H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea unor acte normative
nr. 1015 din 05.09.2006
Monitorul Oficial nr.153-156/1163 din 29.09.2006
* * *
Întru executarea Legii nr.1585-XIII din 27 februarie 1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.38-39, art.280), Legii nr.1593-XV din 26 decembrie 2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.18-19, art.57) şi art.9 din Legea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 2006 nr.339-XVI din 16 decembrie 2005 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.176-181, art.875), Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Regulamentul privind modul de completare, eliberare şi evidenţă a poliţelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, conform anexei nr.1;
Regulamentul privind controlul achitării primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă, conform anexei nr.2.
2. Compania Naţională de Asigurări în Medicină va întreprinde măsurile necesare în vederea asigurării executării corespunzătoare a prevederilor prezentelor regulamente.
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnează: | |
Ministrul sănătăţii şi protecţiei sociale | Ion Ababii |
Ministrul finanţelor | Mihail Pop |
Chişinău, 5 septembrie 2006. | |
Nr.1015. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
nr.1015 din 5 septembrie 2006
Notă: Pe tot parcursul anexei nr.1 cuvintele “notar privat” se substituie prin cuvintele “notar public” conform Hot.Guv. nr.743 din 18.08.2010, în vigoare 24.08.2010
REGULAMENT
privind modul de completare, eliberare şi evidenţă
a poliţelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul privind modul de completare, eliberare şi evidenţă a poliţelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală (în continuare - Regulament) este elaborat în baza Legii nr.1585-XIII din 27 februarie 1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.38-39, art.280), Legii nr.1593-XV din 26 decembrie 2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.18-19, art.57), Hotărîrii Guvernului nr.1432 din 7 noiembrie 2002 “Cu privire la unele măsuri pentru implementarea asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.151-153, art.1567), Hotărîrii Guvernului nr.411 din 19 aprilie 2006 “Cu privire la aprobarea Planului de acţiuni pentru realizarea prevederilor articolului 9 din Legea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 2006 nr.339-XVI din 16 decembrie 2005 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.66-69, art.450), altor acte normative în vigoare.
2. Poliţa de asigurare obligatorie de asistenţă medicală (în continuare - poliţa de asigurare) se eliberează fiecărei persoane asigurate de către Compania Naţională de Asigurări în Medicină (în continuare - CNAM), de regulă, prin intermediul agenţiilor sale teritoriale (în continuare - Agenţie).
3. Persoana asigurată este obligată să păstreze poliţa de asigurare. În temeiul poliţei de asigurare valabile, persoana beneficiază de întregul volum de asistenţă medicală, prevăzut în Programul unic al asigurării obligatorii de asistenţă medicală (în continuare - Program unic) şi acordat de prestatorii de servicii medicale din Republica Moldova, contractaţi de CNAM.
4. Poliţa de asigurare valabilă reprezintă pentru:
a) persoana asigurată - confirmare a statutului de persoană asigurată şi garanţia de a beneficia de serviciile medicale prevăzute în Programul unic;
b) prestatorul de servicii medicale, contractat de CNAM - dovadă pentru prestarea serviciilor medicale persoanelor asigurate în condiţiile prevăzute de Programul unic şi contractul încheiat;
c) CNAM - modalitate de evidenţă a persoanelor asigurate şi organizare efectivă a lucrului cu aceste persoane.
