L E G E
cu privire la parcurile industriale
nr. 164-XVI din 13.07.2007
Monitorul Oficial nr.127-130/552 din 17.08.2007
* * *
Abrogat: 03.09.2010
Legea R.Moldova nr.182 din 15.07.2010
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Domeniul de aplicare a prezentei legi
Articolul 2. Obiectivul de bază al constituirii parcurilor industriale
Articolul 3. Noţiunile utilizate
Articolul 4. Cerinţele faţă de terenul parcului industrial
Capitolul II
CONSTITUIREA PARCURILOR INDUSTRIALE
Articolul 5. Principiile de constituire şi de funcţionare a parcurilor industriale
Articolul 6. Condiţiile de constituire şi de funcţionare a parcurilor industriale
Articolul 7. Constituirea parcurilor industriale în baza activelor întreprinderilor de stat, întreprinderilor municipale şi pe teren liber
Articolul 8. Constituirea parcurilor industriale în baza activelor societăţilor pe acţiuni
Capitolul III
FINANŢAREA CONSTITUIRII PARCURILOR INDUSTRIALE
Articolul 9. Finanţarea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial
Articolul 10. Finanţarea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial de la bugetul de stat şi de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale
Articolul 11. Finanţarea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial din contul asistenţei tehnice externe şi din contul fondurilor de dezvoltare regională
Articolul 12. Finanţarea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial din contul investitorului privat
Capitolul IV
ADMINISTRAREA ŞI FUNCŢIONAREA PARCURILOR INDUSTRIALE
Articolul 13. Administrarea parcului industrial constituit în baza activelor proprietate publică
Articolul 14. Sursele de venituri ale administraţiei parcului industrial constituit în baza activelor proprietate publică
Articolul 15. Drepturile, atribuţiile şi obligaţiile administraţiei
Articolul 16. Administrarea parcului industrial constituit din contul investitorului privat şi pe principii de parteneriat public-privat
Articolul 17. Selectarea rezidenţilor parcului industrial
Articolul 18. Durata funcţionării parcului industrial
Articolul 19. Încetarea funcţionării parcului industrial
Articolul 20. Stimularea funcţionării parcurilor industriale
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE
Articolul 21. Îndatoririle Guvernului
Notă: În cuprinsul legii sintagmele “Ministerul Economiei şi Comerţului” şi “Ministerul Administraţiei Publice Locale” se substituie, respectiv, prin sintagmele “Ministerul Economiei” şi “Ministerul Construcţiilor şi Dezvoltării Regionale” conform Legii nr.109 din 04.06.2010, în vigoare 30.07.2010
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Domeniul de aplicare a prezentei legi
(1) Prezenta lege reglementează modalitatea de constituire şi de funcţionare a parcurilor industriale, precum şi modalitatea de finanţare a infrastructurii tehnice şi de producţie a acestora.
(2) Prezenta lege are ca obiect modalităţile de constituire a parcurilor industriale în baza activelor aflate în proprietatea statului şi/sau a organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi modalităţile de constituire a acestor parcuri pe principii de parteneriat public-privat.
Articolul 2. Obiectivul de bază al constituirii parcurilor industriale
(1) Constituirea parcurilor industriale are ca obiectiv de bază accelerarea dezvoltării social-economice a anumitor regiuni ale ţării prin:
a) atragerea de investiţii autohtone şi străine;
b) implementarea de tehnologii moderne şi inovaţionale;
c) dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici şi mijlocii;
d) aplicarea unor practici avansate de management;
e) utilizarea mai eficientă a patrimoniului public;
f) crearea locurilor de muncă.
(2) În scopul realizării obiectivelor propuse, parcurilor industriale li se creează condiţii optime pentru desfăşurarea activităţii prin asigurarea lor cu infrastructură tehnică şi de producţie de către stat, organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, autorităţile administraţiei publice locale sau investitorii privaţi, precum şi prin prestarea de servicii, inclusiv publice.
