H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea, modificarea şi abrogarea unor acte
normative ale Băncii Naţionale a Moldovei
nr. 240 din 09.12.2013
Monitorul Oficial nr.17-23/97 din 24.01.2014
* * *
ÎNREGISTRAT:
Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova nr.955 din 15 ianuarie 2014 Ministru _________ Oleg EFRIM |
În temeiul art.5 lit.d), art.11, art.26 lit.c), art.44 din Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.56-57, art.624), cu modificările şi completările ulterioare, şi art.25, art.28, art.31, şi art.40 din Legea instituţiilor financiare nr.550-XIII din 21 iulie 1995 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.78-81, art.199), cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul cu privire la expunerile “mari”, conform anexei nr.1.
2. Se aprobă Regulamentul privind tranzacţiile băncii cu persoanele sale afiliate, conform anexei nr.2.
3. Regulamentul cu privire la clasificarea activelor şi angajamentelor condiţionale, aprobat prin Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.231 din 27 octombrie 2011 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.216-221, art.2007), cu modificările şi completările ulterioare, înregistrată la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova la 1 decembrie 2011 sub nr.856, se modifică după cum urmează:
a) la punctul 1, subpunctul 1), litera b) textul “ , cu excepţia plasărilor şi creditelor overnight care nu au depăşit termenul de rambursare de o zi” se exclude;
b) la punctul 8 sintagma “enumerate la Capitolul I, litera E din Regulamentul nr.3/09 cu privire la expunerile “mari”, aprobat de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei, proces-verbal nr.37 din 1 decembrie 1995” se substituie cu cuvintele “enumerate în punctul 2, subpunctul 5) din Regulamentul cu privire la expunerile “mari””.
4. Pe parcursul textului Regulamentului cu privire la sistemele de control intern în bănci, aprobat prin Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.96 din 30 aprilie 2010 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.98-99, art.368), înregistrată la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova la 4 iunie 2010 sub nr.754, cuvintele “activităţi în comun”, “activităţii în comun”, “acţionează în comun” şi “acţionării in comun” se substituie cu cuvintele “activităţi concertate”, “activităţii concertate”, “acţionează concertat” şi “acţionării concertate”.
5. Se abrogă unele acte normative ale Băncii Naţionale a Moldovei, conform anexei nr.3.
6. Începînd cu 30 iunie 2014 în punctul 2, subpunctul 1), litera b) din Regulamentul cu privire la expunerile “mari” textul “25%” va fi înlocuit cu textul “20%”.
7. Băncile se vor conforma limitelor maxime prevăzute la Capitolul II din Regulamentul cu privire la expunerile “mari” şi la Capitolul III din Regulamentul privind tranzacţiile băncii cu persoanele sale afiliate, în termen de pînă la 30 iunie 2014. Orice decizie privind încheierea tranzacţiei sau prelungirea acţiunii tranzacţiei deja existente la data intrării în vigoare a prevederilor prezentei hotărîri urmează să se efectueze în conformitate cu condiţiile şi restricţiile regulamentelor în cauză.
8. În termen de 1 lună de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, băncile, care depăşesc limitele maxime menţionate la punctul 7 din prezenta hotărîre, trebuie să prezinte la Banca Naţională un plan de acţiuni detaliat privind conformarea acestora cu limitele respective.
9. Nu se va considera încălcare, pînă la data de 30 iunie 2015, depăşirea limitelor maxime prevăzute la Capitolul II din Regulamentul cu privire la expunerile “mari” şi la Capitolul III din Regulamentul privind tranzacţiile băncii cu persoanele sale afiliate, dacă această depăşire este cauzată de expunerile asumate de bancă pînă la data intrării în vigoare a prevederilor punctului 6 din prezenta hotărîre. Orice decizie privind încheierea tranzacţiei sau prelungirea acţiunii tranzacţiei încheiate pînă la data intrării în vigoare a prevederilor punctului 6 din prezenta hotărîre, urmează să se efectueze în conformitate cu condiţiile şi restricţiile regulamentelor menţionate.
PREŞEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE | |
AL BĂNCII NAŢIONALE A MOLDOVEI | Dorin DRĂGUŢANU |
Chişinău, 9 decembrie 2013. | |
Nr.240. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Consiliului de administraţie
al Băncii Naţionale a Moldovei
nr.240 din 9 decembrie 2013
[Anexa nr.1 abrogată prin Hot.BNM nr.109 din 05.04.2019, în vigoare 19.06.2019]
[Pct.2 modificat prin Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
[Pct.2 modificat prin Hot.BNM nr.45 din 01.10.2015, în vigoare 13.12.2015]
[Pct.3 modificat prin Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
[Pct.51 introdus prin Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
[Pct.71 introdus prin Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
Notă: Pe tot parcursul Regulamentului, sintagma „acţionînd concertat” se modifică cu sintagma „aflate în legătură” la forma gramaticală respectivă, conform Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016
Anexa nr.2
la Hotărîrea Consiliului de administraţie
al Băncii Naţionale a Moldovei
nr.240 din 9 decembrie 2013
Notă: Pe tot parcursul Regulamentului, sintagma „acţionînd concertat” se modifică cu sintagma „aflate în legătură” la forma gramaticală respectivă, conform Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016
REGULAMENT
privind tranzacţiile băncii cu persoanele sale afiliate
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
1. Prezentul Regulament stabileşte cerinţe privind încheierea, aprobarea, înregistrarea, realizarea şi raportarea tranzacţiilor cu persoanele afiliate, expunerile aferente acestor tranzacţii, precum şi stabileşte caracteristicile de identificare a persoanelor afiliate băncii de către Banca Naţională a Moldovei în cadrul activităţii de supraveghere şi are ca scop protejarea intereselor băncii, ale clienţilor ei, prevenirea situaţiilor de conflict de interese, limitarea riscurilor de concentrare a expunerilor băncii faţă de persoanele afiliate.
[Pct.1 completat prin Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
2. În sensul prezentului regulament următoarele noţiuni semnifică:
1) persoanele afiliate unei alte persoane – persoanele prevăzute în noţiunea de „afiliate unei alte persoane” din art.3 din Legea instituţiilor financiare nr.550-XIII din 21.07.1995. În sensul literei g) din această noţiune, se consideră persoane aflate „în alt gen de relaţii” cel puţin următoarele persoane:
persoanele aflate în divorţ, persoanele aflate în relaţii de tutelă şi curatelă, afinii rudelor de pînă la gradul III, soţii rudelor şi afinilor;
persoanele aflate în relaţii asemănătoare celora dintre soţi (concubinaj) sau în relaţii asemănătoare celora dintre părinţi şi copii;
persoanele aflate în alte relaţii care conduc la o dependenţă socială şi/sau economică dintre două sau mai multe persoane;
2) expunere – în sensul prezentului Regulament se aplică noţiunea de expunere definită în Regulamentul cu privire la expunerile „mari”. În sensul prezentului Regulament, expunerea băncii faţă de o persoană afiliată acesteia va include şi expunerea băncii faţă de o altă persoană care este afiliată altei bănci ce are expuneri faţă de prima persoană (persoană afiliată băncii);
3) termenii de „exercitare a controlului”, „expunere totală” şi „grupul de persoane aflate în legătură” se vor aplica în sensul definiţiilor de „exercitare a controlului”, „expunere totală” şi „grup de persoane aflate în legătură” definite în Regulamentul cu privire la expunerile „mari”;
4) tranzacţie cu persoanele afiliate este orice transfer de mijloace băneşti sau obligaţii contractuale între părţile afiliate şi bancă, indiferent dacă se percepe sau nu o plată.
[Pct.2 în redacţia Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
3. Determinarea capitalului normativ total este reflectată în Regulamentul cu privire la suficienţa capitalului ponderat la risc.
4. Capitalul de gradul I este o parte a capitalului normativ total, determinat în conformitate cu Regulamentul cu privire la suficienţa capitalului ponderată la risc.
[Pct.4 completat prin Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
Capitolul II
TRANZACŢII CU PERSOANE AFILIATE BĂNCILOR
Secţiunea 1
Tranzacţii
5. Tranzacţiile cu persoanele afiliate trebuie să reflecte interesele băncii şi nu pot fi efectuate în condiţii mai avantajoase decît cu persoanele neafiliate (cu excepţia funcţionarilor băncii care nu sînt afiliaţi băncii). Persoanele afiliate poartă răspundere faţă de bancă în caz dacă interesul lor personal este mai presus decît interesul băncii. În sensul prezentului regulament condiţiile mai avantajoase decît cele prevăzute pentru persoanele care nu sînt afiliate băncii sînt specificate la art.31 alin.(8) lit.a)-g) din Legea instituţiilor financiare.
