H O T Ă R Î R E
cu privire la modificarea unor hotărîri ale Guvernului
nr. 283 din 29.05.2019
Monitorul Oficial nr.192/330 din 10.06.2019
* * *
În temeiul art.II alin.(2) din Legea nr.311/2018 pentru modificarea Legii nr.289/2004 privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2019, nr.1-5, art.32) şi al art.VIII alin.(2) din Legeanr.123/2017 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.410), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă modificările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului (se anexează).
2. Calcularea şi plata indemnizaţiilor de asigurări sociale prevăzute pentru concediile medicale acordate pînă la 30 iunie 2019 inclusiv, care continuă şi după această dată, se vor efectua de către angajator şi, în cazul şomerilor, de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, în conformitate cu reglementările în vigoare pînă la 30 iunie 2019.
3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la 1 iulie 2019 şi se aplică pentru stabilirea şi calcularea indemnizaţiilor de incapacitate temporară de muncă în temeiul certificatelor medicale primare întocmite începînd cu 1 iulie 2019, precum şi al informaţiei electronice transmise din aceste certificate medicale.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul sănătăţii, muncii şi protecţiei sociale | Silvia Radu
|
Nr.283. Chişinău, 29 mai 2019. |
Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului
nr.283 din 29 mai 2019
MODIFICĂRILE
ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului
1. Regulamentul cu privire la modul de stabilire şi plată a indemnizaţiilor adresate familiilor cu copii, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1478/2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.154-157, art.1612), se modifică după cum urmează:
1) se completează cu punctul 21 cu următorul cuprins:
„21. În cazul persoanelor asigurate prevăzute la art.4 pct.11) din Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale, la calculul stagiului de cotizare necesar pentru stabilirea indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului se includ toate perioadele de îndeplinire a serviciului în calitate de militar sau colaborator (funcţionar) cu statut special al organelor apărării naţionale, securităţii statului şi ordinii publice pînă în 1 ianuarie 2017.”;
2) la punctul 7:
subpunctul 3) va avea următorul cuprins:
„3) În cazul în care beneficiarul de indemnizaţie lunară pentru creşterea copilului se angajează, îşi reia activitatea de muncă sau se eliberează înainte de expirarea concediului pentru îngrijirea copilului pînă la împlinirea vîrstei de 3 ani ori desfăşoară activităţi în scopul obţinerii de venit, indemnizaţia stabilită se suspendă, cu excepţia cazului în care de aceasta beneficiază mama sau tatăl copilului, şi se stabileşte, la cerere, unei alte persoane, dacă întruneşte condiţiile prevăzute de legislaţie pentru acordarea indemnizaţiei.
Mama sau tata care, după acordarea concediului pentru îngrijirea copilului, îşi reia activitatea, se angajează, desfăşoară activităţi în scopul obţinerii de venit sau se eliberează înainte de expirarea concediului pentru îngrijirea copilului are dreptul la indemnizaţie lunară.
Mama sau tata (beneficiar de indemnizaţie lunară pentru îngrijirea copilului pînă la împlinirea vîrstei de 2 ani) care îşi reia activitatea, se angajează, desfăşoară activităţi în scopul obţinerii de venit sau se eliberează are dreptul la indemnizaţie lunară.