Articolul 3. Noţiunile utilizate
În sensul prezentei legi, se definesc următoarele noţiuni:
parc industrial – teritoriu delimitat în care se desfăşoară activităţi economice, de producţie industrială, de prestare a serviciilor, de valorificare a cercetărilor ştiinţifice şi/sau de dezvoltare tehnologică, într-un regim de facilităţi specifice, în vederea valorificării potenţialului uman şi material al regiunii date;
teren liber – teren pe care nu sînt situate clădiri, construcţii sau alte obiecte de infrastructură tehnică şi de producţie;
infrastructură tehnică şi de producţie – clădiri şi instalaţii, sisteme de alimentare cu energie electrică, reţele de telecomunicaţii, reţele de alimentare cu gaze, de alimentare cu apă, inclusiv pluvială, de canalizare, căi de transport, iluminat public;
investiţii în infrastructura tehnică şi de producţie – investiţii noi în activele materiale pe termen lung, în modernizări, dezvoltări, reparaţii capitale ale obiectelor existente de infrastructură tehnică şi de producţie, precum şi, după caz, în lucrări privind protecţia mediului, amenajarea spaţiilor verzi adiacente parcului industrial;
rezident al parcului industrial – agent economic, înregistrat în modul stabilit de lege, care desfăşoară activităţi de producţie sau de prestare a serviciilor în cadrul parcului industrial în bază de contract încheiat cu administraţia parcului şi în conformitate cu legislaţia;
administraţie a parcului industrial – organ, constituit conform prevederilor prezentei legi, cu statut de persoană juridică, care gestionează infrastructura tehnică şi de producţie a parcului industrial în conformitate cu legislaţia;
investitor privat – investitor autohton sau străin, cu statut de persoană juridică şi/sau fizică, înregistrat în Republica Moldova în calitate de subiect al activităţii de întreprinzător;
proiect de parteneriat public-privat – proiect investiţional care se realizează, integral sau parţial, cu resurse financiare proprii ale unui investitor privat sau cu resurse financiare atrase de acesta, cu utilizarea diferitelor modele de cooperare şi de asociere, în conformitate cu legislaţia, în baza activelor aflate în proprietatea organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice sau autorităţilor administraţiei publice locale.
Articolul 4. Cerinţele faţă de terenul parcului industrial
(1) La momentul constituirii parcului industrial, terenul acestuia, împreună cu clădirile şi infrastructura utilităţilor existente, trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să aibă acces la căile de transport şi la infrastructura utilităţilor publice;
b) să fie liber de orice sarcini;
c) să aibă o suprafaţă de cel puţin 5 hectare;
d) să nu facă obiectul unor litigii în curs de soluţionare în instanţele judecătoreşti în ce priveşte situaţia juridică;
e) să îndeplinească condiţiile tehnice privind protecţia mediului.
(2) Cerinţele prevăzute la alin.(1) lit.a) şi e) nu sînt aplicabile cazurilor de constituire a parcurilor industriale pe teren liber.
(3) Terenul parcului industrial se utilizează în strictă conformitate cu destinaţia acestuia.
(4) În cazul atribuirii terenului proprietate publică pentru constituirea parcului industrial în condiţiile prezentei legi, pe parcursul duratei de funcţionare a parcului se interzice privatizarea acestui teren.
Capitolul II
CONSTITUIREA PARCURILOR INDUSTRIALE
Articolul 5. Principiile de constituire şi de funcţionare a parcurilor industriale
În cadrul constituirii şi funcţionării parcurilor industriale se vor respecta următoarele principii:
a) tratament nediscriminatoriu faţă de rezidenţii parcului, indiferent de volumul de investiţii şi ţara de origine a acestora;
b) neimplicarea în activităţile de producţie şi de prestare a serviciilor ale rezidenţilor parcului industrial;
c) asigurarea de condiţii egale rezidenţilor parcului industrial în ce priveşte accesul la servicii;
d) stimularea creării locurilor de muncă;
e) dezvoltarea activităţilor prevăzute în obiectivele de constituire a parcului industrial.
