vineri, 8 iulie 2022
Ordin nr.216 din 28.12.2018 cu privire la aprobarea Indicaţiilor metodice privind contabilitatea pentru persoanele fizice care desfăşoară activitate profesională în sectorul j...

O R D I N

cu privire la aprobarea Indicaţiilor metodice privind contabilitatea pentru persoanele

fizice care desfăşoară activitate profesională în sectorul justiţiei

 

nr. 216  din  28.12.2018

 

Monitorul Oficial nr.6-12/60 din 11.01.2019

 

* * *

În temeiul art.11 alin.(2) din Legea nr.113/2007 a contabilităţii (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.27-34, art.61),

ORDON:

1. Se aprobă Indicaţiile metodice privind contabilitatea pentru persoanele fizice care desfăşoară activitate profesională în sectorul justiţiei, conform anexei.

2. Prezentul ordin intră în vigoare din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

MINISTRUL FINANŢELOR Ion CHICU

 

Nr. 216. Chişinău, 28 decembrie 2018.

 

 

INDICAŢII METODICE

privind contabilitatea pentru persoanele fizice care desfăşoară

 activitate profesională în sectorul justiţiei

 

INTRODUCERE

1. Prezentele indicaţii metodice sînt elaborate în baza Legii contabilităţii şi raportării financiare nr.287/2017 şi a Codului fiscal nr.1163/1997.

 

OBIECTIV

2. Obiectivul prezentelor indicaţii metodice îl constituie stabilirea regulilor de ţinere a contabilităţii pentru persoanele fizice care desfăşoară activitate profesională în sectorul justiţiei.

 

DOMENIU DE APLICARE

3. Prezentele indicaţii metodice se extind asupra persoanelor fizice care desfăşoară activitate profesională în sectorul justiţiei (în continuare – persoană fizică), aplică metoda de casă şi se încadrează în următoarele categorii:

- notari, care activează în baza Legii nr.69/2016 cu privire la organizarea activităţii notarilor;

- avocaţi, care activează în baza Legii nr.1260/2002 cu privire la avocatură;

- executori judecătoreşti, care activează în baza Legii nr.113/2010 privind executorii judecătoreşti;

- mediatori, care activează în baza Legii nr.137/2015 cu privire la mediere;

- administratori autorizaţi, care activează în baza Legii nr.161/2014 cu privire la administratorii autorizaţi.

4. Prezentele indicaţii metodice nu se aplică de către persoanele fizice/juridice care ţin contabilitatea în partidă dublă, în baza contabilităţii de angajamente conform standardelor de contabilitate, inclusiv birourile asociate de avocaţi, organizaţiile de mediere.

 

DEFINIŢII

5. În prezentele indicaţii metodice noţiunile utilizate semnifică:

Activitate profesională în sectorul justiţiei – activitate permanentă desfăşurată în cadrul formelor de organizare a activităţii prevăzute de lege de către persoana fizică – notar, avocat, executor judecătoresc, mediator, administrator autorizat, în conformitate cu legislaţia aferentă acestor domenii.

Cheltuieli – plăţi efectuate pentru procurarea bunurilor, achitarea lucrărilor şi/sau serviciilor pentru desfăşurarea activităţii profesionale în sectorul justiţiei, precum şi amortizarea calculată a mijloacelor fixe/imobilizărilor necorporale.

Contabilitatea în partidă simplă – reflectarea unilaterală a faptelor economice, conform metodei “intrare-ieşire”, fără aplicarea conturilor contabile şi fără întocmirea situaţiilor financiare.

Contabilitatea de casă – metodă a contabilităţii conform căreia elementele contabile sînt recunoscute pe măsura încasării/plăţii numerarului sau compensării în altă formă.

Numerar – mijloace băneşti în monedă naţională şi valută străină aflate în casierie, la conturi curente în bănci, inclusiv pe carduri bancare.

Venituri – sume în numerar sau bunuri în altă formă obţinute în procesul desfăşurării activităţii profesionale în sectorul justiţiei.

Noţiunile utilizate în prezentele indicaţii metodice care nu sînt prevăzute în pct.5 sînt definite în Legea contabilităţii şi raportării financiare, Codul fiscal şi alte acte normative care reglementează domeniile date.

 

REGULI GENERALE

6. Persoana fizică ţine contabilitatea în partidă simplă conform Legii contabilităţii şi raportării financiare, Codului fiscal şi a prezentelor indicaţii metodice.

