H O T Ă R Â R E
cu privire la organizarea şi funcţionarea unor instituţii publice de
învăţământ din subordinea Ministerului Afacerilor Interne
nr. 429 din 24.06.2020
Monitorul Oficial nr.165-176/559 din 10.07.2020
* * *
În temeiul art.7 lit.e) din Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), cu modificările ulterioare, art.32 alin.(2) din Legea nr.98/2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art.537),cu modificările ulterioare, şi art.15, 122 şi art.139 lit.f) din Codul educaţiei nr.152/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.319-324, art.634), cu modificările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Instituţia publică de învăţământ superior Academia „Ştefan cel Mare” a Ministerului Afacerilor Interne (în calitate de persoană juridică absorbantă) se reorganizează prin fuziunea (absorbţia) Instituţiei publice de învăţământ de formare profesională continuă „Centrul integrat de pregătire pentru aplicarea legii al Ministerului Afacerilor Interne” (în calitate de persoană juridică absorbită).
2. Patrimoniul Instituţiei publice de învăţământ de formare profesională continuă „Centrul integrat de pregătire pentru aplicarea legii al Ministerului Afacerilor Interne” se va transmite Instituţiei publice de învăţământ superior Academia „Ştefan cel Mare” a Ministerului Afacerilor Interne în conformitate cu prevederile Regulamentului cu privire la modul de transmitere a bunurilor proprietate publică, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.901/2015.
3. Disponibilizarea personalului în legătură cu reorganizarea Instituţiei publice de învăţământ de formare profesională continuă „Centrul integrat de pregătire pentru aplicarea legii al Ministerului Afacerilor Interne” se va efectua în conformitate cu legislaţia muncii şi cu domeniul special de referinţă, în cazul imposibilităţii transferului acestuia.
4. Cheltuielile ce ţin de reducerea statelor de personal în legătură cu absorbţia Instituţiei publice de învăţământ de formare profesională continuă „Centrul integrat de pregătire pentru aplicarea legii al Ministerului Afacerilor Interne” vor fi asigurate din contul surselor financiare ale persoanei juridice absorbite.
5. Se stabileşte efectivul-limită al Academiei „Ştefan cel Mare” a Ministerului Afacerilor Interne în număr de 465 de unităţi, cu un fond anual de retribuire a muncii conform legislaţiei.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.789 din 27.11.2024, în vigoare 01.01.2025]
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.16 din 11.01.2023, în vigoare 19.02.2023]
6. Se aprobă:
1) Regulamentul cu privire la organizarea şi realizarea învăţământului şi cercetării în cadrul Academiei „Ştefan cel Mare” a Ministerului Afacerilor Interne, conform anexei nr.1;
2) Modificărilor ce se operează în unele hotărâri ale Guvernului, conform anexei nr.2;
3) Lista hotărârilor Guvernului care se abrogă, conform anexei nr.3;
4) Planul de acţiuni pentru anii 2020-2021 privind operaţionalizarea Centrului integrat de pregătire pentru aplicarea legii al Academiei „Ştefan cel Mare” a Ministerului Afacerilor Interne, conform anexei nr.4.
7. Controlul asupra executării prezentei hotărâri se pune în sarcina Ministerului Afacerilor Interne.
8. Prezenta hotărâre intră în vigoare la data publicării.
PRIM-MINISTRU | Ion CHICU |
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul finanţelor | Serghei Puşcuţa |
Ministrul afacerilor interne | Pavel Voicu |
Ministrul educaţiei, culturii şi cercetării | Igor Şarov |
Nr.429. Chişinău, 24 iunie 2020. |
Anexa nr.1
la Hotărârea Guvernului
nr.429 din 24 iunie 2020
REGULAMENT
cu privire la organizarea şi realizarea învăţământului şi cercetării în cadrul
Academiei „Ştefan cel Mare” a Ministerului Afacerilor Interne
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul cu privire la organizarea şi realizarea învăţământului şi cercetării în cadrul Academiei „Ştefan cel Mare” a Ministerului Afacerilor Interne (în continuare – Regulament) stabileşte misiunea, funcţiile, domeniile de activitate, precum şi modul de organizare şi funcţionare a Academiei „Ştefan cel Mare” a Ministerului Afacerilor Interne (în continuare – Academie).
2. Academia este o instituţie publică de învăţământ superior acreditată în sistemul naţional de învăţământ, cu apartenenţă departamentală a Ministerului Afacerilor Interne (în continuare – MAI) şi cu personalitate juridică, care dispune de ştampilă cu imaginea stemei de stat a Republicii Moldova şi cu denumirea completă, de simbol public, de patrimoniu propriu, precum şi de alte atribute de identificare a persoanei juridice. Sediul principal al Academiei este: MD-2009, municipiul Chişinău, strada Gheorghe Asachi, nr.21.
3. Academia îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152/2014, Codul cu privire la ştiinţă şi inovare nr.259/2004, Legea nr.288/2016 privind funcţionarul public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, hotărârile de Guvern, alte acte normative şi departamentale aplicabile domeniului de referinţă, tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, Carta universitară a instituţiei, precum şi prezentul Regulament.
4. Ca instituţie publică de învăţământ superior, concomitent instituţie din subordinea MAI, Academia se individualizează prin misiuni şi obiective specifice.
Capitolul II
AUTONOMIA UNIVERSITARĂ
5. Autonomia universitară a Academiei constă în dreptul comunităţii universitare de a se conduce şi de a exercita libertăţile academice fără niciun fel de ingerinţe ideologice, politice şi religioase, de a îşi asuma un ansamblu de competenţe şi obligaţii în concordanţă cu misiunile şi obiectivele sale, cu opţiunile şi orientările Strategiei naţionale privind dezvoltarea învăţământului superior şi pe parcursul întregii vieţii.
6. Autonomia universitară se exercită prin atribuţii şi competenţe specifice la nivel de instituţie, facultate, direcţie, catedră, departament şi, după caz, de alte elemente structurale din cadrul Academiei, respectând reglementările determinate de subordonare faţă de MAI.
7. Ca structură de apartenenţă departamentală, Academia:
1) aplică politicile şi strategiile MAI în domeniul resurselor umane, prevederile strategiilor, concepţiilor şi reglementărilor privind formarea profesională a personalului MAI, precum şi ale actelor normative referitoare la formarea personalului;
2) respectă priorităţile MAI în domeniul formării personalului;
3) asigură realizarea necesităţilor de formare a personalului, transmise Academiei de către MAI şi alţi beneficiari;
4) realizează competenţele profesionale şi atitudinal-comportamentale prevăzute în profilul profesional stabilite/transmise Academiei de către MAI/subdiviziunile beneficiare.
8. MAI exercită, în raport cu Academia, următoarele atribuţii principale:
1) stabileşte cotele de înmatriculare pe cicluri de studii universitare, conform necesarului de instruire şi posibilităţilor de formare ale instituţiei, cote care se aprobă de către Guvern;
2) aprobă domeniile de interes pentru instituţie în care Academia organizează studii superioare de master şi doctorat, stabilite în baza necesităţii beneficiarilor;
3) stabileşte criteriile generale (corelate cadrului general de organizare a admiterii în învăţământul naţional) de recrutare şi selectare a candidaţilor pentru admiterea în Academie şi pune la dispoziţia Academiei standardele ocupaţionale în baza cărora se organizează procesul de studii;
4) asigură participarea subdiviziunilor subordonate beneficiare la elaborarea şi avizarea, potrivit competenţelor, a planurilor şi programelor de învăţământ;
5) stabileşte managementul carierei personalului, structura posturilor şi nivelul studiilor necesare pentru ocuparea acestora;
6) pune la dispoziţia Academiei standardele ocupaţionale în baza cărora se organizează formarea profesională a funcţionarilor publici cu statut special.
