H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului de implementare
a Programului de stat „Prima casă”
nr. 202 din 28.02.2018
Monitorul Oficial nr.68-76/233 din 02.03.2018
* * *
În scopul punerii în aplicare a Legii nr.293 din 21 decembrie 2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.18-26, art.95), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul de implementare a Programului de stat „Prima casă” (se anexează).
2. Mărimea marjei prevăzute la art.6 alin.(2) lit.b) din Legea nr.293 din 21 decembrie 2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă” pe care creditorii o pot aplica pe parcursul anului 2018 pentru creditele garantate de către stat în baza Programului de stat „Prima casă” este stabilită în mărime de pînă la 3% anual.
21. Mărimea marjei prevăzute la art.6 alin.(2) lit.b) din Legea nr.293/2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă”, pe care creditorii o pot aplica pe parcursul anului 2019 pentru creditele garantate de către stat în baza Programului de stat „Prima casă”, este stabilită în mărime de pînă la 2% anual.
[Pct.21 introdus prin Hot.Guv. nr.241 din 24.04.2019, în vigoare 03.05.2019]
3. Ministerul Finanţelor va publica pe pagina sa web oficială semestrial, pînă la 15 august pentru semestrul I al anului curent şi pînă la 15 februarie pentru semestrul II al anului precedent, informaţia privind implementarea Programului de stat „Prima casă”.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul finanţelor | Octavian Armaşu |
Ministrul economiei şi infrastructurii | Chiril Gaburici
|
Nr.202. Chişinău, 28 februarie 2018. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
nr.202 din 28 februarie 2018
Notă: Pe tot parcursul textului, abrevierea „ODIMM” se substituie cu abrevierea „IP ODA”, conform Hot.Guv. nr.910 din 21.12.2022, în vigoare 29.12.2022
REGULAMENT
de implementare a Programului de stat „Prima casă”
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament reglementează modul de implementare a Programului de stat „Prima casă” (în continuare – Program), aprobat prin Legea nr.293 din 21 decembrie 2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă” de către instituţiile şi subiecţii implicaţi.
2. Programul este implementat pe întreg teritoriul Republicii Moldova.
3. În sensul prezentului Regulament, noţiunile de bază sînt definite în modul următor:
solicitantul Programului – persoană fizică care depune cerere de acordare a creditului în cadrul Programului pentru procurarea locuinţei la una din băncile finanţatoare;
beneficiarul Programului – persoană fizică care corespunde criteriilor de eligibilitate pentru Program şi care procură o locuinţă prin creditare;
locuinţă – bun imobil sub formă de apartament sau casă de locuit individuală care întruneşte condiţiile prezentului Regulament şi poate fi procurată prin intermediul Programului;
creditor (banca finanţatoare) – banca licenţiată de Banca Naţională a Moldovei, admisă pentru participare la Program, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
garant – Guvernul, prin intermediul Ministerului Finanţelor, care deleagă Instituţiei Publice Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (în continuare – IP ODA) dreptul să emită garanţii în numele şi pe contul statului, în favoarea băncilor care acordă credite persoanelor fizice pentru procurarea unei locuinţe în cadrul Programului, în limita plafoanelor aprobate anual de către Parlament pentru acest scop;
ordonatorul garanţiei – beneficiarul Programului, al cărui credit este garantat cu garanţie de stat;
beneficiarul garanţiei – banca finanţatoare care primeşte garanţia de stat pentru asigurarea parţială a creditului acordat ordonatorului de garanţie;
garanţie de stat – angajament asumat de către garant faţă de creditor, care participă în calitate de beneficiar de garanţie, pentru garantarea în proporţie de 50% din suma soldului creditului ipotecar (suma principală) acordat beneficiarului Programului, care participă în calitate de ordonator de garanţie.
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.910 din 21.12.2022, în vigoare 29.12.2022]
4. Guvernul, prin intermediul Ministerului Finanţelor, deleagă IP ODA dreptul să emită garanţii de stat, în numele şi pe contul statului, în favoarea creditorilor (băncilor finanţatoare) care acordă credite ipotecare persoanelor fizice pentru cumpărarea unei locuinţe, acceptate în cadrul Programului. În vederea executării prezentului mandat, între Ministerul Finanţelor şi IP ODA se încheie un contract de mandat, conform modelului prevăzut în anexă.
5. Principiile care stau la baza implementării Programului sînt:
1) transparenţa – punerea la dispoziţia tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la Program;
2) diversitatea – tratamentul nediscriminatoriu al solicitanţilor, indiferent de locul de trai, venituri sau tipul de locuinţă aleasă pentru creditare;
3) egalitatea – criteriile de selecţie şi aprobare a cererilor de creditare vor fi aplicate astfel încît orice solicitant să aibă şanse egale la obţinerea creditului;
4) libera concurenţă – asigurarea condiţiilor pentru ca oricare bancă interesată care întruneşte condiţiile de eligibilitate să poată deveni creditor în cadrul Programului;
5) primul venit, primul servit – acceptarea solicitărilor de garantare a creditelor pentru locuinţe care corespund criteriilor de eligibilitate ale Programului va avea loc cu respectarea consecutiviţăţii de înregistrare a cererilor, în limitele plafoanelor aprobate anual de Parlament. În sensul prezentei prevederi, cererea va fi considerată depusă în momentul recepţionării de către IP ODA a tuturor documentelor şi informaţiilor prevăzute de prezentul Regulament.
