L E G E
privind sistemul bugetar şi procesul bugetar*
nr. 847-XIII din 24.05.1996
Republicat: Monitorul Oficial al R.Moldova nr.91-96/420 din 30.05.2003
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.19-20/197 din 27.03.1997
* * *
C U P R I N S
TITLUL I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Noţiuni principale
Articolul 2. Sistemul bugetar
Articolul 3. Procesul bugetar
Articolul 4. Anul bugetar
Articolul 5. Intrarea în vigoare şi publicarea legii bugetare anuale
Articolul 6. Politica bugetar-fiscală
Articolul 7. Clasificaţia bugetară
Articolul 8. Veniturile bugetare
Articolul 9. Alocaţii
Articolul 10. Cheltuielile bugetare
Articolul 11. Balanţa bugetului
Articolul 12. Mijloacele speciale şi alte mijloace extrabugetare ale instituţiilor finanţate de la buget
Articolul 13. Controlul şi auditul veniturilor şi cheltuielilor bugetare
TITLUL II
BUGETUL DE STAT
Capitolul 1
ELABORAREA BUGETULUI DE STAT
Articolul 14. Scopurile bugetului de stat
Articolul 15. Procedura de elaborare a bugetului de stat
Articolul 16. Bazele elaborării bugetului de stat
Articolul 17. Elaborarea estimărilor preliminare de venituri şi cheltuieli de către Ministerul Finanţelor
Articolul 18. Emiterea de note metodologice privind elaborarea proiectului bugetului de stat
Articolul 19. Prezentarea propunerilor de buget Ministerului Finanţelor
Articolul 20. Examinarea propunerilor de buget de către Ministerul Finanţelor
Articolul 21. Cheltuielile pentru investiţii capitale
Articolul 22. Fondul de rezervă
Articolul 23. Prezentarea proiectului legii bugetare anuale Guvernului
Articolul 24. Aprobarea proiectului legii bugetare anuale de către Guvern
Capitolul 2
EXAMINAREA ŞI ADOPTAREA LEGII BUGETARE ANUALE DE CĂTRE PARLAMENT
Articolul 25. Prezentarea proiectului legii bugetare anuale Parlamentului
Articolul 26. Examinarea proiectului legii bugetare anuale în comisiile Parlamentului
Articolul 27. Examinarea proiectului legii bugetare anuale în Parlament
Articolul 28. Examinarea în prima lectură
Articolul 29. Examinarea în a doua lectură
Articolul 30. Examinarea în a treia lectură
Capitolul 3
EXECUTAREA BUGETULUI DE STAT
Articolul 31. Responsabilitatea pentru executarea bugetului de stat
Articolul 32. Repartizarea lunară a veniturilor şi cheltuielilor
Articolul 33. Executarea de casă a bugetului
Articolul 34. Colectarea veniturilor
Articolul 35. Efectuarea cheltuielilor
Articolul 36. Închiderea alocaţiilor
Articolul 37. Utilizarea fondului de rezervă
Articolul 38. Finanţarea cheltuielilor în caz dacă legea bugetară anuală nu este adoptată şi publicată pînă la 31 decembrie
Articolul 39. Blocarea cheltuielilor
Articolul 40. Rectificarea bugetului de stat
Articolul 41. Alocaţii adiţionale în cazul rectificării bugetului de stat
Articolul 42. Deficitul şi excedentul bugetar în legea bugetară anuală
Articolul 43. Raportul anual despre executarea bugetului de stat
TITLUL III
BUGETELE UNITĂŢILOR ADMINISTRATIV-TERITORIALE
Articolul 44. Bugetele unităţilor administrativ-teritoriale
TITLUL IV
BUGETUL ASIGURĂRILOR SOCIALE DE STAT
Articolul 45. Bugetul asigurărilor sociale de stat
Articolul 46. Elaborarea, examinarea şi aprobarea bugetului asigurărilor sociale de stat
TITLUL V
FONDURILE EXTRABUGETARE
Articolul 47. Fondurile extrabugetare
TITLUL VI
SERVICIUL DATORIEI DE STAT
Articolul 48. Datoria de stat şi garanţiile de stat
Articolul 49. Includerea informaţiei despre datoria de stat şi a garanţiilor de stat în bugetul de stat
Articolul 50. Limitările datoriei de stat şi garanţiilor de stat
Articolul 51. Serviciul datoriei de stat şi onorarea garanţiilor de stat
TITLUL VII
RELAŢIILE FINANCIAR-BUGETARE INTERNAŢIONALE
Articolul 52. Relaţiile financiar-bugetare internaţionale
TITLUL VIII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 53. Delegarea atribuţiilor
Articolul 54. Intrarea în vigoare a prezentei legi
Articolul 55. Abrogarea legilor contradictorii
Articolul 56. Aducerea legislaţiei în conformitate cu prezenta lege
Parlamentul adoptă prezenta lege.
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi se utilizează următoarele noţiuni:
Lege bugetară anuală – lege anuală prin care Parlamentul aprobă bugetul de stat, care cuprinde sursele de venituri şi destinaţia cheltuielilor pentru un an bugetar.
Anexă – parte componentă a legii bugetare anuale, în care sînt detaliate veniturile şi cheltuielile bugetului de stat, precum şi alte elemente ale bugetului de stat.
Notă explicativă – materiale adiţionale despre strategiile şi obiectivele Guvernului.
An bugetar – douăsprezece luni consecutive pentru care se elaborează, se aprobă, se execută şi se raportează bugetul public naţional.
Alocaţie – mijloace aprobate în bugetele de toate nivelurile pentru efectuarea de cheltuieli, cu respectarea dispoziţiilor legale.
Alocaţie permanentă – mijloace bugetare destinate pentru un scop specific, prevăzut de legislaţie, care se alocă în termenele şi condiţiile obligaţiunilor asumate.
Trezoreria de Stat – unitate structurală a Ministerului Finanţelor, constituită din Trezoreria Centrală şi trezoreriile teritoriale, care exercită executarea de casă a bugetului de stat şi a bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, administrarea mijloacelor valutare a fondurilor şi mijloacelor extrabugetare, precum şi a fondurilor cu destinaţie specială.
Cont trezorerial – cont deschis la Trezoreria de Stat pentru evidenţa analitică a executării de casă a bugetelor de toate nivelurile, a mijloacelor valutare şi extrabugetare.
