vineri, 1 iulie 2022
36/17.03.2016 Legea comunicaţiilor poştale

L E G E A

comunicaţiilor poştale

 

nr. 36  din  17.03.2016

 

Monitorul Oficial nr.114-122/225 din 29.04.2016

 

* * *

C U P R I N S

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Scopul legii

Articolul 2. Noţiuni principale

 

Capitolul II

ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ ÎN DOMENIUL COMUNICAŢIILOR POŞTALE

Articolul 3. Organul central de specialitate al administraţiei publice

Articolul 4. Autoritatea de reglementare

Articolul 5. Furnizarea informaţiei

Articolul 6. Politica filatelică

Articolul 7. Limitarea sau suspendarea furnizării serviciilor poştale

 

Capitolul III

SERVICII POŞTALE ŞI SERVICII DE PLĂŢI POŞTALE

Articolul 8. Reglementarea furnizării serviciilor poştale

Articolul 9. Furnizarea serviciilor poştale

Articolul 10. Identificarea furnizorilor de servicii poştale

Articolul 11. Trimiteri poştale neadmise în reţeaua furnizorului de serviciu poştal universal. Interdicţii

Articolul 12. Tarife

Articolul 13. Reclamaţii

Articolul 14. Responsabilitatea furnizorilor de servicii poştale

Articolul 15. Responsabilitatea expeditorului

Articolul 16. Refuzul recepţionării trimiterilor poştale

Articolul 17. Drepturile furnizorilor de servicii poştale

Articolul 18. Secretul corespondenţei

Articolul 19. Trimiteri poştale nereclamate

Articolul 20. Utilizarea partajată a reţelelor poştale

 

Capitolul IV

SERVICIUL POŞTAL UNIVERSAL

Articolul 21. Accesul la serviciul poştal universal

Articolul 22. Serviciile poştale din sfera serviciului poştal universal

Articolul 23. Finanţarea serviciului poştal universal

Articolul 24. Cerinţe la furnizarea serviciilor poştale din sfera serviciului poştal universal

Articolul 25. Furnizorul de serviciu poştal universal

Articolul 26. Servicii poştale de bază

Articolul 27. Servicii suplimentare

Articolul 28. Abrogat

Articolul 29. Plăţi poştale

Articolul 30. Cheltuieli terminale

Articolul 31. Particularităţile contabilităţii furnizorului de serviciu poştal universal

Articolul 32. Asigurarea cu spaţii pentru furnizarea serviciilor poştale din sfera serviciului poştal universal

 

Capitolul V

REGIMUL DE AUTORIZARE GENERALĂ

Articolul 33. Regimul de autorizare generală

Articolul 34. Notificarea

Articolul 35. Condiţiile notificării

Articolul 36. Plata de reglementare şi monitorizare

Articolul 37. Abrogat

Articolul 38. Sancţiuni

Articolul 39. Derogări

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 40. Dispoziţii finale şi tranzitorii

Articolul 41. Abrogat

 

 

 

Notă: În textul legii, cuvintele „reţea poştală publică”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „reţea poştală” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 01.09.2021

 

Parlamentul adoptă prezenta lege organică.

Prezenta lege transpune Directiva 97/67/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 decembrie 1997 privind normele comune pentru dezvoltarea pieţei interne a serviciilor poştale ale Comunităţii şi îmbunătăţirea calităţii serviciului, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene L 15 din 21 ianuarie 1998; Directiva 2002/39/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 10 iunie 2002 de modificare a Directivei 97/67/CE privind continuarea deschiderii spre concurenţă a serviciilor poştale ale Comunităţii, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene L 176 din 5 iulie 2002; Directiva 2008/6/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 februarie 2008 de modificare a Directivei 97/67/CE cu privire la realizarea integrală a pieţei interne a serviciilor poştale ale Comunităţii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 52 din 27 februarie 2008.

[Clauza de armonizare introdusă prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

Capitolul I

DISPOZIŢII GENERALE

Articolul 1. Scopul legii

(1) Prezenta lege stabileşte principalele norme şi condiţii de activitate în domeniul comunicaţiilor poştale, cadrul legal pentru furnizarea serviciilor poştale şi asigurarea accesului la serviciul poştal universal, relaţiile dintre furnizorii de servicii poştale şi utilizatorii serviciilor poştale, drepturile şi obligaţiile statului, persoanelor fizice şi juridice.

(2) Prezenta lege reglementează:

a) activitatea în domeniul comunicaţiilor poştale a furnizorilor de servicii poştale, indiferent de tipul lor de proprietate;

b) mecanismul de finanţare a serviciului poştal universal în condiţii care să garanteze furnizarea permanentă a acestui serviciu.

[Art.1 modificat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 01.09.2021]

 

Articolul 2. Noţiuni principale

În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni principale semnifică:

autoritate de reglementare – organism căruia statul îi încredinţează funcţiile de reglementare ce intră sub incidenţa domeniului de aplicare a prezentei legi;

autorizare generală – regim juridic care stabileşte drepturi şi obligaţii specifice domeniului comunicaţiilor poştale şi care permite furnizarea serviciilor poştale şi, după caz, stabilirea şi operarea reţelelor poştale pentru furnizarea unor astfel de servicii, fără a presupune obţinerea unei decizii explicite din partea autorităţii de reglementare înainte de a exercita drepturile care decurg din această autorizare;

cecograme – trimiteri poştale cecografice prezentate deschise, clişee care poartă însemne ale cecografiei, înregistrări sonore şi pe hîrtie specială destinate numai pentru folosinţa nevăzătorilor, dacă sînt expediate de sau către o instituţie pentru nevăzători;

cerinţe esenţiale – condiţii generale, fără caracter economic, prin care se impun cerinţe pentru furnizarea serviciilor poştale, constînd în: respectarea confidenţialităţii corespondenţei, asigurarea securităţii reţelei poştale în ceea ce priveşte transportul produselor periculoase, respectarea condiţiilor de angajare, a sistemelor de securitate socială prevăzute în actele normative şi de reglementare şi/sau de contractul colectiv negociat între partenerii sociali, în conformitate cu legislaţia, precum şi, în cazuri justificate, protecţia datelor, protecţia mediului şi respectarea normelor de planificare a teritoriului. Protecţia datelor include protecţia datelor cu caracter personal, confidenţialitatea informaţiilor transmise sau stocate şi protecţia dreptului la viaţa privată;

cheltuieli terminale – remunerarea furnizorului de serviciu poştal universal pentru distribuirea poştei internaţionale ce intră pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Poştale Universale şi cuprinde trimiteri poştale din alt stat membru al Uniunii Poştale Universale;

colete poştale – bunuri, cu sau fără valoare comercială, expediate prin reţelele poştale;

comunicaţii poştale – sistem tehnologic de unităţi şi itinerare poştale care asigură recepţionarea, prelucrarea, transportul şi distribuirea trimiterilor poştale, precum şi prestarea serviciilor de plăţi poştale;

destinatar – persoană fizică sau juridică pe adresa căreia este expediată o trimitere poştală;

distribuirea publicaţiilor periodice – interacţiunea dintre furnizorul de servicii poştale, edituri şi destinatari, care constă în recepţionarea, prelucrarea, transportul publicaţiilor periodice şi distribuirea acestora către destinatari. Relaţia dată este stabilită pe bază contractuală;

efecte poştale – plicuri, aerograme sau cărţi poştale cu marcă fixă (imprimată), constituind întreguri poştale;

expeditor – persoană fizică sau juridică care introduce trimiterea poştală în reţeaua poştală personal sau prin intermediul unei persoane terţe;

francare – modalitate de atestare a plăţii anticipate a tarifelor poştale prin utilizarea mărcilor poştale, a etichetelor autoadezive sau a impresiunilor obţinute prin tipărire sau ştampilare;

furnizor de servicii poştale – persoană fizică sau juridică, înregistrată în calitate de întreprinzător, care furnizează unul sau mai multe servicii poştale, precum şi alte servicii conexe acestora;

furnizor de serviciu poştal universal – furnizor de servicii poştale care prestează servicii poştale din sfera serviciului poştal universal;

marcă poştală – imprimat de valoare emis şi pus în circulaţie exclusiv sub autoritatea statului, ca atribut al suveranităţii acestuia, constituind dovada francării corespunzătoare valorii sale intrinsece atunci cînd este aplicat pe o trimitere poştală în conformitate cu actele Uniunii Poştale Universale;

notificare – declaraţie, depusă de către o persoană fizică sau juridică către autoritatea de reglementare, ce cuprinde intenţia de a furniza servicii poştale şi un set minim de informaţii necesare pentru a ţine Registrul public al furnizorilor de servicii poştale;

oficiu poştal – unitate poştală deschisă publicului pentru prestarea serviciilor poştale;

publicaţie periodică – ziar, revistă, almanah, buletin sau altă publicaţie cu o denumire permanentă, care apare de două sau de mai multe ori pe parcursul unui an;

publicitate prin poştă – trimiteri poştale care urmează să fie transportate şi livrate la adresa indicată de expeditor pe trimiterea în sine sau pe ambalajul acesteia, constînd exclusiv în materiale de publicitate sau de marketing care conţin mesaje identice, cu excepţia numelui, adresei şi numărului de identificare a destinatarului, dacă aceste trimiteri sînt expediate unui număr semnificativ de destinatari, stabilit de autoritatea de reglementare. Nu constituie publicitate prin poştă:

