H O T Ă R Î R E
cu privire la controlul constituţionalităţii unor prevederi ale Hotărîrii Guvernului
nr.777 din 13 august 1997 "Privind perfecţionarea mecanismului
de reglementare a comerţului exterior"
nr. 14 din 19.05.1998
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.50-51/22 din 04.06.1998
* * *
În numele Republicii Moldova
Curtea Constituţională în componenţa:
Pavel BARBALAT – preşedinte Nicolae CHISEEV – judecător-raportor Gheorghe SUSARENCO – judecător Ion VASILATI – judecător-raportor
cu participarea Alionei Balaban, grefier, Valentin Peremienco, reprezentantul deputatului în Parlament Victor Cecan, autorul sesizării, Gheorghe Gaberi, directorul Departamentului Relaţii Externe al Ministerului Economiei şi Reformelor, reprezentantul Guvernului, călăuzindu-se de art.135 alin.(1) lit.a) din Constituţie şi art.4 alin.(1) lit.a) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, a examinat în şedinţă plenară deschisă dosarul cu privire la controlul constituţionalităţii unor prevederi ale Hotărîrii Guvernului nr.777 din 13 august 1997 "Privind perfecţionarea mecanismului de reglementare a comerţului exterior".
Temei pentru examinarea dosarului a servit sesizarea deputatului în Parlament Victor Cecan, depusă conform art.24 şi 25 din Legea cu privire la Curtea Constituţională, acceptată spre examinare în fond şi inclusă în ordinea de zi prin decizia Curţii Constituţionale din 6 noiembrie 1997.
În procesul examinării preliminare au fost solicitate puncte de vedere în problema abordată în sesizare Comisiei parlamentare pentru economie, industrie şi privatizare, Ministerului Economiei şi Reformelor, Ministerului Finanţelor şi Departamentului Controlului Vamal.
Examinînd materialele dosarului, audiind informaţiile judecătorilor-raportori şi argumentele reprezentanţilor părţilor,
Curtea Constituţională
A CONSTATAT:
La 13 august 1997, Guvernul a adoptat Hotărîrea nr.777 "Privind perfecţionarea mecanismului de reglementare a comerţului exterior". Conform pct.1 alin.4 din hotărîrea menţionată, cu începere de la 1 octombrie 1997, importul băuturilor alcoolice şi articolelor din tutun se efectuează numai de către distribuitorii autorizaţi ai producătorilor produselor respective, care dispun de un fond statutar de peste 500 mii lei şi posedă licenţe pentru acest gen de activitate. În pct.1 alin.6 din Hotărîre se prevede, de asemenea, că, începînd cu 1 ianuarie 1998, se interzice importul şi comercializarea mărfurilor alimentare şi industriale de larg consum fără menţiunea în limba de stat pe etichetă, ambalaj şi în documentele de însoţire a mărfurilor, care să cuprindă: denumirea produsului, cantitatea, conţinutul de calorii, data preparării, termenul de valabilitate etc.
Punctul 2 din Hotărîrea Guvernului nr.777 din 13 august 1997 stipulează, totodată, că pentru eliberarea licenţelor de export-import, a certificatelor de origine se percepe o taxă în mărime de 0,1% din valoarea mărfurilor exportate sau importate şi că ministerele respective au dreptul să utilizeze 15% din încasări pentru procurarea formularelor internaţionale, elaborarea programelor şi realizarea unor măsuri concrete de promovare a exportului de mărfuri.
În sesizare deputatul Victor Cecan afirmă că pct.1 alin.4 din hotărîre contravine dispoziţiilor art.126 din Constituţie, deoarece nu asigură libertatea comerţului şi activităţii de întreprinzător, protecţia concurenţei loiale.
Neconstituţionalitatea prevederilor pct.1 alin.6 din aceeaşi hotărîre este argumentată în sesizare prin faptul că Guvernul nu este în drept să stabilească norme referitoare la funcţionarea limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova, aceste chestiuni pot fi reglementate doar prin legi organice. Autorul sesizării susţine, de asemenea, că prevederile pct.2 din hotărîrea Guvernului contravin art.130 şi 132 din Constituţie, deoarece taxele şi orice alte venituri se stabilesc, conform legii, de organele reprezentative, şi nu de cele executive. Prin lege se reglementează şi administrarea, utilizarea şi controlul resurselor financiare ale statului.
