sâmbătă, 27 iulie 2024
706/11.07.2018 Hotărîre cu privire la crearea Agenţiei Navale a Republicii Moldova

H O T Ă R Î R E

cu privire la crearea Agenţiei Navale a Republicii Moldova

 

nr. 706  din  11.07.2018

 

Monitorul Oficial nr.285-294/816 din 03.08.2018

 

* * *

În temeiul prevederilor art.61 alin.(1) din Codul navigaţiei maritime comerciale al Republicii Moldova, aprobat prin Legea nr.599-XIV din 30 septembrie 1999 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.1-4, art.2), cu modificările şi completările ulterioare, art.7 lit.b) din Legea nr.136 din 7 iulie 2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), cu completările ulterioare, art.15 alin.(1) din Legea nr.98 din 4 mai 2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art.537), cu modificările şi completările ulterioare, art.6 din Legea nr.121-XVI din 4 mai 2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.90-93, art.401), cu modificările şi completările ulterioare, art.12 din Legea nr.246 din 23 noiembrie 2017 cu privire la întreprinderea de stat şi întreprinderea municipală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.441-450, art.750), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul

HOTĂRĂŞTE:

1. Se creează Agenţia Navală a Republicii Moldova, autoritate administrativă în subordinea organului central de specialitate în domeniul transportului naval, prin reorganizarea prin fuziune (contopire) a Instituţiei publice „Căpitănia portului Giurgiuleşti” şi a Întreprinderii de Stat „Registrul Naval”.

[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.1263 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

 

2. Agenţia Navală a Republicii Moldova este succesor de drepturi şi obligaţii al Instituţiei publice „Căpitănia portului Giurgiuleşti” şi al Întreprinderii de Stat „Registrul Naval”.

3. Se aprobă:

1) Regulamentul cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei Navale a Republicii Moldova, conform anexei nr.1;

 

[Subpct.2) pct.3 abrogat prin Hot.Guv. nr.1263 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

 

3) Structura Agenţiei Navale a Republicii Moldova, conform anexei nr.3;

4) Organigrama Agenţiei Navale a Republicii Moldova, conform anexei nr.4;

5) Completările ce se operează la anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului nr.1128 din 29 septembrie 2006, conform anexei nr.5.

4. Se stabileşte efectivul-limită al Agenţiei Navale a Republicii Moldova în număr de 45 de unităţi, cu un fond anual de retribuire a muncii conform legislaţiei în vigoare.

[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.338 din 08.05.2024, în vigoare 17.05.2024]

[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.273 din 17.04.2024, în vigoare 18.04.2024]

 

5. Disponibilizarea salariaţilor în legătură cu reorganizarea Instituţiei publice „Căpitănia portului Giurgiuleşti” şi a Întreprinderii de Stat „Registrul Naval” se va efectua în conformitate cu prevederile normative în domeniul muncii.

 

[Pct.6 abrogat prin Hot.Guv. nr.338 din 08.05.2024, în vigoare 17.05.2024]

 

7. Ministerul Economiei şi Infrastructurii:

1) în termen de pînă la 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, va crea comisia de fuziune a Instituţiei publice „Căpitănia portului Giurgiuleşti” şi a Întreprinderii de Stat „Registrul Naval” şi va asigura desfăşurarea primei şedinţe a comisiei;

2) în termen de pînă la 2 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri va asigura prin intermediul comisiei, fuziunea Instituţiei publice „Căpitănia portului Giurgiuleşti” şi a Întreprinderii de Stat „Registrul Naval” şi transmiterea patrimoniului acestora Agenţiei Navale, conform prevederilor Regulamentului cu privire la modul de transmitere a bunurilor proprietate publică, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.901 din 31 decembrie 2015;

3) în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, va elabora şi va prezenta Guvernului spre aprobare Metodologia de calculare a tarifelor la serviciile prestate de către Agenţia Navală a Republicii Moldova;

4) în termen de 2 luni de la data aprobării Metodologiei nominalizate, va elabora şi va prezenta Guvernului spre aprobare Nomenclatorul serviciilor prestate şi tarifele acestora.

8. Pînă la aprobarea Metodologiei menţionate în punctul 7 şi a noilor tarife calculate în baza acesteia, se vor aplica tarifele în vigoare la serviciile prestate de către persoanele juridice reorganizate.

9. Actele emise de către Instituţia publică „Căpitănia portului Giurgiuleşti” şi Întreprinderea de Stat „Registrul Naval” se consideră valabile pînă la expirarea termenului de valabilitate al acestora.

10. Pînă la numirea de către ministrul economiei şi infrastructurii a directorului Agenţiei Navale a Republicii Moldova, selectat în urma concursului, în conformitate cu prevederile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, ministrul economiei şi infrastructurii va desemna o persoană care va exercita temporar această funcţie.