Capitolul II
CRITERII DE ELIGIBILITATE
6. Pentru a putea deveni beneficiar al Programului, în momentul depunerii cererii la creditor (banca finanţatoare), solicitantul trebuie să întrunească cumulativ următoarele condiţii:
1) să aibă vîrsta de pînă la 50 de ani;
2) să fie cetăţean al Republicii Moldova, angajat în Republica Moldova, şi să dispună de venituri din surse oficiale;
3) mărimea ratei lunare pentru achitarea creditului ipotecar, plus dobînda şi comisionul de garantare, să nu depăşească 50% din veniturile oficiale nete cumulative ale beneficiarului şi/sau ale familiei acestuia, precum şi ale rudelor de gradul I ale beneficiarului şi/sau ale soţului/soţiei acestuia;
4) suprafaţa locuinţei procurate în cadrul Programului trebuie să depăşească suprafaţa locuinţei deţinute în proprietatea exclusivă a persoanei şi/sau împreună cu alţi membri ai familiei. Se consideră eligibilă şi persoana care deţine, în proprietate exclusivă sau împreună cu alţi membri ai familiei, o locuinţă, indiferent de suprafaţa acesteia, într-un sat (într-o comună), dobândită prin moştenire sau donaţie;
5) suprafaţa locuinţei deţinută în proprietate exclusivă şi/sau împreună cu alţi membri ai familiei, cu excepţia beneficiarului, de către soţul/soţia acestuia, să nu depăşească suprafaţa locuinţei procurate în cadrul Programului. Se consideră eligibilă şi persoana al cărei soţ/soţie deţine, în proprietate exclusivă sau împreună cu alţi membri ai familiei, o locuinţă, indiferent de suprafaţa acesteia, într-un sat (într-o comună), dobândită prin moştenire sau prin donaţie;
6) beneficiarul sau soţul/soţia acestuia să nu fi procurat o locuinţă prin intermediul Programului;
7) să contribuie cu cel puţin 5% din preţul de procurare a locuinţei.
În sensul prezentului punct, membri ai familiei se consideră soţul/soţia beneficiarului şi copilul acestora care nu a atins vîrsta de 18 ani în momentul solicitării creditului. Certificatul care să confirme că persoana fizică este eligibilă şi corespunde criteriilor prevăzute la subpct.4) şi 5) se eliberează de către Instituţia publică „Agenţia Servicii Publice”.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.522 din 15.07.2020, în vigoare 24.07.2020]
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 24.04.2019, în vigoare 03.05.2019]
7. Pentru a putea deveni creditor în cadrul Programului, banca solicitantă va depune o cerere la Ministerul Finanţelor. La cerere se vor anexa următoarele acte:
1) copia certificată a licenţei eliberate de Banca Naţională a Moldovei conform prevederilor legale;
2) confirmarea Băncii Naţionale a Moldovei că banca solicitantă nu este în niciuna dintre situaţiile de incompatibilitate prevăzute la pct.8.
8. O bancă nu poate participa în calitate de creditor în cadrul Programului în următoarele circumstanţe:
1) i-a fost retrasă licenţa eliberată de Banca Naţională a Moldovei conform prevederilor legale;
2) în privinţa acesteia a fost declanşată o procedură de rezoluţie de către Banca Naţională a Moldovei în temeiul art.58 din Legea nr.232 din 3 octombrie 2016 privind redresarea şi rezoluţia băncilor;
3) i-au fost aplicate măsuri de supraveghere ce ţin de interzicerea acordării creditelor, prevăzute la art.139 alin.(3) din Legea nr.202 din 6 octombrie 2017 privind activitatea băncilor.
9. Cererile băncilor depuse conform pct.7 vor fi examinate de Ministerul Finanţelor în termen de 5 zile lucrătoare. La expirarea acestui termen, Ministerul Finanţelor va anunţa banca solicitantă despre admiterea sau neadmiterea în Program.
10. În cazul admiterii în Program, Ministerul Finanţelor va încheia un contract trilateral de colaborare cu IP ODA şi banca respectivă, conform modelului aprobat de Ministerul Finanţelor. Contractul trilateral de colaborare va conţine cel puţin următoarele elemente obligatorii:
1) denumirea părţilor;
2) obiectul contractului;
3) drepturile şi obligaţiile părţilor;
4) modul de colaborare a părţilor în procesul de acordare a creditelor şi garanţiilor;
5) proiectul contractului-tip de credit pentru Program.
11. Banca finanţatoare (creditor) se obligă să informeze, în decurs de 3 zile lucrătoare, Ministerul Finanţelor despre intervenirea uneia dintre circumstanţele prevăzute la pct.8 subpct.2)-3). În cazul în care intervine una dintre circumstanţele prevăzute la pct.8 subpct.2)-3), participarea băncii respective în Program va fi suspendată de către Ministerul Finanţelor. Participarea băncii respective în cadrul Programului va fi reluată la decizia Ministerului Finanţelor, după încetarea circumstanţelor ce au dus la suspendare. Garanţiile de stat emise în favoarea băncii pentru garantarea creditelor pentru locuinţe rămîn active.
12. În situaţia prevăzută la pct.8 subpct.1), banca respectivă va fi exclusă din Program. Creditele pentru locuinţă vor fi transmise altui creditor admis în Program. Garanţiile de stat emise în favoarea băncii excluse din Program vor fi transmise, în condiţiile şi termenele iniţiale de garantare, altui creditor din Program care a acceptat creditele pentru locuinţele garantate.