Examinînd sesizarea, punctele de vedere expuse de Comisia pentru economie, industrie şi privatizare a Parlamentului, Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Finanţelor, precum şi raportînd prevederile hotărîrii Guvernului la dispoziţiile constituţionale, Curtea Constituţională reţine următoarele:
Necesitatea controlului din partea statului asupra importului, în general, şi asupra importului de băuturi alcoolice şi articole din tutun, în particular, apărarea intereselor producătorilor autohtoni, precum şi protecţia consumatorilor pe piaţa internă sînt indiscutabile. Art.129 alin.(2) din Constituţie statuează expres că Guvernul asigură protejarea intereselor naţionale în activitatea economică externă, promovează politica liberului schimb sau politica protecţionistă, pornind de la interesele naţionale. Totodată, Legea Supremă a ţării, prin art.126 alin.(2) lit.b), stabileşte că statul trebuie să asigure libertatea comerţului şi activităţii de întreprinzător, protecţia concurenţei loiale, crearea unui cadru favorabil valorificării tuturor factorilor de producţie. Principiile activităţii economice externe sînt prevăzute în art.5 din Legea nr.849-XII din 3 ianuarie 1992 "Privind bazele activităţii economice externe în Republica Moldova", în care este stipulat că activitatea economică externă se bazează pe egalitatea juridică a tuturor subiecţilor activităţii economice externe, indiferent de forma de proprietate. Prin sintagma "a tuturor subiecţilor" se înţelege că statul trebuie să asigure egalitatea subiecţilor activităţii economice externe nu numai indiferent de forma de proprietate a agenţilor economici, dar şi indiferent de situaţia lor financiară.
Este de menţionat că, potrivit Legii nr.845-XII din 3 ianuarie 1992 "Cu privire la antreprenoriat şi întreprinderi", statul este obligat să creeze tuturor antreprenorilor condiţii juridice şi economice egale de gospodărire, să garanteze respectarea drepturilor şi intereselor lor legitime şi să contribuie la dezvoltarea concurenţei libere între aceştia (art.8 alin.1).
Avînd în vedere cele expuse mai sus, Curtea Constituţională apreciază că Guvernul, acordînd, prin hotărîrea sa, dreptul de a importa băuturi alcoolice şi articole din tutun numai distribuitorilor autorizaţi ai producătorilor produselor respective, care dispun de un fond statutar de peste 500 mii lei, a creat, de fapt, condiţii pentru monopolizarea acestui gen de activitate de către unii agenţi economici. Or, Legea privind limitarea activităţii monopoliste şi dezvoltarea concurenţei nr.906-XII din 29 ianuarie 1992, prin art.5 alin.(1), interzice organelor puterii şi ale administraţiei să adopte acte şi (sau) să întreprindă acţiuni îndreptate spre limitarea independenţei agenţilor economici, spre crearea de condiţii discriminatorii sau, dimpotrivă, favorabile activităţii unor anumiţi agenţi economici, dacă asemenea acte sau acţiuni conduc sau pot conduce la limitarea concurenţei şi (sau) la lezarea intereselor agenţilor economici.
În contextul celor menţionate, Curtea Constituţională constată că prevederile pct.1 alin.4 din Hotărîrea Guvernului nr.777 din 13 august 1997 contravin nu numai art.126 alin.(2) lit.b) din Constituţie, dar şi dispoziţiilor legilor precitate.
Curtea Constituţională apreciază că şi punctul 2 din hotărîrea respectivă a Guvernului nu este conform art.130 alin.(1) şi art.132 alin.(1) din Constituţie. Potrivit acestuia, pentru eliberarea licenţelor de export-import se percepe o taxă în mărime de 0,1% din valoarea mărfurilor exportate sau importate, iar ministerele care au eliberat licenţe sînt în drept să utilizeze 15% din aceste încasări pentru anumite scopuri. Potrivit art.132 alin.(1) din Constituţie, taxele, ca şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurărilor sociale de stat, ale bugetelor raioanelor, oraşelor şi satelor, se stabilesc, conform legii, de organele reprezentative respective. Guvernul nu este organ reprezentativ, deci prin stabilirea unei astfel de taxe el şi-a depăşit competenţele.
