusiv a Listei producătorilor de produse supuse reglementărilor de responsabilitate extinsă a producătorului;

2) conturul „Evidenţa actelor permisive”, care presupune următoarele funcţii:

a) colectarea notificărilor de transportare transfrontalieră a deşeurilor, inclusiv a celor periculoase, în conformitate cu Instrucţiunea privind completarea notificării, aprobată prin Ordinul ministrului ecologiei, construcţiilor şi dezvoltării teritoriului nr.233 din 10 noiembrie 2003 cu privire la realizarea prevederilor Hotărîrii Guvernului nr.637 din 27 mai 2003;

b) elaborarea documentelor pentru deciziile de eliberare a notificărilor de transport al deşeurilor, inclusiv al celor periculoase, în conformitate cu pct.1 din Instrucţiunea privind completarea notificării, aprobată prin Ordinul ministrului ecologiei, construcţiilor şi dezvoltării teritoriului nr.233 din 10 noiembrie 2003 cu privire la realizarea prevederilor Hotărîrii Guvernului nr.637 din 27 mai 2003;

c) avizarea de către Inspectoratul pentru Protecţia Mediului a solicitărilor de eliberare a autorizaţiilor de mediu pentru gestionarea deşeurilor, în conformitate cu art.25 alin.(8) din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile;

d) elaborarea deciziilor de eliberare a autorizaţiilor de mediu pentru gestionarea deşeurilor, în conformitate cu art.25 alin.(9) din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile;

e) elaborarea deciziilor de retragere a autorizaţiei sau a notificării, potrivit art.25 alin.(9) din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile, în cazul încălcării de către titular a prevederilor legislaţiei şi a condiţiilor autorizării, în conformitate cu prevederile Legii nr.235-XVI din 20 iulie 2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător şi ale Legii nr.160 din 22 iulie 2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător;

f) înregistrarea/radierea actelor permisive în/din Registrul actelor permisive;

g) înregistrarea notificărilor;

3) conturul „Monitorizare şi raportare”, care presupune următoarele funcţii:

a) generarea rapoartelor analitice cu privire la deşeuri, datelor şi informaţiilor privind deşeurile;

b) generarea rapoartelor statistice cu privire la cantităţile deşeurilor colectate, transportate, valorificate şi eliminate;

c) publicarea informaţiei cu privire la procedurile de raportare anuală privind deşeurile;

d) publicarea informaţiei cu privire la procedurile de obţinere a actelor permisive.

 

IV. STRUCTURA ORGANIZAŢIONALĂ A SIA „MD”

13. Părţile implicate în utilizarea SIA „MD”:

1) proprietarul SIA „MD” este statul, posesorul SIA „MD” este Ministerul Mediului, autoritate competentă care asigură condiţiile juridice, organizatorice şi financiare pentru funcţionarea SIA „MD”;

2) deţinător din punct de vedere informaţional al SIA „MD” este Agenţia de Mediu, iar deţinător din punct de vedere tehnic al SIA „MD” este Instituţia publică „Serviciul Tehnologia Informaţiei şi Securitate Cibernetică”, ca operator tehnic al platformei tehnologice MCloud;

3) registratori ai informaţiei în SIA „MD” sînt următoarele instituţii:

a) Agenţia de Mediu (informaţii recepţionate de la furnizori de informaţie, informaţii despre actele permisive);

b) Inspectoratul pentru Protecţia Mediului – organ de control în domeniul mediului;

4) furnizori ai informaţiei în SIA „MD” sînt:

a) operatorii înregistraţi în sistem;

b) Inspectoratul pentru Protecţia Mediului;

c) Biroul Naţional de Statistică;

5) destinatarii datelor din SIA „MD”, în conformitate cu art.32 şi 33 din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile, sînt:

a) operatorii;

b) Ministerul Mediului şi instituţiile subordonate;

c) organele centrale de specialitate ale statului;

d) publicul.

14. Funcţiile de bază legate de formarea resurselor informaţionale ale SIA „MD” se atribuie Ministerului Mediului şi autorităţilor competente din subordinea acestuia.

15. O parte din funcţiile legate de înregistrarea datelor în sistem se atribuie operatorilor, care solicită online sau la ghişeu obţinerea ori prelungirea actelor permisive.

