joi, 9 februarie 2023
164/31.07.2015 Lege pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Oficiului Avocatului Poporului

L E G E

pentru aprobarea Regulamentului de organizare

şi funcţionare a Oficiului Avocatului Poporului

 

nr. 164  din  31.07.2015

 

Monitorul Oficial nr.267-273/504 din 02.10.2015

 

* * *

În vederea executării Legii nr.52 din 3 aprilie 2014 cu privire la Avocatul Poporului (Ombudsmanul),

Parlamentul adoptă prezenta lege ordinară.

 

Art.1. – (1) Se aprobă:

a) Regulamentul de organizare şi funcţionare a Oficiului Avocatului Poporului, conform anexei;

b) efectivul-limită al Oficiului Avocatului Poporului în număr de 72 de unităţi.

(2) La propunerea motivată a Avocatului Poporului, efectivul-limită al Oficiului Avocatului Poporului poate fi modificat de Parlament.

[Art.1 modificat prin Legea nr.1 din 02.02.2023, în vigoare 09.02.2023]

 

Art.2. – Se abrogă Hotărîrea Parlamentului nr.57-XVI din 20 martie 2008 de aprobare a Regulamentului Centrului pentru Drepturile Omului, a structurii, a statului de funcţii şi a modului de finanţare a acestuia (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.81, art.276), cu modificările ulterioare.

PREŞEDINTELE PARLAMENTULUIAndrian CANDU

 

Nr.164. Chişinău, 31 iulie 2015.

 

 

Anexă

 

REGULAMENTUL

de organizare şi funcţionare a Oficiului Avocatului Poporului

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Oficiul Avocatului Poporului (în continuare – Oficiu) se organizează şi funcţionează conform prevederilor Legii nr.52 din 3 aprilie 2014 cu privire la Avocatul Poporului (Ombudsmanul) şi ale prezentului regulament. Oficiul este o autoritate publică autonomă şi independentă organizaţional, funcţional, operaţional şi financiar faţă de orice autoritate publică, persoană juridică, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, şi faţă de orice persoană fizică, inclusiv cu funcţie de răspundere de orice nivel.

2. Oficiul este format din Avocatul Poporului şi adjuncţii săi, Avocatul Poporului pentru drepturile copilului, Secretarul general şi personalul Oficiului.

3. Oficiul acordă asistenţă organizatorică, juridică, informaţională şi tehnică Avocatului Poporului în vederea exercitării de către acesta a atribuţiilor sale.

[Pct.3 în redacţia Legii nr.1 din 02.02.2023, în vigoare 09.02.2023]

 

4. Oficiul are statut de persoană juridică, dispune de ştampilă şi formulare cu denumirea acestuia şi cu imaginea Stemei de Stat.

5. Regulamentul de ordine interioară al Oficiului se aprobă de către Avocatul Poporului la propunerea Secretarului general.

6. Sediul Oficiului se află în municipiul Chişinău.

[Pct.6 modificat prin Legea nr.1 din 02.02.2023, în vigoare 09.02.2023]

 

61. Situaţiile financiare ale Oficiului Avocatului Poporului se supun auditului public extern, efectuat de Curtea de Conturi în conformitate cu legislaţia naţională şi cu standardele internaţionale ale instituţiilor supreme de audit.

[Pct.61 introdus prin Legea nr.1 din 02.02.2023, în vigoare 09.02.2023]

 

 

II. FUNCŢIILE ŞI ATRIBUŢIILE OFICIULUI

7. Oficiul îndeplineşte următoarele funcţii de bază:

1) contribuie la perfecţionarea legislaţiei şi a practicilor în domeniul drepturilor şi libertăţilor omului;

2) monitorizează gradul de respectare a drepturilor şi libertăţilor omului de către autorităţile publice, organizaţii şi întreprinderi, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, şi de către persoanele cu funcţii de răspundere de orice nivel;

3) contribuie la repunerea în drepturi a persoanelor ale căror drepturi şi libertăţi se presupune că au fost încălcate de Republica Moldova;

4) asigură promovarea drepturilor şi libertăţilor omului în societate şi informarea publicului larg asupra activităţii Avocatului Poporului;

5) asigură colaborarea cu organizaţiile necomerciale naţionale şi internaţionale din domeniul apărării drepturilor şi libertăţilor omului şi cu mass-media;

6) acordă asistenţă în exercitarea atribuţiilor Avocatului Poporului, Avocatului Poporului pentru drepturile copilului, membrilor Consiliului pentru prevenirea torturii.

