L E G E
pentru modificarea Legii comunicaţiilor poştale nr.36/2016
nr. 41 din 06.03.2020
Monitorul Oficial nr.101/165 din 07.04.2020
* * *
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Prezenta lege transpune art.1 pct.1, 3 şi 4 din Directiva 2002/39/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 10 iunie 2002 de modificare a Directivei 97/67/CE privind continuarea deschiderii spre concurenţă a serviciilor poştale ale Comunităţii, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene L 176 din 5 iulie 2002; art.1 pct.1, pct.2 lit.b), c), f) şi l), pct.3 lit.a), pct.8, 10, 14 şi pct.15 lit.a) din Directiva 2008/6/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 februarie 2008 de modificare a Directivei 97/67/CE cu privire la realizarea integrală a pieţei interne a serviciilor poştale ale Comunităţii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 52 din 27 februarie 2008; precum şi prevederile Convenţiei poştale universale şi ale Protocolului ei final, ratificate prin Legea nr.44/2018.
Art.I. – Legea comunicaţiilor poştale nr.36/2016 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr.114–122, art.225), cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. În textul legii, cuvintele „reţea poştală publică”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „reţea poştală” la forma gramaticală corespunzătoare.
2. După clauza de adoptare se introduce clauza de armonizare cu următorul cuprins:
„Prezenta lege transpune Directiva 97/67/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 decembrie 1997 privind normele comune pentru dezvoltarea pieţei interne a serviciilor poştale ale Comunităţii şi îmbunătăţirea calităţii serviciului, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene L 15 din 21 ianuarie 1998; Directiva 2002/39/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 10 iunie 2002 de modificare a Directivei 97/67/CE privind continuarea deschiderii spre concurenţă a serviciilor poştale ale Comunităţii, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene L 176 din 5 iulie 2002; Directiva 2008/6/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 februarie 2008 de modificare a Directivei 97/67/CE cu privire la realizarea integrală a pieţei interne a serviciilor poştale ale Comunităţii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 52 din 27 februarie 2008.”
3. La articolul 1, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Prezenta lege reglementează:
a) activitatea în domeniul comunicaţiilor poştale a furnizorilor de servicii poştale, indiferent de tipul lor de proprietate;
b) mecanismul de finanţare a serviciului poştal universal în condiţii care să garanteze furnizarea permanentă a acestui serviciu.”
4. Articolul 2:
la noţiunea „autorizare generală”, cuvintele „sectorului poştal” se substituie cu cuvintele „domeniului comunicaţiilor poştale”;
la noţiunea „cerinţe esenţiale”, după textul „produselor periculoase,” se introduce textul „respectarea condiţiilor de angajare, a sistemelor de securitate socială prevăzute în actele normative şi de reglementare şi/sau de contractul colectiv negociat între partenerii sociali, în conformitate cu legislaţia,”;
noţiunea „furnizor de servicii poştale” va avea următorul cuprins:
„furnizor de servicii poştale – persoană fizică sau juridică, înregistrată în calitate de întreprinzător, care furnizează unul sau mai multe servicii poştale, precum şi alte servicii conexe acestora;”
după noţiunea „servicii poştale” se introduce o noţiune nouă cu următorul cuprins:
„servicii poştale electronice – servicii destinate publicului, care implică transmiterea, distribuirea şi stocarea mesajelor şi a informaţiilor electronice de către furnizorul de serviciu poştal universal;”
la noţiunea „serviciu de poştă rapidă”, cuvintele „care nu aduce atingere limitei de preţ a sectorului rezervat” se exclud;
la noţiunea „trimitere poştală”, textul „cărţi, cataloage, ziare, publicaţii periodice” se substituie cu textul „imprimate (cărţi, cataloage, ziare, publicaţii periodice)”.