[Pct.10 completat prin Hot.Guv. nr.1263 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

 

11. Agenţia Servicii Publice va opera modificările necesare în documentele cadastrale, la cererea titularului de drept, în conformitate cu prevederile prezentei hotărîri.

12. Se abrogă:

1) anexa nr.10 din Hotărîrea Guvernului nr.1108 din 25 septembrie 2006 „Privind salarizarea personalului unor instituţii finanţate de la buget” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.153-156, art.1188), cu modificările şi completările ulterioare;

2) Hotărîrea Guvernului nr.1128 din 29 septembrie 2006 „Cu privire la fondarea Instituţiei publice „Căpitănia portului Giurgiuleşti” şi a Întreprinderii de Stat „Registrul Naval” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.158-160, art.1220), cu excepţia anexelor nr.3 şi nr.4.

PRIM-MINISTRU Pavel FILIP

 

Contrasemnează:
Ministrul economiei şi infrastructurii Chiril Gaburici
Ministrul finanţelor Octavian Armaşu

 

Nr.706. Chişinău, 11 iulie 2018.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

nr.706 din 11 iulie 2018

 

REGULAMENT

cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei Navale

a Republicii Moldova

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Regulamentul cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei Navale a Republicii Moldova (în continuare – Regulament) transpune şi implementează parţial prevederile art.4 alin.(1) din Directiva 2009/21/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind respectarea obligaţiilor statelor de pavilion, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 131 din 28 mai 2009; art.1 lit.(a), art.4 alin.(1) şi (2) din Directiva 2009/16/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind controlul statului portului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 131 din 28 mai 2009; pct.21 din preambul, art.5 alin.(2), art.9 alin.(2), art.11 alin.(1) din Directiva 2009/15/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind normele şi standardele comune pentru organizaţiile cu rol de inspecţie şi control al navelor, precum şi pentru activităţile în domeniu ale administraţiilor maritime, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 131 din 28 mai 2009; art.3 alin.(1) din Directiva 2010/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 octombrie 2010 privind formalităţile de raportare aplicabile navelor la sosirea în şi/sau la plecarea din porturile statelor membre şi de abrogare a Directivei 2002/6/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 283 din 29 octombrie 2010; art.3 lit.(a), art.4 alin.(2), art.8 din Directiva 2005/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 septembrie 2005 privind serviciile de informaţii fluviale (RIS) armonizate pe căile navigabile interioare de pe teritoriul Comunităţii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 255 din 30 septembrie 2005; art.4 din Directiva 2008/68/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 septembrie 2008 privind transportul interior de mărfuri periculoase, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 260 din 30 septembrie 2008; art.9 alin.(1) din Directiva 2006/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 decembrie 2006 de stabilire a cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară şi de abrogare a Directivei 82/714/CEE a Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 389 din 30 decembrie 2006; pct.(11) şi (14) din preambul, art.1 alin.(1), art.2 pct.7, art.3 alin.(5), art.6 alin.(1) din Regulamentul (CE) nr.725/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 31 martie 2004 privind consolidarea securităţii navelor şi a instalaţiilor portuare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 129 din 29 aprilie 2004.

2. Prezentul Regulament reglementează misiunea, funcţiile, drepturile şi atribuţiile Agenţiei Navale a Republicii Moldova (în continuare – Agenţie), precum şi modul de organizare şi funcţionare a acesteia.

3. Agenţia Navală este o autoritate administrativă în subordinea organului central de specialitate în domeniul transportului naval.

[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.1263 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

 

4. Agenţia este persoană juridică de drept public, cu sediul în municipiul Chişinău, care dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova, de denumire în limba de stat (denumirea deplină „Agenţia Navală a Republicii Moldova” şi denumirea prescurtată „ANRM”) şi în limba engleză (denumirea deplină „Naval Agency of the Republic of Moldova” şi denumirea prescurtată „NARM”), de formulare cu antet, de conturi trezoreriale, de mijloace financiare şi materiale, precum şi de alte atribute specifice autorităţilor publice, stabilite în cadrul normativ.

[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.1263 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

 

5. În cadrul Agenţiei se constituie Consiliul de soluţionare a disputelor, conform prevederilor art.30 alin.(5) din Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, componenţa şi regulamentul de activitate ale acestuia fiind aprobate de către directorul Agenţiei.

6. În domeniile sale de activitate, Agenţia colaborează cu autorităţile publice centrale şi locale, precum şi cu organismele internaţionale.

