luni, 17 octombrie 2016
Hotărîre nr.269 din 17.10.2016 cu privire la modificarea şi completarea unor acte normative ale Băncii Naţionale a Moldovei

H O T Ă R Î R E

cu privire la modificarea şi completarea unor acte normative

ale Băncii Naţionale a Moldovei

 

nr. 269  din  17.10.2016

 

Monitorul Oficial nr.379-386/1888 din 04.11.2016

 

* * *

 

ÎNREGISTRAT:

Ministrul justiţiei

al Republicii Moldova

Vladimir CEBOTARI

nr.1140 din 25 octombrie 2016

 

În temeiul art.5 alin.(1) lit.d), art.11, art.27 lit.c), art.44 din Legea nr.548-XIII din 21 iulie 1995 cu privire la Banca Naţională a Moldovei (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2015, nr.297-300, art.544), cu modificările şi completările ulterioare, art.3, art.25, art.28, art.31 şi art.40 din Legea instituţiilor financiare nr.550-XIII din 21 iulie 1995 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.78-81, art.199), cu modificările şi completările ulterioare, Comitetul executiv al Băncii Naţionale a Moldovei

HOTĂRĂŞTE:

1. Regulamentul privind tranzacţiile băncii cu persoanele sale afiliate, aprobat prin Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.240 din 9 decembrie 2013 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.17-23 art.97), înregistrat la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova la 15 ianuarie 2014 cu nr.955, se modifică şi se completează după cum urmează:

1) pe tot parcursul regulamentului sintagma „acţionînd concertat” se modifică cu sintagma „aflate în legătură” la forma gramaticală respectivă;

2) punctul 1, după textul „expunerile aferente acestor tranzacţii” se completează cu textul „ , precum şi stabileşte caracteristicile de identificare a persoanelor afiliate băncii de către Banca Naţională a Moldovei în cadrul activităţii de supraveghere”;

3) punctul 2 va avea următorul cuprins:

2. În sensul prezentului regulament următoarele noţiuni semnifică:

1) persoanele afiliate unei alte persoane – persoanele prevăzute în noţiunea de „afiliate unei alte persoane” din art.3 din Legea instituţiilor financiare nr.550-XIII din 21.07.1995. În sensul literei g) din această noţiune, se consideră persoane aflate „în alt gen de relaţii” cel puţin următoarele persoane:

persoanele aflate în divorţ, persoanele aflate în relaţii de tutelă şi curatelă, afinii rudelor de pînă la gradul III, soţii rudelor şi afinilor;

persoanele aflate în relaţii asemănătoare celora dintre soţi (concubinaj) sau în relaţii asemănătoare celora dintre părinţi şi copii;

persoanele aflate în alte relaţii care conduc la o dependenţă socială şi/sau economică dintre două sau mai multe persoane;

2) expunere – în sensul prezentului Regulament se aplică noţiunea de expunere definită în Regulamentul cu privire la expunerile „mari”. În sensul prezentului Regulament, expunerea băncii faţă de o persoană afiliată acesteia va include şi expunerea băncii faţă de o altă persoană care este afiliată altei bănci ce are expuneri faţă de prima persoană (persoană afiliată băncii);

3) termenii de „exercitare a controlului”, „expunere totală” şi „grupul de persoane aflate în legătură” se vor aplica în sensul definiţiilor de „exercitare a controlului”, „expunere totală” şi „grup de persoane aflate în legătură” definite în Regulamentul cu privire la expunerile „mari”;

4) tranzacţie cu persoanele afiliate este orice transfer de mijloace băneşti sau obligaţii contractuale între părţile afiliate şi bancă, indiferent dacă se percepe sau nu o plată.”;

4) punctul 4, după textul „determinat în” se completează cu textul „conformitate cu”;

