L E G E
pentru modificarea şi completarea unor acte legislative
nr. 190 din 21.09.2017
Monitorul Oficial nr.364-370/624 din 20.10.2017
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Art.I. – Codul cu privire la ştiinţă şi inovare al Republicii Moldova nr.259/2004 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.125–129, art.663), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolele 1 şi 4 vor avea următorul cuprins:
„Articolul 1. Domeniul de reglementare
Prezentul cod reglementează activităţile în domeniile cercetării şi inovării, inclusiv procesul de elaborare şi implementare a politicilor, evaluarea organizaţiilor, confirmarea şi recunoaşterea titlurilor ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice.”
„Articolul 4. Cercetare
Cercetare – activitate de cercetare fundamentală, cercetare aplicativă şi de dezvoltare experimentală luate în ansamblu.”
2. Articolul 5 se abrogă.
3. Articolele 6–8 vor avea următorul cuprins:
„Articolul 6. Cercetare fundamentală
Cercetare fundamentală – activitate care are drept scop dobîndirea de noi cunoştinţe, formularea şi verificarea a noi ipoteze şi teorii într-un domeniu al ştiinţei.
Articolul 7. Cercetare aplicativă
Cercetare aplicativă – activitate care are drept scop acumularea şi utilizarea cunoştinţelor noi pentru soluţionarea unor probleme practice, pentru crearea de noi produse, tehnologii şi servicii sau pentru îmbunătăţirea lor.
Articolul 8. Dezvoltare experimentală
Dezvoltare experimentală – activitate sistematică fundamentată pe cunoştinţele existente, obţinute în urma cercetării şi/sau din experienţa practică, care este orientată spre obţinerea de materiale, produse sau dispozitive noi, stabilirea de noi procedee, sisteme şi servicii ori spre ameliorarea substanţială a celor deja existente sau stabilite.”
4. Codul se completează cu articolul 131 cu următorul cuprins:
„Articolul 131. Finanţare instituţională
(1) Finanţare instituţională – finanţare acordată din bugetul de stat organizaţiilor de drept public din domeniile cercetării şi inovării, inclusiv instituţiilor de învăţămînt superior de stat, pentru menţinerea şi dezvoltarea infrastructurii publice din domeniile cercetării şi inovării şi pentru cheltuielile de personal aferente, în baza metodologiei de finanţare instituţională aprobate de Guvern.
(2) Metodologia de finanţare instituţională se bazează pe următoarele principii:
a) evaluarea rezultatelor obţinute în urma cercetării ştiinţifice, precum şi a impactului economic şi social al acestora;
b) ponderea limitată a finanţării instituţionale în totalul fondurilor obţinute de instituţie;
c) predictibilitatea finanţării instituţionale, realizarea acesteia după criterii făcute publice cu cel puţin un an înainte de punerea lor în aplicare;
d) încurajarea iniţiativelor de consolidare organizaţională atît în interiorul categoriilor de organizaţii de drept public din domeniile cercetării şi inovării, cît şi între diferite categorii de astfel de organizaţii.
(3) Mijloacele financiare destinate finanţării instituţionale a organizaţiilor de drept public din domeniile cercetării şi inovării de interes naţional se alocă anual, prin legea bugetului de stat, şi se distribuie de către organul central de specialitate al statului care asigură elaborarea politicii naţionale în domeniile cercetării şi inovării.
(4) Accesul la infrastructura publică din domeniile cercetării şi inovării este asigurat oricărui cercetător ştiinţific, aceasta utilizîndu-se pentru implementarea proiectelor în cadrul mecanismului naţional de cercetare şi inovare, stabilit de prezentul cod.”
5. Articolele 15, 16, 20 şi 21 vor avea următorul cuprins:
„Articolul 15. Organizaţie din domeniile cercetării şi inovării
Organizaţie din domeniile cercetării şi inovării – persoană juridică care desfăşoară una dintre următoarele activităţi: cercetări fundamentale şi/sau aplicative, dezvoltarea experimentală, implementarea rezultatelor ştiinţifice şi inovaţiilor, transferul tehnologic, pregătirea şi perfecţionarea cadrelor ştiinţifice.
Articolul 16. Organizaţie de drept public din domeniile cercetării şi inovării
Organizaţie de drept public din domeniile cercetării şi inovării – instituţie publică din domeniile cercetării şi inovării, constituită de către Guvern, la propunerea organului central de specialitate al statului care asigură elaborarea politicii naţionale în domeniile cercetării şi inovării, sau de către autorităţile administraţiei publice locale.”
„Articolul 20. Inovare
Inovare – activitate de aplicare a rezultatului obţinut de pe urma cercetării şi/sau experienţei practice, care este orientată spre utilizarea în activitatea practică şi/sau comercializarea pe piaţă a materialelor, produselor sau dispozitivelor, procedeelor, sistemelor şi serviciilor noi sau ameliorate substanţial.
Articolul 21. Transfer tehnologic
Transfer tehnologic – proces de punere în aplicare, în cadrul unor proiecte, a rezultatelor inovării în scopul obţinerii produselor şi serviciilor noi, sporirii performanţelor, precum şi în scopul îmbunătăţirii eficienţei acestora.”
6. Articolele 22 şi 23 se abrogă.
7. Articolul 24 va avea următorul cuprins:
„Articolul 24. Domeniul inovare şi transfer tehnologic
Domeniul inovare şi transfer tehnologic – ansamblul activităţilor care includ crearea şi implementarea inovaţiilor şi tehnologiilor noi, inclusiv prin transferul tehnologic, în scopul fabricării produselor competitive noi sau perfecţionate, precum şi în scopul utilizării unor procese, servicii şi tehnologii progresive.”
8. La articolul 27, după cuvintele „personalităţi de prestigiu” se introduc cuvintele „din ţară şi”.
9. La articolul 28, cuvintele „Consiliul Suprem pentru Ştiinţă şi Dezvoltare Tehnologică al Academiei de Ştiinţe” se substituie cu cuvintele „Prezidiul Academiei de Ştiinţe”.
10. Articolele 29 şi 30 vor avea următorul cuprins:
„Articolul 29. Programul naţional în domeniile cercetării şi inovării
(1) Programul naţional în domeniile cercetării şi inovării (în continuare – Program naţional) este principalul document de politici prin care Guvernul stabileşte priorităţile şi obiectivele de dezvoltare în domeniile cercetării şi inovării pentru o durată de 4 ani şi asigură sincronizarea cu programul strategic de dezvoltare a ţării, cu strategiile sectoriale şi programele-cadru de cercetare ale Uniunii Europene.
(2) Programul naţional este elaborat de organul central de specialitate al statului care asigură elaborarea politicii naţionale în domeniile cercetării şi inovării şi se aprobă de Guvern.
(3) Programul naţional se realizează prin finanţare instituţională şi prin proiecte de cercetare şi inovare care corespund priorităţilor strategice de dezvoltare aprobate de Guvern.
Articolul 30. Evaluare
(1) Evaluare – proces de evaluare complexă a capacităţilor organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării şi ale personalului ştiinţific şi ştiinţifico-didactic al acestora de a activa în vederea îndeplinirii misiunii asumate, organizat de către Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare. Evaluarea este efectuată de evaluatori naţionali şi/sau internaţionali, pe baza metodologiei de evaluare aprobate de Guvern, elaborată în conformitate cu standardele şi bunele practici internaţionale în domeniu.
(2) Finalitatea evaluării organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării este clasificarea acestora pe niveluri de capacitate care determină accesul diferenţiat la finanţare conform metodologiei de finanţare a proiectelor în domeniile cercetării şi inovării aprobate de Guvern.”
11. Articolele 31–35 se abrogă.
12. Articolul 36 va avea următorul cuprins:
„Articolul 36. Cercetător ştiinţific
Cercetător ştiinţific – persoană cu studii superioare, cunoştinţe, abilităţi şi competenţe într-un domeniu ştiinţific, care desfăşoară activităţi de cercetare şi inovare.”
