L E G E
privind apărarea împotriva incendiilor
nr. 267-XIII din 09.11.1994
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.15-16/144 din 17.03.1995
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Sistemul de apărare împotriva incendiilor
Articolul 2. Cadrul juridic
Articolul 3. Administrarea publică în domeniul apărării împotriva incendiilor
Articolul 4. Supravegherea şi controlul în domeniul apărării împotriva incendiilor
Articolul 5. Tipurile serviciilor de pompieri
Articolul 6. Formaţiunile benevole de pompieri
Capitolul II
OBLIGAŢIILE AUTORITĂŢILOR PUBLICE, ALE FACTORILOR DE
DECIZIE ŞI ALE CETĂŢENILOR ÎN DOMENIUL ASIGURĂRII
APĂRĂRII ÎMPOTRIVA INCENDIILOR
Articolul 7. Asigurarea apărării împotriva incendiilor
Articolul 8. Obligaţiile Guvernului
Articolul 9. Obligaţiile ministerelor şi departamentelor
Articolul 10. Obligaţiile autorităţilor administraţiei publice locale
Articolul 11. Obligaţiile şefilor şi altor factori de decizie din unităţile economice
Articolul 12. Obligaţiile cetăţenilor
Articolul 13. Însuşirea reglementărilor de apărare împotriva incendiilor
Capitolul III
SERVICIUL DE POMPIERI ŞI SALVATORI
Articolul 14. Activitatea şi structura serviciului de pompieri şi salvatori
Articolul 15. Principiile fundamentale ale activităţii serviciului de pompieri şi salvatori
Articolul 16. Răspunderea serviciului de pompieri şi salvatori
Articolul 17. Subunităţile paramilitare şi militare de pompieri şi salvatori
Articolul 18. Drepturile lucrătorilor din serviciul de pompieri şi salvatori
Articolul 19. Modul şi condiţiile satisfacerii serviciului în subunităţile serviciului de pompieri şi salvatori
Articolul 20. Remunerarea lucrătorilor din serviciul de pompieri şi salvatori
Articolul 21. Conducerea acţiunilor de stingere a incendiilor şi lucrărilor prioritare de deblocare şi salvare
Articolul 22. Organele supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor
Articolul 23. Obligaţiile organelor supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor
Articolul 24. Drepturile organelor supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor
Articolul 25. Asigurarea financiară şi tehnico-materială
Articolul 26. Drepturi de echipament şi hrană
Articolul 27. Serviciul departamental de pompieri
Capitolul IV
ADMINISTRAREA PUBLICĂ A SISTEMULUI DE
APĂRARE ÎMPOTRIVA INCENDIILOR
Articolul 28. Evidenţa de stat a incendiilor
Articolul 29. Asigurarea împotriva incendiilor
Articolul 30. Asigurarea tehnico-ştiinţifică
Articolul 31. Sistemul de norme şi standarde în domeniul apărării împotriva incendiilor
Articolul 32. Certificarea producţiei şi mărfurilor
Articolul 33. Acordarea de licenţe
Articolul 34. Producerea tehnicii de intervenţie la incendiu şi a mijloacelor de protecţie contra incendiilor
Articolul 35. Informarea populaţiei în problemele apărării împotriva incendiilor
Capitolul V
GARANŢIILE PROTECŢIEI JURIDICE ŞI SOCIALE A LUCRĂTORILOR
DIN SERVICIUL DE POMPIERI ŞI SALVATORI
Articolul 36. Protecţia juridică şi socială
Articolul 37. Protecţia juridică
Articolul 38. Inadmisibilitatea imixtiunii în activitatea lucrătorului din serviciul de pompieri şi salvatori
Articolul 39. Dreptul la risc profesional
Articolul 40. Asigurarea de stat şi plăţile de compensare în caz de moarte violentă sau de mutilare
Articolul 41. Asigurarea cu spaţiu locativ
Articolul 42. Asigurarea cu telefon
Articolul 43. Dreptul la concediu anual plătit
Articolul 44. Dreptul la compensaţie pentru transport
Articolul 45. Asigurarea cu pensii
Articolul 46. Dreptul la ocrotirea sănătăţii
Articolul 47. Drepturile lucrătorilor din serviciul de pompieri şi salvatori în delegaţie
Articolul 48. Consecinţele nerespectării garanţiilor protecţiei juridice şi sociale a lucrătorului din serviciul de pompieri şi salvatori
Articolul 49. Stimularea lucrătorilor din serviciul de pompieri şi salvatori
Articolul 50. Repararea prejudiciului adus de lucrătorii din serviciul de pompieri şi salvatori
Articolul 51. Dreptul lucrătorului din serviciul de pompieri şi salvatori la apărare judiciară
Notă: În cuprinsul legii, sintagma "Departamentul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale" se înlocuieşte cu sintagma "Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne" conform Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Legea de faţă stabileşte bazele juridice, economice şi sociale ale asigurării apărării împotriva incendiilor şi protecţiei contra incendiilor în republică şi reglementează relaţiile în domeniul luptei împotriva incendiilor.
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Sistemul de apărare împotriva incendiilor
Apărarea împotriva incendiilor se realizează printr-un ansamblu de măsuri juridice, organizatorice, economice, sociale şi tehnico-ştiinţifice, prin forţe şi mijloace destinate prevenirii şi stingerii incendiilor, prin acţiuni prioritare de intervenţie, de blocare şi salvare în caz de incendii şi avarii.
Articolul 2. Cadrul juridic
Cadrul juridic al activităţii de asigurare a apărării împotriva incendiilor şi a protecţiei contra incendiilor se constituie din Constituţie, prezenta lege şi din alte acte normative.
Articolul 3. Administrarea publică în domeniul apărării împotriva incendiilor
Administrarea publică în domeniul asigurării apărării împotriva incendiilor îi revine Guvernului, Direcţiei pompieri şi salvatori din componenţa Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne, autorităţilor administraţiei publice locale.
Articolul 4. Supravegherea şi controlul în domeniul apărării împotriva incendiilor
(1) Supravegherea de stat asupra asigurării apărării împotriva incendiilor în localităţi şi la obiective este exercitată de organele supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor.
(2) Controlul departamental asupra situaţiei din domeniul apărării împotriva incendiilor este exercitat de ministere şi departamente, de întreprinderi, instituţii şi organizaţii indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare (denumite în cele ce urmează unităţi economice, dacă nu se stipulează altfel).