13. Ministerul Finanţelor şi IP ODA publică şi actualizează pe paginile web oficiale ale acestora lista băncilor admise în calitate de creditori în Program.
14. Creditorii participanţi în Program vor afişa la sediile sucursalelor şi agenţiilor lor informaţia despre Program şi condiţiile de eligibilitate pentru beneficiari.
15. O locuinţă va putea fi procurată în credit prin intermediul Programului dacă întruneşte următoarele condiţii:
1) se află pe teritoriul Republicii Moldova;
2) valoarea indicată în contractul de vînzare-cumpărare nu depăşeşte 1 milion de lei moldoveneşti;
3) este finisată, dată în exploatare finală şi înregistrată în modul corespunzător în Registrul bunurilor imobile, ţinut de Instituţia publică „Agenţia Servicii Publice”, pînă la momentul depunerii cererii de creditare;
4) nu are niciun fel de defecte sau vicii materiale sau juridice ascunse;
5) nu este grevată cu ipotecă sau alte drepturi ale terţilor, nu este supusă interdicţiilor aplicate de instanţa de judecată, organul de urmărire penală, executorul judecătoresc, administratorul insolvabilităţii sau alte organe competente.
Capitolul III
PROCEDURA DE ACORDARE A CREDITULUI
Secţiunea 1
Cererea de creditare
16. Solicitările de acordare a creditului pentru procurarea locuinţei vor fi înaintate direct creditorilor Programului.
17. Pentru a putea deveni beneficiar al Programului, solicitantul va depune la creditor următoarele acte:
1) cererea semnată de solicitant privind acordarea creditului în cadrul Programului (conform modelului aprobat de creditor);
2) cererea de acordare a garanţiei de stat în cadrul Programului, conform modelului aprobat prin contractul de colaborare prevăzut la pct.10;
3) buletinul de identitate propriu şi al soţului/soţiei, după caz;
4) adeverinţa de venit (conform modelului aprobat de creditor), extrasul din contul de card salarial sau informaţia din baza de date a Serviciului Fiscal de Stat pentru solicitant şi soţ/soţie, după caz;
5) contractul individual de muncă sau certificatul eliberat de angajator privind confirmarea raporturilor de muncă şi, după caz, ale soţului/soţiei;
6) extrasul generat din baza de date a Registrului bunurilor imobile la care creditorul are acces;
7) certificatul, eliberat de Instituţia publică „Agenţia Servicii Publice”, care confirmă că solicitantul şi, după caz, soţul/soţia întrunesc condiţiile prevăzute la pct.6 subpct.4) şi 5). Dacă certificatul eliberat de Instituţia publică „Agenţia Servicii Publice” nu conţine informaţia prevăzută la pct.6 subpct.4) şi 5), solicitantul Programului va prezenta suplimentar copia actului de înregistrare a căsătoriei, copia adeverinţei de naştere a copiilor minori, precum şi actul de proprietate sau certificatul emis de instituţia abilitată în care să fie indicată suprafaţa totală şi locativă a locuinţei deţinute în proprietate de către solicitant sau soţul/soţia acestuia;
8) alte documente care confirmă provenienţa veniturilor oficiale nete;
9) raportul de evaluare a locuinţei care urmează a fi procurată, elaborat de o companie de evaluare agreată de către creditor;
10) alte documente prevăzute de actele normative ale Băncii Naţionale a Moldovei şi actele interne ale creditorului.
[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 24.04.2019, în vigoare 03.05.2019]
18. În cazul în care se solicită luarea în considerare a veniturilor rudelor de gradul I, documentele prevăzute la pct.17 subpct.3) şi 5) vor fi prezentate şi pentru acele persoane.
19. Preţul de vînzare-cumpărare a locuinţei nu poate fi mai mare decît preţul de piaţă indicat în raporul de evaluare a locuinţei care urmează a fi procurată prin intermediul Programului.
Secţiunea a 2-a
Examinarea cererii de creditare
20. Creditorul va examina cererea şi actele prezentate de solicitant în termenul stabilit de regulamentul intern al creditorului. Creditorul va expedia IP ODA cererea şi actele anexate în termen de 3 zile lucrătoare de la luarea deciziei sale.
21. IP ODA va examina cererea solicitantului şi actele anexate împreună cu decizia creditorului în decurs de 5 zile lucrătoare.
22. În cazul în care creditorul acceptă acordarea creditului şi solicitantul întruneşte toate condiţiile pentru a deveni beneficiar al Programului, IP ODA emite o decizie de garantare a creditului.
23. În cazul în care refuzul creditorului se bazează pe neîntrunirea unui criteriu stabilit în politica internă a acestuia, dar sînt întrunite toate celelalte condiţii din prezentul Regulament, creditorul informează IP ODA despre aceasta.
24. În cazul în care solicitantul nu întruneşte condiţiile prezentului Regulament, cu excepţia situaţiei prevăzute la pct.23, IP ODA va emite o decizie argumentată de refuz în garantarea creditului solicitat.
25. Decizia luată de IP ODA în temeiul pct.22 şi 24 va fi expediată băncilor respective şi adusă la cunoştinţa solicitantului.
26. În cazul epuizării plafonului anual al garanţiilor de stat, stabilit pentru Program în Legea bugetului de stat pentru anul respectiv, IP ODA imediat informează despre aceasta creditorii şi Ministerul Finanţelor.
Secţiunea a 3-a
Încheierea contractelor de garanţie de stat
27. În termen de 5 zile lucrătoare de la data recepţionării contractului de credit, IP ODA va încheia un contract de garanţie de stat cu creditorul şi un contract de acordare a garanţiei de stat cu solicitantul Programului, conform modelului aprobat de Ministerul Finanţelor.