Capitolul III
MISIUNEA, DOMENIILE DE ACTIVITATE, ATRIBUŢIILE
ŞI DREPTURILE ACADEMIEI
9. Academia are misiunea de instruire a specialiştilor de înaltă calificare prin formarea iniţială (studii superioare de licenţă, de master şi de doctorat), formarea iniţială a funcţionarilor publici cu statut special angajaţi din sursă externă, de dezvoltare (formare) profesională continuă a personalului MAI şi altor organe de aplicare a legii, precum şi asigurarea ştiinţifico-metodică a activităţii MAI şi a autorităţilor administrative şi instituţiilor din subordinea acestuia.
10. În vederea realizării misiunii sale, Academia are ca obiectiv următoarele domenii de activitate:
1) formarea profesională prin studii superioare de licenţă, conform necesarului MAI şi al altor beneficiari, la solicitarea acestora, precum şi conform cadrului normativ general din învăţământul naţional;
2) formarea profesională prin programe de studii superioare de master şi doctorat, acreditate sau autorizate provizoriu, conform necesităţilor MAI;
3) formarea iniţială a funcţionarilor publici cu statut special, încadraţi în MAI din sursă externă;
31) organizarea învăţământului profesional tehnic;
4) formarea continuă a funcţionarilor publici cu statut special din cadrul MAI;
5) organizarea/realizarea activităţii de cercetare conform Programului naţional în domeniul cercetării şi inovării, precum şi în domeniile de interes primordial pentru MAI, potrivit solicitărilor beneficiarilor interni, instituţiilor publice şi programelor proprii;
6) pregătirea cadrelor ştiinţifice prin programe de postdoctorat;
7) cooperarea universitară internaţională şi mobilitatea academică;
8) asistenţa metodologică, ştiinţifică şi informaţională a MAI şi a autorităţilor administrative şi instituţiilor din subordinea acestuia.
[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.789 din 27.11.2024, în vigoare 01.01.2025]
11. În conformitate cu misiunea şi funcţiile de bază stabilite în prezentul Regulament, Academia exercită următoarele atribuţii principale:
1) în domeniul formării profesionale prin studii superioare de licenţă:
a) îndeplineşte cerinţele beneficiarilor prin organizarea şi desfăşurarea procesului de învăţământ, astfel încât să realizeze competenţele profesionale şi atitudinal-comportamentale prevăzute în profilul profesional, precum şi necesităţile de formare stabilite/transmise Academiei de către MAI şi subdiviziunile beneficiare;
b) asigură pregătirea de specialitate a personalului potrivit necesităţilor autorităţilor administrative şi instituţiilor din subordinea MAI, formarea capacităţilor şi competenţelor profesionale necesare absolvenţilor pentru desfăşurarea activităţilor specifice funcţiilor pe care le ocupă după absolvire;
c) asigură standardele de calitate a învăţământului în concordanţă cu prevederile specifice ale actelor normative;
d) formează şi dezvoltă comunitatea academică corespunzător valorilor etice şi de integritate în mediul universitar şi conform cerinţelor statutului de angajat al MAI;
e) asigură respectarea prevederilor legislaţiei naţionale privind evaluarea şi acreditarea programelor de studii instituţionale;
f) asimilează metode şi mijloace moderne de învăţământ şi dezvoltare a bazei materiale şi didactice;
2) în domeniul formării profesionale prin programe de studii superioare de master şi doctorat:
a) organizează şi desfăşoară activitatea de doctorat în cadrul Şcolii doctorale a Academiei;
b) sprijină formarea abilităţilor profesionale ştiinţifice utile pentru activitatea de cercetare şi inovare;
c) iniţiază şi organizează programe de studii superioare de master de aprofundare, interdisciplinare sau complementare;
d) asigură şi oferă suportul la demararea metodelor de cercetare calitative şi cantitative pentru dezvoltarea abilităţilor analitice;
e) asigură participarea studenţilor-doctoranzi la viaţa comunităţii academice în structurile de conducere colectivă, potrivit normelor legale;
3) în domeniul formării iniţiale a funcţionarilor publici cu statut special încadraţi în MAI din sursă externă:
a) organizează şi desfăşoară activităţi de formare profesională în scopul dobândirii de competenţe profesionale minime necesare pentru deţinerea funcţiilor în care a fost angajat funcţionarul public cu statut special debutant;
b) organizează şi desfăşoară activităţi de formare profesională pentru obţinerea de cunoştinţe şi deprinderi profesionale specializate;
c) ghidează în carieră funcţionarii publici cu statut special debutanţi.
31) în domeniul învăţământului profesional tehnic:
a) organizează şi desfăşoară activităţi de formare profesională în scopul dobândirii de cunoştinţe teoretice şi practice în contexte largi în domeniul aplicării legii;
b) asigură înţelegerea conceptelor, a metodelor, a procedurilor şi a principiilor în pregătirea de specialitate a personalului, potrivit necesităţilor autorităţilor administrative şi instituţiilor din subordinea MAI;
c) asigură dobândirea abilităţilor generale, de analiză şi de comunicare în mod eficient, cognitive şi practice pentru realizarea sarcinilor de complexitate medie, luând în considerare variabile conjuncturale la soluţionarea problemelor specifice domeniului de specialitate.
4) în domeniul formării continue a funcţionarilor publici cu statut special din cadrul MAI:
a) asigură formarea continuă a personalului autorităţilor administrative şi instituţiilor din subordinea MAI cu responsabilităţi de ordine publică, precum şi în alte domenii instituţionale;
b) desfăşoară programe de formare profesională continuă pentru avansare în carieră;
c) participă la identificarea necesarului de formare continuă a personalului MAI;
d) realizează formarea personalului MAI în domeniul managerial;
5) în domeniul organizării/realizării activităţii de cercetare şi pregătire a cadrelor ştiinţifice prin programe de postdoctorat:
a) organizează cercetări ştiinţifice avansate prin dezvoltarea direcţiilor de cercetare în domeniile de interes primordial pentru MAI;
b) sprijină creşterea capacităţii de competitivitate a cadrelor ştiinţifico-didactice din cadrul Academiei;
c) monitorizează desfăşurarea programelor de postdoctorat în cadrul Academiei;
d) organizează conferinţe naţionale şi internaţionale, mese rotunde şi alte foruri ştiinţifice;
6) în domeniul cooperării universitare internaţionale şi mobilităţii academice:
a) organizează activităţi de formare şi alte activităţi de profil prin cooperare externă;
b) realizează proiecte de colaborare internaţională şi participă la accesarea de asistenţă externă pentru dezvoltarea proprie;
c) accede la programe de mobilitate academică a studenţilor şi a cadrelor didactice din Academie;
d) iniţiază şi dezvoltă noi colaborări naţionale şi internaţionale;
e) dezvoltă parteneriate cu instituţii de învăţământ de formare şi cercetare în domeniul aplicării legii din ţară şi străinătate;
7) în domeniul asistenţei metodologice, ştiinţifice şi informaţionale a MAI:
a) susţine, prin cercetări ştiinţifice proprii, necesităţile MAI şi ale sistemului social-economic şi juridic naţional;
b) acordă suport metodic şi didactic pentru dezvoltarea profesională continuă a angajaţilor MAI la locul de muncă;
c) desfăşoară sau participă, după caz, la realizarea de studii, cercetări, evaluări şi analize în domeniul aplicării legii;
d) organizează cursuri de formare a formatorilor în domeniile de activitate în cadrul MAI.
[Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.789 din 27.11.2024, în vigoare 01.01.2025]
12. Academia dispune de următoarele drepturi fundamentale:
1) să stabilească, în conformitate cu legislaţia, forme adecvate de organizare şi de stimulare a muncii care să asigure folosirea eficace şi eficientă a personalului;
2) să furnizeze servicii formative pentru instituţiile, organizaţiile de stat şi alţi beneficiari, precum şi la solicitarea organizaţiilor de stat, internaţionale şi străine, în condiţiile legii;
3) să încheie contracte pentru furnizarea de servicii de formare cu diverşi beneficiari;
4) să se asocieze în vederea organizării de programe de formare cu instituţii de învăţământ acreditate, cu furnizori de formare naţionali, precum şi cu instituţii internaţionale similare;
5) să participe la concursuri în vederea obţinerii de granturi şi burse naţionale, internaţionale, precum şi de la persoane particulare, în condiţiile legii;
6) să emită, în persoana rectorului instituţiei şi în limitele competenţelor atribuite conform reglementărilor legale, acte normative cu caracter intern, necesare procesului de învăţământ, managerial şi administrativ;
7) să solicite, în limitele competenţelor atribuite, de la autorităţile publice, precum şi de la persoane fizice şi juridice, informaţii necesare pentru realizarea misiunii, funcţiilor de bază şi a atribuţiilor principale;
8) să se reprezinte şi să îşi apere interesele sale în instanţele judecătoreşti şi în alte instituţii.
Capitolul IV
ORGANELE DE CONDUCERE
13. Organul suprem de conducere al Academiei este Senatul care activează în baza propriului regulament de organizare şi funcţionare, elaborat în conformitate cu regulamentul-cadru aprobat de Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării.
14. Din componenţa Senatului fac parte din oficiu persoanele care deţin funcţiile de rector, prim-prorector, prorector, decan. În Senat sunt aleşi cadre didactice şi cercetători ştiinţifici cu norma de bază în Academie, studenţi şi studenţi-doctoranzi.
15. Membrii corpului didactico-ştiinţific, studenţii ciclurilor I, II şi III, personalul auxiliar sunt aleşi în Senat ţinându-se cont de cota reprezentativă stabilită în actele normative.
16. Calitatea de membru al Senatului se confirmă prin ordin al rectorului Academiei.
17. Durata mandatului Senatului este de 5 ani, sincronizată cu durata mandatului rectorului. Durata mandatului membrilor Senatului din rândul studenţilor este de un an, cu posibilitatea reînnoirii mandatului.
18. Senatul Academiei are următoarele competenţe şi atribuţii:
1) asigură respectarea principiului libertăţii academice şi al autonomiei universitare;
2) elaborează, modifică şi adoptă Carta universitară;
3) aprobă Planul de dezvoltare strategică instituţională;
4) aprobă bugetul Academiei;
5) elaborează şi adoptă metodologiile şi regulamentele de organizare a activităţilor şi programelor academice, de cercetare şi creaţie artistică din cadrul Academiei, precum şi metodologiile şi regulamentele de recrutare, angajare şi evaluare a cadrelor didactice;
6) propune proiectul statului de organizare, structurii organizatorice şi funcţionale ale Academiei, inclusiv modificările respective, înaintându-le spre aprobare MAI, în conformitate cu prevederile legale;
7) confirmă lista membrilor Consiliului pentru dezvoltare strategică instituţională al Academiei.
19. Rectorul Academiei este preşedinte al Senatului şi al Consiliului de administraţie.
20. Senatul aprobă hotărâri în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare.
21. Hotărârile senatului sunt obligatorii pentru toate unităţile structurale ale Academiei.
22. Conducerea operativă a Academiei este asigurată de rector, asistat de prorectori, cu sprijinul Consiliului de administraţie al instituţiei.
23. În componenţa Consiliului de administraţie fac parte doar membri de drept: rectorul, prim-prorectorul, prorectorul, secretarul ştiinţific al Senatului, decanul, şeful de direcţie, şeful de secţie din subordinea nemijlocită a rectorului şi un reprezentant al studenţilor care participă numai la dezbaterea problemelor din ordinea de zi, ce ţin nemijlocit de problematica studenţească.
24. Rectorul este numit în funcţie şi eliberat din funcţie de către ministrul afacerilor interne, conform reglementărilor legale aplicabile funcţionarului public cu statut special din cadrul MAI.
25. Candidatura la postul de rector este selectată prin concurs dintre persoanele care deţin minimum titlul ştiinţific de doctor în drept şi/sau titlul ştiinţifico-didactic de conferenţiar universitar în domeniul dreptului, calificare profesională şi experienţă de muncă de cel puţin 5 ani în cadrul MAI şi/sau în învăţământului superior şi cercetare, din aceştia cel puţin 3 ani de vechime în funcţii de conducere în subdiviziunile MAI şi/sau în organele apărării naţionale, securităţii statului şi ordinii publice.
26. Rectorul Academiei are următoarele atribuţii:
1) exercită conducerea generală a instituţiei şi este responsabil de organizarea şi desfăşurarea întregii activităţi a Academiei;
2) acţionează în numele Academiei şi o reprezintă în toate autorităţile administraţiei publice şi în relaţiile cu persoanele fizice şi juridice din ţară şi de peste hotare;
3) dispune şi monitorizează utilizarea fondurilor fixe şi a celor circulante ale Academiei, încheie contracte;
4) conduce şedinţele Senatului şi ale Consiliului de administraţie, asigurând îndeplinirea hotărârilor aprobate;
5) pune în aplicare, în baza hotărârii Senatului, Carta universitară a Academiei;
6) aplică proceduri de personal întregului efectiv al Academiei, cu excepţia situaţiilor când această prerogativă aparţine ministrului afacerilor interne, conform reglementărilor legale existente;
7) stimulează material activitatea personalului Academiei;
8) aprobă componenţa comisiilor de evaluare pentru susţinerea examenului de licenţă, master şi doctorat;
9) prezintă anual Senatului şi Consiliului pentru dezvoltare strategică instituţională raportul cu privire la activitatea Academiei, inclusiv executarea bugetului;
10) emite ordine de înmatriculare, promovare, transferare, exmatriculare, restabilire şi absolvire a studenţilor ciclurilor I şi II, studenţilor-doctoranzi ai ciclului III şi, după caz, cursanţilor şi auditorilor cursurilor de dezvoltare profesională iniţială şi continuă;
11) organizează şi implementează sistemul de control intern managerial;
12) emite acte normative cu caracter intern (ordine şi dispoziţii);
13) aprobă regulamentele de organizare şi funcţionare ale subdiviziunilor structurale ale Academiei;
14) exercită alte atribuţii legale în vederea realizării misiunii Academiei.
27. În lipsa rectorului, atribuţiile acestuia sunt exercitate de prim-prorectorul Academiei.
28. Consiliul pentru dezvoltare strategică instituţională este constituit din 9 membri şi funcţionează în Academie potrivit prevederilor Codului educaţiei al Republicii Moldova nr.152/2014 şi în baza regulamentului propriu, adoptat de Senat şi pus în aplicare prin ordinul rectorului instituţiei. Componenţa nominală a Consiliului pentru dezvoltare strategică instituţională se aprobă prin ordin al rectorului.
29. Consiliul ştiinţific coordonează întreaga activitate de cercetare şi inovare, oferind sprijin instituţional, administrativ şi logistic subdiviziunilor de cercetare şi şcolii doctorale subordonate. Consiliul ştiinţific este monitorizat şi coordonat de rectorul Academiei.