II. ELIBERAREA POLIŢEI DE ASIGURARE
5. Poliţa de asigurare se va elibera în funcţie de atribuirea persoanei asigurate la una din următoarele categorii:
a) persoane angajate prin contract individual de muncă, indiferent de termenul de angajare şi forma de retribuire a muncii (în continuare – persoane angajate);
b) persoane neangajate, asigurate din contul bugetului de stat, conform legislaţiei;
c) persoane neangajate ce se asigură în mod individual, conform legislaţiei, notarii publici şi avocaţii, indiferent de forma juridică de organizare a activităţii, care au obţinut licenţă în modul stabilit de lege.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.743 din 18.08.2010, în vigoare 24.08.2010]
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]
6. În cazul atribuirii concomitente a persoanei la mai multe categorii de plătitori de prime de asigurare, poliţa de asigurare va fi eliberată în modul următor:
“asigurat din contul bugetului de stat” şi “angajat” - poliţa de asigurare va fi eliberată persoanei ca “angajat”;
“asigurat din contul bugetului de stat” şi “persoană neangajată ce se asigură în mod individual” - poliţa de asigurare va fi eliberată persoanei ca “persoană neangajată ce se asigură în mod individual”, cu excepţia pensionarilor sau invalizilor ce sînt proprietari de terenuri cu destinaţie agricolă, cu excepţia grădinilor şi loturilor pentru legumicultură, fondatori de întreprinderi individuale sau titulari de patentă de întreprinzător;;
“angajat” şi “persoană neangajată ce se asigură în mod individual” - poliţa de asigurare va fi eliberată persoanei ca “angajat”;
“angajat” şi “notar public sau avocat” – poliţa de asigurare va fi eliberată persoanei ca “notar public sau avocat”.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.743 din 18.08.2010, în vigoare 24.08.2010]
[Pct.6 completat prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]
A. Eliberarea poliţelor de asigurare persoanelor angajate
[Denumirea modificată prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]
7. Poliţele de asigurare pentru persoanele angajate se eliberează angajatorului acestor persoane, de către Agenţie unde este înregistrat în modul stabilit, în baza Listei de evidenţă nominală a persoanelor asigurate angajate, conform modelului aprobat de CNAM.
8. Pentru a nu periclita acordarea serviciilor medicale persoanelor asigurate, angajatorul va distribui sub semnătură, în termen de 5 zile, fiecăruia dintre angajaţii săi, poliţele de asigurare primite de la Agenţie.
9. Angajatorul va prezenta Agenţiei listele de evidenţă nominală a persoanelor asigurate angajate şi modificările la aceste liste, pînă la data de 7 a lunii următoare celei în care au avut loc schimbările (angajări, concedieri, decese, suspendării, în temei legal, a activităţii unităţii, încorporării în serviciul militar în termen, acordării concediului neplătit cu o durată mai mare de 60 de zile calendaristice pe parcursul unui an calendaristic, şomajului tehnic, suspendării contractului individual de muncă din iniţiativa salariatului, cu excepţia cazurilor de aflare în concediu parţial plătit pentru îngrijirea copilului pînă la vîrsta de 3 ani şi concediului pentru îngrijirea unui membru bolnav al familiei cu durata de pînă la un an, conform certificatului medical etc.), inclusiv în variantă electronică.
[Pct.9 în redacţia Hot.Guv. nr.743 din 18.08.2010, în vigoare 24.08.2010]
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.237 din 26.03.2009, în vigoare 31.03.2009]
[Pct.9 completat prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]
10. Pentru neprezentarea în termenele stabilite de legislaţie a listelor de evidenţă nominală a persoanelor asigurate angajate şi modificărilor la ele, persoanelor cu funcţii de răspundere din cadrul angajatorului li se aplică sancţiuni administrative, conform legislaţiei în vigoare.
[Pct.10 modificat prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]
[Pct.11 exclus prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]
B. Eliberarea poliţelor de asigurare persoanelor neangajate asigurate
din contul bugetului de stat
12. Poliţele de asigurare pentru persoanele neangajate, asigurate din contul bugetului de stat, se eliberează în baza Listelor de evidenţă nominală a persoanelor neangajate, asigurate din contul bugetului de stat, conform modelului aprobat de CNAM, şi prezentate Agenţiilor de către instituţiile responsabile de evidenţa acestor categorii de persoane.
