L E G E
despre seminţe
nr. 68 din 05.04.2013
Monitorul Oficial nr.130-134/417 din 21.06.2013
* * *
C U P R I N S
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul şi sfera de aplicare a prezentei legi
Articolul 2. Noţiuni principale şi categorii de seminţe
Articolul 3. Fondul genetic de culturi agricole
Capitolul II
ATRIBUŢIILE AUTORITĂŢILOR ADMINISTRAŢIEI PUBLICE ÎN DOMENIUL
PRODUCERII, PRELUCRĂRII ŞI PLASĂRII PE PIAŢĂ A SEMINŢELOR
Articolul 4. Atribuţiile Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare
Articolul 5. Atribuţiile Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor
Capitolul III
TESTAREA ŞI ÎNREGISTRAREA SOIURILOR DE PLANTE
Articolul 6. Testarea şi înregistrarea soiurilor de plante
Articolul 7. Radierea soiurilor de plante din Catalogul soiurilor
Capitolul IV
PRODUCEREA, PRELUCRAREA, COMERCIALIZAREA
ŞI UTILIZAREA SEMINŢELOR
Articolul 8. Sistemul de producere a seminţelor
Articolul 9. Prelucrarea şi plasarea pe piaţă a seminţelor
Articolul 10. Ambalarea şi etichetarea seminţelor
Articolul 11. Importul seminţelor
Articolul 12. Exportul şi reexportul seminţelor
Capitolul V
ÎNREGISTRAREA AGENŢILOR ECONOMICI
Articolul 13. Condiţiile de înregistrare a agenţilor economici
Articolul 14. Procedura de înregistrare a agenţilor economici
Articolul 15. Modul de ţinere a Registrului
Articolul 16. Modul de introducere a modificărilor în Registru
Articolul 17. Sistarea înregistrării
Articolul 18. Răspunderea pentru nerespectarea prevederilor prezentei legi
Capitolul VI
CONTROLUL DE STAT ASUPRA CALITĂŢII SEMINŢELOR
Articolul 19. Controlul semincer şi certificarea seminţelor
Articolul 20. Împuternicirile inspectorului pentru control semincer
Capitolul VI1
ECHIVALENŢA CONTROALELOR SELECŢIILOR CONSERVATIVE
REALIZATE PE TERITORIUL REPUBLICII MOLDOVA
Articolul 201. Echivalenţa inspecţiilor în câmp în statele terţe
Capitolul VII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 21. Intrarea în vigoare
Articolul 22. Abrogarea unor acte legislative
Anexa nr.1 Registrul de intrări şi ieşiri ale seminţelor
Anexa nr.2 Cerere
Anexa nr.3 Certificat de înregistrare pentru producerea şi/sau prelucrarea, şi/sau comercializarea seminţelor
Anexa nr.4 Registrul agenţilor economici înregistraţi pentru producerea şi/sau prelucrarea, şi/sau comercializarea seminţelor
Notă: În cuprinsul legii, textul „Legea nr.755-XV din 21 decembrie 2001 privind securitatea biologică”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „Legea nr.152/2022 cu privire la reglementarea şi controlul organismelor modificate genetic” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.289 din 13.12.2024, în vigoare 03.02.2025
Notă: În textul actelor normative adoptate de Parlament:
cuvintele „limba moldovenească”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare;
cuvintele „limba de stat”, „limba oficială” şi „limba maternă”, la orice formă gramaticală, în cazul în care se are în vedere limba de stat a Republicii Moldova, se substituie cu cuvintele „limba română” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.52 din 16.03.2023, în vigoare 24.03.2023
Notă: În cuprinsul legii, sintagma „Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.156 din 09.06.2022, în vigoare 01.07.2022
Notă: În textul legii, sintagma „Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare”, la orice formă gramaticală, se substituie cu sintagma „Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului” la forma gramaticală corespunzătoare, conform Legii nr.79 din 24.05.2018, în vigoare 15.06.2018
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Prezenta lege transpune parţial (art.4) Decizia Consiliului 2005/834/CE din 8 noiembrie 2005 privind echivalenţa controalelor selecţiilor conservative realizate în anumite ţări terţe şi de modificare a Deciziei 2003/17/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 312 din 29 noiembrie 2005, astfel cum a fost modificată ultima dată prin Decizia (UE) 2021/537 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 martie 2021.
[Clauza de armonizare introdusă prin Legea nr.159 din 27.06.2024, în vigoare 16.08.2024]
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Articolul 1. Obiectul şi sfera de aplicare a prezentei legi
(1) Prezenta lege stabileşte cadrul juridic privind producerea, prelucrarea, controlul şi certificarea calităţii, comercializarea seminţelor de plante şi a materialului săditor.
(2) Prezenta lege nu se extinde asupra producerii seminţelor în gospodăriile individuale în scopul utilizării acestora pentru consum personal, cu condiţia ca seminţele să nu fie expuse comercializării.
(3) În sensul prezentei legi, termenul “sămînţă” include şi materialul săditor.
(4) Modul de solicitare, acordare, suspendare şi retragere a actelor permisive privind producerea, prelucrarea, certificarea calităţii şi comercializarea seminţelor de plante şi a materialului săditor prevăzute de prezenta lege pentru agenţii economici se stabileşte de Legea nr.160/2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător în partea în care nu este reglementat de prezenta lege.
[Art.1 completat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 2. Noţiuni principale şi categorii de seminţe
(1) În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni principale semnifică:
ameliorator – persoană juridică sau fizică care a creat sau a descoperit şi a dezvoltat un soi;
buletin de analiză – document eliberat de un laborator autorizat/acreditat, care adevereşte calitatea seminţelor testate prin metode standardizate;
calităţi de soi ale seminţelor – totalitate a indicilor biologici ce caracterizează apartenenţa seminţelor la un anumit soi;
calităţi ale valorii culturale a seminţelor – totalitate a indicilor de calitate a seminţelor ce caracterizează pretabilitatea lor;
Catalog al soiurilor de plante – catalog în care sînt înscrise soiurile de plante admise pentru producere şi comercializare în Republica Moldova;
certificat de calitate – document ce confirmă calitatea seminţelor destinate comercializării, eliberat de un laborator acreditat, în limba română sau într-o limbă de circulaţie internaţională;
comercializare – vînzare, deţinere pentru vînzare, ofertă de vînzare şi orice tip de cesionare, furnizare sau transfer de seminţe către o terţă parte în vederea unei utilizări comerciale;
condiţionare a seminţelor – operaţiune prin care seminţele se aduc la anumite norme de umiditate, puritate şi calitate;
contract de multiplicare – contract de producere a seminţelor încheiat, în condiţiile legii, între amelioratorul soiului sau reprezentantul acestuia şi un agent economic;
control semincer – totalitate a măsurilor şi acţiunilor legate de monitorizarea şi supravegherea procesului de producere a seminţelor, precum şi de prelucrarea, certificarea şi comercializarea acestora;
declaraţie de multiplicare – declaraţie a agentului economic înregistrat pentru producerea seminţelor, adresată Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor în vederea admiterii culturii destinate multiplicării pentru inspecţia în cîmp;
lot de seminţe – cantitate de seminţe de un soi, omogene prin origine, ale căror calităţi sînt confirmate printr-un certificat de calitate;
