H O T Ă R Î R E
pentru modificarea Hotărîrii Guvernului nr.202/2018 cu privire la
aprobarea Regulamentului de implementare
a Programului de stat „Prima casă”
nr. 241 din 24.04.2019
Monitorul Oficial nr.159-161/280 din 03.05.2019
* * *
Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Hotărîrea Guvernului nr.202/2018 cu privire la aprobarea Regulamentului de implementare a Programului de stat „Prima casă” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr.68-76, art.233) se modifică după cum urmează:
1) hotărîrea se completează cu punctul 21 cu următorul cuprins:
„21. Mărimea marjei prevăzute la art.6 alin.(2) lit.b) din Legea nr.293/2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă”, pe care creditorii o pot aplica pe parcursul anului 2019 pentru creditele garantate de către stat în baza Programului de stat „Prima casă”, este stabilită în mărime de pînă la 2% anual.”;
2) în Regulament:
a) punctul 6:
la subpunctul 3, după textul „precum şi ale rudelor de gradul I” se introduce textul „ale beneficiarului şi/sau ale soţului/soţiei acestuia”;
subpunctele 4)-6) vor avea următorul cuprins:
„4) să nu deţină în proprietate exclusivă sau împreună cu alţi membri ai familiei o locuinţă cu o suprafaţă locuibilă de peste 9 m2 pentru fiecare membru al familiei în decursul ultimelor 12 luni pînă la data solicitării creditului ipotecar şi să nu aibă în derulare un credit ipotecar pentru procurarea unei locuinţe. Se consideră eligibilă şi persoana care deţine, în proprietate exclusivă sau împreună cu alţi membri ai familiei, o locuinţă, indiferent de suprafaţa acesteia, într-un sat (o comună), dobîndită prin moştenire sau donaţie;
5) soţul/soţia beneficiarului să nu deţină în proprietate exclusivă sau împreună cu alţi membri ai familiei, cu excepţia beneficiarului, nicio locuinţă cu o suprafaţă locuibilă de peste 9 m2 pentru fiecare membru al familiei în decursul ultimelor 12 luni pînă la data solicitării creditului ipotecar şi să nu aibă în derulare un credit ipotecar pentru procurarea unei locuinţe. Se consideră eligibilă şi persoana al cărei soţ/soţie deţine, în proprietate exclusivă sau împreună cu alţi membri ai familiei, o locuinţă, indiferent de suprafaţa acesteia, într-un sat (o comună), dobîndită prin moştenire sau prin donaţie;
6) beneficiarul sau soţul/soţia acestuia să nu fi procurat o locuinţă prin intermediul Programului”;
se completează cu următorul alineat:
„În sensul prezentului punct, membri ai familiei se consideră soţul/soţia beneficiarului şi copilul acestora care nu a atins vîrsta de 18 ani în momentul solicitării creditului. Certificatul care să confirme că persoana fizică este eligibilă şi corespunde criteriilor prevăzute la subpct.4) şi 5) se eliberează de către Instituţia publică „Agenţia Servicii Publice”.”;
b) la punctul 17, subpunctele 4)-7) vor avea următorul cuprins:
„4) adeverinţa de venit (conform modelului aprobat de creditor), extrasul din contul de card salarial sau informaţia din baza de date a Serviciului Fiscal de Stat pentru solicitant şi soţ/soţie, după caz;
5) contractul individual de muncă sau certificatul eliberat de angajator privind confirmarea raporturilor de muncă şi, după caz, ale soţului/soţiei;
6) extrasul generat din baza de date a Registrului bunurilor imobile la care creditorul are acces;
7) certificatul, eliberat de Instituţia publică „Agenţia Servicii Publice”, care confirmă că solicitantul şi, după caz, soţul/soţia întrunesc condiţiile prevăzute la pct.6 subpct.4) şi 5). Dacă certificatul eliberat de Instituţia publică „Agenţia Servicii Publice” nu conţine informaţia prevăzută la pct.6 subpct.4) şi 5), solicitantul Programului va prezenta suplimentar copia actului de înregistrare a căsătoriei, copia adeverinţei de naştere a copiilor minori, precum şi actul de proprietate sau certificatul emis de instituţia abilitată în care să fie indicată suprafaţa totală şi locativă a locuinţei deţinute în proprietate de către solicitant sau soţul/soţia acestuia”;
c) punctul 27 va avea următorul cuprins:
„27. În termen de 5 zile lucrătoare de la data recepţionării contractului de credit, ODIMM va încheia un contract de garanţie de stat cu creditorul şi un contract de acordare a garanţiei de stat cu solicitantul Programului, conform modelului aprobat de Ministerul Finanţelor.”;
d) la punctul 33, prima propoziţie se completează cu textul „şi pînă la achitarea integrală a creditului, iar în caz de executare a garanţiei de stat – pînă la vînzarea locuinţei ipotecate”;
e) la punctul 39, textul „În timp de 5 zile lucrătoare” se substituie cu textul „În termen de 15 zile lucrătoare”;
f) la punctul 43, textul „conform art.331 din Legea nr.142-XVI din 26 iunie 2008 cu privire la ipotecă şi art.541 din Legea nr.1453-XV din 8 noiembrie 2002 cu privire la notariat” se substituie cu textul „conform Codului civil al Republicii Moldova nr.1107/2002 şi Legii nr.246/2018 privind procedura notarială”;
