H O T Ă R Î R E
cu privire la organizarea şi funcţionarea
Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor
nr. 437 din 15.05.2018
Monitorul Oficial nr.156/472 din 16.05.2018
* * *
În temeiul art.8 alin.(3), art.9 alin.(4), art.10 alin.(2) şi art.11 alin.(6) din Legea nr.300 din 21 decembrie 2017 cu privire la sistemul administraţiei penitenciare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.48-57, art.124), art.7 lit.b) din Legea nr.136 din 7 iulie 2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), precum şi al art.11 alin.(1) lit.q1) şi art.15 alin.(1) din Legea nr.98 din 4 mai 2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art.537), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
1) Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, conform anexei nr.1;
2) Structura Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, conform anexei nr.2;
3) Organigrama Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, conform anexei nr.3;
4) Lista instituţiilor penitenciare din subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, conform anexei nr.4;
5) Lista subdiviziunilor subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, conform anexei nr.5.
2. Se stabileşte efectivul-limită al sistemului administraţiei penitenciare în număr de 2942 de unităţi, din care:
1) efectivul-limită al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor în număr de 173 de unităţi;
2) efectivul-limită al instituţiilor penitenciare din subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor în număr de 2624 de unităţi;
3) efectivul-limită al subdiviziunilor subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor în număr de 145 de unităţi.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.731 din 30.10.2024, în vigoare 08.11.2024]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.872 din 14.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.398 din 08.12.2021, în vigoare 01.01.2022]
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.644 din 10.07.2018, în vigoare 13.08.2018]
3. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.6.
4. Prezenta hotărîre intră în vigoare la 16 mai 2018.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul justiţiei | Victoria Iftodi |
Ministrul finanţelor | Octavian Armaşu
|
Nr.437. Chişinău, 15 mai 2018. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.437 din 15 mai 2018
REGULAMENT
privind organizarea şi funcţionarea
Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor (în continuare – Regulament) stabileşte misiunea, domeniile de activitate, funcţiile de bază şi drepturile acesteia, precum şi modalitatea de organizare a activităţii.
2. Administraţia Naţională a Penitenciarelor (în continuare – Administraţie) este autoritatea administrativă subordonată Ministerului Justiţiei, cu forma de organizare juridică – agenţie, care exercită atribuţiile şi implementează politica statului în domeniul punerii în executare a pedepselor penale cu închisoarea şi detenţiunea pe viaţă, a măsurii arestului preventiv, a sancţiunii arestului contravenţional, precum şi a măsurilor de siguranţă aplicate persoanelor private de libertate.
3. Administraţia este persoană juridică de drept public, dispune de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba de stat, conturi trezoreriale şi simbolică proprie, aprobată prin ordin al ministrului justiţiei, precum şi alte atribute specifice autorităţii publice, stabilite în legislaţie.
4. Activitatea Administraţiei se desfăşoară exclusiv în baza şi pentru executarea legii, în conformitate cu principiile legalităţii, respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, imparţialităţii şi nediscriminării, răspunderii personale şi profesionalismului, transparenţei, respectării secretului de stat şi a altor informaţii oficiale cu accesibilitate limitată.
5. Patrimoniul Administraţiei şi al instituţiilor subordonate acesteia face parte din domeniul public al statului şi este gestionat în conformitate cu prevederile prezentului Regulament şi ale altor acte normative.
6. Finanţarea Administraţiei se asigură de la bugetul de stat, în limitele alocaţiilor bugetare aprobate prin legea bugetară anuală şi din alte surse neinterzise de lege. Administraţia este responsabilă pentru asumarea, evidenţa şi raportarea modului de implementare a angajamentelor în scopurile şi limitele alocaţiilor bugetare aprobate.
7. Sediul Administraţiei se află în municipiul Chişinău.
II. MISIUNEA, DOMENIILE DE ACTIVITATE,
FUNCŢIILE DE BAZĂ ŞI DREPTURILE ADMINISTRAŢIEI
8. Misiunea Administraţiei constă în implementarea politicii statului în domeniile de activitate prevăzute la pct.9, în modul stabilit şi în limitele prevăzute de cadrul normativ.
9. Administraţia realizează funcţiile stabilite de prezentul Regulament în următoarele domenii:
1) punerea în executare a pedepselor penale cu închisoarea şi detenţiunea pe viaţă;
2) asigurarea detenţiei persoanelor faţă de care a fost aplicată măsura arestului preventiv;
3) punerea în executare a sancţiunilor arestului contravenţional;
4) escortarea deţinuţilor şi/sau transferarea condamnaţilor în/din străinătate conform competenţelor stabilite de legislaţie.