Articolul 5. Tipurile serviciilor de pompieri
Activităţile de prevenire şi stingere a incendiilor sînt realizate de următoarele tipuri de servicii de pompieri:
a) serviciul paramilitar de pompieri şi salvatori;
b) serviciul de pompieri şi salvatori militari;
c) serviciul departamental de pompieri;
d) serviciul teritorial (municipal, de sector) de pompieri şi salvatori.
[Art.5 completat prin Legea nr.507-XIV din 14.07.1999, în vigoare 05.08.1999]
Articolul 6. Formaţiunile benevole de pompieri
(1) Formaţiuni benevole de pompieri se organizează la unităţile economice care au 15 lucrători şi mai mult.
(2) Formaţiunile benevole de pompieri activează conform unui regulament, aprobat de Guvern.
(3) Şefii de unităţi economice au dreptul să-i remunereze pe membrii formaţiunilor benevole de pompieri, să le acorde concedii suplimentare şi alte înlesniri pentru participare la lucrările de prevenire şi stingere a incendiilor, conform regulamentului.
OBLIGAŢIILE AUTORITĂŢILOR PUBLICE, ALE FACTORILOR DE
DECIZIE ŞI ALE CETĂŢENILOR ÎN DOMENIUL ASIGURĂRII
APĂRĂRII ÎMPOTRIVA INCENDIILOR
Articolul 7. Asigurarea apărării împotriva incendiilor
Apărarea împotriva incendiilor este asigurată prin crearea de condiţii în localităţi şi la obiective care ar exclude riscurile de incendiu şi ar asigura protecţia oamenilor, valorilor spirituale şi materiale şi a mediului natural împotriva focului şi factorilor lui nocivi. Obligaţia de a asigura măsurile de apărare împotriva incendiilor revine conducătorilor, altor factori de decizie şi colaboratori de la ministere, departamente şi unităţi economice, precum şi cetăţenilor. Această obligaţie trebuie să fie stabilită în regulile de apărare împotriva incendiilor, în instrucţiunile şi acordurile (contractele) de serviciu respective.
Articolul 8. Obligaţiile Guvernului
(1) Guvernul:
a) elaborează măsurile de asigurare a apărării împotriva incendiilor, de dezvoltare şi perfecţionare a bazei tehnico-materiale a serviciului de pompieri şi salvatori;
b) determină obligaţiile organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice în domeniul asigurării apărării împotriva incendiilor;
c) stabileşte modul de constituire a organelor şi subunităţilor serviciului de pompieri şi salvatori, precum şi efectivul lui;
d) coordonează cercetările ştiinţifice în domeniul asigurării apărării împotriva incendiilor;
e) stabileşte sarcinile, direcţiile prioritare şi principiile de activitate ale organelor şi subunităţilor serviciului de pompieri şi salvatori, asigură elaborarea formelor şi metodelor de exercitare a supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor;
f) sprijină crearea de unităţi economice specializate în lucrări şi servicii pentru apărarea împotriva incendiilor, în fabricarea tehnicii de intervenţie la incendiu şi a utilajului tehnic pentru stingerea incendiilor;
g) aprobă lista serviciilor cu plată, prestate de serviciul de pompieri şi salvatori, cu condiţia că acestea nu poartă un caracter obligatoriu;
h) stabileşte modul de constituire a fondurilor de apărare împotriva incendiilor.
(2) Lista acţiunilor (serviciilor) ce urmează a fi prestate în mod obligatoriu, fără plată, persoanelor fizice şi juridice de către Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne se stabileşte prin lege.
[Art.8 în redacţia Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
[Art.8 completat prin Legea nr.507-XIV din 14.07.1999, în vigoare 05.08.1999]
Articolul 9. Obligaţiile ministerelor şi departamentelor
Ministerele şi departamentele:
a) elaborează măsuri organizatorice, profilactice şi tehnico-ştiinţifice de asigurare a apărării împotriva incendiilor;
b) antrenează organizaţiile de cercetări ştiinţifice şi de proiectare la soluţionarea problemelor ce ţin de protecţia obiectivelor contra incendiilor;
c) asigură cercetarea proprietăţilor de inflamare şi explozie ale substanţelor, materialelor, dispozitivelor şi instalaţiilor fabricate şi folosite în producţie, conform standardelor unice;
d) asigură includerea reglementărilor de apărare împotriva incendiilor în standarde, condiţii tehnice, norme, reguli şi instrucţiuni, controlează modul în care acestea sînt respectate la proiectarea, construcţia, reconstrucţia şi exploatarea obiectivelor;
e) asigură pregătirea şi perfecţionarea specialiştilor în domeniul apărării împotriva incendiilor.
Articolul 10. Obligaţiile autorităţilor administraţiei publice locale
Autorităţile administraţiei publice locale:
a) asigură îndeplinirea măsurilor de apărare împotriva incendiilor pe teritoriul din subordine, stabileşte fondul de retribuire a muncii şi alte fonduri pentru întreţinerea serviciului teritorial (municipal, de sector) de pompieri şi salvatori, contribuie la crearea bazei tehnico-materiale a acestui serviciu, precum şi a condiţiilor sociale pentru lucrătorii acestuia, prezintă pentru confirmare directorului general al Departamentului Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale propuneri privind structura şi statele de personal, numirea şi destituirea din funcţie a şefului serviciului teritorial (municipal, de sector) de pompieri şi salvatori;
b) verifică gradul de siguranţă la incendiu, capacitatea localităţilor şi obiectivelor de prevenire şi stingere a incendiilor, antrenează unităţile economice la îndeplinirea măsurilor de apărare împotriva incendiilor;
c) mobilizează cetăţenii la prevenirea şi stingerea incendiilor, contribuie la crearea formaţiunilor benevole de pompieri, la instruirea şi asigurarea lor tehnico-materială.