5) punctul 5 se completează cu o propoziţie care va avea următorul conţinut: „În sensul prezentului regulament condiţiile mai avantajoase decît cele prevăzute pentru persoanele care nu sînt afiliate băncii sînt specificate la art.31 alin.(8) lit.a)-g) din Legea instituţiilor financiare.”;

6) punctul 6 se completează cu o propoziţie care va avea următorul conţinut: „Banca nu va încheia tranzacţii cu persoane, a căror lipsă a afilierii cu banca nu poate fi identificată şi verificată.”;

7) după punctul 16, se completează cu punct 161 care va avea următorul cuprins:

161. Nerespectarea limitelor stabilite în punctele 14 şi/sau 15 atrage după sine sancţiunile prevăzute la art.38 din Legea instituţiilor financiare, cu diminuarea, după caz, conform hotărîrii Comitetului executiv al Băncii Naţionale, a capitalului reglementat cu sumele ce depăşesc limitele stabilite la punctele respective. În cazul în care limitele sunt încălcate concomitent, şi Banca Naţională exercită competenţele prevăzute în prima propoziţie din prezentul punct, capitalul reglementat se va diminua cu suma celei mai mari depăşiri.”;

8) la punctul 17 litera b) textul „ , indicate în punctul 2 subpunctul 1) litera a) şi subpunctul 2) litera a) din prezentul regulament,” se exclude;

9) la punctul 18 textul „colegial, cît şi deciziile organului executiv unipersonal” se exclude;

10) la punctul 19 textul „conform punctului 2 subpunctele 1) şi 2) din prezentul regulament” se exclude;

11) după punctul 20, se completează cu punctul 201 care va avea următorul cuprins:

201. Banca identifică şi colectează informaţii cu privire la persoanele sale afiliate. Lista persoanelor afiliate se prezintă trimestrial Consiliului băncii.”;

12) Regulamentul se completează cu capitolul V care va avea următorul cuprins:

„Capitolul V

IDENTIFICAREA DE CĂTRE BANCA NAŢIONALĂ

A PERSOANELOR AFILIATE BĂNCII

22. Banca Naţională, în cadrul activităţii de supraveghere, ţinînd cont de natura relaţiilor şi tranzacţiilor cu banca, utilizînd caracteristicile prevăzute în anexa la prezentul regulament, conform deciziei Comitetului executiv poate prezuma anumite persoane ca afiliate băncii, în baza definiţiei stipulate la art.3 din Legea instituţiilor financiare.

23. Banca Naţională notifică banca în format electronic, prin intermediul canalelor oficiale de corespondenţă cu băncile, despre decizia emisă conform punctului 22, cel tîrziu în următoarea zi lucrătoare şi, dacă este cazul, expediază pe adresa băncii notificarea pe suport hîrtie.

24. Pînă la proba contrară, care urmează a fi prezentată Băncii Naţionale de către bancă în termen de 15 zile lucrătoare după data recepţionării notificării conform punctului 23, persoanele identificate de Banca Naţională conform punctului 22 sînt prezumate că sînt persoane afiliate băncii din data tranzacţiei.

25. La prezentarea de către bancă a probelor ce atestă neafilierea persoanelor identificate de Banca Naţională conform punctului 22, în termen de cel puţin 10 zile lucrătoare de la expirarea termenului prevăzut în punctul 24, Comitetul executiv al Băncii Naţionale poate lua decizia de anulare sau de modificare a notificării, cu informarea concomitentă a băncii în acest sens sau, în caz contrar, ia decizia de calificare ca persoane afiliate şi informează despre obligativitatea includerii în termen de 5 zile lucrătoare a persoanelor respective în Registrul persoanelor afiliate băncii şi în Registrul tranzacţiilor cu persoanele afiliate băncii, cu actualizarea listelor întocmite conform punctelor 201 şi 21 şi a oricăror alte informaţii care sînt raportate la Banca Naţională pentru ultima dată gestionară.

