vineri, 1 ianuarie 2016
509/22.06.95 Legea drumurilor

L E G E A

drumurilor*

 

nr. 509-XIII  din  22.06.95

 

Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova nr.280/878 din 31.12.2012

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.62-63/690 din 09.11.1995

 

* * *

C U P R I N S

Articolul 1. Dispoziţii generale

Articolul 2. Clasificarea drumurilor

Articolul 3. Suprafeţele de teren aferente drumurilor

Articolul 4. Denumirea şi indexarea drumurilor

Articolul 5. Administrarea drumurilor

Articolul 6. Proiectarea drumurilor şi executarea lucrărilor de drumuri

Articolul 7. Căi de acces la drumurile publice

Articolul 8. Modul de întreţinere, reparare şi exploatare a drumurilor

Articolul 9. Autorizaţia de amplasare a obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia

Articolul 10. Repartizarea de terenuri

Articolul 11. Finanţarea activităţii în domeniul drumurilor

Articolul 12. Drumurile cu trafic plătit

Articolul 13. Responsabilitatea proprietarului sau administratorului drumului

Articolul 14. Drepturile lucrătorilor administratorului drumurilor publice

Articolul 15. Obligaţiunile persoanelor fizice şi juridice care execută lucrări pe drum sau în zona lui de protecţie

Articolul 16. Obligaţiunile proprietarului şi utilizatorului terenului adiacent drumului sau construcţiilor aferente acestuia

Articolul 17. Obligaţiunile populaţiei

Articolul 18. Controlul asupra respectării prezentei legi

Articolul 19. Răspunderea pentru încălcarea prezentei legi

Articolul 20. Acorduri internaţionale

Articolul 21. Dispoziţii finale şi tranzitorii

Anexa nr.1 Categoriile tehnice ale drumurilor publice

Anexa nr.2 Limitele zonelor drumurilor publice şi cerinţele specifice impuse proprietarilor şi utilizatorilor de terenuri din zonele de protecţie ale drumurilor

Anexa nr.3 Mase şi dimensiuni maxime admise ale vehiculelor în circulaţie pe drumurile publice

Anexa nr.4 Regulament privind condiţiile de amplasare a obiectivelor în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia

 

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege.

Legea de faţă stabileşte principiile economice, juridice şi organizatorice de administrare, întreţinere, extindere şi utilizare a drumurilor.

 

Articolul 1. Dispoziţii generale

(1) În sensul prezentei legi, drumuri sînt căile de comunicaţie terestră special amenajate pentru circulaţia vehiculelor şi pietonilor.

(2) Fac parte integrantă din drum: podurile, viaductele, pasajele denivelate, tunelurile, construcţiile de apărare şi consolidare, trotuarele, pistele pentru ciclişti, locurile pentru parcare şi staţionare, plantaţiile rutiere, indicatoarele de semnalizare şi alte dotări pentru siguranţa circulaţiei. Cantoanele şi clădirile de serviciu, bazele de producţie, precum şi orice terenuri, amenajări sau dotări aferente drumului, sînt anexe ale acestuia.

(3) Drumurile sînt supuse înregistrării de stat în Registrul obiectelor de infrastructură tehnico-edilitară.

[Art.1 completat prin Legea nr.154 din 30.07.2015, în vigoare 01.01.2016]

 

Articolul 2. Clasificarea drumurilor

(1) Din punctul de vedere al destinaţiei, drumurile se împart în:

a) drumuri publice – drumuri de utilitate publică destinate circulaţiei rutiere şi pietonale în scopul satisfacerii cerinţelor generale de transport rutier ale economiei naţionale şi ale populaţiei şi de apărare a ţării. Aceste drumuri sînt proprietate publică;

b) drumuri private – drumuri de utilitate privată destinate satisfacerii cerinţelor proprii de circulaţie rutieră şi pietonală în activităţile economice, forestiere, petroliere, miniere, agricole, energetice, industriale şi altele asemenea, drumurile de acces în incinte, ca şi cele din interiorul acestora, drumurile pentru organizările de şantier. Aceste drumuri sînt administrate de persoanele fizice sau juridice care le au în proprietate sau în administrare.

(2) În funcţie de tipul de proprietate, drumurile se împart în:

a) drumuri proprietate publică a statului;

b) drumuri proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale;

c) drumuri private.

(3) Din punct de vedere funcţional, drumurile publice se împart în:

1) drumuri europene – drumuri internaţionale care trec prin Republica Moldova conform Acordului european asupra marilor drumuri de circulaţie internaţională (AGR) la care Republica Moldova a aderat şi care pot coincide cu autostrăzi, drumuri expres şi drumuri republicane.

2) drumuri naţionale – drumuri care sînt proprietate publică a statului şi care asigură principalele legături rutiere internaţionale, legătura între capitala ţării şi oraşele-reşedinţă, municipiile şi obiectivele de importanţă republicană, precum şi legătura între ele, şi care pot fi:

a) autostrăzi – drumuri de mare capacitate şi viteză, rezervate exclusiv circulaţiei autovehiculelor, prevăzute cu două căi unidirecţionale separate printr-o zonă mediană, avînd cel puţin două benzi de circulaţie pe sens şi o bandă de staţionare accidentală, intersecţii denivelate şi accese limitate, intrarea şi ieşirea autovehiculelor fiind permisă numai prin locuri special amenajate, denumite noduri de circulaţie, dotate cu mijloace speciale pentru siguranţa şi confortul utilizatorilor;

b) drumuri expres – drumuri cu două sau mai multe benzi de circulaţie, la care accesul este posibil doar prin noduri rutiere denivelate sau intersecţii dirijate, pe care oprirea şi staţionarea mijloacelor de transport pe partea carosabilă (părţile carosabile) sînt interzise;

c) drumuri republicane – drumuri care asigură legătura între capitala ţării şi oraşele-reşedinţă, municipiile şi obiectivele de importanţă republicană (centrele industriale, staţiunile balneoclimaterice, locurile publice de agrement, rezervaţiile naturale, monumentele istorice şi de cultură), de asemenea legătura între oraşele-reşedinţă, între municipii, între oraşele-reşedinţă şi municipii, precum şi legătura între oraşele-reşedinţă şi staţiile feroviare, aeroporturile şi porturile fluviale din imediata apropiere;

d) drumuri regionale – drumuri de însemnătate regională care asigură legătura între localităţile din două sau mai multe raioane sau între minim 4 localităţi dintr-o unitate administrativ-teritorială;

3) drumuri locale – drumuri care asigură legătura între oraşele-reşedinţă şi satele (comunele) din componenţa raionului, precum şi legătura între sate (comune), inclusiv accesul spre ele dinspre drumurile naţionale, şi care sînt proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale;

4) străzi – drumuri publice din interiorul localităţilor şi care sînt proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale;

5) drumuri comunale – drumuri care asigură legătura între satul-reşedinţă de comună şi satele componente sau obiectivele de interes comunal şi care sînt proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale.