7. Contabilitatea activităţii persoanei fizice poate fi ţinută:

1) nemijlocit de către persoana fizică;

2) de serviciul de contabilitate (contabil titular);

3) de o entitate de consultanţă, societate de audit.

8. Responsabilitatea pentru ţinerea contabilităţii revine persoanei fizice.

9. Contabilitatea se ţine în monedă naţională. În cazul efectuării operaţiunilor în valută străină, contabilitatea acestora se ţine atît în monedă naţională, cît şi în valută străină.

10. Persoana fizică are obligaţia să întocmească documente primare, registre contabile, declaraţii fiscale, dări de seamă şi alte rapoarte prevăzute de legislaţie.

11. Documentele primare aferente veniturilor şi cheltuielilor se întocmesc în timpul efectuării (producerii) faptelor economice, iar dacă acest lucru este imposibil – nemijlocit după efectuarea (producerea) faptelor respective, conform formularelor tipizate şi/sau formularelor elaborate de sine stătător, care vor conţine elementele obligatorii prevăzute la art.11 din Legea contabilităţii şi raportării financiare.

12. Persoana fizică este obligată să utilizeze documente primare cu regim special în cazurile stabilite de Legea contabilităţii şi raportării financiare şi conform cerinţelor prevăzute în Hotărîrea Guvernului nr.294/1998.

13. Registrele contabile, inclusiv borderourile, se întocmesc conform formularelor şi cerinţelor prevăzute de prezentele indicaţii metodice. În funcţie de necesităţile informaţionale şi specificul activităţii, persoana fizică poate include elemente suplimentare în registrele contabile cu condiţia respectării conţinutului de informaţii cuprinse în prezentele indicaţii metodice, precum şi a normelor de întocmire şi utilizare a acestor registre.

14. Înscrierea datelor în documente primare şi registre contabile se face, după caz, cu cerneală, cu pix cu pastă sau în formă electronică.

15. În documentele primare şi registrele contabile nu sînt admise ştersături sau alte procedee similare, precum şi lăsarea de spaţii libere între operaţiunile înscrise în acestea. Erorile se corectează prin tăierea cu o linie a textului sau a cifrelor greşite, pentru ca acestea să poată fi citite, iar deasupra lor se scrie textul sau cifra corectă. Corectarea se face pe toate exemplarele documentului primar sau registrului contabil şi se confirmă prin numele, prenumele şi semnătura persoanei care a întocmit documentul sau registrul, cu indicarea datei corectării.

Efectuarea corectărilor în documentele primare care justifică operaţiunile de casă şi de plată este interzisă. La comiterea erorilor în astfel de documente, documentul greşit se anulează şi se întocmeşte unul nou.

16. În cazul pierderii, sustragerii sau distrugerii documentelor contabile persoana fizică este obligată să le restabilească în termen de 3 luni de la data constatării faptului respectiv.

17. Persoana fizică este obligată să păstreze documentele primare, registrele contabile şi alte documente aferente organizării şi ţinerii contabilităţii în termenele şi conform regulilor stabilite de Legea contabilităţii şi raportării financiare. În cazul încetării activităţii persoanei fizice documentele se predau la arhivă conform regulilor prevăzute de Organul de Stat pentru Supravegherea şi Administrarea Fondului Arhivistic al Republicii Moldova.

 

CONTABILITATEA VENITURILOR ŞI CHELTUIELILOR

18. Veniturile persoanei fizice cuprind:

1) plăţi, care reprezintă remunerarea muncii persoanei fizice;

2) plăţi pentru îndeplinirea actelor notariale şi spezele procedurilor notariale;

3) onorariile;

4) taxele pentru efectuarea actelor executorului judecătoresc;

5) remunerarea (onorariu fix sau onorariu de succes) şi compensarea cheltuielilor;

6) avansuri încasate;

7) suma spezelor procedurii de executare achitată de creditori în mărimea ce depăşeşte cheltuielile suportate din contul spezelor;

8) alte venituri obţinute din activitatea profesională în sectorul justiţiei.

19. În componenţa veniturilor persoanei fizice nu se includ:

1) sumele încasate în numele terţilor din contractele de intermediere;

2) cauţiunile, sumele rezultate din executarea silită, spezele procedurii de executare;

3) taxele de stat;

4) creditele şi împrumuturile primite etc.

