miercuri, 1 ianuarie 2025
697/22.08.2014 Hotărîre pentru aprobarea Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul pers...

H O T Ă R Î R E

pentru aprobarea Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului pe venit

din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul

persoanelor fizice care nu practică activitate de

întreprinzător, aferente muncii prestate

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Titlul modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

nr. 697  din  22.08.2014

 

Monitorul Oficial nr.256-260/745 din 29.08.2014

 

* * *

În scopul executării prevederilor art.151, art.88 şi art.92 din Codul fiscal nr.1163-XIII din 24 aprilie 1997 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, ediţie specială), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător, aferente muncii prestate (se anexează).

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la 1 septembrie 2014.

3. Se abrogă:

Hotărîrea Guvernului nr.10 din 19 ianuarie 2010 “Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către patron în folosul angajatului şi a formularelor ce atestă reţinerea impozitului pe venit la sursa de plată” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.11-12, art.53), cu modificările ulterioare.

PRIM-MINISTRUIurie LEANCĂ

 

Contrasemnează:
Ministrul finanţelor Anatol Arapu

 

Nr.697. Chişinău, 22 august 2014.

 

 

Aprobat

la Hotărîrea Guvernului

nr.697 din 22 august 2014

 

Notă: În tot textul Regulamentului şi al anexelor, cuvântul „angajaţi”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „salariaţi”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024

 

Notă: Pe tot parcursul textului Regulamentului şi al anexelor, cuvîntul „invalid”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „persoană cu dizabilităţi”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.592 din 24.07.2017, în vigoare 11.08.2017

 

Notă: În denumirea Regulamentului, precum şi pe tot parcursul textului, cuvîntul „patron”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvîntul „angajator”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017

 

Notă: Pe tot parcursul textului, dar şi în anexele la Regulament, cuvintele „organ fiscal”, „organ fiscal teritorial” şi „Inspectoratul Fiscal de Stat”, la orice formă gramaticală, se substituie prin cuvintele „Serviciul Fiscal de Stat”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.522 din 06.07.2017, în vigoare 14.07.2017

 

REGULAMENT

cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi

efectuate de către angajator în folosul persoanelor fizice care nu

practică activitate de întreprinzător, aferente muncii prestate

[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

1. Obiectivul Regulamentului cu privire la reţinerea impozitului pe venit din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător, aferente muncii prestate (în continuare – Regulament), constă în reglementarea modului de calculare, reţinere şi achitare la buget a impozitului pe venit reţinut din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul persoanelor fizice care nu practică activitate de întreprinzător, aferente muncii prestate în conformitate cu prevederile Codului fiscal nr.1163/1997.

[Pct.1 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

11. În sensul prezentului Regulament, noţiunea de „angajator” urmează a fi aplicată şi în raport cu „beneficiarii de lucrări” şi „unităţii în învăţământ dual.

[Pct.11 introdus prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

2. Subiecţi ai impunerii la sursa de plată, conform art.88 din Codul fiscal, sînt:

1) salariaţii care prestează o muncă conform unei anumite specialităţi, calificări sau într-o anumită funcţie în schimbul unui salariu, pe bază de contract individual de muncă;

2) persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi care prestează servicii şi/sau efectuează lucrări;

3) persoanele care exercită activităţi necalificate cu caracter ocazional (zilieri);

4) studenţii stagiari şi/sau elevii în baza raporturilor reglementate de Codul educaţiei al Republicii Moldova 152/2014 şi/sau de Legea nr.110/2022 cu privire la învăţământul dual.

[Pct.2 completat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.2 completat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

 

3. Obiect al impunerii este:

1) pentru salariaţi – venitul sub formă monetară şi/sau nemonetară îndreptat spre achitare în folosul acestora sub formă de salarii (inclusiv primele şi facilităţile), exceptînd scutirile şi deducerile la care au dreptul salariaţii, precum şi venitul îndreptat spre achitare sub formă de alte surse de venit impozabile, indicate la art.18 din Codul fiscal;

2) pentru persoanele fizice care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi care prestează servicii şi/sau efectuează lucrări – venitul în formă monetară şi/sau nemonetară îndreptat spre achitare de către angajator în folosul acestora pentru prestarea serviciilor sau executarea lucrărilor în baza convenţiilor civile, precum şi facilităţile acordate, exceptînd deducerile la care au dreptul acestea;

3) pentru persoanele fizice care exercită activităţi necalificate cu caracter ocazional (zilieri) – remuneraţia îndreptată spre achitare în folosul acestora pentru prestarea activităţii necalificate cu caracter ocazional, precum şi facilităţile impozabile acordate;

4) pentru studenţii stagiari şi/sau elevii în cadrul învăţământului dual – remuneraţia lunară de formare profesională achitată în temeiul contractului de formare profesională în învăţământul dual, precum şi facilităţile impozabile acordate.

[Pct.3 completat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

4. Angajatorul care plăteşte salariu/remuneraţia (inclusiv prime şi facilităţi) persoanelor prevăzute la pct.2 aferent muncii prestate este obligat să calculeze ţinând cont de scutirile solicitate şi de deducerile la care au dreptul aceştia, să reţină din aceste plăţi şi să transfere la buget un impozit conform modului stabilit. Angajatorul nu are obligaţia să urmărească pierderea dreptului de utilizare a scutirii personale.

[Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.901 din 30.12.2024, în vigoare 01.01.2025]

[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

5. Agenţii economici a căror activitate de bază este realizarea de programe, care corespunde activităţilor din anexa nr.1 la Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal, la achitarea salariului salariaţilor care activează conform specialităţilor indicate în anexa nr.2 la legea menţionată, calculează şi reţin impozitul pe venit în modul stabilit la art.24 alin.(21) din legea menţionată.

6. Impozitul pe venit se reţine din veniturile persoanelor fizice prevăzute la pct.2 aferent muncii prestate, calculate şi îndreptate spre achitare sub orice formă: salarii, sporuri la salariu, prime (inclusiv cu ocazia jubileelor, sărbătorilor etc.), recompense, onorarii, comisioane, ajutoare materiale, plăţi achitate pentru serviciile prestate şi/sau efectuarea de lucrări şi alte venituri, precum şi veniturile membrilor consiliului sau comisiei de cenzori a întreprinderilor, cu excepţia surselor de venit calificate ca neimpozabile de legislaţia fiscală.

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

Capitolul II

FACILITĂŢILE ACORDATE DE ANGAJATOR

7. Facilităţile acordate de angajator care reprezintă surse de venit impozabile sînt expuse la art.19 din Codul fiscal.

8. În componenţa facilităţilor acordate salariatului de către angajator se includ:

1) plăţile acordate de către angajator pentru recuperarea cheltuielilor personale şi plăţile în favoarea salariatului efectuate altor persoane, cu excepţia plăţilor la bugetul asigurărilor sociale de stat a plăţilor menţionate la art.24 alin.(19) şi (24) din Codul fiscal, care nu depăşesc plafonul stabilit de Guvern, şi a plăţilor menţionate la art.24 alin.(193), (20) şi (26) din Codul fiscal, care nu depăşesc plafonul prevăzut de art.24 din Codul fiscal.

