L E G E
pentru modificarea unor acte normative
nr. 175 din 11.11.2021
Monitorul Oficial nr.302-306/431 din 10.12.2021
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – În cuprinsul Legii nr.273/1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.9, art.89), cu modificările ulterioare, cuvintele „şi la evidenţa automatizată în Registrul de stat al populaţiei” se exclud.
Art.II. – La articolul 31 din Legea nr.1134/1997 privind societăţile pe acţiuni (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2020, nr.372–382, art.341), alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) Contractul de societate se întocmeşte în limba de stat şi se semnează de către toţi fondatorii.”
Art.III. – Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543/1998 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2021, nr.88–95, art.79), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 20:
alineatul (6) va avea următorul cuprins:
„(6) Dosarul cadastral electronic conţine documente electronice, semnate cu semnătură electronică avansată calificată de către titularii de drepturi, de către părţile actului sau de către persoanele care l-au întocmit, şi/sau copii scanate de pe documentele necesare înregistrării ori de pe alte documente cadastrale, autenticitatea copiilor fiind confirmată, prin semnătura electronică avansată calificată (în continuare – semnătură electronică), de către registrator sau de altă persoană împuternicită care are competenţa de a perfecta şi de a plasa documente în dosarul cadastral.”
la alineatul (7), cuvintele „în formă scrisă” se substituie cu textul „ , în formă scrisă pe suport de hârtie sau în formă de document electronic,”;
alineatul (8) se completează cu următorul enunţ: „Dosarele cadastrale se întocmesc şi se ţin, prioritar, în format electronic.”
2. Articolul 26:
alineatul (1) se completează cu următoarele enunţuri: „Cererea de înregistrare şi documentele anexate se depun pe suport de hârtie sau prin mijloace electronice de comunicaţie. În ultimul caz, cererea de înregistrare şi documentele anexate se depun în formă de documente electronice.”
la alineatul (2), după cuvintele „părţile contractului” se introduce textul „sau de una din părţi, dacă contractul respectiv are formă de document electronic pe care s-a aplicat semnătura electronică de către toate părţile semnatare”;
alineatul (61) va avea următorul cuprins:
„(61) În cazul dosarelor cadastrale ţinute în format electronic, dacă cererea de înregistrare şi documentele anexate se prezintă pe suport de hârtie, acestea se restituie solicitantului, cu excepţia celor prevăzute la art.20 alin.(7). În dosarul cadastral ţinut în format electronic se includ copiile scanate de pe documentele prezentate pe suport de hârtie, autenticitatea copiilor fiind confirmată prin semnătura electronică aplicată de către registrator, sau exemplarele originale ale documentelor electronice transmise de solicitant.”
3. La articolul 29 alineatul (2), ultimul enunţ va avea următorul cuprins: „În cazul dosarului cadastral ţinut în format electronic, actele juridice autentificate notarial şi actele autorităţilor publice se depun într-un singur exemplar original, în formă de document electronic ori pe suport de hârtie, sau în copie legalizată.”
4. La articolul 36, alineatul (51) va avea următorul cuprins:
„(51) În funcţie de forma indicată în cerere, extrasul din registrul bunurilor imobile şi certificatul privind înscrierile în registrul bunurilor imobile se eliberează în formă de document electronic, pe suport de hârtie sau în ambele forme.”
Art.IV. – Legea nr.1069/2000 cu privire la informatică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.73–74, art.547), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 2, noţiunile „date cu caracter personal”, „date nominative” şi „document electronic” se exclud.
2. Articolul 26 se abrogă.
Art.V. – Codul civil al Republicii Moldova nr.1107/2002 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2019, nr.66–75, art.132), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 227 alineatul (3), cuvintele „şi semnătura lichidatorului” se substituie cu cuvintele „ale lichidatorului”.
2. La articolul 246 alineatul (1), cuvintele „autentificat notarial” se exclud.
3. La articolul 248 alineatul (2), textul „autentificării actului de constituire, asociaţii ei” se substituie cu textul „aprobării actului de constituire de către toţi asociaţii fondatori, aceştia”.
4. La articolul 249 alineatul (2), litera a) va avea următorul cuprins:
„a) actul de constituire lipseşte;”.
5. La articolul 316 alineatul (1), textul „formă electronică,” se exclude.
6. Articolul 318:
la alineatul (1), cuvintele „Actul juridic” se substituie cu textul „Actul juridic scris/autentic”;
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Actul juridic scris se încheie în formă electronică dacă este semnat cu semnătura electronică avansată calificată a persoanei care încheie actul, dacă acordul părţilor sau legea nu prevede cerinţa de utilizare a unui alt tip de semnătură electronică.”
7. La articolul 321 alineatul (2), după textul „telefonograme,” se introduce textul „documente electronice,”.
Art.VI. – La articolul 333 alineatul (6) din Legea nr.105/2003 privind protecţia consumatorilor (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.176–181, art.513), cu modificările ulterioare, litera a) se abrogă.
Art.VII. – Codul muncii al Republicii Moldova nr.154/2003 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.159–162, art.648), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 1 se completează cu două noţiuni noi cu următorul cuprins:
„formă scrisă – informaţia (certificat, document, contract şi altele) expusă cu litere, cifre, semne grafice pe suport de hârtie sau în format electronic; înscrisul olograf pe suport de hârtie; informaţia transmisă prin fax ori prin alte mijloace de comunicaţie, inclusiv prin mijloace electronice, care permit citirea informaţiei;
confirmarea recepţionării/înştiinţării – se consideră că recepţionarea/înştiinţarea este confirmată după îndeplinirea cel puţin a uneia dintre următoarele condiţii, oricare dintre acestea fiind îndeplinită mai întâi:
a) notificarea este predată destinatarului;
b) notificarea este predată la adresa poştală indicată de destinatar în acest scop ori, în lipsa acesteia, la sediul destinatarului persoană juridică sau la domiciliul destinatarului persoană fizică;
c) notificarea este transmisă prin poştă electronică sau prin alt mijloc de comunicare individuală, când poate fi accesată de către destinatar, inclusiv potrivit regulilor de expediere şi recepţionare a documentului electronic prevăzute de legislaţie;
d) notificarea este pusă în orice alt fel la dispoziţia destinatarului într-un loc şi într-un mod care fac posibil, în mod rezonabil, accesul destinatarului fără întârziere.”
2. La articolul 48 alineatul (1), cuvintele „ambele semnate de angajator” se substituie cu cuvintele „semnate de angajator cu semnătură electronică sau cu semnătură olografă”.
3. La articolul 56, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Contractul individual de muncă se semnează de către părţi:
a) fie cu semnătură olografă – în două exemplare, dintre care un exemplar se înmânează salariatului, iar celălalt se păstrează la angajator;
b) fie cu semnătură electronică avansată calificată – în cazul în care părţile contractului individual de muncă au convenit încheierea acestuia prin schimb de documente electronice.”
4. La articolul 58 alineatul (1), după cuvintele „sub semnătură” se introduce textul „sau prin altă modalitate care permite confirmarea recepţionării/înştiinţării”.
5. La articolul 65 alineatul (2), după cuvintele „sub semnătură” se introduce textul „sau prin altă modalitate care permite confirmarea recepţionării/înştiinţării”.
6. La articolul 68, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Contractul individual de muncă poate fi modificat printr-un acord suplimentar semnat de părţi, inclusiv cu utilizarea semnăturii electronice avansate calificate. Acordul suplimentar este parte integrantă a contractului individual de muncă.”
7. La articolul 74 alineatul (3), după cuvintele „sub semnătură” se introduce textul „sau prin altă modalitate care permite confirmarea recepţionării/înştiinţării”.
8. La articolul 75 alineatul (4), cuvintele „contra semnătură” se substituie cu textul „sub semnătură sau prin altă modalitate care permite confirmarea recepţionării/înştiinţării”.
9. La articolul 81 alineatul (3), după cuvintele „sub semnătură” se introduce textul „sau prin altă modalitate care permite confirmarea recepţionării/înştiinţării”.
10. La articolul 88 alineatul (1) litera b), după cuvintele „sub semnătură” se introduce textul „sau prin altă modalitate care permite confirmarea recepţionării/înştiinţării fiecărui salariat vizat”.
11. La articolul 89 alineatul (3), după cuvintele „sub semnătură” se introduce textul „sau prin altă modalitate care permite confirmarea recepţionării/înştiinţării”.
12. La articolul 91 litera h), după cuvintele „sub semnătură” se introduce textul „sau prin altă modalitate care permite confirmarea recepţionării/înştiinţării”.
13. La articolul 104 alineatul (7), după cuvintele „sub semnătură” se introduce textul „sau prin altă modalitate care permite confirmarea recepţionării/înştiinţării salariaţilor în timp util”.
14. La articolul 169 alineatul (3), după cuvintele „sub semnătură” se introduce textul „sau prin altă modalitate care permite confirmarea recepţionării/înştiinţării”.
15. La articolul 184 alineatul (1), în partea introductivă, după cuvintele „sub semnătură” se introduc cuvintele „sau prin altă modalitate care permite confirmarea recepţionării ordinului de fiecare salariat vizat”.