26. În cazul în care banca nu a prezentat Băncii Naţionale, în termenul indicat la punctul 24, probe ce atestă neafilierea persoanelor identificate conform punctului 22, decizia Comitetului executiv al Băncii Naţionale rămîne în vigoare şi banca în termen de 5 zile lucrătoare trebuie să includă persoanele afiliate respective în Registrul persoanelor afiliate băncii şi în Registrul tranzacţiilor cu persoanele afiliate băncii, să actualizeze listele întocmite conform punctelor 201 şi 21 şi orice alte informaţii care sînt raportate la Banca Naţională pentru ultima dată gestionară.

27. În cazul în care se stabileşte relaţia de afiliere cu o persoană în temeiul deciziei Comitetului executiv al Băncii Naţionale, organul executiv al băncii informează fără întîrziere Consiliul băncii despre acest fapt şi despre tranzacţiile existente cu aceste persoane şi întreprinde măsurile necesare pentru conformarea cu prevederile prezentului regulament, inclusiv reexaminează tranzacţiile respective în scopul evaluării riscurilor aferente şi eliminării condiţiilor avantajoase în cazul existenţei acestora.

28. Banca poate să utilizeze în procesul de identificare a persoanelor sale afiliate, cel puţin, caracteristicile de identificare a persoanelor afiliate specificate în anexa la prezentul regulament.”;

13) Regulamentul se completează cu o anexă care va avea următorul cuprins:

 

„Anexă

la Regulamentul privind tranzacţiile

băncii cu persoanele sale afiliate

 

Caracteristicile utilizate de către Banca Naţională a Moldovei

pentru identificarea persoanelor care au relaţii sau efectuează

tranzacţii cu banca şi/sau afiliatele acesteia

 

1. Cu referire la caracterul relaţiilor

1) Exclusivitate:

persoana nu dispune de istorie de credit în alte instituţii financiare neafiliate băncii şi este debitor/contraparte a unei singure bănci sau a persoanelor afiliate băncii, iar tranzacţiile efectuate de către persoana menţionată nu sînt justificate din punct de vedere economic (cu excepţia cazurilor cînd finanţarea primită de la mai multe bănci este inoportună, de exemplu, în cazul creditului ipotecar/împrumutului acordat unei persoane fizice cu scopul de a procura o locuinţă care este singurul loc de reşedinţă al acestei persoane fizice);

2) Dependenţă economică:

persoana îşi desfăşoară activitatea economică în sectorul unde banca şi/sau persoanele afiliate băncii au o poziţie dominantă pe piaţa aferentă acelui sector (inclusiv prestarea activităţilor şi serviciilor auxiliare);

mijloacele băneşti primite de la bancă sau de la persoanele afiliate băncii reprezintă o sursă importantă de venituri a persoanei;

persoana nu desfăşoară nicio activitate economică semnificativă sau nu înregistrează venituri (inclusiv, persoane juridice fictive sau înregistrate în zonele offshore);

persoana este dependentă de bancă sau de persoanele afiliate băncii, astfel încît problemele financiare cu care se poate confrunta banca sau persoanele afiliate băncii vor conduce la probleme financiare în activitatea persoanei respective;

persoana acţionează preponderent ca reprezentant al băncii sau al persoanelor afiliate băncii;

persoana face parte dintr-un grup de debitori afiliaţi între ei prin intermediul unei activităţi economice comune şi cărora banca le acordă credite semnificative, chiar şi atunci cînd unul din debitori din grupul respectiv este persoană afiliată băncii;

persoana face parte dintr-un grup de persoane afiliate între ele prin intermediul unei activităţi economice comune, iar gajul pentru creditele acestora este depus de un singur debitor gajist şi/sau cel puţin unul din debitori este persoană afiliată băncii;