[Pct.12 modificat prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]
13. Instituţiile responsabile de prezentarea listelor persoanelor neangajate, asigurate din contul bugetului de stat sînt:
a) Casa Naţională de Asigurări Sociale - pentru pensionarii şi invalizii civili, persoanele care îngrijesc la domiciliu un copil invalid cu severitatea I pînă la atingerea vîrstei de 16 ani;
b) ministerele, structurile de forţă - pentru pensionarii şi invalizii atestaţi (ofiţeri);
c) agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă - pentru şomerii ce beneficiază de ajutor de şomaj;
d) instituţiile de învăţămînt, indiferent de tipul de proprietate – pentru copiii de vîrstă preşcolară, elevii din învăţămîntul primar, gimnazial, liceal şi mediu de cultură generală, elevii din învăţămîntul secundar profesional, elevii din învăţămîntul mediu de specialitate (colegii) cu învăţămînt de zi, studenţii din învăţămîntul superior universitar cu învăţămînt de zi, rezidenţii învăţămîntului postuniversitar obligatoriu şi doctoranzii la cursurile de zi;
e) autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întîi - pentru copiii neîncadraţi la învăţătură pînă la împlinirea vîrstei de 18 ani, persoanele care îngrijesc la domiciliu un invalid din copilărie de gradul I ţintuit la pat cu vîrsta de la 16 ani, mamele cu patru şi mai mulţi copii;
f) prestatorii de servicii medicale primare - pentru gravide, parturiente şi lăuze, aflate în evidenţa acestor prestatori;
g) comisiile pentru examinarea adresărilor cetăţenilor Republicii Moldova cu domiciliul în stînga Nistrului – pentru cetăţenii Republicii Moldova domiciliaţi în localităţile din stînga Nistrului (Transnistria) din categoriile pentru care calitatea de asigurat o are Guvernul;
h) direcţiile/secţiile asistenţă socială şi protecţie a familiei – pentru persoanele din familiile defavorizate care beneficiază de ajutor social conform Legii nr.133-XVI din 13 iunie 2008 cu privire la ajutorul social.
[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.743 din 18.08.2010, în vigoare 24.08.2010]
[Pct.13 completat prin Hot.Guv. nr.237 din 26.03.2009, în vigoare 31.03.2009]
[Pct.13 completat prin Hot.Guv. nr.1219 din 30.10.2008, în vigoare 04.11.2008]
[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]
[Pct.13 modificat prin Hot.Guv. nr.779 din 03.07.2007, în vigoare 13.07.2007]
14. Instituţiile responsabile menţionate la p.13, cu excepţia literei a) şi literei h), vor prezenta Agenţiilor modificările în listele de evidenţă nominală a persoanelor asigurate din contul bugetului de stat, pînă la data de 7 a lunii următoare celei în care au avut loc schimbările (persoanele noi incluse în categoriile respective de persoane asigurate din contul bugetului de stat, pierderea statutului de persoană asigurată din contul bugetului de stat, decese, pierderea dreptului la domiciliu în Republica Moldova, încorporarea în serviciul militar în termen etc.), inclusiv în variantă electronică.
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.237 din 26.03.2009, în vigoare 31.03.2009]
[Pct.14 completat prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.779 din 03.07.2007, în vigoare 13.07.2007]
141. Prin derogare de la punctele 12 şi 14:
Casa Naţională de Asigurări Sociale va prezenta CNAM listele de evidenţă nominală a persoanelor neangajate, asigurate din contul bugetului de stat, precum şi modificările la acestea, în modul stabilit de acordul încheiat între instituţiile vizate;
Direcţiile/secţiile asistenţă socială şi protecţie a familiei vor prezenta lunar CNAM listele de evidenţă nominală a persoanelor din familiile defavorizate care beneficiază de ajutor social conform Legii nr.133-XVI din 13 iunie 2008 cu privire la ajutorul social.
[Pct.141 în redacţia Hot.Guv. nr.237 din 26.03.2009, în vigoare 31.03.2009]
[Pct.141 introdus prin Hot.Guv. nr.779 din 03.07.2007, în vigoare 13.07.2007]
15. În baza listelor de evidenţă nominală a persoanelor asigurate din contul bugetului de stat, Agenţiile vor completa poliţele de asigurare şi le vor elibera persoanelor asigurate sau reprezentanţilor săi legali, contra semnătură.
C. Eliberarea poliţelor de asigurare categoriilor de plătitori ai primelor
de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă,
care se asigură în mod individual
[Denumirea în redacţia Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]
16. Categoriile de plătitori ai primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă, care se asigură în mod individual şi achită prima de asigurare în termenul stabilit de legislaţie, primesc poliţa de asigurare, personal sau prin reprezentantul legal, la Agenţiile sau reprezentanţele CNAM, precum şi la alte unităţi împuternicite de CNAM. În cazul nerespectării termenului stabilit de achitare a primei de asigurare, poliţa de asigurare se va elibera în prezenţa obligatorie a persoanei neangajate ce se asigură în mod individual.
