H O T Ă R Î R E
cu privire la controlul de stat al calităţii în construcţii
nr. 360 din 25.06.1996
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.49-50/415 din 25.07.1996
* * *
Notă: Pe tot textul hotărârii, precum şi în anexele nr.1 şi nr.3:
textul „Legea Republicii Moldova nr.721-XIII din 2 februarie 1996 privind calitatea în construcţii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu textul „Codul urbanismului şi construcţiilor nr.434/2023”, la forma gramaticală corespunzătoare;
cuvintele „Organul naţional de dirijare în construcţii”, la orice formă
gramaticală, se substituie cu cuvintele „Organul central de specialitate în
domeniul construcţiilor”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv.
nr.726 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025
Notă: În tot textul hotărîrii şi al Regulamentului cuvintele “Departamentul Arhitecturii şi Construcţiilor" se substituie cu cuvintele “Organul naţional de dirijare în construcţii" conform Hot.Guv. nr.895 din 03.08.04, în vigoare 13.08.04
Întru îndeplinirea Codului urbanismului şi construcţiilor nr.434/2023 şi în scopul reducerii gradului de risc în construcţii,prevenirii abaterilor de la normativele în construcţii şi altor fenomene,care pot periclita mediul ambiant, viaţa şi sănătatea oamenilor sau cauza pierderi materiale esenţiale, Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Din data adoptării prezentei hotărîri denumirea Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Calităţii Construcţiilor pe lîngă Organul central de specialitate în domeniul construcţiilor va fi Agenţia pentru Supraveghere Tehnică pe lîngă Organul central de specialitate în domeniul construcţiilor.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.1088 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017]
2. Calitatea construcţiilor de orice destinaţie, indiferent de forma de proprietate şi sursa de finanţare, precum şi lucrările de construcţii, reconstrucţii, modernizare şi reparaţii capitale la construcţiile existente, producerea materialelor şi articolelor pentru construcţii sînt supuse controlului de stat.
Controlul de stat al calităţii în construcţii constituie o componentă a sistemului calităţii, stabilit prin lege, şi se efectuează de către Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică diferenţiat, la fazele de concepere, proiectare, autorizare, executare (inclusiv la toate fazele determinante ale execuţiei), exploatare, postutilizare a construcţiilor şi la producerea materialelor şi articolelor pentru construcţii.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.726 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.861 din 31.07.2006, în vigoare 04.08.2006]
3. Se aprobă:
Regulamentul privind modul de exercitare a controlului de stat al calităţii în construcţii, conform anexei nr.1;
Regulamentul privind exercitarea controlului asupra utilizării investiţiilor publice în construcţii, conform anexei nr.3;
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.1088 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017]
[Pct.3 completat prin Hot.Guv. nr.965 din 20.12.2012, în vigoare 25.12.2012]
[Pct.3 în redacţia Hot.Guv. nr.861 din 31.07.2006, în vigoare 04.08.2006]
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.699 din 18.12.96]
[Pct.31 abrogat prin Hot.Guv. nr.1088 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017]
[Pct.31 introdus prin Hot.Guv. nr.965 din 20.12.2012, în vigoare 25.12.2012]
[Pct.4 abrogat prin Hot.Guv. nr.1088 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017]
[Pct.4 introdus prin Hot.Guv. nr.441 din 11.04.2002]
5. Se modifică şi se completează Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.579 din 17 octombrie 1991 “Cu privire la formarea sistemului unic de stat pentru supravegherea calităţii construcţiilor în Republica Moldova” precum urmează:
a) în punctele 1, 2, 4, 7, 8, 9 şi 11 sintagma “Departamentul de Stat pentru Arhitectură, Urbanistică şi Supravegherea desfăşurării lucrărilor în construcţii” se înlocuieşte prin sintagma “Departamentul Arhitecturii şi Construcţiilor”;
b) în punctele 1, 2, 3, 6, 7 şi 9 cuvintele “Inspectoratul de Stat pentru Supravegherea Calităţii Construcţiilor” se înlocuiesc prin cuvintele “Agenţia pentru Supraveghere Tehnică”;
c) punctul 10 se abrogă.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.1088 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017]
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Andrei SANGHELI |
Chişinău, 25 iunie 1996. | |
Nr.360. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.360 din 25 iunie 1996
Notă: În anexele nr.1 şi nr.3, cuvântul „controlor”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvântul „inspector”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.726 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025
Notă: În tot textul anexelor nr.1 şi nr.3, cuvintele „Agenţia pentru Supraveghere Tehnică”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.391 din 14.06.2023, în vigoare 26.06.2023
Notă: În anexa nr.1, cuvintele „Inspecţia de Stat în Construcţii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Agenţia pentru Supraveghere Tehnică”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.1088 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017
REGULAMENT
privind modul de exercitare a controlului de stat al calităţii în construcţii
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Noţiunile principale utilizate în prezentul Regulament semnifică următoarele:
control – totalitatea acţiunilor de verificare a respectării, de către persoanele supuse controlului, a prevederilor legislaţiei, realizate de un organ abilitat cu funcţii de control sau de un grup de instituţii similare;
control planificat – control efectuat conform planului anual al controalelor, în baza analizei şi evaluării în conformitate cu criteriile de risc;
control inopinat – control care nu este inclus în planul anual al controalelor şi care se efectuează cu scopul verificării respectării cerinţelor stabilite de legislaţie”;
control repetat – control de verificare a executării prescripţiilor de înlăturare a încălcărilor constatate în actele de control precedent;
control prin sondaj – control care are drept scop verificarea respectării unor acte legislative, a măsurilor de îmbunătăţire a calităţii sau a stării calităţii la unele obiecte sau agenţi economici;
control complex – control prevăzut în programele de activitate, avînd drept scop determinarea nivelului calităţii lucrărilor de construcţii, materialelor de construcţii şi stabilităţii numitului nivel. Controalele pot fi efectuate cu participarea altor organe de control specializat;
control la faza determinantă – control al calităţii lucrărilor de construcţii şi al elementelor constructive care au atins faza fizică stabilită de proiect şi care nu pot fi continuate fără acceptul în scris al investitorului, executantului şi al proiectantului;
concepere – evaluări tehnico-economice, sociale, ecologice, urbanistice, efectuate în scopul argumentării necesităţii construcţiei;
postutilizare – reutilare a materialelor şi a construcţiilor în urma demolării construcţiilor.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.726 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.318 din 23.05.2017, în vigoare 26.05.2017]
2. Prezentul Regulament stabileşte factorii, obiectele, modul de organizare, conţinutul şi măsurile aplicate la exercitarea controlului de stat al calităţii în construcţii, respectarea disciplinei în urbanism şi utilizarea investiţiilor publice.
