H O T Ă R Î R E
cu privire la organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale
de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare
nr. 201 din 28.02.2018
Monitorul Oficial nr.68-76/232 din 02.03.2018
* * *
În temeiul art.115 alin.(12) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.319-324, art.634), cu modificările şi completările ulterioare, art.14 alin.(7) din Legea nr.98 din 4 mai 2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art.537), cu modificările şi completările ulterioare, art.III alin.(4)-(7) din Legea nr.190 din 21 septembrie 2017 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.364-370, art.624) şi art.7 lit.b) din Legea nr.136 din 7 iulie 2017 cu privire la Guvern (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr.252, art.412), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se modifică denumirea Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Profesional în Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare.
2. Inspectoratul Şcolar Naţional, autoritate administrativă din subordinea Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării, şi Consiliul Naţional pentru Acreditare şi Atestare, autoritate administrativă autonomă faţă de Guvern, se reorganizează prin fuziune (absorbţie) cu Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare.
3. Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare este succesorul de drepturi şi obligaţii al persoanelor juridice absorbite.
4. Se aprobă:
1) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare, conform anexei nr.1;
2) Structura Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare, conform anexei nr.2;
3) Organigrama Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare, conform anexei nr.3.
5. Se stabileşte efectivul-limită al aparatului administrativ al Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare în număr de 38 de unităţi.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.536 din 24.07.2024, în vigoare 08.08.2024]
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.147 din 25.08.2021, în vigoare 01.09.2021]
6. Disponibilizarea personalului Inspectoratului Şcolar Naţional şi al Consiliului Naţional pentru Acreditare şi Atestare se va efectua în conformitate cu Legea nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public şi cadrul normativ din domeniul muncii, în cazul imposibilităţii transferului acestuia.
7. Transmiterea integrală a patrimoniului de la persoanele juridice absorbite către persoana juridică absorbantă se va efectua, în termen de 2 luni, în conformitate cu prevederile Regulamentului cu privire la modul de transmitere a bunurilor proprietate publică, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.901 din 31 decembrie 2015.
8. Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării, în comun cu Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri:
1) va prezenta Guvernului spre aprobare proiectele actelor normative necesare punerii în aplicare a prezentei hotărîri şi asigurării funcţionării Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare;
2) va aproba actele departamentale necesare punerii în aplicare a prezentei hotărîri şi asigurării funcţionării Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare.
9. Preşedintele şi membrii în exerciţiu ai Consiliului de conducere al Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Profesional îşi îndeplinesc funcţia pînă la numirea în funcţie de către Guvern a noului preşedinte al Consiliului de Conducere al Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare şi schimbarea componenţei Consiliului de conducere.
10. Agenţia Servicii Publice, la cererea titularului de drept, va opera modificările necesare în documentele cadastrale şi cele de constituire.
11. Din anexa nr.8 la Hotărîrea Guvernului nr.743 din 11 iunie 2002 „Cu privire la salarizarea angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.79-81, art.841), cu modificările şi completările ulterioare, poziţia 8 se exclude.
12. Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare va examina prioritar dosarele privind abilitarea cu dreptul de a conduce doctorate, conferirea titlurilor ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice depuse la Consiliul Naţional pentru Acreditare şi Atestare pînă la 20 februarie 2018, conform normelor în vigoare la data depunerii acestora.
13. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.4.
PRIM-MINISTRU | Pavel FILIP
|
Contrasemnează: | |
Ministrul educaţiei, culturii şi cercetării | Monica Babuc |
Ministrul finanţelor | Octavian Armaşu
|
Nr.201. Chişinău, 28 februarie 2018. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.201 din 28 februarie 2018
Notă: Pe tot parcursul textului anexei, textul „Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Educaţiei şi Cercetării”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.243 din 03.04.2024, în vigoare 04.04.2024
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale
de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul de organizare şi funcţionare a Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare (în continuare – Regulament) stabileşte statutul juridic, misiunea, funcţiile, atribuţiile şi drepturile Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare (în continuare – Agenţie), precum şi modul de organizare a activităţii acesteia.
2. Agenţia este autoritate administrativă în subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, finanţată din bugetul de stat, inclusiv din venituri colectate.