Ca plăţi acordate de către angajator pentru recuperarea cheltuielilor personale sunt considerate plăţile pentru tratamentul salariatului, al soţiei (soţului) acestuia (acesteia) sau al rudei sale, pentru întreţinerea copiilor salariatului într-o instituţie preşcolară sau şcolară, compensarea cheltuielilor în scopul procurării sau întreţinerii de către angajator a locuinţei, a automobilului şi a altor bunuri ale acestuia etc.

11) valoarea tichetelor de masă, în partea în care aceasta depăşeşte valoarea nominală deductibilă stabilită la art.4 alin.(1) din Legea nr.166 din 21 septembrie 2017 cu privire la tichetele de masă.

 

[Subpct.12)-13) pct.8 abrogate prin Hot.Guv. nr.901 din 30.12.2024, în vigoare 01.01.2025]

 

14) plăţile aferente cheltuielilor suportate şi determinate pentru transportul şi hrana studenţilor stagiari şi/sau elevilor, peste limită, conform modului stabilit de Guvern.

2) suma anulată a datoriei salariatului faţă de angajator.

La aceste venituri se atribuie anularea sumelor nerambursate de salariat ale creditelor sau împrumuturilor, a dobînzilor pentru credite şi împrumuturi, precum şi a altor datorii ale salariatului;

3) suma plătită suplimentar de către angajator la orice plată a salariatului pentru locuinţa acordată de către angajator;

4) suma dobânzii, determinată reieşind din diferenţa pozitivă dintre rata medie ponderată a dobânzilor aplicate la creditele noi acordate persoanelor fizice pe un termen ce depăşeşte 5 ani, stabilită de Banca Naţională a Moldovei în luna noiembrie a anului precedent anului fiscal de gestiune, şi rata dobânzii calculată pentru împrumuturile acordate de către angajator salariatului. Prevederile prezentului punct nu se aplică creditelor acordate de bănci şi organizaţii de creditare nebancare salariaţilor acestora în condiţiile generale în care acestea acordă credite persoanelor fizice terţe.

Venitul de la acordarea împrumutului se determină lunar. După rambursarea unei părţi a împrumutului, suma facilităţii se calculează, în mod analogic, conform formulei, ţinând cont de sumele rambursate în contul stingerii împrumutului.

Venitul de la acordarea împrumutului se calculează conform următoarei formule:

 

 

unde:

F – suma facilităţii acordată de către angajator;

S – suma împrumutului;

Nzl – numărul de zile în luna pe parcursul căreia salariatul s-a folosit de împrumut;

Rd – rata medie ponderată a dobânzilor aplicate la creditele noi acordate persoanelor fizice pe un termen ce depăşeşte 5 ani, stabilită de Banca Naţională a Moldovei;

Rdc – rata dobânzii calculată pentru împrumutul acordat de către angajator.

Prevederile respective se vor aplica inclusiv pentru împrumuturile acordate şi nerambursate în perioadele fiscale până în anul 2019 inclusiv la calcularea sumei facilităţii acordate.

În sensul prezentului subpunct, prin „condiţii generale” se înţeleg condiţiile acceptate de către bănci şi organizaţii de creditare nebancară privind oferirea creditelor cel puţin unei persoane fizice terţe pentru acelaşi produs financiar oferit salariaţilor;

5) cheltuielile angajatorului pentru darea proprietăţii în folosinţă salariatului în scopuri personale:

în cazul în care bunurile sînt proprietate a angajatorului, cheltuielile acestuia sînt determinate în mărime de 0,0373% din baza valorică, pentru fiecare bun dat în folosinţă, pentru fiecare zi de folosinţă;

în cazul în care bunurile nu sînt proprietate a angajatorului, facilitatea acordată salariatului reprezintă cheltuielile suportate de angajator pentru obţinerea dreptului de folosinţă asupra bunurilor, pentru fiecare zi de folosinţă;

în cazul în care angajatorul transmite în folosinţă salariaţilor săi proprietatea contra plată, care este mai mică decît suma cheltuielilor angajatorului de la darea în folosinţă a acesteia, diferenţa dintre suma plăţii şi suma cheltuielilor se consideră, de asemenea, facilitate acordată de angajator.

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.901 din 30.12.2024, în vigoare 01.01.2025]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.418 din 24.06.2020, în vigoare 10.07.2020]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

Capitolul III

SCUTIRILE

9. Scutirile la care are dreptul contribuabilul (persoană fizică rezidentă) se acordă fie la locul de muncă de bază, fie la locul de muncă prin cumul, fie la locul prestării serviciilor, fie la locul exercitării formării profesionale prin învăţământ dual.

Munca prin cumul reprezintă îndeplinirea de către salariat, pe lîngă munca de bază, a unei alte munci, permanente sau temporare, în afara orelor de program, pe baza unui contract individual de muncă distinct.

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.10 din 03.01.2020, în vigoare 10.01.2020]

 

[Pct.91 abrogat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.91 introdus prin Hot.Guv. nr.44 din 30.01.2019, în vigoare 01.03.2019]

 

92. Persoanele care exercită activităţi necalificate cu caracter ocazional (zilieri) nu sunt în drept să beneficieze de scutirile prevăzute în titlul II capitolul 4 din Codul fiscal.

[Pct.92 introdus prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

 

10. Fiecare contribuabil (persoana fizică rezidentă) are dreptul la una din scutirile personale prevăzute la art.33 alin.(1) şi (2) din Codul fiscal, cu condiţia neutilizării scutirilor pe parcursul perioadei respective la un alt loc.

[Pct.10 completat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

101. Dreptul la scutirea personală în mărimea stabilită la art.33 din Codul fiscal îl au persoanele fizice rezidente care au un venit anual impozabil mai mic de 360000 de lei, cu excepţia veniturilor prevăzute la art.901 din Codul fiscal.

[Pct.101 introdus prin Hot.Guv. nr.10 din 03.01.2020, în vigoare 10.01.2020]

 

11. Persoana fizică rezidentă aflată în relaţii de căsătorie cu orice persoană specificată la art.33 alin.(2) din Codul fiscal are dreptul la o scutire suplimentară în mărimea indicatorului prevăzut la art.34 alin.(2) din Codul fiscal pentru perioada fiscală respectivă, cu condiţia că soţia (soţul) nu beneficiază de scutire personală.

[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.11 completat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

12. Suma scutirilor anuale se transmite în cuantum întreg, în mărimea indicatorului prevăzut la art.34 alin.(2) din Codul fiscal, fără a fi divizată între contribuabil şi soţia (soţul) acestuia.

[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.12 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

 

13. Dacă pe parcursul anului fiscal soţii întrerup relaţiile de căsătorie, în cazul în care unul dintre ei a beneficiat de scutirea pentru soţ (soţie), la prezentarea declaraţiei, fiecare dintre ei se va folosi numai de scutirea personală, cu recalcularea respectivă a obligaţiei privind impozitul pe venit.

[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

 

14. Contribuabilul (persoana fizică rezidentă) are dreptul la o scutire suplimentară pentru fiecare persoană întreţinută, în mărimea stabilită la art.35 alin.(1) din Codul fiscal, corespunzător categoriei acesteia.

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.14 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

15. Persoana întreţinută se consideră persoana care întruneşte toate cerinţele stipulate la art.35 alin.(2) din Codul fiscal, indiferent de vîrsta acesteia.

În scopul aplicării prevederilor art.35 alin.(2) lit.a) din Codul fiscal, rudele de gradul al doilea, în linie colaterală, sînt fraţii şi surorile persoanei întreţinute-persoanei cu dizabilităţi din copilărie.