Indemnizaţia lunară pentru creşterea/îngrijirea copilului, stabilită şi suspendată potrivit alineatului întîi al prezentului subpunct, se reia, la solicitare, dacă persoana întruneşte condiţiile prevăzute de legislaţie pentru a beneficia de indemnizaţie, cu condiţia că copilul nu a împlinit vîrsta de 3/2 ani.”;
la subpunctul 31), textul “la subpunctul 3) alineatul al cincilea” se substituie cu textul „la punctul 31 ultima liniuţă”;
3) la punctul 71, alineatul întîi se completează cu următoarea propoziţie: „Solicitantul confirmă electronic (prin bifare), pe propria răspundere, faptul că nu beneficiază de indemnizaţii adresate familiilor cu copii din statul respectiv.”;
4) punctul 72 va avea următorul cuprins:
„72. Beneficiarul de indemnizaţie lunară pentru creşterea/îngrijirea copilului, cu excepţia cazului în care de indemnizaţie beneficiază mama sau tatăl copilului, în cazul reluării muncii/angajării în cîmpul muncii, eliberării din serviciu, prezintă casei teritoriale, pînă la sfîrşitul lunii calendaristice în care s-a produs evenimentul, extrasul din ordinul respectiv. Sumele indemnizaţiei lunare pentru creşterea/îngrijirea copilului achitate necuvenit din motivul neprezentării actelor menţionate se restituie de către beneficiar la contul respectiv al Casei Naţionale de Asigurări Sociale, în caz contrar, se încasează în modul stabilit în punctul 26 din prezentul Regulament.”;
5) la punctul 8, după cuvintele „locul de domiciliu” se introduc cuvintele „al solicitantului ori al soţului/soţiei”;
6) se completează cu punctul 81 cu următorul cuprins:
„81. Cererile de acordare a indemnizaţiilor adresate familiilor cu copii, cetăţeni ai Republicii Moldova domiciliaţi în localităţile din stînga Nistrului, se depun la casele teritoriale, după cum urmează: la Casa Teritorială de Asigurări Sociale Rezina – cetăţenii din raioanele Rîbniţa şi Camenca; la Casa Teritorială de Asigurări Sociale Dubăsari – cetăţenii din raioanele Dubăsari şi Grigoriopol; la Casa Teritorială de Asigurări Sociale Anenii Noi – cetăţenii din municipiile Tiraspol şi Bender; la Casa Teritorială de Asigurări Sociale Căuşeni – cetăţenii din raionul Slobozia.”;
7) la punctul 9:
litera d) se completează la început cu textul „după caz,”;
la literele f) şi f1), cuvintele „carnetul de muncă” se exclud;
la litera h), după textul „instituirea tutelei” se introduce textul „livretul militar, documentele de activitate eliberate de angajator, certificatul despre venit eliberat de către angajator angajaţilor cu statut special/militar al instituţiilor de forţă,”;
8) punctul 14 se completează cu următoarea propoziţie: „În cazul în care informaţia necesară pentru stabilirea indemnizaţiei este incorectă/incompletă sau în cazul în care se constată lipsa unor date, termenul de examinare se extinde pînă la apariţia informaţiei corecte/complete, dar nu mai mult de 30 de zile.”;
9) la punctele 37 şi 371, după cuvintele „au fost calculate” se introduc cuvintele „şi achitate”;
10) punctul 40 va avea următorul cuprins:
„40. În cazul lipsei integrale a venitului asigurat la toate unităţile în unele şi aceleaşi luni calendaristice sau în toate lunile din perioada celor 12 luni calendaristice incluse în calcul, aceste luni se substituie cu acelaşi număr de luni calendaristice consecutive imediat premergătoare perioadei incluse în calcul în care s-a realizat venit asigurat. Perioada de substituire este de cel mult 36 de luni calendaristice consecutive.”;
11) punctele 401, 402, 422-424 se abrogă;
12) punctele 41, 42, 421 şi 43 vor avea următorul cuprins:
„41. În cazul în care asiguratul, pe parcursul celor 12 luni calendaristice premergătoare lunii survenirii riscului asigurat, nu a realizat venit asigurat din motiv de concediu de maternitate şi/sau concediu pentru îngrijirea copilului pînă la împlinirea vîrstei de 3 ani, cuantumul indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului se stabileşte din baza de calcul în al cărei temei s-a calculat această indemnizaţie pentru copilul precedent, inclusiv în cazul în care a beneficiat de anumite plăţi unice pe parcursul acestui concediu. În cazul persoanelor asigurate prevăzute la art.4 alin.(11) din Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale, baza de calcul în al cărei temei a fost stabilită indemnizaţia lunară pentru creşterea copilului precedent, după caz, se confirmă prin certificat eliberat la locul de muncă unde a fost stabilită această indemnizaţie, conform modelului stabilit de Casa Naţională de Asigurări Sociale.
42. În cazul lipsei bazei de calcul pentru stabilirea indemnizaţiei pentru creşterea copilului pînă la împlinirea vîrstei de 3 ani, cuantumul indemnizaţiei reprezintă cuantumul indemnizaţiei minime lunare pentru creşterea copilului în cazul persoanei asigurate, determinate în modul stabilit în anexa nr.2 la prezentul Regulament.
421. În cazul în care la determinarea bazei de calcul a indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului pînă la împlinirea vîrstei de 3 ani a persoanelor asigurate prevăzute la art.4 alin.11) din Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale se includ perioadele de activitate de pînă la 1 ianuarie 2017, venitul realizat în această perioadă se confirmă în baza certificatului de salariu eliberat de la locul de muncă.”;
„43. Venitul asigurat, stagiul de cotizare, informaţia cu privire la acordarea concediului de îngrijire a copilului, angajarea, reluarea muncii, eliberarea din cîmpul muncii pentru stabilirea indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului pînă la vîrsta de 3 ani se confirmă în baza informaţiei din Registrul de stat al evidenţei individuale în sistemul public de asigurări sociale.”