material CAC (Conformitas Agraria Communitatis) – material de înmulţire şi plantare fructifer care are identitate de soi şi puritate de soi corespunzătoare şi care este destinat pentru producerea de material de înmulţire, pentru producerea de material de plantare fructifer şi/sau pentru producerea de fructe;
material săditor – material obţinut în urma înmulţirii generative sau vegetative, care include seminţe, sîmburi şi bulbi utilizaţi ca material biologic de reproducţie a plantelor, precum şi părţi de plantă sau plante întregi cu rădăcini folosite ca material pentru plantare;
menţinător – persoană fizică sau juridică indicată în Catalogul soiurilor de plante ca responsabilă pentru menţinerea unui soi cu caracteristicile avute la data înscrierii în acest catalog. Menţinătorul poate fi amelioratorul soiului sau persoana căreia amelioratorul i-a transmis dreptul de menţinere a soiului printr-o tranzacţie legală;
plantă – culturi agricole (cereale, leguminoase, plante oleaginoase, tehnice şi furajere) şi horticole (legume, pomi şi arbuşti fructiferi, viţa-de-vie, plante ornamentale, aromatice şi medicinale);
prelucrare a seminţelor – activitate ce cuprinde cel puţin una dintre următoarele operaţiuni: condiţionarea, incluzînd precurăţarea, uscarea, curăţarea, sortarea, fasonarea, tratarea, după caz, formarea loturilor, ambalarea, etichetarea, precum şi operaţiuni auxiliare cum sînt depozitarea, păstrarea şi transportarea seminţelor;
producere a seminţelor – activitate ce asigură multiplicarea seminţelor de soiuri înregistrate, menţinerea calităţilor de soi, biologice şi productive;
Registru al agenţilor economici înregistraţi pentru producerea şi/sau prelucrarea, şi/sau comercializarea seminţelor – registru în care sînt înscrişi agenţii economici, indiferent de tipul de proprietate şi de forma juridică de organizare, care activează în domeniul producerii şi/sau prelucrării, şi/sau comercializării seminţelor;
seminţe – organe vegetative şi generative ale plantelor de cultură folosite pentru producere sau multiplicare, inclusiv material săditor;
soi (hibrid, linie, clonă) – grup de plante aparţinînd unui singur taxon botanic de cel mai jos rang cunoscut, care poate fi definit prin expresia caracterelor ce rezultă dintr-un anumit genotip sau dintr-o anumită combinaţie de genotipuri, distinct de orice alt grup de plante prin expresia a cel puţin unuia dintre caractere, considerat ca entitate, avîndu-se în vedere proprietatea acestuia de a fi reprodus fără modificare. Expresia caracterelor la materialul soiului de acelaşi tip poate fi variabilă sau invariabilă, gradul de variabilitate fiind determinat de genotip sau de combinaţia de genotipuri.
(2) În sensul prezentei legi, se definesc următoarele categorii de seminţe:
1) seminţe ale amelioratorului – seminţe obţinute şi multiplicate de ameliorator, care corespund descrierii oficiale după distinctivitate, uniformitate şi stabilitate şi care constituie sursa iniţială a producerii seminţelor de categoria biologică prebază;
2) seminţe prebază – seminţe provenite în urma înmulţirii seminţelor amelioratorului sub supravegherea directă a acestuia sau a menţinătorului;
3) seminţe bază – seminţe produse de menţinător sau sub responsabilitatea directă a acestuia, care:
a) au fost produse din seminţe prebază;
b) sînt destinate producerii seminţelor de categorie certificate;
c) satisfac cerinţele prevăzute de reglementările privind puritatea varietală, germinaţia etc., specificate pentru seminţele bază;
4) seminţe de categorie certificate – seminţe care:
a) în cazul hibrizilor, sînt produse din forme parentale pe loturi de hibridare şi provin de la forma maternă cu încrucişări controlate;
b) în cazul soiurilor, sînt produse din seminţele bază sau seminţele de categorie certificate (reproducerile I-III) şi corespund cerinţelor în privinţa purităţii biologice, a calităţii germinative etc., specificate pentru seminţele de categoria certificate;
5) seminţe comerciale – seminţe care:
a) au identitate ca specie;
b) corespund condiţiilor de calitate a seminţelor comerciale;
c) corespund, în urma unei examinări, condiţiilor de valoare varietală;
6) seminţe de categorie standard – seminţe de culturi legumicole, care:
a) au suficientă identitate şi puritate varietală;
b) sînt destinate realizării producţiei de consum;
c) corespund condiţiilor de calitate a seminţelor;
d) sînt supuse verificării la etapa postcontrol şi corespund identităţii şi purităţii varietale.
[Art.2 modificat prin Legea nr.289 din 13.12.2024, în vigoare 03.02.2025]
Articolul 3. Fondul genetic de culturi agricole
(1) În scopul păstrării seminţelor amelioratorului şi a seminţelor prebază, precum şi al obţinerii de noi soiuri şi hibrizi de plante, instituţiile publice din domeniul ameliorării soiurilor de plante creează şi gestionează fondul genetic de culturi agricole: de cîmp, legumicole, pomicole, nucifere, bacifere şi viţa-de-vie.
(2) Activităţile de creare, menţinere, dezvoltare şi gestionare a fondului genetic de culturi agricole sînt reglementate prin regulament aprobat de Guvern şi se finanţează din contul mijloacelor bugetului de stat alocate în acest scop Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare.
Capitolul II
ATRIBUŢIILE AUTORITĂŢILOR ADMINISTRAŢIEI PUBLICE ÎN DOMENIUL
PRODUCERII, PRELUCRĂRII ŞI PLASĂRII PE PIAŢĂ A SEMINŢELOR
Articolul 4. Atribuţiile Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare
Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare are următoarele atribuţii:
1) elaborează şi promovează politica de stat în domeniul producerii, prelucrării şi plasării pe piaţă a seminţelor;
2) elaborează recomandări privind tematica cercetărilor ştiinţifice pentru crearea şi ameliorarea soiurilor, precum şi pentru dezvoltarea tehnologiilor de producere a seminţelor de plante, de menţinere şi de conservare a fondului de resurse genetice;
[Pct.3) art.4 abrogat prin Legea nr.289 din 13.12.2024, în vigoare 03.02.2025]
4) asigură:
a) protejarea producătorilor agricoli împotriva riscului de utilizare de seminţe sau de soiuri necorespunzătoare valorii biologice şi indicatorilor de calitate;
b) colaborarea economică şi ştiinţifică cu organizaţiile internaţionale şi cu structurile similare din alte state în domeniul producerii, prelucrării, controlului semincer şi comercializării seminţelor în conformitate cu convenţiile şi acordurile internaţionale;
c) cadrul organizatoric şi măsurile în vederea respectării cadrului juridic privind producerea, prelucrarea, plasarea pe piaţă a seminţelor;
d) atragerea investiţiilor străine pentru domeniul semincer;
e) măsurile necesare pentru remedierea deficitului de seminţe pe piaţa internă;
f) stimularea dezvoltării sectorului de producere a seminţelor prin intermediul unor politici corespunzătoare.
[Art.4 modificat prin Legea nr.289 din 13.12.2024, în vigoare 03.02.2025]
Articolul 5. Atribuţiile Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor
(1) Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor este o autoritate administrativă, subordonată Guvernului, şi dispune de subdiviziuni teritoriale.