30. Consiliul ştiinţific al Academiei este format din 11 membri şi funcţionează în Academie potrivit prevederilor legale, Regulamentului privind organizarea studiilor superioare de doctorat, ciclul III, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.531/2017, şi în baza regulamentului propriu, adoptat de Senat şi pus în aplicare prin ordinul rectorului instituţiei. Componenţa nominală a Consiliului ştiinţific se aprobă prin ordin al rectorului.
31. Durata mandatului Consiliului ştiinţific al Academiei este aceeaşi cu cea a Senatului.
32. Consiliul ştiinţific al Academiei, pe lângă atribuţiile stabilite în Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152/2014, are următoarele competenţe de bază:
1) elaborează şi propune Senatului spre aprobare Strategia privind activitatea de cercetare ştiinţifică a Academiei, programe de cercetare pe termen mediu şi scurt;
2) orientează activitatea de cercetare ştiinţifică în concordanţă cu Strategia de dezvoltare a cercetării ştiinţifice a Academiei prin corelare cu priorităţile stabilite la nivel naţional;
3) înaintează propuneri privind organizarea şi structurarea cercetărilor ştiinţifice, potrivit cadrului legal şi în concordanţă cu misiunea şi strategia de dezvoltare a Academiei;
4) sprijină şi propune forme de stimulare a activităţilor de cercetare a cadrelor didactice şi ştiinţifice, studenţilor şi studenţilor-doctoranzi, inclusiv prin colaborarea cu instituţii de învăţământ şi cercetare din ţară şi străinătate;
5) sprijină şi organizează în cadrul Academiei manifestaţii ştiinţifice cu participare naţională şi internaţională;
6) încurajează participarea cadrelor didactice şi ştiinţifice ale Academiei cu comunicări ştiinţifice la manifestări de referinţă, organizate în ţară şi străinătate;
7) coordonează editarea publicaţiilor ştiinţifice ale Academiei şi altor materiale cu caracter ştiinţific;
8) analizează şi avizează modul de utilizarea a resurselor financiare, materiale şi umane repartizate sau rezultate din activitatea de cercetare;
9) susţine dezvoltarea bazei materiale a cercetării la nivelul catedrelor, departamentelor, centrelor, inclusiv pentru desfăşurarea activităţilor de cercetare în cadrul studiilor de doctorat şi postdoctorat.
33. Activitatea consiliului facultăţii, comisiei de asigurare a calităţii şi altor organe colective interne de conducere din cadrul Academiei este reglementată de Carta universitară a Academiei.
Capitolul V
COMUNITATEA ACADEMICĂ. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE
34. Comunitatea academică este constituită din personalul de conducere (inclusiv didactic de conducere), ştiinţifico-didactic, ştiinţific, didactic, didactic auxiliar, nedidactic (administrativ, tehnic, auxiliar şi de deservire), precum şi din persoane care studiază în instituţie (studenţi, studenţi-doctoranzi, postdoctoranzi, cursanţi şi auditori).
35. Conform reglementărilor legale existente, în funcţie de statut, personalul Academiei se divizează în funcţionari publici cu statut special şi salariaţi civili.
36. Academia asigură dezvoltarea profesională continuă a personalului propriu.
37. Personalul Academiei are următoarele drepturi de bază:
1) să aleagă şi să fie ales în organele colective de conducere ale instituţiei;
2) să se folosească, în scopul realizării atribuţiilor de serviciu, de laboratoare, săli de curs, mijloace tehnice, fonduri de carte şi de serviciile prestate de subdiviziunile interioare ale instituţiei;
3) să participe la concursurile de ocupare a funcţiilor didactice, ştiinţifico-didactice şi ştiinţifice, conform cerinţelor înaintate de angajator;
4) să se constituie în asociaţii sau societăţi profesionale/ştiinţifice cu respectarea reglementărilor în vigoare;
5) alte drepturi prevăzute de actele normative.
38. Personalul Academiei are următoarele obligaţii de bază:
1) să respecte actele normative care reglementează activitatea Academiei;
2) să respecte prevederile Cartei universitare a Academiei şi ale altor regulamente care stabilesc proceduri interne;
3) să dezvolte pregătirea profesională proprie;
4) să respecte etica şi deontologia profesională;
5) să execute alte obligaţii potrivit cadrului legal de referinţă.
39. Alte drepturi şi obligaţii ale personalului Academiei sunt prevăzute de fişele de post.
40. Studenţii sunt cei care urmează studii superioare de licenţă (ciclul I) şi studii superioare de master (ciclul II), formele de învăţământ cu frecvenţă, cu frecvenţă redusă sau la distanţă (la necesitate), pe locuri cu finanţare de la bugetul de stat sau cu taxă de studii.
41. Studenţii-doctoranzi sunt persoanele care urmează studiile superioare de doctorat (ciclul III) în cadrul Şcolii doctorale a Academiei.
42. Postdoctoranzii sunt persoanele care studiază în cadrul programelor de postdoctorat create în cadrul Academiei.
43. Cursanţii sunt funcţionarii publici cu statut special din cadrul MAI, autorităţilor administrative şi instituţiilor din subordinea acestuia, delegate la cursurile de formare profesională în Academie.
44. Auditorii sunt persoanele din alte autorităţi, instituţii, subdiviziuni, organizaţii care urmează cursurile de formare profesională în cadrul Academiei în baza unor contracte încheiate cu aceste entităţi.
45. Studenţii cu statut special sunt cei care urmează studiile superioare de licenţă, forma de învăţământ cu frecvenţă, pe locuri cu finanţare de la bugetul de stat. Concomitent cu înmatricularea la studii ei sunt încadraţi în serviciul public cu statut special, deţin calitatea de funcţionar public cu statut special din cadrul MAI şi se află la regim special, fiind asiguraţi cu dreptul de hrană şi, la necesitate, cazaţi.
451. Absolvenţii Academiei, în funcţie de reuşită, beneficiază de o indemnizaţie bănească unică în următoarele mărimi:
1) 60% din salariul de bază al comandantului de pluton – celor care au absolvit cu media de la 5,1 până la 7,5;
2) 80% din salariul de bază al comandantului de pluton – celor care au absolvit cu media de la 7,6 până la 9;
3) 100% din salariul de bază al comandantului de pluton – celor care au absolvit cu media de la 9,1 până la 10.
[Pct.451 introdus prin Hot.Guv. nr.984 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]
46. Studenţii cu statut special nu pot repeta anul de studii în situaţia nepromovării acestuia din motive imputabile lor. În cazul exmatriculării acestora din iniţiativă personală sau în mod de sancţionare, precum şi în cazul încetării raportului de serviciu din motivele prevăzute în art.38 alin.(1) lit.a), j)-m), o), q), r), v) şi w) din Legea nr.288/2016 privind funcţionarul public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, ei sunt obligaţi să restituie la bugetul de stat cheltuielile de întreţinere şi instruire efectuate pe timpul şcolarizării în instituţie.
47. Studenţii şi studenţii-doctoranzi care şi-au refăcut starea de sănătate după îmbolnăviri ce au determinat suspendarea studiilor, precum şi, respectiv, studentele care au suspendat studiile pe motiv de graviditate, pot să le reia prin repetarea anului universitar nepromovat.