[Art.10 modificat prin Legea nr.507-XIV din 14.07.1999, în vigoare 05.08.1999]
Articolul 11. Obligaţiile şefilor şi altor factori de decizie din unităţile economice
Şefii şi alţi factori de decizie din unităţile economice:
a) asigură apărarea împotriva incendiilor şi regimul de protecţie contra incendiilor la obiective;
b) elaborează măsuri organizatorice, tehnice şi inginereşti de apărare împotriva incendiilor la obiective şi asigură realizarea lor;
c) asigură realizarea oportună a măsurilor de apărare împotriva incendiilor conform prescripţiilor, avizelor şi avertismentelor organelor supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor;
d) implementează realizările tehnico-ştiinţifice în sistemul de apărare împotriva incendiilor a obiectivelor, susţin activitatea de inventator şi raţionalizator în domeniul asigurării securităţii oamenilor împotriva pericolelor de incendiu şi minimalizării riscurilor de incendiu la procesele tehnologice din producţie;
e) asigură executarea şi respectarea reglementărilor de protecţie contra incendiilor din standarde şi condiţii tehnice, a normelor şi regulilor de apărare împotriva incendiilor la proiectarea, construcţia, reconstrucţia, reutilarea tehnică şi repararea obiectivelor, precum şi la fabricarea, transportarea şi utilizarea producţiei;
f) alocă mijloace pentru întreţinerea şi dezvoltarea serviciului intern de pompieri şi salvatori, conform normativelor aprobate;
g) creează formaţiuni benevole de pompieri şi asigură activitatea lor;
h) menţin în stare de funcţionare sistemele automate de prevenire a incendiilor, tehnica de intervenţie la incendiu, utilajul tehnic pentru stingerea incendiilor şi nu permit utilizarea lor în alte scopuri decît cele destinate;
i) iau măsurile necesare ca lucrătorii să însuşească regulile de apărare împotriva incendiilor şi îi atrag să participe la prevenirea şi stingerea incendiilor, nu permit accesul la locul de muncă al persoanelor care nu au făcut instructajul în prevenirea şi stingerea incendiilor;
j) prezintă, la cererea organelor supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor, informaţii despre gradul de siguranţă la incendiu a obiectivelor şi a producţiei fabricate, actele privind incendiile şi efectele lor;
k) iau măsuri faţă de acei care încalcă normele şi regulile de apărare împotriva incendiilor, sancţionează, în modul stabilit de legislaţie, cu reparaţia pagubelor materiale, persoanele vinovate de izbucnirea incendiilor.
[Art.11 în redacţia Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 12. Obligaţiile cetăţenilor
(1) Fiecare cetăţean este obligat să cunoască şi să îndeplinească reglementările de apărare împotriva incendiilor la locul de muncă şi la domiciliu, să acorde ajutorul posibil la prevenirea şi stingerea incendiilor.
(2) Proprietarii de case şi locatarii sînt obligaţi să ofere factorilor de decizie din serviciul de pompieri şi salvatori, membrilor formaţiunilor benevole de pompieri posibilitatea de a efectua, în modul stabilit, controlul tehnic de specialitate al locuinţelor şi construcţiilor auxiliare.
Articolul 13. Însuşirea reglementărilor de apărare împotriva incendiilor
În instituţiile de învăţămînt de toate treptele trebuie să fie organizată însuşirea reglementărilor de apărare împotriva incendiilor, instruirea privind modul de intervenţie la incendiu, conform unor programe speciale.
SERVICIUL DE POMPIERI ŞI SALVATORI
Articolul 14. Activitatea şi structura serviciului de pompieri şi salvatori
(1) Serviciul de pompieri şi salvatori este un organ de stat ale cărui funcţii constau în stingerea incendiilor, executarea acţiunilor de intervenţie, deblocare şi salvare în caz de incendii, exercitarea supravegherii de stat asupra asigurării apărării împotriva incendiilor şi în alte acţiuni de prevenire şi stingere a incendiilor.
(2) Serviciul de pompieri şi salvatori face parte din Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne şi se constituie din Direcţie, detaşamente, unităţi şi posturi paramilitare şi militare de pompieri din subordinea ei (denumite în cele ce urmează subunităţi) şi din subunităţi specializate.
(3) Direcţia pompieri şi salvatori şi subunităţile ei se subordonează Guvernului şi autorităţilor administraţiei publice locale.
(4) Mobilizarea forţelor şi mijloacelor serviciului de pompieri şi salvatori la acţiuni neprevăzute de prezenta lege este interzisă.
Articolul 15. Principiile fundamentale ale activităţii serviciului de pompieri şi salvatori
Principiile fundamentale ale activităţii serviciului de pompieri şi salvatori sînt: legalitatea, conducerea unică, publicitatea, respectarea intereselor cetăţenilor şi ale statului.
Articolul 16. Răspunderea serviciului de pompieri şi salvatori
(1) Factorii de decizie şi lucrătorii din subunităţile serviciului de pompieri şi salvatori poartă răspundere, în conformitate cu legislaţia în vigoare, pentru supravegherea de stat a măsurilor contra incendiilor şi organizarea stingerii incendiilor în localităţi şi la obiective.
(2) Factorii de decizie şi lucrătorii din subunităţile serviciului de pompieri şi salvatori nu poartă răspundere pentru prejudiciul adus la stingerea incendiilor, prin aplicarea mijloacelor de stingere, demontarea construcţiilor, prin alte acţiuni şi nici pentru faptul că factorii de decizie din unităţile economice şi cetăţenii nu respectă reglementările standardelor, normele şi regulile de apărare împotriva incendiilor.
Articolul 17. Subunităţile paramilitare şi militare de pompieri şi salvatori
(1) Subunităţile paramilitare şi militare de pompieri şi salvatori au personal, tehnică specială de intervenţie la incendiu, de deblocare şi salvare, utilaj tehnic pentru stingerea incendiilor şi executarea lucrărilor prioritare de salvare şi deblocare.
(2) Funcţiile de bază ale subunităţilor serviciului de pompieri şi salvatori sînt:
a) prevenirea şi stingerea incendiilor;
b) salvarea oamenilor;
c) acordarea de prim ajutor victimelor.
Articolul 18. Drepturile lucrătorilor din serviciul de pompieri şi salvatori
În timpul stingerii incendiilor şi al lucrărilor de deblocare şi salvare, lucrătorii din serviciul de pompieri şi salvatori au dreptul:
a) să intre nestingherit la orice oră de zi sau de noapte în toate localurile unităţilor economice, precum şi în locuinţele şi construcţiile auxiliare ale persoanelor fizice;
b) să forţeze, în caz de necesitate, uşile şi ferestrele închise, elementele de construcţie care le îngrădesc pătrunderea, să demonteze şi să demoleze construcţii, să întreprindă alte acţiuni în executarea acestor lucrări;
c) să limiteze sau să interzică temporar circulaţia mijloacelor de transport, precum şi accesul persoanelor fizice la sectoare aparte din localitate sau la anumite obiective, să-i impună a părăsi anumite locuri;
d) să se folosească de mijloacele de telecomunicaţie ale unităţilor economice şi ale persoanelor fizice;
e) să primească de la factorii de decizie de la obiectivul la care s-a produs incendiul sau avaria informaţiile necesare executării eficiente a acţiunilor de intervenţie, deblocare şi salvare;
f) să mobilizeze forţele şi să atragă mijloacele unităţilor economice, precum şi ale formaţiunilor militare.