20. Cheltuielile persoanei fizice cuprind:

1) cheltuieli de locaţiune şi de întreţinere a spaţiilor;

2) cheltuieli privind stocurile procurate şi serviciile prestate de terţi;

3) cheltuieli privind amortizarea mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale utilizate în activitatea profesională în sectorul justiţiei;

4) cheltuieli privind remunerarea, îndreptate spre achitare;

5) contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii şi prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală ale angajatorului şi a primei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă pentru persoanele fizice din sectorul justiţiei;

6) plăţi pentru asigurarea de răspundere civilă profesională;

7) dobînzi şi comisioane aferente creditelor şi împrumuturilor primite în scopul activităţii profesionale în sectorul justiţiei;

8) cheltuieli privind comisioanele bancare;

9) avansuri achitate;

10) cheltuieli de ţinere a arhivei;

11) cotizaţiile;

12) cheltuieli privind instruirea şi perfecţionarea profesională;

13) alte cheltuieli legate de activitatea profesională din sectorul justiţiei.

21. În componenţa cheltuielilor persoanei fizice nu se includ:

1) cheltuielile privind procurarea terenurilor;

2) cheltuielile legate de achiziţionarea sau crearea activelor pentru utilizare în scopuri personale;

3) cheltuielile personale care nu sînt legate de activitatea profesională în sectorul justiţiei;

4) cheltuielile aferente spezelor procedurilor de executare a executorului judecătoresc.

Exemplul 1. Un cabinet al avocatului închiriază din 01.02.201X spaţiu pentru desfăşurarea activităţii sale. Plata lunară pentru chirie este de 2000 lei. Achitarea se face pînă pe data de 10 a lunii următoare conform contractului de locaţiune. La data de 12.02.201X cabinetul avocatului a efectuat plata pentru lucrările de reparaţie a spaţiului în sumă de 3300 lei. La data de 14.02.20X a procurat rechizite de birou în sumă de 1650 lei. La 15.03.201X a încasat onorariu conform contractului nr.14 în sumă de 15500 lei, pe 15.04.201X a primit avans conform contractului nr.02 în sumă de 12000 lei şi la 20.05.201X a primit onorariul conform contractului nr.02 în sumă de 23000 lei (cu excepţia avansului primit). La 24.05.201X a procurat anvelope pentru automobilul personal în sumă de 13000 lei.

În baza datelor din exemplu, cabinetul avocatului va înregistra în contabilitate la situaţia din 31.05.201X:

Cheltuieli:

- de locaţiune – 8000 lei (2000 lei x 4 luni);

- de reparaţie a spaţiului – 3300 lei;

- pentru procurarea rechizitelor de birou – 1650 lei;

Venituri:

- onorariu conform contractului nr.14 – 15500 lei;

- avans primit conform contractului nr.02 – 12000 lei;

- onorariu conform contractului nr.02 – 23000 lei.

Reieşind din operaţiunile efectuate venitul impozabil al cabinetului avocatului va constitui 37550 lei (15500 lei + 12000 lei + 23000 lei – 8000 lei – 3300 lei – 1650 lei). Suma de 13000 lei achitată pentru procurarea anvelopelor reprezintă cheltuieli personale.

Exemplul 2. Un birou de administratori autorizaţi în cadrul căruia activează 4 administratori autorizaţi raporturile cărora sunt reglementate pe bază de contract are înregistrate următoarele operaţiuni contabile:

• Achitarea datoriei pentru servicii comunale în sumă de 2260 lei;

• Plata pentru locaţiune – 5000 lei;

• Procurarea rechizitelor de birou în sumă de 1500 lei;

• Cheltuieli de reparaţie curentă – 10000 lei;

• Achitarea facturii entităţii de consultanţă (ţinerea contabilităţii) – 3000 lei.

Conform contractului cheltuielile suportate vor fi repartizate între administratori în părţi egale.

Astfel cheltuielile biroului de administratori autorizaţi constituie 21760 lei (2260 lei + 5000 lei + 1500 lei + 10000 lei + 3000 lei).

Cheltuielile fiecărui administrator vor constitui – 5440 lei (21760 lei/4).

22. Dacă cheltuielile suportate de către persoana fizică includ cheltuielile aferente activităţii profesionale în sectorul justiţiei îmbinate cu cheltuielile personale, în contabilitate se fac înregistrări numai atunci cînd cheltuielile aferente activităţii profesionale în sectorul justiţiei le depăşesc pe cele personale şi numai în acea parte a cheltuielilor care se referă la desfăşurarea activităţii profesionale în sectorul justiţiei. Persoana fizică repartizează cheltuielile în funcţie de destinaţie şi modul în care au fost efectuate.