2. Regulamentul cu privire la condiţiile de stabilire, modul de calcul şi de plată a indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.108/2005 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.24-25, art.162), se modifică după cum urmează:
1) în tot textul Regulamentului, cuvintele „structură teritorială de asigurări sociale”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „casă teritorială”, la forma gramaticală corespunzătoare;
2) la punctul 1, cuvintele „în perioada beneficierii” se substituie cu cuvintele „care beneficiază”;
3) la punctul 2, textul „(în continuare – indemnizaţie)” se exclude, iar cuvintele „de a exercita funcţiile şi obligaţiunile de serviciu” se substituie cu cuvintele „de muncă”;
4) la punctul 3:
în prima propoziţie, cuvîntul „eliberat” se substituie cu cuvîntul „întocmit”
şi se completează cu cuvintele „sau în baza informaţiei electronice din certificatul de concediu medical”;
se completează cu următoarea propoziţie: „Informaţia electronică din certificatul de concediu medical incorectă/incompletă nu se acceptă pentru acordarea indemnizaţiilor.”;
5) la punctul 6:
textul „prin înscrierea din carnetul de muncă şi declaraţia scrisă pe propria răspundere, că nu este persoana asigurată (anexa nr.6 la prezentul Regulament)” se substituie cu textul „în temeiul ordinului (dispoziţiei, deciziei, hotărîrii) angajatorului”;
propoziţia a doua se exclude;
6) punctul 11 va avea următorul cuprins:
„11. Controlul asupra corectitudinii stabilirii, calculării şi plăţii indemnizaţiilor achitate din mijloacele angajatorului se exercită de Inspectoratul de Stat al Muncii.”;
7) la punctul 12 litera e), cuvîntul „(protezare)” se exclude;
8) punctele 14 şi 15 vor avea următorul cuprins:
„14. Dreptul persoanei asigurate la indemnizaţiile prevăzute la pct.12 şi pct.37 lit.a) din prezentul Regulament se stabileşte dacă aceasta pierde venitul asigurat pentru întreaga perioadă a concediului medical la toate unităţile în care desfăşoară activităţi.
15. Stabilirea, calcularea şi plata indemnizaţiilor prevăzute la pct.12 lit.a), c) şi d) şi pct.37 lit.a) din prezentul Regulament se efectuează de către casele teritoriale. Indemnizaţiile prevăzute la pct.12 lit.a), acordate din mijloacele angajatorului, se stabilesc, se calculează şi se plătesc de angajator pentru primele cinci zile calendaristice de incapacitate temporară de muncă, însă nu mai mult de 15 zile cumulative pentru fiecare angajat pe parcursul unui an calendaristic, în cazul mai multor perioade de incapacitate temporară de muncă.”;
9) se completează cu punctele 151 şi 152 cu următorul cuprins:
„151. Indemnizaţiile prevăzute la pct.12 lit.a), c) şi d) şi pct.37 lit.a) din prezentul Regulament se stabilesc de către casele teritoriale în temeiul informaţiei din certificatul medical, transmise prin intermediul conexiunilor intersistemice securizate şi autentificate prin semnătura electronică a persoanei responsabile ale prestatorilor de asistenţă medicală.
152. Indemnizaţiile prevăzute la pct.12 lit.a), acordate din mijloacele angajatorului, se stabilesc de către angajator/angajatori în temeiul certificatului medical pe suport de hîrtie, în original sau copie. La solicitarea angajatului, angajatorul căruia i se prezintă originalul certificatului prezintă o copie/copii cu menţiunea „copia corespunde originalului”, pentru a fi prezentat altor angajatori, unde activează persoana.”;
10) punctele 17, 18 şi 19 vor avea următorul cuprins:
„17. Datele din certificatul medical transmise Casei Naţionale de Asigurări Sociale pentru stabilirea indemnizaţiilor prevăzute la pct.12 lit.a), c) şi d) şi pct.37 lit.a) se examinează în termen de pînă la 15 zile calendaristice de la data recepţionării acestora. În cazul în care informaţia necesară pentru stabilirea indemnizaţiei este incorectă/incompletă sau în cazul în care se constată lipsa unor date, termenul de examinare se extinde pînă la apariţia informaţiei corecte/complete, dar nu mai mult de 30 de zile.