- facturile, chitanţele, situaţiile financiare şi alte mesaje cu un conţinut diferit;

- trimiterile poştale care conţin, în afară de publicitate prin poştă, alte trimiteri în acelaşi ambalaj;

puncte de acces – instalaţii fizice, inclusiv cutiile poştale, puse la dispoziţia publicului fie pe drumuri publice, fie în localurile furnizorului de serviciu poştal universal, prin intermediul cărora trimiterile poştale pot fi introduse de utilizatori în reţeaua poştală;

reţea poştală – sistem de organizare şi de resurse de orice fel utilizate de furnizorul de serviciu poştal universal, în special pentru:

- colectarea trimiterilor poştale de la punctele de acces de pe întreg teritoriul ţării;

- sortarea la centrul de sortare şi transportul trimiterilor poştale;

- distribuirea trimiterilor poştale la adresele indicate pe acestea;

servicii de plăţi poştale internaţionale – servicii de plăţi poştale privind:

- serviciul de mandate poştale şi serviciul de virament poştal prestate în baza acordurilor internaţionale bilaterale încheiate în conformitate cu Aranjamentul Uniunii Poştale Universale privind serviciile poştale de plată la care Republica Moldova este parte;

- serviciile aferente transferurilor internaţionale de mijloace băneşti;

- serviciile de intermediere a transferurilor internaţionale de mijloace băneşti;

servicii financiare şi de plată – furnizarea serviciilor financiare şi de plată în conformitate cu Legea nr.114 din 18 mai 2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică;

servicii poştale – servicii destinate publicului, constînd în colectarea, ambalarea (în caz de necesitate), sortarea, transportul trimiterilor poştale şi distribuirea sau înmînarea acestora destinatarilor;

servicii poştale electronice – servicii destinate publicului, care implică transmiterea, distribuirea şi stocarea mesajelor şi a informaţiilor electronice de către furnizorul de serviciu poştal universal;

serviciu de curierat – colectarea, recepţionarea trimiterilor poştale şi predarea acestora prin intermediul curierului, la adresa destinatarului, personal către acesta sau către persoana autorizată să primească trimiterea poştală;

serviciu de mandate poştale – serviciu de recepţionare, prelucrare, transportare (transmitere) şi distribuire sau înmînare a mijloacelor băneşti prin reţeaua poştală sau căile de comunicaţii electronice;

serviciu de plăţi poştale – ansamblu de activităţi ale furnizorilor de servicii poştale privind prestarea:

- serviciului de mandate poştale şi serviciului de virament poştal;

- serviciilor aferente transferurilor de mijloace băneşti;

- serviciilor de intermediere a transferurilor de mijloace băneşti;

serviciu de poştă rapidă – serviciu poştal care presupune, în mod cumulativ:

- colectarea, recepţionarea trimiterilor poştale cu eliberarea, de către furnizorul de servicii poştale, expeditorului a unui document care atestă data şi ora depunerii, precum şi tariful;

- transportul cel mai rapid posibil al trimiterii poştale;

- predarea trimiterii poştale, la adresa destinatarului, personal către acesta sau către persoana autorizată să primească trimiterea poştală;

serviciu de trimitere contra ramburs – serviciu poştal a cărui particularitate constă în achitarea de către destinatar expeditorului, prin intermediul reţelei poştale, a contravalorii bunului care face obiectul trimiterii poştale;

serviciu de trimitere cu predare atestată – serviciu poştal a cărui particularitate constă în faptul că, la recepţionarea trimiterii, expeditorului i se eliberează o chitanţă, trimiterea se înmînează destinatarului contra semnătură, dar nu se oferă garanţii împotriva riscurilor de pierdere, furt sau deteriorare;

serviciu de trimitere cu valoare declarată – serviciu poştal a cărui particularitate constă în asigurarea trimiterii poştale împotriva pierderii, furtului sau deteriorării pentru o sumă egală cu valoarea declarată de expeditor;

serviciu de trimitere recomandată – serviciu poştal a cărui particularitate constă în oferirea unei garanţii împotriva riscurilor de pierdere, furt sau deteriorare a trimiterii poştale, recepţionată fără evaluarea conţinutului, şi în eliberarea expeditorului, după caz, la cerere, a unei dovezi de înmînare a trimiterii poştale şi de distribuire la destinatar;

serviciu de virament poştal – serviciu de transfer al mijloacelor băneşti de pe contul bancar al expeditorului pe contul bancar al destinatarului;

serviciu poştal universal – furnizare permanentă a unui set de servicii poştale, de o calitate determinată, în toate localităţile de pe teritoriul ţării, la preţuri accesibile pentru toţi utilizatorii;

tarif special – tarif aplicat de furnizorul de serviciu poştal universal pentru serviciile poştale din sfera serviciului poştal universal, pe care acesta are obligaţia să le presteze, calculat cu respectarea principiilor transparenţei şi nediscriminării;

trimitere de corespondenţă – comunicare în formă scrisă, tipărită sau înregistrată pe orice fel de suport fizic, care urmează să fie transportată şi distribuită la adresa indicată de expeditor pe acest suport sau pe ambalajul acestuia. Cărţile, cataloagele, ziarele şi publicaţiile periodice nu sînt considerate trimiteri de corespondenţă;

trimitere expresă – trimitere care este colectată, ambalată, transmisă şi distribuită prin mijloace fizice într-un mod cît mai rapid posibil;

trimitere poştală – bun avînd înscrisă o adresă la care urmează să fie distribuit de furnizorul de servicii poştale. Din această categorie fac parte trimiterile de corespondenţă, precum şi imprimate (cărţi, cataloage, ziare, publicaţii periodice) şi colete poştale conţinînd bunuri cu sau fără valoare comercială;

trimitere poştală internaţională – trimitere poştală expediată de pe teritoriul Republicii Moldova la o adresă care nu se află pe teritoriul acesteia sau expediată din afara Republicii Moldova la o adresă aflată pe teritoriul acesteia;

utilizator – persoană fizică sau juridică care beneficiază de servicii poştale în calitate de expeditor sau destinatar.

[Art.2 modificat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

Capitolul II

ADMINISTRAŢIA PUBLICĂ ÎN DOMENIUL COMUNICAŢIILOR POŞTALE

Articolul 3. Organul central de specialitate al administraţiei publice

(1) Organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul comunicaţiilor poştale (în continuare – organul central de specialitate) este Ministerul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale.

(2) Organul central de specialitate elaborează şi promovează politica statului în domeniul comunicaţiilor poştale în baza principiilor transparenţei, obiectivităţii, nediscriminării, liberalizării progresive şi protecţiei interesului public, asigurând realizarea şi evaluarea acesteia prin:

a) elaborarea documentelor de politici, precum şi a proiectelor de acte normative în domeniul comunicaţiilor poştale;

b) elaborarea şi înaintarea spre aprobare Guvernului a standardelor de calitate în ceea ce priveşte serviciile din sfera serviciului poştal universal;

c) aprobarea planurilor anuale ale emisiunilor de mărci şi efecte poştale, conform regulamentului aprobat de Guvern;

d) elaborarea şi înaintarea spre aprobare Guvernului a caracteristicilor reţelei poştale a furnizorului de serviciu poştal universal;

e) elaborarea şi înaintarea spre aprobare Guvernului a modului şi a condiţiilor de folosire a reţelelor poştale pentru necesităţile apărării şi securităţii naţionale în caz de forţă majoră şi de stare excepţională;

f) asigurarea îndeplinirii obligaţiilor ce rezultă din actele Uniunii Poştale Universale şi din alte tratate şi convenţii vizând comunicaţiile poştale la care Republica Moldova este parte;

g) cooperarea cu autorităţile poştale străine şi reprezentarea Guvernului în organizaţiile poştale internaţionale în limitele competenţelor sale.