(4) În funcţie de parametrii lor tehnici, drumurile se împart în categorii tehnice conform anexei nr.1.

(5) În funcţie de tipul structurii rutiere, drumurile se împart în:

a) drumuri cu structura rutieră capitală (permanentă) – cu îmbrăcăminţi din beton asfaltic sau beton de ciment;

b) drumuri cu structura rutieră uşoară (semipermanentă) – cu îmbrăcăminţi rutiere din materiale locale anrobate cu lianţi bituminoşi;

c) drumuri cu structura rutieră provizorie – drumurile pietruite.

 

Articolul 3. Suprafeţele de teren aferente drumurilor

(1) Suprafeţele de teren aferente drumului public sînt următoarele:

1) zona drumului public, care cuprinde:

a) ampriza drumului – suprafaţa de teren ocupată de elementele constructive ale drumului: partea carosabilă, trotuare, piste pentru ciclişti, acostamente, şanţuri, rigole, taluzuri, şanţuri de gardă, pavilioane pentru pasageri, parcaje şi platforme pentru staţionarea mijloacelor de transport, ziduri de sprijin şi alte lucrări de artă;

b) zonele de siguranţă – suprafeţele de teren situate de o parte şi de alta a amprizei drumului, destinate exclusiv pentru semnalizarea rutieră, plantaţiile rutiere şi pentru alte scopuri legate de întreţinerea şi exploatarea drumului sau pentru siguranţa circulaţiei. Din zonele de siguranţă fac parte şi suprafeţele de teren destinate asigurării vizibilităţii în curbe şi intersecţii, suprafeţele ocupate de drumurile de vară destinate deplasării maşinilor şi agregatelor agricole, precum şi suprafeţele ocupate de lucrările de consolidare a terenului drumului şi altele asemenea. În afara localităţilor, limitele minime ale zonelor de siguranţă a drumurilor sînt prevăzute în anexa nr.2 secţiunea I;

2) zonele de protecţie, care cuprind suprafeţele de teren situate de o parte şi de alta a zonelor de siguranţă, necesare protecţiei şi dezvoltării viitoare a drumului, asigurării condiţiilor de întreţinere şi de circulaţie pe el. În limita zonelor de protecţie se stabilesc cerinţe specifice pentru proprietarii şi utilizatorii de terenuri, prezentate în anexa nr.2 secţiunea II. Limitele zonelor de protecţie sînt prevăzute în anexa nr.2 secţiunea I;

3) zona străzilor, care cuprinde partea carosabilă, acostamentele, şanţurile, rigolele, trotuarele, spaţiile verzi, pistele pentru ciclişti, suprafeţele adiacente pentru parcaje, suprafeţele de teren necesare amplasării anexelor acestora.

(2) Pentru drumurile private, lăţimea zonei de protecţie se stabileşte de către autorităţile administraţiei publice locale.

 

Articolul 4. Denumirea şi indexarea drumurilor

(1) Drumurile publice au denumire şi index. Denumirea drumului include denumirea punctului iniţial şi a punctului terminus, iar în caz de necesitate – a punctelor intermediare. Indexul drumului constă din litere latine şi cifre. Literele se atribuie drumurilor după cum urmează:

 

IndexCategoria drumului
Edrum european
Aautostradă
Mdrum expres
Rdrum republican
Gdrum regional
Ldrum local

 

(2) Denumirile şi indexurile drumurilor publice se stabilesc de Guvern.

(3) Străzile, drumurile comunale şi drumurile private pot avea doar denumiri.

 

Articolul 5. Administrarea drumurilor

(1) Administrarea drumurilor are ca obiect proiectarea, construirea, modernizarea, reabilitarea, repararea şi întreţinerea drumurilor.

(2) Administrarea drumurilor naţionale se asigură de către organul central de specialitate în domeniul drumurilor.

(3) Administrarea drumurilor locale, comunale şi a străzilor se asigură de către autorităţile administraţiei publice locale.

(4) Administrarea drumurilor private se asigură de către persoanele fizice sau juridice care le au în proprietate sau în administrare.

 

Articolul 6. Proiectarea drumurilor şi executarea lucrărilor de drumuri

(1) Proiectarea drumurilor şi executarea lucrărilor de drumuri se efectuează, respectiv, în baza certificatului de urbanism şi autorizaţiei de construire şi în corespundere cu normativele şi regulamentele tehnice, elaborate şi aprobate în condiţiile legii. Proiectarea reparaţiei şi reparaţia drumurilor existente fără modificarea parametrilor acestora se efectuează fără certificate de urbanism şi autorizaţii de construire.

(2) La proiectarea, execuţia şi intervenţiile asupra drumurilor se va ţine seama de categoriile funcţionale ale acestora, de traficul rutier, de siguranţa circulaţiei, de normele tehnice, de factorii economici, sociali şi de apărare, de utilizarea raţională a terenurilor, de conservarea şi protecţia mediului şi de planurile de urbanism şi de amenajare a teritoriului aprobate potrivit legii.

(3) Amplasarea unor obiecte industriale sau de altă natură care implică modificări ale traseului, ale elementelor geometrice sau sistemului rutier al drumului se face cu acordul administratorului drumului respectiv în conformitate cu procedura şi cerinţele stabilite prin lege, cheltuielile fiind în sarcina celui care a solicitat modificările.

(4) Intersecţiile drumurilor naţionale cu căile ferate se fac prin pasaje denivelate. La intersecţiile la nivel existente pe aceste drumuri se vor executa pasaje denivelate în cadrul primelor lucrări de sporire a capacităţii de circulaţie sau de modernizare pe oricare din cele două căi de comunicaţie.

 

Articolul 7. Căi de acces la drumurile publice

(1) Construcţia, amenajarea, întreţinerea şi exploatarea căilor de acces la drumurile publice sînt în sarcina celor care le au în administrare, folosinţă sau proprietate.

