duminică, 4 ianuarie 2015
851/29.05.96 Lege privind expertiza ecologică

L E G E

privind expertiza ecologică

[Titlul modificat prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]

 

nr. 851-XIII  din  29.05.1996

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.52-53/494 din 08.08.1996

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Noţiuni principale

Articolul 2. Subiectele expertizei ecologice

Articolul 3. Scopurile expertizei ecologice

Articolul 4. Sarcinile sistemului expertizei ecologice de stat

Articolul 5. Principiile de bază ale expertizei ecologice

Articolul 6. Documentaţia de proiect şi planificare pentru obiectele şi activităţile economice preconizate, supusă expertizei ecologice de stat

 

Capitolul II

SISTEMUL EXPERTIZEI ECOLOGICE DE STAT

Articolul 7. Sistemul expertizei ecologice de stat

Articolul 8. Independenţa experţilor ecologi de stat şi răspunderea lor în faţa legii

 

Capitolul III

EXPERTIZA ECOLOGICĂ OBŞTEASCĂ

Articolul 9. Organizarea şi efectuarea expertizei ecologice obşteşti

Articolul 10. Drepturile cetăţenilor şi asociaţiilor obşteşti în domeniul organizării expertizei ecologice obşteşti

Articolul 11. Drepturile asociaţiilor obşteşti în domeniul efectuării expertizei ecologice obşteşti

Articolul 12. Condiţiile de efectuare a expertizei ecologice obşteşti

Articolul 13. Refuzul de a înregistra cererea de efectuare a expertizei ecologice obşteşti

Articolul 14. Avizul expertizei ecologice obşteşti

 

Capitolul IV

EVALUAREA IMPACTULUI NOILOR OBIECTE ŞI ACTIVITĂŢI

PRECONIZATE ASUPRA MEDIULUI ÎNCONJURĂTOR

Abrogat

Articolul 15. Abrogat

Articolul 16. Abrogat

Articolul 17. Abrogat

 

Capitolul V

ORGANIZAREA EXPERTIZEI ECOLOGICE DE STAT

Articolul 18. Prezentarea documentaţiei pentru efectuarea expertizei ecologice de stat

Articolul 19. Examinarea documentaţiei de proiect şi planificare

Articolul 20. Abrogat

Articolul 21. Termenele de efectuare a expertizei ecologice de stat

 

Capitolul VI

FINANŢAREA ACTIVITĂŢII DE EXPERTIZARE ECOLOGICĂ

Articolul 22. Finanţarea activităţii privind efectuarea expertizei ecologice de stat

Articolul 23. Cheltuielile legate de efectuarea expertizei ecologice de stat cu concursul experţilor netitulari şi de efectuarea expertizei ecologice repetate

Articolul 24. Finanţarea activităţii privind efectuarea expertizei ecologice obşteşti

 

Capitolul VII

COLABORAREA INTERNAŢIONALĂ

Articolul 25. Colaborarea internaţională în domeniul expertizei ecologice

 

Capitolul VIII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 26. Intrarea în vigoare

Articolul 27. Îndatoririle Guvernului

Articolul 28. Îndatoririle Departamentului Protecţiei Mediului Înconjurător

 

Anexă Abrogată

 

 

 

Notă: În cuprinsul legii, cuvintele "autoritatea centrală pentru mediu" se substituie prin cuvintele "autoritatea centrală pentru resursele naturale şi mediu" conform Legii nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001

 

 

Parlamentul adoptă prezenta lege.

Prezenta lege stabileşte, în conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, cu Legea privind protecţia mediului înconjurător şi cu alte acte legislative în vigoare, scopurile, sarcinile şi principiile expertizei ecologice, precum şi regulile de bază privind organizarea şi efectuarea acesteia.

[Preambulul modificat prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Noţiuni principale

În sensul prezentei legi se definesc următoarele noţiuni principale:

activităţi economice complexe şi potenţial periculoase pentru mediul înconjurător – activităţi, a căror desfăşurare necesită aplicarea tehnologiilor nou-elaborate, folosirea resurselor naturale, care pot duce la degradarea mediului înconjurător, la apariţia situaţiilor excepţionale, la crearea condiţiilor nefavorabile pentru viaţa oamenilor, la distrugerea florei, faunei şi solului;

activităţi economice preconizate – orice activitate planificată sau proiectată care presupune folosirea resurselor naturale şi în procesul căreia se modifică peisajul, se amplasează în mediul înconjurător deşeuri, se emană noxe şi/sau se deversează substanţe poluante şi care poate provoca modificarea stării mediului înconjurător şi componentelor naturii;