3. Prevederile Regulamentului sînt executorii pentru toţi subiecţii implicaţi în emiterea certificatelor de urbanism şi autorizaţiilor de construire, conceperea şi proiectarea construcţiilor, executarea, utilizarea şi postutilizarea construcţiilor, producerea şi furnizarea materialelor şi articolelor pentru construcţii.
4. Controlul de stat al calităţii în construcţii este exercitat de către Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică, conform prevederilor Legii nr.131/2012 privind controlul de stat şi Codului urbanismului şi construcţiilor nr.434/2023.
Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică este în drept să organizeze controale complexe, cu participarea reprezentanţilor organelor specializate de control de stat, conform Metodologiei controlului de stat asupra activităţii de întreprinzător în baza analizei riscurilor, aferent domeniilor de competenţă ale Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.781/2018.
[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.726 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
5. Controlul de stat al calităţii în construcţii nu exclude şi nu suplineşte controlul interior sau alte forme de control de ramură, nu absolvă subiecţii implicaţi în procesul de construire de obligaţiile şi răspunderile ce le revin prin dispoziţiile legale referitoare la calitatea construcţiilor, produselor sau serviciilor prestate.
6. Controlul de stat al calităţii în construcţii constituie o componenţă a sistemului calităţii în acest domeniu şi are drept scop prevenirea sau limitarea situaţiilor ce pot apărea în construcţii şi care pot pune în primejdie sau afecta viaţa şi sănătatea oamenilor, mediul înconjurător sau pot cauza pierderi materiale unei persoane sau societăţii.
II. OBIECTELE ŞI SUBIECŢII CONTROLULUI DE STAT
AL CALITĂŢII ÎN CONSTRUCŢII
7. Controlul de stat al calităţii în construcţii se efectuează la toate obiectele cu orice destinaţie, indiferent de forma de proprietate şi sursele de finanţare, precum şi la lucrările de construcţii, reconstrucţii, modernizare şi reparaţii capitale la construcţiile existente, producerea materialelor şi articolelor pentru construcţii.
Nu cad sub incidenţa prevederilor prezentului punct construcţiile prevăzute de alineatul (2) al articolului 2 din Codul urbanismului şi construcţiilor nr.434/2023.
8. Controlul de stat al calităţii în construcţii se efectuează la toţi subiecţii implicaţi în procesul de construcţie – investitori, proiectanţi, executanţi, proprietari de construcţii, producători şi furnizori de materiale şi articole pentru construcţii.
În cadrul autorităţilor administraţiei publice locale se verifică corespunderea construcţiilor autorizate cu documentaţia urbanistică aprobată.
9. Controlul de stat al calităţii în construcţii se efectuează în următoarele direcţii (activităţi):
a) urbanism şi amenajarea teritoriului;
b) proiectarea construcţiilor;
c) executarea construcţiilor şi lucrărilor de construcţii/ reparaţii;
d) producerea şi furnizarea materialelor pentru construcţii;
e) exploatarea, utilizarea şi postutilizarea construcţiilor.
III. MODUL DE EXERCITARE A CONTROLULUI DE
STAT AL CALITĂŢII ÎN CONSTRUCŢII
10. Controlul de stat al calităţii în construcţii se efectuează diferenţiat la toate fazele de executare şi utilizare a construcţiilor – concepere, proiectare, autorizare, executare, exploatare, postutilizare, la fazele determinante şi la producerea materialelor şi articolelor pentru construcţii.
11. Controlul de stat se efectuează prin inspecţii curente, tematice şi prin sondaj, conform programelor de control anuale şi trimestriale, elaborate de Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică şi aprobate de Organul central de specialitate în domeniul construcţiilor.
12. La faza de concepere controlul de stat se efectuează prin participarea Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică în activitatea comisiilor locale de selectare şi atribuire a terenurilor pentru construcţii, precum şi prin coordonarea documentaţiei de amplasare a construcţiilor.
13. În cadrul autorităţilor administraţiei publice locale, la agenţii economici cu activităţi în executarea lucrărilor de construcţii şi la întreprinderile de producere a materialelor şi articolelor pentru construcţii controlul de stat al calităţii în construcţii se efectuează o dată în an.
14. La agenţii economici cu un nivel al calităţii lucrărilor de construcţii, materialelor şi articolelor pentru construcţii ce corespunde cerinţelor normelor şi standardelor şi care este stabil, controlul de stat al calităţii se efectuează o dată în trei ani.
15. Controalele planificate se efectuează conform programelor de activitate a Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică.
16. Controalele repetate se efectuează pentru verificarea şi constatarea lichidării neconformităţilor depistate prin controalele precedente.
17. Controalele inopinate se efectuează în scopul confirmării îndeplinirii prescripţiilor Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică privind sistarea lucrărilor sau livrării, utilizării materialelor şi articolelor de calitate proastă sau în caz de apariţie a unor reclamaţii.