Articolul 6. Condiţiile de constituire şi de funcţionare a parcurilor industriale
(1) Parcurile industriale pot fi constituite în baza activelor retrase, în conformitate cu legislaţia, de la întreprinderile de stat, întreprinderile municipale, societăţile pe acţiuni, în care statul sau autoritatea administraţiei publice locale deţine cel puţin 75% din valorile mobiliare cu drept de vot, denumite în continuare societăţi pe acţiuni, precum şi pe teren liber care aparţine statului sau autorităţilor administraţiei publice locale.
(2) Parcurile industriale pot fi constituite la iniţiativa:
a) organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice;
b) autorităţilor administraţiei publice locale;
c) agenţiilor de dezvoltare regională;
d) întreprinderilor de stat şi municipale;
e) societăţilor pe acţiuni.
(3) Persoanele specificate la alin.(2) lit.c)–e) adresează propunerea de constituire a parcului industrial organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice sau autorităţilor administraţiei publice locale, după caz.
(4) La cererea de constituire a parcului industrial se vor anexa:
a) studiul de fezabilitate privind oportunitatea constituirii parcului industrial, care expune scopurile constituirii, genurile activităţilor economice şi orientarea funcţională a parcului industrial;
b) proiectul planului de amplasare a parcului, coordonat cu organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi cu autorităţile administraţiei publice locale respective.
(5) Studiul de fezabilitate privind oportunitatea constituirii parcului industrial va conţine, cel puţin, referinţe privind:
a) impactul constituirii parcului industrial asupra dezvoltării regiunii;
b) temeiul şi modul de constituire a parcului industrial;
c) delimitarea terenului şi configuraţia parcului industrial;
d) descifrarea detaliată a stării infrastructurii tehnice şi de producţie;
e) caracteristica complexă a potenţialului social-economic al regiunii, inclusiv al infrastructurii de producţie, comerciale şi sociale;
f) mecanismul şi principiile de finanţare a constituirii şi funcţionării parcului industrial şi infrastructurii tehnice şi de producţie;
g) fundamentarea etapelor şi termenelor de constituire a parcului industrial;
h) volumul estimat de investiţii ce urmează a fi atrase în parcul industrial, evaluarea surselor şi eficienţei acestora.
Articolul 7. Constituirea parcurilor industriale în baza activelor întreprinderilor de stat, întreprinderilor municipale şi pe teren liber
(1) Decizia de constituire a parcurilor industriale în baza activelor întreprinderilor de stat, precum şi pe teren liber ce aparţine statului, se adoptă prin hotărîre de Guvern.
(2) În cazul constituirii parcurilor industriale în baza activelor întreprinderilor municipale, precum şi pe teren liber ce aparţine autorităţii administraţiei publice locale, decizia de constituire a parcului industrial se adoptă prin hotărîre de Guvern, după adoptarea deciziei respective de către consiliile raionale, municipale şi/sau locale.
(3) În cazul constituirii parcului industrial la iniţiativa organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice sau a autorităţilor administraţiei publice locale, acestea adresează Guvernului cerere de constituire a parcului industrial, cu respectarea principiilor şi condiţiilor prevăzute de prezenta lege.
(4) În cazul constituirii parcurilor industriale specificate la alin.(1) şi (2), Guvernul, prin intermediul organelor subordonate lui, şi/sau autorităţile administraţiei publice locale, după caz, vor delimita terenurile pentru constituirea parcurilor industriale, cu determinarea configuraţiei acestora în conformitate cu legislaţia.
(5) În cazul constituirii parcurilor industriale pe teren liber, Guvernul, în condiţiile prezentei legi, va asigura executarea tuturor procedurilor legate de excluderea terenului din circuitul agricol, inclusiv scutirea de plata taxei pentru modificarea destinaţiei sau pentru scoaterea din circuitul agricol a terenului aferent parcului industrial în conformitate cu legislaţia.