3. Agenţia este persoană juridică de drept public, cu sediul în municipiul Chişinău, şi dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova, de conturi trezoreriale, precum şi de alte atribute specifice autorităţilor publice, stabilite în actele normative.
4. Agenţia îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, Codul educaţiei al Republicii Moldova, Codul cu privire la ştiinţă şi inovare al Republicii Moldova, legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului, ordonanţele, dispoziţiile şi hotărîrile Guvernului, cu alte acte normative, cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte şi cu prezentul Regulament.
5. În domeniile sale de activitate, Agenţia colaborează cu autorităţile publice centrale şi locale, precum şi cu organismele internaţionale.
II. MISIUNEA, FUNCŢIILE DE BAZĂ, ATRIBUŢIILE ŞI DREPTURILE AGENŢIEI
6. Agenţia are misiunea de a implementa politicile statului şi de a contribui la dezvoltarea orientată spre cele mai bune standarde internaţionale în domeniile de competenţă atribuite.
7. Agenţia realizează funcţiile stabilite de Codul educaţiei al Republicii Moldova, Codul cu privire la ştiinţă şi inovare şi de prezentul Regulament în următoarele domenii:
1) învăţămînt profesional tehnic, superior şi de formare profesională continuă;
2) cercetare şi inovare.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.536 din 24.07.2024, în vigoare 08.08.2024]
8. În vederea realizării misiunii sale, Agenţia are următoarele funcţii:
1) evaluarea calităţii în învăţămîntul profesional tehnic şi superior;
2) evaluarea externă a programelor de formare profesională continuă;
3) evaluarea externă a organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării;
4) evaluarea personalului ştiinţific şi ştiinţifico-didactic;
5) controlul privind calitatea învăţămîntului profesional şi de formare continuă, respectarea cerinţelor de acreditare şi autorizare a entităţilor ofertante de programe şi servicii educaţionale.
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.536 din 24.07.2024, în vigoare 08.08.2024]
9. Atribuţiile Agenţiei:
[Subpct.1) pct.9 abrogat prin Hot.Guv. nr.536 din 24.07.2024, în vigoare 08.08.2024]
2) asigurarea calităţii în învăţămîntul profesional tehnic:
a) elaborarea standardelor naţionale de referinţă şi a standardelor de acreditare şi prezentarea acestora Ministerului Educaţiei şi Cercetării pentru a fi promovate spre aprobare de către Guvern;
b) elaborarea metodologiei de evaluare a curriculumului, a procesului educaţional şi a rezultatelor şcolare în învăţămîntul profesional tehnic şi prezentarea acesteia Ministerului Educaţiei şi Cercetării pentru a fi promovate spre aprobare de către Guvern;
c) elaborarea metodologiei de evaluare a calităţii în învăţămîntul profesional tehnic;
d) evaluarea programelor şi instituţiilor în învăţămîntul profesional tehnic;
e) evaluarea personalului didactic, didactic auxiliar şi de conducere din învăţămîntul profesional tehnic;
f) stabilirea, în colaborare cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi cu organele centrale de resort, a criteriilor de desfăşurare a examenului de calificare, de certificare a competenţelor dobîndite în contextul educaţiei nonformale şi informale şi/sau de susţinere a tezei sau a proiectului de diplomă în învăţămîntul profesional tehnic;
g) exercitarea altor atribuţii care decurg din prevederile cadrului normativ în domeniul de activitate al Agenţiei;
3) asigurarea calităţii în învăţămîntul superior:
a) elaborarea metodologiei şi a criteriilor de evaluare externă în vederea autorizării de funcţionare provizorie sau a acreditării programelor de studii şi a instituţiilor de învăţămînt superior şi prezentarea acestora Ministerului Educaţiei şi Cercetării pentru a fi promovate spre aprobare de către Guvern;
b) elaborarea metodologiei de aprobare a dreptului de a conduce doctorate şi prezentarea acesteia Ministerului Educaţiei şi Cercetării pentru a fi promovată spre aprobare de către Guvern;
c) aprobarea metodologiei prevăzute la art.83 alin.(3) din Codul educaţiei al Republicii Moldova;
d) aprobarea procedurii privind autorizarea de funcţionare provizorie şi de acreditare a programelor comune de studii superioare;
e) evaluarea externă a calităţii în învăţămîntul superior;