16. La articolul 1851 alineatul (7), după cuvintele „sub semnătură” se introduce textul „sau prin altă modalitate care permite confirmarea recepţionării/înştiinţării”.
17. Articolul 199:
la alineatul (3), după cuvintele „sub semnătură” se introduce textul „sau prin altă modalitate care permite confirmarea recepţionării/înştiinţării”;
la alineatul (4), textul „ , sub semnătură,” se exclude.
18. La articolul 210 alineatul (2), după cuvintele „sub semnătură” se introduce textul „sau prin altă modalitate care permite confirmarea recepţionării/înştiinţării”.
19. La articolul 278 alineatul (2), după cuvintele „sub semnătură” se introduce textul „sau prin altă modalitate care permite confirmarea recepţionării/înştiinţării”.
20. La articolul 282 alineatul (2), după cuvintele „sub semnătură” se introduce textul „sau prin altă modalitate care permite confirmarea recepţionării/înştiinţării”.
21. La articolul 287 alineatul (2), după cuvintele „sub semnătură” se introduce textul „sau prin altă modalitate care permite confirmarea recepţionării/înştiinţării”.
22. La articolul 332 alineatul (1), după cuvintele „sub semnătură” se introduce textul „sau prin altă modalitate care permite confirmarea recepţionării/înştiinţării”.
Art.VIII. – Articolul 10 din Legea nr.284/2004 privind comerţul electronic (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.40–47, art.104), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
la alineatul (2), litera a) se abrogă;
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Termenul de stocare a informaţiilor utilizate în cadrul comerţului electronic este similar celui pentru informaţiile păstrate pe suport de hârtie. În cazul în care legislaţia nu prevede expres termenul de stocare a datelor, acesta este stabilit de operator prin decizie motivată.”
Art.IX. – Legea nr.263/2005 cu privire la drepturile şi responsabilităţile pacientului (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.176–181, art.867), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 1, în noţiunea „consimţământ”, textul „consimţământ – consimţământul conştientizat al pacientului sau al reprezentantului său legal (în lipsa acestuia, al rudei apropiate)” se substituie cu textul „consimţământul pacientului privind intervenţia medicală – consimţământ conştientizat, care poate fi acordat de pacient sau de reprezentantul său legal (în lipsa acestuia, de ruda apropiată)”.
2. Articolul 12 se completează cu alineatul (41) cu următorul cuprins:
„(41) Dezvăluirea sau prelucrarea informaţiilor medicale poate avea loc şi în alte situaţii prevăzute de Legea nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.”
Art.X. – Articolul 10 din Legea nr.436/2006 privind administraţia publică locală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.32–35, art.116), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:
„(4) Autorităţile administraţiei publice locale asigură că persoanele cu funcţii de demnitate publică şi cu funcţii publice de conducere din cadrul acestora deţin şi utilizează, în exercitarea atribuţiilor, semnătura electronică avansată calificată. În desfăşurarea procedurii administrative, în procesul de comunicare cu persoanele/instituţiile vizate şi la prestarea serviciilor din competenţa autorităţilor respective, autorităţile administraţiei publice locale utilizează mijloacele electronice de comunicaţie în măsura în care aceste mijloace sunt disponibile şi funcţionale. Documentele şi actele administrative cu caracter individual se emit în formă de document electronic; exemplare pe suport de hârtie se emit doar la cererea persoanei vizate, în scop de arhivare sau dacă prevederile legii ori ale tratatului internaţional o impun. Dosarele administrative se întocmesc şi se ţin, prioritar, în formă electronică.”
Art.XI. – Legea nr.135/2007 privind societăţile cu răspundere limitată (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.127–130, art.548), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 12 alineatul (2), cuvintele „şi se autentifică notarial” se exclud.
2. La articolul 16 alineatul (3), textul „autentificării notariale a actului de constituire, fondatorii societăţii” se substituie cu textul „aprobării actului de constituire de către toţi fondatorii, aceştia”.
3. La articolul 25, alineatul (9) va avea următorul cuprins:
„(9) Actul juridic de înstrăinare a părţii sociale se încheie în formă scrisă.”
4. La articolul 30 alineatul (2), cuvintele „autentificat notarial” se exclud.
5. La articolul 70, alineatul (4) se abrogă.
Art.XII. – Legea nr.220/2007 privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice şi a întreprinzătorilor individuali (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.184–187, art.711), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 4, alineatul (1) se completează cu textul „ , care se achită prin Serviciul guvernamental de plăţi electronice sau prin virament”.
2. Articolul 7:
la alineatul (1), literele a) şi b) vor avea următorul cuprins:
„a) cererea de înregistrare, semnată de fondatorul desemnat prin hotărârea de constituire sau, după caz, semnată de o altă persoană împuternicită prin hotărârea de constituire. Modelul cererii de înregistrare, împreună cu instrucţiunile de completare a cererii, se aprobă de organul înregistrării de stat şi se publică pe pagina web oficială a acestuia. În cazul în care persoana juridică intenţionează să desfăşoare activitate într-un domeniu reglementat, în cererea de înregistrare se declară pe proprie răspundere deţinerea avizului/aprobării prealabile a autorităţii competente privind constituirea acesteia;
b) hotărârea de constituire şi actele de constituire ale persoanei juridice, în funcţie de forma juridică de organizare, aprobate de către toţi asociaţii fondatori;”
articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) Dacă pentru înregistrarea persoanei juridice legea prevede deţinerea unui aviz sau a unei aprobări prealabile din partea autorităţii publice competente, organul înregistrării de stat verifică deţinerea avizului sau a aprobării prin schimbul de date în regim automatizat cu autoritatea emitentă respectivă.”
articolul se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:
„(5) Procesarea de organul înregistrării de stat a cererii de înregistrare are loc după achitarea de către solicitant a taxei de înregistrare. Organul înregistrării de stat consideră achitată taxa de înregistrare din momentul efectuării plăţii acesteia, fapt comunicat de Serviciul guvernamental de plăţi electronice printr-o notificare privind efectuarea completă a plăţii.”
3. Articolul 8:
alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:
„(1) Documentele pentru înregistrarea de stat se perfectează în limba de stat şi:
a) fie se transmit organului înregistrării de stat în formă de documente electronice semnate cu semnătura electronică avansată calificată, eliberată în condiţiile Legii nr.91/2014 privind semnătura electronică şi documentul electronic şi ale actelor normative subsecvente acesteia;
b) fie se depun la sediul organului înregistrării de stat pe suport de hârtie;
c) fie se expediază organului înregistrării de stat pe suport de hârtie, prin scrisoare recomandată.
(2) Documentele pentru înregistrarea de stat se transmit/depun/expediază organului înregistrării de către fondator sau de către reprezentantul acestuia, împuternicit prin procură autentificată, în modul stabilit de lege, sau prin împuternicire de reprezentare ce se conţine în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice. În cazul în care solicitantul acţionează prin reprezentant desemnat prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, verificarea valabilităţii împuternicirii respective se realizează prin intermediul sistemului informaţional automatizat destinat ţinerii Registrului împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice.”
articolul se completează cu alineatele (21) şi (22) cu următorul cuprins:
„(21) Documentele necesare pentru înregistrarea de stat a persoanei juridice străine, eliberate de autorităţile competente din ţara de origine a persoanei juridice străine, se traduc în limba de stat şi sunt supuse procedurii de supralegalizare sau de apostilare, după caz, în modul stabilit. Supralegalizarea sau apostilarea nu este necesară în cazurile prevăzute de tratatele internaţionale cu privire la asistenţa juridică şi raporturile juridice în materie civilă, familială şi penală la care Republica Moldova este parte. Lista tratatelor respective este publicată pe pagina web oficială a organului înregistrării de stat.
(22) Solicitantul poate transmite copiile de pe documentele necesare pe suport de hârtie, scanate în format electronic, pentru a fi anexate la cerere. În acest caz, copiile respective urmează a fi autentificate de către solicitant prin aplicarea semnăturii electronice avansate calificate, eliberată în condiţiile Legii nr.91/2014 privind semnătura electronică şi documentul electronic şi ale actelor normative subsecvente acesteia.”
4. La articolul 9, alineatul (7) se completează cu următorul enunţ: „În cazul în care documentele pentru înregistrarea de stat se depun de către solicitant în condiţiile art.8 alin.(1) lit.a) sau c), solicitantul este obligat să verifice disponibilitatea denumirii până la depunerea efectivă a documentelor.”
5. La articolul 12 alineatul (3), litera e) se abrogă.
6. La articolul 17, litera d) se abrogă.
7. La articolul 18 alineatul (1), litera c) se abrogă.
8. La articolul 21 alineatul (1), litera j) se abrogă.
9. Articolul 34 se completează cu alineatul (24) cu următorul cuprins:
„(24) Exemplarele deciziilor adoptate de organul înregistrării de stat, precum şi informaţia din Registrul de stat se eliberează în toate cazurile în format electronic, cu respectarea, după caz, a prevederilor Legii nr.91/2014 privind semnătura electronică şi documentul electronic, cu excepţia cazurilor în care eliberarea originalului actului pe suport de hârtie este cerută de solicitant sau impusă de prevederile actelor normative.”
