D E C I Z I E
de inadmisibilitate a sesizării nr.163g/2019 privind excepţia de neconstituţionalitate
a unor prevederi din Hotărârea Guvernului nr.1245 din 11 noiembrie 2016
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la condiţiile de stabilire,
modul de calcul şi de plată a indemnizaţiei paternale
(condiţiile privind plata indemnizaţiei paternale)
nr. 120 din 21.11.2019
Monitorul Oficial nr.36-43/12 din 07.02.2020
* * *
Curtea Constituţională, judecând în componenţa:
dlui Vladimir ŢURCAN, preşedinte,
dlui Eduard ABABEI,
dnei Domnica MANOLE,
dlui Nicolae ROŞCA,
dnei Liuba ŞOVA, judecători,
cu participarea dnei Aliona Balaban, asistent judiciar,
Având în vedere sesizarea depusă pe 12 septembrie 2019,
Înregistrată la aceeaşi dată,
Examinând admisibilitatea sesizării menţionate,
Având în vedere actele şi lucrările dosarului,
Deliberând pe 21 noiembrie 2019 în camera de consiliu,
Pronunţă următoarea decizie:
ÎN FAPT
1. La originea cauzei se află excepţia de neconstituţionalitate a pct.6 lit.b) din Hotărârea Guvernului nr.1245 din 15 noiembrie 2016 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la condiţiile de stabilire, modul de calcul şi de plată a indemnizaţiei paternale, ridicată de către dl Alexei Leaşcenco, parte în dosarul nr.3-1546/19, pendinte la Judecătoria Chişinău, sediul Râşcani.
2. Excepţia de neconstituţionalitate a fost trimisă la Curtea Constituţională pe 12 septembrie 2019 de către dna judecător Galina Ciobanu de la Judecătoria Chişinău, sediul Râşcani, în baza articolului 135 alin.(1) literele a) şi g) din Constituţie.
A. Circumstanţele litigiului principal
3. Pe rolul Judecătoriei Chişinău, sediul Râşcani, se află cererea de chemare în judecată depusă de către dl Alexei Leaşcenco împotriva Casei Naţionale de Asigurări Sociale cu privire la contestarea actului administrativ.
4. Pe 9 ianuarie 2017, dl Alexei Leaşcenco a depus la Casa Naţională de Asigurări Sociale o cerere referitoare la acordarea indemnizaţiei paternale.
5. Pe 2 februarie 2017, dlui Alexei Leaşcenco i-a fost comunicată decizia Casei Naţionale de Asigurări Sociale, care prevedea refuzul de a stabili indemnizaţia paternală, deoarece a fost solicitată după expirarea termenului de 30 de zile, calculat de la data acordării concediului paternal.
6. Decizia Casei Naţionale de Asigurări Sociale a fost contestată în instanţa de judecată de către dl Alexei Leaşcenco pe 25 aprilie 2017.
7. Pe 10 iulie 2019, dl Alexei Leaşcenco a depus în cadrul şedinţei de judecată o cerere privind ridicarea excepţiei de neconstituţionalitate a pct.6 lit.b) din Hotărârea Guvernului nr.1245 din 15 noiembrie 2016 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la condiţiile de stabilire, modul de calcul şi de plată a indemnizaţiei paternale, care prevede că tatăl copilului nou-născut poate solicita stabilirea indemnizaţiei paternale în termen de 30 de zile din data acordării concediului paternal.
8. Prin încheierea din 4 septembrie 2019, instanţa de judecată a admis ridicarea excepţiei şi a sesizat, în acest sens, Curtea Constituţională, în vederea soluţionării ei.
B. Legislaţia pertinentă
9. Prevederile relevante ale Constituţiei sunt următoarele:
Articolul 16
Egalitatea
„(1) Respectarea şi ocrotirea persoanei constituie o îndatorire primordială a statului.
(2) Toţi cetăţenii Republicii Moldova sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără deosebire de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, opinie, apartenenţă politică, avere sau de origine socială.”