3) Infrastructură comună:

persoana este înregistrată la aceeaşi adresă sau la o adresă asemănătoare (fizică sau virtuală), aceeaşi reşedinţă, pagini web şi alte semne de identificare asemănătoare cu cele ale băncii sau ale persoanelor afiliate băncii;

persoana utilizează elemente structurale comune, în special sisteme IT şi contabile, cu banca sau cu persoanele afiliate băncii (inclusiv prin externalizarea activităţilor);

persoana angajează acelaşi administrator ca şi banca sau ca persoanele afiliate băncii sau un angajat al acestei persoane este un administrator al băncii şi/sau al persoanelor afiliate băncii, sau viceversa;

persoana angajează un consilier pe probleme juridice în comun cu banca sau împuterniceşte banca sau persoanele afiliate băncii de a o reprezenta legal sau persoana este o entitate specializată înfiinţată cu scopul exercitării unor anumite funcţii şi este controlată de bancă sau de persoanele afiliate băncii;

persoana are aceiaşi furnizori de bunuri şi servicii sau clienţi ca şi banca sau persoanele afiliate băncii;

4) Transparenţă insuficientă:

informaţia disponibilă cu privire la structura de proprietate a persoanei nu permite identificarea acţionarilor care deţin direct sau indirect o cotă substanţială în capitalul social al persoanei şi a beneficiarilor efectivi ai acestora;

structura de proprietate a persoanei este nejustificat de complicată şi ramificată;

persoana nu cooperează cu Banca Naţională în domeniul dezvăluirii informaţiilor cu privire la relaţiile acesteia cu banca şi/sau cu persoanele afiliate băncii;

persoana nu este înregistrată în ţara unde îşi desfăşoară activitatea de bază şi nu există motive rezonabile economice sau financiare în acest sens;

persoana nu neagă/contrazice în mod oficial informaţiile publice disponibile cu privire la relaţiile sale de afiliere cu banca;

5) Alte relaţii:

persoana acţionează concertat cu altă persoană sau mai multe persoane astfel cum este prevăzut în Regulamentul cu privire la deţinerea cotelor de participare în capitalul social al băncii.

 

2. Cu referire la natura tranzacţiilor

1) Obiectul tranzacţiei şi scopul utilizării mijloacelor băneşti:

tranzacţiile efectuate şi utilizarea mijloacelor financiare nu reflectă genurile principale de activitate ale persoanei;

mijloacele financiare primite de la bancă sînt utilizate pentru alte scopuri decît cele declarate la contractarea creditului;

scopul utilizării mijloacelor băneşti nu poate fi stabilit şi verificat de bancă;

mijloacele băneşti sînt utilizate de persoanele afiliate băncii sau în interesul acestora în mod direct sau indirect (inclusiv pentru achitarea împrumuturilor/creditelor către alte instituţii financiare, procurarea de active şi achitarea serviciilor);

2) Documentaţia:

nu există documente disponibile cu privire la tranzacţie sau documentele nu corespund cerinţelor legislaţiei în vigoare (inclusiv număr insuficient de documente sau lipsa unor documente);

documentele disponibile nu reprezintă caracteristicile reale şi esenţa economică a tranzacţiei;

3) Standardele de tranzacţionare – în mod ordinar tranzacţiile nu ar fi derulate de bancă în următoarele circumstanţe:

unele reguli interne cu privire la creditare nu sînt disponibile sau nu sînt pe deplin descrise în actele interne ale băncii;

tranzacţiile sînt efectuate cu încălcarea actelor interne ale băncii;

suma creditului acordat nu este justificată din punctul de vedere al genului de activitate a debitorului;

există o discrepanţă semnificativă între locaţia geografică a persoanei şi esenţa/condiţiile tranzacţiei;

forma legală a tranzacţiei nu reprezintă sensul ei economic;

contractul de împrumut al persoanei cu banca prevede unele condiţii speciale care-i permit să anuleze unele obligaţiuni faţă de bancă sau să transfere împrumutul către o persoană afiliată băncii;

debitorul/contrapartea se bucură de condiţii de rambursare individuale care nu sînt similare condiţiilor de rambursare generale pentru alţi debitori/contrapărţi ai băncii;

numărul angajaţilor persoanei nu corespunde genului de activitate a persoanei şi/sau scopul tranzacţiei efectuate de bancă cu persoana respectivă;

timp de 6 luni din data obţinerii împrumutului/creditului, persoana nu a obţinut documentele/licenţele/autorizările necesare pentru desfăşurarea activităţii pentru care a fost acordat împrumutul/creditul (de exemplu, nu a fost obţinută autorizarea/permisiunea pentru lucrările de construcţii etc.);

