L E G E
cu privire la parcurile industriale
nr. 182 din 15.07.2010
Monitorul Oficial nr.155-158/561 din 03.09.2010
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Domeniul de reglementare şi obiectul legii
Articolul 3. Noţiuni utilizate
Articolul 4. Principii de creare şi funcţionare a parcurilor industriale
Articolul 5. Condiţii faţă de terenurile destinate parcului industrial
Articolul 51. Categoriile de parcuri industriale şi particularităţile creării acestora
Capitolul II
OBŢINEREA TITLULUI DE PARC INDUSTRIAL
Articolul 6. Iniţiatorii creării parcului industrial
Articolul 7. Comisia pentru crearea şi funcţionarea parcurilor industriale
Articolul 8. Cererea pentru obţinerea titlului de parc industrial
Articolul 9. Studiul de fezabilitate privind crearea parcului industrial
Articolul 10. Examinarea cererii pentru obţinerea titlului de parc industrial
Articolul 11. Acordarea titlului de parc industrial
Articolul 12. Facilităţi acordate la crearea şi funcţionarea parcurilor industriale
Capitolul III
PARTICULARITĂŢILE FINANŢĂRII PENTRU CREAREA
INFRASTRUCTURII TEHNICE ŞI DE PRODUCŢIE
Articolul 13. Finanţarea pentru crearea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial de la bugetul de stat, bugetele unităţilor administrativ-teritoriale şi Fondul Naţional de Dezvoltare Regională
Articolul 14. Finanţarea pe principii de parteneriat public-privat
Capitolul IV
ADMINISTRAREA ŞI FUNCŢIONAREA
PARCURILOR INDUSTRIALE
Articolul 15. Administrarea parcului industrial creat în baza bunurilor proprietate publică
Articolul 16. Sursele de venit ale întreprinderii administratoare a parcului industrial creat în baza bunurilor proprietate publică
Articolul 17. Administrarea parcului industrial creat din contul investitorului privat sau pe principii de parteneriat public-privat
Articolul 18. Drepturile, atribuţiile şi obligaţiile întreprinderii administratoare
Articolul 19. Selectarea rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale pentru parcul industrial creat în baza bunurilor proprietate publică sau pe principii de parteneriat public-privat
Articolul 20. Selectarea rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale pentru parcul industrial creat în baza bunurilor proprietate privată
Articolul 201. Drepturile, atribuţiile şi obligaţiile rezidenţilor parcului industrial
Articolul 21. Cerinţe de bază privind conţinutul contractelor încheiate între întreprinderea administratoare şi rezidenţii parcului industrial
Articolul 22. Retragerea titlului/încetarea calităţii de rezident al parcului industrial
Articolul 23. Retragerea titlului de parc industrial
Capitolul IV1 LOCAŢIUNEA, ARENDA ŞI VÎNZAREA ACTIVELOR
DIN CADRUL PARCURILOR INDUSTRIALE
Articolul 231. Locaţiunea şi arenda activelor din cadrul parcului industrial
Articolul 232. Vînzarea activelor din cadrul parcului industrial
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 24. Îndatoririle Guvernului. Abrogări
Notă: În cuprinsul legii, sintagma „Ministerul Economiei”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024
Notă: În cuprinsul legii, sintagma „Ministerul Economiei şi Infrastructurii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Ministerul Economiei” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.156 din 09.06.2022, în vigoare 01.07.2022
Notă: În textul legii, sintagma „Ministerul Economiei”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Ministerul Economiei şi Infrastructurii” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.79 din 24.05.2018, în vigoare 15.06.2018
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Domeniul de reglementare şi obiectul legii
(1) Prezenta lege reglementează procesul de creare a parcurilor industriale, precum şi funcţionarea acestora, în condiţii de facilitare oferite de stat.
(2) Obiectul prezentei legi este crearea premiselor necesare pentru dezvoltarea social-economică a regiunilor ţării prin facilitarea creării şi funcţionării parcurilor industriale.
Articolul 2. Obiectivele principale ale parcurilor industriale
Crearea parcurilor industriale urmăreşte atingerea următoarelor obiective principale:
a) atragerea investiţiilor autohtone şi străine;
b) atragerea şi stimularea investiţiilor în vederea formării unor sectoare industriale tehnologic avansate, eficiente şi competitive, bazate pe tehnologii inovaţionale, verzi şi creative;
c) desfăşurarea activităţilor economice în concordanţă cu oportunităţile de dezvoltare specifice zonei respective, inclusiv utilizarea mai eficientă a patrimoniului public;
d) dezvoltarea şi eficientizarea economică a întreprinderilor;
e) crearea locurilor de muncă.
[Art.2 modificat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
Articolul 3. Noţiuni utilizate
În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni:
parc industrial – teritoriu delimitat ce dispune de infrastructură tehnică şi de producţie, în care se desfăşoară activităţi economice, preponderent producţie industrială, prestare de servicii, valorificare a cercetărilor ştiinţifice şi/sau dezvoltare tehnologică într-un regim de facilităţi specifice în vederea valorificării potenţialului uman şi material al unei regiuni;
infrastructură tehnică şi de producţie – clădiri şi instalaţii, sisteme de alimentare cu energie electrică, reţele de telecomunicaţii, reţele de alimentare cu gaze şi apă, reţele de canalizare, inclusiv pluvială, căi de transport, iluminatul public etc.;
întreprindere administratoare – întreprindere care a obţinut titlul de parc industrial prin hotărîre de Guvern şi are ca obiect principal de activitate administrarea parcului industrial, precum şi prestarea de servicii rezidenţilor parcului industrial;
rezident al parcului industrial – agent economic, organizaţie necomercială sau instituţie de cercetare, care funcţionează conform legii şi desfăşoară în cadrul parcului industrial activităţi economice, de cercetare ştiinţifică şi/sau de dezvoltare tehnologică, în baza unui contract încheiat cu întreprinderea administratoare;
parc industrial creat pe principii de parteneriat public-privat – parc industrial creat în baza bunurilor aflate în proprietate publică, integral sau parţial din resursele financiare ale unui investitor privat sau din resursele financiare atrase de acesta, cu utilizarea diferitelor modele de cooperare şi de asociere prevăzute de Legea cu privire la parteneriatul public-privat;
bunuri proprietate publică – bunuri imobile (terenuri, clădiri etc.) din domeniul privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale, inclusiv al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia;
active din cadrul parcului industrial – fonduri fixe şi alte active pe termen lung aflate în administrarea şi/sau în folosinţa, precum şi în proprietatea întreprinderii administratoare şi/sau a rezidenţilor parcului industrial;
instituţie de reglementare şi control – autoritate publică învestită cu funcţii de reglementare şi control, implicată în eliberarea actelor cu caracter permisiv necesare creării şi funcţionării parcului industrial;
deţinători ai reţelelor de utilităţi publice – prestatori de servicii de alimentare cu apă, cu energie electrică şi termică, cu gaze naturale, de canalizare şi epurare, de telecomunicaţii şi alte servicii publice de gospodărie comunală;
teren liber de orice sarcini – teren care se alocă în scopul creării parcului industrial şi care nu este grevat de sarcini şi de drepturile persoanelor terţe;
titlu de parc industrial – drept acordat întreprinderii administratoare de a beneficia de facilităţi la crearea şi funcţionarea parcului industrial, cu condiţia respectării obligaţiilor stipulate în prezenta lege;
titlu de rezident al parcului industrial – drept acordat rezidentului de a beneficia de facilităţi la lansarea şi desfăşurarea activităţii în cadrul parcului industrial, cu condiţia respectării obligaţiilor stipulate în prezenta lege şi în contractul încheiat cu întreprinderea administratoare;
proiect investiţional – proiect destinat creării de noi fonduri fixe, precum şi reutilării şi/sau modernizării fondurilor existente.