18. În cazul în care persoana nu întruneşte condiţiile de stabilire a indemnizaţiilor, casa teritorială ia decizia de a refuza stabilirea indemnizaţiei. În acest caz, în termen de 5 zile calendaristice, după aprobarea deciziei de refuz, persoanei i se comunică motivul refuzului.
19. Femeilor asigurate, şomerelor şi soţiilor aflate la întreţinerea soţilor asiguraţi indemnizaţia de maternitate li se stabileşte de către casele teritoriale în temeiul certificatului medical pe suport de hîrtie, întocmit în modul prevăzut de Guvern.”;
11) punctul 20 va avea următorul cuprins:
„20. Indemnizaţia prevăzută la pct.12 lit.a) li se stabileşte şomerilor de către casele teritoriale.”;
12) la punctul 21:
litera c) se exclude;
litera d) va avea următorul cuprins:
„d) şomerele/şomerii beneficiază de dreptul la indemnizaţiile prevăzute la pct.12 lit.a) dacă confirmă stagiul de cotizare prevăzut la lit.a) sau b) din prezentul punct, cu condiţia suspendării pentru această perioadă a plăţii ajutorului de şomaj”;
se completează cu litera f) cu următorul cuprins:
„f) indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de tuberculoză, de SIDA sau de o maladie oncologică se stabileşte indiferent de durata stagiului de cotizare”;
13) punctele 22 şi 23 vor avea următorul cuprins:
„22. În cazul pierderii certificatului medical, eliberat pe suport de hîrtie de prestatorii de asistenţă medicală abilitaţi cu acest drept, indemnizaţia se stabileşte de către angajatori în baza duplicatelor eliberate în modul stabilit. La eliberarea duplicatului pe suport de hîrtie, persoana responsabilă din cadrul prestatorului de asistenţă medicală nu va transmite în mod repetat Casei Naţionale de Asigurări Sociale în format electronic informaţia din duplicat.
23. Decizia de stabilire a indemnizaţiilor se aprobă de către conducătorul casei teritoriale şi se anexează la dosarul beneficiarului.
Decizia privind stabilirea indemnizaţiilor, precum şi extrasul din contul personal al persoanei se păstrează în dosarul personal al beneficiarului.”;
14) la punctul 24:
la litera a), în a doua propoziţie, textul „în temeiul avizului Consiliului,” se exclude;
litera b) se abrogă;
literele c) şi d) vor avea următorul cuprins:
„c) şomerilor, în perioada de acordare a ajutorului de şomaj, indemnizaţia pentru incapacitatea temporară de muncă li se acordă pentru o perioadă de pînă la 30 de zile calendaristice în cursul unui an calendaristic;
d) în caz de tuberculoză, SIDA şi maladie oncologică, indemnizaţia se acordă pentru o perioadă de cel mult un an pe parcursul a 2 ani calendaristici consecutivi. Perioada de acordare a indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite sau de accidente nelegate de muncă nu se include în termenul de plată a indemnizaţiei pe motiv de tuberculoză, SIDA şi maladie oncologică.”;
literele f) şi g) se abrogă;
15) la punctul 25, textul „ , fără solicitarea avizului Consiliului” se exclude;
16) la punctul 26, prima propoziţie va avea următorul cuprins: „Indemnizaţia pentru îngrijirea copilului bolnav se acordă pînă la împlinirea vîrstei de 10 ani, iar în cazul copilului care suferă de maladie oncologică şi al copilului cu dizabilitate pentru afecţiuni intercurente, pînă la împlinirea vîrstei de 18 ani – în baza informaţiei electronice din certificatul de concediu medical, întocmit în condiţiile legislaţiei în vigoare.”;
17) punctele 27 şi 29 vor avea următorul cuprins:
„27. Dreptul la indemnizaţia pentru îngrijirea copilului bolnav se acordă, opţional, mamei, tatălui sau tutorelui. În cazul în care mama, tata sau tutorele, din motive întemeiate, în baza actelor confirmative, prezentate prestatorului de asistenţă medicală (tratament îndelungat al unei boli grave sau al consecinţelor traumei, spitalizare, absenţă temporară de la locul permanent de trai, decădere din drepturile părinteşti etc.), nu pot îngriji copilul bolnav în vîrstă de pînă la 10 ani, copilul care suferă de maladie oncologică în vîrstă de pînă la 18 ani sau copilul cu dizabilitate în vîrstă de pînă la 18 ani, indemnizaţia se acordă, opţional, altor persoane asigurate: altui membru de familie, bunicului, bunicii.”;