Exemplul 3. Un birou de mediere a achitat servicii comunale aferente clădirii în care este amplasat, în suma totală de 8000 lei, din care:

- varianta I: trei pătrimi(3/4) a suprafeţei se foloseşte ca oficiul biroului, iar o pătrime (1/4) – ca locuinţă a familiei persoanei fizice;

- varianta II: trei pătrimi (3/4) a suprafeţei se foloseşte ca locuinţă a familiei persoanei fizice, iar o pătrime (1/4) – ca oficiu.

În baza datelor din exemplu, în contabilitatea persoanei fizice:

- în cazul variantei I se înregistrează cheltuielile privind serviciile comunale în suma de 6000 lei (8000 lei : 4 x 3);

- în cazul variantei II nu se înregistrează cheltuielile privind serviciile comunale.

23. Persoana fizică contabilizează veniturile şi cheltuielile în Registrul-jurnal de venituri şi cheltuieli (în continuare – Registrul-jurnal) conform modelului prezentat în anexa 1.

24. La întocmirea Registrului-jurnal persoana fizică trebuie să respecte următoarele cerinţe:

1) Registrul-jurnal se deschide pentru fiecare perioadă de gestiune (perioadă fiscală);

2) Registrul-jurnal se întocmeşte într-un exemplar pe suport de hîrtie sau în formă electronică;

3) în cazul întocmirii Registrului-jurnal pe suport de hîrtie filele acestuia se numerotează în ordine crescătoare şi se şnuruiesc. Pe ultimă filă a Registrului-jurnal se indică data şi numărul de file confirmate prin semnătura persoanei fizice;

4) în cazul întocmirii Registrului-jurnal în formă electronică se asigură imprimarea acestuia pe suport de hîrtie. La finele perioadei de gestiune filele Registrului-jurnal imprimate pe suport de hîrtie pot fi şnuruite în ordine cronologică cu indicarea datei şi numărului de file confirmate prin semnătura persoanei fizice;

5) înregistrările se efectuează în ordine cronologică în baza documentelor primare;

6) veniturile şi cheltuielile în valută străină se reflectă în Registrul-jurnal în monedă naţională conform cursului oficial a Băncii Naţionale a Moldovei la data încasării veniturilor sau efectuării cheltuielilor (plăţilor);

7) în Registrul-jurnal se înregistrează doar veniturile şi cheltuielile legate de activitatea profesională în sectorul justiţiei;

8) sumele veniturilor şi cheltuielilor se totalizează la finele perioadei de gestiune sau, după caz, pe fiecare lună (trimestru) cu total cumulativ de la începutul perioadei de gestiune.

[Pct.24 modificat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.76 din 24.06.2022, în vigoare 08.07.2022]

 

25. Registrul-jurnal se completează în următorul mod:

1) în coloana 1 se înscrie numărul de ordine a înregistrării în Registrul-jurnal de la începutul perioadei de gestiune;

2) în coloana 2 se înscrie data reflectării operaţiunii în Registrul-jurnal;

3) în coloana 3 se înscrie denumirea, numărul şi data documentului justificativ în a cărui bază a fost efectuată înregistrarea operaţiunii;

4) în coloana 4 se înscrie conţinutul succint al operaţiunii reflectate în documentul justificativ;

5) în coloana 5 se înscrie suma veniturilor recunoscute pe fiecare operaţiune conform metodei de casă. În rîndul „Total” din aceasta coloană se înscrie suma totală a veniturilor perioadei de gestiune.

6) în coloana 6 se înscrie suma veniturilor neimpozabile (de exemplu, sumele şi despăgubirile de asigurare, primite în baza contractelor de asigurare şi coasigurare, compensaţiile pagubelor morale, venitul obţinut ca urmare a anulării restanţelor la bugetul public naţional);

7) în coloana 7 se înscrie suma cheltuielilor recunoscute pe fiecare operaţiune conform metodei de casă. În rîndul „Total” din aceasta coloană se înscrie suma totală a cheltuielilor perioadei de gestiune.

8) în coloana 8 se înscrie suma cheltuielilor care nu sînt deductibile conform Capitolului 3 din Codul fiscal (de exemplu, cheltuieli personale şi familiale, alte cheltuieli, care nu sînt aferente activităţii profesionale).

26. Modul de completare a Registrului-jurnal este prezentat în exemplul din anexa 2.

27. Persoana fizică înregistrează veniturile la data încasării efective a numerarului sub formă de plăţi, onorarii, remunerări, taxe pentru efectuarea actelor, compensări ale cheltuielilor etc., iar cheltuielile – la data achitării bunurilor şi serviciilor procurate, plăţii salariilor şi a altor cheltuieli, calculării amortizării etc.

