H O T Ă R Î R E
cu privire la lucrările şi serviciile contra plată, mărimea tarifelor la servicii,
modul de formare şi utilizare a veniturilor colectate de către autorităţile/
instituţiile subordonate Ministerului Educaţiei şi Cercetării
nr. 872 din 21.12.2015
Monitorul Oficial nr.347-360/976 din 25.12.2015
* * *
Notă: În denumire şi pe tot parcursul textului hotărârii şi al anexelor, textul „Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Educaţiei şi Cercetării”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.759 din 04.10.2023, în vigoare 04.10.2023
Notă: În denumirea, tot textul hotărîrii şi al anexelor nr.1-3, cuvintele „Ministerul Educaţiei”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvintele „Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării”, la cazul gramatical corespunzător, conform Hot.Guv. nr.1231 din 12.12.2018, în vigoare 14.12.2018
În scopul executării prevederilor art.43 alin.(2) din Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181 din 25 iulie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.223-230, art.519), cu completările ulterioare, Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Nomenclatorul lucrărilor şi/sau serviciilor prestate contra plată de către instituţiile de învăţămînt profesional tehnic şi superior de stat care funcţionează în condiţii de autonomie financiară din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, conform anexei nr.1;
Nomenclatorul şi tarifele pentru lucrările şi/sau serviciile prestate contra plată de către autorităţile/instituţiile din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu excepţia instituţiilor de învăţămînt profesional tehnic şi superior care activează în condiţii de autonomie financiară, conform anexei nr.2;
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.759 din 04.10.2023, în vigoare 04.10.2023]
Regulamentul cu privire la modul de formare şi utilizare a veniturilor colectate de către autorităţile/instituţiile din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, conform anexei nr.3.
2. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.4.
PRIM-MINISTRU INTERIMAR | Gheorghe BREGA
|
Contrasemnează: | |
Viceprim-ministru, ministrul economiei | Stephane Christophe Bridе |
Ministrul educaţiei | Corina Fusu |
Ministrul finanţelor | Anatol Arapu
|
Nr.872. Chişinău, 21 decembrie 2015. |
Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului nr.872 din 21 decembrie 2015
NOMENCLATORUL lucrărilor şi/sau serviciilor prestate contra plată de către instituţiile de învăţămînt profesional tehnic şi superior de stat care funcţionează în condiţii de autonomie financiară din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării
| |||
Nr. d/o | Serviciile prestate şi lucrările executate | Unitatea de măsură | Note |
1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Studiile cu taxă | ||
1.1. | Studiile cu taxă ale cetăţenilor Republicii Moldova, pe specialităţi, studenţi ai ciclurilor I şi II în instituţiile de învăţămînt superior şi elevi în învăţămîntul profesional tehnic | ||
Toate specialităţile/meseriile | 1 persoană | Conform taxei de studii aprobate de Consiliul pentru dezvoltare strategică instituţională – în cazul instituţiilor de învăţământ superior şi de Consiliul de administraţie – în cazul instituţiilor de învăţământ profesional tehnic | |
1.2. | Studiile cu taxă ale cetăţenilor străini, pe specialităţi, studenţi ai ciclurilor I şi II în instituţiile de învăţămînt superior şi elevi în învăţământul profesional tehnic | ||
Toate specialităţile/meseriile | 1 persoană | Conform taxei de studii aprobate de Consiliul pentru dezvoltare strategică instituţională – în cazul instituţiilor de învăţământ superior şi de Consiliul de administraţie – în cazul instituţiilor de învăţământ profesional tehnic | |
1.3 | Repetarea disciplinei | 1 persoană | Conform taxei de studii aprobate de Consiliul pentru dezvoltare strategică instituţională – în cazul instituţiilor de învăţământ superior şi de Consiliul de administraţie – în cazul instituţiilor de învăţământ profesional tehnic |
1.4 | Servicii de perfectare a documentelor la admiterea în învăţămîntul superior şi profesional tehnic | 1 persoană | Conform costului real calculat |
2. | Pregătirea, perfecţionarea şi recalificarea cadrelor, instruirea la cursurile de scurtă durată în instituţiile de învăţămînt superior şi profesional tehnic | 1 persoană | Cost contractual, dar nu mai mic decât costul real aprobat de Consiliul pentru dezvoltare strategică instituţională – în cazul instituţiilor de învăţământ superior şi de Consiliul de administraţie – în cazul instituţiilor de învăţământ profesional tehnic |
2.1. | Organizarea cursurilor pentru formarea profesională a şomerilor în instituţiile de învăţămînt superior şi profesional tehnic care au contracte încheiate cu Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă | 1 persoană | Conform costului contractual |
3. | Instruirea la cursurile de pregătire pentru admitere în instituţiile de învăţămînt a cetăţenilor străini | 1 persoană | Conform costului contractual |
4. | Activitatea de producţie a subdiviziunilor interioare ale instituţiilor de învăţămînt (gospodăriilor didactice şi auxiliare, loturilor experimentale, atelierelor, laboratoarelor, centrelor didactice, cantinelor etc.) | ||
4.1. | Comercializarea articolelor confecţionate în atelierele didactice ale instituţiilor | 1 unitate | Preţul articolelor |
4.2. | Serviciile de alimentaţie prestate de unităţile alimentare pentru elevi, studenţi şi alte persoane | 1 porţie | Conform costului stabilit în baza cheltuielilor reale |
4.3. | Servicii de alimentaţie prestate de unităţile de alimentare pentru diferite ceremonii | 1 persoană | Preţ contractual, dar nu mai mic decît costul real |
5. | Servicii de perfectare şi eliberare a actelor de studii şi duplicatelor acestora | ||
5.1. | Servicii de procesare a datelor necesare eliberării diplomelor de studii universitare pierdute | 1 act | Conform costului stabilit în baza cheltuielilor reale |
5.2. | Servicii de procesare a datelor necesare eliberării diplomelor de bacalaureat pierdute | 1 act | |
5.3. | Servicii de perfectare a certificatelor de confirmare a actului de studii | 1 act | |
5.4. | Servicii de perfectare şi eliberare a foii matricole a cursurilor liceale | 1 act | |
5.5. | Servicii de eliberare a duplicatului suplimentului/anexei la diploma de studii | 1 act | |
5.6. | Servicii de perfectare şi eliberare a programei analitice (catalogului) a cursurilor pe anii de studii | 1 act | |
5.7. | Servicii de traducere într-o limbă modernă a programei analitice (catalogului) a cursurilor pe anii de studii | 1 act | |
5.8. | Servicii de arhivă | 1 act | |
6. | Comercializarea biletelor la bazele de odihnă | 1 loc | În funcţie de costul real al unui loc |
7. | Activitatea sportivă şi de întremare a sănătăţii | ||
7.1. | Activităţi sportive, antrenamente, competiţii etc. | Conform taxei real calculate | |
7.2. | Servicii de întremare a sănătăţii | Conform catalogului de tarife aprobat de Ministerul Sănătăţii, ordinul nr.466 din 19 decembrie 2007 | |
8. | Organizarea cursurilor de instruire militară în instituţiile de învăţămînt care au catedre militare | În funcţie de costul real pentru pregătirea unui cursant | |
9. | Prestarea serviciilor comunale de instituţiile de învăţămînt | Conform tarifelor în vigoare | |
10. | Servicii informaţionale şi de difuzare prestate de instituţiile de învăţămînt | ||
10.1. | Servicii Internet | 1 oră | Preţ contractual, dar nu mai mic decît cheltuielile reale |