Articolul 8. Constituirea parcurilor industriale în baza activelor societăţilor pe acţiuni
(1) Constituirea parcurilor industriale în baza activelor societăţilor pe acţiuni, în condiţiile prezentei legi, se efectuează la iniţiativa organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice sau a autorităţilor administraţiei publice locale.
(2) Decizia de constituire a parcurilor industriale în baza activelor societăţilor pe acţiuni se adoptă prin hotărîre de Guvern, după adoptarea deciziei respective de către adunarea generală a acţionarilor prezenţi la adunare, în conformitate cu legislaţia.
(3) În cazul acordului tuturor acţionarilor prezenţi la adunare, exprimat prin adoptarea deciziei unanime în cadrul adunării generale a acţionarilor societăţilor pe acţiuni, parcurile industriale pot fi constituite şi în baza activelor ce aparţin acestora, inclusiv prin aplicarea proiectelor de parteneriat public-privat.
(4) În cazul constituirii parcurilor industriale în baza activelor societăţilor pe acţiuni, organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale, după caz, vor asigura executarea tuturor procedurilor legate de reorganizarea sau restructurarea societăţilor pe acţiuni în conformitate cu legislaţia.
Capitolul III
FINANŢAREA CONSTITUIRII PARCURILOR INDUSTRIALE
Articolul 9. Finanţarea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial
(1) Finanţarea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial constituit pe teren liber poate fi efectuată:
a) de la bugetul de stat sau de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale;
b) prin cofinanţare (bugetul de stat, bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, mijloace ale donatorilor externi, mijloace ale agenţiilor de dezvoltare regională sau mijloace ale agenţilor economici);
c) din contul unui agent economic, selectat pe bază de concurs în conformitate cu legislaţia;
d) prin combinarea modalităţilor prevăzute la lit.a)–c).
(2) Finanţarea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial constituit în baza unor active existente poate fi efectuată:
a) prin finanţare integrală din contul întreprinderii de stat, întreprinderii municipale sau societăţii pe acţiuni, luîndu-se în considerare şi infrastructura tehnică şi de producţie existentă;
b) prin finanţare participativă din contul întreprinderii de stat sau societăţii pe acţiuni şi din contul unui agent economic privat, prin aplicarea diferitelor proiecte de parteneriat public-privat prevăzute de legislaţie, inclusiv prin fondarea de întreprinderi mixte;
c) prin combinarea modalităţilor prevăzute la lit.a) şi b).
Articolul 10. Finanţarea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial de la bugetul de stat şi de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale
(1) Statul participă, în măsura posibilităţilor, la finanţarea creării şi dezvoltării infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial prin alocarea în acest scop a mijloacelor de la bugetul de stat beneficiarilor specificaţi în hotărîrea de Guvern privind constituirea parcului industrial respectiv.
(2) Prezentarea, examinarea propunerilor şi includerea în bugetul de stat a mijloacelor pentru realizarea obiectivelor specificate la art.2 se efectuează conform procedurilor stabilite de legislaţie.
(3) Autorităţile administraţiei publice locale, la planificarea anuală a bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, vor prevedea mijloace destinate finanţării constituirii parcurilor industriale.
(4) Responsabilitatea pentru utilizarea raţională şi conform destinaţiei a mijloacelor alocate de la bugetul de stat sau de la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale pentru constituirea parcurilor industriale o poartă administraţia parcului, precum şi organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale, la a căror iniţiativă se constituie parcul industrial.
Articolul 11. Finanţarea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial din contul asistenţei tehnice externe şi din contul fondurilor de dezvoltare regională
(1) Finanţarea creării infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial din contul asistenţei tehnice externe se efectuează prin intermediul bugetului de stat, bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale sau fondurilor de dezvoltare regională, în conformitate cu legislaţia.
(2) Finanţarea creării infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial din contul asistenţei tehnice externe se efectuează şi prin intermediul agenţiilor de dezvoltare regională care pot valorifica aceste surse externe de sine stătător, prin intermediul bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale sau al fondurilor de dezvoltare regională, pentru realizarea obiectivelor prevăzute de prezenta lege.