13. Articolul 37 se abrogă.
14. Articolul 55 va avea următorul cuprins:
„Articolul 55. Politica de stat în domeniile cercetării şi inovării
(1) Prin politicile sale, statul susţine în mod prioritar domeniile cercetării şi inovării şi le consideră drept bază pentru dezvoltarea socioeconomică şi creşterea competitivităţii ţării.
(2) Statul promovează cercetarea şi inovarea care sporesc competitivitatea produselor, tehnologiilor, proceselor, soldîndu-se cu obţinerea, promovarea şi însuşirea de cunoştinţe noi prin elaborarea şi implementarea Programului naţional, strategiilor sectoriale, planurilor de acţiuni şi altor proiecte în domeniile cercetării şi inovării, precum şi prin aplicarea instrumentelor de stimulare a activităţilor respective.
(3) Statul identifică priorităţile strategice ale domeniilor cercetării şi inovării.”
15. La articolul 56:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Scopul principal al politicii de stat în domeniile cercetării şi inovării rezidă în dezvoltarea societăţii cunoaşterii în Republica Moldova prin stimularea şi valorificarea maximă a potenţialului ştiinţific, tehnico-ştiinţific şi tehnologic, orientat spre crearea şi comercializarea produselor, serviciilor, proceselor moderne, ecologice, competitive, precum şi spre valorile unei societăţi democratice, deschise.”
la alineatul (2), litera c) se abrogă.
16. Articolele 57 şi 58 vor avea următorul cuprins:
„Articolul 57. Principiile politicii de stat în domeniile cercetării şi inovării
Politica de stat în domeniile cercetării şi inovării se bazează pe următoarele principii:
a) considerarea domeniilor cercetării şi inovării drept bază de dezvoltare social-economică a Republicii Moldova;
b) consolidarea resurselor umane şi financiare, orientarea acestora spre priorităţile strategice ale domeniilor cercetării şi inovării pentru soluţionarea problemelor de importanţă naţională;
c) direcţionarea mijloacelor financiare, în mod prioritar, spre organizaţiile din domeniile cercetării şi inovării şi cercetătorii ştiinţifici care au dovedit performanţă în cercetare şi inovare;
d) stimularea şi promovarea talentelor prin finanţarea preferenţială a cercetătorilor ştiinţifici cu rezultate recunoscute internaţional;
e) asigurarea transparenţei şi concurenţei loiale în activităţile de cercetare şi inovare;
f) promovarea parteneriatului dintre organizaţiile din domeniile cercetării şi inovării, sistemul educaţional şi mediul de afaceri, finanţarea preferenţială a proiectelor derulate în comun;
g) stimularea excelenţei în domeniile cercetării şi inovării;
h) axarea pe cercetătorul ştiinţific;
i) respectarea eticii şi adoptarea bunelor practici internaţionale în domeniile cercetării şi inovării;
j) acordarea dreptului la risc motivat în activitatea de cercetare şi inovare;
k) internaţionalizarea rezultatelor cercetării şi inovării prin finanţare preferenţială a cercetătorilor ştiinţifici şi organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării cu participare şi recunoaştere internaţională.
Articolul 58. Priorităţile strategice ale domeniilor cercetării şi inovării
Priorităţile strategice ale domeniilor cercetării şi inovării se identifică:
a) în funcţie de necesităţile de dezvoltare a ţării, de potenţialul existent, avantajul competitiv şi evoluţiile factorilor externi ce determină dezvoltarea, prin Programul naţional şi strategiile de dezvoltare sectoriale;
b) în urma unui exerciţiu amplu de consultare publică.”
17. Articolul 59 se abrogă.
18. Articolele 60 şi 61 vor avea următorul cuprins:
„Articolul 60. Proiectele din domeniile cercetării şi inovării
(1) Proiect din domeniul cercetării se consideră un complex de activităţi şi acţiuni interdependente prin executori, termene şi resurse, care au drept scop dobîndirea de noi cunoştinţe, formularea şi verificarea a noi ipoteze şi teorii într-un domeniu sau mai multe domenii ale ştiinţei.
(2) Se consideră proiect din domeniul inovării proiectul care, în realizarea activităţilor preconizate, prevede utilizarea cunoştinţelor noi, inclusiv cele ce rezultă din folosirea obiectelor de proprietate intelectuală (brevete de invenţii, modele industriale, topografie a circuitelor integrate, know-how etc.), pentru crearea şi aplicarea de noi produse şi procese, tehnologii şi/sau servicii ori pentru îmbunătăţirea celor existente.
Articolul 61. Selectarea şi finanţarea proiectelor din domeniile cercetării şi inovării
(1) Selectarea proiectelor din domeniile cercetării şi inovării pentru implementare şi susţinere financiară se efectuează prin concurs public anunţat de către Agenţia Naţională pentru Cercetare şi Dezvoltare, în baza metodologiei de finanţare a proiectelor din domeniile cercetării şi inovării, aprobată de Guvern.
(2) Proiectele prezentate pentru finanţare se selectează de către Agenţia Naţională pentru Cercetare şi Dezvoltare pe baza evaluării efectuate de cercetători locali şi/sau străini, în conformitate cu metodologia de finanţare a proiectelor din domeniile cercetării şi inovării, aprobată de Guvern. Ierarhia proiectelor, rezultată din procesul de evaluare, este validată de Colegiul Agenţiei Naţionale pentru Cercetare şi Dezvoltare.
(3) Lista proiectelor depuse şi a celor selectate, cu indicarea instituţiilor beneficiare, a conducătorilor proiectelor şi bugetelor alocate, precum şi a punctajului proiectelor evaluate, se publică pe pagina web oficială a Agenţiei Naţionale pentru Cercetare şi Dezvoltare.”
19. La articolul 66, litera b) va avea următorul cuprins:
„b) finanţarea stabilă ascendentă a dezvoltării potenţialului domeniilor cercetării şi inovării şi stimularea creării unei infrastructuri moderne a acestor domenii;”.
20. Articolele 67–69 vor avea următorul cuprins:
„Articolul 67. Atribuţiile Parlamentului în domeniile cercetării şi inovării
În domeniile cercetării şi inovării, Parlamentul are următoarele atribuţii:
a) adoptă acte normative care reglementează activităţile din domeniile cercetării şi inovării;
b) aprobă, în legea bugetară anuală, cuantumurile distincte de finanţare a domeniilor cercetării şi inovării;
c) ratifică tratatele interstatale privind cooperarea în domeniile cercetării şi inovării.
Articolul 68. Atribuţiile Guvernului în domeniile cercetării şi inovării
(1) În domeniile cercetării şi inovării, Guvernul are următoarele atribuţii:
a) aprobă Programul naţional, strategiile sectoriale şi planurile de acţiuni privind implementarea acestora;
b) propune Parlamentului spre examinare, în proiectul legii bugetare anuale, cuantumurile distincte ale alocaţiilor bugetare pentru finanţarea domeniilor cercetării şi inovării;
c) adoptă acte normative de reglementare în domeniile cercetării şi inovării;
d) susţine crearea şi optimizarea infrastructurii în domeniile cercetării şi inovării;
e) acordă Premiul Naţional pentru realizări performante;
f) încheie acorduri interguvernamentale de colaborare;
g) înfiinţează, reorganizează sau lichidează organizaţii de drept public în domeniile cercetării şi inovării;
h) alte atribuţii care decurg din prevederile cadrului normativ.
(2) Guvernul constituie Agenţia Naţională pentru Cercetare şi Dezvoltare şi stabileşte modul de organizare şi funcţionare a acesteia. În realizarea propriei misiuni, Agenţia Naţională pentru Cercetare şi Dezvoltare dispune de autonomie administrativă, financiară şi decizională în conformitate cu prevederile cadrului normativ. Agenţia este condusă de un director general selectat pe bază de concurs şi confirmat în funcţie de Guvern pe un termen de 4 ani. Directorul general este asistat de directori generali adjuncţi, numiţi de Guvern la propunerea directorului general, potrivit cadrului normativ.