autoritatea centrală pentru resursele naturale şi mediu - autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale şi cu protecţia mediului înconjurător;

beneficiarul documentaţiei – persoana fizică sau juridică care prezintă documentaţia pentru expertizare şi/sau realizează în baza acesteia o activitate economică preconizată;

biocenoză – totalitatea populaţiilor de plante, animale şi microorganisme care se află în relaţii determinate de interacţiune între ele şi cu biotopul;

cazuri de avarie – cazuri de perturbare a proceselor tehnologice, avînd ca rezultat apariţia factorilor de leziune pentru personalul întreprinderii, populaţia din zona de influenţă a întreprinderii, precum şi pentru mediul înconjurător;

componente ale naturii – elementele şi condiţiile naturale ale Terei: aerul, apele de suprafaţă şi apele freatice, solul şi subsolul, rocile, masivele muntoase, lumea vegetală şi fiinţele vii;

desecare – complex de măsuri hidrotehnice şi agrotehnice aplicate pentru eliminarea parţială a apei din sol;

documentaţie completă – documentaţia de proiect şi planificare, al cărei volum şi conţinut corespund documentelor normative în construcţii, inclusiv anexele şi avizele necesare;

documente de urbanism şi amenajare a teritoriului – ansamblul documentelor, elaborate şi aprobate în modul stabilit, referitoare la un teritoriu determinat, care conţin analiza situaţiei existente şi stabilesc obiectivele, acţiunile şi măsurile în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului;

echilibru ecologic – ansamblul stărilor unui ecosistem, a cărui dinamică asigură stabilitatea structurii şi funcţiilor acestuia;

ecosistem – orice complex dinamic al comunităţilor de plante, animale şi microorganisme şi mediul lor ambiant, aflate într-o permanentă interacţiune funcţională;

expertiză ecologică – gen de activitate în domeniul protecţiei mediului înconjurător, constînd în aprecierea prealabilă a influenţei activităţilor economice preconizate asupra stării mediului, a corespunderii parametrilor acestor activităţi actelor legislative şi altor acte normative, normelor şi standardelor în vigoare;

extinderea obiectelor – construcţia obiectelor auxiliare şi extinderea unor secţii ale întreprinderii în funcţiune în scopul creării unor capacităţi de producţie suplimentare;

fond genetic – integritatea speciilor vegetale şi animale, asociaţiilor şi biocenozelor naturale în totalitatea particularităţilor lor genetice;

mediu înconjurător – totalitatea elementelor naturale şi tehnogene;

regim de protecţie – reglementarea activităţii economice în scopul protecţiei complexului natural şi conservării componentelor naturii pentru asigurarea funcţionării normale a ecosistemelor;

zonă de protecţie a rîurilor şi bazinelor de apă – teritoriu cu dimensiuni stabilite, aferent obiectului acvatic, destinat protecţiei apelor de suprafaţă contra poluării, epuizării şi/sau înnămolirii, în perimetrul căruia activitatea economică este supusă restricţiilor.

[Art.1 modificat prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]

[Art.1 modificat prin Legea nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001]

 

Articolul 2. Subiectele expertizei ecologice

(1) Expertiza ecologică se efectuează de autoritatea centrală pentru resursele naturale şi mediu, de alte organe centrale de specialitate ale administraţiei publice sau de asociaţiile obşteşti, în modul stabilit de prezenta lege şi de alte acte normative în domeniu.

(2) Expertiza ecologică de stat este atribuţia exclusivă a autorităţii centrale pentru resursele naturale şi mediu, care dispune efectuarea ei de subdiviziunile sale structurale şi/sau de organizaţiile din subordine ce constituie sistemul expertizei ecologice de stat.

(3) Expertiza ecologică departamentală este efectuată de ministere şi departamente în organizaţiile şi întreprinderile din subordine.

(4) Expertiza ecologică obştească se organizează şi se efectuează de asociaţiile obşteşti în conformitate cu capitolul III din prezenta lege.

(5) Pînă la aprobarea de autoritatea centrală pentru resursele naturale şi mediu, rezultatele expertizelor ecologice departamentale şi obşteşti au caracter de recomandare.