„29. Indemnizaţia pentru îngrijirea copilului bolnav nu se acordă din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat pentru zilele în care asiguratul s-a aflat în concediu neplătit, în concediu pentru îngrijirea acestui copil pînă la împlinirea vîrstei de 3 ani şi pentru perioada suspendării contractului individual de muncă la toate unităţile. Indemnizaţia pentru îngrijirea copilului bolnav se acordă asiguratului şi în perioada concediului anual, iar acesta se prelungeşte, în conformitate cu prevederile legislaţiei, cu durata concediului medical ce a avut loc în timpul concediului.”;
18) la punctul 30, cifrele „16” se substituie cu cifrele „18”, iar textul „(luînd în considerare şi deplasarea tur-retur), la prezentarea prescripţiei medicale despre necesitatea îngrijirii individuale a copilului” se exclude;
19) punctele 31 şi 32 vor avea următorul cuprins:
„31. În cazul persoanelor care îşi reiau activitatea de muncă şi beneficiază de indemnizaţie pentru creşterea/îngrijirea copilului, indemnizaţia pentru îngrijirea acestui copil bolnav nu se acordă. Această normă nu se aplică pentru îngrijirea altor copii bolnavi ai persoanei asigurate.”;
„32. Dreptul la indemnizaţiile prevăzute la pct.12 lit.a) şi b) şi pct.37 lit.a) se acordă în cazul în care incapacitatea temporară de muncă a survenit în timpul concediului de odihnă anual plătit (de bază sau suplimentar). Concediul anual de odihnă se prelungeşte cu durata incapacităţii de muncă care a survenit în timpul concediului.”;
20) punctul 34 se abrogă;
21) la punctul 36:
textul „şi e)” se exclude;
se completează cu următoarea propoziţie „Norma dată nu se aplică persoanelor care îşi reiau activitatea de muncă.”;
22) la punctul 38, cuvîntul „eliberat” se substituie cu cuvîntul „întocmit”;
23) la punctul 40 litera b), cuvîntul „crime” se substituie cu cuvîntul „infracţiuni”;
24) la punctul 42, cuvîntul „eliberat” se substituie cu cuvîntul „întocmit”;
25) punctele 46, 47 şi 491 vor avea următorul cuprins:
„46. În cazul femeilor asigurate, certificatul medical se prezintă angajatorului, care, în aceeaşi zi, completează, pe versoul certificatului medical, compartimentul „Completează pontatorul” şi îl restituie femeii asigurate pentru a fi depus la casa teritorială. Versoul certificatului medical se completează de angajatorul indicat pe prima parte a certificatului medical.
47. În cazul soţiilor aflate la întreţinerea soţilor asiguraţi, certificatul medical se prezintă angajatorului, care, în aceeaşi zi, completează, pe versoul certificatului medical, compartimentul „Completează pontatorul” şi îl restituie pentru a fi depus la casa teritorială. Versoul certificatului medical se completează de angajatorul indicat pe prima parte a certificatului medical.”;
„491. Soţia se consideră la întreţinerea soţului asigurat dacă, la data acordării concediului de maternitate se află în una dintre următoarele situaţii:
a) nu este angajată în cîmpul muncii;
b) nu realizează venit asigurat;
c) nu este persoană asigurată de riscul respectiv, fapt confirmat prin declaraţia scrisă pe proprie răspundere (anexa nr.6).”;
26) la punctul 50, cuvintele „unitatea de la locul de lucru de bază” se substituie cu cuvîntul „angajatorul”;
27) la punctul 51:
la litera c), cuvintele „carnetul de muncă al soţiei sau” se exclud;
literele d) şi e) se abrogă;
28) punctul 52 se abrogă;
29) la punctele 53 şi 54, textul „pînă la 10” se substituie cu cifrele „15”;
30) punctul 57 se abrogă;
31) la punctul 58, cifra „6” se substituie cu cifra „4”;
32) la punctul 60, după cuvîntul „indemnizaţiei” se introduce cuvîntul „de maternitate”;
33) punctul 64 se abrogă;
34) la punctul 661, cuvintele „indemnizaţiei de maternitate” se substituie cu textul „indemnizaţiilor prevăzute la pct.12 şi pct.37 lit.a) din prezentul Regulament, acordate din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat,”;
35) la punctul 67, după cuvintele „au fost calculate” se introduc cuvintele „şi achitate”;
36) punctul 68 va avea următorul cuprins:
„68. Venitul asigurat şi stagiul de cotizare pentru stabilirea indemnizaţiilor prevăzute la pct.12 şi pct.37 lit.a) din prezentul Regulament din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat se confirmă în baza informaţiei din Registrul de stat al evidenţei individuale în sistemul public de asigurări sociale.”;
37) punctul 69 se abrogă;
39) punctele 72-81 vor avea următorul cuprins:
„72. Venitul asigurat se include în calcul în lunile pentru care a fost calculat şi declarat de către angajator.