 

II. MISIUNEA, FUNCŢIILE DE BAZĂ, ATRIBUŢIILE

ŞI DREPTURILE AGENŢIEI

7. Agenţia are misiunea de a asigura implementarea politicilor statului în domeniul transportului naval şi supravegherea respectării de către persoanele fizice şi juridice a cadrului normativ în acest domeniu pentru asigurarea siguranţei navigaţiei pe căile navigabile interne şi în raza portuară, a calităţii şi inofensivităţii serviciilor de transport naval şi a navigaţiei în genere.

8. Agenţia realizează funcţiile stabilite de prezentul Regulament în următoarele domenii:

1) transportul maritim comercial;

2) transportul naval intern;

3) înmatricularea şi evidenţa navelor şi ambarcaţiunilor sub pavilionul Republicii Moldova;

4) brevetarea personalului navigant;

5) supravegherea tehnică a navelor;

6) securitatea navelor şi instalaţiilor portuare;

7) controlul activităţii de întreprinzător;

 

[Subpct.8) pct.8 abrogat prin Hot.Guv. nr.936 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

 

9) protecţia consumatorilor în domeniul transportului naval;

10) supravegherea pieţei în domeniul ambarcaţiunilor de agrement şi al echipamentelor maritime.

[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.936 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

 

9. În conformitate cu domeniile de activitate stabilite la pct.8, Agenţia realizează următoarele funcţii:

1) în domeniul transportului maritim comercial:

a) exercită funcţiile stabilite de Codul navigaţiei maritime comerciale al Republicii Moldova, aprobat prin Legea nr.599-XIV din 30 septembrie 1999;

b) efectuează inspecţia şi formalităţile de sosire/plecare a navelor în/din porturi;

c) aprobă intrarea/ieşirea şi mişcarea navelor în porturi;

d) elaborează şi aprobă regulile de navigaţie în porturile Republicii Moldova, în conformitate cu reglementările naţionale, cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte;

e) aprobă efectuarea lucrărilor de încărcare/descărcare, transbordare, manipularea mărfurilor, stivuirea, depozitarea (operaţiuni portuare) în locuri situate în afara limitelor porturilor;

f) acreditează agenţii economici care desfăşoară activităţi de transport naval în porturile Republicii Moldova;

g) avizează lucrările ce se execută în zonele portuare ale Republicii Moldova;

h) dispune închiderea porturilor, atunci cînd condiţiile de siguranţă a navigaţiei o impun şi emite avize navigatorilor;

i) supraveghează şi controlează din punct de vedere al siguranţei navigaţiei activităţile de pilotaj, remorcaj şi de legare/dezlegare a navelor în porturi;

j) eliberează permise pentru efectuarea curselor regulate (voiaje de linie) furnizorilor de servicii de navigaţie fluvială şi maritimă;

k) supraveghează respectarea reglementărilor speciale de simplificare a formalităţilor de prezentare a informaţiei care trebuie furnizate în scopuri administrative şi procedurale atunci cînd o navă soseşte într-un port sau pleacă dintr-un port (în continuare – formalităţile de raportare), aplicabile în domeniul transportului maritim, navelor la sosirea în şi la plecarea din porturile maritime situate pe teritoriul Republicii Moldova;

l) solicită de la administraţia portuară efectuarea lucrărilor de adîncire în apele portuare şi supraveghează efectuarea acestor lucrări;

m) monitorizează continuu şi evaluează cel puţin o dată la doi ani activitatea organizaţiilor recunoscute de Guvernul Republicii Moldova şi care acţionează în numele său, şi întocmeşte un raport cu privire la rezultatele acestor activităţi de monitorizare şi evaluare, care este prezentat organului central de specialitate din domeniu;

n) prestează servicii de siguranţă a traficului, de pilotare, de dirijare a traficului, de remorcare portuară a navelor, de evidenţă, atestare şi brevetare a personalului navigant;

2) în domeniul transportului naval intern:

a) exercită funcţiile stabilite de Legea nr.176 din 12 iulie 2013 privind transportul naval intern;

b) stabileşte necesitatea instalării sau a suprimării semnalelor de navigaţie terestre şi plutitoare, dispune amplasarea dispozitivelor de semnalizare pe căile navigabile interioare ale Republicii Moldova şi controlează funcţionarea acestora;

c) efectuează inspecţia şi controlul navelor pe căile navigabile interioare, indiferent de pavilionul acestora, privind respectarea prevederilor legale naţionale în domeniu şi ale tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte, în limitele Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător;

d) propune organului central de specialitate în domeniul transportului naval, nominal şi pe porţiuni, sectoarele navigabile ale Republicii Moldova;

e) înaintează propuneri privind regulile de navigaţie pe căile navigabile interioare ale Republicii Moldova, în conformitate cu reglementările naţionale, cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte;

f) aprobă efectuarea operaţiunilor de încărcare/descărcare pe căile navigabile interioare ale Republicii Moldova, în afara limitelor porturilor şi la cheiuri neamenajate;

