COMISIA PENTRU SITUAŢII EXCEPŢIONALE A REPUBLICII MOLDOVA
D I S P O Z I Ţ I E
nr. 6 din 03.03.2022
www.gov.md
* * *
În conformitate cu art.22 din Legea nr.212/2004 privind regimul stării de urgenţă, de asediu şi de război (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.132-137, art.696), art.2 din Hotărârea Parlamentului nr.41/2022 privind declararea stării de urgenţă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2022, nr.522, art.631), pct.6, 7, 8 şi 9 din Regulamentul Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1340/2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.150-151, art.1387), Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova
DISPUNE:
1. Prin derogare de la prevederile art.167 alin.(2) din Codul fiscal, pe perioada stării de urgenţă, la deschiderea conturilor bancare în favoarea Agenţiei ONU pentru Refugiaţi din Moldova (IDNO 13557010), băncile vor putea demara operaţiuni pe un cont bancar şi/sau cont deschis la solicitarea Agenţiei ONU pentru Refugiaţi din Moldova, până la recepţionarea de către bancă a documentului electronic emis şi remis de către Serviciul Fiscal de Stat, care confirmă luarea la evidenţa fiscală a contului. Băncile vor informa Serviciului Fiscal de Stat despre conturile bancare deschise în favoarea Agenţiei ONU pentru Refugiaţi din Moldova în termen de 5 zile de la deschiderea acestora.
2. Pe perioada stării de urgenţă, declarată prin Hotărârea Parlamentului nr.41 din 24.02.2022, se stabilesc condiţii speciale de oferire a ajutoarelor umanitare de medicamente, consumabile şi dispozitive medicale, către beneficiarii de ajutoare umanitare cu sediul în Ucraina.
2.1. Donatorii de ajutoare umanitare de medicamente, consumabile şi dispozitive medicale pot fi doar persoane juridice înregistrate în Republica Moldova.
2.2. Scoaterea din Republica Moldova a ajutoarelor umanitare de medicamente, consumabile şi dispozitive medicale, inclusiv cele prevăzute în pct.15 al Dispoziţiei nr.2 din 25 februarie 2022, se va face cu permisiunea Agenţiei Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale (AMDM).
2.3. Pentru a obţine a obţine permisiunea (inclusiv semnată electronic) a AMDM, donatorii vor depune la sediul AMDM următoarele documente:
a) Demers cu solicitare de eliberare a permisiunii de scoatere din ţară a lotului de medicamente, consumabile şi dispozitive medicale, cu indicarea instituţiei beneficiare, conform formularului de la AMDM;
b) Copia extrasului din Registrul de Stat al donatorului;
c) Factura (invoice sau proforma invoice) sau packing list;
d) Certificatele de calitate sau de conformitate ale bunurilor donate;
e) Specificaţia în format electronic cu privire la ajutorul umanitar donat, conform formularului de la AMDM
[Pct.2 completat prin Dispoziţia CSE nr.9 din 10.03.2022, în vigoare 10.03.2022]
3. Serviciul Vamal va permite exportul donaţiei de ajutoare umanitare de medicamente, consumabile şi dispozitive medicale în baza unui aviz eliberat de către AMDM.
4. Agenţia Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale va monitoriza constant stocurile de medicamente, consumabile şi dispozitive medicale disponibile în Republica Moldova, săptămânal, precum şi va efectua o analiză privind riscurile unui deficit de produse în termen scurt şi mediu. Raportul va fi expediat în adresa Comisiei Situaţii Excepţionale şi Centrului Unic de Gestionare a Crizei.
5. Agenţia Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale va expedia în adresa Comisiei Situaţii Excepţionale şi a Centrului Unic de Gestionare a Crizei un raport săptămânal detaliat cu privire la ajutoarele umanitare de medicamente, consumabile şi dispozitive medicale autorizate de aceasta.