10. La articolul 36 alineatul (2), literele c), d1) şi d2) se abrogă.
11. Anexa va avea următorul cuprins:
„Anexă
TAXELE pentru înregistrarea de stat şi serviciile prestate de Agenţia Servicii Publice | ||
Nr. | Denumirea serviciului | Taxa, lei |
I. Servicii de înregistrare | ||
1 | Înregistrarea de stat a persoanei juridice, a sucursalei acesteia | 1149 |
2 | Înregistrarea de stat a întreprinzătorului individual | 364 |
II. Servicii de asistenţă | ||
1 | Verificarea şi rezervarea denumirii, inclusiv prin intermediul internetului, pe un termen de până la 6 luni | 71 |
2 | Publicarea informaţiei în Buletinul electronic | 131 |
III. Furnizarea informaţiei | ||
1 | Extras din Registrul de stat care conţine date privind denumirea persoanei juridice, numele şi prenumele persoanei fizice întreprinzător individual, forma juridică de organizare, numărul de identificare de stat (IDNO), data înregistrării, sediul, numele şi prenumele administratorului, mărimea capitalului social, numele şi prenumele sau denumirea asociaţilor, cota de participare a asociaţilor, obiectul principal de activitate, informaţia despre beneficiarii efectivi | 110 |
2 | Istoricul persoanei juridice sau al întreprinzătorului individual, din data înregistrării până la data solicitării istoricului, cu privire la înregistrarea iniţială şi informaţiile în ordine cronologică (cu excepţia datelor privind domiciliul) | 245 |
3 | Informaţii privind iniţierea procedurii de reorganizare sau de dizolvare a persoanei juridice, privind radierea din Registrul de stat. Informaţii privind succesiunea în drepturi şi obligaţii pentru persoana juridică, privind suspendarea activităţii | 73 |
4 | Informaţii despre persoane juridice şi întreprinzători individuali clasificate pe diferite criterii (sediu, obiect principal de activitate, participare străină la capital) | 73 |
5 | Informaţii privind starea persoanei juridice sau a întreprinzătorului individual (pasivă, inactivă; licenţele eliberate, suspendate, retrase sau anulate; interdicţiile aplicate de instanţele judecătoreşti şi executorii judecătoreşti; punerea în gaj a părţii sociale din capitalul social; conturile bancare curente şi datoria faţă de bugetul public naţional) | 109 |
6 | Informaţii despre administratorii fiduciari sau administratorii insolvabilităţii desemnaţi de instanţa de judecată, despre componenţa nominală a organelor de conducere, de supraveghere şi de control, despre membrii comisiei de lichidare sau lichidator | 109 |
7 | Furnizarea informaţiilor prevăzute la pct.1, 3–6 în regim on-line | în temeiul contractului încheiat |
8 | Familiarizarea la sediul organului înregistrării de stat sau la sediile structurilor teritoriale ale acestuia cu documentele din dosarul de evidenţă al persoanei juridice sau al întreprinzătorului individual înregistrat | 226 |
9 | Eliberarea unei copii de pe actul de constituire (contract de constituire sau statut), de pe hotărârea de constituire (proces-verbal, ordin sau declaraţie), de pe actul adiţional privind înregistrarea modificărilor, de pe decizia de înregistrare, de pe alte documente din dosarul de evidenţă | 148 |
Art.XIII. – Legea comunicaţiilor electronice nr.241/2007 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.399–410, art.679), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 2, noţiunea „consimţământul persoanei vizate” se exclude.
2. Articolul 65 se completează cu alineatul (7) cu următorul cuprins:
„(7) Furnizorii de servicii de comunicaţii electronice accesibile publicului oferă utilizatorului final posibilitatea de a încheia, modifica şi înceta contracte, de a depune cereri sau reclamaţii în formă electronică, semnate cu semnătură electronică avansată calificată sau cu alt tip de semnătură electronică, dacă aceasta se admite expres de actele normative sau de acordul părţilor privind aplicarea semnăturilor electronice. Furnizorii de servicii de comunicaţii electronice accesibile publicului nu pot refuza sau ignora examinarea cererilor, reclamaţiilor şi sesizărilor pe motiv că au fost depuse în formă electronică, în cazul în care acestea sunt semnate cu semnătura electronică avansată calificată sau cu alt tip de semnătură electronică de utilizatorul final sau de persoana împuternicită în acest sens – dacă aceasta se admite expres de actele normative sau de acordul părţilor privind aplicarea semnăturilor electronice.”
Art.XIV. – Legea nr.122/2008 privind birourile istoriilor de credit (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.316–321, art.546), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 2:
noţiunea „consimţământ” se exclude;
la noţiunea „sursă de formare a istoriei de credit”, după cuvântul „inclusiv” se introduce textul „ , dar fără a se limita la acestea,”.
2. La articolul 4, litera a) va avea următorul cuprins:
„a) prelucrarea datelor cu caracter personal ale subiectului istoriei de credit cu respectarea legislaţiei în domeniul protecţiei datelor cu caracter personal;”.
3. Articolul 5:
la alineatul (4), cuvintele „în consimţământul subiectului istoriei de credit persoană fizică” se substituie cu textul „în temeiul măsurilor necesare în vederea încheierii contractului, la cererea subiectului istoriilor de credit, sau executării contractului, inclusiv în temeiul interesului legitim al creditorilor”;
la alineatul (6), enunţul al doilea se exclude.
4. Articolul 6:
la alineatele (1) şi (2), cuvintele „care şi-au dat consimţământul în acest sens” se exclud;
alineatul (4) va avea următorul cuprins:
„(4) În cazul subiectului istoriei de credit persoană fizică, sursa de formare a istoriei de credit prezintă informaţii biroului istoriilor de credit în condiţiile existenţei raportului contractual sau în vederea luării unor măsuri înaintea încheierii contractului la cererea subiectului istoriilor de credit, inclusiv în cazul existenţei unui interes legitim în raport cu informaţia respectivă. Biroul istoriilor de credit ţine evidenţa temeiului legal declarat de sursa formării istoriilor de credit, inclusiv în cazul accesării datelor, pe un termen egal cu termenul de păstrare a istoriei creditare.”
alineatele (5) şi (6) se abrogă.
5. Articolul 7:
alineatul (1):
la litera a), cuvintele „în scris al” se exclud;
la litera b), cuvintele „scris al” se exclud;
alineatele (7)–(10) şi (12) se abrogă;
alineatul (13) va avea următorul cuprins:
„(13) Transmiterea transfrontalieră a datelor cu caracter personal cuprinse în raportul de credit se efectuează în condiţiile Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.”
6. La articolul 9 alineatul (2), litera e) va avea următorul cuprins:
„e) obligaţia utilizatorului istoriei de credit de a efectua prelucrarea datelor cu caracter personal în baza unui temei legal, precum şi indicarea acestuia;”.
7. La articolul 10 alineatul (4), cuvintele „în scris” se exclud, iar cuvântul „anexarea” se substituie cu cuvântul „prezentarea”.
8. Articolul 11 alineatul (1):
la litera b), după cuvintele „istoriile de credit aflate la biroul respectiv” se introduce textul „sau obţinute în condiţiile lit.g)”;
la litera g), textul „cu condiţia existenţei consimţământului subiectului istoriei de credit persoană fizică, acordat de către acesta utilizatorului istoriei de credit” se substituie cu cuvintele „cu condiţia existenţei temeiului legal privind prelucrarea datelor cu caracter personal”.
9. La articolul 13 alineatul (2), textul „demersului şi consimţământului ce corespunde cerinţelor prevăzute la art.7 alin.(7)” se substituie cu cuvintele „cu condiţia existenţei temeiului legal pentru solicitarea şi obţinerea raportului de credit”.
10. Articolul 17:
la alineatul (2), textul „ , inclusiv a modului de obţinere a consimţământului de la subiecţii istoriilor de credit pentru furnizarea de informaţii către birou şi a modului de obţinere a rapoartelor de credit” se exclude;
la alineatul (3) punctul 1), litera b) se abrogă.
11. Articolul 21 va avea următorul cuprins:
„Articolul 21. Modul de includere în istoriile de credit a informaţiilor referitoare la contractele de credit existente
Sursele de formare a istoriilor de credit prezintă informaţii către biroul istoriilor de credit în modul prevăzut de prezenta lege.”
Art.XV. – La capitolul II punctul 3 litera d) din anexa nr.1 la Legea nr.182/2008 cu privire la aprobarea Regulamentului Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, structurii, efectivului-limită şi a modului de finanţare a Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.140–142, art.578), cu modificările ulterioare, textul „privind autorizarea sau refuzul autorizării operaţiunilor de prelucrare a datelor cu caracter personal,” se exclude.