g) aplică, dezvoltă şi gestionează permanent servicii de informaţii fluviale (RIS) pe căile navigabile interioare ale Republicii Moldova, în interacţiune cu alte aplicaţii (RIS) şi servicii de acelaşi gen ale statelor vecine, pentru a sprijini transportul pe căile navigabile interioare în vederea creşterii siguranţei, eficienţei şi protecţiei mediului, precum şi pentru a facilita interferenţele cu alte moduri de transport;

h) aprobă organizarea parcurilor reci şi a iernaticelor;

i) controlează şi supraveghează din punct de vedere al siguranţei navigaţiei activitatea de salvamar şi de agrement nautic;

j) eliberează permise navelor sub pavilionul altor state pentru efectuarea cabotajului între porturile Republicii Moldova, în conformitate cu acordurile bilaterale;

3) în domeniul înmatriculării şi evidenţei navelor şi ambarcaţiunilor sub pavilionul Republicii Moldova:

a) acordă dreptul de arborare a pavilionului Republicii Moldova, dispune prelungirea, suspendarea sau retragerea acestui drept şi eliberează actele de naţionalitate navelor care au obţinut dreptul de arborare a pavilionului Republicii Moldova;

b) efectuează înmatricularea şi ţine evidenţa navelor care arborează pavilionul Republicii Moldova, precum şi a navelor aflate în construcţie în Republica Moldova;

c) eliberează permisul provizoriu de arborare a pavilionului Republicii Moldova, dispune prelungirea, suspendarea sau retragerea acestui drept, în limitele Legii nr.235-XVI din 20 iulie 2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător;

d) transcrie constituirea, transmiterea sau stingerea drepturilor reale asupra navelor care arborează pavilionul Republicii Moldova, precum şi asupra navelor aflate în construcţie;

e) efectuează scoaterea de la evidenţă a navelor, la cerere sau din oficiu, atunci cînd navele nu mai întrunesc condiţiile de arborare a pavilionului Republicii Moldova;

f) notifică Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene înscrierea navelor în Registrul de stat al navelor al Republicii Moldova;

4) în domeniul brevetării personalului navigant:

a) organizează sesiuni de examene pentru atestarea personalului navigant şi pentru obţinerea de către acesta a brevetelor şi a certificatelor de capacitate;

b) acordă, reconfirmă, suspendă şi anulează brevetele, certificatele de capacitate, atestatele şi certificatele de conformitate a personalului navigant;

c) efectuează înmatricularea şi ţine evidenţa personalului navigant;

d) eliberează actul de identitate a personalului navigant, prelungeşte valabilitatea acestuia şi efectuează operaţiunile de îmbarcare/debarcare a personalului navigant;

e) coordonează autorizarea societăţilor comerciale care desfăşoară activităţi de recrutare şi plasare a personalului navigant maritim şi fluvial pentru angajare pe nave care arborează pavilionul Republicii Moldova sau străin;

f) stabileşte modul de recrutare, şcolarizare şi brevetare a piloţilor;

g) aprobă programele de pregătire şi perfecţionare a personalului navigant pentru centrele de pregătire şi perfecţionare în domeniu;

h) avizează programele de pregătire de specialitate ale instituţiilor de învăţămînt care pregătesc personal navigant pentru navigaţia maritimă şi fluvială.

5) în domeniul supravegherii tehnice a navelor:

a) efectuează supravegherea tehnică a navelor de navigaţie interioară, înregistrate în Registrul de stat al navelor, care se exploatează pe căile navigabile interioare ale Republicii Moldova;

b) certifică şi monitorizează conformitatea navelor maritime care arborează pavilionul Republicii Moldova şi a echipamentelor navelor cu normele tehnice naţionale şi cu prevederile tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi a ambarcaţiunilor înregistrate în Catalogul naval al Republicii Moldova;

c) certifică conformitatea companiilor care operează nave ce arborează pavilionul Republicii Moldova de navigaţie maritimă cu prevederile tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte;

d) asigură supravegherea tehnică privind clasificarea şi certificarea siguranţei construcţiei navelor care arborează pavilionul Republicii Moldova, în conformitate cu normele tehnice obligatorii de construcţie emise de către organul central de specialitate din domeniu sau agreate de acesta;

e) efectuează supravegherea tehnică a lucrărilor de construcţie a navelor care urmează să arboreze pavilionul Republicii Moldova şi efectuează certificarea materialelor şi a echipamentelor utilizate la construcţia acestora;

f) asigură supravegherea tehnică şi certificarea în timpul lucrărilor de proiectare, reutilare, modernizare şi reparaţie a navelor;