(2) Căile de acces la drumurile publice se proiectează, se construiesc şi se amenajează în conformitate cu certificatul de urbanism şi se execută în baza proiectelor aprobate şi autorizaţiilor de construire, eliberate de autorităţile administraţiei publice locale în conformitate cu procedura şi cerinţele stabilite prin lege, cu acordul administratorului drumului.

(3) Căile de acces la drumurile publice realizate fără acordul administratorului drumului, precum şi căile de acces nefolosite vor fi desfiinţate de către proprietari, restabilindu-se continuitatea elementelor geometrice în limitele zonei de protecţie a drumului public.

 

Articolul 8. Modul de întreţinere, reparare şi exploatare a drumurilor

(1) Drumurile, inclusiv lucrările de artă, amenajările şi echipamentele aferente, trebuie să fie menţinute într-o stare tehnică corespunzătoare desfăşurării traficului în condiţii de siguranţă.

(2) Masa totală maximă admisă, sarcina maximă admisă pe axă, dimensiunile maxime admise, precum şi condiţiile impuse vehiculelor admise în circulaţie pe drumurile publice sînt prevăzute în anexa nr.3.

(21) Circulaţia pe drumurile publice a mijloacelor de transport cu mase şi/sau dimensiuni ce depăşesc limitele admise este posibilă numai în cazuri excepţionale (pentru transportul obiectelor indivizibile), în baza unei autorizaţii speciale de transport, eliberată de organul central de specialitate în domeniul drumurilor.

(3) Pe drumurile naţionale se interzice circulaţia transportului cu şenile, cu tracţiune animală, precum şi a vehiculelor neechipate corespunzător, care transportă încărcături a căror scurgere poate provoca jivrajul îmbrăcămintei rutiere în perioada de iarnă şi diminuarea securităţii circulaţiei rutiere.

(4) Pentru traficul pe drumurile publice cu tonaj sau gabarite depăşite, precum şi pentru folosirea acestor drumuri de către vehicule înmatriculate în alte ţări, se percep taxe rutiere, stabilite în Codul fiscal al Republicii Moldova.

(5) În cazul unor lucrări legate de starea tehnică a drumului public, de executarea, revizia ori repararea unor obiective autorizate din zona drumului şi/sau zonele de protecţie ale acestuia, precum şi în alte situaţii fortuite (inundaţii, alunecări de teren, temperaturi înalte pe timp de vară), administratorul drumului, împreună cu poliţia rutieră, pot închide provizoriu sau institui restricţii provizorii de circulaţie pe anumite sectoare de drum, asigurînd continuitatea traficului pe sectoarele în lucru sau pe rute ocolitoare, conform normelor în vigoare, informîndu-i pe utilizatorii drumului prin intermediul mass-mediei.

(51) În cazul în care temperatura aerului este mai mare de 30°C, administratorul drumului, împreună cu poliţia rutieră, instituie restricţii de circulaţie privind masa totală a vehiculelor pe drumurile din beton asfaltic, indicînd termenele de aplicare, lista drumurilor, instalînd indicatoarele rutiere corespunzătoare şi informîndu-i pe utilizatorii drumurilor prin intermediul mass-mediei.

(6) În situaţia în care drumurile publice sînt afectate de calamităţi naturale sau în alte cazuri de forţă majoră, administratorul drumului ia măsuri pentru restabilirea operativă a circulaţiei prin executarea, după caz, de variante ocolitoare sau alte amenajări cu caracter provizoriu. În acest scop se pot ocupa temporar, pînă la restabilirea drumului, terenuri situate în zona de protecţie sau în afara acesteia, conform legislaţiei.

(7) Regulile de înlăturare a obstacolelor pentru circulaţie, apărute în urma avariilor, calamităţilor naturale, schimbării bruşte a condiţiilor climaterice sau altor cazuri fortuite pe drumuri, se stabilesc de Guvern.

(8) Regulile de transportare a încărcăturilor periculoase (substanţe explozibile, toxice, radioactive etc.) pe drumurile publice sînt stabilite prin lege.

 

Articolul 9. Autorizaţia de amplasare a obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia

(1) Amplasarea obiectivelor care nu periclitează siguranţa circulaţiei în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia se efectuează cu respectarea legislaţiei în vigoare, numai în baza autorizaţiei de amplasare a obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie a acestuia (în continuare – autorizaţie de amplasare), eliberată de către administratorul drumului.

(2) Reparaţia şi întreţinerea terenurilor şi căilor de acces la drumurile publice sînt în sarcina proprietarului acestora.

(3) Proprietarul obiectivului execută, pe cont propriu, demolarea, mutarea sau modificarea obiectivului dacă aceste operaţii sînt impuse de modernizarea şi exploatarea drumului public.

(4) Proprietarul obiectivului este obligat să înceapă lucrările de construcţie în termen de 2 ani de la data eliberării autorizaţiei de amplasare. Dacă proprietarul nu începe lucrările de construcţie în termenul stabilit, autorizaţia de amplasare îşi pierde valabilitatea.

(5) Autorizarea amplasării obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia se efectuează conform regulamentului prevăzut în anexa nr.4.

 

Articolul 10. Repartizarea de terenuri

Repartizarea de terenuri pentru construcţia de drumuri, corecţii sau lărgiri de traseu şi pentru alte lucrări necesare funcţionalităţii drumului şi asigurării siguranţei circulaţiei, precum şi modul de despăgubire a proprietarilor de terenuri, se face în modul şi în limitele stabilite în Codul funciar.

 

Articolul 11. Finanţarea activităţii în domeniul drumurilor

Activitatea în domeniul drumurilor se finanţează conform legislaţiei.

 

Articolul 12. Drumurile cu trafic plătit

(1) Este permisă construcţia sau modernizarea drumurilor, podurilor şi viaductelor cu trafic plătit cu condiţia existenţei unor drumuri de alternativă fără plată. Cheltuielile pentru construcţia şi întreţinerea lor se compensează din contul încasărilor la taxa de trecere.

(2) Construcţia, modernizarea şi utilizarea drumurilor cu trafic plătit se efectuează în baza contractelor de concesiune, în conformitate cu Legea cu privire la concesiuni, Codul funciar şi alte legi de reglementare a contractelor de concesiune.

(3) Funcţia de concedent o exercită organul central de specialitate în domeniul drumurilor.