[Art.18 în redacţia Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 19. Modul şi condiţiile satisfacerii serviciului în subunităţile serviciului de pompieri şi salvatori
(1) Lucrător al serviciului de pompieri şi salvatori este persoana care exercită o funcţie de stat în organul, subunitatea, instituţia de învăţămînt sau în altă instituţie a serviciului de pompieri, căreia i-a fost acordat grad militar sau grad special, în modul stabilit, precum şi persoana care studiază staţionar într-o instituţie de învăţămînt al serviciului de pompieri.
(2) În serviciul de pompieri şi salvatori sînt angajaţi pe bază de liber consimţămînt cetăţenii Republicii Moldova de la vîrsta de 18 ani, care corespund cerinţelor regulamentului cu privire la satisfacerea serviciului de pompieri şi salvatori. În instituţiile de învăţămînt ale serviciului de pompieri şi salvatori pot fi admise persoane în vîrstă de 17 ani.
(3) La intrarea în funcţie, lucrătorul din serviciul de pompieri şi salvatori depune jurămîntul. Textul jurămîntului şi modul depunerii lui sînt aprobate în modul stabilit de Guvern.
(4) Pentru noii lucrători din serviciul de pompieri poate fi stabilit un termen de încercare de pînă la un an.
(5) Durata medie a timpului săptămînal de lucru pentru lucrătorii din serviciul de pompieri şi salvatori se stabileşte conform legislaţiei în vigoare.
(6) Lucrătorul din serviciul de pompieri şi salvatori poate fi concediat la cererea sa, pentru limită de vîrstă, în caz de boală, pentru vechimea în serviciu prevăzută în acord (contract), din cauza sănătăţii şubrede, reducerii de state, necorespunderii funcţiei, încălcării disciplinei sau în legătură cu trecerea la o altă muncă.
(7) Durata serviciului de înalt risc şi nocivitate profesională, precum şi a serviciului în zone cu condiţii ecologice şi de altă natură nefavorabile, se include în vechimea de muncă în condiţii avantajoase, în modul stabilit de legislaţia în vigoare. Suplinirea funcţiilor vacante în organele, subunităţile, instituţiile de învăţămînt şi în alte instituţii ale serviciului de pompieri şi salvatori se face prin încheierea de acorduri (contracte), precum şi pe bază de concurs.
(8) Persoanelor din corpul de comandă mediu şi superior al serviciului de pompieri, precum şi lucrătorilor din organele supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor li se interzice de a practica în cumul orice activitate în autorităţile publice sau în structurile de întreprinzători, cu excepţia activităţii ştiinţifice, didactice şi de creaţie.
(9) Este interzisă abandonarea muncii de către lucrătorii din serviciul de pompieri şi salvatori ca mijloc de soluţionare a vreunui litigiu colectiv de muncă.
Articolul 20. Remunerarea lucrătorilor din serviciul de pompieri şi salvatori
(1) Solda lucrătorilor din serviciul de pompieri şi salvatori este stabilită de Guvern şi include salariul funcţiei, salariul pentru grad militar sau special, sporul procentual de salariu pentru vechime în muncă şi alte plăţi prevăzute de legislaţie.
(2) Cuantumul soldei se stabileşte ţinîndu-se cont de specificul şi de condiţiile de muncă, de riscul profesional pentru a se obţine rezultate înalte în îndeplinirea obligaţiilor de serviciu şi pentru a se compensa consumul de forţe fizice şi intelectuale.
(3) Lucrătorii din serviciul de pompieri şi salvatori pot fi antrenaţi, după caz, la muncă suplimentară, prin hotărîre a şefului de subunitate a serviciului de pompieri. Munca suplimentară, precum şi munca în timp de noapte, în zile de odihnă şi de sărbătoare, este retribuită în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(4) Lucrătorii din serviciul de pompieri şi salvatori care muncesc în zone poluate cu substanţe radioactive primesc soldă şi beneficiază de înlesniri în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Articolul 21. Conducerea acţiunilor de stingere a incendiilor şi lucrărilor prioritare de deblocare şi salvare
(1) Conducerea forţelor şi mijloacelor la incendii şi avarii, pînă în momentul în care comisiile pentru situaţiile excepţionale încep să funcţioneze, este exercitată de către un factor de decizie din serviciul de pompieri şi salvatori care este conducătorul acţiunilor de stingere a incendiilor şi a lucrărilor prioritare de deblocare şi salvare.
(2) Persoana care conduce acţiunile de stingere a incendiului şi lucrările prioritare de deblocare şi salvare este un conducător unic, căruia i se subordonează toate subunităţile serviciului de pompieri şi salvatori, forţele de întărire sosite la stingerea incendiului sau lichidarea urmărilor avariei.
(3) Nici un factor de decizie nu are dreptul imixtiunii în acţiunile persoanei care conduce acţiunile de stingere a incendiului şi lucrările prioritare de deblocare şi salvare sau să anuleze ordinele şi dispoziţiile acesteia privitoare la administrarea de forţe şi mijloace.
Articolul 22. Organele supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor
(1) Supravegherea de stat a măsurilor contra incendiilor este exercitată de organele serviciului de pompieri şi salvatori. Organele supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor se constituie din organ republican şi organe locale. Organul republican al supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor este Direcţia pompieri şi salvatori, iar organe locale sînt secţiile şi inspectoratele supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor, subunităţile serviciului de pompieri şi salvatori din localităţi, precum şi de la obiective, subordonate Direcţiei pompieri şi salvatori.
(2) Factorii de decizie din serviciul de pompieri şi salvatori care exercită supravegherea de stat a măsurilor contra incendiilor sînt independenţi în exercitarea funcţiei şi se conduc de legi, precum şi de standardele, normele şi regulile de apărare împotriva incendiilor.
(3) Şeful Direcţiei pompieri şi salvatori este din oficiu Inspector principal de stat pentru supravegherea măsurilor contra incendiilor, iar adjuncţii lui sînt adjuncţi ai Inspectorului principal de stat pentru supravegherea măsurilor contra incendiilor.