Exemplul 4. Un cabinet al avocatului a încheiat un contract de asistenţă juridica în sumă de 12000 lei la 16 februarie 201X plata pentru care a fost încasată la 25 martie 201X. La 21 februarie 201X cabinetul avocatului a solicitat efectuarea reparaţiei calculatorului la o entitate specializată în sumă de 2580 lei care a fost achitată la 27 martie 201X.

În baza datelor din exemplu, în Registrul-jurnal al cabinetului avocatului se reflectă:

- la 25 martie 201X – veniturile încasate din prestarea serviciului de asistenţă juridică în sumă de 12000 lei;

- la 27 martie 201X – cheltuielile aferente reparaţiei calculatorului şi achitate în sumă de 2580 lei.

28. Persoana fizică care are angajaţi întocmeşte Borderoul de evidenţă a remunerării muncii cu indicarea următoarelor elemente: denumirea borderoului, denumirea persoanei fizice, pentru fiecare angajat – datele personale, soldul datoriei la începutul perioadei, suma calculată a remunerării, suma reţinerilor (pe tipuri), suma spre achitare, suma efectiv achitată, semnătura angajatului şi alte date relevante cerute conform actelor normative indicate în anexa 3.

 

CONTABILITATEA PROPRIETĂŢII PENTRU CARE

SE CALCULEAZĂ AMORTIZAREA

29. Proprietatea care se foloseşte în activitatea profesională în sectorul justiţiei include mijloacele fixe şi imobilizările necorporale pentru care se calculează amortizarea.

30. Mijloacele fixe sînt active deţinute pentru a fi utilizate pe o perioadă mai mare de un an, valoarea unitară a căror depăşeşte plafonul valoric prevăzut de legislaţia fiscală.

31. Imobilizări necorporale reprezintă active nemonetare care nu îmbracă o formă materială, deţinute pentru a fi utilizate pe o perioadă mai mare de un an.

32. Contabilitatea mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale se ţine pe fiecare obiect de evidenţă destinat utilizării în mod individual sau complexul de componente, destinate utilizării în ansamblu.

33. Proprietatea pentru care se calculează amortizarea se înregistrează în Borderoul de evidenţă a mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale care include următoarele elemente: denumirea borderoului, denumirea persoanei fizice, denumirea obiectului, data recepţionării (data începerii creării), data punerii în funcţiune (exploatare, utilizare), costul de intrare, suma amortizării acumulate pînă la începutul perioadei de gestiune, suma amortizării calculate în perioada de gestiune, data ieşirii obiectului şi alte informaţii relevante.

34. Fiecare obiect de evidenţă se înregistrează la costul de intrare care include valoarea de cumpărare sau de creare şi cheltuielile privind aducerea obiectului în starea necesară pentru folosire după destinaţie (aferente transportării, încărcării, descărcării, asigurării, instalării).

35. Obiectul de evidenţă care este utilizat atît în cadrul activităţii profesionale în sectorul justiţiei cît şi în scopuri personale, se înregistrează în Borderoul de evidenţă a mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale la costul de intrare numai în partea aferentă desfăşurării activităţii profesionale în sectorul justiţiei.

Exemplul 5. Un birou al executorului judecătoresc dispune de o clădire cu valoarea totală de 250000 lei: trei pătrimi (3/4) din care se foloseşte ca oficiul biroului şi o pătrime (1/4) – ca locuinţă a familiei executorului judecătoresc.

În baza datelor din exemplu, valoarea de intrare a clădirii utilizate în activitatea profesională în sectorul justiţiei constituie 187500 lei (250000 lei : 4 x 3) şi se reflectă în Borderoul de evidenţă a mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale.

36. Costul de intrare a mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale procurate sau create înainte de începerea activităţii profesionale în sectorul justiţiei, se determină cu scăderea sumei amortizării care ar fi fost calculată pînă la începerea folosirii obiectelor respective în activitatea profesională în sectorul justiţiei.

37. Amortizarea mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale care se folosesc în activitatea profesională în sectorul justiţiei, se calculează conform modului prevăzut în legislaţia fiscală (Codul fiscal, Regulamentul privind evidenţa şi calcularea mijloacelor fixe în scopuri fiscale, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.289/2007). Suma amortizării calculate pentru perioada de gestiune se reflectă ca cheltuieli în Registrul-jurnal.

38. Persoana fizică înregistrează ca cheltuieli curente ale perioadei de gestiune:

1) cheltuielile aferente întreţinerii şi deservirii mijloacelor fixe utilizate în activitatea profesională în sectorul justiţiei;

2) cheltuielile pentru reparaţia mijloacelor fixe în limita permisă spre deducere în anul respectiv conform Codului fiscal, etc.

