joi, 22 decembrie 2022
Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova Dispoziţie nr.3 din 27.02.2022

COMISIA PENTRU SITUAŢII EXCEPŢIONALE A REPUBLICII MOLDOVA

 

D I S P O Z I Ţ I E

 

nr. 3  din  27.02.2022

 

www.gov.md

 

* * *

În conformitate cu art.22 din Legea nr.212/2004 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război, art.2 din Hotărârea Parlamentului nr.41/2022 privind declararea stării de urgenţă, pct.6, 7, 8 şi 9 din Regulamentul Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1340/2001, Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova

DISPUNE:

1. Se instituie Centrul Unic de Gestionare a Crizei în scopul coordonării situaţiei legată de fluxul de refugiaţi din Ucraina.

2. Spaţiile pentru recepţia, sortarea şi distribuţia donaţiilor şi ajutoarelor umanitare vor fi desemnate prin ordinul Secretarului General al Guvernului. Organizaţiile societăţii civile şi voluntarii vor avea acces pe teritoriul depozitului. Donaţiile şi ajutoarele umanitare vor fi gestionate de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale. Distribuţia ajutoarelor umanitare se va face pentru centrele de plasament temporar şi gestionarea fluxului de refugiaţi.

3. Întreprinderile de stat, societăţile cu capital majoritar de stat şi organizaţiile necomerciale pot organiza Centre de plasament temporar pentru refugiaţi, cu aprobarea din partea Agenţiei Naţionale de Asistenţă Socială şi cu respectarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Centrului de plasament temporar pentru refugiaţi. Pentru Centrele de plasament temporar pentru refugiaţi create de întreprinderile de stat, societăţile cu capital majoritar de stat şi organizaţiile necomerciale, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va acoperi:

- costurile prevăzute la punctele 4 literele b), c) şi d) şi 11 din Normele de cheltuieli pentru Centrul de plasament temporar pentru refugiaţi, în limitele prevăzute de Norme şi în baza facturilor furnizorilor/ prestatorilor, în cazul în care aceste cheltuieli sunt nemijlocit cauzate şi nu erau prevăzute înainte de activarea Centrului de plasament temporar pentru refugiaţi;

- cheltuielile de personal în limita sumei de 4250 lei per angajat cu normă deplină pe lună, calculată în baza cheltuielilor echivalente cu salarizarea lucrătorilor sociali prevăzute de Legea 270 din 2018, pentru persoanele care activează nemijlocit pentru deservirea refugiaţilor în cadrul Centrelor de plasament temporar pentru refugiaţi, pentru timpul efectiv lucrat în acest scop;

- cheltuielile cu impozitele nemijlocit cauzate de activitatea Centrelor de plasament temporar pentru refugiaţi;

- alte costuri cauzate nemijlocit de serviciile prestate refugiaţilor, neprevăzute la punctele anterioare, în baza raportării detaliate şi aprobării de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.

[Pct.3 în redacţia Dispoziţiei CSE nr.16 din 20.04.2022, în vigoare 20.04.2022]

 

4. Instituţiile publice din subordinea autorităţilor publice centrale şi Autorităţile Publice Locale de nivelul I, pot organiza Centre de plasament temporar pentru refugiaţi, cu aprobarea din partea Agenţiei Naţionale de Asistenţă Socială şi cu respectarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Centrului de plasament temporar pentru refugiaţi. Pentru Centrele de plasament temporar pentru refugiaţi create de instituţiile publice din subordinea autorităţilor publice centrale, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale va acoperi costurile de funcţionare în limitele prevăzute în Normele de cheltuieli pentru Centrul de plasament temporar pentru refugiaţi, iar pentru Centrele de plasament temporar pentru refugiaţi create de către autorităţile publice locale de nivelul I, Ministerul Finanţelor va aloca către autorităţile publice locale de nivelul I resursele necesare pentru adaptarea şi funcţionarea obiectivelor de cazare în centre de plasament temporar, în baza solicitărilor centralizate şi prezentate de către Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.

[Pct.4 modificat prin Dispoziţia CSE nr.12 din 25.03.2022, în vigoare 25.03.2022]

[Pct.4 completat prin Dispoziţia CSE nr.9 din 10.03.2022, în vigoare 10.03.2022]

 

[Pct.5-6 abrogate prin Dispoziţia CSE nr.9 din 10.03.2022, în vigoare 10.03.2022]

 

7. Ministerul Economiei, în comun cu Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, vor intensifica acţiunile de monitorizare a fluctuaţiei preţurilor şi a stocurilor de porumb şi derivatele acestora pe piaţa internă şi externă şi vor raporta săptămânal Comisiei pentru Situaţii Excepţionale.

8. Ministerul Economiei va notifica Organizaţia Mondială a Comerţului cu privire la măsura adoptată prin prezenta dispoziţie.