10.2. | Servicii Internet (CIJ) | 1 abonament | |
10.3. | Culegerea computerizată a textelor | 1 pagină | |
10.4. | Scanarea textelor, imaginilor | 1 pagină | |
10.5. | Machetări | 1 pagină | |
10.6. | Instalări şi elaborări soft, reparaţii echipament | 1 oră | |
10.7. | Comercializarea literaturii didactice, ştiinţifice şi artistice, a lucrărilor metodice, manualelor, programelor de studii editate de instituţie (în librăriile instituţiei) | 1 unitate | Conform costului de editare şi cheltuielilor aferente vînzării, aprobate de senatul universitar |
10.8. | Deservirea documentară şi informaţională a bibliotecilor | 1 abonament | conform costului real |
10.9. | Livrarea documentelor de licitaţie | 1 unitate | Conform actelor normative |
11. | Lucrări tipografice şi editoriale | ||
11.1. | Servicii de copiere: | Conform costului real | |
xerox A3 | 1 pagină | ||
xerox A4 | 1 pagină | ||
calculator | 1 pagină | ||
rizograf | 1 pagină | ||
xerox A3, color | 1 pagină | ||
xerox A4, color | 1 pagină | ||
11.2. | Servicii poligrafice şi editoriale: | ||
executarea matriţelor prin metoda electrografică şi pregătirea lor pentru imprimare | 1 unitate | Preţ contractual, dar nu mai mic decît costul real | |
imprimarea tirajului la maşina ofset | 1 unitate | ||
imprimarea tirajului la maşina de copiat | 1 unitate | ||
procese de finisaj | 1 unitate | ||
cusutul | 1 unitate | ||
11.3. | Producţie poligrafică pentru necesităţile instituţiilor, precum şi comenzi individuale: programe analitice ale catedrelor, planuri individuale, registre pentru grupe, procese verbale pentru teza de licenţă şi examenele de licenţă, planurile de studii, publicaţii, monografii, autoreferate, alte tipuri de documente | 1 unitate | Preţ contractual, dar nu mai mic decît costul real |
11.4. | Lucrări de copertare | 1 unitate | Preţ contractual, dar nu mai mic decît costul real |
11.5. | Multiplicare la rizograf | 1 pagină | Preţ contractual, dar nu mai mic decît costul real |
12. | Chiria pentru cazarea în căminele instituţiilor de învăţămînt | Conform actelor normative | |
13. | Venituri provenite de la darea în locaţiune/arendă a bunurilor proprietate publică aflate în gestiunea instituţiilor de învăţămînt | Conform Hotărîrii Guvernului nr.483 din 29 martie 2008 „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de dare în locaţiune a activelor neutilizate” | |
14. | Ştiinţă şi inovare | ||
14.1. | Studiile cu taxă ale cetăţenilor Republicii Moldova, pe specialităţi: doctorat, postdoctorat şi competitori, în instituţiile de învăţămînt superior | ||
Toate specialităţile | 1 persoană | Conform taxei de studii aprobată de Consiliul pentru dezvoltare strategică instituţională | |
Susţinerea tezei de doctorat: | |||
Toate specialităţile | 1 persoană | ||
Susţinerea tezei de doctor habilitat: | |||
Toate specialităţile | 1 persoană | ||
Susţinerea examenului de doctorat: | |||
Toate specialităţile | 1 persoană | ||
14.2. | Studiile cu taxă ale cetăţenilor străini, pe specialităţi: doctorat, postdoctorat şi competitori, în instituţiile de învăţămînt superior | ||
Toate specialităţile | 1 persoană | Conform taxei de studii aprobată de Consiliul pentru dezvoltare strategică instituţională | |
Susţinerea tezei de doctorat: | |||
Toate specialităţile | 1 persoană | ||
Susţinerea tezei de doctor habilitat: | |||
Toate specialităţile | 1 persoană | ||
Susţinerea examenului de doctorat: | |||
Toate specialităţile | 1 persoană | ||
Notă: Modul de formare şi direcţiile de utilizare a veniturilor colectate de către instituţiile de învăţămînt superior de stat care funcţionează în condiţii de autonomie financiară se vor stabili în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr.983 din 22 decembrie 2012 „Cu privire la modul de funcţionare a instituţiilor de învăţămînt superior de stat în condiţii de autonomie financiară”. |
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.759 din 04.10.2023, în vigoare 04.10.2023]
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.1350 din 15.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
Anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului nr.872 din 21 decembrie 2015
NOMENCLATORUL ŞI TARIFELE pentru lucrările şi/sau serviciile prestate contra plată de către autorităţile/instituţiile din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu excepţia instituţiilor de învăţămînt profesional tehnic şi superior care activează în condiţii de autonomie financiară
| ||||
Nr. d/o | Codul meseriei /profesiei, specialităţii | Programele de studii oferite,
serviciile prestate şi lucrările executate | Unitatea de măsură | Note/tarif, lei |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | Studii pe bază de contract cu taxă | |||
[Poziţiile 1.1-1.3 abrogate prin Hot.Guv. nr.759 din 04.10.2023, în vigoare 04.10.2023]
| ||||
1.4. | Învăţămînt superior ciclul II, masterat | |||
Pentru cetăţenii Republicii Moldova | ||||
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | ||||
322 | Pedagogie, durata 1,5 ani | 1 persoană | 7500 | |
322 | Pedagogie, durata 2 ani | 1 persoană | 10000 | |
142.01 | Psihologie, durata 1,5 ani | 1 persoană | 7500 | |
142.01 | Psihologie, durata 2 ani | 1 persoană | 10000 | |
Pentru cetăţenii din C.S.I şi România | ||||
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | ||||
322 | Pedagogie, durata 1,5 ani | 1 persoană | 7500 | |
322 | Pedagogie, durata 2 ani | 1 persoană | 10000 | |
142.01 | Psihologie, durata 1,5 ani | 1 persoană | 7500 | |
142.01 | Psihologie, durata 2 ani | 1 persoană | 10000 | |
Pentru cetăţenii străini din alte ţări | ||||
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | ||||
Toate specialităţile | 1 persoană | 11000 | ||
1.5. | Servicii de perfectare a documentelor la admiterea în instituţiile de învăţămînt | 1 dosar | 30 | |
2. | Pregătirea, perfecţionarea, recalificarea şi formarea profesională continuă a cadrelor, instruirea la cursuri de scurtă durată în instituţiile de învăţămînt profesional tehnic, Centrul Tehnologii Informaţionale şi Comunicaţionale în Educaţie şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | |||
2.1. | Organizarea cursurilor pentru formarea profesională continuă a şomerilor în instituţiile de învăţămînt profesional tehnic şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, care au contracte încheiate cu Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă | 1 persoană | Conform preţului contractual | |
2.2. | Recalificarea profesională a cadrelor didactice din sistemul de pregătire a conducătorilor de autovehicule | 1 persoană | Preţ contractual, dar nu mai mic decît costul real | |
2.3. | Calificarea profesională suplimentară la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | 1 persoană | Preţ contractual, dar nu mai mic decît costul real | |
2.4. | Instruirea personalului în domeniul transportului rutier în instituţiile de învăţămînt profesional tehnic | 1 persoană | Preţ contractual, dar nu mai mic decît costul real | |
2.5. | Perfecţionarea şi formarea profesională continuă a cadrelor didactice în centrele de excelenţă şi Centrul Tehnologii Informaţionale şi Comunicaţionale în Educaţie | 1 persoană | Preţ contractual, dar nu mai mic decît costul real | |
3. | Activitatea de producţie a subdiviziunilor interioare ale instituţiilor de învăţămînt (în gospodăriile didactice şi auxiliare, loturile experimentale, ateliere, laboratoare, centre didactice, cantine etc.) | |||
3.1. | Comercializarea produselor agricole şi animaliere, obţinute în gospodăriile didactice şi auxiliare ale instituţiilor | kg | Costul producţiei | |