39. Cheltuielile pentru reparaţia mijloacelor fixe care depăşesc limita permisă spre deducere conform Codului fiscal, se atribuie la majorarea valorii obiectului reparat.

40. Persoana fizică la ieşirea (vînzarea, lichidarea, etc.) obiectului înregistrează:

1) valoarea obiectului asupra căruia nu s-a calculat amortizarea, ca cheltuieli în Registrul-jurnal;

2) ieşirea obiectului în Borderoul de evidenţă a mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale;

3) încasările de numerar sau compensările în altă formă din înstrăinarea obiectului ca venituri în Registrul-jurnal.

Exemplul 6. Un notar a vîndut un calculator al cărui cost de intrare constituie 23000 lei. Amortizarea acumulată la data vînzării este egală cu 11000 lei. Din vînzarea calculatorului s-a încasat 9000 lei.

În baza datelor din exemplu, notarul înregistrează:

- ieşirea calculatorului în Borderoul de evidenţă a mijloacelor fixe şi imobilizărilor necorporale;

- valoarea neamortizată a calculatorului ca cheltuieli în sumă de 12000 lei (23000 lei – 11000 lei) în coloana 7 a Registrului-jurnal;

- veniturile din vînzarea calculatorului în sumă de: 9000 lei – în coloana 5 a Registrului-jurnal.

Rezultatul obţinut din vînzarea calculatorului va constitui pierdere în sumă de 3000 lei (12000 lei – 9000 lei).

 

CONTABILITATEA STOCURILOR

41. Stocurile persoanei fizice includ: materiale, produse, inventar, mobilier şi alte active a căror valoarea unitară nu depăşeşte limita stabilită de Codul fiscal.

42. Contabilitatea stocurilor se ţine în expresie cantitativ-valorică şi este obligatorie pentru persoanele fizice care practică activitate profesională în sectorul justiţiei.

43. Stocurile se înregistrează în Borderoul de evidenţă a stocurilor care trebuie să conţină următoarele elemente: denumirea borderoului, denumirea persoanei fizice, denumirea stocurilor, unitatea de măsură, soldul iniţial, intrările, ieşirile şi soldul final, alte informaţii relevante.

 

CONTABILITATEA NUMERARULUI

44. Numerarul, inclusiv în conturi la bănci se contabilizează de persoana fizică în conformitate cu actele normative privind efectuarea operaţiunilor de casă şi prin virament în economia naţională a Republicii Moldova (anexa 4).

45. La efectuarea operaţiunilor în valuta străină (decontări cu debitorii şi creditorii străini, detaşarea în străinătate) numerarul primit/plătit în valuta străină se recalculează în moneda naţională la cursul oficial al Băncii Naţionale a Moldovei la data încasării/plăţii mijloacelor valutare.

Exemplul 7. Un birou de mediere a efectuat medierea unui litigiu transfrontalier soldat cu o tranzacţie la 20 decembrie 201X unde o parte a litigiului este o entitate. Suma onorariului este de 500 dolari SUA care a fost achitată la 15 ianuarie 201X+1, iar cursul de schimb oficial a constituit 18,45 lei/dolar SUA.

În baza datelor din exemplu, mediatorul reflectă în Registrul-jurnal la data primirii onorariului venitul în sumă de 9225 lei (500 dolari SUA x 18,45 lei/dolar SUA).

46. Persoana fizică care practică activitate profesională în sectorul justiţiei la încasarea în numerar a onorariilor şi plăţilor pentru activitatea desfăşurată emite bonul de plată, cu excepţia administratorului autorizat care emite bonul de casă, iar după prestarea activităţii profesionale emite factura fiscală. În cazul compensării în numerar a cheltuielilor suportate, persoana fizică care practică activitate profesională în sectorul justiţiei emite bonul de plată şi factura fiscală.

 

INVENTARIEREA PATRIMONIULUI

47. Persoana fizică are obligaţia să efectueze inventarierea generală a patrimoniului la începutul activităţii, cel puţin o dată pe an, la încetarea activităţii şi în alte cazuri prevăzute de Regulamentul privind inventarierea.

48. Inventarierea patrimoniului se efectuează de către persoana, sau după caz, comisia numită de persoana fizică.

49. La inventarierea patrimoniului se întocmeşte lista de inventariere, în care mijloacele fixe, imobilizările necorporale şi stocurile se reflectă în expresie cantitativă şi valorică, iar numerarul – la valoarea nominală. Lista de inventariere se semnează de către persoana (membrii comisiei) care a efectuat inventarierea şi se aprobă de către persoana fizică.