Executor de buget – conducător al instituţiei, împuternicit cu dreptul de a efectua cheltuieli în conformitate cu alocaţiile aprobate.
Plan de finanţare – repartizare lunară a alocaţiilor aprobate, care permite deschiderea conturilor trezoreriale şi efectuarea cheltuielilor de către executorul de buget.
Articolul 2. Sistemul bugetar
(1) Sistemul bugetar, care este o parte integrantă a sistemului de finanţe publice ale statului, constituie bugetul public naţional şi include:
a) bugetul de stat, care cuprinde totalitatea veniturilor şi cheltuielilor necesare pentru implementarea strategiilor şi obiectivelor Guvernului;
b) bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, care reprezintă bugetele satelor (comunelor), oraşelor (municipiilor), raioanelor, unităţii teritoriale autonome cu statut juridic special;
c) bugetul asigurărilor sociale de stat;
d) fondurile extrabugetare.
(2) Ca elemente independente, bugetul de stat şi bugetele unităţilor administrativ-teritoriale formează bugetul consolidat.
[Art.2 modificat prin Legea nr.482-XV din 04.12.2003, în vigoare 01.01.2004]
Articolul 3. Procesul bugetar
Procesul bugetar este procesul care începe cu elaborarea bugetului şi se termină cu aprobarea dării de seamă despre executarea lui pentru anul bugetar respectiv.
Articolul 4. Anul bugetar
Anul bugetar pe teritoriul Republicii Moldova începe la 1 ianuarie şi se termină la 31 decembrie ale fiecărui an.
Articolul 5. Intrarea în vigoare şi publicarea legii bugetare anuale
Legea bugetară anuală intră în vigoare la 1 ianuarie a fiecărui an sau la o altă dată prevăzută în textul ei şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
Articolul 6. Politica bugetar-fiscală
(1) Îndeplinindu-şi responsabilităţile în condiţiile prezentei legi, Ministerul Finanţelor, Guvernul şi Parlamentul acţionează pentru asigurarea:
a) elaborării unui buget în condiţiile:
- stabilităţii monedei naţionale;
- stabilităţii la preţuri şi salarii;
- dezvoltării stabile a economiei;
b) echilibrului în timp al colectării veniturilor şi efectuării cheltuielilor.
(2) Îndeplinindu-şi responsabilităţile în condiţiile alin.(1), Ministerul Finanţelor coordonează activitatea sa cu Banca Naţională a Moldovei.
Articolul 7. Clasificaţia bugetară
(1) Bugetele se elaborează şi se execută în baza unui sistem unic de clasificaţie bugetară.
(2) Clasificaţia bugetară include clasificaţia veniturilor bugetare, clasificaţia funcţională, clasificaţia organizaţională şi clasificaţia economică a cheltuielilor bugetare, după cum urmează:
a) clasificaţia veniturilor bugetare grupează veniturile bugetare în baza legislaţiei ce determină sursele de venituri;
b) clasificaţia funcţională a cheltuielilor bugetare grupează cheltuielile bugetare ce reflectă utilizarea mijloacelor financiare în scopul implementării funcţiilor de bază ale statului;
c) clasificaţia organizaţională a cheltuielilor bugetare sistematizează cheltuielile bugetare pe tipuri de întreprinderi, instituţii, organizaţii şi măsurile ce reflectă distribuirea alocaţiilor între beneficiarii direcţi de mijloace din buget;
d) clasificaţia economică a cheltuielilor bugetare grupează şi detaliază cheltuielile bugetare în conformitate cu destinaţia concretă a acestora.
(3) Sursele interne şi externe de finanţare a deficitului bugetar, precum şi datoria de stat internă şi externă sînt componente ale clasificaţiilor menţionate la alin.(2).
(4) Clasificaţia bugetară asigură:
a) sistematizarea indicilor bugetari pentru elaborarea, aprobarea şi executarea bugetelor;
b) comparabilitatea internaţională a indicilor bugetari, conţinînd similitudini cu sistemele de clasificaţie utilizate de organismele financiare internaţionale.
(5) Clasificaţia bugetară se elaborează de Ministerul Finanţelor şi se aprobă prin hotărîre a Parlamentului.
Articolul 8. Veniturile bugetare
(1) Veniturile bugetare se constituie din impozite, taxe, alte încasări, care sînt specificate de legislaţie.
(2) Veniturile bugetare nu includ împrumuturile de stat.
(3) Lista veniturilor bugetare se aprobă ca anexă la legea bugetară anuală.
Articolul 9. Alocaţii
(1) Legea bugetară anuală include alocaţii ce permit autorităţilor publice să efectueze cheltuieli.
(2) Autorităţile publice nu pot admite efectuarea de cheltuieli adiţionale neprevăzute în legea bugetară anuală, cu excepţia cheltuielilor legate de achitarea sumelor conform titlurilor executorii eliberate în baza hotărîrilor rămase definitive ale instanţelor judecătoreşti.
(3) Cheltuielile pentru serviciul datoriei de stat, inclusiv pentru obligaţiunile provenite din acordarea garanţiilor de stat, sînt alocaţii permanente şi se efectuează în termenele stabilite.
[Art.9 completat prin Legea nr.141-XV din 06.05.2004, în vigoare 04.06.2004]
Articolul 10. Cheltuielile bugetare
(1) Cheltuielile bugetare sînt determinate de alocaţiile specificate în legea bugetară anuală.
(2) Cheltuielile includ:
a) fondul de salarii al angajaţilor autorităţilor publice;
b) alte cheltuieli operaţionale ale autorităţilor publice;
c) cheltuielile pentru învăţămînt, ştiinţă, cultură şi artă, ocrotirea sănătăţii, sport, protecţia socială, protecţia mediului înconjurător;
d) susţinerea unor programe de cercetare ştiinţifică fundamentală;
e) investirea programelor de stat pentru dezvoltarea ramurilor economiei naţionale aprobate de Guvern;
f) transferuri pentru autorităţile administraţiei publice locale, instituţiile finanţate de la buget, întreprinderile de stat;
g) investirea în infrastructura publică şi în fondurile fixe care aparţin Guvernului sau societăţii;
h) asigurarea apărării ţării, ordinii publice şi a securităţii naţionale;
i) serviciul datoriei de stat;
j) plata cotizaţiilor în organisme internaţionale;
k) implementarea altor strategii şi programe guvernamentale în condiţiile legislaţiei;
l) cheltuielile legate de achitarea sumelor conform titlurilor executorii eliberate în baza hotărîrilor rămase definitive ale instanţelor judecătoreşti.