 

Articolul 3. Scopurile expertizei ecologice

Expertiza ecologică a documentaţiei pentru obiectele şi activităţile economice preconizate, la etapa de planificare şi proiectare, se efectuează în scopul:

a) adoptării unor decizii argumentate şi aprobării actelor care prevăd utilizarea resurselor naturale şi măsuri de protecţie a mediului înconjurător şi componentelor lui;

b) prevenirii sau minimizării eventualului impact direct, indirect sau cumulativ al obiectelor şi activităţilor economice preconizate asupra mediului înconjurător, componentelor lui, ecosistemelor şi sănătăţii populaţiei;

c) menţinerii echilibrului ecologic, fondului genetic şi biodiversităţii, creării condiţiilor optime de viaţă pentru oameni;

d) corelării dezvoltării social-economice cu capacităţile ecosistemelor.

 

Articolul 4. Sarcinile sistemului expertizei ecologice de stat

Sarcinile de bază ale sistemului expertizei ecologice de stat sînt:

a) asigurarea expertizării ecologice a proiectelor de acte legislative, a documentaţiei de proiect şi planificare şi a altor materiale în termenele prevăzute de prezenta lege şi întocmirea avizelor respective conform prescripţiilor documentelor normative;

b) generalizarea practicii expertizării ecologice a materialelor prezentate şi elaborarea propunerilor privind perfecţionarea modalităţilor de efectuare a acesteia;

c) asigurarea controlului asupra aplicării corecte de către beneficiarii şi executanţii documentaţiei de proiect şi planificare a dispoziţiilor actelor legislative şi ale altor acte normative în vigoare, precum şi a normelor şi instrucţiunilor în domeniu;

d) analiza tendinţelor şi practicii expertizării ecologice din alte ţări şi valorificarea experienţei mondiale în acest domeniu;

e) asigurarea metodologică a activităţii organelor de expertiză ale ministerelor, departamentelor şi organizaţiilor privind protecţia mediului înconjurător.

 

Articolul 5. Principiile de bază ale expertizei ecologice

Principiile de bază ale expertizei ecologice sînt:

a) prezumţia că orice activitate economică sau altă activitate materială preconizată care presupune utilizarea resurselor naturale poate dăuna mediului;

b) efectuarea în mod obligatoriu a expertizei ecologice de stat înainte de adoptarea deciziilor privind realizarea obiectelor;

c) aprecierea complexă a influenţei activităţii economice preconizate asupra mediului înconjurător;

d) fundamentarea ştiinţifică, obiectivitatea şi legalitatea avizelor expertizei ecologice;

e) transparenţa, participarea asociaţiilor obşteşti şi luarea în considerare a opiniei publice.

 

Articolul 6. Documentaţia de proiect şi planificare pentru obiectele şi activităţile economice preconizate, supusă expertizei ecologice de stat

(1) Expertiza ecologică de stat este obligatorie pentru documentaţia de proiect şi planificare privind obiectele şi activităţile economice preconizate care influenţează sau pot influenţa asupra stării mediului înconjurător şi/sau prevăd folosirea resurselor naturale, indiferent de destinaţie, amplasare, tipul de proprietate şi subordonarea acestor obiecte, volumul investiţiilor capitale, sursa de finanţare şi modul de execuţie a lucrărilor de construcţii.

(2) Sînt supuse în mod obligatoriu expertizei ecologice de stat:

a) proiectele de acte legislative şi de alte acte normative, instrucţiunile, normativele şi metodologiile, regulamentele şi standardele referitoare la starea mediului şi/sau care reglementează activităţile potenţial periculoase pentru mediul înconjurător, folosirea resurselor naturale şi protecţia mediului înconjurător;

b) proiectele convenţiilor internaţionale, proiectele contractelor de concesiune care prevăd folosirea resurselor naturale ale Republicii Moldova;

c) noile proiecte, programe, planuri, scheme, strategii şi concepţii, vizînd:

- dezvoltarea economică şi socială a Republicii Moldova, a anumitor zone, raioane, municipii, oraşe, sate;

- ocrotirea naturii în ansamblu pe ţară şi pe teritorii aparte;

- reconstrucţia municipiilor, oraşelor, satelor;

- alimentarea cu căldură, apă, gaze, energie electrică;

- construcţia sistemelor de canalizare ale localităţilor;

- urbanismul şi amenajarea teritoriului în localităţile urbane şi rurale;

- construcţia, extinderea, reconstrucţia, reutilarea, modernizarea şi reprofilarea, conservarea, demolarea sau lichidarea tuturor obiectelor economice şi sociale susceptibile să afecteze mediul înconjurător, precum şi a celor care pot afecta starea mediului înconjurător în statele limitrofe, determinate de Convenţia Internaţională privind Evaluarea Impactului Asupra Mediului Înconjurător în Context Transfrontieră, la care Republica Moldova este parte;