g) efectuează supravegherea tehnică şi certificarea în timpul construcţiei, reparaţiilor şi exploatării containerelor, precum şi a materialelor şi componentelor pentru acestea, în conformitate cu prevederile tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte şi cu normele tehnice proprii aprobate de Guvern;

h) asigură supravegherea tehnică şi eliberarea certificatelor, documentelor necesare pentru navele care arborează pavilionul Republicii Moldova, prin care se atestă respectarea cerinţelor din tratatele şi reglementările internaţionale la care Republica Moldova este parte privind siguranţa navelor şi navigaţiei, ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, integritatea mărfurilor transportate, prevenirea poluării;

i) eliberează certificate de clasă şi de tonaj navelor de navigaţie interioară şi celor de navigaţie mixtă, de tip „rîu-mare”, care arborează pavilionul Republicii Moldova;

j) elaborează şi perfecţionează periodic normele tehnice naţionale pentru construcţia navelor maritime, navelor de navigaţie interioară şi a navelor de tonaj mic, normele tehnice naţionale pentru construcţia containerelor, normele tehnice naţionale privind construcţia şi echiparea navelor în scopul prevenirii poluării mediului, normele tehnice naţionale conform tratatelor şi reglementărilor internaţionale aplicabile navelor, echipamentelor şi instalaţiilor navale, precum şi prevederile complementare normelor tehnice naţionale menţionate;

k) analizează şi aprobă documentaţiile tehnice şi de execuţie pentru construcţia, repararea, transformarea şi modernizarea navelor, navelor de tonaj mic, containerelor, precum şi a materialelor şi echipamentelor destinate acestora, pentru care se asigură supravegherea tehnică şi certificarea în conformitate cu normele tehnice naţionale;

l) verifică şi atestă capabilitatea tehnică a laboratoarelor şi a agenţilor economici pentru executarea de lucrări în domeniul naval, în concordanţă cu normele tehnice naţionale şi, respectiv, cu standardele privind asigurarea calităţii;

m) certifică sistemele pentru asigurarea calităţii diferitor agenţi economici din domeniul transportului naval;

n) inspectează, în vederea certificării, sistemele de management privind operarea în siguranţă a navelor şi prevenirea poluării mediului în conformitate cu prevederile Codului ISM (denumirea deplină – „Codul internaţional de management al siguranţei”, în engleză – „International safety management code”);

o) aprobă transportarea bunurilor periculoase la bordul navelor maritime de navigaţie interioară, înmatriculate în Republica Moldova;

p) încheie acorduri cu societăţile de clasificare recunoscute de Guvernul Republicii Moldova sau aflate în proces de recunoaştere şi care exercită supravegherea stării tehnice a navelor, monitorizează şi supraveghează activitatea acestora în raport cu performanţa, examinează oportunitatea recunoaşterii societăţilor de clasificare noi şi înaintează propuneri administraţiei publice centrale de specialitate privind demararea procedurilor de retragere a recunoaşterii acestora;

q) asigură, la cerere, supravegherea tehnică pentru conformitate cu documentaţiile de execuţie a materialelor, echipamentelor, instalaţiilor şi construcţiilor metalice pentru utilizări în alte domenii decît cel naval, precum şi efectuarea de alte prestaţii specifice domeniilor de specializare a personalului, la solicitarea beneficiarilor interni şi străini.;

6) în domeniul securităţii navelor şi instalaţiilor portuare:

a) instituie şi pune în aplicare măsuri necesare care vizează consolidarea securităţii navelor utilizate în comerţul internaţional şi în traficul naţional şi a instalaţiilor portuare aferente acestora, în faţa ameninţărilor reprezentate de actele ilegale intenţionate, în conformitate cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte şi cu Codul internaţional pentru securitatea navei şi a facilităţii portuare (Codul ISPS), implementat prin Hotărîrea Guvernului nr.955 din 18 august 2006;

b) supraveghează respectarea actelor normative din domeniul securităţii maritime şi pe căile navigabile interioare ale Republicii Moldova;

c) stabileşte nivelul de securitate a facilităţilor portuare, separat şi per ansamblu, în porturile Republicii Moldova;

d) stabileşte nivelul de securitate la bordul navelor sub pavilionul Republicii Moldova;

e) stabileşte standardele minime pentru aprobarea planurilor de securitate şi pentru evaluarea securităţii;

f) aprobă planurile de securitate a facilităţilor portuare şi a porturilor din Republica Moldova;

g) evaluează periodic şi la necesitate planurile de securitate a facilităţilor portuare şi a porturilor din Republica Moldova;

h) efectuează evaluarea riscurilor referitoare la securitatea în porturile din Republica Moldova;

i) revizuieşte planurile de securitate a navelor sub pavilionul Republicii Moldova;

j) protejează confidenţialitatea planurilor şi a evaluărilor securităţii;

k) stabileşte frecvenţa exerciţiilor şi antrenamentelor de securitate în cadrul instalaţiilor portuare şi în porturile Republicii Moldova;

l) stabileşte frecvenţa exerciţiilor şi antrenamentelor de securitate pentru echipajele de nave şi pentru ofiţerii de securitate ai operatorilor şi navelor;

m) conduce comitetul de securitate din porturile Republicii Moldova;