(3) Cheltuielile bugetare includ rambursările sumei de principal pentru datoria de stat.
[Art.10 completat prin Legea nr.141-XV din 06.05.2004, în vigoare 04.06.2004]
Articolul 11. Balanţa bugetului
(1) Balanţa bugetului este echilibrul dintre totalul veniturilor şi totalul cheltuielilor.
(2) Dacă veniturile depăşesc cheltuielile, rezultă excedent bugetar.
(3) Dacă cheltuielile depăşesc veniturile, rezultă deficit bugetar.
(4) Proiectul legii bugetare anuale include nivelul limită al excedentului sau deficitului bugetar.
(5) După adoptarea legii bugetare anuale:
a) nici un proiect de lege, altul decît privind modificări la legea bugetară anuală, care are drept urmare majorarea cheltuielilor bugetului de stat sau reducerea veniturilor bugetului de stat nu poate fi examinat de Parlament, dacă acesta nu include sursa reală de acoperire a pierderilor, în scopul menţinerii nivelului deficitului bugetar stabilit;
b) nici o lege, alta decît privind modificări la legea bugetară anuală, care prevede reducerea excedentului bugetului de stat aprobat sau majorarea deficitului bugetului de stat aprobat nu poate fi adoptată.
Articolul 12. Mijloacele speciale şi alte mijloace extrabugetare ale instituţiilor finanţate de la buget
(1) Mijloace speciale ale instituţiilor finanţate de la buget se consideră veniturile acestora, realizate de la prestarea cu plată a serviciilor, de la efectuarea lucrărilor sau de la desfăşurarea altor activităţi admise de actele legislative şi alte acte normative.
(2) La categoria altor mijloace extrabugetare se atribuie mijloacele intrate în posesia instituţiilor finanţate de la buget, pe lîngă cele menţionate la alin.(1).
(3) Mijloacele speciale şi alte mijloace extrabugetare (inclusiv în valută) ale instituţiilor finanţate de la bugetul de stat se administrează în modul stabilit de Ministerul Finanţelor. Acumularea şi utilizarea acestor mijloace se efectuează prin conturi trezoreriale.
(4) Mijloacele speciale şi alte mijloace extrabugetare ale instituţiilor finanţate de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale se administrează în modul stabilit de Legea privind finanţele publice locale.
Articolul 13. Controlul şi auditul veniturilor şi cheltuielilor bugetare
(1) Controlul financiar şi auditul veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat se exercită de către Curtea de Conturi.
(2) Controlul financiar şi administrativ asupra veniturilor şi cheltuielilor bugetare se exercită de către Serviciul fiscal de stat şi organele de control financiar ale Ministerului Finanţelor.
BUGETUL DE STAT
ELABORAREA BUGETULUI DE STAT
Articolul 14. Scopurile bugetului de stat
Scopurile bugetului de stat sînt:
a) implementarea strategiilor şi obiectivelor economice, sociale şi de altă natură ale Guvernului;
b) formarea fondurilor băneşti necesare pentru finanţarea acţiunilor Guvernului;
c) asigurarea echilibrului bugetar necesar pentru menţinerea unei situaţii macroeconomice stabile a statului;
d) asigurarea administrării efective, calitative şi responsabile a finanţelor aflate la dispoziţia Guvernului;
e) expunerea în mod explicit a strategiilor şi obiectivelor Guvernului, care vor fi realizate de buget.
Articolul 15. Procedura de elaborare a bugetului de stat
(1) Procedura de elaborare şi adoptare de către Parlament a legii bugetare anuale face obiectul exclusiv al prezentei legi.
(2) În termenul stabilit de Guvern, Ministerul Finanţelor prezintă Guvernului proiectul legii bugetare pentru anul bugetar viitor, care include anexele şi nota explicativă.
(3) Pînă la 1 octombrie a fiecărui an Guvernul prezintă Parlamentului:
a) proiectul legii bugetare pentru anul bugetar viitor şi nota explicativă;
b) lista modificărilor în legislaţie, care rezultă din proiectul legii bugetare anuale.
(4) Adiţional la materialele prevăzute la alin.(3) se prezintă estimările de venituri şi cheltuieli ale bugetului consolidat.
Articolul 16. Bazele elaborării bugetului de stat
Ministerul Finanţelor, în condiţiile art.15 alin.(2), elaborează proiectul bugetului de stat bazat pe:
a) scopurile prevăzute la art.14;
b) sursele de venituri şi destinaţia cheltuielilor;
c) propunerile de cheltuieli detaliate ale autorităţilor publice;
d) propunerile de venituri ale autorităţilor administraţiei publice locale prezentate în condiţiile titlului III;
e) propunerile privind finanţarea deficitului bugetar, dacă cheltuielile depăşesc veniturile;
f) propunerile privind utilizarea excedentului bugetar, dacă veniturile depăşesc cheltuielile.
Articolul 17. Elaborarea estimărilor preliminare de venituri şi cheltuieli de către Ministerul Finanţelor
(1) Datele economice de bază, necesare pentru elaborarea proiectului bugetului de stat, se prezintă Ministerului Finanţelor în termenul stabilit de Guvern şi includ în special:
a) prognoza indicatorilor macroeconomici şi sociali pe anul bugetar viitor, care este determinată, elaborată şi prezentată de Ministerul Economiei;
b) prognoza indicatorilor şi cerinţelor bugetului asigurărilor sociale de stat, care este determinată, elaborată şi prezentată de Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.
(2) Banca Naţională a Moldovei determină, elaborează şi prezintă prognoza balanţei de plăţi, a creditelor, a obligaţiunilor externe şi a altor indicatori ce caracterizează politica monetar-creditară a statului.
(3) În temeiul datelor de la alin.(1) şi (2) şi al altei informaţii relevante, Ministerul Finanţelor determină totalurile estimărilor preliminare de venituri şi cheltuieli pentru bugetul de stat.
(4) Estimările preliminare se transmit autorităţilor publice de către Ministerul Finanţelor la data stabilită de ministrul finanţelor.
Articolul 18. Emiterea de note metodologice privind elaborarea proiectului bugetului de stat
Ministerul Finanţelor emite pentru autorităţile publice note metodologice detaliate referitoare la elaborarea proiectului bugetului de stat.