(2) Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor:
a) colaborează pe probleme semincere cu autorităţile centrale şi locale, cu instituţiile de cercetări ştiinţifice, instituţiile de învăţămînt, cu persoane juridice de drept public sau privat, precum şi, după caz, cu persoane fizice;
b) implementează politicile de stat în domeniul producerii, prelucrării, controlului calităţii şi comercializării seminţelor;
c) efectuează, în scop de certificare a seminţelor, inspecţii în cîmp pentru a stabili corespunderea identităţii soiului purităţii biologice, valorii culturale, stării fitosanitare;
d) colaborează cu organizaţiile şi asociaţiile profesionale din domeniul seminţelor şi cu agenţii economici înregistraţi pentru producerea şi/sau prelucrarea şi/sau comercializarea seminţelor;
e) propune actualizarea normelor ce stabilesc noi metode de determinare a calităţii seminţelor, precum şi modernizarea aparatelor şi a utilajului utilizat la controlul calităţii seminţelor;
f) efectuează schimbul de informaţie tehnico-ştiinţifică şi de documentaţie privind controlul calităţii seminţelor cu autorităţile similare din alte ţări;
g) participă la elaborarea actelor normative în domeniul producerii, prelucrării şi comercializării seminţelor;
h) elaborează sau actualizează ghiduri de inspecţie în cîmp şi de certificare a seminţelor;
i) ţine Registrul agenţilor economici înregistraţi pentru producerea şi/sau prelucrarea, şi/sau comercializarea seminţelor;
j) efectuează înregistrarea sau sistarea înregistrării agenţilor economici în condiţiile prezentei legi;
k) eliberează certificate de înregistrare pentru producerea şi/sau prelucrarea, şi/sau comercializarea seminţelor;
l) asigură, în limita mijloacelor alocate, finanţarea lucrărilor pentru exercitarea în teritoriu a controlului asupra sectoarelor semincere şi a pepinierelor viticole şi pomicole;
m) acordă asistenţă opţional şi fără plată în instruirea profesională a agenţilor economici în domeniul producerii şi prelucrării seminţelor;
n) aprobă:
– sectoarele semincere şi de hibridare a culturilor agricole;
– plantaţiile-mamă viticole, pomicole, de arbuşti fructiferi şi căpşuni;
– lista inspectorilor responsabili pentru inspectarea sectoarelor semincere şi de hibridare a culturilor agricole, precum şi pentru recunoaşterea purităţii de soi în pepinierele viticole şi pomicole.
o) stabileşte măsuri pentru menţinerea pieţei seminţelor destinate soiurilor supuse eroziunii genetice, în conformitate cu prevederile şi procedurile naţionale.
[Art.5 modificat prin Legea nr.289 din 13.12.2024, în vigoare 03.02.2025]
Capitolul III
TESTAREA ŞI ÎNREGISTRAREA SOIURILOR DE PLANTE
Articolul 6. Testarea şi înregistrarea soiurilor de plante
(1) Guvernul desemnează instituţia publică (în continuare – instituţia publică desemnată) care este responsabilă de testarea soiurilor de plante în cadrul centrelor sale de testare, al staţiunilor sale experimentale, al instituţiilor specializate şi al laboratoarelor, conform metodologiilor şi termenelor stabilite, în baza standardelor internaţionale, în vederea aprecierii conformităţii lor cu condiţiile de brevetabilitate, respectiv distinctivitate, uniformitate şi stabilitate, precum şi care efectuează testarea soiurilor în vederea aprecierii valorii lor culturale şi de utilizare. Catalogul soiurilor de plante (în continuare şi Catalogul soiurilor), care cuprinde soiurile admise pentru producere şi comercializare în Republica Moldova, este ţinut de Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor, aceasta fiind responsabilă şi de emiterea deciziei de admitere a soiului în catalogul respectiv.
(2) Instituţia publică desemnată, ca organ de expertiză, la solicitare, în baza rezultatelor expertizei tehnice, întocmeşte un raport de examinare tehnică pe care îl transmite Agenţiei de Stat pentru Proprietate Intelectuală şi care serveşte drept temei de acordare a brevetului pentru soi de plantă. Acordarea brevetului de către Agenţia nominalizată, în conformitate cu prevederile Legii nr.39-XVI din 29 februarie 2008 privind protecţia soiurilor de plante, asigură protecţia juridică a soiului pe teritoriul Republicii Moldova.
(3) Testarea soiurilor, de orice gen şi specie de plante, se efectuează în cadrul centrelor de testare amplasate în diferite zone agroclimatice ale Republicii Moldova, care formează reţeaua de testare a soiurilor, şi în cadrul instituţiilor şi laboratoarelor de profil agricol, precum şi pe terenurile agenţilor economici, în cazul în care instituţia publică desemnată nu dispune de capacitatea tehnologică necesară pentru înfiinţarea plantaţiilor de culturi multianuale.
(4) Documentaţia de înregistrare a unui soi este disponibilă pentru utilizare personală exclusiv în scopuri prevăzute de legislaţie de către orice persoană, cu excepţia cazului în care informaţia este declarată de către autor confidenţială.
(5) În baza probelor de material semincer prezentate de către Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor, instituţia publică desemnată efectuează testarea purităţii varietale a soiurilor multiplicate.
(6) La cerere, instituţia publică desemnată examinează propunerile şi elaborează liste de soiuri recomandate.
[Art.6 modificat prin Legea nr.289 din 13.12.2024, în vigoare 03.02.2025]
[Art.6 modificat prin Legea nr.159 din 27.06.2024, în vigoare 16.08.2024]
Articolul 7. Radierea soiurilor de plante din Catalogul soiurilor
(1) Soiurile de plante se radiază din Catalogul soiurilor în următoarele cazuri:
a) dacă la depunerea cererii pentru înregistrarea soiului sau în timpul examinării acesteia au fost furnizate date false în a căror bază a fost înregistrat soiul. Seminţele soiurilor în cauză (dacă acestea nu au fost comercializate) vor fi retrase imediat de pe piaţă;
b) dacă soiurile înregistrate anterior şi-au pierdut valoarea culturală şi de utilizare, iar testarea şi înregistrarea repetată a acestora în Catalogul soiurilor nu au fost solicitate;
c) la propunerea amelioratorului sau a menţinătorului;
d) dacă menţinătorul nu îşi îndeplineşte obligaţiile ce îi revin privind prezentarea, la solicitare, a seminţelor necesare pentru reproducerea soiului, conform caracteristicilor iniţiale existente la data înregistrării, şi nu se supune verificării periodice de către instituţia publică desemnată;
e) dacă titularul certificatului de înregistrare sau menţinătorul nu achită taxele pentru menţinerea în Catalogul soiurilor, conform legislaţiei, precum şi pentru verificarea soiului pe durata înregistrării acestuia.
(2) Seminţele soiurilor menţionate la alin.(1) lit.b) şi c), radiate din Catalogul soiurilor, se menţin în circuitul comercial pînă la epuizarea stocurilor, dar nu mai mult de 2 ani.
[Art.7 modificat prin Legea nr.289 din 13.12.2024, în vigoare 03.02.2025]
Capitolul IV
PRODUCEREA, PRELUCRAREA, COMERCIALIZAREA
ŞI UTILIZAREA SEMINŢELOR
Articolul 8. Sistemul de producere a seminţelor
(1) Sistemul de producere a seminţelor reprezintă un complex de măsuri ştiinţifice, organizatorice şi agrotehnice ce stabilesc interdependenţa funcţională dintre agenţii economici înregistraţi care activează în producerea seminţelor de toate categoriile biologice şi instituţiile responsabile din domeniu.
(2) Sistemul de producere a seminţelor se elaborează de către instituţiile ştiinţifice ramurale şi se coordonează cu Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare.
(3) Amelioratorii sau menţinătorii soiurilor pun la dispoziţia agenţilor economici înregistraţi, care multiplică aceste soiuri, tehnologii specifice de producere a seminţelor pe bază de contract, încheie cu aceştia acorduri de multiplicare şi asigură descrierea caracterelor morfologice în conformitate cu prevederile Uniunii Internaţionale pentru Protecţia Noilor Soiuri de Plante (UPOV).
(4) Pentru a produce seminţe în vederea plasării lor pe piaţă, agenţii economici trebuie să fie înscrişi în Registrul agenţilor economici înregistraţi pentru producerea şi/sau prelucrarea, şi/sau comercializarea seminţelor (în continuare – Registru).
