L E G E
cu privire la sistemul bugetar
nr. 381-XII din 29.11.90
Veştile nr.12/297 din 1990
* * *
Abrogat: 27.03.1997
Legea R.Moldova nr.847-XIII din 24.05.1996
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Sistemul bugetar al Republicii Moldova reprezintă totalitatea fondurilor de resurse financiare, formate de organele puterii de stat ale R.S.S. Moldova şi repartizate de acestea în vederea îndeplinirii funcţiilor ce le revin.
Articolul 2. Sistemul bugetar include ca elemente independente bugetul republican şi cele de autoadministrare locală, care mai poartă denumirea de bugete locale.
Categoria de bugete locale include bugetele săteşti,de oraşele, orăşeneşti (ale oraşelor de subordonare locală), raionale şi orăşeneşti (ale oraşelor de subordonare republicană), precum şi bugetele centralizate ale raioanelor şi oraşelor (de subordonare republicană).
Bugetele centralizate ale raioanelor înglobează bugetul raional, bugetele oraşelor de importanţă locală, bugetele oraşelor şi bugetele săteşti.
Bugetul centralizat al oraşului de importanţă republicană, care are diviziune raională, include bugetul orăşenesc şi bugetele raioanelor care fac parte din oraş.
Articolul 3. Bugetul de stat al Republicii Moldova, prin intermediul bugetului republican şi al bugetelor locale, exprimă relaţiile economice dintre întreprinderi, organizaţii, asociaţii cooperative, colhozuri, sovhozuri şi alte întreprinderi agricole, instituţii, subdiviziunile lor structurale, filiale (mai departe denumite organizaţi), dintre populaţie şi stat în vederea formării şi folosirii planificate a fondului centralizat de resurse băneşti.
Din contul resurselor financiare,acumulate în bugetul republican şi în cele locale,sînt finanţate măsurile în vederea asigurării dezvoltării dinamice şi în complex a republicii.
Bugetele de toate nivelurile sînt aprobate pe un termen de un an: de la 1 ianuarie pînă la 31 decembrie inclusiv.
În caz de necesitate, la decizia Sovietului Suprem al Republicii Moldova, bugetele pot fi alcătuite pe un termen de cîţiva ani.
Guvernul prezintă spre aprobare Parlamentului proiectul bugetului de stat pentru anul următor nu mai tîrziu de 1 octombrie;
În cazurile stabilite prin Hotărîre de Parlament, proiectul bugetului de stat poate fi prezentat spre aprobare de Guvern pe semestre. Proiectul bugetului de stat pe primul semestru, în cazul neprezentării proiectului bugetului anual, se prezintă nu mai tîrziu de 1 noiembrie, iar pe semestrul doi pînă la 1 mai;
În cazurile în care bugetele nu sînt aprobate pînă la începutul anului proiectat finanţarea măsurilor prevăzute se realizează lunar în perioada curentă pînă la aprobarea lor în proporţiile stabileşte de organul respectiv al puterii executive, însă nu mai mult de a douăsprezecea parte din suma anului precedent.
[Art.3 modificat prin Legea nr.218-XIII din 22.09.94]
[Art.3 modificat prin Legea nr.983-XII din 25.03.92]
Articolul 4. Executarea bugetului republican şi a bugetelor locale este organizată respectiv de Guvern şi de comitetele executive ale Sovietelor locale de deputaţi ai poporului. Executarea de casă a bugetelor se realizează de instituţiile Băncii Naţionale.
Modul formării bugetului de stat, a bugetului republican şi a bugetelor locale se stabileşte de legile Republicii Moldova. Executarea bugetelor de toate nivelurile se realizează conform modului stabilit.
Articolul 5. Darea de seamă privitoare la executarea bugetului de stat al Republicii Moldova, ce include dările de seamă despre executarea bugetului republican şi al bugetelor locale, se întocmeşte de Ministerul finanţelor al Republicii Moldova şi prezintă Guvernului Republicii Moldova, iar ulterior, nu mai tîrziu de 1 aprilie al anului care urmează după perioada de dare de seamă, se prezintă Sovietului Suprem al Republicii Moldova. În cazurile adoptării bugetelor semestriale, raportul desfăşurat despre executarea bugetului pe primul semestru se prezintă Parlamentului nu mai tîrziu de 1 septembrie, iar raportul pe semestrul doi, precum şi cel anual, pînă la 15 aprilie anul următor.