[Pct.27 în redacţia Hot.Guv. nr.241 din 24.04.2019, în vigoare 03.05.2019]
28. În contractul de garanţie de stat se vor indica obligatoriu:
1) datele garantului;
2) datele creditorului, în calitate de beneficiar de garanţie;
3) datele solicitantului Programului, în calitate de ordonator de garanţie;
4) cuantumul garanţiei de stat, care va constitui 50% din soldul creditului (suma principală), exceptînd dobînzile, comisioanele şi alte plăţi bancare la data executării garanţiei;
5) termenele şi modul de executare a garanţiei de stat;
6) termenul de garantare;
7) drepturile şi obligaţiile părţilor;
8) alte elemente prevăzute de art.36 din Legea nr.419-XVI din 22 decembrie 2006 cu privire la datoria sectorului public, garanţiile de stat şi recreditarea de stat.
29. În contractul de acordare a garanţiei de stat se vor indica obligatoriu:
1) datele garantului;
2) datele solicitantului Programului;
3) condiţiile de executare şi obligaţiile solicitantului Programului de achitare a comisionului pe întreaga perioadă de garantare a creditului;
4) obligaţia de constituire a dreptului de ipotecă şi de suportare a cheltuielilor de constituire a acesteia de către ordonatorul garanţiei;
5) obligaţia de rambursare a sumei achitate de Ministerul Finanţelor ca urmare a executării garanţiei de stat şi a diferenţelor ce ar putea apărea în urma executării ipotecii;
6) drepturile şi obligaţiile părţilor;
7) alte elemente prevăzute de art.37 din Legea nr.419-XVI din 22 decembrie 2006 cu privire la datoria sectorului public, garanţiile de stat şi recreditarea de stat.
30. Contractele prevăzute la pct.27 vor fi încheiate pentru un termen egal cu termenul contractului de credit.
31. Contractul de garanţie de stat şi contractul de acordare a garanţiei de stat vor intra în vigoare la momentul încheierii contractului de ipotecă. Contractul de garanţie de stat şi contractul de acordare a garanţiei de stat vor deveni nule în cazul în care IP ODA nu va recepţiona de la creditor contractul de ipotecă cu parafa de înregistrare a subdiviziunii competente a Instituţiei publice „Agenţia Servicii Publice” în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării.
32. În urma semnării contractului de acordare a garanţiei de stat şi a contractului de garanţie de stat, solicitantul Programului primeşte calitatea de beneficiar al Programului şi ordonator al garanţiei, iar creditorul primeşte calitatea de beneficiar al garanţiei.
33. Comisionul de garantare se va calcula de către creditor, începînd cu prima zi de acordare a creditului beneficiarului Programului, din soldul garanţiei de stat acordate şi pînă la achitarea integrală a creditului, iar în caz de executare a garanţiei de stat – pînă la vînzarea locuinţei ipotecate. Calculul comisionului de garantare se va face pe baza anului calendaristic de 365 sau 366 de zile, luînd în calcul, la numărătorul fracţiei formulei, numărul efectiv de zile cuprins între scadenţe, iar la numitorul aceleiaşi fracţii – 365 sau, respectiv, 366 de zile.
[Pct.33 completat prin Hot.Guv. nr.241 din 24.04.2019, în vigoare 03.05.2019]
Secţiunea a 4-a
Încheierea contractului de credit
34. Contractul de credit va fi încheiat pentru un termen maxim de 25 de ani, dar în niciun caz nu va depăşi data atingerii vîrstei standard de pensionare pentru limita de vîrstă, stabilită de legislaţie. În cazul în care vîrsta legală de pensionare este modificată pe parcursul executării contractului de credit, la cererea beneficiarului, termenul contractului este prelungit corespunzător, cu recalcularea ratelor lunare, pînă la atingerea termenului maxim de 25 de ani.
35. Dobînda prevăzută în contractul de credit va fi calculată conform prevederilor Legii nr.293 din 21 decembrie 2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă”.
36. În temeiul contractului de credit, beneficiarul va avea dreptul de a restitui anticipat suma principală a creditului. În acest caz, creditorul nu este în drept să perceapă taxe, comisioane sau dobînzi suplimentare.
37. Pe lîngă clauzele contractuale obişnuite, contractul de credit va conţine informaţii despre oferirea creditului în cadrul Programului.
38. Creditorii (băncile finanţatoare) nu vor percepe nicio taxă adiţională decît un comision unic la acordarea creditului pentru acoperirea costurilor juridice ce ţin de documentarea creditului, care nu va depăşi 1,0% din suma creditului.
Secţiunea a 5-a
Încheierea contractului de vînzare-cumpărare
39. În termen de 15 zile lucrătoare de la momentul încheierii contractului de credit, beneficiarul va încheia contractul de vînzare-cumpărare a locuinţei pentru care a fost solicitată acordarea creditului. Beneficiarul va putea semna contractul de vînzare-cumpărare a locuinţei pînă la semnarea contractului de credit, cu condiţia că a fost prevăzută achitarea preţului de vînzare-cumpărare în rate, iar termenul de achitare nu a expirat.
[Pct.39 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 24.04.2019, în vigoare 03.05.2019]
40. Contractul de vînzare-cumpărare va fi autentificat notarial, cu respectarea condiţiilor de formă şi conţinut prevăzute de legislaţie, şi ulterior înregistrat în Registrul bunurilor imobile.