(3) Finanţarea creării infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial din contul fondurilor de dezvoltare regională se efectuează prin intermediul agenţiilor de dezvoltare regională sau al investitorilor privaţi selectaţi în conformitate cu legislaţia.
(4) Modul de participare a agenţiilor de dezvoltare regională la gestionarea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcurilor industriale se stabileşte în conformitate cu prezenta lege, cu hotărîrea de Guvern privind constituirea parcului industrial şi cu alte acte normative.
Articolul 12. Finanţarea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial din contul investitorului privat
(1) În cazul creării infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial din contul investitorului privat, Guvernul asigură organizarea şi desfăşurarea concursului de selectare a investitorului privat pentru finanţarea constituirii parcului industrial.
(2) În hotărîrea privind selectarea investitorului privat, Guvernul va indica condiţiile de participare a statului sau autorităţilor administraţiei publice locale, după caz, şi investitorilor privaţi în procesul de finanţare a constituirii parcului industrial, inclusiv condiţiile de asociere cu investitorul privat, prin crearea de întreprinderi mixte cu capital public-privat.
(3) În cazul finanţării creării infrastructurii tehnice şi de producţie a parcurilor industriale în condiţiile prezentului articol, Guvernul şi/sau autorităţile administraţiei publice locale pot participa la constituirea parcului industrial prin atribuirea, în aceste scopuri, în folosinţă investitorului privat a terenului proprietate publică care corespunde cerinţelor prezentei legi.
(4) În cazul finanţării constituirii parcurilor industriale din contul mijloacelor investitorului privat, pentru fiecare caz în parte, organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţile administraţiei publice locale vor elabora şi vor prezenta spre aprobare Guvernului caietul de sarcini, în care se vor indica condiţiile de organizare şi de desfăşurare a concursului de selectare a investitorului şi de participare a acestuia la finanţarea constituirii parcului industrial.
(5) Caietul de sarcini va cuprinde, în mod obligatoriu, modalitatea de constituire a parcului industrial, cu descifrarea naturii aportului fiecărui participant (organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţilor administraţiei publice locale, investitorului privat) la constituirea parcului industrial sau întreprinderii mixte, inclusiv, după caz, şi modul de creare a întreprinderii mixte cu capital public-privat, forma juridică de organizare a acesteia.
(6) În cazul coparticipării organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi autorităţilor administraţiei publice locale în capitalul social al întreprinderii mixte cu capital public-privat, la decizia Guvernului şi/sau autorităţilor administraţiei publice locale, ca aport al autorităţilor publice în capitalul social al întreprinderii în cauză, pot fi incluse drepturile de folosinţă a terenului atribuit conform prevederilor alin.(3).
(7) La decizia Guvernului şi autorităţilor administraţiei publice locale, în capitalul social al întreprinderii mixte cu capital public-privat pot fi incluse şi alte active publice necesare funcţionării parcului industrial.
(8) În cazul constituirii parcului industrial din contul investitorului privat, Guvernul, în comun cu autorităţile administraţiei publice locale, poate decide de a transmite în concesiune investitorului privat gestionarea infrastructurii tehnice şi de producţie, aflate în proprietate publică, a parcului industrial şi prestarea de servicii rezidenţilor.
Capitolul IV
ADMINISTRAREA ŞI FUNCŢIONAREA
PARCURILOR INDUSTRIALE
Articolul 13. Administrarea parcului industrial constituit în baza activelor proprietate publică
(1) Pentru administrarea parcului industrial constituit în baza activelor proprietate publică se instituie administraţia parcului industrial, denumită în continuare administraţie, cu statut de persoană juridică, a cărei formă juridică de organizare poate fi întreprindere de stat ori societate pe acţiuni care îşi desfăşoară activitatea pe principii de autofinanţare.