3.2. | Comercializarea articolelor confecţionate în atelierele didactice ale instituţiilor | unitate | Costul articolelor | |
3.3. | Serviciile de alimentaţie prestate de unităţile alimentare: | |||
pentru elevi | 1 porţie | Conform costului stabilit în baza cheltuielilor reale | ||
pentru alte persoane | 1 porţie | |||
pentru diferite ceremonii | 1 persoană | Preţ contractual, dar nu mai mic decît costul real | ||
4. | Organizarea stagiilor de practică în producţie ale elevilor din instituţiile de învăţămînt profesional tehnic secundar | Conform contractului | ||
5. | Servicii de perfectare şi eliberare a actelor de studii şi a duplicatelor acestora | |||
Învăţămîntul profesional tehnic secundar | 1 unitate | 25 | ||
Învăţămîntul profesional tehnic postsecundar | 1 unitate | 50 | ||
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | 1 unitate | 50 | ||
6. | Activitatea sportivă şi de întremare a sănătăţii | |||
6.1. | Activităţi sportive, antrenamente, competiţii etc. | Conform taxei calculate şi coordonate cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării | ||
6.2. | Servicii de întremare a sănătăţii | Conform catalogului de tarife aprobat prin ordinul ministrului sănătăţii | ||
7. | Servicii comunale prestate de instituţiile de învăţămînt | Conform tarifelor în vigoare | ||
8. | Servicii informaţionale şi de difuzare prestate de instituţiile de învăţămînt | |||
8.1. | Servicii Internet | 1 oră | 6 | |
8.2. | Servicii Internet (CIJ) | 1 abonament | 60 | |
8.3. | Culegere computerizată a textelor | 1 pagină | 5 | |
8.4. | Scanarea textelor, imaginilor | 1 pagină | 1 | |
8.5. | Machetări | 1 pagină | 4 | |
8.6. | Instalări şi elaborări soft, reparaţii echipament | 1 oră | 10 | |
8.7. | Comercializarea literaturii didactice, ştiinţifice şi artistice, lucrărilor metodice, manualelor programelor de studii editate de instituţie (în librăriile instituţiei) | 1 unitate | Conform costului de editare şi cheltuielilor aferente vînzării, aprobat de consiliul profesoral /ştiinţific | |
8.8. | Livrarea documentelor de licitaţie | 1 unitate | Conform actelor normative | |
9. | Exploatarea mijloacelor de transport şi a tehnicii agricole şi de reparaţie a drumurilor | |||
9.1. | Aratul terenului agricol | 1 ha | Preţ contractual, dar nu mai mic decît cheltuielile reale | |
9.2. | Cultivarea terenului agricol | 1 ha | ||
9.3. | Însămînţarea terenului agricol | 1 ha | ||
9.4. | Seceratul terenului agricol | 1 ha | ||
9.5. | Recoltarea | 1 ha | ||
9.6. | Lucrări de depanare, încărcare, transportare etc. executate cu ajutorul automacaralei | 1 oră | ||
9.7. | Diferite lucrări de terasament executate cu excavatorul | 1 oră | ||
9.8. | Săparea şi nivelarea pămîntului cu buldozerul | 1 oră | ||
9.9. | Transportarea cu camionul a mărfurilor, materialelor etc. | 1 oră | ||
10. | Lucrări tipografice şi editoriale | |||
10.1. | Servicii de copiere: | |||
xerox A3 | 1 pagină | Conform costului real | ||
xerox A4 | 1 pagină | |||
calculator | 1 pagină | |||
rizograf | 1 pagină | |||
xerox A3, color | 1 pagină | |||
xerox A4, color | 1 pagină | |||
10.2. | Servicii poligrafice şi editoriale: | |||
executarea matriţelor prin metoda electrografică şi pregătirea lor pentru imprimare | 1 unitate | Preţ contractual, dar nu mai mic decît costul real | ||
imprimarea tirajului la maşina ofset | 1 unitate | |||
imprimarea tirajului la maşina de copiat | 1 unitate | |||
procese de finisaj | 1 unitate | |||
cusutul | 1 unitate | |||
10.3. | Producţie poligrafică pentru necesităţile instituţiilor, precum şi comenzi individuale: programe analitice ale catedrelor, planuri individuale, registre pentru grupe, procese-verbale pentru teze, lucrări (proiect de diplomă), examene de calificare şi absolvire, planuri de studii, publicaţii, monografii, autoreferate, alte tipuri de documente | 1 unitate | Preţ contractual, dar nu mai mic decît costul real | |
10.4. | Lucrări de copertare | 1 unitate | 40 | |
10.5. | Multiplicare la rizograf | 1 pagină | 1 | |
11. | Chiria pentru cazare în căminele instituţiilor de învăţămînt | Conform actelor normative în vigoare | ||
12. | Venituri provenite de la darea în locaţiune/ arendă a bunurilor proprietate publică aflate în gestiunea instituţiilor din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării | Conform Hotărîrii Guvernului nr.483 din 29 martie 2008 „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de dare în locaţiune a activelor neutilizate” | ||
13. | Învăţămînt extraşcolar | |||
Centrul Republican pentru Copii şi Tineret | ||||
13.1. | Activităţi desfăşurate în atelierele tehnico-aplicative (pictură, modelare în ceramică, prelucrarea lemnului, confecţionarea obiectelor din lut polimeric, croşetare, brodare, confecţionare măşti, confecţionare costume) | 1 persoană | Conform costului stabilit în baza cheltuielilor reale | |
13.2. | Activităţi desfăşurate în domeniul tehnico-ştiinţific (aeromodelare, automodelare, carting) | 1 persoană | Conform costului stabilit în baza cheltuielilor reale | |
13.3. | Activităţi în domeniul muzicii şi artelor interpretative:
Canto individual Interpretare în ansamblu vocal Interpretare instrumentală-pian Studiere chitară | 1 oră 1 oră 1 oră 1 oră | 150 50 40 65 | |
13.4. | Activităţi în domeniul artelor audiovizuale:
Regie Filmare Înregistrare sunet Montare video Fotografiere | 1 oră 1 oră 1 oră 1 oră 1 oră | 350 250 200 250 150 | |
13.5. | Activităţi în domeniul artelor teatrale de animaţie, modă, de păpuşi | 1 persoană | Conform costului stabilit în baza cheltuielilor reale | |
13.6. | Activităţi în domeniul artelor coregrafice |
1oră/pers. 1 oră/grup |
100 25 | |
13.7. | Montare coregrafică | 1 oră | 175 | |
13.8. | Perfecţionare, formare profesională continuă a specialiştilor din domeniul educaţiei nonformale | 1 persoană | Conform costului contractual | |
13.9. | Practicare de activităţi sportive (tenis de masă, biliard, arte marţiale)
Turism montan |
1 oră/pers. 1 oră/pers. 1 oră/grup |
45 250 35 | |
13.10. | Organizare de evenimente, concerte, festivaluri, concursuri, programe de agrement | 1 oră | Conform costului stabilit în baza cheltuielilor reale | |
13.11. | Servicii de cazare | 1 persoană | Conform costului stabilit în baza cheltuielilor reale | |
13.12. | Organizarea taberelor de zi, tematice | 1 persoană | Conform costului stabilit în baza cheltuielilor reale | |
13.13. | Organizarea de excursii | 1 persoană | Conform costului stabilit în baza cheltuielilor reale | |
131. |
Servicii generale în educaţie | |||
Centrul Tehnologii Informaţionale şi Comunicaţionale în Educaţie | ||||
131.1. | Servicii de personalizare a actelor de studii pentru instituţiile de învăţămînt gimnazial, liceal, profesional tehnic, superior şi de formare continuă | 1 act de studii | Conform costului stabilit în baza cheltuielilor reale | |
14. | Ştiinţă şi inovare | |||
Studiile pe bază de contract cu taxă:
doctorat, postdoctorat şi competitori | ||||
Doctorat: | ||||
Pentru cetăţenii Republicii Moldova | ||||
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | ||||
Toate specialităţile, cu frecvenţă la zi | 1 persoană | 13000 | ||
Toate specialităţile, cu frecvenţă redusă | 1 persoană | 10000 | ||
Pentru cetăţenii din C.S.I şi România | ||||
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | ||||
Toate specialităţile | 1 persoană | 13000 | ||
Pentru cetăţenii străini din alte ţări | ||||
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | ||||
Toate specialităţile | 1 persoană | 19500 | ||
Susţinerea examenului de doctorat | ||||
Pentru cetăţenii Republicii Moldova | ||||
