H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Metodologiei de finanţare a proiectelor
din domeniile cercetării şi inovării
nr. 382 din 01.08.2019
Monitorul Oficial nr.256-259/507 din 16.08.2019
* * *
În temeiul art.52 din Codul cu privire la ştiinţă şi inovare al Republicii Moldova nr.259/2004 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.364-370, art.624), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
1) Metodologia de finanţare a proiectelor din domeniile cercetării şi inovării, conform anexei nr.1;
2) modelul contractului de finanţare a proiectului de cercetare şi inovare, conform anexei nr.2.
2. Agenţia Naţională pentru Cercetare şi Dezvoltare organizează concursul proiectelor din domeniile cercetării şi inovării.
3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.
4. La data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, se abrogă:
1) Hotărîrea Guvernului nr.633/2002 despre aprobarea Regulamentului privind modul de finanţare a sferei cercetare-dezvoltare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.69-70, art.726);
2) Hotărîrea Guvernului nr.809/2015 cu privire la aprobarea Acordului de parteneriat dintre Guvern şi Academia de Ştiinţe a Moldovei pentru anul 2015 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.306-310, art.903);
3) Hotărîrea Guvernului nr.1452/2016 cu privire la aprobarea Acordului de parteneriat dintre Guvern şi Academia de Ştiinţe a Moldovei pentru anul 2016 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.19-23, art.34).
PRIM-MINISTRU | Maia SANDU |
Contrasemnează: | |
Ministrul educaţiei, culturii şi cercetării | Liliana Nicolaescu-Onofrei |
Ministrul finanţelor | Natalia Gavriliţa |
Nr.382. Chişinău, 1 august 2019. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.382 din 1 august 2019
METODOLOGIA
de finanţare a proiectelor din domeniile cercetării şi inovării
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Metodologia de finanţare a proiectelor din domeniile cercetării şi inovării (în continuare – Metodologie) reglementează procedura de organizare şi desfăşurare a concursului de proiecte din domeniile cercetării şi inovării în vederea finanţării lor din bugetul de stat.
2. Din bugetul de stat se finanţează proiectele din domeniile cercetării şi inovării care corespund priorităţilor strategice stabilite în Programul naţional în domeniile cercetării şi inovării, aprobat de Guvern. În acest sens, se vor organiza concursuri pentru următoarele tipuri de proiecte:
1) programe de stat – proiecte de cercetare ştiinţifică fundamentală şi/sau aplicativă care au drept scop dobîndirea de noi cunoştinţe, formularea şi verificarea a noi ipoteze şi teorii într-un domeniu sau mai multe domenii ale ştiinţei, în corespundere cu priorităţile şi direcţiile strategice aprobate de Guvern;
11) proiecte de stimulare a excelenţei cercetărilor ştiinţifice – proiecte de cercetare ştiinţifică fundamentală şi/sau aplicativă, care au drept scop stimularea cercetărilor ştiinţifice de înaltă calitate, aduc valoare adăugată în dezvoltarea de noi direcţii de cercetare, contribuie la descoperiri importante, creează şi dezvoltă în mod original modele, teorii şi metode deja cunoscute, aplicabile în diverse domenii ale ştiinţei;
2) proiecte de transfer tehnologic – proiecte care includ activităţi de punere în aplicare a rezultatelor inovării în scopul obţinerii produselor şi serviciilor noi, al sporirii performanţelor, precum şi al îmbunătăţirii eficienţei acestora;
21) proiecte de inovare – proiecte care includ activităţi ce au ca scop aplicarea rezultatului obţinut de pe urma cercetării şi/sau experienţei practice, care sunt orientate spre utilizarea în activitatea practică şi/sau comercializarea pe piaţă a materialelor, produselor sau dispozitivelor, procedeelor, sistemelor şi serviciilor noi sau ameliorate substanţial;
22) vouchere inovaţionale – proiecte care au drept scop achiziţionarea de către agenţii economici a serviciilor de consultanţă şi a expertizei de la organizaţiile din domeniile cercetării şi inovării, în vederea introducerii inovaţiilor în activitatea lor economică;
3) proiecte bi-/multilaterale – proiecte în consorţiu, în care participă, pe de o parte, o organizaţie de drept public şi/sau drept privat din domeniile cercetării şi inovării din Republica Moldova, independent sau în parteneriat cu alte organizaţii, şi, pe de altă parte, una sau mai multe organizaţii de peste hotare în vederea implementării unui proiect comun;
4) programe de postdoctorat – proiecte desfăşurate în scopul realizării cercetărilor ştiinţifice fundamentale şi aplicative avansate, avînd ca obiectiv principal oferirea de oportunităţi suplimentare în evoluţia profesională pentru o carieră în cercetare;
5) proiecte pentru tinerii cercetători – proiecte din domeniile cercetării şi inovării, implementate de grupuri de cercetători tineri, care au drept conducător un cercetător cu vârsta de până la 40 de ani inclusiv, care deţine titlul ştiinţific de doctor;
6) proiecte pe probleme de interes stringent – proiecte de cercetare iniţiate la solicitarea Guvernului sau a altor autorităţi publice, îndreptate spre soluţionarea unor probleme specifice, de interes major, care nu puteau fi prevăzute în Programul naţional în domeniile cercetării şi inovării;
7) proiecte pe domeniile specializării inteligente – proiecte din domeniile cercetării şi inovării, cu o durată de 2 ani, care vizează una dintre nişele de specializare inteligentă identificate la nivel naţional şi care contribuie la corelarea resurselor ştiinţifice cu nevoile mediului de afaceri;
8) proiecte pentru dezvoltarea infrastructurii din domeniile cercetării şi inovării – proiecte ce au ca scop consolidarea infrastructurii de cercetare şi inovare prin crearea centrelor de excelenţă interdisciplinare şi/sau instituţionale, a clusterelor ştiinţifico-inovaţionale şi/sau a parcurilor ştiinţifico-tehnologice şi a incubatoarelor de inovare;
9) alte tipuri de proiecte.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
3. Beneficiarii finanţării proiectelor de cercetare şi inovare din bugetul de stat sînt organizaţiile din domeniile cercetării şi inovării, în conformitate cu art.95 şi 96 din Codul cu privire la ştiinţă şi inovare al Republicii Moldova nr.259/2004.