f) evaluarea instituţiilor de învăţămînt superior şi a programelor de studii în scopul autorizării de funcţionare provizorie sau al acreditării acestora;
g) evaluarea externă a programelor şi a şcolilor doctorale;
h) aprobarea sau respingerea cererii de a deveni conducător de doctorat ca urmare a evaluării dosarelor prezentate de candidaţii interesaţi;
i) exercitarea altor atribuţii care decurg din prevederile cadrului normativ în domeniul de activitate al Agenţiei;
4) evaluarea programelor de formare profesională continuă:
a) elaborarea metodologiilor necesare implementării funcţiei de evaluare a programelor de formare profesională continuă şi prezentarea acestora pentru a fi promovate spre aprobare Ministerului Educaţiei şi Cercetării;
b) exercitarea altor atribuţii care decurg din prevederile cadrului normativ;
5) evaluarea organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării:
a) elaborarea metodologiei de evaluare complexă a capacităţilor organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării şi ale personalului ştiinţific şi ştiinţifico-didactic al acestora şi prezentarea acesteia Ministerului Educaţiei şi Cercetării pentru a fi promovată spre aprobare de către Guvern;
b) evaluarea complexă a capacităţilor organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării de a activa în vederea îndeplinirii misiunilor asumate;
c) asigurarea evidenţei organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării;
d) exercitarea altor atribuţii care decurg din prevederile cadrului normativ în domeniul de activitate al Agenţiei;
6) evaluarea personalului ştiinţific şi ştiinţifico-didactic:
a) elaborarea metodologiilor de confirmare a titlurilor ştiinţifice (doctor, doctor habilitat) şi ştiinţifico-didactice (conferenţiar universitar, profesor universitar) şi prezentarea acestora Ministerului Educaţiei şi Cercetării pentru a fi promovate spre aprobare de către Guvern;
b) expertizarea obiectivităţii deciziilor emise de comisiile de susţinere a tezelor de doctorat şi de doctor habilitat;
c) confirmarea titlurilor ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice sau respingerea motivată a deciziei respective a senatului instituţiei organizatoare de doctorat;
d) retragerea confirmării titlului de doctor sau de doctor habilitat şi iniţierea procedurilor de retragere a titlurilor de către instituţia emitentă;
e) recunoaşterea şi echivalarea actelor privind titlurile ştiinţifice ale cetăţenilor Republicii Moldova, precum şi ale celor străini, eliberate în alte state;
f) asigurarea evidenţei persoanelor cu titluri ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice;
g) exercitarea altor atribuţii care decurg din prevederile cadrului normativ în domeniul de activitate al Agenţiei.
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.536 din 24.07.2024, în vigoare 08.08.2024]
10. Agenţia este învestită cu următoarele drepturi:
1) să prezinte Ministerului Educaţiei şi Cercetării propuneri privind perfecţionarea cadrului normativ în domeniile de competenţă;
2) să aprobe, în limitele competenţelor stabilite de cadrul normativ, acte normative;
3) să solicite şi să recepţioneze gratuit, în modul stabilit de cadrul normativ, de la autorităţile publice centrale şi locale informaţiile care se referă la domeniile sale de competenţă, necesare pentru exercitarea atribuţiilor sale;
4) să înfiinţeze consilii, comisii, grupuri de experţi şi alte platforme consultative pentru exercitarea atribuţiilor în domeniile sale de competenţă;
5) să iniţieze şi să participe la proiecte naţionale şi internaţionale în domeniile sale de competenţă;
6) să fie membru al diferitor organizaţii internaţionale de specialitate;
7) să colaboreze cu agenţii similare din alte ţări pentru dezvoltarea şi aplicarea de măsuri eficiente de îmbunătăţire a calităţii programelor de formare profesională;
8) să încheie, în modul stabilit de cadrul normativ, contracte de achiziţii publice;
9) să antreneze evaluatori în domeniile sale de competenţă;
10) să delege experţi evaluatori în cadrul misiunilor de evaluare externă a calităţii;
11) să verifice, la încheierea misiunii de evaluare, respectarea metodologiei de evaluare aplicate de experţii evaluatori;
12) să exercite alte drepturi în temeiul actelor normative ce reglementează relaţiile din domeniile de activitate încredinţate.
