H O T Ă R Â R E
cu privire la organizarea şi funcţionarea
Ministerului Educaţiei şi Cercetării
nr. 146 din 25.08.2021
Monitorul Oficial nr.206-208/344 din 01.09.2021
* * *
În temeiul art.7 lit.b) din Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
1) Regulamentul cu privire la organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, conform anexei nr.1;
2) Structura aparatului central al Ministerului Educaţiei şi Cercetării, conform anexei nr.2;
3) Organigrama aparatului central al Ministerului Educaţiei şi Cercetării, conform anexei nr.3;
4) Lista autorităţilor administrative din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, conform anexei nr.4;
5) Lista instituţiilor publice din domeniul educaţiei în care Ministerul Educaţiei şi Cercetării are calitatea de fondator, conform anexei nr.5;
[Subpct.6) pct.1 abrogat prin Hot.Guv. nr.485 din 13.07.2022, în vigoare 15.07.2022]
7) Lista întreprinderilor de stat în care Ministerul Educaţiei şi Cercetării are calitatea de fondator, conform anexei nr.7;
8) Lista hotărârilor de Guvern care se abrogă, conform anexei nr.8.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.485 din 13.07.2022, în vigoare 15.07.2022]
2. Se stabileşte efectivul-limită al aparatului central al Ministerului Educaţiei şi Cercetării în număr de 123 de unităţi, cu un fond anual de retribuire a muncii conform legislaţiei.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.536 din 24.07.2024, în vigoare 08.08.2024]
3. În cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării activează patru secretari de stat, un secretar general al ministerului, un secretar general adjunct al ministerului şi un colegiu.
[Pct.3 completat prin Hot.Guv. nr.504 din 19.07.2023, în vigoare 24.07.2023]
4. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PRIM-MINISTRU | Natalia GAVRILIŢA
|
Contrasemnează: | |
Ministrul educaţiei şi cercetării | Anatolie Topală |
Ministrul finanţelor | Dumitru Budianschi
|
Nr.146. Chişinău, 25 august 2021. |
Anexa nr.1
la Hotărârea Guvernului
nr.146 din 25 august 2021
REGULAMENT
cu privire la organizarea şi funcţionarea Ministerului
Educaţiei şi Cercetării
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul cu privire la organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării (în continuare – Regulament) reglementează misiunea, funcţiile, domeniile de activitate şi drepturile, precum şi organizarea activităţii acestuia.
2. Ministerul Educaţiei şi Cercetării (în continuare – Minister) este organul central de specialitate al administraţiei publice care asigură realizarea politicii guvernamentale în domeniile de activitate care îi sunt încredinţate.
3. Ministerul este persoană juridică de drept public, cu sediul în municipiul Chişinău, şi dispune de denumire, de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova, de conturi trezoreriale, precum şi de alte atribute specifice autorităţilor publice, stabilite în legislaţie.
4. În activitatea sa, Ministerul se conduce de Constituţia Republicii Moldova, de Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern şi de alte acte normative, de decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărârile şi dispoziţiile Guvernului, precum şi de prezentul Regulament.
II. MISIUNEA, DOMENIILE DE ACTIVITATE, FUNCŢIILE
DE BAZĂ ŞI DREPTURILE MINISTERULUI
5. Ministerul are misiunea de a analiza situaţia şi problemele din domeniile de activitate gestionate, de a elabora politici publice eficiente în domeniile prevăzute la punctul 6, de a monitoriza calitatea politicilor şi a actelor normative şi de a propune intervenţii justificate ale statului care urmează să ofere soluţii eficiente în domeniile de competenţă, asigurând cel mai bun raport dintre rezultatele scontate şi costurile preconizate.
6. Ministerul realizează funcţiile stabilite de prezentul Regulament în următoarele domenii:
1) educaţie;
2) cercetare şi inovare;
3) tineret;
4) cultură fizică şi sport;
5) relaţii interetnice şi funcţionarea limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova.