Articolul 69. Atribuţiile organului central de specialitate al statului care asigură elaborarea politicii naţionale în domeniile cercetării şi inovării
Organul central de specialitate al statului care asigură elaborarea politicii naţionale în domeniile cercetării şi inovării are următoarele atribuţii:
a) elaborează, în cadrul unui exerciţiu larg de consultare cu entităţile interesate, şi promovează Programul naţional, strategiile sectoriale şi planurile de acţiuni privind implementarea acestora;
b) propune Guvernului, în limitele mijloacelor bugetare anuale aprobate, revizuirea planurilor de acţiuni de implementare a Programului naţional şi a strategiilor sectoriale;
c) elaborează, conform competenţelor, proiecte de acte normative pentru crearea instrumentelor de stimulare şi promovare a activităţilor în domeniile cercetării şi inovării;
d) aprobă bugetele de finanţare instituţională;
e) examinează rapoartele ştiinţifice elaborate în domeniile cercetării şi inovării;
f) propune Guvernului înfiinţarea, reorganizarea sau lichidarea organizaţiilor de drept public în domeniile cercetării şi inovării;
g) elaborează proiectul cadrului bugetar pe termen mediu în domeniile cercetării şi inovării, inclusiv pentru finanţarea instituţională;
h) coordonează, monitorizează şi promovează activităţile în domeniile cercetării şi inovării ale organizaţiilor din subordine;
i) promovează programe bilaterale şi multilaterale în domeniile cercetării şi inovării, lansate în cadrul acordurilor de cooperare cu organizaţii şi fundaţii internaţionale;
j) monitorizează implementarea documentelor de politici şi a proiectelor în domeniile cercetării şi inovării şi prezintă anual Guvernului raportul privind realizarea acestora;
k) organizează selectarea prin concurs a conducătorilor organizaţiilor de drept public din domeniile cercetării şi inovării aflate în subordine;
l) monitorizează organizaţiile de drept public din domeniile cercetării şi inovării aflate în subordine, precum şi activitatea conducătorilor acestora;
m) atrage mijloace din surse externe pentru dezvoltarea domeniilor cercetării şi inovării;
n) elaborează standarde minime pentru conferirea titlurilor ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice şi întocmeşte acte normative cu privire la recunoaşterea şi echivalarea titlurilor ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice obţinute în alte state, precum şi alte acte normative de reglementare a domeniului dat, pentru a fi prezentate Guvernului spre aprobare;
o) stabileşte denumirea domeniilor, ramurilor, profilurilor şi specialităţilor ştiinţifice în consultare cu Academia de Ştiinţe a Moldovei şi autorităţile publice centrale de resort;
p) alte atribuţii care decurg din prevederile cadrului normativ.”
21. Codul se completează cu articolul 691 cu următorul cuprins:
„Articolul 691. Atribuţiile Agenţiei Naţionale pentru Cercetare şi Dezvoltare
Agenţia Naţională pentru Cercetare şi Dezvoltare are următoarele atribuţii în domeniile cercetării, inovării şi dezvoltării:
a) implementează politica statului conform planurilor de acţiuni aprobate de Guvern în vederea implementării Programului naţional şi a strategiilor sectoriale;
b) administrează bugetul aprobat pentru finanţarea proiectelor, potrivit cadrului normativ;
c) gestionează fonduri naţionale în domeniul dezvoltării şi fonduri din programe bilaterale şi multilaterale lansate în cadrul acordurilor de cooperare cu organizaţii şi fundaţii internaţionale, conform deciziei Guvernului;
d) deleagă reprezentanţi în cadrul programelor bilaterale şi multilaterale lansate potrivit acordurilor de cooperare cu organizaţii şi fundaţii internaţionale;
e) organizează şi desfăşoară concursuri de proiecte, inclusiv asigură expertizarea şi evaluarea independentă a proiectelor înaintate la concursuri, în scopul distribuţiei fondurilor publice alocate pentru finanţarea proiectelor;
f) selectează pentru finanţare, în limitele bugetului aprobat şi conform planului de acţiuni aprobat de Guvern, proiectele prezentate la concurs, în urma evaluării efectuate de cercetători locali şi/sau străini, potrivit metodologiei de finanţare a proiectelor aprobate de Guvern;
g) organizează şi asigură contractarea proiectelor declarate cîştigătoare;
h) monitorizează implementarea proiectelor şi prezintă anual Guvernului rapoarte privind realizarea acestora;
i) prezintă organelor centrale de specialitate ale statului propuneri de perfecţionare a documentelor de politici şi a proiectelor de acte normative;
j) creează, menţine şi acordă acces publicului larg la baze de date în domeniile cercetării, inovării şi dezvoltării, inclusiv baze de date naţionale ale cercetătorilor naţionali şi internaţionali care participă la evaluarea proiectelor, baze de date naţionale cu toate componentele materiale ale infrastructurii publice din domeniile cercetării şi inovării şi echipamentul specializat aferent;
k) solicită de la instituţiile publice, organizaţiile din domeniile cercetării, inovării şi dezvoltării şi de la agenţii economici informaţii privind activităţile în domeniile cercetării, inovării şi dezvoltării;
l) promovează interesele statului asupra obiectelor proprietăţii intelectuale rezultate în cadrul proiectelor selectate pentru finanţare;
m) organizează selectarea prin concurs a administratorilor parcurilor ştiinţifico-tehnologice şi ai incubatoarelor de inovare;
n) monitorizează activitatea parcurilor ştiinţifico-tehnologice şi a incubatoarelor de inovare în care rezidenţii implementează proiecte de inovare şi transfer tehnologic, precum şi activitatea administratorilor acestora;
o) alte atribuţii care decurg din prevederile cadrului normativ.”
22. Articolele 71 şi 72 vor avea următorul cuprins:
„Articolul 71. Rolul Academiei de Ştiinţe în domeniile cercetării şi inovării
Academia de Ştiinţe a Moldovei este o instituţie publică de interes naţional, autonomă şi independentă de autorităţile publice, apolitică, care reuneşte personalităţi cu realizări deosebite în domeniile cercetării şi inovării, constituită pe o durată nedeterminată în condiţiile prezentului cod.
Articolul 72. Atribuţiile Academiei de Ştiinţe
Academia de Ştiinţe are următoarele atribuţii de bază:
a) exercită rolul de consultant strategic al Guvernului la stabilirea priorităţilor în domeniul cercetării fundamentale şi aplicative;
b) consultă, la solicitare, proiectele de acte normative în domeniile cercetării şi inovării;
c) elaborează previziuni privind dezvoltarea domeniilor cercetării şi inovării;
d) elaborează raportul asupra stării ştiinţei, care să reflecte politicile elaborate şi modul de implementare a acestora la nivel naţional;
e) consultă Guvernul la crearea şi dezvoltarea infrastructurii publice în domeniile cercetării şi inovării;
f) determină, în limitele mijloacelor aprobate, structura sa organizaţională;
g) organizează evenimente ştiinţifice naţionale şi internaţionale;
h) organizează alegerea membrilor titulari, membrilor corespondenţi, membrilor de onoare şi Doctorilor Honoris Causa, în conformitate cu Statutul Academiei de Ştiinţe şi cu alte acte normative;
i) stimulează creaţia ştiinţifică şi culturală;
j) susţine şi mediatizează rezultatele cercetării şi dezvoltării;
k) determină partenerii şi formele optime de cooperare, stabilind relaţii de colaborare cu instituţii şi organizaţii;
l) prezintă anual Guvernului raportul privind activitatea sa;
m) gestionează patrimoniul Academiei de Ştiinţe;
n) prestează servicii conform legislaţiei în vigoare;
o) alte atribuţii care decurg din prevederile cadrului normativ.”
23. Articolele 73–75 se abrogă.
24. Articolul 76 va avea următorul cuprins:
„Articolul 76. Membrii titulari, membrii corespondenţi şi membrii de onoare ai Academiei de Ştiinţe
(1) Membrii titulari, membrii corespondenţi şi membrii de onoare sînt aleşi pe viaţă de Adunarea generală a Academiei de Ştiinţe, potrivit propunerilor prezentate de secţiile de ştiinţe ale Academiei de Ştiinţe, în conformitate cu Statutul Academiei de Ştiinţe.