[Pct.5 completat prin Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
6. Băncile trebuie să fie prevăzătoare la încheierea tranzacţiilor cu persoanele afiliate. Banca va efectua tranzacţii cu persoanele afiliate numai după acumularea informaţiei (documentelor) suficiente pentru argumentarea eficienţei tranzacţiilor respective, precum şi pentru evaluarea riscurilor aferente acestora. Banca nu va încheia tranzacţii cu persoane, a căror lipsă a afilierii cu banca nu poate fi identificată şi verificată.
[Pct.6 completat prin Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
Secţiunea a 2-a
Acordarea creditului/efectuarea plasării
7. Banca poate acorda credite/efectua plasări la persoanele afiliate în aceleaşi condiţii ca şi persoanelor neafiliate (cu excepţia funcţionarilor băncii care nu sînt afiliaţi băncii). Banca nu poate incasa de la persoanele afiliate dobînzi şi comisioane mai mici decît percepe în condiţii similare de la persoanele neafiliate (cu excepţia funcţionarilor băncii care nu sînt afiliaţi băncii).
8. Banca este obligată să înainteze aceleaşi cerinţe către persoanele afiliate privind asigurarea rambursării creditului, condiţiilor achitării creditului/efectuării plasării, prezentării informaţiei complete a situaţiei financiare şi informaţiei referitor la utilizarea efectivă a creditului.
9. La acordarea creditelor/efectuarea plasării la persoanele afiliate riscul de rambursare asumat de bancă nu trebuie să fie mai mare, decît în cazul acordării creditelor/efectuării plasării persoanelor neafiliate.
10. Banca aplică aceleaşi măsuri către persoanele afiliate, la rambursarea creditelor/plasărilor efectuate, ca şi către persoanele neafiliate.
Secţiunea a 3-a
Acceptarea depozitelor/obţinerea împrumuturilor
11. Banca poate accepta depozite/obţine împrumuturi de la persoane afiliate pe acelaşi termen şi cu aceleaşi condiţii ca şi pentru persoanele neafiliate.
12. Banca nu este în drept să plătească persoanelor afiliate o rată a dobînzii/comisioane la depozite/împrumuturi mai mare, decît altor persoane pe asemenea depozite/împrumuturi.
13. Banca nu are dreptul să creeze condiţii deosebite pentru depozitele/împrumuturile persoanelor afiliate şi să permită overdrafturi (solduri debitoare de pe conturile pasive) în astfel de condiţii pe conturile respective ale persoanelor afiliate.
Capitolul III
LIMITE MAXIME
14. Expunerea totală a băncii faţă de o persoană afiliată şi/sau un grup de persoane aflate în legătură cu persoana afiliată băncii nu trebuie să depăşească 10% din capitalul normativ total al băncii.
15. Suma agregată a expunerii totale a băncii faţă de persoanele afiliate şi/sau grupurile de persoane aflate în legătură cu persoanele afiliate băncii nu trebuie să depăşească 20% din mărimea capitalului de gradul întîi al acestei bănci.
16. Băncile trebuie să respecte în orice moment limitele prevăzute în prezentul Capitol.
161. Nerespectarea limitelor stabilite în punctele 14 şi/sau 15 atrage după sine sancţiunile prevăzute la art.38 din Legea instituţiilor financiare, cu diminuarea, după caz, conform hotărîrii Comitetului executiv al Băncii Naţionale, a capitalului reglementat cu sumele ce depăşesc limitele stabilite la punctele respective. În cazul în care limitele sunt încălcate concomitent, şi Banca Naţională exercită competenţele prevăzute în prima propoziţie din prezentul punct, capitalul reglementat se va diminua cu suma celei mai mari depăşiri.