73. În cazul lipsei integrale a venitului asigurat la toate unităţile în unele şi aceleaşi luni calendaristice sau în toate lunile din perioada celor 12 luni calendaristice incluse în calcul, aceste luni se substituie cu acelaşi număr de luni calendaristice consecutive imediat premergătoare perioadei incluse în calcul în care s-a realizat venit asigurat. Perioada de substituire este de cel mult 36 de luni calendaristice consecutive.
74. În cazul în care asiguratul, pe parcursul celor 12 luni calendaristice premergătoare lunii survenirii riscului asigurat, nu a realizat venit asigurat din motiv de concediu de maternitate şi/sau concediu pentru îngrijirea copilului pînă la împlinirea vîrstei de 3 ani, cuantumul indemnizaţiei de maternitate se stabileşte din baza de calcul în al cărei temei s-a calculat această indemnizaţie pentru copilul precedent, inclusiv în cazul în care a beneficiat de anumite plăţi unice pe parcursul acestor concedii. În cazul persoanelor asigurate prevăzute la art.4 alin.(11) din Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale, baza de calcul în al cărei temei a fost stabilită indemnizaţia de maternitate pentru copilul precedent, după caz, se confirmă prin certificat eliberat la locul de muncă unde a fost stabilită această indemnizaţie.
75. Baza de calcul a indemnizaţiei de maternitate pentru femeile asigurate precum şi indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de tuberculoză, de SIDA, de maladie oncologică, care nu se încadrează în niciuna dintre condiţiile prevăzute la pct.21 lit.a) sau b) din prezentul Regulament, o constituie 35% din salariul mediu lunar prognozat, stabilit de Guvern, pentru anul în care s-a produs riscul asigurat.
76. Baza de calcul a indemnizaţiei de maternitate acordate soţiei aflate la întreţinerea soţului asigurat o constituie venitul mediu lunar asigurat al soţului, determinat în condiţiile prezentului Regulament.
77. În cazul persoanelor asigurate la care lipseşte baza de calcul pentru stabilirea indemnizaţiilor prevăzute la pct.12 şi pct.37 lit.a), baza de calcul o constituie 35% din salariul mediu lunar prognozat pe economie, stabilit de Guvern pentru anul în care s-a produs riscul asigurat.
78. Indemnizaţiile prevăzute la pct.12 şi pct.37 lit.a) din prezentul Regulament se calculează şi se plătesc pentru zile calendaristice. Venitul asigurat pentru o zi calendaristică se determină prin împărţirea venitului mediu lunar asigurat, calculat în conformitate cu prevederile prezentului Regulament, la numărul de zile calendaristice din luna pentru care se plăteşte indemnizaţia.
79. Baza de calcul a indemnizaţiei prevăzute la pct.12 lit.a) stabilite din mijloacele angajatorului o constituie salariul mediu al angajatului, determinat în modul stabilit de Guvern.
80. Baza de calcul a indemnizaţiilor prevăzute la pct.12 lit.a) şi b) din prezentul Regulament pentru şomeri o constituie cuantumul lunar al ajutorului de şomaj în vigoare la data producerii riscului asigurat.