7. Funcţiile de bază ale Ministerului sunt:
1) elaborarea analizelor ex ante, documentelor de politici, proiectelor de acte normative în domeniile prevăzute la punctul 6, inclusiv a celor pentru asigurarea executării actelor normative şi decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, după publicarea acestora în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în colaborare cu reprezentanţi relevanţi ai societăţii civile şi comunităţii de afaceri;
2) colaborarea, în conformitate cu legislaţia naţională, cu instituţii de profil din străinătate în domeniile prevăzute la punctul 6;
3) monitorizarea scorului şi a poziţiei Republicii Moldova în cadrul indicatorilor şi clasamentelor internaţionale care ţin de domeniile sale specifice şi elaborarea propunerilor de îmbunătăţire a acestora;
4) monitorizarea percepţiei cetăţenilor şi agenţilor economici cu privire la politicile publice, actele normative şi activitatea statului în domeniile de activitate specifice Ministerului şi elaborarea propunerilor de îmbunătăţire a acesteia;
5) monitorizarea calităţii politicilor publice şi a actelor normative în domeniile de activitate specifice Ministerului, inclusiv în colaborare cu societatea civilă şi sectorul privat;
6) realizarea actelor normative şi implementarea tratatelor internaţionale ale Republicii Moldova în domeniile prevăzute la punctul 6, întocmirea rapoartelor privind executarea acestora;
61) alinierea politicilor sectoriale conform capitolelor de aderare la Uniunea Europeană în vederea elaborării Contribuţiei Republicii Moldova la Pachetul anual de extindere al Uniunii Europene şi a pregătirii graduale pentru deschiderea negocierilor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană;
62) implementarea Acordului de Asociere dintre Republica Moldova, pe de o parte, şi Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice şi statele membre ale acestora, pe de altă parte;
7) examinarea şi avizarea proiectelor de acte normative elaborate de alte autorităţi ale administraţiei publice şi remise spre examinare;
8) elaborarea şi prezentarea propunerilor de buget în domeniile prevăzute la punctul 6, elaborarea planului anual de activitate, precum şi monitorizarea anuală a gradului de implementare prin elaborarea şi publicarea rapoartelor respective;
9) organizarea sistemelor de planificare, executare, evidenţă contabilă şi raportare a bugetului în cadrul Ministerului şi, după caz, în cadrul autorităţilor/instituţiilor bugetare din subordine;
10) coordonarea şi monitorizarea activităţii autorităţilor administrative şi a instituţiilor publice în care are calitatea de fondator;
11) exercitarea altor funcţii specifice.
[Pct.7 completat prin Hot.Guv. nr.504 din 19.07.2023, în vigoare 24.07.2023]
8. Ministerul este învestit cu următoarele drepturi:
1) să solicite şi să primească de la alte ministere, autorităţi administrative centrale şi alte autorităţi publice, precum şi de la autorităţile administraţiei publice locale informaţiile necesare pentru îndeplinirea funcţiilor şi exercitarea atribuţiilor;
2) să creeze consilii consultative, comisii specializate, grupuri de lucru cu antrenarea reprezentanţilor altor ministere, autorităţi administrative centrale şi autorităţi publice, ai autorităţilor administraţiei publice locale, a reprezentanţilor mediului academic, ai societăţii civile, ai mediului de afaceri şi a specialiştilor în domeniu pentru elaborarea proiectelor de acte normative, documentelor de politici publice, efectuarea expertizelor şi acordarea consultaţiilor, precum şi pentru examinarea altor chestiuni ce ţin de domeniile lor de activitate;
3) să elaboreze proiecte de dezvoltare în domeniile de competenţă;
4) să colaboreze cu autorităţile administraţiei publice locale în vederea implementării la nivel local a politicii statului în domeniile ce îi sunt încredinţate şi soluţionării problemelor comune;
5) să prezinte Guvernului propuneri privind înfiinţarea, reorganizarea sau dizolvarea unor autorităţi administrative din subordinea sa, precum şi a unor instituţii publice în care are calitatea de fondator, pentru asigurarea realizării misiunii şi a îndeplinirii funcţiilor sale;
6) să delege, în caz de necesitate, în mod discreţionar, unele funcţii autorităţilor administrative din subordine, precum şi instituţiilor publice în care are calitatea de fondator, dacă aceasta nu contravine legislaţiei;
7) să abroge acte ce contravin legislaţiei ale autorităţilor administrative din subordine, precum şi ale instituţiilor publice în care are calitatea de fondator;
8) să înainteze, în conformitate cu legislaţia, acţiuni în regres împotriva funcţionarilor publici şi a personalului angajat care au cauzat prejudicii proprietăţii publice şi bugetului de stat;
9) să solicite accesul şi să obţină gratuit, prin intermediul platformei de interoperabilitate (MConnect), informaţii statistice, financiare, fiscale, economice, juridice şi de altă natură;
10) să încheie tratate internaţionale în condiţiile legii;
11) să exercite controlul asupra folosirii eficiente a mijloacelor bugetare şi extrabugetare pentru funcţionarea sa regulamentară;
12) să elaboreze şi să aprobe instrucţiuni şi indicaţii metodice în chestiunile ce ţin de competenţa sa, precum şi acte normative înregistrate în modul şi în condiţiile prevăzute de legislaţie;
13) să prezinte Guvernului demersuri privind necesitatea suspendării acţiunii unor acte normative şi administrative sau decizii ale autorităţilor administraţiei publice ce contravin legislaţiei;
14) să exercite alte drepturi în temeiul actelor normative speciale ce reglementează relaţiile în domeniile de activitate încredinţate.