[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]
17. Pentru a obţine poliţa de asigurare, categoriile de plătitori ai primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă, care se asigură în mod individual vor prezenta:
a) actul de identitate, conform prevederilor actelor normative în vigoare. Drept act de identitate poate fi prezentat şi actul de identitate provizoriu (formularul nr.9), care va conţine şi va confirma, în mod obligatoriu, identitatea, cetăţenia, domiciliul titularului;
b) dovada achitării integrale a primei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi, după caz, a amenzii, penalităţii, stabilite conform legislaţiei.
[Pct.17 modificat prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]
171. Notarii publici şi avocaţii ce deţin poliţă de asigurare obligatorie de asistenţă medicală se vor înregistra la agenţia teritorială a Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină ca plătitori ai primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă, care se asigură în mod individual, prezentînd poliţa de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, copia licenţei şi a dispoziţiei de plată sau a chitanţei privind achitarea primei de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă.
[Pct.171 introdus prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]
III. STRUCTURA ŞI MODUL DE COMPLETARE A POLIŢEI DE ASIGURARE
18. Poliţa de asigurare cuprinde două pagini care necesită a fi completate de către persoana responsabilă pentru eliberarea poliţelor.
19. Prima pagină conţine următoarele date:
a) seria şi numărul poliţei de asigurare.
Seria este reprezentată prin trei cifre arabe, dintre care primele două indică CNAM sau Agenţia, care a emis poliţa:
1) Compania Naţională de Asigurări în Medicină | - 01 |
2) Agenţia Teritorială Chişinău | - 02 |
3) Agenţia Teritorială Hînceşti | - 03 |
4) Agenţia Teritorială Orhei | - 04 |
5) Agenţia Teritorială Ungheni | - 05 |
6) Agenţia Teritorială Bălţi | - 06 |
7) Agenţia Teritorială Soroca | - 07 |
8) Agenţia Teritorială Căuşeni | - 08 |
9) Agenţia Teritorială Cahul | - 09 |
10) Agenţia Teritorială Edineţ | - 10 |
11) Agenţia Teritorială Comrat | - 11 |
12) Agenţia Teritorială Taraclia | - 12 |
13) Agenţia Teritorială Bender | - 13. |
A treia cifră din serie indică numărul de ordine al seriei poliţelor din cadrul CNAM sau agenţiei (de la 0 la 9).
Numărul reprezintă un şir de şase cifre arabe şi indică numărul de ordine al poliţei de asigurare din seria respectivă;
b) data eliberării poliţei de asigurare - indică data eliberării efective a poliţei de asigurare;
c) numele, prenumele, data naşterii, sexul - se transcriu din rubricile respective din actul de identitate al persoanei asigurate;
d) codul personal (IDNP) - reprezintă numărul de stat de identificare al persoanei, care conţine 13 cifre, înscris în actul de identitate. În cazul persoanelor care refuză să deţină acte de identitate de tip nou din considerente religioase, în poliţele de asigurare, la rubrica respectivă, se va indica numărul şi seria paşaportului de uz intern, emis de fosta URSS (modelul anului 1974) sau numărul şi seria actului de identitate provizoriu (formular nr.9), cu menţiunile respective;
e) domiciliul, telefonul - informaţia privind înregistrarea la domiciliu a persoanei asigurate va fi transcrisă din buletinul de identitate şi se va indica numărul de telefon de la domiciliu. Persoana al cărei domiciliu nu poate fi stabilit cu certitudine se consideră domiciliată la locul reşedinţei sale. În cazul lipsei locului de reşedinţă, în poliţa de asigurare se indică locul unde persoana se găseşte, iar dacă acesta nu se cunoaşte, se indică locul ultimului domiciliu.
În cazul eliberării automatizate a poliţei de asigurare la rubrica respectivă se va înscrie “Conform buletinului de identitate”;
f) locul de lucru - este locul de muncă de bază ocupat de persoana asigurată, angajată la momentul completării poliţei de asigurare. Pentru cei neangajaţi rubrica respectivă nu se completează.
