vineri, 24 iunie 2022
Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova Dispoziţie nr.9 din 10.03.2022

COMISIA PENTRU SITUAŢII EXCEPŢIONALE A REPUBLICII MOLDOVA

 

D I S P O Z I Ţ I E

 

nr. 9  din  10.03.2022

 

www.gov.md

 

* * *

În conformitate cu art.22 din Legea nr.212/2004 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.132-137, art.696), art.2 din Hotărârea Parlamentului nr.41/2022 privind declararea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.522, art.631), pct.6, 7, 8 şi 9 din Regulamentul Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1340/2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.150-151, art.1387), Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova

DISPUNE:

 

[Pct.1 abrogat prin Dispoziţia CSE nr.28 din 24.06.2022, în vigoare 01.07.2022]

 

2. Prin derogare de la prevederile Legii nr.461/2001 privind piaţa produselor petroliere, în perioada stării de urgenţă, preţurile de comercializare cu ridicata a produselor petroliere principale de tip standard nu vor depăşi preţurile maxime de comercializare cu amănuntul a produselor petroliere principale de tip standard stabilite de către Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică în baza Metodologiei de calcul şi aplicare a preţurilor la produsele petroliere.

3. În perioada stării de urgenţă, prin derogare de la prevederile Legii cu privire la modul de introducere şi scoatere a bunurilor de pe teritoriul Republicii Moldova de către persoane fizice nr.1569/2002, se permite persoanelor fizice rezidente şi nerezidente să tranziteze teritoriul vamal al Republicii Moldova cu bunuri, în calitate de ajutor umanitar, destinate persoanelor aflate pe teritoriul Ucrainei. Serviciul Vamal va stabili o procedură simplificată de tranzit şi va asigura supravegherea vamală a bunurilor până la scoaterea acestora de pe teritoriul vamal al Republicii Moldova. Procedura simplificată de tranzit se va realiza cu utilizarea borderoului de transport (în format electronic).

Organul vamal de plecare va aplica sigilii vamale asupra compartimentului marfar al mijlocului de transport sau, după caz, va utiliza alte mijloace de identificare prevăzute de art.190 Cod Vamal

4. În perioada stării de urgenţă, prin derogare de la prevederile Codului vamal şi Legii nr.1569/2002 cu privire la modul de introducere şi scoatere a bunurilor de pe teritoriul Republicii Moldova de către persoane fizice, se suspendă termenul de aflare pe teritoriul Republicii Moldova a mijloacelor de transport înmatriculate în Ucraina şi declarate prin acţiune.

5. În conformitate cu prevederile art.36, alin.(1), lit.b) din Legea finanţelor publice şi responsabilităţilor bugetar-fiscale nr.181/2014, pct.2, 8 şi 9 din Regulamentul privind gestionarea fondurilor de urgenţă ale Guvernului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.862/2015, Ministerul Finanţelor, va aloca Ministerului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale, din fondul de rezervă al Guvernului, mijloace financiare în mărime de 5650 mii lei, pentru cheltuielile suportate diferenţiat pentru perioada 24 februarie – 9 martie 2022, în procesul de gestionare a fluxului migraţional, prin asigurarea transportării persoanelor refugiate.

6. Prin derogare de la prevederile Metodologiei de calculare a tarifelor pentru serviciile de transportare a călătorilor (pasagerilor) şi bagajelor cu transportul auto, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.1167/2007 şi a punctelor 1 şi 2 din Ordinul Ministerului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale nr.19/2022 cu privire la stabilirea tarifelor pentru efectuarea transporturilor rutiere de persoane prin servicii regulate în trafic raional şi interraional, pe perioada stării de urgenţă, se permite operatorilor de transport modificarea tarifelor pentru serviciile regulate în trafic raional şi interraional până la plafonul calculat conform formulelor din Anexa 1.

Tariful (comisionul) pentru serviciile de autogară, pe perioada stării de urgenţă, se va calcula din valoarea tarifelor plafon aprobate prin ordinul Ministerului Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale nr.19/2022 cu privire la stabilirea tarifelor pentru efectuarea transporturilor rutiere de persoane prin servicii regulate în trafic raional şi interraional, inclusiv în cazul majorărilor aplicate de operatorii de transport rutier.