4. În sensul prezentei Metodologii se definesc următoarele noţiuni:
autoritate contractantă – autoritate care organizează şi asigură contractarea proiectelor de cercetare şi inovare declarate cîştigătoare în urma concursului;
propunere de proiect – descriere detaliată a ansamblului de activităţi şi acţiuni preconizate în cadrul proiectului de cercetare şi inovare ce se înaintează pentru a fi finanţat din bugetul de stat;
expertiza propunerii de proiect – proces de analiză şi apreciere complexă a proiectelor din domeniile cercetării şi inovării şi a rezultatelor preconizate, în scopul formulării concluziilor argumentate privind necesitatea şi oportunitatea finanţării activităţilor descrise în propunerile de proiecte din contul mijloacelor bugetului de stat;
contract de finanţare a proiectului de cercetare şi inovare – act juridic încheiat între autoritatea contractantă şi persoana juridică, subiect din domeniile cercetării şi inovării, al cărui proiect a fost aprobat pentru finanţare în urma concursului în calitate de beneficiar. În cazul în care beneficiar este o organizaţie de drept public din domeniile cercetării şi inovării fără autonomie financiară, contractul va fi coordonat cu fondatorul;
solicitant – organizaţie din domeniile cercetării şi inovării care participă la concursul de proiecte în vederea obţinerii finanţării din bugetul de stat;
beneficiar – organizaţie din domeniile cercetării şi inovării căreia, în urma concursului naţional de proiecte, i se atribuie finanţare din bugetul de stat;
cofinanţare – finanţare suplimentară de către alţi donatori (organizaţia beneficiară, agenţi economici, parteneri externi etc.) pentru realizarea unui proiect de cercetare şi inovare;
deviz de cheltuieli – descifrare a cheltuielilor în anexa la contractul de finanţare, în care este prevăzut modul de repartizare a sumelor alocate pentru un proiect;
punctaj negativ – punctaj sub nivelul punctajului de trecere stabilit în fişa de evaluare a propunerii de proiect;
punctaj pozitiv – punctaj egal sau peste nivelul punctajului de trecere stabilit în fişa de evaluare a propunerii de proiect;
punctaj maxim – punctaj maxim ce poate fi obţinut ca urmare a evaluării unei propuneri de proiect în cazul în care expertul acordă punctaj maxim la toate criteriile/subcriteriile de evaluare;
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
5. Prezenta Metodologie se bazează pe următoarele principii:
1) transparenţă – plasarea informaţiei privind procedurile de organizare şi desfăşurare a concursului, de finanţare şi monitorizare a proiectelor;
2) tratament egal – aplicarea în mod nediscriminatoriu a prevederilor actelor normative subiecţilor din domeniile cercetării şi inovării la toate etapele de desfăşurare a concursurilor de proiecte;
3) obiectivitate şi competenţă – desfăşurarea procesului de concurs şi expertiză a proiectelor în condiţii de profesionalism, obiectivitate, imparţialitate, conform prerogativelor legal atribuite;
4) confidenţialitate – păstrarea datelor cu caracter personal şi a altor informaţii ce aduc atingere drepturilor de proprietate industrială şi intelectuală;
5) neretroactivitate – excluderea posibilităţii acordării de a acorda mijloace din bugetul de stat unei activităţi din cadrul unui proiect/unor proiecte a căruia/a căror executare a fost deja începută sau finalizată la data încheierii contractului de finanţare;
6) competiţie – rivalitate sau concurenţă între doi sau mai mulţi beneficiari pentru soluţionarea cît mai eficientă a unei probleme ştiinţifice cu caracter teoretic, aplicativ şi inovativ;
7) deontologie şi etică în cercetare – respectarea normelor de conduită şi excluderea conflictului de interese în domeniile cercetării şi inovării de către subiecţii implicaţi.
6. La concursul de proiecte din domeniile cercetării şi inovării pot participa organizaţiile din domeniile cercetării şi inovării care intră sub incidenţa prevederilor art.15 din Codul cu privire la ştiinţă şi inovare al Republicii Moldova nr.259/2004, independent sau în clustere/parteneriate cu alţi subiecţi din domeniile cercetării şi inovării, inclusiv cu reprezentanţii mediului de afaceri, ai societăţii civile, ai organizaţiilor internaţionale şi ai partenerilor de dezvoltare ai Republicii Moldova, în conformitate cu acordurile încheiate.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
7. Finanţarea proiectelor se va face în limitele alocaţiilor aprobate în acest scop în legea bugetară anuală.
8. Durata proiectelor prezentate la concurs nu poate fi mai mică de 6 luni şi mai mare de 4 ani.
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
II. MODUL DE ORGANIZARE ŞI DESFĂŞURARE A CONCURSULUI DE SELECTAREA
PROIECTELOR DIN DOMENIILE CERCETĂRII ŞI INOVĂRII
9. Proiectele de cercetare şi inovare vor fi orientate spre integrarea rezultatelor ştiinţifice şi inovaţionale din Republica Moldova în Spaţiul European de Cercetare, precum şi spre integrarea în reţelele de infrastructură regională şi internaţională.
91. Proiectele de transfer tehnologic se implementează în parteneriat între o organizaţie din domeniile cercetării şi inovării din Republica Moldova, care transferă cunoştinţe şi tehnologii obţinute de pe urma cercetării ştiinţifice şi/sau dezvoltării tehnologice, inclusiv ce rezultă din utilizarea obiectelor de proprietate intelectuală (brevete de invenţii, modele industriale, topografie a circuitelor integrate, know-how etc.), şi una sau mai multe organizaţii partenere naţionale şi/sau internaţionale.
[Pct.91 introdus prin Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
10. Selectarea şi finanţarea proiectelor din domeniile cercetării şi inovării din bugetul de stat se efectuează prin concurs public, anunţat de către Agenţia Naţională pentru Cercetare şi Dezvoltare (în continuare – Agenţie), în baza prezentei Metodologii. Agenţia organizează şi desfăşoară concursuri de proiecte, asigură expertizarea independentă a proiectelor înaintate la concursuri în scopul distribuţiei alocaţiilor bugetare pentru finanţarea acestora.
11. Procesul de expertizare a proiectelor din domeniile cercetării şi inovării este gestionat prin intermediul unui sistem informatic din domeniile cercetării şi inovării, care include date privind proiectele, finanţarea, resursele umane, infrastructurile de cercetare, rezultatele ştiinţifice şi modurile de validare (publicaţii, produse, brevete).
