H O T Ă R Î R E
despre aprobarea Regulamentului cu privire la activitatea catedrelor militare
din cadrul instituţiilor de învăţămînt superior publice
[Titlul modificat prin Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
nr. 587 din 20.05.2003
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.87-90/616 din 23.05.2003
* * *
Notă: În denumire şi pe tot parcursul textului, cuvintele „instituţie de învăţămînt superior de stat”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „instituţie de învăţămînt superior publică”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.783 din 01.08.2018, în vigoare 24.08.2018
Notă: În denumire, în tot textul hotărîrii şi al Regulamentului, cuvîntul „universitar” se exclude, conform Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016
În temeiul Legii nr.1245-XV din 18 iulie 2002 cu privire la pregătirea cetăţenilor pentru apărarea Patriei, Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la activitatea catedrelor militare din cadrul instituţiilor de învăţămînt superior publice (se anexează).
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
2. Ministerul Apărării va aproba programele de instruire ale catedrelor militare şi va ţine la control procesul şi calitatea instruirii militare.
3. Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării va efectua controlul asupra procesului de creare a catedrelor militare în instituţiile de învăţămînt superior publice.
[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.783 din 01.08.2018, în vigoare 24.08.2018]
4. Ministerele vor aduce actele lor normative care vizează activitatea catedrelor militare în conformitate cu prevederile prezentei hotărîri.
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Vasile TARLEV |
Contrasemnată: | |
Ministrul apărării | Victor Gaiciuc |
Ministrul educaţiei | Gheorghe Sima |
Ministrul sănătăţii | Andrei Gherman |
Chişinău, 20 mai 2003. | |
Nr.587. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.587 din 20 mai 2003
Notă: În Regulament:
- pe tot parcursul textului:
- cuvintele „instituţie de învăţămînt superior de stat”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „instituţie de învăţămînt superior publică”, la forma gramaticală corespunzătoare;
- cuvintele „instituţiile medico-militare” se substituie cu cuvintele „instituţiile medico-sanitare publice ale Forţelor Armate”;
- cuvintele „ministrul sănătăţii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „ministrul sănătăţii, muncii şi protecţiei sociale”, la forma gramaticală corespunzătoare;
Notă: În tot textul Regulamentului, cuvintele „programa de pregătire” se substituie cu cuvintele „programa de instruire”, iar cuvintele „stagiul militar” se substituie cu cuvintele „şedinţe practice”, la cazul gramatical corespunzător, conform Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016
REGULAMENTUL
cu privire la activitatea catedrelor militare în cadrul
instituţiilor de învăţămînt superior publice
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul regulament reglementează ordinea de creare şi activitate a catedrelor militare în cadrul instituţiilor de învăţămînt superior publice, structura, personalul şi atribuţiile catedrelor militare, precum şi alte aspecte vizînd planificarea şi organizarea instruirii cetăţenilor la catedrele nominalizate.
2. Instruirea militară la catedrele militare se efectuează în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare în scopul pregătirii cetăţenilor pentru apărarea Patriei, completării rezervei Forţelor Armate, precum şi selectării unor candidaţi pentru încadrarea în serviciul militar prin contract.
3. Catedra militară se creează în temeiul hotărîrii senatului instituţiei de învăţămînt superior publice după o coordonare prealabilă cu Ministerul Apărării, care determină profilul specialităţii militare la catedra militară şi ministerele respective, în subordinea cărora se află instituţiile menţionate.
4. Înscrierea la catedrele militare se efectuează în mod benevol. La audierea cursului de instruire militară se admit elevii colegiilor şi centrelor de excelenţă din anul de absolvire, studenţii instituţiilor de învăţămînt superior, precum şi absolvenţii acestor instituţii.
Particularităţile organizării şi desfăşurării instruirii în cadrul catedrelor militare se stabilesc prin ordin al ministrului apărării.