48. Studenţilor cu statut special, care nu promovează examenul de licenţă sau nu susţin teza de licenţă, li se eliberează adeverinţă de absolvire conform modelului stabilit. Ei sunt repartizaţi la serviciu în cadrul MAI, autorităţilor administrative şi instituţiilor din subordinea acestuia, de rând cu absolvenţii din seria respectivă, în baza calificării obţinute, concomitent cu acordarea celui mai superior grad special aferent corpului de subofiţeri. Dacă studentul în cauză refuză propunerea comisiei de stat de repartizare, el este obligat să restituie la bugetul de stat cheltuielile de întreţinere şi instruire efectuate pe timpul şcolarizării în instituţie.
49. Absolvenţii Academiei, care au urmat studiile superioare de licenţă în cadrul instituţiei, formele de învăţământ cu frecvenţă şi cu frecvenţă redusă, pe locuri cu finanţare de la bugetul de stat, sunt obligaţi să activeze timp de 5 ani după absolvire în cadrul MAI. În termenul respectiv nu se include perioada de suspendare a raporturilor de serviciu, precum şi perioada aflării în concediu pentru îngrijirea copilului.
50. Funcţionarii publici cu statut special din cadrul MAI care se încadrează în condiţiile pct.49 din prezentul Regulament şi au încetat raporturile de serviciu în primii 5 ani de activitate după absolvirea Academiei din motive specificate la art.38 alin.(1) lit.a), g)-r), v) şi w) din Legea nr.288/2016 privind funcţionarul public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, restituie cheltuielile de întreţinere şi instruire efectuate în timpul şcolarizării în instituţie, proporţional cu perioada rămasă până la 5 ani.
51. Restituirea cheltuielilor în bugetul de stat, în toate cazurile prevăzute de prezentul Regulament, se va efectua conform Metodologiei de calcul a cheltuielilor pentru instruire în cadrul Academiei „Ştefan cel Mare”, aprobată prin ordin al ministrului afacerilor interne.
52. Activitatea, drepturile şi îndatoririle studenţilor, studenţilor-doctoranzi, postdoctoranzilor, cursanţilor şi auditorilor din cadrul Academiei sunt reglementate prin ordine, regulamente, instrucţiuni, ghiduri şi metodologii, emise şi aprobate de Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării, Ministerul Afacerilor Interne, Carta universitară a instituţiei, precum şi de prevederile Regulamentului privind activitatea persoanelor care studiază în Academie, adoptat de Senat şi pus în aplicare prin ordin al rectorului instituţiei.
53. Implicarea şi participarea la activităţi de menţinere, asigurare şi restabilire a ordinii publice a funcţionarilor publici cu statut special, studenţilor cu statut special şi cursanţilor din cadrul Academiei are loc prin ordin al ministrului afacerilor interne.
Capitolul VI
ORGANIZAREA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI ŞI CERCETĂRII
54. Procesul de învăţământ şi cercetare se organizează şi se desfăşoară în conformitate cu principiile autonomiei universitare, cerinţelor sistemului naţional de învăţământ şi necesităţilor MAI.
55. Studiile superioare de licenţă, de master şi de doctorat corespund numărului standard de credite de studiu transferabile, conform domeniilor de formare profesională şi Sistemului european de credite transferabile. Programele de învăţământ sunt supuse acreditării sau autorizării provizorii de funcţionare în conformitate cu legislaţia.
56. Planurile de învăţământ se elaborează de Academie şi se coordonează cu MAI şi Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării.
57. Instruirea în Academie este efectuată în limba română şi în alte limbi de circulaţie internaţională.
58. Admiterea la studii în Academie se realizează în bază de concurs, în corelare cu cadrul general de organizare a admiterii în învăţământul naţional, conform cotelor de înmatriculare aprobate de Guvern, condiţiilor generale de recrutare şi selectare a candidaţilor la studii, aprobate prin ordin al ministrului afacerilor interne, precum şi în conformitate cu prevederile regulamentului de admitere în anul universitar respectiv, adoptat de Senat şi pus în aplicare prin ordin al rectorului instituţiei.
59. Concursul de admitere în Academie se efectuează de către comisia de admitere, desemnată anual prin ordin al rectorului.
60. Înmatricularea la studii în Academie se efectuează prin ordin al rectorului, în baza deciziei comisiei de admitere şi în conformitate cu rezultatele concursului.
61. Academia prestează servicii de instruire cu finanţare de la bugetul de stat, în baza de taxă de studii, din sponsorizări, donaţii, contribuţii personale, fonduri sau proiecte externe şi din alte surse legale. Studiile în cadrul Academiei se finalizează cu eliberarea actelor de studii, conform legislaţiei.
62. Activitatea de cercetare şi inovare a Academiei se desfăşoară în cadrul:
1) programelor din şcoala doctorală/şcolile doctorale ale Academiei şi ale consorţiilor sau partenerilor naţionali şi internaţionali, autorizate provizoriu sau acreditate conform legii;
2) proiectelor din domeniile cercetării şi inovării;
3) programelor de postdoctorat.
63. Activitatea de cercetare şi inovare a Academiei se desfăşoară în baza:
1) proiectelor finanţate de la bugetul de stat în conformitate cu Metodologia de finanţare a proiectelor din domeniile cercetării şi inovării, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.382/2019;
2) contractelor încheiate cu autorităţile administraţiei publice, cu instituţii şi organizaţii naţionale sau internaţionale, precum şi cu persoane fizice;
3) solicitării MAI în domeniile pentru care sunt necesare asemenea activităţi.
64. Finanţarea activităţii din domeniile cercetării şi inovării se realizează în temeiul art.88 din Codul cu privire la ştiinţă şi inovare nr.259/2004.
Capitolul VII
FORMAREA ŞI DEZVOLTAREA PROFESIONALĂ CONTINUĂ
65. Academia organizează perfecţionarea, specializarea şi recalificarea profesională a funcţionarilor publici cu statut special din cadrul MAI, precum şi a personalului din alte entităţi.
66. Modul de organizare şi desfăşurare a procesului de dezvoltare profesională continuă se stabileşte de senat, în comun cu MAI şi beneficiarii instituţionali, în conformitate cu prevederile legale. Beneficiarii instituţionali sunt autorităţile administrative şi instituţiile din subordinea MAI.
67. Formarea şi dezvoltarea profesională se efectuează:
1) în baza planului, stabilit anual de către MAI;
2) la solicitările beneficiarilor instituţionali, avizate de MAI;
3) la iniţiativa Academiei;
4) în cooperare cu autorităţile şi instituţiile publice, alte entităţi interesate.
68. Procesul de formare profesională se finanţează din:
1) bugetul de stat;
2) resursele financiare ale beneficiarilor;
3) sursele proprii ale persoanelor instruite;
4) mijloacele financiare alocate din surse legale.
69. Absolvenţilor cursurilor de dezvoltare profesională continuă li se eliberează acte de studii, în conformitate cu legislaţia.
70. Angajaţii MAI, înainte de delegare la cursuri de formare profesională ce depăşesc durata de 90 de zile sau la studii superioare master, pe locuri cu finanţare de la bugetul de stat, semnează un angajament prin care îşi asumă obligaţia de a activa în serviciul public cu statut special, în modul şi condiţiile stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne.
71. Personalului din cadrul subdiviziunilor, delegat la cursuri de formare profesională, i se menţine locul de muncă (funcţia) fără afectarea drepturilor salariale pentru perioada respectivă. Subdiviziunile care desemnează personal la formare profesională compensează cheltuielile de deplasare în conformitate cu prevederile legislaţiei.
72. În cadrul Academiei pot fi organizate, la necesitate, pe bază contractuală, cursuri de formare profesională pentru beneficiarii externi, angajaţii ai instituţiilor de aplicare a legii şi alţi beneficiari.
73. Modul de organizare şi desfăşurare a studiilor se stabileşte prin reglementările de profil ale MAI, în conformitate cu actele normative în domeniu.