16. Funcţiile de administrare şi mentenanţă a infrastructurii SIA „MD” sînt executate de către Instituţia publică „Serviciul Tehnologia Informaţiei şi Securitate Cibernetică”, conform contractului încheiat cu posesorul/deţinătorul SIA „MD”.

 

V. DOCUMENTELE SIA „MD”

17. Documentele SIA „MD” sînt următoarele:

1) documente de intrare:

a) documente perfectate de solicitantul de act permisiv (formulare electronice completate, semnate şi expediate de solicitantul de act permisiv), conform art.33 alin.(4) din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile;

b) documente perfectate de producător privind produsele plasate pe piaţă (formulare electronice completate, semnate şi expediate de raportor), conform art.12 alin.(5) lit.d) din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile;

c) documente perfectate de raportor privind gestionarea deşeurilor (formulare electronice completate, semnate şi expediate de raportor), conform art.33 alin.(2) din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile;

d) copii ale documentelor ataşate la cererea solicitantului de act permisiv;

2) documente tehnologice:

a) descrierea clasificatoarelor;

b) documente de descriere a formatului datelor interne;

c) şabloane de formulare;

d) documente privind descrierea indicatorilor;

e) ghiduri de utilizare şi administrare a sistemului;

f) documente de descriere a rapoartelor;

3) documente de ieşire:

a) documente perfectate de Agenţia de Mediu participantă la procesul de eliberare a actului permisiv (documente generate în baza formularelor electronice perfectate de funcţionarii Agenţiei de Mediu pe parcursul procedurii de examinare şi procesare a cererilor de eliberare a actelor permisive);

b) notificări generate de SIA „MD” ca urmare a unor acţiuni specifice, care vor fi expediate automat tuturor actorilor implicaţi în procesul de perfectare, expediere şi procesare a cererilor de eliberare a actelor permisive.

18. În cadrul sistemului (în dosarul electronic al procedurii de eliberare a actelor permisive), indiferent de tipul lor, se stochează, se analizează, se procesează şi/sau se perfectează următoarele documente:

1) cererea de solicitare pentru eliberarea/prelungirea/modificarea/corectarea/suspendarea actului permisiv;

2) copia contractului (conform formularului recomandat) cu administratorul obiectului, în cazul în care deşeurile sînt trimise la un obiect ce aparţine altui agent economic sau este exploatat de mai mulţi beneficiari;

3) copia actului ce adevereşte perimetrul minier, eliberat de către Agenţia pentru Geologie şi Resurse Minerale, în cazul amplasării deşeurilor în subsoluri, în conformitate cu art.25 alin.(5) pct.4) lit.a) din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile;

4) copia avizului Agenţiei pentru Geologie şi Resurse Minerale ce demonstrează lipsa impactului negativ al deşeurilor asupra calităţii apelor subterane, în conformitate cu art.25 alin.(5) pct.4) lit.b) din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile;

5) dovada unei garanţii financiare pentru a asigura că obligaţiile ce decurg din autorizaţie sînt îndeplinite şi că procedurile de închidere a depozitului sînt respectate, în conformitate cu art.25 alin.(5) pct.4) lit.c) din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile;

6) planul de operare a sistemului de colectare şi tratare a deşeurilor, în caz de solicitare a autorizaţiei pentru desfăşurarea activităţilor ce ţin de implementarea responsabilităţii extinse a producătorului pentru produsele menţionate în art.25 alin.(6) lit.d) din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile.

 

VI. SPAŢIUL INFORMAŢIONAL AL SIA „MD”

 

Secţiunea 1

Obiectele informaţionale ale SIA „MD”

19. Principalele obiecte informaţionale ale SIA „MD” sînt:

1) solicitantul – obiect informaţional complex care conţine totalitatea detaliilor aferente solicitantului de act permisiv, totalitatea atributelor ce caracterizează solicitantul, o parte fiind preluată din Registrul de stat al unităţilor de drept (în continuare – RSUD) şi specificate de solicitant. Caracteristici:

a) denumirea solicitantului (denumirea agentului economic care solicită actul permisiv, preluată din RSUD);

b) codul IDNO/codul fiscal (identificatorul unic al operatorului preluat din RSUD);

c) codul CFOJ;

d) codul CFP;

e) numărul deciziei de înregistrare (preluat din RSUD);

f) data eliberării deciziei de înregistrare (preluată din RSUD);

g) codul CUATM al localităţii de reşedinţă (preluat din RSUD);

h) adresa juridică a solicitantului (preluată din RSUD);

i) contactele conducătorului (nume, prenume, e-mail, telefon);

j) datele bancare (codul băncii, cont de decontare);