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | ||||
Toate specialităţile | 1 persoană | 1000 | ||
Pentru cetăţenii din C.S.I şi România | ||||
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | ||||
Toate specialităţile | 1 persoană | 1500 | ||
Pentru cetăţenii străini din alte ţări | ||||
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | ||||
Toate specialităţile | 1 persoană | 2300 | ||
Susţinerea tezei de doctorat: | ||||
Pentru cetăţenii Republicii Moldova | ||||
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | ||||
Toate specialităţile | 1 persoană | 5000 | ||
Pentru cetăţenii din C.S.I şi România | ||||
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | ||||
Toate specialităţile | 1 persoană | 7500 | ||
Pentru cetăţenii străini din alte ţări | ||||
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | ||||
Toate specialităţile | 1 persoană | 11300 | ||
Postdoctorat: | ||||
Pentru cetăţenii Republicii Moldova | ||||
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | ||||
Toate specialităţile | 1 persoană | 15000 | ||
Pentru cetăţenii din C.S.I şi România | ||||
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | ||||
Toate specialităţile | 1 persoană | 18000 | ||
Pentru cetăţenii străini din alte ţări | ||||
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | ||||
Toate specialităţile | 1 persoană | 22500 | ||
Susţinerea tezei de doctorat habilitat: | ||||
Pentru cetăţenii Republicii Moldova | ||||
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | ||||
Toate specialităţile | 1 persoană | 11000 | ||
Pentru cetăţenii din C.S.I şi România | ||||
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | ||||
Toate specialităţile | 1 persoană | 14000 | ||
Pentru cetăţenii străini din alte ţări | ||||
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei | ||||
Toate specialităţile | 1 persoană | 21000 | ||
141. |
Educaţie prin artă | |||
Centrul Naţional de Educaţie prin Artă | ||||
141.1. | Reprezentaţii culturale cu caracter educativ (spectacole, concerte, proiecţie video) | 1 persoană | Conform costului stabilit în baza cheltuielilor reale | |
141.2. | Activităţi desfăşurate în atelierele tehnico-aplicative (pictură, modelare în ceramică, prelucrarea lemnului, confecţionarea obiectelor din lut polimeric, croşetare, brodare, confecţionare măşti, confecţionare costume) | 1 persoană | Conform costului stabilit în baza cheltuielilor reale |
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.759 din 04.10.2023, în vigoare 04.10.2023]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.1350 din 15.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.872 din 21 decembrie 2015
REGULAMENT
cu privire la modul de formare şi utilizare a veniturilor
colectate de către autorităţile/instituţiile din subordinea
Ministerului Educaţiei şi Cercetării
I. PARTICULARITĂŢILE GENERALE DE FORMARE
ŞI UTILIZARE A VENITURILOR COLECTATE
1. Modul de formare şi utilizare a veniturilor colectate de către instituţiile din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, provenite din prestarea serviciilor, executarea lucrărilor sau desfăşurarea altor activităţi, contra plată, este elaborat în conformitate cu Legea finanţelor publice şi responsabilităţii bugetar-fiscale nr.181 din 25 iulie 2014, legile anuale ale bugetului de stat, Setul metodologic privind elaborarea, aprobarea şi modificarea bugetului, aprobat prin ordinul ministrului finanţelor ş.a.
2. Veniturile instituţiilor se formează din mijloacele financiare colectate pe conturile acestora provenite din executarea lucrărilor şi prestarea serviciilor, contra plată, chiria sau darea în arendă a patrimoniului, donaţii, sponsorizări şi alte mijloace băneşti intrate legal în posesia autorităţilor/instituţiilor din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
3. Prestarea serviciilor, executarea lucrărilor, contra plată, stipulate în acte legislative şi normative se realizează, conform activităţii statutare a instituţiilor şi subdiviziunilor interioare, în baza principiilor de menţinere şi de creştere a calităţii serviciilor şi lucrărilor pentru care se percep plăţi.
4. Modalitatea planificării şi executării veniturilor colectate se efectuează în conformitate cu Setul metodologic privind elaborarea, aprobarea şi modificarea bugetului aprobat prin ordinul ministrului finanţelor.
Evidenţa executării de casă de către instituţiile din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu excepţia instituţiilor de învăţămînt superior, care activează în condiţii de autonomie financiară, pentru fiecare categorie de venit se efectuează prin conturile trezoreriale ale instituţiilor, deschise în trezoreriile teritoriale ale Ministerului Finanţelor.
Instituţiile de învăţămînt superior, care activează în condiţii de autonomie financiară, administrează veniturile proprii prin conturi bancare.
Veniturile din prestarea serviciilor sau executarea lucrărilor, încasate în numerar prin casierie, se depun zilnic în conturile trezoreriale sau bancare.
Utilizarea direct din casierie a veniturilor colectate, fără depunerea prealabilă la contul trezorerial sau bancar nu se admite.
5. Mijloacele colectate se includ în bugetele respective, se consideră venituri şi sînt direcţionate în mod prioritar pentru acoperirea cheltuielilor aferente prestării serviciilor, executării lucrărilor şi altor cheltuieli, exclusiv pentru dezvoltarea instituţiei, în conformitate cu principiile şi regulile de elaborare, aprobare şi executare a bugetelor corespunzătoare stabilite prin Setul metodologic privind elaborarea, aprobarea şi modificarea bugetului aprobat prin ordinul ministrului finanţelor.
6. Remunerarea personalului încadrat nemijlocit în prestarea serviciilor, executarea lucrărilor sau desfăşurarea altor activităţi contra plată se efectuează conform legislaţiei privind sistemul de salarizare în sectorul bugetar.
[Pct.6 în redacţia Hot.Guv. nr.1231 din 12.12.2018, în vigoare 14.12.2018]
7. Defalcările contribuţiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de către patroni se planifică şi se transferă în mărimile stabilite prin acte normative pentru anul financiar curent.
II. MODUL DE FORMARE ŞI DIRECŢIILE DE UTILIZARE
A VENITURILOR COLECTATE
Învăţămînt
1. Veniturile instituţiilor de învăţămînt provenite de la admitere şi studiile cu taxă
8. Constituirea veniturilor provenite de la studiile cu taxă ale instituţiilor de învăţămînt sînt prevăzute de Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014.
9. Veniturile se formează din taxele de studii achitate de persoanele fizice şi juridice pentru instruirea în bază de taxe şi pentru admiterea elevilor şi studenţilor în instituţiile de învăţămînt profesional tehnic şi superior.
10. Cuantumul plăţilor de studii pentru instruirea cadrelor cu taxă se calculează în baza cheltuielilor reale aferente desfăşurării procesului de studii, cu excepţia cheltuielilor pentru plata burselor şi cheltuielilor de întreţinere a căminelor.
Cuantumul plăţilor pentru studii suportate de persoanele juridice pot include suplimentar şi cheltuieli pentru burse.
Cuantumul plăţilor pentru studii include cheltuieli calculate conform cheltuielilor reale medii din dările de seamă.
Cuantumul plăţilor pentru studii cu taxă, în instituţiile de învăţămînt (cu excepţia instituţiilor de învăţămînt superior, care activează în condiţii de autonomie financiară), pe specialităţi şi pe anii de studii se stabilesc /revizuiesc, în caz de necesitate, pînă la sfîrşitul fiecărui an de studii precedent şi se înaintează Guvernului spre aprobare.