 

Articolul 13. Responsabilitatea proprietarului sau administratorului drumului

(1) Proprietarul sau administratorul drumului poartă răspundere pentru încălcarea prevederilor prezentei legi, inclusiv pentru starea tehnică a drumului pe care îl deţine sau administrează.

(2) Responsabilitatea materială a proprietarului sau administratorului drumului în faţa participanţilor la trafic este stabilită de legislaţie.

(3) Proprietarul sau administratorul drumului nu poartă răspundere pentru obstacolele create circulaţiei şi pentru pagubele aduse participanţilor la trafic din motive independente de el.

(4) Proprietarul sau administratorul drumului nu restituie participanţilor la trafic cheltuielile suplimentare, condiţionate de restricţiile de circulaţie legate de executarea lucrărilor planificate şi lucrărilor de restabilire a sectoarelor de drum degradate de avarii sau calamităţi naturale.

 

Articolul 14. Drepturile lucrătorilor administratorului drumurilor publice

Lucrătorii administratorului drumurilor publice au dreptul:

a) să întocmească, împreună cu reprezentanţii abilitaţi ai organelor afacerilor interne, procese-verbale de constatare a contravenţiei şi să aplice măsuri administrative contravenienţilor în modul şi în limitele stabilite prin lege;

b) să stabilească proporţiile contravenţiilor administrative, cuantumurile amenzilor sau ale despăgubirilor, în condiţiile legii;

c) să efectueze controlul unităţilor de transport pentru stabilirea depăşirii maselor şi/sau dimensiunilor maxime prevăzute în anexa nr.3 şi să calculeze sumele taxelor corespunzătoare.

 

Articolul 15. Obligaţiunile persoanelor fizice şi juridice care execută lucrări pe drum sau în zona lui de protecţie

(1) Persoana fizică sau juridică, care execută lucrări pe drum sau în zona lui de protecţie, asigură siguranţa circulaţiei rutiere şi respectă termenele de executare a lucrărilor şi prescripţiile indicate în autorizaţia eliberată de administratorul drumului. În caz de refacere a elementelor drumului sau de înlăturare a defecţiunilor pricinuite, respectă întocmai cerinţele tehnice ale normativelor de construcţie.

(2) Pentru încălcarea termenelor de executare a lucrărilor, de înlăturare a defecţiunilor sau pentru eschivare de la îndeplinirea lucrărilor, înlăturarea defecţiunilor se percepe amendă în conformitate cu Codul contravenţional al Republicii Moldova.

(3) Plata amenzii nu scuteşte de obligaţiunea de a efectua lucrările de înlăturare a defecţiunilor sau de a transfera pentru ele mijloace financiare, materiale şi tehnice.

 

Articolul 16. Obligaţiunile proprietarului şi utilizatorului terenului adiacent drumului sau construcţiilor aferente acestuia

(1) Proprietarul şi utilizatorul terenului adiacent drumului în limitele zonei de protecţie:

a) întreţine în bună stare căile de acces care îi aparţin şi instalează indicatoarele de semnalizare, în conformitate cu actele normative;

b) întreţine în bună stare acest teren şi construcţiile amplasate pe el, nu permite înrăutăţirea stării drumului şi a condiţiilor de exploatare a acestuia.

(2) Întreţinerea construcţiilor ameliorative şi hidrotehnice, amplasate în zona de protecţie a drumului, ce nu constituie părţile lui componente, este asigurată de proprietarul acestora.

(3) Pasajele de cale ferată şi intersecţiile la nivel ale drumului cu calea ferată pe distanţa, stabilită de normative, de la coroana şinei în ambele părţi ale căii ferate sînt întreţinute în bună stare de posesorul căii ferate.

 

Articolul 17. Obligaţiunile populaţiei

Pe sectoarele în care drumurile naţionale şi locale traversează localităţi, locuitorii acestora sînt obligaţi să întreţină în bună stare şanţurile, podeţele de la intrările în curţi, plantaţiile şi trotuarele din dreptul locuinţelor şi a terenurilor pe care le deţin. Coordonarea acestei activităţi revine primăriilor.

 

Articolul 18. Controlul asupra respectării prezentei legi

Controlul asupra respectării prezentei legi şi altor acte normative referitoare la administrarea, utilizarea şi protecţia drumurilor se efectuează de către organele de stat stabilite prin lege.

 

Articolul 19. Răspunderea pentru încălcarea prezentei legi

Răspunderea pentru încălcarea prezentei legi se stabileşte conform legislaţiei.

 

Articolul 20. Acorduri internaţionale

În cazul în care acordul internaţional la care Republica Moldova este parte stabileşte alte norme privind întreţinerea şi utilizarea drumurilor, decît cele prevăzute de prezenta lege, se aplică normele acordului internaţional.

 

Articolul 21. Dispoziţii finale şi tranzitorii

(1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.

(2) Guvernul:

- va aduce actele sale normative în concordanţă cu legea de faţă;

- va prezenta Parlamentului proiectele de acte legislative, menite să completeze prezenta lege.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIPetru LUCINSCHI

Chişinău, 22 iunie 1995.
Nr.509-XIII.

 

Anexa nr.1

 

Categoriile tehnice ale drumurilor publice

 

Categoria
tehnică a
drumului

Destinaţia funcţională a drumului

Intensitatea traficului
de perspectivă
(media zilnică anuală), în vehicule fizice

Tipul drumului recomandat
I-aDrumuri naţionale cu trafic foarte intens, destinate exclusiv circulaţiei autovehiculelor, inclusiv traficului internaţionalpeste 16000Autostrăzi
I-bDrumuri naţionale cu trafic intens, destinate traficului republican şi internaţional8001–16000Drumuri expres
IIDrumuri naţionale cu trafic mediu, deschise traficului internaţional3501–8000Drumuri cu două benzi de circulaţie
IIIDrumuri naţionale cu trafic redus751–3500Drumuri cu două benzi de circulaţie
IVDrumuri locale şi drumuri comunale cu trafic foarte redus200–750Drumuri cu două benzi de circulaţie
VDrumuri comunale secundaresub 200Drumuri cu două benzi de circulaţie

 

 

Anexa nr.2

 

Limitele zonelor drumurilor publice şi cerinţele specifice

impuse proprietarilor şi utilizatorilor de terenuri din

zonele de protecţie ale drumurilor

 

I. Limitele zonelor drumurilor publice

1. Zonele de siguranţă ale drumurilor sînt cuprinse de la limita exterioară a amprizei drumului pînă la marginea exterioară a plantaţiilor rutiere.