- construcţia căilor de comunicaţie rutieră, feroviară, fluvială, reconstrucţia albiilor rîurilor, construcţiilor hidrotehnice, sistemelor de irigare şi de desecare, construcţia sistemelor de combatere a eroziunilor şi salinizării solului;

- explorarea şi exploatarea subsolului, inclusiv în zonele cu regim de protecţie a apelor;

- plantarea viţei de vie şi livezilor în zonele cu regim de protecţie a apelor;

- producerea şi distrugerea pesticidelor şi altor substanţe toxice;

- amplasarea şi amenajarea platformelor pentru deşeuri industriale, menajere, agricole şi reziduuri toxice, construcţia sau amplasarea instalaţiilor de prelucrare, neutralizare sau distrugere a acestor deşeuri şi reziduuri;

- alte activităţi care pot afecta starea mediului înconjurător.

[Art.6 modificat prin Legea nr.59-XV din 21.02.2003, în vigoare 28.03.2003]

 

Capitolul II

SISTEMUL EXPERTIZEI ECOLOGICE DE STAT

Articolul 7. Sistemul expertizei ecologice de stat

(1) Sistemul expertizei ecologice de stat este constituit din subdiviziunile structurale ale autorităţii centrale pentru resursele naturale şi mediu şi din organizaţiile subordonate acesteia.

(2) Dirijarea metodologică privind organizarea şi efectuarea expertizei ecologice de stat se pune în sarcina Direcţiei expertiză ecologică de stat a autorităţii centrale pentru resursele naturale şi mediu.

(3) Corpul de experţi din sistemul expertizei ecologice de stat se constituie, pentru fiecare componentă a mediului, din experţi ecologi care au studii superioare, o experienţă de muncă în specialitate de cel puţin 5 ani şi care sînt atestaţi de comisia de atestare.

(4) Expertiza ecologică de stat a proiectelor actelor legislative şi a altor acte normative, prevăzute la art.6, precum şi a documentaţiei de proiect şi planificare pentru obiectele şi activităţile economice complexe şi potenţial periculoase pentru mediu, inclusiv a celor ce necesită cercetări ştiinţifice speciale suplimentare şi implementarea noilor tehnologii industriale, se efectuează cu concursul Comisiei mixte de experţi ecologi, care se instituie pe lîngă autoritatea centrală pentru resursele naturale şi mediu. În componenţa acestei comisii se includ savanţi şi specialişti de înaltă calificare, experţi ai Ministerului Sănătăţii, Ministerului Economiei, Ministerului Construcţiilor şi Dezvoltării Regionale şi ai altor structuri statale interesate, cu consimţămîntul acestora şi de comun acord cu instituţiile respective. Membrii Comisiei mixte de experţi ecologi au aceleaşi obligaţii şi răspunderi ca şi experţii ecologi de stat.

(5) Structura, componenţa şi modul de organizare a activităţii sistemului expertizei ecologice de stat, precum şi modul de creare şi funcţionare a Comisiei mixte de experţi ecologi se stabilesc prin regulamentele respective, aprobate de autoritatea centrală pentru resursele naturale şi mediu.

[Art.7 modificat prin Legea nr.109 din 04.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

[Art.7 modificat prin Legea nr.59-XV din 21.02.2003, în vigoare 28.03.2003]

 

Articolul 8. Independenţa experţilor ecologi de stat şi răspunderea lor în faţa legii

(1) La adoptarea deciziilor, comportate de exercitarea funcţiilor, experţii ecologi de stat sînt independenţi, călăuzindu-se numai de legislaţia în vigoare, inclusiv de Legea privind protecţia mediului înconjurător, de prezenta lege şi de alte acte normative privind protecţia mediului înconjurător, precum şi de standardele privind ecologia, de documentele normative în construcţii.

(2) Experţii ecologi de stat poartă răspundere, conform legislaţiei în vigoare, pentru corectitudinea aprecierii documentaţiei prezentate spre expertizare, calitatea avizului, respectarea termenelor de avizare, respectarea legislaţiei privind protecţia mediului înconjurător, precum şi pentru păstrarea secretelor de stat, comerciale şi/sau altor secrete, apărate de lege, care se conţin în materialele prezentate pentru efectuarea expertizei ecologice de stat.

(3) Obstrucţionarea organizării şi efectuării expertizei ecologice de stat, precum şi realizarea activităţilor economice preconizate ce nu corespund documentaţiei avizate pozitiv de organul respectiv al sistemului expertizei ecologice de stat, precum şi orice tentativă a persoanelor fizice sau juridice de a exercita presiuni asupra experţilor ecologi de stat, se sancţionează conform legislaţiei în vigoare.