Secţiunea a 6-a
Încheierea contractului de ipotecă
41. La data încheierii contractului de vînzare-cumpărare, beneficiarul va încheia un contract de ipotecă trilateral cu banca finanţatoare şi IP ODA, conform modelului aprobat de Ministerul Finanţelor.
42. Prin contractul de ipotecă va fi instituit un drept de ipotecă în beneficiul statului şi al creditorului în părţi egale.
43. Contractul de ipotecă va fi învestit cu formulă executorie, conform Codului civil al Republicii Moldova nr.1107/2002 şi Legii nr.246/2018 privind procedura notarială.
[Pct.43 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 24.04.2019, în vigoare 03.05.2019]
44. Contractul de ipotecă va fi autentificat notarial, cu respectarea condiţiilor de formă şi conţinut prevăzute de legislaţie, şi ulterior înregistrat în Registrul bunurilor imobile.
45. IP ODA este în drept să delege băncilor finanţatoare semnarea în numele său a contractului de ipotecă.
Secţiunea a 7-a
Încheierea contractelor de asigurare a locuinţei
46. În termen de 15 zile lucrătoare de la încheierea contractului de credit, beneficiarul va încheia contract de asigurare a locuinţei împotriva riscurilor de pieire sau deteriorare fortuită, la valoarea de înlocuire, pe toată durata executării contractului de credit. Banca finanţatoare va monitoriza ca beneficiarul Programului să reînnoiască poliţa de asigurare înainte de expirarea termenului de valabilitate, pînă la scadenţa creditului sau pînă la rambursarea integrală a acestuia. În termen de 10 zile lucrătoare, banca va transmite IP ODA, după fiecare reînnoire a poliţei de asigurare, un exemplar (în original) al poliţei de asigurare şi copia confirmării achitării primei de asigurare.
[Pct.46 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 24.04.2019, în vigoare 03.05.2019]
47. În contractul de asigurare a locuinţei, beneficiari ai despăgubirii de asigurare vor fi Ministerul Finanţelor şi creditorul în rate egale.
Capitolul IV
MONITORIZAREA PROCESULUI DE GARANTARE
Secţiunea 1
Monitorizarea şi raportarea garanţiei de stat
48. IP ODA îl va monitoriza, prin intermediul creditorului, pe beneficiarul Programului pînă la stingerea creditului şi a garanţiei de stat sau pînă la situaţia prevăzută în pct.80.
49. După acordarea creditului beneficiarului Programului, creditorul va prezenta IP ODA, în termen de 30 zile calendaristice de la data înregistrării contractului de ipotecă la subdiviziunea competentă a Instituţiei publice „Agenţia Servicii Publice”, următoarele acte:
1) originalul contractului de garanţie de stat;
2) originalul contractului de acordare a garanţiei de stat;
3) originalul contractului de ipotecă cu dovada înregistrării ipotecii în Registrul bunurilor imobile;
4) copia contractului de credit;
5) contractele de fidejusiune (după caz);
6) copia certificatului din Registrul bunurilor imobile, eliberat de Instituţia publică „Agenţia Servicii Publice”;
7) copia contractului de asigurare şi un exemplar al poliţei de asigurare împreună cu copia confirmării de efectuare a plăţii;
8) copia extrasului din contul de credit;
9) alte acte prevăzute în contractul trilateral de colaborare, conform pct.10.
50. Creditorul va prezenta lunar, pînă la data de 15 a fiecărei luni următoare lunii de gestiune, IP ODA şi Ministerului Finanţelor, conform formularului aprobat prin ordinul ministrului finanţelor, informaţia privind situaţia beneficiarilor Programului.
51. IP ODA va prezenta lunar, pînă la data de 10 a fiecărei luni următoare lunii de gestiune, Ministerului Finanţelor, conform formularului aprobat prin ordinul ministrului finanţelor, informaţia privind garanţiile de stat acordate în luna raportată, agregată la nivelul fiecărui creditor.
[Pct.51 modificat prin Hot.Guv. nr.522 din 15.07.2020, în vigoare 24.07.2020]
52. Creditorul va prezenta anual, pînă la data de 25 ianuarie, Ministerului Finanţelor, conform formularului aprobat prin ordinul ministrului finanţelor, scadenţarul estimativ al rambursărilor de rate a sumei principale aferente soldului creditelor acordate în cadrul Programului.
53. Creditorul şi IP ODA vor prezenta orice altă informaţie solicitată de către Ministerul Finanţelor în privinţa implementării Programului.
54. De la momentul încheierii contractului de credit, beneficiarul Programului va achita ratele lunare compuse din suma principală a creditului, dobînda şi comisionul de garantare, conform graficului de plăţi oferit de creditor.
55. Creditorul va transfera trimestrial, în termen de 40 de zile calendaristice de la finele trimestrului de gestiune, comisionul pentru garanţia de stat la contul IP ODA.
[Pct.55 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 24.04.2019, în vigoare 03.05.2019]
56. IP ODA va fi în drept să solicite şi alte documente de la creditor conform contractului trilateral de colaborare prevăzut la pct.10.
57. În cazul în care creditorul are restanţe la transferul comisionului pentru garanţii de stat, exceptînd situaţiile prevăzute la pct.72, garantul nu execută garanţia de stat pînă la achitarea integrală de către creditor a comisionului.
58. Pînă la executarea integrală a contractului de credit, beneficiarului îi este interzisă efectuarea oricăror lucrări de modificare a locuinţei care ar putea duce la diminuarea valorii acesteia.