4) Clauze contractuale – tranzacţiile nu ar fi fost încheiate în temeiul condiţiilor în cazul unei alte bănci (cu referire la cele mai bune practici), inclusiv în următoarele cazuri:

unele clauze ale contractului lipsesc sau sînt incomplete;

suma împrumutului acordat nu corespunde scopului activităţii debitorului şi capacităţii debitorului de a genera flux de numerar pentru achitarea împrumutului;

există o disproporţionalitate semnificativă între condiţii, obligaţiuni şi drepturi stipulate în contract;

părţile au o relaţie contractuală care le permite să renunţe la obligaţiunile lor faţă de bancă şi/sau să transfere aceste obligaţiuni către o persoană afiliată băncii;

stabilirea în contract a unor clauze cu privire la rambursarea împrumutului de către debitor care diferă de clauzele altor contracte (condiţii mai avantajoase);

5) Gradul de îndatorare – suma contractată ca împrumut nu ar fi acordată de o altă bancă (cu referire la cele mai bune practici), inclusiv în următoarele cazuri:

împrumutul nu poate fi rambursat în termenele şi forma necesară, ţinînd cont de bonitatea debitorului şi sursele de venituri de care dispune;

împrumutul nu poate fi rambursat în termenele şi forma necesară, ţinînd cont de veniturile generate de împrumutul investit de debitor;

ratingul împrumutului (sau calitatea investiţiei)/tranzacţiei este sub nivelul minim acceptabil de bancă;

6) Instrumente de control intern – sistemele de control intern sînt insuficiente pentru efectuarea tranzacţiilor în comparaţie cu sistemele de control utilizate în alte situaţii, inclusiv:

tranzacţia a fost efectuată în baza unei proceduri diferite de cea utilizată pentru contrapărţi similare;

nu există un aviz pozitiv de la funcţia de gestionare a riscurilor cu privire la efectuarea unei astfel de tranzacţii sau avizul este negativ;

suma tranzacţiei efectuate excede limita internă stabilită de bancă pentru astfel de categorie de contrapărţi şi nu există o justificare economică pentru bancă în astfel de tranzacţii;

activele/serviciile vîndute/prestate băncii nu pot fi identificate sau nu există dovezi cu privire la existenţa acestora la momentul efectuării tranzacţiei;

creditele/împrumuturile acordate persoanei nu au fost clasificate ca problematice cînd a fost cazul (inclusiv în cazul restructurării creditului/împrumutului) sau reducerile pentru pierderi la active/angajamente condiţionale au fost calculate incorect;

banca nu a iniţiat procedura de colectare a plăţilor expirate sau de comercializare a gajului cu privire la creditul/împrumutul acordat;

7) Rata dobînzii, comisioane şi preţuri:

rata dobînzii, comisioanele şi veniturile (cheltuielile) operaţionale aferente tranzacţiei diferă de condiţiile actuale pe piaţă/condiţiile contractuale cu alţi debitori/contrapărţi;

preţul de vînzare a activelor şi/sau serviciilor prestate de bancă diferă substanţial de condiţiile curente pe piaţă;

preţul de procurare a activelor şi/sau a serviciilor prestate băncii diferă substanţial de condiţiile curente pe piaţă;

8) Gajul şi garanţiile:

persoana dispune de contract cu banca sau cu persoanele afiliate băncii de a compensa reciproc obligaţiunile;

banca a acceptat un gaj din partea debitorului/contrapărţii care are o calitate inferioară decît gajul acceptat de la alţi clienţi.”.