[Pct.6 completat prin Dispoziţia CSE nr.10 din 15.03.2022, în vigoare 15.03.2022]

 

7. Tarifele menţionate la pct.6 se stabilesc în fiecare zi de vineri a săptămânii curente, pentru săptămâna următoare. Tarifele aplicate pentru săptămâna următoare, urmează a fi notificate în fiecare zi de vineri a săptămânii curente, către Agenţia Naţională Transport Auto şi operatorii de autogară incluşi în autorizaţiile de transport rutier. În cazul în care în localitate nu există autogară, transportatorul va plasa un anunţ în staţia inclusă ca punct de staţionare.

 

[Pct.8 abrogat prin Dispoziţia CSE nr.28 din 24.06.2022, în vigoare 24.06.2022]

 

9. Ministerul Economiei va notifica Organizaţia Mondială a Comerţului cu privire la măsura adoptată la pct.8 prin prezenta Dispoziţie.

10. Pct.5 şi 6 din Dispoziţia nr.3 din 27 februarie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova se abrogă.

11. Pe perioada stării de urgenţă, la exportul porumbului (poziţia tarifară 1005), cu excepţia seminţelor de porumb destinate însămânţării (poziţia tarifară 1005 10), agentul economic exportator va prezenta în adresa Serviciului Vamal, o Declaraţie pe proprie răspundere prin care se atestă producătorul porumbului exportat. Forma Declaraţiei pe proprie răspundere se stabileşte conform anexei nr.2 a prezentei dispoziţii. Prezentarea Declaraţiei pe proprie răspundere neautentice, în partea ce ţine de cantitate şi producător, limitează dreptul agentului economic exportator de a beneficia de restituirea TVA aferent exportului pentru care a fost întocmită declaraţia.

12. Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, pînă la 31 martie 2022 va înainta propuneri privind instituirea unor mecanisme pentru declararea şi estimarea corectă a volumelor de cereale recoltate în Republica Moldova.

13. Prin derogare de la prevederile art.25 din Legea comunicaţiilor electronice nr.241/2007, activitatea de furnizare de servicii de comunicaţii electronice prin satelit destinate persoanele refugiate în Republica Moldova, nu se supune regimului de autorizare generală şi de obţinere a statutului de furnizor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice, inclusiv de obligaţia înregistrării în Republica Moldova a persoanei juridice.

14. În vederea furnizării serviciilor prevăzute la pct.13, pe o perioadă de 6 luni este permisă utilizarea echipamentelor terminale care operează în cadrul reţelelor de satelit non-geostaţionare (NGSO) în cadrul serviciului fix prin satelit (FSS) în benzile de frecvenţă 10,7 – 12,75 GHz şi 14,0 – 14,5 GHz, în condiţiile art.26 alin.12) lit.b) şi în conformitate cu condiţiile tehnice stabilite în Anexa 1 la Decizia Comitetului de Comunicaţii Electronice ale Conferinţei Europene a Administraţiilor în Poştă şi Telecomunicaţii ECC/DEC(17)04.

15. Prin derogare de la prevederile art.31 al Legii privind activităţile de acreditare şi de evaluare a conformităţii nr.235/2011, în vederea importului şi utilizării echipamentelor terminale menţionate la pct.14 pentru prestarea serviciilor de comunicaţii electronice prin satelit persoanelor refugiate în Republica Moldova, autorităţile Republicii Moldova recunosc certificatele de conformitate sau rapoartele de încercări pentru echipamente terminale prevăzute la pct.14 emise în limba de stat sau într-o limbă de circulaţie internaţională de către organismele naţionale de acreditare menţionate la art.31 alin.1) din Legea nr.235/2011, fără obligaţia traducerii în limba de stat şi fără obligaţia parcurgerii procedurii prevăzute de art.31 alin.3) din Legea nr.235/2011.

16. În scopul recepţionării şi gestionării utilajelor destinate activităţii de furnizare de servicii de comunicaţii electronice prin satelit destinate persoanele refugiate în Republica Moldova, Starlink Internet Services Limited va semna un acord de colaborare cu I.P „Serviciul Tehnologii Informaţionale şi Securitate Cibernetică”, iar S.A. „Moldtelecom” va acorda suportul tehnic necesar.