Articolul 47
Dreptul la asistenţă şi protecţie socială
„(1) Statul este obligat să ia măsuri pentru ca orice om să aibă un nivel de trai decent, care să-i asigure sănătatea şi bunăstarea, lui şi familiei lui, cuprinzând hrana, îmbrăcămintea, locuinţa, îngrijirea medicală, precum şi serviciile sociale necesare.
(2) Cetăţenii au dreptul la asigurare în caz de: şomaj, boală, invaliditate, văduvie, bătrâneţe sau în celelalte cazuri de pierdere a mijloacelor de subzistenţă, în urma unor împrejurări independente de voinţa lor.”
Articolul 102
Actele Guvernului
„(1) Guvernul adoptă hotărâri, ordonanţe şi dispoziţii.
(2) Hotărârile se adoptă pentru organizarea executării legilor.
[...]”.
10. Prevederile relevante ale Codului muncii, adoptat prin Legea nr.154 din 28 martie 2003, sunt următoarele:
Articolul 1241
Concediul paternal
„(1) Concediul paternal se acordă în condiţiile prevăzute de prezentul articol pentru a asigura participarea efectivă a tatălui la îngrijirea copilului nou-născut.
(2) Tatăl copilului nou-născut beneficiază de dreptul la un concediu paternal de 14 zile calendaristice.
(3) Concediul paternal se acordă în baza unei cereri în formă scrisă, în primele 56 de zile de la naşterea copilului. La cerere se anexează o copie a certificatului de naştere al copilului.
(4) Pe perioada concediului paternal, salariatul beneficiază de o indemnizaţie paternală care nu poate fi mai mică decât venitul mediu lunar asigurat pentru perioada respectivă şi care este achitată din bugetul asigurărilor sociale de stat.
(5) Angajatorul este obligat să încurajeze salariaţii în vederea beneficierii de concediu paternal.”
11. Prevederile relevante ale Legii nr.489 din 8 iulie 1999 privind sistemul public de asigurări sociale sunt următoarele:
Articolul 42
Modalitatea de acordare, de stabilire şi de plată
a altor drepturi de asigurări sociale
„Modalitatea de acordare, de stabilire şi de plată a altor drepturi de asigurări sociale se reglementează prin lege.”
12. Prevederile relevante ale Legii nr.289 din 22 iulie 2004 privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale sunt următoarele:
Articolul 5
Tipurile de prestaţii de asigurări sociale
(1) Asiguraţii din sistemul public de asigurări sociale au dreptul la următoarele prestaţii:
[...]
d) indemnizaţie de maternitate;
[...]”.
(3) Modul de acordare a prestaţiilor de asigurări sociale se stabileşte de Guvern.”
Articolul 25
Termenele de plată a indemnizaţiilor
de asigurări sociale
„Termenele de plată a prestaţiilor de asigurări sociale se stabilesc de Guvern.”
Articolul 27
Termenul de prescripţie pentru plata indemnizaţiei
de asigurări sociale
„(1) Indemnizaţia de asigurări sociale poate fi solicitată, în bază de acte justificative, în termen de 12 luni calculat de la data îndeplinirii condiţiilor de stabilire a acestei indemnizaţii, iar ajutorul de deces – din ziua următoare zilei de deces. Indemnizaţia pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 3 ani solicitată după 12 luni de la data naşterii copilului se stabileşte retroactiv, dar nu mai mult decât pentru 12 luni premergătoare datei solicitării, dacă solicitarea a avut loc până la împlinirea de către copil a vârstei de 3 ani.
[...]”.
13. Prevederile relevante ale Hotărârii Guvernului nr.1245 din 15 noiembrie 2016 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la condiţiile de stabilire, modul de calcul şi de plată a indemnizaţiei paternale sunt următoarele:
„[...]