III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII MINISTERULUI
9. Conducerea Ministerului este exercitată de către ministru, care:
1) determină obiectivele şi direcţiile strategice de activitate ale Ministerului, pornind de la Programul de activitate al Guvernului, şi stabileşte căile de realizare a acestora;
2) asigură executarea legilor, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărârilor Parlamentului, ordonanţelor, hotărârilor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi îndeplinirea funcţiilor ce decurg din prevederile prezentului Regulament şi din alte acte normative;
3) aprobă programele şi planurile de activitate ale Ministerului, precum şi rapoartele privind realizarea acestora;
4) asigură coordonarea, supravegherea şi controlul activităţii administraţiei publice în domeniile de activitate încredinţate Ministerului pentru realizarea misiunii şi pentru îndeplinirea funcţiilor acestuia;
5) organizează sistemul de control intern managerial;
6) participă, cu drept de vot deliberativ, la şedinţele Guvernului şi votează chestiunile de pe ordinea de zi a şedinţelor;
7) decide asupra iniţierii şi prezintă Guvernului spre examinare proiecte de acte normative ce ţin de domeniile de activitate încredinţate Ministerului;
8) expune opinii asupra proiectelor de acte normative elaborate de alte ministere, autorităţi administrative centrale şi autorităţi publice, precum şi referitor la alte chestiuni examinate în cadrul şedinţelor Guvernului;
9) semnează avize la proiecte de acte normative care au tangenţă cu domeniile de activitate încredinţate Ministerului, elaborate de alte ministere, autorităţi administrative centrale şi autorităţi publice, precum şi contrasemnează hotărârile şi ordonanţele adoptate de Guvern în cazurile stabilite de lege;
10) negociază şi semnează tratate internaţionale în modul stabilit prin Legea nr.595/1999 privind tratatele internaţionale ale Republicii Moldova;
11) emite ordine în mod unipersonal şi în limitele competenţei sale, asigurând controlul executării acestora;
12) stabileşte domeniile de activitate ale secretarilor de stat, precum şi modul de înlocuire a acestora;
13) aprobă regulamentele subdiviziunilor interne ale Ministerului;
14) numeşte în funcţii publice, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici în condiţiile legii;
15) angajează şi eliberează din funcţie personalul contractual, în condiţiile legislaţiei muncii;
16) conferă grade de calificare funcţionarilor publici, acordă stimulări şi aplică sancţiuni disciplinare în condiţiile legii;
17) prezintă Guvernului spre examinare şi aprobare propuneri de constituire, reorganizare sau dizolvare a structurilor organizaţionale din sfera de competenţă a Ministerului, în limitele alocaţiilor prevăzute în bugetul de stat pentru întreţinerea Ministerului;
18) prezintă Guvernului spre examinare propuneri cu privire la regulamentul de organizare şi funcţionare, structura şi efectivul-limită ale autorităţilor administrative din subordinea Ministerului;
19) numeşte în funcţii, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu (de muncă) ale conducătorilor şi adjuncţilor structurilor organizaţionale din sfera de competenţă a Ministerului, cu excepţia cazurilor în care aceasta ţine de competenţa Guvernului, în temeiul actelor normative speciale;
191) prezintă Guvernului spre examinare propuneri cu privire la numirea în funcţie şi eliberarea sau destituirea din funcţie a conducătorului autorităţii administrative din subordinea ministerului, în condiţiile legii;
20) reprezintă Ministerul, fără un mandat special, în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, cu alte autorităţi publice, cu reprezentanţii societăţii civile, ai mediului de afaceri şi cu persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova şi din străinătate;
21) aprobă sau modifică statul de personal şi schema de încadrare a Ministerului, în limitele fondului de retribuire a muncii şi ale efectivului-limită stabilit de Guvern;
22) exercită alte competenţe care îi sunt atribuite în conformitate cu legislaţia.
[Pct.9 completat prin Hot.Guv. nr.415 din 12.06.2024, în vigoare 21.07.2024]
10. În cadrul Ministerului activează patru secretari de stat, care deţin funcţie de demnitate publică, un secretar general al ministerului şi un secretar general adjunct al ministerului, care sunt funcţionari publici de conducere de nivel superior, numiţi în funcţie pe criterii de profesionalism în conformitate cu Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.
[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.504 din 19.07.2023, în vigoare 24.07.2023]
11. Secretarii de stat şi secretarul general al ministerului se subordonează ministrului.
12. Conform ordinului ministrului privind stabilirea domeniilor de activitate, secretarul de stat:
1) participă la determinarea obiectivelor şi a direcţiilor strategice de activitate ale Ministerului în domeniile de care este responsabil;
2) participă la elaborarea programelor şi a planurilor de activitate ale Ministerului, a rapoartelor despre realizarea lor în domeniile de care este responsabil;
3) propune iniţierea proiectelor de acte normative în domeniile de care este responsabil, în conformitate cu obiectivele şi direcţiile strategice stabilite de ministru;
4) exercită împuternicirile ministrului de conducere a Ministerului, în cazul lipsei ministrului sau al imposibilităţii exercitării de către acesta a împuternicirilor sale, fapt despre care se înştiinţează Prim-ministrul;
5) participă la şedinţele Guvernului, cu drept de vot consultativ, în cazul în care este delegat de către ministru şi în alte cazuri stabilite de legislaţie;
6) reprezintă Ministerul, în baza delegaţiei ministrului, în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale şi cu alte autorităţi publice, cu reprezentanţii societăţii civile şi cu persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova şi din străinătate;
7) exercită alte atribuţii delegate de către ministru.
13. Secretarul general al ministerului asistă ministrul în activitatea de conducere a Ministerului prin realizarea legăturilor funcţionale dintre conducerea Ministerului şi corpul de funcţionari publici, dintre subdiviziunile interne ale aparatului central al Ministerului, precum şi dintre ministru şi structurile organizaţionale din sfera de competenţă a Ministerului.