74. Formarea profesională continuă în cadrul Academiei se efectuează în baza planurilor de învăţământ, elaborate de instituţie, avizate de beneficiarii instituţionali şi externi, şi coordonate cu MAI şi Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării.
75. Formarea profesională a personalului ce se referă la corpul de ofiţeri al MAI şi al beneficiarilor externi, precum şi în cazul cooperării cu autorităţile şi instituţiile publice, alte entităţi interesate, se organizează şi se realizează de către unitatea funcţională a Academiei, specializată în formarea profesională a corpului de ofiţeri.
76. Formarea profesională a subofiţerilor pentru specialităţile necesare MAI şi beneficiarilor externi se organizează şi se realizează în cadrul unităţii structurale a Academiei, specializate în formarea profesională a corpului de subofiţeri.
Capitolul VIII
PATRIMONIUL
77. Baza tehnico-materială a Academiei este constituită din edificii, instalaţii, biblioteci şi săli de lectură, complexe sportive, săli de tir, laboratoare, ateliere, poligoane, puncte medicale, cantine, echipamente, mijloace de transport, utilaje şi alte mijloace tehnico-materiale, prevăzute în normativele în vigoare.
78. Dezvoltarea bazei tehnico-materiale este realizată din contul mijloacelor Academiei provenite din surse legale de finanţare, în ordinea stabilită de legislaţie.
79. Proprietatea aflată în gestiunea Academiei este parte a patrimoniului statului şi constă din:
1) bunuri transmise de către autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, în modul stabilit;
2) bunuri procurate din contul mijloacelor proprii sau provenite din donaţii şi sponsorizări legale.
80. Patrimoniul aflat în gestiunea Academiei:
1) se foloseşte pentru realizarea scopurilor statutare ale instituţiei;
2) poate fi oferit în locaţiune/arendă.
Capitolul IX
COOPERAREA INTERNAŢIONALĂ ŞI MOBILITATEA ACADEMICĂ
81. Cooperarea internaţională a Academiei include:
1) colaborarea cu partenerii de dezvoltare în domeniul formării profesionale a personalului în scopul asigurării condiţiilor pentru implementarea experienţei internaţionale;
2) participarea la procesul de elaborare, încheiere şi dezvoltare a acordurilor internaţionale, programelor de cooperare şi altor iniţiative cu diferite instituţii şi organizaţii de profil privind dezvoltarea profesională a funcţionarilor publici cu statut special;
3) dezvoltarea şi realizarea de parteneriate funcţionale pentru proiectele de educaţie, cercetare şi transfer de cunoştinţe.
82. Obiectivele cooperării internaţionale ale Academiei sunt:
1) stabilirea şi menţinerea relaţiilor de cooperare cu instituţii de învăţământ de profil din străinătate în domeniul formării personalului şi cercetărilor ştiinţifice, specifice organelor de aplicare a legii;
2) organizarea şi participarea la programe educaţionale internaţionale a angajaţilor în domeniile specifice instituţiei.
83. Obiectivele programelor de mobilitate academică a studenţilor şi cadrelor didactice sunt:
1) îmbunătăţirea calităţii şi semnificaţiei studiilor prin creşterea accesului transnaţional la resursele educaţionale ale altor ţări;
2) dezvoltarea şi adaptarea serviciilor educaţionale la cerinţele identificate la nivel naţional şi internaţional;
3) dezvoltarea cadrului optim de integrare a programelor de educaţie cu cercetarea ştiinţifică;
4) schimbul de experienţă cu mediile academice şi de cercetare în vederea asigurării învăţării pe parcursul întregii vieţi;
5) promovarea transparenţei, compatibilităţii şi recunoaşterii academice a studiilor şi a calificărilor obţinute în străinătate;
6) promovarea imaginii instituţiei şi a culturii naţionale peste hotarele ţării.
Capitolul X
VENITURILE ŞI CHELTUIELILE
84. Veniturile şi cheltuielile Academiei se efectuează în corespundere cu legislaţia finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale.
85. Politica de contabilitate a Academiei se elaborează şi se realizează în conformitate cu legislaţia şi se aprobă anual prin ordin al rectorului.
86. Rapoartele financiare şi statistice, dările de seamă fiscale se întocmesc şi se prezintă în conformitate cu legislaţia.
Capitolul XI
DISPOZIŢII FINALE
87. În scopul reglementării unitare a proceselor de învăţământ şi cercetare în Academie şi în cazul chestiunilor neprevăzute de prezentul Regulament, se vor aplica actele departamentale ale Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării în domeniile de referinţă, în măsura în care ele nu contravin (după caz) prevederilor ce reies din statutul funcţionarului public cu statut special din cadrul MAI.
88. În cazul în care unele prevederi din prezentul Regulament intră în contradicţie cu reglementările legale nou-apărute, se aplică prevederile actelor normative în cauză până la actualizarea necesară a Regulamentului.
Anexa nr.2
la Hotărârea Guvernului
nr.429 din 24 iunie 2020
MODIFICĂRILE
ce se operează în unele hotărâri ale Guvernului
1. Punctele 3 şi 4 din Hotărârea Guvernului nr.923/2001 cu privire la plasarea în cîmpul muncii a absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt superior şi profesional tehnic postsecundar şi postsecundar nonterţiar de stat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.108-109, art.972), cu modificările ulterioare, se completează cu textul „ , dacă normele speciale nu prevăd altfel”.
2. În anexa nr.3 la Hotărârea Guvernului nr.778/2009 cu privire la aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al acestuia (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.173, art.856), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1) poziţia „Academia „Ştefan cel Mare” se substituie cu poziţia „Academia „Ştefan cel Mare” ***”;
2) poziţia „Centrul integrat de pregătire pentru aplicarea legii” se exclude;
3) după poziţia „** Serviciul public cu statut de direcţie pe lângă minister” se completează cu o poziţie cu următorul cuprins:
„*** Instituţie publică de învăţământ superior pe lângă minister”.
3. Anexa nr.1 la Hotărârea Guvernului nr.896/2014 pentru aprobarea Nomenclatorului şi tarifelor la serviciile prestate contra plată, precum şi a Regulamentului cu privire la modul de formare şi utilizare a mijloacelor speciale ale subdiviziunilor Ministerului Afacerilor Interne, autorităţilor administrative şi subdiviziunilor din subordinea acestuia (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.325-332, art.963), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1) la poziţia 84 coloana 2, textul „(ciclul I, ciclul II), doctorat” se substituie cu textul „(ciclurile I, II şi III de studii)”;
2) la poziţia 86 coloana 2, cuvintele „superioare de învăţămînt” se substituie cu cuvintele „de învăţământ superior”;
3) poziţia 87 va avea următorul cuprins:
„87 | Servicii hoteliere | Pe bază de contract de prestare a serviciilor”; |
4) la poziţia 88 coloana 2, cuvintele „Obţinerea în avans a creditului de studii” se substituie cu cuvintele „Cursuri de limbi moderne”;
5) la poziţia 89 coloana 3, textul „1100 lei” se substituie cu textul „1500 lei”;
6) la poziţia 94 coloana 3, textul „0,9 lei/pagina” se substituie cu textul „1,5 lei/pagina”;
7) la poziţia 98 coloana 2, cuvintele „Instruirea (iniţială/continuă) a angajaţilor altor structuri de stat decât cele din cadrul Ministerului Afacerilor Interne” se substituie cu cuvintele „Formarea profesională iniţială, continuă sau managerială a beneficiarilor externi (cu excepţia Ministerului Afacerilor Interne)”.