5. La articolul 3, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Organul central de specialitate elaborează şi promovează politica statului în domeniul comunicaţiilor poştale în baza principiilor transparenţei, obiectivităţii, nediscriminării, liberalizării progresive şi protecţiei interesului public, asigurând realizarea şi evaluarea acesteia prin:
a) elaborarea documentelor de politici, precum şi a proiectelor de acte normative în domeniul comunicaţiilor poştale;
b) elaborarea şi înaintarea spre aprobare Guvernului a standardelor de calitate în ceea ce priveşte serviciile din sfera serviciului poştal universal;
c) aprobarea planurilor anuale ale emisiunilor de mărci şi efecte poştale, conform regulamentului aprobat de Guvern;
d) elaborarea şi înaintarea spre aprobare Guvernului a caracteristicilor reţelei poştale a furnizorului de serviciu poştal universal;
e) elaborarea şi înaintarea spre aprobare Guvernului a modului şi a condiţiilor de folosire a reţelelor poştale pentru necesităţile apărării şi securităţii naţionale în caz de forţă majoră şi de stare excepţională;
f) asigurarea îndeplinirii obligaţiilor ce rezultă din actele Uniunii Poştale Universale şi din alte tratate şi convenţii vizând comunicaţiile poştale la care Republica Moldova este parte;
g) cooperarea cu autorităţile poştale străine şi reprezentarea Guvernului în organizaţiile poştale internaţionale în limitele competenţelor sale.”
6. La articolul 4:
alineatul (2):
la litera c), după cuvântul „implementarea” se introduc cuvintele „şi aplicarea”;
literele e) şi k) se abrogă;
articolul se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) Procedura de control şi alte acţiuni ce ţin de aceasta sunt prevăzute de Legea nr.131/2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, Legea comunicaţiilor electronice nr.241/2007 şi de regulamentul elaborat şi aprobat de autoritatea de reglementare.”
7. La articolul 6:
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Organul central de specialitate va aproba, până la data de 1 septembrie a fiecărui an, planurile anuale ale emisiunilor de mărci şi efecte poştale pentru anul următor, specificând tematica mărcilor şi a efectelor poştale, periodicitatea de intrare în circulaţie şi numărul acestora pentru fiecare dintre tematicile propuse. Planurile anuale ale emisiunilor de mărci şi efecte poştale pot fi modificate.”
la alineatul (4), cuvintele „planul anual de emitere a mărcilor poştale” se substituie cu cuvintele „planurile anuale ale emisiunilor de mărci şi efecte poştale”;
în textul articolului, cuvintele „marcă poştală”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „marcă şi efect poştal” la forma gramaticală corespunzătoare.
8. Articolul 9 se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
„(3) Furnizorii de servicii poştale prelucrează doar datele cu caracter personal strict necesare, neexcesive în raport cu scopul prestabilit, asigurând un nivel de securitate şi confidenţialitate corespunzător riscurilor prezentate de prelucrarea şi caracterul datelor, cu respectarea drepturilor subiecţilor de date cu caracter personal, în conformitate cu prevederile Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal.”
9. La articolul 10 alineatul (3), cuvintele „ce fac obiectul serviciilor poştale deschise concurenţei” se exclud.
10. La articolul 11:
denumirea articolului va avea următorul cuprins:
„Articolul 11. Trimiteri poştale neadmise în reţeaua furnizorului de serviciu poştal universal. Interdicţii”;
la alineatul (2), litera g) va avea următorul cuprins:
„g) mărfuri periculoase;”
articolul se completează cu alineatul (6) cu următorul cuprins:
„(6) Este interzis ca trimiterile care conţin obiecte prevăzute la alin.(2) lit.a), b), g) şi h) să fie expediate la destinaţie, distribuite destinatarilor sau returnate la origine. Dacă obiectele prevăzute la alin.(2) lit.a) sunt descoperite în trimiterile în tranzit, acestea din urmă vor fi reţinute şi prelucrate de către furnizorul de serviciu poştal universal în conformitate cu legislaţia. Dacă obiectele prevăzute la alin.(2) lit.g) şi h) sunt descoperite în momentul transportării, furnizorul de serviciu poştal universal este autorizat să extragă aceste obiecte din trimitere şi să le prelucreze în conformitate cu legislaţia, iar restul trimiterii să-l expedieze către destinaţie, cu însoţirea informaţiei despre eliminarea obiectului neadmis.”