(2) Efectivul membrilor titulari şi membrilor corespondenţi se stabileşte în număr de 91 de persoane.
(3) În cazul pierderii cetăţeniei Republicii Moldova de către membrii titulari şi membrii corespondenţi ai Academiei de Ştiinţe, plata indemnizaţiei lunare viagere se suspendă.”
25. Articolul 77:
la litera h), cuvintele „Asambleei Academiei de Ştiinţe” se substituie cu cuvintele „Adunării generale a Academiei de Ştiinţe”;
litera m) va avea următorul cuprins:
„m) beneficiază de indemnizaţie lunară viageră. Modalitatea acordării indemnizaţiei lunare viagere se stabileşte de Guvern;”.
26. Articolul 78 va avea următorul cuprins:
„Articolul 78. Secţiile de ştiinţe ale Academiei de Ştiinţe
(1) În cadrul Academiei de Ştiinţe, în corespundere cu domeniile ştiinţifice, se constituie următoarele secţii:
a) ştiinţe ale vieţii;
b) ştiinţe exacte şi inginereşti;
c) ştiinţe sociale, economice, umanistice şi arte.
(2) Membrii secţiilor Academiei de Ştiinţe sînt:
a) membrii titulari ai Academiei de Ştiinţe;
b) membrii corespondenţi ai Academiei de Ştiinţe;
c) cîte 15 cercetători ştiinţifici din domeniile corespunzătoare ale secţiilor de ştiinţe, aleşi prin concurs, pentru o perioadă de 4 ani, pe baza unui regulament aprobat de Guvern.
(3) Persoanele menţionate la alin.(2) sînt membri ai unei singure secţii de ştiinţe.
(4) Secţiile de ştiinţe au următoarele atribuţii:
a) propun priorităţile în domeniile cercetării şi inovării conform domeniului de competenţă;
b) promovează dezvoltarea ştiinţei la nivel naţional în domeniul de competenţă;
c) promovează ştiinţa şi cultura, valorile şi principiile deontologice ale cercetării şi inovării;
d) organizează, la solicitarea organelor centrale de specialitate ale statului, cu participarea părţilor interesate, audierea publică a rezultatelor din cadrul proiectelor de cercetare şi inovare în domeniul de competenţă, inclusiv al celor finanţate din bugetul de stat;
e) contribuie la elaborarea raportului asupra stării ştiinţei, care să reflecte politicile elaborate şi modul de implementare a acestora la nivel naţional;
f) alte atribuţii în domeniile cercetării şi inovării care decurg din prevederile cadrului normativ şi Statutul Academiei de Ştiinţe.
(5) Conducătorul şi adjunctul conducătorului fiecărei secţii de ştiinţe sînt aleşi, pentru o perioadă de 4 ani, cu votul a 3/4 din membrii secţiei.
(6) Conducătorul secţiei de ştiinţe ocupă din oficiu funcţia de vicepreşedinte al Academiei de Ştiinţe.”
27. Articolele 79 şi 80 se abrogă.
28. Articolul 81 va avea următorul cuprins:
„Articolul 81. Adunarea generală a Academiei de Ştiinţe
(1) Adunarea generală a Academiei de Ştiinţe este organul reprezentativ suprem al acesteia, care întruneşte membrii secţiilor de ştiinţe.
(2) Sesiunile Adunării generale pot fi ordinare şi extraordinare. Sesiunile ordinare se convoacă cel puţin o dată pe an. Sesiunile extraordinare se convoacă la solicitarea preşedintelui Academiei de Ştiinţe, la cererea majorităţii membrilor Prezidiului Academiei de Ştiinţe, la solicitarea a cel puţin 1/2 din numărul membrilor Adunării generale sau la solicitarea a cel puţin două secţii de ştiinţe dintre cele nominalizate la art.78 alin.(1), în conformitate cu Statutul Academiei de Ştiinţe.
(3) Sesiunea Adunării generale este deliberativă dacă la ea participă cel puţin 2/3 din membrii acesteia, iar hotărîrile se aprobă cu votul majorităţii membrilor aleşi.
(4) Adunarea generală:
a) aprobă Statutul Academiei de Ştiinţe;
b) alege preşedintele Academiei de Ştiinţe şi secretarul ştiinţific general;
c) aprobă rapoartele secţiilor de ştiinţe privind dezvoltarea ştiinţei în domeniile de competenţă;
d) aprobă avizul Academiei de Ştiinţe asupra Programului naţional şi strategiilor sectoriale în domeniile cercetărilor fundamentale şi aplicative;
e) se expune asupra raportului anual elaborat de organul central de specialitate al statului care asigură elaborarea politicii naţionale în domeniile cercetării şi inovării privind activitatea de cercetare şi inovare;
f) aprobă, în coordonare prealabilă cu Ministerul Finanţelor, efectivul-limită de personal al aparatului administrativ al Prezidiului Academiei de Ştiinţe, precum şi structura Prezidiului;
g) consultă Guvernul în procesul de elaborare a metodologiei de finanţare instituţională;
h) consultă Guvernul în procesul de înfiinţare, reorganizare sau lichidare a infrastructurii publice în domeniile cercetării şi inovării;
i) asigură promovarea rezultatelor cercetării şi inovării în ţară şi peste hotare, precum şi stimularea interesului elevilor, studenţilor pentru studierea ştiinţelor şi realizarea carierei ştiinţifice;
j) aprobă raportul asupra stării ştiinţei care să reflecte politicile elaborate şi modul de implementare a acestora la nivel naţional;
k) alte atribuţii care decurg din prevederile cadrului normativ şi Statutul Academiei de Ştiinţe.”
29. Articolul 82:
la alineatul (1), cuvintele „Asamblee” şi „Asambleei” se substituie cu cuvintele „Adunarea generală” şi, respectiv, „Adunării generale”, iar textul „6 ani” – cu textul „4 ani”;
la alineatul (2):
literele a), b), f), h) şi j) se abrogă;
literele d) şi g) vor avea următorul cuprins:
„d) prezidează Adunarea generală şi Prezidiul Academiei de Ştiinţe;”
„g) coordonează elaborarea poziţiei Academiei de Ştiinţe asupra raportului anual prezentat de organul central de specialitate al statului care asigură elaborarea politicii naţionale în domeniile cercetării şi inovării privind activitatea în aceste domenii;”
alineatul (3) se abrogă.
30. Articolul 83 se abrogă.
31. La articolul 84 alineatul (1), cuvîntul „Asamblee” se substituie cu cuvintele „Adunarea generală”, iar textul „Secretarul ştiinţific general al Academiei de Ştiinţe este persoană cu funcţie de demnitate publică.” se exclude.
32. Articolele 85 şi 86 vor avea următorul cuprins:
„Articolul 85. Prezidiul Academiei de Ştiinţe
(1) Prezidiul Academiei de Ştiinţe (în continuare – Prezidiu) este organul executiv al Academiei de Ştiinţe, care activează în conformitate cu Statutul Academiei de Ştiinţe.
(2) În componenţa Prezidiului intră preşedintele Academiei de Ştiinţe, vicepreşedinţii şi secretarul ştiinţific general al Academiei de Ştiinţe.
(3) Şedinţele ordinare ale Prezidiului se convoacă conform planului anual, iar cele extraordinare – la necesitate, din iniţiativa preşedintelui Academiei de Ştiinţe sau a majorităţii membrilor Prezidiului.
(4) La şedinţele Prezidiului pot fi invitaţi, în funcţie de agendă, şi alţi specialişti, fără drept de vot.
(5) Hotărîrile Prezidiului se adoptă cu votul majorităţii membrilor.
(6) Prezidiul are un aparat administrativ.