[Art.3 modificat prin Legea nr.156 din 09.06.2022, în vigoare 01.07.2022]

[Art.3 modificat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

[Art.3 modificat prin Legea nr.79 din 24.05.2018, în vigoare 15.06.2018]

 

Articolul 4. Autoritatea de reglementare

(1) Autoritatea de reglementare în domeniul comunicaţiilor poştale (în continuare – autoritate de reglementare) este Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, creată în temeiul Legii comunicaţiilor electronice nr.241-XVI din 15 noiembrie 2007. Autoritatea de reglementare are statut de persoană juridică cu buget autonom, fiind independentă operaţional de operatorii poştali.

(2) Autoritatea de reglementare, în conformitate cu prevederile prezentei legi, reglementează piaţa serviciilor poştale, exercitînd următoarele funcţii:

a) punerea în aplicare a documentelor de politici în domeniul comunicaţiilor poştale;

b) elaborarea şi adoptarea documentelor de reglementare în condiţiile prezentei legi;

c) implementarea şi aplicarea regimului de autorizare generală stabilit prin prezenta lege;

d) supravegherea şi controlul îndeplinirii obligaţiilor impuse furnizorului de serviciu poştal universal, precum şi controlul respectării condiţiilor regimului de autorizare generală de către furnizorii de servicii poştale;

 

[Lit.e) alin.(2) art.4 abrogată prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 01.09.2021]

 

f) elaborarea şi aprobarea metodologiei de stabilire a tarifelor;

g) aprobarea, în mod transparent şi public, a tarifelor pentru serviciile poştale din sfera serviciului poştal universal, precum şi a tarifelor aplicate pentru utilizarea reţelei poştale, în conformitate cu metodologia de stabilire a tarifelor;

h) stabilirea principiilor şi regulilor de utilizare a reţelei poştale a furnizorului de serviciu poştal universal;

i) solicitarea de la furnizorul de serviciu poştal universal a informaţiilor privind costurile aferente serviciului poştal universal;

j) exercitarea controlului performanţelor serviciului poştal universal şi a controlului respectării standardelor de calitate ale serviciilor prestate, cu publicarea pe pagina sa web oficială a rapoartelor privind rezultatele controlului cel puţin o dată pe an;

 

[Lit.k) alin.(2) art.4 abrogată prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

l) examinarea şi soluţionarea reclamaţiilor utilizatorilor privind furnizarea serviciilor poştale;

m) soluţionarea litigiilor dintre furnizorii de servicii poştale în scopul asigurării concurenţei loiale şi a protecţiei utilizatorilor pe piaţa serviciilor poştale;

n) colaborarea cu Consiliul Concurenţei în vederea asigurării concurenţei nedenaturate pe piaţa serviciilor poştale;

o) conlucrarea cu autorităţi similare din alte ţări;

p) monitorizarea şi verificarea aplicării legislaţiei în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului.

(3) Procedura de control şi alte acţiuni ce ţin de aceasta sunt prevăzute de Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, Legea comunicaţiilor electronice nr.241/2007 şi de regulamentul elaborat şi aprobat de autoritatea de reglementare.

[Art.4 modificat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 01.09.2021]

[Art.4 modificat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

[Art.4 completat prin Legea nr.160 din 26.07.2018, în vigoare 17.09.2018]

 

Articolul 5. Furnizarea informaţiei

(1) Autoritatea de reglementare are dreptul de a solicita în scris furnizorilor de servicii poştale orice informaţii necesare exercitării atribuţiilor stabilite de prezenta lege, inclusiv informaţii financiare ori informaţii care vizează furnizarea serviciilor din sfera serviciului poştal universal, respectînd, dacă este cazul, caracterul confidenţial al informaţiilor primite.

(2) Informaţiile se solicită motivat, iar volumul şi natura acestora trebuie să fie proporţionale cu scopul pentru care au fost solicitate.

(3) Autoritatea de reglementare poate impune furnizorilor de servicii poştale obligaţia de a transmite periodic anumite categorii de informaţii în vederea realizării unor rapoarte statistice cu privire la furnizarea de servicii poştale.

(4) Informaţiile solicitate potrivit alin.(1) sau alin.(3) vor fi furnizate în termenele şi la nivelul de detaliu stabilite de autoritatea de reglementare.

 

Articolul 6. Politica filatelică

(1) Politica filatelică, promovată de organul central de specialitate, este conformă cu preambulul Constituţiei Uniunii Poştale Universale, reflectă identitatea culturală a Republicii Moldova şi contribuie la promovarea imaginii Republicii Moldova, stimulează dezvoltarea activităţilor de colecţionare a mărcilor şi efectelor poştale prin emiterea mărcilor şi efectelor poştale cu respectarea tratatelor şi convenţiilor internaţionale în domeniu la care Republica Moldova este parte.

(2) Organul central de specialitate are dreptul exclusiv de a emite, de a pune în circulaţie şi de a retrage din circulaţie mărcile şi efectele poştale ale Republicii Moldova şi alte mijloace de francare poştală.

(3) Organul central de specialitate va aproba, până la data de 1 septembrie a fiecărui an, planurile anuale ale emisiunilor de mărci şi efecte poştale pentru anul următor, specificând tematica mărcilor şi a efectelor poştale, periodicitatea de intrare în circulaţie şi numărul acestora pentru fiecare dintre tematicile propuse. Planurile anuale ale emisiunilor de mărci şi efecte poştale pot fi modificate.

(4) Organul central de specialitate va publica planurile anuale ale emisiunilor de mărci şi efecte poştale pe pagina sa web oficială.

(5) Tematica mărcilor şi efectelor poştale va cuprinde istoria, cultura, ştiinţa, natura, principalele evenimente social-politice din ţară şi din lume. Elaborarea tematicii se efectuează în conformitate cu normele stabilite de Guvern şi cu antrenarea experţilor din diferite domenii de activitate, precum şi a reprezentanţilor organizaţiilor neguvernamentale.

(6) Conservatorul de mărci şi efecte poştale din cadrul furnizorului de serviciu poştal universal păstrează emisiunile de mărci şi efecte poştale moldoveneşti, precum şi cele străine primite în urma relaţiilor cu Uniunea Poştală Universală. Componenţa şi modul de administrare a Conservatorului de mărci şi efecte poştale sînt stabilite de organul central de specialitate. Bunurile aflate în componenţa Conservatorului de mărci şi efecte poştale fac parte din patrimoniul cultural naţional.

(7) Falsificarea sau contrafacerea mărcilor şi efectelor poştale şi a altor mijloace de francare, precum şi utilizarea, punerea în circulaţie sau comercializarea de mijloace de francare falsificate se pedepseşte în conformitate cu legislaţia.

[Art.6 modificat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

Articolul 7. Limitarea sau suspendarea furnizării serviciilor poştale

În caz de forţă majoră şi de stare excepţională, Guvernul este în drept să limiteze sau să suspende, în condiţiile legii, furnizarea serviciilor poştale.

 

Capitolul III

SERVICII POŞTALE ŞI SERVICII DE PLĂŢI POŞTALE

Articolul 8. Reglementarea furnizării serviciilor poştale

Furnizarea serviciilor poştale este reglementată de prezenta lege şi regulile privind prestarea serviciilor poştale, elaborate de organul central de specialitate şi aprobate de Guvern. Serviciile de plăţi poştale sînt prestate în conformitate cu prevederile legislaţiei şi reglementărilor din domeniul serviciilor de plată, reglementării valutare, precum şi cu prevederile legislaţiei în domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului.

 

Articolul 9. Furnizarea serviciilor poştale

(1) Furnizorii de servicii poştale au obligaţia să pună la dispoziţia utilizatorilor condiţiile generale privind furnizarea serviciilor poştale. Acestea vor conţine cel puţin următoarele:

a) condiţiile de acceptare a trimiterilor poştale;

b) condiţiile de calitate pe care urmează să le întrunească serviciile poştale prestate;

c) răspunderea furnizorului de servicii poştale;

d) un mecanism simplu, transparent şi accesibil de soluţionare a reclamaţiilor primite de la utilizatori, în special în ceea ce priveşte pierderea, furtul, deteriorarea, parţiale ori totale, ale trimiterilor poştale, precum şi nerespectarea condiţiilor de calitate a serviciilor.