14. Secretarul general al ministerului:
1) asigură elaborarea obiectivelor şi a direcţiilor strategice de activitate ale Ministerului, precum şi elaborarea calitativă a programelor şi a planurilor Ministerului;
2) coordonează activitatea subdiviziunilor interne ale aparatului central al Ministerului în vederea realizării obiectivelor şi a direcţiilor strategice de activitate ale Ministerului;
3) coordonează activitatea structurilor organizaţionale din sfera de competenţă a Ministerului şi asigură conlucrarea operativă dintre ministru şi conducătorii acestora;
4) asigură monitorizarea, evaluarea şi raportarea executării obiectivelor şi a direcţiilor strategice de activitate ale Ministerului;
5) controlează executarea actelor normative care au fost iniţiate de Minister;
6) asigură elaborarea proiectelor de acte normative, este responsabil de calitatea lor sub aspectul respectării cerinţelor legale privind elaborarea, fundamentarea, avizarea, consultarea publică, expertiza şi definitivarea acestora;
7) asigură avizarea proiectelor de acte normative care au tangenţă cu domeniile de activitate încredinţate Ministerului, elaborate de alte ministere, autorităţi administrative centrale şi autorităţi publice;
8) exercită alte atribuţii de serviciu şi responsabilităţi specifice în conformitate cu prezentul Regulament ori încredinţate de ministru.
141. Secretarul general adjunct al ministerului asistă ministrul în realizarea activităţilor privind implementarea cerinţelor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană şi se subordonează secretarului general al ministerului.
[Pct.141 introdus prin Hot.Guv. nr.504 din 19.07.2023, în vigoare 24.07.2023]
142. Secretarul general adjunct al ministerului exercită următoarele atribuţii:
1) asigură coordonarea procesului de elaborare şi de monitorizare a implementării cerinţelor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană;
2) coordonează activitatea subdiviziunilor din subordine ale aparatului central al Ministerului în vederea atingerii obiectivelor şi a realizării sarcinilor stabilite în cadrul implementării cerinţelor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană;
3) asigură planificarea, monitorizarea, evaluarea şi raportarea executării activităţilor privind implementarea cerinţelor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană;
4) asigură elaborarea şi avizarea proiectelor de acte normative în conformitate cu cerinţele de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană, conform domeniilor de competenţă ale Ministerului;
5) exercită alte atribuţii în conformitate cu prezentul Regulament ori delegate de către ministru.
[Pct.142 introdus prin Hot.Guv. nr.504 din 19.07.2023, în vigoare 24.07.2023]
15. În cazul lipsei sau al imposibilităţii îndeplinirii atribuţiilor de către unul dintre secretarii de stat, ministrul decide prin ordin înlocuirea acestuia de către un alt secretar de stat sau, dacă aceştia lipsesc ori sunt în imposibilitate de îndeplinire a atribuţiilor, de către secretarul general al ministerului.
16. În cazul lipsei sau al imposibilităţii îndeplinirii atribuţiilor de către secretarul general al ministerului, împuternicirile acestuia sunt exercitate de către secretarul general adjunct al ministerului sau, după caz, de către un funcţionar public de conducere din cadrul Ministerului, desemnat în conformitate cu ordinul ministrului.
[Pct.16 completat prin Hot.Guv. nr.504 din 19.07.2023, în vigoare 24.07.2023]
17. Ministrul, secretarii de stat, secretarul general al ministerului, secretarul general adjunct al ministerului, conducătorii subdiviziunilor interne ale aparatului central al Ministerului, în limitele împuternicirilor atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate şi pentru activitatea Ministerului.
[Pct.17 completat prin Hot.Guv. nr.504 din 19.07.2023, în vigoare 24.07.2023]
18. În cadrul Ministerului se instituie un colegiu, compus din ministru (preşedintele colegiului), secretarii de stat, secretarul general al ministerului, conducători ai subdiviziunilor interne ale aparatului central al Ministerului, precum şi conducători ai structurilor organizaţionale din sfera de competenţă a Ministerului şi alte persoane.
19. Componenţa numerică şi nominală a colegiului se aprobă de ministru şi nu poate depăşi 15 persoane.
20. În componenţa colegiului, la propunerea ministrului, pot fi incluşi şi reprezentanţi ai altor autorităţi publice centrale, precum şi reprezentanţi ai mediului academic, ai mediului de afaceri şi ai societăţii civile.
21. Colegiul examinează în şedinţele sale chestiuni privind organizarea activităţii Ministerului în vederea promovării politicii în domeniul său de activitate, soluţionării problemelor stringente, elaborării şi realizării pronosticurilor pentru perioade de perspectivă şi de scurtă durată, discută chestiuni ce ţin de activitatea autorităţilor administrative din subordinea Ministerului, examinează proiectele actelor normative, ia în dezbatere rapoartele şi dările de seamă ale conducătorilor de subdiviziuni interne ale Ministerului şi ale autorităţilor administrative din subordine.
22. În activitatea sa, colegiul se conduce de regulamentul propriu, aprobat prin ordin al ministrului.
23. În îndeplinirea atribuţiilor sale, ministrul este asistat de un cabinet, a cărui activitate este reglementată de lege.