La calcularea venitului persoanei întreţinute nu se include suma alocaţiilor achitate din mijloacele bugetului de stat pentru persoanele cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie şi pentru persoanele cu dizabilităţi severe şi accentuate, reglementate prin Legea nr.499/1999 privind alocaţiile sociale de stat pentru unele categorii de cetăţeni.

[Pct.15 completat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.15 completat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

16. Indiferent de faptul dacă contribuabilul beneficiază de scutirea personală sau o transmite soţului (soţiei), acesta continuă să beneficieze de scutirea pentru persoanele întreţinute în condiţiile prevăzute la art.35 alin.(2) din Codul fiscal.

161. Persoanele fizice care, pe parcursul perioadei fiscale, au obţinut venituri impozitate conform art.881 şi titlului X capitolul 1 din Codul fiscal sunt private de dreptul de a folosi scutirile conform art.33, 34 şi 35 din Codul fiscal pentru perioada în care încasează venituri impozitate conform regimului special de impozitare. Scutirile se aplică proporţional lunilor de activitate în regimul standard de impozitare.

Utilizarea scutirilor se va permite pentru lunile în care s-au obţinut venituri din activitatea în regimul standard de impozitare. În cazul în care în aceeaşi lună se obţin venituri impozitate conform art.881 şi titlului X capitolul 1 din Codul fiscal şi conform regimului standard de impozitare, pentru luna respectivă persoana fizică nu va fi în drept să utilizeze scutirile.

[Pct.161 în redacţia Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.161 introdus prin Hot.Guv. nr.996 din 21.11.2017, în vigoare 24.11.2017]

 

17. În scopul determinării mărimii şi categoriei scutirii care urmează a fi acordată persoanei fizice rezidente, aceasta, nu mai târziu de data stabilită pentru începerea lucrului/învăţământului dual în calitate de salariat/student stagiar/elev, trebuie să prezinte angajatorului/unităţii în învăţământ dual cererea privind acordarea scutirilor la impozitul pe venit reţinut din salariu/remuneraţia la care are dreptul (în continuare – cerere), conform modelului prevăzut la anexa nr.6, anexând la ea copiile documentelor ce confirmă acest fapt.

[Pct.17 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

 

18. Scutirile la care au dreptul persoanele fizice rezidente se acordă sau se anulează începând cu luna următoare celei în care a fost depusă (retrasă) cererea. Scutirea se va calcula pe o lună calendaristică, ca 1/12 din mărimea scutirii personale stabilite la art.33 din Codul fiscal.

[Pct.18 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.18 completat prin Hot.Guv. nr.44 din 30.01.2019, în vigoare 01.03.2019]

 

[Pct.181 abrogat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.181 introdus prin Hot.Guv. nr.996 din 21.11.2017, în vigoare 24.11.2017]

 

19. În cazul decesului persoanei fizice rezidente, scutirea personală sau scutirea personală majoră, după caz, se acordă pentru lunile în care contribuabilul a fost în viaţă, inclusiv pentru luna în care a avut loc decesul.

[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

20. Salariatul/studentul stagiar/elevul în învăţământul dual care nu-şi schimbă locul de muncă/locul formării profesionale prin învăţământ dual nu este obligat să prezinte anual angajatorului/unităţii în învăţământ dual cererea şi copiile (extrasele) din documentele corespunzătoare, cu excepţia cazurilor în care persoanele respective obţin dreptul la scutiri suplimentare sau pierd dreptul la anumite scutiri. Copiile (extrasele) documentelor prezentate anterior se compară de către angajator/unitatea în învăţământ dual pînă la începutul fiecărui an fiscal cu originalele pentru a verifica dacă nu intervenit unele schimbări în acestea.

Fără a depune cererea, persoana fizică rezidentă trebuie să prezinte, anual, documentele cu termen de valabilitate limitat (de exemplu, confirmarea privind neutilizarea de către soţ (soţie) a scutirii în temeiul art.34 din Codul fiscal), conform art.34 din Codul fiscal, etc.

[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

 

21. În cazurile în care persoana fizică rezidentă n-a prezentat cererea, n-a indicat corect în cerere scutirile la care pretinde sau n-a anexat la cerere documentele justificative, precum şi în cazurile în care îşi retrage cererea, se consideră că aceasta nu pretinde la scutiri, iar angajatorul/unitatea în învăţământ dual calculează şi reţine impozitul din veniturile îndreptate spre achitare, fără acordarea scutirilor.

[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

22. Dacă pe parcursul anului fiscal se schimbă suma scutirilor la care are dreptul persoana fizică rezidentă sau intervin anumite modificări în datele generale ale acesteia (modificarea numelui, a codului fiscal, a domiciliului etc.), persoana fizică rezidentă este obligată să prezinte angajatorului/unităţii în învăţământ dual, în termen de 10 zile de la data efectuării schimbării, o nouă cerere semnată de el, anexând copiile documentelor justificative corespunzătoare.

Noua cerere se prezintă pe parcursul anului fiscal în cazurile în care în persoana fizică rezidentă:

1) obţine dreptul la scutiri sau a decis să beneficieze de scutirile la care are dreptul, însă de care nu a beneficiat pînă la prezentarea cererii noi;

2) pierde dreptul sau renunţă benevol la scutirea pentru soţ (soţie) ori la scutirile pentru persoanele întreţinute;

3) obţine sau pierde dreptul la scutirea personală majoră prevăzută la art.33 alin.(2) din Codul fiscal;

4) îşi schimbă numele şi/sau Codul fiscal.

[Pct.22 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

23. Noua cerere depusă de persoana fizică rezidentă trebuie să conţină informaţia privind scutirile la care i s-a păstrat dreptul şi scutirile suplimentare la care a obţinut dreptul.

[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

24. Dacă persoana fizică pe parcursul anului fiscal obţine dreptul la scutiri ca urmare a dobîndirii statutului de rezident în scopuri fiscale, acesta prezintă angajatorului o cerere, în forma stabilită la anexa nr.6. În cazul dat, angajatorul nu efectuează recalcularea impozitului pe venit de la începutul anului. Persona fizică poate să utilizeze toată scutirea anuală la impozitul pe venit prin prezentarea Declaraţiei persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit.

În cazul în care, pe parcursul anului, persoana fizică renunţă benevol la scutirile la impozitul pe venit, acesta prezintă angajatorului o cerere în formă liberă, în care va solicita neacordarea scutirilor respective pînă la finele anului de gestiune.

[Pct.24 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.24 în redacţia Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

25. Persoana fizică rezidentă pierde dreptul la scutire pentru persoana întreţinută dacă aceasta a obţinut venit în mărime ce depăşeşte suma specificată la art.35 alin.(2) lit.b) din Codul fiscal.

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.25 în redacţia Hot.Guv. nr.10 din 03.01.2020, în vigoare 10.01.2020]

[Pct.25 completat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

26. Prezentarea de către persoana fizică rezidentă, cu bună ştiinţă, în cerere şi în documentele care confirmă dreptul la scutiri a unor informaţii false sau care induc în eroare atrage după sine răspunderea în conformitate cu Codul fiscal.

[Pct.26 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

[Pct.27 abrogat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Pct.27 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

[Pct.28 abrogat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

 

29. Salariul pentru luna decembrie a anului fiscal de gestiune achitat în luna ianuarie a anului care urmează după anul de gestiune, în conformitate cu prevederile art.44 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal, se impozitează la cota impozitului valabilă la data achitării salariului, acordînd scutirile care sînt în vigoare la data achitării salariului.