7) în domeniul controlului activităţii de întreprinzător exercită funcţiile stabilite de Legea nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, conform domeniului aferent acesteia;

 

[Subpct.8) pct.9 abrogat prin Hot.Guv. nr.936 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

 

9) în domeniul protecţiei consumatorului exercită funcţiile stabilite de Legea nr.105-XV din 13 martie 2003 privind protecţia consumatorilor;

10) în domeniul supravegherii pieţei în domeniul ambarcaţiunilor de agreement şi al echipamentelor maritime exercită funcţiile stabilite de Legea nr.162/2023 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor.

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.323 din 30.04.2024, în vigoare 27.07.2024]

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.338 din 08.05.2024, în vigoare 17.05.2024]

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.962 din 06.12.2023, în vigoare 18.01.2024]

[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.936 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

 

10. Agenţia este învestită cu următoarele drepturi:

1) să elaboreze şi să prezinte organului central de specialitate din domeniu spre aprobare şi promovare regulamente, instrucţiuni şi propuneri privind perfecţionarea legislaţiei în vigoare din domeniul său de activitate;

2) să aprobe instrucţiuni, proceduri şi metodologii privind subiectele ce ţin de competenţa sa;

3) să colaboreze cu autorităţile publice, organele abilitate cu funcţii de control, organizaţiile necomerciale, organizaţiile internaţionale;

4) să participe la negocierile interguvernamentale privind subiectele ce ţin de competenţa sa;

5) să posede, să utilizeze şi să administreze patrimoniul, în conformitate cu scopurile de activitate ale Agenţiei şi prevederile cadrului normativ;

6) să asigure reprezentarea Republicii Moldova în organizaţiile internaţionale de profil, în condiţiile actelor normative;

7) să acorde, în bază de contract, în domeniile sale de competenţă, servicii contra plată, conform nomenclatorului serviciilor contra plată, metodologiei de calcul şi cuantumului tarifelor la serviciile prestate, aprobate de către Guvern;

8) să constate contravenţii, să întocmească procese-verbale cu privire la contravenţii şi să aplice sancţiuni potrivit Codului contravenţional al Republicii Moldova nr.218-XVI din 24 octombrie 2008;

9) să emită prescripţii şi să aplice sancţiuni în temeiul procesului-verbal de control, conform prevederilor Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător;

10) să aplice măsuri corective în conformitate cu Legea nr.162/2023 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor;

11) să solicite şi să primească, în condiţiile legii şi în scopul exercitării funcţiilor sale, informaţii de la autorităţile publice centrale, autorităţile administraţiei publice locale, organizaţii şi instituţii, agenţi economici care activează în domenii ce ţin de competenţa sa;

12) să contracteze, în caz de necesitate, persoane fizice şi juridice din Republica Moldova şi din alte ţări, care corespund cerinţelor speciale stabilite de Agenţie, pentru efectuarea inspecţiilor, expertizelor şi controalelor;

13) să înainteze organului central de specialitate din domeniu, propuneri argumentate referitoare la includerea sau eliminarea societăţilor de clasificare din lista celor recunoscute de Guvern;

14) să solicite retragerea actului permisiv de către autorităţile administraţiei publice competente, a autorizaţiei de activitate pentru neexecutarea prescripţiilor privind înlăturarea încălcărilor actelor normative, stabilite în urma controalelor repetate;

15) să exercite şi alte drepturi în temeiul actelor normative ce reglementează relaţiile din domeniile de activitate încredinţate.

[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.323 din 30.04.2024, în vigoare 27.07.2024]

 

11. Directorul şi personalul Agenţiei au dreptul de ieşire în curse în componenţa echipajelor navelor, avînd ca scop menţinerea calităţilor profesionale, conform brevetelor de grad marinăresc.

12. Persoanele fizice şi juridice care efectuează activităţi în domeniul transportului naval pe teritoriul sau în afara teritoriului Republicii Moldova, în baza actelor permisive emise de Agenţie, sînt obligate să prezinte Agenţiei informaţia şi documentele care confirmă respectarea continuă a condiţiilor de certificare în exercitarea activităţii şi să asigure accesul persoanelor împuternicite de Agenţie la informaţiile, documentele şi echipamentele care fac parte din condiţiile de certificare, autorizare şi/sau permisiune, în locurile şi zonele aflate sub jurisdicţia sau controlul lor, în conformitate cu reglementările naţionale şi internaţionale din domeniul transportului naval.