[Art.3 modificat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
[Art.3 modificat prin Legea nr.276 din 15.11.2013, în vigoare 13.12.2013]
Articolul 4. Principii de creare şi funcţionare a parcurilor industriale
În procesul de creare şi funcţionare a parcurilor industriale, autorităţile publice centrale şi locale şi întreprinderile administratoare vor respecta următoarele principii:
a) neimplicarea autorităţilor publice şi a întreprinderii administratoare în activitatea rezidenţilor, decît în limitele prevăzute de legislaţia în vigoare şi contractul încheiat cu întreprinderea administratoare;
b) dezvoltarea activităţilor în vederea realizării obiectivelor principale ale parcurilor industriale;
c) asigurarea tranziţiei către o industrie incluzivă, durabilă şi rezilientă, aliniată la standardele de calitate şi de mediu ale Uniunii Europene;
d) aplicarea unui tratament egal pentru toţi rezidenţii parcului industrial.
[Art.4 completat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
Articolul 5. Condiţii faţă de terenurile destinate parcului industrial
Terenurile destinate parcului industrial, împreună cu construcţiile şi reţelele de utilităţi publice amplasate pe acestea, trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fie libere de orice sarcini, inclusiv de ipoteci instituite în favoarea creditorilor;
b) să nu constituie obiectul unor litigii în curs de examinare şi/sau soluţionare în instanţele judecătoreşti sau arbitraj;
c) să aibă acces la căile de transport;
d) să fie accesibilă racordarea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului la utilităţile publice;
e) să aibă o suprafaţă de cel puţin 5 hectare;
f) să se afle în folosinţa solicitantului titlului de parc industrial pe un termen de cel puţin 30 de ani sau în proprietatea acestuia.
[Art.5 modificat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
[Art.5 completat prin Legea nr.276 din 15.11.2013, în vigoare 13.12.2013]
Articolul 51. Categoriile de parcuri industriale şi particularităţile creării acestora
(1) Parcurile industriale se divizează în trei categorii, în funcţie de profil şi de activităţile desfăşurate de către rezidenţi pe teritoriul acestora:
a) parc industrial de categoria A – parc general, în cadrul căruia sunt desfăşurate mai multe tipuri de activităţi economice, preponderent de producţie industrială şi de valorificare a cercetărilor ştiinţifice şi/sau dezvoltărilor tehnologice;
b) parc industrial de categoria B – parc specializat, în cadrul căruia sunt desfăşurate activităţi economice conexe, permise pe teritoriul parcului industrial, care ţin, preponderent, de domeniul tehnologiilor digitale şi inovaţionale, al tehnologiei informaţiei şi telecomunicaţiilor, al tehnologiilor creative, al cercetării şi dezvoltării, al ingineriei, precum şi de domeniile aferente acestora;
c) parc industrial de categoria C – platformă industrială multifuncţională, în cadrul căreia pot fi desfăşurate mai multe tipuri de activităţi economice, preponderent activităţi de mică producţie.
(2) Parcul industrial poate fi creat pe unul sau mai multe terenuri. În cazul în care parcul industrial este creat pe mai multe terenuri, pe unul dintre acestea este amplasat sediul întreprinderii administratoare, iar celelalte terenuri formează platforme ale parcului industrial. Toate platformele sunt administrate de o întreprindere administratoare. Regimul şi modul de desfăşurare a activităţii de întreprinzător şi de administrare sunt identice în cadrul tuturor platformelor.
(3) Platformele parcului industrial pot fi create din iniţiativa subiecţilor indicaţi la art.6 alin.(1) lit.a), b) şi e) sau a întreprinderii administratoare a parcului respectiv.
(4) Modificarea suprafeţei parcului industrial, inclusiv prin crearea platformelor, precum şi modificarea categoriei sau a termenului-limită pentru care a fost acordat titlul de parc industrial se realizează conform procedurii de obţinere a titlului de parc industrial prevăzute la art.8–11.
(5) Suplimentar la obiectivele infrastructurii tehnice şi de producţie, pe teritoriul parcului industrial pot fi amplasate următoarele obiective aferente genurilor de activitate:
a) instituţii financiare, obiective de marketing şi de publicitate, obiective de alimentaţie publică, care sunt necesare desfăşurării activităţilor de bază ale rezidenţilor parcului industrial;
b) instituţii de învăţământ;
c) parcuri ştiinţifice şi inovaţionale, laboratoare pentru dezvoltarea tehnologiilor inovaţionale;
d) săli polivalente pentru organizarea şi desfăşurarea conferinţelor ştiinţifice şi a altor evenimente;
e) instalaţii de gestionare a deşeurilor, cu excepţia celor pentru depozitarea deşeurilor;
f) unităţi de cazare;
g) spaţii verzi;
h) zone de agrement şi pentru sport.
[Art.51 introdus prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
Capitolul II
OBŢINEREA TITLULUI DE PARC INDUSTRIAL
Articolul 6. Iniţiatorii creării parcului industrial
(1) Parcurile industriale pot fi create la iniţiativa:
a) organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice;
b) autorităţilor administraţiei publice locale, inclusiv ale unităţii teritoriale autonome Găgăuzia;
c) întreprinderilor de stat/municipale;
d) societăţilor comerciale înregistrate în Republica Moldova;
e) instituţiilor de învăţământ superior.