[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Pct.29 completat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

Confirmarea drepturilor la scutiri

30. Statutul de rezident al Republicii Moldova se confirmă prin următoarele documente:

1) copia actului de identitate. La această categorie de documente se atribuie: buletinul de identitate, buletinul de identitate provizoriu, permisele de şedere, actul de identitate provizoriu (formularul nr.9), iar pentru copii – certificatul de naştere al copilului; sau

2) copia paşaportului cetăţeanului străin sau al apatridului;

3) Certificatul de rezidenţă – pentru cetăţenii străini.

[Pct.30 completat prin Hot.Guv. nr.10 din 03.01.2020, în vigoare 10.01.2020]

[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

31. Dreptul la scutirea personală în mărimea indicatorului prevăzut la art.33 alin.(1) din Codul fiscal se justifică prin documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilul (persoana fizică) este rezident al Republicii Moldova.

[Pct.31 completat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

32. Dreptul la scutirea personală în mărimea indicatorului prevăzut la art.33 alin.(2) din Codul fiscal se justifică prin:

1) documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilul (persoana fizică rezidentă) este rezident al Republicii Moldova; şi

2) unul dintre documentele/copia unuia dintre documentele corespunzătoare categoriei cetăţeanului, indicate în coloana 1 din tabelul 1.

 

Tabelul 1

 

Categoriile de cetăţeni care au dreptul la scutirea personală
în mărimea stabilită în art.33 alin.(2) din Codul fiscal
Documentele care servesc drept temei
pentru acordarea scutirii
1 2
Persoanele care au contactat boala actinică în urma participării la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl- legitimaţia participantului la lichidarea consecinţelor avariei de la C.A.E. Cernobîl şi certificatul privind gradul de dizabilitate şi capacitatea de muncă eliberat de către Consiliul Naţional de Determinare a Dizabilităţii şi Capacităţii de Muncă sau structurile sale teritoriale
Persoanele a căror dizabilitate este cauzată de avaria de la C.A.E. Cernobîl;

persoane cu dizabilităţi de pe urma războiului;

persoane cu dizabilităţi din copilărie;

persoane cu dizabilităţi severe şi accentuate;

persoanele cu dizabilităţi survenite ca urmare a participării la acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi a independenţei Republicii Moldova, precum şi la acţiunile de luptă din Republica Afganistan

- legitimaţia de pensionar cu indicarea cauzei dizabilităţii;

- certificatul privind dizabilitatea şi capacitatea de muncă, eliberat de Consiliul Naţional pentru Determinarea Dizabilităţii şi Capacităţii de Muncă sau de către structurile sale teritoriale

Părintele sau soţia (soţul) unui participant căzut în acţiunile de luptă pentru apărarea integrităţii teritoriale şi independenţei Republicii Moldova sau în acţiunile de luptă din Republica Afganistan- legitimaţia care confirmă dreptul la înlesniri
Pensionarii-victime ale represiunilor politice, ulterior reabilitate- legitimaţia de pensionar şi certificatul de reabilitare

[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.32 (tabelul 1) modificat prin Hot.Guv. nr.592 din 24.07.2017, în vigoare 11.08.2017]

[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

321. Persoana fizică care nu desfăşoară activitate de întreprinzător şi prestează servicii şi/sau lucrări sau studenţii stagiari/elevii în cadrul învăţământului dual prezintă, suplimentar la actele menţionate în pct.30 şi 32, confirmarea privind neutilizarea scutirii personale stabilite la art.33 din Codul fiscal, conform anexei nr.71 la prezentul Regulament.

[Pct.321 completat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.321 introdus prin Hot.Guv. nr.44 din 30.01.2019, în vigoare 01.03.2019]

 

33. Dreptul la scutirea acordată soţiei (soţului) se confirmă prin:

1) documentele indicate la pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilii (soţul şi soţia) sînt rezidenţi ai Republicii Moldova;

2) copia certificatului de căsătorie al contribuabilului;

3) confirmarea privind neutilizarea scutirii personale, conform anexei nr.7 la prezentul Regulament.

[Pct.33 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

 

34. Dreptul la scutire pentru persoanele întreţinute se confirmă prin documentele prezentate în tabelul 2.

 

Tabelul 2

 

Categoria persoanei întreţinuteDocumentele care confirmă dreptul la scutirea
pentru persoana întreţinută
12
Persoana întreţinută este un descendent (inclusiv şi înfiat) al contribuabilului sau un ascendent (inclusiv şi înfietor) al contribuabilului- documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilul este rezident al Republicii Moldova;

- copia certificatului de naştere (înfiere) al persoanei întreţinute (în cazul în care persoana întreţinută este un descendent) sau copia certificatului de naştere (înfiere) al contribuabilului (în cazul în care persoana întreţinută este un ascendent al contribuabilului);

- copia buletinului de identitate al persoanei întreţinute;

- copia certificatului de căsătorie al contribuabilului (în cazul în care acesta are un alt nume de familie decît cel indicat în certificatul de naştere);

- copia legitimaţiei de pensionar sau a documentului care confirmă mărimea bursei (în cazul în care persoana întreţinută este student învaţă peste hotarele Republicii Moldova)

Persoana întreţinută este un descendent (inclusiv şi înfiat) al soţiei (soţului) contribuabilului, precum şi un ascendent (inclusiv şi înfietor) al soţiei (soţului) contribuabilului- documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilul este rezident al Republicii Moldova;

- copia certificatului de naştere (înfiere) al persoanei întreţinute (în cazul în care persoana întreţinută este un descendent) al soţiei (soţului) a contribuabilului sau copia certificatului de naştere (înfiere) al soţiei (soţului) contribuabilului, în cazul în care persoana întreţinută este un ascendent;

- copia certificatului de căsătorie al contribuabilului;

- copia buletinului de identitate al persoanei întreţinute

Persoana întreţinută - persoană cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoană cu dizabilităţi severe şi accentuate- documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care confirmă că contribuabilul este rezident al Republicii Moldova;

- copia certificatului de naştere al persoanei întreţinute, iar în cazul în care persoana întreţinută este o rudă a contribuabilului în linie colaterală, de gradul al doilea inclusiv copia certificatului de naştere al contribuabilului;

- copia certificatului eliberat de către Consiliul Naţional pentru Determinarea Dizabilităţii şi Capacităţii de Muncă sau de către structurile sale teritoriale;

- copia buletinului de identitate al persoanei întreţinute

Persoana întreţinută se află sub tutela (curatela) contribuabilului- documentele indicate în pct.30 din prezentul Regulament, care atestă că contribuabilul este rezident al Republicii Moldova;

- copia documentului care atestă că contribuabilul are statut de tutore sau de curator (hotărîrea autorităţii administraţiei publice locale aferentă instituirii tutelei sau curatelei).

[Pct.34 (tabelul 2) modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

 

35. Fiecărei persoane fizice rezidente care a depus cererea privind acordarea scutirilor i se atribuie categoria corespunzătoare scutirilor solicitate, conform tabelului 3.