În cazul eliberării automatizate a poliţei de asigurare la rubrica respectivă se va înscrie “Conform bazei de date a CNAM”;
g) categoria persoanelor asigurate - în cadrul asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală se ţine evidenţa următoarelor categorii de persoane asigurate:
angajaţi | - 01 |
elevi din învăţămîntul secundar profesional | - 02 |
studenţi din instituţiile de învăţămînt superior cu frecvenţa la zi | - 03 |
invalizi | - 04 |
copii de vîrstă preşcolară | - 05 |
elevi din învăţămîntul primar, gimnazial, mediu general şi liceal | - 06 |
şomeri ce beneficiază de ajutor de şomaj | - 07 |
pensionari | - 08 |
elevi din învăţămîntul mediu de specialitate (colegii) cu frecvenţa la zi | - 09 |
copii neîncadraţi la învăţătură pînă la împlinirea vîrstei de 18 ani | - 12 |
rezidenţi ai învăţămîntului postuniversitar obligatoriu şi doctoranzii la cursurile de zi | - 13 |
gravide, parturiente şi lăuze | - 14 |
alte persoane fizice care se asigură în mod individual | - 15 |
persoane care îngrijesc la domiciliu un copil invalid cu severitatea I sau un invalid din copilărie de gradul I ţintuit la pat | - 16 |
mame cu patru şi mai mulţi copii | - 17 |
cetăţenii Republicii Moldova domiciliaţi în localităţile din stînga Nistrului (Transnistria) din categoriile pentru care calitatea de asigurat o are Guvernul | - 18 |
persoane din familiile defavorizate care
beneficiază de ajutor social conform Legii nr.133-XVI din 13 iunie 2008 cu privire la ajutorul social | - 19 |
În poliţa de asigurare se menţionează expres categoria persoanei asigurate sau, în cazul eliberării automatizate a poliţei de asigurare, evidenţa acestor categorii se face conform bazei de date a CNAM.
[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.743 din 18.08.2010, în vigoare 24.08.2010]
[Pct.19 completat prin Hot.Guv. nr.237 din 26.03.2009, în vigoare 31.03.2009]
[Pct.19 completat prin Hot.Guv. nr.1219 din 30.10.2008, în vigoare 04.11.2008]
[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]
[Pct.19 modificat prin Hot.Guv. nr.779 din 03.07.2007, în vigoare 13.07.2007]
20. Pagina doi de completare a poliţei de asigurare conţine următoarele date:
a) de la - se va indica data eliberării efective a poliţei de asigurare;
pînă la - se va indica termenul de valabilitate al poliţei de asigurare, după cum urmează:
1) pentru persoanele angajate – se va indica data de 31 decembrie a anului respectiv de gestiune;;
2) pentru persoanele fizice ce se asigură în mod individual - se va indica data de 31 decembrie a anului respectiv de gestiune;
3) pentru copiii neîncadraţi la învăţătură pînă la împlinirea vîrstei de 18 ani - pînă la atingerea vîrstei de 18 ani, conform actului de identitate;
4) pentru şomerii ce beneficiază de ajutor de şomaj, pensionari şi invalizi - pe termenul valabilităţii actului ce confirmă apartenenţa acestora la categoria respectivă de persoane asigurate;
5) pentru elevii din învăţămîntul secundar profesional, studenţii instituţiilor de învăţămînt superior cu învăţămînt de zi, copiii de vîrstă preşcolară, elevii din învăţămîntul primar, gimnazial, mediu general şi liceal, elevii din învăţămîntul mediu de specialitate (colegii) învăţămînt de zi, rezidenţii învăţămîntului postuniversitar obligatoriu şi doctoranzii la cursurile de zi - pînă la 31 august a anului de gestiune în care se preconizează absolvirea instituţiei respective de învăţămînt;
6) pentru gravide, parturiente şi lăuze - pe termenul gravidităţii, parturienţei şi lăuziei, rămas de la data eliberării poliţei, calculat în baza înscrierilor din carnetul medical perinatal, eliberat de medicul de familie la care e înregistrată persoana;
61) pentru persoanele care îngrijesc la domiciliu un copil invalid cu severitatea I - pînă la atingerea de către copilul invalid a vîrstei de 16 ani, iar pentru persoanele care îngrijesc la domiciliu un invalid din copilărie de gradul I ţintuit la pat cu vîrsta de la 16 ani – pe termenul valabilităţii actului ce confirmă apartenenţa acestora la categoria respectivă de persoane asigurate;
62) pentru mamele cu patru şi mai mulţi copii - pe termen nelimitat;
7) pentru persoanele din familiile defavorizate care beneficiază de ajutor social conform Legii nr.133-XVI din 13 iunie 2008 cu privire la ajutorul social – pentru perioada de beneficiere a ajutorului social stabilit prin Legea nr.133-XVI din 13 iunie 2008 cu privire la ajutorul social.