Cuantumul plăţilor pentru studii cu taxă în instituţiile de învăţămînt superior, care activează în condiţii de autonomie financiară, pe specialităţi şi pe anii de studii se stabilesc/revizuiesc, în caz de necesitate, pînă la sfîrşitul fiecărui an de studii precedent şi se aprobă de Consiliul pentru dezvoltare strategică instituţională.
11. Termenii de achitare a taxelor de studii se stabilesc de consiliile de administrare în cazul instituţiilor de învăţămînt profesional tehnic şi consiliile pentru dezvoltare strategică instituţională în cazul instituţiilor de învăţămînt superior.
12. Cuantumul taxei de studii în învăţămîntul cu frecvenţă redusă se va stabili de consiliile de administrare în cazul instituţiilor de învăţămînt profesional tehnic şi consiliile pentru dezvoltare strategică instituţională în cazul instituţiilor de învăţămînt superior, dar nu va depăşi taxa de studii în învăţămîntul cu frecvenţa la zi.
13. Instituţiile de învăţămînt încheie contracte de studii cu persoanele fizice şi juridice, care au depus cereri de efectuare a studiilor cu taxă, conform Regulamentului de admitere aprobat prin ordinul ministrului educaţiei şi cercetării. Contractele încheiate pot fi modificate sau reziliate de părţile contractante, cu respectarea prevederilor Codului civil al Republicii Moldova nr.1107-XV din 6 iunie 2002.
14. Veniturile colectate din taxele de studii de către instituţiile de învăţămînt, cu excepţia instituţiilor de învăţămînt superior care activează în condiţii de autonomie financiară, se includ în devizele de cheltuieli ale instituţiilor şi Repartizările bugetelor instituţiilor bugetare.
Veniturile colectate din taxele de studii de către instituţiile de învăţămînt se utilizează preponderent pentru:
1) acoperirea integrală a datoriilor;
2) acoperirea cheltuielilor curente pentru serviciile comunale;
3) dotarea cu tehnică informaţională, echipament didactic, fond bibliotecar;
4) reparaţia curentă şi capitală a clădirilor, investiţii capitale;
5) asigurarea mobilităţii academice a studenţilor şi profesorilor (cheltuieli pentru viză, transport, cazare, diurnă) şi alte cheltuieli aferente desfăşurării procesului de instruire în condiţiile actuale.
Pentru a asigura buna funcţionare a căminelor, instituţiile pot utiliza veniturile în scopul efectuării de reparaţii curente şi capitale, utilării căminelor şi achitării serviciilor comunale.
În funcţie de priorităţile stabilite, instituţiile de învăţămînt, cu excepţia instituţiilor de învăţămînt superior care activează în condiţii de autonomie financiară, pot solicita redirecţionarea cheltuielilor. Modificările solicitate, confirmate prin calcule şi note explicative, se aprobă în conformitate cu prevederile din Setul metodologic privind elaborarea, aprobarea şi modificarea bugetului, aprobat prin ordinul ministrului finanţelor.
15. Veniturile colectate la admiterea în învăţămîntul profesional tehnic şi superior se utilizează pentru perfectarea dosarelor depuse de către candidaţi pentru participarea la concursul de admitere la studii în învăţămîntul profesional tehnic secundar, postsecundar şi superior cu finanţare bugetară şi cu taxă.
16. În Repartizarea bugetului instituţiei bugetare, instituţiile de învăţămînt, cu excepţia instituţiilor de învăţămînt superior care activează în condiţii de autonomie financiară, reflectă veniturile posibile spre încasare în anul financiar în curs, care se constituie din veniturile obţinute în semestrul II al anului de studii în curs şi veniturile obţinute în semestrul I al noului an de studii, precum şi datoriile debitoare neonorate în anii precedenţi, micşorate cu datoriile creditoare ale părţii de venituri, conform datelor din darea de seamă anuală.
2. Veniturile instituţiilor de învăţămînt obţinute din pregătirea, perfecţionarea, recalificarea şi formarea profesională continuă a cadrelor, precum şi instruirea cursanţilor la cursurile de scurtă durată
17. Constituirea veniturilor obţinute din pregătirea, perfecţionarea, recalificarea şi formarea profesională continuă a cadrelor, precum şi instruirea cursanţilor prin cursuri de scurtă durată sînt prevăzute de Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014 şi Regulamentul privind modul de organizare a formării profesionale a şomerilor, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1080 din 5 septembrie 2003.
Pregătirea, perfecţionarea, recalificarea şi formarea profesională continuă a cadrelor, precum şi instruirea prin cursuri de scurtă durată se realizează în instituţii de învăţămînt de stat supuse acreditării academice şi sînt abilitate pentru această activitate precum şi Centrul Tehnologii Informaţionale şi Comunicaţionale în Educaţie.
[Pct.17 completat prin Hot.Guv. nr.1350 din 15.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
18. Veniturile se formează din plăţile persoanelor fizice şi juridice pentru formarea profesională continuă, recalificarea cadrelor, precum şi instruirea cursanţilor la cursurile de scurtă durată şi pregătirea profesională a şomerilor, repartizaţi la instruire de către Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă.
19. Cuantumul plăţilor pentru formarea profesională continuă şi recalificarea cadrelor, precum şi instruirea cursanţilor la cursurile de scurtă durată se stabileşte în funcţie de planul-cadru de instruire şi perfecţionare, norma de ore pentru o grupă, necesitatea materiei prime şi materialelor instructive folosite în procesul de instruire, costul serviciilor necesare pentru întreţinerea cursurilor de perfecţionare (energie electrică, termică, apă şi canalizare, salubritate, servicii de telecomunicaţie etc.).
20. Cuantumul plăţilor pentru formarea profesională a şomerilor pe meserii/profesii şi specialităţi se calculează de instituţiile de învăţămînt pentru o persoană, pornind de la devizul de cheltuieli pentru o grupă de şomeri pe toată perioada de instruire, conform planului-cadru de studii. Durata formării profesionale a şomerilor se coordonează cu Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi se încheie contracte între aceasta şi instituţiile de învăţămînt.
În contracte se stabileşte costul cazării şomerilor, în cazul în care instituţia dispune de cămin. Veniturile obţinute de la cazarea acestor persoane urmează să fie reflectate la tipul respectiv de venituri colectate şi se coordonează cu organul ierarhic superior.
21. Autorităţile/instituţiile din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu excepţia instituţiilor de învăţămînt superior care activează în condiţii de autonomie financiară, utilizează veniturile colectate din plăţile pentru formarea iniţială, formarea profesională continuă, recalificarea cadrelor, precum şi pentru instruirea prin cursuri de scurtă durată pentru acoperirea cheltuielilor aferente procesului de instruire, conform devizului de cheltuieli şi Repartizărilor bugetelor instituţiilor bugetare aprobate.
3. Veniturile obţinute din activitatea de producţie a subdiviziunilor interioare ale instituţiilor de învăţămînt (gospodăriilor didactice şi auxiliare, loturilor experimentale, atelierelor, cantinelor etc.)
22. Constituirea veniturilor provenite din activitatea de producţie a subdiviziunilor interioare ale instituţiilor de învăţămînt (gospodăriilor didactice şi auxiliare, loturilor experimentale, atelierelor, cantinelor etc.) sînt prevăzute de Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014.
23. Veniturile se formează din următoarele activităţi de producţie ale subdiviziunilor interioare ale instituţiilor de învăţămînt:
1) comercializarea produselor agricole şi animaliere obţinute în gospodăriile didactice şi auxiliare ale instituţiilor;
2) comercializarea articolelor confecţionate în gospodării didactice, ateliere experimentale;
3) servicii de alimentaţie prestate de către unităţile de alimentaţie pentru elevi, studenţi, alte persoane, precum şi pentru diferite ceremonii;
4) servicii de producere prestate de către instituţiile publice de învăţămînt profesional tehnic.