[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.690 din 27.12.2019, în vigoare 31.12.2019]
[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
5. Instruirea la catedra militară se efectuează prin învăţămînt cu frecvenţă obligatorie conform orarului, aprobat în ordinea stabilită de actele normative respective.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.783 din 01.08.2018, în vigoare 24.08.2018]
6. Asigurarea tehnico-materială şi financiară a catedrelor militare se efectuează din contul instituţiei de învăţămînt, inclusiv din contul veniturilor colectate din contractele cu persoanele care solicită înscrierea la catedra militară.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.69 din 11.02.2019, în vigoare 15.02.2019]
II. STRUCTURA ŞI ATRIBUŢIILE CATEDREI MILITARE
7. Catedra militară este o subdiviziune structurală a instituţiei de învăţămînt superior publice, care funcţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare şi are următoarele atribuţii:
a) planificarea, organizarea şi realizarea procesului didactic în cadrul catedrei;
b) evaluarea activităţilor didactice, asigurarea metodică a procesului de instruire;
c) desfăşurarea lucrului educativ şi militar-patriotic cu studenţii catedrei;
d) participarea la elaborarea noilor concepţii, forme şi metode de instruire;
e) elaborarea programelor analitice la disciplinele catedrei;
f) asigurarea desfăşurării lecţiilor (prelegerilor), şedinţelor practice, seminarelor, susţinerea evaluării calităţii în învăţămînt a cunoştinţelor studenţilor care au însuşit programa de instruire;
g) organizarea activităţii individuale a studenţilor;
h) elaborarea materialelor didactice necesare;
i) organizarea şedinţelor deschise, instructiv-metodice cu cadrele didactice ale catedrei;
j) crearea şi perfecţionarea bazei tehnico-materiale de instrucţie a catedrei;
k) organizarea şedinţelor practice în marile unităţi şi unităţile militare ale Armatei Naţionale, în limita atribuţiilor sale;
[Lit.l) pct.7 abrogată prin Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
m) prezentarea Ministerului Apărării a informaţiilor privind înmatricularea şi desfăşurarea procesului de învăţămînt la catedră.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
[Pct.7 completat prin Hot.Guv. nr.194 din 18.02.05, în vigoare 04.03.2005]
8. Structura şi componenţa numerică a personalului catedrei militare se stabileşte de către rectorul instituţiei de învăţămînt superior publice. Funcţiile cadrelor didactice ale catedrei se completează, de regulă, cu ofiţeri în rezervă sau în retragere, luîndu-se în considerare experienţa acumulată în perioada îndeplinirii serviciului militar şi gradul militar deţinut, aceştia fiind numiţi în funcţii de formator. Durata serviciului militar prin contract în funcţii de ofiţer se include în stagiul didactic.
Cadrele didactice ale catedrei militare se numesc în funcţie prin ordin al rectorului instituţiei de învăţămînt superior publice, după coordonarea candidaturilor cu Ministerul Apărării.
Militarii în activitate pot preda unele discipline de studiu la catedra militară, în bază de contract, în domeniile şi specialităţile în care şi-au îndeplinit serviciul militar.
[Pct.8 în redacţia Hot.Guv. nr.690 din 27.12.2019, în vigoare 31.12.2019]
9. Candidatura la funcţia de şef al catedrei este selectată din rîndul militarilor în rezervă sau retragere şi este numită în funcţie prin ordinul rectorului instituţiei de învăţămînt superior publice după coordonarea candidaturii cu Ministerul Apărării.
În funcţia de şef al catedrei poate fi detaşat, prin ordinul ministrului apărării, un militar în activitate, după coordonarea candidaturii cu rectorul instituţiei de învăţămînt.