(2) Iniţiatorii indicaţi la alin.(1) lit.a), b) şi e) creează o societate comercială cu capital public sau public-privat sau transmit bunurile proprietate publică destinate creării parcului industrial unei întreprinderi selectate pe bază de concurs, care, la solicitare, poate obţine titlul de parc industrial în conformitate cu art.11.
(3) Iniţiatorii stipulaţi la alin.(1) lit.c) şi d) pot fi şi solicitanţi ai titlului de parc industrial.
(4) Iniţiatorii indicaţi la alin.(1) iau decizia de creare a parcului industrial după argumentarea oportunităţii creării acestuia, prin studii de fezabilitate elaborate în conformitate cu art.9.
[Art.6 modificat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
Articolul 7. Comisia pentru crearea şi funcţionarea parcurilor industriale
(1) Solicitanţii titlului de parc industrial menţionaţi la art.6 au dreptul să depună la consiliul local în a cărui teritoriu administrativ se află terenul destinat parcului o cerere privind crearea şi funcţionarea parcului industrial, anexînd copiile documentelor ce confirmă dreptul de deţinere, pentru cel puţin 30 de ani, a terenului destinat creării parcului industrial cu condiţia că acesta corespunde cerinţelor stipulate la art.5.
(2) În cazul în care a decis să susţină crearea şi funcţionarea parcului industrial, consiliul local împuterniceşte autoritatea executivă a administraţiei publice locale să formeze Comisia pentru crearea şi funcţionarea parcului industrial corespunzător (denumită în continuare Comisie).
(3) Comisia are ca sarcină acordarea suportului tehnic, juridic, consultativ sau de altă natură care nu contravine legislaţiei pentru a contribui la:
a) procesul de modificare a destinaţiei terenurilor;
b) procesul de obţinere a deciziei autorităţii administraţiei publice locale privind destinaţia terenului, dacă este necesar;
c) procesul de obţinere a autorizaţiilor, avizelor, coordonărilor şi a altor acte permisive prevăzute de lege necesare creării parcului industrial, infrastructurii şi construcţiilor destinate parcului, după caz;
d) realizarea altor proceduri administrative necesare creării parcului industrial, lansării şi desfăşurării activităţii rezidenţilor acestuia.
(4) Comisia se formează din reprezentanţi ai:
a) autorităţii administraţiei publice locale;
b) instituţiilor de reglementare şi control şi ai organelor cadastrale teritoriale;
c) altor persoane juridice interesate.
(5) În componenţa Comisiei, formată din reprezentanţi ai instituţiilor menţionate la alin.(4), se includ specialişti în economie, jurisprudenţă, energetică, protecţia mediului, industrie, construcţii, agricultură, în domeniul cadastral şi alţi specialişti, după caz.
(6) Includerea în Comisie a reprezentanţilor instituţiilor menţionate la alin.(4) şi participarea acestora la realizarea atribuţiilor Comisiei se fac cu acordul liber al instituţiilor respective.
(7) Funcţiile de preşedinte şi secretar al Comisiei sînt deţinute de reprezentanţii autorităţii administraţiei publice locale corespunzătoare.
(8) În lipsa preşedintelui, atribuţiile respective sînt exercitate de persoana desemnată de membrii Comisiei din rîndul acestora.
(9) Şedinţa Comisiei se convoacă de preşedintele acesteia, ori de cîte ori este nevoie:
a) la iniţiativa sa;
b) la cererea unui membru al Comisiei;
c) la cererea iniţiatorului creării parcului industrial, a solicitantului titlului de parc industrial, a întreprinderii administratoare sau a unui rezident al parcului industrial.
(10) Deciziile Comisiei se consemnează în procese-verbale care se păstrează la autoritatea administraţiei publice locale.
(11) Deciziile Comisiei sînt direcţionate să susţină procesul perfectării documentelor necesare pentru crearea şi dezvoltarea parcului industrial, precum şi să preîntîmpine apariţia şi/sau să elimine eventualele impedimente în soluţionarea problemelor legate de crearea şi dezvoltarea parcului industrial.
[Art.7 modificat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
[Art.7 modificat prin Legea nr.276 din 15.11.2013, în vigoare 13.12.2013]
Articolul 8. Cererea pentru obţinerea titlului de parc industrial
(1) Pentru obţinerea titlului de parc industrial, solicitantul trebuie să îndeplinească următoarele condiţii de bază:
a) să fie înregistrat în Registrul de stat al persoanelor juridice;
b) să nu se afle în procedură de insolvabilitate;
c) să nu aibă nici o datorie scadentă şi neachitată, constatată printr-un titlu executoriu, faţă de bugetul consolidat al statului.
(2) În vederea obţinerii titlului de parc industrial, solicitantul depune la Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării cererea pentru obţinerea titlului de parc industrial, la care anexează:
a) copiile de pe actele de constituire ale solicitantului titlului de parc industrial;
b) copiile de pe documentele ce confirmă dreptul de folosinţă pentru cel puţin 30 de ani sau dreptul de proprietate asupra terenului şi/sau construcţiilor destinate creării parcului industrial;
c) planul de amplasare a terenului destinat parcului industrial;
d) declaraţia pe propria răspundere a deţinătorului sau proprietarului terenului privind îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art.5 lit.a)–c);
e) avizele deţinătorilor (furnizorilor) reţelelor de utilităţi publice;
f) dosarul cadastral privind schimbarea, după caz, a destinaţiei terenului sau autorizaţia de construire pentru obiectivul respectiv;
g) acordul consiliului local în a cărui teritoriu administrativ este amplasat terenul destinat parcului industrial sau acordul organului abilitat cu administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice a statului, în cazul în care terenul respectiv este proprietate a statului;
h) studiul de fezabilitate privind crearea parcului industrial.
[Art.8 în redacţia Legii nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
[Art.8 modificat prin Legea nr.276 din 15.11.2013, în vigoare 13.12.2013]
Articolul 9. Studiul de fezabilitate privind crearea parcului industrial
(1) Studiul de fezabilitate privind crearea parcului industrial confirmă oportunitatea creării acestuia conform următoarelor criterii:
a) impactul pozitiv asupra dezvoltării regiunii;
b) existenţa potenţialului uman în regiune pentru activitatea parcului;
c) accesul la căile de transport şi infrastructura regională;
d) existenţa potenţialilor rezidenţi;
e) costul estimativ al creării parcului industrial;
[Lit.f) alin.(1) art.9 abrogată prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
Elaborarea studiului de fezabilitate cade în sarcina iniţiatorului creării parcului industrial şi/sau a solicitantului titlului de parc industrial.