12. Lansarea concursurilor de proiecte se face de către Agenţie prin publicarea anunţului de participare (în continuare – anunţ) pe pagina web oficială a Agenţiei. Anunţul poate fi preluat spre diseminare şi de alte entităţi interesate. Pachetul de informaţii conţinut în anunţ va fi pus în dezbatere publică pentru cel puţin 15 zile pentru a asigura eliminarea unor condiţii discriminatorii de participare.
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
121. Agenţia decide modalitatea şi etapele de organizare a fiecărui concurs în parte. Concursurile pentru proiectele de transfer tehnologic se organizează, de regulă, în 2 etape: prima etapă – înaintarea ideii de proiect/ propunerii preliminare de proiect; etapa a doua – înaintarea propunerii de proiect detaliate. Pachetul de informaţii elaborat pentru fiecare concurs este discutat anterior publicării anunţului în cadrul Consiliului Agenţiei.
[Pct.121 introdus prin Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
13. Anunţul va conţine informaţii cu privire la:
1) prioritatea şi direcţia strategică a domeniilor cercetării şi inovării în cadrul căreia se lansează concursul;
2) cuantumul total al mijloacelor financiare destinate finanţării proiectelor relevante pentru respectiva prioritate strategică şi durata proiectului;
3) condiţiile de participare la concurs;
4) lista actelor necesare pentru dosarul de proiect;
5) modalitatea de prezentare a dosarului de proiect;
6) termenul-limită de prezentare a dosarului de proiect;
7) criteriile de evaluare a proiectelor;
8) calendarul de desfăşurare a concursului de proiecte;
9) documentele instructive (partea tehnică şi partea financiară);
10) datele de contact ale persoanelor responsabile să ofere asistenţă privind redactarea tehnică a propunerilor de proiecte.
131. Pentru concursurile desfăşurate în două etape, informaţiile de la punctul 13 se specifică pentru fiecare etapă.
[Pct.131 introdus prin Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
14. Propunerile de proiecte se perfectează conform formularului-tip, elaborat de către Agenţie şi publicat pe pagina web oficială, şi se depun obligatoriu on-line, prin intermediul unui sistem informaţional.
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
15. Propunerile de proiecte vor conţine informaţii despre componenţa echipei de cercetare, scop, obiective, activităţi, rezultate scontate, impactul socioeconomic şi valoarea finanţării. În cazul clusterelor/parteneriatelor de cercetare şi inovare se va prezenta acordul de colaborare dintre parteneri, cu indicarea persoanei juridice, lider al clusterului/parteneriatului.
[Pct.15 completat prin Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
16. Termenul de depunere a propunerilor de proiecte se stabileşte prin indicarea exactă a datei, lunii şi anului calendaristic, dar nu mai puţin de 30 de zile de la data publicării anunţului.
17. Propunerile de proiecte depuse după termenul-limită stabilit nu se examinează de către Agenţie.
18. Agenţia va acorda asistenţă şi consultanţă privind exigenţele tehnice de completare a formularelor-tip şi va răspunde la orice solicitare de clarificări în cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii solicitării de către participant, însă nu mai tîrziu decît cu 5 zile lucrătoare înainte de data-limită pentru depunerea propunerilor de proiect. În procesul de acordare a asistenţei şi consultanţei, Agenţia nu are dreptul de a se implica în elemente de conţinut de natură să afecteze corectitudinea concursului.
19. Condiţiile pentru participarea la concursul de proiecte sînt:
1) organizaţia să nu fie declarată conform legii în stare de insolvabilitate sau conturile sale bancare să nu fie blocate conform unei hotărîri judecătoreşti irevocabile;
2) organizaţia să dispună de dreptul de a desfăşura activitate de cercetare şi inovare în baza actului de constituire/statutului;
3) organizaţia să nu fi încălcat prevederile altui contract de finanţare a proiectelor din domeniile cercetării şi inovării încheiat anterior.
20. Agenţia, în termen de 10 zile lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a dosarelor de proiecte, verifică îndeplinirea de către acestea a criteriilor de eligibilitate pentru participare la concurs şi declară propunerile de proiect eligibile/neeligibile.
21. În cazul în care niciun participant nu s-a înregistrat la concursul anunţat pentru o prioritate strategică a domeniilor cercetării şi inovării sau a fost considerată eligibilă doar o singură propunere de proiect, Agenţia prelungeşte termenul de depunere a propunerilor de proiecte cu cel mult 30 de zile sau anunţă concurs repetat.
[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
22. Dacă, în urma concursului repetat, numai un participant a fost declarat eligibil, propunerea sa de proiect se supune procesului de expertiză în modul prevăzut de prezenta Metodologie.
23. Rezultatele examinării eligibilităţii propunerilor de proiecte se publică pe pagina web oficială a Agenţiei în termen de cel mult 30 de zile de la expirarea termenului indicat în pct.20 şi 21, după care are loc procesul de expertiză a propunerilor de proiecte declarate eligibile.
231. Conducătorul de proiect poate contesta rezultatele examinării eligibilităţii propunerilor de proiecte în termen de 3 zile lucrătoare de la data publicării rezultatelor. Termenul de examinare a contestaţiilor este de 3 zile lucrătoare. Rezultatele contestării sunt definitive, dar pot fi contestate în ordinea contenciosului administrativ.
[Pct.231 în redacţia Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
[Pct.231 introdus prin Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
232. Expertiza propunerilor de proiecte în cadrul concursului este efectuată, prin intermediul unui sistem informaţional, de către doi experţi selectaţi din Registrul experţilor independenţi sau în conformitate cu pct.28. În cazul în care punctajul pozitiv acordat de experţi are un decalaj mai mare de 20% din punctajul maxim sau în cazul în care un expert acordă punctaj pozitiv şi altul – punctaj negativ, va fi implicat un al treilea expert. Punctajul total pentru fiecare expertiză a propunerii de proiect se stabileşte prin sumarea punctelor acordate de către expert pentru fiecare criteriu de expertiză. Experţii sunt selectaţi în baza metodologiei elaborate şi aprobate de către Agenţie.