Art.XVI. – Codul contravenţional al Republicii Moldova nr.218/2008 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.78–84, art.100), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 741, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Nerespectarea condiţiilor de bază pentru prelucrarea, stocarea şi utilizarea datelor cu caracter personal, cu excepţia cazurilor prevăzute la alin.(5),
se sancţionează cu amendă de la 60 la 90 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 90 la 180 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, cu amendă de la 120 la 300 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice cu sau fără privarea, în toate cazurile, de dreptul de a desfăşura o anumită activitate pe un termen de la 3 luni la un an.”
alineatele (2) şi (4) se abrogă.
2. Codul se completează cu articolul 3137 cu următorul cuprins:
„Articolul 3137. Excesul de putere în cazul documentelor în format electronic
(1) Refuzul unei autorităţi sau instituţii publice de a recepţiona, de a înregistra sau de a examina ori ignorarea unei cereri, reclamaţii, petiţii, sesizări pe motiv că a fost depusă în formă electronică, dacă aceasta întruneşte cerinţele de conţinut şi de formă prevăzute de legislaţia ce reglementează documentele electronice,
se sancţionează cu amendă de la 45 la 60 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere.
(2) Omiterea utilizării sistemelor informaţionale automatizate sau a mijloacelor electronice de comunicaţie dedicate, dacă acestea sunt disponibile şi funcţionale, în desfăşurarea procedurii administrative, în procesul de comunicare cu persoanele/instituţiile vizate sau la prestarea serviciilor din competenţa autorităţii sau instituţiei publice respective, precum şi nerespectarea obligaţiei prevăzute de legislaţie de a emite acte în formă de document electronic, exceptând cazurile prevăzute la art.350,
se sancţionează cu amendă de la 35 la 50 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere.”
3. La articolul 330, denumirea articolului şi dispoziţia vor avea următorul cuprins:
„Articolul 330. Refuzul executării, neexecutarea sau executarea necorespunzătoare de către respondenţi şi deţinătorii surselor de date administrative a obligaţiilor prevăzute de lege privind prezentarea datelor, neprezentarea în termen a datelor sau prezentarea unor date eronate, pentru scopuri statistice
Refuzul executării, neexecutarea sau executarea necorespunzătoare de către respondenţi şi deţinătorii surselor de date administrative a obligaţiilor prevăzute de lege privind prezentarea datelor, neprezentarea în termen a datelor agregate sau a celor individuale, inclusiv a datelor cu caracter personal, în scopul producerii statisticilor oficiale, precum şi prezentarea de date eronate ori în volum incomplet, cu excepţia informaţiei privind convingerile ideologice, apartenenţa politică, antecedentele penale, sănătatea şi viaţa intimă ale persoanei fizice,”.
4. La articolul 401 alineatul (1), după textul „art.3133” se introduce textul „ , 3137”.
Art.XVII. – La articolul 8 din Legea nr.242/2010 cu privire la taxele consulare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.231–234, art.732), cu modificările ulterioare, alineatul (1) se completează cu litera y) cu următorul cuprins:
„y) la verificarea identităţii persoanei şi transmiterea cererii de certificare a cheii publice la prestatorul de servicii de certificare din Republica Moldova, în numele persoanei verificate, cu scopul obţinerii semnăturii electronice.”
Art.XVIII. – Legea nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.170–175, art.492), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 3:
noţiunea „consimţământul subiectului datelor cu caracter personal” va avea următorul cuprins:
„consimţământul subiectului de date cu caracter personal – manifestare de voinţă liberă, specifică, informată şi lipsită de ambiguitate a subiectului de date prin care acesta acceptă, printr-o declaraţie sau printr-o acţiune fără echivoc, ca datele cu caracter personal care îl privesc să fie prelucrate;”
articolul se completează cu o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„creare de profiluri – formă de prelucrare automată a datelor cu caracter personal, care constă în utilizarea datelor cu caracter personal pentru a evalua anumite aspecte referitoare la o persoană fizică, în special pentru a analiza sau a stabili aspecte privind performanţa la locul de muncă, situaţia economică, sănătatea, preferinţele, interesele, fiabilitatea, comportamentul, locul în care se află persoana respectivă şi deplasările acesteia.”
2. La articolul 4 alineatul (1) litera b), textul „ , inclusiv privind notificarea către Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal,” se exclude.
3. La articolul 7 alineatul (2), cuvintele „fără autorizaţia Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal” se exclud.
4. Articolul 20 alineatul (1):
literele b) şi f) se abrogă;
la litera g), cuvintele „ale notificărilor şi” se exclud;
litera h) va avea următorul cuprins:
„h) oferă consiliere la realizarea impactului asupra protecţiei datelor şi în cadrul procedurii de consultare prealabilă menţionate la art.24, întocmeşte şi publică o listă a tipurilor de operaţiuni care fac obiectul cerinţei de efectuare a evaluării impactului asupra protecţiei datelor în conformitate cu art.23 alin.(1). Centrul este în drept, de asemenea, să stabilească şi să pună la dispoziţia publicului o listă a tipurilor de operaţiuni de prelucrare pentru care nu este necesară evaluarea impactului asupra protecţiei datelor;”
litera p) se abrogă.
5. Articolele 23–25 vor avea următorul cuprins:
„Articolul 23. Evaluarea impactului asupra protecţiei datelor
(1) În funcţie de natura, domeniul de aplicare, contextul şi scopurile prelucrării datelor, în cazul în care un tip de prelucrare, în special cel bazat pe utilizarea noilor tehnologii, este susceptibil să genereze un risc sporit pentru drepturile şi libertăţile persoanelor, operatorul efectuează, înaintea prelucrării, evaluarea impactului operaţiunilor de prelucrare prevăzute asupra protecţiei datelor cu caracter personal. O evaluare unică poate aborda un set de operaţiuni de prelucrare similare care prezintă riscuri sporite similare.
(2) La realizarea evaluării impactului asupra protecţiei datelor, operatorul solicită avizul persoanei responsabile cu protecţia datelor, dacă aceasta a fost desemnată.
(3) Evaluarea impactului asupra protecţiei datelor indicată la alin.(1) se impune mai ales în cazul:
a) evaluării sistematice şi cuprinzătoare a aspectelor personale referitoare la persoane fizice, care se bazează pe prelucrarea automată, inclusiv pe crearea de profiluri, şi care stă la baza unor decizii automatizate care produc efecte juridice privind persoana fizică sau care o afectează, în mod similar, într-o măsură semnificativă;
b) prelucrării, pe scară largă, a unor categorii de date care se referă la dezvăluirea originii rasiale sau etnice, a opiniilor politice, a confesiunii religioase sau convingerilor filozofice ori a apartenenţei la sindicate, precum şi prelucrării de date genetice, de date biometrice pentru identificarea unică a unei persoane fizice, de date privind sănătatea ori de date privind viaţa sexuală sau orientarea sexuală, privind condamnările penale şi infracţiunile unei persoane fizice;
c) monitorizării sistematice, pe scară largă, a unei zone accesibile publicului.
(4) Evaluarea conţine cel puţin:
a) descrierea sistematică a operaţiunilor de prelucrare preconizate şi a scopurilor prelucrării datelor, inclusiv, după caz, a interesului legitim urmărit de operator;
b) evaluarea necesităţii şi proporţionalităţii operaţiunilor de prelucrare în legătură cu scopurile respective;
c) evaluarea riscurilor pentru drepturile şi libertăţile subiecţilor de date menţionate la alin.(1), în special originea (sursa), natura, gradul specific de probabilitate a materializării riscului sporit şi gravitatea acestui risc. Rezultatul evaluării se ia în considerare la stabilirea măsurilor adecvate care trebuie luate pentru a demonstra că prelucrarea datelor cu caracter personal respectă prezenta lege;
d) măsurile de prevenire a riscurilor, inclusiv garanţiile, măsurile de securitate şi mecanismele menite să asigure protecţia datelor cu caracter personal şi să demonstreze conformitatea cu prevederile prezentei legi, luând în considerare drepturile şi interesele legitime ale subiecţilor de date şi ale altor persoane interesate.
(5) Operatorul solicită, după caz, avizul în formă scrisă, în formă electronică sau prin utilizarea mijloacelor electronice de comunicaţie al subiecţilor de date ori al reprezentanţilor acestora privind prelucrarea preconizată, fără a aduce atingere protecţiei intereselor comerciale sau publice ori securităţii operaţiunilor de prelucrare.
(6) În cazul în care prelucrarea în temeiul art.5 alin.(5) lit.b) sau d) are un temei juridic prevăzut de actele normative în vigoare, iar dreptul respectiv reglementează operaţiunea de prelucrare specifică sau setul de operaţiuni specifice în cauză şi deja s-a efectuat o evaluare a impactului asupra protecţiei datelor ca parte a unei evaluări a impactului general în contextul adoptării respectivului temei juridic, prevederile alin.(1)–(3) din prezentul articol nu se aplică, dacă actele normative nu prevăd altfel.
(7) Dacă este necesar, operatorul efectuează o analiză pentru a evalua dacă prelucrarea datelor are loc în conformitate cu evaluarea impactului asupra protecţiei datelor, cel puţin atunci când are loc o modificare a riscului reprezentat de operaţiunile de prelucrare.