24. Corespondenţa Ministerului este semnată de ministru, secretarii de stat, secretarul general al ministerului, după caz, secretarul general adjunct al ministerului şi de persoane cu funcţii de răspundere abilitate cu acest drept prin ordin al ministrului.
[Pct.24 completat prin Hot.Guv. nr.504 din 19.07.2023, în vigoare 24.07.2023]
25. Semnăturile pe actele oficiale ale Ministerului sunt aplicate de ministru, secretarii de stat, secretarul general al ministerului, după caz, secretarul general adjunct al ministerului şi de persoane cu funcţii de răspundere abilitate, inclusiv cu utilizarea semnăturii electronice.
[Pct.25 completat prin Hot.Guv. nr.504 din 19.07.2023, în vigoare 24.07.2023]
26. Ministerul colaborează cu Parlamentul în cadrul comisiilor parlamentare şi şedinţelor plenare, inclusiv prin reprezentantul Guvernului în Parlament, cu alte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, cu mediul de afaceri şi cu societatea civilă.
27. În cadrul Ministerului pot fi create comisii şi grupuri de lucru, care sunt convocate pentru examinarea şi soluţionarea unor chestiuni specifice. La lucrările comisiilor pot fi antrenaţi specialişti din diferite domenii.
Anexa nr.2
la Hotărârea Guvernului
nr.146 din 25 august 2021
STRUCTURA
aparatului central al Ministerului Educaţiei şi Cercetării
Ministru
Cabinetul ministrului (cu statut de serviciu)
Secretari de stat
Secretar general al ministerului
Secretar general adjunct al ministerului
Direcţia coordonare politici publice şi integrare europeană
Serviciul informare şi comunicare cu mass-media
Serviciul audit intern
Serviciul protecţia secretului de stat
Direcţia generală politici în învăţământul general
Direcţia politici în învăţământul general
Direcţia management în învăţământul general
Secţia evaluare şi monitorizare în învăţământul general
Serviciul politici în învăţământul artistic şi extraşcolar
Serviciul politici în domeniul relaţiilor interetnice
Direcţia politici în domeniile învăţământului profesional tehnic şi învăţare pe tot parcursul vieţii
Serviciul învăţământ dual
Serviciul învăţare pe tot parcursul vieţii
Direcţia cadrul naţional al calificărilor
Direcţia politici în domeniul învăţământului superior
Direcţia politici în domeniile cercetare şi inovare
Direcţia politici în domeniile tineret şi sport
Direcţia juridică şi resurse umane
Direcţia managementul finanţelor publice
Secţia evidenţă contabilă şi raportare financiară
Secţia buget şi gestionarea finanţelor publice
Secţia patrimoniu, investiţii, achiziţii publice şi logistică
Serviciul tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor
Secţia managementul documentelor şi arhivă
Serviciul relaţii cu publicul, petiţii şi audienţă
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.536 din 24.07.2024, în vigoare 08.08.2024]
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.504 din 19.07.2023, în vigoare 24.07.2023]
Anexa nr.3
la Hotărârea Guvernului
nr.146 din 25 august 2021
ORGANIGRAMA
aparatului central al Ministerului Educaţiei şi Cercetării
[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.536 din 24.07.2024, în vigoare 08.08.2024]
[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.504 din 19.07.2023, în vigoare 24.07.2023]
Anexa nr.4
la Hotărârea Guvernului
nr.146 din 25 august 2021
LISTA
autorităţilor administrative din subordinea
Ministerului Educaţiei şi Cercetării
1. Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare
2. Agenţia Naţională pentru Curriculum şi Evaluare
3. Agenţia Naţională pentru Dezvoltarea Programelor şi Activităţii de Tineret
Anexa nr.5
la Hotărârea Guvernului
nr.146 din 25 august 2021
LISTA
instituţiilor publice din domeniul educaţiei în care Ministerul
Educaţiei şi Cercetării are calitatea de fondator
Instituţii de învăţământ general
1. Centrul Educaţional pentru Copiii Bolnavi de Cancer
2. Gimnaziul „Constantin Sucitu” din Corjova, Dubăsari
3. Gimnaziul Roghi din Dubăsari
4. Liceul Academic de Arte Plastice „Igor Vieru”
5. Liceul Republican de Muzică „Ciprian Porumbescu”
[Poziţia 6 abrogată prin Hot.Guv. nr.1080 din 27.12.2023, în vigoare 28.01.2024]
7. Liceul Republican cu Profil Sportiv
8. Liceul Teoretic „Alexandru cel Bun” din Bender
9. Liceul Teoretic „Evrica” din Râbniţa
10. Liceul Teoretic „Lucian Blaga” din Tiraspol
11. Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Dubăsari
12. Liceul Teoretic „Ştefan cel Mare şi Sfânt” din Grigoriopol
13. Liceul Teoretic Republican „Aristotel”
14. Liceul Teoretic Republican „Ion Creangă” din Bălţi
15. Şcoala de Tip Internat pentru Copii Rămaşi fără Ocrotire Părintească din Bender