[Art.5 modificat prin Legea nr.983-XII din 25.03.92]
Articolul 6. Proiectele bugetelor, bugetele aprobate şi dările de seamă asupra executării lor se dau publicităţii în termen de 10 zile după examinarea şi adoptarea hotărîrii de către organele respective.
Articolul 7. În cazul în care actele legislative ale Republicii Moldova sau hotărîrile Guvernului se adoptă după aprobarea bugetului de stat al Republicii Moldova şi a bugetelor locale, conform cărora se măresc cheltuielile sau se micşorează veniturile bugetelor locale, acestea din urmă primesc compensaţii din bugetul republican. La adoptarea actelor legislative sau a hotărîrilor care au cauzat mărirea veniturilor sau micşorarea cheltuielilor bugetelor locale sumele respective sînt virate în bugetul republican.
Sumele veniturilor obţinute supraplan şi sumele depăşirii veniturilor faţă de cheltuieli, economisirile la cheltuieli rămîn în bugetele locale respective. Transferarea acestor sume în bugetele ierarhic superioare fără consimţămîntul organelor de autoadministrare locală inferioare nu este admisă.
Articolul 8. Mărimea-limită a deficitului bugetului de stat şi bugetului republican este stabilită de Sovietul Suprem al Republica Moldova.
Organele autoadministrării locale pot stabili mărimea deficitului bugetelor locale respective de cel mult 3 la sută din volumul cheltuielilor.
Bugetele sînt alcătuite în ruble, iar din momentul punerii în circulaţie a valutei naţionale - in valuta republicii.
BUGETUL DE STAT AL REPUBLICII MOLDOVA
Articolul 9. Republica Moldova are un buget de stat independent Bugetul de stat al Republicii Moldova este un buget centralizat, care include veniturile şi cheltuielile bugetului republican şi ale bugetelor locale.
Articolul 10. Bugetul de stat este aprobat anual ori semestrial de Parlament.
[Art.10 în redacţia Legii nr.983-XII din 25.03.92]
BUGETUL REPUBLICAN AL REPUBLICII MOLDOVA
Articolul 11. Bugetul republican al Republicii Moldova este format din venituri şi cheltuieli în conformitate cu direcţiile principale de dezvoltare economică şi socială a Republicii Moldova şi asigură finanţarea programelor de importanţă republicană şi interstatală altor cheltuieli prevăzute în prezenta Lege.
Articolul 12. Veniturile bugetului republican sînt formate pe contul:
12.1. plăţilor organizaţiilor de pe teritoriul republicii (cu excepţia celor de subordonare locală), încasate sub formă de impozite, cu excepţia defalcărilor, conform normativelor aprobate de Sovietul Suprem al Republicii Moldova, în bugetele locale;
12.2. impozitelor pe circulaţia mărfurilor şi celor provenite din activitatea economică externă şi a veniturilor vamale;
12.3. defalcărilor de la impozitul pe venit încasat de la cetăţeni care locuiesc pe teritoriul oraşelor de subordonare republicană conform normativelor aprobate de Sovietul Suprem al Republicii Moldova;
12.4. veniturilor provenite din obligaţiunile împrumuturilor emise în republică şi din loterii;
12.5. mijloacelor bugetelor altor state (comunităţi de state) pentru finanţarea programelor respective pe teritoriul Republicii Moldova;
12.6. mijloacelor de la rambursarea împrumuturilor acordate;
12.7. sumelor creditelor reîntoarse din bugetele locale;
12.8. încasărilor din impozite;
12.9. impozitul pe valoarea adăugată;
12.10. accizele;
12.11. altor venituri în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova.