4. Hotarârea Guvernului nr.460/2017 pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii nr.288 din 16 decembrie 2016 privind funcţionarul public cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.214-215, art.538), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1) în anexa nr.3 la Regulamentul cu privire la evoluţia în carieră a funcţionarilor publici cu statut special din cadrul Ministerului Afacerilor Interne:
a) la nivelul ierarhic A03 coloana a doua, după cuvintele „şef adjunct de catedră” se introduce textul „ , şef de departament”;
b) la nivelul ierarhic B02, coloana a doua, după cuvintele „lector universitar” se introduce textul „ , formator”;
2) anexa nr.2 la hotărâre se completează cu punctul 31 cu următorul cuprins:
„31. Prezentul Regulament nu se referă la concursul de admitere pe locurile cu finanţare de la bugetul de stat în instituţiile de învăţământ ale Ministerului Afacerilor Interne, în acest caz fiind aplicate criteriile generale de recrutare şi selectare a candidaţilor la studii, stabilite anual prin ordin al ministrului afacerilor interne, corelate cu cadrul general de organizare a admiterii în învăţământul naţional.”;
3) în anexa nr.5 la hotărâre:
a) la punctul 1 subpunctul 1), după cuvintele „procedurilor de personal” se completează cu textul „în privinţa funcţionarilor publici cu statut special,”;
b) în tabel:
în capul tabelului coloana a doua, cuvintele „procedurilor de personal ce derivă” se substituie cu textul „procedurilor de personal în privinţa funcţionarilor publici cu statut special, care derivă”;
poziţia „Rectorul Academiei „Ştefan cel Mare” a Ministerului Afacerilor Interne” va avea următorul cuprins:
„Rectorul Academiei „Ştefan cel Mare” a Ministerului Afacerilor Interne | - în privinţa funcţionarilor publici cu statut special din cadrul instituţiei: - angajează/numeşte în funcţie şi eliberează din funcţie, inclusiv salariaţii civili din contul funcţiilor publice cu statut special (la necesitate), precum şi personalul didactic/ştiinţifico-didactic din contul funcţiilor ştiinţifico-didactice, inclusiv superioare (la necesitate); - încetează şi modifică raportul de serviciu în cadrul instituţiei prin transfer, promovare, trimiterea în deplasare în interes de serviciu, detaşare, suspendare din funcţie, încetarea suspendării din funcţie, asigurarea interimatului funcţiei publice cu statut special (inclusiv de conducere), munca prin cumul, reîncadrare, angajare repetată în serviciul public cu statut special; - prelungeşte, în condiţiile legii, raportul de serviciu peste limita de vârstă stabilită, precum şi în cazurile stabilirii anterioare a pensiei sau obţinerii dreptului la pensie; - recunoaşte activitatea în ramurile civile înrudite cu specialitatea (funcţia) deţinută în cadrul instituţiei, în baza deciziei comisiei create în cadrul instituţiei, cu atribuţii de examinare a cererilor respective; cu excepţia cazurilor: de transfer, suspendare din funcţie, promovare, reîncadrare, angajare/numire şi eliberare din funcţie, prelungire a raportului de serviciu, angajare repetată în serviciul public cu statut special, aplicare a sancţiunilor disciplinare – care vizează funcţiile publice cu statut special de conducere de prim-prorector şi prorectori (în afară de transferul din aceste funcţii în funcţii inferioare acestora din cadrul instituţiei); - în privinţa studenţilor cu statut special: - înmatriculează şi restabileşte la studii, concomitent cu angajarea în serviciul public cu statut special; - promovează în următorul an de studii; - numeşte şi confirmă în funcţii de conducere, precum şi eliberează din funcţii de conducere; - efectuează transferul în interiorul facultăţilor de la un domeniu de formare profesională la altul, de la o specialitate (specializare) la alta, de la o formă de învăţământ la alta, precum şi transferul de la o facultate la alta, în condiţiile regulamentare; - suspendă şi încetează suspendarea din serviciul public cu statut special în condiţiile reglementate de lege; - exmatriculează de la studii, inclusiv din motive negative, concomitent cu încetarea raportului de serviciu în cadrul MAI; - detaşează la dispoziţia instituţiilor beneficiare absolvenţii şi studenţii care nu au promovat examenul de licenţă, în baza deciziei Comisiei de stat de repartizare; - detaşează la studii peste hotare în baza acordurilor de colaborare interstatale/interministeriale/interuniversitare şi programelor de mobilitate academică; - în privinţa întregului corp de funcţionari publici cu statut special, inclusiv studenţii cu statut special (după caz): - acordă stimulările prevăzute în Statutul disciplinar al funcţionarului public cu statut special din cadrul MAI, cu excepţia acordării titlului de onoare sau a distincţiei MAI, premierii cu arme de foc şi inscripţionarea acestora cu textul care atestă premierea; - aplică sancţiuni disciplinare, cu excepţia prim-prorectorului şi prorectorilor; - acordă concedii anuale de odihnă (vacanţe), suplimentare, neplătite, sociale, de creaţie, pentru studii, precum şi alte tipuri de concedii prevăzute de lege; - modifică datele de evidenţă ale personalului, cu excepţia prim-prorectorului şi prorectorilor; - acordă numere personale, cu excepţia prim-prorectorului şi prorectorilor; - stabileşte vechimea în serviciu (muncă) în cazurile prevăzute de actele normative; - stabileşte sporuri, adaosuri, suplimente de plată la salariu (inclusiv pentru cumularea funcţiilor) şi acordă ajutoare materiale, premii anuale, indemnizaţii, compensaţii şi alte plăţi, potrivit reglementărilor legale şi în limita fondului de salarizare; - alte proceduri: modifică statul de organizare în privinţa funcţiilor didactice de conducere, ştiinţifico-didactice, didactice şi didactice auxiliare din cadrul facultăţilor,decanatelor, catedrelor, departamentelor, în limita numărului de funcţii iniţial stabilit pentru fiecare categorie. Note: Rectorul Academiei „Ştefan cel Mare” a MAI sau persoana ce asigură interimatul funcţiei de rector poate dispune delegarea temporară a drepturilor privind aplicarea procedurilor de personal către prim-prorectorul sau prorectorii instituţiei. În cazul vacanţei funcţiei de rector, de regulă, atribuţiile acestuia sunt îndeplinite temporar, până la suplinirea funcţiei sau dispunerea asigurării interimatului, de către prim-prorectorul instituţiei. Competenţele enumerate sunt exercitate plenipotenţiar şi de persoana ce asigură interimatul funcţiei de rector sau îndeplineşte temporar atribuţiile acestuia. | - acordă, în condiţiile legii, funcţionarilor publici cu statut special din corpul de ofiţeri din subordine gradele speciale până la gradul de comisar inclusiv, cu excepţia prim-prorectorului şi prorectorilor; - acordă, în condiţiile legii, funcţionarilor publici cu statut special din corpul de subofiţeri din subordine şi studenţilor cu statut special din cadrul instituţiei gradele speciale până la gradul de agent-şef principal inclusiv; - echivalează, confirmă şi restabileşte în gradele speciale, cu excepţia prim-prorectorului şi prorectorilor.”; |
poziţia „Directorul Centrului integrat de pregătire pentru aplicarea legii” se exclude.
Anexa nr.3
la Hotărârea Guvernului
nr.429 din 24 iunie 2020
LISTA
hotărârilor Guvernului care se abrogă
1. Hotărârea Guvernului nr.35/2018 cu privire la construcţia Centrului integrat de pregătire pentru aplicarea legii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.18-26, art.41).