2. În cazul lipsei plantaţiilor rutiere, lăţimea zonei de siguranţă ajunge pînă la:

a) 5,0 m de la marginea exterioară a şanţurilor sau 7,0 m de la marginea exterioară a acostamentului, pentru drumurile situate la nivelul terenului;

b) 7,0 m de la piciorul taluzului, pentru drumurile în rambleu;

c) 7,0 m de la marginea de sus a taluzului sau de la marginea exterioară a şanţului de gardă, pentru drumurile în debleu cu înălţimea de pînă la 5,0 m inclusiv;

d) 9,0 m de la marginea de sus a taluzului sau de la marginea exterioară a şanţului de gardă, pentru drumurile în debleu cu înălţimea mai mare de 5,0 m.

3. Zonele de protecţie sînt amplasate de-a lungul drumului după marginile exterioare ale zonelor de siguranţă şi au lăţimea specificată în următorul tabel:

 

Categoria drumuluiLăţimea zonei de protecţie, m
Autostrăzi20,0
Drumuri expres15,0
Drumuri republicane şi regionale10,0
Drumuri locale5,0

 

II. Cerinţe specifice impuse proprietarilor şi utilizatorilor de terenuri din zonele de protecţie ale drumurilor

1. Terenurile din zonele de protecţie ale drumurilor rămîn în proprietatea şi folosinţa proprietarilor şi utilizatorilor de terenuri care, prin activitatea lor, nu trebuie să aducă prejudicii drumului sau traficului ce se desfăşoară pe el prin:

a) executarea lucrărilor neautorizate de construcţie şi instalare a obiectivelor ce nu se referă la drum;

b) executarea de construcţii, împrejmuiri sau sădirea de plantaţii care să provoace înzăpezirea drumului ori să împiedice vizibilitatea pe drum;

c) executarea unor lucrări care periclitează stabilitatea, integritatea, aspectul estetic al drumului sau modifică regimul apelor subterane ori de suprafaţă.

2. Proprietarul sau utilizatorul terenurilor din zonele de protecţie ale drumului public este obligat să permită instalarea pe aceste terenuri a panourilor de apărare a drumului contra înzăpezirii fără a percepe vreo plată, cu condiţia ca această operaţiune să nu împiedice executarea lucrărilor agricole şi să nu producă degradarea culturilor de pe aceste terenuri.

3. Persoana fizică sau juridică care execută lucrări în zonele de protecţie ale drumului asigură siguranţa circulaţiei rutiere şi respectă termenele de executare a lucrărilor şi prescripţiile indicate în autorizaţia de amplasare eliberată de administratorul drumului.

4. În cazul în care lucrările de dezvoltare a drumului, rectificările de traseu sau alte lucrări legate de drum implică ocuparea terenurilor din zona de protecţie a drumului, exproprierea lor se va face conform legislaţiei în vigoare.

 

 

Anexa nr.3

 

Mase şi dimensiuni maxime admise ale vehiculelor

în circulaţie pe drumurile publice

 