6. Condiţiile de stabilire a indemnizaţiei paternale:
a) tatăl copilului nou-născut a solicitat concediu paternal în primele 56 de zile de la data naşterii copilului şi se află în concediu paternal la unitatea de la locul de muncă de bază;
b) tatăl copilului nou-născut a solicitat stabilirea indemnizaţiei paternale în termen de 30 de zile din data acordării concediului paternal;
[…]”.
ÎN DREPT
A. Argumentele autorului excepţiei de neconstituţionalitate
14. Potrivit autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prin stabilirea termenului limită de depunere a cererii privind calcularea indemnizaţiei paternale se încalcă dreptul la asistenţă şi protecţie socială.
15. De asemenea, autorul consideră că dispoziţiile contestate, care prevăd modul de stabilire, de calcul şi de plată a indemnizaţiei paternale, sunt contrare articolului 102 din Constituţie, deoarece nu au fost aprobate în vederea executării unor prevederi legale.
16. Potrivit autorului excepţiei, dispoziţiile contestate sunt contrare articolelor 16, 47 şi 54 din Constituţie.
B. Aprecierea Curţii
17. Examinând admisibilitatea sesizării privind excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele.
18. În conformitate cu articolul 135 alin.(1) lit.a) din Constituţie, controlul constituţionalităţii hotărârilor Guvernului, în prezenta cauză a Hotărârii Guvernului nr.1245 din 15 noiembrie 2016 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la condiţiile de stabilire, modul de calcul şi de plată a indemnizaţiei paternale, ţine de competenţa Curţii Constituţionale.
19. Curtea constată că sesizarea privind excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de către dl Alexei Leaşcenco, parte în dosarul nr.3-1546/19, pendinte la Judecătoria Chişinău, sediul Râşcani. Astfel, sesizarea este formulată de către subiectul căruia i s-a conferit acest drept, în baza articolului 135 alin.(1) literele a) şi g) din Constituţie.
20. Curtea reţine că obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl reprezintă prevederile pct.6 lit.b) din Regulamentul cu privire la condiţiile de stabilire, modul de calcul şi de plată a indemnizaţiei paternale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1245 din 15 noiembrie 2016. Dispoziţiile contestate prevăd una din condiţiile de stabilire a indemnizaţiei paternale, şi anume că tatăl copilului nou-născut poate solicita stabilirea indemnizaţiei paternale în termen de 30 de zile din data acordării concediului paternal.
21. Cu referire la motivarea excepţiei de neconstituţionalitate şi având în vedere circumstanţele factuale şi juridice ale cauzei, Curtea observă că, de fapt, autorul nu este de acord cu termenul de 30 de zile stabilit prin dispoziţiile contestate pentru depunerea solicitării de a acorda indemnizaţia paternală, deoarece a omis acest termen.
22. Totodată, examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observă că autorul excepţiei nu a motivat pretinsa neconformitate dintre prevederile contestate şi normele invocate din Constituţie.
23. În acest context, Curtea menţionează că în jurisprudenţa sa constantă a reţinut că excepţia de neconstituţionalitate trebuie să cuprindă trei elemente obligatorii: textul contestat din punctul de vedere al constituţionalităţii, norma de referinţă despre care se pretinde că este încălcată şi motivarea de către autorul excepţiei a pretinsei neconformităţi existente între cele două texte (a se vedea DCC nr.102 din 3 octombrie 2019, §16; DCC nr.98 din 19 decembrie 2016, §22).
24. Astfel, deşi autorul excepţiei de neconstituţionalitate a menţionat că prevederile contestate sunt contrare articolului 16 din Constituţie, acesta nu a prezentat argumentele pe care se sprijină opinia sa. Din analiza motivării excepţiei, Curtea constată că autorul acesteia nu precizează sub ce aspect textul criticat provoacă discriminări. În situaţii similare, Curtea a respins ca inadmisibile excepţiile de neconstituţionalitate, precizând că simpla trimitere la un text din Constituţie, fără explicarea pretinsei neconformităţi cu acesta a prevederilor legale contestate, nu echivalează cu un argument (a se vedea DCC nr.102 din 3 octombrie 2019, §17; DCC nr.145 din 29 noiembrie 2018, §15).