Articolul 19. Prezentarea propunerilor de buget Ministerului Finanţelor
(1) Autorităţile publice prezintă Ministerului Finanţelor propuneri de buget, la data stabilită de ministrul finanţelor.
(2) Propunerile de buget ale autorităţilor publice, structura şi conţinutul cărora se determină de Ministerul Finanţelor, includ:
a) veniturile şi cheltuielile realizate în anul bugetar precedent;
b) veniturile şi cheltuielile estimate pentru anul bugetar curent;
c) veniturile şi cheltuielile estimate pentru anul bugetar viitor;
d) veniturile şi cheltuielile estimate pentru cel puţin un an după anul bugetar viitor;
e) justificările cerinţelor referitoare la estimările preliminare de venituri şi cheltuieli distribuite de Ministerul Finanţelor potrivit art.17 alin.(4), şi rezultatelor estimate ale programelor incluse în aceste cerinţe.
(3) Pentru elaborarea proiectului bugetului de stat, Ministerul Finanţelor poate solicita orice informaţie adiţională la alin.(2), ce este asigurată în mod obligatoriu de către autorităţile publice.
Articolul 20. Examinarea propunerilor de buget de către Ministerul Finanţelor
(1) Ministerul Finanţelor examinează propunerile de buget ale autorităţilor publice, care includ:
a) propunerile de venituri şi cheltuieli, prevăzute la art.16 lit.b);
b) informaţia şi justificările, prevăzute la art.17 şi art.19 alin.(2) lit.e).
(2) Deciziile Ministerului Finanţelor referitoare la partea de venituri şi la partea de cheltuieli ale bugetului pentru anul bugetar viitor se transmit autorităţilor publice la data stabilită de ministrul finanţelor.
(3) În temeiul informaţiei primite, autorităţile publice reexaminează propunerile lor de buget şi le prezintă din nou Ministerului Finanţelor la data stabilită de ministrul finanţelor.
(4) Dacă autorităţile publice nu sînt de acord cu deciziile specificate la alin.(2), divergenţele existente se soluţionează în ultimă instanţă de Guvern.
Articolul 21. Cheltuielile pentru investiţii capitale
(1) Cheltuielile pentru investiţiile capitale sînt incluse în proiectul bugetului de stat într-o poziţie distinctă.
(2) Cheltuielile pentru investiţiile capitale şi alte cheltuieli de investiţii, care se finanţează potrivit legislaţiei din bugetul de stat, se fixează în propunerea de buget în baza devizului de cheltuieli, elaborat de autoritatea publică, şi cuprind:
a) evaluarea tehnică a fiecărei investiţii sau achiziţii;
b) evaluarea financiară a costului total al fiecărei investiţii sau achiziţii;
c) estimarea cerinţelor de cheltuieli anuale ale fiecărei investiţii sau achiziţii;
d) estimarea veniturilor anuale sau a cotizaţiilor, dacă acestea există, posibile de a fi colectate de către Guvern ca rezultat al investiţiei sau al achiziţiei.
(3) În temeiul informaţiei prevăzute la alin.(2), Ministerul Finanţelor examinează fiecare investiţie sau achiziţie propusă, pentru a determina:
a) conformitatea ei strategiilor şi obiectivelor Guvernului;
b) prioritatea ei în cadrul limitelor totale de cheltuieli ale bugetului de stat;
c) existenţa surselor de finanţare pentru a o completa în anii viitori.
Articolul 22. Fondul de rezervă
(1) Fondul de rezervă se aprobă prin lege bugetară anuală.
(2) Cuantumul fondului de rezervă se stabileşte de Guvern în baza propunerilor Ministerului Finanţelor şi în condiţiile prevederilor art.16-20.
Articolul 23. Prezentarea proiectului legii bugetare anuale Guvernului
(1) În definitivarea procedeelor expuse în art.16-20, Ministerul Finanţelor elaborează proiectul legii bugetare anuale, care cuprinde anexele, şi îl prezintă Guvernului împreună cu nota explicativă.
(2) Anexele proiectului legii bugetare anuale includ:
a) veniturile şi cheltuielile estimate pentru anul bugetar viitor;
b) veniturile şi cheltuielile estimate pentru cel puţin un an după anul bugetar viitor;
c) datele adiţionale, prevăzute de legea bugetară anuală.
(3) Nota explicativă la proiectul legii bugetare anuale include prognozele prevăzute la art.17 alin.(1), precum şi următoarele strategii ale Guvernului:
a) strategiile de dezvoltare socială şi economică;
b) strategiile politicii bugetar-fiscale;
c) strategiile datoriei de stat;
d) strategiile de sprijin financiar;
e) strategiile relaţiilor bugetului de stat cu bugetele unităţilor administrativ-teritoriale.
Articolul 24. Aprobarea proiectului legii bugetare anuale de către Guvern
(1) Guvernul examinează proiectul legii bugetare anuale şi nota explicativă. La solicitarea Guvernului, Ministerul Finanţelor prezintă informaţii sau explicaţii adiţionale referitoare la proiectul legii bugetare anuale şi la nota explicativă.
(2) Guvernul stabileşte procedura de apelare de către autorităţile publice a proiectului legii bugetare anuale şi a notei explicative.
(3) Guvernul decide includerea amendamentelor la proiectul legii bugetare anuale şi la nota explicativă şi controlează operarea amendamentelor respective de către Ministerul Finanţelor.
(4) După includerea amendamentelor, dacă acestea există, Guvernul aprobă proiectul legii bugetare anuale.
EXAMINAREA ŞI ADOPTAREA LEGII BUGETARE ANUALE DE CĂTRE PARLAMENT
Articolul 25. Prezentarea proiectului legii bugetare anuale Parlamentului
(1) Guvernul prezintă Parlamentului pînă la 1 octombrie a fiecărui an proiectul legii bugetare anuale.
(2) Proiectul legii bugetare anuale include anexele şi este însoţit de nota explicativă, specificate la art.23.
(3) Adiţional la proiectul legii bugetare anuale, Ministerul Finanţelor prezintă calculele veniturilor şi cheltuielilor bugetare.
(4) Proiectul legii bugetare anuale este examinat de Curtea de Conturi, care prezintă Parlamentului un aviz la data stabilită de acesta.