(2) Administraţia este condusă de un administrator, desemnat în funcţie de către Guvern, în bază de contract. Funcţiile, drepturile şi obligaţiile administratorului sînt stabilite în contractul încheiat între acesta şi Ministerul Economiei conform prevederilor art.258–260 din Codul muncii. Administratorul poartă răspundere pentru activitatea administraţiei.
(3) În funcţie de modalitatea de constituire a parcului industrial, Guvernul sau autorităţile administraţiei publice locale vor asigura transmiterea în folosinţă administraţiei parcului industrial a terenului şi a obiectelor de infrastructură tehnică şi de producţie pe durata funcţionării parcului industrial, în conformitate cu legislaţia.
(4) Activitatea administraţiei este supusă unui audit anual, care se efectuează de către o companie neafiliată, specializată şi autorizată în domeniu.
(5) Administraţia îşi coordonează activitatea cu autorităţile administraţiei publice locale în ce priveşte soluţionarea problemelor sociale, ecologice şi a celor ce ţin de dezvoltarea infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial.
(6) Administraţia determină modul de dare în locaţiune a terenurilor, precum şi a clădirilor, construcţiilor şi altor fonduri fixe care aparţin sau care sînt transmise în folosinţă administraţiei.
(7) În toate cazurile de dare în locaţiune a obiectelor specificate la alin.(6), administraţia aplică coeficientul de micşorare în mărime de 0,3 din tarifele stabilite pentru calcularea preţului normativ al pămîntului sau a preţului de piaţă de locaţiune a obiectelor analoage clădirilor, construcţiilor şi altor fonduri fixe din cadrul parcului industrial.
(8) Administraţia nu are dreptul să intervină în activitatea economică a rezidenţilor parcului industrial în cazul cînd această activitate nu contravine legislaţiei şi contractului încheiat între administraţie şi rezident.
(9) Administraţia parcului industrial, administratorul şi alţi angajaţi ai administraţiei nu au dreptul să desfăşoare activitate de întreprinzător pe teritoriul parcului industrial, precum şi să participe direct sau indirect la formarea capitalului social al persoanelor juridice care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul parcului respectiv.
(10) Administraţia efectuează, în modul stabilit, gestiunea contabilă şi statistică a activităţii sale. Administratorul prezintă trimestrial Ministerului Economiei rapoarte privind activitatea desfăşurată în parcul industrial. Forma şi termenele de prezentare a rapoartelor se stabilesc de către Guvern.
Articolul 14. Sursele de venituri ale administraţiei parcului industrial constituit în baza activelor proprietate publică
(1) Principalele surse de venituri ale administraţiei sînt:
a) venituri de la darea în locaţiune a terenurilor, a obiectelor de infrastructură tehnică şi de producţie;
b) plăţile ce constituie pînă la 0,1% din valoarea vînzărilor nete ale rezidenţilor parcului industrial;
c) plăţile şi taxele achitate pentru participarea la concursurile de obţinere a dreptului de rezident al parcului industrial şi pentru înregistrarea în calitate de rezident;
d) cotizaţiile benevole ale rezidenţilor parcului industrial pentru dezvoltarea infrastructurii acestuia;
e) alte venituri legate de exercitarea funcţiilor sale.
(2) Toate taxele şi plăţile percepute de administraţia parcului industrial, constituit în baza activelor proprietate publică, se stabilesc în hotărîrea de Guvern privind constituirea parcului industrial respectiv, fiind coordonate în prealabil cu Ministerul Economiei, Ministerul Construcţiilor şi Dezvoltării Regionale şi autorităţile administraţiei publice locale.
Articolul 15. Drepturile, atribuţiile şi obligaţiile administraţiei
(1) Administraţia are următoarele drepturi principale:
a) coordonează activitatea de creare a infrastructurii de producţie a parcului industrial;
b) organizează concursuri de obţinere a dreptului de rezident al parcului industrial şi înregistrează rezidenţii;
c) elaborează şi asigură realizarea programului de dezvoltare complexă a parcului industrial, inclusiv de protecţie a mediului;
d) controlează modul în care rezidenţii parcului industrial respectă contractele încheiate cu ea, precum şi legislaţia, normele şi regulile sanitaro-igienice;
e) promovează imaginea parcului industrial.