10. Şeful catedrei militare în limitele competenţei sale şi în conformitate cu legislaţia în vigoare:
a) participă la examinarea de către consiliile facultăţii şi ale instituţiei de învăţămînt a tuturor problemelor ce ţin de activitatea didactică, ştiinţifică şi de instruire a studenţilor;
b) determină formele şi mijloacele de instruire militară a studenţilor, care asigură desfăşurarea eficace a procesului de instruire;
c) antrenează corpul didactic şi studenţii la lucrul de cercetări ştiinţifice în problemele militare;
d) distribuie sarcinile didactice între profesorii catedrei militare, ţinînd cont de necesitatea îndeplinirii de către ei a lucrului de cercetări ştiinţifice, invenţii şi inovaţii;
e) dirijează lucrul didactic, educativ-patriotic, metodic, de cercetări ştiinţifice şi personal să ţină lecţii la catedră;
f) pornind de la sarcinile reale ale serviciului militar în cadrul Armatei Naţionale, organizează şi efectuează integrarea şi coordonarea procesului instructiv-metodic între catedra militară şi alte catedre în care se predau disciplinele militare;
g) convoacă şedinţe teoretice şi practice ale studenţilor şi şedinţe instructiv-metodice ale cadrului profesoral-didactic, organizează controlul lucrului didactic;
h) participă la selectarea absolvenţilor, care doresc să îndeplinească serviciul militar în cadrul Armatei Naţionale şi în alte componente ale Forţelor Armate;
i) asigură evidenţa, păstrarea corectă şi folosirea după destinaţie a materialelor tehnico-didactice;
j) organizează lucrul orientat spre perfecţionarea bazei tehnico-materiale a catedrei militare;
k) dirijează procesul de elaborare a documentelor de planificare şi evidenţă a lucrului didactic, metodic şi le aprobă;
l) organizează şi asigură evaluarea calităţii în învăţămînt a studenţilor conform programelor de instruire la catedrele miliare;
m) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de prezentul regulament şi actele normative în vigoare;
n) asigură activităţile necesare pentru evaluarea finală a studenţilor în conformitate cu cerinţele stabilite de Ministerul Apărării.
[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
11. Personalul profesoral-didactic se numeşte în funcţie prin ordinul rectorului instituţiei de învăţămînt superior publice la propunerea şefului catedrei militare. Personalul auxiliar se numeşte în funcţie prin ordinul rectorului instituţiei de învăţămînt superior.
[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
[Pct.11 completat prin Hot.Guv. nr.194 din 18.02.05, în vigoare 04.03.2005]
III. PLANIFICAREA ŞI ORGANIZAREA INSTRUIRII MILITARE
LA CATEDRELE MILITARE
12. Planificarea instruirii militare la catedrele militare trebuie să asigure:
a) calitatea îndeplinirii programului de instruire;
b) succesiunea corectă a studierii disciplinelor incluse în programul de instruire;
c) planificarea uniformă a şarjei pentru cadrele didactice şi folosirea raţională a bazei materiale de instrucţie a catedrei;
d) respectarea numărului total de ore pe săptămînă.
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.690 din 27.12.2019, în vigoare 31.12.2019]
[Pct.12 completat prin Hot.Guv. nr.194 din 18.02.05, în vigoare 04.03.2005]
13. Planificarea instruirii militare pentru anul de studii la catedră se efectuează de către şeful catedrei în coordonare cu prorectorul responsabil de catedra militară, în conformitate cu cerinţele actelor normative în vigoare şi programele de instruire militară coordonate cu ministerele respective şi aprobate de ministrul apărării.