59. Beneficiarul va folosi locuinţa cumpărată în cadrul Programului doar pentru uzul propriu ori împreună cu membrii familiei sale.
Secţiunea a 2-a
Vînzarea locuinţei şi substituirea beneficiarului
60. Beneficiarul este în drept să înstrăineze locuinţa procurată în cadrul Programului doar în cazul achitării integrale a creditului ipotecar şi a dobînzilor.
61. Beneficiarul poate solicita, cu acordul creditorului şi al IP ODA, substituirea sa cu o altă persoană, care, la rîndul ei, întruneşte condiţiile de eligibilitate stabilite pentru Program şi care îi va rambursa suma achitată creditorului.
62. Cererea de substituire a beneficiarului Programului va fi însoţită de toate documentele prevăzute la pct.17 şi 18 pentru noul solicitant al Programului.
63. Aprobarea substituirii beneficiarului va avea loc cu acordul creditorului şi al IP ODA, iar în momentul substituirii, noul beneficiar şi locuinţa trebuie să întrunească toate condiţiile de eligibilitate din prezentul Regulament.
64. După aprobarea substituirii beneficiarului, modificările respective vor fi introduse în contractul de garanţie de stat, contractul de acordare a garanţiei de stat, contractul de credit, contractul de ipotecă şi contractul de asigurare.
Secţiunea a 3-a
Executarea contractului de asigurare
65. În cazul pieirii sau deteriorării fortuite a locuinţei beneficiarul va solicita companiei de asigurări achitarea despăgubirii de asigurare şi va informa imediat creditorul.
66. De la momentul depunerii cererii de achitare a despăgubirii de asigurare pînă la momentul achitării despăgubirii, obligaţia beneficiarului de a achita ratele lunare va fi suspendată.
67. Despăgubirea de asigurare va fi achitată în două plăţi egale, şi anume – 50% creditorului şi 50% garantului. Surplusul bănesc înregistrat în urma achitării integrale Ministerului Finanţelor a creanţelor rezultate în urma executării garanţiei de stat, a soldului creditului, a dobînzii şi a comisionului de garantare restante va fi restituit beneficiarului în termen de 3 zile lucrătoare.
68. Beneficiarul are dreptul de a solicita continuarea contractului de credit cu schimbarea locuinţei. În acest caz, la cererea beneficiarului, Ministerul Finanţelor şi creditorul pot transfera, în temeiul pct.67, pentru achiziţionarea noii locuinţe sumele obţinute cu titlu de despăgubire de asigurare.
69. La momentul solicitării redirecţionării despăgubirii de asigurare pentru achiziţia locuinţei noi, atît beneficiarul, cît şi locuinţa nouă trebuie să întrunească toate condiţiile de eligibilitate din prezentul Regulament.
Secţiunea a 4-a
Executarea contractului de garanţie de stat
70. Creditorul duce evidenţa achitării ratelor lunare de către beneficiar şi îl informează pe acesta despre orice întîrzieri sau reţineri de plată.
71. În cazul în care beneficiarul omite să achite ratele lunare o perioadă mai mare de 60 de zile consecutiv, creditorul, cu informarea şi acordul în scris al IP ODA, va propune beneficiarului măsuri de remediere şi evitare a incapacităţii totale de plată a beneficiarului.
72. În cazul în care părţile nu ajung la un acord privind măsurile de remediere, iar beneficiarul nu achită ratele lunare o perioadă mai mare de 91 de zile consecutiv, creditul va fi calificat de creditor drept neperformant.
73. În situaţia prevăzută la pct.72, creditorul va solicita IP ODA executarea garanţiei de stat. Cererea de executare a garanţiei de stat va fi însoţită de corespondenţa ce demonstrează imposibilitatea atingerii unui acord de remediere cu beneficiarul, informaţii despre soldul creditului restant, precum şi alte documente stabilite în contractul trilateral de colaborare prevăzut la pct.10.
74. În termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii de la creditor a cererii pentru executarea garanţiei, IP ODA va informa Ministerul Finanţelor despre necesitatea executării garanţiei de stat. Prezentarea actelor indicate la pct.49 cu omiterea termenului de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării contractului de ipotecă la subdiviziunea competentă a Instituţiei publice „Agenţia Servicii Publice” constituie temei de respingere a cererii de executare a garanţiei de stat.
[Pct.74 completat prin Hot.Guv. nr.241 din 24.04.2019, în vigoare 03.05.2019]
75. În termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii din partea IP ODA a cererii acceptate şi confirmate pentru executarea garanţiei de stat, Ministerul Finanţelor va transfera în contul creditorului 50% din soldul creditului restant.
76. Dacă înainte de momentul executării garanţiei beneficiarul achită datoriile acumulate, creditorul retrage cererea de executare a garanţiei de stat în aceeaşi zi.
Secţiunea a 5-a
Executarea contractului de ipotecă
77. La momentul înaintării cererii de executare a garanţiei de stat, creditorul va iniţia procedura de executare a contractului de ipotecă învestit cu formulă executorie în modul prevăzut de Codul civil al Republicii Moldova nr.1107/2002.
[Pct.77 modificat prin Hot.Guv. nr.241 din 24.04.2019, în vigoare 03.05.2019]
78. Prin derogare de la pct.77, creditorul va solicita confirmarea preţului de vînzare al locuinţei ipotecate de la IP ODA în modul prevăzut în contractul trilateral de colaborare.