18. Despre exercitarea controlului, conform programului de activitate, Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică informează autoritatea administraţiei publice locale, agentul economic sau persoana fizică cu cel puţin 5 zile înainte de control.
19. Controalele se efectuează în prezenţa şi cu participarea reprezentantului părţii controlate.
IV. CONŢINUTUL ŞI DOCUMENTELE AFERENTE
CONTROLULUI CALITĂŢII ÎN CONSTRUCŢII
20. Controlul de stat al calităţii în construcţii prevede:
a) în urbanism şi amenajarea teritoriului – respectarea planurilor urbanistice la amplasarea construcţiilor şi amenajărilor; respectarea planurilor generale ale întreprinderilor şi cartierelor; a zonelor verzi şi protejate; respectarea legislaţiei de către autorităţile administraţiei publice locale la eliberarea certificatelor de urbanism şi autorizaţiilor de construire/ demolare;
b) la conceperea şi proiectarea construcţiilor – respectarea condiţiilor stipulate în certificatul de urbanism; a modului de avizare şi coordonare a documentaţiei de proiect; de verificare şi corectare a documentaţiei de proiect; completivitatea documentaţiei de proiect;
c) la executarea construcţiilor – respectarea planurilor de amplasare (reperare) orizontală şi verticală a construcţiilor şi instalaţiilor aferente; verificarea calităţii materialelor utilizate şi a lucrărilor de construcţii executate; a completării documentaţiei de execuţie a lucrărilor; a funcţionării sistemului intern de dirijare şi asigurare a calităţii lucrărilor de construcţii; în declaraţia de începere a lucrărilor autorizate de construcţie solicitantul (beneficiarul) va notifica termenele de încheiere a fazelor determinante şi de recepţie a construcţiei. Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică, în baza analizei criteriilor de risc, poate efectua controlul calităţii în construcţii la diferite etape menţionate în notificare (solicitare). Rezultatele controlului nu se consemnează în actele de recepţie la fazele determinante şi la recepţia construcţiei;
d) la producerea materialelor şi articolelor pentru construcţii – respectarea regimului tehnologic la producerea materialelor şi articolelor; asigurarea calităţii materiei prime şi a producţiei finite; a funcţionării sistemului intern de dirijare şi asigurare a calităţii; certificarea producţiei;
e) la exploatarea fondului construit – respectarea prescripţiilor tehnice privind exploatarea construcţiilor şi instalaţiilor aferente; verificarea stării tehnice a construcţiilor aflate în exploatare.
[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.318 din 23.05.2017, în vigoare 26.05.2017]
21. Controlul complex se efectuează la agenţii economici cu activităţi în executarea construcţiilor sau producerea materialelor şi articolelor pentru construcţii.
Controlul complex prevede un volum de control de cel puţin 30 la sută din volumul anual al lucrărilor de construcţii executate de agentul economic sau din volumul materialelor şi articolelor produse.
22. Controalele complexe cu drept scop principal verificarea funcţionării sistemului intern de conducere şi asigurare a calităţii lucrărilor de construcţii sau materialelor şi articolelor pentru construcţii sau determinarea nivelului de calitate şi a stabilităţii acestuia.
23. Controlul calităţii în construcţii se finalizează cu întocmirea raportului de control (notei de control), a procesului-verbal de control, în care se oglindesc rezultatele controlului.
La raport (notă), la procesul-verbal de control se anexează lista neconformităţilor, prescripţiile înmînate, procesele-verbale de constatare a contravenţiilor administrative, explicaţiile persoanelor cu funcţii de răspundere etc.
24. Reprezentantul Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică, responsabil de control, aduce la cunoştinţa subiectului controlat rezultatele controlului.
25. Documentele aferente controlului sînt semnate de către reprezentanţii Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică, participanţii la control şi reprezentanţii subiectului controlat.
Subiectul controlat are la dispoziţia sa 5 zile pentru a lua cunoştinţă de rezultatele controlului şi pentru a-şi prezenta obiecţiile.
26. Materialele controlului se examinează de conducerea subiectului controlat cu participarea personalului tehnic şi reprezentantului (conducătorului) grupului de control al Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică.
V. MĂSURILE APLICATE ÎN URMA CONTROALELOR
27. În cazul în care în urma controlului au fost depistate încălcări ale legislaţiei în construcţii, executarea lucrărilor cu abateri de la documentaţia de proiect, sau cerinţele normativelor în vigoare, producerea şi livrarea materialelor şi articolelor pentru construcţii, care nu corespund cerinţelor standardelor, inspectorul, responsabil de control, ia decizia de aplicare a măsurilor de lichidare a neconformităţilor depistate, care pot fi următoarele:
a) înmînarea prescripţiei subiectului controlat cu cerinţe de lichidare a neconformităţilor;
b) sistarea lucrărilor de construcţii executate cu abateri de la documentaţia de proiect sau cerinţele normativelor în vigoare;
c) sistarea producerii, furnizării şi utilizării materialelor şi articolelor pentru construcţii care nu corespund cerinţelor standardelor;
d) adresarea unui demers către comisia de atestare a specialiştilor în domeniul construcţiilor de a suspenda sau anula certificatul de atestare a dirigintelui de şantier şi responsabilului tehnic, care au admis încălcarea legislaţiei şi normelor în construcţii sau a soluţiilor tehnice ale proiectului;
e) întocmirea unui proces-verbal de constatare a contravenţiilor administrative pentru aplicarea sancţiunilor prevăzute de Codul cu privire la contravenţiile administrative.
28. Prescripţiile Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică împreună cu cerinţele şi termenele de lichidare a neconformităţilor depistate se înmînează conducătorului unităţii supuse controlului.