(2) La momentul acceptării unei trimiteri poştale în reţeaua poştală, între furnizorul de servicii poştale şi expeditor se consideră încheiat un contract individual în condiţiile generale prevăzute la alin.(1). Orice alte clauze pot fi stabilite prin acordul părţilor, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

(3) Furnizorii de servicii poştale prelucrează doar datele cu caracter personal strict necesare, neexcesive în raport cu scopul prestabilit, asigurând un nivel de securitate şi confidenţialitate corespunzător riscurilor prezentate de prelucrarea şi caracterul datelor, cu respectarea drepturilor subiecţilor de date cu caracter personal, în conformitate cu prevederile Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.

[Art.9 completat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

Articolul 10. Identificarea furnizorilor de servicii poştale

(1) Orice trimitere poştală care este recepţionată spre expediere de un furnizor de servicii poştale va fi marcată corespunzător cu denumirea sau marca comercială a furnizorului respectiv.

(2) Orice furnizor de servicii poştale care operează o reţea poştală are obligaţia să marcheze toate instalaţiile fizice care fac parte din reţeaua respectivă, inclusiv punctele de acces, cu un semn distinctiv care să asigure identificarea furnizorului în cauză.

(3) Dimensiunile minime şi maxime, precum şi greutatea trimiterilor poştale se stabilesc de către furnizorul de servicii poştale.

[Art.10 modificat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

Articolul 11. Trimiteri poştale neadmise în reţeaua furnizorului de serviciu poştal universal. Interdicţii

(1) Trimiterile poştale care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute în Convenţia Poştală Universală nu sînt admise. Trimiterile poştale expediate în vederea unui act fraudulos sau cu intenţia de neplată integrală a sumelor datorate, de asemenea, nu sînt admise.

(2) În toate categoriile de trimiteri poştale este interzisă introducerea următoarelor obiecte:

a) stupefiante şi substanţe psihotrope, astfel cum sînt definite de către Organul Internaţional de Control al Stupefiantelor (OICS);

b) obiecte obscene sau imorale;

c) obiecte contrafăcute şi piratate;

d) alte obiecte de import sau circulaţie care sînt interzise în ţara de destinaţie;

e) obiecte care, prin natura lor sau a ambalajului lor, pot prezenta pericol pentru agenţi sau marele public, pot păta sau deteriora celelalte trimiteri poştale, echipamentul poştal sau bunurile care aparţin terţilor;

f) documente ce au caracter de corespondenţă actuală şi personală schimbate între persoane altele decît expeditorul şi destinatarul sau persoanele care locuiesc cu aceştia;

g) mărfuri periculoase;

h) dispozitive explozive şi echipamente militare inerte, inclusiv grenade inerte, obuze inerte şi alte articole analogice, precum şi imitaţii ale unor astfel de dispozitive şi articole;

i) animale vii.

(3) Este interzisă introducerea în coletele poştale a corespondenţei, cu excepţia materialelor arhivate, schimbată între persoane altele decît expeditorul şi destinatarul sau persoanele care locuiesc cu aceştia.

(4) Este interzisă introducerea de monede, bancnote, bilete de credit sau valori la purtător, cecuri de călătorie, platină, aur sau argint, prelucrate sau nu, pietre preţioase, bijuterii şi alte obiecte preţioase în trimiterile fără valoare declarată.

(5) În mod excepţional sînt admise:

a) în trimiterile poştei de scrisori, altele decît trimiterile cu valoare declarată, următoarele animale:

- albinele, lipitorile şi viermii de mătase;

- paraziţii şi distrugătorii de insecte nocive destinaţi controlului acestor insecte şi schimbului între instituţiile oficial recunoscute;

- muştele din familia Drosophilidae destinate cercetării biomedicale şi schimbului între instituţiile oficial recunoscute;

b) în colete: animale vii al căror transport prin poştă este autorizat prin regulamentele din domeniul comunicaţiilor poştale şi din domeniul transportului.

(6) Este interzis ca trimiterile care conţin obiecte prevăzute la alin.(2) lit.a), b), g) şi h) să fie expediate la destinaţie, distribuite destinatarilor sau returnate la origine. Dacă obiectele prevăzute la alin.(2) lit.a) sunt descoperite în trimiterile în tranzit, acestea din urmă vor fi reţinute şi prelucrate de către furnizorul de serviciu poştal universal în conformitate cu legislaţia. Dacă obiectele prevăzute la alin.(2) lit.g) şi h) sunt descoperite în momentul transportării, furnizorul de serviciu poştal universal este autorizat să extragă aceste obiecte din trimitere şi să le prelucreze în conformitate cu legislaţia, iar restul trimiterii să-l expedieze către destinaţie, cu însoţirea informaţiei despre eliminarea obiectului neadmis.

[Art.11 modificat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

Articolul 12. Tarife

(1) Serviciile poştale şi serviciile de plăţi poştale se prestează contra plată conform tarifelor stabilite de către furnizorii de servicii poştale, care sînt făcute publice. Plata pentru serviciile prestate utilizatorilor de către furnizorul de servicii poştale se achită în monedă naţională. În cazul serviciilor de plăţi poştale internaţionale, plata pentru serviciile prestate utilizatorilor de către furnizorul de servicii poştale poate fi achitată în valută străină. Persoanele fizice pot achita furnizorului de servicii poştale plata pentru serviciile de plăţi poştale internaţionale şi în numerar de valută străină.

(2) Tarifele stabilite pentru serviciile din sfera serviciului poştal universal vor fi conforme cu următoarele principii:

a) să fie accesibile şi stabilite astfel încât toţi utilizatorii, indiferent de localizarea geografică, să aibă acces la serviciile poştale furnizate;

b) să fie orientate în funcţie de costuri şi să stimuleze furnizarea unui serviciu poştal universal eficient;

c) să fie transparente şi nediscriminatorii;

d) să fie aplicate uniform pe întreg teritoriul ţării;

e) aplicarea unui tarif uniform nu exclude dreptul furnizorului de serviciu poştal universal de a încheia cu utilizatorii acorduri tarifare individuale.

(21) Furnizorul de serviciu poştal universal nu aplică utilizatorilor tarife pentru furnizarea serviciilor poştale privind cecogramele şi alte categorii de trimiteri poştale a căror gratuitate este prevăzută în acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte.

(3) Furnizorul de serviciu poştal universal are obligaţia să prezinte autorităţii de reglementare proiectul tarifelor pentru serviciile din sfera serviciului poştal universal, elaborat conform metodologiei de stabilire a tarifelor, aceasta fiind elaborată şi aprobată de autoritatea de reglementare. Tarifele se aprobă de autoritatea de reglementare în mod transparent şi public. Tarifele aprobate vor fi aduse la cunoştinţa publicului cu cel puţin 30 de zile înainte de data la care acestea intră în vigoare, în condiţiile stabilite de autoritatea de reglementare.

(4) Aplicarea unui tarif unic nu exclude dreptul furnizorului de serviciu poştal universal de a încheia acorduri individuale privind aplicarea de tarife speciale, în cazul unui volum mare de trimiteri poştale, pentru toţi utilizatorii, respectînd principiile transparenţei şi nediscriminării atît cu privire la tarifele propriu-zise, cît şi cu privire la condiţiile asociate acestora.

(5) La stabilirea şi aplicarea tarifelor speciale prevăzute la alin.(4), furnizorul de serviciu poştal universal va respecta cumulativ următoarele condiţii:

a) la stabilirea tarifelor speciale se va ţine seama de costurile care sînt evitate, datorită volumului mare de trimiteri poştale, faţă de situaţia în care serviciul incluzînd întreaga gamă de prestaţii aferente colectării, sortării, transportului şi distribuirii s-ar referi la o singură trimitere poştală;

b) tarifele speciale sînt disponibile atît utilizatorilor persoane fizice, cît şi utilizatorilor persoane juridice, care introduc trimiteri în reţeaua poştală în condiţii similare;

c) tarifele speciale sînt făcute publice de către furnizorul de serviciu poştal universal în condiţiile stabilite de autoritatea de reglementare.

 

[Alin.(6) art.12 abrogat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

(7) Trimiterile poştale din sfera serviciului poştal universal vor fi francate doar cu mărcile poştale oficiale ale Republicii Moldova.