81. Pentru persoana care desfăşoară/a desfăşurat activităţi în mai multe unităţi, în fiecare fiind asigurată conform legislaţiei, indemnizaţiile prevăzute la pct.12 şi pct.37 lit.a) se calculează de către casele teritoriale în funcţie de venitul total asigurat, calculat în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.”;
39) punctele 82-88 se abrogă;
40) la punctul 89, textul „lit.a)-c)” se exclude;
41) punctele 90-92 se abrogă;
42) la punctul 93:
după textul „pct.37 lit.a)” se introduce textul „ , achitate din contul bugetului asigurărilor sociale de stat”;
se completează cu litera g) cu următorul cuprins:
„g) cuantumul indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă plătite din mijloacele angajatorului se stabileşte în proporţie de 75% din salariul mediu al angajatului, determinat în modul stabilit de Guvern.”;
43) la punctul 94:
textul „ , conform datelor carnetului de muncă” se exclude;
se completează cu următorul text: „În cazul indemnizaţiilor stabilite de casele teritoriale, stagiul de cotizare se confirmă în baza informaţiei din Registrul de stat al evidenţei individuale în sistemul public de asigurări sociale. În cazul persoanelor asigurate prevăzute la art.4 alin.(11) din Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale, la calculul stagiului de cotizare necesar pentru stabilirea diferenţiată a cuantumului indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă se includ toate perioadele de îndeplinire a serviciului în calitate de militar sau colaborator (funcţionar) cu statut special al organelor apărării naţionale, securităţii statului şi ordinii publice pînă în 1 ianuarie 2017.”;
44) punctul 95 va avea următorul cuprins:
„95. În stagiul de cotizare se includ perioadele necontributive menţionate la art.5 alin.(2) din Legea nr.156/1998 privind sistemul public de pensii.”;
45) punctul 96:
la litera a), textul „în cazul asiguraţilor cu contract individual de muncă” se substituie cu textul „în cazul indemnizaţiilor menţionate la pct.12 lit.a) stabilite de către angajator din mijloacele financiare ale acestuia”;
litera b) va avea următorul cuprins:
„b) în luna următoare a lunii în care a fost aprobată decizia privind stabilirea indemnizaţiilor de către casele teritoriale – în cazul indemnizaţiilor prevăzute la pct.12 şi pct.37 lit.a) din contul bugetului asigurărilor sociale de stat”;
litera c) se abrogă;
46) la punctul 97 litera a), textul „şi e)” se exclude;
47) punctul 98 se abrogă;
48) punctul 100 va avea următorul cuprins:
„100. Indemnizaţiile prevăzute la pct.12 şi pct.37 lit.a) stabilite şi neplătite persoanei decedate, se plătesc soţului (soţiei) supravieţuitor, copiilor, părinţilor sau, în lipsa acestora, persoanei care dovedeşte că a suportat cheltuieli ocazionate de deces.”;
49) punctul 101, cuvintele „a îngrijit asiguratul decedat” se substituie cu cuvintele „a suportat cheltuieli ocazionate de deces”;
50) la punctul 102 litera e), cuvîntul „crime” se substituie cu cuvîntul „infracţiuni”;
51) la punctul 103, cuvîntul „plăteşte” se substituie cu cuvîntul „acordă”;
52) punctul 104 se abrogă;
53) punctul 105 va avea următorul cuprins:
„105. În cazul în care persoanele care beneficiază de indemnizaţie pentru creşterea/îngrijirea copilului îşi reiau activitatea de muncă şi îşi pierd personal capacitatea de muncă, acestea au dreptul la indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă pentru perioada incapacităţii de muncă.”;
54) punctele 106, 107 şi 110 se abrogă;
55) punctul 109 va avea următorul cuprins:
„109. Casa Naţională plăteşte indemnizaţia:
a) prin intermediul prestatorilor de servicii de plată care asigură plata salariului. În cazul în care beneficiarul manifestă acordul achitării indemnizaţiei prin proiect salarial, va informa despre acest fapt angajatorul prin cerere. Angajatorul va prezenta prestatorului de servicii de plată la care se deserveşte cu proiect salarial lista angajaţilor care au manifestat acordul achitării indemnizaţiei prin proiect salarial în modul stabilit de prestator. Prestatorul de servicii de plată, prin canalul securizat interinstituţional, prezintă Casei Naţionale datele necesare pentru plata indemnizaţiei. În cazul în care beneficiarul activează la mai multe entităţi, acesta desemnează un singur angajator la care va solicita achitarea indemnizaţiei prin proiectul salarial;
b) prin intermediul prestatorilor de servicii de plată desemnaţi de către beneficiari, inclusiv al prestatorilor de servicii de plată care asigură plata altor tipuri de prestaţii sociale;
c) prin intermediul oficiului poştal, în cazul în care beneficiarul nu a desemnat prestatorul de servicii de plată”;
56) la punctele 111, 1111, 1141, 116 şi 1161, cuvintele „de maternitate” se exclud;
57) punctul 112 va avea următorul cuprins:
„112. Sumele indemnizaţiei neîncasate la timp de beneficiari sînt restituite de prestatori lunar pe contul corespunzător al Casei Naţionale.”;
58) la punctul 113, cuvintele „de maternitate neachitată pe o perioadă de 3 luni şi restituită” se substituie cu cuvintele „neprimite timp de 6 luni consecutive şi restituite”;
59) la punctul 114:
cuvintele „de maternitate” se exclud;
se completează cu textul „ , inclusiv sumele neprimite pentru lunile precedente”;
60) punctul 115 va avea următorul cuprins:
„115. Plata pentru serviciile de distribuire şi plata indemnizaţiei de către prestatori se efectuează după prezentarea dării de seamă sau a confirmării din contul bugetului asigurărilor sociale de stat, în mărimile şi condiţiile prevăzute în Legea anuală a bugetului asigurărilor sociale de stat.”;
61) capitolul IX se abrogă;
62) punctele 124 şi 125 vor avea următorul cuprins:
„124. Responsabilitatea pentru corectitudinea şi plenitudinea completării certificatului de concediu medical pe suport de hîrtie, precum şi pentru prezentarea informaţiilor reflectate în datele transmise către Casa Naţională o poartă persoanele cu funcţii de răspundere ale prestatorilor de asistenţă medicală.