[Pct.232 introdus prin Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
233. Pentru concursurile de transfer tehnologic desfăşurate în două etape, ideile de proiect/propunerile preliminare de proiect recepţionate în prima etapă de concurs se expertizează de către un panel de evaluatori constituit prin ordin al directorului general al Agenţiei. În cadrul panelului se includ reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi Cercetării, ai Consiliului Consultativ pentru Ştiinţă şi Tehnologie şi, după caz, ai Camerei de Comerţ şi Industrie, precum şi reprezentanţi ai băncilor şi/sau ai mediului de afaceri. Propunerile de proiecte acceptate pentru a doua etapă a concursului urmează procedura de evaluare standard.
[Pct.233 introdus prin Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
24. Expertiza propunerilor de proiecte se realizează prin expertiza individuală şi expertiza în cadrul panelului de experţi pe priorităţi strategice. În procesul de expertiză individuală, fiecare expert acordă punctajul corespunzător pentru fiecare criteriu de expertiză conform fişei de evaluare şi face un comentariu detaliat privind punctajul acordat. Expertiza individuală se organizează astfel încât experţii să nu cunoască modul de evaluare şi punctajul acordat de fiecare dintre ei la aceeaşi propunere de proiect. Fişele cu rezultatele expertizei individuale se transmit conducătorilor de proiect, care pot formula comentarii pe marginea acestora. Comentariile se transmit Agenţiei în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii fişelor.
[Pct.24 modificat prin Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
[Pct.24 în redacţia Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
25. Propunerile de proiecte, însoţite de fişele cu rezultatele expertizei individuale şi de comentariile conducătorilor de proiect, sunt examinate de către panelul de experţi. Acesta se constituie din 5-12 experţi care nu au participat la expertiza individuală. Pentru evaluarea propunerilor de proiecte de transfer tehnologic, în panelul de experţi se includ şi reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi Cercetării, ai Consiliului Consultativ pentru Ştiinţă şi Tehnologie şi, după caz, ai altor ministere, precum şi reprezentanţi ai Camerei de Comerţ şi Industrie, ai băncilor şi/sau ai mediului de afaceri. Panelul de experţi examinează propunerile de proiecte care au obţinut punctaje pozitive în expertiza individuală. Punctajul final se va acorda de către panelul de experţi, care va ierarhiza propunerile de proiecte în baza analizei expertizei individuale. Pentru punctajul final al unei propuneri de proiect se ia în considerare valoarea medie a punctajelor totale din două/trei fişe de evaluare, valoare care este acceptată ca atare sau ajustată, prin majorare ori micşorare, în funcţie de concluziile panelului de experţi. Panelul de experţi va argumenta ajustarea punctajului final referindu-se la criteriul/subcriteriul pentru care s-a intervenit, dar ajustarea va fi efectuată în marja de 5% din valoarea medie a punctajelor totale acordate în expertiza individuală. Panelul de experţi va ierarhiza propunerile de proiecte în ordinea descrescătoare a valorii punctajului final obţinut şi va emite recomandări pentru Consiliul Agenţiei.
[Pct.25 în redacţia Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
[Pct.25 în redacţia Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
26. Fişa de evaluare conţine obligatoriu criteriile de evaluare, punctajul minim şi maxim pentru fiecare criteriu, argumentarea punctajului acordat şi concluziile.
[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
27. Fişele de evaluare se păstrează la Agenţie pe tot parcursul derulării proiectelor. Agenţia este obligată să prezinte extrase din fişele de evaluare conducătorului de proiect, respectînd confidenţialitatea experţilor.
28. Pentru desfăşurarea procesului de expertiză, Agenţia, în baza acordurilor de colaborare, poate delega prestarea serviciilor de expertiză altor instituţii similare de peste hotare.
29. Agenţia este responsabilă de luarea măsurilor necesare privind stabilirea, asigurarea şi coordonarea procesului de expertiză cu maximum de eficienţă. Consiliul Agenţiei poate solicita Agenţiei repetarea procesului de expertiză în cazul în care sunt constatate încălcări de procedură/metodologie.
[Pct.29 completat prin Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
30. În scopul organizării şi desfăşurării procesului de expertiză, Agenţia stabileşte modul şi calendarul de lucru al experţilor.
[Pct.31 abrogat prin Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
32. Registrul experţilor independenţi este un registru de stocare şi înregistrare a informaţiilor despre experţii independenţi, ţinut în mod continuu de Agenţie. Criteriile şi modul de înregistrare a experţilor independenţi sînt aprobate de Agenţie şi sînt publice. Agenţia va asigura confidenţialitatea datelor despre experţi în raport cu participanţii la concurs.
33. La desemnarea experţilor independenţi se va evita conflictul de interese. Conflict de interese reprezintă suprapunerea dintre exercitarea atribuţiilor în calitate de expert şi interesele personale ale experţilor în calitate de persoane private, care ar putea influenţa necorespunzător evaluarea obiectivă şi imparţială a propunerilor de proiecte. Expertul nu trebuie să fie în relaţii de rudenie, de muncă sau în relaţii contractuale de prestare a serviciilor cu participanţii la concurs.
34. Informaţia despre modul de organizare şi desfăşurare a expertizei se publică în pachetul de informaţii referitoare la concurs pe pagina web oficială a Agenţiei.
35. Propunerile de proiecte declarate eligibile se expertizează conform calendarului stabilit în pachetul de informaţii referitoare la concursul anunţat conform fiecărei priorităţi strategice.
36. Criteriile de expertiză a propunerilor de proiect se stabilesc de către Agenţie pentru fiecare concurs în parte şi se vor referi inclusiv la:
1) relevanţa tehnico-ştiinţifică şi excelenţa;
2) impactul socioeconomic potenţial al proiectului, corelat cu rezultatele scontate şi rentabilitatea;
3) programul de realizare a activităţilor în cadrul proiectului, termenele şi costurile solicitate;
4) componenţa echipei de cercetare.
[Pct.36 modificat prin Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
37. Criteriile de expertiză a propunerilor de proiecte se publică pe pagina web oficială a Agenţiei concomitent cu plasarea anunţului şi nu pot fi schimbate pe toată durata concursului.
38. Validarea rezultatelor expertizei proiectelor se realizează de Consiliul Agenţiei după expirarea termenului de soluţionare a contestaţiilor.
39. În cazul în care mai multe propuneri de proiecte în concurs din cadrul aceleiaşi priorităţi din domeniile cercetării şi inovării au acumulat un număr egal de puncte, Consiliul Agenţiei va acorda prioritate propunerilor conform următoarelor criterii:
1) numărul mai mare de tineri cu vîrsta pînă la 35 de ani în echipă (nu mai puţin de 20%);
2) impactul ştiinţific semnificativ al cercetărilor la nivel internaţional;
3) facilitarea realizării coeziunii dintre sectorul public şi privat, dintre universităţi şi institute de cercetare;
4) numărul de conexiuni dintre domenii de cercetare şi inovare.