29. Sistarea lucrărilor de construcţii are loc pe un termen necesar pentru lichidarea neconformităţilor.
30. Reluarea lucrărilor se admite doar cu acordul Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică. Acordul de reluare a lucrărilor se face în scris prin înscrierea în Cartea tehnică a construcţiei sau prin scrisoare aparte.
31. Prescripţiile de sistare a lucrărilor de construcţii şi producerii materialelor şi articolelor pentru construcţii se referă numai la lucrările şi materialele concrete executate la un nivel neadecvat al calităţii. Alte genuri de lucrări şi materiale de construcţii, a căror calitate corespunde cerinţelor normative şi standardelor, pot fi executate şi produse.
32. Cu referinţă la faptele de executare a construcţiilor şi lucrărilor de construcţii neautorizate se întocmeşte procesul-verbal de constatare a contravenţiei administrative, prevăzute de art.149 al Codului cu privire la contravenţiile administrative, fără a stabili vreun termen.
VI. DISPOZIŢII FINALE
33. Dispoziţiile şi deciziile Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică sînt executorii pentru toate persoanele juridice şi fizice cu activităţi în domeniul construcţiilor, producerea materialelor şi articolelor pentru construcţii şi pentru autorităţile administraţiei publice locale.
34. Dispoziţiile şi deciziile Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică pot fi reclamate Organului central de specialitate în domeniul construcţiilor sau atacate în instanţa judecătorească.
Înaintarea reclamaţiei nu suspendă îndeplinirea dispoziţiilor şi deciziilor Inspecţiei.
35. Cheltuielile ce ţin de încercarea, verificarea calităţii lucrărilor de construcţii-montaj, a materialelor şi articolelor pentru construcţii, neexecutate conform prevederilor legislaţiei în construcţii şi efectuate la solicitarea organului de control, le suportă executantul acestor lucrări sau producătorul materialelor.
36. Agenţii economici, persoanele fizice şi autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să pună la dispoziţia organelor de control toate documentele şi informaţiile necesare efectuării controlului; să asigure accesul la locul de control şi la obiectele supuse controlului.
[Anexa nr.1 în redacţia Hot.Guv. nr.861 din 31.07.2006, în vigoare 04.08.2006]
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.275 din 16.03.06, în vigoare 31.03.06]
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.986 din 03.09.04, în vigoare 10.09.04]
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.895 din 03.08.04, în vigoare 13.08.04]
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.441 din 11.04.2002]
[Anexa nr.1 modificată prin Hot.Guv. nr.1269 din 20.12.2000]
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.360 din 25 iunie 1996
REGULAMENTUL
Inspecţiei de Stat în Construcţii
[Anexa nr.2 abrogată prin Hot.Guv. nr.1088 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.318 din 23.05.2017, în vigoare 26.05.2017]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.1469 din 30.12.2016, în vigoare 03.03.2017]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.965 din 20.12.2012, în vigoare 25.12.2012]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.451 din 16.06.2011, în vigoare 24.06.2011]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.971 din 11.08.2008, în vigoare 15.08.2008]
[Anexa nr.2 în redacţia Hot.Guv. nr.861 din 31.07.2006, în vigoare 04.08.2006]
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.360 din 25 iunie 1996
Notă: În tot textul anexei nr.3, cuvintele „organizaţia de antrepriză”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „agent economic”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.726 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025
Notă: În anexa nr.3, cuvintele „Inspecţia de Stat în Construcţii”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Agenţia pentru Supraveghere Tehnică”, la forma gramaticală corespunzătoare, conform Hot.Guv. nr.1088 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017
REGULAMENT
privind exercitarea controlului asupra utilizării
investiţiilor publice în construcţii
I. DOMENIUL DE APLICARE
1. Prezentul Regulament stabileşte modul de exercitare de către Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică a controlului asupra utilizării investiţiilor publice în construcţii.
11. În procesul controlului asupra utilizării investiţiilor publice în construcţii, obţinerea documentelor şi a informaţiilor necesare de la agenţi economici subcontractaţi, prin solicitare directă sau prin vizite de control, se efectuează în conformitate cu prevederile Legii nr.131/2012 privind controlul de stat.
[Pct.11 introdus prin Hot.Guv. nr.678 din 02.10.2024, în vigoare 15.11.2024]
2. Controlul asupra utilizării investiţiilor publice are drept scop asigurarea utilizării raţionale a investiţiilor publice, respectării normelor de folosire a materialelor de construcţie, mecanismelor de construcţie, resurselor energetice şi comunale, corectitudinii calculelor costului lucrărilor de construcţii, corespunderii volumelor fizice efective ale lucrărilor cu cele prevăzute în documentaţia de proiect şi execuţie.
3. Controlul volumelor şi valorii lucrărilor executate se efectuează la obiectele de construcţii şi reparaţii capitale, finanţate din contul mijloacelor bugetului de stat, bugetelor de asigurări sociale, bugetelor locale, Fondului rutier, fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă în medicină, fondurilor speciale, creditelor acordate cu garanţia statului, precum şi al mijloacelor instituţiilor şi întreprinderilor de stat şi societăţilor pe acţiuni, în capitalul social al cărora partea preponderentă o constituie cota statului, precum şi în cazul în care obiectivul este un bun proprietate publică dar este reconstruit în cadrul unui parteneriat public-privat sau din investiţii private.
[Pct.3 completat prin Hot.Guv. nr.678 din 02.10.2024, în vigoare 15.11.2024]
4. Controlul volumelor şi valorii lucrărilor se efectuează la obiectele de construcţie nouă, de extindere, reconstrucţie, reînzestrare tehnică, reparaţie capitală, restaurare, de creare a infrastructurii inginereşti şi de transport şi de amenajare complexă a teritoriilor (în continuare – obiectele de construcţie şi reparaţie). Sînt supuse controlului şi mijloacele alocate pentru procurarea utilajului, maşinilor şi inventarului, care nu sînt prevăzute în documentaţia de deviz.