g) la punctul 46, textul „În termen de 5 zile lucrătoare” se substituie cu textul „În termen de 15 zile lucrătoare”;
h) la punctul 55, textul „pînă la data de 25 a lunii următoare trimestrului de gestiune” se substituie cu textul „în termen de 40 de zile calendaristice de la finele trimestrului de gestiune”;
i) punctul 74 se completează cu textul „Prezentarea actelor indicate la pct.49 cu omiterea termenului de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării contractului de ipotecă la subdiviziunea competentă a Instituţiei publice „Agenţia Servicii Publice” constituie temei de respingere a cererii de executare a garanţiei de stat.”;
j) la punctul 77, textul „Legea nr.142-XVI din 26 iunie 2008 cu privire la ipotecă” se substituie cu textul „Codul civil al Republicii Moldova nr.1107/2002”;
k) anexa va avea următorul cuprins:
„Anexă
la Regulamentul de implementare
a Programului de stat „Prima casă”
CONTRACT DE MANDAT
1. Părţile
1.1. Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova, în calitate de emitent al garanţiilor de stat în numele Guvernului (în continuare – Mandant), care activează în baza Regulamentului cu privire la organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.696/2017, reprezentat de ministrul _____________________,
şi
1.2. Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (în continuare – Mandatar), care activează în baza Regulamentului Organizaţiei pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.538/2007, reprezentată de directorul general ______________________,
în temeiul Legii nr.293/2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă” şi al Regulamentului de implementare a Programului de stat „Prima casă”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.202/2018,
au încheiat prezentul contract convenind asupra următoarelor.
2. Obiectul contractului
2.1. Mandantul împuterniceşte Mandatarul să emită garanţii de stat, în numele şi pe contul statului, în favoarea creditorilor ce acordă credite ipotecare persoanelor fizice pentru achiziţionarea locuinţei prin intermediul Programului de stat „Prima casă” (în continuare – Program), prevăzute la art.2 din Legea nr.293/2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă”.
2.2. Prezentul contract stabileşte termenele şi condiţiile mandatului acordat de către Mandant Mandatarului, precum şi drepturile şi obligaţiile părţilor privind acordarea, monitorizarea, raportarea şi executarea garanţiilor rezultate din implementarea Programului.
2.3. Mandantul împuterniceşte Mandatarul să încheie, în numele statului, contractele de garanţie de stat şi contractele de acordare a garanţiei de stat în cadrul Programului.
2.4. Mandantul împuterniceşte Mandatarul să încheie, în numele statului, contractele de ipotecă cu beneficiarii Programului şi creditori în scopul garantării contractelor de acordare a garanţiei de stat, precum şi să emită şi să înregistreze preavizele de executare a ipotecii, inclusiv cu dreptul să împuternicească creditorul sau un reprezentant al acestuia, prin procură autentificată notarial, cu drepturile de a semna contractul de ipotecă în numele ODIMM şi de a emite şi înregistra preavize de executare a ipotecii în numele Mandantului.
2.5. Mandantul împuterniceşte Mandatarul cu dreptul de a emite avize de radiere a ipotecii, de a elibera acordul privind privatizarea terenului aferent locuinţei procurate prin intermediul Programului sau extinderea ipotecii asupra construcţiilor accesorii construite pe terenul aferent locuinţei procurate şi ipotecate în cotă de 50% în beneficiul Ministerului Finanţelor, de a emite acordul de modificare a proprietarului locuinţei procurate în cadrul Programului în cazul intervenirii divorţului, în sensul transferării dreptului de proprietate asupra locuinţei procurate către unul dintre soţi beneficiar al Programului, precum şi de a emite acordul de transfer al sumei despăgubirii de asigurare în cazul daunei parţiale a locuinţei procurate în contul beneficiarului Programului pentru efectuarea lucrărilor de reparaţie.
3. Obligaţiile Mandantului
3.1. Mandantul se obligă:
3.1.1. să examineze cererile depuse de către bănci pentru a putea deveni creditori în cadrul Programului;
3.1.2. să comunice Mandatarului orice suspendare/excludere a creditorilor admişi în cadrul Programului;
3.1.3. să notifice Mandatarului orice modificare a comisionului de garantare aplicat în cadrul Programului;
3.1.4. să transfere în contul creditorului 50% din soldul creditului restant al beneficiarului Programului, în termenul prevăzut de Regulamentul de implementare a Programului de stat „Prima casă”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.202/2018;
3.1.5. să îndeplinească alte obligaţii prevăzute de Legea nr.293/2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă” şi Regulamentul de implementare a Programului de stat „Prima casă”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.202/2018.