(4) Reprezentanţii beneficiarului sau elaboratorului proiectului, reprezentanţii ministerelor, departamentelor şi organizaţiilor, al căror domeniu de activitate include obiectul expertizat, precum şi cetăţenii care se află în relaţii de muncă contractuale cu beneficiarul sau elaboratorul proiectului nu pot participa în calitate de experţi la efectuarea expertizei ecologice de stat.

[Art.8 modificat prin Legea nr.162 din 22.07.2011, în vigoare 14.10.2011]

 

Capitolul III

EXPERTIZA ECOLOGICĂ OBŞTEASCĂ

Articolul 9. Organizarea şi efectuarea expertizei ecologice obşteşti

(1) Expertiza ecologică obştească se organizează şi se efectuează din iniţiativa asociaţiilor obşteşti oficial înregistrate, care au profilul protecţiei mediului înconjurător şi al căror statut prevede efectuarea expertizei ecologice obşteşti.

(2) Expertiza ecologică obştească poate fi efectuată pentru toate proiectele, documentele şi activităţile economice preconizate, cu excepţia proiectelor sau a unor părţi ale acestora ce ţin de domeniul securităţii statului, şi/sau conţin secrete de stat, comerciale şi/sau alte secrete apărate de lege.

(3) Expertiza ecologică obştească poate fi efectuată înainte de expertiza ecologică de stat sau concomitent cu aceasta.

 

Articolul 10. Drepturile cetăţenilor şi asociaţiilor obşteşti în domeniul organizării expertizei ecologice obşteşti

Cetăţenii şi asociaţiile obşteşti au dreptul:

a) să înainteze organelor sistemului expertizei ecologice de stat propuneri şi obiecţii privind proiectele obiectelor economice concrete, noile activităţi şi tehnologii;

b) să solicite organelor sistemului expertizei ecologice de stat informaţii privind rezultatele expertizării noilor obiecte şi activităţi economice preconizate;

c) să organizeze expertiza ecologică obştească a documentaţiei de proiect şi planificare pentru obiectele economice noi şi potenţial periculoase pentru mediul înconjurător.

 

Articolul 11. Drepturile asociaţiilor obşteşti în domeniul efectuării expertizei ecologice obşteşti

Asociaţiile obşteşti care efectuează expertiza ecologică obştească au dreptul:

a) să primească de la beneficiar, în volum deplin, documentaţia de proiect, iar în cazul în care aceasta conţine secrete comerciale şi/sau alte secrete apărate de lege (cu excepţia secretelor de stat), în volumul care nu permite divulgarea acestor secrete;

b) să ia cunoştinţă de documentaţia tehnico-normativă cu privire la efectuarea expertizei ecologice de stat;

c) să participe, prin reprezentanţii săi, la şedinţele comisiilor de experţi la care se iau în dezbatere avizele expertizei ecologice obşteşti.

[Art.11 modificat prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]

 

Articolul 12. Condiţiile de efectuare a expertizei ecologice obşteşti

(1) Expertiza ecologică obştească se efectuează în baza cererii depuse de asociaţia obştească respectivă la organul administraţiei publice locale. În decurs de 7 zile, organul administraţiei publice locale informează oficial asociaţiile obşteşti, care au depus cererea, asupra deciziei luate. În cazul în care au depus cerere două sau mai multe asociaţii obşteşti, se creează o comisie unică de experţi care efectuează expertiza ecologică obştească.

(2) Cererile asociaţiilor obşteşti vor cuprinde: denumirea, sediul, copia de pe statutul asociaţiei obşteşti, componenţa comisiei de experţi, informaţia despre obiectul expertizei ecologice obşteşti şi termenele expertizării.

(3) Asociaţiile obşteşti care efectuează expertiza ecologică sînt obligate să informeze populaţia din zona în care urmează să fie amplasat obiectul despre începutul şi rezultatele expertizei efectuate.

 

Articolul 13. Refuzul de a înregistra cererea de efectuare a expertizei ecologice obşteşti

(1) Înregistrarea cererii de efectuare a expertizei ecologice obşteşti se refuză numai în cazurile în care:

a) expertiza ecologică obştească a fost efectuată anterior de două ori şi ulterior în proiect nu au fost introduse schimbări esenţiale;

b) se intenţionează să se expertizeze documentaţia de proiect şi planificare pentru obiectele legate de securitatea statului şi/sau informaţia despre care constituie secret de stat, comercial şi/sau alt secret apărat de lege;

c) statutul asociaţiei obşteşti nu prevede acest gen de activitate;

d) se încalcă cerinţele de prezentare a cererii prevăzute la art.12 din prezenta lege.