 

Tabelul 3

 

Modul de determinare a categoriei scutirilor acordate

 

Tipul scutiriiCodul
scutirii
Mărimea scutirii
anualelunare
Scutirea personalăPIndicatorul din art.33 alin.(1) din Codul fiscal1/12 a indicatorului din alin.(1) art.33 din Codul fiscal
Scutirea personală majoratăMIndicatorul din art.33 alin.(2) din Codul fiscal 1/12 a indicatorului din alin.(2) art.33 din Codul fiscal
Scutirea pentru soţ (soţie) majoratăSmIndicatorul din art.34 alin.(2) din Codul fiscal1/12 a indicatorului din alin.(2) art.34 din Codul fiscal
Scutirea pentru persoanele întreţinute, cu excepţia persoanelor cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoanelor cu dizabilităţi severe şi accentuateNxIndicatorul din art.35 alin.(1) din Codul fiscal1/12 a indicatorului din art.35 alin.(1) din Codul fiscal
Scutirea pentru persoanele întreţinute – persoane cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoane cu dizabilităţi severe şi accentuate HxIndicatorul din art.35 alin.(1) din Codul fiscal1/12 a indicatorului din art.35 alin.(1) din Codul fiscal
 

Notă: x – numărul de persoane întreţinute (spre exemplu, N2 – scutirea pentru două persoane întreţinute, cu excepţia persoanelor cu dizabilităţi în urma unei afecţiuni congenitale sau din copilărie, persoanelor cu dizabilităţi severe şi accentuate). Categoria scutirii se obţine prin îmbinarea tuturor codurilor scutirilor acordate persoanei fizice rezidente.

[Pct.35 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.35 (tabelul 3) modificat prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.35 (tabelul 3) modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

 

Capitolul IV

MODUL DE CALCULARE ŞI REŢINERE A IMPOZITULUI

36. Impozitul pe venit se calculează şi se reţine de către angajator la momentul îndreptării venitului impozabil spre plată, determinat ca diferenţa dintre venitul obţinut de către persoana fizică rezidentă sub formă de salarii/remuneraţii (inclusiv prime, facilităţi etc.) şi suma deducerilor şi a scutirilor la care are dreptul persoana fizică rezidentă, conform legislaţiei fiscale.

[Pct.36 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.36 modificat prin Hot.Guv. nr.642 din 26.08.2020, în vigoare 01.01.2021]

 

361. Impozitul pe venit aferent venitului salarial al salariaţilor rezidentului parcului pentru tehnologia informaţiei este inclus în impozitul unic datorat de rezidentul parcului şi, respectiv, nu generează obligaţii adiţionale de calculare, reţinere, achitare şi raportare pentru rezidentul parcului.

Veniturile salariale calculate salariaţilor în perioada de aplicare a regimului standard, dar achitate acestora în perioada de aplicare a regimului special vor fi impozitate la data plăţii acestora potrivit prevederilor regimului standard.

Veniturile salariale calculate salariaţilor în perioada de aplicare a regimului reglementat în titlul X capitolul 1 din Codul fiscal, dar achitate acestora în perioada de aplicare a regimului standard, nu vor fi supuse impozitării la data plăţii acestora, întrucît impozitul pe venit aferent este inclus în impozitul unic.

[Pct.361 modificat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.361 introdus prin Hot.Guv. nr.996 din 21.11.2017, în vigoare 24.11.2017]

 

37. Cota impozitului pe venit este stabilită la art.15 lit.a) şi a1) din Codul fiscal.

[Pct.37 completat prin Hot.Guv. nr.311 din 24.05.2023, în vigoare 02.06.2023]

[Pct.37 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

 

38. Determinarea venitului impozabil şi calcularea impozitului pe venit ce urmează a fi reţinut la sursa de plată se efectuează prin metoda cumulativă, de la începutul anului fiscal sau, în cazurile în care persoana fizică rezidentă s-a angajat/a început formarea profesională în învăţământ dual pe parcursul anului fiscal curent, de la data angajării/începerii formării profesionale în învăţământ dual.

Determinarea scutirilor acordate persoanei fizice rezidentă se efectuează, prin metoda cumulativă, de la începutul anului fiscal sau, în cazurile în care persoana fizică s-a angajat/a început formarea profesională în învăţământ dual pe parcursul anului fiscal curent, din luna următoare celei în care a fost depusă cererea privind acordarea scutirilor.

[Pct.38 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

39. Determinarea venitului impozabil şi calcularea impozitului pe venit al salariaţilor ale căror funcţii corespund ocupaţiilor prevăzute în anexa nr.2 la Legea pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal se efectuează în modul prevăzut la art.24 alin.(21) din legea menţionată.

40. Numărul de luni din anul fiscal pe parcursul cărora persoana fizică se consideră salariat/student stagiar/elev în învăţământ dual, în scopul impozitării, se determină:

1) în cazurile în care persoana fizică este angajată/exercită formarea profesională în învăţământ dual din anul fiscal precedent – începând cu luna ianuarie;

2) în cazurile în care persoana fizică s-a angajat/a început formarea profesională în învăţământ dual pe parcursul anului fiscal – începând cu luna în care el s-a angajat/a început formarea profesională în învăţământ dual.

Luna pe parcursul căreia salariatul/studentul stagiar/elev în învăţământ dual se eliberează/finalizează formarea profesională în învăţământ dual se ia în considerare la determinarea numărului de luni din anul fiscal pe parcursul cărora persoana fizică este angajată/exercită formarea profesională în învăţământ dual.

[Pct.40 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

41. În scopul determinării impozitului pe venit din toate sursele de venit impozabile, angajatorul completează pentru fiecare persoana fizică fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi efectuate de către angajator în folosul persoanei fizice, aferente muncii prestate pe anul gestionar, precum şi a impozitului pe venit reţinut din aceste plăţi (în continuare – fişa personală).

Fişa personală se completează de către angajator anual, de la începutul fiecărui an fiscal, sau, în cazul în care persoana fizică s-a angajat la serviciu/a început formarea profesională în învăţământul dual pe parcursul anului fiscal, de la data angajării/data începerii formării profesionale în învăţământul dual.

Modelul fişei personale este prezentat în anexa nr.8 la prezentul Regulament.

În cazul în care salariaţii cumulează două funcţii la una şi aceeaşi entitate din domeniul tehnologiilor informaţionale, angajatorul urmează să completeze două fişe personale:

1) fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi, inclusiv a impozitului pe venit, obţinute din activitatea în calitate de programator sau în alte funcţii din domeniul tehnologiilor informaţionale, funcţii specificate în anexa nr.1 la Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997 pentru punerea în aplicare a titlurilor I şi II ale Codului fiscal (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediţie specială din 8 februarie 2007);

2) fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi, inclusiv a impozitului pe venit, obţinute ca urmare a exercitării altei funcţii decît cea de programator sau altor funcţii din domeniul tehnologiilor informaţionale.

[Pct.41 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.41 modificat prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

411. Pentru perioada aplicării impozitului unic, rezidenţii parcurilor pentru tehnologia informaţiei nu au obligaţia de a completa fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi alteplăţi efectuate de rezident în folosul salariaţilor săi.

[Pct.411 introdus prin Hot.Guv. nr.996 din 21.11.2017, în vigoare 24.11.2017]

 

42. Venitul impozabil şi suma impozitului calculat pe parcursul anului fiscal gestionar se indică în fişa personală, în coloanele respective, numai cu valori întregi, iar ultima înscriere în aceste coloane se efectuează cu zecimale.