10. Funcţiile de bază ale Administraţiei sînt:
1) participarea la elaborarea şi asigurarea implementării politicii statului în domeniul punerii în executare şi controlului executării pedepselor penale cu închisoarea şi detenţiunea pe viaţă, a măsurii preventive sub formă de arest preventiv şi a sancţiunii arestului contravenţional;
2) exercitarea conducerii generale şi a controlului asupra respectării legalităţii în sistemul administraţiei penitenciare;
3) coordonarea, verificarea şi efectuarea, la necesitate, a activităţii de supraveghere, pază şi escortare a condamnaţilor, preveniţilor şi a contravenienţilor;
4) asigurarea ordinii de drept şi a legalităţii în instituţiile penitenciare, a securităţii persoanelor private de libertate, inclusiv în timpul escortării lor, a personalului sistemului administraţiei penitenciare şi a vizitatorilor;
5) asigurarea evaluării iniţiale şi a repartizării condamnaţilor în instituţiile penitenciare conform criteriilor stabilite de lege;
6) organizarea şi coordonarea aplicării regimului progresiv de executare a pedepselor cu închisoarea şi detenţiunea pe viaţă;
7) organizarea executării legilor şi a decretelor Preşedintelui Republicii Moldova în problemele de amnistie sau graţiere;
8) organizarea, în comun cu Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării, a învăţămîntului în instituţiile penitenciare în baza standardelor educaţionale de stat şi în conformitate cu prevederile Codului educaţiei al Republicii Moldova;
9) organizarea activităţii de pregătire pentru eliberarea din detenţie în scopul reintegrării sociale ulterioare a persoanelor eliberate din locurile de detenţie;
10) crearea condiţiilor necesare în instituţiile penitenciare pentru activitatea organelor de urmărire penală, procuraturii, instanţelor de judecată, avocaţilor, notarilor şi a mediatorilor;
11) crearea condiţiilor materiale şi de trai în instituţiile penitenciare pentru detenţia persoanelor, conform prevederilor ce reglementează cerinţele de amenajare a spaţiilor de detenţie în corespundere cu regimul de deţinere şi tipul instituţiei penitenciare;
12) conlucrarea cu organele competente în scopul prevenirii şi combaterii infracţiunilor;
13) organizarea, conducerea şi desfăşurarea, inclusiv în colaborare cu alte organe de drept, a activităţii speciale de investigaţii, a căutării şi reţinerii deţinuţilor evadaţi şi a angajaţilor sistemului care au părăsit fără permisiune postul cu arma de foc;
14) asigurarea, prin serviciile specializate, a exercitării funcţiilor organelor de constatare în conformitate cu prevederile legislaţiei procesual-penale;
15) organizarea, conducerea şi desfăşurarea măsurilor pentru lichidarea situaţiilor excepţionale din instituţiile penitenciare (acte de nesupunere în masă, dezordini, luare de ostatici, evadări, incendii, calamităţi naturale);
16) organizarea şi efectuarea controlului asupra modului de acordare a asistenţei medicale persoanelor aflate în locurile de detenţie, supravegherea efectuării sistematice a controlului medical al deţinuţilor, inclusiv al celor aflaţi la tratament forţat de alcoolism cronic, narcomanie şi toxicomanie, şi organizarea realizării măsurilor curativ-profilactice, îndreptate spre menţinerea sănătăţii deţinuţilor;
17) asigurarea conducerii, organizării şi controlului activităţii instituţiilor subordonate în scopul realizării sarcinilor, atribuţiilor şi drepturilor ce le revin;
18) asigurarea coordonării activităţii economice, financiare şi logistice a sistemului administraţiei penitenciare;
19) organizarea sistemelor de planificare, executare, evidenţă contabilă şi raportare a bugetului Administraţiei şi, după caz, a instituţiilor subordonate;
20) exercitarea altor funcţii specifice prevăzute de actele normative.
