H O T Ă R Î R E
cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei
Resurse Informaţionale Juridice
nr. 644 din 10.07.2018
Monitorul Oficial nr.256-265/704 din 13.07.2018
* * *
În temeiul art.7 lit.b) din Legea nr.136 din 7 iulie 2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412) şi art.15 alin.(1) din Legea nr.98 din 4 mai 2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160–164, art.537), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Centrul de Informaţii Juridice se reorganizează prin transformare în Agenţia Resurse Informaţionale Juridice. Agenţia Resurse Informaţionale Juridice este succesor de drepturi şi obligaţii al Centrului de Informaţii Juridice.
2. Se stabileşte efectivul-limită al Agenţiei Resurse Informaţionale Juridice în număr de 23 de unităţi, cu un fond anual de retribuire a muncii conform legislaţiei în vigoare.
3. Personalul Centrului de Informaţii Juridice urmează să îşi continue activitatea pînă la aprobarea statului de personal al Agenţiei Resurse Informaţionale Juridice.
Disponibilizarea personalului ca urmare a reorganizării, în cazul imposibilităţii transferului acestuia, se va efectua în conformitate cu Legea nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public şi cu legislaţia muncii.
4. Ministerul Justiţiei, în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, va iniţia, în conformitate cu Legea nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, ocuparea funcţiei de director al Agenţiei Resurse Informaţionale Juridice.
5. Pînă la numirea în funcţie a directorului Agenţiei Resurse Informaţionale Juridice, ministrul justiţiei va desemna prin ordin persoana care va asigura interimatul funcţiei de director.
6. Se aprobă:
1) Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Resurse Informaţionale Juridice, conform anexei nr.1;
2) Structura Agenţiei Resurse Informaţionale Juridice, conform anexei nr.2;
3) Organigrama Agenţiei Resurse Informaţionale Juridice, conform anexei nr.3.
7. Punctul 2 din Hotărîrea Guvernului nr.437 din 15 mai 2018 „Cu privire la organizarea şi funcţionarea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.156, art.472) se modifică după cum urmează:
în dispoziţie, cifrele „2960” se substituie cu cifrele „2951”;
în subpunctul 2), cifrele „2619” se substituie cu cifrele „2610”.
8. Ministerul Finanţelor, conform propunerilor Ministerului Justiţiei, ca urmare a reorganizării Centrului de Informaţii Juridice, va prezenta Guvernului proiectul hotărîrii Guvernului privind redistribuirea alocaţiilor, aprobate prin Legea bugetului de stat pentru anul 2018 nr.289 din 15 decembrie 2017, între autorităţile administrative din subordinea Ministerului Justiţiei.
9. Hotărîrea Guvernului nr.488 din 29 martie 2008 „Cu privire la unele aspecte ale activităţii instituţiilor subordonate Ministerului Justiţiei” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.69-71, art.465), cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul finanţelor | Octavian Armaşu |
Ministrul justiţiei | Victoria Iftodi
|
Nr.644. Chişinău, 10 iulie 2018. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.644 din 10 iulie 2018
REGULAMENT
cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei
Resurse Informaţionale Juridice
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Resurse Informaţionale Juridice (în continuare – Regulament) reglementează misiunea, domeniile de activitate, funcţiile de bază şi drepturile acesteia, precum şi organizarea activităţii.
2. Agenţia Resurse Informaţionale Juridice (în continuare – Agenţia) este autoritate administrativă în subordinea Ministerului Justiţiei.
3. Agenţia este persoană juridică de drept public, cu sediul în municipiul Chişinău, dispune de denumire, de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova, de cont trezorerial, precum şi de alte atribute specifice autorităţilor publice, stabilite în legislaţie.
4. Finanţarea şi asigurarea tehnico-materială a Agenţiei se efectuează din contul mijloacelor prevăzute în legea bugetului de stat pentru anul corespunzător şi al mijloacelor provenite din alte surse, conform legislaţiei.
II. MISIUNEA, DOMENIILE DE ACTIVITATE, FUNCŢIILE
DE BAZĂ ŞI DREPTURILE AGENŢIEI
5. Agenţia are misiunea de a asigura dezvoltarea sistemului integrat de informare juridică, dezvoltarea, administrarea şi interoperabilitatea sistemelor informaţionale ale sectorului justiţiei, executarea Convenţiei cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, încheiată la Haga la 5 octombrie 1961, la care Republica Moldova a aderat prin Legea nr.42 din 2 martie 2006.