Dacă entitatea utilizează sisteme automatizate de ţinere a evidenţei contabile, calculul indicatorilor menţionaţi se admite de a fi efectuat cu zecimale.

43. În cazul în care, pe parcursul lunii sau în aceeaşi zi, angajatorul achită venituri sub orice formă stabilită la pct.6, inclusiv în avans, fiecare dintre plăţi se indică separat în fişa personală, cu calcularea, prin metoda cumulativă, a scutirii care revine lunii respective.

[Pct.43 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

44. Acordarea scutirilor şi calcularea impozitului pe venit se efectuează de către angajator lunar, prin metoda cumulativă, cu excepţia salariilor salariaţilor a căror impozitare se efectuează în modul prevăzut la art.24 alin.(21) din Legea nr.1164-XIII din 24 aprilie 1997, indiferent de faptul dacă a fost sau nu achitat venitul în luna gestionară.

45. La efectuarea plăţilor salariatului după încetarea contractului individual de muncă sau studentului stagiar/elevului după finalizarea formării profesionale prin învăţământ dual, pe parcursul anului fiscal în care au fost încetate raporturile de muncă, indiferent pentru ce perioadă are loc calcularea acestora (până sau după încetarea contractului individual de muncă/finalizarea formării profesionale prin învăţământ dual), suma impozitului pe venit se calculează, prin metoda cumulativă, ţinând cont atât de numărul de luni pe parcursul cărora acesta s-a considerat salariat/student stagiar/elev în învăţământ dual, cât şi de suma totală a scutirilor care urmau a fi acordate până la data încetării contractului individual de muncă/finalizării formării profesionale prin învăţământ dual.

[Pct.45 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

46. În cazul în care salariatului cu care a fost încetat contractul individual de muncă sau studentului stagiar/elevului cu care a fost finalizat procesul formării profesionale prin învăţământ dual i se achită restanţa la plăţile salariale/remuneraţia în anul fiscal următor celui în care au fost încetate raporturile de muncă, impozitul pe venit se calculează şi se reţine la data achitării. În scopul determinării venitului impozabil şi, respectiv, a impozitului pe venit ce urmează a fi reţinut la sursa de plată, angajatorul/unitatea în învăţământ dual trebuie să completeze fişa personală la începutul anului următor celui în care a fost încetat contractul individual de muncă/finalizat procesul formării profesionale prin învăţământ dual.

[Pct.46 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.46 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

 

47. La efectuarea achitărilor în urma eliberării ilegale a angajatului din serviciu şi a restabilirii lui ulterioare la serviciu, conform hotărârii instanţei de judecată prin care angajatorul este obligat să achite angajatului plăţi pentru perioada unei astfel de concedieri, impozitul pe venit se calculează şi se reţine la momentul achitării.

În cazul în care, în conformitate cu decizia instanţei de judecată, executorul judecătoresc a extras de la contul bancar al agentului economic suma salariului, care urmează să fie plătită în folosul angajatului eliberat nelegitim din serviciu, fără reţinerea impozitului pe venit, agentul economic este obligat să reflecte sumele achitate angajatului în cauză în darea de seamă fiscală lunară şi, respectiv, în darea de seamă fiscală anuală, specificate la art.92 din Codul fiscal, fără reflectarea sumei impozitului pe venit.

În temeiul prevederilor art.92 alin.(41) din Codul fiscal, în cazul efectuării corectărilor în informaţia prezentată conform alin.(3), persoanele indicate la acest alineat sunt obligate să informeze beneficiarul plăţilor, în termen de 15 zile lucrătoare de la data efectuării modificării sau emiterii deciziei, asupra cazului de încălcare a legislaţiei.

[Pct.47 în redacţia Hot.Guv. nr.901 din 30.12.2024, în vigoare 01.01.2025]

[Pct.47 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Pct.47 în redacţia Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

48. La efectuarea ultimei plăţi impozabile (salariu, premiu etc.) către salariata care pleacă în concediu de maternitate (ce include concediul prenatal şi postnatal), reţinerea impozitului pe venit se efectuează cu acordarea scutirilor solicitate:

1) dacă persoana se consideră salariat de la începutul anului fiscal – pentru 12 luni;

2) dacă persoana s-a salariat pe parcursul anului fiscal – pentru numărul de luni pe perioada cărora se considera salariat, începînd cu luna următoare celei în care acesta s-a angajat şi a depus cererea privind acordarea scutirilor şi pînă la sfîrşitul anului fiscal.

În cazul în care persoana respectivă revine la serviciu în anul fiscal în care au fost achitate plăţile pentru concediul de maternitate, impozitul pe venit din plăţile achitate ulterior se reţine reieşind din suma totală a scutirilor acordate la achitarea plăţilor pentru concediul de maternitate.

În cazul în care persoana care se află în concediu de maternitate îşi retrage cererea privind acordarea scutirilor pînă la sfîrşitul anului fiscal, angajatorul trebuie să efectueze recalculul impozitului pe venit reţinut, acordînd persoanei respective numai suma scutirii la care ea are dreptul de facto.

[Pct.48 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

 

481. În cazurile în care impozitul pe venit la momentul îndreptării venitului spre plată nu a fost reţinut în urma efectuării plăţilor sub formă de avans, eliberării de bunuri materiale şi altele, pentru determinarea sumei venitului îndreptat spre plată şi în scopul calculării corecte a impozitului pe venit ce urmează a fi reţinut din aceste plăţi, se aplică următoarea formulă:

 

 

unde:

Vt – venitul total îndreptat spre achitare de la începutul anului, inclusiv venitul plăţii curente (în lei);

Va – suma salariului achitat în luna curentă, fără reţinerea impozitului pe venit (în lei);

R – suma diverselor reţineri în luna curentă, cu excepţia impozitului pe venit şi altor deduceri la care are dreptul contribuabilul (în lei);

Vîn an – suma venitului îndreptat spre achitare de la începutul anului pînă la plata curentă (în lei);

St – suma totală a scutirilor, inclusiv scutirile pentru luna curentă (în lei);

Iîn an – suma impozitului reţinut de la începutul anului pînă la plata curentă (în lei);

K2 – mărimea primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală;

K3 – mărimea reţinerilor (în procente), conform titlurilor executorii, împărţită la 100;

P1 – cota impozitului, împărţită la 100.

[Pct.481 modificat prin Hot.Guv. nr.642 din 26.08.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Pct.481 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Pct.481 modificat prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

[Pct.481 introdus prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

482. În situaţia în care, ca urmare a acordării scutirilor sau a aplicării cotei de impozitare, se constată faptul că au fost admise erori în calcularea impozitului pe venit, pînă în ultima zi a perioadei fiscale angajatorul are obligaţia de a recalcula impozitul pe venit aferent.

[Pct.482 modificat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.482 introdus prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

 

49. La restituirea plăţilor salariale/remuneraţiei calculate şi achitate eronat, precum şi la recalcularea spre micşorare a sumelor facilităţilor acordate de angajator ca rezultat al calculării lor greşite, se efectuează recalculul impozitului pe venit, iar suma venitului calculată eronat se marchează în fişa personală cu semnul „–”. Astfel, salariatul/studentul stagiar/elevul în învăţământ dual restituie angajatorului doar suma diminuată cu impozitul pe venit reţinut în plus, dar nu toată suma plăţilor calculată eronat.