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.726 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
5. Controlul volumelor lucrărilor şi valorii construcţiei în preţuri curente se efectuează în mod obligatoriu între recepţia la terminarea lucrărilor şi recepţia finală, după care va fi posibilă organizarea recepţiei finale a obiectului, conform prevederilor art.192 alin.(11) din Codului urbanismului şi construcţiilor nr.434/2023. În faza de executare a construcţiei (lucrărilor) sau în faza de după încheierea recepţiei, controlul volumelor şi al costului lucrărilor se efectuează doar la solicitarea Organului central de specialitate în domeniul construcţiilor, a Ministerului Finanţelor, a organelor de drept şi a Curţii de Conturi. Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică dă curs doar solicitărilor întemeiate, a căror valoare a investiţiilor publice o depăşeşte pe cea a achiziţiilor de valoare mică, acordând prioritate lucrărilor care rezultă din investiţii publice cu valoare înaltă şi/sau celor de importanţă naţională sau regională.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.726 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
[Pct.5 în redacţia Hot.Guv. nr.678 din 02.10.2024, în vigoare 15.11.2024]
II. FUNCŢIILE DE BAZĂ ALE INSPECTORATULUI NAŢIONAL PENTRU SUPRAVEGHERE
TEHNICĂ LA EXERCITAREA CONTROLULUI VOLUMELOR ŞI VALORII
LUCRĂRILOR DE CONSTRUCŢIE A OBIECTELOR
6. La efectuarea controlului volumelor lucrărilor şi valorii lucrărilor de construcţie a obiectelor, Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică exercită următoarele funcţii de bază:
a) elaborează planurile de control şi le coordonează cu Ministerul Finanţelor referitor la obiectele de construcţii şi reparaţii capitale, prevăzute în Legea bugetului de stat pe anul respectiv;
b) înaintează propuneri privind componenţa comisiilor comune pentru efectuarea controalelor;
c) controlează volumele şi costul lucrărilor de construcţii-montaj;
d) soluţionează problemele apărute pe parcursul exercitării controalelor şi la finalizarea acestora;
e) organizează activitatea comisiei şi reprezentanţilor organizaţiilor implicate în efectuarea controlului;
f) asigură din punct de vedere metodologic şi normativ controlul respectiv.
III. MODUL DE EXERCITARE A CONTROLULUI VOLUMELOR ŞI
VALORII LUCRĂRILOR DE CONSTRUCŢIE A OBIECTELOR
7. Controlul volumelor şi costului lucrărilor de construcţii-montaj se efectuează diferenţiat, în funcţie de forma contractului de antrepriză, încheiat prin negociere sau drept rezultat al licitaţiei. La obiectele finanţate din contul mijloacelor proprii şi celor asimilate ale societăţilor economice, precum şi din contul împrumuturilor bancare, controlul volumelor se execută la solicitare, în baza unei plăţi contractuale.
8. Controlul volumelor şi costului lucrărilor de construcţii-montaj inserează controlul documentar, controlul prin măsurarea instrumentală a lucrărilor executate de facto şi compararea cu datele documentelor de execuţie a lucrărilor, identificarea neconformităţilor depistate privind aplicarea normelor de utilizare a materialelor de construcţie şi a resurselor energetice şi comunale, aplicarea corectă a metodologiei de calcul al costului lucrărilor de construcţii-montaj, abaterilor de la documentaţia de proiect, identificarea cheltuielilor antreprenorului (investitorului) care nu sînt justificate prin calculele respective.
9. Controlul volumelor lucrărilor ascunse se efectuează conform desenelor de execuţie şi actelor de recepţie a lucrărilor ascunse.
10. Controlul volumelor lucrărilor executate în regie proprie se efectuează în mod similar.
11. Despre controlul planificat, Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică informează investitorul şi agentul economic care efectuează construcţia obiectului şi solicită desemnarea reprezentanţilor săi pentru participare la control.
Absenţa nemotivată a reprezentanţilor investitorului şi a agentului economic la executarea controlului nu constituie temei pentru neexecutarea sau amânarea acestuia.
În procesul controlului asupra utilizării investiţiilor publice în construcţii, obţinerea documentelor şi informaţiilor necesare de la agenţii economici subcontractaţi, prin solicitare directă sau prin vizite de control, se efectuează în conformitate cu prevederile Legii nr.131/2012 privind controlul de stat.
[Pct.11 în redacţia Hot.Guv. nr.726 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
12. Pentru efectuarea controlului volumelor lucrărilor şi valorii de construcţie a obiectelor investitorul prezintă în mod obligatoriu:
a) datele principale ale obiectului de construcţie sau reparaţie: denumirea, amplasarea obiectului (construcţiei), denumirea investitorului şi agenţilor economic implicate în efectuarea lucrărilor, adresa juridică şi codul fiscal, telefoanele de contact;
b) documentaţia de proiect şi deviz, verificată şi aprobată în modul stabilit;
c) deciziile privind rezultatele licitaţiei şi contractul de antrepriză a lucrărilor şi acordurile adiţionale, care au fost încheiate drept rezultat al licitaţiei, examinării ofertelor de preţuri sau achiziţiei dintr-o singură sursă;
d) indicatorii de valoare a obiectului (construcţiei) – valoarea totală de deviz, valoarea lucrărilor de construcţii-montaj, valoarea lucrărilor de antrepriză, condiţiile de finanţare a obiectului (lucrărilor);
e) procesele-verbale de predare-recepţie a lucrărilor executate şi registrul de evidenţă a lucrărilor executate şi cartea tehnică – Capitolul B, documentaţia tehnică privind execuţia;
f) procesele-verbale pentru lucrările ascunse.