[Pct.7 modificat prin Legea nr.1 din 02.02.2023, în vigoare 09.02.2023]

 

8. În scopul realizării eficiente a funcţiilor de bază, Oficiul are următoarele atribuţii:

1) acordă asistenţă necesară Avocatului Poporului şi Avocatului Poporului pentru drepturile copilului la elaborarea propunerilor şi recomandărilor de perfecţionare a legislaţiei în vederea eliminării cauzelor şi condiţiilor ce creează premise pentru încălcarea drepturilor şi libertăţilor omului;

2) elaborează opinii privind compatibilitatea legislaţiei naţionale cu instrumentele juridice internaţionale în domeniul drepturilor şi libertăţilor omului, privind proiectele de acte normative care vizează drepturile şi libertăţile omului, de asemenea formulează puncte de vedere la cererea Curţii Constituţionale;

3) pregăteşte proiecte de sesizări la Curtea Constituţională privind controlul constituţionalităţii legilor şi hotărîrilor Parlamentului, a decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, a hotărîrilor şi ordonanţelor Guvernului, precum şi a tratatelor internaţionale la care Republica Moldova este parte;

4) elaborează propuneri şi recomandări de ratificare sau aderare la instrumentele internaţionale în domeniul drepturilor şi libertăţilor omului şi acordă suport metodologic pentru asigurarea implementării lor;

5) acumulează şi analizează informaţii privind încălcarea drepturilor şi libertăţilor omului şi elaborează studii sau rapoarte tematice privind respectarea drepturilor şi libertăţilor omului;

6) elaborează şi prezintă autorităţilor publice, organizaţiilor şi întreprinderilor, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, şi persoanelor cu funcţii de răspundere de orice nivel obiecţii şi propuneri de ordin general referitoare la asigurarea drepturilor şi libertăţilor omului, la îmbunătăţirea activităţii acestora;

7) monitorizează implementarea legislaţiei în domeniul drepturilor şi libertăţilor omului;

8) propune şi participă la elaborarea documentelor de politici privind prevenirea încălcării şi asigurarea respectării drepturilor şi libertăţilor omului;

9) analizează experienţa şi practica altor state, jurisprudenţa instanţelor judecătoreşti naţionale şi internaţionale, practicile proprii şi cele ale altor subiecţi cu atribuţii în domeniul promovării şi protecţiei drepturilor şi libertăţilor omului, acumulează date statistice;

10) asigură recepţionarea şi examinarea cererilor petiţionarilor, precum şi examinarea sesizărilor din oficiu ale Avocatului Poporului şi ale Avocatului Poporului pentru drepturile copilului;

11) contribuie la soluţionarea pe cale amiabilă a conflictelor dintre persoane şi autorităţile publice, organizaţii şi întreprinderi, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, persoanele cu funcţii de răspundere de orice nivel;

12) elaborează recomandări privind măsurile ce urmează a fi întreprinse pentru repunerea imediată în drepturi a petiţionarilor;

13) asigură înaintarea acţiunilor în instanţele judecătoreşti şi intervenirea în procese pentru a depune concluzii în vederea apărării drepturilor şi libertăţilor omului;

14) sensibilizează societatea prin intermediul mass-media şi al altor mijloace disponibile în vederea respectării drepturilor şi libertăţilor omului;

15) mediatizează cazurile de încălcare a drepturilor şi libertăţilor omului;

16) familiarizează societatea cu mecanismele de apărare a drepturilor şi libertăţilor omului, contribuie la consolidarea educaţiei în domeniul drepturilor şi libertăţilor omului şi la instruirea grupurilor profesionale în acest domeniu;

17) participă la elaborarea programelor educaţionale formale şi nonformale în domeniul drepturilor şi libertăţilor omului, elaborează şi diseminează materiale informative despre drepturile şi libertăţile omului;