17. Punctul 1.1 din Dispoziţia nr.8 al Comisiei pentru Situaţii Excepţionale din 7 martie 2022, se modifică după cum urmează:

după cuvintele „o Autoritate Publică Centrală şi anume Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, Ministerul Sănătăţii” se adaugă textul „precum şi importate în adresa înaltul Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi (ICNUR), Republica Moldova”

18. Dispoziţia nr.5 din 2 martie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale se modifică după cum urmează:

18.1. Punctul 5.1.1 litera e) se completează cu textul „şi/sau stabilirea domiciliului copilului minor”;

se completează cu literele g)-i) cu următorul cuprins:

„g) privind cererile cu valoare redusă;

h) privind încuviinţarea adopţiei;

i) privind repararea prejudiciului cauzat prin vătămarea sănătăţii sau prin cauzarea morţii.”.

18.2. Punctul 5.3.1 se modifică după cum urmează:

1. litera a) se completează cu cuvintele „precum şi cele cu privire Ia infracţiunile uşoare şi mai puţin grave, în cadrul cărora sunt bănuiţi sau învinuiţi minori.”;

2. litera c) se completează după cuvântul „cauzele” cu cuvântul „penale”;

3. se completează cu litera d) cu următorul cuprins:

„d) acţiunile procesuale privind investigarea infracţiunilor comise de un grup criminal organizat sau organizaţie criminală.”.

18.3. Punctul 5.3.2 se modifică după cum urmează:

1. la litera c), cuvântul „măsurile” se substituie cu cuvintele „aplicarea măsurilor”;

2. la litera h), cuvintele „cele privind acte de terorism sau de spălare a banilor” se substituie cu cuvintele „cele comise de un grup criminal organizat sau organizaţie criminală, acte de terorism sau de spălare a banilor”.

3. se completează cu litera i) cu următorul cuprins:

„i) cele privind infracţiunile uşoare şi mai puţin grave, în cadrul cărora sunt inculpaţi sau părţi vătămate minore.”.

18.4. Punctul 5.4.1 va avea următorul cuprins:

„5.4.1 Cauzele contravenţionale se examinează potrivit prevederilor Codului contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008. Cauzele contravenţionale în care urgenţa se justifică prin scopul instituirii stării de urgenţă şi care vizează încălcarea dispoziţiilor emise în scopul gestionării stării de urgenţă declarate, se examinează de către autoritatea competentă să soluţioneze cauzele contravenţionale în termen de 7 zile de la data comiterii contravenţiei, iar de către instanţa de judecată care examinează cauza contravenţională în termen de 15 de zile de la data intrării dosarului în instanţă.”.

19. La punctul 8 din Dispoziţia nr.6 din 3 martie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova textul „şi 189” se substituie cu textul „ , 189 şi 224”.

20. Pct.20 al Dispoziţiei nr.2 din 25 februarie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale se redă în următoarea redacţie:

„Prin derogare de la prevederile art.9 din Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală nr.1585/1998, cetăţenii străini refugiaţi din Ucraina, care nu sunt titulari ai dreptului de şedere în Republica Moldova, beneficiază de asistenţă medicală acordată de prestatorii de servicii medicale încadraţi în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală (AOAM), în cazul în care întrunesc criteriile definiţiei de caz pentru COVID-19, precum şi în cazurile de urgenţe medico-chirurgicale. Cheltuielile suportate de prestatorii de servicii medicale încadraţi în sistemul AOAM vor fi achitate din mijloacele financiare acumulate în fondurile AOAM, cu compensarea acestora din sursele bugetului de stat sau/şi alte surse legal constituite. Prestatorii de servicii medicale vor prezenta Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină rapoarte şi facturi separate pentru serviciile medicale respective, conform mecanismului stabilit.”

21. Pct.2.2 al Dispoziţiei nr.6 din 3 martie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale se modifică după cum urmează:

după cuvintele „Consumabile şi dispozitive medicale” se adaugă textul „inclusiv cele prevăzute în pct.15 al Dispoziţiei nr.2 din 25 februarie 2022,”.

22. Pct.4 al Dispoziţiei nr.3 din 27 februarie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale se modifică după cum urmează:

după cuvintele „Instituţiile publice din subordinea autorităţilor publice centrale” se adaugă textul „şi Autorităţile Publice Locale de nivelul I,”.