6. Prin derogare de la prevederile pct.11 al Anexei nr.2 (Normele privind instituirea subdiviziunilor structurale ale autorităţii publice) la Hotărîrea Guvernului nr.1001/2011 privind punerea în aplicare a unor acte legislative şi capitolul III din Anexa nr.5 la Hotărîrea Guvernului nr.201/2009 privind punerea în aplicare a prevederilor Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, se permite aprobarea de către Ministrul Afacerilor Interne a modificărilor la statul de personal al Biroului Migraţie şi Azil al MAI, cu avizarea acestuia de către Cancelaria de Stat în termen de 3 zile. Ministerul Finanţelor va aproba schema de încadrare a personalului Biroului Migraţie şi Azil al MAI şi va aloca surse suplimentare pentru salarizarea personalului, conform calculelor anexate.
7. Prin derogare de la prevederile art.15 alin.(4) din Legea nr.288/2016 privind funcţionarul public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne şi pct.6 al Hotărârii Guvernului nr.423/1992, cu referire la modificările în statul de personal menţionate la punctul 6 al prezentei Dispoziţii, se permite angajarea în funcţii publice cu statut special din cadrul Biroului Migraţie şi Azil al MAI, fără concurs, în baza avizului pozitiv al Comisiei medicale speciale din cadrul MAI şi perfectarea dreptului de acces la secretul de stat, în termen de 5 zile de către organele abilitate, pentru angajaţii MAI.
8. Prin derogare de la prevederile art.2, 20, 39 alin.(2), 189 şi 224 din Codul administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018, solicitările Biroului migraţie şi azil din cadrul Ministerului Afacerilor Interne referitoare la luarea în custodie publică a străinului sau prelungirea acestei măsuri vor fi examinate de instanţele de judecată potrivit procedurii de contencios administrativ, ţinându-se cont de prevederile speciale ale Legii nr.200/2010 privind regimul străinilor în Republica Moldova.
[Pct.8 modificat prin Dispoziţia CSE nr.9 din 10.03.2022, în vigoare 10.03.2022]
9. Se stabileşte că prelungirea duratei de luare în custodie publică a străinilor se dispune de instanţa de judecată, în a cărei rază de competenţă se află Centrul de plasament temporar al străinilor.
10. Prin derogare de la prevederile art.10 al Legii nr.104/2020 cu privire la rezervele de stat şi de mobilizare, se permite Agenţiei Rezerve Materiale, pe perioada stării de urgenţă, utilizarea a două stivuitoare modelul Hangcha CPCD 30-AG2, din rezervele de stat, în scopul recepţionării ajutorului umanitar parvenit în adresa Republicii Moldova.
11. Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi Inspectoratul General de Carabinieri vor întreprinde măsuri privind asigurarea cetăţenilor străini, plasaţi temporar în Centrele provizorii de gestionare a situaţiei de criză, amplasate în satul Palanca, raionul Ştefan Vodă, şi satul Călărăşeuca raionul Ocniţa, cu produse alimentare şi alte bunuri materiale eliberate din rezervele de stat, rezervele de mobilizare şi donaţiile primite de la persoane fizice şi persoane juridice, inclusiv vor asigura cu hrană personalul implicat direct în procesul de gestionare a fluxului migraţional şi asigurarea ordinii şi securităţii publice în centrele provizorii menţionate.
12. Pe perioada stării de urgenţă, Ministerul Afacerilor Interne, autorităţile administrative şi instituţiile din subordinea acestuia, se învestesc cu dreptul de asigurare cu alimentaţie a efectivului care se află în stare de alertă şi este implicat în misiuni legate de instituirea stării de urgenţă, în limita bugetului aprobat şi din donaţiile primite de la persoane fizice şi juridice.
13. Dispoziţia nr.3 a CSE din 27 februarie 2022 se modifică după cum urmează:
13.1. la pct.14 sintagma „intrarea în ţară” se substituie cu sintagma „traversarea frontierei de stat”.
13.2. la lit.a) după sintagma „paşaport ordinar” se completează cu textul „inclusiv alte tipuri de documente care permit identificarea persoanei (certificat de identitate a cetăţeanului Ucrainei, eliberat de Ambasada Ucrainei în Republica Moldova, act de identitate temporar eliberat de către Biroul Migraţie şi Azil, carnet/legitimaţie de elev/student. etc., inclusiv copiile acestora sau în format electronic (diia.gov.ua).”