18) elaborează şi implementează proiecte împreună cu organizaţiile necomerciale naţionale şi internaţionale din domeniul promovării şi protecţiei drepturilor şi libertăţilor omului, precum şi cu alte organizaţii interesate;

19) conlucrează cu organizaţiile internaţionale cu atribuţii în domeniul promovării şi protecţiei drepturilor şi libertăţilor omului, cu instituţii similare din alte state, cooperează cu alte instituţii naţionale sau internaţionale în vederea schimbului de experienţă şi a implementării bunelor practici în domeniul promovării şi protecţiei drepturilor şi libertăţilor omului şi acordă asistenţă de specialitate în dezvoltarea relaţiilor externe ale Avocatului Poporului;

20) organizează şi participă la conferinţe, seminare, mese rotunde şi la alte întruniri în domeniul promovării şi protecţiei drepturilor şi libertăţilor omului, desfăşurate în ţară sau peste hotare;

21) asigură gestionarea resurselor umane şi implementarea politicilor de personal;

22) asigură gestionarea resurselor bugetare şi activitatea financiar-contabilă;

23) asigură gestionarea resurselor informaţionale;

24) îndeplineşte alte funcţii menite să asigure exercitarea deplină şi operativă a atribuţiilor Avocatului Poporului.

[Pct.8 modificat prin Legea nr.1 din 02.02.2023, în vigoare 09.02.2023]

 

9. Avocatul Poporului şi adjuncţii săi, Avocatul Poporului pentru drepturile copilului, Secretarul general şi personalul Oficiului sînt obligaţi să nu divulge secretul de stat, precum şi alte date şi informaţii ocrotite de lege, să nu divulge informaţiile confidenţiale şi datele cu caracter personal care le-au fost comunicate în cadrul activităţii lor, decît cu consimţămîntul persoanei la care acestea se referă. Informaţiile, documentele şi materialele acumulate în procesul de examinare a cererilor depuse de petiţionari, care confirmă sau infirmă încălcarea drepturilor omului, sînt confidenţiale şi urmează a fi protejate şi după încheierea examinării cererii.

 

III. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII OFICIULUI

 

Structura Oficiului

10. Sub aspect structural, Oficiul este constituit din Avocatul Poporului şi adjuncţii săi, Avocatul Poporului pentru drepturile copilului, Secretarul general, subdiviziunile structurale cu statut de direcţii, secţii, servicii şi reprezentanţe teritoriale. Subdiviziunile structurale sînt create prin act administrativ al Avocatului Poporului.

11. Structura organizatorică, statul de personal şi schema de încadrare a Oficiului se aprobă de către Avocatul Poporului, la propunerea Secretarului general, în modul stabilit.

12. Subdiviziunile structurale ale Oficiului activează în baza propriilor regulamente aprobate de către Avocatul Poporului.

 

Conducerea Oficiului

13. Conducerea generală a Oficiului este exercitată de către Avocatul Poporului care:

1) aprobă planurile de activitate a Oficiului;

2) organizează sistemul de control intern managerial, precum şi activitatea de audit intern;

3) aprobă statul de personal al Oficiului sau modifică statul de personal în limitele fondului de salarizare şi ale efectivului-limită aprobat de Parlament, conform legislaţiei în vigoare;

4) organizează şi implementează sistemul de control intern managerial şi poartă răspundere managerială pentru administrarea bugetului Oficiului şi a patrimoniului public aflat în gestiune;

5) emite, în mod unipersonal, acte administrative în limitele competenţei sale;

6) stabileşte domeniile de activitate ale adjuncţilor Avocatului Poporului;

7) aprobă regulamentele de activitate ale subdiviziunilor structurale ale Oficiului şi fişele de post ale personalului;

8) numeşte în funcţii publice, modifică, suspendă şi încetează raporturile de muncă cu funcţionarii publici ai Oficiului în condiţiile Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public;

81) numeşte şi eliberează din funcţie pe Secretarul general, aplică măsuri de stimulare şi de sancţionare faţă de acesta;

9) conferă grade de calificare, acordă stimulări şi aplică sancţiuni disciplinare în condiţiile legii;

10) numeşte şi eliberează din funcţie personalul din cadrul cabinetului propriu în condiţiile legii;

11) angajează personalul de deservire tehnică şi alt personal, modifică, suspendă şi încetează raporturile de muncă cu acesta;

12) reprezintă Oficiul în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, cu alte autorităţi publice, cu reprezentanţii societăţii civile şi cu persoanele fizice şi juridice din Republica Moldova şi din străinătate;

13) exercită alte competenţe care îi sînt atribuite în conformitate cu legislaţia.