Lista documentelor şi datelor indicate mai sus poate fi completată, reieşind din specificul obiectului de construcţie sau reparaţie.
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.726 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
Controlul documentar
13. Controlul documentar la obiectul (lucrările) de construcţie, pentru care contractul de antrepriză a lucrărilor a fost încheiat drept rezultat al licitaţiei, prevede:
a) existenţa contractului de antrepriză şi acordurilor adiţionale;
b) existenţa documentaţiei de deviz a beneficiarului şi a ofertei de preţuri a antreprenorului, aprobate în modul stabilit;
c) respectarea legislaţiei la stabilirea valorii obiectului (lucrărilor), existenţa deciziei grupului de lucru privind rezultatele licitaţiei pentru contractul de antrepriză;
d) corespunderea volumelor şi valorilor lucrărilor achitate sau prezentate spre achitare cu datele documentaţiei de proiect-deviz sau cu lista volumelor lucrărilor, coordonate cu investitorul, la obiectele la care nu a fost întocmită documentaţia de deviz;
e) corespunderea valorii lucrărilor executate cu valoarea specificată în contractul de antrepriză;
f) corectitudinea completării lunare a registrului de evidenţă a lucrărilor executate;
g) existenţa documentaţiei de evidenţa primară şi contabilă a resurselor consumate.
14. Suplimentar la cele menţionate la pct.12 al prezentului Regulament, controlul documentar la obiectele (lucrările), ale căror contracte de antrepriză a fost încheiat prin negociere, prevede:
a) corectitudinea determinării valorii de deviz a construcţiei şi respectarea cerinţelor actelor normative cu privire la formarea preţurilor în construcţie;
b) corectitudinea completării lunare a registrului de evidenţă a lucrărilor executate;
c) confirmarea articolelor şi cheltuielilor care formează valoarea lucrărilor executate cu actele normative şi datele documentelor primare şi evidenţei contabile;
d) corectitudinea determinării mijloacelor pentru organizarea construcţiei, menţinerea serviciului investitorului, executarea lucrărilor de proiectare-cercetare şi alte cheltuieli.
15. La această etapă se testează exagerările valorii lucrărilor executate, care au avut loc la:
a) determinarea sau aplicarea incorectă a preţurilor de deviz şi a preţurilor unitare, a cotelor cheltuielilor de regie, a beneficiului de deviz şi a altor cheltuieli;
b) erorile aritmetice admise în calcule;
c) executarea lucrărilor şi a cheltuielilor neprevăzute în documentaţia de proiect şi deviz;
d) eliminarea defectelor lucrărilor executate.
16. Corectitudinea achitării lucrărilor executate se confirmă prin controlul:
a) corespunderii volumelor lucrărilor executate cu desenele şi specificaţiile de lucru;
b) corespunderii listei lucrărilor şi volumelor, coordonate cu investitorul, la obiectele la care nu a fost întocmită documentaţia de deviz;
c) existenţei şi corectitudinii întocmirii catalogului de preţuri unitare pentru fiecare obiect (în cazul aplicării preţurilor unitare);
d) corectitudinii aplicării unităţilor de măsurare, normelor de deviz al resurselor, preţurilor de devru resurse şi servicii. Concomitent se verifică existenţa şi corectitudinea întocmirii calculaţiilor preţurilor de deviz la resursele materiale, calculaţiilor cheltuielilor de transport şi de exploatare a maşinilor de construcţie, determinarea valorii unui om-oră de manoperă a muncitorilor-constructori;
e) corectitudinii trecerii la cheltuieli a materialelor şi articolelor, corespunderii indicatorilor de forma M 29 cu datele evidenţei primare a materialelor achiziţionate.
17. Indiferent de modul de încheiere a contractului, la prima etapă se verifică autenticitatea şi justificarea volumelor lucrărilor executate, achitate sau prezentate pentru plată, şi datelor actelor primare şi de evidenţă contabilă, care justifică cheltuielile reale ale antreprenorului (investitorului).
18. Se identifică toate încălcările admise în actele de recepţie a lucrărilor executate şi alte acte de determinare a valorii de deviz a construcţiei prin metoda de resurse. Totodată, toate cheltuielile antreprenorului (investitorului), care nu sînt justificate prin calcule respective (bazate pe datele evidenţei primare şi contabile) se califică ca fiind exagerări ale valorilor lucrărilor. Exagerările depistate se indică în procesul-verbal de control şi se prezintă spre reţinere (excludere), cu aplicarea sancţiunilor economice respective.
181. În cazul lucrărilor executate din fonduri externe, obţinute în baza unor acorduri de finanţare/grant, aprobate în conformitate cu prevederile Legii nr.419/2006 cu privire la datoria sectorului public, garanţiile de stat şi recreditarea de stat sau cu prevederile Legii nr.595/1999 privind tratatele internaţionale ale Republicii Moldova, modul de exercitare a controlului volumelor şi valorii lucrărilor de construcţie a obiectelor va fi realizat în baza cerinţelor documentaţiei de licitaţie şi a altor documente care au stat la baza prevederilor contractuale.
[Pct.181 introdus prin Hot.Guv. nr.726 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
182. Pentru contractele deja finalizate, pentru care nu a fost încheiată procedura de control, se vor aplica prevederile punctului 181.
[Pct.182 introdus prin Hot.Guv. nr.726 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
Controlul lucrărilor executate la obiectul de construcţie
19. La etapa controlului lucrărilor executate la obiectul de construcţie, în funcţie de metoda de încheiere a contractului, controlul volumelor şi valorii lucrărilor de construcţie şi reparaţie executate se efectuează prin măsurarea instrumentală efectivă şi prin compararea cu datele de evidenţă a lucrărilor executate de antreprenor, cu cartea tehnică şi cu datele indicate în documentaţia de proiect.