2) obiectul solicitantului de act permisiv – obiect informaţional complex care conţine totalitatea detaliilor aferente obiectelor solicitanţilor de act permisiv privind gestionarea deşeurilor.

Caracteristici:

a) codul obiectului (identificatorul unic al obiectului generat de sistem);

b) destinaţia obiectului (colectare, depozitare, tratare de deşeuri);

c) tipul obiectului (depozit, instalaţie tratare etc.);

d) denumirea obiectului;

e) numărul cadastral al obiectului;

f) adresa obiectului (codul CUATM);

g) managerul obiectului;

h) datele de contact ale obiectului;

3) producătorii de produse supuse reglementărilor responsabilităţii extinse a producătorului obiect informaţional complex care conţine totalitatea detaliilor aferente producătorului/importatorului produselor plasate pe piaţă, totalitatea atributelor ce caracterizează producătorul preluate din RSUD şi specificate de solicitantul de înregistrare în registru.

Caracteristici:

a) IDNO (preluat din RSUD);

b) denumirea întreprinderii/societăţii (preluată din RSUD);

c) codul CFOJ;

d) codul CFP;

e) numărul deciziei de înregistrare (preluat din RSUD);

f) data eliberării deciziei de înregistrare (preluată din RSUD);

g) codul CUATM al localităţii de reşedinţă (preluat din RSUD);

h) contactele conducătorului (nume, prenume, e-mail, telefon);

i) datele bancare (codul băncii, cont de decontare).

Evidenţa acestor obiecte se va organiza pe următoarele categorii: baterii şi acumulatori; echipamente electrice şi electronice; vehicule; uleiuri; ambalaje;

4) unităţile şi întreprinderile scutite de îndeplinirea cerinţelor de autorizare a activităţilor de valorificare şi eliminare a deşeurilor obiect informaţional complex care conţine totalitatea detaliilor aferente unităţilor şi întreprinderilor care colectează şi transportă deşeuri în sistem profesional (agenţi sau brokeri) şi unităţile sau întreprinderile care fac obiectul derogărilor de la cerinţele de autorizare conform art.27 din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile.

Caracteristici:

a) IDNO (preluat din RSUD);

b) denumirea întreprinderii/societăţii (preluată din RSUD);

c) codul CFOJ al formei organizatorico-juridice;

d) codul CFP al formei de proprietate;

e) numărul certificatului de înregistrare (preluat din RSUD);

f) data eliberării certificatului de înregistrare (preluată din RSUD);

g) codul CUATM al localităţii de reşedinţă (preluat din RSUD);

5) actul permisiv obiect informaţional complex care conţine totalitatea detaliilor aferente actelor permisive eliberate. SIA „MD” ţine evidenţa (de eliberare/prelungire) autorizaţiei de mediu pentru gestionarea deşeurilor (colectarea, transportarea, valorificarea şi eliminarea deşeurilor), conform art.25 alin.(1) din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile.

Caracteristici:

a) identificatorul unic al actului permisiv (generat de sistem);

b) datele solicitantului/posesorului de act permisiv: IDNO, IDNP (preluate din RSUD);

c) tipul actului permisiv solicitat/eliberat;

d) specificarea activităţii de gestionare a deşeurilor;

e) dosarul solicitantului;

f) numărul şi data adoptării deciziei;

g) numărul şi data eliberării actului permisiv;

h) termenul de valabilitate a actului permisiv;

i) note privind suspendarea/anularea actului permisiv;

j) copiile scanate ale corespondenţei privind notificările de export/tranzit.