Articolul 86. Atribuţiile Prezidiului
Prezidiul are următoarele atribuţii:
a) coordonează şi asigură elaborarea raportului asupra stării ştiinţei, care să reflecte politicile elaborate şi modul de implementare a acestora la nivel naţional;
b) convoacă sesiunile ordinare şi extraordinare ale Adunării generale în conformitate cu art.81;
c) propune acordarea distincţiilor de stat, a premiilor naţionale, a premiilor internaţionale, conferă distincţii şi titluri onorifice instituite de Academia de Ştiinţe, în conformitate cu Statutul Academiei de Ştiinţe şi cu prevederile cadrului normativ;
d) organizează concursuri pentru editarea publicaţiilor periodice, a monografiilor ştiinţifice şi pentru găzduirea manifestărilor ştiinţifice;
e) asigură utilizarea eficientă a bunurilor primite în gestiune;
f) prezintă, în modul şi termenele stabilite, rapoarte de activitate şi dări de seamă privind utilizarea mijloacelor bugetare;
g) propune, la solicitarea organelor centrale de specialitate ale statului şi a altor autorităţi administrative, cercetători ştiinţifici pentru activităţi ad-hoc consultative;
h) exercită alte atribuţii care decurg din prevederile cadrului normativ şi Statutul Academiei de Ştiinţe.”
33. Articolul 87 se abrogă.
34. Articolul 88 va avea următorul cuprins:
„Articolul 88. Personalul aparatului administrativ al Prezidiului
(1) Personalul aparatului administrativ al Prezidiului se angajează prin contract individual de muncă, conform legislaţiei muncii.
(2) Efectivul-limită de personal al aparatului administrativ al Prezidiului se aprobă de către Adunarea generală în coordonare prealabilă cu Ministerul Finanţelor.”
35. Articolul 89 se abrogă.
36. Denumirea capitolului VI va avea următorul cuprins:
„Capitolul VI
EVALUAREA ÎN DOMENIILE CERCETĂRII ŞI INOVĂRII”.
37. Textul „Secţiunea 1 Instituţia administraţiei publice centrale pentru acreditare şi atestare” se exclude.
38. Articolul 90 va avea următorul cuprins:
„Articolul 90. Autoritatea responsabilă de evaluarea organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării, a personalului ştiinţific şi ştiinţifico-didactic
Autoritatea responsabilă de evaluarea organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării, a personalului ştiinţific şi ştiinţifico-didactic este Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare, care este organizată de Guvern şi funcţionează în conformitate cu prevederile Codului educaţiei.”
39. Articolele 91 şi 92 se abrogă.
40. Articolul 93 va avea următorul cuprins:
„Articolul 93. Atribuţiile Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare
În domeniile cercetării şi inovării, Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare are următoarele atribuţii:
a) evaluează complex capacităţile organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării de a activa în vederea îndeplinirii misiunii asumate;
b) asigură implementarea politicii statului în domeniul evaluării personalului ştiinţific şi ştiinţifico-didactic, formează un sistem unic de stat de evaluare a acestuia şi asigură funcţionarea lui eficientă;
c) participă la elaborarea şi implementarea politicii şi strategiei statului în domeniul evaluării personalului ştiinţific şi ştiinţifico-didactic, formează un sistem unic de stat de evaluare a acestuia şi asigură funcţionarea lui eficientă;
d) participă la elaborarea actelor normative cu privire la recunoaşterea şi echivalarea actelor ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice obţinute în alte state, precum şi la elaborarea altor acte normative de reglementare a domeniului dat pentru a fi prezentate Guvernului spre aprobare;
e) confirmă titlurile ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice;
f) confirmă sau respinge decizia senatului instituţiei organizatoare de doctorat privind conferirea titlului ştiinţific de doctor şi a titlurilor ştiinţifico-didactice;
g) confirmă şi conferă titlul ştiinţific de doctor habilitat;
h) constituie, prin concurs, comisiile de experţi şi cooptează în comisiile de experţi, după caz, savanţi străini cu renume;
i) recunoaşte şi echivalează actele privind titlurile ştiinţifice ale cetăţenilor Republicii Moldova, precum şi ale celor străini, eliberate în alte state;
j) menţine în stare funcţională baza de date referitoare la persoanele care au obţinut titluri ştiinţifice şi titluri ştiinţifico-didactice, precum şi la persoanele care au dreptul de conducere de doctorat (teze de doctorat şi de doctor habilitat);
k) organizează conferinţe şi alte manifestări în domeniile de competenţă;
l) asigură transparenţa activităţii sale;
m) organizează expertiza dosarelor prezentate de candidaţii care doresc să obţină dreptul de conducere de doctorat;
n) participă la elaborarea de criterii şi instrucţiuni privind conferirea titlurilor ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice;
o) participă la elaborarea standardelor minime pentru conferirea titlurilor ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice;
p) organizează expertizarea tezelor de doctorat şi de doctor habilitat şi a obiectivităţii deciziilor emise de comisiile de susţinere a tezelor de doctorat şi de doctor habilitat;
q) monitorizează activitatea de evaluare a conducătorilor de doctorat din cadrul şcolilor doctorale;
r) retrage confirmarea titlului de doctor sau de doctor habilitat şi iniţiază procedurile de retragere a titlurilor de către instituţia emitentă dacă se atestă că titlul a fost acordat cu încălcări;
s) ţine registrul electronic al organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării şi al persoanelor cu titluri ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice;
t) exercită alte atribuţii care decurg din prevederile cadrului normativ.”
41. Articolele 94 şi 95 se abrogă.
42. Textul „Secţiunea a 2-a Acreditarea organizaţiilor din sfera ştiinţei şi inovării” se exclude.
43. Articolele 96–102 se abrogă.
44. Textul „Secţiunea a 3-a Atestarea cadrelor ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice de înaltă calificare” se exclude.
45. Articolele 103 şi 104 se abrogă.
46. Articolul 105 va avea următorul cuprins:
„Articolul 105. Finanţarea activităţilor de evaluare a personalului ştiinţific şi ştiinţifico-didactic
(1) Cheltuielile de examinare a dosarelor de evaluare pentru confirmarea titlurilor ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice, de acordare a dreptului de conducere de doctorat, inclusiv de expertiză, de examinare a contestaţiilor, se efectuează:
a) în cazul doctoranzilor, postdoctoranzilor, competitorilor organizaţiilor de drept public din domeniile cercetării şi inovării care şi-au făcut studiile cu finanţare de la bugetul de stat – din mijloacele alocate din bugetul de stat pentru asemenea activităţi;
b) în cazul persoanelor care şi-au făcut studiile în organizaţiile de drept public din domeniile cercetării şi inovării prin contract cu achitarea taxei, al cetăţenilor străini, competitorilor şi doctoranzilor organizaţiilor de drept privat şi organizaţiilor obşteşti din domeniile cercetării şi inovării – din contul acestor organizaţii sau din contul propriu al persoanelor interesate, în conformitate cu taxele aprobate de Guvern;
c) în cazul persoanelor care au absolvit programul de studii superioare de doctorat sau au finalizat programul de postdoctorat în organizaţiile de drept public din domeniile cercetării şi inovării, al competitorilor şi doctoranzilor care, pe parcursul a 2 ani după absolvirea doctoratului, nu au susţinut public teza – din contul propriu al persoanelor în cauză.
(2) Cheltuielile de perfectare şi eliberare a diplomelor, atestatelor şi certificatelor de recunoaştere şi echivalare a titlurilor ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice, de acordare a dreptului de conducere de doctorat, obţinute în străinătate, le suportă persoanele respective. Mărimea taxelor pentru examinarea şi perfectarea actelor ce atestă calificările ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice se aprobă de Guvern.”
47. La articolul 117:
denumirea va avea următorul cuprins:
„Articolul 117. Colectarea, stocarea şi diseminarea informaţiilor ştiinţifico-tehnologice”;
alineatul (1) se abrogă;
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Organul central de specialitate al statului care asigură elaborarea politicii naţionale în domeniile cercetării şi inovării formulează politica statului în domeniul informaţiilor ştiinţifico-tehnologice şi promovează activitatea organizaţiilor care colectează, prelucrează, stochează şi diseminează informaţii privind rezultatele activităţilor de cercetare şi inovare.”
articolul se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:
„(21) Autorităţile publice şi Academia de Ştiinţe contribuie şi participă la realizarea schimbului de informaţii ştiinţifico-tehnologice cu alte state în scopul utilizării informaţiilor pentru creşterea competitivităţii ţării.”
la alineatul (5), cuvintele „şi speciale” se exclud.