25. Curtea relevă că, potrivit articolului 42 din Legea nr.489 din 8 iulie 1999 privind sistemul public de asigurări sociale, modalitatea de acordare, de stabilire şi de plată a drepturilor de asigurări sociale se reglementează prin lege. În acest sens, pe lângă concediul de maternitate, legislatorul a prevăzut la articolul 1241 din Codul muncii un concediu paternal de 14 zile calendaristice pentru tatăl copilului nou-născut (alineatele (2) şi (3)) şi o indemnizaţie paternală achitată de la bugetul asigurărilor sociale (alin. (4)).
26. Modul de calculare şi de acordare a indemnizaţiilor, inclusiv a celei paternale, precum şi termenele de acordare a acestora sunt reglementate prin Legea nr.289 din 22 iulie 2004 privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale şi prin actele Guvernului emise în baza articolelor 5 alin.(3) şi 25 din aceeaşi lege.
27. Pornind de la dispoziţiile articolelor 72 alin.(3) lit.j) şi 102 alin.(2) din Constituţie, legislatorul este îndreptăţit să stabilească anumite prevederi primare referitoare la acordarea indemnizaţiei de paternitate şi, respectiv, să delege Guvernului competenţe, pentru a detalia prevederile legale referitoare la stabilirea condiţiilor de acordare şi a termenelor de plată a indemnizaţiei de paternitate.
28. Prin urmare, având în vedere faptul că există prevederi legale exprese prin care Guvernului i se deleagă competenţa de reglementare a modului de acordare a prestaţiilor sociale şi de stabilire a termenelor de plată a acestora, şi anume articolele 5 alin.(3) şi 25 din Legea nr.289 din 22 iulie 2004 privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale, Curtea relevă că nu poate reţine critica autorului excepţiei potrivit căreia prevederile contestate au fost aprobate contrar dispoziţiilor articolului 102 din Constituţie.
29. De asemenea, Curtea reţine că termenul prevăzut de dispoziţiile contestate pentru stabilirea indemnizaţiei paternale este instituit în considerarea unor drepturi şi interese procedurale, reglementarea lor disciplinând activităţile incluse în sfera asigurărilor sociale. Mai mult, Curtea observă că termenul de 30 de zile prevăzut pentru solicitarea indemnizaţiei paternale a fost modificat prin Hotărârea Guvernului nr.283 din 29 mai 2019, acesta aducându-se în concordanţă cu articolul 27 din Legea nr.289 din 22 iulie 2004 privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale, potrivit căruia indemnizaţia de asigurări sociale poate fi solicitată, pe bază de acte justificative, în termen de 12 luni.
30. În aceste condiţii, Curtea relevă că problema abordată în sesizare nu ţine de constituţionalitate, ci de aplicarea normelor juridice, inclusiv prin apelul la regula de interpretare logică lex superior, competenţă atribuită instanţelor de drept comun.
31. Prin urmare, în baza celor menţionate supra, Curtea constată că sesizarea este inadmisibilă şi nu poate fi acceptată pentru examinare în fond.
Din aceste motive, în baza articolului 26 alin.(1) din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi a articolelor 61 alin.(3) şi 64 din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională
DECIDE:
1. Se declară inadmisibilă sesizarea privind excepţia de neconstituţionalitate a pct.6 lit.b) din Hotărârea Guvernului nr.1245 din 15 noiembrie 2016 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la condiţiile de stabilire, modul de calcul şi de plată a indemnizaţiei paternale, ridicată de către dl Alexei Leaşcenco, parte în dosarul nr.3-1546/19, pendinte la Judecătoria Chişinău, sediul Râşcani.
2. Prezenta decizie este definitivă, nu poate fi supusă niciunei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
PREŞEDINTE | Vladimir ŢURCAN |
Nr.120. Chişinău, 21 noiembrie 2019. |