40. Rezultatele expertizei propunerilor de proiecte se ierarhizează în ordine descrescătoare a valorii punctajului obţinut şi se fac publice.
41. Conducătorul de proiect poate depune contestaţie privind rezultatele concursului, în termen de 3 zile lucrătoare de la data publicării rezultatelor acestuia. Contestaţiile pot conţine exclusiv obiecţii cu privire la încălcările de procedură şi sau metodologice. Termenul de examinare a contestaţiilor este de 10 zile lucrătoare. Rezultatele contestării sînt definitive, dar pot fi contestate în ordinea contenciosului administrativ. Decizia comisiei de contestare se publică pe pagina web oficială a Agenţiei.
[Pct.41 modificat prin Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
411. Proiectele de tip voucher inovaţional şi proiectele cu bugete preconizate ce nu depăşesc suma de 100 de mii de lei constituie excepţie de la procedura standard şi urmează o procedură simplificată de organizare şi de desfăşurare a concursului public: termenele şi modalitatea de lansare şi de organizare sunt stabilite de către Agenţie, iar evaluarea proiectelor se realizează într-o singură etapă de către un panel de evaluatori constituit prin ordin al directorului general al Agenţiei. În cadrul panelului se includ reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi Cercetării, ai Consiliului Superior pentru Ştiinţă şi Tehnologii şi, după caz, ai Camerei de Comerţ şi Industrie, precum şi reprezentanţi ai băncilor şi/ sau ai mediului de afaceri.
[Pct.411 introdus prin Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
42. Lista finală a proiectelor selectate pentru finanţare, cu indicarea organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării, a punctajului proiectelor evaluate şi a bugetelor alocate, se publică pe pagina web oficială a Agenţiei.
43. Agenţia asigură evidenţa tuturor proiectelor de cercetare şi inovare finanţate din bugetul de stat. Informaţia actualizată privind proiectele finanţate din bugetul de stat se publică pe pagina web oficială a Agenţiei.
431. În urma concursului de proiecte, organizaţiile beneficiare vor încheia cu membrii echipelor de cercetare contracte individuale de muncă, în conformitate cu legislaţia muncii, sau contracte de prestări servicii.
[Pct.431 în redacţia Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
[Pct.431 introdus prin Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
44. Modificările în contractul de finanţare se examinează de Consiliul ştiinţific/Senatul beneficiarului şi se aduc la cunoştinţă Agenţiei pentru aprobare în termen de 10 zile. Beneficiarul este obligat să informeze fondatorul despre modificările aprobate în termen de 10 zile de la data aprobării acestora de către Agenţie.
[Pct.44 în redacţia Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
III. FINANŢAREA PROIECTELOR DE CERCETARE ŞI INOVARE
45. Finanţarea proiectelor de cercetare şi inovare se efectuează în tranşe, în baza unui contract de finanţare, conform modelului din anexa nr.2.
46. Contractul de finanţare se încheie cu beneficiarul în termen de maximum 60 de zile lucrătoare de la invitaţia adresată acestuia de către autoritatea contractantă. Dacă la expirarea termenului stabilit beneficiarul manifestă expres lipsa interesului pentru încheierea contractului de finanţare, mijloacele financiare urmează a fi utilizate în conformitate cu pct.551.
[Pct.46 completat prin Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
47. Mijloacele financiare pentru realizarea proiectului se achită anual conform legii bugetare anuale pentru fiecare an de realizare a proiectului. Pentru primul an de implementare, finanţarea se alocă în suma aprobată în Planul calendaristic al proiectului, parte la contractul de finanţare. Următoarele tranşe se acordă după aprobarea raportului anual, conform procedurii aprobate de Agenţie şi coordonate cu fondatorii. În cazul neaprobării raportului anual, proiectul încetează.
[Pct.47 modificat prin Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
48. În cazul clusterelor/parteneriatelor dintre organizaţiile din domeniile cercetării şi inovării, Agenţia asigură încheierea contractului de finanţare cu fiecare dintre acestea. Subiecţii parteneriatului agreează în acordul de colaborare liderul proiectului responsabil pentru implementarea acestuia în numele parteneriatului.
49. Din bugetul de stat şi cofinanţare sunt eligibile în proiectele de cercetare şi inovare următoarele cheltuieli de bază: de remunerare a muncii, de procurare a consumabilelor, a echipamentelor în cadrul proiectelor de cercetare şi inovare, de achiziţionare a serviciilor aferente proiectului de cercetare, de diseminare a rezultatelor (editare, organizare de evenimente, promovare), de deplasare în ţară şi peste hotare şi alte cheltuieli necesare realizării proiectului de cercetare-inovare în corespundere cu clasificarea economico-bugetară în vigoare.
[Pct.49 în redacţia Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
50. Agenţia va stabili cheltuielile eligibile în condiţiile pct.49 şi cota procentuală a acestora admise în bugetul proiectului de cercetare şi inovare.
51. Nu sunt eligibile pentru proiectele de cercetare şi inovare cheltuielile pentru menţinerea şi dezvoltarea infrastructurii publice din domeniile cercetării şi inovării utilizate în cadrul proiectului, excepţie făcând proiectele care urmăresc acest scop. Cheltuielile din bugetul de stat pentru salarizarea personalului administrativ din proiectele de cercetare şi inovare nu vor depăşi 5% din fondul proiectului destinat pentru remunerarea muncii membrilor echipei proiectului. Cheltuielile din bugetul de stat pentru serviciile comunale, energetice şi informaţionale în proiectele de cercetare şi inovare nu vor depăşi 5% din fondul proiectului.
[Pct.51 în redacţia Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
52. Volumul finanţării din bugetul de stat a proiectului poate fi modificat pe durata contractului în cazul modificării legii bugetare anuale sau în baza prevederilor contractuale, în raport cu majorarea salariilor, fluctuarea costului reagenţilor, echipamentelor în cadrul proiectelor de inovare etc. În cazul modificării finanţării (în special spre micşorare) se pot modifica clauzele contractuale (termene, rezultate, livrări, număr de participanţi etc.) în baza negocierilor dintre beneficiarii proiectului şi Agenţie.