[Pct.13 completat prin Hot.Guv. nr.194 din 18.02.05, în vigoare 04.03.2005]
14. La catedra militară se elaborează şi se păstrează următoarele documente:
a) regulamentul catedrei, aprobat de rectorul instituţiei şi coordonat cu Ministerul Apărării;
b) programele analitice pe discipline;
c) planurile tematice;
d) calculul orelor pe anii de studii;
e) planul anual de activitate a catedrei;
f) planurile lunare de activitate a catedrei;
g) orarul lecţiilor pe semestru şi pe săptămînă;
h) registrul de evidenţă a şedinţelor;
i) schema logico-structurală pentru studierea disciplinelor;
j) planul activităţii de redactare şi editare;
k) graficul de evaluare intermediară şi finală a cunoştinţelor studenţilor la disciplinele militare, coordonat cu Ministerul Apărării;
l) registrul de control al desfăşurării şedinţelor de către cadrele didactice ale catedrei şi asistărilor reciproce;
m) registrul proceselor-verbale ale şedinţelor catedrei;
n) graficul şi registrul desfăşurării consultaţiilor;
o) planurile individuale ale cadrelor didactice din cadrul catedrei;
p) dările de seamă şi informaţiile despre activitatea catedrei;
q) alte documente ce reflectă activitatea catedrei şi a cadrelor didactice din cadrul acesteia, în conformitate cu cerinţele actelor normative.
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.783 din 01.08.2018, în vigoare 24.08.2018]
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
[Pct.14 în redacţia Hot.Guv. nr.194 din 18.02.05, în vigoare 04.03.2005]
15. Instruirea medico-militară şi pe problemele medicinii extremale este reglementată prin ordinele ministrului apărării şi ministrului sănătăţii, muncii şi protecţiei sociale.
Înscrierea la studii a cetăţenilor nominalizaţi în punctul 4 al prezentului regulament se face în baza cererii scrise, depuse pe numele rectorului instituţiei de învăţămînt în subordonarea căreia se află catedra militară. Candidaţii la studii pot fi doar cetăţeni ai Republicii Moldova, de la 18 pînă la 40 ani inclusiv, apţi conform stării de sănătate pentru îndeplinirea serviciului militar.
[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
[Pct.15 completat prin Hot.Guv. nr.194 din 18.02.05, în vigoare 04.03.2005]
16. Persoanele de sex feminin, la dorinţă, pot frecventa cursurile de instruire militară la catedra militară în condiţiile punctului 15 al prezentului regulament. La absolvirea cu succes a cursului respectiv, acestor persoane li se eliberează certificatul de absolvire a catedrei militare, care, în cazul încadrării în serviciul militar prin contract, serveşte drept bază pentru acordarea gradului militar respectiv.
[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.690 din 27.12.2019, în vigoare 31.12.2019]
17. Studenţii sînt admişi la cursul de instruire la catedra militară prin ordinul rectorului instituţiei de învăţămînt respective.
Regulile de purtare de către studenţii catedrelor militare a ţinutei similare cu cea a militarilor se stabileşte de Ministerul Apărării.
[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.99 din 18.02.2011, în vigoare 25.02.2011]
[Pct.17 completat prin Hot.Guv. nr.194 din 18.02.05, în vigoare 04.03.2005]
18. Instruirea la catedra militară se efectuează în două etape:
a) la prima etapă are loc instruirea militară conform programelor de instruire a soldaţilor în rezervă;
b) la etapa a doua are loc pregătirea militară după programa de instruire a ofiţerilor în rezervă în baza comenzii Ministerului Apărării, în care se indică numărul necesar de persoane pe specialităţi militare. La această etapă studenţii trec în mod obligatoriu şedinţele practice în marile unităţi şi în unităţile militare ale Armatei Naţionale, în corespundere cu programa de instruire. Pregătirea militară a studenţilor după programul de instruire a ofiţerilor în rezervă se efectuează doar la catedra de medicină militară şi extremală a Universităţii de Stat de Medicină şi Farmacie "N.Testemiţanu" şi catedra pregătirii cadrelor în rezervă a Academiei Militare a Forţelor Armate “Alexandru cel Bun”.