11. Administraţia este învestită cu următoarele drepturi:
1) să participe la elaborarea programelor de stat în vederea organizării executării pedepselor cu închisoarea şi detenţiunea pe viaţă, a măsurii arestului preventiv, sancţiunii arestului contravenţional;
2) să generalizeze practica aplicării legislaţiei în problemele ce ţin de domeniile prevăzute în pct.9 privind organizarea şi funcţionarea instituţiilor din cadrul sistemului administraţiei penitenciare;
3) să aprobe pentru utilizare de către instituţiile penitenciare a reglementărilor şi recomandărilor metodologice pentru organizarea activităţii potrivit domeniilor prevăzute în pct.9;
4) să întocmească avize cu privire la proiectele de acte normative elaborate de către alte autorităţi publice, conexe domeniului său de activitate;
5) să participe la elaborarea modificărilor şi completărilor legislaţiei execuţional-penale, precum şi la elaborarea proiectelor de acte normative care conţin prevederi referitoare la domeniul execuţional-penal, contravenţional şi/sau activitatea sistemului administraţiei penitenciare, inclusiv care vizează statutul, protecţia socială şi juridică a personalului sistemului;
6) să aprobe, în limitele competenţei, acte normative departamentale ce ţin de activitatea funcţională şi organizatorică a sistemului administraţiei penitenciare, precum şi de punerea în executare a pedepselor cu închisoarea şi detenţiunea pe viaţă, a măsurii arestului preventiv şi/sau sancţiunii arestului contravenţional;
7) să înainteze propuneri ministrului justiţiei privind suspendarea activităţii instituţiilor penitenciare, crearea şi lichidarea sectoarelor distincte de detenţie, precum şi să asigure verificarea respectării dispoziţiilor privind instituirea sectoarelor corespunzătoare diferitor tipuri de penitenciare create în cadrul instituţiilor penitenciare în scopul deţinerii separate a deţinuţilor, conform criteriilor stabilite de lege;
8) să organizeze şi să monitorizeze activitatea educativă, de resocializare, asistenţă socială şi psihologică cu deţinuţii;
9) să contribuie la sporirea nivelului de instruire generală şi profesională a deţinuţilor;
10) să elaboreze şi să aprobe oferta-cadru a activităţilor şi programelor de resocializare disponibilă la nivel de sistem, prin includerea tuturor tipurilor de activităţi în domeniile de asistenţă educativă, psihologică şi asistenţă socială desfăşurate în cadrul instituţiilor penitenciare;
11) să colaboreze cu organele de probaţiune şi cu organizaţiile necomerciale în vederea resocializării deţinuţilor;
12) să încheie acorduri la nivel departamental şi convenţii cu administraţiile sistemului execuţional-penal din alte state, cu organizaţii internaţionale sau cu alte entităţi în domeniul său de activitate, conform prevederilor legislaţiei;
13) să asigure contractarea lucrărilor de proiectare, expertiză, construcţie, supraveghere tehnică, darea în exploatare a construcţiilor, instalaţiilor tehnico-genistice de pază, supraveghere şi control, precum şi să verifice întreţinerea, funcţionarea, exploatarea şi profilaxia acestora;
14) să organizeze şi să efectueze controlul asupra modului de acordare a asistenţei medicale funcţionarilor publici cu statut special din cadrul sistemului administraţiei penitenciare, să asigure contractarea serviciilor de asistenţă medicală a acestora, precum şi să asigure şi/sau să supravegheze efectuarea sistematică a controlului medical al personalului;
15) să asigure evaluarea medicală şi psihologică la selectarea personalului cu statut special al sistemului administraţiei penitenciare, evaluarea medicală şi psihologică periodică, precum şi asistenţa psihologică;
16) să asigure, în comun cu autorităţile abilitate, organizarea condiţiilor sanitaro-igienice pentru persoanele deţinute, precum şi să organizeze şi să efectueze controlul condiţiilor sanitaro-igienice de întreţinere, alimentaţie şi asigurare materială a deţinuţilor;
17) să asigure interacţiunea cu instituţiile Ministerului Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale în vederea perfecţionării sistemului de asistenţă medicală în instituţiile penitenciare;
18) să asigure implementarea şi realizarea programelor de management al resurselor umane, să organizeze instruirea (pregătirea) profesională iniţială şi continuă a personalului cu statut special al sistemului administraţiei penitenciare, precum şi perfecţionarea resurselor umane;
19) să asigure controlul asupra modului de exercitare a politicii de personal de către instituţiile subordonate, selectarea şi verificarea candidaţilor la angajarea în serviciu;