(5) Agenţii economici înregistraţi trebuie să respecte tehnologiile de producere, prelucrare şi plasare pe piaţă a seminţelor, prevederile legale privind protecţia soiurilor de plante protejate prin brevet şi poartă răspundere de calitatea seminţelor şi puritatea biologică a acestora.
(6) Producerea seminţelor, a materialului de înmulţire şi a celui săditor din categoria biologică prebază revine amelioratorului şi menţinătorului înregistraţi în Catalogul soiurilor, publicat pentru anul respectiv;
(7) Producerea seminţelor, a materialului de înmulţire şi a celui săditor din categoriile biologice bază, certificat, standard şi CAC (Conformitas Agraria Communitatis) revine agenţilor economici înregistraţi.
(8) Producătorii agricoli trebuie să respecte distanţele de izolare faţă de sectoarele semincere (pepiniere) în baza unui acord în scris între părţi.
(9) Producătorii de seminţe trebuie să ţină Registrul de intrări şi ieşiri ale seminţelor (conform modelului din anexa nr.1) în scop de asigurare a trasabilităţii acestora.
(10) Producerea seminţelor modificate genetic urmează a fi autorizată în conformitate cu prevederile Legii nr.152/2022 cu privire la reglementarea şi controlul organismelor modificate genetic.
(11) Producerea seminţelor în sistemul agriculturii ecologice se realizează în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale Legii nr.237/2023 privind producţia ecologică şi etichetarea produselor ecologice.
(12) Seminţele bază, seminţele de categorie certificate şi seminţele de categorie standard sunt supuse unui control oficial (postcontrol) pentru verificarea identităţii şi purităţii varietale ale soiului.
(13) Producătorii de seminţe sunt în drept să înfiinţeze loturi de seminţe destinate multiplicării şi obţinerii seminţelor începând cu anul depunerii cererii de înscriere a soiului în Catalogul soiurilor. Materialul semincer obţinut se certifică doar după luarea deciziei de înregistrare a acestuia în Catalogul soiurilor.
[Art.8 modificat prin Legea nr.289 din 13.12.2024, în vigoare 03.02.2025]
Articolul 9. Prelucrarea şi plasarea pe piaţă a seminţelor
(1) Condiţionarea, calibrarea, ambalarea, depozitarea şi păstrarea seminţelor se realizează de către producătorii de seminţe şi/sau de către agenţii economici specializaţi în prelucrarea seminţelor.
(2) Sînt admise pentru comercializare, multiplicare şi utilizare în scop de înfiinţare a plantaţiilor de producţie-marfă doar seminţele de soiuri înregistrate în Catalogul soiurilor de plante, Catalogul comun al soiurilor de plante agricole al Uniunii Europene (The Common Catalogue of Varieties of Agricultural Plant Species), Catalogul soiurilor de specii de legume al Uniunii Europene (The Catalogue of Varieties of Vegetable Species), Catalogul comun al soiurilor de viţă de vie al Uniunii Europene (The Common Catalogue of Varieties of Vine) şi/sau în Sistemul informaţional al materialului de înmulţire şi plantare fructifer FRUMATIS (Fruit Reproductive Material Information System).
(21) Agenţii economici înregistraţi pentru producerea şi/sau prelucrarea, şi/sau comercializarea seminţelor au obligaţia de a depozita, manipula, trata şi transporta seminţele pe specii, pe soiuri de plante, pe categorii şi loturi de seminţe, ambalate şi etichetate conform legislaţiei.
(3) Nu se admite comercializarea şi utilizarea seminţelor în scopuri de înfiinţare a plantaţiilor de producţie-marfă a căror calitate nu a fost asigurată de către producător.
(4) Agenţii economici înregistraţi pentru producerea şi/sau prelucrarea, şi/sau comercializarea seminţelor poartă răspundere pentru identitatea şi calitatea acestora, precum şi repară prejudiciile cauzate în rezultatul comercializării seminţelor care nu corespund cerinţelor legislaţiei.
(5) Agentul economic înregistrat pentru comercializarea seminţelor are dreptul să împuternicească distribuitori pentru comercializarea seminţelor cu amănuntul în numele său, în ambalaje mici sau la bucată în ambalaj individual. Distribuitorii împuterniciţi nu sînt supuşi înregistrării.
(6) Agentul economic înregistrat pentru comercializarea seminţelor are următoarele obligaţii:
a) să emită o împuternicire anuală sau pe anumite perioade pentru fiecare distribuitor care comercializează seminţe în numele său pentru a fi prezentată la cererea autorităţilor;
b) să oblige distribuitorii împuterniciţi conform prevederilor de la lit.а) să ţină evidenţa cantităţilor de seminţe primite şi vîndute;
c) să deţină date despre distribuitorii împuterniciţi, cuprinzînd numele, adresa, locul de comercializare a producţiei şi sortimentul acestora pentru a le pune la dispoziţia Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor şi a subdiviziunilor teritoriale ale acesteia.
(7) Normele şi cerinţele privind producerea, prelucrarea şi plasarea pe piaţă a seminţelor sînt elaborate de autoritatea administrativă centrală responsabilă de domeniul agriculturii şi aprobate de Guvern, cu respectarea prevederilor prezentei legi.
(8) Nu fac obiectul comercializării:
a) seminţele furnizate organismelor oficiale de testare şi inspecţie;
b) seminţele furnizate prestatorilor de servicii în vederea transformării sau condiţionării dacă prestatorul de servicii nu obţine dreptul asupra seminţelor furnizate astfel;
c) seminţele brute furnizate, cu anumite condiţii, prestatorilor de servicii în vederea producerii unor materii prime agricole destinate unor scopuri industriale sau seminţele înmulţite în scopuri de procesare dacă prestatorul de servicii nu obţine dreptul asupra seminţelor furnizate sau asupra recoltei.
(9) Plasarea pe piaţă a seminţelor modificate genetic este permisă după autorizarea în modul stabilit de Legea nr.152/2022 cu privire la reglementarea şi controlul organismelor modificate genetic.
(10) Plasarea pe piaţă a seminţelor importate sau produse în sistemul agriculturii ecologice se realizează în conformitate cu prevederile prezentei legi şi ale Legii nr.237/2023 privind producţia ecologică şi etichetarea produselor ecologice.
(11) În cazul unor dificultăţi temporare legate de aprovizionarea generală cu seminţe de categorie certificate sau cu seminţe de categorie standard, pentru o perioadă determinată, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare poate decide comercializarea unei cantităţi necesare de seminţe dintr-o categorie inferioară decât cea prevăzută de reglementările în vigoare, precum şi de seminţe de soiuri neînregistrate în Catalogul soiurilor sau în cataloagele respective ale Uniunii Europene.
(12) Seminţele produse sunt supuse comercializării pe piaţa internă în baza următoarelor documente de confirmare a calităţii:
a) certificat de calitate a seminţelor;
b) certificat de calitate a răsadurilor;
c) certificat de valoare biologică.
(13) Materialul semincer importat se comercializează în baza documentelor de identitate/varietate a soiurilor/hibrizilor prevăzute de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (în continuare – OECD) şi a documentelor de calitate prevăzute de Asociaţia Internaţională de Testare a Seminţelor (în continuare – ISTA), eliberate de autoritatea competentă a statului exportator. Seminţele importate din ţările care nu sunt membre ale ISTA şi ale OECD se comercializează în baza certificatului de calitate eliberat de autoritatea competentă a statului exportator.
(14) În cazul documentelor de calitate prevăzute de ISTA, termenul de recertificare este de un an de la data emiterii documentului. La expirarea termenului stabilit, seminţele sunt supuse unui control repetat, cu eliberarea unui nou certificat de calitate a seminţelor.