Evidenţa în SIA „MD” se ţine în următorul mod: decizia de emitere a actului permisiv – decizie E nr.XXXXXXXXXX XX/XX/2XXX (numărul de ordine, ziua, luna, anul); decizia de revocare a actului permisiv – decizie R nr.XXXXXXX XX/XX/2XXX (numărul de ordine, ziua, luna, anul); actul permisiv pentru gestionarea deşeurilor – autorizaţie A nr.XXXXXXX XX/XX/2XXX (numărul de ordine, ziua, luna, anul);

6) notificare obiect informaţional complex care conţine totalitatea detaliilor aferente notificării tranzitului deşeurilor pe teritoriul Republicii Moldova, conform art.25 alin.(4) şi alin.(5) pct.2) din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile.

Caracteristici:

a) identificatorul unic al notificării (generat de sistem);

b) originea, componenţa şi cantitatea deşeurilor;

c) punctele iniţial şi final ale transportării deşeurilor;

d) termenul preconizat al tranzitului deşeurilor şi descrierea itinerarului acestei tranzitări pe teritoriul Republicii Moldova;

e) confirmarea că ţara exportatoare dispune de deşeuri, iar importatorul, transportatorul şi persoana responsabilă de eliminarea acestora sînt împuterniciţi să efectueze operaţiuni legate de transportul şi valorificarea deşeurilor;

f) instrucţiuni scrise în cazul producerii situaţiilor excepţionale pentru echipajul unităţii de transport, care este admis la conducere după absolvirea unui curs de instructaj privind transportul de mărfuri şi substanţe periculoase şi asigurat cu echipamente de protecţie;

g) garantarea compensării depline a oricărui prejudiciu care ar putea fi cauzat mediului înconjurător şi sănătăţii omului în cadrul transportării deşeurilor pe teritoriul Republicii Moldova;

h) în cazul exportului deşeurilor incluse în listele A şi B din anexa nr.1 la Regulamentul privind controlul transportării transfrontaliere a deşeurilor şi eliminării acestora, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.637 din 27 mai 2003, se prezintă următoarele informaţii: informaţia privind originea şi componenţa deşeurilor; informaţia despre persoana juridică abilitată cu dreptul de eliminare a deşeurilor (descrierea modului de eliminare, capacitatea şi plasamentul instalaţiilor, termenul de valabilitate al autorizaţiei pentru exploatarea lor); date despre itinerarul de transportare a deşeurilor; contractul dintre exportator şi persoana abilitată cu eliminarea deşeurilor, care trebuie să indice metodele ecologic inofensive de manipulare a deşeurilor.

Evidenţa notificărilor în SIA „MD” se face în următorul mod: notificare N nr.XXXXXXX XX/XX/2XXX (numărul de ordine, ziua, luna, anul);

7) şablon de rapoarte obiect informaţional complex destinat extragerii, prelucrării şi afişării datelor conţinute în baza de date SIA „MD”. Conţine totalitatea regulilor de extragere, prelucrare şi afişare a informaţiei din SIA „MD”.

Caracteristici:

a) identificatorul şablonului (număr de ordine atribuit automat de sistem);

b) numele şablonului;

c) versiunea;

d) statutul;

e) parametrii de machetare a raportului;

f) parametrii de procesare şi inserare a conţinutului raportului.

 

Secţiunea a 2-a

Scenariile de bază aferente obiectelor informaţionale

20. Scenariul de bază reprezintă lista evenimentelor aferente obiectelor informaţionale luate în evidenţă în SIA „MD”:

1) scenariile referitoare la obiectul informaţional „Solicitant”:

a) înregistrarea primară – de către registratori, în momentul lansării sistemului. O parte din atribute se preia din RSUD;

b) actualizarea datelor – la modificarea datelor înregistrate despre solicitant. Atributele din RSUD se actualizează prin sincronizare cu RSUD;

c) scoaterea din evidenţă – în cazul modificării genului de activitate sau lichidării agentului economic (solicitantului);

2) scenariile referitoare la obiectul informaţional „Obiect al solicitantului de act permisiv”:

a) înregistrarea primară – de către registrator, în momentul solicitării depuse de către agentul economic privind eliberarea unui act permisiv în baza unui şablon oferit de deţinător;

b) actualizarea datelor – de către registrator, la modificarea datelor înregistrate printr-o solicitare depusă de către agentul economic;

c) scoaterea din evidenţă – de către registrator, la radierea obiectului prin solicitarea agentului economic;