48. La articolul 121 alineatul (2), cuvintele „Academia de Ştiinţe” se substituie cu cuvîntul „fondator”.
49. La articolul 125:
alineatele (1)–(4) vor avea următorul cuprins:
„(1) Sursele de finanţare a domeniilor cercetării şi inovării sînt:
a) resursele bugetului public naţional;
b) veniturile colectate ale organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării, obţinute din:
- efectuarea lucrărilor şi prestarea serviciilor contra plată, în conformitate cu metodologia aprobată de Guvern;
- locaţiunea şi darea în arendă a patrimoniului public, în conformitate cu prevederile cadrului normativ;
- donaţii, sponsorizări şi alte mijloace băneşti intrate legal în posesia organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării;
c) resursele proiectelor finanţate din surse externe;
d) mijloacele organizaţiilor interesate de activitatea din domeniile cercetării şi inovării;
e) alte surse legale.
(2) În legea bugetului de stat sînt prevăzute distinct alocaţii pentru domeniile cercetării şi inovării.
(3) Finanţarea proiectelor din domeniile cercetării şi inovării se efectuează prin intermediul Agenţiei Naţionale pentru Cercetare şi Dezvoltare, în limitele alocaţiilor aprobate în acest scop prin legea bugetului de stat pentru anul respectiv.
(4) Statul asigură finanţarea domeniilor cercetării şi inovării în baza Programului naţional, a strategiilor sectoriale şi planurilor de acţiuni de implementare a acestora.”
la alineatul (5):
literele b)–d) vor avea următorul cuprins:
„b) finanţarea instituţională în domeniile cercetării şi inovării;
c) finanţarea instituţională a Academiei de Ştiinţe în baza regulamentului aprobat de Guvern;
d) organizarea de concursuri pentru selectarea şi finanţarea proiectelor din domeniile cercetării şi inovării;”
la litera i), cuvintele „consiliilor ştiinţifice specializate” se substituie cu cuvintele „consiliilor ştiinţifice de profil”;
alineatele (6) şi (10) se abrogă.
50. Articolul 126 va avea următorul cuprins:
„Articolul 126. Patrimoniul organizaţiilor de drept public din domeniile cercetării şi inovării
Pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de lege şi statutele lor, organizaţiile de drept public din domeniile cercetării şi inovării utilizează:
a) bunurile imobile transmise în folosinţă în baza hotărîrilor Guvernului;
b) bunurile mobile procurate din mijloace proprii sau transmise în folosinţă de fondator;
c) rezultatele activităţii intelectuale a angajaţilor organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării, veniturile din prestarea de servicii sau din efectuarea de lucrări pe bază contractuală;
d) bunurile obţinute din donaţii şi sponsorizări din partea persoanelor fizice şi juridice din ţară şi de peste hotare;
e) bunurile obţinute din alte surse legale.”
51. Denumirea capitolului IX va avea următorul cuprins:
„Capitolul IX
STATUTUL JURIDIC AL ORGANIZAŢIILOR DIN DOMENIILE CERCETĂRII ŞI INOVĂRII”.
52. Articolele 127–135 vor avea următorul cuprins:
„Articolul 127. Dispoziţii generale
(1) Organizaţiile din domeniile cercetării şi inovării pot fi de drept public sau de drept privat.
(2) Înfiinţarea, reorganizarea şi lichidarea organizaţiilor de drept public din domeniile cercetării şi inovării se efectuează în modul stabilit de cadrul normativ.
(3) Prin actul de înfiinţare sau de reorganizare a organizaţiilor de drept public din domeniile cercetării şi inovării se stabilesc denumirea, domeniul de activitate, sediul şi patrimoniul, de asemenea se aprobă statutul.
Articolul 128. Principalele funcţii ale organizaţiei din domeniile cercetării şi inovării
Organizaţia din domeniile cercetării şi inovării are următoarele funcţii:
a) efectuează cercetări ştiinţifice, lucrări experimentale şi tehnologice, orientate spre obţinerea şi implementarea în circuitul economic a unor produse, servicii şi procese noi sau perfecţionate;
b) elaborează tehnologii avansate în cadrul direcţiilor ştiinţifice ce ţin de domeniul de activitate al organizaţiei;
c) asigură formarea cadrelor de înaltă calificare ştiinţifică în parteneriat cu instituţiile de învăţămînt superior;
d) elaborează recomandări pentru utilizarea rezultatelor investigaţiilor şi contribuie la implementarea lor în economia naţională;
e) efectuează expertize şi avize, inclusiv contra plată, asupra materialelor ce ţin de profilul organizaţiei;
f) asigură echiparea tehnică şi organizarea procesului de producţie;
g) asigură testarea, certificarea şi standardizarea unor produse, servicii şi procese noi sau perfecţionate;
h) creează şi dezvoltă infrastructura domeniilor cercetării şi inovării;
i) finanţează activitatea din domeniile cercetării şi inovării, inclusiv prin investiţii în proiecte şi programe;
j) exercită alte funcţii care decurg din prevederile cadrului normativ.
Articolul 129. Atribuţiile organizaţiei din domeniile cercetării şi inovării
Organizaţia din domeniile cercetării şi inovării are următoarele atribuţii:
a) stabileşte structura sa şi mecanismele de funcţionare, conform prevederilor cadrului normativ, alege metodele de activitate;
b) îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu politica de stat în domeniile cercetării şi inovării şi cu tendinţele de dezvoltare a ştiinţei mondiale;
c) susţine şi dezvoltă baza tehnico-ştiinţifică şi cea experimentală;
d) beneficiază de dreptul la risc motivat în activitatea din domeniile cercetării şi inovării;
e) participă la diferite concursuri pentru obţinerea finanţării domeniilor cercetării şi inovării;
f) dezvoltă legături directe cu organizaţii similare din domeniile cercetării şi inovării din ţară şi din străinătate;
g) editează lucrări şi reviste ştiinţifice;
h) creează baze de date tehnico-ştiinţifice, organizează manifestări ştiinţifice naţionale şi internaţionale;
i) promovează activitatea de inovare şi stimulează valorificarea realizărilor ştiinţifice şi ştiinţifico-tehnologice;
j) participă la diferite programe ştiinţifice internaţionale şi încheie contracte cu organizaţii internaţionale;
k) deleagă colaboratorii, inclusiv peste hotare, în interes de serviciu sau la manifestări ştiinţifice;
l) stimulează creativitatea ştiinţifică, organizează cursuri de perfecţionare şi de recalificare a specialiştilor în domeniu, evaluează personalul, conform prevederilor cadrului normativ;
m) creează organizaţii experimentale, tehnologice şi de inovare, cu diverse forme de organizare şi finanţare, conform prevederilor cadrului normativ;
n) informează opinia publică, Academia de Ştiinţe şi autorităţile publice despre punctul său de vedere asupra problemelor dezvoltării ştiinţei şi societăţii;
o) antrenează în activitatea sa cetăţeni străini şi apatrizi;
p) exercită alte atribuţii care decurg din prevederile cadrului normativ.
Articolul 130. Responsabilitatea organizaţiei din domeniile cercetării şi inovării
(1) Organizaţia din domeniile cercetării şi inovării este responsabilă de:
a) relaţiile contractuale stabilite cu persoane juridice şi persoane fizice din ţară şi din străinătate;
b) protecţia şi valorificarea obiectelor proprietăţii intelectuale create de propriii angajaţi;
c) tehnica de securitate a muncii, conform prevederilor cadrului normativ;
d) menţinerea şi gestionarea patrimoniului;
e) alte responsabilităţi în domeniile cercetării şi inovării care decurg din prevederile cadrului normativ.