(15) Materialul de înmulţire şi cel săditor provenit din import se comercializează în baza certificatului pentru materialul de înmulţire şi cel săditor importat, eliberat de către Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor, la solicitare, înainte de iniţierea înfiinţării plantaţiilor de producţie-marfă.
[Art.9 modificat prin Legea nr.289 din 13.12.2024, în vigoare 03.02.2025]
[Art.9 modificat prin Legea nr.60 din 03.05.2018, în vigoare 01.12.2018]
[Art.9 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 10. Ambalarea şi etichetarea seminţelor
(1) Seminţele se plasează pe piaţă în ambalaje închise şi etichetate, iar menţiunile înscrise pe etichetă trebuie să reflecte şi să ateste identitatea şi calitatea acestora, inclusiv starea fitosanitară.
(2) Seminţele tratate chimic sau biologic se introduc în circuitul comercial numai în ambalaje pe care trebuie să fie imprimată o inscripţie de avertizare despre tratamentul respectiv.
(3) Seminţele nu pot circula pe piaţa internă decît în ambalaje şi cu etichete originale. Reambalarea şi reetichetarea sînt permise numai agenţilor economici înregistraţi, sub supravegherea Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor.
(4) În cazul în care seminţele sînt modificate genetic, pe etichetă trebuie să fie imprimată următoarea informaţie: “Produsul conţine organisme modificate genetic”.
Articolul 11. Importul seminţelor
(1) Este admis importul seminţelor soiurilor de plante înregistrate, inclusiv în condiţiile prevăzute la art.8 alin.(13), cu orice scop, în Catalogul soiurilor, Catalogul comun al soiurilor de plante agricole al Uniunii Europene (The Common Catalogue of Varieties of Agricultural Plant Species), Catalogul comun al soiurilor de specii de legume al Uniunii Europene (The Common Catalogue of Varieties of Vegetable Species), Catalogul comun al soiurilor de viţă-de-vie al Uniunii Europene (The Common Catalogue of Varieties of Vine) şi/sau în Sistemul informaţional al materialului de înmulţire şi plantare fructifer FRUMATIS (Fruit Reproductive Material Information System).
(2) Este admis importul seminţelor soiurilor de plante care nu sunt înregistrate în Catalogul soiurilor, Catalogul comun al soiurilor de plante agricole al Uniunii Europene (The Common Catalogue of Varieties of Agricultural Plant Species), Catalogul comun al soiurilor de specii de legume al Uniunii Europene (The Common Catalogue of Varieties of Vegetable Species), Catalogul comun al soiurilor de viţă-de-vie al Uniunii Europene (The Common Catalogue of Varieties of Vine) şi/sau în Sistemul informaţional al materialului de înmulţire şi plantare fructifer FRUMATIS (Fruit Reproductive Material Information System) dacă seminţele sunt destinate:
a) cercetărilor ştiinţifice în cadrul relaţiilor de colaborare dintre instituţiile de cercetări ştiinţifice şi instituţiile de învăţământ superior de profil agricol;
b) testării oficiale a soiurilor de plante;
c) suplimentării unei varietăţi reprezentate cu mai puţin de 10 soiuri în Catalogul soiurilor;
d) organizării loturilor demonstrative şi expoziţiilor pe suprafeţe limitate, sub supravegherea Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor:
– pentru culturile de câmp – 3 loturi de până la 1 ha pentru fiecare soi;
– pentru culturile legumicole cu seminţe mărunte – 3 loturi de până la 0,02 ha pentru fiecare soi, iar pentru cele cu seminţe mari – 3 loturi de până la 0,15 ha pentru fiecare soi;
– pentru alte culturi – 3 loturi de până la 0,15 ha pentru fiecare soi;
e) reproducerii pentru export. Lista unor astfel de seminţe se aprobă de către Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor şi se publică pe pagina web oficială a acesteia.
(3) În cazul importului efectuat conform alin.(2) lit.d), solicitantul prezintă Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor descrierea soiului, precum şi informaţiile privind testele efectuate şi locul realizării acestora şi analizele prevăzute.
(4) În cazurile indicate la alin.(2), importul seminţelor poate fi efectuat prin transmiterea unei notificări către Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de data importului. Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor este obligată să vizeze gratuit, în termen de 3 zile lucrătoare de la data recepţionării notificării în cauză, un exemplar al acesteia, care serveşte drept dovadă a notificării şi a înregistrării corespunzătoare a lotului de seminţe pentru alte autorităţi publice.
(5) În cazul în care, în termen de 10 zile de la data recepţionării notificării, Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor constată că datele indicate în notificare sau în documentele anexate la aceasta sunt eronate şi/sau că lotul de seminţe notificat nu corespunde criteriilor stabilite, aceasta notifică autorităţile vamale şi postul de inspecţie la frontieră respectiv despre nulitatea notificării şi imposibilitatea introducerii în ţară a lotului notificat.
(6) Importul seminţelor, în cazurile indicate la alin.(1) şi (2), se efectuează în baza următoarelor acte:
a) contractul de livrare la import/contractul de multiplicare sau alt document similar, din care să rezulte următoarele informaţii: specia, soiul/hibridul, categoria biologică, cantitatea totală a seminţelor, respectarea normelor tehnice de calitate şi dacă seminţele sunt modificate genetic sau certificate ecologic;
b) certificatul fitosanitar, eliberat de autoritatea fitosanitară competentă a statului exportator. La intrarea în ţară, importatorul primeşte paşaportul fitosanitar, care este eliberat la frontieră de către inspectorii posturilor de control sanitar-veterinar şi fitosanitar ale Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor;
c) acordul titularului brevetului pentru soiul de plantă, dacă soiul se regăseşte sub regimul de protecţie intelectuală, în cazul importului în scop de multiplicare;
d) certificatul de înregistrare pentru producerea şi/sau prelucrarea, şi/sau comercializarea seminţelor şi a materialului săditor, după caz;
e) documentele de identitate/varietate a soiurilor/hibrizilor prevăzute de OECD şi documentele de calitate prevăzute de ISTA sau alte documente ce confirmă calitatea şi provenienţa seminţelor pentru ţările care nu sunt membre ale OECD şi ale ISTA, eliberate de autoritatea competentă. Importul materialului semincer, conform prevederilor alin.(2) lit.e), se efectuează în baza documentului ce confirmă calitatea şi provenienţa seminţelor, eliberat de autoritatea competentă a statului exportator.
(7) După importul seminţelor în baza notificării, la solicitare, sunt prelevate probe şi se efectuează controlul loturilor de seminţe. În baza testelor de laborator, la solicitarea agentului economic, se eliberează contra plată certificatul de calitate a seminţelor sau buletinul de analiză a seminţelor.
[Art.11 în redacţia Legii nr.289 din 13.12.2024, în vigoare 03.02.2025]
[Art.11 modificat prin Legea nr.159 din 27.06.2024, în vigoare 16.08.2024]
[Art.11 modificat prin Legea nr.60 din 03.05.2018, în vigoare 01.12.2018]
[Art.11 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 12. Exportul şi reexportul seminţelor
(1) Exportul şi reexportul seminţelor sunt admise doar după certificarea loturilor de seminţe, cu excepţia loturilor mici de seminţe (de până la 1 kg pentru fiecare soi) destinate cercetărilor ştiinţifice efectuate de către instituţiile ştiinţifice de profil.
(2) Agenţii economici efectuează exportul seminţelor în baza următoarelor documente:
a) certificatul fitosanitar de model internaţional pentru seminţe la export, eliberat de Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor;
b) certificatul de calitate a seminţelor prevăzut de ISTA (blanchetă de culoare oranj), eliberat de un laborator acreditat, doar în cazul în care este solicitat de ţara importatoare sau de agentul economic importator;
c) contractul de export cu specificarea fiecărui lot de seminţe;
d) certificatul de varietate prevăzut de OECD, la solicitare.