(2) Studiul de fezabilitate privind crearea parcului industrial va include:
a) descrierea concepţiei parcului industrial, după caz, cu indicarea categoriei parcului industrial şi specificarea genurilor de activitate preconizate;
b) impactul social, economic şi de mediu al parcului industrial asupra dezvoltării regiunii (din punctul de vedere al avantajelor);
c) descrierea activităţilor economice din regiune şi posibilitatea atragerii rezidenţilor în parc;
d) potenţialul uman din regiune necesar pentru activitatea parcului;
e) existenţa infrastructurii regionale necesare pentru activitatea parcului, precum şi starea infrastructurii tehnice şi de producţie care urmează să fie racordată la parcul industrial;
f) delimitarea terenului şi configuraţia parcului industrial (planul de amplasare a terenului în zonă, planul geometric, planul topografic etc.);
g) valoarea estimativă a investiţiilor necesare pentru crearea parcului şi sursele acestora, inclusiv pentru:
- construcţia utilităţilor publice din exteriorul parcului;
- construcţia utilităţilor interne;
- reabilitarea şi punerea în funcţiune a infrastructurii şi a utilităţilor existente;
- amenajarea terenului etc.;
h) etapele şi termenele de creare a parcului industrial;
i) prognoza economică şi financiară a activităţii întreprinderii administratoare.
[Art.9 modificat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
Articolul 10. Examinarea cererii pentru obţinerea titlului de parc industrial
(1) Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării examinează cererea şi setul de documente pentru acordarea titlului de parc industrial în termen de 30 de zile calendaristice de la depunerea acestora, adoptînd decizia corespunzătoare printr-un aviz scris care este remis solicitantului.
(2) În cazul în care setul de documente prezentat nu este complet şi/sau nu corespunde cerinţelor stipulate la art.8 şi 9, Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării indică solicitantului asupra neajunsurilor şi acordă un termen rezonabil pentru înlăturarea acestora. În această situaţie, termenul prevăzut la alin.(1) din prezentul articol începe să curgă de la data depunerii, în forma completă, a cererii şi a setului de documente aferent.
(3) În situaţia în care Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării consideră necesar să se efectueze investigaţii la faţa locului, în vederea obţinerii de informaţii suplimentare privind oportunitatea creării parcului industrial, solicitantul titlului de parc industrial va oferi suportul informaţional necesar, va asigura deplasarea şi accesul reprezentanţilor acestuia la obiectivele ce urmează a fi examinate.
(4) În cazul în care, în urma examinării cererii şi setului de documente, s-a luat decizia preventivă de acordare a titlului de parc industrial, Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării va prezenta Guvernului spre aprobare proiectul hotărîrii în cauză, în modul stabilit.
[Art.10 modificat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
Articolul 11. Acordarea titlului de parc industrial
(1) Titlul de parc industrial poate fi acordat unei entităţi cu statut de persoană juridică şi cu forma juridică de organizare de întreprindere de stat/municipală sau de societate comercială, care îşi asumă obligaţia să administreze parcul industrial şi să presteze servicii rezidenţilor parcului industrial.
(2) Titlul de parc industrial se acordă pentru o perioadă de 30 de ani. În cazul cesionării drepturilor şi obligaţiilor întreprinderii administratoare sau al reorganizării acesteia, întreprinderea administratoare depune o cerere către Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării, care verifică respectarea condiţiilor menţionate la art.8 şi, în termen de 30 de zile calendaristice, emite solicitantului un aviz în formă scrisă. În situaţia în care sunt întrunite condiţiile indicate la art.8, schimbările respective sunt aprobate prin hotărâre de Guvern.
(3) Acordarea titlului de parc industrial atrage după sine sarcina întreprinderii administratoare de a îndeplini atribuţiile şi obligaţiile stipulate la art.18 alin.(2).
(4) Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării publică pe pagina sa web oficială date generale cu privire la parcurile industriale, inclusiv informaţii privind adresa, statutul şi categoria parcului industrial, numărul şi denumirea rezidenţilor parcului în cauză, precum şi datele de contact ale întreprinderii administratoare respective.
[Art.11 modificat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
[Art.11 modificat prin Legea nr.276 din 15.11.2013, în vigoare 13.12.2013]
Articolul 12. Facilităţi acordate la crearea şi funcţionarea parcurilor industriale
(1) Pentru a facilita crearea şi funcţionarea parcului industrial, statul, în persoana autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, acordă deţinătorului titlului de parc industrial şi rezidenţilor acestuia următoarele facilităţi:
a) scutire de la compensarea pierderilor cauzate de excluderea terenurilor din categoria de terenuri cu destinaţie agricolă conform Legii privind preţul normativ şi modul de vînzare-cumpărare a pămîntului;
b) înstrăinarea cu titlu gratuit sau darea în comodat a bunurilor proprietate publică întreprinderii administratoare pentru crearea şi dezvoltarea parcului industrial la decizia proprietarului acestora conform Legii privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice;
c) dreptul de a privatiza terenul proprietate publică aferent construcţiilor la preţul normativ al pămîntului, stabilit în momentul dării acestuia în folosinţă întreprinderii administratoare sau în locaţiune/superficie rezidenţilor parcului industrial, numai după procurarea şi/sau darea în exploatare a construcţiilor şi instalaţiilor cu destinaţie industrială şi conexe, conform Legii privind preţul normativ şi modul de vînzare-cumpărare a pămîntului. Dreptul de a privatiza la preţ normativ terenurile proprietate publică nu se aplică în cazul parcurilor industriale de categoria C;
[Lit.d) alin.(1) art.12 abrogată prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
e) aplicarea de către întreprinderea administratoare a unui coeficient cuprins între 0,3 şi 0,5 din tariful la plata anuală pentru locaţiunea/superficia terenurilor din domeniul privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale, stabilit conform Legii nr.1308/1997 privind preţul normativ şi modul de vânzare-cumpărare a pământului, şi a unui coeficient cuprins între 0,3 şi 0,5 din tariful de bază pentru chiria anuală a bunurilor proprietate publică, stabilit prin legea bugetului de stat pe anul respectiv;
f) optimizarea controalelor de stat asupra activităţii rezidenţilor parcurilor industriale prin efectuarea controalelor planificate conform graficului anual aprobat prin hotărîre de Guvern sau a controalelor inopinate, efectuate cu notificarea Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării conform legislaţiei în vigoare;
g) alocarea, după caz, a mijloacelor financiare pentru crearea infrastructurii tehnice şi de producţie;
h) scutirea, doar cu acordul autorităţilor administraţiei publice locale, de la plata oricăror taxe către bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale pentru eliberarea certificatelor de urbanism, autorizaţiilor de construire şi/sau autorizaţiilor de desfiinţare pentru terenurile şi construcţiile care sunt parte integrantă a parcului industrial;
i) alte facilităţi ce pot fi acordate de autorităţile administraţiei publice locale.