[Pct.49 în redacţia Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

 

[Pct.50 abrogat prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Pct.50 modificat prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

 

51. Achitarea impozitelor reţinute la sursa de plată, precum şi prezentarea către Serviciul Fiscal de Stat şi contribuabili a documentelor privind plăţile şi/sau impozitele reţinute se efectuează conform prevederilor art.92 din Codul fiscal.

Modelele formularelor dărilor de seamă prin care se declară obligaţiile aferente impozitului pe venit reţinut la sursa de plată, informaţia ce confirmă veniturile achitate în folosul contribuabililor şi impozitul pe venit reţinut, precum şi modul de completare a acestora se aprobă de către Ministerul Finanţelor.

[Pct.51 completat prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

 

 

[Anexa nr.1 abrogată prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

 

[Anexa nr.2 abrogată prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

[Anexa nr.3 abrogată prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

 

[Anexa nr.4 abrogată prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

[Anexa nr.4 modificată prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

[Anexa nr.5 abrogată prin Hot.Guv. nr.221 din 12.03.2018, în vigoare 16.03.2018]

[Anexa nr.5 modificată prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

 

Anexa nr.6

 

 

 

CEREREA

contribuabilului (persoanei fizice rezidente) privind acordarea scutirilor

la impozitul pe venit reţinut din salariu/remuneraţia pe anul

 

PARTEA I. Se completează de contribuabil (persoana fizică rezidentă)

 

Numele, prenumele _____________________________________________________

Codul fiscal ___________________________________________________________

Domiciliu _____________________________________________________________

 

SOLICIT URMĂTOARELE SCUTIRI:

 

 PScutirea personală
 MScutirea personală majorată
 SmScutirea pentru soţ/soţie majorată
 Nx  Scutirea pentru persoana întreţinută, cu excepţia persoanelor întreţinute-persoanelor cu dizabilităţi din copilărie
Numărul persoanelor întreţinute
 HxScutirea pentru persoana întreţinută-persoana cu dizabilităţi din copilărie
 

În pătrăţelul scutirii alese se pune semnul “v”.

 

Informaţia despre soţ (soţie):

Numele, prenumele ______________________________________

Codul fiscal ____________________________________________

Domiciliu ______________________________________________

 

Informaţia despre persoane întreţinute

 

Numele, prenumeleCodul fiscal
 
 
 

 

În tabelul ce urmează se indică documentele, copiile sau extrasele din acestea care se anexează la cerere.

 

Denumirea documentuluiDenumirea organizaţiei care
a eliberat documentul
Seria, numărul şi data eliberării
documentului
   
   
   
   

______________________

(data)

____________________

(semnătura)

 

PARTEA II. Se completează de către angajator

 

Denumirea angajatorului___________________________________________________________

 

Codul fiscal __________________________________________________________________

 

Numele, prenumele, codul fiscal al salariatului şi suma anuală a scutirii care corespunde categoriei scutirilor ________ sînt verificate.

 

Cererea este înregistrată în registru sub numărul_____________________________________

 

______________________

(data)

____________________

(semnătura)

 

======================================================================

 

Se înmînează persoanei care a depus cererea

 

Serveşte drept confirmare a faptului că persoana fizică rezidentă a cerut scutirile corespunzătoare.

 

Denumirea angajatorului _____________________________________________________

 

Codul fiscal _________________________________________________________

 

Numele, prenumele persoanei care a depus cererea __________________________________

 

Codul fiscal al persoanei care a depus cererea ______________________________________

 

Suma totală a scutirilor cerute __________________________________________________lei

(scris cu litere)

Categoria scutirii acordate ______________________________________________________

 

___________________

(data)

_________________

(semnătura)

 

[Anexa nr.6 modificată prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Anexa nr.6 modificată prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

 

 

Anexa nr.7

 

Приложение № 7

 

 

CONFIRMARE

privind neutilizarea de către soţ (soţie) a scutirii

în temeiul art.34 din Codul fiscal

pentru anul________________

 

ПОТВЕРЖДЕНИЕ

о факте неиспользования освобождения на основании

ч.(1) и ч.(2) ст.34 Налогового кодекса

за ____________ год

 

Prin prezenta, subsemnatul (a) ______________________________________________________

(numele, prenumele/фамилия, имя)

Настоящим я, _____________________________________________________________________

 

_______________________________________________________________________________________

 

_______________________________________________________________________________________

(codul fiscal/ фискальный код)

 

confirm neutilizarea scutirii în temeiul la art.34 din Codul fiscal.

подтверждаю факт неиспользования освобождения, на основании ч.(1) и ч.(2) ст.34 Налогового кодекса.

 

Data_______

Дата

 

Semnătura____________

Подпись

[Anexa nr.7 modificată prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Anexa nr.7 modificată prin Hot.Guv. nr.940 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Anexa nr.7 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

 

 

Anexa nr.71

 

Прилoжение № 71

 

CONFIRMARE

privind neutilizarea scutirii personale în temeiul art.33

din Codul fiscal pentru perioada prestării serviciilor

şi/sau lucrărilor sau exercitării formării profesionale

prin învăţământ dual ______________ a anului _____

 

ПOТВЕРЖДЕНИЕ

o факте неиспoльзoвания личного oсвoбoждения на oснoвании

статьи 33 Налoгoвoгo кoдекса за период для предоставления

услуг и/или работ/или осуществления профессиональной

подготовки в системе дуального

образования _____________ года

 

Prin prezenta, subsemnatul (a)___________________________________________________

Настoящим я,

(numele, prenumele/фамилия, имя)

 

____________________________________________________________________________________

(codul fiscal/фискальный кoд)

 

confirm neutilizarea scutirii personale în temeiul art.33 din Codul fiscal

пoдтверждаю факт неиспoльзoвания личного oсвoбoждения, на oснoвании статьи 33 Налoгoвoгo

кoдекса

pentru luna __________________________________________________________________________

за месяц

 

 

 

Data_______

Дата

 

Semnătura____________.

Пoдпись

 

[Anexa nr.71 modificată prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Anexa nr.71 introdusă prin Hot.Guv. nr.44 din 30.01.2019, în vigoare 01.03.2019]

 

 

Anexa nr.8

 

Model

 

FIŞA PERSONALĂ

de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi efectuate

de către angajator în folosul persoanei fizice, aferente muncii

prestate pe anul ________, precum şi a impozitului

pe venit reţinut din aceste plăţi

 

1. Date generale privind angajatorul
1.1. Denumirea angajatorului
1.2. Codul fiscal al angajatorului
1.3. Denumirea angajatorului reorganizat
1.4. Codul fiscal al angajatorului reorganizat
2. Date generale privind salariatul/studentul stagiar/elev în învăţământul dual
2.1. Numele şi prenumele
2.2. Codul fiscal
2.3. Domiciliul
2.4. Codul fiscal al soţului (soţiei)
2.5. Data angajării la serviciu/data începerii formării profesionale prin învăţământ dual
2.6. Data concedierii din serviciu/data finalizării formării profesionale prin învăţământ dual
2.7. Data restabilirii la serviciu
3. Suma restanţei la plăţile salariale/remuneraţia pentru anul precedent
4. Informaţia privind suma scutirilor care se acordă conform legislaţiei pentru anul curent
Data prezentării cererii privind acordarea scutirii
Suma scutirii
5. Suma scutirilor aferentă fiecărei luni a anului curent
Lunile anului fiscal I II IIIIVVVIVIIVIIIIXX XIXII
Suma lunară a scutirilor
6. Suma totală a scutirilor pentru anul curent
7. Suma restanţei la plăţile salariale/remuneraţia la finele anului curent

 

Data efectuării plăţii în folosul persoanei fizice, aferente muncii prestateSuma venitului îndreptat spre achitare sau plăţii efectuate în folosul persoanei fizice, aferente muncii prestateNumărul de luniSuma scutirilorSuma venitului cumulativ de la care se determină primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicalăPrimele de asigurare obligatorie de asistenţă medicalăVenitul impozabilImpozitul calculat din venitul impozabilImpozitul pe venit aferent reţinerii/
restituirii
(+/-)
curentăcumulativ de la începutul perioadei fiscale
7.1.7.2.7.3.7.4.7.5.7.6.7.7.7.8.7.9.7.10.
 