În cazul eliberării automatizate a poliţei de asigurare la rubrica respectivă se va înscrie “Conform bazei de date a CNAM”;
b) semnătura persoanei asigurate - locul de aplicare a semnăturii persoanei asigurate, ce confirmă acordul acesteia cu condiţiile de asigurare;
c) denumirea, adresa agenţiei teritoriale a CNAM - se indică codul şi adresa juridică a Agenţiei sau a CNAM care ţine evidenţa poliţei de asigurare;
d) numele, prenumele persoanei responsabile - vor fi transcrise din actele normative de numire în funcţie a acestor persoane;
e) semnătura persoanei responsabile - este semnătura responsabilului Agenţiei sau a CNAM;
f) telefon de contact - este telefonul la care persoana asigurată poate apela în caz de apariţie a unor întrebări;
g) L.Ş. - locul de aplicare a ştampilei Agenţiei sau a CNAM, ce validează semnătura responsabilului de eliberare a poliţelor de asigurare.
[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.743 din 18.08.2010, în vigoare 24.08.2010]
[Pct.20 completat prin Hot.Guv. nr.237 din 26.03.2009, în vigoare 31.03.2009]
[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]
[Pct.20 modificat prin Hot.Guv. nr.779 din 03.07.2007, în vigoare 13.07.2007]
IV. ÎNREGISTRAREA ŞI EVIDENŢA POLIŢELOR DE ASIGURARE
21. Înregistrarea şi evidenţa poliţelor de asigurare se efectuează de către CNAM şi Agenţii.
22. CNAM efectuează eliberarea, înregistrarea şi evidenţa poliţelor de asigurare doar pentru personalul său, precum şi în cazuri excepţionale.
23. Responsabil pentru organizarea şi starea evidenţei poliţelor de asigurare în Agenţie este directorul Agenţiei. Numirea persoanelor responsabile de completarea, înregistrarea, eliberarea şi evidenţa poliţelor de asigurare şi obligaţiunile acestora se stabilesc prin ordinul directorului Agenţiei.
24. Toate poliţele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, eliberate de Agenţie sau CNAM se înregistrează în registrele de evidenţă a poliţelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, conform modelului stabilit în anexa nr.3, ţinute în conformitate cu legislaţia în vigoare.
25. Registrul de evidenţă a poliţelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală, ţinut manual, trebuie să fie cusut, cu filele numerotate, semnat şi autentificat de directorul CNAM sau Agenţiei teritoriale. Pe ultima pagină a registrului se face înscrierea “În prezentul registru sînt numerotate ____ file” (numărul se scrie cu litere).
26. Registrele se completează în limba moldovenească cu modalitatea de ţinere manuală şi computerizată. Dacă datele din registrul ţinut manual şi cel computerizat nu corespund, se consideră autentice datele din registrul ţinut manual. Registrele manuale se păstrează timp de 3 ani. Calcularea termenului de păstrare a registrelor manuale se face începînd cu 1 ianuarie a anului definitivării registrelor. Termenul de păstrare al registrelor computerizate este nelimitat.
27. Păstrarea poliţelor de asigurare se efectuează în conformitate cu normele de păstrare a mijloacelor băneşti, conform actelor normative şi legislative în vigoare.
28. Inventarierea poliţelor de asigurare, ca formulare cu regim special, se face în conformitate cu Legea contabilităţii nr. 426-XIII din 4 aprilie 1995. În cazul depistării lipsei poliţelor de asigurare, de tip vechi, ele sînt trecute la pierderi numai după publicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a denumirii, numerelor şi seriei acestora, ca fiind nevalabile. Persoanele vinovate restituie costul lor şi poartă răspundere administrativă în conformitate cu actele normative şi legislative în vigoare.
[Pct.28 completat prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]
29. Pe poliţele de asigurare completate cu greşeli, radieri, corectări nestipulate şi cu alte înscrieri nepermise se efectuează înscrierea “deteriorat”. Pentru nimicirea şi scoaterea din evidenţă a poliţelor deteriorate se instituie o comisie care întocmeşte un act în care se indică numărul poliţei de asigurare, care se prezintă în contabilitate, cu anexarea lor, şi scoaterea ulterioară de la evidenţă.