(2) Administraţia parcului industrial are următoarele atribuţii şi obligaţii:
a) menţine în stare de lucru sistemele de aprovizionare cu electricitate, cu apă, cu energie termică, de canalizare de pe teritoriul parcului industrial, ce reprezintă obiecte de uz comun ale rezidenţilor;
b) asigură utilităţile şi serviciile necesare activităţilor desfăşurate în parcul industrial;
c) asigură şi garantează dreptul de folosinţă nediscriminatoriu asupra infrastructurii şi utilităţilor de uz comun din interiorul parcului industrial, potrivit contractelor încheiate cu beneficiarii acestora;
d) repară, întreţine, modernizează şi dezvoltă, după caz, infrastructura şi utilităţile de uz comun din interiorul parcului industrial;
e) asigură accesul la utilizarea spaţiilor din parcul industrial destinate uzului comun;
f) asigură administrarea spaţiilor şi clădirilor parcului industrial;
g) asigură menţinerea în stare bună a construcţiilor din perimetrul parcului industrial, dacă acestea sînt instalate;
h) gestionează mijloacele financiare proprii şi cele atrase în conformitate cu legislaţia;
i) asigură selectarea solicitărilor de admitere de noi agenţi economici în parcul industrial;
j) atrage investitori pentru dezvoltarea activităţilor de producţie şi serviciilor;
k) elaborează strategia de funcţionare şi de dezvoltare a parcului industrial;
l) sprijină dezvoltarea parteneriatelor interne şi internaţionale, asigură consultanţa pentru afaceri, consultanţa tehnologică;
m) asigură relaţiile de colaborare cu organele centrale de specialitate ale administraţiei publice şi cu autorităţile administraţiei publice locale.
Articolul 16. Administrarea parcului industrial constituit din contul investitorului privat şi pe principii de parteneriat public-privat
(1) În cazul constituirii parcului industrial din contul investitorului privat, atribuţiile de administrare a parcului se vor exercita de către investitorul privat în conformitate cu legislaţia şi cu prevederile hotărîrii de Guvern privind constituirea parcului industrial respectiv.
(2) În cazul finanţării constituirii parcului industrial cu coparticiparea investitorului privat, funcţiile şi atribuţiile de administrare a parcului, prevăzute de prezenta lege, se vor exercita de către întreprinderea mixtă cu capital public-privat, creată în condiţiile art.12.
(3) Administratorul întreprinderii specificate la alin.(2) va fi numit în funcţie în conformitate cu legislaţia.
(4) În cazul transmiterii în concesiune investitorului privat a gestionării infrastructurii tehnice şi de producţie a parcului industrial, atribuţiile de administrare a acestuia se vor exercita de către investitorul privat, care va numi de sine stătător administratorul parcului, în conformitate cu legislaţia.
(5) În toate cazurile prevăzute de prezentul articol, drepturile, atribuţiile şi obligaţiile de administrare a parcului exercitate de investitorul privat sau de întreprinderea mixtă cu capital public-privat vor corespunde cu drepturile, atribuţiile şi obligaţiile prevăzute la art.15.
(6) În cazul administrării parcului industrial conform prevederilor prezentului articol, modul de stabilire a taxelor şi plăţilor percepute de la rezidenţi pentru activitatea în parcul industrial, precum şi alte condiţii de activitate în cadrul acestuia vor fi specificate în hotărîrea de Guvern privind constituirea parcului industrial respectiv.
Articolul 17. Selectarea rezidenţilor parcului industrial
(1) Condiţiile de selectare a rezidenţilor, precum şi criteriile de determinare a cîştigătorilor concursurilor se stabilesc în hotărîrea de Guvern privind constituirea parcului industrial respectiv.