Nr.
d/o
Categoria drumului
E, A, M
cu îmbrăcăminte
permanentă
R, G, L
cu îmbrăcăminte
permanentă
R, G, L
cu îmbrăcăminte
semipermanentă
şi provizorie
12345
1.Dimensiuni maxime admise ale vehiculelor (în metri)
1.1Lungime:
autovehicul, altul decît autobuz12,00
remorcă12,00
vehicul articulat16,50
tren rutier18,75
autobuz articulat18,75
autobuz cu două axe13,50
autobuz cu mai mult de două axe15,00
autobuz cu remorcă18,75
1.2Lăţime:
a)orice vehicul, cu excepţia celor frigorifice avînd caroseria izotermă2,55
b)vehicul frigorific avînd caroseria izotermă2,60
1.3Înălţime
а)orice vehicul, cu excepţia vehiculului care transportă un container ISO de 40 de picioare (12,2 m)4,00
b)vehicul cu două sau cu trei axe cuplat cu semiremorcă avînd două sau trei axe, care transportă un container ISO de 40 de picioare (12,2 m) într-o operaţiune de transport combinat4,35*
1.4Suprastructurile demontabile şi unităţile de transport standardizate, cum ar fi containerele, sînt incluse în dimensiunile specificate la punctele 1.1, 1.2, 1.3, 1.6, 1.7, 1.8 şi 4.4
1.4 aDacă în spatele autobuzului sînt montate dispozitive detaşabile exterioare, cum ar fi compartimentele pentru schiuri, lungimea acestuia, incluzînd aceste dispozitive, nu trebuie să depăşească lungimea maximă prevăzută la punctul 1.1
1.5Toate vehiculele sau ansamblurile de vehicule trebuie să aibă posibilitatea de a întoarce într-o coroană circulară cu o rază exterioară de 12,50 m şi o rază interioară de 5,30 m
1.5 aCerinţe suplimentare pentru autobuze
Cu vehiculul în staţionare, prin trasarea unei linii pe sol, se fixează un plan vertical tangent la latura vehiculului plasată spre cercul exterior. În cazul unui vehicul articulat, cele două părţi rigide ale acestuia trebuie să fie pe acelaşi aliniament cu planul. Atunci cînd vehiculul se deplasează, după o traiectorie liniară, pe suprafaţa circulară descrisă la punctul 1.5, nici o parte a vehiculului nu trebuie să depăşească planul vertical cu mai mult de 0,6 m.
1.6Distanţa maximă dintre axa pivotului de cuplare al semiremorcii şi partea din spate a semiremorcii12,00
1.7Distanţa maximă măsurată paralel cu axa longitudinală a trenului rutier din punctul exterior aflat cel mai în faţă al zonei de încărcare din spatele cabinei pînă la punctul cel mai din spate al remorcii din ansamblu, minus distanţa dintre partea din spate a autovehiculului şi partea din faţă a remorcii15,65
1.8Distanţa maximă măsurată paralel cu axa longitudinală a trenului rutier din punctul exterior aflat cel mai în faţă al zonei de încărcare din spatele cabinei pînă la punctul exterior cel mai din spate al remorcii din cadrul ansamblului16,40
2.Masa totală maximă admisă a vehiculului (în tone)
2.1Vehicule care fac parte dintr-un ansamblu de vehicule
2.1.1remorcă cu două axe181716
2.1.2remorcă cu trei axe242220
2.2Ansamblu de vehicule
2.2.1tren rutier cu cinci sau şase axe
a)autovehicul cu două axe cu remorcă cu trei axe404038
b)autovehicul cu trei axe cu remorcă cu două sau trei axe404038
2.2.2vehicul articulat cu cinci sau şase axe
a)autovehicul cu două axe cuplat cu semiremorcă avînd trei axe404038
b)autovehicul cu trei axe cuplat cu semiremorcă avînd două sau trei axe404038
c)autovehicul cu trei axe cuplat cu semiremorcă cu două sau trei axe care transportă un container ISO de 40 de picioare într-o operaţiune de transport combinat444040
2.2.3tren rutier cu patru axe compus dintr-un autovehicul avînd două axe şi o remorcă cu două axe363634
2.2.4vehicul articulat cu patru axe compus dintr-un autovehicul cu două axe şi o semiremorcă cu două axe, dacă distanţa (d) dintre axele semiremorcii este:
2.2.4.1mai mare sau egală cu 1,3 m, dar mai mică sau egală cu 1,8 m363634
2.2.4.2mai mare de 1,8 m36**3634
2.3Autovehicule
2.3.1autovehicul cu două axe181716
2.3.2autovehicul cu trei axe25/26***2222
2.3.3autovehicul cu patru axe, dintre care două axe de direcţie32***3028
2.4Autobuz articulat cu trei axe282626
3.Masa maximă admisă pe axe (în tone)
3.1Axa simplă
Axa simplă nemotoare1087,5
3.2Axa dublă (tandem) a remorcilor şi semiremorcilor
Suma maselor pe axele componente, dacă distanţa (d) dintre ele este:
3.2.1mai mică de 1,0 m (d < 1,0)111111
3.2.2mai mare sau egală cu 1,0 m, dar mai mică de 1,3 m (1,0 ≤ d < 1,3)161210
3.2.3mai mare sau egală cu 1,3 m, dar mai mică de 1,8 m (1,3 ≤ d < 1,8)181514
3.2.4mai mare sau egală cu 1,8 m (d ≥ 1,8)201615
3.3Axa triplă (tridem) a remorcilor şi semiremorcilor
Suma maselor pe axele componente, dacă distanţa (d) dintre ele este:
3.3.1mai mică sau egală cu 1,3 m (d ≤ 1,3)211916,5
3.3.2mai mare de 1,3 m, dar mai mică sau egală cu 1,4 m (1,3 < d ≤ 1,4)242018
3.4Axa simplă motoare
3.4.1axa motoare a vehiculelor la care se face referire la punctele 2.2.1 şi 2.2.211,598
3.4.2axa motoare a vehiculelor la care se face referire la punctele 2.2.3, 2.2.4, 2.3 şi 2.411,598
3.5Axa dublă (tandem) a autovehiculelor
Suma maselor pe axele componente, dacă distanţa (d) dintre ele este:
3.5.1mai mică de 1,0 m (d < 1,0)11,5109
3.5.2mai mare sau egală cu 1,0 m, dar mai mică de 1,3 m (1,0 ≤ d < 1,3)161413
3.5.3mai mare sau egală cu 1,3 m, dar mai mică de 1,8 m (1,3 ≤ d < 1,8)18/19***1615
4.Alte condiţii constructive impuse vehiculelor
4.1Pentru toate vehiculele
Masa suportată de axa motoare sau axele motoare ale unui vehicul sau ansamblu de vehicule va fi de cel puţin 25% din masa totală cu încărcătură a vehiculului sau ansamblului de vehicule atunci cînd acestea sînt utilizate în trafic internaţional
4.2Trenuri rutiere
Distanţa dintre axa din spate a unui autovehicul şi axa din faţă a remorcii va fi de cel puţin 3,0 m
4.3Masa maximă admisă în funcţie de ampatament
Masa maximă admisă, exprimată în tone, a unui autovehicul cu trei axe nu poate depăşi de cinci ori distanţa, exprimată în metri, dintre axele extreme ale vehiculului
4.4Semiremorci
Distanţa măsurată în plan orizontal între axa pivotului de cuplare şi orice punct din partea frontală a semiremorcii nu trebuie să depăşească 2,04 m.

 

* Se aplică numai pe traseele:

1) punctul de trecere a frontierei de stat Tudora–Căuşeni–Chişinău;

2) Chişinău–Bălţi (pe segmentul drumului M14)–punctul de trecere a frontierei de stat Criva;

3) punctul de trecere a frontierei de stat Leuşeni–Chişinău–Dubăsari;

4) Chişinău–Giurgiuleşti.

** Plus o limită de 2 tone, atunci cînd masa maximă admisă a vehiculului motor este de 18 tone şi masa maximă admisă a axei tandem a semiremorcii este de 20 tone, iar axa motoare este prevăzută cu roţi jumelate şi cu suspensie pneumatică sau echivalentă acesteia.

 *** Se aplică în cazul în care axa motoare este prevăzută cu roţi jumelate şi cu suspensie pneumatică ori echivalentă acesteia sau în cazul în care fiecare axă motoare este prevăzută cu roţi jumelate şi masa maximă pe fiecare axă nu depăşeşte 9,5 tone.

 

 

Anexa nr.4

 

 

REGULAMENT

privind condiţiile de amplasare a obiectivelor în zona drumului public

şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. În sensul prezentului Regulament, se folosesc următoarele noţiuni:

obiective:

1) obiective de prestare a serviciilor de transport rutier:

a) staţii de alimentare cu combustibil;

b) staţii de deservire tehnică;

c) puncte de vulcanizare;

d) unităţi de comerţ cu amănuntul, întreprinderi de alimentaţie publică, structuri de primire turistică cu funcţii de cazare şi de servire a mesei;

e) tarabe (puncte comerciale);

2) comunicaţii inginereşti – conducte de gaze, apeducte, canalizări, linii de telecomunicaţii şi de transport al energiei electrice;

3) obiective de publicitate exterioară – standuri, panouri, ecrane, tablouri, display-uri, panele, suporturi suspendate, care nu conţin informaţie referitoare la condiţiile de circulaţie;

4) parcări, benzi suplimentare;

5) clădiri şi amenajări (cu excepţia obiectivelor de prestare a serviciilor de transport rutier);

6) cale de acces la drumul public – drum special amenajat pentru intrarea pe (ieşirea din) teritoriul obiectivului;

locul amplasării obiectivului – platformă (teren) pe care este amplasat obiectivul;

planul de amplasare a obiectivului – planul sectorului de drum la scara 1:500 (sau schema detaliată cu indicarea categoriei drumului, lăţimii zonei drumului şi a zonelor de protecţie ale acestuia) la distanţe de 250 m de ambele părţi de la locul amplasării obiectivului, cu reperarea intersecţiilor, joncţiunilor, nodurilor rutiere şi lucrărilor de artă, indicatoarelor rutiere şi marcajului, instalaţiilor de ghidaj şi barierelor de protecţie, precum şi a obiectivelor existente şi construcţiilor speciale.