(3) Exportul materialului de înmulţire şi al celui săditor se efectuează în baza certificatului de valoare biologică şi a certificatului de calitate la exportul materialului de înmulţire şi al celui săditor, în cazul în care acesta din urmă este solicitat de ţara importatoare sau de importator.
(4) Se interzice solicitarea altor documente permisive în cazul în care seminţele sînt însoţite de certificatul fitosanitar şi de cel de calitate.
(5) Exportul seminţelor modificate genetic este permis numai după autorizarea exportului în conformitate cu Legea nr.152/2022 cu privire la reglementarea şi controlul organismelor modificate genetic.
[Art.12 modificat prin Legea nr.289 din 13.12.2024, în vigoare 03.02.2025]
[Art.12 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Capitolul V
ÎNREGISTRAREA AGENŢILOR ECONOMICI
Articolul 13. Condiţiile de înregistrare a agenţilor economici
(1) Producerea şi/sau prelucrarea, şi/sau comercializarea seminţelor se realizează de către agenţii economici înregistraţi de Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor în Registru, cu condiţia respectării următoarelor cerinţe:
1) pentru producerea seminţelor:
a) să dispună, cu drept de posesie şi/sau de folosinţă, de terenuri agricole, inclusiv să asigure respectarea distanţelor de izolare:
– pentru culturile de cîmp – cel puţin 10 ha;
– pentru culturile legumicole, bostănoase şi de cartof în sol deschis – cel puţin 10 ha, iar pentru producerea formelor parentale în spaţii protejate – cel puţin 180 mІ;
– pentru răsadurile de culturi legumicole în spaţii protejate – cel puţin 70 m2;
b) să dispună, cu drept de posesie şi/sau de folosinţă, de terenuri agricole cu suprafaţa de peste 0,5 ha pentru înfiinţarea pepinierelor (înfiinţarea se admite numai în baza proiectelor elaborate de instituţiile specializate sau proiectanţii specializaţi);
c) să dispună de bază biologică pentru multiplicare (seminţe, sîmburi, ramuri altoi, portaltoi, arbuşti fructiferi etc.) sau de contract privind producerea seminţelor încheiat cu amelioratorul sau cu menţinătorul;
d) să dispună, cu drept de posesie şi/sau de folosinţă, de spaţii de depozitare şi de prelucrare dotate cu utilaj şi echipament pentru menţinerea calităţii seminţelor;
e) să respecte asolamentele şi normele privind producerea, condiţionarea, prelucrarea, păstrarea şi comercializarea seminţelor;
f) să dispună, după caz, de laborator pentru producere prin micropropagare;
g) să dispună de personal calificat în domeniul agronomiei.
2) pentru prelucrarea seminţelor, să dispună, cu drept de posesie şi/sau de folosinţă, de:
a) spaţii de depozitare, păstrare şi condiţionare;
b) utilaje de condiţionare, uscare, tratare, ambalare, cîntărire şi etichetare;
c) mijloace de transport, după caz;
3) pentru comercializarea seminţelor:
a) să dispună, cu drept de posesie şi/sau de folosinţă, de spaţii de depozitare şi de comercializare dotate cu utilaje şi echipament pentru menţinerea calităţii seminţelor;
b) să respecte normele privind calitatea seminţelor.
(2) Pentru a obţine înscrierea în Registru, agenţii economici depun la Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor următoarele documente:
a) cererea privind înregistrarea, cu indicarea activităţii respective (producerea şi/sau prelucrarea, şi/sau comercializarea seminţelor);
b) copia de pe actul de înregistrare a întreprinderii;
c) copia de pe titlul de proprietate sau de pe contractul de locaţiune a imobilului unde se va desfăşura activitatea înregistrată;
d) copia de pe documentul ce confirmă deţinerea, în proprietate sau în folosinţă, a terenului agricol (pentru producere);
e) declaraţia pe propria răspundere privind multiplicarea seminţelor sau contractul de producere a seminţelor, încheiat cu amelioratorul sau cu menţinătorul.
[Art.13 modificat prin Legea nr.289 din 13.12.2024, în vigoare 03.02.2025]
[Art.13 modificat prin Legea nr.159 din 27.06.2024, în vigoare 16.08.2024]
Articolul 14. Procedura de înregistrare a agenţilor economici
(1) Cererea tipizată privind înregistrarea, prezentată în anexa nr.2 la prezenta lege, se pune la dispoziţia solicitanţilor de Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor.
(2) Solicitantul prezintă Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor cererea completată, anexând documentele prevăzute la art.13 alin.(2). Subdiviziunea teritorială verifică autenticitatea documentaţiei prezentate, iar în cazul în care nu au fost prezentate toate documentele indicate, setul de documente este returnat pentru completare cu documentele corespunzătoare.
(3) Subdiviziunea teritorială în a cărei rază de activitate se află agentul economic, în termen de 5 zile lucrătoare de la depunerea cererii, în urma vizitei la faţa locului, întocmeşte un proces-verbal în care propune, după caz, înregistrarea sau refuză înregistrarea agentului economic.
(4) Refuzul de înregistrare va fi motivat, indicîndu-se în procesul-verbal condiţiile de înregistrare referitoare la domeniul de activitate solicitat pe care agentul economic nu le îndeplineşte.
(5) În cazul în care sînt întrunite toate condiţiile stabilite pentru înregistrare, în termen de 10 zile lucrătoare de la depunerea cererii, Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor eliberează solicitantului certificatul de înregistrare, conform modelului din anexa nr.3.
(6) În cazul în care solicitantul nu întruneşte condiţiile prevăzute la art.13, Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor refuză înregistrarea, iar solicitantul are dreptul să depună o nouă cerere atunci cînd consideră că întruneşte condiţiile necesare.
(7) Certificatul de înregistrare se eliberează de Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor pentru o perioadă de 5 ani.
(8) Certificatul de înregistrare va avea număr de ordine, ce devine şi număr de cod unic înscris pe certificatul eliberat agentului economic pentru activitatea desfăşurată.
(9) În cazul în care agentul economic a pierdut certificatul de înregistrare, Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor eliberează duplicatul acestuia. Pentru eliberarea duplicatului certificatului de înregistrare solicitantul depune cererea de eliberare a duplicatului şi copia de pe avizul publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova privind pierderea certificatului de înregistrare.
(10) Duplicatul certificatului de înregistrare se eliberează solicitantului în termen de 7 zile lucrătoare din ziua depunerii cererii privind eliberarea acestuia, fără a sista activitatea agentului economic înregistrat.
(11) Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor asigură arhivarea documentaţiei în al cărei temei a fost eliberat certificatul de înregistrare sau a fost sistată înregistrarea.
(12) Certificatele de înregistrare se eliberează agenţilor economici gratis, iar cheltuielile de editare sînt suportate de Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor.
(13) Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor revizuieşte lista agenţilor economici înscrişi în Registru, o publică pe pagina sa web oficială şi o remite anual Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare.
[Art.14 modificat prin Legea nr.289 din 13.12.2024, în vigoare 03.02.2025]
Articolul 15. Modul de ţinere a Registrului
(1) Registrul, conform modelului din anexa nr.4, este ţinut de Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor în formă electronică.
(2) Ţinerea Registrului se efectuează în corespundere cu Legea nr.71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre.
(3) Registrul se completează în limba română.
[Alin.(4)-(6) art.15 abrogate prin Legea nr.289 din 13.12.2024, în vigoare 03.02.2025]
[Art.15 modificat prin Legea nr.289 din 13.12.2024, în vigoare 03.02.2025]
Articolul 16. Modul de introducere a modificărilor în Registru
(1) Agentul economic este obligat ca, în termen de 7 zile lucrătoare de la data modificării datelor înscrise anterior în Registru, să depună la Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor cererea de introducere a modificărilor în Registru şi documentele ce confirmă modificarea datelor.