III. STRUCTURA ORGANIZATORICĂ A AGENŢIEI
11. Agenţia se constituie din:
1) consiliul de conducere;
2) comisiile de profil;
3) aparatul administrativ.
12. Consiliul de conducere al Agenţiei (în continuare – Consiliu de conducere) este organul colectiv de conducere care asigură elaborarea şi implementarea strategiei Agenţiei.
13. Consiliul de conducere este constituit din 15 membri: 13 cadre cu titluri ştiinţifico-didactice şi ştiinţifice, un reprezentant al studenţilor şi un reprezentant al mediului de afaceri. Membrii Consiliului de conducere nu pot deţine funcţii de demnitate publică, funcţia de rector, membru al Consiliului de dezvoltare strategică instituţională sau de director al instituţiei de învăţămînt sau de cercetare.
[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.243 din 03.04.2024, în vigoare 04.04.2024]
14. Membrii Consiliului de conducere sînt selectaţi prin concurs deschis, organizat de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării, din rîndul tuturor celor interesaţi, pentru un mandat de 4 ani. Aceeaşi persoană poate candida repetat pentru calitatea de membru al Consiliului de conducere, dar nu mai mult decît pentru 2 mandate consecutive.
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.243 din 03.04.2024, în vigoare 04.04.2024]
15. Concursul privind selectarea membrilor Consiliului de conducere este organizat şi desfăşurat prin intermediul unei comisii de concurs, alcătuite din 7 membri, după cum urmează: un expert internaţional delegat de Asociaţia Europeană pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior, un expert internaţional delegat de o autoritate de asigurare a calităţii din statele Uniunii Europene, un expert internaţional în învăţământul superior, un reprezentant al Ministerului Educaţiei şi Cercetării, un reprezentant al Agenţiei Naţionale pentru Cercetare şi Dezvoltare, un reprezentant al Camerei de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova şi un reprezentant al Consiliului Rectorilor din Republica Moldova.
[Pct.15 în redacţia Hot.Guv. nr.243 din 03.04.2024, în vigoare 04.04.2024]
16. Ministerul Educaţiei şi Cercetării expediază demersuri către instituţiile prevăzute la pct.15 din prezentul Regulament pentru delegarea membrilor în comisia de concurs. După recepţionarea propunerilor, Ministerul aprobă componenţa comisiei de concurs.
[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.243 din 03.04.2024, în vigoare 04.04.2024]
17. Concursul se iniţiază cu 3 luni înainte de expirarea mandatelor membrilor Consiliului de conducere în exerciţiu. Regulamentul de concurs se aprobă de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.248 din 24.04.2019, în vigoare 26.04.2019]
18. La finalizarea concursului, comisia de concurs perfectează un proces-verbal, ce include 3 liste separate ale candidaţilor care au promovat concursul, în funcţie de notele finale obţinute, în ordine descrescătoare: în prima listă se includ cadrele cu funcţii ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice, în cea de-a doua – reprezentanţii studenţilor şi în a treia – reprezentanţii mediului de afaceri.
[Pct.18 modificat prin Hot.Guv. nr.536 din 24.07.2024, în vigoare 08.08.2024]
19. Ministerul Educaţiei şi Cercetării confirmă, prin ordin, membrii Consiliului de conducere.
20. Preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul general al Consiliului de conducere sunt aleşi din rândul membrilor acestuia, pentru un mandat de 4 ani, în urma unui concurs public, organizat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, prin intermediul comisiei de concurs menţionate în pct.15. Regulamentul de concurs pentru selectarea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a secretarului general al Consiliului de conducere se aprobă de Ministerul Educaţiei şi Cercetării. În funcţiile de preşedinte, vicepreşedinte şi secretar general al Consiliului de conducere nu pot fi aleşi reprezentantul studenţilor şi reprezentantul mediului de afaceri.
Persoanele care au fost desemnate câştigătoare a concursului pentru funcţia de preşedinte şi vicepreşedinte sunt numite în funcţie de către Guvern.