[Pct.18 modificat prin Hot.Guv. nr.690 din 27.12.2019, în vigoare 31.12.2019]
[Pct.18 modificat prin Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
[Pct.18 modificat prin Hot.Guv. nr.99 din 18.02.2011, în vigoare 25.02.2011]
[Pct.18 modificat prin Hot.Guv. nr.194 din 18.02.05, în vigoare 04.03.2005]
19. Pentru fiecare student al catedrei militare, la înmatriculare, se întocmeşte un dosar, în care se includ:
1) la etapa I – pregătirea soldaţilor în rezervă:
a) cererea de înmatriculare, depusă pe numele rectorului instituţiei de învăţămînt;
b) copia de pe buletinul de identitate;
c) certificatul de student sau copia de pe diploma de absolvire a instituţiei de învăţămînt superior;
d) copia de pe adeverinţa de recrutare cu menţiunile de aflare în evidenţă militară în centrul militar conform domiciliului, de amînare sau scutire de la încorporare sau a livretului militar cu menţiunea că sînt luaţi în evidenţă militară în centrul militar, conform domiciliului;
e) certificatul medical despre starea sănătăţii, eliberat de una din instituţiile medico-sanitare publice ale Forţelor Armate;
2) la etapa II – pregătirea ofiţerilor în rezervă:
a) cererea, depusă pe numele rectorului instituţiei de învăţămînt;
b) copiile de pe buletinul de identitate şi de pe adeverinţa de naştere;
c) copia de pe livretul militar, cu menţiunea despre îndeplinirea serviciului militar, absolvirea cursului de instruire militară a sergenţilor/soldaţilor sau certificatul de absolvire a cursului de instruire militară a sergenţilor/soldaţilor;
d) certificatul medical despre starea sănătăţii, eliberat de una din instituţiile medico-sanitare publice ale Forţelor Armate;
e) certificatul de student sau copia de pe diploma de absolvire a instituţiei de învăţămînt superior;
f) curriculum vitae;
g) două fotografii color 9×12 cm.
[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.690 din 27.12.2019, în vigoare 31.12.2019]
[Pct.19 în redacţia Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
20. Pentru organizarea şedinţelor practice în unităţile militare, şeful catedrei militare prezintă spre aprobare în unitatea militară cererea corespunzătoare şi planul desfăşurării şedinţelor. Accesul studenţilor pe teritoriul unităţii militare se efectuează în conformitate cu prevederile regulamentelor militare.
[Pct.20 în redacţia Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
21. Pe perioada desfăşurării şedinţelor practice studenţii se supun cerinţelor regulamentelor şi instrucţiunilor militare.
[Pct.21 modificat prin Hot.Guv. nr.690 din 27.12.2019, în vigoare 31.12.2019]
22. Studenţii care în timpul instruirii încalcă disciplina militară sau tehnica securităţii sînt înlăturaţi de la şedinţe, cu informarea şefului catedrei militare pentru luarea deciziei asupra persoanei în cauză.
Pentru încălcarea de către studenţi a disciplinei militare sau tehnicii securităţii, în funcţie de gravitatea acestei încălcări, şeful catedrei militare aplică următoarele sancţiuni: „avertizare”; „mustrare”; „mustrare aspră”; „exmatriculare”.
[Pct.22 în redacţia Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
23. La finalizarea fiecărei etape de instruire, studenţii catedrei militare susţin examene şi colocvii, conform programelor de instruire şi indicaţiilor metodice ale catedrelor militare.
Studenţii care au lipsit nemotivat de la lecţii mai mult de 18 ore sau au mai mult de 15% absenţe motivate pe parcursul unei etape de instruire sînt exmatriculaţi de la catedra militară.
[Pct.23 în redacţia Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
[Pct.23 modificat prin Hot.Guv. nr.194 din 18.02.05, în vigoare 04.03.2005]
24. Evaluarea finală a cunoştinţelor studenţilor se organizează de către catedra militară a instituţiei de învăţămînt conform cerinţelor stabilite de Ministerul Apărării.