(2) Persoanele cu funcţii de răspundere din organele administraţiei publice locale poartă răspundere pentru refuzul neîntemeiat de a înregistra cererea de efectuare a expertizei ecologice obşteşti.

 

Articolul 14. Avizul expertizei ecologice obşteşti

(1) Avizul expertizei ecologice obşteşti are caracter de recomandare şi poate avea putere juridică numai după aprobarea lui de organele sistemului expertizei ecologice de stat.

(2) Avizul expertizei ecologice obşteşti poate fi publicat în presă, remis organelor administraţiei publice locale, ministerelor şi departamentelor, beneficiarilor proiectelor expertizate şi organelor sistemului expertizei ecologice de stat.

 

Capitolul IV

EVALUAREA IMPACTULUI NOILOR OBIECTE ŞI ACTIVITĂŢI

PRECONIZATE ASUPRA MEDIULUI ÎNCONJURĂTOR

[Capitolul IV abrogat prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]

 

Articolul 15. Planificarea noilor obiecte şi activităţi

[Art.15 abrogat prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]

 

Articolul 16. Obiectele şi activităţile supuse E.I.M.Î.

[Art.16 abrogat prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]

[Art.16 modificat prin Legea nr.59-XV din 21.02.2003, în vigoare 28.03.2003]

[Art.16 completat prin Legea nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001]

 

Articolul 17. Organizarea şi efectuarea E.I.M.Î.

[Art.17 abrogat prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]

[Art.17 completat prin Legea nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001]

 

 

Capitolul V

ORGANIZAREA EXPERTIZEI ECOLOGICE DE STAT

Articolul 18. Prezentarea documentaţiei pentru efectuarea expertizei ecologice de stat

(1) Beneficiarul prezintă, pentru examinare, organului respectiv al sistemului expertizei ecologice de stat documentaţia completă privind activitatea economică preconizată, în modul stabilit de către autoritatea centrală pentru resursele naturale şi mediu.

(2) Documentaţia de proiect şi planificare prezentată trebuie să corespundă normativelor în vigoare şi să conţină autorizaţiile prealabile ale organului administraţiei publice locale şi ale organizaţiilor interesate referitoare la amplasarea şi asigurarea tehnică a obiectului proiectat, precum şi avizele organelor de supraveghere şi control de stat privind desfăşurarea activităţii economice preconizate.

(3) Expertiza ecologică de stat se efectuează ţinîndu-se cont de avizele centrelor de igienă şi epidemiologie ale Ministerului Sănătăţii şi de avizele altor organe de supraveghere şi control de stat.

(4) Pentru obiectele care presupun modificări ale mediului înconjurător sau ale unor componente ale acestuia, împreună cu documentaţia de proiect, beneficiarul prezintă documentul de confirmare a acordului populaţiei, care locuieşte în perimetrul zonei de protecţie sanitară a obiectului respectiv, privind amplasarea acestuia sau implementarea unor procese tehnologice. Documentul menţionat se întocmeşte în baza colectării semnăturilor sau a procesului-verbal al adunării locuitorilor din zona de protecţie sanitară.

(5) Expertiza ecologică de stat a documentaţiei de proiect şi planificare în domeniul construcţiilor capitale, urbanismului şi amenajării teritoriului se efectuează înainte de examinarea finală a documentaţiei în ansamblu de către Ministerul Construcţiilor şi Dezvoltării Regionale.

 

[Alin.(6) art.18 abrogat prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]

 

(7) Documentaţia prezentată pentru prima dată pentru efectuarea expertizei ecologice de stat trebuie să fie însoţită de documentul bancar care face dovada vărsării la bugetul de stat a sumei ce constituie cheltuielile legate de efectuarea expertizei, calculată în conformitate cu metodologia aprobată de autoritatea centrală pentru resursele naturale şi mediu.

(8) Se scutesc de plata pentru efectuarea expertizei ecologice de stat beneficiarii documentaţiei de proiect şi planificare pentru obiectele finanţate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale.