(2) Facilităţile indicate la alin.(1) lit.c) se acordă în cazul respectării următoarelor condiţii:
a) construcţiile industriale, inclusiv instalaţiile şi utilajele destinate pentru producţie industrială, şi construcţiile conexe acestora sunt procurate/privatizate şi se află în exploatare;
b) activităţile economice sunt desfăşurate în corespundere cu contractul privind desfăşurarea activităţii în cadrul parcului industrial, încheiat de rezidenţi cu întreprinderea administratoare. Prevederile prezentei litere nu se aplică în raport cu întreprinderea administratoare;
c) întreprinderea administratoare sau rezidentul parcului industrial au efectuat investiţii în construcţiile, instalaţiile şi utilajele prevăzute de proiectul investiţional, incluzând modificările eventuale ale acestuia, în baza căruia a fost obţinut titlul de parc industrial sau de rezident al parcului industrial, investiţii a căror valoare este mai mare decât suma formată din valoarea triplă a preţului normativ al terenului respectiv, stabilit la data acordării titlului de parc industrial întreprinderii administratoare sau la data dării în arendă rezidentului a terenului în cauză, şi, după caz, valoarea plăţii pentru compensarea pierderilor cauzate de excluderea terenului respectiv din categoria de terenuri cu destinaţie agricolă, stabilită la data schimbării destinaţiei terenului.
(3) Proiectele investiţionale desfăşurate în cadrul parcurilor industriale se vor monitoriza de către Consiliul pentru promovarea proiectelor investiţionale de importanţă naţională, constituit prin hotărîre de Guvern.
[Art.12 modificat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
[Art.12 modificat prin Legea nr.163 din 22.06.2023, în vigoare 08.08.2023]
Capitolul III
PARTICULARITĂŢILE FINANŢĂRII PENTRU CREAREA
INFRASTRUCTURII TEHNICE ŞI DE PRODUCŢIE
Articolul 13. Finanţarea pentru crearea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial de la bugetul de stat, bugetele unităţilor administrativ-teritoriale şi Fondul Naţional de Dezvoltare Regională
(1) Crearea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial se finanţează în limita mijloacelor alocate în acest scop de la bugetul de stat şi/sau de la bugetele locale.
(2) Finanţarea pentru crearea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial din contul Fondului Naţional de Dezvoltare Regională se efectuează prin intermediul agenţiilor de dezvoltare regională sau al investitorilor privaţi selectaţi prin concurs.
[Art.13 modificat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
Articolul 14. Finanţarea pe principii de parteneriat public-privat
Finanţarea pentru crearea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial din contul investitorului privat pe principii de parteneriat public-privat este realizată în condiţiile stabilite în Legea nr.179/2008 cu privire la parteneriatul public-privat.
[Art.14 în redacţia Legii nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
Capitolul IV
ADMINISTRAREA ŞI FUNCŢIONAREA
PARCURILOR INDUSTRIALE
Articolul 15. Administrarea parcului industrial creat în baza bunurilor proprietate publică
(1) Administrarea parcului industrial se efectuează de către o întreprindere administratoare, instituită sau selectată prin concurs de către subiecţii care au iniţiat crearea parcului respectiv.
(11) Administrarea parcului industrial de categoria C se efectuează de către întreprinderea administratoare instituită de autoritatea administraţiei publice locale.
(2) Terenul şi/sau obiectivele infrastructurii tehnice şi de producţie se transmit în folosinţă/superficie de Guvern sau de autorităţile administraţiei publice locale, după caz, întreprinderii administratoare pe perioada valabilităţii titlului de parc industrial.
(3) Activitatea întreprinderii administratoare este supusă unui audit anual efectuat de o persoană neafiliată, specializată şi autorizată în domeniu.
(4) Condiţiile de dare în arendă/locaţiune a terenului, clădirilor, infrastructurii şi a altor fonduri fixe aflate în proprietatea sau folosinţa întreprinderii administratoare se stabilesc prin contracte încheiate între întreprinderea administratoare şi rezidenţii parcului industrial.
(5) Întreprinderea administratoare asigură, în modul stabilit de lege, evidenţa contabilă şi statistică a activităţii sale şi prezintă semestrial la Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării rapoarte privind activitatea desfăşurată în cadrul parcului industrial respectiv. Rapoartele se prezintă în formă electronică, conform modelului stabilit de către Guvern.
(6) Transmiterea în concesiune a infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial către societatea comercială care preia atribuţiile şi obligaţiile ce revin întreprinderii administratoare în conformitate cu prezenta lege este interzisă.
[Art.15 modificat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
[Art.15 completat prin Legea nr.276 din 15.11.2013, în vigoare 13.12.2013]
Articolul 16. Sursele de venit ale întreprinderii administratoare a parcului industrial creat în baza bunurilor proprietate publică
(1) Principalele surse de venit ale întreprinderii administratoare pot include:
a) venituri de la darea în arendă/locaţiune a terenurilor, a obiectivelor infrastructurii tehnice şi de producţie;
b) venituri de pe urma activităţii de întreprinzător în cadrul parcului industrial;
c) plăţi şi taxe pentru participarea în concursurile de obţinere a dreptului de rezident al parcului industrial şi pentru înregistrarea în calitate de rezident;
c1) plata de mentenanţă pentru infrastructura tehnică şi de producţie;
d) venituri din prestarea de servicii pentru rezidenţii parcului industrial;
e) donaţii;
f) alte venituri legate de exercitarea funcţiilor sale.