(8) Centrul întocmeşte şi publică o listă a tipurilor de operaţiuni de prelucrare care fac obiectul cerinţei de efectuare a unei evaluări a impactului asupra protecţiei datelor, în conformitate cu alin.(1).
(9) Centrul poate, de asemenea, să stabilească şi să pună la dispoziţia publicului o listă a tipurilor de operaţiuni de prelucrare pentru care nu este necesară o evaluare a impactului asupra protecţiei datelor.
Articolul 24. Consultarea prealabilă
(1) Operatorul consultă Centrul înainte de prelucrarea datelor dacă evaluarea impactului asupra protecţiei datelor, prevăzută la art.23, indică faptul că prelucrarea ar genera un risc sporit, iar operatorul consideră că riscul nu poate fi atenuat prin mijloace rezonabile sub aspectul tehnologiilor disponibile şi al costurilor implementării.
(2) În cazul în care Centrul consideră că prelucrarea prevăzută la alin.(1) ar încălca prezenta lege, în special atunci când riscul nu a fost identificat sau atenuat într-o măsură suficientă de operator, Centrul oferă consiliere în scris operatorului şi, după caz, persoanei împuternicite de operator în cel mult opt săptămâni de la primirea cererii de consultare, precum şi poate utiliza oricare dintre competenţele menţionate la art.20. Perioada respectivă poate fi prelungită cu şase săptămâni, ţinându-se cont de complexitatea prelucrării prevăzute. Centrul informează operatorul şi, după caz, persoana împuternicită de operator, în termen de o lună de la primirea cererii, cu privire la astfel de prelungire, prezentând detaliat şi specific motivele întârzierii. Curgerea acestor perioade poate fi suspendată până când Centrul nu a obţinut informaţiile pe care le-a solicitat în scopul consultării.
(3) În cazul în care operatorul consultă Centrul în conformitate cu alin.(1), acesta îi furnizează Centrului:
a) după caz, responsabilităţile corespunzătoare ale operatorului/operatorilor şi ale persoanelor împuternicite de operator implicate în activităţile de prelucrare a datelor, în special pentru prelucrarea în cadrul unui grup de întreprinderi;
b) scopurile şi mijloacele prelucrării preconizate;
c) măsurile şi garanţiile prevăzute pentru protecţia drepturilor şi libertăţilor subiecţilor de date, în conformitate cu prezenta lege;
d) după caz, datele de contact ale persoanei responsabile cu protecţia datelor;
e) evaluarea impactului asupra protecţiei datelor, prevăzută la art.23;
f) alte informaţii relevante şi necesare solicitate suplimentar de Centru.
Articolul 25. Desemnarea persoanei responsabile cu protecţia datelor
(1) Operatorul şi persoana împuternicită de operator desemnează o persoană responsabilă cu protecţia datelor ori de câte ori:
a) prelucrarea este efectuată de o autoritate sau o instituţie publică, cu excepţia instanţelor care acţionează în exerciţiul funcţiei lor jurisdicţionale;
b) activităţile principale ale operatorului sau ale persoanei împuternicite de operator constau în operaţiuni de prelucrare care, prin natura, domeniul de aplicare şi/sau scopurile lor, necesită o monitorizare periodică şi sistematică a subiecţilor de date pe scară largă;
c) activităţile principale ale operatorului sau ale persoanei împuternicite de operator constau în prelucrarea pe scară largă a unor categorii speciale de date.
(2) Un grup de întreprinderi poate desemna o persoană responsabilă cu protecţia datelor unică, cu condiţia ca persoana respectivă să fie uşor accesibilă de fiecare întreprindere.
(3) În cazul în care operatorul sau persoana împuternicită de operator este autoritate publică ori instituţie publică, poate fi desemnată o persoană responsabilă cu protecţia datelor unică pentru mai multe dintre aceste autorităţi sau instituţii, luând în considerare structura organizatorică şi dimensiunea acestora.
(4) Persoana responsabilă cu protecţia datelor este desemnată pe baza calităţilor profesionale şi, în special, a cunoştinţelor de specialitate privind reglementările şi practicile din domeniul protecţiei datelor, precum şi pe baza capacităţii de a îndeplini sarcinile prevăzute la art.252.
(5) Persoana responsabilă cu protecţia datelor poate activa în cadrul operatorului sau al persoanei împuternicite de operator ori poate să îşi îndeplinească sarcinile în baza unui contract de prestare servicii.
(6) Operatorul sau persoana împuternicită de operator publică datele de contact ale persoanei responsabile cu protecţia datelor şi le comunică Centrului.
(7) În alte cazuri decât cele menţionate la alin.(1), operatorul sau persoana împuternicită de operator, precum şi asociaţiile şi alte instituţii care reprezintă categorii de operatori sau de persoane împuternicite de operatori pot desemna sau, în cazul în care legislaţia prevede, desemnează obligatoriu o persoană responsabilă cu protecţia datelor. Persoana responsabilă cu protecţia datelor poate să acţioneze în favoarea unor astfel de asociaţii şi a altor instituţii care reprezintă operatori sau persoane împuternicite de operatori.”
6. Legea se completează cu articolele 251 şi 252 cu următorul cuprins:
„Articolul 251. Funcţia responsabilului cu protecţia datelor
(1) Operatorul şi persoana împuternicită de operator asigură că persoana responsabilă cu protecţia datelor este implicată în mod corespunzător şi în timp util în toate aspectele legate de protecţia datelor cu caracter personal.
(2) Operatorul şi persoana împuternicită de operator oferă suport persoanei responsabile cu protecţia datelor în îndeplinirea sarcinilor indicate la art.252, asigurându-i resursele necesare pentru executarea sarcinilor respective, pentru menţinerea cunoştinţelor sale de specialitate, precum şi accesul către datele cu caracter personal şi către operaţiunile de prelucrare.
(3) Operatorul şi persoana împuternicită de operator asigură că persoana responsabilă cu protecţia datelor nu primeşte instrucţiuni cu privire la îndeplinirea sarcinilor. Aceasta nu poate fi demisă ori sancţionată de operator sau de persoana împuternicită de operator pentru îndeplinirea sarcinilor sale. Persoana responsabilă cu protecţia datelor răspunde direct în faţa celui mai înalt nivel al conducerii operatorului sau persoanei împuternicite de operator.
(4) Subiecţii de date pot contacta persoana responsabilă cu protecţia datelor cu privire la chestiunile legate de prelucrarea datelor acestora şi la exercitarea drepturilor lor în temeiul prezentei legi.
(5) Persoana responsabilă cu protecţia datelor are obligaţia de a respecta secretul sau confidenţialitatea privind îndeplinirea sarcinilor, în conformitate cu actele normative.
(6) Persoana responsabilă cu protecţia datelor poate îndeplini şi alte sarcini şi atribuţii. Operatorul sau persoana împuternicită de operator asigură că niciuna dintre aceste sarcini şi atribuţii nu generează un conflict de interese.
Articolul 252. Sarcinile persoanei responsabile cu protecţia datelor
(1) Persoana responsabilă cu protecţia datelor are cel puţin următoarele sarcini:
a) informarea şi consilierea operatorului sau a persoanei împuternicite de operator, precum şi a angajaţilor care se ocupă de prelucrarea datelor cu privire la obligaţiile care le revin în temeiul prezentei legi şi al altor acte normative;
b) monitorizarea respectării prezentei legi şi a altor acte normative referitoare la protecţia datelor şi a politicilor operatorului sau ale persoanei împuternicite de operator în ceea ce priveşte protecţia datelor cu caracter personal, precum şi atribuirea responsabilităţilor, inclusiv privind acţiunile de sensibilizare şi de formare a personalului implicat în operaţiunile de prelucrare şi privind auditurile aferente;
c) oferirea consilierii la cerere în ceea ce priveşte evaluarea impactului asupra protecţiei datelor şi monitorizarea funcţionării acesteia;
d) cooperarea cu Centrul;
e) asumarea rolului de punct de contact pentru Centru privind aspectele legate de prelucrarea datelor, inclusiv consultarea prealabilă, precum şi, după caz, consultarea cu privire la alte chestiuni.
(2) În îndeplinirea sarcinilor, persoana responsabilă cu protecţia datelor ţine cont, în mod corespunzător, de riscul asociat operaţiunilor de prelucrare, luând în considerare natura, domeniul de aplicare, contextul şi scopurile prelucrării.”
7. Articolul 28 se abrogă.
8. La articolul 30, alineatul (4) se abrogă.
9. Articolul 32 va avea următorul cuprins:
„Articolul 32. Transmiterea transfrontalieră şi libera circulaţie a datelor cu caracter personal
(1) Prezentul articol se aplică în cazul transmiterii către un alt stat a datelor cu caracter personal care fac obiectul prelucrării.
(2) Transmiterea datelor cu caracter personal se permite şi se realizează, ţinând cont de principiul liberei circulaţii a datelor, către:
a) statele membre ale Spaţiului Economic European;
b) statele care asigură un nivel adecvat de protecţie a datelor cu caracter personal.