 

 

ÎNDRUMAR DE COMPLETARE A FIŞEI PERSONALE

 

Fişa personală de evidenţă a veniturilor sub formă de salariu şi a altor plăţi efectuate de către angajator în folosul persoanei fizice, aferente muncii prestate, precum şi a impozitului pe venit reţinut din aceste plăţi se completează de către angajator pentru fiecare persoana fizică. În fişa personală se ţine evidenţa veniturilor sub formă de salariu/remuneraţie (inclusiv prime, facilităţi etc.) îndreptate spre achitare persoanei fizice, se calculează şi se duce evidenţa impozitului pe venit reţinut din aceste venituri. Fişa personală se întocmeşte anual, de la începutul fiecărui an fiscal sau, în cazul în care salariatul/studentul stagiar/elev în învăţământul dual s-a angajat la serviciu/a început formarea profesională în învăţământul dual pe parcursul anului fiscal, de la data angajării/începerii formării profesionale în învăţământul dual.

 

Nr.
pct.

Modul de completare

Se indică:
1.1.Denumirea completă a angajatorului
1.2.Codul fiscal al angajatorului
1.3.Denumirea angajatorului reorganizat, adică a întreprinderii (instituţiei, organizaţiei etc.) căreia, în urma reorganizării, i-au fost acordate toate drepturile patrimoniale şi obligaţiile întreprinderii (instituţiei, organizaţiei etc.) supuse reorganizării
1.4.Codul fiscal al angajatorului reorganizat
2.1.Numele şi prenumele salariatului/studentului stagiar/elevului în învăţământul dual
2.2.Codul fiscal al salariatului/studentului stagiar/elevului în învăţământul dual
2.3.Domiciliul permanent al salariatului/studentului stagiar/elevului în învăţământul dual
2.4.Codul fiscal al soţului (soţiei) (acest rând se completează numai în cazul în care salariatul/studentul stagiar/elevul în învăţământul dual beneficiază de scutirea pentru soţ (soţie))
2.5.Data angajării persoanei la serviciu/data începerii formării profesionale în învăţământul dual
2.6.Data concedierii salariatului/data finalizării formării profesionale prin învăţământ dual
2.7.Data restabilirii la serviciu a salariatului (acest rând se completează numai în cazul restabilirii la serviciu, în baza hotărârii instanţei de judecată, a salariatului care a fost concediat ilegal)
3.Suma restanţei la plăţile salariale pentru anul precedent, care reprezintă datoria neachitată faţă de salariat la sfârşitul anului precedent
4.Informaţia privind suma scutirilor care se acordă conform legislaţiei pentru anul curent
5.Suma scutirilor aferentă fiecărei luni a anului curent
6.Suma totală a scutirilor pentru anul curent
7.Suma restanţei la plăţile salariale la finele anului curent
7.1.Data şi luna efectuării plăţii curente în folosul salariatului/studentului stagiar/elevului în învăţământul dual (în lipsa plăţilor într-o anumită lună, se indică numai luna)
7.2.Suma venitului îndreptat spre achitare sau a plăţii efectuate în folosul salariatului/studentului stagiar/elevului în învăţământ dual în luna curentă (sursele neimpozabile nu se reflectă)
7.3.Suma venitului îndreptat spre plată salariatului/studentului stagiar/elevului în învăţământul dual de la data angajării/data începerii formării profesionale în învăţământul dual şi până la momentul plăţii curente inclusiv, calculată prin metoda calculului cumulativ de la începutul anului, care se determină ca suma tuturor veniturilor din coloana 7.2
7.4.Numărul de luni de la data angajării/data începerii formării profesionale în învăţământul dual şi până la momentul plăţii curente inclusiv:
a) dacă persoana este angajată/exercită formarea profesională în învăţământul dual din anul fiscal precedent, numărul de luni se determină începând cu luna ianuarie a anului fiscal curent;
b) dacă persoana a fost angajată/a început formarea profesională în învăţământul dual pe parcursul anului fiscal curent, numărul de luni se determină începând cu luna în care acesta a fost angajat/a început formarea profesională în învăţământul dual
7.5.Suma scutirilor care se acordă salariatului/studentului stagiar/elevului în învăţământul dual de la data angajării/data începerii formării profesionale în învăţământul dual şi până la momentul plăţii curente inclusiv, calculată prin metoda calculului cumulativ, care se determină prin sumarea scutirilor lunare corespunzătoare lunilor pe parcursul cărora persoana se consideră angajată/exercită formarea profesională în învăţământul dual
7.6.Suma venitului cumulativ de la care se determină primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală
7.7.Suma primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală permisă deducerii conform art.352 alin.(1) din Codul fiscal, care se determină prin înmulţirea cotei primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală la indicatorul indicat în coloana 7.6
7.8.Suma venitului impozabil de la data angajării/data începerii formării profesionale în învăţământul dual şi până la momentul achitării curente inclusiv, calculat prin metoda calculului cumulativ: coloana 7.8 = coloana 7.3 – (coloana 7.5 + coloana 7.7) (în cazul în care venitul impozabil este mai mic decât zero, se înscrie „0”)
7.9.Suma impozitului calculat din venitul impozabil de la data angajării/data începerii formării profesionale în învăţământul dual şi până la momentul achitării curente, indicat în coloana 7.8 cu repartizarea pe luni
7.10.Suma impozitului aferent reţinerii (rambursării) din (la) plata curentă a venitului salariatului/studentului stagiar/elevului în învăţământul, care se determină ca diferenţa dintre indicatorii ultimei şi penultimei înscrieri din coloana 7.9

[Anexa nr.8 modificată prin Hot.Guv. nr.1029 din 21.12.2023, în vigoare 01.01.2024]

[Anexa nr.8 în redacţia Hot.Guv. nr.642 din 26.08.2020, în vigoare 01.01.2021]

[Anexa nr.8 în redacţia Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Anexa nr.8 modificată prin Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]

 

 

Anexa nr.9

la Regulamentul cu privire la reţinerea impozitului pe venit

din salariu şi din alte plăţi efectuate de către angajator în folosul

angajatului, precum şi din plăţile achitate în folosul persoanelor

fizice care nu practică activitate de întreprinzător pentru

 

CERERE

privind reportarea scutirilor nefolosite pe parcursul anului _______

[Anexa nr.9 abrogată prin Hot.Guv. nr.970 din 03.10.2018, în vigoare 01.10.2018]

[Anexa nr.9 în redacţia Hot.Guv. nr.599 din 26.07.2017, în vigoare 28.07.2017]