[Art.18 modificat prin Legea nr.109 din 04.06.2010, în vigoare 30.07.2010]

[Art.18 completat prin Legea nr.59-XV din 21.02.2003, în vigoare 28.03.2003]

 

Articolul 19. Examinarea documentaţiei de proiect şi planificare

(1) Documentaţia de proiect şi planificare, prezentată pentru efectuarea expertizei ecologice de stat, este supusă unei examinări complexe, în cadrul căreia se iau în considerare factorii ecologici, economici şi sociali, se studiază riguros variantele de soluţii tehnice menite să asigure îndeplinirea cerinţelor ecologice, armonizate cu particularităţile regionale, şi menţinerea stabilităţii ecosistemelor naturale în contextul unui eventual impact, pe întreaga perioadă de desfăşurare a activităţii economice preconizate, inclusiv construcţia obiectului, exploatarea, demolarea sau lichidarea acestuia.

(2) În procesul examinării documentaţiei prezentate se verifică următoarele aspecte:

a) gradul de exactitate a evaluării impactului activităţii economice preconizate asupra mediului înconjurător;

b) motivarea necesităţii de realizare a activităţii economice preconizate pe terenul ales şi a modului de desfăşurare a acestei activităţi;

c) caracterul soluţiilor tehnice, inginereşti, arhitectural-urbanistice, precum şi al propunerilor privind folosirea materiei prime, resurselor energetice şi naturale;

d) suficienţa şi eficacitatea măsurilor prevăzute pentru evitarea cazurilor de avariere a utilajelor şi de poluare a mediului înconjurător, precum şi pentru intervenţiile de urgenţă în vederea lichidării consecinţelor poluării;

e) implementarea metodelor eficiente de epurare a apelor, excluderea deversărilor de ape reziduale neepurate în bazinele de apă;

f) introducerea metodelor noi de restabilire a fertilităţii solului, de ameliorare şi recultivare a terenurilor, de prevenire a eroziunii;

g) aplicarea metodelor eficiente de păstrare şi completare a fondului genetic şi biodiversităţii, de optimizare a structurii regnului animal şi vegetal în ecosistemele naturale, folosirea mijloacelor de protecţie a resurselor piscicole, a tehnologiilor de reproducere a acestora, precum şi a metodelor de redresare ecologică şi de regenerare a pădurilor;

h) minimizarea, pe baza tehnologiilor avansate, a cantităţii de deşeuri industriale rezultate la utilizarea resurselor minerale;

i) eficacitatea soluţiilor tehnice de prelucrare, reciclare şi înhumare a deşeurilor industriale, menajere şi agricole, relevarea posibilităţilor de cooperare regională în acest domeniu;

j) aplicarea metodelor de control recomandate pentru asigurarea siguranţei ecologice a activităţii economice preconizate şi a calităţii normate a mediului înconjurător;

k) elaborarea măsurilor de prevenire sau de minimizare a consecinţelor ecologice ale realizării proiectului.

(3) Nerespectarea prevederilor actelor legislative şi ale altor acte normative, precum şi a instrucţiunilor în vigoare privind volumul şi conţinutul documentaţiei prezentate pentru efectuarea expertizei ecologice de stat constituie temei de restituire a documentaţiei beneficiarului pentru completare şi perfectare.

(4) Prezentarea documentaţiei pentru efectuarea expertizei ecologice repetate se face în modul prevăzut la art.18 din prezenta lege.

 

Articolul 20. Avizul general al expertizei ecologice de stat

[Art.20 abrogat prin Legea nr.162 din 22.07.2011, în vigoare 14.10.2011]

 

Articolul 21. Termenele de efectuare a expertizei ecologice de stat

(1) Expertiza ecologică de stat a documentaţiei de proiect şi planificare se efectuează în termen de pînă la 45 de zile de la data prezentării, în funcţie de complexitatea acesteia. Documentaţia de proiect pentru casele de locuit şi obiectele sociale cu asigurare tehnică centralizată se examinează în termen de 15 zile.

(2) Expertiza ecologică de stat se efectuează de către experţii ecologi din direcţiile şi secţiile abilitate ale autorităţii centrale pentru resursele naturale şi mediu şi din subdiviziunile acesteia, care au studii superioare, o experienţă de muncă în specialitate de cel puţin 5 ani şi care sînt atestaţi de comisia de atestare.

(3) Experţii ecologi de stat poartă răspundere, conform legislaţiei, pentru corectitudinea examinării documentaţiei prezentate spre expertizare, pentru calitatea avizului, pentru respectarea termenelor de avizare şi a cerinţelor legislaţiei privind protecţia mediului la examinarea documentaţiei.

(4) Termenul de efectuare a expertizei ecologice de stat a documentaţiei pentru obiectele şi activităţile economice complexe şi potenţial periculoase pentru mediul înconjurător, inclusiv a documentaţiei a cărei examinare necesită derularea unor cercetări ştiinţifice speciale suplimentare, poate fi prelungit de autoritatea centrală pentru resursele naturale şi mediu pînă la 3 luni.