[Poziţia 16 abrogată prin Hot.Guv. nr.1054 din 21.12.2023, în vigoare 22.01.2024]
17. Şcoala de Tip Internat pentru Copii Rămaşi fără Ocrotire Părintească din Ceadîr-Lunga
[Poziţiile 18-21 abrogate prin Hot.Guv. nr.1054 din 21.12.2023, în vigoare 22.01.2024]
22. Şcoala-Internat Auxiliară din Hînceşti
[Poziţia 23 abrogată prin Hot.Guv. nr.1054 din 21.12.2023, în vigoare 22.01.2024]
24. Şcoala Republicană Specializată de Hipism şi Pentatlon Modern din Chişinău
25. Şcoala Sportivă Specializată de Acrobatică şi Rugby din Chişinău
26. Şcoala Sportivă Specializată de Atletism din Chişinău
27. Şcoala Sportivă Specializată de Box, Luptă Liberă şi Kickboxing din Chişinău
28. Şcoala Sportivă Specializată de Caiac-Canoe din Chişinău
29. Şcoala Sportivă Specializată de Ciclism din Chişinău
30. Şcoala Sportivă Specializată de Fotbal nr.1 din Chişinău
31. Şcoala Sportivă Specializată de Fotbal nr.2 din Chişinău
32. Şcoala Sportivă Specializată de Înot din Chişinău
33. Şcoala Sportivă Specializată de Lupte „Andrei Doga” din Chişinău
34. Şcoala Sportivă Specializată de Judo „Oleg Creţul” din Chişinău
35. Şcoala Sportivă a Rezervelor Olimpice din Chişinău
36. Şcoala Sportivă Specializată de Tenis din Chişinău
37. Şcoala Sportivă din Bălţi
38. Şcoala Sportivă Specializată de Haltere din Cahul
39. Şcoala Sportivă Specializată de Tenis de Masă din Dubăsari
40. Şcoala Sportivă din Ungheni
41. Şcoala Sportivă Specializată de Box din Grimăncăuţi, Briceni
42. Şcoala Sportivă de Lupte din Fundul Galbenei, Hînceşti
43. Şcoala Sportivă (Judo) din Ţaul, Donduşeni
Instituţii de învăţământ profesional tehnic
1. Instituţia Publică Centrul de Excelenţă în Construcţii din Chişinău
2. Instituţia Publică Centrul de Excelenţă în Economie şi Finanţe din Chişinău
3. Instituţia Publică Centrul de Excelenţă în Educaţie Artistică „Ştefan Neaga” din Chişinău
4. Instituţia Publică Centrul de Excelenţă în Energetică şi Electronică din Chişinău
5. Instituţia Publică Centrul de Excelenţă în Industria Uşoară din Chişinău
6. Instituţia Publică Centrul de Excelenţă în Informatică şi Tehnologii Informaţionale din Chişinău
7. Instituţia Publică Centrul de Excelenţă în Servicii şi Prelucrarea Alimentelor din Bălţi
8. Instituţia Publică Centrul de Excelenţă în Transporturi din Chişinău
9. Instituţia Publică Colegiul „Alexei Mateevici” din Chişinău
[Poziţia 10 abrogată prin Hot.Guv. nr.366 din 29.05.2024, în vigoare 30.05.2024]
11. Instituţia Publică Colegiul „Iulia Hasdeu” din Cahul
12. Instituţia Publică Colegiul „Mihai Eminescu” din Soroca
13. Instituţia Publică Colegiul „Mihail Ciachir” din Comrat
14. Instituţia Publică Colegiul „Vasile Lupu” din Orhei
15. Instituţia Publică Colegiul de Arte „Nicolae Botgros” din Soroca
16. Instituţia Publică Colegiul de Arte Plastice „Alexandru Plămădeală” din Chişinău
17. Instituţia Publică Colegiul de Construcţii din Hînceşti
18. Instituţia Publică Colegiul de Ecologie din Chişinău
19. Instituţia Publică Colegiul de Industrie Uşoară din Bălţi
20. Instituţia Publică Colegiul de Inginerie din Străşeni
21. Instituţia Publică Colegiul de Muzică şi Pedagogie din Bălţi
22. Instituţia Publică Colegiul Naţional de Coregrafie din Chişinău
23. Instituţia Publică Colegiul Politehnic din Bălţi
24. Instituţia Publică Colegiul Tehnic Feroviar din Bălţi
[Poziţia 25 abrogată prin Hot.Guv. nr.366 din 29.05.2024, în vigoare 30.05.2024]
26. Instituţia Publică Şcoala Profesională nr.2 din Chişinău
27. Instituţia Publică Şcoala Profesională nr.3 din Chişinău
28. Instituţia Publică Şcoala Profesională nr.4 din Chişinău
29. Instituţia Publică Şcoala Profesională nr.5 din Chişinău
30. Instituţia Publică Şcoala Profesională nr.6 din Chişinău
31. Instituţia Publică Şcoala Profesională nr.7 din Chişinău
32. Instituţia Publică Şcoala Profesională nr.9 din Chişinău
33. Instituţia Publică Şcoala Profesională nr.10 din Chişinău
34. Instituţia Publică Şcoala Profesională nr.11 din Chişinău
35. Instituţia Publică Şcoala Profesională nr.1 din Bălţi
36. Instituţia Publică Şcoala Profesională nr.3 din Bălţi
37. Instituţia Publică Şcoala Profesională nr.4 din Bălţi
38. Instituţia Publică Şcoala Profesională nr.5 din Bălţi
39. Instituţia Publică Şcoala Profesională nr.1 din Cahul
40. Instituţia Publică Şcoala Profesională nr.2 din Cahul
[Poziţia 41 abrogată prin Hot.Guv. nr.366 din 29.05.2024, în vigoare 30.05.2024]
42. Instituţia Publică Şcoala Profesională din Briceni
43. Instituţia Publică Şcoala Profesională din Bubuieci, Chişinău
[Poziţia 44 abrogată prin Hot.Guv. nr.679 din 13.09.2023, în vigoare 29.09.2023]
45. Instituţia Publică Şcoala Profesională din Căuşeni