2. Hotărârea Guvernului nr.53/2018 cu privire la Centrul integrat de pregătire pentru aplicarea legii al Ministerului Afacerilor Interne (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.18-26, art.59), cu modificările ulterioare.
Anexa nr.4 la Hotărârea Guvernului nr.429 din 24 iunie 2020
PLAN DE ACŢIUNI pentru anii 2020-2021 privind operaţionalizarea Centrului integrat de pregătire pentru aplicarea legii al Academiei „Ştefan cel Mare” a Ministerului Afacerilor Interne
| ||||||
Acţiuni | Subacţiuni | Indicatori de performanţă | Termene de realizare | Instituţii responsabile | Cost estimat (mii lei) | Sursă de finanţare |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Obiectivul 1. Organizarea şi desfăşurarea formării profesionale | ||||||
1.1. Elaborarea documentelor de organizare, planificare, desfăşurare şi evidenţă a formării profesionale | Elaborarea suporturilor de curs | Suporturi de curs elaborate şi aprobate | Trimestrul IV, 2020 | Ministerul Afacerilor Interne | 10000,00 | Suport complimentar pentru reforma Poliţiei CRIS: ENI/2015/038-144, finanţat în cadrul Instrumentului european de vecinătate (Twinning privind reforma instruirii iniţiale şi continue a sistemului de poliţie) |
1.2. Organizarea şi desfăşurarea formării personalului prevăzut în mijloacele de verificare aferente suportului bugetar al Uniunii Europene | 1.2.1. Operaţionalizarea parţială a Centrului integrat de pregătire pentru aplicarea legii al Academiei „Ştefan cel Mare” a Ministerului Afacerilor Interne (în continuare – Centru) prin recrutarea, selectarea şi absolvirea cursurilor de formare iniţială şi formare continuă | 200 de cursanţi ai Poliţiei şi Inspectoratului General de Carabinieri – absolvenţi ai cursurilor de formare iniţială; 400 de angajaţi ai structurilor Ministerului Afacerilor Interne – absolvenţi ai cursurilor de formare continuă | Fazele I şi a II-a: septembrie – decembrie, 2020; fazele a III-a şi a IV-a: ianuarie – aprilie 2021; fazele a V-a şi a IV-a: septembrie – decembrie 2021 | Ministerul Afacerilor Interne | 9520,00 | În limitele alocaţiilor bugetare aprobate; suport complimentar pentru reforma Poliţiei CRIS: ENI/2015/038-144, finanţat în cadrul Instrumentului european de vecinătate (Twinning privind reforma instruirii iniţiale şi continue a sistemului de poliţie) |
1.2.2. Operaţionalizarea completă a Centrului | 400 de cursanţi ai Poliţiei şi Inspectoratului General de Carabinieri selectaţi şi recrutaţi la cursurile de formare iniţială; 1600 de angajaţi ai structurilor Ministerului Afacerilor Interne şi ai altor instituţii de aplicare a legii – absolvenţi ai cursurilor de formare continuă | Septembrie 2021 | Ministerul Afacerilor Interne | |||
Obiectivul 2. Proiectarea, repararea, amenajarea, dotarea şi dezvoltarea Centrului | ||||||
2.1. Proiectarea edificiilor Centrului şi a infrastructurii aferente (mun.Chişinău, str.Sfânta Vineri, nr.7) | 2.1.1. Realizarea documentaţiei de proiect de execuţie şi a devizului de cheltuieli pentru reparaţia capitală a infrastructurii Centrului | Documentaţie de proiect de execuţie şi deviz de cheltuieli elaborate, recepţionate şi verificate | Iulie 2020 | Ministerul Afacerilor Interne | 12600,00 | Suport bugetar pentru reforma Poliţiei CRIS: ENI/2015/038-144, finanţat în cadrul Instrumentului european de vecinătate |
2.1.2. Verificarea proiectului tehnic şi obţinerea avizelor necesare pentru reparaţia capitală a edificiilor | Proiect tehnic avizat de Î.S. „Institutul de Proiectări pentru Organizarea Teritoriului” | August 2020 | Ministerul Afacerilor Interne | 1100,00 | ||
2.2. Reparaţia capitală a edificiilor, realizarea infrastructurii, instalarea comunicaţiilor şi amenajarea teritoriului Centrului (mun.Chişinău, str.Sfânta Vineri, nr.7) | 2.2.1. Achiziţia lucrărilor de reparaţie capitală a edificiilor Centrului, precum şi a infrastructurii aferente | Caiete de sarcini elaborate; procedură de licitaţie lansată | Septembrie 2020 | Ministerul Afacerilor Interne | 226800,00 | Suport bugetar pentru reforma Poliţiei CRIS: ENI/2015/038-144, finanţat în cadrul Instrumentului european de vecinătate; Suport pentru reforma Poliţiei CRIS: ENI/2015/038-144, finanţat în cadrul Instrumentului european de vecinătate |
2.2.2. Efectuarea lucrărilor de reparaţii pentru operaţionalizarea parţială a Centrului (sistematizare, infrastructură, instalare a comunicaţiilor – faza I) | Calendar de execuţie a lucrărilor realizat şi respectat; lucrări planificate şi desfăşurate conform calendarului de execuţie a lucrărilor | Trimestrul IV, 2020 | Ministerul Afacerilor Interne | 226800,00 42000,00 | Suport pentru reforma Poliţiei CRIS: ENI/2015/038-144, finanţat în cadrul Instrumentului european de vecinătate; în limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externe de finanţare | |
2.2.3. Efectuarea lucrărilor de reparaţii pentru operaţionalizarea completă a Centrului (infrastructură, finisaje şi amenajare a teritoriului – faza a II-a) | 2021 | Ministerul Afacerilor Interne | ||||
2.2.4. Dotarea cu echipamente, mijloace şi bunuri pentru operaţionalizarea parţială a Centrului (faza I) | Echipamente, mijloace şi bunuri achiziţionate potrivit planurilor anuale de achiziţii aprobate | 2021 | Ministerul Afacerilor Interne | |||
2.2.5. Dotarea cu echipamente, mijloace şi bunuri pentru operaţionalizarea completă a Centrului (faza a II-a) | 2021 | Ministerul Afacerilor Interne | 64000,00 | În limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externe de finanţare | ||
2.2.6. Recepţia finală a lucrărilor de reparaţii, infrastructură, instalare a comunicaţiilor şi amenajare a teritoriului Centrului | Documente de recepţie finală cantitativă şi calitativă a lucrărilor de reparaţii, infrastructură, instalare a comunicaţiilor şi amenajare a teritoriului Centrului aprobate de beneficiar | 2021 | Ministerul Afacerilor Interne | - | În limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externe de finanţare | |
2.3. Asigurarea capacităţilor administrative şi logistice pentru sustenabilitatea şi dezvoltarea Centrului | 2.3.1. Asigurarea, prin programe de dotare, a echipamentelor, mijloacelor, bunurilor, consumabilelor şi materialelor necesare Centrului | Mecanisme şi instrumente stabilite şi aplicate; proiecte elaborate şi aprobate; parteneriate stabilite | 2021 | Ministerul Afacerilor Interne | 17388,63 | În limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externe de finanţare |
2.3.2. Asigurarea sustenabilităţii şi a dezvoltării instituţionale a Centrului | Planul de dezvoltare instituţională a Centrului pentru anii 2022-2025 aprobat; mecanisme şi instrumente de asigurare a sustenabilităţii stabilite şi aplicate | 2021 | Ministerul Afacerilor Interne | 17388,63 | În limitele alocaţiilor bugetare aprobate; surse externe de finanţare |