[Art.12 modificat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

Articolul 13. Reclamaţii

(1) Furnizorii de servicii poştale au obligaţia să stabilească o procedură transparentă, simplă şi necostisitoare de examinare a reclamaţiilor utilizatorilor, în special în cazuri de furt, pierdere, deteriorare, parţiale ori totale, ale trimiterilor poştale, precum şi în cazul nerespectării standardelor de calitate a serviciilor.

(2) Înainte de a se adresa instanţei de judecată sau, după caz, autorităţii de reglementare, în condiţiile alin.(7), utilizatorul care se consideră prejudiciat de către furnizorul de servicii poştale prin prestarea necorespunzătoare a serviciului adresează o reclamaţie acestuia.

(3) Utilizatorul poate adresa furnizorului de serviciu poştal universal reclamaţii pentru trimiterile poştale interne în termen de 6 luni, care se calculează de la data depunerii trimiterii poştale.

(4) Furnizorul de serviciu poştal universal are obligaţia de a examina şi de a răspunde la reclamaţia utilizatorului în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data depunerii reclamaţiei pentru trimiterile poştale interne.

(5) Termenele prevăzute la alin.(3) şi (4) se aplică şi în cazul trimiterilor poştale internaţionale, dacă prin tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte nu se prevede altfel.

(6) În cazul furnizorilor de servicii poştale alţii decât furnizorul de serviciu poştal universal, termenul de depunere a reclamaţiei şi termenul de soluţionare a acesteia se stabilesc prin contractul încheiat între furnizorul de servicii poştale şi utilizator. Termenul de depunere a reclamaţiei stabilit prin contract nu poate fi mai mic de 30 de zile, care se calculează de la data depunerii trimiterii poştale. Termenul de soluţionare a reclamaţiei nu va depăşi 30 de zile de la data depunerii reclamaţiei.

(7) În cazul în care reclamaţia adresată furnizorului de serviciu poştal nu a fost soluţionată în mod satisfăcător, utilizatorul în cauză poate depune o reclamaţie autorităţii de reglementare sau se poate adresa în instanţa de judecată. Dacă s-a adresat cu reclamaţie la autoritatea de reglementare, decizia autorităţii de reglementare poate fi contestată ulterior în instanţa de judecată. În cazul în care s-a adresat imediat în instanţa de judecată, utilizatorul nu poate depune în paralel sau ulterior o reclamaţie la autoritatea de reglementare în privinţa aceluiaşi caz.

(8) Informaţiile privind numărul reclamaţiilor adresate furnizorului de serviciu poştal universal şi modul în care acestea au fost soluţionate se publică anual pe pagina web oficială a furnizorului de serviciu poştal universal.

[Art.13 în redacţia Legii nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

Articolul 14. Responsabilitatea furnizorilor de servicii poştale

(1) Furnizorii de servicii poştale sînt responsabili faţă de utilizatori pentru:

a) furnizarea serviciilor în condiţiile prevăzute de lege şi de contractul încheiat cu expeditorul;

b) paguba care rezultă din pierderea ori deteriorarea totală sau parţială a trimiterii poştale survenită din momentul depunerii acesteia la oficiul poştal sau la punctul de acces şi pînă la livrarea către destinatar.

(11) Furnizorii de servicii poştale sunt responsabili pentru utilizarea datelor cu caracter personal ale utilizatorilor. Datele cu caracter personal se utilizează numai în scopul pentru care au fost acumulate. Accesul la datele cu caracter personal se realizează în condiţiile Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal. Fără a aduce atingere prevederilor prezentului alineat, furnizorul de serviciu poştal universal transferă în mod electronic date cu caracter personal operatorilor desemnaţi ai ţărilor de destinaţie sau de tranzit, care au nevoie de aceste date pentru a asigura serviciul lor.

(2) Pierderile indirecte, beneficiile nerealizate sau daunele morale nu vor fi luate în considerare la calcularea despăgubirii ce urmează a fi plătită de către furnizorii de servicii poştale.

(3) Furnizorul de serviciu poştal universal este responsabil pentru trimiterile poştale internaţionale în conformitate cu prevederile tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte, inclusiv cu obligaţiile care rezultă din actele Uniunii Poştale Universale şi prezenta lege.

(4) Furnizorul de serviciu poştal universal poartă răspundere pentru trimiterile poştale interne şi acordă despăgubiri din mijloacele proprii după cum urmează:

1) în caz de pierdere totală, furt total sau deteriorare totală:

a) în mărimea sumei ce constituie 5 tarife de recomandare – pentru o trimitere poştală care face obiectul serviciului de trimitere recomandată;

b) în mărimea sumei tarifului plătit – pentru o trimitere poştală care face obiectul serviciului de trimitere cu predare atestată;

c) în mărimea valorii declarate – pentru o trimitere poştală care face obiectul serviciului de trimitere cu valoare declarată;

d) în mărimea valorii declarate – pentru o trimitere poştală care face obiectul serviciului de trimitere contra ramburs, pînă la momentul livrării la destinatar;

e) în mărimea valorii rambursului – pentru o trimitere poştală care face obiectul serviciului de trimitere contra ramburs, după livrarea acesteia destinatarului, cînd furnizorul de servicii poştale a omis încasarea rambursului de la destinatar;

f) în mărimea sumei ce constituie 5 tarife – pentru un colet poştal care nu face obiectul serviciului de trimitere cu valoare declarată, indiferent de greutate;

2) în caz de pierdere parţială, furt parţial sau deteriorare parţială:

a) în mărimea valorii declarate pentru partea lipsă sau pentru partea deteriorată, înscrisă de expeditor în nota de inventar – pentru o trimitere poştală care face obiectul serviciului de trimitere cu valoare declarată;

b) în mărimea cotei-părţi corespunzătoare greutăţii lipsă din valoarea declarată – pentru o trimitere poştală depusă fără notă de inventar, care face obiectul serviciului de trimitere cu valoare declarată;

c) în mărimea cotei-părţi din suma ce constituie 5 tarife, stabilită în raport cu greutatea lipsă sau cu greutatea conţinutului deteriorat – pentru un colet poştal care nu face obiectul serviciului de trimitere cu valoare declarată;

3) în caz de nerespectare a termenelor de distribuireîn mărimea sumei ce constituie 5% din suma tarifului de expediere – pentru fiecare zi de întîrziere, însă nu mai mult de suma totală a tarifului de expediere.

(5) Pe lîngă despăgubirile prevăzute la alin.(4) pct.1), se restituie şi tarifele încasate la depunerea trimiterii poştale la oficiul poştal, cu excepţia taxelor de recomandare şi de asigurare.

(6) Furnizorul de servicii poştale poartă răspundere pentru prestarea necorespunzătoare a serviciilor de plăţi poştale şi acordă despăgubiri din mijloacele proprii după cum urmează:

a) în caz de neplată a mandatului poştal, a sumelor referitoare la serviciile aferente transferurilor de mijloace băneşti şi a sumelor referitoare la serviciul de intermediere a transferurilor de mijloace băneşti – în mărimea sumei depuse;

b) în caz de netransferare a mijloacelor băneşti pe contul bancar al destinatarului – în mărimea sumei viramentului netransferat.

(7) Furnizorul de servicii poştale poartă răspundere, conform contractelor încheiate cu utilizatorii, pentru pierderea, deteriorarea, lipsa conţinutului, nelivrarea sau încălcarea termenului de livrare a trimiterilor poştale.

(71) Furnizorul de serviciu poştal universal rămâne responsabil dacă destinatarul sau, în caz de retur la origine, expeditorul unui colet sau al unei trimiteri cu valoare declarată anunţă furnizorul de serviciu poştal universal care i-a înmânat trimiterea că a constatat un prejudiciu, cu condiţia că destinatarul sau, după caz, expeditorul nu s-a deplasat de la ghişeul oficiului poştal care i-a înmânat trimiterea poştală.

(8) Furnizorul de servicii poştale nu poartă răspundere pentru trimiterile poştale în cazul în care paguba a fost cauzată din vina expeditorului ori ca urmare a circumstanţelor de forţă majoră sau a situaţiilor excepţionale, precum şi pentru trimiterile poştale care au fost primite fără obiecţii de către destinatar.

[Art.14 modificat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

Articolul 15. Responsabilitatea expeditorului

Expeditorul trimiterii poştale răspunde în faţa furnizorului de servicii poştale pentru daunele rezultate din natura periculoasă a trimiterii sau ambalarea neadecvată a conţinutului acesteia. Răspunderea este în limita valorii daunelor şi a sumelor plătite ca despăgubire altor beneficiari ai serviciilor poştale, ale căror trimiteri au fost deteriorate din această cauză.