23. Dispoziţia nr.7 din 4 martie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale se completează cu pct.17.3 ce va avea următorul text:

„consumatorii deserviţi de către furnizorii cărora nu le-au fost impuse obligaţiile de serviciu public şi operatorii sistemelor de distribuţie închise. Finanţarea din bugetul de stat a compensaţiilor va fi efectuată doar pentru volumele de gaze naturale procurate la preţuri reglementate de către furnizori şi operatorii sistemelor de distribuţie închise;”.

24. Dispoziţiile Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova sunt obligatorii şi executorii pentru conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, ai agenţilor economici, ai instituţiilor publice, precum şi pentru cetăţeni şi alte persoane aflate pe teritoriul Republicii Moldova.

25. Prezenta Dispoziţie intră în vigoare din momentul emiterii şi se publică pe pagina web oficială a Guvernului.

 

PRIM-MINISTRU,
PREŞEDINTE AL COMISIEINatalia GAVRILIŢA

 

 

Anexa 1

a Dispoziţiei

nr.9 din 10 martie 2022

 

Formula de calcul a tarifelor pentru serviciile regulate

în trafic raional şi interraional

 

1. Pentru serviciile în trafic interraional:

a) Pentru categoria de confort II:

 

 

Unde:

0,29 lei – cheltuieli pentru combustibil incluse în tariful aprobat

X – preţul mediu pentru ultimele 7 zile a unui litru de combustibil (conform datelor ANRE)

18 lei – preţul unui litru de combustibil, inclus în tariful aprobat

0,41 lei – alte cheltuieli incluse în tarif

 

b) Pentru categoria de confort I:

 

 

Unde:

0,31 lei – cheltuieli pentru combustibil incluse în tariful aprobat

X – preţul mediu pentru ultimele 7 zile a unui litru de combustibil (conform datelor ANRE)

18 lei – preţul unui litru de combustibil, inclus în tariful aprobat

0,49 lei – alte cheltuieli incluse în tarif

 

2. Pentru serviciile în trafic raional:

c) Pentru categoria de confort II:

 

 

Unde:

0,29 lei – cheltuieli pentru combustibil incluse în tariful aprobat

X – preţul mediu pentru ultimele 7 zile a unui litru de combustibil (conform datelor ANRE)

18 lei – preţul unui litru de combustibil, inclus în tariful aprobat

0,51 lei – alte cheltuieli incluse în tarif

 

d) Pentru categoria de confort I:

 

 

Unde:

0,31 lei – cheltuieli pentru combustibil incluse în tariful aprobat

X – preţul mediu pentru ultimele 7 zile a unui litru de combustibil (conform datelor ANRE)

18 lei – preţul unui litru de combustibil, inclus în tariful aprobat

0,59 lei – alte cheltuieli incluse în tarif.

 

 

Anexa 2

a Dispoziţiei

nr.9 din 10 martie 2022

 

DECLARAŢIE PE PROPRIE RĂSPUNDERE

de atestare a producătorului

 

(se completează de către exportator)

 

Data ___________________ 20___

Nr.________________

 

Denumirea agentului economic (exportator) __________________________________

IDNO (exportator) _______________________________________________________

Adresa juridică __________________________________________________________

Date de contact _________________________________________________________

Reprezentat de _________________________________________________________

Cantitatea de porumb exportată ___________________________________________

 

declar pe propria răspundere, că mărfurile care urmează a fi exportate, sunt de provenienţă autohtonă, după cum urmează:

 

IDNO producător*Denumirea producătoruluiPoziţia tarifarăCantitatea mărfii
(tone)
 
 
Total

X

 

* se completează denumirea producătorului (în cazul în care s-a procurat de la un intermediar, se completează datele producătorului şi nu a intermediarului de pe lanţul de achiziţie)

 

_________________________

(data)

_________________________

(semnătura declarantului)

 

Datele din prezenta declaraţie conţin date cu caracter personal şi secret comercial, care sunt reglementate de Legea nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal, Legea nr.171/1994 cu privire la secretul comercial, şi alte acte normative în vigoare. Persoanele care fac cunoştinţă cu prezenta Declaraţie, urmează să respecte prevederile legislaţiei în vigoare şi să nu admită divulgarea datelor respective.