(3) Centrul aprobă, prin decizie, lista statelor care asigură un nivel adecvat de protecţie a datelor, luând în considerare: tratatele internaţionale în materie de protecţie a datelor cu caracter personal la care fac parte; existenţa şi compatibilitatea legislaţiei privind protecţia datelor; competenţele şi cooperarea cu organul de supraveghere a prelucrării datelor, precum şi alte aspecte importante privind regimul juridic al protecţiei datelor cu caracter personal. Centrul ţine cont de deciziile adoptate de Comisia Europeană privind statele care asigură un nivel adecvat de protecţie a datelor cu caracter personal.
(4) Lista statelor care asigură un nivel adecvat de protecţie a datelor se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe pagina web oficială a Centrului.
(5) Transmiterea datelor cu caracter personal către statele care nu asigură un nivel adecvat de protecţie poate avea loc:
a) dacă prelucrarea are loc în temeiul unui acord sau tratat semnat între Republica Moldova şi ţara de destinaţie;
b) cu consimţământul subiectului datelor cu caracter personal, cu informarea asupra posibilelor riscuri pe care astfel de transferuri le pot implica pentru subiectul de date ca urmare a lipsei unei decizii privind caracterul adecvat al nivelului de protecţie şi a unor garanţii adecvate;
c) în cazul necesităţii de a încheia ori executa un acord sau contract între subiectul datelor cu caracter personal şi operator ori între operator şi o persoană terţă în interesul subiectului datelor cu caracter personal;
d) dacă aceasta este necesară pentru a proteja viaţa, integritatea fizică sau sănătatea subiectului datelor cu caracter personal;
e) dacă sunt urmărite scopuri jurnalistice, artistice, ştiinţifice, literare sau de arhivare în interes public;
f) către alte companii ori organizaţii din acelaşi grup cu operatorul de date, cu condiţia respectării regulilor corporatiste obligatorii, aprobate de statele indicate la alin.(2) lit.a), sau a celor aprobate de Centru;
g) dacă aceasta este necesară pentru satisfacerea unui interes public major, precum apărarea naţională, securitatea statului sau ordinea publică, pentru buna desfăşurare a procesului penal ori pentru constatarea, exercitarea sau apărarea unui drept în justiţie, cu condiţia ca datele cu caracter personal să fie prelucrate în legătură cu acest scop şi numai pentru perioada necesară realizării acestui scop;
h) dacă transferul este necesar pentru stabilirea, exercitarea sau apărarea unui drept în instanţă, indiferent dacă este în contextul unei proceduri judiciare ori în contextul unei proceduri administrative sau extrajudiciare, inclusiv în cadrul procedurilor în faţa autorităţilor de reglementare;
i) dacă prelucrarea are loc în temeiul contractului standard pentru transmiterea transfrontalieră a datelor cu caracter personal, elaborat şi aprobat de Centru, încheiat de către operatorul de date.”
Art.XIX. – Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.170–175, art.494), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 6 se completează cu alineatele (23) şi (24) cu următorul cuprins:
„(23) În toate cazurile, actul permisiv şi/sau duplicatul acestuia se eliberează în formă de document electronic trimis la adresa electronică indicată de solicitant sau eliberat prin intermediul serviciului guvernamental de notificări electronice. În situaţiile în care eliberarea originalului actului permisiv pe suport de hârtie este cerută de solicitant sau impusă expres de legea care reglementează regimul juridic al actului permisiv respectiv ori de un tratat/acord internaţional, pe lângă emiterea actului pe suport de hârtie se va elibera şi un exemplar în format electronic sau, după caz, o confirmare oficială în format electronic despre emiterea actului permisiv.
(24) Autoritatea emitentă nu poate solicita confirmarea recepţionării sau comunicării actului permisiv prin semnătură olografă în borderoul sau registrul autorităţii, fie prin orice tip de document pe suport de hârtie, în cazul în care nu s-a cerut sau nu s-a impus de lege eliberarea actului permisiv pe suport de hârtie.”
2. În anexa nr.1, la compartimentul „II. Actele permisive care se încadrează în categoria autorizaţiilor”, poziţia 73 se exclude.
Art.XX. – Articolul 34 din Legea nr.98/2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160–164, art.537), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (6) cu următorul cuprins:
„(6) Ministerele şi alte autorităţi administrative centrale asigură că, după caz, persoanele cu funcţii de demnitate publică, cu funcţii publice de conducere, inclusiv de nivel superior, cu funcţii publice cu statut special de conducere din cadrul acestora deţin şi utilizează, în exercitarea atribuţiilor, semnătura electronică avansată calificată.
În desfăşurarea procedurii administrative, în procesul de comunicare cu persoanele/instituţiile vizate şi la prestarea serviciilor din competenţa autorităţilor respective, autorităţile administrative centrale utilizează mijloacele electronice de comunicaţie. Documentele şi actele cu caracter individual se emit în formă de document electronic, exemplare pe suport de hârtie fiind emise doar la solicitarea persoanei vizate, în scop de arhivare sau dacă prevederile legii ori ale tratatelor internaţionale o impun. Dosarele administrative se întocmesc şi se ţin, prioritar, în formă electronică.”
Art.XXI. – Articolul 15 din Legea nr.303/2013 privind serviciul public de alimentare cu apă şi de canalizare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.60–65, art.123), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:
„(4) Operatorul este obligat să utilizeze mijloace electronice de comunicaţie, în măsura în care acestea sunt disponibile, funcţionale şi adecvate circumstanţelor, în raport cu consumatorii şi potenţialii consumatori, în procesul de comunicare, de soluţionare a petiţiilor, de negociere, încheiere, executare, modificare şi încetare a contractelor. Operatorul nu poate refuza sau ignora examinarea cererilor, reclamaţiilor şi sesizărilor din motiv că au fost depuse în formă electronică, dacă acestea întrunesc cerinţele prevăzute de legislaţia ce reglementează documentele electronice.”
Art.XXII. – Legea nr.91/2014 privind semnătura electronică şi documentul electronic (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.174–177, art.397), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 2, după noţiunea „prestator de servicii de certificare” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„prestator de servicii de înregistrare – persoană care prestează servicii privind verificarea identităţii solicitantului, înregistrarea şi transmiterea cererii de certificare a cheii publice către prestatorul de servicii de certificare din numele solicitantului semnăturii electronice;”.
2. Articolul 4:
alineatul (4):
la litera b), după cuvintele „de creare a semnăturii electronice” se introduce textul „ , indiferent de amplasarea fizică a acestuia,”;
articolul se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:
„(5) Semnăturile electronice emise în baza certificatelor calificate ale prestatorilor înregistraţi în alte state se califică drept semnături avansate calificate cu valoare juridică similară celor prevăzute de prezenta lege, în virtutea prevederilor art.6 alin.(3) sau în urma recunoaşterii corespunzătoare a certificatului cheii publice eliberat de un prestator de servicii de certificare cu domiciliul sau cu sediul într-un alt stat.”
3. Articolul 6 se completează cu alineatele (3)–(5) cu următorul cuprins:
„(3) Prin derogare de la prevederile alin.(1) şi (2), semnăturile electronice considerate calificate conform prevederilor legislaţiei Uniunii Europene, create utilizând un certificat calificat al cheii publice eliberat de un prestator de servicii de încredere dintr-un stat membru al Uniunii Europene au valoare juridică similară cu semnăturile electronice avansate calificate create conform prevederilor prezentei legi.
(4) Modul de recunoaştere a semnăturilor electronice calificate create utilizând un certificat calificat al cheii publice eliberat de un prestator de servicii de încredere dintr-un stat membru al Uniunii Europene este stabilit de Guvern.
(5) Dispozitivul de verificare a semnăturii electronice utilizat pentru verificarea semnăturii electronice în sensul alin.(3) trebuie să dispună de confirmarea corespunderii cu cerinţele prevăzute de prezenta lege, care este eliberată de organul competent de exercitarea controlului în domeniul aplicării semnăturii electronice.”
4. Articolul 11:
la alineatul (1), litera b) va avea următorul cuprins:
„b) semnarea documentelor electronice de persoanele juridice de drept public în raporturile juridice ale persoanelor juridice de drept public cu persoanele fizice şi cu persoanele juridice de drept privat.”
articolul se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) Nu se admite utilizarea semnăturilor electronice recunoscute în temeiul art.6 alin.(3):
a) la semnarea documentelor electronice care conţin informaţii atribuite la secret de stat;
b) la semnarea documentelor electronice emise de către sau în raport cu autorităţile şi instituţiile publice din Republica Moldova, dacă nu este posibilă verificarea şi validarea tehnică a semnăturilor electronice respective de pe teritoriul Republicii Moldova cu resursele disponibile ale autorităţilor şi instituţiilor publice vizate.”