79. Creditorul va suporta toate costurile de executare a ipotecii, pe care le va proba prin acte confirmative. Creditorul prezintă IP ODA informaţia detaliată despre cheltuielile suportate în urma executării dreptului de ipotecă.
80. În termen de 15 zile lucrătoare de la vînzarea locuinţei, creditorul va transfera Ministerului Finanţelor 50% din suma mijloacelor băneşti obţinute, cu deducerea cheltuielilor de executare a dreptului de ipotecă, confirmate de către IP ODA, dar nu mai mult decît suma primită ca urmare a executării garanţiei de stat. Tipurile de cheltuieli de executare a dreptului de ipotecă se stabilesc prin contractul trilateral de colaborare prevăzut la pct.10.
81. Orice surplus bănesc înregistrat după achitarea integrală Ministerului Finanţelor a creanţelor rezultate în urma executării garanţiei de stat, a soldului de credit şi a datoriilor aferente creditului, în modul prevăzut de contractul trilateral de colaborare prevăzut la pct.10, va fi restituit beneficiarului de către creditor în termen de 15 zile lucrătoare de la vînzarea locuinţei.
82. Pentru orice întîrziere de achitare a sumelor prevăzute la pct.80 şi 81, creditorul va achita o dobîndă egală cu rata de bază a Băncii Naţionale a Moldovei pentru perioada respectivă.
83. În cazul în care suma obţinută de Ministerul Finanţelor în urma vînzării locuinţei nu va acoperi suma garanţiei de stat plătite creditorului, diferenţa va fi achitată de către beneficiar.
84. În situaţia prevăzută la pct.83, precum şi în cazul primirii neîntemeiate a compensaţiilor băneşti din bugetul de stat, Ministerul Finanţelor va emite o decizie privind încasarea din contul beneficiarului a creanţelor respective, care va constitui document executoriu în temeiul art.11 lit.l1) din Codul de executare al Republicii Moldova nr.443-XV din 24 decembrie 2004.
[Pct.84 modificat prin Hot.Guv. nr.522 din 15.07.2020, în vigoare 24.07.2020]
85. Decizia Ministerului Finanţelor va fi expediată unui executor judecătoresc pentru a fi executată în modul prevăzut de lege.
Anexă
la Regulamentul de implementare
a Programului de stat „Prima casă”
Notă: Pe tot parcursul textului, cuvintele „Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului”, la forma gramaticală corespunzătoare, iar cuvintele „director general”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „director”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.910 din 21.12.2022, în vigoare 29.12.2022
CONTRACT DE MANDAT
1. Părţile
1.1. Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova, în calitate de emitent al garanţiilor de stat în numele Guvernului (în continuare – Mandant), care activează în baza Regulamentului cu privire la organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.696/2017, reprezentat de ministrul _____________________,
şi
1.2. Instituţia Publică Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (în continuare – Mandatar), care activează în baza Statutului Instituţiei Publice Organizaţia pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.487/2022, reprezentată de director ______________________,
în temeiul Legii nr.293/2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă” şi al Regulamentului de implementare a Programului de stat „Prima casă”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.202/2018,
au încheiat prezentul contract convenind asupra următoarelor.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.910 din 21.12.2022, în vigoare 29.12.2022]
2. Obiectul contractului
2.1. Mandantul împuterniceşte Mandatarul să emită garanţii de stat, în numele şi pe contul statului, în favoarea creditorilor ce acordă credite ipotecare persoanelor fizice pentru achiziţionarea locuinţei prin intermediul Programului de stat „Prima casă” (în continuare – Program), prevăzute la art.2 din Legea nr.293/2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă”.
2.2. Prezentul contract stabileşte termenele şi condiţiile mandatului acordat de către Mandant Mandatarului, precum şi drepturile şi obligaţiile părţilor privind acordarea, monitorizarea, raportarea şi executarea garanţiilor rezultate din implementarea Programului.
2.3. Mandantul împuterniceşte Mandatarul să încheie, în numele statului, contractele de garanţie de stat şi contractele de acordare a garanţiei de stat în cadrul Programului.
2.4. Mandantul împuterniceşte Mandatarul să încheie, în numele statului, contractele de ipotecă cu beneficiarii Programului şi creditori în scopul garantării contractelor de acordare a garanţiei de stat, precum şi să emită şi să înregistreze preavizele de executare a ipotecii, inclusiv cu dreptul să împuternicească creditorul sau un reprezentant al acestuia, prin procură autentificată notarial, cu drepturile de a semna contractul de ipotecă în numele IP ODA şi de a emite şi înregistra preavize de executare a ipotecii în numele Mandantului.
2.5. Mandantul împuterniceşte Mandatarul cu dreptul de a emite avize de radiere a ipotecii, de a elibera acordul privind privatizarea terenului aferent locuinţei procurate prin intermediul Programului sau extinderea ipotecii asupra construcţiilor accesorii construite pe terenul aferent locuinţei procurate şi ipotecate în cotă de 50% în beneficiul Ministerului Finanţelor, de a emite acordul de modificare a proprietarului locuinţei procurate în cadrul Programului în cazul intervenirii divorţului, în sensul transferării dreptului de proprietate asupra locuinţei procurate către unul dintre soţi beneficiar al Programului, precum şi de a emite acordul de transfer al sumei despăgubirii de asigurare în cazul daunei parţiale a locuinţei procurate în contul beneficiarului Programului pentru efectuarea lucrărilor de reparaţie.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.910 din 21.12.2022, în vigoare 29.12.2022]
3. Obligaţiile Mandantului
3.1. Mandantul se obligă:
3.1.1. să examineze cererile depuse de către bănci pentru a putea deveni creditori în cadrul Programului;
3.1.2. să comunice Mandatarului orice suspendare/excludere a creditorilor admişi în cadrul Programului;
3.1.3. să notifice Mandatarului orice modificare a comisionului de garantare aplicat în cadrul Programului;
3.1.4. să transfere în contul creditorului 50% din soldul creditului restant al beneficiarului Programului, în termenul prevăzut de Regulamentul de implementare a Programului de stat „Prima casă”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.202/2018;
3.1.5. să îndeplinească alte obligaţii prevăzute de Legea nr.293/2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă” şi Regulamentul de implementare a Programului de stat „Prima casă”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.202/2018.