Venituri ale bugetului republican sînt creditele bancare, obţinute după principiile rambursabilităţii şi contraplăţii, precum şi alte mijloace.
[Art.12 modificat prin Legea nr.983-XII din 25.03.92]
Articolul 13. Din contul mijloacelor bugetului republican se efectuează:
13.1. finanţarea programelor republicane speciale, investiţiilor şi economiei naţionale după principiile rambursabilităţii şi contraplăţii;
13.2. finanţarea acţiunilor efectuate de instituţiile de ştiinţă şi învăţămînt, cultură, ocrotire a sănătăţii, cultură fizică, asistenţă socială şi de protecţie a mediului înconjurător şi birourilor de
Notariat;
13.3. întreţinerea organelor republicane ale puterii de stat şi administraţiei de stat,a judecătoriilor şi birourilor de notariat;
13.4. întreţinerea organelor de drept şi ale securităţii statului;
13.5. finanţarea programelor speciale interstatale comune;
13.6. cheltuielile pentru acordarea de dotaţii, subvenţii si împrumuturi bugetelor locale;
13.7. cheltuielile legate de achitarea creditelor bancare şi rambursarea împrumuturilor, acordate din bugetele altor state si din bugetele locale;
13.8. cheltuielile legate de acordarea de credite bugetelor inferioare;
13.9. alte acţiuni, finanţate conform legislaţiei Republicii Moldova.
Articolul 14. Din contul mijloacelor bugetului republican se formează fondul de rezervă al Guvernului pentru acoperirea cheltuielilor neprevăzute, suma cărora este aprobată anual în componenţa părţii de cheltuieli a bugetului.
Mijloacele acestui fond se aprobă de Parlament.
[Art.14 modificat prin Legea nr.983-XII din 25.03.92]
Articolul 15. În bugetul republican din contul soldurilor disponibile ale mijloacelor bugetare de la începutul anului şi al depăşirii veniturilor faţă de cheltuieli se formează numerarul circulant în casă,al cărui volum se stabileşte la aprobarea bugetului şi care poate fi folosit în decursul anului pentru acoperirea golurilor de casă temporare cu reconstituirea ulterioară obligatorie pînă la sfîrşitul anului.
Articolul 16. Proiectul bugetului de stat, împreună cu nota explicativă respectivă, se depune în Parlament sub formă de broşură pentru fiecare deputat, iar pentru Comisiile permanente se anexează şi calculele respective (varianta lărgită). Nota explicativă conţine date despre dezvoltarea social-economică a Moldovei, politica financiară, valutară, vamală, monetară, concepţia impozitelor, taxelor, tarifelor, preţurilor, remunerării, împrumutului de stat, rambursării lui, comerţului exterior, subvenţiilor.
Bugetul de stat se aprobă de Parlament în următoarele termene:
pînă la 31 decembrie bugetul anual ori semestrial;
pînă la 30 iunie bugetul pe semestrul doi al anului.
Neprezentarea de către Guvern a proiectului bugetului de stat în termenele stabilite are ca imediată consecinţă demisia Guvernului, în conformitate cu legislaţia în vigoare, din ziua expirării termenului de prezentare a proiectului bugetului. În acest caz, Guvernul nou prezintă proiectul bugetului în termenele stabilite de Parlament, dar nu mai tîrziu de o lună din ziua confirmării componenţei noului Guvern.
[Art.16 în redactia Legii nr.983-XII din 25.03.92]
Articolul 17. Bugetul republican se examinează şi se aprobă de Sovietul Suprem al Republicii Moldova la prezentarea Guvernului, ţinîndu-se seama de examinarea preliminară în comisiile permanente ale Sovietului Suprem al Republicii Moldova.
Articolul 18. Hotărîrile cu privire la folosirea veniturilor suplimentare, obţinute în procesul executării bugetului republican, precum şi a sumelor depăşirii veniturilor faţă de cheltuieli, obţinute la sfîrşitul anului ca urmare a depăşirii părţii lui de venituri şi a economiilor la cheltuieli, se aprobă de Guvern aprobîndu-se ulterior de Sovietul Suprem al Republicii Moldova.