Exemplul 8. Un cabinet al avocatului la 15 decembrie 20X1 a efectuat inventarierea inventarului şi mobilierului şi a întocmit lista de inventariere prezentată mai jos:

 

Lista de inventariere a activelor cabinetului avocatului

din 15 decembrie 201X

 

Nr.
d/o
Cod sau denumireCaracteristicaUnitatea
de
măsură
Inventar
efectiv
Inventar
înregistrat în
contabilitate
Valoarea
A12345
1Dell 3528Notebookbuc.11
2Epson V30Scanerbuc.11
3HP1102Imprimantăbuc.11
4052, 053Masă de biroubuc.22
5041-045Scaunebuc.55
Totalxx
 

Numele şi prenumele

 

Semnătura

 

RAPOARTELE PERSOANEI FIZICE

50. Rapoartele persoanei fizice cuprind: declaraţii fiscale, dările de seamă privind asigurările sociale şi primele de asigurare medicală de stat obligatorii care se întocmesc în termenele şi conform formularelor şi regulilor stabilite de legislaţie.

 

DATA INTRĂRII ÎN VIGOARE

51. Prezentele indicaţii metodice intră în vigoare din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Anexa 1

 

 

__________________

(denumirea persoanei fizice)

 

 

Registrul-jurnal de venituri şi cheltuieli

pe anul 20___

 

Înregistrarea Denumirea, numărul şi data documentului Conţinutul operaţiunii Venituri, lei Cheltuieli, lei
nr. crt.data totalinclusiv venituri neimpozabile totalinclusiv cheltuieli care nu sînt deductibile
12345678
 
 
Total
Venit impozabil (pierdere) (total col.5 – total col. 6 – total col. 7 + total col. 8)
 

Data

 

_______________________

(semnătura persoanei responsabile)

 

 

Anexa 2

 

Exemplu privind completarea Registrului-jurnal de venituri şi cheltuieli

 

Date iniţiale. Un birou de mediere a efectuat în decembrie 201X următoarele operaţiuni economice:

- la 10.12.201X încasarea avansului din contul onorariului pentru activitatea de mediator, în valoarea de 1640 lei;

- la 14.12.201X achitarea cartuşului imprimantei procurate în sumă de 540 lei;

- la 15.12.201X încasarea onorariului pentru activitatea de mediator în valoare de 17500 lei;

- la 21.12.201X achitarea a 2 cutii de hîrtie pentru imprimantă procurate în sumă de 184 lei;

- la 27.12.201X încasarea avansului în mărimea onorariului pentru activitatea de mediator în sumă de 3200 lei;

- la 27.12. 201X încasarea onorariului pentru activitatea de mediator conform contractului nr.18 din 15.11. 201X diminuat cu suma avansului achitat din 10.12.1X în valoare de 7360 lei (9000 lei – 1640 lei);

- la 28.12.201X achitarea motorinei procurate în valoare de 2580 lei;

- la 31.12.201X calcularea amortizării mijloacelor fixe pentru perioada de gestiune în sumă de 1870 lei;

- la 31.12.201X încasarea numerarului pentru compensarea mediatorului cheltuielilor ocazionate de mediere – 3200 lei.

În baza datelor din exemplu, mediatorul înregistrează aceste operaţiuni în Registrul-jurnal în felul următor:

 

Extrasul din Registrul-jurnal de venituri şi cheltuieli

pe luna decembrie 201X

 