[Pct.161 introdus prin Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
Capitolul IV
APROBAREA, ÎNREGISTRAREA TRANZACŢIILOR ŞI RAPORTAREA
17. Orice tranzacţie cu o persoană afiliată trebuie să fie aprobată, înaintea încheierii acesteia, de către majoritatea membrilor Consiliului băncii, cu excepţia următoarelor tranzacţii, care se aprobă de către organul executiv al băncii:
a) în cazul în care tranzacţiile cu persoanele afiliate nu duc la formarea sau majorarea expunerii totale a băncii faţă de o persoană afiliată şi/sau un grup de persoane aflate în legătură cu persoana afiliată a băncii şi suma tranzacţiei nu depăşeşte suma de 1 mil.lei.;
b) în cazul tranzacţiilor cu persoanele afiliate urmare a încheierii cărora expunerea totală a băncii faţă de fiecare persoană afiliată băncii şi/sau fiecare grup de persoane, aflate în legătură cu o persoana afiliată băncii nu depăşeşte suma de 1 mil.lei.
La decizia sa, Consiliul băncii poate aproba şi tranzacţiile menţionate în suma de pînă la 1 mil.lei. Persoana afiliată ce are interes material într-o tranzacţie trebuie să părăsească orice şedinţă la care este pusă în discuţie această tranzacţie. În cazul realizării împuternicirilor menţionate de către organul executiv, subdiviziunea auditului intern va raporta periodic (cel puţin trimestrial) consiliului băncii referitor la volumul şi corectitudinea aprobării acestor tranzacţii.
În cazul în care apare relaţia de afiliere cu o persoană, ulterior încheierii unei tranzacţii cu aceasta, Consiliul băncii trebuie să fie informat fără întîrziere despre apariţia relaţiei de afiliere şi tranzacţiile existente şi, în termen rezonabil, trebuie să fie întreprinse măsurile necesare pentru conformarea acesteia cu prevederile prezentului regulament, inclusiv să fie reexaminate tranzacţiile respective întru evaluarea riscurilor aferente şi eliminarea condiţiilor avantajoase în cazul existenţei acestora.
[Pct.17 modificat prin Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
18. Hotărîrile Consiliului băncii, organului executiv privind încheierea tranzacţiilor cu persoanele afiliate trebuie să conţină informaţia referitor la termenele şi condiţiile tranzacţiei, precum şi confirmarea că tranzacţia se efectuează exclusiv în interesele băncii şi pe aceleaşi termene, în aceleaşi condiţii ca şi tranzacţiile cu persoanele neafiliate.
[Pct.18 modificat prin Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
19. Banca trebuie să deţină şi să menţină un Registru al persoanelor afiliate băncii şi un Registru al tranzacţiilor cu persoanele afiliate băncii. Tranzacţiile cu persoanele afiliate băncii se înscriu în registrul respectiv, cu indicarea naturii tranzacţiei, datei încheierii tranzacţiei, numărul contractului, sumei şi termenelor acesteia. În cazul tranzacţiilor de credit/împrumut se indică asigurarea şi asigurătorul acestora. Termenul de păstrare a înregistrărilor în ambele registre este minimum 5 ani de la data dispariţiei afilierii şi/sau stingerea obligaţiunilor.
[Pct.19 modificat prin Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
20. Băncile trebuie să dispună de politici şi proceduri, aprobate de către Consiliul băncii, privind cunoaşterea persoanelor afiliate băncii, identificarea expunerilor băncii faţă de persoanele afiliate, precum şi suma totală a acestor expuneri, precum şi să efectueze monitorizarea şi raportarea lor printr-un proces independent de gestionare a expunerilor, inclusiv de politici privind tranzacţiile cu persoanele afiliate. Consiliul băncii trebuie să reexamineze cel puţin o dată în an tranzacţiile cu persoanele afiliate, în vigoare la momentul reexaminării, pentru evaluarea riscurilor aferente şi eliminarea condiţiilor avantajoase în cazul existenţei acestora.
201. Banca identifică şi colectează informaţii cu privire la persoanele sale afiliate. Lista persoanelor afiliate se prezintă trimestrial Consiliului băncii.
[Pct.201 introdus prin Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
21. Băncile prezintă Băncii Naţionale raportul cu privire la tranzacţiile cu persoanele afiliate băncii şi raportul privind persoanele afiliate băncii în conformitate cu cerinţele actelor normative ale Băncii Naţionale aferente raportării.
[Capitolul V (pct.22-28) introdus prin Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
Capitolul V
IDENTIFICAREA DE CĂTRE BANCA NAŢIONALĂ
A PERSOANELOR AFILIATE BĂNCII
22. Banca Naţională, în cadrul activităţii de supraveghere, ţinînd cont de natura relaţiilor şi tranzacţiilor cu banca, utilizînd caracteristicile prevăzute în anexa la prezentul regulament, conform deciziei Comitetului executiv poate prezuma anumite persoane ca afiliate băncii, în baza definiţiei stipulate la art.3 din Legea instituţiilor financiare.