Persoana care a fost desemnată câştigătoare a concursului pentru funcţia de secretar general este numită în funcţie de către preşedintele Consiliului de conducere.
Activitatea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a secretarului general al Consiliului de conducere cade sub incidenţa prevederilor Legii nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public. Preşedintele şi vicepreşedintele sunt funcţionari publici de conducere de nivel superior, iar secretarul general este funcţionar public de conducere.
[Pct.20 în redacţia Hot.Guv. nr.415 din 12.06.2024, în vigoare 21.06.2024]
[Pct.20 în redacţia Hot.Guv. nr.327 din 18.07.2019, în vigoare 26.07.2019]
[Pct.20 în redacţia Hot.Guv. nr.248 din 24.04.2019, în vigoare 26.04.2019]
21. Conducerea executivă a Agenţiei este exercitată de către preşedintele Consiliului de conducere, care este asistat de vicepreşedinte şi secretarul general.
[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.415 din 12.06.2024, în vigoare 21.06.2024]
22. Mandatul de membru în Consiliul de conducere încetează la expirarea termenului sau în caz de demisie sau de revocare.
23. Revocarea se constată de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării în următoarele cazuri:
1) imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile pentru o perioadă de cel puţin 4 luni, inclusiv din motive de sănătate;
2) nerespectarea prevederilor Codului de etică profesională şi/sau a prevederilor prezentului Regulament;
3) numirea/alegerea într-o funcţie de demnitate publică, de rector, de membru al consiliului de dezvoltare strategică instituţională sau de director al unei instituţii de învăţămînt;
4) absenţa nejustificată la 4 şedinţe consecutive ale Consiliului de conducere.
24. Încetarea mandatului înainte de expirarea termenului se dispune sau, după caz, se constată de Consiliul de conducere, cu votul a cel puţin 10 membri. Pentru ocuparea locurilor vacante, Ministerul Educaţiei şi Cercetării va coopta, nu mai tîrziu de o lună de la data constatării încetării mandatului înainte de expirarea termenului, candidaţii participanţi la concursul privind selectarea membrilor Consiliului de conducere care au fost plasaţi pe locurile ierarhic superioare imediat după candidaţii aleşi în Consiliul de conducere.
25. Consiliul de conducere al Agenţiei îndeplineşte următoarele atribuţii:
1) stabileşte direcţiile de dezvoltare strategică ale Agenţiei şi aprobă strategia instituţională a acesteia;
2) aprobă metodologia de selectare a experţilor evaluatori;
3) prezintă, după consultarea cu Academia de Ştiinţe a Moldovei, regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiilor de profil, formate din rîndul specialiştilor cu activitate şi experienţă remarcabile în toate domeniile de activitate pentru care sînt constituite comisiile, Ministerului Educaţiei şi Cercetării pentru a fi promovat spre aprobare de către Guvern;
4) prezintă Ministerului Educaţiei şi Cercetării actele normative necesare realizării funcţiilor şi atribuţiilor Agenţiei pentru a fi promovate spre aprobare de către Guvern;
5) aprobă metodologia prevăzută la art.83 alin.(3) din Codul educaţiei al Republicii Moldova;
6) aprobă procedura de autorizare de funcţionare provizorie şi de acreditare a programelor comune de studii superioare;
7) prezintă standardele naţionale de referinţă şi standardele de acreditare pe domenii de formare profesională în învăţămîntul superior Ministerului Educaţiei şi Cercetării pentru a fi promovate spre aprobare de către Guvern;
8) prezintă Ministerului Educaţiei şi Cercetării metodologia de evaluare complexă a capacităţilor organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării şi ale personalului ştiinţific şi ştiinţifico-didactic al acestora de a activa în vederea îndeplinirii misiunii asumate pentru a fi promovată spre aprobare de către Guvern;
9) prezintă spre aprobare Ministerului Educaţiei şi Cercetării metodologiile de confirmare a titlurilor personalului ştiinţific şi ştiinţifico-didactic;
10) aprobă planul misiunilor de evaluare şi/sau acreditare şi componenţa echipelor de evaluatori;
[Subpct.11) pct.25 abrogat prin Hot.Guv. nr.536 din 24.07.2024, în vigoare 08.08.2024]
12) examinează rapoartele de evaluare externă în învăţămîntul superior, adoptă decizii asupra acestora şi le remite Ministerului Educaţiei şi Cercetării pentru a fi promovate spre aprobare de către Guvern;