53. Modificările la devizul de cheltuieli al proiectului se operează doar în cazul imposibilităţii evitării modificării şi după obţinerea acordului Agenţiei. În cazul în care modificările la devizul de cheltuieli nu sunt aprobate de către Agenţie, aceste cheltuieli vor fi considerate neeligibile şi se vor restitui în bugetul de stat.
[Pct.53 completat prin Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
[Pct.53 în redacţia Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
54. În baza examinării rezultatelor raportării anuale, Agenţia adoptă decizia privind prelungirea finanţării proiectului sau încetarea proiectului, cu restituirea mijloacelor financiare utilizate contrar prevederilor contractuale.
[Pct.54 în redacţia Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
55. Sumele nevalorificate la sfârşitul anului bugetar se virează de către beneficiar în bugetul de stat în termen de maximum 30 de zile lucrătoare.
[Pct.55 modificat prin Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
[Pct.55 în redacţia Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
551. În cazul nesemnării contractului de către beneficiar, precum şi în cazul rezoluţiunii contractului din motivul nerespectării prevederilor contractuale de către beneficiar, mijloacele financiare disponibile vor fi utilizate pentru organizarea/finanţarea altor concursuri de proiecte de cercetare şi inovare.
[Pct.551 introdus prin Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
552. În cazul rezoluţiunii contractului cu unul dintre membrii consorţiului/parteneriatului, sumele vor fi distribuite celorlalţi membri ai consorţiului/parteneriatului pentru realizarea integrală a activităţilor de cercetare prevăzute în proiect şi obţinerea rezultatelor planificate.
[Pct.552 introdus prin Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
IV. RAPORTAREA ŞI MONITORIZAREA
56. Agenţia, în coordonare cu autoritatea publică responsabilă de elaborarea de politici în domeniile cercetării şi inovării şi Academia de Ştiinţe a Moldovei, va elabora şi va publica pe pagina web oficială procedura raportării şi formularul-tip al Rapoartelor anuale şi finale privind realizarea proiectelor din domeniile cercetării şi inovării, aprobate de Agenţie de comun acord cu autoritatea publică responsabilă de elaborarea politicilor în domeniile cercetării şi inovării şi cu fondatorii beneficiarilor.
[Pct.56 completat prin Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
57. Rapoartele anuale şi finale privind executarea proiectelor din domeniile cercetării şi inovării se audiază public şi se aprobă de Consiliul ştiinţific/Senatul organizaţiei beneficiare.
[Pct.57 în redacţia Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
571. Rapoartele anuale se întocmesc şi se prezintă în corespundere cu prevederile pct.56. Rezultatele ştiinţifice sunt evaluate de secţiile Academiei de Ştiinţe a Moldovei, iar corectitudinea utilizării resurselor financiare – de Agenţie. Rezultatele analizei rapoartelor anuale sunt examinate de Consiliul Agenţiei, cu participarea reprezentanţilor autorităţii publice responsabile de elaborarea de politici şi a fondatorilor beneficiarilor. În urma validării în Consiliu, Agenţia adoptă decizia privind finanţarea proiectului pentru următorul an de realizare şi semnarea contractului corespunzător sau privind încetarea proiectului.
[Pct.571 introdus prin Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
58. Raportul final privind realizarea proiectelor de cercetare-inovare se prezintă Agenţiei de către beneficiar până la data de 25 ianuarie a anului următor finalizării proiectului. Agenţia transmite raportul pentru audieri publice Academiei de Ştiinţe a Moldovei, care elaborează şi transmite Agenţiei avizul consultativ al secţiei Academiei de Ştiinţe a Moldovei până la data de 15 februarie.
[Pct.58 modificat prin Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
[Pct.58 în redacţia Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
59. Rapoartele anuale şi final privind executarea proiectelor de cercetare şi inovare se publică pe paginile web oficiale ale beneficiarului, Agenţiei şi Academiei de Ştiinţe a Moldovei. Rezultatele obţinute în urma realizării proiectelor finanţate din bugetul de stat se publică în Acces Deschis, fapt care va fi stipulat în contractele de finanţare a proiectelor.
60. Agenţia elaborează raportul anual consolidat privind executarea proiectelor de cercetare şi inovare prevăzute în Programul naţional în domeniile cercetării şi inovării, pe care îl prezintă Guvernului pînă la data de 30 martie şi îl publică pe pagina web oficială a Agenţiei.
Anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului nr.382 din 01.08.2019
COORDONAT
Autoritatea publică fondatoare a organizaţiei din domeniile cercetării şi inovării fără autonomie financiară ___________ (semnătura)
| |
Contabil-şef
Autoritatea publică fondatoare a organizaţiei din domeniile cercetării şi inovării fără autonomie financiară __________ (semnătura)
CONTRACT nr.__________ de finanţare a proiectului de cercetare şi inovare (model)
| |
_____________ 20___ |
mun.Chişinău |
Agenţia Naţională pentru Cercetare şi Dezvoltare, cu sediul în mun.Chişinău, MD-2004, mun.Chişinău, bd.Ştefan cel Mare şi Sfînt, 180, denumită în continuare Autoritate contractantă, în persoana directorului ________________________________________________________, care activează în baza Hotărîrii Guvernului nr.196/2018 cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Cercetare şi Dezvoltare, pe de o parte, | |
şi___________________________________________________________________________,
(denumirea organizaţiei din domeniile cercetării şi inovării)
| |
cu sediul ____________________________________________________________________, (adresa)
denumit/ă în continuare Beneficiar, în persoana ____________________________________________________________________________, (nume, prenume, director/rector al organizaţiei din domeniile cercetării şi inovării)
pe de altă parte, au încheiat prezentul Contract de finanţare a proiectului de cercetare şi inovare în baza rezultatelor concursului naţional de proiecte de cercetare şi inovare, aprobat prin Decizia Colegiului Autorităţii contractante nr.___________din _______________________ (ziua, luna, anul)
din cadrul Priorităţii strategice ___________________________________________________,
înscris în Registrul de stat al proiectelor din sfera ştiinţei şi inovării cu cifrul _______________, conducător de proiect __________________________________________________________. (nume, prenume)
I. OBIECTUL CONTRACTULUI 1.1. Obiectul Contractului îl constituie finanţarea şi efectuarea cercetărilor ştiinţifice în vederea executării proiectului ____________________________________________________, ____________________________________________________________________________ (denumirea proiectului de cercetare şi inovare)
conform obiectivelor specificate în anexele nr.2.1, nr.2.2 şi nr.2.3., părţi integrante ale prezentului Contract.