 

Articolul 16. Refuzul recepţionării trimiterilor poştale

Furnizorul de servicii poştale poate refuza recepţionarea oricărei trimiteri poştale dacă prin acceptarea ei în circuitul poştal se pune în pericol viaţa sau sănătatea unor persoane ori se pot produce pagube materiale sau deteriorarea altor trimiteri poştale.

 

Articolul 17. Drepturile furnizorilor de servicii poştale

(1) Furnizorul de serviciu poştal universal are următoarele drepturi:

a) de a instala, întreţine, înlocui şi muta, cu titlu gratuit, cutii poştale pentru scrisori fie pe drumuri publice, fie pe imobilele aflate în proprietatea publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, în urma coordonării cu autorităţile responsabile de gestionarea drumurilor publice sau imobilelor respective;

 

[Lit.b) alin.(1) art.17 abrogată prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 01.09.2021]

 

c) de a acţiona în relaţiile internaţionale în calitate de furnizor de serviciu poştal universal şi de a încheia acorduri operaţionale în această calitate;

d) de a utiliza, în mod exclusiv, formularele şi documentele Uniunii Poştale Universale pentru exploatarea serviciilor poştale şi pentru schimbul internaţional de trimiteri poştale;

e) de a presta servicii de plată şi de emitere de monedă electronică conform prevederilor Legii nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică.

(11) Orice drepturi exclusive sau rezervate privind furnizarea serviciilor din sfera serviciului poştal universal, cu excepţia celor prevăzute la art.17 alin.(1) lit.c) şi d), încetează a mai fi exclusive sau rezervate.

(2) În vederea respectării termenelor de distribuire a trimiterilor poştale internaţionale, furnizorii de servicii poştale beneficiază de dreptul de acces cu prioritate la punctele de trecere a frontierei de stat şi la organele vamale.

(3) Furnizorii de servicii poştale sînt autorizaţi să supună trimiterile poştale internaţionale controlului vamal conform legislaţiei. Controlul vamal al trimiterilor poştale internaţionale se efectuează de către colaboratorul vamal în locuri de schimb internaţional al poştei – spaţii amenajate în acest scop conform cerinţelor aprobate de Guvern. În cazul în care furnizorul de servicii poştale nu asigură spaţiu amenajat corespunzător, controlul în cauză se efectuează în zonele de control vamal stabilite de Serviciul Vamal.

[Art.17 modificat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 01.09.2021]

[Art.17 modificat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

Articolul 18. Secretul corespondenţei

(1) Secretul corespondenţei şi altor trimiteri poştale este garantat de Constituţia Republicii Moldova şi de prezenta lege. Persoanele antrenate în activităţi poştale sînt obligate să asigure confidenţialitatea corespondenţei. Este interzisă divulgarea informaţiilor privind serviciile prestate altor persoane decît expeditorul sau destinatarul, dacă legislaţia nu prevede altfel.

(2) Furnizorul de servicii poştale nu este în drept să deschidă corespondenţa dacă aceasta nu poate fi distribuită sau readresată din cauza lipsei adreselor expeditorului şi destinatarului.

(3) Reţinerea, deschiderea sau divulgarea conţinutului trimiterilor poştale este permisă numai în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevăzute de lege.

 

Articolul 19. Trimiteri poştale nereclamate

Bunurile materiale din trimiterile poştale, expediate prin intermediul furnizorului de serviciu poştal universal, care nu au putut fi predate destinatarilor şi expeditorilor, după expirarea termenelor de reclamare şi de păstrare stabilite de autoritatea de reglementare, se vor valorifica sau distruge de către furnizorul de serviciu poştal universal în conformitate cu regulile privind prestarea serviciilor poştale.

 

Articolul 20. Utilizarea partajată a reţelelor poştale

Furnizorul de serviciu poştal universal are obligaţia de a asigura accesul altor furnizori de servicii poştale la reţeaua poştală pe care o operează, pe baze contractuale, în condiţii de transparenţă, obiectivitate şi nediscriminare.

 

Capitolul IV

SERVICIUL POŞTAL UNIVERSAL

Articolul 21. Accesul la serviciul poştal universal

(1) Dreptul de acces la serviciul poştal universal reprezintă dreptul de a beneficia de furnizarea permanentă a serviciilor incluse în sfera serviciului poştal universal, de un anumit nivel de calitate, în orice punct de pe teritoriul Republicii Moldova, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor, în condiţii nediscriminatorii.

(2) Orice persoană fizică sau juridică are dreptul să beneficieze de serviciile din sfera serviciului poştal universal. Utilizatorii serviciului poştal universal instalează şi întreţin cutiile poştale individuale pe cont propriu.

[Art.21 în redacţia Legii nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

Articolul 22. Serviciile poştale din sfera serviciului poştal universal

(1) Serviciile poştale din sfera serviciului poştal universal sînt următoarele:

a) colectarea, sortarea, transportul şi distribuirea trimiterilor poştale interne şi internaţionale cu o greutate de pînă la 2 kg;

b) colectarea, sortarea, transportul şi distribuirea coletelor poştale interne şi internaţionale cu o greutate de pînă la 10 kg;

c) distribuirea coletelor poştale cu o greutate de pînă la 20 kg, expediate din afara teritoriului Republicii Moldova către o adresă aflată pe teritoriul acesteia;

d) serviciul de trimitere recomandată internă sau internaţională;

e) serviciul de trimitere cu valoare declarată internă sau internaţională;

f) colectarea, sortarea, transportul şi distribuirea cecogramelor interne şi internaţionale cu o greutate de pînă la 7 kg.

(2) Autoritatea de reglementare poate mări limita de greutate prevăzută la alin.(1) lit.b) pînă la cel mult 20 kg şi poate stabili condiţii speciale pentru livrarea la domiciliu a coletelor poştale respective.

(3) Dimensiunile minime şi maxime pentru trimiterile poştale care fac obiectul serviciilor poştale din sfera serviciului poştal universal sînt cele stabilite de Uniunea Poştală Universală.

 

Articolul 23. Finanţarea serviciului poştal universal

(1) Finanţarea serviciului poştal universal se efectuează prin aplicarea tarifelor orientate către costurile totale necesare pentru furnizarea unui serviciu poştal universal eficient.

(2) Finanţarea serviciilor poştale prestate gratuit pentru nevăzători şi prizonieri de război se efectuează din bugetul de stat. Alocaţia bugetară se acordă de către Ministerul Finanţelor după ce furnizorul de serviciu poştal universal prezintă raportul pentru anul precedent privind serviciile poştale prestate gratuit pentru nevăzători şi prizonieri de război şi solicită compensarea tarifelor nepercepute de la utilizatori.

[Art.23 în redacţia Legii nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 01.09.2021]

 

Articolul 24. Cerinţe la furnizarea serviciilor poştale din sfera serviciului poştal universal

(1) Furnizorul de serviciu poştal universal este obligat să asigure în fiecare localitate cel puţin o colectare de la fiecare oficiu poştal şi punct de acces şi cel puţin o livrare la adresa oricărei persoane fizice sau juridice în fiecare zi lucrătoare, dar nu mai puţin de 5 zile pe săptămână, cu excepţia cazurilor sau a condiţiilor geografice considerate excepţionale de către autoritatea de reglementare.

(2) Furnizorul de serviciu poştal universal este obligat să respecte următoarele condiţii:

a) să ofere servicii ce garantează conformitatea cu cerinţele esenţiale;

b) să ofere servicii identice utilizatorilor ce se află în condiţii comparabile;

c) să ofere servicii poştale tuturor utilizatorilor, fără nicio formă de discriminare;

d) să ofere servicii poştale în mod neîntrerupt, cu excepţia cazurilor de forţă majoră;

d1) să asigure furnizarea serviciilor gratuite pentru nevăzători şi prizonieri de război;

e) să asigure o evoluţie a serviciilor poştale în funcţie de progresul tehnico-ştiinţific, economic şi social şi de cerinţele utilizatorilor;

f) să aplice, la necesitate, în interesul utilizatorilor, standardele publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

(3) Furnizorul de serviciu poştal universal are obligaţia să ofere periodic utilizatorilor informaţii suficient de precise şi actualizate privind caracteristicile serviciilor poştale din sfera serviciului poştal universal pe care le furnizează, în special informaţii privind condiţiile generale de acces la aceste servicii, precum şi privind tarifele şi nivelurile standardelor de calitate ale acestor servicii. Standardele de calitate vizează în special durata traseului, regularitatea şi fiabilitatea serviciilor poştale din sfera serviciului poştal universal. Aceste informaţii se publică pe pagina web oficială a furnizorului de serviciu poştal universal şi cea a autorităţii de reglementare.