Înregistrarea Denumirea, numărul şi data documentului Conţinutul operaţiunii Venituri, lei Cheltuieli, lei
nr.
crt.
data total inclusiv venituri neimpozabile total inclusiv cheltuieli care nu sînt deductibile
1234 5 6 7 8
1.10.12.1XBon de plată EM 322211 din 10.12.1XÎncasarea avansului în numerar primit din contul onorariului conform Contractului de mediere nr.18 din 15.11.1X 1640 0,00 0,00 0,00
2.14.12.1XFactura fiscală BP 3452342 din 10.12.1X, ordin de plată nr.96 din 10.12.1XAchitarea pentru cartuşul procurat pentru imprimantă 0,00 0,00 540 0,00
3.15.12.1XFactura fiscală PV 567235 din 14.12.1X, bon de plată nr.322212 din 14.12.1XÎncasarea numerarului pentru activitatea de mediator conform Contractului de mediere nr.16 din 11.09.1X 17500 0,00 0,00 0,00
4.21.12.1XFactura fiscală WZ 235659 din18.12.1X, bon de casă nr.97 din 18.12.1XAchitarea pentru hîrtia procurată pentru imprimantă 0,00 0,00 184 0,00
5.27.12.1XBon de plată nr.322213 din 26.12.1XÎncasarea avansului în mărimea onorariului conform Contractului de mediere nr.19 din 27.12.1X 3200 0,00 0,00 0,00
6.27.12.1XFactura fiscală PV 567236 din 26.12.1X, ordin de plată din 26.12.1XÎncasarea onorariului prin contul bancar conform contractului de mediere nr.18 din 15.11.1X 7360 0,00 0,00 0,00
7.28.12.1XFactura fiscală PB 675421 din 27.12.1X, bon de casă nr.98 din 27.12.1XAchitarea motorinei procurate 0,00 0,00 2580 0,00
8.31.12.1XBorderou de calcul al amortizării în scopuri fiscaleCalcularea amortizării mijloacelor fixe 0,00 0,00 1870 0,00
9.31.12.1XFactura fiscală PV 567237 din 30.12.1X, bon de plată EM 322214 din 30.12.1XÎncasarea de către mediator a numerarului pentru compensarea cheltuielilor ocazionate de mediere 3200 0,00 0,00 0,00
Total 31900 0,00 5174 0,00
Venit impozabil (pierdere) (total col.5 – total col.6 – total col.7 + total col.8)

26726

 

 

Anexa 3

 

ACTE NORMATIVE

privind remunerarea muncii şi reţinerea impozitelor

la sursa de plată

 

1. Codul muncii al Republicii Moldova nr.154-XV din 28.03.2003.

2. Legea salarizării nr.847-XV din 14.02.2002.

3. Codul fiscal nr.1163-XIII din 24.04.1997.

4. Legea cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală nr.1593-XV din 26.12.2002.

5. Legea cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală nr.1585-XIII din 27.02.1998.

6. Hotărîrea Guvernului nr.743 din 11.06.2002 cu privire la salarizarea angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară.

7. Hotărîrea Guvernului nr.426 din 26.04.2004 privind aprobarea Modului de calculare a salariului mediu.

8. Hotărîrea Guvernului nr.535 din 07.05.2003 privind aprobarea Modului de calculare şi de plată a sumei de compensare a pierderii unei părţi din salariu în legătură cu încălcarea termenelor de achitare a acestuia.

9. Hotărîrea Guvernului nr.152 din 19.02.2004 cu privire la cuantumul sporului de compensare pentru munca prestată în condiţii nefavorabile.

10. Hotărîrea Guvernului nr.165 din 09.03.2010 cu privire la cuantumul minim garantat al salariului în sectorul real.

11. Hotărîrea Guvernului nr.550 din 09.07.2014 privind stabilirea cuantumului salariului minim pe ţară.

12. Hotărîrea Guvernului nr.693 din 11.07.2018 cu privire la determinarea obligaţiilor fiscal aferente impozitului pe venit.

13. Hotărîrea Guvernului nr.10 din 05.01.2012 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la delegarea salariaţilor entităţilor din Republica Moldova.

14. Hotărîrea Guvernului nr.697 din 22.08.2014 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări.

15. Ordinul ministrului finanţelor nr.09 din 15.01.2018 privind aprobarea formularului tipizat al Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit pentru persoanele care desfăşoară activitate profesională în sectorul justiţiei.

 

 

Anexa 4

 

ACTE NORMATIVE

privind efectuarea operaţiunilor de casă şi prin virament în

economia naţională a Republicii Moldova

 

1. Legea nr.845-XII din 03.01.1992 cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi.

2. Legea nr.62-XVI din 21.03.2008 privind reglementarea valutară.

 

[Pct.3 abrogat prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.73 din 10.06.2022, în vigoare 24.06.2022]

 

4. Hotărîrea Guvernului nr.141 din 27.02.2019 cu privire la aplicarea echipamentelor de casă şi de control la efectuarea decontărilor.

5. Hotărîrea Băncii Naţionale nr.157 din 01.08.2013, cu privire la aprobarea, modificarea, completarea şi abrogarea unor acte ale BNM.

6. Hotărîrea Băncii Naţionale nr.15 din 30.01.2014 cu privire la modificarea şi aprobarea unor acte normative ale BNM.

[Anexa 4 modificată prin Ordinul Ministerului Finanţelor nr.73 din 10.06.2022, în vigoare 24.06.2022]