6. Agenţia realizează funcţiile stabilite de prezentul Regulament în următoarele domenii:
1) informarea juridică, evidenţa şi sistematizarea legislaţiei;
2) dezvoltarea tehnologiilor informaţionale şi comunicaţiilor în domeniul justiţiei;
3) ţinerea registrelor de stat şi altor sisteme informaţionale ale sectorului justiţiei;
4) aplicarea apostilei şi legalizarea actelor oficiale ale Republicii Moldova;
5) oferirea serviciilor informaţionale, conform nomenclatorului şi tarifelor aprobate de Guvern.
7. Funcţiile de bază ale Agenţiei sînt:
1) asigură evidenţa, sistematizarea, publicarea legilor, hotărîrilor Parlamentului, hotărîrilor Curţii Constituţionale, hotărîrilor, ordonanţelor şi dispoziţiilor Guvernului, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova în conformitate cu Legea nr.173 din 6 iulie 1994 privind modul de publicare şi intrare în vigoare a actelor oficiale;
2) contribuie la editarea şi republicarea actelor normative, precum şi la pregătirea pentru editare a culegerilor de acte normative;
3) elaborează concepte, termeni de referinţă şi documente tehnice aferente necesităţilor de achiziţionare a soluţiilor TI;
4) dezvoltă, actualizează, asigură integritatea şi menţinerea în stare de funcţionare a paginilor web oficiale ale Ministerului Justiţiei, a registrelor de stat şi a altor sisteme informaţionale ale sectorului justiţiei date în administrare;
5) oferă accesul la informaţiile incluse în sistemele informaţionale administrate, previne accesul neautorizat, utilizarea ilegală, difuzarea, modificarea sau nimicirea lor;
6) acordă suport tehnic Ministerului Justiţiei pentru implementarea şi utilizarea sistemelor informaţionale şi TI;
7) contribuie la asigurarea interoperabilităţii dintre sistemele informaţionale ale sectorului justiţiei;
8) monitorizează şi efectuează controlul implementării proiectelor TI, inclusiv prin gestiunea riscurilor, dezvoltarea sistemelor TI, scoaterea din uz a echipamentului TI;
9) legalizează actele oficiale ale Republicii Moldova şi aplică apostila pe actele oficiale specificate la articolul 1 din Convenţia cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, încheiată la Haga la 5 octombrie 1961, conform Legii nr.42 din 2 martie 2006, şi în modul stabilit de Guvern;
10) elaborează şi promovează standarde de calitate pentru managementul informaţiei privind sectorul justiţiei şi prestarea serviciilor electronice.
8. Pentru realizarea funcţiilor care îi revin, Agenţia este în drept:
1) să solicite de la autorităţile publice, de la alte organe, instituţii şi organizaţii şi să primească de la ele documente, materiale şi informaţii necesare pentru desfăşurarea activităţii sale;
2) să stabilească metode de colectare şi schimb al actelor şi informaţiilor juridice cu autorităţile (subiecţii) care adoptă, promulgă, aprobă, ratifică şi depozitează acte juridice, inclusiv internaţionale;
3) să înainteze recomandări metodice privind dezvoltarea sistemului integrat de informare juridică şi a tehnologiilor informaţionale în domeniul justiţiei;
4) să solicite persoanelor fizice şi persoanelor juridice de drept public sau privat implicarea în testarea funcţionalităţilor registrelor şi sistemelor informaţionale ale sectorului justiţiei în procesul creării şi dezvoltării acestora;
5) să asigure asistenţă juridică informaţională, metodologică şi de instruire a utilizatorilor în vederea exploatării sistemelor informaţionale ale sectorului justiţiei;
6) să antreneze (inclusiv în bază de contract) specialişti, experţi, consilieri în domeniul tehnologiilor informaţionale pentru dezvoltarea sistemelor informaţionale ale sectorului justiţiei;
7) să elaboreze proiecte de dezvoltare în domeniile de competenţă;
8) să primească şi să utilizeze asistenţa tehnică şi financiară de la organizaţii naţionale şi internaţionale, partenerii de dezvoltare interni şi externi pentru realizarea funcţiilor sale, în conformitate cu legislaţia;
9) să organizeze seminare şi conferinţe în domeniul de activitate al Agenţiei;
10) să elaboreze şi să prezinte, în modul stabilit, propuneri de perfecţionare a legislaţiei privind domeniile de activitate;
11) să colaboreze cu instituţii de profil din străinătate în domeniile prevăzute la pct.6;
12) să creeze şi să menţină propria pagină web oficială, cu afişarea informaţiei ce ţine de activitatea Agenţiei.