[Art.24 modificat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

Articolul 25. Furnizorul de serviciu poştal universal

(1) Furnizor de serviciu poştal universal se desemnează Întreprinderea de Stat „Poşta Moldovei”, care asigură condiţiile prevăzute în prezenta lege pentru furnizarea serviciilor poştale din sfera serviciului poştal universal.

(2) Furnizorul de serviciu poştal universal se desemnează în calitate de operator oficial pe teritoriul Republicii Moldova pentru furnizarea serviciilor poştale potrivit tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte şi conform prezentei legi.

(3) Furnizorul de serviciu poştal universal încheie contracte cu agenţi economici privind furnizarea serviciilor de distribuire a publicaţiilor periodice, facturilor etc.

 

Articolul 26. Servicii poştale de bază

(1) Furnizorul de serviciu poştal universal va asigura acceptarea, prelucrarea, transportul şi distribuirea trimiterilor din categoria poştei de scrisori, care include:

a) trimiteri prioritare şi nonprioritare pînă la 2 kg;

b) scrisori, cărţi poştale, imprimate şi pachete mici pînă la 2 kg;

c) cecograme pînă la 7 kg;

d) saci speciali conţinînd ziare, publicaţii periodice, cărţi şi documente tipărite similar, pe adresa aceluiaşi destinatar şi aceleiaşi destinaţii, denumiţi „saci M”, cu greutatea de pînă la 30 kg.

(2) Furnizorul de serviciu poştal universal va asigura acceptarea, prelucrarea, transportul şi distribuirea coletelor poştale pînă la 20 kg.

 

Articolul 27. Servicii suplimentare

(1) Furnizorul de serviciu poştal universal va asigura prestarea de servicii suplimentare obligatorii după cum urmează:

a) serviciu de recomandare pentru trimiterile-avion şi trimiterile prioritare de ieşire ale poştei de scrisori;

b) serviciu de recomandare pentru toate trimiterile poştei de scrisori recomandate de intrare;

c) serviciu de trimiteri cu valoare declarată pentru trimiterile poştei de scrisori şi colete.

(2) Alte servicii suplimentare, inclusiv serviciile poştale electronice: poşta electronică, poşta electronică recomandată, ştampila poştală electronică de certificare, cutia poştală electronică pentru scrisori, sînt prevăzute în regulile privind prestarea serviciilor poştale.

[Art.27 completat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

Articolul 28. Servicii poştale rezervate

[Art.28 abrogat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 01.09.2021]

[Art.28 în redacţia Legii nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

Articolul 29. Plăţi poştale

(1) Furnizorul de serviciu poştal universal, la prestarea serviciilor de plăţi poştale internaţionale, la solicitare, încasează de la expeditorul mijloacelor băneşti sau îi achită beneficiarului mijloacelor băneşti: valută străină supusă expedierii în străinătate sau primită din străinătate, altă valută străină sau monedă naţională. La prestarea acestor servicii persoanelor fizice, valuta străină sau moneda naţională poate fi încasată ori achitată în numerar.

(2) Expedierea şi achitarea mijloacelor băneşti în cadrul serviciului de plăţi poştale internaţionale se efectuează cu respectarea legislaţiei valutare în vigoare.

 

Articolul 30. Cheltuieli terminale

Furnizorul de serviciu poştal universal, la încheierea acordurilor privind cheltuielile terminale pentru poşta internaţională expediată din afara teritoriului Republicii Moldova, va respecta următoarele principii:

a) cheltuielile terminale sînt stabilite în funcţie de costurile prelucrării şi distribuirii trimiterilor poştale internaţionale;

b) nivelul tarifelor este corespunzător calităţii serviciilor prestate;

c) cheltuielile terminale sînt transparente şi nediscriminatorii.

 

Articolul 31. Particularităţile contabilităţii furnizorului de serviciu poştal universal

(1) Furnizorul de serviciu poştal universal ţine contabilitatea în baza standardelor de contabilitate şi conform Legii contabilităţii nr.113-XVI din 27 aprilie 2007.

(2) Furnizorul de serviciu poştal universal asigură evidenţa analitică în contabilitatea financiară separat pentru serviciile din sfera serviciului poştal universal şi separat pentru cele din afara acestuia.

(3) Prevederile alin.(2) presupun repartizarea costurilor de producţie aferente serviciilor prestate atât pentru serviciile din sfera serviciului universal, cât şi pentru cele din afara lui. Modul de repartizare a costurilor de producţie pentru servicii din sfera serviciului universal şi din afara lui se stabileşte în metodologia de repartizare a costurilor de producţie pentru servicii din sfera serviciului universal şi din afara lui, care se elaborează şi se aprobă de către autoritatea de reglementare.

(4) Situaţiile financiare anuale ale furnizorului de serviciu poştal universal sînt supuse auditului obligatoriu şi se publică anual din contul furnizorului de serviciu poştal universal, în condiţiile stabilite de autoritatea de reglementare.

[Art.31 modificat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 01.09.2021]

 

Articolul 32. Asigurarea cu spaţii pentru furnizarea serviciilor poştale din sfera serviciului poştal universal

Autorităţile administraţiei publice locale vor acorda furnizorului de serviciu poştal universal spaţii necesare pentru desfăşurarea activităţii de furnizare a serviciilor poştale prin transmiterea acestora în locaţiune/arendă sau comodat.

 

Capitolul V

REGIMUL DE AUTORIZARE GENERALĂ

Articolul 33. Regimul de autorizare generală

(1) Furnizarea serviciilor poştale se realizează în condiţiile regimului de autorizare generală prevăzut de prezentul capitol.

(2) Regimul de autorizare generală permite furnizarea de servicii poştale, fără obţinerea unei decizii explicite din partea autorităţii de reglementare, prin notificarea intenţiei de a presta activităţi de furnizare a serviciilor poştale.

(3) Regimul de autorizare generală stabileşte obligaţii referitoare la furnizarea serviciilor poştale în măsura necesară pentru garantarea respectării cerinţelor esenţiale privind:

a) calitatea, disponibilitatea şi modul de prestare a serviciilor poştale furnizate;

b) asigurarea securităţii reţelei poştale şi a trimiterilor poştale.

(31) Procedurile de autorizare generală şi obligaţiile prevăzute la alin.(3) trebuie să întrunească criteriile de transparenţă şi accesibilitate, să fie nediscriminatorii, proporţionale, precise şi lipsite de ambiguitate, făcute publice în prealabil şi bazate pe criterii obiective.

(4) Furnizarea serviciilor poştale avînd ca obiect trimiteri poştale internaţionale se realizează cu respectarea obligaţiilor prevăzute de legislaţia vamală în vigoare.

[Art.33 modificat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

Articolul 34. Notificarea

(1) Dreptul de a furniza servicii poştale se acordă cu condiţia ca persoana în cauză să îşi asume obligaţia de a respecta cerinţele esenţiale, precum şi prevederile legale care reglementează aceste cerinţe esenţiale, inclusiv cele cuprinse în reglementările emise în baza prezentei legi.

(2) Orice persoană fizică sau juridică înregistrată în calitate de întreprinzător în Republica Moldova care intenţionează să furnizeze servicii poştale, înainte de a începe activitatea, are obligaţia de a transmite autorităţii de reglementare o notificare cu privire la această intenţie. Notificarea se va realiza în mod obligatoriu prin completarea formularului-tip stabilit şi actualizat de autoritatea de reglementare.

(3) Transmiterea notificării către sediul autorităţii de reglementare pentru a beneficia de regimul de autorizare generală se efectuează în unul din următoarele moduri:

a) prin depunere, personal sau de către reprezentantul împuternicit al persoanei care intenţionează să furnizeze servicii poştale, contra semnătură;

b) prin serviciul de trimitere poştală recomandată cu confirmare de primire;

c) prin intermediul poştei electronice, cu aplicarea semnăturii electronice avansate calificate.

(4) Este considerată dată a transmiterii notificării data înscrierii în registrul general de evidenţă a corespondenţei intrate al autorităţii de reglementare, data confirmării primirii prin serviciul de trimitere poştală recomandată sau data primirii înscrisului în formă electronică.