(2) Organizaţia de drept public din domeniile cercetării şi inovării este responsabilă de asigurarea accesului la infrastructura instituţiei al cercetătorilor ştiinţifici care implementează proiecte din domeniile cercetării şi inovării finanţate prin intermediul Agenţiei Naţionale pentru Cercetare şi Dezvoltare, în măsura deplină, în conformitate cu metodologia de finanţare a proiectelor din domeniile cercetării şi inovării, aprobată de Guvern.
Articolul 1301. Responsabilitatea grupurilor de cercetători ştiinţifici din domeniile cercetării şi inovării
Grupurile de cercetători ştiinţifici care implementează proiecte din domeniile cercetării şi inovării finanţate prin intermediul Agenţiei Naţionale pentru Cercetare şi Dezvoltare sînt responsabile de:
a) respectarea normelor de etică în activitatea de cercetare, inclusiv a celor legate de plagiat;
b) nivelul şi calitatea investigaţiilor sale ştiinţifice;
c) metodele şi mijloacele de activitate;
d) relaţiile contractuale stabilite cu persoane juridice şi persoane fizice din ţară şi din străinătate;
e) utilizarea cu bună-credinţă a infrastructurii oferite în cadrul proiectelor din domeniile cercetării şi inovării;
f) impactul cercetării asupra societăţii şi/sau asupra mediului;
g) alte responsabilităţi în domeniile cercetării şi inovării care decurg din prevederile cadrului normativ.
Articolul 131. Tipurile şi structura organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării
(1) În funcţie de statutul lor ştiinţific, organizatoric şi social, organizaţiile din domeniile cercetării şi inovării se împart în următoarele tipuri:
a) institut de cercetare;
b) întreprindere de cercetare;
c) întreprindere de inovare;
d) centru ştiinţific;
e) centru de inovaţie;
f) staţie ştiinţifică;
g) laborator ştiinţific independent;
h) instituţie de învăţămînt superior şi structuri ale acesteia în domeniile ştiinţei şi inovării;
i) asociaţie din domeniile ştiinţei şi inovării, cluster ştiinţifico-tehnologic şi cluster ştiinţifico-educaţional;
j) consorţiu;
k) fond ştiinţific;
l) fond de inovaţie;
m) instituţie financiară pentru susţinerea activităţii în domeniile cercetării şi inovării;
n) parc ştiinţifico-tehnologic, incubator de inovare şi tehnopolis;
o) muzeu ştiinţific;
p) bibliotecă ştiinţifică;
q) arhivă ştiinţifică;
r) editură ştiinţifică;
s) alte organizaţii din domeniile cercetării şi inovării.
(2) Structura persoanelor juridice din domeniile cercetării şi inovării, elaborată în conformitate cu priorităţile strategice ale domeniilor cercetării şi inovării, este aprobată de fondator.
Articolul 132. Crearea grupurilor de cercetători ştiinţifici, consorţiilor în domeniile cercetării şi inovării
(1) Pentru executarea unor proiecte din domeniile cercetării şi inovării, cercetătorii ştiinţifici se pot asocia în grupuri de cercetători ştiinţifici pe durata implementării proiectelor.
(2) Pot crea grupuri de cercetători ştiinţifici, consorţii în domeniile cercetării şi inovării persoanele fizice şi persoanele juridice cu orice tip de proprietate şi formă juridică de organizare, inclusiv din afara Republicii Moldova.
(3) Conducătorul grupului de cercetători ştiinţifici este ales de membrii acestuia.
(4) Proiectele din domeniile cercetării şi inovării vor fi depuse în numele organizaţiei în care activează conducătorul grupului de cercetători ştiinţifici.
Articolul 133. Personalul organizaţiei din domeniile cercetării şi inovării
(1) Activitatea organizaţiei din domeniile cercetării şi inovării este exercitată de următoarele categorii de personal:
a) personal ştiinţific şi ştiinţifico-didactic;
b) personal auxiliar;
c) personal de conducere.
(2) Statutul juridic al personalului din domeniile cercetării şi inovării se stabileşte de fiecare organizaţie, în funcţie de profilul şi domeniul ei de activitate, conform cadrului normativ.
Articolul 134. Conducerea organizaţiei din domeniile cercetării şi inovării
(1) Modalitatea de alegere şi structura conducerii organizaţiei de drept privat din domeniile cercetării şi inovării se stabilesc prin statutul organizaţiei.
(2) Conducerea organizaţiei de drept public din domeniile cercetării şi inovării se alege de fondator pe bază de concurs.
(3) Conducerea organizaţiei de drept public din domeniile cercetării şi inovării asigură accesul la infrastructura instituţiei al grupurilor de cercetători ştiinţifici care implementează proiecte din domeniile cercetării şi inovării finanţate prin intermediul Agenţiei Naţionale pentru Cercetare şi Dezvoltare în conformitate cu metodologia de finanţare a proiectelor din domeniile cercetării şi inovării, aprobată de Guvern.
(4) Conducerea organizaţiilor de drept public din domeniile cercetării şi inovării este responsabilă de activitatea organizaţiei, de buna administrare a resurselor umane, materiale şi financiare, conform cadrului normativ.
(5) Conducerea organizaţiilor din domeniile cercetării şi inovării prezintă, în modul şi în termenele stabilite, rapoarte de activitate, date statistice despre activitatea organizaţiei, dări de seamă privind utilizarea banilor publici.
Articolul 135. Ocuparea funcţiilor ştiinţifice şi auxiliare în organizaţiile din domeniile cercetării şi inovării
(1) Numărul de funcţii ştiinţifice şi de funcţii auxiliare ale organizaţiei de drept public din domeniile cercetării şi inovării se aprobă de către fondator.
(2) Funcţiile ştiinţifice ale organizaţiei de drept public din domeniile cercetării şi inovării se ocupă pe bază de concurs, organizat de conducerea acesteia, în conformitate cu legislaţia muncii.
(3) Concursul pentru ocuparea funcţiei ştiinţifice în organizaţia de drept public din domeniile cercetării şi inovării este transparent şi se anunţă în mijloacele naţionale de informare în masă. La concurs poate lua parte orice persoană care întruneşte condiţiile stabilite de cadrul normativ.”
53. Articolele 136 şi 137 se abrogă.
54. Articolul 138 va avea următorul cuprins:
„Articolul 138. Atribuţiile conducătorului organizaţiei din domeniile cercetării şi inovării
Atribuţiile conducătorului organizaţiei din domeniile cercetării şi inovării se stabilesc de către fondator, în conformitate cu prezentul cod şi cadrul normativ.”
55. Articolele 139–147 se abrogă.
56. Articolul 148:
alineatul (2) se abrogă;
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Cercetătorii ştiinţifici se pot constitui în grupuri, organizaţii (asociaţii) obşteşti, se pot angaja la organizaţii din domeniile cercetării şi inovării cu orice tip de proprietate şi formă juridică de organizare, în conformitate cu cadrul normativ.”
57. La articolul 150, alineatul (1) se completează în final cu cuvintele „şi ale cadrului normativ”.
58. La articolul 151:
denumirea va avea următorul cuprins:
„Articolul 151. Pregătirea şi perfecţionarea cercetătorului ştiinţific”;
alineatul (3) se abrogă.
59. La articolul 152:
alineatele (1)–(4) vor avea următorul cuprins:
„(1) Pentru ocuparea funcţiei de cercetător ştiinţific stagiar sînt necesare studii superioare de masterat sau rezidenţiat şi aptitudini de cercetare.
(2) Pentru ocuparea funcţiei de cercetător ştiinţific, pe lîngă întrunirea cerinţelor specificate la alin.(1), candidatul trebuie să prezinte publicaţiile în revistele ştiinţifice de specialitate.
(3) Pentru ocuparea funcţiei de cercetător ştiinţific superior, candidatul trebuie să posede titlul ştiinţific de doctor sau doctor habilitat în profilul postului, vechime în muncă în domeniile cercetării şi inovării de cel puţin 3 ani, să prezinte publicaţii în revistele ştiinţifice naţionale şi internaţionale de specialitate.