11. Articolul 12:
la alineatul (1), după cuvintele „conform tarifelor” se introduce textul „stabilite de către furnizorii de servicii poştale,”;
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Tarifele stabilite pentru serviciile din sfera serviciului poştal universal vor fi conforme cu următoarele principii:
a) să fie accesibile şi stabilite astfel încât toţi utilizatorii, indiferent de localizarea geografică, să aibă acces la serviciile poştale furnizate;
b) să fie orientate în funcţie de costuri şi să stimuleze furnizarea unui serviciu poştal universal eficient;
c) să fie transparente şi nediscriminatorii;
d) să fie aplicate uniform pe întreg teritoriul ţării;
e) aplicarea unui tarif uniform nu exclude dreptul furnizorului de serviciu poştal universal de a încheia cu utilizatorii acorduri tarifare individuale.”
articolul se completează cu alineatul (21) cu următorul cuprins:
„(21) Furnizorul de serviciu poştal universal nu aplică utilizatorilor tarife pentru furnizarea serviciilor poştale privind cecogramele şi alte categorii de trimiteri poştale a căror gratuitate este prevăzută în acordurile internaţionale la care Republica Moldova este parte.”
alineatul (6) se abrogă.
12. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
„Articolul 13. Reclamaţii
(1) Furnizorii de servicii poştale au obligaţia să stabilească o procedură transparentă, simplă şi necostisitoare de examinare a reclamaţiilor utilizatorilor, în special în cazuri de furt, pierdere, deteriorare, parţiale ori totale, ale trimiterilor poştale, precum şi în cazul nerespectării standardelor de calitate a serviciilor.
(2) Înainte de a se adresa instanţei de judecată sau, după caz, autorităţii de reglementare, în condiţiile alin.(7), utilizatorul care se consideră prejudiciat de către furnizorul de servicii poştale prin prestarea necorespunzătoare a serviciului adresează o reclamaţie acestuia.
(3) Utilizatorul poate adresa furnizorului de serviciu poştal universal reclamaţii pentru trimiterile poştale interne în termen de 6 luni, care se calculează de la data depunerii trimiterii poştale.
(4) Furnizorul de serviciu poştal universal are obligaţia de a examina şi de a răspunde la reclamaţia utilizatorului în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data depunerii reclamaţiei pentru trimiterile poştale interne.
(5) Termenele prevăzute la alin.(3) şi (4) se aplică şi în cazul trimiterilor poştale internaţionale, dacă prin tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte nu se prevede altfel.
(6) În cazul furnizorilor de servicii poştale alţii decât furnizorul de serviciu poştal universal, termenul de depunere a reclamaţiei şi termenul de soluţionare a acesteia se stabilesc prin contractul încheiat între furnizorul de servicii poştale şi utilizator. Termenul de depunere a reclamaţiei stabilit prin contract nu poate fi mai mic de 30 de zile, care se calculează de la data depunerii trimiterii poştale. Termenul de soluţionare a reclamaţiei nu va depăşi 30 de zile de la data depunerii reclamaţiei.
(7) În cazul în care reclamaţia adresată furnizorului de serviciu poştal nu a fost soluţionată în mod satisfăcător, utilizatorul în cauză poate depune o reclamaţie autorităţii de reglementare sau se poate adresa în instanţa de judecată. Dacă s-a adresat cu reclamaţie la autoritatea de reglementare, decizia autorităţii de reglementare poate fi contestată ulterior în instanţa de judecată. În cazul în care s-a adresat imediat în instanţa de judecată, utilizatorul nu poate depune în paralel sau ulterior o reclamaţie la autoritatea de reglementare în privinţa aceluiaşi caz.
(8) Informaţiile privind numărul reclamaţiilor adresate furnizorului de serviciu poştal universal şi modul în care acestea au fost soluţionate se publică anual pe pagina web oficială a furnizorului de serviciu poştal universal.”