23. Banca Naţională notifică banca în format electronic, prin intermediul canalelor oficiale de corespondenţă cu băncile, despre decizia emisă conform punctului 22, cel tîrziu în următoarea zi lucrătoare şi, dacă este cazul, expediază pe adresa băncii notificarea pe suport hîrtie.
24. Pînă la proba contrară, care urmează a fi prezentată Băncii Naţionale de către bancă în termen de 15 zile lucrătoare după data recepţionării notificării conform punctului 23, persoanele identificate de Banca Naţională conform punctului 22 sînt prezumate că sînt persoane afiliate băncii din data tranzacţiei.
25. La prezentarea de către bancă a probelor ce atestă neafilierea persoanelor identificate de Banca Naţională conform punctului 22, în termen de cel puţin 10 zile lucrătoare de la expirarea termenului prevăzut în punctul 24, Comitetul executiv al Băncii Naţionale poate lua decizia de anulare sau de modificare a notificării, cu informarea concomitentă a băncii în acest sens sau, în caz contrar, ia decizia de calificare ca persoane afiliate şi informează despre obligativitatea includerii în termen de 5 zile lucrătoare a persoanelor respective în Registrul persoanelor afiliate băncii şi în Registrul tranzacţiilor cu persoanele afiliate băncii, cu actualizarea listelor întocmite conform punctelor 201 şi 21 şi a oricăror alte informaţii care sînt raportate la Banca Naţională pentru ultima dată gestionară.
26. În cazul în care banca nu a prezentat Băncii Naţionale, în termenul indicat la punctul 24, probe ce atestă neafilierea persoanelor identificate conform punctului 22, decizia Comitetului executiv al Băncii Naţionale rămîne în vigoare şi banca în termen de 5 zile lucrătoare trebuie să includă persoanele afiliate respective în Registrul persoanelor afiliate băncii şi în Registrul tranzacţiilor cu persoanele afiliate băncii, să actualizeze listele întocmite conform punctelor 201 şi 21 şi orice alte informaţii care sînt raportate la Banca Naţională pentru ultima dată gestionară.
27. În cazul în care se stabileşte relaţia de afiliere cu o persoană în temeiul deciziei Comitetului executiv al Băncii Naţionale, organul executiv al băncii informează fără întîrziere Consiliul băncii despre acest fapt şi despre tranzacţiile existente cu aceste persoane şi întreprinde măsurile necesare pentru conformarea cu prevederile prezentului regulament, inclusiv reexaminează tranzacţiile respective în scopul evaluării riscurilor aferente şi eliminării condiţiilor avantajoase în cazul existenţei acestora.
28. Banca poate să utilizeze în procesul de identificare a persoanelor sale afiliate, cel puţin, caracteristicile de identificare a persoanelor afiliate specificate în anexa la prezentul regulament.