46. Instituţia Publică Şcoala Profesională din Ceadîr-Lunga, UTA Găgăuzia
[Poziţia 47 abrogată prin Hot.Guv. nr.679 din 13.09.2023, în vigoare 29.09.2023]
48. Instituţia Publică Şcoala Profesională din Ciumai, Taraclia
49. Instituţia Publică Şcoala Profesională din Comrat, UTA Găgăuzia
[Poziţia 50 abrogată prin Hot.Guv. nr.366 din 29.05.2024, în vigoare 30.05.2024]
51. Instituţia Publică Şcoala Profesională din Criuleni
[Poziţia 52 abrogată prin Hot.Guv. nr.659 din 23.09.2022, în vigoare 30.09.2022]
53. Instituţia Publică Şcoala Profesională din Cupcini, Edineţ
[Poziţia 54 abrogată prin Hot.Guv. nr.679 din 13.09.2023, în vigoare 29.09.2023]
55. Instituţia Publică Şcoala Profesională din Floreşti
[Poziţia 56 abrogată prin Hot.Guv. nr.366 din 29.05.2024, în vigoare 30.05.2024]
57. Instituţia Publică Şcoala Profesională din Hînceşti
58. Instituţia Publică Şcoala Profesională din Leova
59. Instituţia Publică Şcoala Profesională din Nisporeni
60. Instituţia Publică Şcoala Profesională din Orhei
61. Instituţia Publică Şcoala Profesională din Rîşcani
[Poziţia 62 abrogată prin Hot.Guv. nr.366 din 29.05.2024, în vigoare 30.05.2024]
63. Instituţia Publică Şcoala Profesională din Soroca
64. Instituţia Publică Şcoala Profesională din Ştefan Vodă
[Poziţia 65 abrogată prin Hot.Guv. nr.366 din 29.05.2024, în vigoare 30.05.2024]
66. Instituţia Publică Şcoala Profesională din Ungheni
[Poziţia 67 abrogată prin Hot.Guv. nr.366 din 29.05.2024, în vigoare 30.05.2024]
68. Instituţia Publică Centrul de Excelenţă în Horticultură şi Tehnologii Agricole din Ţaul
69. Instituţia Publică Colegiul de Medicină Veterinară şi Economie Agrară din Brătuşeni
70. Instituţia Publică Colegiul Tehnic Agricol din Svetlîi
71. Instituţia Publică Colegiul Tehnic Agricol din Soroca
72. Instituţia Publică Centrul de Excelenţă în Viticultură şi Vinificaţie din Chişinău
73. Instituţia Publică Colegiul Agroindustrial din Rîşcani
74. Instituţia Publică Colegiul Agroindustrial „Gheorghe Răducan” din satul Grinăuţi, raionul Ocniţa
75. Instituţia Publică Colegiul Agroindustrial din Ungheni
Instituţii de învăţământ superior
[Poziţia 1 abrogată prin Hot.Guv. nr.485 din 13.07.2022, în vigoare 15.07.2022]
2. Instituţia Publică Academia de Studii Economice a Moldovei
3. Instituţia Publică Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” din Chişinău
4. Instituţia Publică Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi
5. Instituţia Publică Universitatea de Stat „Bogdan Petriceicu-Hasdeu” din Cahul
6. Instituţia Publică Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport
7. Instituţia Publică Universitatea de Stat din Comrat
8. Instituţia Publică Universitatea de Stat din Moldova
9. Instituţia Publică Universitatea de Stat „Grigorii Ţamblac” din Taraclia
[Poziţia 10 abrogată prin Hot.Guv. nr.485 din 13.07.2022, în vigoare 15.07.2022]
11. Instituţia Publică Universitatea Tehnică a Moldovei
Organizaţii de drept public de suport şi conexe
1. Centrul Republican de Asistenţă Psihopedagogică
2. Centrul Republican pentru Copii şi Tineret „Artico”
3. Centrul Tehnologii Informaţionale şi Comunicaţionale în Educaţie
4. Centrul Sportiv de Pregătire a Loturilor Naţionale
5. Clubul de Şah şi Joc de Dame din Chişinău
6. Instituţia Publică „Mold-Didactica”
7. Fondul Special pentru Manuale
8. Instituţia Publică Institutul Naţional pentru Educaţie şi Leadership
Notă. Denumirile unor instituţii subordonate Ministerului Educaţiei şi Cercetării au fost modificate după cum urmează:
1) Gimnaziul Corjova, r-nul Dubăsari în Gimnaziul „Constantin Sucitu” din Corjova, Dubăsari;
2) Liceul Academiei de Ştiinţe a Moldovei în Liceul Teoretic Republican „Aristotel”;
3) Liceul-internat Republican de Arte Plastice „Igor Vieru” în Liceul Academic de Arte Plastice „Igor Vieru”;
4) Şcoala-internat specială pentru copii cu restanţe poliomielită şi paralizie cerebrală, or.Hînceşti în Şcoala-Internat Auxiliară, or.Hînceşti;
5) denumirile instituţiilor de învăţământ Liceul-Internat Republican de Muzică „Ciprian Porumbescu”, Liceul-Internat Republican de Muzică „Serghei Rahmaninov” şi Liceul-Internat Republican cu Profil Sportiv se modifică prin excluderea cuvântului „internat”;
6) denumirile şcolilor de tip internat pentru copii orfani şi copii rămaşi fără îngrijirea părinţilor se modifică în „de tip internat pentru copii rămaşi fără ocrotire părintească”;
7) Universitatea de Stat din Taraclia în Instituţia Publică Universitatea de Stat „Grigore Ţamblac” din Taraclia;
8) Institutul de Instruire Continuă în Institutul de Formare Continuă;
9) denumirea instituţiei Centrul Republican pentru Copii şi Tineret se completează cu cuvântul „Artico”.