3) scenariile referitoare la obiectul informaţional „Unităţi şi întreprinderi scutite de îndeplinirea cerinţelor de autorizare a activităţilor de valorificare şi eliminare a deşeurilor”:

a) înregistrarea primară – de către registratori, în momentul lansării sistemului. Atributele se preiau din RSUD;

b) actualizarea datelor – la modificarea datelor înregistrate despre solicitant. Atributele din RSUD se actualizează prin sincronizare cu RSUD;

c) scoaterea din evidenţă – în cazul modificării genului de activitate sau lichidării agentului economic (solicitantului);

4) scenariile referitoare la obiectul informaţional „Act permisiv”:

a) înregistrarea primară – de către registratori, în momentul adoptării deciziei de a elibera actul permisiv solicitantului (agentului economic);

b) actualizarea datelor – de către registrator, la solicitarea deţinătorului;

c) scoaterea din evidenţă – la radierea obiectului pentru care s-a eliberat actul permisiv, la solicitarea deţinătorului;

5) scenariile referitoare la obiectul informaţional „Notificare”:

a) înregistrarea primară – de către registratori, în momentul adoptării deciziei de a înregistra notificarea în sistem la solicitarea solicitantului, conform art.25 alin.(4) şi alin.(5) pct.2) din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile;

b) actualizarea datelor – de către registrator, la solicitarea deţinătorului notificării;

c) scoaterea din evidenţă – la radierea obiectului pentru care s-a eliberat notificarea (solicitantului) sau la solicitarea deţinătorului notificării;

6) scenariile referitoare la obiectul informaţional „Producători de produse supuse reglementărilor responsabilităţii extinse a producătorului”:

a) înregistrarea primară – de către registratori, la solicitarea producătorului de produse supuse reglementărilor responsabilităţii extinse a producătorului. Datele privind echipamentele electrice şi electronice se colectează conform Hotărîrii Guvernului nr.212 din 7 martie 2018 „Pentru aprobarea Regulamentului privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice”;

b) categorii de echipamente electrice şi electronice: aparate de uz casnic de mari dimensiuni; aparate de uz casnic de mici dimensiuni; echipamente informatice şi de telecomunicaţii; echipamente de larg consum; echipamente de iluminat; unelte electrice şi electronice (cu excepţia uneltelor industriale fixe de mari dimensiuni); jucării, echipamente sportive şi de agrement; dispozitive medicale (cu excepţia tuturor produselor implantate şi infectate); instrumente de supraveghere şi control; distribuitoare automate;

c) raportarea şi includerea datelor pentru fiecare dintre aceste categorii se efectuează conform listei produselor care trebuie luate în considerare în sensul regulamentului privind DEEE (art.12 din Legea nr.209 din 29 iulie 2016 privind deşeurile):

actualizarea datelor – de către registrator, la solicitarea producătorului de produse supuse reglementărilor responsabilităţii extinse a producătorului;

scoaterea din evidenţă – la radierea obiectului din sistem sau la solicitarea producătorului de produse, conform pct.53 din Hotărîrea Guvernului nr.212 din 7 martie 2018 „Pentru aprobarea Regulamentului privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice”, supuse reglementărilor responsabilităţii extinse a producătorului;

7) scenariile referitoare la obiectul informaţional „Şablon de raportare”:

a) înregistrarea primară – de către administratorul sistemului, la solicitarea deţinătorului;

b) actualizarea datelor – de către administratorul sistemului, la solicitarea deţinătorului;

c) scoaterea din evidenţă – de către administratorul sistemului, la solicitarea deţinătorului.

 

Secţiunea a 3-a

Nomenclatoare, clasificatoare, metadate SIA „MD”

21. Clasificatoarele şi nomenclatoarele interne se elaborează şi se utilizează în cadrul SIA „MD” numai în absenţa clasificatoarelor internaţionale şi naţionale aprobate.