20) să ţină evidenţa personalului sistemului administraţiei penitenciare, să întocmească şi să ţină dosarele personale ale corpului de ofiţeri din cadrul sistemului administraţiei penitenciare şi ale personalului care activează în cadrul Administraţiei;
21) să asigure securitatea şi disciplina internă, precum şi punerea în executare a măsurilor de stimulare şi sancţiunilor disciplinare aplicate personalului;
22) să asigure integritatea morală a personalului, constatarea cazurilor de încălcare a interdicţiilor şi restricţiilor de aflare în serviciu, combaterea în cadrul sistemului administraţiei penitenciare a actelor de corupţie şi a actelor conexe actelor de corupţie, prevenirea şi combaterea torturii, altor forme de tratament inuman ori degradant faţă de persoanele aflate în instituţiile penitenciare şi a violenţei între deţinuţi;
23) să organizeze activităţi de inspecţie a muncii pentru sistemul administraţiei penitenciare;
24) să asigure respectarea regimului secret în cadrul Administraţiei şi instituţiilor subordonate;
25) să asigure protecţia juridică şi socială a personalului sistemului administraţiei penitenciare şi a membrilor lor de familie în conformitate cu legislaţia;
26) să coordoneze activitatea instituţiilor subordonate în vederea antrenării deţinuţilor în muncă, educării lor spirituale şi cultural-estetice, precum şi realizarea măsurilor pentru adaptarea socială a persoanelor eliberate din locurile de detenţie şi să elaboreze recomandări privind modul de antrenare a deţinuţilor în muncă la persoanele fizice sau persoanele juridice cu orice tip de proprietate;
27) să prognozeze, să planifice şi să efectueze analiza economică a activităţii bugetare a subdiviziunilor sistemului administraţiei penitenciare;
28) să administreze şi să gestioneze mijloacele financiare şi bunurile transmise sistemului administraţiei penitenciare;
29) să elaboreze, să aprobe, să asigure implementarea şi raportarea strategiilor sectoriale de cheltuieli;
30) să prezinte propuneri pentru elaborarea cadrului bugetar pe termen mediu şi a proiectului legii bugetului de stat;
31) să asigure repartizarea, să aprobe limitele de alocaţii bugetare anuale şi indicatorii de performanţă pentru instituţiile din subordine şi să monitorizeze performanţele financiare şi nefinanciare ale acestora;
32) să asigure gestionarea alocaţiilor bugetare şi administrarea patrimoniului public;
33) să aprobe/autorizeze casarea mijloacelor (fondurilor) fixe şi a bunurilor uzate în cadrul sistemului administraţiei penitenciare;
34) să repartizeze limitele de alocaţii bugetare conform clasificaţiei bugetare;
35) să efectueze cheltuieli în scopurile şi în limitele alocaţiilor bugetare;
36) să organizeze şi să desfăşoare, în conformitate cu legislaţia, achiziţii publice de bunuri, servicii şi lucrări pentru activităţile proprii;
37) să organizeze şi să efectueze concursul pentru selectarea comercianţilor care vor desfăşura activitatea de comerţ în scopul aprovizionării deţinuţilor cu bunuri admise în instituţiile penitenciare, precum şi ai celor care vor presta servicii de alimentaţie pentru angajaţi;
38) să aprobe şi să ţină evidenţa contractelor de locaţiune şi comodat încheiate de către subdiviziunile sistemului administraţiei penitenciare;
39) să asigure susţinerea activităţilor specifice prin intermediul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor;
40) să desfăşoare auditul intern al tuturor entităţilor sistemului administraţiei penitenciare;
41) să încheie, să modifice şi să rezilieze contracte conform legislaţiei, precum şi să exercite reprezentarea intereselor sistemului administraţiei penitenciare în instanţele judecătoreşti;
42) să asigure instituţiile subordonate Administraţiei cu resurse tehnico-materiale, precum şi să exercite controlul asupra exploatării corecte a acestora;
43) să întreprindă măsuri pentru eficientizarea lucrului sistemelor tehnico-genistice, transportului şi comunicaţiilor;
44) să asigure funcţionarea sistemului de monitorizare continuă cu mijloace tehnice de pază, supraveghere şi control;
441) să delege atribuţiile de pază fizică a sediilor instituţiilor din cadrul sistemului administraţiei penitenciare către instituţiile/întreprinderile de stat competente;
45) să determine necesitatea de investiţii, de personal (în limita numărului de personal aprobat), de dotare cu mijloace tehnice de pază, supraveghere şi control, mijloace logistice (inclusiv transport şi tehnică specială), armament, muniţii, pentru realizarea sarcinilor stabilite prin lege, prevenirea şi contracararea faptelor ilicite, precum şi documentarea şi/sau investigarea acestora;
46) să primească, să examineze, să generalizeze şi, după caz, să prezinte Ministerului Justiţiei şi/sau altor autorităţi competente dările de seamă ale instituţiilor subordonate Administraţiei;
47) să acorde, în limitele competenţei, asistenţă organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice, autorităţilor administraţiei publice locale, persoanelor fizice şi juridice;
48) să acorde sau să primească asistenţă tehnică în domeniile sale de activitate şi să deruleze proiecte şi activităţi de cooperare cu administraţiile sistemului execuţional-penal din alte state, cu organizaţii internaţionale sau cu alte entităţi;
49) să exercite conducerea metodică a organizării lucrărilor de secretariat şi arhivă, precum şi să asigure examinarea corectă a petiţiilor;
50) să exercite conducerea generală şi controlul asupra respectării legalităţii în sistemul administraţiei penitenciare;
51) să elaboreze studii, analize şi sondaje privind organizarea activităţilor proprii;
52) să organizeze executarea strategiilor, programelor şi planurilor naţionale, instituţionale, departamentale şi să efectueze controlul asupra realizării acestora;
53) să coordoneze şi/sau să iniţieze proceduri de recuperare a prejudiciului cauzat sistemului administraţiei penitenciare;
54) să înainteze, în conformitate cu legislaţia, acţiuni în regres împotriva funcţionarilor publici cu statut special şi a personalului angajat care au cauzat prejudicii proprietăţii publice şi bugetului de stat;
55) să creeze şi să administreze sistemul informaţional de date privind evidenţa persoanelor deţinute;
56) să culeagă, să verifice, să prelucreze şi să arhiveze, în condiţiile legii, date şi informaţii necesare pentru desfăşurarea activităţii sale;
57) să solicite şi să primească din partea autorităţilor publice şi a persoanelor fizice şi juridice informaţii în cazurile şi în limitele prevăzute de legislaţie;
58) să utilizeze, în interes de serviciu, în conformitate cu legislaţia, mijloacele de informare în masă pentru transmiterea informaţiei;
59) să organizeze şi să efectueze operaţiuni speciale în instituţiile penitenciare, precum şi să desfăşoare activităţi informaţional-analitice, măsuri profilactice pentru asigurarea regimului în penitenciare;
60) să primească în proprietate sau în posesie şi în folosinţă, în modul şi în cazurile stabilite de lege, de la persoanele fizice şi/sau juridice, bunuri mobile şi imobile şi/sau mijloace financiare;
61) să creeze şi să menţină propria pagină web, cu afişarea informaţiei ce ţine de activitatea sa;
62) să beneficieze, în condiţiile legii, de acces la resursele informaţionale ale altor autorităţi publice şi/sau deţinători privaţi de baze de date cu caracter personal;
63) să solicite accesul şi să obţină gratuit, prin intermediul platformei de interoperabilitate, informaţii statistice, financiare, fiscale, economice, juridice şi de altă natură;
64) să utilizeze mijloacele speciale sonore şi luminiscente instalate pe unităţile de transport conform normelor stabilite;
65) să exercite alte drepturi prevăzute de legislaţie.
[Pct.11 completat prin Hot.Guv. nr.872 din 14.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII ADMINISTRAŢIEI
12. Conducerea Administraţiei este exercitată de către director. Directorul este numit şi eliberat din funcţie de ministrul justiţiei, în condiţiile legii.
13. Directorul are următoarele atribuţii:
1) asigură executarea actelor legislative, a decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, a ordonanţelor, hotărîrilor, dispoziţiilor Guvernului, a ordinelor, dispoziţiilor şi indicaţiilor ministrului justiţiei în domeniile ce ţin de competenţa Administraţiei;
2) asigură realizarea domeniilor de activitate, a funcţiilor şi drepturilor ce revin Administraţiei prevăzute la pct.9-11, precum şi în alte acte normative;
3) aprobă programele şi planurile de activitate ale Administraţiei, precum şi rapoartele privind realizarea acestora;
4) organizează sistemul de control intern managerial, precum şi funcţia de audit intern;
5) stabileşte modul de interacţiune între subdiviziunile structurale ale Administraţiei şi instituţiile subordonate;
6) aprobă statele de personal şi schemele de încadrare ale Administraţiei, instituţiilor şi subdiviziunilor subordonate, cu respectarea efectivului-limită aprobat de către Guvern;
7) angajează, eliberează şi soluţionează problemele ce ţin de managementul de personal în cadrul sistemului administraţiei penitenciare în conformitate cu legislaţia;
8) stabileşte competenţa directorilor adjuncţi ai Administraţiei, aprobă obligaţiile funcţionale ale acestora, stabileşte atribuţiile şefilor instituţiilor subordonate şi subdiviziunilor structurale, precum şi repartizează sarcinile în scopul realizării funcţiilor Administraţiei;
9) aprobă regulamentele de activitate ale subdiviziunilor structurale ale Administraţiei şi ale instituţiilor subordonate;
10) stabileşte priorităţile de finanţare şi utilizare a mijloacelor financiare şi a resurselor tehnico-materiale, aprobă planurile de finanţare şi devizele de cheltuieli pentru subdiviziunile sistemului administraţiei penitenciare;
11) îşi asumă angajamente bugetare şi efectuează cheltuieli în scopurile şi în limitele alocaţiilor bugetare;
12) coordonează crearea, în cadrul instituţiilor subordonate, a locurilor de muncă pentru antrenarea deţinuţilor în lucrările de deservire gospodărească, finanţate în limitele mijloacelor aprobate prin legea bugetului de stat pe anul respectiv, în cuantum de cel mult 10% din plafonul de detenţie al instituţiei în cauză;
13) anulează ordine, dispoziţii şi alte acte emise în cadrul sistemului administraţiei penitenciare care contravin actelor normative în vigoare sau care au devenit perimate;
14) soluţionează problemele activităţii organizatorice, economico-financiare şi ale asigurării materiale şi sociale;
15) dispune exercitarea serviciului în regim de alarmă, precum şi suplinirea unor subdiviziuni cu personal şi tehnică specială;
16) dispune desfăşurarea operaţiunilor de regim şi căutare a persoanelor evadate sau a celor care se eschivează de la executarea pedepsei cu închisoarea;
17) aprobă, în limitele competenţei, reglementări privind modul de punere în aplicare a legislaţiei execuţional-penale;
18) aprobă normele de dotare a Administraţiei şi a entităţilor subordonate acesteia cu mijloace tehnice de supraveghere şi control, mijloace de transmisiuni, mijloace de transport şi tehnică specială, carburanţi şi lubrifianţi, armament, muniţii, mijloace speciale şi inventar;
19) încheie contracte pentru asigurarea activităţii sistemului administraţiei penitenciare;
20) aprobă documentaţia tehnică, inclusiv de proiectare, rapoarte de expertiză privind examinarea documentaţiei de proiectare şi deviz, devize centralizate şi devize privind reparaţiile capitale, precum şi actele de recepţie finală a lucrărilor de construcţii contractate;
21) acordă, conform competenţei, grade speciale şi categorii de calificare, retrogradează şi restabileşte în grad special funcţionarii publici cu statut special al sistemului administraţiei penitenciare;
22) încadrează în sistemul administraţiei penitenciare, transferă, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu, deleagă, detaşează, revocă din funcţie, precum şi dispune reîncadrarea în funcţie, în condiţiile legii, a funcţionarilor publici cu statut special ai sistemului administraţiei penitenciare;
23) dispune, în condiţiile legii, punerea la dispoziţie a funcţionarilor publici cu statut special din cadrul sistemului administraţiei penitenciare;
24) dispune efectuarea anchetelor de serviciu, stabileşte şi deleagă competenţele în domeniul respectiv subdiviziunii structurale specializate;
25) aprobă componenţa comisiei de disciplină din cadrul Administraţiei, conform regulamentului aprobat prin ordin al ministrului justiţiei;
26) acordă, în conformitate cu legislaţia, concedii, ajutoare materiale şi determină cuantumul indemnizaţiei funcţionarilor publici cu statut special din cadrul Administraţiei şi şefilor instituţiilor subordonate;
27) aplică, conform competenţei, măsuri de stimulare şi sancţionare disciplinară faţă de funcţionarii publici cu statut special din cadrul sistemului administraţiei penitenciare;
28) stabileşte modul şi programul de activitate al Administraţiei, precum şi instituie, în condiţiile art.58 alin.(7) din Legea nr.300 din 21 decembrie 2017 cu privire la sistemul administraţiei penitenciare, programul de muncă nenormat pentru subdiviziunile sistemului administraţiei penitenciare;
[Subpct.29) pct.13 abrogat prin Hot.Guv. nr.1231 din 12.12.2018, în vigoare 14.12.2018]
30) dispune atribuirea locuinţelor de serviciu funcţionarilor publici cu statut special din cadrul Administraţiei în conformitate cu legislaţia;
31) aprobă reglementări, concepţii, programe şi planuri privind instruirea profesională, lucrul educativ, evaluarea şi asistenţa psihologică a personalului;
32) este responsabil de asigurarea respectării legislaţiei muncii şi legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, precum şi stabileşte persoanele responsabile de realizarea activităţilor de inspecţie a muncii în cadrul Administraţiei;
33) aprobă casarea mijloacelor (fondurilor) fixe şi a bunurilor uzate în cadrul entităţilor sistemului administraţiei penitenciare în condiţiile stabilite de Guvern;
34) exercită şi alte atribuţii care îi revin în conformitate cu legislaţia.
[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.559 din 19.11.2019, în vigoare 29.12.2019]
14. În exercitarea atribuţiilor sale, directorul Administraţiei emite ordine, dispoziţii şi indicaţii, în condiţiile legii.
15. Directorul reprezintă Administraţia în relaţia cu terţii sau acordă împuterniciri altor angajaţi ai instituţiei de a reprezenta Administraţia.
16. În activitatea sa directorul este asistat de doi adjuncţi, numiţi în condiţiile legii. Domeniile de competenţă ale directorilor adjuncţi sînt stabilite prin ordin al directorului.
17. În lipsa directorului, atribuţiile acestuia sînt exercitate de unul din directorii adjuncţi ai Administraţiei, desemnat prin ordin al ministrului justiţiei.
18. Atribuţiile, responsabilităţile şi limitele de acţiune ale directorilor adjuncţi se stabilesc prin ordin al directorului Administraţiei.
19. Directorul şi directorii adjuncţi, conducătorii subdiviziunilor structurale, în limitele împuternicirilor atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate şi pentru activitatea Administraţiei.
20. Activitatea Administraţiei se exercită planificat, în baza planului elaborat în conformitate cu documentele de politici în domeniu şi în concordanţă cu atribuţiile stabilite de actele normative.
21. Corespondenţa Administraţiei este semnată de director, directorii adjuncţi sau de persoane cu funcţii de răspundere împuternicite cu acest drept.
22. Persoanele împuternicite cu dreptul de semnătură, inclusiv executorii documentelor, poartă răspundere personală conform legislaţiei pentru legalitatea, veridicitatea şi corectitudinea documentului semnat.
23. În cadrul Administraţiei se creează şi activează Consiliul consultativ în scopul consultării şi examinării chestiunilor organizatorice ale activităţii sistemului administraţiei penitenciare, reorganizării, planificării activităţii acestuia, precum şi soluţionării altor probleme de importanţă majoră.
24. Componenţa nominală şi regulamentul de activitate ale Consiliului consultativ se aprobă de către ministrul justiţiei, la propunerea directorului Administraţiei.
25. Deciziile Consiliului consultativ au caracter de recomandare şi devin executorii dacă sînt aprobate prin ordine ale directorului Administraţiei.
26. Instituţiile penitenciare şi subdiviziunile Administraţiei indicate în anexele nr.4 şi nr.5 sînt instituţii subordonate Administraţiei, cu statut de persoane juridice de drept public, care asigură implementarea politicii statului în anumite subdomenii sau sfere din domeniile de activitate şi/sau exercită funcţii care sînt stabilite în sarcina Administraţiei.
27. Instituţiile subordonate şi subdiviziunile Administraţiei au competenţe şi îşi exercită activitatea în conformitate cu atribuţiile stabilite în regulamentele privind organizarea şi funcţionarea acestora, aprobate de către directorul Administraţiei.
28. În scopul prevenirii şi reprimării infracţiunilor şi a altor fapte ilicite, în subordinea Administraţiei, activează Detaşamentul cu destinaţie specială „Pantera”, care exercită, prin metode şi procedee specifice, funcţiile de asigurare a ordinii de drept şi siguranţei locurilor de detenţie; asigură, la necesitate, supravegherea, paza şi/sau escorta deţinuţilor, precum şi securitatea deţinuţilor, personalului şi membrilor familiilor lor; intervine profesionist la schimbarea situaţiei operative în cadrul sistemului administraţiei penitenciare, eliberarea ostaticilor, respingerea atacurilor armate şi/sau în grup, la desfăşurarea acţiunilor de salvare în procesul lichidării consecinţelor unor situaţii excepţionale.
29. Pregătirea profesională iniţială şi perfecţionarea personalului sistemului administraţiei penitenciare este asigurată de Centrul de instruire.
30. Prin ordin al directorului Administraţiei pot fi înfiinţate comisii şi grupuri de lucru pentru realizarea activităţilor în domeniile de competenţă. La lucrările comisiilor şi grupurilor de lucru pot fi antrenaţi specialişti din diferite domenii.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.437 din 15 mai 2018
STRUCTURA
Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor
Director
Directori adjuncţi
Direcţia siguranţă şi regim
Secţia siguranţa deţinerii şi regim penitenciar
Secţia securitate şi investigaţii speciale
Direcţia reintegrare socială
Secţia diagnoza personalităţii şi evaluarea riscului
Secţia asistenţă psihosocială şi programe corecţionale
Direcţia pază, escortă şi comenduire
Direcţia statistică, evidenţă deţinuţi şi transfer
Direcţia juridică
Direcţia medicală
Secţia curativă
Secţia organizatorică şi sănătate publică
Direcţia inspectare, protecţie internă şi anticorupţie
Secţia inspecţie penitenciară
Secţia protecţie internă
Direcţia economico-financiară
Direcţia planificare, analiză şi monitorizare
Direcţia resurse umane
Direcţia management documente şi petiţii
Direcţia management logistic
Secţia alimentare şi dotări
Secţia tehnico-genistică
Serviciul evidenţă armament şi mijloace speciale
Serviciul administrare clădiri şi deservire tehnică
Direcţia tehnologii informaţionale şi securitate cibernetică
Secţia sisteme tehnice şi comunicaţii
Serviciul tehnologii informaţionale şi securitate cibernetică
Direcţia investiţii capitale şi inginerie
Direcţia achiziţii publice
Direcţia industrie penitenciară
Secţia implementare proiecte şi cooperare internaţională
Serviciul mass-media şi comunicare
Direcţia audit intern
Serviciul protecţia secretului de stat
Serviciul psihologie organizaţională
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.731 din 30.10.2024, în vigoare 08.11.2024]
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.872 din 14.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.437 din 15 mai 2018
[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.731 din 30.10.2024, în vigoare 08.11.2024]
[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.872 din 14.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului
nr.437 din 15 mai 2018
LISTA
instituţiilor penitenciare din subordinea
Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor
Penitenciarul nr.1 – Taraclia, cu sediul în oraşul Taraclia;
Penitenciarul nr.2 – Lipcani, cu sediul în oraşul Lipcani;
Penitenciarul nr.3 – Leova, cu sediul în oraşul Leova;
Penitenciarul nr.4 – Cricova, cu sediul în municipiul Chişinău, oraşul Cricova;
Penitenciarul nr.5 – Cahul, cu sediul în municipiul Cahul;
Penitenciarul nr.6 – Soroca, cu sediul în municipiul Soroca;
Penitenciarul nr.7 – Rusca, cu sediul în raionul Hînceşti, satul Rusca;
Penitenciarul nr.8 – Bender, cu sediul în municipiul Bender;
Penitenciarul nr.9 – Pruncul, cu sediul în municipiul Chişinău;
Penitenciarul nr.10 – Goian, cu sediul în municipiul Chişinău, comuna Ciorescu, satul Goian;
Penitenciarul nr.11 – Bălţi, cu sediul în municipiul Bălţi;
Penitenciarul nr.12 – Bender, cu sediul în municipiul Bender;
Penitenciarul nr.13 – Chişinău, cu sediul în municipiul Chişinău;
Penitenciarul nr.15 – Cricova, cu sediul în municipiul Chişinău, oraşul Cricova;
Penitenciarul nr.16 – Pruncul, cu sediul în municipiul Chişinău;
Penitenciarul nr.17 – Rezina, cu sediul în oraşul Rezina;
Penitenciarul nr.18 – Brăneşti, cu sediul în raionul Orhei, comuna Ivancea, satul Brăneşti
Anexa nr.5
la Hotărîrea Guvernului
nr.437 din 15 mai 2018
LISTA
subdiviziunilor subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor
Detaşamentul cu destinaţie specială „Pantera”
Centrul de instruire
Centrul de aprovizionare tehnico-materială
[Anexa nr.5 completată prin Hot.Guv. nr.872 din 14.12.2022, în vigoare 01.01.2023]
Anexa nr.6
la Hotărîrea Guvernului
nr.437 din 15 mai 2018
LISTA
hotărîrilor Guvernului care se abrogă
1. Hotărîrea Guvernului nr.950 din 14 octombrie 1997 „Despre aprobarea Regulamentului cu privire la satisfacerea serviciului, textului jurămîntului, Regulamentului privind modul de depunere a jurămîntului, listei gradelor speciale şi modelului legitimaţiei de serviciu pentru colaboratorii sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.74-75, art.781).
2. Hotărîrea Guvernului nr.308 din 19 martie 1998 „Cu privire la aprobarea Statutului disciplinar al colaboratorilor sistemului penitenciar al Ministerului Justiţiei” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.36-37, art.302).
3. Hotărîrea Guvernului nr.1119 din 14 octombrie 2004 „Privind unele chestiuni ce ţin de activitatea sistemului penitenciar” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.189, art.1309).
4. Hotărîrea Guvernului nr.404 din 21 aprilie 2004 „Cu privire la crearea Centrului pentru aprovizionarea tehnico-materială a sistemului penitenciar” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.67-72, art.544).
5. Hotărîrea Guvernului nr.826 din 4 august 2005 „Cu privire la instituţiile penitenciare” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.107-109, art.894).
6. Hotărîrea Guvernului nr.1310 din 24 noiembrie 2008 „Cu privire la Departamentul instituţiilor penitenciare” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.215-217, art.1338).