13. Inspectorii Agenţiei au dreptul, în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu, să se afle pe teritoriul şi la obiectele care aparţin agenţilor economici din domeniul transportului naval ai Republicii Moldova, precum şi la bordul navelor înmatriculate în Republica Moldova sau la bordul navelor sub pavilionul altor state ce intră în porturile şi pe căile navigabile interioare ale Republicii Moldova, inclusiv pe durata cursei, cu condiţia respectării formalităţilor necesare.

 

III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII AGENŢIEI

14. Agenţia este condusă de director, numit în funcţie şi eliberat sau destituit din funcţie, în condiţiile legii, de către Guvern, la propunerea ministrului infrastructurii şi dezvoltării regionale.

[Pct.14 în redacţia Hot.Guv. nr.415 din 12.06.2024, în vigoare 21.07.2024]

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.338 din 08.05.2024, în vigoare 17.05.2024]

[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.1263 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

 

15. Directorul Agenţiei:

1) organizează şi conduce activitatea Agenţiei;

2) poartă răspundere personală, în faţa ministrului, pentru realizarea misiunii şi îndeplinirea funcţiilor Agenţiei;

3) organizează şi implementează sistemul de control intern managerial şi poartă răspundere managerială pentru administrarea bugetului Agenţiei şi a patrimoniului public aflat în gestiune, în conformitate cu principiile bunei guvernări;

4) asigură funcţionalitatea Consiliului de soluţionare a disputelor;

5) stabileşte atribuţiile directorului adjunct şi ale conducătorilor subdiviziunilor structurale ale Agenţiei;

6) semnează actele referitoare la probleme din domeniile de competenţă ale Agenţiei;

7) angajează şi eliberează din funcţie personalul contractual, în condiţiile legislaţiei muncii;

8) acordă stimulări şi aplică sancţiuni disciplinare personalului Agenţiei, în condiţiile legii;

9) aprobă sau modifică statul de personal şi schema de încadrare ale Agenţiei în limitele fondului de retribuire a muncii şi ale structurii şi efectivului-limită stabilite de Guvern;

10) aprobă regulamentele şi planurile anuale de activitate ale subdiviziunilor interne ale Agenţiei;

11) emite ordine şi dispoziţii executorii pentru angajaţii Agenţiei şi verifică executarea acestora;

12) exercită alte funcţii în conformitate cu prevederile actelor normative speciale ce reglementează relaţiile în subdomeniile sau în sferele de activitate.

[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.559 din 19.11.2019, în vigoare 29.12.2019]

[Pct.15 completat prin Hot.Guv. nr.1263 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

 

16. Directorul este asistat de un director adjunct, care este funcţionar public de conducere de nivel superior, numit în funcţie şi eliberat sau destituit din funcţie, în condiţiile legii, de către Guvern.

[Pct.16 în redacţia Hot.Guv. nr.415 din 12.06.2024, în vigoare 21.07.2024]

[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.338 din 08.05.2024, în vigoare 17.05.2024]

[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.1263 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

 

17. Directorul, directorul adjunct, şefii subdiviziunilor structurale, în limitele împuternicirilor acordate, poartă răspundere pentru deciziile luate şi pentru activitatea subdiviziunii.

18. Dreptul la prima semnătură pe toate actele Agenţiei îl are directorul. În lipsa acestuia, dreptul la semnătură îi revine directorului adjunct. În conformitate cu legislaţia în vigoare, unele acte ale Agenţiei pot fi semnate de alte persoane cu funcţii de răspundere, în temeiul ordinului directorului.

19. În cadrul Agenţiei Navale activează funcţionari publici, în condiţiile Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, şi alte categorii de personal, a căror activitate este reglementată de cadrul normativ în domeniul muncii.

[Pct.19 în redacţia Hot.Guv. nr.1263 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

 

20. În exercitarea atribuţiilor de inspecţie, control şi supraveghere a navelor şi a navigaţiei, personalul Agenţiei are drept de control pe toate mijloacele de transport naval, pe baza legitimaţiei speciale emise şi în condiţiile stabilite de Agenţie, în limitele Legii nr.131 din 8 iunie 2002 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.

 

IV. PATRIMONIUL

21. Patrimoniul Agenţiei este proprietate publică şi se formează din bunurile materiale transmise Agenţiei în gestiune economică de către organul central de specialitate din domeniu.

22. Agenţia asigură integritatea şi folosirea eficientă a bunurilor Agenţiei îşi exercită dreptul de folosinţă şi dispunere asupra elementelor patrimoniale şi a mijloacelor financiare din gestiune conform legislaţiei în vigoare şi prezentul Regulament.