5. Articolul 28 se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) Prestatorul de servicii de certificare acreditat în domeniul aplicării semnăturii electronice avansate calificate, la etapa emiterii unui certificat calificat, verifică, prin mijloace corespunzătoare şi în conformitate cu cadrul normativ aplicabil, identitatea şi, după caz, atributele specifice ale persoanei căreia i se emite un certificat calificat. Informaţiile menţionate sunt verificate fie direct de prestatorul de servicii de certificare acreditat în domeniul aplicării semnăturii electronice avansate calificate, fie prin intermediul prestatorului de servicii de înregistrare. Verificarea are loc prin una dintre următoarele metode:
a) cu prezenţa fizică a persoanei;
b) la distanţă, utilizând mijloace electronice de identificare pentru care, înainte de eliberarea certificatului calificat, a fost asigurată prezenţa fizică a persoanei;
c) prin intermediul unui certificat, al unei semnături electronice avansate calificate;
d) prin utilizarea altor metode de identificare recunoscute la nivel naţional, care oferă un nivel de asigurare echivalent, din perspectiva fiabilităţii, cu prezenţa fizică.
Metodele recunoscute de identificare a persoanei la distanţă se stabilesc de Guvern.”
6. Articolul 29:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Cererea de certificare a cheii publice se depune la prestatorul de servicii de certificare în formă electronică semnată cu semnătură electronică şi/sau în formă de document pe suport de hârtie semnat cu semnătura olografă. Cererea de certificare a cheii publice se semnează de către solicitantul semnăturii electronice sau de prestatorul de servicii de înregistrare. În cazul semnării de către prestatorul de servicii de înregistrare, acesta asigură verificarea identităţii solicitantului conform metodelor prevăzute de actele normative aplicabile sau conform procedurii coordonate cu prestatorul de servicii de certificare.”
articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) Prestatorii de servicii de înregistrare care pot depune cererea în numele solicitantului semnăturii electronice sunt:
a) persoanele autorizate de prestatorul de servicii de certificare sau cele cu care prestatorul de servicii de certificare are încheiat un acord prin care acestea sunt împuternicite să stabilească identitatea solicitantului semnăturii electronice în modul stabilit de acordul în cauză;
b) persoanele care deţin, conform legii, competenţa:
– de a recepţiona şi de a înregistra cereri pentru eliberare şi/sau de a elibera acte de stare civilă sau acte de identitate din sistemul naţional de paşapoarte;
– de a acorda servicii notariale potrivit Legii nr.1453/2002 cu privire la notariat.”
7. La articolul 43, alineatul (2) se abrogă.
Art.XXIII. – Articolul 39 din Legea nr.92/2014 cu privire la energia termică şi promovarea cogenerării (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.178–184, art.415), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) Unităţile termoenergetice sunt obligate să utilizeze mijloace electronice de comunicaţie în măsura în care acestea sunt disponibile, funcţionale şi adecvate circumstanţelor în raporturile juridice dintre unităţile termoenergetice, precum şi în cele dintre unităţile termoenergetice şi consumatori, în procesul de comunicare, de soluţionare a petiţiilor, de negociere, încheiere, executare, modificare şi încetare a contractelor. Unităţile termoenergetice nu pot refuza sau ignora examinarea cererilor, reclamaţiilor şi sesizărilor din motiv că au fost depuse în formă electronică, dacă acestea întrunesc cerinţele prevăzute de legislaţia ce reglementează documentele electronice.”
Art.XXIV. – Codul transporturilor rutiere nr.150/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.247–248, art.568), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 23, alineatul (7) se completează cu următoarele enunţuri: „Extrasul din Registrul operatorilor de transport rutier se eliberează în formă de document electronic. La cererea solicitantului se eliberează şi un exemplar pe suport de hârtie.”
2. Articolul 311 va avea următorul cuprins:
„Art.311. – (1) În toate cazurile, autorizaţiile de transport rutier şi duplicatele acestora se eliberează în formă de documente electronice, transmise la adresele electronice ale solicitanţilor, dacă aceasta sunt indicate, cu respectarea, după caz, a rigorilor cu privire la documentul electronic stabilite de lege. În situaţiile în care eliberarea originalului autorizaţiei de transport rutier pe suport de hârtie este cerută de solicitant sau impusă expres de legea care reglementează regimul juridic al actului permisiv respectiv ori de un tratat/acord internaţional, pe lângă emiterea actului pe suport de hârtie se eliberează şi un exemplar în formă de document electronic sau, după caz, o confirmare oficială în format electronic despre emiterea actului permisiv. Agenţia nu poate solicita confirmarea recepţionării actului permisiv prin semnătură olografă în borderoul sau registrul Agenţiei, fie prin orice tip de document pe suport de hârtie, în cazul în care nu s-a cerut sau nu s-a impus de lege eliberarea pe suport de hârtie a actului permisiv.
(2) Autorizaţiile de transport rutier sunt eliberate exclusiv prin intermediul sistemului informaţional „e-Autorizaţie transport”, contra costului stabilit şi în limita stocului disponibil, operatorilor de transport rutier înregistraţi în sistemul informaţional „e-Autorizaţie transport”, cu respectarea principiilor de repartizare stabilite.”
3. La articolul 42, alineatul (6) se completează cu următoarele enunţuri: „Extrasul din Registrul de stat al întreprinderilor ce desfăşoară activitate de transport rutier în cont propriu se eliberează în formă de document electronic. La cererea solicitantului se eliberează şi un exemplar pe suport de hârtie.”
Art.XXV. – Legea nr.131/2015 privind achiziţiile publice (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.424–429, art.666), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 16 se completează cu alineatul (7) cu următorul cuprins:
„(7) Accesul la SIA „RSAP” pentru operatorii economici este liber şi nediscriminatoriu. Înregistrarea şi încheierea acordului de utilizare a SIA „RSAP” se efectuează prin mijloace electronice de comunicaţie, cu aplicarea semnăturii electronice, cu excepţia cazurilor în care operatorii economici solicită semnarea acordului cu semnătură olografă.”
2. La articolul 33 alineatul (7), litera c) se abrogă.
3. Articolul 45 se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) Dosarul achiziţiei publice se întocmeşte în format electronic, cu excepţia cazurilor în care procedura de atribuire se iniţiază în conformitate cu art.33 alin.(7) şi alin.(11).”
4. Articolul 65 se completează cu alineatul (51) cu următorul cuprins:
„(51) La prezentarea ofertei prin mijloacele electronice de comunicaţie, operatorul economic anexează şi transmite copiile în format electronic de pe documentele pe suport de hârtie fără aplicarea semnăturii electronice pe fiecare copie în parte, în măsura în care actele normative nu stabilesc altfel.”
Art.XXVI. – Articolul 92 din Legea nr.107/2016 cu privire la energia electrică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.193–203, art.413), cu modificările ulterioare, se completează cu alineatul (10) cu următorul cuprins:
„(10) Întreprinderile electroenergetice sunt obligate să utilizeze mijloacele electronice de comunicaţie în măsura în care acestea sunt disponibile, funcţionale şi adecvate circumstanţelor, în raport cu potenţialii consumatori, consumatorii finali şi utilizatorii de sistem, în procesul de comunicare, de soluţionare a petiţiilor, de negociere, încheiere, executare, modificare şi încetare a contractelor. Întreprinderile electroenergetice nu pot refuza sau ignora examinarea cererilor, reclamaţiilor şi sesizărilor din motiv că au fost depuse în formă electronică, dacă acestea întrunesc cerinţele prevăzute de legislaţia ce reglementează documentele electronice.”
Art.XXVII. – Legea nr.108/2016 cu privire la gazele naturale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.193–203, art.415), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 15 alineatul (4), textul „numai după ce a obţinut acordul scris al consumatorului final sau al terţului, cu excepţiile prevăzute la art.7 şi 8 din prezenta lege sau în alte situaţii stabilite în Legea nr.133 din 8 iulie 2011 privind protecţia datelor cu caracter personal” se substituie cu textul „cu respectarea legislaţiei privind informaţia oficială cu accesibilitate limitată”.
2. Articolul 110 se completează cu alineatul (10) cu următorul cuprins:
„(10) Întreprinderile de gaze naturale sunt obligate să utilizeze mijloace electronice de comunicaţie în măsura în care acestea sunt disponibile, funcţionale şi adecvate circumstanţelor, în raport cu potenţialii consumatori, consumatorii finali şi utilizatorii de sistem, în procesul de comunicare, de soluţionare a petiţiilor, de negociere, încheiere, executare, modificare şi încetare a contractelor. Întreprinderile de gaze naturale nu pot refuza sau ignora examinarea cererilor, reclamaţiilor şi sesizărilor din motiv că au fost depuse în formă electronică, dacă acestea întrunesc cerinţele prevăzute de legislaţia ce reglementează documentele electronice.”
Art.XXVIII. – Legea nr.142/2018 cu privire la schimbul de date şi interoperabilitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.295–308, art.452), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 5 alineatul (2), cuvintele „şi supravegheată de comun acord cu Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal” se exclud.
2. Articolul 6:
alineatul (10) se completează cu cuvintele „şi măsurile necesare în corespundere cu legislaţia din domeniul protecţiei datelor cu caracter personal”;
la alineatul (11), litera b) va avea următorul cuprins:
„b) scopul şi temeiul legal declarat de participant pentru accesarea setului de date solicitat;”
la alineatul (11), litera c) se abrogă;
alineatul (13) se abrogă.