Articolul 19. Pentru finanţarea acţiunilor nepreconizate, care au o însemnătate deosebită şi nu sînt prevăzute în buget, sau în cazul insuficienţei mijloacelor pentru anumite scopuri, se formează, ţinîndu-se cont de executarea bugetului pe perioada curentă, bugetele suplimentare, care urmează să fie examinate şi aprobate conform modului stabilit.
BUGETELE LOCALE ALE REPUBLICII MOLDOVA
Articolul 20. Bugetele locale asigură cu mijloace băneşti necesare efectuarea măsurilor pentru satisfacerea necesităţilor social - economice şi culturale ale populaţiei, finanţează dezvoltarea teritoriilor din subordine în conformitate cu Legea Republicii Moldova "Cu privire la bazele autoadministrării locale".
Articolul 21. Veniturile bugetelor locale sînt:
21.1. încasările de pe urma impozitelor de la organizaţiile de subordonare locală (inclusiv colhozurile şi sovhozurile) şi veniturile nefiscale stabilite, conform legislaţiei R.S.S. Moldova, de organele autoadministrării locale in limitele competenţei lor;
21.2. plăţile organizaţiilor de pe teritoriul respectiv, încasate sub formă de impozite (teritoriale) din beneficiu, conform normativelor aprobate de organele ierarhic superioare de stat respective;
21.3. vărsămintele organizaţiilor (cu excepţia celor prevăzute în punctul 21.2) şi ale populaţiei, formate pe teritoriul Sovietului local respectiv, conform legislaţiei Republicii Moldova cu privire la impozite;
21.4. defalcările din impozitul pe circulaţia mărfurilor provenit de pe teritoriul respectiv;
21.5. încasările de pe urma emiterii obligaţiunilor împrumutului de către organele autoadministrării şi din loterii;
21.6. subvenţiile şi dotaţiile cu destinaţii speciale din bugetul superior;
21.7. o parte din veniturile vamale ori din veniturile de la export-import, provenite de pe teritoriul respectiv, conform legilor Republicii Moldova;
21.8. împrumuturile primite din bugetul superior;
21.9. rambursarea împrumuturilor acordate;
21.10. alte venituri.
În calitate de venituri ale bugetelor satelor şi orăşelelor servesc defalcările din beneficiul organizaţiilor situate pe teritoriul oraşelor şi din impozitul pe venit încasat de la cetăţenii care lucrează în aceste organizaţii şi locuiesc în sate şi oraşe.
Articolul 22. Din contul mijloacelor bugetelor locale:
22.1. se realizează finanţarea investiţiilor, măsurilor şi programelor cu destinaţie locală;
22.2. se finanţează amenajarea oraşelor, orăşelelor şi satelor, întreţinerea şi reparaţia fondului locativ, obiectivelor de menire comunală, a reţelei drumurilor de importanţă locală, instituţiilor de învăţămînt public şi de cultură, de ocrotire a sănătăţii şi de asistenţă socială, de cultură fizică şi sport, măsurile pentru ocrotirea mediului înconjurător in limitele autoadministrării locale;
22.3. se realizează cheltuielile pentru întreţinerea organelor locale ale puterii de stat şi ale administraţiei de stat;
22.4. se acordă împrumuturi pentru bugetele inferioare;
22.5. se achită creditele bancare împrumuturile locale şi se rambursează împrumuturile primite din bugetele de toate nivelurile;
22.6. se formează fonduri de rezervă ale organelor autoadministrării locale;
22.7. se restituie sumele creditelor primite din bugetele superioare;
22.8. se finanţează alte cheltuieli în vederea dezvoltării economice şi sociale.
Articolul 23. Sovietelor locale de deputaţi ai poporului, în caz de necesitate, li se alocă din bugetul superior dotaţii şi subvenţii cu destinaţie specială pentru dezvoltarea socială a teritoriilor din subordine, precum şi pentru egalarea nivelului asistenţei sociale a populaţiei.