Pentru evaluarea cunoştinţelor studenţilor, care au urmat cursul de instruire la catedra militară se instituie comisia de evaluare a cunoştinţelor şi a deprinderilor practice, componenţa căreia se aprobă de ministrul apărării, în care vor fi incluşi ofiţeri în activitate din cadrul Armatei Naţionale şi reprezentanţi ai altor ministere şi instituţii interesate.
La evaluarea finală sînt admişi studenţii care au însuşit integral programa de instruire.
[Pct.24 în redacţia Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
[Pct.24 completat prin Hot.Guv. nr.194 din 18.02.05, în vigoare 04.03.2005]
25. Metodologia evaluării finale a cunoştinţelor studenţilor instruiţi la catedrele militare din cadrul instituţiilor de învăţămînt superior publice se va elabora şi se va aproba în modul stabilit de Ministerul Apărării.
[Pct.25 în redacţia Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
26. Graficul de evaluare intermediară şi finală a cunoştinţelor studenţilor la disciplinele militare, însuşite în perioada de instruire la catedra militară, se prezintă spre coordonare Ministerului Apărării, cu cel puţin 30 zile înainte de desfăşurarea evaluării finale.
Proiectul chestionarelor cu subiectele preconizate pentru evaluarea cunoştinţelor studenţilor la disciplinele militare se elaborează şi se aprobă conform prevederilor actelor legislative şi principiilor stabilite de către Ministerul Apărării, cu cu cel puţin 30 zile înainte de începerea evaluării.
[Pct.26 în redacţia Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
[Pct.26 completat prin Hot.Guv. nr.194 din 18.02.05, în vigoare 04.03.2005]
27. Înainte de începerea evaluării finale, şeful catedrei militare prezintă preşedintelui comisiei: ordinul rectorului cu privire la admiterea studenţilor la examenele de absolvire; graficul evaluării intermediare şi finale a calităţii în învăţămînt, coordonat cu Ministerul Apărării şi aprobat de instituţia de învăţămînt; fişele de evaluare; registrele de evidenţă a şedinţelor şi alte materiale necesare.
Rezultatele evaluării finale a studenţilor catedrei militare şi propunerile de acordare a gradelor militare în baza metodologiei se înscriu în procesul-verbal elaborat de către comisia de evaluare care, împreună cu un exemplar al listelor nominale contrasemnate de către preşedintele comisiei şi cu extrasul ordinului de absolvire a cursului de instruire la catedra militară, se prezintă Ministerului Apărării.
Fiecărui absolvent îi este eliberat un certificat de absolvire a catedrei militare, conform modelului stabilit de Ministerul Apărării.
[Pct.27 în redacţia Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
28. După evaluarea finală a studenţilor care au urmat cursul de instruire la catedra militară şi depunerea jurămîntului militar, şeful catedrei, în decurs de o lună, în coordonare cu Ministerul Apărării, expediază în centrele militare în care studenţii sînt luaţi în evidenţă militară listele nominale ale studenţilor cu rezultatele obţinute, contrasemnate de către persoanele desemnate din Ministerul Apărării.
[Pct.28 în redacţia Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
29. După absolvirea cursului deplin de instruire la catedra militară, în conformitate cu prezentul Regulament şi legislaţia în vigoare, precum şi în funcţie de necesităţile Forţelor Armate şi de rezultatele obţinute în pregătirea militară, absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt superior li se pot acorda grade de ofiţer, sergent sau soldat în rezervă, cu respectarea următoarelor cerinţe:
a) pentru persoanele care au absolvit cursul de instruire conform programei de instruire a soldaţilor în rezervă – „soldat clasa III în rezervă;
b) pentru persoanele care au absolvit integral cursul de instruire după programul de instruire a ofiţerilor în rezervă:
au susţinut examenele la catedra militară şi au absolvit instituţia de învăţămînt superior – „locotenent în rezervă”;
au susţinut examenele la catedra militară, dar n-au absolvit instituţia de învăţămînt superior – „sergent clasa III în rezervă”.