13) examinează rapoartele de evaluare externă în domeniile sale de competenţă, altele decît cele specificate în prezentul Regulament;
14) în baza raportului comisiei de profil respective, confirmă titlurile ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice sau respinge decizia instituţiei organizatoare de doctorat;
15) retrage confirmarea titlului de doctor sau de doctor habilitat şi iniţiază procedurile de retragere a titlurilor de către instituţia emitentă;
16) examinează şi adoptă decizii în baza rapoartelor comisiilor de profil privind evaluarea organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării;
17) aprobă Codul de etică profesională în cadrul Agenţiei, inclusiv în ceea ce priveşte experţii evaluatori;
18) aprobă ghidurile/manualele de evaluare internă a calităţii, ghidurile de bună practică pentru evaluarea internă şi externă a calităţii studiilor şi cercetărilor, lucrărilor de sinteză etc. realizate în cadrul Agenţiei;
19) monitorizează activitatea aparatului administrativ şi face propuneri de îmbunătăţire a acestuia;
20) examinează raportul privind activitatea preşedintelui Consiliului de conducere;
21) aprobă raportul anual de activitate şi rapoartele de autoevaluare ale Agenţiei;
22) exercită alte atribuţii prevăzute de prezentul Regulament şi de cadrul normativ în domeniul de activitate al Agenţiei.
[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.536 din 24.07.2024, în vigoare 08.08.2024]
[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.327 din 18.07.2019, în vigoare 26.07.2019]
26. Consiliul de conducere se întruneşte în şedinţe ordinare şi extraordinare. Şedinţele extraordinare pot fi convocate la iniţiativa preşedintelui sau a cel puţin 5 membri ai Consiliului de conducere.
27. Şedinţele Consiliului de conducere sînt deliberative dacă la acestea participă cel puţin 10 membri.
28. Deciziile Consiliului de conducere sînt emise cu votul a cel puţin 8 membri, cu excepţia cazurilor în care prezentul Regulament stabileşte altfel. Deciziile sînt semnate de preşedintele şi secretarul general ai Consiliului de conducere.
29. Modul de organizare şi desfăşurare a şedinţelor Consiliului de conducere se stabileşte prin regulament aprobat de Consiliul de conducere.
30. Preşedintele îndeplineşte, în condiţiile cadrului normativ, următoarele atribuţii:
1) conduce aparatul administrativ al Agenţiei;
2) reprezintă Agenţia în relaţiile cu autorităţile şi instituţiile publice, cu persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate;
3) organizează sistemul de control intern managerial în Agenţie;
4) conduce şedinţele Consiliului de conducere şi asigură realizarea ordinii de zi în cadrul acestora;
5) coordonează elaborarea proiectului planului instituţional al Agenţiei şi a altor acte ce ţin de activitatea internă şi le prezintă spre aprobare Consiliului de conducere;
6) asigură desfăşurarea procesului de evaluare în învăţămîntul profesional tehnic;
7) aprobă sau modifică statul de personal şi schema de încadrare ale Agenţiei în limitele fondului de retribuire a muncii şi ale structurii şi efectivului-limită stabilite de Guvern;
8) numeşte în funcţie publică, modifică, suspendă şi încetează raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici din cadrul Agenţiei, în condiţiile Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public;
9) angajează şi eliberează personalul contractat al Agenţiei;
10) coordonează elaborarea raportului anual cu privire la activitatea Agenţiei;
11) stabileşte atribuţiile vicepreşedintelui şi secretarului general;
12) aprobă regulamentele de activitate ale subdiviziunilor Agenţiei;
13) informează instituţia evaluată şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării asupra rezultatelor evaluării externe;
14) asigură transparenţa activităţii Agenţiei;
15) exercită alte atribuţii în limitele prezentului Regulament şi ale cadrului normativ.
[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.536 din 24.07.2024, în vigoare 08.08.2024]
[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.559 din 19.11.2019, în vigoare 29.12.2019]
31. În lipsa preşedintelui Consiliului de conducere, atribuţiile acestuia sînt exercitate de către vicepreşedinte.