2. Proprietarul obiectivului poartă răspundere pentru asigurarea securităţii ecologice, a securităţii circulaţiei rutiere, precum şi pentru starea tehnică a acceselor la obiectiv şi a drumurilor ce trec pe teritoriul obiectivului.

3. În cazul modificării genului de activitate sau a destinaţiei obiectivului, al reconstrucţiei totale sau parţiale a acestuia, precum şi al schimbării proprietarului, administratorul drumului eliberează o nouă autorizaţie de amplasare a obiectivului în condiţii noi în baza cererii proprietarului acestuia.

 

II. PROCEDURA DE ELIBERARE A AUTORIZAŢIEI DE AMPLASARE A OBIECTIVULUI

ÎN ZONA DRUMULUI PUBLIC ŞI/SAU ÎN ZONELE DE PROTECŢIE ALE ACESTUIA

4. Amplasarea obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia se desfăşoară în două etape:

a) eliberarea prescripţiilor tehnice privind amplasarea obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia (în continuare – prescripţii tehnice) (modelul se anexează) – document care se obţine la faza de proiectare;

b) eliberarea autorizaţiei de amplasare a obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia (modelul se anexează) – document care se obţine înainte de începerea lucrărilor în zona drumului şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia.

5. Prescripţiile tehnice se eliberează pe bază de cerere, în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia. La cererea depusă de proprietarul obiectivului se anexează următoarele documente, în copie şi original (care se restituie solicitantului după verificare):

a) buletinul de identitate (pentru persoana fizică) sau certificatul de înregistrare (pentru persoana juridică);

b) documentul care certifică statutul terenului vizat pentru amplasarea obiectivului;

c) planul de amplasare a obiectivului, cu indicarea poziţiei kilometrice a obiectivului în raport cu drumul public;

d) certificatul de urbanism pentru proiectare, eliberat conform legislaţiei în vigoare, şi/sau avizul autorităţii administraţiei publice locale.

6. Autorizaţia de amplasare se emite pe bază de cerere, în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia. La cererea depusă de proprietarul obiectivului se anexează următoarele documente, în copie şi original (care se restituie solicitantului după verificare):

а) prescripţiile tehnice;

b) documentaţia de proiect, elaborată şi verificată în modul stabilit;

c) avizul Poliţiei rutiere;

d) certificatul de urbanism pentru proiectare.

7. Solicitarea altor documente decît cele prevăzute la punctele 5 şi 6 nu se admite.

8. În cazul în care nu au fost prezentate toate documentele prevăzute la punctele 5 şi 6, administratorul drumului va refuza primirea setului de documente în momentul depunerii cererii.

9. Prescripţiile tehnice şi autorizaţia de amplasare se eliberează la prezentarea dovezii privind achitarea taxei prevăzute în titlul IX al Codului fiscal.

10. Prescripţiile tehnice trebuie să conţină, în funcţie de destinaţia obiectivului, date privind:

a) obiectivul;

b) proprietarul;

c) locul amplasării obiectivului (drumul, km);

d) certificatul de urbanism pentru proiectare şi/sau avizul autorităţii administraţiei publice locale;

e) statutul terenului pentru amplasarea obiectivului;

f) prescripţiile tehnice privind amplasarea;

g) asigurarea siguranţei la trafic;

h) achitarea taxei pentru eliberarea prescripţiilor tehnice.

11. Autorizaţia de amplasare trebuie să conţină, în funcţie de destinaţia obiectivului, date privind:

a) obiectivul;

b) proprietarul;

c) locul amplasării obiectivului (drumul, km);

d) certificatul de urbanism pentru proiectare;

e) statutul obiectivului:

- permanent;

- provizoriu;

f) statutul terenului pentru amplasarea obiectivului;

g) cerinţele de amplasare;

h) asigurarea siguranţei la trafic în timpul lucrărilor de construcţii;

i) relaţiile cu administratorul drumului sau cu reprezentantul acestuia;

j) achitarea taxei pentru eliberarea autorizaţiei de amplasare.

12. Prescripţiile tehnice sînt valabile în decurs de un an din data eliberării documentului.

 

III. CERINŢELE DE BAZĂ PRIVIND AMPLASAREA ŞI DOTAREA OBIECTIVELOR

13. La examinarea posibilităţii de amplasare a obiectivului în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia urmează a fi determinate şi luate în calcul:

a) asigurarea vizibilităţii;

b) valorile declivităţii;

c) amplasarea plantaţiilor rutiere;

d) existenţa şi caracteristica comunicaţiilor, precum şi locul exact al amplasării lor;

e) existenţa sectoarelor cu risc sporit de accidente şi a locurilor de concentrare a accidentelor rutiere;

f) condiţiile pentru captarea şi evacuarea apelor pluviale;

g) asigurarea securităţii circulaţiei rutiere.

14. Se permite amplasarea obiectivelor (cu excepţia comunicaţiilor subterane) în zonele de intersecţie a drumurilor cu condiţia respectării distanţelor normative pentru asigurarea vizibilităţii specificate în tabelul de mai jos.

 

Categoria tehnică
a drumului
Părţile triunghiului de vizibilitate în intersecţii, în funcţie
de categoriile drumurilor, cel puţin (m)
I-aI-bIIIIIIVV
I-a300 × 300300 × 250300 × 250300 × 200300 × 150300 × 85
I-b250 × 300250 × 250250 × 250250 × 200250 × 150250 × 85
II250 × 300250 × 250250 × 250250 × 200250 × 150250 × 85
III200 × 300200 × 250200 × 250200 × 200200 × 150200 × 85
IV150 × 300150 × 250150 × 250150 × 200150 × 150150 × 85
V85 × 30085 × 25085 × 25085 × 20085 × 15085 × 85

 

IV. CERINŢE SPECIFICE PRIVIND AMPLASAREA ŞI DOTAREA OBIECTIVELOR

(exceptînd obiectivele de publicitate exterioară)

15. Amplasarea obiectivelor în zonele intersecţiilor denivelate poate fi admisă numai în cazul în care aceste obiective nu influenţează negativ asupra securităţii circulaţiei rutiere.