[Pct.23 completat prin Hot.Guv. nr.1350 din 15.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
24. Costul produselor agricole şi animaliere obţinute în gospodăriile didactice şi auxiliare se constituie din cheltuielile pentru retribuirea muncii personalului încadrat în activitatea de producţie, contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii, primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de patroni, costul materialului săditor, îngrăşămintelor, lucrărilor mecanizate, combustibilului, cheltuielile pentru hrana şi îngrijirea animalelor, consumul de resurse termoenergetice, transportarea produselor agricole şi animaliere la punctele de comercializare etc.
25. Costul articolelor confecţionate în atelierele didactice se constituie din cheltuielile pentru retribuirea muncii personalului încadrat în activitatea de producţie, contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii, primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de patroni, cheltuielile pentru consumul de resurse termoenergetice, uzura fondurilor fixe utilizate în procesul confecţionării, întreţinerea utilajului necesar, cheltuielile de livrare ale produselor la punctele de comercializare etc.
26. Preţurile produselor alimentare se stabilesc de către unităţile de alimentaţie, ţinînd cont de prevederile Hotărîrii Guvernului nr.547 din 4 august 1995 „Cu privire la măsurile de coordonare şi de reglementare de către stat a preţurilor (tarifelor)”.
Costul serviciilor de alimentaţie se constituie din cheltuielile reale efectuate în procesul prestării acestor servicii, şi anume: retribuirea muncii personalului unităţilor de alimentare, contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii, primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de patroni, procurarea produselor alimentare şi băuturilor răcoritoare, consumul de resurse termoenergetice, cheltuielile de livrare ale produselor alimentare şi băuturilor răcoritoare, cheltuielile reale aferente activităţii unităţilor de alimentare (procurarea veselei, soluţiilor de curăţare şi dezinfecţie, transportarea deşeurilor etc.).
27. Autorităţile/instituţiile din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu excepţia instituţiilor de învăţămînt superior care activează în condiţii de autonomie financiară, utilizează veniturile încasate de la comercializarea produselor agricole şi animaliere, articolelor confecţionate şi prestarea serviciilor de alimentare pentru acoperirea tuturor cheltuielilor aferente activităţii de producţie a subdiviziunilor interioare, în conformitate cu devizul de cheltuieli şi repartizările bugetelor instituţiilor bugetare aprobate.
[Compartimentul 4 (pct.28-29) abrogat prin Hot.Guv. nr.1350 din 15.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
5. Veniturile provenite din eliberarea actelor de studii şi a suplimentelor (programe analitice, suplimente la diplomă) şi duplicatelor acestora
30. Veniturile se formează din plăţile achitate de elevii/studenţii absolvenţi.
31. Cuantumul taxei pentru eliberarea actelor de studii, a suplimentelor (curriculum, programe analitice, suplimente la diplomă) şi duplicatelor acestora se calculează în baza cheltuielilor reale aferente procurării, personalizării şi traducerii actelor de studii.
[Pct.31 modificat prin Hot.Guv. nr.1350 din 15.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
32. Veniturile colectate de la eliberarea actelor de studii, a suplimentelor (curriculum, programe analitice, suplimente la diplomă) şi duplicatelor acestora se utilizează pentru acoperirea cheltuielilor aferente procesului de perfectare a actelor de studii şi a duplicatelor acestora.
[Pct.32 modificat prin Hot.Guv. nr.1350 din 15.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
6. Veniturile instituţiilor de învăţămînt provenite din activitatea sportivă şi de întremare a sănătăţii
33. Veniturile se formează din plăţile persoanelor fizice şi juridice achitate pentru abonamente lunare şi ore de antrenament la diferite probe sportive, precum şi pentru prestarea serviciilor de saună.
34. Costul unui abonament lunar, precum şi costul unei ore de antrenament se stabileşte în baza cheltuielilor aferente activităţii sportive şi de întremare a sănătăţii, se coordonează cu organul ierarhic superior.
35. Veniturile colectate din prestarea serviciilor de întremare a sănătăţii sînt stabilite conform catalogului de tarife, aprobat prin ordinul ministrului sănătăţii şi se utilizează pentru acoperirea cheltuielilor ce ţin de activitatea în cauză.
7. Veniturile de la comercializarea biletelor în bazele de odihnă
36. Veniturile de la comercializarea biletelor în bazele de odihnă din subordinea instituţiilor de învăţămînt se formează de la comercializarea biletelor de odihnă studenţilor, colaboratorilor şi altor persoane.
37. Costul unui bilet se stabileşte, reieşind din cheltuielile efectuate în procesul prestării serviciilor privind activitatea bazelor de odihnă, se aprobă de către consiliile de administrare în cazul instituţiilor de învăţămînt profesional tehnic şi consiliile pentru dezvoltare strategică instituţională în cazul instituţiilor de învăţămînt superior.
38. Veniturile colectate de la comercializarea biletelor în bazele de odihnă se utilizează pentru remunerarea muncii personalului angajat, achitarea serviciilor comunale, efectuarea reparaţiilor curente şi capitale, procurarea mărfurilor de uz gospodăresc, alte cheltuieli necesare pentru desfăşurarea acestei activităţi.
8. Veniturile de la cursurile de instruire militară în instituţiile de învăţămînt
39. Constituirea veniturilor colectate de la cursurile de instruire militară în instituţiile de învăţămînt sînt prevăzute în Regulamentul de funcţionare a catedrelor militare în cadrul instituţiilor de învăţămînt superior universitar de stat, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.587 din 20 mai 2003.
40. Veniturile se formează din mijloacele încasate de la persoanele fizice şi juridice pentru instruirea studenţilor pe bază de contract în cadrul catedrelor militare ale instituţiilor de învăţămînt.
41. Cuantumul plăţilor pentru instruirea militară se calculează reieşind din cheltuielile reale aferente desfăşurării procesului de instruire, în baza devizului de cheltuieli pentru o grupă pe toată perioada de instruire, stabilită de către instituţia de învăţămînt, conform planului-cadru de studii şi se aprobă de Consiliul pentru dezvoltare strategică instituţională.
42. Veniturile colectate de la instruirea militară a studenţilor pe bază de contract se utilizează pentru remunerarea muncii personalului, acoperirea necesităţilor la consumul de resurse termoenergetice, apă, canalizare, salubritate, efectuarea reparaţiilor curente şi capitale a blocurilor de studii, procurarea echipamentului militar, muniţiilor, cartuşelor, arenda armelor de foc, sălilor de tir, poligoanelor, precum şi pentru dezvoltarea bazei tehnico-materiale.
9. Veniturile instituţiilor de învăţămînt provenite din prestarea serviciilor comunale (în cazul în care prestatori ai acestor servicii sînt nemijlocit instituţiile publice)
43. Veniturile se formează din plăţile persoanelor fizice şi juridice, care sînt consumatori de servicii comunale prestate de instituţiile de învăţămînt.
44. Costul serviciilor comunale se stabileşte în funcţie de volumul serviciilor comunale prestate şi tariful (costul) pentru serviciile comunale în vigoare.
45. Plata pentru serviciile comunale se stabileşte în contractul de prestare a serviciilor, fiind revizuită de proprietar în cazul modificării preţurilor, tarifelor, plăţilor, precum şi în alte cazuri prevăzute de legislaţie.
Contractele de prestare a serviciilor se aprobă de către organul ierarhic superior – Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
În baza contractului, instituţia dispune, lunar, factura de plată pentru achitarea chiriaşului.
46. Încasările din prestarea serviciilor comunale de către instituţiile de învăţămînt se vor utiliza în strictă conformitate cu categoriile de cheltuieli incluse în costul serviciilor comunale.
10. Veniturile provenite din prestarea serviciilor informaţionale
47. Veniturile se formează din plăţile persoanelor fizice şi juridice achitate pentru prestarea serviciilor informaţionale.