(4) Şefii de servicii şi secţii din Direcţia pompieri şi salvatori, adjuncţii lor sînt din oficiu inspectori superiori de stat pentru supravegherea măsurilor contra incendiilor.
(5) Alţi lucrători din organul republican şi organele locale ale supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor sînt inspectori de stat (ai oraşului, sectorului, raionului) pentru supravegherea măsurilor contra incendiilor.
(6) Inspectorii de stat pentru supravegherea măsurilor contra incendiilor sînt reprezentanţii puterii.
(7) Dispoziţiile, avizele, avertismentele, hotărîrile şi procesele-verbale emise de organele supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor sînt obligatorii ministerelor, departamentelor, unităţilor economice, precum şi cetăţenilor. Ele pot fi modificate sau anulate numai de factorul de decizie ierarhic superior al supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor sau de instanţa de judecată. Contestarea dispoziţiilor, avertismentelor, hotărîrilor şi proceselor-verbale nu sistează acţiunea lor.
(8) Organele supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor conlucrează cu alte organe ale supravegherii de stat.
Articolul 23. Obligaţiile organelor supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor
Organele supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor sînt obligate:
a) să supravegheze modul în care ministerele, alte autorităţi şi instituţii, unităţile economice, factorii de decizie, alte categorii de lucrători, precum şi persoanele fizice, respectă prezenta lege, standardele, normele şi regulile de apărare împotriva incendiilor;
b) să contribuie la elaborarea normelor şi regulilor de apărare împotriva incendiilor, să facă avize asupra proiectelor de standarde, condiţii tehnice, norme şi reguli ce conţin reglementări de apărare împotriva incendiilor;
c) să exercite un control selectiv asupra modului în care organizaţiile de proiectări şi construcţii, unităţile economice şi persoanele fizice respectă reglementările de apărare împotriva incendiilor la proiectarea, construcţia, reconstrucţia şi reutilarea tehnică a obiectivelor;
d) să informeze populaţia despre siguranţa la incendiu a obiectivelor;
e) să acorde ajutor formaţiunilor benevole de pompieri în organizarea lucrărilor de profilaxie şi a pregătirii de luptă;
f) să participe la activitatea comisiilor de stat şi de lucru care primesc în exploatare obiectivele noi;
g) să acorde ajutor ministerelor, altor autorităţi şi instituţii, unităţilor economice în organizarea însuşirii de către lucrători a normelor şi regulilor de apărare împotriva incendiilor.
[Art.23 în redacţia Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 24. Drepturile organelor supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor
Organele supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor au dreptul:
a) să efectueze la orice oră de zi sau de noapte controlul tehnic de specialitate la obiective, să emită dispoziţii, avertismente, avize şi recomandări privind lichidarea încălcărilor prezentei legi, standardelor, normelor şi regulilor de apărare împotriva incendiilor. Controlul pe timp de noapte al caselor, construcţiilor şi apartamentelor individuale este interzis;
b) să verifice la obiective în ce stare se află mijloacele de protecţie contra incendiilor, precum şi capacitatea de luptă a formaţiunilor benevole de pompieri;
c) să verifice gradul de pregătire a specialiştilor din economia naţională şi a persoanelor fizice în materie de apărare împotriva incendiilor;
d) să ceară ministerelor, altor autorităţi şi instituţii, unităţilor economice informaţii şi documente despre siguranţa la incendiu a obiectivelor şi a producţiei fabricate, precum şi despre incendii şi consecinţele lor;
e) să antreneze, în modul stabilit, specialişti din organizaţiile de cercetări ştiinţifice şi de proiectare, ingineri, tehnicieni şi alţi lucrători de la obiective la elaborarea măsurilor de apărare împotriva incendiilor, la efectuarea testelor privind siguranţa la incendiu, iar în caz de necesitate, şi la controlul asupra modului în care sînt respectate standardele, normele şi regulile de apărare împotriva incendiilor;
f) să prezinte propuneri referitoare la pregătirea actelor legislative şi a altor acte normative privind asigurarea apărării împotriva incendiilor;
g) să elaboreze norme şi reguli de apărare împotriva incendiilor, să coordoneze documentele normative în domeniul apărării împotriva incendiilor;
h) să suspende total sau parţial lucrul unităţii economice (a unei lucrări aparte), să interzică exploatarea clădirii, construcţiei, încăperii, sectorului de producţie sau agregatului în caz de depistare a încălcărilor reglementărilor de apărare împotriva incendiilor, a cauzelor şi condiţiilor care ar putea conduce la izbucnirea incendiului, la periclitarea vieţii şi sănătăţii oamenilor, la distrugerea valorilor materiale, precum şi să suspende lucrările de construcţie şi reconstrucţie a obiectivelor dacă s-au constatat abateri de la documentaţia de proiect şi deviz sau dacă nu sînt respectate reglementările de apărare împotriva incendiilor care se conţin în standarde, norme şi reguli;
i) să suspende, conform lit.h), în baza hotărîrii judecătoreşti, iar în cazul unui pericol iminent pentru viaţa şi sănătatea oamenilor, pentru mediul înconjurător şi valorile materiale – imediat şi cu adresarea, în termen de 3 zile lucrătoare, în instanţa judecătorească privind confirmarea legalităţii suspendării;
j) să aplice, în conformitate cu legislaţia în vigoare, sancţiuni, în formă de amendă, factorilor de decizie şi persoanelor fizice pentru nerespectarea sau neîndeplinirea standardelor, condiţiilor tehnice, normelor şi regulilor de apărare împotriva incendiilor, prescripţiilor şi avizelor, precum şi să întocmească procese-verbale şi să emită dispoziţii privind suspendarea lucrului la obiectiv (în sectorul de producţie, la agregat etc.), cu respectarea prevederilor lit.i) a prezentului articol şi a următoarelor principii:
- legalitatea şi respectarea competenţei stabilite de lege;
- neadmiterea aplicării sancţiunilor care nu sînt stabilite de lege;
- tratarea dubiilor, apărute la aplicarea legislaţiei, în favoarea persoanei;
- efectuarea cheltuielilor de control din contul statului;
- prescrierea recomandărilor pentru înlăturarea încălcărilor constatate în urma controlului;
- dreptul de a ataca acţiunile organului de control;
k) să efectueze, în conformitate cu legislaţia în vigoare, cercetarea cazurilor de incendiu;
l) să prezinte ministerelor, altor autorităţi şi instituţii, factorilor de decizie din unităţile economice etc. propuneri privind destituirea, în condiţiile legii, a persoanelor care încalcă sistematic sau grav reglementările de apărare împotriva incendiilor sau care se eschivează de la executarea prescripţiilor organelor supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor.