30. În cazul pierderii poliţei de asigurare, de tip vechi, persoana asigurată este obligată să anunţe Agenţia, personal sau prin intermediul asiguratului, despre pierderea poliţei de asigurare, cu prezentarea copiei avizului publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova privind pierderea acesteia. Persoanei respective i se eliberează gratuit un duplicat al poliţei de asigurare care se înregistrează. Poliţa anterioară se anulează din Registrul de evidenţă a poliţelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală al Agenţiei sau al CNAM. În cazul pierderii poliţei de asigurare, eliberate automatizat, persoanei asigurate i se eliberează gratuit un duplicat al poliţei de asigurare cu acelaşi număr.
[Pct.30 completat prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]
[Anexele nr.1-3 excluse prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]
[Anexa nr.2 modificată prin Hot.Guv. nr.779 din 03.07.2007, în vigoare 13.07.2007]
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
nr.1015 din 5 septembrie 2006
Regulament
privind controlul achitării primelor de asigurare obligatorie
de asistenţă medicală în sumă fixă
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul privind controlul achitării primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă (în continuare - Regulament) este elaborat în conformitate cu Legea nr.1585-XIII din 27 februarie 1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.38-39, art.280), Legea nr.1593-XV din 26 decembrie 2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.18-19, art.57), Codul Contravenţional al Republicii Moldova (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.3-6, art.15), Hotărîrea Guvernului nr.411 din 19 aprilie 2006 “Cu privire la aprobarea Planului de acţiuni pentru realizarea prevederilor art.9 din Legea nr.339-XVI din 16 decembrie 2005” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.66-69, art.450) şi alte acte legislative şi normative în vigoare.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.458 din 27.07.2009, în vigoare 07.08.2009]
2. Prezentul Regulament stabileşte modul de organizare şi desfăşurare de către agenţiile teritoriale (în continuare - Agenţie) ale Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină (în continuare - CNAM) a controlului achitării primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală (în continuare - prima de asigurare) de către categoriile de plătitori cărora prima de asigurare li se calculează în sumă fixă în valoare absolută, cu excepţia persoanelor neangajate, pentru care plătitor de prime de asigurare este Guvernul (în continuare - persoana fizică).
II. STABILIREA PERSOANELOR FIZICE CE NU AU ACHITAT PRIMA DE ASIGURARE
3. Pentru stabilirea persoanelor fizice din raza de activitate a Agenţiei ce nu au achitat prima de asigurare în termenul stabilit de legislaţie, Agenţia verifică listele remise la solicitarea CNAM de către:
a) Ministerul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor - pentru persoanele fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător în conformitate cu legislaţia, fondatorii de întreprinderi individuale şi alte persoane fizice, cu domiciliul permanent pe teritoriul Republicii Moldova, în baza Registrului de stat al unităţilor de drept şi Registrului de stat al populaţiei Republicii Moldova;
b) Inspectoratul Fiscal Principal de Stat - pentru titularii patentelor de întreprinzător;
c) organele cadastrale şi primăriile locale – pentru proprietarii de terenuri cu destinaţie agricolă, cu excepţia grădinilor şi loturilor pentru legumicultură, indiferent de faptul dacă au dat sau nu aceste terenuri în arendă sau folosinţă pe bază de contract; proprietarii de terenuri cu destinaţie agricolă constituiţi în asociaţii de prelucrare colectivă a pămîntului, indiferent de forma juridică de organizare, persoanele fizice care arendează în bază de contract terenuri cu destinaţie agricolă, cu excepţia grădinilor şi loturilor pentru legumicultură.
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.743 din 18.08.2010, în vigoare 24.08.2010]
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.1124 din 06.10.2008, în vigoare 14.10.2008]
4. După stabilirea persoanei fizice se verifică dacă persoana în cauză a achitat primele de asigurare, conform bazei de date şi actelor contabile ale Agenţiei.
Poliţele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală se perfectează după prezentarea confirmării achitării primei de asigurare, amenzii şi penalităţii (după caz) pentru anul curent de gestiune.
[Pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.49 din 15.01.2007, în vigoare 26.01.2007]
5. După stabilirea persoanei fizice ce are obligaţiunea de a achita prima de asigurare, Agenţia expediază prin poştă în adresa celui din urmă o înştiinţare în formă de scrisoare recomandată, conform modelului stabilit în anexă, care prevede data cînd persoana fizică urmează să se prezinte la Agenţie pentru a perfecta documentele în vederea respectării legislaţiei din domeniul asigurării obligatorii de asistenţă medicală.
6. Concomitent cu expedierea înştiinţărilor, persoana responsabilă va face inscripţiile respective în Registrul de evidenţă a achitării primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă, model aprobat de CNAM.
7. La prezentarea persoanei fizice la Agenţie, la data stabilită în Înştiinţare, dacă se adevereşte faptul că prin neachitarea primei de asigurare aceasta a comis o contravenţie administrativă şi nu a expirat termenul de aplicare a sancţiunilor stabilite de Codul contravenţional al Republicii Moldova, persoanei respective i se întocmeşte proces-verbal cu privire la contravenţie, care se remite spre examinare în fond instanţei de judecată competente..
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.458 din 27.07.2009, în vigoare 07.08.2009]
8. Aplicarea penalităţilor se efectuează conform prevederilor legislaţiei în vigoare, şi mărimea acesteia se stabileşte anual prin Legea fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pentru anul respectiv. Penalitatea se calculează, începînd cu prima zi după data limită stabilită de legislaţie pentru achitarea primei de asigurare în formă de sumă fixă, pînă în ziua plăţii efective a primei de asigurare pentru anul respectiv de gestiune.
9. Dacă persoana fizică nu s-a prezentat (fără a avea motive întemeiate) la data stabilită în înştiinţare, persoana responsabilă de la Agenţie se va deplasa la domiciliul sau locul de muncă a persoanei fizice, pentru întocmirea procesului-verbal cu privire la contravenţie, conform prevederilor Codului contravenţional al Republicii Moldova, cu remiterea ulterioară a acestuia spre examinare în fond instanţei de judecată competente.
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.458 din 27.07.2009, în vigoare 07.08.2009]
10. Achitarea amenzii se execută benevol sau silit, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
11. În caz de necesitate, la solicitarea (verbală sau scrisă) a persoanei agenţiile vor elibera, în termen de pînă la 3 zile, confirmări prin care se va atesta statutul acesteia în sistemul asigurării obligatorii de asistenţă medicală, inclusiv despre absenţa restanţelor la fondurile asigurării obligatorii de asistenţă medicală.
[Pct.11 introdus prin Hot.Guv. nr.743 din 18.08.2010, în vigoare 24.08.2010]
[Cap.III exclus prin Hot.Guv. nr.49 din 15.01.2007, în vigoare 26.01.2007]
Anexă la Regulamentul privind controlul achitării primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală în sumă fixă
Model
COMPANIA NAŢIONALĂ DE ASIGURĂRI ÎN MEDICINĂ Agenţia teritorială _________________
ÎNŞTIINŢARE Nr.000 000 din _____________ 200__
| |||
Dlui (dnei) ____________________,
(numele, prenumele)
|
__________________________, (data naşterii) |
________________________________,
(domiciliul) | |
________________________________________________, (IDNO)
|
_____________________________________________ . (activitatea) | ||
Potrivit prevederilor Legii nr.1585-XIII din 27 februarie 1998 cu privire la asigurarea obligatorie de asistenţă medicală, Legii nr.1593-XV din 26 decembrie 2002 cu privire la mărimea, modul şi termenele de achitare a primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală şi Legii fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală pe anul 200 __ nr._____ din _______, Dumneavoastră sînteţi obligat să achitaţi prima de asigurare obligatorie de asistenţă medicală. Pentru perfectarea procedurii legale de achitare a primei şi eliberare a Poliţei de asigurare, sînteţi invitat pe data de __________, ora _________, la Agenţia teritorială _____________, la adresa _________________________ biroul ____, sau la reprezentantul Agenţiei teritoriale_____________ în r-nul _______________, la adresa ______________________, biroul ___________. În caz de neprezentare la data, ora şi locul menţionat, suma debitoare va fi încasată prin intermediul instanţei de judecată.
| |||
Directorul Agenţiei teritoriale________________
Ex. Tel.
|
_________________ (semnătura) L.Ş. |
[Anexa modificată prin Hot.Guv. nr.49 din 15.01.2007, în vigoare 26.01.2007]