Articolul 26. Examinarea proiectului legii bugetare anuale în comisiile Parlamentului
(1) Comisiile permanente ale Parlamentului examinează proiectul legii bugetare anuale în condiţiile stabilite de Parlament.
(2) La data stabilită de Parlament, comisiile permanente prezintă avizele la proiectul legii bugetare anuale Comisiei pentru buget şi finanţe.
(3) În baza avizelor comisiilor permanente şi a propriei sale examinări, Comisia pentru buget şi finanţe întocmeşte raportul şi lista de recomandări asupra proiectului legii bugetare anuale şi le prezintă Parlamentului la data stabilită de acesta.
Articolul 27. Examinarea proiectului legii bugetare anuale în Parlament
(1) Parlamentul examinează proiectul legii bugetare anuale, de regulă, în trei lecturi.
(2) În fiecare lectură Parlamentul examinează proiectul legii bugetare anuale şi nota explicativă conform prevederilor art.28-30.
(3) Legea bugetară anuală poate fi adoptată şi în a doua lectură, cu condiţia examinării chestiunilor, prevăzute la art.30.
Articolul 28. Examinarea în prima lectură
(1) În decursul primei lecturi, Parlamentul audiază raportul Guvernului şi coraportul Comisiei pentru buget şi finanţe asupra proiectului legii bugetare anuale şi examinează:
a) direcţiile principale ale politicii bugetar-fiscale;
b) concepţiile de bază ale proiectului.
(2) Parlamentul aprobă, în prima lectură, proiectul legii bugetare anuale şi îl remite Comisiei pentru buget şi finanţe pentru pregătirea de examinare în a doua lectură.
(3) În caz de respingere, Parlamentul stabileşte un termen pentru îmbunătăţire şi prezentare repetată a proiectului legii bugetare anuale în prima lectură.
Articolul 29. Examinarea în a doua lectură
(1) În decursul lecturii a doua, Parlamentul, la prezentarea Comisiei pentru buget şi finanţe, examinează:
a) veniturile estimate sub formă de calcule şi structura lor;
b) cheltuielile estimate, structura şi destinaţia lor;
c) deficitul sau excedentul bugetului de stat.
(2) Parlamentul aprobă, în a doua lectură, proiectul legii bugetare anuale şi îl remite Comisiei pentru buget şi finanţe pentru pregătirea de examinare în a treia lectură.
(3) În caz de respingere, Parlamentul stabileşte un termen pentru îmbunătăţire şi prezentare repetată a proiectului legii bugetare anuale în a doua lectură.
Articolul 30. Examinarea în a treia lectură
(1) În decursul lecturii a treia, Parlamentul, la prezentarea Comisiei pentru buget şi finanţe:
a) examinează alocaţiile detaliate pentru autorităţile publice;
b) stabileşte alocaţiile care vor fi finanţate în mod prioritar;
c) examinează alte detalieri din legea bugetară anuală.
(2) Pînă la 5 decembrie a fiecărui an, Parlamentul adoptă legea bugetară anuală.
EXECUTAREA BUGETULUI DE STAT
Articolul 31. Responsabilitatea pentru executarea bugetului de stat
Responsabilitatea pentru executarea bugetului de stat revine Guvernului.
Articolul 32. Repartizarea lunară a veniturilor şi cheltuielilor
(1) În termen de 10 zile după adoptarea legii bugetare anuale, Ministerul Finanţelor:
a) solicită de la autorităţile publice centrale planurile de finanţare ale acestora, precum şi ale instituţiilor subordonate;
b) întocmeşte repartizări lunare ale veniturilor prevăzute de legea bugetară anuală şi de alte acte legislative.
(2) În termen de 45 de zile după publicarea legii bugetare anuale, Ministerul Finanţelor aprobă repartizarea lunară a veniturilor şi cheltuielilor bugetului de stat conform Clasificaţiei bugetare. Ministerul Finanţelor poate aproba alocaţii pentru fiecare program guvernamental.
(3) Repartizarea lunară se semnează de ministrul finanţelor sau de o persoană autorizată din Ministerul Finanţelor, care aprobă cererea de cheltuieli pentru un scop specific.
(4) Nici o autoritate publică nu poate efectua cheltuieli fără autorizaţia semnată de ministrul finanţelor sau de persoana autorizată din Ministerul Finanţelor.
(5) Adiţional la repartizarea lunară menţionată la alin.(2), Ministerul Finanţelor, printr-o autorizaţie adăugătoare, poate plasa oricare alte condiţii pentru efectuarea cheltuielilor de către autorităţile publice, dacă aceste condiţii corespund prevederilor legii bugetare anuale şi altor acte legislative. Regulamentul privind statutul, drepturile şi obligaţiunile ordonatorilor de credite se aprobă de Ministerul Finanţelor.
Articolul 33. Executarea de casă a bugetului
(1) Executarea de casă a bugetului de stat se efectuează de Ministerul Finanţelor prin Trezoreria de Stat.
(2) Ministerul Finanţelor poate angaja băncile, care activează pe teritoriul Republicii Moldova, în calitate de agenţi pentru efectuarea operaţiunilor ce ţin de executarea de casă a bugetului.
(3) În realizarea funcţiilor prevăzute la alin.(1), Ministerul Finanţelor este responsabil de:
a) asigurarea evidenţei stricte a veniturilor în baza încasărilor efective în ordinea colectării;
b) efectuarea de cheltuieli, în caz de existenţă a autorizaţiei, în conformitate cu art.9, şi art.32 alin.(3) şi (4);
c) administrarea veniturilor şi cheltuielilor prin conturi distincte bazate pe Clasificaţia bugetară;
d) asigurarea serviciului datoriei de stat;
e) efectuarea în contul autorităţilor publice a oricăror altor operaţiuni financiare prevăzute în legea bugetară anuală şi în alte acte legislative.
(4) La data de 31 decembrie a fiecărui an, Ministerul Finanţelor închide toate conturile deschise în decursul anului bugetar curent, pentru a întocmi raportul anual în conformitate cu art.43.
(5) Suma mijloacelor defalcate din veniturile generale de stat şi transferurile virate în bugetele unităţilor administrativ-teritoriale în ultimele zile ale anului de gestiune, dar intrate la conturile bugetelor menţionate în anul următor anului de gestiune, se reflectă în executarea de casă a bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale în anul de gestiune.