(4) Pentru ocuparea funcţiei de cercetător ştiinţific coordonator, candidatul trebuie să posede titlul ştiinţific de doctor sau doctor habilitat în profilul postului, vechime în muncă în domeniile cercetării şi inovării de cel puţin 5 ani, să prezinte publicaţii de valoare în revistele ştiinţifice naţionale şi internaţionale de specialitate.”
la alineatul (6), cuvintele „grad ştiinţific de doctor habilitat, titlu ştiinţific de profesor-cercetător” se substituie cu cuvintele „titlu ştiinţific de doctor habilitat, grad ştiinţific de profesor cercetător”;
la alineatul (7), după cuvintele „contract individual de muncă” se introduc cuvintele „sau contract de prestare a serviciilor”.
60. Articolul 153 se abrogă.
61. Articolul 154:
litera f) va avea următorul cuprins:
„f) să utilizeze baza tehnico-materială a organizaţiilor de drept public din domeniile cercetării şi inovării pentru implementarea proiectelor finanţate de Agenţia Naţională pentru Cercetare şi Dezvoltare;”
articolul se completează cu litera f1) cu următorul cuprins:
„f1) să implementeze proiectele conform conceptului aprobat de Agenţia Naţională pentru Cercetare şi Dezvoltare;”
la litera h), după cuvintele „membru al” se introduce cuvîntul „grupurilor,”;
la litera j), cuvintele „consiliului ştiinţific specializat” se substituie cu cuvintele „consiliului ştiinţific de profil”, iar cuvîntul „atestare” se substituie cu cuvîntul „evaluare”;
litera l) se completează în final cu textul „ , inclusiv în cadrul Academiei de Ştiinţe”.
62. Articolul 157:
denumirea va avea următorul cuprins:
„Articolul 157. Retribuirea muncii cercetătorului ştiinţific din organizaţiile de drept public din domeniile cercetării şi inovării în cadrul finanţării instituţionale”;
alineatul (2) se abrogă;
alineatul (5) va avea următorul cuprins:
„(5) Cercetătorul ştiinţific care activează în organizaţia din domeniile cercetării şi inovării, finanţată de la bugetul de stat, şi deţine titlul ştiinţific de doctor habilitat şi/sau titlul ştiinţifico-didactic de profesor universitar, şi/sau titlul ştiinţific de profesor cercetător beneficiază de un spor lunar de cel puţin 1100 de lei, iar cel care deţine titlul ştiinţific de doctor şi/sau titlul ştiinţifico-didactic de conferenţiar universitar, şi/sau titlul ştiinţific de conferenţiar cercetător beneficiază de un spor lunar de cel puţin 600 de lei. Sporul se indexează anual, conform legii bugetare anuale, şi se plăteşte pe baza rezultatelor evaluării ce confirmă eficienţa activităţii cercetătorului vizat.”
63. Anexele nr.1–3 se abrogă.
64. În textul codului, cuvintele „sfera ştiinţei şi inovării” şi „sferei ştiinţei şi inovării” se substituie cu cuvintele „domeniile cercetării şi inovării” şi, respectiv, „domeniilor cercetării şi inovării”.
Art.II. – Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.319–324, art.634), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 18, alineatul (9) se abrogă.
2. Articolul 115:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare este o autoritate administrativă în subordinea Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării, instituită de Guvern, finanţată din bugetul de stat şi din venituri proprii.”
alineatul (2) se completează cu literele e1) şi e2) cu următorul cuprins:
„e1) acreditează instituţiile şi asigură calitatea în învăţămîntul general;
e2) evaluează modul de realizare a Curriculumului naţional şi administrează examenele şi evaluările în învăţămîntul general;”
la alineatul (7), după cuvintele „Consiliului de conducere,” se introduc cuvintele „numit în funcţie de Guvern,”;
alineatele (9) şi (10) se abrogă;
alineatul (12) va avea următorul cuprins:
„(12) Modul de funcţionare a Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare, atribuţiile preşedintelui, vicepreşedintelui, secretarului general şi ale comisiilor de profil, condiţiile, procedurile de selectare şi desemnare a acestora, structura şi efectivul-limită ale aparatului administrativ, metodologia de calculare a taxelor, precum şi taxele percepute pentru procedurile de evaluare se stabilesc prin regulamentul aprobat de Guvern.”
3. La articolul 116, alineatele (5) şi (6) vor avea următorul cuprins:
„(5) Finanţarea de la bugetul de stat a proiectelor de cercetare, dezvoltare şi inovare, de creaţie artistică şi sport se efectuează exclusiv pe bază de concurs, organizat de Agenţia Naţională pentru Cercetare şi Dezvoltare.
(6) Instituţiile de învăţămînt superior pot beneficia de finanţare instituţională pentru domeniile cercetării şi inovării în conformitate cu prevederile Codului cu privire la ştiinţă şi inovare.”
4. În textul codului, cuvintele „Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Profesional” şi „Inspectoratul Şcolar Naţional”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare” la forma gramaticală corespunzătoare.
Art.III. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la expirarea a 4 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
(2) Din momentul publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a prezentei legi, calitatea de fondator a Academiei de Ştiinţe a Moldovei în organizaţiile de drept public din domeniile cercetării şi inovării se transferă organului central de specialitate al statului care asigură elaborarea politicii naţionale în domeniile cercetării şi inovării.
(3) Guvernul, în termen de 4 luni de la data publicării prezentei legi:
a) va prezenta Parlamentului propuneri pentru aducerea legislaţiei în concordanţă cu prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;
c) va asigura elaborarea şi aprobarea actelor normative prevăzute de prezenta lege;
d) va dispune republicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a Codului cu privire la ştiinţă şi inovare nr.259/2004, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cele operate prin prezenta lege, şi cu renumerotarea elementelor acestuia.
(4) Se modifică denumirea Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Profesional în Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare, care se reorganizează prin absorbţia Inspectoratului Şcolar Naţional şi a Consiliului Naţional pentru Acreditare şi Atestare, devenind succesor de drepturi şi obligaţii ale acestora.
(5) Preşedintele Consiliului de conducere în exerciţiu al Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Profesional îşi îndeplineşte funcţia pînă la desemnarea în funcţie a noului preşedinte al Consiliului de conducere al Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare.
(6) Patrimoniul Inspectoratului Şcolar Naţional şi al Consiliului Naţional pentru Acreditare şi Atestare se transmite Agenţiei Naţionale de Asigurare a Calităţii în Educaţie şi Cercetare.
(7) Disponibilizarea personalului în legătură cu reorganizarea Inspectoratului Şcolar Naţional şi a Consiliului Naţional pentru Acreditare şi Atestare, în cazul imposibilităţii transferului acestuia, se va efectua în conformitate cu Legea nr.158/2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public şi cu legislaţia muncii.
(8) Academia de Ştiinţe a Moldovei şi alte instituţii publice, în termen de o lună după intrarea în vigoare a actelor normative menţionate la alin.(3), vor aduce actele sale interne în concordanţă cu prevederile prezentei legi.
(9) Conducerea Academiei de Ştiinţe a Moldovei – preşedintele, prim-vicepreşedintele, vicepreşedinţii şi secretarul ştiinţific general – îşi exercită funcţiile pentru perioada pentru care au fost aleşi.
(10) Persoanele care, la momentul intrării în vigoare a prezentei legi, deţin statutul de membru titular sau de membru corespondent al Academiei de Ştiinţe a Moldovei îşi păstrează dreptul de a beneficia de indemnizaţie lunară viageră, indexată anual prin legea bugetului de stat, în cuantum de cel puţin 2500 de lei pentru membrii corespondenţi şi de cel puţin 4000 de lei pentru membrii titulari.
(11) Proiectele din domeniile cercetării şi inovării aflate în curs de implementare la data intrării în vigoare a prezentei legi se execută în baza prevederilor legale în vigoare la data iniţierii acestora.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Andrian CANDU
|
Nr.190. Chişinău, 21 septembrie 2017. |