[Pct.13 completat prin Legea nr.1 din 02.02.2023, în vigoare 09.02.2023]

[Pct.13 modificat prin Legea nr.6 din 06.02.2020, în vigoare 28.03.2020]

[Pct.13 modificat prin Legea nr.172 din 27.07.2018, în vigoare 24.08.2018]

 

14. Atribuţiile Avocatului Poporului pentru drepturile copilului sînt reglementate de art.17 din Legea cu privire la Avocatul Poporului. Avocatul Poporului pentru drepturile copilului va înainta Avocatului Poporului propuneri ce ţin de planificarea activităţii Oficiului, de elaborarea proiectului bugetului şi de raportare.

15. În exercitarea atribuţiilor sale, Avocatul Poporului emite ordine, decizii, dispoziţii şi alte acte administrative.

16. În activitatea sa Avocatul Poporului este asistat de doi adjuncţi. În caz de necesitate, Avocatul Poporului poate delega adjuncţilor unele atribuţii ale sale prevăzute de Legea cu privire la Avocatul Poporului, cu excepţia celor specificate în art.26 din legea menţionată.

17. În cazul absenţei temporare a unuia dintre Avocaţii Poporului sau în cazul încetării înainte de termen a mandatului acestuia, atribuţiile acestuia sunt exercitate de celălalt Avocat al Poporului.

[Pct.17 în redacţia Legii nr.1 din 02.02.2023, în vigoare 09.02.2023]

 

18. Atribuţiile adjuncţilor sînt determinate de Avocatul Poporului, în funcţie de sarcinile, obiectivele şi direcţiile strategice de activitate ale Oficiului, şi pot fi modificate în perioada exercitării funcţiei.

19. Activitatea organizatorică şi administrativă a Oficiului este condusă de Secretarul general, care este numit prin concurs, pe criterii de profesionalism, prin ordin al Avocatului Poporului.

20. Secretarul general:

1) elaborează şi propune căile de realizare a obiectivelor şi direcţiilor strategice de activitate ale Oficiului;

2) asigură realizarea raporturilor funcţionale şi conlucrarea dintre Avocatul Poporului, Avocatul Poporului pentru drepturile copilului şi personalul Oficiului, conducătorii subdiviziunilor structurale ale Oficiului, precum şi dintre subdiviziunile interne ale acestuia;

3) organizează sistemul de management al resurselor umane;

4) coordonează şi asigură elaborarea programelor, planurilor de activitate şi a rapoartelor pe care le prezintă Avocatului Poporului;

5) asigură monitorizarea şi evaluarea realizării obiectivelor şi direcţiilor strategice de activitate ale Oficiului, precum şi raportarea privind implementarea acestora;

6) coordonează activitatea subdiviziunilor structurale ale Oficiului în vederea realizării obiectivelor şi a direcţiilor strategice de activitate;

7) asigură conlucrarea operativă dintre Avocatul Poporului, Avocatul Poporului pentru drepturile copilului şi conducătorii subdiviziunilor structurale ale Oficiului;

8) organizează elaborarea regulamentelor de activitate ale subdiviziunilor structurale, a fişelor de post şi a instrucţiunilor ce reglementează proceduri specifice de activitate a Oficiului şi le propune spre aprobare, în modul stabilit;

9) prezintă propuneri privind structura, statul de personal şi schema de încadrare ale Oficiului;

10) gestionează fluxul de informaţii necesare în activitatea Avocatului Poporului şi a Avocatului Poporului pentru drepturile copilului;