[Art.21 modificat prin Legea nr.162 din 22.07.2011, în vigoare 14.10.2011]

[Art.21 modificat prin Legea nr.281-XVI din 14.12.2007, în vigoare 10.06.2008]

[Art.21 modificat prin Legea nr.59-XV din 21.02.2003, în vigoare 28.03.2003]

 

Capitolul VI

FINANŢAREA ACTIVITĂŢII DE EXPERTIZARE ECOLOGICĂ

Articolul 22. Finanţarea activităţii privind efectuarea expertizei ecologice de stat

(1) În scopul asigurării independenţei experţilor ecologi de stat, activitatea privind efectuarea expertizei ecologice de stat este finanţată de la bugetul de stat, în modul stabilit.

(2) Scopurile şi sarcinile activităţii privind efectuarea expertizei ecologice de stat exclud contractele economice şi relaţiile directe dintre beneficiar şi organul care organizează şi efectuează expertiza ecologică de stat.

 

Articolul 23. Cheltuielile legate de efectuarea expertizei ecologice de stat cu concursul experţilor netitulari şi de efectuarea expertizei ecologice repetate

(1) Cheltuielile legate de efectuarea expertizei ecologice de stat, cu concursul experţilor netitulari, a documentaţiei de proiect şi planificare pentru obiectele şi activităţile economice complexe şi potenţial periculoase pentru mediul înconjurător, inclusiv a documentaţiei pentru obiectele şi activităţile care necesită derularea unor cercetări ştiinţifice speciale suplimentare, le suportă beneficiarul.

(2) Cheltuielile legate de efectuarea expertizei ecologice de stat repetate le suportă organizaţia care a elaborat documentaţia prezentată pentru examinare.

 

Articolul 24. Finanţarea activităţii privind efectuarea expertizei ecologice obşteşti

Activitatea privind efectuarea expertizei ecologice obşteşti este finanţată din contul mijloacelor proprii ale asociaţiilor obşteşti.

 

Capitolul VII

COLABORAREA INTERNAŢIONALĂ

Articolul 25. Colaborarea internaţională în domeniul expertizei ecologice

În scopul studierii experienţei altor state în domeniul expertizei ecologice şi aplicării acesteia în promovarea politicii ecologice a Republicii Moldova, autoritatea centrală pentru resursele naturale şi mediu întreţine relaţii de colaborare cu organizaţiile internaţionale şi structurile similare de expertiză ale statelor vecine în cadrul acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care Republica Moldova este parte.

 

Capitolul VIII

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 26.

Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.

 

Articolul 27.

Guvernul, în termen de 3 luni:

va prezenta Parlamentului propuneri privind punerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;

va pune propriile acte normative în concordanţă cu prezenta lege;

va asigura reexaminarea de către ministere, departamente şi organele administraţiei publice locale a actelor normative care contravin prezentei legi.

 

Articolul 28.

Departamentul Protecţiei Mediului Înconjurător, în termen de 6 luni:

în comun cu Ministerul Sănătăţii, Departamentul Arhitecturii şi Construcţiilor şi Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică, va elabora şi va prezenta Guvernului planul perfecţionării şi/sau elaborării bazei normative referitoare la protecţia mediului înconjurător, utilizată la etapa de planificare şi proiectare a obiectelor şi activităţilor economice preconizate;

în comun cu Ministerul Justiţiei şi Procuratura Ecologică, va elabora şi va prezenta Guvernului propuneri pentru modificarea şi completarea Codului penal şi Codului cu privire la contravenţiile administrative, care derivă din prevederile prezentei legi.

 

VICEPREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Dumitru MOŢPAN

Chişinău, 29 mai 1996.
Nr.851-XIII.

 

 

Anexă

la Legea privind expertiza ecologică

şi evaluarea impactului asupra

mediului înconjurător

 

REGULAMENT

cu privire la evaluarea impactului asupra mediului înconjurător

[Anexa abrogată prin Legea nr.86 din 29.05.2014, în vigoare 04.01.2015]

[Anexa modificată prin Legea nr.202-XVI din 26.07.2007, în vigoare 07.09.2007]

[Anexa modificată prin Legea nr.59-XV din 21.02.2003, în vigoare 28.03.2003]

[Anexa modificată prin Legea nr.543-XV din 12.10.2001, în vigoare 22.11.2001]

[Anexa modificată prin Legea nr.454-XV din 30.07.2001, în vigoare 22.11.2001]