(5) Notificarea se consideră transmisă în cazul în care au fost îndeplinite toate cerinţele ce ţin de transmiterea, forma şi conţinutul notificării. În cazul în care nu sînt îndeplinite cerinţele prevăzute la alin.(2) şi (3), autoritatea de reglementare, în termen de 5 zile lucrătoare de la data transmiterii notificării, va cere, în scris, persoanei care a transmis notificarea să îndeplinească aceste cerinţe.

(6) Autoritatea de reglementare, în cel mult 15 zile de la data transmiterii notificării, va elibera persoanei care a transmis notificarea cu respectarea dispoziţiilor legale un certificat-tip, prin care se atestă depunerea notificării de către persoana fizică sau juridică, înscrierea acesteia în Registrul public al furnizorilor de servicii poştale, precum şi drepturile şi obligaţiile furnizorului de servicii poştale.

(7) Orice modificare a datelor incluse în notificare se va transmite autorităţii de reglementare în termen de 10 zile de la intervenirea modificării.

(8) Furnizorii de servicii poştale care au intenţia de a-şi sista activitatea sînt obligaţi să notifice autoritatea de reglementare şi să informeze utilizatorii asupra acestui fapt cu cel puţin 30 de zile înainte de data sistării activităţii.

[Art.34 modificat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

Articolul 35. Condiţiile notificării

(1) Autoritatea de reglementare elaborează şi aprobă formularul-tip al notificării, care include informaţia ce urmează a fi comunicată de persoana care intenţionează să furnizeze servicii poştale pentru a beneficia de dreptul de a furniza servicii poştale în condiţiile regimului de autorizare generală. Aceste informaţii sînt grupate în următoarele categorii:

a) datele necesare pentru identificarea furnizorului şi comunicarea cu acesta;

b) nominalizarea serviciilor poştale pe care persoana intenţionează să le furnizeze şi descrierea generală a reţelelor poştale ale acesteia;

c) data estimativă a începerii activităţii.

(2) Condiţiile autorizării generale pentru furnizarea serviciilor poştale prevăd:

a) respectarea cerinţelor esenţiale;

b) prezentarea informaţiilor solicitate în temeiul prezentei legi autorităţii de reglementare;

c) dispunerea de local pentru deservirea utilizatorilor, de echipament tehnic şi mijloace de transport necesare furnizării serviciilor.

(3) Regimul de autorizare generală conferă persoanei fizice sau juridice care a depus notificarea următoarele drepturi:

a) furnizarea serviciilor poştale în condiţiile regimului de autorizare generală;

b) încheierea acordurilor de utilizare a reţelei poştale.

(4) Perfectarea documentelor în cadrul regimului de autorizare generală se realizează gratis.

(5) Dreptul de a furniza servicii poştale în condiţiile regimului de autorizare generală este valabil fără vreo limitare în timp, cu excepţia cazurilor prevăzute de prezenta lege.

 

Articolul 36. Plata de reglementare şi monitorizare

(1) Autoritatea de reglementare stabileşte cuantumul plăţilor de reglementare şi monitorizare pentru anul următor conform prevederilor prezentei legi. Cuantumul se stabileşte în mărime de pînă la 0,1% din venitul din vînzări al fiecărui furnizor de servicii poştale, venit provenit din activităţile de furnizare a serviciilor poştale din anul anterior.

(2) Anual, pînă la 1 noiembrie, autoritatea de reglementare publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova decizia privind cuantumul plăţilor de reglementare şi monitorizare pentru anul următor.

(3) Plăţile de reglementare şi monitorizare se transferă de către furnizorii serviciilor poştale pe contul curent al autorităţii de reglementare, trimestrial sau anual, pînă la data de 25 a lunii imediat următoare trimestrului sau anului de gestiune.

(4) În sensul prezentului articol, venitul din vînzări provenit din activităţile de furnizare a serviciilor poştale constituie venitul din vînzări cu deducerea sumelor transferate altor state ca cheltuieli terminale de către furnizorul de serviciu poştal universal sau sumelor transferate către reţelele internaţionale de curierat expres de către furnizorii de servicii poştale.

[Art.36 modificat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

Articolul 37. Supravegherea prestării serviciilor rezervate

[Art.37 abrogat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 01.09.2021]

 

Articolul 38. Sancţiuni

(1) În cazul în care furnizorul de servicii poştale încalcă condiţiile regimului de autorizare generală şi/sau prevederile legilor şi/sau ale altor acte normative din domeniul comunicaţiilor poştale, autoritatea de reglementare emite o decizie privind încetarea încălcării şi/sau luarea unor măsuri de remediere a consecinţelor acesteia.

(2) Dreptul de furnizare a serviciilor poştale poate fi suspendat prin hotărîre judecătorească, la cererea autorităţii de reglementare, în caz de nerespectare de către titularul acestuia a deciziei privind remedierea încălcărilor obligaţiilor stabilite în condiţiile regimului de autorizare generală.

(3) Dreptul de furnizare a serviciilor poştale poate fi retras prin hotărîre judecătorească, la cererea autorităţii de reglementare, în caz de neînlăturare, în termenul rezonabil stabilit, a circumstanţelor ce au dus la suspendarea acestuia.

(4) Dreptul de furnizare a serviciilor poştale în condiţiile regimului de autorizare generală îşi pierde valabilitatea în următoarele cazuri:

a) furnizorul de servicii poştale a notificat autoritatea de reglementare, în condiţiile prezentei legi, în vederea încetării furnizării serviciilor poştale;

b) furnizorul de servicii poştale a fost declarat insolvabil sau radiat din Registrul de stat al persoanelor juridice.

 

Articolul 39. Derogări

Prevederile prezentei legi nu sînt aplicabile serviciilor care nu necesită autorizare, şi anume:

a) transportul şi distribuirea trimiterilor poştale proprii personal de către expeditorul acestora;

b) transportul şi distribuirea trimiterilor poştale ale expeditorului, efectuate cu titlu gratuit de către o persoană fizică împuternicită de expeditor în acest scop;

c) transportul mijloacelor băneşti şi al valorilor în aceeaşi localitate de către angajaţii agenţilor economici, efectuarea de plăţi, încasări ale sumelor datorate sau ale venitului aferent activităţii acestor agenţi;

d) colectarea, sortarea, transportul şi distribuirea trimiterilor poştale în cadrul unui serviciu organizat pentru uzul exclusiv al autorităţilor publice, în temeiul unor dispoziţii legale;

e) distribuirea corespondenţei speciale a autorităţilor administraţiei publice, a unităţilor militare, a organelor Serviciului de Informaţii şi Securitate;

f) servicii prestate de către Biroul de Curieri Speciali conform Legii Biroului de Curieri Speciali nr.402/2004.

[Art.39 modificat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

 

Capitolul VI

DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

Articolul 40. Dispoziţii finale şi tranzitorii

(1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării, cu excepţia art.31 alin.(2), care se pune în aplicare la 31 decembrie 2016, şi a capitolului V, care se pune în aplicare după 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

(2) Furnizorii de servicii poştale existenţi la data intrării în vigoare a prezentei legi care au intenţia să continue activitatea de furnizare a serviciilor poştale au obligaţia să notifice autoritatea de reglementare privind intenţia dată în termen de o lună de la punerea în aplicare a capitolului V.

(3) Autoritatea de reglementare, în termen de 6 luni, va elabora şi va aproba metodologia de stabilire a tarifelor şi metodologia de repartizare a costurilor de producţie pentru servicii rezervate şi nerezervate.

(4) Guvernul, în termen de 6 luni:

a) va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în concordanţă cu prezenta lege;

b) va aproba:

- regulile privind prestarea serviciilor poştale;

- mecanismul de finanţare şi compensare a costului net al furnizării serviciilor poştale din sfera serviciului poştal universal;

- modul şi condiţiile de folosire a reţelelor poştale pentru necesităţile apărării şi securităţii naţionale în caz de forţă majoră şi de stare excepţională;

- caracteristicile reţelei poştale a furnizorului de serviciu poştal universal;

- standardele de calitate în ceea ce priveşte serviciul poştal universal;

c) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.

(5) La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea poştei nr.463-XIII din 18 mai 1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.65–66, art.711), cu modificările şi completările ulterioare.

 

Articolul 41. Liberalizarea integrală a serviciilor poştale

[Art.41 abrogat prin Legea nr.41 din 06.03.2020, în vigoare 07.04.2020]

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIAndrian CANDU

 

Nr.36. Chişinău, 17 martie 2016.