11) asigură executarea actelor administrative ale Avocatului Poporului;

12) asigură controlul asupra respectării termenului stabilit pentru realizarea sarcinilor de către subdiviziunile structurale ale Oficiului;

13) asigură elaborarea proiectului bugetului Oficiului şi îl propune spre aprobare Avocatului Poporului;

14) asigură colaborarea cu instituţii similare din alte state;

15) face recomandări şi consultă Avocatul Poporului în probleme ce ţin de managementul general al Oficiului;

16) semnează corespondenţa ce ţine de domeniul său de activitate, în modul stabilit;

17) deţine, prin delegare, calitatea de executor de buget;

18) organizează gestionarea patrimoniului instituţiei şi ia măsuri pentru asigurarea integrităţii acestuia;

19) exercită şi alte atribuţii de serviciu şi responsabilităţi specifice încredinţate de Avocatul Poporului şi Avocatul Poporului pentru drepturile copilului.

21. În exercitarea atribuţiilor stabilite, Secretarul general emite ordine, decizii şi dispoziţii.

 

Personalul Oficiului

22. Personalul Oficiului este compus din funcţionari publici, personal încadrat în cabinetul Avocatului Poporului, personal de deservire tehnică şi din alt personal.

23. În activitatea lor, Avocatul Poporului şi Avocatul Poporului pentru drepturile copilului pot fi asistaţi de personal încadrat în propriul cabinet, conform prevederilor Legii nr.80 din 7 mai 2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.

[Pct.23 modificat prin Legea nr.1 din 02.02.2023, în vigoare 09.02.2023]

 

24. Personalul Oficiului dispune de legitimaţii de serviciu, ale căror model şi mecanism de aprobare, eliberare, utilizare şi retragere sînt aprobate de către Avocatul Poporului conform unui regulament intern.

25. Condiţiile de remunerare a personalului Oficiului se stabilesc în conformitate cu legislaţia privind salarizarea în sectorul bugetar.

26. Sarcinile de bază, atribuţiile de serviciu, împuternicirile şi responsabilităţile personalului Oficiului se stabilesc în fişele de post, care se aprobă de către Avocatul Poporului.

27. Şefii subdiviziunilor structurale sînt responsabili de organizarea activităţii acestora, stabilesc sarcinile şi atribuţiile de serviciu ale personalului încadrat în subdiviziunile respective, înaintează propuneri privind stimularea subalternilor, îndeplinesc alte funcţii atribuite în competenţa lor prin acte interne ale Oficiului.

28. Personalul Oficiului realizează funcţiile şi atribuţiile de serviciu respectînd exigenţele şi normele de conduită profesională şi de disciplină a muncii prevăzute de legislaţia în vigoare şi de regulamentul de ordine interioară al Oficiului.

29. Personalul Oficiului poartă răspundere disciplinară în condiţiile Legii cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public şi ale altor acte normative, inclusiv pentru încălcarea regulilor de păstrare a documentelor.

30. Organizarea şi ţinerea lucrărilor de secretariat se realizează în conformitate cu prevederile instrucţiunilor interne de reglementare a procedurilor de lucru cu documentele şi de circulaţie a acestora, aprobate în modul stabilit.

31. Între subdiviziunile structurale ale Oficiului se stabilesc relaţii de subordonare şi relaţii de colaborare. Relaţiile de subordonare reflectă transmiterea sarcinilor şi raportarea modului de realizare a acestora pe cale ierarhică. Relaţiile de colaborare se stabilesc în funcţie de sarcinile şi atribuţiile stabilite de prezentul regulament şi de regulamentele de activitate ale subdiviziunilor structurale.

 

Experţii şi consiliile de experţi

32. În cadrul Oficiului pot fi contractaţi experţi cu experienţă în domeniul protecţiei drepturilor şi libertăţilor omului şi în alte domenii conexe. Avocatul Poporului şi Avocatul Poporului pentru drepturile copilului pot împuternici experţii să acţioneze în scopul exercitării unor sarcini concrete pentru realizarea mandatului lor.

33. În scopul acordării asistenţei consultative Avocatului Poporului şi Avocatului Poporului pentru drepturile copilului, în cadrul Oficiului pot fi create consilii de experţi.