13. Articolul 14:
se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) Furnizorii de servicii poştale sunt responsabili pentru utilizarea datelor cu caracter personal ale utilizatorilor. Datele cu caracter personal se utilizează numai în scopul pentru care au fost acumulate. Accesul la datele cu caracter personal se realizează în condiţiile Legii nr.133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal. Fără a aduce atingere prevederilor prezentului alineat, furnizorul de serviciu poştal universal transferă în mod electronic date cu caracter personal operatorilor desemnaţi ai ţărilor de destinaţie sau de tranzit, care au nevoie de aceste date pentru a asigura serviciul lor.”
la alineatul (2), cuvintele „Pierderile indirecte sau beneficiile nerealizate” se substituie cu textul „Pierderile indirecte, beneficiile nerealizate sau daunele morale”;
la alineatul (7), cuvintele „deschise concurenţei” se exclud;
articolul se completează cu alineatul (71) cu următorul cuprins:
„(71) Furnizorul de serviciu poştal universal rămâne responsabil dacă destinatarul sau, în caz de retur la origine, expeditorul unui colet sau al unei trimiteri cu valoare declarată anunţă furnizorul de serviciu poştal universal care i-a înmânat trimiterea că a constatat un prejudiciu, cu condiţia că destinatarul sau, după caz, expeditorul nu s-a deplasat de la ghişeul oficiului poştal care i-a înmânat trimiterea poştală.”
14. Articolul 17:
la alineatul (1):
litera b) se abrogă;
litera d) va avea următorul cuprins:
„d) de a utiliza, în mod exclusiv, formularele şi documentele Uniunii Poştale Universale pentru exploatarea serviciilor poştale şi pentru schimbul internaţional de trimiteri poştale;”
alineatul se completează cu litera e) cu următorul cuprins:
„e) de a presta servicii de plată şi de emitere de monedă electronică conform prevederilor Legii nr.114/2012 cu privire la serviciile de plată şi moneda electronică.”
articolul se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
„(11) Orice drepturi exclusive sau rezervate privind furnizarea serviciilor din sfera serviciului poştal universal, cu excepţia celor prevăzute la art.17 alin.(1) lit.c) şi d), încetează a mai fi exclusive sau rezervate.”
la alineatul (3), enunţul al doilea va avea următorul cuprins: „Controlul vamal al trimiterilor poştale internaţionale se efectuează de către colaboratorul vamal în locuri de schimb internaţional al poştei – spaţii amenajate în acest scop conform cerinţelor aprobate de Guvern. În cazul în care furnizorul de servicii poştale nu asigură spaţiu amenajat corespunzător, controlul în cauză se efectuează în zonele de control vamal stabilite de Serviciul Vamal.”
15. Articolul 21 va avea următorul cuprins:
„Articolul 21. Accesul la serviciul poştal universal
(1) Dreptul de acces la serviciul poştal universal reprezintă dreptul de a beneficia de furnizarea permanentă a serviciilor incluse în sfera serviciului poştal universal, de un anumit nivel de calitate, în orice punct de pe teritoriul Republicii Moldova, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor, în condiţii nediscriminatorii.
(2) Orice persoană fizică sau juridică are dreptul să beneficieze de serviciile din sfera serviciului poştal universal. Utilizatorii serviciului poştal universal instalează şi întreţin cutiile poştale individuale pe cont propriu.”
16. Articolul 23 va avea următorul cuprins:
„Articolul 23. Finanţarea serviciului poştal universal
(1) Finanţarea serviciului poştal universal se efectuează prin aplicarea tarifelor orientate către costurile totale necesare pentru furnizarea unui serviciu poştal universal eficient.
(2) Finanţarea serviciilor poştale prestate gratuit pentru nevăzători şi prizonieri de război se efectuează din bugetul de stat. Alocaţia bugetară se acordă de către Ministerul Finanţelor după ce furnizorul de serviciu poştal universal prezintă raportul pentru anul precedent privind serviciile poştale prestate gratuit pentru nevăzători şi prizonieri de război şi solicită compensarea tarifelor nepercepute de la utilizatori.”
17. Articolul 24:
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„(1) Furnizorul de serviciu poştal universal este obligat să asigure în fiecare localitate cel puţin o colectare de la fiecare oficiu poştal şi punct de acces şi cel puţin o livrare la adresa oricărei persoane fizice sau juridice în fiecare zi lucrătoare, dar nu mai puţin de 5 zile pe săptămână, cu excepţia cazurilor sau a condiţiilor geografice considerate excepţionale de către autoritatea de reglementare.”
alineatul (2) se completează cu litera d1) cu următorul cuprins:
„d1) să asigure furnizarea serviciilor gratuite pentru nevăzători şi prizonieri de război;”.