(6) Sumele defalcărilor calculate din veniturile generale de stat în ultima zi a anului de gestiune se transferă în bugetele unităţilor administrativ-teritoriale în anul următor anului de gestiune, din contul soldului mijloacelor bugetului de stat la sfîrşitul anului de gestiune, cu reflectarea în executarea de casă a bugetului de stat şi a bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale în anul de gestiune.
(7) Sumele veniturilor încasate în ultima zi a anului de gestiune, destinate transferului în fonduri cu destinaţie specială, se transferă în fondurile respective în anul următor anului de gestiune, din contul soldului mijloacelor bugetului de stat la sfîrşitul anului de gestiune, cu reflectarea în executarea de casă a bugetului de stat în anul de gestiune.
Articolul 34. Colectarea veniturilor
(1) În buget se percep impozitele, taxele şi alte încasări numai dacă au fost stabilite prin lege.
(2) Toate veniturile stabilite prin lege se acumulează la contul trezorerial în ordinea colectării.
(3) Toate veniturile neîncasate pînă la 31 decembrie se încasează în contul bugetului pe anul viitor.
Articolul 35. Efectuarea cheltuielilor
(1) În procesul executării bugetului de stat, autorităţile publice pot face cheltuieli pentru diverse programe guvernamentale, cu condiţia ca aceste alocaţii să corespundă legii bugetare anuale şi să se efectueze în conformitate cu art.32 alin.(4).
(2) Alocaţiile aprobate pentru utilizări specifice nu pot fi redistribuite între destinatari.
(3) Alocaţiile incluse în repartizarea lunară pentru utilizări specifice nu pot fi transferate pentru alte utilizări fără notificarea şi aprobarea ministrului finanţelor.
(4) Se interzice acoperirea cheltuielilor bugetului de stat prin recurgerea la emisiunea bănească directă sau prin finanţarea directă de către bănci.
(5) Se interzice dezafectarea incontestabilă a resurselor financiare din conturile bancare ale Trezoreriei de Stat.
(6) Titlurile executorii, eliberate în baza hotărîrilor rămase definitive ale instanţelor judecătoreşti, ce ţin de dezafectarea incontestabilă a mijloacelor băneşti nemijlocit de la bugetul de stat se transmit spre executare Ministerului Finanţelor, iar cele ce ţin de dezafectarea incontestabilă a mijloacelor băneşti ale instituţiilor finanţate de la bugetul de stat se transmit spre executare autorităţilor administraţiei publice centrale, care, în comun cu instituţiile bugetare respective din subordine, sînt responsabile de prezentarea, spre achitare, în unităţile Trezoreriei de Stat a documentelor de plată.
(7) Titlurile executorii, eliberate în baza hotărîrilor rămase definitive ale instanţelor judecătoreşti, ce ţin de dezafectarea incontestabilă a mijloacelor băneşti nemijlocit de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale se transmit spre executare autorităţilor executive locale, iar cele ce ţin de dezafectarea incontestabilă a mijloacelor băneşti ale instituţiilor finanţate de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale se transmit spre executare autorităţilor executive locale, care, în comun cu instituţiile bugetare respective din subordine, sînt responsabile de prezentarea, spre achitare, în unităţile Trezoreriei de Stat a documentelor de plată.
[Art.35 modificat prin Legea nr.141-XV din 06.05.2004, în vigoare 04.06.2004]
Articolul 36. Închiderea alocaţiilor
(1) Toate alocaţiile se închid la finele anului bugetar.
(2) Dacă anumite cheltuieli sînt stabilite pentru un termen ce depăşeşte un an, sumele necesare sînt prevăzute în legile bugetare anuale ulterioare.
(3) Eventualele disponibilităţi rămase neutilizate la finele anului bugetar pot fi realocate în anul bugetar viitor.
Articolul 37. Utilizarea fondului de rezervă
(1) Fondul de rezervă se utilizează de Guvern, în baza regulamentului aprobat de Parlament, în cazuri justificate de utilizare a mijloacelor bugetare potrivit dispoziţiilor legale pentru finanţarea unor acţiuni sau sarcini noi intervenite pe parcursul anului.
(2) Mijloacele din fondul de rezervă se alocă numai în baza deciziilor Guvernului, emise sub formă de hotărîri, cu indicarea destinaţiei, beneficiarului şi sumei concrete în monedă naţională.
(3) Deciziile Guvernului privind alocarea mijloacelor din fondul de rezervă se contrasemnează de ministrul finanţelor.
Articolul 38. Finanţarea cheltuielilor în caz dacă legea bugetară anuală nu este adoptată şi publicată pînă la 31 decembrie
(1) Dacă legea bugetară anuală nu este adoptată şi publicată pînă la 31 decembrie, finanţarea cheltuielilor pentru anul curent se efectuează lunar în mărime de a douăsprezecea parte din suma cheltuielilor prevăzute pentru anul bugetar precedent.
(2) Ministerul Finanţelor poate propune Guvernului, iar Guvernul Parlamentului, efectuarea oricăror cheltuieli adiţionale, în cazul cînd legea bugetară anuală nu este adoptată pînă la 31 decembrie şi în situaţii excepţionale (calamităţi naturale sau război). Dacă Parlamentul aprobă propunerea Guvernului sau nu întreprinde nici o acţiune în decurs de 15 zile lucrătoare de la prezentarea propunerilor, cheltuielile adiţionale se efectuează.
(3) Orice alocaţii, efectuate conform prevederilor alin.(2), se consideră nule odată cu adoptarea legii bugetare anuale.
Articolul 39. Blocarea cheltuielilor
(1) Dacă în procesul executării bugetului de stat sporeşte nivelul deficitului, Ministerul Finanţelor poate bloca cheltuieli în cuantum suficient pentru menţinerea nivelului deficitului aprobat prin legea bugetară anuală.
(2) Blocarea cheltuielilor se efectuează prin reduceri proporţionale lunare ale tuturor cheltuielilor, cu excepţia celor de la articolele sau capitolele scutite de blocare prin legea bugetară anuală.
(3) Ca excepţie de la prevederile alin.(2), Ministerul Finanţelor poate propune Guvernului, iar Guvernul Parlamentului, blocări care nu sînt reduceri lunare ale tuturor cheltuielilor. Dacă Parlamentul aprobă propunerea Guvernului sau nu întreprinde nici o acţiune în decurs de 15 zile lucrătoare de la prezentare, blocarea propusă produce efect.