[Art.24 în redacţia Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
[Art.24 modificat prin Legea nr.333-XV din 24.07.2003, în vigoare 19.09.2003]
Articolul 25. Asigurarea financiară şi tehnico-materială
Asigurarea financiară şi tehnico-materială a serviciului de pompieri şi salvatori se efectuează din contul:
a) bugetului de stat şi bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale;
b) mijloacelor primite pe bază de contract sau obţinute din prestarea altor servicii, la solicitarea persoanelor juridice sau fizice, în modul stabilit de Guvern;
c) altor surse conform legii.
[Art.25 în redacţia Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
[Art.25 modificat prin Legea nr.507-XIV din 14.07.1999, în vigoare 05.08.1999]
Articolul 26. Drepturi de echipament şi hrană
Drepturile de echipament şi hrană ale efectivului serviciului de pompieri şi salvatori sînt asigurate de organizaţiile comerciale de aprovizionare din fondurile prevăzute de Guvern.
Articolul 27. Serviciul departamental de pompieri
(1) Serviciul departamental de pompieri se creează la ministere, departamente şi unităţi economice şi se compune din subunităţi care au efectiv, tehnică de intervenţie la incendiu şi utilaj tehnic pentru stingerea incendiilor, destinate stingerii incendiilor la obiectivele din paza lui.
(2) Principalele funcţii ale serviciului departamental de pompieri sînt:
a) prevenirea şi stingerea incendiilor;
b) salvarea oamenilor;
c) acordarea primului ajutor victimelor.
(3) Asigurarea financiară şi tehnico-materială a serviciului departamental de pompieri se face din contul ministerelor, departamentelor şi unităţilor economice respective.
ADMINISTRAREA PUBLICĂ A SISTEMULUI DE
APĂRARE ÎMPOTRIVA INCENDIILOR
Articolul 28. Evidenţa de stat a incendiilor
(1) Evidenţa de stat a incendiilor şi a consecinţelor acestora este ţinută de către Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne.
(2) Ministerele, alte autorităţi, instituţiile şi unităţile economice sînt obligate să prezinte, în conformitate cu legea, organelor teritoriale ale Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne informaţii despre incendiile care au izbucnit la obiective şi pe teritoriul din subordinea lor.
[Art.28 în redacţia Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 29. Asigurarea împotriva incendiilor
Modul de asigurare împotriva incendiilor se stabileşte în conformitate cu legislaţia cu privire la asigurări.”
[Art.29 în redacţia Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 30. Asigurarea tehnico-ştiinţifică
Asigurarea tehnico-ştiinţifică a apărării împotriva incendiilor constituie una din direcţiile prioritare ale ştiinţei şi se realizează prin intermediul unui organ de coordonare creat pe lîngă serviciul de pompieri şi salvatori.
Articolul 31. Sistemul de norme şi standarde în domeniul apărării împotriva incendiilor
(1) Reglementările de apărare împotriva incendiilor sînt stabilite în standarde, norme, reguli, în alte documente şi constituie un sistem de norme şi standarde în domeniul apărării împotriva incendiilor.
(2) Executarea reglementărilor din sistemul de norme şi standarde în domeniul apărării împotriva incendiilor este obligatorie.
(3) Standardele, normele şi regulile care vizează reglementările de apărare împotriva incendiilor urmează să fie coordonate, în modul stabilit, cu organele supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor.
Articolul 32. Certificarea producţiei şi mărfurilor
(1) Producţia şi mărfurile a căror utilizare poate prezenta risc de incendiu ce ar periclita viaţa, sănătatea sau bunurile persoanelor fizice şi ar aduce prejudicii mediului înconjurător sînt certificate, în mod obligatoriu, pe linia conformităţii lor cu reglementările de apărare împotriva incendiilor. Comercializarea producţiei şi a mărfurilor fără certificat şi marcă ce ar dovedi conformitatea lor cu reglementările stabilite este interzisă.
(2) Sînt pasibile de certificare pe linia conformităţii cu reglementările de apărare împotriva incendiilor producţia şi mărfurile fabricate în Republica Moldova, precum şi cele importate.
(3) Nomenclatorul producţiei şi mărfurilor pasibile de certificare pe linia conformităţii lor cu reglementările de apărare împotriva incendiilor, precum şi modul de certificare sînt stabilite prin lege.
[Art.32 în redacţia Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]
Articolul 33. Acordarea de licenţe
Licenţele pentru montarea şi/sau reglarea, asistenţa tehnică a sistemelor automate de semnalizare şi de stingere a incendiilor, precum şi de protecţie a clădirilor împotriva fumului şi de înştiinţare în caz de incendiu se eliberează în conformitate cu Legea nr.451-XV din 30 iulie 2001 privind licenţierea unor genuri de activitate.
[Ar33 în redacţia Legii nr.333-XV din 24.07.2003, în vigoare 19.09.2003]
Articolul 34. Producerea tehnicii de intervenţie la incendiu şi a mijloacelor de protecţie contra incendiilor
Tehnica de intervenţie la incendiu, utilajul tehnic pentru stingerea incendiilor, principalele mijloace de protecţie contra incendiilor se produc în baza comenzii de stat.
[Art.34 modificat prin Legea nr.934-XIV din 14.04.2000, în vigoare 22.06.2000]
[Art.34 modificat prin Legea nr.493-XIV din 09.07.1999, în vigoare 19.08.1999]
Notă: Se suspendă pentru anul 1999 acţiunea art.34 alin.(2) conform Legii nr.216-XIV din 12.12.98
Notă: Se suspendă pentru anul 1998 acţiunea art.34 alin.(2) conform Legii nr.96-XIV din 16.07.1998
[Art.34 alin.(2) completat prin Legea nr.1592-XIII din 27.02.1998, în vigoare 21.05.1998]
Notă: Se suspendă pentru anul 1997 acţiunea art.34 alin.(2) conform Legii nr.1127-XIII din 21.03.1997
Articolul 35. Informarea populaţiei în problemele apărării împotriva incendiilor
(1) Mijloacele de stat de informare publică sînt obligate, la cererea organelor supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor, să plaseze şi să transmită gratuit pentru populaţie informaţii privind apărarea împotriva incendiilor.