[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.690 din 27.12.2019, în vigoare 31.12.2019]
[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.783 din 01.08.2018, în vigoare 24.08.2018]
[Pct.29 modificat prin Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
[Pct.29 în redacţia Hot.Guv. nr.194 din 18.02.05, în vigoare 04.03.2005]
30. Pentru absolvenţii cursului deplin de instruire la catedra militară:
1) gradul militar „soldat clasa III în rezervă” se acordă de către conducătorul organului administrativ-militar teritorial;
2) gradul militar „sergent clasa III în rezervă” se acordă de către conducătorul organului administrativ-militar central;
3) gradul militar „locotenent în rezervă ” se acordă de către ministrul apărării.
Studenţii exmatriculaţi din instituţia de învăţămînt se exmatriculează şi de la catedra militară, cu restituirea taxei conform contractului, cu excepţia cheltuielilor de instruire suportate pînă la momentul exmatriculării.
[Pct.30 în redacţia Hot.Guv. nr.690 din 27.12.2019, în vigoare 31.12.2019]
[Pct.30 modificat prin Hot.Guv. nr.783 din 01.08.2018, în vigoare 24.08.2018]
[Pct.30 în redacţia Hot.Guv. nr.194 din 18.02.05, în vigoare 04.03.2005]
31. Dosarele personale ale persoanelor care au absolvit cursul de instruire conform programelor de instruire a ofiţerilor în rezervă, întocmite conform punctului 19 al prezentului regulament, se completează cu următoarele documente: certificatul medical referitor la aptitudinea pentru serviciul militar, eliberat de una din instituţiile medico-sanitare publice ale Forţelor Armate, autobiografia, copia diplomei, extrasul din carnetul de note la disciplinele militare la catedra militară, foaia de atestare, fişa matricolă şi fişa alfabetică, ce se transmit în organele administrativ-militare teritoriale la locul de evidenţă militară pentru pregătirea şi prezentarea documentelor în vederea acordării gradului militar corespunzător.
[Pct.31 completat prin Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
32. Livretele militare se eliberează de către organele administrativ-militare în baza ordinului cu privire la acordarea gradului militar respectiv.
33. La cererea instituţiei de învăţămînt respective, Ministerul Apărării poate pune la dispoziţie baza materială de instruire (armamentul şi tehnica din dotare, utilaje, muniţii pentru tragere, echipament, clase, laboratoare, poligoane, fond de cazarmă, locuri amenajate pentru trageri de luptă, parcuri, platouri, orăşele sportive, materiale didactice, literatură de specialitate şi alt patrimoniu al unităţii), asigură organizarea şedinţelor practice în marile unităţi şi în unităţile militare ale Armatei Naţionale şi organizează confecţionarea livretelor militare. În toate aceste cazuri, între Ministerul Apărării şi instituţia de învăţămînt respectivă vor fi încheiate contracte, luînd în considerare cheltuielile pentru utilizarea bunurilor şi serviciilor acordate, cu excepţia catedrei de medicină militară şi extremală a Universităţii de Stat de Medicină şi Farmacie "N.Testemiţanu" activitatea căreia este reglementată prin ordinele ministrului apărării şi ministrului sănătăţii, muncii şi protecţiei sociale.
Cererea menţionată se înaintează în Ministerul Apărării cu 30 de zile înainte de începerea şedinţelor practice.
[Pct.33 modificat prin Hot.Guv. nr.194 din 18.02.05, în vigoare 04.03.2005]
34. Armamentul, tehnica militară, muniţiile se pun la dispoziţia studenţilor catedrei militare de către unităţile militare prin intermediul ofiţerilor, responsabili pentru activităţile respective, nemijlocit la poziţiile de trageri sau la locurile de instruire în conformitate cu cerinţele actelor normative.
[Pct.34 modificat prin Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
35. Catedrele militare sînt arondate la instituţiile Ministerului Apărării, marile unităţi şi unităţile militare ale Armatei Naţionale prin ordinul ministrului apărării.
IV. ATRIBUŢIILE MINISTERULUI APĂRĂRII, MINISTERELOR DE RESORT
ŞI INSTITUŢIILOR DE ÎNVĂŢĂMÎNT
36. Ministerul Apărării are următoarele atribuţii:
a) aprobarea, în comun cu ministerele de resort, a programelor de instruire la catedra militară;
b) stabilirea anuală a numărului de persoane pentru formarea soldaţilor, sergenţilor şi ofiţerilor în rezervă în funcţie de necesităţile Forţelor Armate ale Republicii Moldova;
c) organizarea controlului asupra procesului de instruire şi respectarea legislaţiei în vigoare privind instruirea militară la catedra militară;
d) crearea comisiilor de evaluare a cunoştinţelor şi deprinderilor practice ale cursanţilor catedrelor militare, de comun acord cu ministerele respective;
e) acordarea ajutorului necesar privind asigurarea catedrei cu materiale didactice la specialităţile militare, cu instrucţiuni, ordine şi directive privind pregătirea de luptă;
f) asigurarea condiţiilor pentru desfăşurarea şedinţelor practice cu studenţii catedrelor militare în corespundere cu prevederile punctelor 33 şi 34 ale prezentului regulament;
g) acordarea gradelor militare corespunzătoare în modul stabilit de legislaţia în vigoare;
h) evaluarea (acreditarea) catedrelor militare se efectuează în conformitate cu prevederile actelor normative, cu participarea specialiştilor din cadrul Ministerului Apărării.
[Pct.36 modificat prin Hot.Guv. nr.783 din 01.08.2018, în vigoare 24.08.2018]
[Pct.36 completat prin Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
[Pct.36 modificat prin Hot.Guv. nr.194 din 18.02.05, în vigoare 04.03.2005]
37. Ministerele de resort au următoarele atribuţii:
a) stabilesc modul de creare, activitate şi lichidare a catedrelor militare în cadrul instituţiilor de învăţămînt superior publice în conformitate cu legislaţia în vigoare şi prezentul regulament;
b) efectuează controlul asupra respectării legislaţiei în vigoare în domeniul învăţămîntului;
c) participă la coordonarea desfăşurării instruirii militare a studenţilor în cadrul instituţiilor de învăţămînt superior publice.
38. Instituţia de învăţămînt are următoarele atribuţii:
a) organizează selectarea şi instruirea studenţilor la catedra militară conform sarcinii stabilite de Ministerul Apărării;
b) repartizează numărul necesar de ore conform programelor de instruire militară la catedrele militare, evaluează calitatea învăţămîntului, precum şi organizează evaluarea finală, în conformitate cu cerinţele Ministerului Apărării;
c) asigură catedra militară cu încăperile necesare pentru desfăşurarea activităţii normale a procesului de studii, precum şi pentru cadrele didactice ale catedrei militare;
d) încheie contractele prevăzute de prezentul regulament în conformitate cu legislaţia în vigoare;
e) asigură editarea materialelor didactice elaborate la catedra militară;
f) alocă, în baza acordului de colaborare reciprocă, locuri pentru studii, cu finanţare din contul veniturilor colectate.
g) organizează detaşarea corpului didactic al catedrei militare la cursurile de perfecţionare şi calificare. Cadrele didactice fără experienţă didactică au prioritate la înscriere pentru participarea la aceste cursuri.
[Pct.38 modificat prin Hot.Guv. nr.783 din 01.08.2018, în vigoare 24.08.2018]
[Pct.38 modificat prin Hot.Guv. nr.1159 din 19.10.2016, în vigoare 25.10.2016]
[Pct.38 completat prin Hot.Guv. nr.194 din 18.02.05, în vigoare 04.03.2005]