32. Activitatea de secretariat al Consiliului de conducere este asigurată de secretarul general.
33. Pe lîngă subdiviziunile Agenţiei funcţionează, conform regulamentelor proprii de organizare şi funcţionare, comisiile de profil, care organizează concursul pentru selectarea de experţi-evaluatori şi includerea lor în Registrul experţilor evaluatori pe domenii, aprobat de Consiliul de conducere. Comisiile de profil sînt organizate pentru fiecare domeniu de activitate al Agenţiei: învăţămînt profesional tehnic, superior, de formare profesională continuă, cercetare şi inovare.
Registrul experţilor evaluatori pe domenii este publicat pe pagina web oficială a Agenţiei.
[Pct.33 modificat prin Hot.Guv. nr.536 din 24.07.2024, în vigoare 08.08.2024]
34. Modul de selectare, remunerare şi drepturile experţilor-evaluatori sînt stabilite în baza metodologiei aprobate de Guvern.
35. Experţii-evaluatori sînt instruiţi pentru activităţi de evaluare în cadrul unor sesiuni de formare organizate de Agenţie.
36. Persoanele angajate în cadrul instituţiei sau al programului de studii supus evaluării, care deţin şi calitatea de experţi-evaluatori şi/sau membri ai Consiliului de conducere ori soţi, rude sau afini pînă la gradul al patrulea ai acestora nu pot participa la procedurile aferente evaluării.
37. Experţii-evaluatori sînt remuneraţi pentru activitatea lor din sursele Agenţiei, conform cadrului normativ.
38. În cadrul Agenţiei funcţionează comisiile de profil, constituite în conformitate cu Regulamentul elaborat de către Agenţie şi aprobat de către Guvern, prin coordonare cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării, după consultarea cu Academia de Ştiinţe a Moldovei.
IV. FINANŢAREA AGENŢIEI
39. Finanţarea Agenţiei se efectuează din mijloacele bugetului de stat, din venituri colectate şi resursele aferente proiectelor finanţate din surse externe.
40. Nomenclatorul serviciilor contra plată efectuate şi/sau prestate de către Agenţie şi mărimea tarifelor la serviciile respective se aprobă de către Guvern.
41. Membrii Consiliului de conducere, precum şi membrii comisiilor de profil sînt remuneraţi conform cadrului normativ.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.201 din 28 februarie 2018
STRUCTURA
Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare
Consiliul de conducere, inclusiv:
Preşedinte
Vicepreşedinte
Secretar general
Direcţia evaluare în învăţămîntul profesional tehnic şi de formare continuă
Secţia evaluare în învăţămîntul profesional tehnic
Secţia evaluare în învăţămîntul de formare continuă
Direcţia evaluare în învăţămîntul superior
Direcţia evaluare în cercetare şi inovare
Secţia atestare personal ştiinţific, ştiinţifico-didactic şi abilitare conducători de doctorat
Secţia evaluare organizaţii de cercetare şi inovare
Secţia management instituţional
Serviciul financiar-administrativ
Serviciul juridic şi resurse umane
Serviciul relaţii cu publicul şi cooperare internaţională
Serviciul managementul documentelor
Serviciul tehnologii informaţionale
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.536 din 24.07.2024, în vigoare 08.08.2024]
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.201 din 28 februarie 2018
[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.536 din 24.07.2024, în vigoare 08.08.2024]
Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului
nr.201 din 28 februarie 2018
LISTA
hotărîrilor Guvernului care se abrogă
1. Hotărîrea Guvernului nr.898 din 27 octombrie 2014 „Cu privire la Inspectoratul Şcolar Naţional” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.325-332, art.965).
2. Hotărîrea Guvernului nr.191 din 22 aprilie 2015 „Cu privire la Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Profesional” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.98-101, art.217).
3. Hotărîrea Guvernului nr.14 din 10 ianuarie 2005 „Cu privire la aprobarea structurii şi efectivului-limită al aparatului administrativ al Consiliului Naţional pentru Acreditare şi Atestare” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.5-12, art.62), cu modificările şi completările ulterioare.