[Pct.33 completat prin Legea nr.1 din 02.02.2023, în vigoare 09.02.2023]

 

34. Membrii consiliilor de experţi dispun de experienţă în domeniul protecţiei drepturilor şi libertăţilor omului şi în alte domenii conexe.

35. Componenţa nominală şi regulamentele de organizare şi funcţionare a consiliilor de experţi se aprobă de către Avocatul Poporului.

36. Consiliile de experţi se convoacă, după caz, de către Avocatul Poporului, Avocatul Poporului pentru drepturile copilului şi de către adjuncţii Avocatului Poporului.

 

Reprezentanţele Oficiului

37. În alte municipii şi oraşe pot fi create reprezentanţe ale Oficiului, ca subdiviziuni teritoriale.

38. Reprezentanţele se creează şi se lichidează prin decizia Avocatului Poporului, în funcţie de locul, numărul populaţiei, activităţile specifice, gradul de autonomie şi de alţi factori.

39. Sarcinile, atribuţiile şi circumscripţia reprezentanţelor Oficiului sînt stabilite în regulamentul aprobat de Avocatul Poporului.

40. Personalul reprezentanţei, prin împuternicire, poate să acţioneze în numele Avocatului Poporului sau al Avocatului Poporului pentru drepturile copilului, avînd următoarele drepturi:

1) să recepţioneze şi să examineze cererile cu privire la încălcarea drepturilor şi libertăţilor omului şi să contribuie la soluţionarea pe cale amiabilă a conflictelor dintre persoane şi autorităţile publice;

2) să verifice respectarea exercitării conforme de către autorităţile publice, de către organizaţii şi întreprinderi, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, de către persoanele cu funcţii de răspundere de orice nivel a atribuţiilor acestora privind respectarea drepturilor şi libertăţilor omului;

3) să reprezinte, la cerere, persoanele fizice sau grupurile de persoane fizice în faţa autorităţilor publice şi a instanţelor de judecată în cazurile complexe ce ţin de drepturile şi libertăţile omului sau în cazurile de interes public;

4) să acţioneze din oficiu în cazurile stabilite de lege;

5) să aibă acces liber la toate autorităţile publice, să asiste la şedinţele subdiviziunilor lor, inclusiv la şedinţele organelor colegiale ale acestora;

6) să aibă acces liber şi fără întîrziere în instituţii, organizaţii şi întreprinderi, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, în inspectoratele de poliţie şi locurile de detenţie din cadrul acestora, în instituţiile penitenciare, în izolatoarele de urmărire penală, în unităţile militare, în centrele de plasament pentru imigranţi sau pentru solicitanţii de azil, în instituţiile care acordă asistenţă socială, medicală sau psihiatrică, în instituţiile speciale de învăţămînt şi de reeducare sau în instituţiile curative şi de reeducare a minorilor, precum şi în alte instituţii similare;

7) să aibă acces nelimitat şi imediat, în orice moment al zilei, în orice sector al locurilor de detenţie, la orice informaţie privind tratamentul şi condiţiile de detenţie a persoanelor private de libertate;

8) să invite pentru audieri şi să primească de la persoanele cu funcţii de răspundere explicaţiile şi informaţiile necesare pentru elucidarea circumstanţelor cazului examinat;

9) să aibă întrevederi nelimitate şi convorbiri confidenţiale, iar în caz de necesitate prin intermediul traducătorului, cu persoana aflată în locurile specificate la subpunctul 6), precum şi cu oricare altă persoană care, în opinia sa, ar putea oferi informaţii utile privind cazul examinat de încălcare a drepturilor sau libertăţilor omului.

[Pct.40 modificat prin Legea nr.1 din 02.02.2023, în vigoare 09.02.2023]

 

41. Şefii reprezentanţelor sînt responsabili de organizarea activităţii acestora, stabilesc sarcinile şi atribuţiile de serviciu ale personalului încadrat, înaintează propuneri privind stimularea subalternilor, gestionează patrimoniul reprezentanţei, îndeplinesc alte funcţii atribuite în competenţa lor prin acte interne.