16. Edificiile urmează a fi amplasate în afara limitelor ultimului element constructiv al drumului, la o distanţă de cel puţin 12 m de la marginea părţii carosabile a acestuia.

17. La amplasarea obiectivelor pe curbe în plan, în profil, în zona trecerilor de pietoni, trebuie să fie asigurată vizibilitatea în conformitate cu documentele normative în vigoare.

18. Obiectivul de deservire amplasat în zona drumului public şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia trebuie să fie dotat cu:

a) parcare;

b) trotuare sau piste pentru pietoni care să ducă spre obiectiv;

c) sistem de captare şi evacuare a apelor pluviale;

d) mijloace de iluminare a teritoriului şi a părţii carosabile pe lungimea benzilor de accelerare şi decelerare, iar în lipsa acestora – la o distanţă de minimum 50 m de ambele părţi ale obiectivului;

e) accese asigurate cu benzi de accelerare şi decelerare, conform normelor tehnice în vigoare.

 

V. CERINŢE SPECIFICE PRIVIND AMPLASAREA OBIECTIVELOR

DE PUBLICITATE EXTERIOARĂ

19. Obiectivele de publicitate exterioară se recomandă a fi amplasate pe sectoarele de drum caracterizate prin landşaft liniştit, precum şi în zona exterioară a curbelor în plan.

20. Platforma obiectivului de publicitate exterioară trebuie să se afle la acelaşi nivel cu suprafaţa terenului pe care este amplasat.

21. Se interzice amplasarea obiectivelor de publicitate exterioară:

a) la o distanţă mai mică de 6 m de la marginea părţii carosabile, precum şi în zona nodurilor rutiere, în benzile de separare, pe poduri, pe pasaje, pe estacade, pe viaducte, pe parapete rutiere, prin metoda vopsirii, încleierii pe suprafeţele părţilor componente ale drumurilor şi utilajului rutier, clădirilor şi construcţiilor, dacă aceasta nu este prevăzut în contractele cu proprietarii lor;

b) în afara localităţilor, la o distanţă mai mică de 150 m de la indicatoarele rutiere şi de pînă la 300 m de la alte obiective de publicitate;

c) pe sectoarele de drum cu risc sporit de accidente rutiere din afara localităţilor, la o distanţă de pînă la 250 m de ambele părţi ale sectoarelor respective;

d) pe sectoarele de drum cu declivităţi longitudinale de peste 6%;

e) în zona interioară a curbelor în plan;

f) mai aproape de 50 m de trecerile de pietoni;

g) mai aproape de 100 m de poduri, pasaje, estacade, viaducte situate pe drumurile publice;

h) în zona de protecţie a comunicaţiilor inginereşti;

i) mai aproape de 300 m de intersecţiile la nivel cu calea ferată;

j) pe trotuare şi piste de pietoni.

22. Persoanele culpabile de nerespectarea sau încălcarea condiţiilor de amplasare a obiectivelor în zonele drumurilor publice şi/sau în zonele de protecţie ale acestora poartă răspundere în conformitate cu Codul contravenţional al Republicii Moldova.

 

 

Model

(Образец)

 

Nr.______ din _________ 20___

 

PRESCRIPŢII TEHNICE

privind amplasarea obiectivului în zona drumului public

şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia

 

(ТЕХНИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ

размещения объекта в зоне автомобильной дороги общего

пользования и/или ее охранных зонах)

 

Obiectivul
Объект
Proprietarul
Владелец
Locul amplasării obiectivului (drumul, km)
Место размещения объекта (автомобильная дорога, км)
Certificatul de urbanism pentru proiectare şi/sau avizul administraţiei publice locale
Градостроительный сертификат для проектирования и/или заключение органа местного публичного управления
Statutul terenului pentru amplasarea obiectivului
Статус земельного участка для размещения объекта
Prescripţii tehnice privind amplasarea
Технические условия размещения
Asigurarea siguranţei la trafic
Обеспечение безопасности движения
Achitarea taxei pentru eliberarea prescripţiilor tehnice
Оплата сбора за выдачу технических условий

 

Administratorul drumului _______________________

Администратор автомобильной дороги

 

 

Model

(Образец)

 

Nr.______ din _________ 20___

 

AUTORIZAŢIE

de amplasare a obiectivului în zona drumului public

şi/sau în zonele de protecţie ale acestuia

 

(РАЗРЕШЕНИЕ

на размещение объекта в зоне автомобильной дороги

общего пользования и/или ее охранных зонах)

 

Obiectivul
Объект
Proprietarul
Владелец
Locul amplasării obiectivului (drumul, km)
Место размещения объекта (автомобильная дорога, км)
Certificatul de urbanism pentru proiectare Градостроительный сертификат для проектирования
Statutul obiectivului
(Статус объекта):

– permanent (постоянный)

– provizoriu (временный)

Statutul terenului pentru amplasarea obiectivului
Статус земельного участка для размещения объекта
Cerinţe de amplasare
Требования к размещению
Asigurarea siguranţei la trafic în timpul lucrărilor de construcţii
Обеспечение безопасности движения во время выполнения строительных работ
Relaţiile cu administratorul drumului sau cu reprezentantul acestuia
Взаимоотношения с администратором автомобильной дороги или его представителем
Achitarea taxei pentru eliberarea autorizaţiei de amplasare
Оплата сбора за выдачу разрешения на размещение объекта

 

Administratorul drumului _______________________

Администратор автомобильной дороги.

 

_______________________

Republicată în temeiul art.II al Legii nr.85 din 7 iulie 2011 – Monitorul Oficial al R.M., 2011, nr.122-127, art.340

 

Modificată prin Legile Republicii Moldova:

Legea nr.509-XIV din 15.07.1999 – Monitorul Oficial al R.M. 1999, nr.90-92, art.454

Legea nr.280-XVI din 14.12.2007 – Monitorul Oficial al R.M. 2008, nr.94-96, art.349

Legea nr.85 din 07.07.2011  – Monitorul Oficial al R.M. 2011, nr.122-127, art.340