III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII AGENŢIEI
9. Agenţia este condusă de director. Directorul se numeşte şi se eliberează din funcţie prin ordin al ministrului justiţiei, conform prevederilor Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public.
10. Directorul Agenţiei exercită următoarele atribuţii:
1) organizează, coordonează şi supraveghează activitatea Agenţiei;
2) asigură executarea legislaţiei în domeniile ce ţin de competenţa Agenţiei;
3) numeşte în funcţie, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu cu funcţionarii publici, în condiţiile Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public;
4) conferă grade de calificare funcţionarilor publici, acordă stimulări şi aplică sancţiuni disciplinare personalului Agenţiei, în condiţiile legii;
5) aprobă sau modifică statul de personal şi schema de încadrare ale Agenţiei în limitele fondului de retribuire a muncii şi ale structurii şi efectivului-limită stabilite de Guvern;
6) angajează şi eliberează din funcţie personalul contractual în condiţiile legislaţiei muncii;
7) stabileşte competenţele directorului adjunct, atribuţiile şi sarcinile personalului Agenţiei;
8) prezintă ministrului justiţiei propunerile de buget al Agenţiei;
9) administrează mijloacele financiare şi proprietatea Agenţiei, în conformitate cu legislaţia, încheie contracte, eliberează procuri şi deschide conturi;
10) organizează sistemul de management financiar şi control, precum şi funcţia de audit intern în Agenţie;
11) emite, în limitele competenţelor, ordine şi dispoziţii şi verifică executarea lor;
12) prezintă ministrului justiţiei raportul anual cu privire la activitatea Agenţiei;
13) reprezintă Agenţia în relaţiile cu alte autorităţi şi instituţii publice, atît din ţară, cît şi de peste hotare;
14) asigură colaborarea cu mass-media şi societatea civilă;
15) exercită alte atribuţii corespunzătoare funcţiilor Agenţiei, în conformitate cu prevederile actelor normative ce reglementează relaţiile în subdomeniile sau în sferele de activitate încredinţate acesteia.
11. Directorul Agenţiei poartă răspundere personală în faţa ministrului justiţiei pentru realizarea misiunii şi îndeplinirea funcţiilor Agenţiei.
12. În activitatea sa, directorul Agenţiei este asistat de un adjunct, numit în funcţie publică, eliberat sau destituit din funcţie publică de către ministru, la propunerea directorului Agenţiei.
13. În lipsa directorului Agenţiei, atribuţiile acestuia sînt exercitate de către directorul adjunct.
14. Agenţia este structurată în direcţii, secţii şi servicii. Subdiviziunile activează în baza propriilor regulamente, aprobate de către directorul Agenţiei.
15. Corespondenţa Agenţiei este semnată de către director sau de către persoane cu funcţii de răspundere învestite cu acest drept prin ordinul directorului.
Directorul are dreptul de primă semnătură pe toate actele Agenţiei.
Semnătura pe actele Agenţiei poate fi aplicată în formă olografă sau în altă formă, conform legislaţiei.
Persoanele învestite cu dreptul de semnătură poartă răspundere personală pentru legalitatea, veridicitatea şi corectitudinea documentului semnat.
16. Agenţia colaborează cu autorităţile publice, precum şi cu alte instituţii şi organizaţii în problemele ce ţin de competenţa sa, inclusiv cu autorităţi şi instituţii internaţionale.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.644 din 10 iulie 2018
STRUCTURA
Agenţiei Resurse Informaţionale Juridice
Conducerea
Direcţia prelucrare şi difuzare a actelor juridice
Direcţia apostilă şi legalizare
Direcţia sisteme informaţionale în sectorul justiţiei
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.644 din 10 iulie 2018