48. Costul serviciilor informaţionale se stabileşte în baza cheltuielilor efectuate în procesul prestării serviciilor de Internet, de instalare şi elaborare de soft, de culegere computerizată a textelor, de scanare, machetare etc.
49. Veniturile colectate din prestarea serviciilor informaţionale se utilizează pentru acoperirea tuturor cheltuielilor aferente activităţii respective, conform ponderii acestora, aprobate în devizul de venituri şi cheltuieli.
11. Veniturile provenite din exploatarea transportului
50. Veniturile se formează din plăţile persoanelor fizice şi juridice achitate pentru exploatarea mijloacelor de transport.
51. Costul exploatării mijloacelor de transport se calculează în baza cheltuielilor reale aferente efectuării lucrărilor de arat, cultivat, însămînţat etc. a terenului agricol şi se aprobă de către conducătorul instituţiei de învăţămînt.
52. Veniturile colectate din exploatarea mijloacelor de transport se utilizează, preponderent, pentru întreţinerea şi reparaţia mijloacelor de transport, precum şi pentru alte cheltuieli ce ţin de prestarea acestor servicii.
12. Veniturile provenite din lucrările tipografice executate la tehnica de multiplicare
53. Veniturile se formează din plăţile persoanelor fizice şi juridice achitate pentru executarea lucrărilor de multiplicare şi editare, prestarea serviciilor de tipografie la rizograf, laminare, broşurare, pregătirea blocului de carte etc., solicitate de beneficiari pe bază de contract.
54. Costul serviciilor executate la tehnica de multiplicare se stabileşte în baza cheltuielilor reale efectuate în procesul desfăşurării acestor lucrări, constituindu-se din următoarele elemente de bază:
1) cheltuieli pentru retribuirea muncii personalului încadrat în procesul de executare a lucrărilor tipografice;
2) defalcări pentru asigurările sociale de stat şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, achitate de patroni;
3) cheltuieli pentru procurarea consumabilelor poligrafice şi pentru tehnica de multiplicare, hîrtiei şi altor materiale folosite nemijlocit în procesul executării lucrărilor respective;
4) cheltuieli pentru serviciile comunale, alte cheltuieli aferente executării lucrărilor tipografice.
55. Veniturile colectate din lucrările tipografice executate la tehnica de multiplicare se utilizează pentru acoperirea tuturor cheltuielilor aferente efectuării acestor lucrări.
13. Veniturile provenite din plata pentru chirie în căminele instituţiilor de învăţămînt
56. Constituirea veniturilor din plata pentru chirie în cămine sînt prevăzute de Hotărîrea Guvernului nr.99 din 30 ianuarie 2007 „Cu privire la taxele de cazare în căminele instituţiilor de stat de învăţămînt profesional tehnic secundar, profesional tehnic postsecundar, superior şi din domeniul ştiinţei şi inovării”.
57. Veniturile se formează din plăţile persoanelor fizice şi juridice achitate pentru serviciile de cazare, prestate de instituţiile de învăţămînt.
58. Plata pentru chirie se stabileşte pe categoriile de locatari la începutul fiecărui an financiar, în baza cheltuielilor aferente cazării, respectînd prevederile hotărîrii menţionate.
59. Elevii/studenţii achită plata pentru chirie la începutul anului financiar pentru toată perioada de cazare sau în două rate: pentru perioada de studii ianuarie-iunie şi perioada de studii septembrie-decembrie. În cazuri excepţionale, pentru studenţii din familiile social-vulnerabile achitarea plăţilor se poate efectua pe o perioadă mai mică sau lunar, la decizia consiliilor de administrare în cazul instituţiilor de învăţămînt profesional tehnic şi consiliilor pentru dezvoltare strategică instituţională în cazul instituţiilor de învăţămînt superior.
Auditorii cursurilor de formare profesională continuă achită plata pentru chirie la începutul perioadei de studii, pentru toată durata de formare profesională şi continuă.
Angajaţii instituţiilor şi alte categorii de locatari achită plata pentru chirie lunar sau pentru anul financiar, conform deciziei consiliilor de administrare în cazul instituţiilor de învăţămînt profesional tehnic şi consiliilor pentru dezvoltare strategică instituţională în cazul instituţiilor de învăţămînt superior.
60. Veniturile planificate se calculează prin înmulţirea cuantumului aprobat al plăţii de cazare la numărul mediu de locatari pe fiecare categorie, majorate cu suma datoriilor debitoare, înregistrate la începutul anului şi reduse cu suma datoriilor creditoare, înregistrate la aceeaşi dată.
61. Veniturile efective se calculează lunar, indiferent de modalitatea de plată a taxelor de cazare şi achitarea reală a acestora.
62. Veniturile încasate din plata pentru chirie la cămine se utilizează 30% strict pentru retribuirea muncii personalului implicat nemijlocit în gestionarea căminelor, contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii, prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de patroni, iar 70% pentru acoperirea cheltuielilor legate de activitatea căminelor – consumul de resurse termoenergetice, apă, canalizare, salubritate, procurarea inventarului, mobilierului, utilajului şi efectuarea reparaţiilor curente şi capitale.
[Pct.62 completat prin Hot.Guv. nr.1350 din 15.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
14. Venituri provenite din darea în locaţiune/arendă a bunurilor proprietate publică aflate în gestiunea instituţiilor din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării
[Titlul compart.14 modificat prin Hot.Guv. nr.1350 din 15.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
63. Veniturile obţinute din darea în locaţiune/arendă a bunurilor imobile aflate în gestiunea instituţiilor din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării se constituie în baza legii anuale a bugetului de stat.
[Pct.63 modificat prin Hot.Guv. nr.1350 din 15.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
64. Veniturile se formează din plăţile de dare în locaţiune/arendă a bunurilor imobile aflate în gestiunea instituţiilor din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
[Pct.64 modificat prin Hot.Guv. nr.1350 din 15.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
65. Veniturile colectate de la plăţile de dare în locaţiune/arendă a bunurilor imobile aflate în gestiunea instituţiilor din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării se utilizează preponderent pentru întreţinerea, repararea şi utilarea tehnico-materială, remunerarea personalului de deservire, precum şi pentru alte cheltuieli aferente plăţii pentru mărfuri şi servicii.
[Pct.65 modificat prin Hot.Guv. nr.1350 din 15.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
66. Utilizarea veniturilor colectate se efectuează conform devizului de cheltuieli şi Repartizările bugetelor instituţiilor bugetare aprobate.
15. Dobînzi aferente soldurilor de mijloace băneşti din conturile speciale
67. Dobînzile calculate la soldurile mijloacelor băneşti din conturile instituţiilor din subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării se utilizează pentru acoperirea cheltuielilor legate de activitatea instituţiilor, cu excepţia cheltuielilor pentru retribuirea muncii.
Învăţămînt extraşcolar
16. Veniturile instituţiilor din domeniul învăţămîntului extraşcolar provenite din taxele pentru prestarea serviciilor
68. Veniturile instituţiilor de învăţămînt extraşcolar se formează din plăţile persoanelor fizice şi juridice pentru prestarea serviciilor de educaţie extraşcolară, cazare, alimentaţie şi transport.
69. Costul serviciilor se stabileşte în baza cheltuielilor reale şi altor cheltuieli aferente necesare prestării serviciilor, aprobate de consiliile de administrare ale instituţiilor.
70. Plăţile pot fi unice sau periodice.
71. Veniturile colectate din prestarea serviciilor se utilizează pentru acoperirea cheltuielilor directe şi aferente activităţii respective.
Servicii generale în educaţie
161. Venituri provenite din personalizarea actelor de studii
711. Venituri provenite din personalizarea actelor de studii se formează din plăţile pentru prestarea serviciilor de personalizare a actelor de studii, achitate de persoanele juridice şi absolvenţii instituţiilor de învăţămînt gimnazial, liceal, profesional tehnic, superior şi de formare continuă.