(4) În funcţie de evoluţia încasării veniturilor în bugetul de stat, Ministerul Finanţelor poate modifica, cu 5 zile pînă la sfîrşitul lunii curente, estimările de cheltuieli pentru perioada gestionară ulterioară, punînd la curent autorităţile publice respective.
Articolul 40. Rectificarea bugetului de stat
În caz de necesitate, Ministerul Finanţelor prezintă Guvernului, iar Guvernul Parlamentului, un proiect de rectificare a legii bugetare anuale. Rectificarea include:
a) estimări revizuite de venituri, de cheltuieli obligatorii (inclusiv serviciul datoriei de stat) şi de deficit sau de excedent rezultant;
b) estimări revizuite de rambursări ale sumei de principal asupra datoriei de stat;
c) repartizarea soldurilor de mijloace băneşti constituite în urma executării bugetului în anul bugetar precedent;
d) estimări şi descrieri revizuite, dacă acestea există, la anexele şi nota explicativă prevăzute în art.23.
Articolul 41. Alocaţii adiţionale în cazul rectificării bugetului de stat
(1) Autorităţile publice pot înainta Ministerului Finanţelor cereri pentru alocaţii adiţionale în decursul anului bugetar.
(2) Fiecare cerere trebuie să includă o justificare pentru cheltuielile adiţionale şi propuneri de compensări sub formă de venituri majorate sau cheltuieli reduse.
(3) Ministerul Finanţelor examinează cererea de cheltuieli adiţionale şi, în caz de acceptare a cererii, propune Guvernului să aprobe o alocaţie adiţională pentru cheltuielile solicitate şi propunerile de compensare a acestora.
(4) Guvernul, în caz de acceptare a propunerii Ministerului Finanţelor, propune Parlamentului să aprobe alocaţii adiţionale pentru cheltuielile solicitate şi propunerile de compensare a acestora sub formă de modificări la legea bugetară anuală şi, dacă este necesar, la alte acte legislative.
(5) Parlamentul examinează modificările propuse de Guvern şi întreprinde una din următoarele acţiuni:
a) respinge modificările pentru cheltuieli adiţionale;
b) aprobă modificările pentru cheltuieli adiţionale, precum şi propunerile de compensări sub formă de venituri majorate sau cheltuieli reduse;
c) aprobă modificările pentru cheltuieli adiţionale, cu modificarea concomitentă a nivelului deficitului sau a excedentului bugetar.
Articolul 42. Deficitul şi excedentul bugetar în legea bugetară anuală
(1) Orice decizie de a majora deficitul bugetar sau de a reduce excedentul bugetar se realizează printr-o modificare separată la legea bugetară anuală, cu condiţia să fie conformă obligaţiunilor interne şi externe ale Republicii Moldova.
(2) Orice modificare a deficitului bugetar în legea bugetară anuală este însoţită de o decizie a Parlamentului privind modificarea altor acte legislative, ce ţin de modul de finanţare a deficitului majorat, în conformitate cu art.131 alin.(5) al Constituţiei.
(3) În caz de excedent bugetar, Parlamentul la propunerea Guvernului decide în ce măsură şi în ce scopuri se va utiliza acesta.
Articolul 43. Raportul anual despre executarea bugetului de stat
(1) La sfîrşitul fiecărui an bugetar, Ministerul Finanţelor întocmeşte un raport despre executarea bugetului de stat, care este prezentat Guvernului şi Parlamentului pînă la data de 1 mai a anului următor anului de gestiune.
(2) Structura raportului se stabileşte de ministrul finanţelor.
(3) Raportul despre executarea bugetului de stat pe anul de gestiune se examinează şi se aprobă de către Parlament.
BUGETELE UNITĂŢILOR ADMINISTRATIV-TERITORIALE
Articolul 44. Bugetele unităţilor administrativ-teritoriale
(1) Bugetele unităţilor administrativ-teritoriale asigură cu resurse financiare efectuarea măsurilor pentru satisfacerea necesităţilor social-economice şi culturale ale populaţiei şi pentru dezvoltarea teritoriului din subordine, în condiţiile Legii privind administraţia publică locală şi ale altor acte legislative.
(2) Procesul elaborării şi executării bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale se reglementează prin Legea privind finanţele publice locale.
(3) Veniturile şi cheltuielile bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale se sistematizează în conformitate cu Clasificaţia bugetară prevăzută la art.7.
BUGETUL ASIGURĂRILOR SOCIALE DE STAT
Articolul 45. Bugetul asigurărilor sociale de stat
(1) Bugetul asigurărilor sociale de stat se constituie din contribuţiile persoanelor fizice şi juridice.
(2) Repartizarea şi utilizarea mijloacelor bugetului asigurărilor sociale de stat se efectuează în condiţiile legislaţiei.
(3) Administrarea bugetului asigurărilor sociale de stat se efectuează de către Ministerul Finanţelor prin Trezoreria de Stat.
Articolul 46. Elaborarea, examinarea şi aprobarea bugetului asigurărilor sociale de stat
(1) Bugetul asigurărilor sociale de stat se elaborează concomitent cu bugetul de stat în conformitate cu prevederile capitolului 1 al titlului II.
(2) Elaborarea proiectului bugetului asigurărilor sociale de stat este responsabilitatea Guvernului şi se efectuează de către Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei şi Ministerul Finanţelor.
(3) Bugetul asigurărilor sociale de stat se examinează şi se aprobă de Parlament concomitent cu bugetul de stat în conformitate cu prevederile capitolului 2 al titlului II.
FONDURILE EXTRABUGETARE
Articolul 47. Fondurile extrabugetare
(1) Fondul extrabugetar este un fond în care se colectează veniturile pentru Guvern şi din care se efectuează cheltuieli din partea Guvernului.
(2) Fondurile extrabugetare se aprobă de Parlament la propunerea Guvernului potrivit următoarelor condiţii:
a) justificarea necesităţii pentru fiecare fond extrabugetar să fie inclusă în nota explicativă la proiectul legii bugetare anuale;
b) fondul extrabugetar să fie inclus ca anexă la proiectul legii bugetare anuale;
c) estimările de venituri şi cheltuieli ale fiecărui fond extrabugetar să fie elaborate de Ministerul Finanţelor în baza propunerilor autorităţilor administraţiei publice şi în condiţiile prevederilor art.16-20;
d) implementarea fondului extrabugetar să fie efectuată în condiţiile prevederilor art.9 şi 32.