(2) Literatura ştiinţifică, metodică şi informativă editată în republică în domeniul proiectării, producţiei, zidirii şi exploatării clădirilor, construcţiilor, proceselor tehnologice şi instalaţiilor tehnice trebuie să conţină informaţii obiective şi exhaustive privitoare la asigurarea apărării împotriva incendiilor şi a măsurilor de protecţie contra incendiilor.
GARANŢIILE PROTECŢIEI JURIDICE ŞI SOCIALE A LUCRĂTORILOR
DIN SERVICIUL DE POMPIERI ŞI SALVATORI
Articolul 36. Protecţia juridică şi socială
Protecţia juridică şi socială a lucrătorilor din serviciul de pompieri şi salvatori se efectuează în conformitate cu prezenta lege şi cu Legea cu privire la protecţia socială şi juridică a militarilor şi a membrilor familiilor lor, a cetăţenilor care trec pregătirea militară.
Articolul 37. Protecţia juridică
(1) Lucrătorul din serviciul de pompieri şi salvatori este persoană inviolabilă şi se află sub protecţia statului. Persoana, onoarea şi demnitatea lui sînt ocrotite de lege.
(2) Pentru apărarea drepturilor şi intereselor lor legitime, lucrătorii din serviciul de pompieri şi salvatori au dreptul de a se adresa în instanţa de judecată, de a întemeia şi de a se afilia la sindicate.
(3) Insultarea lucrătorului din serviciul de pompieri şi salvatori, opunerea de rezistenţă, ameninţarea, violentarea sau atentarea la viaţa lui, precum şi alte acţiuni care îl împiedică să-şi exercite funcţiile sau datoria de serviciu, se pedepsesc în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Articolul 38. Inadmisibilitatea imixtiunii în activitatea lucrătorului din serviciul de pompieri şi salvatori
(1) Lucrătorul din serviciul de pompieri şi salvatori se supune, în exerciţiul funcţiunii, doar şefului său direct şi nemijlocit. Nimeni altul nu are dreptul de imixtiune în activitatea lui.
(2) În cazul în care lucrătorul din serviciul de pompieri şi salvatori primeşte de la şefi şi de la alţi factori de decizie ordine şi indicaţii ce contravin legii, el este obligat să se conducă numai de lege.
Articolul 39. Dreptul la risc profesional
(1) Nu constituie o contravenţie acţiunea lucrătorului din serviciul de pompieri şi salvatori, chiar dacă are elementele acţiunilor pentru care este stabilită răspunderea disciplinară, administrativă sau penală, pe care a săvîrşit-o în situaţie de risc profesional justificat.
(2) Riscul se consideră justificat, dacă acţiunea săvîrşită reieşea în mod obiectiv din informaţia despre faptele şi circumstanţele de care dispunea lucrătorul din serviciul de pompieri şi salvatori, iar scopul legitim nu putea fi atins prin acţiuni nelegate de risc şi lucrătorul din serviciul de salvatori şi pompieri care a comis riscul, a întreprins toate măsurile posibile pentru a preveni consecinţele negative.
Articolul 40. Asigurarea de stat şi plăţile de compensare în caz de moarte violentă sau de mutilare
(1) Toţi lucrătorii din serviciul de pompieri şi salvatori sînt supuşi asigurării personale de stat obligatorii la o sumă echivalentă cu suma mijloacelor băneşti de întreţinere pe zece ani care se acordă de la bugetele respective, precum şi din mijloacele încasate pe bază de contract de la ministere, departamente şi unităţi economice.
(2) În cazul în care lucrătorul din serviciul de pompieri şi salvatori îşi pierde viaţa în exerciţiul funcţiunii, familiei acestuia sau persoanelor întreţinute de el li se plăteşte un ajutor unic echivalent cu suma mijloacelor băneşti de întreţinere pe zece ani ale celui căzut şi, afară de aceasta, timp de cinci ani de la data morţii lui violente, membrilor familiei şi persoanelor întreţinute de el li se plătesc lunar mijloacele lui de întreţinere cu indexarea salariului. La expirarea a cinci ani se stabileşte pensie în cazul pierderii întreţinătorului, în modul stabilit de legislaţie.
(3) În caz de mutilare a lucrătorului din serviciul de pompieri şi salvatori în exerciţiul funcţiunii, de invaliditate survenită în perioada satisfacerii serviciului sau cel mult peste trei luni de la eliberare din serviciu, sau după expirarea acestui termen însă ca urmare a unei afecţiuni din perioada satisfacerii serviciului, el beneficiază lunar de mijloace de întreţinere pînă la restabilirea capacităţii de muncă, însă pe parcursul a cel mult zece ani. După expirarea acestui termen i se stabileşte pensie de invaliditate.
[Art.40 modificat prin Legea nr.934-XIV din 14.04.2000, în vigoare 22.06.2000]
Notă: Vezi Legea nr.952-XIII din 19.07.96 "Despre incidenţa unor articole din Legea privind apărarea împotriva incendiilor"
Articolul 41. Asigurarea cu spaţiu locativ
(1) Lucrătorilor din serviciul de pompieri şi salvatori li se acordă de către autorităţile administraţiei publice locale spaţiu locativ sub formă de apartament sau casă, conform normelor stabilite de legislaţie, cel mult după trei ani, iar ofiţerilor cel mult după un an de la numirea lor în funcţie.
(2) În cazul în care lucrătorul din serviciul de pompieri şi salvatori şi-a pierdut viaţa în exerciţiul funcţiunii, familiei celui căzut i se menţine dreptul de a primi spaţiu locativ în temeiurile existente la data luării lui la evidenţă şi cel tîrziu la un an de la data la care acesta şi-a pierdut viaţa.
(3) Lucrătorilor din serviciul de pompieri şi salvatori care au satisfăcut timp de 20 de ani şi mai mult serviciul în funcţii atestate li se acordă în proprietate privată cu titlu gratuit locuinţa din folosinţa lor.