[Alin.(2) art.16 abrogat prin Legea nr.289 din 13.12.2024, în vigoare 03.02.2025]
(3) Modificările datelor intră în vigoare la data consemnării lor în Registru.
(4) Introducerea modificărilor consemnate în Registru nu atrage modificarea numărului de înregistrare a agentului economic. Introducerea modificărilor în Registru se efectuează la dispoziţia conducătorului Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor, cu eliberarea concomitentă a acesteia agentului economic.
(5) Persoana împuternicită a Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor este obligată să informeze, în termen de 3 zile calendaristice de la data consemnării modificărilor în Registru, subdiviziunea teritorială corespunzătoare şi agentul economic despre introducerea modificărilor, indicînd:
a) numărul de înregistrare a agentului economic;
b) datele care au fost modificate;
c) data consemnării modificărilor.
[Art.16 modificat prin Legea nr.289 din 13.12.2024, în vigoare 03.02.2025]
Articolul 17. Sistarea înregistrării
(1) În cazul în care agentul economic înregistrat nu întruneşte condiţiile privind activitatea indicată în certificatul de înregistrare, Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor sistează înregistrarea acestuia.
(2) Sistarea înregistrării agentului economic se efectuează în conformitate cu prezenta lege, în baza procesului-verbal întocmit de inspector.
(3) Sistarea înregistrării agentului economic va fi precedată, după caz, de transmiterea unui avertisment în formă scrisă agentului economic, în care se vor indica condiţiile de înregistrare pe care acesta nu le întruneşte. Pentru înlăturarea neconformităţilor, agentului economic înregistrat i se acordă un termen de 20 de zile calendaristice din momentul de transmitere a avertismentului, iar în cazul neînlăturării acestora, înregistrarea se sistează.
(4) Sistarea înregistrării agentului economic se efectuează cu adresarea ulterioară în instanţa de judecată din partea Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor, conform art.17 din Legea nr.235-XVI din 20 iulie 2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător.
(5) Temeiuri pentru sistarea înregistrării agentului economic înregistrat pentru producerea seminţelor sînt:
a) reducerea suprafeţelor de terenuri agricole, stabilite de prezenta lege;
b) lipsa bazei biologice destinate multiplicării (seminţe, sîmburi, ramuri altoi, portaltoi vegetativi, arbuşti fructiferi);
c) încălcarea cerinţelor de producere a seminţelor;
d) lipsa documentelor necesare referitoare la sectoarele semincere (pepiniere), la provenienţa materialului semincer, precum şi nerespectarea procedurii de completare şi de ţinere a acestora.
(6) Temeiuri pentru sistarea înregistrării agentului economic înregistrat pentru prelucrarea seminţelor sînt:
a) lipsa spaţiilor de depozitare şi de condiţionare;
b) lipsa utilajelor de condiţionare, uscare, tratare şi a echipamentelor necesare în activitatea de prelucrare;
c) lipsa documentelor ce confirmă procedura de prelucrare a materialului semincer.
(7) Temeiuri pentru sistarea înregistrării agentului economic înregistrat pentru comercializarea seminţelor sînt:
a) introducerea în circuitul comercial a seminţelor fără certificat de calitate;
b) lipsa spaţiilor de depozitare şi de comercializare.
(8) După înlăturarea neconformităţilor ce au stat la baza sistării înregistrării, agentul economic poate cere anularea sistării.
Articolul 18. Răspunderea pentru nerespectarea prevederilor prezentei legi
În cazul încălcării prevederilor prezentei legi, agenţii economici şi persoanele cu funcţii de răspundere poartă răspundere în conformitate cu prevederile Codului contravenţional.
Capitolul VI
CONTROLUL DE STAT ASUPRA CALITĂŢII SEMINŢELOR
Articolul 19. Controlul semincer şi certificarea seminţelor
(1) Controlul semincer, certificarea şi supravegherea agenţilor economici înregistraţi se efectuează de către Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(2) Determinarea calităţii seminţelor se efectuează la solicitarea agentului economic, prezentându-se următoarele acte:
a) procesul-verbal de prelevare a probei, însoţit de proba de laborator prelevată de inspectorul de stat;
b) documentul de inspecţie în câmp/actul de înregistrare a semănăturilor de soi;
c) certificatul de calitate a seminţelor eliberat anterior, după caz;
d) documentele ce confirmă provenienţa seminţelor importate, după caz.
(3) Sunt supuse controlului semincer şi certificării în condiţiile prezentei legi următoarele categorii de seminţe:
a) seminţe prebază;
b) seminţe bază;
c) seminţe certificate;
d) CAC (Conformitas Agraria Communitatis);
e) seminţe comerciale de plante oleaginoase şi furajere.
(4) Seminţele sunt supuse certificării, iar la solicitarea agenţilor economici pot fi eliberate următoarele documente ce confirmă calitatea:
1) pentru materialul semincer:
a) certificatul de calitate a seminţelor;
b) buletinul de analiză a seminţelor;
c) certificatul de varietate prevăzut de OECD;
d) certificatul de calitate a seminţelor prevăzut de ISTA.
Certificatul de calitate a seminţelor, indicat la lit.a), şi certificatul de calitate a seminţelor prevăzut de ISTA se eliberează în baza testelor de laborator efectuate pentru analiza deplină (germinaţie, puritate fizică, alte seminţe, umiditate, masa a 1000 de seminţe). Buletinul de analiză a seminţelor este eliberat în baza testelor de laborator pentru unul sau mai mulţi indici de calitate.
Termenul de eliberare a documentelor prevăzute la lit.a), b) şi d) este de 7–21 de zile lucrătoare, în funcţie de specia testată şi indicii de calitate solicitaţi.
Termenul de eliberare a certificatului prevăzut la lit.c) este de 2 zile lucrătoare. Certificatul respectiv se eliberează de către Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor, în baza documentului de inspecţie în câmp, a certificatului de calitate a seminţelor prevăzut de ISTA, a declaraţiei privind etichetarea materialului semincer şi, după caz, a certificatului de determinare a gradului de hibridare/a purităţii biologice;
2) pentru materialul săditor:
a) certificatul de valoare biologică;
b) certificatul pentru materialul de înmulţire şi cel săditor importat;
c) certificatul de calitate a răsadurilor.
Certificatele se eliberează, la solicitare, de către subdiviziunile teritoriale ale Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor.
(5) Termenul de valabilitate şi modul de eliberare, retragere şi/sau suspendare a documentelor ce confirmă calitatea, prevăzute la alin.(4), se stabilesc în procedurile elaborate şi aprobate de către Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor.
[Art.19 în redacţia Legii nr.289 din 13.12.2024, în vigoare 03.02.2025]
[Art.19 modificat prin Legea nr.185 din 21.09.2017, în vigoare 27.10.2017]
Articolul 20. Împuternicirile inspectorului pentru control semincer
(1) Controlul sectoarelor semincere şi ol pepinierelor (inspecţia în câmp) se efectuează în baza ghidurilor de inspecţie în câmp a sectoarelor semincere, în conformitate cu schemele semincere ale OECD, precum şi cu actele normative. Inspecţia în câmp se efectuează de către inspectorii de stat ai Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor, nominalizaţi anual prin ordinul directorului Agenţiei, şi, după caz, de către menţinători, reprezentanţi ai instituţiilor ştiinţifice de profil şi specialişti în domeniu, atestaţi de către Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor sau sub controlul oficial al acesteia.