[Pct.19 în redacţia Hot.Guv. nr.726 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
20. Corectitudinea achitării lucrărilor executate sau prezentate spre achitare, a căror măsurare este imposibilă, se confirmă prin controlul corespunderii volumelor lucrărilor executate cu desenele de execuţie şi cu specificaţiile din proiect.
21. Controlul volumelor lucrărilor ascunse (fundaţiile, construcţia pardoselilor, drumurile auto, conducte etc.) se efectuează conform proceselor-verbale de recepţie a lucrărilor ascunse. În cazul lipsei la obiect a acestor acte, volumele lucrărilor executate se calculează conform desenelor de execuţie, iar dacă este necesar (controlul adîncimii fundaţiei, numărul de straturi ale materialului de izolaţie a învelitorilor, grosimea stratului-talpă sub pardoseli etc.), inspectorii au dreptul să solicite de la executant deschiderea lucrărilor.
22. În perioada de iarnă controlul volumelor lucrărilor de construcţie a drumurilor auto şi amenajărilor acoperite cu zăpadă nu se efectuează.
IV. EXAGERĂRI ALE COSTULUI ŞI VOLUMELOR LUCRĂRILOR
23. Se consideră exagerare a costului şi volumelor lucrărilor de construcţii-montaj:
a) lucrările executate la alte obiecte din contul obiectului controlat;
b) supraconsumul materialelor de construcţie, resurselor energetice şi altor resurse în comparaţie cu normele de consum şi desenele de execuţie;
c) materialele şi articolele furnizate la obiectul de construcţie, care nu au fost utilizate;
d) lucrările complexe la care nu au fost executate toate operaţiile, pentru care este stabilit preţul unitar;
e) lucrările neexecutate, prevăzute de proiect, incluse în costul obiectului prezentat spre recepţie;
f) diferenţa între costul materialelor, prevăzute de deviz, şi celor utilizate, dacă costul ultimelor este mai mare;
g) lucrările de instalare a utilajului, reglare şi ajustare, dacă lipsesc probele de montare şi încercare (în gol sau sub sarcină, după caz);
h) lucrările executate la un nivel scăzut al calităţii, cu rebut sau cu abateri de la soluţiile de proiect;
i) diferenţa între cheltuielile de înzestrare a obiectelor de construcţie cu lucrări decorativ-artistice şi mobilă costisitoare şi cele prevăzute în devizul de cheltuieli;
j) lucrări executate din produse pentru construcţii fără acte ce demonstrează conformitatea acestora;
k) lucrări de demolare sau de îndepărtare a materialelor care nu sunt specificate în devizul de cheltuieli;
l) diferenţa dintre costul utilajelor şi echipamentelor prevăzute în deviz şi al celor utilizate, dacă costul ultimelor este mai mare.
[Pct.23 completat prin Hot.Guv. nr.726 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
V. ÎNTOCMIREA ŞI APROBAREA DOCUMENTELOR DE CONTROL
24. Controlul utilizării investiţiilor publice se finalizează cu întocmirea procesului-verbal de control şi borderoului de recalculare a costului lucrărilor executate potrivit formularelor, aprobate de Organul central de specialitate în domeniul construcţiilor.
25. Documentele de control se întocmesc în 3 exemplare (pentru organul de control, investitor şi antreprenor), iar la obiectele al căror construcţie se efectuează prin metoda de regie proprie – în 2 exemplare.
La fixarea exagerărilor volumelor şi valorii lucrărilor executate numărul de exemplare se majorează cu două (cîte unul pentru organele competente şi Serviciul Fiscal de Stat).
[Pct.25 modificat prin Hot.Guv. nr.522 din 06.07.2017, în vigoare 14.07.2017]
26. În procesul-verbal de control se menţionează perioada executării lucrărilor, sumele investiţiilor verificate, costul real al lucrărilor executate şi suma exagerărilor depistate.
În borderoul de recalculare, anexat la procesul-verbal de control, se includ neconformităţile depistate în urma verificării volumelor de lucrări şi recalculării lucrărilor din procesele-verbale de recepţie. Valoarea utilajului şi a inventarului se calculează conform datelor investitorului (actele de plată), iar cantitatea şi componenţa lui – conform documentaţiei de proiect şi deviz.
261. În procesul-verbal de control se includ în mod obligatoriu şi constatările aspectelor privind calitatea şi legalitatea lucrărilor supuse controlului: actele permisive, documentaţia de proiect, calitatea şi conformitatea produselor pentru construcţii, corespunderea lucrărilor executate cu documentaţia de proiect, inclusiv selectarea corectă, conform soluţiilor de proiect, a utilajelor şi echipamentelor.
[Pct.261 introdus prin Hot.Guv. nr.726 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
27. Procesul-verbal de control cu borderoul de recalculare a costului lucrărilor executate este semnat de către inspectorul Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică (membrii comisiei) care a efectuat controlul, reprezentanţii antreprenorului şi investitorului. Borderourile generale ale lucrărilor achitate (prezentate pentru achitare) sînt semnate pînă la începerea controlului de verificare.
[Pct.27 modificat prin Hot.Guv. nr.1088 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017]
28. Dacă reprezentantul antreprenorului şi/sau al investitorului nu s-a prezentat neîntemeiat la obiect, controlul (măsurarea volumelor lucrărilor executate) se efectuează în lipsa lor şi actul de control este semnat numai de inspectori.