[Capitolul V (pct.22-28) introdus prin Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
Anexă
la Regulamentul privind tranzacţiile
băncii cu persoanele sale afiliate
[Anexa introdusă prin Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
Caracteristicile utilizate de către Banca Naţională a Moldovei
pentru identificarea persoanelor care au relaţii sau efectuează
tranzacţii cu banca şi/sau afiliatele acesteia
1. Cu referire la caracterul relaţiilor
1) Exclusivitate:
persoana nu dispune de istorie de credit în alte instituţii financiare neafiliate băncii şi este debitor/contraparte a unei singure bănci sau a persoanelor afiliate băncii, iar tranzacţiile efectuate de către persoana menţionată nu sînt justificate din punct de vedere economic (cu excepţia cazurilor cînd finanţarea primită de la mai multe bănci este inoportună, de exemplu, în cazul creditului ipotecar/împrumutului acordat unei persoane fizice cu scopul de a procura o locuinţă care este singurul loc de reşedinţă al acestei persoane fizice);
2) Dependenţă economică:
persoana îşi desfăşoară activitatea economică în sectorul unde banca şi/sau persoanele afiliate băncii au o poziţie dominantă pe piaţa aferentă acelui sector (inclusiv prestarea activităţilor şi serviciilor auxiliare);
mijloacele băneşti primite de la bancă sau de la persoanele afiliate băncii reprezintă o sursă importantă de venituri a persoanei;
persoana nu desfăşoară nicio activitate economică semnificativă sau nu înregistrează venituri (inclusiv, persoane juridice fictive sau înregistrate în zonele offshore);
persoana este dependentă de bancă sau de persoanele afiliate băncii, astfel încît problemele financiare cu care se poate confrunta banca sau persoanele afiliate băncii vor conduce la probleme financiare în activitatea persoanei respective;
persoana acţionează preponderent ca reprezentant al băncii sau al persoanelor afiliate băncii;
persoana face parte dintr-un grup de debitori afiliaţi între ei prin intermediul unei activităţi economice comune şi cărora banca le acordă credite semnificative, chiar şi atunci cînd unul din debitori din grupul respectiv este persoană afiliată băncii;
persoana face parte dintr-un grup de persoane afiliate între ele prin intermediul unei activităţi economice comune, iar gajul pentru creditele acestora este depus de un singur debitor gajist şi/sau cel puţin unul din debitori este persoană afiliată băncii;
3) Infrastructură comună:
persoana este înregistrată la aceeaşi adresă sau la o adresă asemănătoare (fizică sau virtuală), aceeaşi reşedinţă, pagini web şi alte semne de identificare asemănătoare cu cele ale băncii sau ale persoanelor afiliate băncii;
persoana utilizează elemente structurale comune, în special sisteme IT şi contabile, cu banca sau cu persoanele afiliate băncii (inclusiv prin externalizarea activităţilor);
persoana angajează acelaşi administrator ca şi banca sau ca persoanele afiliate băncii sau un angajat al acestei persoane este un administrator al băncii şi/sau al persoanelor afiliate băncii, sau viceversa;
persoana angajează un consilier pe probleme juridice în comun cu banca sau împuterniceşte banca sau persoanele afiliate băncii de a o reprezenta legal sau persoana este o entitate specializată înfiinţată cu scopul exercitării unor anumite funcţii şi este controlată de bancă sau de persoanele afiliate băncii;
persoana are aceiaşi furnizori de bunuri şi servicii sau clienţi ca şi banca sau persoanele afiliate băncii;
4) Transparenţă insuficientă:
informaţia disponibilă cu privire la structura de proprietate a persoanei nu permite identificarea acţionarilor care deţin direct sau indirect o cotă substanţială în capitalul social al persoanei şi a beneficiarilor efectivi ai acestora;
structura de proprietate a persoanei este nejustificat de complicată şi ramificată;
persoana nu cooperează cu Banca Naţională în domeniul dezvăluirii informaţiilor cu privire la relaţiile acesteia cu banca şi/sau cu persoanele afiliate băncii;
persoana nu este înregistrată în ţara unde îşi desfăşoară activitatea de bază şi nu există motive rezonabile economice sau financiare în acest sens;
persoana nu neagă/contrazice în mod oficial informaţiile publice disponibile cu privire la relaţiile sale de afiliere cu banca;
5) Alte relaţii:
persoana acţionează concertat cu altă persoană sau mai multe persoane astfel cum este prevăzut în Regulamentul cu privire la deţinerea cotelor de participare în capitalul social al băncii.