(2) Inspectorul, în limitele competenţei sale, este împuternicit:
a) să efectueze controlul sectoarelor semincere (pepinierelor), seminţelor, să declaseze şi să rebuteze sectoarele semincere şi de producere a materialului săditor în caz de încălcare a tehnologiei de producere a seminţelor şi a materialului săditor;
b) să aibă acces liber pe sectoarele semincere (pepiniere), în depozitele de păstrare a seminţelor, în unităţile de comercializare a acestora, la liniile tehnologice de prelucrare, ambalare şi etichetare;
c) să solicite agenţilor economici înregistraţi pentru producerea şi/sau prelucrarea, şi/sau comercializarea seminţelor informaţiile şi documentele respective despre sectoarele semincere (pepinierele), precum şi despre cantitatea, calitatea seminţelor, pentru a asigura trasabilitatea acestora.
(3) Controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător va fi exercitat de către inspector, în conformitate cu prevederile Legii nr.235-XVI din 20 iulie 2006 cu privire la principiile de bază de reglementare a activităţii de întreprinzător şi ale Legii nr.131 din 8 iunie 2012 privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător.
[Art.20 modificat prin Legea nr.289 din 13.12.2024, în vigoare 03.02.2025]
Capitolul VI1
ECHIVALENŢA CONTROALELOR SELECŢIILOR CONSERVATIVE
REALIZATE PE TERITORIUL REPUBLICII MOLDOVA
[Capitolul VI1 (art.201) introdus prin Legea nr.159 din 27.06.2024, în vigoare 16.08.2024]
Articolul 201. Echivalenţa inspecţiilor în câmp în statele terţe
(1) Inspecţiile în câmp la culturile producătoare de seminţe efectuate în alte state, cu excepţia seminţelor din generaţii anterioare seminţelor de bază, sunt considerate echivalente cu inspecţiile în câmp efectuate în conformitate cu actele normative naţionale cu condiţia ca acestea:
a) să fie efectuate în mod oficial de către autorităţile din alte state sau sub controlul oficial al acestor autorităţi;
b) să îndeplinească cerinţele pentru inspecţiile în câmp efectuate în alte state, stabilite în actele normative naţionale.
(2) Se prezumă că statele ale căror inspecţii în câmp au fost considerate echivalente inspecţiilor în câmp din Uniunea Europeană respectă cerinţele stabilite în actele normative naţionale.
[Art.201 introdus prin Legea nr.159 din 27.06.2024, în vigoare 16.08.2024]
Capitolul VII
DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII
Articolul 21. Intrarea în vigoare
(1) Prezenta lege intră în vigoare la 6 luni de la data publicării.
(2) Guvernul, în termen de 6 luni:
a) va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;
b) va asigura revizuirea şi anularea de către ministere şi de către alte autorităţi administrative centrale a actelor normative ce contravin prezentei legi;
c) va prezenta Parlamentului propuneri privind aducerea legislaţiei în vigoare în concordanţă cu prezenta lege.
(3) Licenţele de activitate eliberate pînă la data intrării în vigoare a prezentei legi rămîn valabile pînă la expirarea termenului de valabilitate.
Articolul 22. Abrogarea unor acte legislative
La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă:
Legea nr.659-XIV din 29 octombrie 1999 despre seminţe (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.1-4, art.6);
art.II din Legea nr.1333-XIV din 27 octombrie 2000 pentru modificarea Legii nucului şi Legii despre seminţe (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.149-151, art.1110);
art.XXII din Legea nr.333-XV din 24 iulie 2003 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.200-203, art.773);
Legea nr.297-XVI din 17 noiembrie 2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr.659-XIV din 29 octombrie 1999 despre seminţe (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.172-175, art.841);
art.XXXII din Legea nr.280-XVI din 14 decembrie 2007 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.94-96, art.349);
art.VII din Legea nr.187-XVI din 10 iulie 2008 pentru modificarea unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.138-139, art.567);
art.VII din Legea nr.226-XVI din 30 octombrie 2008 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.204-205, art.750);
art.V din Legea nr.9-XVI din 3 februarie 2009 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.55-56, art.157);
art.XXII din Legea nr.131-XVIII din 23 decembrie 2009 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.23-24, art.35);
art.II din Legea nr.85 din 13 aprilie 2012 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.120-125, art.392).
VICEPREŞEDINTELE PARLAMENTULUI | Liliana PALIHOVICI
|
Chişinău, 5 aprilie 2013. | |
Nr.68. |
(Model)
Registrul de intrări şi ieşiri ale seminţelor
Agentul economic __________________________________________________________________ Adresa ___________________________________________________________________________ Nr. de tel./fax _____________, nr. de tel. mobil _____________, e-mail ______________________ Genul de activitate prestat ___________________________________________________________ _________________________________________________________________________________
| |||||||||
Nr. crt. | Specia/ soiul de seminţe (de producţie proprie sau din import) | Categoria biologică a seminţelor | Numele şi adresa agentului economic de la care au fost procurate seminţele | Numărul şi data documen- tului de intrare a seminţelor | Numărul şi data documen- tului ce confirmă calitatea seminţelor | Cantita- tea de seminţe intrată | Denumirea şi adresa agentului economic căruia i s-au livrat seminţele, numărul şi data livrării | Cantita- tea de seminţe livrată | Locul de depozitare a stocului |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
(Model)
Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor
Cerere
privind înregistrarea pentru producerea şi/sau prelucrarea, şi/sau comercializarea seminţelor a _________________ ___________________________________________________________________________________________________ (denumirea agentului economic care solicită înregistrarea) ___________________________________________________________________________________________________ cu sediul în _____________________________, str.________________________ nr.____, cod poştal ___________ | |
(raionul, localitatea) |
|
Nr. de tel./fax ___________________, nr.de tel. mobil ___________________, e-mail ________________________ IDNO şi codul fiscal al întreprinderii _________________________________________________________________ ______________________________________________________________________________________________ la următoarele specii sau grupe de specii ____________________________________________________________ _______________________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________________________
La prezenta cerere se anexează următoarele documente: 1) copia de pe actul de înregistrare a întreprinderii; 2) copia de pe actul de proprietate sau de pe contractul de locaţiune a imobilului unde se va desfăşura activitatea înregistrată; 3) copia de pe documentul ce confirmă deţinerea, cu drept de posesie şi/sau de folosinţă, a terenului agricol (pentru producere); 4) declaraţia pe propria răspundere privind multiplicarea seminţelor sau contractul de producere a seminţelor, încheiat cu amelioratorul sau menţinătorul.
| |
_______________________ (data)
L.Ş. |
_______________________________ (numele, prenumele, semnătura) |
(Model) | |
Seria __________________ |
nr.___________________ |
Certificat de înregistrare pentru producerea şi/sau prelucrarea, şi/sau comercializarea seminţelor
| |
________________________________ (nr. de înregistrare) | ________________________________ (data de înregistrare) |
___________________________________________________________________________________________________
(denumirea completă a agentului economic înregistrat)
Sediul ___________________________________________________________________________________________
(codul poştal, strada, nr. edificiului, satul, oraşul, municipiul)
Raionul ____________________________________
Codul fiscal _________________________________
Genul de activitate pentru care s-a eliberat certificatul ____________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________
Data eliberării ____ __________________ 20___
Valabil pînă la ____ __________________ 20___
Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor
| |
________________________________ (numele, prenumele)
L.Ş. |
________________________________ (semnătura) |
(Model)
Unitatea________________________________________________________
(denumirea instituţiei)
Registrul agenţilor economici înregistraţi pentru producerea şi/sau prelucrarea, şi/sau comercializarea seminţelor
| |||||
Nr. crt. | Data de înregistrare | Denumirea întreprinderii | Seria şi numărul certificatului de înregistrare | Genul de activitate | Data de modificare |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