712. Costul serviciilor se stabileşte în baza cheltuielilor reale şi altor cheltuieli aferente necesare prestării serviciilor de personalizare a actelor de studii şi se aprobă de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
713. Veniturile colectate din prestarea serviciilor se utilizează pentru acoperirea cheltuielilor directe şi aferente activităţii de personalizare a actelor de studii.
[Compartimentul „Servicii generale în educaţie” introdus prin Hot.Guv. nr.1350 din 15.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
Ştiinţă şi inovare
17. Veniturile instituţiilor din sfera ştiinţei şi inovării colectate din taxele de studii
72. Constituirea veniturilor din taxele de studii în instituţiile din sfera ştiinţei şi inovării sînt prevăzute de Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014 şi Codul cu privire la ştiinţă şi inovare nr.259-XV din 15 iulie 2004.
73. Veniturile se formează din plăţile persoanelor fizice şi juridice – doctoranzi şi postdoctoranzi pentru studiile cu taxă.
74. Cuantumul taxelor de studii se calculează în baza cheltuielilor reale aferente desfăşurării procesului de studii, cu excepţia cheltuielilor pentru plata burselor şi se aprobă de Consiliul pentru dezvoltare strategică instituţională. Toate cheltuielile se calculează conform cheltuielilor reale medii, în baza dărilor de seamă.
În calculul acestora se includ cheltuielile pentru retribuirea muncii personalului ştiinţifico-didactic, ştiinţific, didactic şi didactic auxiliar, achitarea plăţilor pentru consumul de resurse termoenergetice, reparaţii curente şi capitale ale blocurilor de studii, renovarea bazei tehnico-materiale etc.
75. Termenele de achitare a taxelor de studii se stabilesc de consiliile pentru dezvoltare strategică instituţională.
76. Cuantumul taxelor de studii pentru învăţămîntul cu frecvenţă redusă se va stabili de către consiliile pentru dezvoltare strategică instituţională, dar nu va depăşi taxa de studii în învăţămîntul cu frecvenţa la zi.
77. Instituţiile din sfera ştiinţei şi inovării încheie contracte de studii cu persoanele fizice şi juridice care au depus cerere de efectuare a studiilor prin contract, cu taxă, conform regulamentelor de organizare a programelor de studii superioare de doctorat şi de organizare a programelor de postdoctorat.
Contractele încheiate pot fi modificate sau reziliate de părţile contractante, în funcţie de situaţia creată, în condiţiile legislaţiei în vigoare.
La solicitarea persoanei fizice, a unui loc de cazare în căminul studenţesc, în contractul de studii, într-un articol separat, se va reglementa şi plata lunară pentru cazare în cămin.
Încheierea contractelor de studii între persoanele fizice/juridice şi instituţiile de învăţămînt se va efectua în baza contractului-model, aprobat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
78. Veniturile colectate din taxele de studii de către instituţiile din sfera ştiinţei şi inovării sînt direcţionate pentru cheltuielile aferente desfăşurării procesului de pregătire a doctoranzilor şi postdoctoranzilor în anul financiar curent.
Educaţie prin artă
171. Veniturile provenite din activităţile de educaţie prin artă
781. Veniturile provenite din activităţile de educaţie prin artă se formează din veniturile de la comercializarea biletelor pentru reprezentaţiile culturale cu caracter educativ, elevilor, studenţilor şi altor persoane, precum şi din plăţile persoanelor fizice şi juridice pentru prestarea altor servicii de educaţie prin artă.
782. Costul unui bilet se stabileşte, reieşind din cheltuielile efectuate în procesul prestării serviciilor de pregătire a reprezentaţiilor culturale cu caracter educativ, prin decizia Consiliului de administraţie al Centrului Naţional de Educaţie prin Artă.
783. Costul celorlalte servicii se stabilesc în baza cheltuielilor reale şi altor cheltuieli aferente necesare prestării serviciilor şi se aprobă de către Consiliul de administraţie al Centrului Naţional de Educaţie prin Artă. Plăţile pot fi unice sau periodice.
[Compartimentul „Educaţie prin artă” introdus prin Hot.Guv. nr.1350 din 15.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
Aparatul central al Ministerului Educaţiei şi Cercetării
172. Venituri provenite de la autentificarea, recunoaşterea şi echivalarea actelor de studii
784. Veniturile provenite de la autentificarea, recunoaşterea şi echivalarea actelor de studii se constituie în temeiul art.140 alin.(1) din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr.152 din 17 iulie 2014.
785. Veniturile se formează din cuantumul plăţilor pentru serviciile de autentificare, recunoaştere şi echivalare a actelor de studii.
786. Veniturile acumulate din plăţile pentru serviciile de autentificare, recunoaştere şi echivalare a actelor de studii se utilizează pentru perfectarea şi editarea certificatelor de autentificare, recunoaştere şi echivalare a actelor de studii, procurarea şi multiplicarea materialelor, achitarea cheltuielilor de deplasare şi alte cheltuieli aferente.
787. Utilizarea veniturilor se efectuează în conformitate cu devizul de cheltuieli aprobat în modul stabilit, conform actelor normative în vigoare.
[Compartimentul „Aparatul central al Ministerului Educaţiei” introdus prin Hot.Guv. nr.1350 din 15.12.2016, în vigoare 23.12.2016]
III. RESPONSABILITĂŢI
79. Evidenţa contabilă a veniturilor colectate se organizează şi se ţine în conformitate cu Legea contabilităţii nr.113-XVI din 27 aprilie 2007, standardele naţionale de contabilitate, instrucţiunile cu privire la evidenţa contabilă în instituţiile publice, aprobate de Ministerul Finanţelor, precum şi cu prevederile prezentului Regulament.
80. Executorii secundari sînt obligaţi să prezinte Ministerului Educaţiei şi Cercetării rapoarte financiare trimestriale şi secundare în conformitate cu cerinţele şi prevederile stipulate în Legea contabilităţii nr.113-XVI din 27 aprilie 2007 şi cu prevederile Normelor metodologice privind executarea de casă a mijloacelor bugetului public naţional prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor şi în termenele stabilite anual prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării.
81. Pentru utilizarea contrar destinaţiei a veniturilor colectate, constatată în urma controlului sau analizei dărilor de seamă, se aplică sancţiunile prevăzute de legislaţie.
82. Responsabilitatea privind corectitudinea utilizării plăţilor şi tarifelor, precum şi respectarea prevederilor prezentului Regulament se pune în sarcina conducătorilor instituţiei publice.
Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului
nr.872 din 21 decembrie 2015
LISTA
hotărîrilor Guvernului care se abrogă
1. Hotărîrea Guvernului nr.196 din 22 februarie 2007 „Cu privire la mijloacele speciale ale instituţiilor subordonate Ministerului Educaţiei” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.43-46, art.334).
2. Hotărîrea Guvernului nr.872 din 17 iulie 2008 „Cu privire la aprobarea modificărilor ce se operează în anexele nr.1 şi nr.2 la Hotărîrea Guvernului nr.196 din 22 februarie 2007” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.143-144, art.914).
3. Punctul 30 din modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.341 din 3 mai 2010 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.70-71, art.418).
4. Hotărîrea Guvernului nr.692 din 3 august 2010 „Pentru aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.196 din 22 februarie 2007” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.138-140, art.769).
5. Hotărîrea Guvernului nr.581 din 8 august 2012 „Pentru modificarea şi completarea anexelor nr.1 şi nr.2 la Hotărîrea Guvernului nr.196 din 22 februarie 2007” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.166-169, art.637).
6. Punctul 26 din modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului, aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.928 din 12 decembrie 2012 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.263-269, art.1001).
7. Punctul 2 din Hotărîrea Guvernului nr.745 din 10 septembrie 2014 „Cu privire la modificarea denumirii Colegiului Financiar-Bancar „Alexandru Diordiţa” din Chişinău” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.275-281, art.799).