2. Cu referire la natura tranzacţiilor
1) Obiectul tranzacţiei şi scopul utilizării mijloacelor băneşti:
tranzacţiile efectuate şi utilizarea mijloacelor financiare nu reflectă genurile principale de activitate ale persoanei;
mijloacele financiare primite de la bancă sînt utilizate pentru alte scopuri decît cele declarate la contractarea creditului;
scopul utilizării mijloacelor băneşti nu poate fi stabilit şi verificat de bancă;
mijloacele băneşti sînt utilizate de persoanele afiliate băncii sau în interesul acestora în mod direct sau indirect (inclusiv pentru achitarea împrumuturilor/creditelor către alte instituţii financiare, procurarea de active şi achitarea serviciilor);
2) Documentaţia:
nu există documente disponibile cu privire la tranzacţie sau documentele nu corespund cerinţelor legislaţiei în vigoare (inclusiv număr insuficient de documente sau lipsa unor documente);
documentele disponibile nu reprezintă caracteristicile reale şi esenţa economică a tranzacţiei;
3) Standardele de tranzacţionare – în mod ordinar tranzacţiile nu ar fi derulate de bancă în următoarele circumstanţe:
unele reguli interne cu privire la creditare nu sînt disponibile sau nu sînt pe deplin descrise în actele interne ale băncii;
tranzacţiile sînt efectuate cu încălcarea actelor interne ale băncii;
suma creditului acordat nu este justificată din punctul de vedere al genului de activitate a debitorului;
există o discrepanţă semnificativă între locaţia geografică a persoanei şi esenţa/condiţiile tranzacţiei;
forma legală a tranzacţiei nu reprezintă sensul ei economic;
contractul de împrumut al persoanei cu banca prevede unele condiţii speciale care-i permit să anuleze unele obligaţiuni faţă de bancă sau să transfere împrumutul către o persoană afiliată băncii;
debitorul/contrapartea se bucură de condiţii de rambursare individuale care nu sînt similare condiţiilor de rambursare generale pentru alţi debitori/contrapărţi ai băncii;
numărul angajaţilor persoanei nu corespunde genului de activitate a persoanei şi/sau scopul tranzacţiei efectuate de bancă cu persoana respectivă;
timp de 6 luni din data obţinerii împrumutului/creditului, persoana nu a obţinut documentele/licenţele/autorizările necesare pentru desfăşurarea activităţii pentru care a fost acordat împrumutul/creditul (de exemplu, nu a fost obţinută autorizarea/permisiunea pentru lucrările de construcţii etc.);
4) Clauze contractuale – tranzacţiile nu ar fi fost încheiate în temeiul condiţiilor în cazul unei alte bănci (cu referire la cele mai bune practici), inclusiv în următoarele cazuri:
unele clauze ale contractului lipsesc sau sînt incomplete;
suma împrumutului acordat nu corespunde scopului activităţii debitorului şi capacităţii debitorului de a genera flux de numerar pentru achitarea împrumutului;
există o disproporţionalitate semnificativă între condiţii, obligaţiuni şi drepturi stipulate în contract;
părţile au o relaţie contractuală care le permite să renunţe la obligaţiunile lor faţă de bancă şi/sau să transfere aceste obligaţiuni către o persoană afiliată băncii;
stabilirea în contract a unor clauze cu privire la rambursarea împrumutului de către debitor care diferă de clauzele altor contracte (condiţii mai avantajoase);
5) Gradul de îndatorare – suma contractată ca împrumut nu ar fi acordată de o altă bancă (cu referire la cele mai bune practici), inclusiv în următoarele cazuri:
împrumutul nu poate fi rambursat în termenele şi forma necesară, ţinînd cont de bonitatea debitorului şi sursele de venituri de care dispune;
împrumutul nu poate fi rambursat în termenele şi forma necesară, ţinînd cont de veniturile generate de împrumutul investit de debitor;
ratingul împrumutului (sau calitatea investiţiei)/tranzacţiei este sub nivelul minim acceptabil de bancă;
6) Instrumente de control intern – sistemele de control intern sînt insuficiente pentru efectuarea tranzacţiilor în comparaţie cu sistemele de control utilizate în alte situaţii, inclusiv:
tranzacţia a fost efectuată în baza unei proceduri diferite de cea utilizată pentru contrapărţi similare;
nu există un aviz pozitiv de la funcţia de gestionare a riscurilor cu privire la efectuarea unei astfel de tranzacţii sau avizul este negativ;
suma tranzacţiei efectuate excede limita internă stabilită de bancă pentru astfel de categorie de contrapărţi şi nu există o justificare economică pentru bancă în astfel de tranzacţii;
activele/serviciile vîndute/prestate băncii nu pot fi identificate sau nu există dovezi cu privire la existenţa acestora la momentul efectuării tranzacţiei;
creditele/împrumuturile acordate persoanei nu au fost clasificate ca problematice cînd a fost cazul (inclusiv în cazul restructurării creditului/împrumutului) sau reducerile pentru pierderi la active/angajamente condiţionale au fost calculate incorect;
banca nu a iniţiat procedura de colectare a plăţilor expirate sau de comercializare a gajului cu privire la creditul/împrumutul acordat;
7) Rata dobînzii, comisioane şi preţuri:
rata dobînzii, comisioanele şi veniturile (cheltuielile) operaţionale aferente tranzacţiei diferă de condiţiile actuale pe piaţă/condiţiile contractuale cu alţi debitori/contrapărţi;
preţul de vînzare a activelor şi/sau serviciilor prestate de bancă diferă substanţial de condiţiile curente pe piaţă;
preţul de procurare a activelor şi/sau a serviciilor prestate băncii diferă substanţial de condiţiile curente pe piaţă;
8) Gajul şi garanţiile:
persoana dispune de contract cu banca sau cu persoanele afiliate băncii de a compensa reciproc obligaţiunile;
banca a acceptat un gaj din partea debitorului/contrapărţii care are o calitate inferioară decît gajul acceptat de la alţi clienţi.