II. TERMENUL CONTRACTULUI 2.1. Prezentul contract intră în vigoare la data semnării şi este valabil pînă la _________. ____________________________________________________________________________ (maximum 4 ani)
III. VALOAREA CONTRACTULUI ŞI ORDINEA EFECTUĂRII DECONTĂRILOR 3.1. Valoarea totală a Contractului este de______________________________________ (cu cifre, litere)
mii lei, din care: _______________________________________________________________
a) de la bugetul de stat în anul _________resurse generale pentru cercetările specificate în anexa nr.2.2, Autoritatea contractantă va transfera Beneficiarului suma de ____ _______________________________________________________________________ mii lei; (cu cifre şi cu litere)
b) cofinanţarea constituie _____________________________________________ mii lei. (cu cifre şi cu litere)
3.2. Volumul finanţării din bugetul de stat a proiectului poate fi modificat pe durata contractului în cazul modificării legii bugetului de stat sau în baza prevederilor contractuale, în raport cu majorarea salariilor, flotarea costului reagenţilor, echipamentelor în cadrul proiectelor de inovare etc. În cazul modificării finanţării (în special spre micşorare) se pot modifica clauzele contractuale (termene, rezultate, livrări, număr de participanţi etc.) în baza negocierilor dintre realizatorii proiectului şi Agenţie. 3.3. Mijloacele financiare alocate de la bugetul de stat pentru executarea proiectului de cercetare şi inovare nevalorificate la sfîrşitul anului de către Beneficiar sînt restituite în bugetul de stat. 3.4. Mijloacele financiare pentru realizarea proiectului vor fi decontate anual conform Planului anual de realizare a proiectului (anexa nr.2.2), în condiţiile legii bugetare anuale pentru fiecare an de realizare a proiectului.
IV. OBLIGAŢIILE ŞI DREPTURILE PĂRŢILOR 4.1. Beneficiarul proiectului are următoarele obligaţii: a) să întocmească anexele nr.2.1, nr.2.2 şi nr.2.3, părţi integrante ale prezentului Contract, cu respectarea conţinutului propunerii de proiect declarate cîştigătoare; b) să execute activităţile din cadrul proiectului conform programului de realizare a activităţilor specificate în anexa nr.2.1, parte integrantă a prezentului Contract; c) să utilizeze sumele prevăzute în cadrul prezentului Contract numai în scopul realizării proiectului; d) să ţină o evidenţă distinctă şi detaliată, din punct de vedere financiar, a cheltuielilor efectuate în cadrul executării Contractului; e) să respecte componenţa echipei şi corespunderea listei executorilor din prezentul Contract cu lista executorilor din proiectul de cercetare aprobat; f) să informeze Autoritatea contractantă, în termen de 10 zile de la data aprobării de către Consiliul ştiinţific/Senat, despre schimbarea conducătorului de proiect şi/sau a componenţei echipei; g) să asigure veridicitatea datelor incluse în rapoartele prezentate Autorităţii contractante; h) să furnizeze Autorităţii contractante orice informaţie cu privire la derularea activităţilor stipulate în prezentul Contract, pe care aceasta o poate solicita în modul şi în termenele stabilite; i) să asigure calitatea produselor/rezultatelor finale prevăzute în programul de realizare a activităţilor specificate în anexa nr.2.1, parte integrantă a prezentului Contract; j) să informeze, în termen de 10 zile, Autoritatea contractantă despre orice circumstanţă care împiedică realizarea obligaţiilor stipulate în prezentul Contract; k) să respecte devizul de cheltuieli conform anexei nr.2.3, parte integrantă a prezentului Contract; l) să avizeze în prealabil la Consiliul ştiinţific şi să solicite aprobarea de către Autoritatea contractantă a oricăror modificări în devizul de cheltuieli prevăzut în anexa nr.2.3, parte integrantă a prezentului Contract; m) să prezinte Agenţiei raportul anual de realizare a proiectului până la data de 1 decembrie a anului de executare, cu anexarea tuturor documentelor justificative privind cheltuielile; n) să prezinte Agenţiei raportul final privind realizarea proiectului până la data de 15 ianuarie a anului următor finalizării proiectului; o) să nu transmită dreptul de executare a activităţilor din cadrul proiectului finanţat conform prezentului Contract unor părţi terţe; p) să asigure accesul deschis la rezultatele obţinute în cadrul realizării proiectului, cu includerea referinţei la Contractul în cadrul căruia au fost obţinute. 4.2. Beneficiarul proiectului are următoarele drepturi: a) să beneficieze de mijloacele financiare alocate în volum deplin şi în modul stabilit de prezentul Contract; b) să solicite modificarea/completarea prezentului Contract. 4.3. Autoritatea contractantă are următoarele obligaţii: a) să asigure finanţarea executării proiectului în condiţiile şi în termenele menţionate în prezentul Contract; b) să pună la dispoziţia Beneficiarului modele de rapoarte privind executarea proiectului. 4.4. Autoritatea contractantă are următoarele drepturi: a) să monitorizeze şi să verifice realizarea proiectului conform anexelor nr.2.1, nr.2.2 şi nr.2.3, părţi integrante ale prezentului contract; b) să solicite rapoarte privind executarea proiectului în termenele şi în modul stabilite.
V. CONFIDENŢIALITATEA ŞI DREPTURILE DE PROPRIETATE INTELECTUALĂ 5.1. Părţile se obligă să nu divulge informaţiile confidenţiale obţinute sau cunoscute în procesul executării prezentului Contract, sub sancţiunea reparării prejudiciului cauzat. 5.2. Toate drepturile patrimoniale asupra obiectelor de proprietate intelectuală create în cadrul lucrărilor specificate în Contract aparţin Beneficiarului. Drepturile nepatrimoniale (de autor) asupra elaborărilor şi rezultatelor obţinute în cadrul lucrărilor specificate în Contract vor aparţine autorilor elaborărilor, în conformitate cu prevederile legislaţiei. 5.3. Beneficiarul va asigura accesul deschis la rezultatele obţinute în cadrul realizării proiectului, cu includerea referinţei la contractul în cadrul căruia au fost obţinute.