(2) Selectarea rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale realizate în cadrul parcului industrial se efectuează în bază de concurs, conform Regulamentului cu privire la modul de desfăşurare a concursului de selectare a rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale realizate în cadrul parcului industrial, aprobat de Guvern.
(3) Concursul este desfăşurat de o comisie specială, formată din reprezentanţi ai Ministerului Economiei, Ministerului Construcţiilor şi Dezvoltării Regionale şi ai autorităţilor administraţiei publice locale.
(4) În cazul în care la teren sau la obiect pretinde un singur subiect al activităţii de întreprinzător, comisia specială este în drept să negocieze direct mărimea şi forma investiţiilor preconizate, tipul producţiei fabricate şi genul serviciilor prestate.
(5) Persoana juridică sau fizică care a obţinut dreptul de a se înregistra în calitate de rezident încheie cu administraţia, pe durata funcţionării parcului industrial, un contract de desfăşurare a activităţii în parcul industrial şi un contract de locaţiune a obiectelor infrastructurii tehnice şi de producţie.
(6) În contractul privind desfăşurarea activităţii în parcul industrial se vor indica:
a) genul activităţii;
b) mărimea preconizată a investiţiilor, inclusiv a celor capitale;
c) drepturile şi obligaţiile rezidentului şi ale administraţiei parcului industrial;
d) mărimea plăţilor pentru utilizarea infrastructurii tehnice şi de producţie şi pentru serviciile oferite de administraţie;
e) responsabilitatea părţilor pentru nerespectarea clauzelor contractului;
f) obligativitatea desfăşurării activităţii în conformitate cu legislaţia;
g) alte chestiuni ce nu contravin prevederilor legislaţiei şi acordului părţilor.
(7) Se interzice desfăşurarea activităţii de întreprinzător în parcul industrial, precum şi utilizarea infrastructurii tehnice şi de producţie, a teritoriului parcului industrial de către persoane neînregistrate în calitate de rezident.
[Art.17 modificat prin Legea nr.109 din 04.06.2010, în vigoare 30.07.2010]
Articolul 18. Durata funcţionării parcului industrial
(1) Parcul industrial se constituie pe un termen de cel puţin 15 ani şi de cel mult 50 de ani. Durata funcţionării parcului industrial poate fi prelungită, prin hotărîre de Guvern, cu cel mult 20 de ani.
(2) Procedura de prelungire a duratei funcţionării parcului industrial este identică cu procedura de constituire a parcului industrial.
Articolul 19. Încetarea funcţionării parcului industrial
(1) Parcul industrial încetează să funcţioneze în cazul în care:
a) expiră termenul de funcţionare;
b) activitatea parcului contravine legislaţiei în vigoare sau intereselor economice ale Republicii Moldova.
(2) Decizia de încetare a funcţionării parcului industrial se adoptă prin hotărîre de Guvern, în conformitate cu legislaţia.
Articolul 20. Stimularea funcţionării parcurilor industriale
În procesul constituirii şi funcţionării parcurilor industriale, statul şi autorităţile administraţiei publice locale vor asigura:
a) atribuirea terenului pentru constituirea parcului industrial pe teren liber;
b) transmiterea terenului în folosinţă administraţiei parcului industrial;
c) crearea infrastructurii tehnice şi de producţie necesare pentru desfăşurarea activităţilor de întreprinzător în cadrul parcului industrial;
d) dreptul prioritar al rezidenţilor de procurare, după încetarea funcţionării parcului, în modul stabilit de legislaţie, a terenurilor aflate în locaţiunea lor;
e) excluderea din circuitul agricol a terenurilor atribuite pentru constituirea parcurilor industriale, cu asumarea recuperării cheltuielilor legate de această procedură.
Capitolul V
DISPOZIŢII FINALE
Guvernul, în termen de 3 luni, va aproba Regulamentul cu privire la modul de desfăşurare a concursului de selectare a rezidenţilor şi a proiectelor investiţionale realizate în cadrul parcului industrial.
PREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Marian LUPU |
Chişinău, 13 iulie 2007. | |
Nr.164-XVI. |