[Anexa nr.5 modificată prin Hot.Guv. nr.1054 din 21.12.2023, în vigoare 22.01.2024]
[Anexa nr.5 completată prin Hot.Guv. nr.807 din 27.10.2023, în vigoare 31.10.2023]
[Anexa nr.5 modificată prin Hot.Guv. nr.679 din 13.09.2023, în vigoare 29.09.2023]
[Anexa nr.5 completată prin Hot.Guv. nr.793 din 16.11.2022, în vigoare 01.01.2023]
[Anexa nr.5 modificată prin Hot.Guv. nr.754 din 02.11.2022, în vigoare 04.12.2022]
[Anexa nr.5 modificată prin Hot.Guv. nr.659 din 23.09.2022, în vigoare 30.09.2022]
[Anexa nr.5 modificată prin Hot.Guv. nr.485 din 13.07.2022, în vigoare 15.07.2022]
Anexa nr.6
la Hotărârea Guvernului
nr.146 din 25 august 2021
LISTA
instituţiilor publice din domeniile cercetării şi inovării în care Ministerul
Educaţiei şi Cercetării are calitatea de fondator
1. Biblioteca Ştiinţifică (Institut) „Andrei Lupan”
2. Grădina Botanică Naţională (Institut) „Alexandru Ciubotaru”
3. Institutul de Cercetări Juridice, Politice şi Sociologice
4. Institutul de Chimie
5. Institutul de Ecologie şi Geografie
6. Institutul de Energetică
7. Institutul de Filologie Română „Bogdan Petriceicu-Hasdeu”
8. Institutul de Fizică Aplicată
9. Institutul de Fiziologie şi Sanocreatologie
10. Institutul de Genetică, Fiziologie şi Protecţie a Plantelor
11. Institutul de Geologie şi Seismologie
12. Institutul de Inginerie Electronică şi Nanotehnologii „D. Ghiţu”
13. Institutul de Istorie
14. Institutul de Matematică şi Informatică „Vladimir Andrunachievici”
15. Institutul de Microbiologie şi Biotehnologie
16. Institutul Naţional de Cercetări Economice
17. Institutul Patrimoniului Cultural
18. Institutul de Zoologie
Notă: Denumirile unor instituţii subordonate Ministerului Educaţiei şi Cercetării au fost modificate după cum urmează:
1) Grădina Botanică (Institut) în Gradina Botanică Naţională (Institut) „Alexandru Ciubotaru”;
2) Institutul de Cercetări Juridice şi Politice în, Institutul de Cercetări Juridice, Politice şi Sociologice;
3) Institutul de Filologie în Institutul de Filologie Română „Bogdan Petriceicu-Hasdeu”;
4) Institutul de Matematică şi Informatică în Institutul de Matematică şi Informatică „Vladimir Andrunachievici”.
Anexa nr.7
la Hotărârea Guvernului
nr.146 din 25 august 2021
LISTA
întreprinderilor de stat în care Ministerul Educaţiei şi Cercetării
are calitatea de fondator
1. Institutul de Dezvoltare a Societăţii Informaţionale
Anexa nr.8
la Hotărârea Guvernului
nr.146 din 25 august 2021
LISTA
hotărârilor de Guvern care se abrogă
1. Hotărârea Guvernului nr.653/2009 cu privire la aprobarea Regulamentului, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al Ministerului Educaţiei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.162, art.721), cu modificările ulterioare.
2. Hotărârea Guvernului nr.766/2009 cu privire la aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Tineretului şi Sportului, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al acestuia (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.173, art.848), cu modificările ulterioare.
3. Hotărârea Guvernului nr.691/2017 cu privire la organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.322-328, art.793), cu modificările ulterioare.