4. Obligaţiile Mandatarului
4.1. Mandatarul se obligă:
4.1.1. să emită garanţiile de stat doar în modul şi cu respectarea condiţiilor prevăzute de Legea nr.293/2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă” şi de Regulamentul de implementare a Programului de stat „Prima casă”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.202/2018;
4.1.2. să emită garanţiile de stat doar în limita plafonului aprobat anual de Parlament;
4.1.3. să încheie contractele de garanţie de stat, de acordare a garanţiei de stat, de ipotecă şi acorduri adiţionale la acestea în modul prevăzut de Legea nr.293/2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă” şi Regulamentul de implementare a Programului de stat „Prima casă”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.202/2018, precum şi conform modelelor aprobate de Mandant;
4.1.4. să înregistreze şi să monitorizeze toate garanţiile de stat emise;
4.1.5. să prezinte lunar Mandantului informaţii despre volumul garanţiilor de stat emise şi executate în perioada de referinţă, conform pct.51 din Regulamentul de implementare a Programului de stat „Prima casă”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.202/2018;
4.1.6. să îndeplinească alte obligaţii prevăzute de Legea nr.293/2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă” şi Regulamentul de implementare a Programului de stat „Prima casă”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.202/2018.
5. Termenul contractului
5.1. Prezentul contract este încheiat pentru o perioadă nedeterminată şi poate fi revocat oricînd de către Mandant.
5.2. Prezentul contract încetează de drept în cazul abrogării Legii nr.293/2017 privind unele măsuri în vederea implementării Programului de stat „Prima casă” şi a Regulamentului de implementare a Programului de stat „Prima casă”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.202/2018.
6. Notificări
6.1. Orice notificare înaintată de către o parte a prezentului contract celeilalte părţi va avea efect juridic doar dacă va fi întocmită în formă scrisă sau electronică şi transmisă în conformitate cu prevederile prezentului capitol.
6.2. În sensul prezentului contract, prin „notificare” se înţelege transmiterea oricărui înscris, document, adresă, comunicări, înştiinţări, înaintarea cererilor, pretenţiilor, avizelor, răspunsurilor referitoare la realizarea prevederilor prezentului contract şi garanţiilor aferente.
6.3. Dacă în notificare se cere răspuns, părţile se obligă ca, în termen de 15 zile calendaristice de la data recepţionării acesteia, să răspundă utilizînd aceeaşi formă a notificării prin care a fost recepţionată.
6.4. Notificările verbale invocate de către părţi vor fi lipsite de orice efect juridic.
6.5. Notificările se transmit de către o parte celeilalte părţi pe cale poştală, prin intermediul scrisorilor recomandate cu aviz de primire sau prin depunerea la sediul părţii respective.
6.6. În sensul prezentului contract, părţile asimilează poşta electronică trimiterilor poştale obişnuite cu aviz de recepţie, cu condiţia că acestea vor fi expediate de la adresele de e-mail indicate în capitolul 8 al prezentului contract. Trimiterile prin poşta electronică vor fi considerate recepţionate în termen de o zi lucrătoare din momentul expedierii.
6.7. În scopul eficienţei corespondenţei şi schimbului de documente în temeiul prezentului contract, părţile vor putea utiliza documente electronice şi semnătura electronică, valabilitatea acestora fiind recunoscută irevocabil de ambele părţi.
7. Forţa majoră
7.1. Părţile sînt exonerate de răspundere pentru neîndeplinirea parţială sau integrală a angajamentelor conform prezentului contract dacă aceasta este cauzată de producerea unor cazuri de forţă majoră în modul prevăzut de Codul civil al Republicii Moldova nr.1107/2002.
7.2. Survenirea circumstanţelor de forţă majoră, momentul apariţiei şi termenul de acţiune trebuie să fie confirmate prin certificatul cu privire la forţa majoră, eliberat de organul competent, şi se comunică de partea care o invocă în termen de două zile calendaristice de la data apariţiei acesteia.
8. Dispoziţii generale
8.1. Prezentul contract este încheiat în două exemplare cu forţă juridică egală, în limba română, cîte unul pentru fiecare parte.
8.2. Semnăturile de mai jos demonstrează faptul că prezentul contract a fost încheiat astăzi (data, luna, anul).
MANDANT
Ministerul Finanţelor MD-2005, mun.Chişinău, str. Constantin Tănase, 7 e-mail: cancelaria@mf.gov.md
Ministru ______________ |
MANDATAR
Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii MD-2012, mun.Chişinău, bd.Ştefan cel Mare şi Sfînt, 134 e-mail: primacasa@odimm.md
Director general ___________ |
2. Mărimea marjei maxime stabilite pentru anul 2019 se aplică în privinţa contractelor de credit încheiate începînd cu data intrării în vigoare a prezentei hotărîri.
3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul finanţelor | Ion Chicu
|
Nr. 241. Chişinău, 24 aprilie 2019. |