(2) În funcţie de deţinătorul dreptului de proprietate asupra bunurilor, plăţile şi taxele prevăzute la alin.(1) lit.c) se stabilesc prin hotărâre de Guvern sau prin decizia autorităţii administraţiei publice locale şi sunt percepute de către întreprinderea administratoare. Plata prevăzută la alin.(1) lit.c1) este stabilită şi percepută de către întreprinderea administratoare şi este calculată conform unei metodologii aprobate prin hotărâre de Guvern, dacă această competenţă nu este atribuită prin lege unei autorităţi de reglementare.
[Alin.(3) art.16 abrogat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
[Art.16 modificat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
Articolul 17. Administrarea parcului industrial creat din contul investitorului privat sau pe principii de parteneriat public-privat
(1) În cazul creării parcului industrial în baza bunurilor proprietate privată, funcţiile şi atribuţiile de administrare a acestuia, prevăzute de prezenta lege, sunt exercitate de către investitorul privat.
(2) În cazul finanţării pentru crearea infrastructurii tehnice şi de producţie în coparticipare cu investitorul privat, funcţiile şi atribuţiile de administrare a parcului prevăzute de prezenta lege vor aparţine investitorului privat sau societăţii comerciale cu capital public-privat, creată în condiţiile Legii nr.179/2008 cu privire la parteneriatul public-privat.
(3) Întreprinderea administratoare prezintă semestrial Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării rapoarte privind activitatea desfăşurată în cadrul parcului industrial. Rapoartele se prezintă în formă electronică, conform modelului stabilit de către Guvern.
[Art.17 modificat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
[Art.17 completat prin Legea nr.276 din 15.11.2013, în vigoare 13.12.2013]
Articolul 18. Drepturile, atribuţiile şi obligaţiile întreprinderii administratoare
(1) Întreprinderea administratoare are următoarele drepturi:
a) să beneficieze de facilităţile acordate la crearea şi funcţionarea parcului industrial prevăzute de prezenta lege;
b) să solicite de la rezidenţi informaţii relevante pentru perfectarea rapoartelor prevăzute de prezenta lege;
c) să înainteze propuneri privind dezvoltarea parcului administrat organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţilor administraţiei publice locale;
c1) să perceapă plăţile şi taxele stabilite la art.16;
c2) să desfăşoare activitate de întreprinzător în cadrul parcului industrial;
c3) să încheie contracte cu deţinătorii (furnizorii) de reţele de utilităţi publice;
d) să beneficieze de alte drepturi neinterzise de legislaţia în vigoare.
(2) Întreprinderea administratoare are următoarele atribuţii şi obligaţii:
a) să coordoneze şi să monitorizeze procesul de creare a infrastructurii tehnice şi de producţie, precum şi activitatea de producţie a parcului industrial;
a1) să respecte şi să monitorizeze respectarea principiilor conform art.4;
b) să organizeze concursuri de selectare a rezidenţilor parcului industrial;
c) să elaboreze şi să promoveze strategii şi programe de dezvoltare a parcului industrial;
d) să atragă investitori pentru dezvoltarea activităţilor de producţie şi de prestare a serviciilor în parcul industrial;
e) să asigure funcţionarea normală a reţelelor de utilităţi conform cerinţelor tehnice;
f) să dezvolte infrastructura tehnică şi de producţie în corespundere cu necesităţile tehnologice;
f1) să încheie contracte cu rezidenţii privind desfăşurarea activităţii în cadrul parcului industrial, privind darea în arendă/locaţiune a bunurilor, precum şi alte contracte, după caz;
f2) să asigure rezidenţilor parcului industrial dreptul de folosinţă asupra infrastructurii tehnice şi de producţie;
f3) să realizeze lucrările de mentenanţă şi să asigure serviciile conexe, lucrările de reparaţii şi/sau modernizare, după caz, a infrastructurii parcului industrial, astfel încât să fie asigurată rezidenţilor parcului respectiv folosinţa normală a unităţilor, a infrastructurii tehnice şi de producţie;
f4) să utilizeze veniturile obţinute din plata de mentenanţă exclusiv pentru asigurarea mentenanţei şi/sau dezvoltarea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial;
f5) să prezinte trimestrial rezidenţilor parcului industrial devizul de cheltuieli şi raportul privind utilizarea mijloacelor obţinute din plata de mentenanţă, percepută în conformitate cu art.16 alin.(1) lit.c1);
f6) să încheie cu rezidenţii parcului industrial contracte de procurare a energiei electrice produse din surse regenerabile, conform prevederilor art.394 din Legea nr.10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile – în cazul în care are calitatea de operator al sistemului de distribuţie închis;
g) să supravegheze respectarea condiţiilor contractelor încheiate cu rezidenţii parcului industrial;
h) să colaboreze cu organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi cu autorităţile administraţiei publice locale;
i) să poarte responsabilitatea pentru utilizarea raţională şi potrivit destinaţiei a mijloacelor alocate de la bugetul de stat sau de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale pentru crearea infrastructurii tehnice şi de producţie.
(3) Întreprinderea administratoare nu poate fi înregistrată în calitate de rezident şi nu poate deţine cote de participare în capitalul social al rezidenţilor parcului industrial respectiv.
[Art.18 modificat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
[Art.18 completat prin Legea nr.276 din 15.11.2013, în vigoare 13.12.2013]
Articolul 19. Selectarea rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale pentru parcul industrial creat în baza bunurilor proprietate publică sau pe principii de parteneriat public-privat
(1) Selectarea rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale pentru parcul industrial creat în baza bunurilor proprietate publică sau pe principii de parteneriat public-privat se efectuează pe bază de concurs. Concursul este organizat de o comisie specială formată din reprezentanţi ai întreprinderii administratoare, ai Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării şi ai altor autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, după caz, conform Regulamentului privind modul de desfăşurare a concursului de selectare a rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale pentru parcul industrial, aprobat de Guvern.
(2) Agentul economic care a fost selectat pe bază de concurs în calitate de rezident încheie cu întreprinderea administratoare, pe un termen ce nu poate depăşi termenul-limită pentru care a fost acordat titlul de parc industrial, un contract privind desfăşurarea activităţii în cadrul parcului industrial, obţinînd titlul de rezident al parcului.
(21) Obţinerea titlului de rezident al parcului industrial atrage obligaţia rezidentului respectiv de a desfăşura activitatea în cadrul parcului industrial în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale altor acte normative, precum şi cu ale proiectului investiţional în baza căruia a fost selectat în calitate de rezident.