22. Pentru a asigura veridicitatea şi reducerea volumului informaţiei stocate în SIA „MD”, se utilizează următoarele categorii de nomenclatoare şi clasificatoare:

1) Clasificatorul European COMDECIZ/532/CE, modificat prin DEC 2001/119 privind lista deşeurilor, inclusiv a celor periculoase, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.99 din 30 ianuarie 2018;

2) Nomenclatorul unităţilor administrativ-teritoriale al Republicii Moldova (CUATM), conform Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.570 din 19 iulie 2017;

3) Clasificatorul formelor de proprietate al Republicii Moldova (CFP), conform Hotărîrii Departamentului Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică nr.276-st din 4 februarie1997;

4) Clasificatorul formelor organizaţional-juridice al Republicii Moldova (CFOJ), conform Hotărîrii Moldova-Standard nr.1607-ST din 9 noiembrie 2004, aplicat cu începere de la 1 ianuarie 2005;

5) Clasificatorul activităţilor economice al Republicii Moldova (CAEM), conform Hotărîrii Colegiului Biroului Naţional de Statistică nr.20 din 29 decembrie 2009, aplicat cu începere de la 1 ianuarie 2014;

6) Clasificatorul străzilor şi adreselor al Republicii Moldova, conform Hotărîrii Guvernului nr.1518 din 17 decembrie 2003 „Despre crearea Sistemului informaţional automatizat „Registrul de stat al unităţilor administrativ-teritoriale şi al străzilor din localităţile de pe teritoriul Moldovei”;

7) Nomenclatorul tipurilor de acte permisive eliberate de către autorităţile emitente persoanelor fizice şi persoanelor juridice pentru practicarea activităţii de întreprinzător, în conformitate cu Legea nr.160 din 22 iulie 2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător;

8) Nomenclatorul tipurilor de documente necesare eliberării actelor permisive;

9) Nomenclatorul pachetelor de acte necesare eliberării categoriilor de autorizaţii;

10) Nomenclatorul instituţiilor bancare din Republica Moldova.

 

Secţiunea a 4-a

Integrarea SIA „MD” cu alte sisteme

23. SIA „MD” se integrează cu următoarele sisteme externe:

1) Registrul de stat al unităţilor de drept (RSUD), pentru a valida şi prelua informaţiile necesare despre agenţii economici care solicită acte permisive;

2) Registrul bunurilor imobile, pentru a valida codurile cadastrale ale obiectelor solicitanţilor de acte permisive.

 

VII. SPAŢIUL TEHNOLOGIC AL SIA „MD”

24. SIA „MD” se proiectează ca un sistem modular bazat pe tehnologii de cloud computing, care asigură posibilitatea dezvoltării sale fără perturbarea continuităţii funcţionării, în conformitate cu divizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova şi structura organizaţională a subdiviziunilor care participă la formarea acestuia.

25. SIA „MD” se dezvoltă în baza platformei guvernamentale de registre şi acte permisive (PGRAP).

26. SIA „MD” se integrează cu serviciile guvernamentale de platformă (MPass, MSign, MLog) şi este găzduit pe platforma tehnologică guvernamentală MCloud.

27. SIA „MD” este un sistem constituit din două niveluri:

1) nivelul central, situat în mun.Chişinău, care este destinat pentru asigurarea stocării şi procesării informaţiei, prezentarea ei utilizatorilor, precum şi gestionarea sistemului. Sistemul utilizează resursele de infrastructură guvernamentală (MPass, MSign, MLog) şi este găzduit în MCloud;

2) nivelul regional, amplasat în cadrul instituţiilor responsabile de colectarea datelor, precum şi al operatorilor, care raportează date şi informaţii despre deşeuri şi gestionarea acestora.

28. SIA „MD” foloseşte tehnologii de ultimă generaţie care vor permite utilizarea lui în toate instituţiile implicate în sistem atît la nivel central, cît şi local, fără necesitatea instalării de programe suplimentare.

29. SIA „MD” se integrează cu alte sisteme prin intermediul platformei de interoperablitate (MConnect).

30. Complexul tehnic de program, şi anume lista produselor software şi a mijloacelor tehnice care se utilizează la implementarea SIA „MD”, se stabileşte la etapa de dezvoltare de comun acord cu posesorul şi deţinătorul SIA „MD”:

1) implementarea unei soluţii bazate pe arhitectura orientată spre servicii, care oferă posibilitatea reutilizării unor funcţii ale sistemului în cadrul altor procese sau extinderea sistemului cu noi funcţionalităţi, fără a perturba funcţionarea sistemului;

2) implementarea funcţionalităţilor de arhivare (backup) şi restabilire a datelor în caz de dezastru.