[Anexa introdusă prin Hot.BNM nr.269 din 17.10.2016, în vigoare 04.11.2016]
Anexa nr.3
la Hotărîrea Consiliului de administraţie
al Băncii Naţionale a Moldovei
nr.240 din 9 decembrie 2013
LISTA
actelor normative ale Băncii Naţionale a Moldovei care se abrogă
1. Regulamentul nr.3/09 cu privire la expunerile “mari”, aprobat la şedinţa Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei din 1 decembrie 1995, proces-verbal nr.37 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.70, art.31).
2. Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.6 din 8 iulie 1997 privind modificarea şi completarea Regulamentului nr.3/09 cu privire la creditele “mari” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.48, art.81).
3. Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.30 din 8 august 1997 privind modificarea şi completarea Regulamentului nr.3/09 cu privire la creditele “mari” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.67-68, art.117).
4. Punctul II, subpunctele 2 şi 3 din Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.36 din 8 august 1997 cu privire la aprobarea Instrucţiunii privind modul de întocmire şi prezentare de către bănci a rapoartelor financiare (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.40-42, art.98).
5. Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.76 din 3 octombrie 1997 privind modificarea şi completarea Regulamentului nr.3/09 cu privire la creditele “mari” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.67-68, art.118).
6. Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.217 din 18 august 1999 privind modificarea şi completarea Regulamentului nr.3/09 cu privire la creditele “mari” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.94-95, art.151).
7. Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.418 din 28 decembrie 2000 cu privire la modificarea şi completarea Regulamentului nr.3/09 cu privire la creditele “mari” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.166-168, art.454).
8. Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.161 din 28 iunie 2001 cu privire la modificarea Regulamentului nr.3/09 cu privire la creditele “mari” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.73-74, art.210).
9. Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.9 din 23 ianuarie 2003 privind modificarea Regulamentului nr.3/09 cu privire la creditele “mari” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.11-13, art.23).
10. Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.370 din 15 decembrie 2005 cu privire la modificarea Regulamentului nr.3/09 cu privire la creditele “mari” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.172-175, art.618).
11. Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.143 din 1 iunie 2006 privind modificarea Regulamentului cu privire la expunerile “mari” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.87-90, art.318).
12. Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.180 din 19 iulie 2007 cu privire la modificarea Regulamentului nr.3/09 cu privire la expunerile “mari” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.131-135, art.516).
13. Punctul III şi IV din Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.194 din 9 octombrie 2008 cu privire la modificarea şi completarea unor acte normative ale Băncii Naţionale a Moldovei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.204-205, art.620).
14. Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.201 din 13 august 2009 cu privire la modificarea şi completarea unor acte normative ale Băncii Naţionale a Moldovei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.150, art.675).
15. Regulamentul privind tranzacţiile băncii cu persoanele sale afiliate, aprobat prin Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.297 din 30 decembrie 2009 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.27-28, art.102).
16. Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.70 din 1 aprilie 2010 cu privire la modificarea punctului 2 din Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.201 din 13 august 2009 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.62-63, art.239).
17. Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.86 din 30 aprilie 2010 privind modificarea şi completarea unor acte normative ale Băncii Naţionale a Moldovei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.94-97, art.357).
18. Punctele 1 şi 2 din Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.242 din 3 noiembrie 2011 cu privire la modificarea şi completarea unor acte normative ale Băncii Naţionale a Moldovei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.227-232, art.2100).
19. Punctul 2 din Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.301 din 20 decembrie 2012 privind modificarea şi completarea unor acte normative ale Băncii Naţionale a Moldovei (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.270-272a, art.1627).