9. Ministerul Finanţelor, în temeiul pct.6 al Dispoziţiei Comisiei pentru Situaţii Excepţionale nr.1 din 24 februarie 2022, la solicitarea autorităţilor publice antrenate direct în procesul de gestionare a fluxului migraţional şi asigurarea ordinii şi securităţii publice conexe acestuia, va aloca din fondul de intervenţie mijloace financiare, în scopul acordării sporului de compensare pentru munca prestată în condiţii de risc sporit pentru sănătate, în sumă de 147,0 mil.lei, după cum urmează:

1. Ministerului Afacerilor Interne, 127,5 mil.lei;

2. Ministerului Apărării, 18.1 mil.lei;

3. Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, 1.4 mil.lei.

[Pct.9 modificat prin Dispoziţia CSE nr.30 din 13.07.2022, în vigoare 13.07.2022]

[Pct.9 modificat prin Dispoziţia CSE nr.13 din 31.03.2022, în vigoare 31.03.2022]

 

10. Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Apărării şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, în temeiul pct.6 al Dispoziţiei Comisiei pentru Situaţii Excepţionale nr.1 din 24 februarie 2022, în scopul acordării sporului de compensare pentru munca prestată în condiţii de risc sporit pentru sănătate, vor:

1. elabora şi pune în aplicare Regulamentele necesare pentru a calcula şi a duce evidenţa alocaţiilor efectuate;

2. stabili sporul de compensare pentru munca prestată în condiţii de risc sporit pentru sănătate în conformitate cu prevederile art.1391 din Codul Muncii nr.154/2003, pe unitate de timp (oră sau zi), în funcţie de volumul de lucru şi de nivelul de pregătire profesională ale salariatului;

3. efectua evidenţa, raportarea şi controlul utilizării mijloacelor alocate din fondul de intervenţie conform cadrului normativ prevăzut de Hotărârea Guvernului nr.862/2015.

11. În scopul asigurării stocului necesar de alimente şi de alte produse de strictă necesitate şi pentru stabilirea unui regim special de lucru adecvat situaţiei pentru agenţi economici-operatori din domeniul alimentar, pe durata stării de urgenţă:

 

[Subpct.1) pct.11 abrogat prin Dispoziţia CSE nr.30 din 13.07.2022, în vigoare 13.07.2022]

 

2. Serviciul Vamal şi Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor îşi vor organiza activitatea la punctele de frontieră şi la posturile vamale interne, ţinând cont de necesitatea asigurării trecerii peste frontieră a produselor alimentare şi de strictă necesitate în regim non-stop şi prioritar.

12. Punctul 6 al Dispoziţiei nr.1 din 24 februarie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, va avea următorul cuprins:

„Pe perioada stării de urgenţă personalul antrenat direct în procesul de gestionare a fluxului migraţional şi asigurarea ordinii şi securităţii publice conexe acestuia din aparatul central al Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi din cadrul autorităţilor administrative şi instituţiilor din subordinea acestora, precum şi asistenţii sociali şi lucrătorii sociali antrenaţi în acest proces beneficiază de sporul de compensare pentru munca prestată în condiţii de risc sporit pentru sănătate, în corespundere cu art.1391 al Codului muncii.”.

13. Punctul 4 al Dispoziţiei nr.1 din 24.02.2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova va avea următorul cuprins:

„Pe perioada stării de urgenţă, la traversarea frontierei de stat pe sensul de intrare în Republica Moldova de pe teritoriul Ucrainei, se suspendă aplicarea prevederilor punctului 10 din Anexa 1 a Hotărârii nr.62 din 22.09.2021 a Comisiei Naţionale Extraordinare de Sănătate Publică. Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică va asigura testarea rapidă a persoanelor care prezintă simptome ale infecţiei cu virusul SARS-CoV-2”.

14. Pct.1 al Dispoziţiei nr.1 din 24 februarie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, va avea următorul cuprins:

„Prin derogare de la prevederile Hotărârii Guvernului nr.765/2014 cu privire la aprobarea listei documentelor de călătorie acceptate pentru traversarea de către străini a frontierei de stat a Republicii Moldova se va autoriza traversarea frontierei de stat a străinilor care vin direct din Ucraina, la prezentarea unuia din actele de identitate, inclusiv cu termenul de valabilitate expirat:

a) pentru minori – certificatul de naştere/certificatul ce atestă naşterea copilului eliberat de instituţia medicală, actul de identitate naţional (buletinul/card de identitate/paşaport intern), paşaport ordinar, inclusiv alte tipuri de documente care permit identificarea persoanei (certificat de identitate a cetăţeanului Ucrainei, eliberat de Ambasada Ucrainei în Republica Moldova, act de identitate temporar eliberat de către Biroul Migraţie şi Azil, carnet/legitimaţie de elev/student. etc., inclusiv copiile acestora sau în format electronic (diia.gov.ua).;

b) pentru maturi – actul de identitate naţional (buletin/card de identitate, paşaport intern), paşaport ordinar, inclusiv alte tipuri de documente care permit identificarea persoanei (certificat de identitate a cetăţeanului Ucrainei, eliberat de Ambasada Ucrainei în Republica Moldova, act de identitate temporar, eliberat de către Biroul Migraţie şi Azil, permis de conducere, permis de şedere, livret militar, etc., inclusiv copiile acestora sau format în electronic (diia.gov.ua).”