13.3. la lit.b), după sintagma „paşaport ordinar”, se completează cu textul: „ , inclusiv alte tipuri de documente care permit identificarea persoanei (certificat de identitate a cetăţeanului Ucrainei, eliberat de Ambasada Ucrainei în Republica Moldova, act de identitate temporar, eliberat de către Biroul Migraţie şi Azil, permis de conducere, permis de şedere, livret militar, etc., inclusiv copiile acestora sau format în electronic (diia.gov.ua).”.
13.4. Pct.15 după cuvântul „intrarea” se completează cu cuvintele „şi ieşirea”, după cuvintele „şi persoane” se completează cu sintagma „inclusiv în tranzit”, în continuare conform textului.
14. Punctul 6 al Dispoziţiei nr.1 din 24 februarie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, va avea următorul cuprins:
„Pe perioada stării de urgenţă, personalul antrenat direct în procesul de gestionare a fluxului migraţional şi de refugiaţi şi asigurarea ordinii şi securităţii publice conexe acestuia din aparatul central al Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, şi din cadrul autorităţilor administrative şi instituţiilor din subordinea acestora, precum şi personalul din cadrul structurilor teritoriale de asistenţă socială, asistenţii sociali şi lucrătorii sociali antrenaţi în acest proces, beneficiază de sporul de compensare pentru munca prestată în condiţii de risc sporit pentru sănătate, în corespundere cu art.1391 al Codului muncii.”
15. Pentru perioada stării de urgenţă, autorităţile publice de nivelul 2 şi instituţiile publice din subordinea autorităţilor centrale care au deschis Centre de plasament temporar pentru refugiaţi pot angaja lucrători sociali pe o perioadă determinată pentru oferirea serviciilor de asistenţă umanitară pentru refugiaţi, pentru gestionarea fluxului de străini şi/sau deservirea centrelor. Ministerul Finanţelor va aloca mijloacele necesare pentru salarizarea lucrătorilor sociali.
[Pct.16 abrogat prin Dispoziţia CSE nr.53 din 05.12.2022, în vigoare 05.12.2022]
[Pct.16 în redacţia Dispoziţiei CSE nr.8 din 07.03.2022, în vigoare 07.03.2022]
17. Punctul 19 b) din Dispoziţia nr.1 din 24 februarie 2022 a Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, va avea următorul cuprins:
„Ministerul Finanţelor va aloca autorităţilor publice de nivelul al doilea resursele necesare pentru adaptarea şi funcţionarea obiectivelor de cazare în centre de plasament temporar, în baza solicitărilor structurilor teritoriale de asistenţă socială validate de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.”
[Pct.18 abrogat prin Dispoziţia CSE nr.30 din 13.07.2022, în vigoare 01.08.2022]
[Pct.19 abrogat prin Dispoziţia CSE nr.55 din 22.12.2022, în vigoare 22.12.2022]
20. Punctul 5.3.1, lit.b) din Decizia nr.5 din 02.03.2022 a Comisiei Situaţii Excepţionale se redă în următoarea redacţie:
„actele şi măsurile de urmărire penală, inclusiv măsurile asigurătorii, a căror amânare ar pune în pericol obţinerea probelor, recuperarea bunurilor infracţionale, sau prinderea bănuitului, învinuitului sau a inculpatului, generează riscuri iminente de comiterea a noi infracţiuni şi/sau continuarea activităţilor criminale, reţinerea în flagrant, eficienţa măsurilor speciale de investigaţie, precum şi cele privind audierea anticipată.”
21. Dispoziţiile Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova sunt obligatorii şi executorii pentru conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, ai agenţilor economici, ai instituţiilor publice, precum şi pentru cetăţeni şi alte persoane aflate pe teritoriul Republicii Moldova.
22. Prezenta Dispoziţie intră în vigoare din momentul emiterii şi se publică pe pagina web oficială a Guvernului.
PRIM-MINISTRU, | |
PREŞEDINTE AL COMISIEI | Natalia GAVRILIŢA |