125. Responsabilitatea pentru corectitudinea reflectării datelor în Registrul de stat al evidenţei individuale în sistemul public de asigurări sociale privind cuantumul venitului asigurat calculat şi declarat, cuantumul contribuţiilor de asigurări sociale calculate şi achitate, privind stagiul de cotizare, angajarea în cîmpul muncii, încetarea/suspendarea activităţii, perioada acordării concediului pentru îngrijirea copilului, concediului paternal, reluarea activităţii/concedierea o poartă persoanele cu funcţii de răspundere ale angajatorului.”;
63) anexele nr.1 şi nr.2 se abrogă;
64) în anexele nr.3, nr.31, nr.4, nr.7 şi nr.8, cuvintele „de maternitate” se exclud;
65) în anexele nr.3 şi nr.4, coloniţa „neachitat timp de 3 luni” se exclude.
3. Regulamentul cu privire la condiţiile de stabilire, modul de calcul şi de plată a indemnizaţiei paternale, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1245/2016 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.405-414, art.1354), se modifică după cum urmează:
1) se completează cu punctul 52 cu următorul cuprins:
„52. În cazul persoanelor asigurate prevăzute la art.4 alin.(11) din Legea nr.489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale, la calculul stagiului de cotizare necesar pentru stabilirea indemnizaţiei paternale se includ toate perioadele de îndeplinire a serviciului în calitate de militar sau colaborator (funcţionar) cu statut special al organelor apărării naţionale, securităţii statului şi ordinii publice pînă în 1 ianuarie 2017.”;
2) la punctul 6:
la litera a), cuvintele „la unitatea de la locul de muncă de bază” se substituie cu cuvintele „la toate unităţile în care desfăşoară activităţi”;
la litera b), textul „30 de zile din data acordării concediului paternal” se substituie cu textul „12 de luni de la data naşterii copilului”;
la litera c), cuvintele „la locul de muncă de bază” se exclud;
3) la punctul 7, cuvintele „de la locul de muncă de bază” se substituie cu cuvintele „de muncă”;
4) la punctul 8, litera c) va avea următorul cuprins:
„c) după caz, extrasul din ordinul de acordare a concediului paternal, în original, eliberat de la toate unităţile în care desfăşoară activităţi”;
5) punctul 9 se completează cu următoarea propoziţie: „În cazul în care informaţia necesară pentru stabilirea indemnizaţiei este incorectă/incompletă sau în cazul în care se constată lipsa unor date, termenul de examinare se extinde pînă la apariţia informaţiei corecte/complete, dar nu mai mult de 30 de zile.”;
6) la punctul 135, cuvintele „la unitatea de la locul de muncă de bază” se exclud;
7) la punctele 14 şi 15, cuvintele „locul de muncă de bază” se substituie cu cuvintele „toate unităţile în care desfăşoară activităţi”;
8) punctul 171 se completează cu următoarea propoziţie: „În cazul în care angajatul a activat pe parcursul lunii atît în cadrul unui parc pentru tehnologia informaţiei, cît şi în afara acestuia, venitul lunar asigurat va constitui venitul din care au fost calculate şi achitate contribuţii de asigurări sociale şi 60% din cuantumul salariului mediu lunar pe economie prognozat pentru anul respectiv.”;
9) punctul 19 va avea următorul cuprins:
„19. Venitul asigurat realizat la toate unităţile în care persoana desfăşoară/a desfăşurat activităţi pentru stabilirea indemnizaţiei paternale, stagiu de cotizare, perioada de acordare a concediului paternal se confirmă în baza informaţiei din Registrul de stat al evidenţei individuale în sistemul public de asigurări sociale.”;
10) la punctele 31 şi 32, cuvintele „la locul de muncă de bază” se exclud;
11) la punctul 37, cuvintele „unitatea de la locul de muncă de bază” se substituie cu textul „unitatea/unităţi”, iar după cuvîntul „activitatea” se introduce cuvîntul „/activităţi”.