[Pct.14 modificat prin Dispoziţia CSE nr.6 din 03.03.2022, în vigoare 03.03.2022]

 

15. Prin derogare de la prevederile art.1522, alin.(2) şi (3) din Codul transporturilor rutiere nr.150/2014, Serviciul Vamal şi Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră, vor permite intrarea şi ieşirea pe teritoriul Republicii Moldova dinspre Ucraina, a operatorilor de transport rutier străini, care efectuează operaţiuni de transport de mărfuri în scop de tranzit, şi persoane inclusiv în tranzit, fără prezentarea, de către conducătorii auto, a actelor permisive.

[Pct.15 completat prin Dispoziţia CSE nr.6 din 03.03.2022, în vigoare 03.03.2022]

 

16. Prin derogare de la prevederile art.29, alin.(2) din Legea nr.215/2011 cu privire la frontiera de stat, precum şi de la prevederile pct.10, sub pct.2), lit.a) din Regulamentul circulaţiei rutiere, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.357/2009, Serviciul Vamal şi Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră, vor permite intrarea pe teritoriul Republicii Moldova, a unităţilor de transport străine, în baza certificatelor de înmatriculare în format electronic (diia.gov.ua) emis de către autorităţile din Ucraina, cu admiterea acestora în traficul internaţional.

 

[Pct.17-20 abrogate prin Dispoziţia CSE nr.30 din 13.07.2022, în vigoare 18.07.2022]

 

21. În temeiul art.21 alin.(3) al Legii nr.212-XV/2004 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război Armata Naţională va acorda, la solicitare, sprijin Ministerului Afacerilor Interne pentru misiuni legate de gestionarea asistenţei umanitare şi paza sediilor obiectivelor de importanţă naţională.

22. La pct.16 lit.a) din Dispoziţia Comisiei pentru Situaţii Excepţionale nr.1 din 24 februarie 2022, textul „încetarea raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne” se completează cu textul „ , cu excepţia cazurilor prevăzute la art.38 alin.(1) lit.j) din Legea nr.288/2016 privind funcţionarul public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne”.

23. Prin derogare de la prevederile Legii nr.143/2014 privind regimul articolelor pirotehnice, pe perioada stării de urgenţă se interzice comercializarea şi utilizarea articolelor pirotehnice, articolelor pirotehnice de divertisment, articolelor pirotehnice de scenă, bateriilor de petarde, bateriilor de petarde luminoase, petardelor şi petardelor luminoase. Excepţie de la prezenta interdicţie fac comercializarea şi utilizarea articolelor care întrunesc cumulativ următoarele condiţii:

a) diametrul articolelor nu depăşeşte 30 mm;

b) articolele se încadrează în una dintre următoarele categorii prevăzute de art.5 din Legea nr.143/2014 privind regimul articolelor pirotehnice:

- articole pirotehnice de divertisment (doar categoria 1 şi categoria 2);

- articole pirotehnice de scenă (categoriile T1 şi T2).

[Pct.23 completat prin Dispoziţia CSE nr.25 din 09.06.2022, în vigoare 09.06.2022]

 

24. În perioadă stării de urgenţă se interzice utilizarea salvelor de foc.

 

[Pct.25 abrogat prin Dispoziţia CSE nr.55 din 22.12.2022, în vigoare 22.12.2022]

 

26. Achitarea salariilor personalului medical implicat în prestarea serviciilor medicale în cadrul Centrelor provizorii de gestionare a unor afluxuri de străini pe teritoriul Republicii Moldova şi Centrelor de plasament temporar pentru refugiaţi, delegat de către instituţiile medico-sanitare publice, se va asigura conform actelor normative în vigoare şi timpului efectiv prestat, din contul mijloacelor fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală.

27. Dispoziţiile Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova sunt obligatorii şi executorii pentru conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, ai agenţilor economici, ai instituţiilor publice, precum şi pentru cetăţeni şi alte persoane aflate pe teritoriul Republicii Moldova.

28. Prezenta Dispoziţie intră în vigoare din momentul emiterii şi se publică pe pagina web oficială a Guvernului.

 

PRIM-MINISTRU,
PREŞEDINTE AL COMISIEINatalia GAVRILIŢA