18. La articolul 27 alineatul (2), după cuvintele „Alte servicii suplimentare” se introduce textul „ , inclusiv serviciile poştale electronice: poşta electronică, poşta electronică recomandată, ştampila poştală electronică de certificare, cutia poştală electronică pentru scrisori,”.
19. Articolul 28 va avea următorul cuprins:
„Articolul 28. Servicii poştale rezervate
(1) Dreptul de a furniza servicii poştale având ca obiect trimiteri de corespondenţă interne şi internaţionale a căror greutate este mai mică de 100 g este rezervat furnizorului de serviciu poştal universal. Serviciile care fac obiectul unui asemenea drept rezervat sunt denumite servicii poştale rezervate.
(2) Dreptul rezervat în sensul alin.(1) nu se extinde asupra trimiterilor de corespondenţă interne şi internaţionale cu greutatea mai mică de 100 g, al căror tarif pentru distribuire este mai mare sau egal cu de 3 ori tariful furnizorului de serviciu poştal universal stabilit pentru trimiterile de corespondenţă din prima treaptă de greutate.
(3) În măsura în care este necesar pentru menţinerea serviciului poştal universal, publicitatea prin poştă poate fi rezervată de către autoritatea de reglementare în limitele de preţ şi greutate prevăzute la alin.(1) şi (2).
(4) Serviciul de schimb de documente nu poate fi rezervat.”
20. Articolul 28 se abrogă.
21. La articolul 31, alineatele (2) şi (3) vor avea următorul cuprins:
„(2) Furnizorul de serviciu poştal universal asigură evidenţa analitică în contabilitatea financiară separat pentru serviciile din sfera serviciului poştal universal şi separat pentru cele din afara acestuia.
(3) Prevederile alin.(2) presupun repartizarea costurilor de producţie aferente serviciilor prestate atât pentru serviciile din sfera serviciului universal, cât şi pentru cele din afara lui. Modul de repartizare a costurilor de producţie pentru servicii din sfera serviciului universal şi din afara lui se stabileşte în metodologia de repartizare a costurilor de producţie pentru servicii din sfera serviciului universal şi din afara lui, care se elaborează şi se aprobă de către autoritatea de reglementare.”
22. La articolul 33:
alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Regimul de autorizare generală stabileşte obligaţii referitoare la furnizarea serviciilor poştale în măsura necesară pentru garantarea respectării cerinţelor esenţiale privind:
a) calitatea, disponibilitatea şi modul de prestare a serviciilor poştale furnizate;
b) asigurarea securităţii reţelei poştale şi a trimiterilor poştale.”
articolul se completează cu alineatul (31) cu următorul cuprins:
„(31) Procedurile de autorizare generală şi obligaţiile prevăzute la alin.(3) trebuie să întrunească criteriile de transparenţă şi accesibilitate, să fie nediscriminatorii, proporţionale, precise şi lipsite de ambiguitate, făcute publice în prealabil şi bazate pe criterii obiective.”
23. La articolul 34 alineatul (3):
în partea introductivă, textul „ , însoţită de documentele de înregistrare în calitate de întreprinzător,” se exclude;
litera c) va avea următorul cuprins:
„c) prin intermediul poştei electronice, cu aplicarea semnăturii electronice avansate calificate.”
24. La articolul 36 alineatul (4), cuvintele „deschise concurenţei” se exclud.
25. Articolul 37 se abrogă.
26. La articolul 39, litera f) va avea următorul cuprins:
„f) servicii prestate de către Biroul de Curieri Speciali conform Legii Biroului de Curieri Speciali nr.402/2004.”
27. Articolul 41 se abrogă.
Art.II. – (1) Prezenta lege intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, cu excepţia art.I pct.1 şi 3, pct.6 în partea ce ţine de alin.(2) lit.e), pct.14 referitor la alin.(1) lit.b) şi alin.(11), pct.16, 20, 21 şi 25, care intră în vigoare la data de 1 septembrie 2021.
(2) Guvernul, în termen de 9 luni de la data publicării prezentei legi:
a) va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.
(3) Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, în termen de 9 luni de la data publicării prezentei legi, va aduce actele sale normative în concordanţă cu aceasta.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Zinaida GRECEANÎI
|
Nr.41. Chişinău, 6 martie 2020. |