4. Obligaţiile Mandatarului
4.1. Mandatarul se obligă:
4.1.1. să emită garanţiile de stat doar în modul şi cu respectarea condiţiilor prevăzute de Legea nr.293/2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă” şi de Regulamentul de implementare a Programului de stat „Prima casă”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.202/2018;
4.1.2. să emită garanţiile de stat doar în limita plafonului aprobat anual de Parlament;
4.1.3. să încheie contractele de garanţie de stat, de acordare a garanţiei de stat, de ipotecă şi acorduri adiţionale la acestea în modul prevăzut de Legea nr.293/2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă” şi Regulamentul de implementare a Programului de stat „Prima casă”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.202/2018, precum şi conform modelelor aprobate de Mandant;
4.1.4. să înregistreze şi să monitorizeze toate garanţiile de stat emise;
4.1.5. să prezinte lunar Mandantului informaţii despre volumul garanţiilor de stat emise şi executate în perioada de referinţă, conform pct.51 din Regulamentul de implementare a Programului de stat „Prima casă”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.202/2018;
4.1.6. să îndeplinească alte obligaţii prevăzute de Legea nr.293/2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă” şi Regulamentul de implementare a Programului de stat „Prima casă”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.202/2018.
5. Termenul contractului
5.1. Prezentul contract este încheiat pentru o perioadă nedeterminată şi poate fi revocat oricînd de către Mandant.
5.2. Prezentul contract încetează de drept în cazul abrogării Legii nr.293/2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă” şi a Regulamentului de implementare a Programului de stat „Prima casă”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.202/2018.
6. Notificări
6.1. Orice notificare înaintată de către o parte a prezentului contract celeilalte părţi va avea efect juridic doar dacă va fi întocmită în formă scrisă sau electronică şi transmisă în conformitate cu prevederile prezentului capitol.
6.2. În sensul prezentului contract, prin „notificare” se înţelege transmiterea oricărui înscris, document, adresă, comunicări, înştiinţări, înaintarea cererilor, pretenţiilor, avizelor, răspunsurilor referitoare la realizarea prevederilor prezentului contract şi garanţiilor aferente.
6.3. Dacă în notificare se cere răspuns, părţile se obligă ca, în termen de 15 zile calendaristice de la data recepţionării acesteia, să răspundă utilizînd aceeaşi formă a notificării prin care a fost recepţionată.
6.4. Notificările verbale invocate de către părţi vor fi lipsite de orice efect juridic.
6.5. Notificările se transmit de către o parte celeilalte părţi pe cale poştală, prin intermediul scrisorilor recomandate cu aviz de primire sau prin depunerea la sediul părţii respective.
6.6. În sensul prezentului contract, părţile asimilează poşta electronică trimiterilor poştale obişnuite cu aviz de recepţie, cu condiţia că acestea vor fi expediate de la adresele de e-mail indicate în capitolul 8 al prezentului contract. Trimiterile prin poşta electronică vor fi considerate recepţionate în termen de o zi lucrătoare din momentul expedierii.
6.7. În scopul eficienţei corespondenţei şi schimbului de documente în temeiul prezentului contract, părţile vor putea utiliza documente electronice şi semnătura electronică, valabilitatea acestora fiind recunoscută irevocabil de ambele părţi.
7. Forţa majoră
7.1. Părţile sînt exonerate de răspundere pentru neîndeplinirea parţială sau integrală a angajamentelor conform prezentului contract dacă aceasta este cauzată de producerea unor cazuri de forţă majoră în modul prevăzut de Codul civil al Republicii Moldova nr.1107/2002.
7.2. Survenirea circumstanţelor de forţă majoră, momentul apariţiei şi termenul de acţiune trebuie să fie confirmate prin certificatul cu privire la forţa majoră, eliberat de organul competent, şi se comunică de partea care o invocă în termen de două zile calendaristice de la data apariţiei acesteia.
8. Dispoziţii generale
8.1. Prezentul contract este încheiat în două exemplare cu forţă juridică egală, în limba română, cîte unul pentru fiecare parte.
8.2. Semnăturile de mai jos demonstrează faptul că prezentul contract a fost încheiat astăzi (data, luna, anul).
MANDANT
Ministerul Finanţelor MD-2005, mun.Chişinău, str. Constantin Tănase, 7 e-mail: cancelaria@mf.gov.md
Ministru ______________ |
MANDATAR
Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii MD-2012, mun.Chişinău, bd.Ştefan cel Mare şi Sfînt, 134 e-mail: primacasa@oda.md
Director ___________ |
[Anexa în redacţia Hot.Guv. nr.241 din 24.04.2019, în vigoare 03.05.2019]