3. La articolul 7, alineatul (2) se completează cu litera a1) cu următorul cuprins:
„a1) verifică scopul şi existenţa temeiului legal privind setul de date care urmează a fi consumat;”.
4. Articolul 11:
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Conectarea la platforma de interoperabilitate a participanţilor care deţin sisteme informaţionale ale altor state are loc în condiţiile legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal.”
la alineatul (3), cuvintele „şi Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal” se exclud.
5. La articolul 12, alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) Controlul respectării cerinţelor prezentei legi se efectuează de către autoritatea competentă.”
Art.XXIX. – Codul administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.309–320, art.466), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 28:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Procedura administrativă se realizează într-un mod simplu, adecvat, rapid, eficient şi corespunzător scopului. Realizarea procedurii administrative prin intermediul mijloacelor electronice de comunicaţie este obligatorie în toate situaţiile în care mijloacele respective pot fi utilizate, cu excepţia cazurilor în care legea stabileşte altfel.”
la alineatul (2), după cuvintele „în scris” se introduce textul „ , pe suport de hârtie sau în format electronic,”.
2. Articolul 33 se completează cu textul „ , în special mijloacelor electronice de comunicaţie”.
3. Articolul 46:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) În procedura administrativă participanţii pot fi reprezentaţi de o persoană împuternicită. Împuternicirile reprezentantului se consemnează în procură (semnată olograf sau prin semnătura electronică) sau în împuternicirea de reprezentare în baza semnăturii electronice create în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice (în continuare – împuternicire în baza semnăturii electronice). În măsura în care din conţinutul procurii sau al împuternicirii în baza semnăturii electronice nu rezultă altceva, acestea conferă împuterniciri pentru toate acţiunile procedurale ce ţin de procedura administrativă.”
la alineatul (2), după cuvântul „procura” se completează cu cuvintele „sau împuternicirea în baza semnăturii electronice”.
4. La articolul 49 alineatul (1) litera c), cuvântul „procurii” se substituie cu textul „procurii/împuternicirii în baza semnăturii electronice”.
5. La articolul 75 alineatul (4), cuvintele „sau procura” se substituie cu textul „ , de procura sau de împuternicirea în baza semnăturii electronice”.
6. Articolul 82:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Dacă procedura administrativă trebuie realizată în scris conform art.28 sau se realizează în scris, autoritatea publică, concomitent cu iniţierea procedurii, întocmeşte un dosar în format electronic sau pe suport de hârtie, care conţine toate documentele şi înscrisurile ce se referă la procedura respectivă. Dosarul în format electronic conţine, după caz, copii scanate de pe documentele pe suport de hârtie, autenticitatea copiilor fiind confirmată prin semnătura electronică aplicată de persoana responsabilă din cadrul autorităţii publice, documente electronice, alte înscrisuri şi informaţii relevante expuse în format electronic.”
articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) Copiile scanate în format electronic de pe documentele oficiale emise pe suport de hârtie şi înscrisurile în format electronic pe care nu s-a aplicat semnătura electronică se utilizează fără restricţii în raporturile cu autoritatea publică şi pot fi incluse în dosarul administrativ, în măsura în care actele normative nu impun expres aplicarea semnăturii pe copiile/înscrisurile în cauză sau respectarea cerinţelor pentru documentul electronic.”
7. La articolul 83, alineatul (5) se completează cu următorul enunţ: „Copiile de pe dosar în format electronic, precum şi exemplarele documentelor electronice şi copiile acestora sunt gratuite.”
8. La articolul 97, alineatul (3) se completează cu litera d) cu următorul cuprins:
„d) notificare prin poştă electronică sau prin mijloace electronice de comunicaţie dedicate.”
9. La articolul 98 alineatul (2), după cuvântul „procură” se introduc cuvintele „sau o împuternicire în baza semnăturii electronice”.
10. La articolul 108 alineatul (1) litera c), după cuvântul „procurii” se introduc cuvintele „sau a împuternicirii în baza semnăturii electronice”.
11. Codul se completează cu articolul 1101 cu următorul cuprins:
„Articolul 1101. Notificarea prin mijloace electronice de comunicaţie
(1) Notificarea prin poşta electronică la adresa electronică a persoanei care urmează a fi notificată se efectuează prin transmiterea înscrisului de notificat în formă de document electronic, cu aplicarea semnăturii electronice de persoana responsabilă din cadrul autorităţii publice. Notificarea prin poşta electronică se efectuează dacă adresa poştală a fost indicată prealabil de persoana notificată. Notificarea prin poştă electronica este echivalentă cu notificarea de substituire prin introducerea în cutia poştală.
(2) În cazul în care autoritatea publică anexează la notificarea prin poşta electronică şi actul de recunoaştere a recepţionării, care este semnat cu semnătură electronică de persoana notificată şi remis în schimb la adresa electronică a autorităţii publice, notificarea respectivă este echivalentă cu notificarea prin act de recunoaştere a recepţionării.
(3) Notificarea prin serviciul naţional de poştă electronică publică a persoanei ce urmează a fi notificată se efectuează prin transmiterea, în modul stabilit de Guvern, a înscrisului de notificat semnat cu semnătura electronică prevăzută de lege. Notificarea prin serviciul naţional de postă electronică publică este echivalentă cu notificarea prin poştă cu scrisoare recomandată. Confirmarea recepţiei notificării, emisă în mod automatizat de serviciul naţional de poştă electronică publică, probează notificarea.
(4) În cazul notificării prin poşta hibridă, autoritatea publică, prin intermediul mijloacelor electronice de comunicaţie disponibile, transmite furnizorului de servicii poştale înscrisul de notificat semnat cu semnătură electronică avansată calificată. Furnizorul de servicii poştale imprimă pe suport de hârtie înscrisul de notificat şi îl depune/expediază la adresa destinatarului. Autoritatea publică, prin intermediul mijloacelor electronice disponibile, asigură accesul destinatarului notificării prin poşta hibridă la înscrisul de notificat semnat cu semnătură electronică. Notificarea prin poşta hibridă este echivalentă cu notificarea de substituire prin introducerea în cutia poştală.
(5) Notificarea prin intermediul sistemelor informaţionale dedicate sau al altor mijloace electronice de comunicaţie care permit confirmarea recepţionării notificării este echivalentă cu notificarea prin poştă convenţională cu scrisoare recomandată. Confirmarea recepţiei notificării, emisă în mod automatizat de sistemul informaţional sau de alt mijloc electronic de comunicaţie dedicat, probează notificarea.”
12. La articolul 119, alineatul (2) se completează cu următorul enunţ: „Actul administrativ scris poate fi emis pe suport de hârtie sau în formă de document electronic.”
13. La articolul 120 alineatul (1), litera i) va avea următorul cuprins:
„i) semnătura olografă/electronică a persoanei din cadrul autorităţii publice care a emis actul administrativ sau, după caz, semnătura electronica a autorităţii care a emis actul administrativ.”
14. La articolul 121 alineatul (1), cuvântul „Semnarea” se substituie cu textul „Semnarea, cu semnătură olografă sau cu semnătură electronică, a”.
15. La articolul 129, alineatul (1) se completează cu următorul enunţ: „Actul administrativ individual transmis prin mijloace electronice de comunicaţie se consideră comunicat începând cu următoarea zi lucrătoare de la data trimiterii.”
16. La articolul 154, alineatul (2) se completează cu următorul enunţ: „Contractul administrativ scris poate fi încheiat pe suport de hârtie sau în formă de document electronic.”
17. La articolul 164 alineatul (1), cuvintele „în scris” se substituie cu textul „în scris, pe suport de hârtie sau în formă de document electronic,”.
Art.XXX. – Legea nr.93/2017 cu privire la statistica oficială (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.216–228, art.349), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 3, noţiunea „date individuale” va avea următorul cuprins:
„date individuale – date, inclusiv date cu caracter personal, care permit identificarea persoanelor fizice şi a celor juridice;”.
2. La articolul 16 alineatul (2), după cuvântul „inclusiv” se introduce textul „date cu caracter personal, precum şi”.
3. Articolul 27:
alineatul (1):
partea introductivă va avea următorul cuprins:
„(1) Autoritatea centrală în domeniul statisticii instituie şi administrează registre statistice, determină domeniile şi stabileşte obiectele conţinute în acestea:”;
alineatul se completează cu litera d) cu următorul cuprins:
„d) pentru reducerea sarcinii informaţionale asupra respondenţilor.”
alineatul (2) se completează cu textul „ , precum şi conţin date inclusiv cu caracter personal”.
Art.XXXI. – (1) Guvernul, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.
(2) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal va asigura lichidarea Registrului de evidenţă al operatorilor de date cu caracter personal prin nimicirea ireversibilă a documentelor şi informaţiilor stocate pe suport de hârtie şi a celor stocate în format electronic.
(3) Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, în termen de 3 luni din data intrării în vigoare a prezentei legi, va aproba actele normative necesare pentru aplicarea prezentei legi.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Igor GROSU |
Nr.175. Chişinău, 11 noiembrie 2021. |