 

V. ASIGURAREA ACTIVITĂŢII, BUGETUL

DE VENITURI ŞI CHELTUIELI

23. Asigurarea activităţii Agenţiei se efectuează prin încasarea plăţilor pentru înregistrarea navelor, supravegherea şi controlul stării tehnice a navelor comerciale, pilotarea navelor, dirijarea navelor în port, perfectarea intrării/ieşirii navelor în/din port.

24. Agenţia Navală percepe de la proprietarii/armatorii/operatorii de nave înregistrate în registrul navelor şi catalogul naval, inclusiv de la navele care intră/ies în/din porturile Republicii Moldova, tarife şi taxe pentru serviciile prestate.

25. Tarifele şi taxele pentru serviciile prestate de Agenţia Navală se stabilesc de Guvern, în conformitate cu prevederile legislaţiei privind administraţia publică centrală de specialitate, în baza metodologiei aprobate de către Guvern.

26. Bugetul Agenţiei Navale se elaborează, se aprobă şi se administrează în conformitate cu principiile, regulile şi procedurile stabilite de Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181/2014.

[Pct.26 în redacţia Hot.Guv. nr.1263 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

 

 

[Pct.27 abrogat prin Hot.Guv. nr.1263 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului

nr.706 din 11 iulie 2018

 

REGULAMENT

privind desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiei

de director/director adjunct al Agenţiei Navale

a Republicii Moldova

[Anexa nr.2 abrogată prin Hot.Guv. nr.1263 din 19.12.2018, în vigoare 21.12.2018]

 

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

nr.706 din 11 iulie 2018

 

STRUCTURA

Agenţiei Navale a Republicii Moldova

 

Director

Director adjunct

Direcţia generală Căpitănia Portului Giurgiuleşti

Direcţia dirijare, monitorizare trafic şi control portuar

Direcţia servicii de siguranţă portuară

Direcţia siguranţa navigaţiei interioare

Direcţia înregistrări nave, reglementări tehnice şi evidenţă a personalului navigant

Direcţia juridică, cooperare internaţională şi comunicare

Serviciul controlul statului-port/statului-pavilion

Secţia economico-financiară

Serviciul tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor

Serviciul resurse umane şi managementul documentelor

[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.338 din 08.05.2024, în vigoare 17.05.2024]

[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.273 din 17.04.2024, în vigoare 18.04.2024]

[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.936 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

 

 

Anexa nr.4

la Hotărîrea Guvernului

nr.706 din 11 iulie 2018

 

ORGANIGRAMA

Agenţiei Navale a Republicii Moldova

 

[Anexa nr.4 în redacţia Hot.Guv. nr.338 din 08.05.2024, în vigoare 17.05.2024]

[Anexa nr.4 modificată prin Hot.Guv. nr.273 din 17.04.2024, în vigoare 18.04.2024]

[Anexa nr.4 modificată prin Hot.Guv. nr.936 din 22.12.2020, în vigoare 01.01.2021]

 

 

Anexa nr.5

la Hotărîrea Guvernului

nr.706 din 11 iulie 2018

 

COMPLETĂRILE

ce se operează la anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului nr.1128 din 29 septembrie 2006

 

Anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului nr.1128 din 29 septembrie 2006 „Cu privire la fondarea Instituţiei publice „Căpitănia portului Giurgiuleşti” şi a Întreprinderii de Stat „Registrul Naval” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.158-160, art.1220) se modifică după cum urmează:

1) capitolul I se completează cu poziţiile 3 şi 4 şi o notă cu următorul cuprins:

 

„3. Pilotarea navelor pe căile navigabile interne150
4. Pilotarea navelor la intrarea/ieşirea în/din Complexul portuar Giurgiuleşti per operaţiune*Nave pînă la 100 TRB150
Nave de la 101 pînă la 1000 TRB170
Nave de la 1001 pînă la 2000 TRB190
Nave de la 2001 pînă la 5000 TRB210
Nave de la 5001 pînă la 7000 TRB230
Nave peste 7001 TRB250
 

Notă:

* Intrarea şi ieşirea navei în/din port se consideră operaţiuni separate şi se taxează conform tarifelor menţionate.”;

 

2) se completează capitolul III cu poziţiile 8 şi 9 cu următorul cuprins:

 

„8.Taxa de examinare a navei privind corespunderea prevederilor convenţiilor de către reprezentantul Agenţiei Navale500 (nu include cheltuielile de deplasare, cazare şi diurna)
9.Taxa de examinare a navei privind corespunderea prevederilor convenţiilor prin împuternicire100 (în contul Agenţiei Navale) + 400 (în contul organizaţiei împuternicite) (nu include cheltuielile de deplasare, cazare şi diurna)”.