Articolul 24. Sovietele locale de deputaţi ai poporului au dreptul să formeze în cadrul volumului de cheltuieli ale bugetelor respective un fond de rezervă pentru acoperirea cheltuielilor neprevăzute, de care dispune comitetul executiv şi despre folosirea mijloacelor căruia prezintă darea de seamă în faţa Sovietului.
Fondurile de rezervă în bugetele locale ori de stat pentru perioada de plan (an, semestru) se formează din contul mijloacelor soldurilor disponibile în bugetele locale la sfîrşitul perioadei anterioare (an, semestru) pe baza depăşirii veniturilor faţă de cheltuieli, precum şi a veniturilor suplimentare obţinute în procesul executării bugetului.
Bugetul de rezervă nu poate să depăşească mărimea de 1% din volumul total al veniturilor bugetare.
[Art.24 modificat prin legea nr.983-XII din 25.03.92]
Articolul 25. În bugetele locale, în afară de cheltuielile prevăzute din contul soldurilor disponibile ale mijloacelor bugetare de la începutul anului planificat şi al depăşirii veniturilor faţă de cheltuieli, se formează numerarul circulant în casă. Mărimea numerarului circulant în casă este stabilit la aprobarea bugetului.
Numerarul circulant în casă poate fi folosit în decursul anului pentru acoperirea golurilor de casă temporare şi urmează ca în acelaşi an să fie restituit în proporţiile prevăzute la aprobarea bugetului respectiv.
Articolul 26. Elaborarea proiectului bugetului local şi examinarea lui este organizată de comitetul executiv al Sovietului local respectiv de deputaţi ai poporului pînă la 1 decembrie a anului care precedează.
Articolul 27. Delimitarea veniturilor, încasate sub formă de impozite din beneficiul organizaţiilor care nu intră în componenţa gospodăriei locale respective şi a impozitului pe circulaţia mărfurilor în limitele părţii stabilite după normativele aprobate de Sovietul Suprem al R.S.S. Moldova, între bugetele săteşti, de orăşel, de oraş (oraşe de subordonare locală) şi raională este determinată de Sovietul raional de deputaţi ai poporului. În oraşele de subordonare republicană, care au împărţire raională, delimitarea veniturilor menţionate între bugetul oraşului şi bugetele raioanelor este determinat de Sovietul orăşenesc de deputaţi ai poporului.
Organele autoadministrării locale ierarhic superioare sînt în drept, în caz de necesitate, de a stabili pentru bugetele locale de toate nivelurile normative diferenţiale de defalcări şi din alte tipuri de venituri şi impozite.
Articolul 28. Proiectul bugetului centralizat al raionului, oraşului (de subordonare republicană) este prezentat de către comitetul executiv respectiv Sovietului raional, orăşenesc (oraşului de subordonare republicană) de deputaţi ai poporului.
Articolul 29. Comisiile permanente ale Sovietelor de deputaţi ai poporului examinează în prealabil proiectul bugetului, pregătesc şi prezintă Sovietului respectiv de deputaţi ai poporului avize asupra lui.
Articolul 30. Sovietul raional,orăşenesc (al oraşului de subordonare republicană) de deputaţi ai poporului examinează şi aprobă bugetul raional, orăşănesc, bugetul centralizat al raionului, oraşului;
normativele defalcărilor în bugetele inferioare din impozitele şi veniturile statului (teritoriale).
Articolul 31. Comitetele executive ale Sovietelor săteşti, de orăşel orăşeneşti (ale oraşelor de subordonare locală) şi raionale (din oraşe) de deputaţi ai poporului, pe baza încasărilor prevăzute la veniturile şi impozitele proprii, normativelor de defalcări din veniturile şi impozitele statului (teritoriale) şi normativelor asigurării cu mijloace bugetare, formează în mod independent proiectele bugetelor respective şi le prezintă spre examinare şi aprobare Sovietelor de deputaţi ai poporului.
Articolul 32. Proiectele de bugete ale Sovietelor săteşti, de orăşel orăşeneşti (ale oraşelor de subordonare locală) şi raioanelor (din oraş) de deputaţi ai poporului sînt aprobate de Sovietele respective pe baza avizelor prezentate de comisiile permanente.