31. SIA „MD” asigură exercitarea atît a funcţiilor de bază ale sistemului, cît şi a funcţiilor specifice, determinate de destinaţia sistemului, grupate în blocuri funcţionale specializate.

 

VIII. ASIGURAREA SECURITĂŢII INFORMAŢIONALE A SIA „MD”

32. Securitatea informaţională a SIA „MD” se asigură printr-un ansamblu de măsuri juridice, organizatorice, economice şi tehnologice destinate prevenirii pericolelor pentru resursele şi infrastructura informaţională a SIA „MD”.

33. Cerinţele generale faţă de securitatea informaţională a SIA „MD” sînt:

1) asigurarea confidenţialităţii informaţiei, ce presupune asigurarea accesului la informaţie doar persoanelor autorizate. Totodată confidenţialitatea presupune şi menţinerea caracterului privat al datelor cu caracter personal;

2) asigurarea integrităţii şi consistenţei datelor, ce presupune definirea unor reguli clare de introducere şi procesare a datelor, astfel încît informaţiile introduse să nu poată fi distorsionate accidental sau cu rea intenţie. Modificările asupra datelor se fac doar de către persoanele autorizate;

3) asigurarea disponibilităţii datelor, ce presupune asigurarea accesului la informaţie atunci cînd este solicitată şi implică, în principiu, disponibilitatea sistemului de a oferi informaţia solicitată de către utilizatori;

4) implementarea de către posesor şi deţinător a tuturor măsurilor necesare pentru asigurarea securităţii informaţionale a sistemului.

34. Sarcinile de bază privind asigurarea securităţii informaţionale a SIA „MD” sînt:

1) asigurarea securităţii, confidenţialităţii şi integrităţii datelor colectate şi procesate, cu respectarea cerinţelor faţă de asigurarea securităţii datelor, inclusiv a datelor cu caracter personal:

a) asigurarea securităţii şi confidenţialităţii informaţiei, adică asigurarea accesului la informaţii doar al persoanelor cu drepturi şi autorizaţii corespunzătoare;

b) asigurarea integrităţii şi consistenţei informaţiei, prevenirea introducerii, actualizării şi nimicirii nesancţionate a informaţiei;

c) asigurarea integrităţii fizice a informaţiei;

2) asigurarea protecţiei infrastructurii informaţionale de deteriorare şi de încercări de modificare a funcţionării;

3) efectuarea colectării, prelucrării, stocării şi furnizării datelor cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii nr.133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.

35. Mecanismele de bază ale asigurării securităţii informaţionale sînt:

1) autentificarea şi autorizarea informaţiei;

2) criptarea informaţiei;

3) administrarea accesului la informaţie;

4) înregistrarea acţiunilor utilizatorilor SIA „MD”;

5) monitorizarea şi supravegherea accesărilor informaţiei;

6) auditul securităţii;

7) realizarea copiilor de siguranţă ale datelor;

8) procedurile de restabilire în caz de necesitate.

36. Utilizarea mecanismelor de asigurare a securităţii informaţionale se planifică la etapa de proiectare a sistemelor şi infrastructurii informaţionale.

37. Securitatea datelor cu caracter personal gestionate prin intermediul SIA „MD” se asigură în conformitate cu Legea nr.133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal. Termenele de stocare a datelor cu caracter personal se stabilesc ţinînd cont de prevederile art.4 alin.(1) lit.e) din legea menţionată. La expirarea termenului de stocare, datele cu caracter personal sînt distruse în modul stabilit de lege.

38. SIA „MD” se conformează cerinţelor Hotărîrii Guvernului nr.1123 din 14 decembrie 2010 „Privind aprobarea Cerinţelor faţă de asigurarea securităţii datelor cu caracter personal la prelucrarea acestora în cadrul sistemelor informaţionale de date cu caracter personal”.

39. Posesorul SIA „MD” este obligat să înregistreze sistemul în Registrul de stat al operatorilor de date cu caracter personal, care este gestionat de Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal.