sâmbătă, 15 februarie 2025
989/18.04.2002 Lege cu privire la activitatea de evaluare

L E G E

cu privire la activitatea de evaluare

 

nr. 989-XV  din  18.04.2002

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.102/773 din 16.07.2002

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Noţiuni de bază

Articolul 2. Scopul şi domeniul de aplicare a legii

Articolul 3. Obiectele evaluării

Articolul 4. Subiecţii activităţii de evaluare

Articolul 5. Tipurile de evaluare

Articolul 6. Abordări în evaluare

Articolul 7. Evaluarea masivă

Articolul 8. Evaluarea individuală

 

Capitolul II

TEMEIUL ŞI CONDIŢIILE ACTIVITĂŢII DE EVALUARE

Articolul 9. Temeiul pentru desfăşurarea activităţii de evaluare

Articolul 10. Cerinţele faţă de contractul de prestare a serviciilor de evaluare

Articolul 11. Cerinţele faţă de raportul de evaluare

Articolul 12. Veridicitatea rezultatelor evaluării

Articolul 13. Soluţionarea litigiilor privind rezultatele evaluării

 

Capitolul III

ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII DE EVALUARE

Articolul 14. Abrogat

Articolul 15. Condiţiile de certificare a evaluatorilor

Articolul 151. Modul de eliberare a certificatului evaluatorului pentru evaluatorii bunurilor imobile, respingerea cererilor de eliberare a certificatului evaluatorului şi suspendarea valabilităţii/retragerea certificatului evaluatorului

Articolul 16. Abrogat

Articolul 17. Abrogat

Articolul 18. Standardele de evaluare

Articolul 19. Organizaţiile necomerciale ale evaluatorilor

Articolul 20. Controlul de stat asupra activităţii de evaluare

Articolul 201. Monitorizarea de stat a activităţii de evaluare a bunurilor imobile

 

Capitolul IV

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE EVALUATORULUI

Articolul 21. Drepturile evaluatorului

Articolul 22. Obligaţiile evaluatorului

Articolul 23. Restricţii privind activitatea şi independenţa evaluatorului

Articolul 24. Răspunderea întreprinderii de evaluare

Articolul 25. Asigurarea de răspundere civilă a întreprinderii de evaluare

 

Capitolul V

EVALUAREA BUNURILOR IMOBILE ÎN SCOPUL IMPOZITĂRII

Articolul 26. Organizarea evaluării

Articolul 27. Metodologia evaluării

Articolul 28. Examinarea contestaţiilor şi soluţionarea litigiilor privind evaluarea în scopul impozitării

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 29. Intrarea în vigoare

Articolul 30. Îndatoririle Guvernului. Dispoziţii tranzitorii

 

 

 

Notă: În cuprinsul legii, sintagma „Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „autoritatea administrativă centrală în domeniul cadastrului bunurilor imobile” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025

 

Notă: În textul legii, sintagma „oficiu cadastral teritorial”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „organ cadastral teritorial” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.80 din 05.05.2017, în vigoare 26.05.2017

 

Notă: În cuprinsul legii, sintagma “Agenţia de Stat Relaţii Funciare şi Cadastru” se înlocuieşte cu sintagma “Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru” conform Legii nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

Prezenta lege stabileşte cadrul juridic al activităţii de evaluare a bunurilor şi drepturilor patrimoniale, al activităţii de evaluare profesională, al reglementării de stat şi obşteşti a acestei activităţi, asigură crearea sistemului de evaluare independentă a bunurilor şi a drepturilor asupra lor pentru protecţia intereselor legitime ale statului, ale altor subiecţi ai raporturilor de drept în domeniul evaluării bunurilor şi drepturilor patrimoniale, precum şi pentru aplicarea adecvată a rezultatelor evaluării.

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Noţiuni de bază

În sensul prezentei legi, noţiunile de bază utilizate au următoarele semnificaţii:

activitate de evaluare – activitate desfăşurată de întreprinderile de evaluare, care constă în estimarea valorii de piaţă sau a altei valori a obiectului evaluării;

evaluare – proces de determinare a valorii obiectului evaluării la o dată concretă, ţinîndu-se cont de factorii fizici, economici, sociali şi de altă natură, care influenţează asupra valorii;

evaluator – persoană fizică cu o reputaţie bună, cu studii superioare corespunzătoare, titular al certificatului evaluatorului, care posedă o experienţă de muncă suficientă în domeniul evaluării, un înalt nivel profesional şi competenţa necesară pentru desfăşurarea activităţii de evaluare;

întreprindere de evaluare – persoană juridică sau fizică, înregistrată în Republica Moldova, în modul stabilit, în calitate de întreprindere, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare;

certificat al evaluatorului – act permisiv, eliberat de Comisia de certificare a evaluatorilor, prin care se confirmă că deţinătorul acestuia posedă cunoştinţele şi abilităţile necesare pentru desfăşurarea activităţii de evaluare;

raport de evaluare – act întocmit de evaluator, pe hîrtie sau în formă electronică, la finele procesului de determinare a valorii obiectului evaluării;

valoare de piaţă – sumă estimată pentru care un obiect al evaluării poate fi schimbat, la data evaluării, între un cumpărător hotărît să cumpere şi un vînzător hotărît să vîndă, după un marketing adecvat, într-o tranzacţie liberă, în care fiecare parte va acţiona competent, cu prudenţa necesară şi neconstrîns;

valoare estimată – valoarea obiectului evaluării calculată la o dată concretă, cu aplicarea abordărilor în evaluare prevăzute de prezenta lege;

tipul valorii estimate – categorie a valorii estimate, stabilită în conformitate cu scopul evaluării;

evaluare masivă – proces de evaluare a unui grup de bunuri imobile cu caracteristici similare, la o dată concretă, cu aplicarea procedurilor standard de evaluare şi a analizei statistice;

evaluare individuală – proces de estimare a valorii unui obiect concret al evaluării, la o dată concretă, ţinîndu-se cont de toţi factorii care influenţează asupra valorii;

evaluarea obiectelor de proprietate intelectuală – proces de estimare a utilităţii rezultatelor activităţii intelectuale, exprimate în echivalentul valoric al caracteristicilor tehnice, de consum, economice şi de altă natură ale obiectelor de proprietate intelectuală.

[Art.1 modificat prin Legea nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

[Art.1 modificat prin Legea nr.154 din 20.07.2020, în vigoare 14.08.2020]

 

Articolul 2. Scopul şi domeniul de aplicare a legii

(1) Scopul prezentei legi:

a) stabilirea cadrului juridic, economic şi organizaţional al activităţii de evaluare;

b) asigurarea drepturilor evaluatorilor şi a îndeplinirii de către aceştia şi întreprinderile de evaluare a obligaţiilor faţă de beneficiarii serviciilor de evaluare.

(2) Legea reglementează raporturile dintre persoanele fizice şi juridice ce apar în activitatea de evaluare.

(3) Autoritatea administrativă centrală în domeniul cadastrului bunurilor imobile este responsabilă de elaborarea politicii statului în domeniul activităţii de evaluare şi reevaluare.

[Art.2 modificat prin Legea nr.349 din 24.11.2023, în vigoare 13.12.2023]

[Art.2 completat prin Legea nr.173 din 26.07.2018, în vigoare 17.09.2018]

 

Articolul 3. Obiectele evaluării

Evaluării se supun următoarele obiecte:

a) bunurile mobile, bunurile imobile şi drepturile asupra lor;

b) activele necorporale – drepturile asupra obiectelor proprietăţii industriale, drepturile de autor, drepturile asupra resurselor naturale etc.;

c) întreprinderile în calitate de complexe patrimoniale;

d) afacerea (businessul);

e) valorile mobiliare, alte instrumente financiare, cu respectarea particularităţilor prevăzute de Legea nr.171/2012 privind piaţa de capital şi de actele normative ale Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare;

f) lucrările şi serviciile, informaţia;

g) bunurile imobile în proces de construire (bunuri viitoare), aflate la o etapă de finisare a construcţiei de 50% şi mai mult;

h) alte obiecte.

[Art.3 modificat prin Legea nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

[Art.3 modificat prin Legea nr.349 din 24.11.2023, în vigoare 13.12.2023]

 

Articolul 4. Subiecţii activităţii de evaluare

Subiecţi ai activităţii de evaluare sînt, pe de o parte, evaluatorii şi întreprinderile de evaluare a căror activitate este reglementată de prezenta lege, iar pe de altă parte, beneficiarii serviciilor de evaluare.

 

Articolul 5. Tipurile de evaluare

(1) Evaluarea poate fi benevolă şi/sau obligatorie.

(2) Evaluarea benevolă este efectuată din iniţiativa beneficiarului.

(3) Evaluarea obligatorie se efectuează în cazurile stabilite de prezenta lege, precum şi din iniţiativa autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale sau a autorităţilor publice autonome. Acestei evaluări sînt supuse obiectele evaluării, indiferent de tipul de proprietate asupra lor.

(4) Evaluarea obligatorie se efectuează în cazul:

a) privatizării sau altui mod de înstrăinare a obiectelor evaluării proprietate publică;

b) transmiterii dreptului de folosinţă asupra obiectelor proprietate publică a statului/autorităţilor administraţiei publice locale propuse pentru darea în arendă/locaţiune/superficie către persoane fizice întreprinzători individuali sau persoane juridice, altele decât cele de drept public şi autorităţile administraţiei publice centrale şi locale;

c) transmiterii obiectelor evaluării în administrare fiduciară;

d) exproprierii obiectelor evaluării pentru cauză de utilitate publică;

e) impozitării bunurilor şi încasării forţate a impozitelor;

f) reorganizării şi lichidării întreprinderilor de stat, municipale, precum şi a întreprinderilor insolvabile, indiferent de tipul de proprietate;

g) apariţiei litigiului patrimonial în legătură cu hotărîrea instanţei de judecată, solicitării instanţei de judecată, inclusiv în cazul examinării dosarelor privind cuantumul prejudiciilor cauzate proprietarilor în urma acţiunilor ilicite şi a concurenţei neloiale;

h) depunerii în gaj a obiectelor proprietate publică a statului sau proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale;

i) transmiterii obiectelor evaluării în calitate de contribuţie în capitalul social al întreprinderilor;

j) utilizării obiectelor de proprietate intelectuală create din contul mijloacelor bugetare şi introduse în circuitul economic de către agenţii economici, indiferent de tipul lor de proprietate;

k) introducerii obiectelor de proprietate intelectuală în circuitul economic al întreprinderilor cu tip de proprietate preponderent de stat;

l) solicitării organului care efectuează înregistrarea persoanei juridice;

l1) solicitării inspectorului de integritate;

m) altor situaţii în care legislaţia prevede evaluarea.

[Lit.n) abrogată prin Legea nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

 

[Art.5 modificat prin Legea nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

[Art.5 completat prin Legea nr.130 din 07.10.2021, în vigoare 29.10.2021]

 

Articolul 6. Abordări în evaluare

(1) La estimarea valorii obiectelor evaluării se aplică următoarele abordări:

a) abordarea prin piaţă, care se bazează pe estimarea valorii obiectului prin compararea lui cu alte obiecte similare, vândute sau propuse spre vânzare;

b) abordarea prin venit, care se bazează pe estimarea viitoarelor venituri şi cheltuieli, legate de utilizarea obiectului evaluării;

c) abordarea prin cost, care se bazează pe estimarea cheltuielilor pentru crearea unui obiect analogic celui evaluat sau a cheltuielilor pentru înlocuirea obiectului supus evaluării.

(2) Condiţiile şi modul de aplicare a abordărilor în evaluare menţionate la alin.(1) sunt stabilite de standardele de evaluare, aprobate de autoritatea administrativă centrală în domeniul cadastrului bunurilor imobile.

[Art.6 în redacţia Legii nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

 

Articolul 7. Evaluarea masivă

(1) Scopul evaluării masive este determinarea valorii de piaţă sau a altei valori a unui grup de bunuri imobile cu caracteristici similare, la o dată concretă.

(2) Valoarea de piaţă, determinată prin metoda evaluării masive, este utilizată la calcularea bazei impozabile a bunurilor imobile.

(3) Rezultatele evaluării masive sunt valabile pentru perioada dintre două evaluări sau reevaluări.

(4) Finanţarea cheltuielilor pentru evaluarea masivă şi reevaluarea bunurilor imobile se efectuează din contul bugetului de stat, al bugetelor locale şi al altor surse care nu contravin legislaţiei.

(5) Rezultatele evaluării masive se înscriu în capitolul-supliment al Registrului bunurilor imobile, ţinut într-o formă unică pe întreg teritoriul ţării de către organele cadastrale teritoriale în raza lor de activitate.

[Art.7 modificat prin Legea nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

 

Articolul 8. Evaluarea individuală

(1) Scopul evaluării individuale este determinarea valorii de piaţă sau a altei valori a unui obiect concret al evaluării, la o dată concretă.

(2) Evaluarea individuală poate fi efectuată pentru diverse tipuri de obiecte ale evaluării şi în diferite scopuri, determinate de beneficiar în contractul de prestare a serviciilor de evaluare.

(3) Evaluarea individuală se efectuează cu aplicarea abordărilor în evaluare menţionate la art.6 alin.(1).

[Art.8 modificat prin Legea nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

 

Capitolul II

TEMEIUL ŞI CONDIŢIILE ACTIVITĂŢII DE EVALUARE

Articolul 9. Temeiul pentru desfăşurarea activităţii de evaluare

(1) Activitatea de evaluare se efectuează în temeiul contractului de prestare a serviciilor de evaluare, încheiat între întreprinderea de evaluare şi beneficiar. Beneficiari pot fi atît persoane fizice, cît şi persoane juridice, indiferent de forma juridică de organizare, inclusiv autorităţile administraţiei publice centrale şi locale.

(2) În contractul de prestare a serviciilor de evaluare poate fi prevăzută evaluarea unui obiect, a mai multor obiecte sau prestarea serviciilor de evaluare pe parcursul unei perioade de timp indicate în cererea beneficiarului.

(3) În cazurile prevăzute de legislaţie, valoarea obiectului evaluării poate fi determinată de către întreprinderea de evaluare în temeiul unei hotărîri a instanţei de judecată sau a altei autorităţi abilitate să decidă asupra evaluării.

(4) Activitatea de evaluare a valorilor mobiliare şi a altor instrumente financiare se desfăşoară în baza contractului de prestare a serviciilor de evaluare, încheiat între beneficiar şi întreprinderea de evaluare, care poate fi doar o persoană juridică înregistrată în registrul persoanelor autorizate ţinut de către Comisia Naţională a Pieţei Financiare în modul stabilit de aceasta, iar în cadrul întreprinderii activează cel puţin un evaluator care deţine certificatul de calificare în domeniul valorilor mobiliare.

[Art.9 completat prin Legea nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

 

Articolul 10. Cerinţele faţă de contractul de prestare a serviciilor de evaluare

(1) Contractul de prestare a serviciilor de evaluare se încheie în scris între întreprinderea de evaluare şi beneficiar şi reprezintă un document sinalagmatic.

(2) În contractul de prestare a serviciilor de evaluare se indică:

a) numele, prenumele (denumirea) şi adresa beneficiarului;

b) denumirea şi adresa întreprinderii de evaluare;

c) denumirea şi adresa obiectului evaluării;

d) tipul şi descrierea obiectului evaluării;

e) scopul evaluării;

f) data la care urmează a fi estimată valoarea;

g) tipul valorii estimative;

h) suma care trebuie plătită pentru serviciile de evaluare;

 

[Lit.i) alin.(2) art.10 abrogată prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

 

j) termenele de executare a lucrărilor de evaluare;

k) condiţiile confidenţialităţii evaluării şi reglementările restrictive cu privire la obligaţiile evaluatorului;

l) alte informaţii.

 

Articolul 11. Cerinţele faţă de raportul de evaluare

(1) Efectuarea evaluării se finalizează cu întocmirea în mod obligatoriu a raportului de evaluare, cu excepţia evaluării masive sau reevaluării bunurilor imobile în scopul impozitării.

(2) Raportul va conţine opinia clară şi neechivocă a evaluatorului privind valoarea obiectului evaluării.

(3) În raportul de evaluare se indică:

a) data întocmirii raportului;

b) scopul evaluării;

c) numele, prenumele (denumirea) beneficiarului şi datele de identificare ale lui;

d) denumirea întreprinderii de evaluare şi datele de identificare ale ei;

e) descrierea obiectului evaluării şi datele privind proprietarul acestuia (în cazul în care obiectul evaluării aparţine persoanei juridice, se indică datele de identificare ale acesteia);

f) data la care a fost estimată valoarea;

g) tipul şi definiţia valorii estimate, care explică sensul noţiunii utilizate;

h) lista standardelor, abordărilor, datelor iniţiale (cu indicarea sursei de obţinere a lor), utilizate pentru evaluare, precum şi ipotezele evaluatorului, pe care se bazează evaluarea;

i) etapele evaluării şi temeiul determinării valorii recomandate a obiectului evaluării, factorii restrictivi şi domeniul aplicării valorii estimate;

la raport se vor anexa:

j) copia de pe certificatul evaluatorului care a efectuat evaluarea;

k) copiile de pe actele, utilizate de evaluator, în baza cărora au fost determinate caracteristicile calitative şi cantitative ale obiectului evaluării.

(4) În raportul de evaluare poate fi inclusă şi altă informaţie care, după părerea evaluatorului, a influenţat esenţial asupra valorii obiectului evaluat. Raportul trebuie să fie semnat de evaluator, de conducătorul întreprinderii de evaluare şi legalizat cu ştampila întreprinderii.

(5) Întreprinderea de evaluare păstrează cîte un exemplar al rapoartelor de evaluare timp de 5 ani.

(6) În cazul prezentării raportului de evaluare în formă electronică trebuie să fie respectate prevederile Legii nr.124/2022 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere.

[Art.11 modificat prin Legea nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

[Art.11 modificat prin Legea nr.154 din 20.07.2020, în vigoare 14.08.2020]

[Art.11 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

 

Articolul 12. Veridicitatea rezultatelor evaluării

Valoarea estimată indicată în raportul de evaluare, întocmit în conformitate cu prezenta lege, se consideră veridică şi se recomandă beneficiarului şi/sau utilizatorului serviciilor de evaluare în scopul menţionat în raportul de evaluare, dacă legislaţia sau hotărîrea instanţei de judecată nu stabileşte altfel.

 

Articolul 13. Soluţionarea litigiilor privind rezultatele evaluării

Litigiile privind veridicitatea valorii estimate indicate în raportul de evaluare se soluţionează de către instanţa de judecată.

 

Capitolul III

ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII DE EVALUARE

Articolul 14. Licenţierea activităţii de evaluare a bunurilor imobile

[Art.14 abrogat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

 

Articolul 15. Condiţiile de certificare a evaluatorilor

(1) Certificarea evaluatorilor bunurilor imobile şi a evaluatorilor obiectelor de proprietate intelectuală este o condiţie obligatorie care permite asigurarea pieţei serviciilor de evaluare cu specialişti certificaţi.

(2) Certificarea evaluatorilor bunurilor imobile se efectuează de către Comisia de certificare instituită de autoritatea administrativă centrală în domeniul cadastrului bunurilor imobile.

(3) Comisia de certificare este formată din 7 membri, specialişti în domeniul evaluării bunurilor imobile, dintre care:

a) trei reprezentanţi din cadrul autorităţii administrative centrale în domeniul cadastrului bunurilor imobile;

b) un reprezentant al mediului academic;

c) un reprezentant al societăţii civile;

d) doi reprezentanţi ai întreprinderilor de evaluare din sectorul privat şi cel public.

(4) Preşedintele şi secretarul Comisiei de certificare se numesc din rândul specialiştilor autorităţii administrative centrale în domeniul cadastrului bunurilor imobile.

(5) Comisia de certificare este instituită prin ordinul directorului general al autorităţii administrative centrale în domeniul cadastrului bunurilor imobile.

(6) Organizarea şi desfăşurarea activităţii Comisiei de certificare, precum şi procedura de certificare a evaluatorilor bunurilor imobile se reglementează prin regulament aprobat de către Guvern.

(7) Evidenţa eliberării, suspendării valabilităţii şi retragerii certificatelor evaluatorilor bunurilor imobile este ţinută de către autoritatea administrativă centrală în domeniul cadastrului bunurilor imobile.

(8) Certificarea evaluatorilor obiectelor de proprietate intelectuală se efectuează conform regulamentului aprobat de către Guvern.

(9) Evaluatorul în domeniul valorilor mobiliare este obligat să deţină certificatul de calificare, eliberat de Comisia Naţională a Pieţei Financiare, în modul stabilit de aceasta.

[Art.15 completat prin Legea nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

[Art.15 în redacţia Legii nr.154 din 20.07.2020, în vigoare 14.08.2020]

[Art.15 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

[Art.15 modificat prin Legea nr.205-XVI din 28.07.2005, în vigoare 23.09.2005]

 

Articolul 151. Modul de eliberare a certificatului evaluatorului pentru evaluatorii bunurilor imobile, respingerea cererilor de eliberare a certificatului evaluatorului şi suspendarea valabilităţii/retragerea certificatului evaluatorului

(1) Autoritatea administrativă centrală în domeniul cadastrului bunurilor imobile, în temeiul deciziei Comisiei de certificare, eliberează certificatul evaluatorului pentru evaluatorii bunurilor imobile care corespund următoarelor cerinţe:

a) deţin diplome de studii superioare în domeniul evaluării, în ştiinţe economice sau în ştiinţe tehnice, precum şi au o pregătire profesională corespunzătoare;

a1) sunt cetăţeni ai Republicii Moldova;

b) au experienţă de muncă de cel puţin un an în calitate de evaluator practic sau stagiar;

c) nu au antecedente penale;

d) au trecut procedura de certificare.

(2) Pentru eliberarea certificatului evaluatorului, solicitantul prezintă Comisiei de certificare o cerere, la care anexează:

a) copia de pe actul de identitate al solicitantului;

b) copia de pe diploma de studii superioare şi copiile de pe actele ce confirmă pregătirea profesională (participarea la cursuri de dezvoltare profesională, seminare de instruire, conferinţe ştiinţifice/ştiinţifico-practice în domeniu etc.);

c) copia de pe actul ce confirmă experienţa de muncă în Republica Moldova de cel puţin un an în calitate de evaluator practic sau stagiar;

d) cazierul judiciar.

(3) Comisia de certificare examinează cererea de eliberare a certificatului evaluatorului în termen de 30 de zile de la data prezentării actelor indicate la alin.(2).

(4) Cererea de eliberare a certificatului evaluatorului este respinsă dacă:

a) nu au fost prezentate toate documentele necesare;

b) cererea sau documentele prezentate conţin date eronate sau falsificate;

c) nu a expirat termenul de un an de la retragerea certificatului evaluatorului eliberat anterior.

(5) Decizia privind respingerea cererii de eliberare a certificatului evaluatorului este adusă la cunoştinţă solicitantului în formă scrisă, cu indicarea temeiului respingerii, în termen de 30 de zile de la data prezentării actelor menţionate la alin.(2).

(6) Decizia Comisiei de certificare se adoptă cu votul a două treimi din numărul membrilor comisiei.

(7) Suspendarea valabilităţii certificatului evaluatorului se efectuează conform art.10 din Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător.

(8) Retragerea certificatului evaluatorului se efectuează conform art.11 din Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător, precum şi în cazul încălcării repetate de către evaluator a cerinţelor de executare a lucrărilor de evaluare.

(9) Decizia Comisiei de certificare privind respingerea cererii de eliberare a certificatului evaluatorului şi cea privind retragerea acestuia pot fi atacate în instanţa de judecată competentă.

[Art.151 completat prin Legea nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

[Art.151 introdus prin Legea nr.154 din 20.07.2020, în vigoare 14.08.2020]

 

Articolul 16. Modul de eliberare a certificatelor de calificare evaluatorilor bunurilor imobile

[Art.16 abrogat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

 

Articolul 17. Respingerea cererilor de eliberare a certificatelor de calificare, retragerea certificatelor

[Art.17 abrogat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

 

Articolul 18. Standardele de evaluare

(1) Standardele de evaluare se elaborează de către autorităţile centrale de specialitate în comun cu organizaţiile necomerciale ale evaluatorilor şi se aprobă în conformitate cu legislaţia.

(2) Standardele de evaluare se aplică de către evaluatori în mod obligatoriu, potrivit scopului şi obiectului evaluării.

[Art.18 în redacţia Legii nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

 

Articolul 19. Organizaţiile necomerciale ale evaluatorilor

Organizaţiile necomerciale ale evaluatorilor sînt persoane juridice care:

a) creează condiţii pentru activitatea profesională a membrilor organizaţiei necomerciale participînd la elaborarea actelor normative privind activitatea de evaluare;

b) asigură instruirea profesională a membrilor organizaţiei necomerciale, organizarea cursurilor de perfecţionare profesională a evaluatorilor;

c) elaborează codul deontologic al membrilor organizaţiei necomerciale şi supraveghează respectarea lui;

d) optimizează metodologia evaluării, organizează activitatea de cercetări ştiinţifice în domeniul evaluării;

e) cooperează cu instituţiile de învăţămînt superior de stat şi private care pregătesc specialişti în domeniul evaluării;

f) organizează şi desfăşoară seminare, conferinţe, congrese ale evaluatorilor, popularizează cunoştinţele în domeniul evaluării;

g) colaborează cu organizaţiile necomerciale ale evaluatorilor din alte ţări;

h) participă la formarea şi dezvoltarea pieţei serviciilor de evaluare;

i) apără drepturile subiecţilor evaluării şi reprezintă interesele acestora pe piaţa serviciilor de evaluare, colaborînd cu autorităţi;

j) exercită controlul asupra calităţii serviciilor de evaluare, prestate de membrii organizaţiei necomerciale;

k) recenzează, la solicitarea persoanelor fizice şi juridice, rapoarte de evaluare care trebuie să corespundă standardelor profesionale de evaluare, întocmite de membrii săi şi de alţi evaluatori certificaţi cu acordul acestora;

l) efectuează expertiza independentă a activităţii de evaluare.

[Art.19 modificat prin Legea nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

[Art.19 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

[Art.19 modificat prin Legea nr.80 din 05.05.2017, în vigoare 26.05.2017]

 

Articolul 20. Controlul de stat asupra activităţii de evaluare

Controlul asupra activităţii de evaluare este efectuat de autorităţile abilitate în conformitate cu prezenta lege.

[Art.20 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Articolul 201. Monitorizarea de stat a activităţii de evaluare a bunurilor imobile

(1) Monitorizarea de stat a activităţii de evaluare a bunurilor imobile se efectuează de către autoritatea administrativă centrală în domeniul cadastrului bunurilor imobile.

(2) Evaluatorii bunurilor imobile prezintă trimestrial autorităţii administrative centrale în domeniul cadastrului bunurilor imobile, prin intermediul întreprinderilor de evaluare, dările de seamă şi rapoartele de evaluare întocmite. Prezentarea dărilor de seamă şi a rapoartelor de evaluare se efectuează prin intermediul unui modul special din cadrul Sistemului informaţional automatizat „Registrul preţurilor”.

(3) Darea de seamă prezentată de evaluatorii bunurilor imobile prin intermediul întreprinderilor de evaluare include următoarele informaţii din rapoartele de evaluare întocmite:

a) numărul raportului de evaluare şi data întocmirii raportului de evaluare;

b) denumirea întreprinderii de evaluare;

c) numele, prenumele evaluatorului (seria, numărul, data eliberării certificatului evaluatorului bunurilor imobile);

d) tipul obiectului evaluării (teren, construcţie, încăpere izolată);

e) modul de folosinţă a obiectului evaluării (apartament, casă de locuit individuală, teren destinat construcţiilor, teren cu destinaţie agricolă, casă de vacanţă, garaj, bun imobil comercial, bun imobil industrial, bun imobil administrativ);

f) adresa bunului imobil (raion/municipiu, oraş, stradă);

g) scopul evaluării;

h) data evaluării;

i) suprafaţa totală a obiectului evaluării în metri pătraţi;

j) valoarea stabilită în raportul de evaluare, în lei;

k) statutul juridic al beneficiarului serviciilor de evaluare.

(4) Modul de prezentare a informaţiilor indicate la alin.(3) se stabileşte de către autoritatea administrativă centrală în domeniul cadastrului bunurilor imobile.

[Art.201 introdus prin Legea nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

 

Capitolul IV

DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE EVALUATORULUI

Articolul 21. Drepturile evaluatorului

(1) Evaluatorul este în drept:

a) să planifice de sine stătător efectuarea lucrărilor de evaluare conform legislaţiei şi contractului de prestare a serviciilor de evaluare;

b) să determine abordările în evaluare conform standardelor de evaluare;

c) să aibă acces la documentaţia beneficiarului, necesară pentru efectuarea evaluării, cu excepţia datelor ce constituie secret comercial;

d) să primească de la beneficiar, din alte surse de informaţii, în scris, explicaţiile necesare pentru efectuarea evaluării;

e) să inspecteze obiectul evaluării;

f) să solicite, după caz, administraţiei întreprinderii de evaluare antrenarea în evaluare a altor evaluatori şi specialişti;

g) să fie membru al organizaţiilor necomerciale ale evaluatorilor şi să participe la activitatea acestora;

 

[Lit.h) alin.(1) art.21 abrogată prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

 

i) să conteste acţiunile autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale privind evaluarea obiectelor, deciziile organului care a eliberat certificatul evaluatorului conform prevederilor Codului administrativ.

(2) Evaluatorul este în drept să refuze, în condiţiile prevăzute de legislaţie, efectuarea evaluării în cazul în care beneficiarul:

a) a încălcat clauzele contractului;

b) nu a prezentat actele necesare pentru evaluare sau a prezentat acte care conţin date incomplete sau eronate;

c) nu a asigurat posibilitatea inspectării obiectului evaluării;

d) a intervenit în acţiunile evaluatorului pentru a influenţa asupra rezultatelor evaluării.

(3) În cazul evaluării bunurilor imobile în scopul impozitării, evaluatorul beneficiază de toate drepturile indicate în prezentul articol, cu excepţia celor menţionate la alin.(1) lit.a), b) şi f) şi la alin.(2).

(4) În cazul în care proprietarul bunurilor imobile refuză să asigure accesul evaluatorului la obiectul supus evaluării obligatorii, evaluatorul este în drept să estimeze valoarea obiectului, conducîndu-se de datele cadastrului bunurilor imobile sau de valoarea obiectelor similare.

[Art.21 modificat prin Legea nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

[Art.21 modificat prin Legea nr.155 din 15.07.2022, în vigoare 05.09.2022]

[Art.21 modificat prin Legea nr.154 din 20.07.2020, în vigoare 14.08.2020]

[Art.21 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]

 

Articolul 22. Obligaţiile evaluatorului

Evaluatorul este obligat:

a) să efectueze evaluarea în conformitate cu prevederile legislaţiei, cu standardele de evaluare şi cu contractul de prestare a serviciilor de evaluare;

b) să informeze beneficiarul despre imposibilitatea efectuării evaluării din cauza producerii şi/sau neînlăturării circumstanţelor menţionate la art.21 alin.(2) şi la art.23 alin.(1) în termen de 3 zile de la data producerii acestor circumstanţe;

c) să efectueze evaluarea în mod conştiincios: să identifice şi să determine corect obiectul evaluării, să stabilească scopul evaluării şi presupusa aplicare a rezultatelor evaluării, să ia în considerare toţi factorii esenţiali ce influenţează asupra valorii estimative, să întocmească un raport de evaluare obiectiv şi argumentat;

d) să asigure confidenţialitatea informaţiilor furnizate de beneficiar, conform legislaţiei;

e) să prezinte trimestrial autorităţii administrative centrale în domeniul cadastrului bunurilor imobile, prin intermediul întreprinderii de evaluare, darea de seamă şi rapoartele de evaluare prevăzute la art.201 alin.(2).

[Art.22 modificat prin Legea nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

 

Articolul 23. Restricţii privind activitatea şi independenţa evaluatorului

(1) Evaluatorul nu este în drept să stabilească valoarea obiectului supus evaluării în cazul în care este:

a) proprietar al obiectului evaluării;

b) fondator, acţionar sau persoană cu funcţie de răspundere a persoanei juridice titular de drepturi patrimoniale asupra obiectului evaluării;

c) beneficiar al serviciilor de evaluare;

d) rudă sau soţul uneia din persoanele menţionate la lit.a)–c).

(2) Nu se admite intervenţia beneficiarului sau a altor persoane interesate în activitatea evaluatorului în scopul influenţării asupra rezultatelor evaluării.

(3) Cuantumul retribuirii muncii evaluatorului nu trebuie să depindă de valoarea finală a obiectului evaluării.

 

Articolul 24. Răspunderea întreprinderii de evaluare

(1) Răspunderea materială a întreprinderii de evaluare faţă de beneficiar pentru rezultatele evaluării şi recomandările ce ţin de aceasta se specifică în contractul de prestare a serviciilor de evaluare.

(2) Evaluatorul poartă răspundere administrativă sau penală pentru falsificarea rezultatelor evaluării, nerespectarea principiilor de independenţă, de conştiinciozitate şi de confidenţialitate ale evaluării. În cazul depistării încălcărilor menţionate şi cauzării de prejudicii beneficiarului, întreprinderea de evaluare este obligată să le repare conform legislaţiei.

 

Articolul 25. Asigurarea de răspundere civilă a întreprinderii de evaluare

Asigurarea de răspundere civilă a întreprinderii de evaluare este o condiţie suplimentară de garantare a protecţiei drepturilor beneficiarilor serviciilor de evaluare şi se efectuează în baza contractului de asigurare cu companiile de asigurare, dacă aceasta se prevede în contractul de prestare a serviciilor de evaluare.

[Art.25 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Capitolul V

EVALUAREA BUNURILOR IMOBILE ÎN SCOPUL IMPOZITĂRII

Articolul 26. Organizarea evaluării

(1) Evaluarea şi reevaluarea bunurilor imobile în scopul impozitării se efectuează în temeiul art.279 din Titlul VI al Codului fiscal de către organele cadastrale teritoriale.

(2) Rezultatele evaluării şi reevaluării efectuate în scopul impozitării se aduc la cunoştinţa proprietarilor bunurilor imobile de către organele cadastrale teritoriale. În cazul dezacordului cu mărimea valorii estimate a obiectului, proprietarul acestuia este în drept să-şi expună obiecţiile faţă de organul cadastral teritorial în termen de o lună de la data primirii notificării respective.

[Art.26 completat prin Legea nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

 

Articolul 27. Metodologia evaluării

(1) Evaluarea bunurilor imobile în scopul impozitării se efectuează prin evaluarea masivă a bunurilor imobile tip şi prin evaluarea individuală a obiectelor specifice.

(2) Evaluarea sau reevaluarea masivă a bunurilor imobile tip se efectuează în modul stabilit de Guvern, în baza modelelor de evaluare aprobate de autoritatea administrativă centrală în domeniul cadastrului bunurilor imobile. Evaluarea individuală a obiectelor specifice se efectuează în conformitate cu abordările în evaluare menţionate la art.6 alin.(1), în baza metodologiei aprobate de autoritatea administrativă centrală în domeniul cadastrului bunurilor imobile.

(3) Evaluarea masivă se efectuează în baza datelor înregistrării bunurilor imobile şi include următoarele etape:

a) formarea grupurilor de bunuri imobile similare;

b) colectarea datelor de piaţă şi stabilirea factorilor ce influenţează asupra valorii bunurilor imobile pentru fiecare grup de bunuri imobile;

 

[Lit.c) alin.(3) art.27 abrogată prin Legea nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

 

d) elaborarea modelelor de evaluare a bunurilor imobile;

e) stabilirea hotarelor zonelor valorice;

f) evaluarea tuturor bunurilor imobile;

g) înscrierea valorilor estimate în capitolul-supliment al Registrului bunurilor imobile.

(4) Informaţiile privind bunurile imobile, necesare pentru efectuarea evaluării masive, se acumulează în baza de date a cadastrului bunurilor imobile.

(5) Datele de piaţă utilizate la elaborarea, calibrarea şi monitorizarea în timp a calităţii modelelor de evaluare sunt acumulate în Sistemul informaţional automatizat „Registrul preţurilor”, creat şi ţinut de autoritatea administrativă centrală în domeniul cadastrului bunurilor imobile.

(6) Crearea şi funcţionarea Sistemului informaţional automatizat „Registrul preţurilor” se efectuează în conformitate cu Legea nr.71/2007 cu privire la registre.

[Alin.(5)-(6) art.27 introduse prin Legea nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2026]

 

[Art.27 modificat prin Legea nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

 

Articolul 28. Examinarea contestaţiilor şi soluţionarea litigiilor privind evaluarea în scopul impozitării

(1) Contestaţiile privind evaluarea bunurilor imobile în scopul impozitării se examinează de către organele cadastrale teritoriale şi de către autoritatea administrativă centrală în domeniul cadastrului bunurilor imobile, în conformitate cu Regulamentul cu privire la procedura de examinare a contestaţiilor privind rezultatele evaluării în scopul impozitării, aprobat de Guvern.

(2) Litigiile privind evaluarea bunurilor imobile în scopul impozitării se soluţionează de către instanţa de judecată.

[Art.28 în redacţia Legii nr.202 din 25.07.2024, în vigoare 15.02.2025]

[Art.28 în redacţia Legii nr.173 din 26.07.2018, în vigoare 17.09.2018]

[Art.28 modificat prin Legea nr.280-XVI din 14.12.2007, în vigoare 30.05.2008]

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 29.

Prezenta lege intră în vigoare peste 30 de zile de la data publicării.

 

Articolul 30.

(1) Guvernul, în termen de 6 luni:

va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în corespundere cu prezenta lege;

va elabora şi va aproba:

a) programul de măsuri privind implementarea noului sistem de evaluare a bunurilor imobile în scopul impozitării;

b) regulamentul provizoriu privind evaluarea bunurilor imobile;

c) regulamentele cu privire la atestarea evaluatorilor;

d) regulamentul cu privire la evaluarea bunurilor imobile în scopul impozitării;

e) regulamentul cu privire la evaluarea obiectelor de proprietate intelectuală;

f) standardele naţionale de evaluare.

(2) Pînă la aprobarea standardelor naţionale de evaluare, întreprinderile de evaluare efectuează evaluarea bunurilor imobile în conformitate cu regulamentul provizoriu privind evaluarea bunurilor imobile, aprobat de Guvern.

(3) Pînă la finalizarea procesului de creare a cadastrului bunurilor imobile, pe întreg teritoriul Republicii Moldova, evaluarea bunurilor imobile în scopul impozitării se efectuează pe etape, pe măsura încheierii lucrărilor de înregistrare masivă a bunurilor imobile de pe teritoriul unităţilor administrativ-teritoriale.

(4) În perioada de tranziţie, pentru determinarea valorii estimate a bunurilor imobile în scopul impozitării, se utilizează atît datele din cadastrul bunurilor imobile, cît şi datele privind valoarea bunurilor imobile furnizate de autorităţile administraţiei publice locale.

(5) Pe măsura evaluării bunurilor imobile în scopul impozitării, informaţiile privind valoarea estimată a bunurilor imobile se acumulează în Registrul bunurilor imobile.

 

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI Eugenia OSTAPCIUC

 

Chişinău, 18 aprilie 2002.
Nr.989-XV.