VI. MODIFICAREA ŞI ÎNCETAREA CONTRACTULUI 6.1. Prezentul Contract poate fi modificat sau completat printr-un acord adiţional, la iniţiativa oricăreia dintre părţi. 6.2. Acţiunea prezentului Contract încetează: a) la data expirării termenului; b) prin acordul scris al părţilor; c) în alte temeiuri prevăzute de legislaţia în vigoare. 6.3. În cazul nerespectării de către Beneficiar a prevederilor prezentului Contract, Autoritatea contractantă poate dispune rezoluţiunea Contractului. În această situaţie, Beneficiarul are obligaţia restituirii sumelor primite în cadrul Contractului şi nevalorificate sau utilizate contrar clauzelor prezentului Contract. 6.4. Prezentul Contract poate fi rezolvit din iniţiativa Beneficiarului, cu avizarea prealabilă a Autorităţii contractante. În acest caz, Beneficiarul va restitui sumele primite Autorităţii contractante în măsura în care nu poate justifica valorificarea lor pentru executarea proiectului, conform prevederilor prezentului Contract. 6.5. Din momentul rezoluţiunii Contractului sau din momentul notificării privind rezoluţiunea acestuia, Beneficiarul întreprinde imediat măsurile necesare pentru încheierea executării activităţilor, la termen şi fără întîrziere, în vederea reducerii la minimum a cheltuielilor.
VII. LITIGII 7.1. În caz de neexecutare sau executare necorespunzătoare a obligaţiilor contractuale, părţile poartă răspundere în conformitate cu prezentul Contract şi cu legislaţia. 7.2. Nicio parte nu este considerată că îşi încalcă obligaţiile în cadrul prezentului Contract de finanţare a proiectului de cercetare şi inovare dacă realizarea unor astfel de obligaţii este împiedicată de împrejurări de forţă majoră. 7.3. Litigiile apărute pe parcursul executării prezentului Contract se soluţionează amiabil prin acordul părţilor, iar în caz contrar, vor fi examinate conform legislaţiei Republicii Moldova.
VIII. DISPOZIŢII FINALE 8.1. Prezentul Contract se consideră încheiat la data semnării lui de către părţile contractante. 8.2. Prezentul Contract este întocmit în 2 exemplare în original, care se remit Beneficiarului (un exemplar) şi Autorităţii contractante (un exemplar). 8.3. Următoarele anexe sînt părţi integrante ale prezentului Contract: a) anexa nr.2.1. Programul de realizare a activităţilor a proiectului; b) anexa nr.2.2. Planul anual de realizare a proiectului; c) anexa nr.2.3. Devizul de cheltuieli pe anul curent (pe articole de cheltuieli), cu descifrările corespunzătoare.
IX. DATELE DE IDENTIFICARE BANCARE |
AUTORITATEA CONTRACTANTĂ
Agenţia Naţională pentru Cercetare şi Dezvoltare Adresa: mun.Chişinău, MD-2004, bd.Ştefan cel Mare şi Sfînt, 180 Tel.: Codul fiscal: Banca: MF-Trezoreria de Stat Codul băncii: _______________ IBAN: | BENEFICIAR:
________________ Adresa: Tel.: Codul fiscal: Codul băncii: IBAN: |
Director _________________ (semnătura) | Director
__________________ (semnătura) |
Contabil-şef ______________ (semnătura) | Conducătorul proiectului ____________________ (semnătura)
Contabil-şef ___________________ (semnătura) |
Anexa nr.2.1 la Contractul de finanţare a proiectului de cercetare şi inovare nr.______din ___20___
PROGRAMUL DE REALIZARE a activităţilor din cadrul proiectului _________________________________________________________________ _______________________________________________________________
| ||||||
Denumirea etapelor de realizare a proiectului | Conţinutul etapei (pînă la 200 de cuvinte/etapă) | Executorii | Termenul de realizare | Rezultatele preconizate | Indicatori de cuantificare a rezultatelor, conform modelului raportului anual/final | Modul şi locul implementării |
Conducătorul proiectului
______________________________ (nume, prenume, semnătura) |
Anexa nr.2.2 la Contractul de finanţare a proiectului de cercetare şi inovare nr.______din ___20___
PLANUL ANUAL DE REALIZARE A PROIECTULUI pe anul 20___
| |||||||
Denumirea etapelor de realizare a proiectului în anul curent | Rezultatele preconizate (pînă la 200 de cuvinte/etapă) | Indicatori de cuantificare a rezultatelor, conform modelului raportului anual/final | Executorii | Termenul de realizare | Volumul finanţării, mii lei | ||
total | buget | Cofinanţare | |||||
Conducătorul proiectului ___________________________ (nume, prenume, semnătura) |
Contabil (economist) ___________________________ (nume, prenume, semnătura) |
Anexa nr.2.3 la Contractul de finanţare a proiectului de cercetare şi inovare nr.______din ___20___
DEVIZUL DE CHELTUIELI PE ANUL 20____
Conducătorul proiectului ____________________________________ (numele, prenumele)
| ||||
Denumirea codurilor economice | Codul economic | Total | Inclusiv | |
buget (resurse generale), mii lei | Cofinanţare (venituri colectate interne), mii lei | |||
Remunerarea personalului din echipa de cercetare | ||||
Procurarea materiei prime, a materialelor consumabile, inclusiv reactive, animale, inventar de laborator necesare pentru efectuarea experienţelor în scopul realizării proiectului | ||||
Organizarea de evenimente ştiinţifice (conferinţe, seminare, simpozioane, ateliere etc.) | ||||
Deplasări în interes de serviciu în ţară şi peste hotare | ||||
Editarea şi publicarea monografiilor, articolelor ştiinţifice, revistelor ştiinţifice, inclusiv cotizaţia de publicare | ||||
Servicii conexe proiectului (lucrări experimentale şi de producere) | ||||
Activităţi de promovare pentru proiecte de inovare | ||||
Achiziţionarea echipamentelor pentru proiecte de inovare | ||||
Contribuţii şi prime de asigurări obligatorii | ||||
Servicii comunale, energetice şi informaţionale | ||||
Total | ||||
Conducătorul proiectului ____________________________________ (numele, prenumele, semnătura)
Contabil (economist) _______________________________________ (numele, prenumele, semnătura) |
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.877 din 23.12.2024, în vigoare 01.01.2025]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.267 din 20.10.2021, în vigoare 22.11.2021]