[Art.41 modificat prin Legea nr.934-XIV din 14.04.2000, în vigoare 22.06.2000]
Notă: Se suspendă pentru anul 1999 acţiunea art.41 alin.(2),(4, cu excepţia plăţii pentru spaţiu locativ) conform Legii nr.216-XIV din 12.12.98
Notă: Se suspendă pentru anul 1998 acţiunea art.41 alin.(2),(4, cu excepţia plăţii pentru spaţiu locativ) conform Legii nr.96-XIV din 16.07.1998
Notă: Se suspendă pentru anul 1997 acţiunea art.41 alin.(2) conform Legii nr.1127-XIII din 21.03.1997
Notă: Vezi Legea nr.952-XIII din 19.07.96 "Despre incidenţa unor articole din Legea privind apărarea împotriva incendiilor"
Articolul 42. Asigurarea cu telefon
Lucrătorilor din serviciul de pompieri şi salvatori li se instalează telefon la domiciliu în decursul a şase luni de la data depunerii cererii.
Notă: Vezi Legea nr.952-XIII din 19.07.96 "Despre incidenţa unor articole din Legea privind apărarea împotriva incendiilor"
Articolul 43. Dreptul la concediu anual plătit
(1) Lucrătorilor din serviciul de pompieri şi salvatori li se acordă concediu anual plătit. Durata concediului (fără a se lua în considerare timpul de deplasare la şi de la locul de odihnă) se stabileşte în dependenţă de vechimea în muncă:
a) pentru vechime în muncă de mai puţin de 10 ani – 30 de zile;
b) pentru vechime în muncă de la 10 la 15 ani – 35 de zile;
c) pentru vechime în muncă de la 15 la 20 de ani – 40 de zile;
d) pentru vechime în muncă de peste 20 de ani – 45 de zile.
(2) Lucrătorilor din serviciul de pompieri şi salvatori li se acordă concediu suplimentar plătit pentru restabilirea sănătăţii cu o durată de o treime din timpul necesar lichidării situaţiilor excepţionale (avariilor, catastrofelor), însă nu mai mult de 14 zile.
Articolul 44. Dreptul la compensaţie pentru transport
Lucrătorilor din serviciul de pompieri şi salvatori care folosesc în exerciţiul funcţiunii mijloacele de transport personale li se plătesc compensaţii băneşti în mărimea stabilită.
[Art.44 modificat prin Legea nr.934-XIV din 14.04.2000, în vigoare 22.06.2000]
Notă: Se suspendă pentru anul 1999 acţiunea art.44 alin.(1) conform Legii nr.216-XIV din 12.12.98
Notă: Se suspendă pentru anul 1998 acţiunea art.44 alin.(1) conform Legii nr.96-XIV din 16.07.1998
Articolul 45. Asigurarea cu pensii
(1) Lucrătorii din serviciul de pompieri şi salvatori sînt asiguraţi cu pensii în condiţiile Legii asigurării cu pensii a militarilor şi a persoanelor din corpul de comandă şi din trupele organelor afacerilor interne.
(2) Lucrătorilor din serviciul de pompieri şi salvatori eliberaţi din funcţie pentru limită de vîrstă, din motive de boală, pentru vechime în muncă, din cauza sănătăţii şubrede, în urma reducerii de state, dacă au temeiuri pentru a li se stabili pensii conform prezentei legi, li se menţine dreptul de a beneficia de înlesnirile prevăzute pentru lucrătorii din acest serviciu.
Notă: Vezi Legea nr.952-XIII din 19.07.96 "Despre incidenţa unor articole din Legea privind apărarea împotriva incendiilor"
Articolul 46. Dreptul la ocrotirea sănătăţii
Lucrătorilor din serviciul de pompieri şi salvatori care au fost traumaţi, mutilaţi ori care s-au ales cu leziuni corporale de diferite grade în timpul stingerii incendiilor şi lichidării consecinţelor avariilor, calamităţilor naturale şi catastrofelor li se acordă gratuit medicamente şi tratament.
Articolul 47. Drepturile lucrătorilor din serviciul de pompieri şi salvatori în delegaţie
Lucrătorul din serviciul de pompieri şi salvatori în delegaţie beneficiază de dreptul de a procura peste rînd bilete la toate tipurile de transport, precum şi de dreptul de cazare la hotel în baza legitimaţiei de serviciu.
Articolul 48. Consecinţele nerespectării garanţiilor protecţiei juridice şi sociale a lucrătorului din serviciul de pompieri şi salvatori
(1) În cazul nerespectării garanţiilor protecţiei juridice şi sociale, prevăzute de prezenta lege, lucrătorii din serviciul de pompieri şi salvatori au dreptul la compensaţii de la bugetul respectiv. Cuantumul plăţilor de compensare este stabilit de Guvern.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale pot stabili şi alte garanţii, neprevăzute de prezenta lege, privind protecţia juridică şi socială a lucrătorului din serviciul de pompieri şi salvatori.
Articolul 49. Stimularea lucrătorilor din serviciul de pompieri şi salvatori
(1) Pentru îndeplinirea conştiincioasă a obligaţiilor de serviciu lucrătorilor din serviciul de pompieri şi salvatori li se stabilesc următoarele tipuri de stimulare: exprimarea gratitudinii, înmînarea unui cadou de preţ sau premiu bănesc, acordarea de concediu suplimentar de pînă la zece zile, decorarea cu insignă, conferirea anticipată a unui grad militar sau grad special şi conferirea unui grad militar sau grad special cu o treaptă superioară gradului prevăzut pentru funcţia deţinută, ridicarea înainte de termen a sancţiunii disciplinare aplicate anterior.
(2) Pentru bărbăţie şi curaj în exerciţiul funcţiunii şi pentru alte merite lucrătorii din serviciul de pompieri şi salvatori pot fi recomandaţi pentru decorare cu distincţii de stat.
Articolul 50. Repararea prejudiciului adus de lucrătorii din serviciul de pompieri şi salvatori
În cazul în care lucrătorii din serviciul de pompieri şi salvatori încalcă drepturile, libertăţile şi interesele legitime ale cetăţenilor şi ale factorilor de decizie şi aduc prejudicii unităţilor economice, serviciul de pompieri este obligat să ia măsuri pentru lichidarea încălcării şi repararea prejudiciului material.
Articolul 51. Dreptul lucrătorului din serviciul de pompieri şi salvatori la apărare judiciară
Lucrătorul din serviciul de pompieri şi salvatori are dreptul să atace în instanţa de contencios administrativ competentă hotărîrile factorilor de decizie din serviciul de pompieri şi salvatori, ale altor autorităţi publice, dacă acesta consideră că îi lezează drepturile şi interesele legitime.
[Art.51 modificat prin Legea nr.240-XV din 13.06.2003, în vigoare 08.07.2003]
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Petru LUCINSCHI
|
Chişinău, 9 noiembrie 1994. | |
Nr.267-XIII. |