(3) Veniturile şi cheltuielile estimate ale fondurilor extrabugetare pot provoca un excedent de mijloace. Deficitul de mijloace este interzis.
(4) Fondurile extrabugetare altele decît cele indicate la alin.(2) sînt interzise.
(5) Administrarea fondurilor extrabugetare prin conturi distincte bazate pe Clasificaţia bugetară se efectuează de Ministerul Finanţelor prin Trezoreria de Stat.
SERVICIUL DATORIEI DE STAT
Articolul 48. Datoria de stat şi garanţiile de stat
(1) Guvernul poate contracta împrumuturi pe piaţa financiară internă şi externă în condiţiile legislaţiei.
(2) Acordarea garanţiilor de stat pentru creditarea persoanelor juridice se efectuează de Guvern în condiţiile legislaţiei.
Articolul 49. Includerea informaţiei despre datoria de stat şi a garanţiilor de stat în bugetul de stat
În nota explicativă la proiectul legii bugetare anuale se includ:
a) suma cumulativă a datoriei de stat, estimările majorării sau diminuării datoriei de stat, rambursările sumei de principal şi suma de cheltuieli pentru serviciul datoriei de stat pentru anul bugetar viitor;
b) estimarea sumei totale de împrumut al statului propusă de Guvern pentru anul bugetar viitor;
c) suma cumulativă a garanţiilor de stat acordate, riscul estimat al acestor garanţii şi suma mijloacelor utilizate pentru onorarea garanţiilor de stat, inclusiv a celor nerestituite de către beneficiarii de credite, pînă la începutul anului bugetar viitor;
d) suma totală a garanţiilor de stat estimate pentru anul bugetar viitor şi prognoza mijloacelor bugetare, care vor fi necesare pentru acoperirea riscului estimat al acestor garanţii.
Articolul 50. Limitările datoriei de stat şi garanţiilor de stat
(1) Limitările datoriei de stat se includ în proiectul bugetului de stat.
(2) La elaborarea limitărilor datoriei de stat, Ministerul Finanţelor ia în considerare oricare factori relevanţi, inclusiv următoarele:
a) cerinţele de refinanţare a datoriei de stat interne;
b) cerinţele de finanţare a deficitului bugetar;
c) prognozele următorilor indicatori macroeconomici:
- raportul datoriei de stat faţă de produsul intern brut;
- raportul cheltuielilor pentru serviciul datoriei de stat faţă de produsul intern brut;
- împrumuturile de la sistemul bancar, inclusiv de la Banca Naţională a Moldovei, sub garanţia hîrtiilor de valoare de stat;
- împrumuturile interne pe termen scurt;
- datoria de stat externă.
(3) Limitările garanţiilor de stat se includ în proiectul bugetului de stat.
(4) La elaborarea limitărilor garanţiilor de stat, Ministerul Finanţelor ia în considerare toţi factorii relevanţi prevăzuţi de legislaţie.
(5) Parlamentul adoptă limitări ale datoriei de stat şi ale garanţiilor de stat pentru anul bugetar prin legea bugetară anuală.
Articolul 51. Serviciul datoriei de stat şi onorarea garanţiilor de stat
(1) Cheltuielile pentru serviciul datoriei de stat şi onorarea garanţiilor de stat sînt alocaţii permanente în cadrul prezentei legi.
(2) Cheltuielile pentru serviciul datoriei de stat nu pot fi revizuite în procesul executării legii bugetare anuale, cu excepţia acomodării la modificările în angajamentele actuale ale datoriei de stat interne şi externe.
(3) Prevederile art.32 şi 39 nu se extind asupra cheltuielilor pentru serviciul datoriei de stat şi onorarea garanţiilor de stat.
RELAŢIILE FINANCIAR-BUGETARE INTERNAŢIONALE
Articolul 52. Relaţiile financiar-bugetare internaţionale
(1) Relaţiile financiar-bugetare internaţionale se reglementează prin acordurile bilaterale încheiate între Republica Moldova şi alte state sau organisme financiare internaţionale.
(2) Angajamentele financiare ale Guvernului fixate în acordurile bilaterale şi ajutorul financiar acordat altor state, precum şi alte venituri şi cheltuieli referitoare la relaţiile financiar-bugetare internaţionale, se includ în legea bugetară anuală.
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 53. Delegarea atribuţiilor
Ministrul finanţelor poate delega orice atribuţii sau responsabilităţi, garantate sau impuse lui prin prezenta lege, viceministrului responsabil de problemele bugetului.
Articolul 54. Intrarea în vigoare a prezentei legi
Prezenta lege intră în vigoare la data publicării, cu excepţia art.19 alin.(2) lit.d) şi art.23 alin.(2) lit.b) care intră în vigoare la 1 ianuarie 1998.
Articolul 55. Abrogarea legilor contradictorii
La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă:
a) Legea nr.381-XII din 29 noiembrie 1990 cu privire la sistemul bugetar;
b) Legea nr.983-XII din 25 martie 1992 cu privire la modificarea şi completarea Legii cu privire la sistemul bugetar;
c) Legea nr.218-XIII din 22 septembrie 1994 pentru completarea articolului 3 din Legea cu privire la sistemul bugetar;
d) Legea nr.250-XIII din 2 noiembrie 1994 privind modul de examinare şi aprobare a bugetului de stat.
Articolul 56. Aducerea legislaţiei în conformitate cu prezenta lege
Guvernul în termen de 2 luni:
a) va prezenta Parlamentului propuneri referitoare la aducerea legislaţiei în vigoare în conformitate cu prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în conformitate cu prezenta lege;
c) va prezenta Parlamentului spre aprobare Clasificaţia bugetară.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Petru LUCINSCHI
|
Chişinău, 24 mai 1996. | |
Nr.847-XIII. |
____________________ * Republicată în temeiul
Hotărîrii Parlamentului Republicii Moldova nr.1546-XIII din 25 februarie 1998 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.26-27, art.176.
Modificată prin Legile Republicii Moldova:
1) Hot. Curţii Constituţionale nr.56 din 26.10.1999 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.120-122, art.65;
2) Legea nr.1101-XIV din 30.06.2000 – Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.109-111, art.793.