Articolul 33. Hotărîrile cu privire la folosirea mijloacelor suplimentare, obţinute în procesul executării bugetului, precum şi a sumelor depăşirii veniturilor faţă de cheltuieli, ce se formează la sfîrşitul anului, sînt adoptate de comitetele executive al Sovietelor locale de deputaţi ai poporului, fiind aprobate ulterior de Sovietele respective de deputaţi ai poporului.
Articolul 34. Pentru finanţarea acţiunilor deosebit de importante neprevăzute în bugetul local, sau in caz de insuficienţă a alocărilor pentru anumite scopuri, se formează bugete suplimentare, ţinîndu-se cont de executarea bugetului pe perioada curentă.
Bugetele suplimentare sînt examinate şi aprobate în modul stabilit.
Articolul 35. Darea de seamă cu privire la executarea bugetului local este întocmită de comitetul executiv al Sovietului respectiv de deputaţi ai poporului.
Comisiile permanente ale Sovietelor de deputaţi ai poporului examinează darea de seamă cu privire la executarea bugetului respectiv şi prezintă aviz Sovietului de deputaţi ai poporului.
Sovietul de deputaţi ai poporului examinează şi aprobă darea de seamă cu privire la executarea bugetului local.
Dările de seamă cu privire la examinarea bugetelor se examinează:
de Sovietele raionale şi orăşeneşti (ale oraşelor de subordonare republicană) de deputaţi ai poporului - cel puţin pînă la 1 martie, anul care urmează după perioada de dare de seamă.
RELAŢIILE FINANCIAR-BUGETARE EXTERNE
Articolul 36. Relaţiile reciproce dintre bugetul de stat al Republicii Moldova şi bugetele altor state sînt reglementate în conformitate cu Tratatele dintre Republicii Moldova şi statele respective (ori comunităţi de state).
Pentru finanţarea cheltuielilor legate de îndeplinirea de către statele respective a funcţiilor delegate de republică se fac vărsăminte din bugetul republican în bugetele respective, volumul cărora este confirmat de Sovietul Suprem al Republicii Moldova (la prezentarea materialelor respective ale Guvernului republicii).
Articolul 37. Veniturile şi cheltuielile bugetului legate de realizarea relaţiilor externe ori de schimbarea lor respectivă sînt aprobate de Sovietul Suprem al Republicii Moldova.
Relaţiile bugetar - valutare externe intră nemijlocit în competenţa Sovietului Suprem al Republicii Moldova.
Articolul 38. Relaţiile financiar-bugetare dintre organizaţiile de toate nivelurile, legate atît de activitatea externă, cît si de schimbarea lor sînt reglementate de Guvern.
La cerinţa Sovietului Suprem al Republicii Moldova Guvernul prezintă dări de seamă (cel puţin de două ori pe an) cu privire la folosirea resurselor financiare şi valutare legate de activitatea externă.
Articolul 39. Nu se admite acordarea de ajutor financiar din afara republicii unităţilor de producţie situate pe teritoriul ei fără a se coordona cu Guvernul.
Guvernul republicii acordă ajutor bugetar-financiar altor state cu consinţămîntul Sovietului Suprem al Republicii Moldova.
Articolul 40. Republica Moldova nu poartă răspundere pentru deficitul bugetar al altor state.
Articolul 41. Concomitent cu proiectil Bugetului de stat, Guvernul prezintă, sub formă de anexă, datele corespunzătoare privind veniturile şi cheltuielile valutare ale statului pe perioada pentru care să alcătuieşte bugetul. Anexa se face pe baza planului valutar, contractelor bilaterale sau multilaterale, precum şi a altor documente.
[Art.41 introdus prin Legea nr.983-XII din 25.03.92]
PREŞEDINTELE REPUBLICII | |
SOVIETICE SOCIALISTE MOLDOVA | M.SNEGUR |
or.Chişinău, 29 noiembrie 1990. | |
Nr.381-XII. |