Pentru motivele arătate, este în vădită contradicţie cu art.132 alin.(1) din Constituţie şi pct.6 din Regulamentul cu privire la licenţierea importului de băuturi alcoolice şi articole din tutun (anexa nr.4 la Hotărîrea Guvernului nr.777 din 13 august 1997), conform căruia pentru obţinerea licenţei de import agenţii economici transferă în bugetul de stat o taxă în mărime de 200 mii lei.
Curtea Constituţională consideră că prevederile pct.2 din Hotărîrea nr.777 din 13 august 1997 sînt neconstituţionale şi în partea care se referă la modul de administrare şi utilizare a încasărilor provenite de la eliberarea licenţelor. În conformitate cu dispoziţiile art.130 alin.(1) din Constituţie, formarea, administrarea, utilizarea şi controlul resurselor financiare ale statului, ale unităţilor administrativ-teritoriale şi ale instituţiilor publice sînt reglementate prin lege. Or, reglementarea modalităţii de administrare, utilizare şi control asupra resurselor financiare ale statului de către Guvern contravin principiului constituţional al separaţiei puterilor în stat în putere legislativă, executivă şi judecătorească (art.6 din Constituţie).
Cît priveşte controlul constituţionalităţii prevederilor pct.1 alin.6 din Hotărîrea Guvernului nr.777 din 13 august 1997, Curtea Constituţională consideră că în această parte procesul trebuie să fie sistat în baza art.60 lit.d) din Codul jurisdicţiei constituţionale din următoarele considerente:
În redacţia iniţială a Hotărîrii, prin prevederile pct.1 alin.6, într-adevăr, se interzicea importul mărfurilor fără menţiunea în limba de stat pe etichetă, ambalaj şi în documentele de însoţire a denumirii produsului, cantităţii, conţinutului de calorii etc. ale mărfurilor importate. Dar este de remarcat că la 22 ianuarie 1998 Guvernul a adoptat Hotărîrea nr.76 "Cu privire la modificarea Hotărîrii Guvernului nr.777 din 13 august 1997". Conform acesteia, începînd cu 30 aprilie 1998, se interzice doar comercializarea cu amănuntul a mărfurilor fără menţiunea în limba de stat a informaţiei asupra acestor mărfuri, făcută, după caz, pe produs, etichetă, ambalaj sau în documentele de însoţire. În cazul, în care informaţia necesară nu este reflectată pe produs, etichetă ori ambalaj, comerciantul este obligat să anexeze la produs informaţia respectivă, la care consumatorul să aibă acces. Pentru produsele de import textul în limba de stat poate fi completat cu traducerea în limba rusă.
Analizînd textul Hotărîrii Guvernului nr.76 din 22 ianuarie 1998, se poate conchide că Guvernul nu a stabilit o normă specială privind funcţionarea limbilor vorbite pe teritoriul ţării, ci a adoptat unele măsuri pentru executarea legislaţiei în vigoare în domeniu.
Curtea Constituţională consideră că modificările operate la pct.1 alin.6 din Hotărîrea Guvernului nr.777 din 13 august 1997 sînt conforme cu dispoziţiile art.113 din Constituţie, art.29 din Legea cu privire la funcţionarea limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova şi art.14 din Legea nr.1453-XII din 25 mai 1993 "Privind protecţia consumatorilor". Prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor pct.1 alin.6 din Hotărîrea Guvernului nr.777 din 13 august 1997 este soluţionată.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art.135 alin.(1) lit.a) din Constituţie şi art.60 lit.d) din Codul jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională
HOTĂRĂŞTE :
1. Declară neconstituţionale:
– punctul 1 alin.4 şi punctul 2 din Hotărîrea Guvernului nr.777 din 13 august 1997 "Privind perfecţionarea mecanismului de reglementare a comerţului exterior";
– punctul 6 din Regulamentul cu privire la licenţierea importului de băuturi alcoolice şi articole din tutun, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.777 din 13 august 1997 "Privind perfecţionarea mecanismului de reglementare a comerţului exterior".
2. Sistează procesul în partea referitoare la controlul constituţionalităţii prevederilor pct.1 alin.6 din Hotărîrea Guvernului nr.777 din 13 august 1997 "Privind perfecţionarea mecanismului de reglementare a comerţului exterior".
3. Prezenta hotărîre este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publilcă în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".
PREŞEDINTELE | |
CURŢII CONSTITUŢIONALE | Pavel BARBALAT
|
Chişinău, 19 mai 1998. | |
Nr.14. |