(22) Modificarea şi completarea proiectului investiţional, în sensul diminuării investiţiilor preconizate şi/sau al schimbării genului de activitate, în baza căruia a fost selectat rezidentul pentru desfăşurarea activităţii de întreprinzător în cadrul parcului industrial, se efectuează în baza deciziei comisiei indicate la alin.(1) şi cu prezentarea argumentelor care confirmă necesitatea acestora.
(3) Este interzisă desfăşurarea activităţii de întreprinzător în cadrul parcului industrial, precum şi utilizarea infrastructurii tehnice şi de producţie şi a teritoriului parcului industrial de către persoane neînregistrate în calitate de rezident al parcului respectiv, cu excepţia întreprinderii administratoare şi a instituţiilor indicate la art.51 alin.(5) lit.b).
[Art.19 modificat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
[Art.19 modificat prin Legea nr.276 din 15.11.2013, în vigoare 13.12.2013]
Articolul 20. Selectarea rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale pentru parcul industrial creat în baza bunurilor proprietate privată
(1) Modul de selectare a rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale pentru parcul industrial creat în baza bunurilor proprietate privată se stabileşte de către întreprinderea administratoare.
(2) Persoana juridică sau întreprinderea individuală care a obţinut dreptul de a se înregistra în calitate de rezident încheie cu întreprinderea administratoare, pe un termen ce nu poate depăşi termenul-limită pentru care a fost acordat titlul de parc industrial, un contract privind desfăşurarea activităţii în cadrul parcului industrial, obţinînd titlul de rezident al parcului.
(3) Este interzisă desfăşurarea activităţii de întreprinzător în cadrul parcului industrial, precum şi utilizarea infrastructurii tehnice şi de producţie şi a teritoriului parcului industrial de către persoane neînregistrate în calitate de rezident al parcului respectiv, cu excepţia întreprinderii administratoare şi a instituţiilor indicate la art.51 alin.(5) lit.b).
[Art.20 completat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
[Art.20 completat prin Legea nr.276 din 15.11.2013, în vigoare 13.12.2013]
Articolul 201. Drepturile, atribuţiile şi obligaţiile rezidenţilor parcului industrial
(1) Rezidentul parcului industrial deţine următoarele drepturi:
a) dreptul de folosinţă a infrastructurii tehnice şi de producţie aferente unităţilor care formează obiectul contractelor încheiate cu întreprinderea administratoare;
b) dreptul de folosinţă a infrastructurii tehnice şi de producţie;
c) dreptul de a încheia contracte cu deţinătorii (furnizorii) de utilităţi publice, achitând întreprinderii administratoare plata de mentenanţă pentru infrastructura tehnică şi de producţie;
d) dreptul de a beneficia de facilităţile acordate conform art.12;
e) dreptul de a fi informat cu privire la activităţile şi deciziile întreprinderii administratoare aferente funcţionării parcului industrial;
f) dreptul de a beneficia de suport din partea întreprinderii administratoare la toate etapele pregătirii actelor necesare pentru concursuri, pentru implementarea proiectelor investiţionale, pentru privatizarea bunurilor imobile, precum şi pentru soluţionarea altor chestiuni legate de activitatea desfăşurată în cadrul parcului industrial.
(2) Rezidentul parcului industrial are următoarele obligaţii:
a) să achite întreprinderii administratoare plăţile prevăzute în contractul de desfăşurare a activităţii în parcul industrial, plăţile de mentenanţă şi, după caz, plăţile pentru serviciile oferite de întreprinderea administratoare;
b) să folosească infrastructura tehnică şi de producţie cu diligenţa unui bun proprietar, să nu admită degradarea sau deteriorarea acesteia;
c) să respecte destinaţia bunurilor stabilită prin contractul încheiat cu întreprinderea administratoare;
d) să nu cesioneze terţilor drepturile izvorâte din contractul încheiat cu întreprinderea administratoare;
e) să respecte toate obligaţiile privind condiţiile tehnice prevăzute de actele normative privind protecţia mediului.
[Art.201 introdus prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
Articolul 21. Cerinţe de bază privind conţinutul contractelor încheiate între întreprinderea administratoare şi rezidenţii parcului industrial
(1) Clauzele de bază ale contractului privind desfăşurarea activităţii în cadrul parcului industrial stabilesc:
a) genul de activitate;
b) mărimea estimată a investiţiilor, inclusiv a celor capitale;
c) drepturile şi obligaţiile rezidentului parcului industrial şi ale întreprinderii administratoare;
d) plăţile pentru utilizarea infrastructurii tehnice şi de producţie şi, după caz, pentru serviciile oferite de întreprinderea administratoare;
e) obligaţia de a desfăşura toate activităţile conform legislaţiei;
f) responsabilitatea părţilor pentru nerespectarea clauzelor contractului, inclusiv prevederile cu privire la penalizare pentru neexecutarea clauzelor contractuale.
(2) Contractele privind realizarea proiectelor investiţionale se încheie cu rezidenţii pe perioade ce nu pot depăşi termenul-limită pentru care a fost acordat titlul de parc industrial.
(3) Mecanismul de monitorizare şi raportare a realizării proiectelor investiţionale, criteriile de examinare a modificărilor prevăzute la art.19 alin.(22), precum şi condiţiile în care întreprinderea administratoare poate solicita Comisiei de concurs rezoluţiunea contractelor cu rezidenţii sunt stabilite de către Guvern.
[Art.21 în redacţia Legii nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
Articolul 22. Retragerea titlului/încetarea calităţii de rezident al parcului industrial
(1) Titlul/calitatea de rezident al parcului industrial este retras/încetează prin rezoluţiunea contractului privind desfăşurarea activităţii în cadrul parcului industrial în următoarele situaţii:
a) din iniţiativa rezidentului parcului industrial;
b) conform deciziei Comisiei de concurs, aprobată de către întreprinderea administratoare, dacă rezidentul parcului industrial nu a realizat investiţiile în termenele prevăzute de proiectul investiţional, şi conform dispoziţiilor art.21 alin.(3);
c) încălcarea prevederilor prezentei legi de către părţile contractante şi existenţa în acest sens a unei decizii/hotărâri definitive şi irevocabile emise de instanţa de judecată;
d) expirarea termenului-limită pentru care a fost acordat titlul de parc industrial.
(2) Retragerea titlului de rezident al parcului industrial atrage stingerea dreptului de a beneficia de facilităţile acordate rezidenţilor parcului respectiv.
(3) Persoana căreia i s-a retras titlul de rezident al parcului industrial poate contesta în instanţa de judecată retragerea titlului respectiv.