Investitorului şi antreprenorului i se transmite (înmînează) sau i se expediază prin poştă, în termen de trei zile, cu notarea datei în procesul-verbal, cîte un exemplar al procesului-verbal de control cu borderoul de recalculare a valorii lucrărilor executate.
29. Antreprenorul şi investitorul au la dispoziţie cinci zile pentru a lua cunoştinţă de rezultatele controlului şi a prezenta obiecţiile şi explicaţiile de rigoare.
30. În cazul dezacordului cu procesul-verbal de control, antreprenorul (investitorul) are dreptul de a-l contesta, în scris, şefului Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică sau Organului central de specialitate în domeniul construcţiilor, în termen de cinci zile din ziua primirii acestuia.
31. După expirarea termenului prevăzut la punctele 29 sau 30 ale prezentului Regulament, rezultatele controlului se consideră acceptate şi se prezintă şefului Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică spre aprobare.
32. Documentele de control se aprobă într-un termen de două săptămîni de la expirarea termenului de cinci zile, prevăzut antreprenorului (investitorului) pentru contestarea lor.
Prezentarea de către antreprenor (investitor) a contestării documentelor de control nu prezintă temei pentru suspendarea aplicării sancţiunilor.
33. Înregistrarea controalelor se efectuează în Registrul de stat al controalelor. La înregistrarea, supravegherea şi raportarea controalelor se aplică prevederile Legii nr.131/2012 privind controlul de stat.
[Pct.33 în redacţia Hot.Guv. nr.726 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
VI. EXAMINAREA MATERIALELOR DE CONTROL
ŞI APLICAREA SANCŢIUNILOR
34. După aprobarea procesului-verbal de control şeful Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică adoptă, în cazul depistării exagerărilor volumelor şi valorii lucrărilor executate, decizia privind încasarea la bugetul de stat a sumelor obţinute de antreprenor nelegitim de la exagerarea volumelor şi a valorii lucrărilor executate şi, în acest sens, nu este în drept să aplice sancţiuni, penalităţi sau măsuri restrictive în raport cu antreprenorul în cauză.
Decizia şi documentele de control aprobate se expediază Serviciului Fiscal de Stat, Ministerului Finanţelor, organelor financiare pentru reducerea mărimii investiţiilor de la bugetul de stat sau de la cele locale şi investitorului.
[Pct.34 completat prin Hot.Guv. nr.678 din 02.10.2024, în vigoare 15.11.2024]
[Pct.34 modificat prin Hot.Guv. nr.522 din 06.07.2017, în vigoare 14.07.2017]
[Pct.34 modificat prin Hot.Guv. nr.112 din 01.03.2017, în vigoare 03.03.2017]
Notă: Se declară neconstituţional alineatul trei al pct.34 prin Hot. Curţii Constituţionale nr.29 din 28.10.2016, în vigoare 28.10.2016
35. Sumele exagerate depistate în urma controlului investiţiilor publice se varsă în buget.
[Pct.35 modificat prin Hot.Guv. nr.678 din 02.10.2024, în vigoare 15.11.2024]
36. Dacă, în urma controlului, s-a constatat că mijloacele bugetului public au fost folosite în alte scopuri decît în cele în care au fost destinate, pentru construcţia şi reparaţia capitală a obiectelor, aceste mijloace se încasează la buget.
[Pct.36 modificat prin Hot.Guv. nr.678 din 02.10.2024, în vigoare 15.11.2024]
37. Dacă agentul economic a comis pe parcursul unui an mai mult de două încălcări la determinarea incorectă a volumelor şi valorii lucrărilor executate, Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică transmite această informaţie Serviciului Fiscal de Stat. Dacă specialistul atestat în elaborarea/verificarea devizului de cheltuieli a comis, pe parcursul unui an, mai mult de două încălcări la determinarea incorectă a volumelor şi valorii lucrărilor executate, Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică înaintează propuneri, Organului central de specialitate în domeniul construcţiilor, privind retragerea certificatului de atestare.
[Pct.37 completat prin Hot.Guv. nr.726 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
[Pct.37 modificat prin Hot.Guv. nr.678 din 02.10.2024, în vigoare 15.11.2024]
[Pct.37 modificat prin Hot.Guv. nr.327 din 17.04.2018, în vigoare 20.04.2018]
38. Dacă, în urma exercitării controalelor volumelor şi costului lucrărilor executate, s-au depistat plăţi ilicite ale salariilor, premiilor, cheltuieli supranormative ale materialelor de construcţie sau alte încălcări ce au cauzat pagube esenţiale intereselor de stat ale Republicii Moldova, documentele de control, cu calculele respective, se transmit, prin decizia şefului Inspectoratului Naţional pentru Supraveghere Tehnică, organelor competente, în termen de două săptămîni din ziua aprobării lor, la locul de reşedinţă a organizaţiei care a admis aceste încălcări.
39. Pe lângă acţiunile indicate, Inspectoratul Naţional pentru Supraveghere Tehnică informează Biroul Naţional de Statistică despre necorespunderea volumelor şi a valorii lucrărilor de construcţie depistate la entităţile economice.
[Pct.39 în redacţia Hot.Guv. nr.726 din 30.10.2024, în vigoare 30.01.2025]
[Pct.39 modificat prin Hot.Guv. nr.678 din 02.10.2024, în vigoare 15.11.2024]
[Anexa nr.3 în redacţia Hot.Guv. nr.861 din 31.07.2006, în vigoare 04.08.2006]
Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului
nr.360 din 25 iunie 1996
STRUCTURA
aparatului central al Inspecţiei de Stat în Construcţii
[Anexa nr.4 abrogată prin Hot.Guv. nr.1088 din 18.12.2017, în vigoare 20.12.2017]
[Anexa nr.4 introdusă prin Hot.Guv. nr.965 din 20.12.2012, în vigoare 25.12.2012]