 

2. Regulamentul cu privire expunerile „mari”, aprobat prin Hotărîrea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a Moldovei nr.240 din 9 decembrie 2013 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr.17-23, art.97), înregistrat la Ministerul Justiţiei al Republicii Moldova la 15 ianuarie 2014 cu nr.955, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1) pe tot parcursul regulamentului sintagma „acţionînd concertat” se modifică cu sintagma „aflate în legătură” la forma gramaticală respectivă;

2) la punctul 2, subpunctul 1):

la litera b) alineatul al doilea textul „acţiunii concertate a persoanelor” se substituie cu textul „persoanelor aflate în legătură”, iar textul „25%” se substituie cu textul „20%”;

se completează cu litera c) cu următorul conţinut:

„c) persoana/persoanele prin intermediul căreia/cărora este efectuată una sau mai multe tranzacţii (operaţiuni) în interesul altei/altor persoane şi care sînt considerate a fi influenţate de ultima/ultimele în cadrul tranzacţiilor (operaţiunilor) datorită existenţei unor relaţii de muncă, relaţii civile sau altor relaţii între aceste persoane.”;

3) la punctul 3 textul „activitatea concertată a persoanei” se substituie cu textul „persoanele aflate în legătură”;

4) după punctul 5 se completează cu punctul 51 care va avea următorul cuprins:

51. Suma agregată a datoriilor nete la creditele acordate şi contractate cu banca de către acţionarii care deţin, direct sau indirect, ori controlează mai puţin de 1% din capitalul social al băncii, inclusiv persoanele afiliate acestora, nu trebuie să depăşească 20% din mărimea capitalului normativ total al acestei bănci. Suma datoriilor nete la credite se calculează în conformitate cu punctul 5 alin.1) propoziţia a doua din prezentul regulament.”;

5) după punctul 7, se completează cu punctul 71 care va avea următorul cuprins:

71. Nerespectarea limitelor stabilite în punctele 4 – 51 atrage după sine sancţiunile prevăzute la art.38 din Legea instituţiilor financiare, cu diminuarea, după caz, conform hotărîrii Comitetului executiv al Băncii Naţionale a Moldovei, a capitalului reglementat cu sumele ce depăşesc limitele stabilite la punctele respective.

În cazul în care limitele sunt încălcate concomitent, şi Banca Naţională a Moldovei exercită competenţele prevăzute în prima propoziţie din prezentul punct, capitalul reglementat se va diminua cu suma celei mai mari depăşiri.”.

 

3. Nu se va considera încălcare, pînă la data de 1 noiembrie 2017, depăşirea de bancă a limitelor maxime prevăzute la capitolul III din Regulamentul privind tranzacţiile băncii cu persoanele sale afiliate şi la capitolul II din Regulamentul cu privire expunerile „mari”, dacă aceste depăşiri sunt cauzate de expunerile asumate de bancă în contextul modificărilor şi completărilor prevăzute de punctele 1 şi 2 al prezentei hotărîrii pînă la data intrării în vigoare a acesteia. Orice decizie privind încheierea tranzacţiei sau prelungirea acţiunii tranzacţiei încheiate pînă la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri urmează să se efectueze în conformitate cu condiţiile şi restricţiile regulamentelor menţionate.

4. Băncile, în termen de 3 luni de la data publicării în Monitorul Oficial a prezentei hotărîri, vor prezenta Băncii Naţionale politicile şi reglementările interne ajustate la prevederile Regulamentului privind tranzacţiile băncii cu persoanele sale afiliate şi Regulamentului cu privire expunerile „mari”.

PREŞEDINTELE
COMITETULUI EXECUTIV
AL BĂNCII NAŢIONALE A MOLDOVEISergiu CIOCLEA

 

Nr.269. Chişinău, 17 octombrie 2016.