[Art.22 în redacţia Legii nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
[Art.22 modificat prin Legea nr.276 din 15.11.2013, în vigoare 13.12.2013]
Articolul 23. Retragerea titlului de parc industrial
(1) Titlul de parc industrial se retrage prin hotărîre de Guvern.
(2) Drept temeiuri pentru retragerea titlului de parc industrial pot servi:
a) expirarea termenului pentru care a fost acordat titlul de parc industrial;
b) propunerea Ministerului Dezvoltării Economice şi Digitalizării, în cazul în care:
– constată că întreprinderea administratoare nu îşi îndeplineşte atribuţiile şi obligaţiile prevăzute de legislaţie;
– în decurs de 5 ani de la data acordării titlului de parc industrial în cadrul acestuia nu sunt desfăşurate activităţi economice;
b1) solicitarea argumentată a întreprinderii administratoare, cu acordul scris al tuturor rezidenţilor parcului industrial – în cazul parcurilor industriale create în baza bunurilor private;
c) decizia definitivă şi irevocabilă a instanţei de judecată prin care s-a stabilit că majoritatea deţinătorilor titlului de rezident al parcului industrial nu realizează obiectivele asumate prin contractele încheiate cu întreprinderea administratoare.
(3) În cazul prevăzut la alin.(2) lit.b), titlul se retrage dacă întreprinderea administratoare a fost înştiinţată cu cel puţin 3 luni înainte, în scris, de Ministerul Dezvoltării Economice şi Digitalizării.
(4) Retragerea titlului de parc industrial atrage după sine încetarea regimului de facilităţi acordate parcului industrial conform prezentei legi.
(5) În situaţia retragerii titlului de parc industrial în conformitate cu alin.(2) lit.b)–c), întreprinderea administratoare achită contravaloarea plăţii pentru compensarea pierderilor cauzate de excluderea terenurilor din categoria de terenuri cu destinaţie agricolă, precum şi contravaloarea altor facilităţi acordate conform art.12 alin.(1).
(6) În cazul în care valoarea infrastructurii tehnice şi de producţie create în cadrul parcului depăşeşte valoarea scutirilor acordate prin art.12 alin.(1), prevederile alin.(5) nu se aplică.
(7) Retragerea titlului de parc industrial nu este temei de încetare a contractelor de locaţiune/superficie a terenurilor din domeniul privat încheiate cu rezidenţii parcului industrial pentru lansarea activităţii industriale, aceştia păstrînd dreptul la privatizarea terenului după darea în exploatare a construcţiilor şi instalaţiilor cu destinaţie industrială şi conexe, conform prevederilor art.12 alin.(1) lit.c) şi alin.(2).
(8) La expirarea termenului pentru care a fost acordat titlul de parc industrial, dreptul preferenţial de privatizare a terenurilor îl au arendaşii respectivi.
[Art.23 modificat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
[Art.23 modificat prin Legea nr.276 din 15.11.2013, în vigoare 13.12.2013]
Capitolul IV1
LOCAŢIUNEA, ARENDA ŞI VÎNZAREA ACTIVELOR
DIN CADRUL PARCURILOR INDUSTRIALE
Articolul 231. Locaţiunea şi arenda activelor din cadrul parcului industrial
(1) Bunurile imobile din cadrul parcului industrial, inclusiv sectoarele de teren, pot fi date în locaţiune/arendă doar rezidenţilor parcului industrial respectiv, conform prezentei legi.
(2) Activele neutilizate ale întreprinderilor de stat/municipale şi ale societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public se dau în locaţiune în conformitate cu Legea privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice, iar sectoarele de teren se dau în arendă în conformitate cu Legea privind preţul normativ şi modul de vînzare-cumpărare a pămîntului.
(3) Termenul contractului de locaţiune a activelor întreprinderilor de stat/municipale şi ale societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public, precum şi al contractului de arendă a sectoarelor de teren proprietate publică din cadrul parcului industrial, nu poate depăşi termenul-limită pentru care a fost acordat titlul de parc industrial.
Articolul 232. Vînzarea activelor din cadrul parcului industrial
(1) Rezidenţii parcului industrial pot vinde sau înstrăina în alt mod bunurile imobile proprii, amplasate pe teritoriul parcului industrial unor terţe persoane rezidenţi ai parcului industrial, cumpărătorii asumîndu-şi obligaţia să utilizeze bunurile imobile procurate conform genurilor de activitate a parcului industrial respectiv.
(2) Activele neutilizate ale întreprinderilor de stat/municipale şi ale societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public din cadrul parcului industrial pot fi vîndute la decizia consiliului întreprinderii de stat/municipale sau a societăţii comerciale cu capital integral sau majoritar public, care este întreprinderea administratoare sau rezidentul parcului industrial, avînd acordul prealabil al autorităţii administraţiei publice centrale sau locale.
(3) Activele neutilizate ale întreprinderilor de stat/municipale şi ale societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public din cadrul parcului industrial se vînd în conformitate cu Legea privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice.
(4) Activele neutilizate ale întreprinderilor de stat/municipale şi ale societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar public din cadrul parcului industrial, date în locaţiune rezidenţilor parcului industrial, pot fi ulterior vîndute, prin negocieri directe, doar acestor rezidenţi la decizia consiliului întreprinderii de stat/municipale sau a societăţii comerciale cu capital integral sau majoritar public, care este întreprinderea administratoare sau rezidentul parcului industrial. În cadrul negocierilor directe, preţul de comercializare a bunurilor se stabileşte nu mai mic decît cel de piaţă estimat la momentul iniţierii negocierilor, în corespundere cu Legea cu privire la activitatea de evaluare.
(5) Contractul de vînzare-cumpărare a activelor neutilizate din cadrul parcurilor industriale încheiat cu încălcarea prevederilor prezentului articol este lovit de nulitate absolută.
[Art.232 completat prin Legea nr.143 din 13.06.2024, în vigoare 02.07.2024]
[Capitolul IV1 (art.231, 232) introdus prin Legea nr.276 din 15.11.2013, în vigoare 13.12.2013]
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
(1) Guvernul, în termen de 6 luni:
a) va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege;
b) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege.
(2) La intrarea în vigoare a prezentei legi, se abrogă Legea nr.164-XVI din 13 iulie 2007 cu privire la parcurile industriale (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.127-130, art.552).
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Mihai GHIMPU |
Chişinău, 15 iulie 2010. | |
Nr.182. |
